XI. rsz: A KERESZTSG S AZ RVACSORA
33. A skramentumok
33. A skramentumok
33.1 Ktsgek a skramentum nv krl
Napjainkban egyre gyakoribb eset, hogy protestns dogmatikkban hinyzik
a skramentumrl szl fejezet; mindjrt a keresztsget s az rvacsort
trgyaljk. Klnsen neknk tnik fel ez a tartzkods, hiszen Klvin
nagy fejezetet szentel a skramentum krdsnek (Inst. IV. 14). Reformtus
rszrl ezt a hagyomnyt kvetik, s a keresztsg s rvacsora trgyalsakor
elrebocstjk a De sacramentis in genere paragrafust. Mg hitvallsaink
is kln ttelben foglalkoznak a skramentum-fogalommal. (Heid. kt
65-68 k.; II. Helv. hitv. 19. r.) - Mi a mostani tartzkods oka?
Az ok tbbfle:
- Elszr is, hogy a Biblia a skramentumot, mint gyjtfogalmat nem
ismeri. A sacramentom, vagy szpcsengs magyaros alakja: a skramentum,
csak a latin bibliafordtsok, fleg a nagy tekintly Vulgata nyomn
honosodott meg az egyhzi szhasznlatban, mint a grg mysterion
sz latin megfelelje. Csakhogy az jszvetsgben a mysterion sohasem
skramentumi cselekmny jell, hanem egyszeren hittitkot (Mt 13,11
par.). Pl jelli vele pl. az igehirdetst (Ef 1,9; 6,19), vagy magt
a kijelentst: “A kegyessgnek nagy skramentuma: Isten megjelent
testben.” (1Tim 3,16) De az jszvetsg sohasem alkalmazza a skramentum
nevet valami kultikus rendezvnyre. A sz kultikus hasznlata csak
a 3. szzad eleje ta terjedt el, mgpedig elssorban a szentsgekkel
kapcsolatos szakrlis jogban.
- A tartzkods tovbbi oka a skramentum sz slyos vallstrtneti
terheltsge. Magval hozta a keresztynsgbe az antik misztrium-fogalom
vonsait: a pogny beavatsi s tisztulsi ceremnik, valamint a
kultikus lakomk-emlkt. goston adta az egyhznak a keresztyn skramentum
fogalmat. De brmennyire hangslyozta is, hogy ige nlkl nincs skramentum,
a megszentel igbl ebben az sszefggsben knnyen varzssz lett,
mely az elementumot (vizet, kenyeret, bort stb.) titokzatos ervel
ruhzza fel, st lltlag mennyei matriv alaktja t. A mennyei
matrinak aztn a kiszolgltats tnye folytn, nmagban vve (a
vitatott monds szerint: ex opere operato) isteni hatert tulajdontanak.
A skramentum az egyhz szabta felttelek szerint dvkzl dolog lett,
maga az egyhz pedig kultikus intzmny, az ezzel egytt jr jogokkal
s kivltsgokkal.A fbaj, hogy a fogalomvltozs az Istennel val szemlyes tallkozs
helyett valami msra terelte a figyelmet: valakirl - valamire,
nevezetesen a skramentumi elemekre, magra a vzre, kenyrre s borra.
A skramentum most mr az invesztlt kegyelem, mely Lombard Pter
szerint az dvt jelenti. A Tridenti zsinat aztn annyira a megigazuls
eszkzljv nyilvntotta a skramentumot, hogy a nlkl nem is lehet
megigazulni (Sess. VII.). A skramentum mellett az igehirdetsnek
csak elkszt s magyarz szerepe marad.
- Vgl tartzkodsra ksztetett a skramentum fogalma krl szlelhet
ingadozs. Az ingadozs mr a skramentumok krnek megvonsval kezddik.
goston szerint skramentum az szvetsgben minden dvt meghirdet
cselekmny, az jszvetsgben pedig minden dvkzl vagy dvt kzvett
cselekmny. goston nyomn ide soroltk pl. az let fjt, mely az
denben dszlett, a szivrvnyt, az rdgzst, a kzrttelt, a katechumnusoknak
adott st (legyetek a fldnek savai!), de kezdettl fogva kiemelkedett
kzlk a keresztsg s az rvacsora. Az idk folyamn felszaporodott
skramentumokat hatrok kz kellett szortani. Elbb tizenhromban,
majd htben llaptottk meg szmukat. Tams mind a hetet krisztusi
eredetnek mondja. De csak 80 vvel a reformci eltt (1939-ben)
trtnt meg a hetes szm formlis dogmatizlsa, amit aztn a Tridenti
zsinat megerstett. Ez a ht: a keresztsg, brmls, oltri szentsg,
gyns, hzassg, papszentels s utols kenet. Az indoklst a rmai
egyhz rszben az rsbl, rszben a tradcibl veszi.
