//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

XI. rsz: A KERESZTSG S AZ RVACSORA

33. A skramentumok

XI. rsz: A KERESZTSG S AZ RVACSORA

33. A skramentumok


33. A skramentumok

33.1 Ktsgek a skramentum nv krl

Napjainkban egyre gyakoribb eset, hogy protestns dogmatikkban hinyzik
a skramentumrl szl fejezet; mindjrt a keresztsget s az rvacsort
trgyaljk. Klnsen neknk tnik fel ez a tartzkods, hiszen Klvin
nagy fejezetet szentel a skramentum krdsnek (Inst. IV. 14). Reformtus
rszrl ezt a hagyomnyt kvetik, s a keresztsg s rvacsora trgyalsakor
elrebocstjk a De sacramentis in genere paragrafust. Mg hitvallsaink
is kln ttelben foglalkoznak a skramentum-fogalommal. (Heid. kt
65-68 k.; II. Helv. hitv. 19. r.) - Mi a mostani tartzkods oka?
Az ok tbbfle:

  1. Elszr is, hogy a Biblia a skramentumot, mint gyjtfogalmat nem
    ismeri. A sacramentom, vagy szpcsengs magyaros alakja: a skramentum,
    csak a latin bibliafordtsok, fleg a nagy tekintly Vulgata nyomn
    honosodott meg az egyhzi szhasznlatban, mint a grg mysterion
    sz latin megfelelje. Csakhogy az jszvetsgben a mysterion sohasem
    skramentumi cselekmny jell, hanem egyszeren hittitkot (Mt 13,11
    par.). Pl jelli vele pl. az igehirdetst (Ef 1,9; 6,19), vagy magt
    a kijelentst: “A kegyessgnek nagy skramentuma: Isten megjelent
    testben.” (1Tim 3,16) De az jszvetsg sohasem alkalmazza a skramentum
    nevet valami kultikus rendezvnyre. A sz kultikus hasznlata csak
    a 3. szzad eleje ta terjedt el, mgpedig elssorban a szentsgekkel
    kapcsolatos szakrlis jogban.
  2. A tartzkods tovbbi oka a skramentum sz slyos vallstrtneti
    terheltsge. Magval hozta a keresztynsgbe az antik misztrium-fogalom
    vonsait: a pogny beavatsi s tisztulsi ceremnik, valamint a
    kultikus lakomk-emlkt. goston adta az egyhznak a keresztyn skramentum
    fogalmat. De brmennyire hangslyozta is, hogy ige nlkl nincs skramentum,
    a megszentel igbl ebben az sszefggsben knnyen varzssz lett,
    mely az elementumot (vizet, kenyeret, bort stb.) titokzatos ervel
    ruhzza fel, st lltlag mennyei matriv alaktja t. A mennyei
    matrinak aztn a kiszolgltats tnye folytn, nmagban vve (a
    vitatott monds szerint: ex opere operato) isteni hatert tulajdontanak.
    A skramentum az egyhz szabta felttelek szerint dvkzl dolog lett,
    maga az egyhz pedig kultikus intzmny, az ezzel egytt jr jogokkal
    s kivltsgokkal.A fbaj, hogy a fogalomvltozs az Istennel val szemlyes tallkozs
    helyett valami msra terelte a figyelmet: valakirl - valamire,
    nevezetesen a skramentumi elemekre, magra a vzre, kenyrre s borra.
    A skramentum most mr az invesztlt kegyelem, mely Lombard Pter
    szerint az dvt jelenti. A Tridenti zsinat aztn annyira a megigazuls
    eszkzljv nyilvntotta a skramentumot, hogy a nlkl nem is lehet
    megigazulni (Sess. VII.). A skramentum mellett az igehirdetsnek
    csak elkszt s magyarz szerepe marad.
  3. Vgl tartzkodsra ksztetett a skramentum fogalma krl szlelhet
    ingadozs. Az ingadozs mr a skramentumok krnek megvonsval kezddik.
    goston szerint skramentum az szvetsgben minden dvt meghirdet
    cselekmny, az jszvetsgben pedig minden dvkzl vagy dvt kzvett
    cselekmny. goston nyomn ide soroltk pl. az let fjt, mely az
    denben dszlett, a szivrvnyt, az rdgzst, a kzrttelt, a katechumnusoknak
    adott st (legyetek a fldnek savai!), de kezdettl fogva kiemelkedett
    kzlk a keresztsg s az rvacsora. Az idk folyamn felszaporodott
    skramentumokat hatrok kz kellett szortani. Elbb tizenhromban,
    majd htben llaptottk meg szmukat. Tams mind a hetet krisztusi
    eredetnek mondja. De csak 80 vvel a reformci eltt (1939-ben)
    trtnt meg a hetes szm formlis dogmatizlsa, amit aztn a Tridenti
    zsinat megerstett. Ez a ht: a keresztsg, brmls, oltri szentsg,
    gyns, hzassg, papszentels s utols kenet. Az indoklst a rmai
    egyhz rszben az rsbl, rszben a tradcibl veszi.

