32. A kozmikus vltsg
32.1 A krds felvetdse
32.1.1 A bibliai alap
Soteria tou kosmou, ezzel a bibliai hangzs megjellssel vlt nlunk
teolgiai tmv a kozmikus vltsg. A tma eltrbe kerlse jszer
s rvendetes.
rvendetes, mert a Bibliban valban egyetemes igny szlal meg: a
vlasztott np trtnete mr a Biblia els fejezeteivel az emberisg,
st az egsz kozmosz trtnetbe gyazdik bele, dmban az emberisg
lete indul, Noban az emberisggel ltesl kegyelmi szvetsg, brahm
kivlasztsa az egsz emberisgre nzve trtnik, s gy tovbb. Mg
ahol partikulrisnak ltszik is ez a trtnet, jelentsben s jelentsgben
ott is univerzlis emberisgtrtnet. ( Pl. Mik 5,2 s 4; s 42,6;
Dn 7,13 k.)
Az egyetemes igny az jszvetsgnek nem kevsb jellemzje. A Megvlt
nemcsak Izraelnek hozza el a boldog megtisztulst, az Isten eltt
val megigazulst, hanem a fld minden npnek (Jn 3,16 k.) A Megvlt,
mikor tantvnyait kikldi a magvetsre, a szntfldet melybe az
ige magvai hullanak, nem Galileval vagy Jdeval, hanem a vilggal
azonostja (Mt 13, 38). Tantvnyainak azt mondja: “Ti vagytok a
fldnek sava s a vilg vilgossga.” (Mt 5,13 k.) A vilgra szl
igny lpten-nyomon kifejezdik az jszvetsgben; mindehhez pedig
ott van httrl az j g s j fld, az talakult termszet vradalma.
A kezdet s vg ketts hatra kzt megy vgbe a cselekv Isten trtnete
az emberi nemzettel: a vltsgtrtnet. Mi az jszer ennek a valban
mindent tfog bibliai ignynek a felismersben? A helyzet, amiben
a felismers vgbemegy.
32.1.2 Az llamvallss ltel kedveztlen hatsa
Brmennyire klns, a kozmikus vltsg gondolatnak a keresztyn-ldzsek
megsznse s az llamvallss ltel nem kedvezett. Ezt a kvetkez
tnyekbl magyarzhatjuk:
- Mita a keresztynsg hivatalosan elismert vilgvallss vlt, annyi
volt szmra gyakorlatilag a vilg, amennyit munkjval tfogott,
s ppen ez a munka jelentette a soterit. Az egyhz isteni erket
birtokl dvintzmnynek tnt fel, mely Krisztus mvnek folytatja,
st a tovbb l Krisztus. A soteria tou kosmou ilyetnkppen Krisztus
kirlyi cselekedete helyett az egyhz rvnyeslsi krdsv vlt.
- Az llamegyhz minden gondjt az egyhz s llam egysge: a corpus
christianum kttte le, mgpedig nemcsak mint feladat, hanem mint
elrt eredmny is. Egyre nvekv mrtkben tmaszkodott az egyhz
az ige helyett sajt eredmnyeire: szervezetre, iskolira, intzmnyeire,
kzleti pozcijra, eljogaira, s nem utols sorban latifundiumaira.
Pedig ltt nem ezeknek az eszkzknek ksznheti, hanem az letad
ignek. Amilyen mrtkben elpolitizldik az egyhz, vagyis hatalmi
eszkzket hasznl a lelki eszkzk helyett, knyszert a meggyzs
helyett, olyan mrtkben zrja el magt a vltsg igben adott tnye
s kozmikus arnya ell.
- Az egyhz, amint elrt eredmnyei bvkrbe kerlt, fokozatosan vesztette
vilgmisszijt. A corpus christianumban azonosul a keresztyn kultra
vilgval. Ennek a vilgnak kzppontjban mr nem az ajndkoz r
Krisztus ll, hanem az helyn a megajndkozott tagok: a keresztynek.
Ezeknek a kezn a misszi gyakran kultrpropagandv fajul: Krisztus
helyett a keresztyn kultrt adjk a pognyoknak, vagyis Isten kpe
s hasonlatossga helyett a maguk kpre igyekeznek formlni az embereket.
Vilgraszl dvzenettel indult az egyhz s tkzben nclv vlt.
- A vilgmisszi megbnultval az egyhz egyetemessge is zsugorodni
kezdett. A keresztynsg, mint llamvalls ugyanis olymdon azonosult
nppel, orszggal, fajtval, st ezeken bell is csak az ppen uralmon
lev rteggel vagy trsadalmi osztllyal, hogy katolicitst httrbe
szortotta az exkluzivits. Semmi sincs kevsb tudatos hatssal rnk,
mint az emberi egyttls megszokott rendje, s semmi sem csbt annyira
teolgiai igazolsra, mint ami magtl rtetd, vagy legalbbis magtl
rtetdnek ltszik. Ha az emberi egyttls valamifle rendje a corpus
christianum rendjnek minsl, ez mr magban vve is elegend az
egyhz vilgszemlletnek s trsadalomszemlletnek leszktsre.