A reformciban a vilgos dntst Luther Az egyhz babiloni fogsgrl
szl iratban (1520) hozta meg. Hny skramentum van? Annyi, ahnyat
Krisztus szerzett. pedig kijelentsbl kimutathatan kettt szerzett:
a keresztsget s az rvacsort, s ezek kiszolgltatsra adott parancsot.
Itt is volt tmenetileg ingadozs; eleinte a bnbnatot s az ordincit
is skramentum gyannt emlegettk, de a kifejezetten krisztusi rendels
elve szerint, csak a keresztsg s rvacsora marad hatott meg. Ezzel
a szmbeli bizonytalansg a protestantizmusban meg is sznt.
De annl inkbb mutatkozott egy msfajta ingadozs: Van-e egyltaln
szksg skramentumra? Ha van, akkor a skramentumot szimbolikusan
vagy realisztikusan rtelmezzk-e? A pietizmusban a megtrs s jjszlets
hangslyozsa folytn httrbe szorultak a skramentumok. A liberalizmus
idejn pedig, a vallstrtneti kutats hatsa alatt, a skramentumokat
beszremlett, idegen elemeknek vltk s kevsre becsltk. Viszont
a protestantizmus talajn felbukkan romantikus katolizl irnyzatok,
a klnfle liturgilis. mozgalmak, az igehirdets rovsra tlrtkelik
a skramentumokat.
Ilyen okok alapjn nem volna-e valban jobb az annyira terhelt skramentum-fogalmat,
mint gyjtfogalmat elejteni? Mert ha ennek rendeljk al a keresztsget
s rvacsort, akkor a bibliai rtelmezst mindkt esetben eleve veszlyeztetjk.
Clszerbbnek ltszik, ha nem elvontan a skramentumokrl beszlnk,
hanem mindjrt konkrt, biblikus mdon a keresztsgrl s rvacsorrl.
Mgsem tehetjk ezt, mert a skramentum nv- annyira bele evdtt
egyhzi gondolkozsunkba, hogy ha elhallgatjuk, akkor is jelen van
s hat. Ha pedig egyelre jobbal nem ptolhatjuk, ppen a veszlyek
elhrtsa vgett ajnlatosabb a vele val foglalkozs. Azrt mert
nem eredeti bibliai fogalom, mg alkalmas lehet bibliai mondanival
magyarzatra. ppen a bibliai mondanival krlhatrolsa a kvetkez
alpontok feladata.
Tudjuk, az eldologiast dvrtelmezst mr a reformci elvetette,
s a visszafel vezet utat szmunkra elzrta. Az jszvetsg ugyanis
hatrozottan ellentmond az nmagban hatsos skramentumi jegynek
(Rm 4,11 par.), s az egyhz kultikus intzmnny tteltl is vakodik.
Ez a tudat minket is v a skramentum tlrtkelstl. Tiltakozunk
minden olyan liturgizmus vagy sakramentalizmus ellen, amely a skramentumot
a felnk fordul isteni kegyelem tulajdonkppeni s egyedli hordozjv
akarja tenni, az igehirdetsben pedig csak a skramentum vtelre
elkszt tantst lt. Ez nemcsak azrt veszlyes, mert visszakanyarods
a rmai egyhzba, hanem fleg azrt, mert mintegy hatlyon kvl helyezi
az igt, amelyben Krisztus uralkodik. Egy olyan skramentum-tisztelet,
amelynek a hirdetett ige lebecslse az ra, a reformci talajn,
nemcsak eleve gyans, hanem egyszeren helytelen.
Szmunkra a skramentum krdskrben a Heidelbergi kt skramentum
meghatrozsa jelli ki a jrhat utat: “Micsodk a skramentumok?
- Lthat szent jegyek s pecstek, melyeket Isten a vgre szerzett,
hogy az ezekkel val ls ltal, az evanglium grett velnk annl
inkbb megrtesse s megpecstelje; tudniillik, hogy , Krisztusnak
a keresztfn val egyetlenegy ldozatrt, ingyen kegyelembl, bnbocsnatot
s rk letet ajndkoz minknk.” (66. k.) - Ez a meghatrozs
tisztn tkrzi a klnbsget a vallstrtneti analgik s a keresztyn
egyhz skramentuma kztt, s megv a skramentum lebecslstl.