A reformciban a vilgos dntst Luther Az egyhz babiloni fogsgrl
szl iratban (1520) hozta meg. Hny skramentum van? Annyi, ahnyat
Krisztus szerzett. pedig kijelentsbl kimutathatan kettt szerzett:
a keresztsget s az rvacsort, s ezek kiszolgltatsra adott parancsot.
Itt is volt tmenetileg ingadozs; eleinte a bnbnatot s az ordincit
is skramentum gyannt emlegettk, de a kifejezetten krisztusi rendels
elve szerint, csak a keresztsg s rvacsora marad hatott meg. Ezzel
a szmbeli bizonytalansg a protestantizmusban meg is sznt.

De annl inkbb mutatkozott egy msfajta ingadozs: Van-e egyltaln
szksg skramentumra? Ha van, akkor a skramentumot szimbolikusan
vagy realisztikusan rtelmezzk-e? A pietizmusban a megtrs s jjszlets
hangslyozsa folytn httrbe szorultak a skramentumok. A liberalizmus
idejn pedig, a vallstrtneti kutats hatsa alatt, a skramentumokat
beszremlett, idegen elemeknek vltk s kevsre becsltk. Viszont
a protestantizmus talajn felbukkan romantikus katolizl irnyzatok,
a klnfle liturgilis. mozgalmak, az igehirdets rovsra tlrtkelik
a skramentumokat.

Ilyen okok alapjn nem volna-e valban jobb az annyira terhelt skramentum-fogalmat,
mint gyjtfogalmat elejteni? Mert ha ennek rendeljk al a keresztsget
s rvacsort, akkor a bibliai rtelmezst mindkt esetben eleve veszlyeztetjk.
Clszerbbnek ltszik, ha nem elvontan a skramentumokrl beszlnk,
hanem mindjrt konkrt, biblikus mdon a keresztsgrl s rvacsorrl.

Mgsem tehetjk ezt, mert a skramentum nv- annyira bele evdtt
egyhzi gondolkozsunkba, hogy ha elhallgatjuk, akkor is jelen van
s hat. Ha pedig egyelre jobbal nem ptolhatjuk, ppen a veszlyek
elhrtsa vgett ajnlatosabb a vele val foglalkozs. Azrt mert
nem eredeti bibliai fogalom, mg alkalmas lehet bibliai mondanival
magyarzatra. ppen a bibliai mondanival krlhatrolsa a kvetkez
alpontok feladata.

Tudjuk, az eldologiast dvrtelmezst mr a reformci elvetette,
s a visszafel vezet utat szmunkra elzrta. Az jszvetsg ugyanis
hatrozottan ellentmond az nmagban hatsos skramentumi jegynek
(Rm 4,11 par.), s az egyhz kultikus intzmnny tteltl is vakodik.
Ez a tudat minket is v a skramentum tlrtkelstl. Tiltakozunk
minden olyan liturgizmus vagy sakramentalizmus ellen, amely a skramentumot
a felnk fordul isteni kegyelem tulajdonkppeni s egyedli hordozjv
akarja tenni, az igehirdetsben pedig csak a skramentum vtelre
elkszt tantst lt. Ez nemcsak azrt veszlyes, mert visszakanyarods
a rmai egyhzba, hanem fleg azrt, mert mintegy hatlyon kvl helyezi
az igt, amelyben Krisztus uralkodik. Egy olyan skramentum-tisztelet,
amelynek a hirdetett ige lebecslse az ra, a reformci talajn,
nemcsak eleve gyans, hanem egyszeren helytelen.

Szmunkra a skramentum krdskrben a Heidelbergi kt skramentum
meghatrozsa jelli ki a jrhat utat: “Micsodk a skramentumok?
- Lthat szent jegyek s pecstek, melyeket Isten a vgre szerzett,
hogy az ezekkel val ls ltal, az evanglium grett velnk annl
inkbb megrtesse s megpecstelje; tudniillik, hogy , Krisztusnak
a keresztfn val egyetlenegy ldozatrt, ingyen kegyelembl, bnbocsnatot
s rk letet ajndkoz minknk.” (66. k.) - Ez a meghatrozs
tisztn tkrzi a klnbsget a vallstrtneti analgik s a keresztyn
egyhz skramentuma kztt, s megv a skramentum lebecslstl.