Nem valami tudatlansg s vak nzs, hanem a corpus christianum megszokott
rendjnek trtneti s teolgiai igazoltsga tette az egyhzat vakk
s sikett a vilgszerte elretr trsadalmi reformtrekvsekkel
szemben. Nem rvnyeslt az ige mrtke, az tletalkotst jzant,
kozmikus tvlata.
Ezek a megllaptsok egyetlen tnyre utalnak: a vilgegyhz elvilgiasodsra.
Ebbl rthet az, ami els tekintetre klnsnek tnik: ppen amikor
az egyhz megnyeri a vilgot, akkor szorul httrbe a soteria tou
kosmou krdse. A krisztokrcia eget-fldet tfog rtelme tbb-kevsb
az ekleziokrcira szkl. A kozmikus tvlat alig jelent tbbet, mint
az egyhz nmegrtse mennyei dekorcijt.
32.1.3 A reformci nem trt ki az rkltt keretekbl
Mirt nem jelenthetett kitrst a corpus christianum kereteibl a
reformci? Hiszen az egyhz nistentsvel leszmolt, s megmutatta,
hogy a kegyes ember s az egyhz egyarnt Isten igjbl l. Ezzel
jra szabadd tette az utat a vltsg kozmikus arnyainak megrtse
fel. Hogy mgsem lettek reformtoraink a soteria tou kosmou teolgusai,
annak tbbfle oka is van:
- Jl lttk, hogy az egyhz s llam rkltt kapcsolatainak nemcsak
rny-, hanem fnyoldalai is vannak. Lehet ez a kapcsolat Izrael nagy
kirlyi pldjra a szolglat fellrl kapott alkalma. Csak jl kell
lnnk vele. Meghagytk teht az egyhz lett a corpus christianum
trtnetileg rgzdtt keretei kztt. Ezzel is dokumentltk, hogy
k reformcit s nem revolcit akarnak.
- Ha a soteria szempontjbl nzzk a dolgot, reformtoraink
az alapvets munkjt vgeztk el: nem a vltsg arnyait, hanem mibenltt
tisztztk. Tudvalevleg elssorban nem a Jnosi, hanem a pli iratokon
tjkozdtak, ott is elssorban a bn s kegyelem egyni s gylekezeti
krdseire sszpontostottk figyelmket. Vgigmagyarztk szinte
a teljes Szentrst, de a Jelensek knyvhez sem Luther, sem Klvin
nem rt kommentrt, s a keresztyn vradalmak kozmikus vonatkozsait
egyikjk sem dolgozta fel. Az igaz, Jnosnak nincs olyan gondolata,
ami legalbb csrjban meg ne volna Plnl, mgis elssorban Jnos
a soteria tou kosmou megfogalmazja.
- Hasonl a helyzet, ha a kozmosz fell kzeltjk
meg a dolgot. Reformtoraink, midn a vilg krdseihez nyltak, tlnyomrszt
az Apostoli hitforma els hitcikkelye s nem a msodik cikkelye sszefggsben
kerestk a megoldst. Politikai teolgijukban nem rvnyesl programszeren
Krisztus kirlyi tiszte. Egyebek kzt ezrt nem indtottak klmisszit,
vagy ha fel is vetdtt a klmisszi gondolata: megvalstst a fejedelmek
hatskrbe utaltk. Az ktelessgk, hogy a pognyok kzt az igaz
hitet terjesszk. Annl tevkenyebbek viszont reformtoraink a corpus
christianum keretei kzt. De ott sem tehettek tbbet, mint ami egy
emberleten vagy egy nemzedken bell elvgezhet.
32.1.4 Folytats s jrakezds
A reformcit teht olyan rsszer kezdemnyezsnek kell tekintennk,
amely folytatsra vr. Az ortodoxia kezn azonban nem annyira folytatdott,
hanem inkbb megmerevedett a reformtori m. Az llami ktelk, a
corpus christianum bomlsa kellett hozz, hogy a kozmikus vltsg
gondolata irnt jra fogkonyabbak lehessnk. Az llamegyhzi rendszer
bomlsa nem mai kelet; mr a felvilgosodssal elkezddtt. Ez a
lappang folyamat napjainkban csupn felgyorsult. Keleten, az ateista
llamok terletn vltozott felttelek kzt megy vgbe az egyhz szolglata.
Az egyhz, ahol valban l s nemcsak fajulva teng: kiptett iskolarendszer,
kzleti szerep, trsadalmi kivltsgok, cmek, eljogok s vagyon
nlkl, de megnyl kozmikus tvlatok ltsban szolgl. Egy kicsit
gy, mint ahogy valamikor az skeresztyn gylekezet indult a szolglat
tjn, vagy ahogy ma a fiatal egyhzak szolglnak, ahol megsznt a
gyarmatost hatalom hivatalos tmogatsa, viszont megmaradt a bennszlttek
gyanakvsa. Mgis szolgl az egyhz, a vilg helyett az igre tmaszkodva,
s az ige ersebb tmasznak bizonyul, mint a vilg.