Igaza van a protestns modernizmusnak: a beavatsi s tisztulsi szertartsok,
valamint a kultikus tkezsek, csakugyan beletartoznak a vallstrtnet
kellktrba. Ezek az esetek azonban csak addig szmtanak analgiknak,
amg a skramentum lnyegt nem ltjuk, s csak a kls formkon akadunk
fenn. A keresztsg s az rvacsora ugyanis Krisztus
hallra s feltmadsra vonatkozik. ppen ez a szemlyes vonatkozs,
vagyis skramentumaink sajtos tartalma avatja azokat teljesen analgia-nlkliv.
Ezt a krisztusi vonatkozst teszi vilgoss a Heidelbergi kt klasszikus
skramentum-meghatrozsa, s ezzel a skramentum lebecslstl s
tlbecslstl egyarnt v.
33.2 A prdikci s a skramentum
Mirt van szksg. skramentumokra? - Isten nincs ktve egyetlen
skramentumhoz sem, ppen gy, mint ahogy a prdikcihoz sincs. Neknk
azonban ragaszkodnunk kell a skramentumokhoz, ppen gy, mint a prdikcihoz,
azrt, mert Isten gy rendelte. Az egyhz csak addig egyhz, amg
engedelmeskedik Ura akaratnak. Mgpedig abban a hitben engedelmeskedik,
hogy az r nem ok nlkl parancsolta, amit parancsolt. A skramentum
is olyan rendelse, ami renk nzve okvetlenl szksges, hasznos
s j. Isten ajndkait rejti.
Mit nyjt a skramentum a prdikci mellett? Jelentsgt ebben a
vonatkozsban gy szedhetjk ujjhegyre:
- Mint a Heidelbergi kt skramentum-meghatrozsa mutatja, a prdikci.
mellett azrt szksges a skramentum, hogy az igehirdett az elkalandozstl
vja. Folyton emlkeztesse az egy szksges dologra, a Biblia kzponti
mondanivaljra: Krisztusnak a keresztfn bemutatott ldozatra, mint
idvessgnk egyedli alapjra. - De nemcsak a prdiktort, hanem
a prdikcit hallgat gylekezetet is arra kszteti: Krisztus ldozatra
irnytsa figyelmt, teht a bibliai lnyeget keresse a prdikciban.
- A prdikci mellett szksges tovbb a skramentum azrt is, hogy
a szellemi kzls egyoldal intellektualizmustl megvjon minket.
Krisztus ldozata ugyanis nemcsak az rtelmnknek szl, hanem egsz
valnknak, teht nemcsak lelknknek, hanem a testnknek is. (letjuls,
feltmads.) Ezt nagyon relis mdon fejezi ki a skramentum: a testnek
vzzel val lentse, illetve az evs s ivs ltal.
- A prdikci mellett szksges vgl a skramentum azrt is, hogy
az evanglium hirdetse ltal felgerjesztett hitt, rzki termszetnknek
is megfelel formban, szinte kzzelfoghat mdon szemlltesse, ezltal
hitnket erstse s megpecstelje. Nem az igt ersti meg teht
a skramentum, az nem szorul megerstsre, hanem a prdikci befogadst.
“Mert hiszen Isten igazsga magban is elg szilrd s bizonyos;
s jobb megerstst sehonnan sem vehet, mint nmagtl.” A mi csekly
s ertlen hitnk azonban mindenkor tmogatsra szorul.
Amint Klvin mondja: “Az irgalmas Isten alkalmazkodik a mi felfogsunkhoz:
amennyiben rzki lnyek vagyunk, akik mindig porban csszva s testieken
csggve, semmi szellemi dologra nem gondolunk s azt mg csak fel
sem foghatjuk: ppen fldi elemekkel vezet maghoz s magban a testi
dologban trja elnk a lelki javakat.” (Inst. IV. 14. 3.) Klvin
ezeket a skramentumi jegyekrl mondja, de mondhatn a kijelentsrl
is. Voltakppen Krisztus testetltse, a keresztynsg nagy misztriuma,
szintn isteni jelads.
A prdikci mell van teht rendelve a skramentum, mgpedig msodik
helyre. Jzus gy parancsolta a tantvnyoknak, hogy elszr tantsanak,
azutn kereszteljenek. (Mt 28,19 k.) Nem is adhat a skramentum semmivel
sem tbbet, mint a prdikci, st a hirdetett ige nlkl nem is volna
rtelme, res, semmitmond cselekmny maradna. A prdikci mell
van teht rendelve a skramentum, s mind a kett felttlen mdon al
van rendelve az Ignek. (A verbum audibile s a verbum visibile a
verbum Dei-nek.)