Igaza van a protestns modernizmusnak: a beavatsi s tisztulsi szertartsok,
valamint a kultikus tkezsek, csakugyan beletartoznak a vallstrtnet
kellktrba. Ezek az esetek azonban csak addig szmtanak analgiknak,
amg a skramentum lnyegt nem ltjuk, s csak a kls formkon akadunk
fenn. A keresztsg s az rvacsora ugyanis Krisztus
hallra s feltmadsra vonatkozik. ppen ez a szemlyes vonatkozs,
vagyis skramentumaink sajtos tartalma avatja azokat teljesen analgia-nlkliv.
Ezt a krisztusi vonatkozst teszi vilgoss a Heidelbergi kt klasszikus
skramentum-meghatrozsa, s ezzel a skramentum lebecslstl s
tlbecslstl egyarnt v.

33.2 A prdikci s a skramentum

Mirt van szksg. skramentumokra? - Isten nincs ktve egyetlen
skramentumhoz sem, ppen gy, mint ahogy a prdikcihoz sincs. Neknk
azonban ragaszkodnunk kell a skramentumokhoz, ppen gy, mint a prdikcihoz,
azrt, mert Isten gy rendelte. Az egyhz csak addig egyhz, amg
engedelmeskedik Ura akaratnak. Mgpedig abban a hitben engedelmeskedik,
hogy az r nem ok nlkl parancsolta, amit parancsolt. A skramentum
is olyan rendelse, ami renk nzve okvetlenl szksges, hasznos
s j. Isten ajndkait rejti.

Mit nyjt a skramentum a prdikci mellett? Jelentsgt ebben a
vonatkozsban gy szedhetjk ujjhegyre:

  1. Mint a Heidelbergi kt skramentum-meghatrozsa mutatja, a prdikci.
    mellett azrt szksges a skramentum, hogy az igehirdett az elkalandozstl
    vja. Folyton emlkeztesse az egy szksges dologra, a Biblia kzponti
    mondanivaljra: Krisztusnak a keresztfn bemutatott ldozatra, mint
    idvessgnk egyedli alapjra. - De nemcsak a prdiktort, hanem
    a prdikcit hallgat gylekezetet is arra kszteti: Krisztus ldozatra
    irnytsa figyelmt, teht a bibliai lnyeget keresse a prdikciban.
  2. A prdikci mellett szksges tovbb a skramentum azrt is, hogy
    a szellemi kzls egyoldal intellektualizmustl megvjon minket.
    Krisztus ldozata ugyanis nemcsak az rtelmnknek szl, hanem egsz
    valnknak, teht nemcsak lelknknek, hanem a testnknek is. (letjuls,
    feltmads.) Ezt nagyon relis mdon fejezi ki a skramentum: a testnek
    vzzel val lentse, illetve az evs s ivs ltal.
  3. A prdikci mellett szksges vgl a skramentum azrt is, hogy
    az evanglium hirdetse ltal felgerjesztett hitt, rzki termszetnknek
    is megfelel formban, szinte kzzelfoghat mdon szemlltesse, ezltal
    hitnket erstse s megpecstelje. Nem az igt ersti meg teht
    a skramentum, az nem szorul megerstsre, hanem a prdikci befogadst.
    “Mert hiszen Isten igazsga magban is elg szilrd s bizonyos;
    s jobb megerstst sehonnan sem vehet, mint nmagtl.” A mi csekly
    s ertlen hitnk azonban mindenkor tmogatsra szorul.

Amint Klvin mondja: “Az irgalmas Isten alkalmazkodik a mi felfogsunkhoz:
amennyiben rzki lnyek vagyunk, akik mindig porban csszva s testieken
csggve, semmi szellemi dologra nem gondolunk s azt mg csak fel
sem foghatjuk: ppen fldi elemekkel vezet maghoz s magban a testi
dologban trja elnk a lelki javakat.” (Inst. IV. 14. 3.) Klvin
ezeket a skramentumi jegyekrl mondja, de mondhatn a kijelentsrl
is. Voltakppen Krisztus testetltse, a keresztynsg nagy misztriuma,
szintn isteni jelads.

A prdikci mell van teht rendelve a skramentum, mgpedig msodik
helyre. Jzus gy parancsolta a tantvnyoknak, hogy elszr tantsanak,
azutn kereszteljenek. (Mt 28,19 k.) Nem is adhat a skramentum semmivel
sem tbbet, mint a prdikci, st a hirdetett ige nlkl nem is volna
rtelme, res, semmitmond cselekmny maradna. A prdikci mell
van teht rendelve a skramentum, s mind a kett felttlen mdon al
van rendelve az Ignek. (A verbum audibile s a verbum visibile a
verbum Dei-nek.)

33.3 A skramentum viszonya a kijelentshez

Maga a skramentumi jegy (elementom): a vz, a kenyr s bor, magban
vve mg nem skramentum. goston sokat idzett mondsa szerint: accedit
verbum ad elementum et fit sacramentom, vagyis az ige hozzjrulsa
avatja a jegyeket skramentumm. Az “accedit verbum” rtelmezse
hatrozza meg a kijelents s skramentum viszonyt.

Abban minden keresztyn felekezet egyetrt: az ige hozzjrulsa nlkl
nincs skramentum. De hogy a skramentumi cselekmny mely mozzanatban
keressk az igt, vagyis a skramentum haterejt, azt mr igen sokflekppen
magyarzzk. - Ezen a ponton tr el (hogy csak a fbb tpusokat
emltsk): Zwingli, a rmai egyhz s Klvin. Az eltrst rviden
gy formulzhatjuk: a skramentum hatereje Zwingli szerint a hitben,
Rma szerint a jegyekben, Klvin szerint pedig
mind a kettben, mert mind a kettn tl: a kijelent Istenben.

Vegyk sorba ezeket az llspontokat:

  1. Zwingli szerint a skramentum ereje isteni er, amit a hitben, mgpedig
    a skramentumot befogad ember hitben kell keresni. De ht gy a
    skramentum ereje, voltakppen az ember sajt hitnek ereje. Minek
    akkor a kls jegy?
  2. Rma szerint a skramentum ereje a kiszolgltatott skramentumi jegyek
    ereje. A jegyben van jelen az ige, mert a jegy nem puszta matria,
    hanem a megszentels folyamn tlnyegl Krisztuss. Az tlnyeglt
    jegy az opere operato, teht a hittl eltekintve, a kiszolgltats
    erejnl fogva is hat. A keresztsg, brmls s papi kenet eltrlhetetlen
    jelleggel ruhzza fel a skramentumban rszestett embert. A skramentum
    teht rmai rtkels szerint tbb mint a prdikci. - Luther annyiban
    maradt kzel a rmai katolikus skramentum tanhoz, amennyiben szerinte
    elbb a jegyben van relisan jelen Krisztus, s azutn van a hitben.
  3. Klvin szerint Zwinglinek igaza van abban, hogy hit nlkl nincs skramentum.
    De Luthernek is igaza van, midn azt hangoztatja, hogy Krisztusnak
    elbb valamikppen jelen kell lennie a hit szmra, hogy aztn a hitben
    lehessen. - Klvin ebben a meggyzdsben vallja: a skramentum
    a jegyben s a jeggyel adott isteni adomny a hit szmra. Teht isteni
    adomny a hit szmra, a jegyben.

Mindebbl a rvid, s rvidsge miatt szksgkppen szkematikus sszegzsbl
is ltszik, Klvin tana a legtfogbb. sem a hitnl, sem a jegynl
nem akad fenn, egyiknek sem tulajdont nmagban vve skramentlis
ert, hanem ezeken fellemelkedve, Istennek erejt felttlenl hangslyozza.
Maga a hit is Istentl jn.

De ht hogyan lehet a skramentumi jegy hitet tpll isteni adomnny?
Hiszen a jegyben csak szimbolikusan van jelen a feltmadott Krisztus.
Erre azt mondjuk: a Szentllek ereje ltal ez a szimblum - teht
a keresztvz, illetve az rvacsorai kenyr s bor - a kibrzolt
dvjavakkal, magval a meg lt Krisztussal hoz valsgos
szemlyes kapcsolatba. Ez a kapcsolat azonban nem adottsg, hanem
lehetsg, melyrt imdkoznunk kell. A Berni zsinat Klvin szellemben
mondja: “Krjk a Mindenhatt, hogy a skramentummal val lst
isteni cselekmnny tegye s ne hagyja, hogy emberi dolog maradjon.”

A jobb megrts rdekben Klvin Istennek hrom jttemnyrl beszl:
“Elszr igjvel oktat s tant minket az r, aztn a skramentumokkal
megerst; vgl az Szentlelknek vilgossgval megvilgostja
elmnket s a mi szvnkbe utat nyit az ignek s a skramentumoknak,
amelyek egybknt csak fleinket rnk s szemeink eltt forognnak,
s bensnket ppen nem rintenk.” (Inst. IV. 14. 8.)

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!