33.3 A skramentum viszonya a kijelentshez
Maga a skramentumi jegy (elementom): a vz, a kenyr s bor, magban
vve mg nem skramentum. goston sokat idzett mondsa szerint: accedit
verbum ad elementum et fit sacramentom, vagyis az ige hozzjrulsa
avatja a jegyeket skramentumm. Az “accedit verbum” rtelmezse
hatrozza meg a kijelents s skramentum viszonyt.
Abban minden keresztyn felekezet egyetrt: az ige hozzjrulsa nlkl
nincs skramentum. De hogy a skramentumi cselekmny mely mozzanatban
keressk az igt, vagyis a skramentum haterejt, azt mr igen sokflekppen
magyarzzk. - Ezen a ponton tr el (hogy csak a fbb tpusokat
emltsk): Zwingli, a rmai egyhz s Klvin. Az eltrst rviden
gy formulzhatjuk: a skramentum hatereje Zwingli szerint a hitben,
Rma szerint a jegyekben, Klvin szerint pedig
mind a kettben, mert mind a kettn tl: a kijelent Istenben.
Vegyk sorba ezeket az llspontokat:
- Zwingli szerint a skramentum ereje isteni er, amit a hitben, mgpedig
a skramentumot befogad ember hitben kell keresni. De ht gy a
skramentum ereje, voltakppen az ember sajt hitnek ereje. Minek
akkor a kls jegy?
- Rma szerint a skramentum ereje a kiszolgltatott skramentumi jegyek
ereje. A jegyben van jelen az ige, mert a jegy nem puszta matria,
hanem a megszentels folyamn tlnyegl Krisztuss. Az tlnyeglt
jegy az opere operato, teht a hittl eltekintve, a kiszolgltats
erejnl fogva is hat. A keresztsg, brmls s papi kenet eltrlhetetlen
jelleggel ruhzza fel a skramentumban rszestett embert. A skramentum
teht rmai rtkels szerint tbb mint a prdikci. - Luther annyiban
maradt kzel a rmai katolikus skramentum tanhoz, amennyiben szerinte
elbb a jegyben van relisan jelen Krisztus, s azutn van a hitben.
- Klvin szerint Zwinglinek igaza van abban, hogy hit nlkl nincs skramentum.
De Luthernek is igaza van, midn azt hangoztatja, hogy Krisztusnak
elbb valamikppen jelen kell lennie a hit szmra, hogy aztn a hitben
lehessen. - Klvin ebben a meggyzdsben vallja: a skramentum
a jegyben s a jeggyel adott isteni adomny a hit szmra. Teht isteni
adomny a hit szmra, a jegyben.
Mindebbl a rvid, s rvidsge miatt szksgkppen szkematikus sszegzsbl
is ltszik, Klvin tana a legtfogbb. sem a hitnl, sem a jegynl
nem akad fenn, egyiknek sem tulajdont nmagban vve skramentlis
ert, hanem ezeken fellemelkedve, Istennek erejt felttlenl hangslyozza.
Maga a hit is Istentl jn.
De ht hogyan lehet a skramentumi jegy hitet tpll isteni adomnny?
Hiszen a jegyben csak szimbolikusan van jelen a feltmadott Krisztus.
Erre azt mondjuk: a Szentllek ereje ltal ez a szimblum - teht
a keresztvz, illetve az rvacsorai kenyr s bor - a kibrzolt
dvjavakkal, magval a meg lt Krisztussal hoz valsgos
szemlyes kapcsolatba. Ez a kapcsolat azonban nem adottsg, hanem
lehetsg, melyrt imdkoznunk kell. A Berni zsinat Klvin szellemben
mondja: “Krjk a Mindenhatt, hogy a skramentummal val lst
isteni cselekmnny tegye s ne hagyja, hogy emberi dolog maradjon.”
A jobb megrts rdekben Klvin Istennek hrom jttemnyrl beszl:
“Elszr igjvel oktat s tant minket az r, aztn a skramentumokkal
megerst; vgl az Szentlelknek vilgossgval megvilgostja
elmnket s a mi szvnkbe utat nyit az ignek s a skramentumoknak,
amelyek egybknt csak fleinket rnk s szemeink eltt forognnak,
s bensnket ppen nem rintenk.” (Inst. IV. 14. 8.)
|