De az j tvlatok nylsa nemcsak keleti jelensg. Nyugaton ritkbb
ugyan az ateizmus militns formja, de a hitbeli kzny s hitveszts
arnyai aligha kisebbek. Lnyegben teht hasonl a helyzet. Az egyetemes
emberi krdsek, a kozmikus vltsg s a kozmikus Kirly j felismerse
irnyban nemcsak Keleten, hanem Nyugaton is rvendetesen nvekedett
a kszsg. Ezt bizonytja a misszii tudat bredse, majd pedig a
nagy kumenikus tmk sorozatos megvitatsa: A vilg rendetlensge
s Isten dvterve (Amsterdam 1948), Krisztus a vilg remnysge (Evanston
1954), Jzus Krisztus a vilg vilgossga (j-Delhi 1961) stb.
32.2 Elhatrolsok a kpzelgsekkel szemben
32.2.1 A gnoszticizmus felvonulsa
Ha egy elhanyagolt bibliai gondolat jra eltrbe kerl, vele egytt
rgi ksrtsek jralednek. A kozmikus vltsggal kapcsolatban a
ksrtsek igazn rgiek: az skeresztyn gylekezetekig nylnak vissza.
A kozmikus vltsg els teolgiai feldolgozst ugyanis a gnoszticizmus
adta. A testisgbe belecsmrltt, hanyatl kor letrzse, vltsgvgya
szlal meg benne. A llek nem tallja helyt a vilgban: otthontalan,
idegen s szenved. A test csak nyg rajta. Hogyan szabadulhat ki a
llek ebbl a nyomorsgbl? A felelet kozmikus kereteit a gnzis
a kor divatos keleti mtoszaibl veszi. Ezek a fantasztikus s buja
sznezet hitregk a tapasztalt s szenvedett rosszra kozmolgiai
magyarzatot adnak. Nem bnrl s bntetsrl, hanem csak sorsrl
beszlnek: termszetes oka van a rossznak.
Isten s a vilg, llek s az anyag kibkthetetlen ellentte, dualizmusa
hatrozza meg a vilghelyzetet s azon bell a mi egyni helyzetnket
is. Mr kezdetben isteni rsz szorult az anyagi vilgba s most az
anyag foglya. Innen svrog vissza gi honba: vrja a szabadtst.
Nemcsak szemlli vagyunk a vilgdrmnak, hanem nmagunkban is megljk
roppant feszltsgt, hiszen testnkben mi is isteni magot, lelket
hordozunk. Ez a szltben ismert platonikus vilgszemllet a Krisztus-eszmben
kapja ltet melegt. Helyzetnkbl az gi Krisztus szabadt ki,
a Soter. Az anyagi vilg nyomorsgbl, a betegsggel s halllal
viaskod testi ltbl vezeti gi honba lelknket, ahol Istenben
tallunk megnyugvst. Az dvre svrg llek mr most tlheti Krisztus
tantsban s a Krisztus-kultuszban a szabadt ismeretet. A vilgdrma
kells kzepn bvletbe ejten ll Krisztus kozmikus arnyv ntt
alakja: az kezbe fut ssze minden cselekmny, mindennek a megoldsa.
A gnzist kimagasl szemlyek kpviseltk, akiknek eszk gban sem
volt az egyhzzal val szakts. St az egyhz hivatott vezetinek
reztk magukat, hiszen korszer, j eszmk bevezetsvel, tvlatok
nyitsval csak frisstik, erstik az egyhzat. A klcsnztt mitikus-filozofikus
elemeket gondosan az jszvetsg szhasznlatnak megfelelen rtk
t. Kozmolgiai spekulcijuk kzppontjban a vltsg tnye llt,
a megvltt pedig ktsgtelenl Krisztusban lttk. A ma ismert legrgibb
bibliai kommentrt egy gnosztikus rta Jnos evangliumhoz. Bizonyra
nem vletlenl ppen ehhez a knyvhz.
A gnzis megveszteget szellemi ramlata az egyszer gylekezeti tagokig
elhatolt, s veszedelmesebb ksrts volt, mint a nrk sszes kegyetlenkedse.
Alsta a bibliai teremtshitet, s eltorztotta a vltsg rtelmt.
A Biblia szerint nincs Isten mellett az anyagban egy msik teremtetlen
valsg, mert az is Isten teremtmnye. A vilgbli rossz nem a teremtsbl,
hanem a Teremt ajndkaival val visszalsbl: a bnesetbl ered.
Az ember nem a test s vilg nyge alatt szenved, hanem sajt njnek
megromlott termszete alatt. Ennek megfelelen a vltsg nem a teremts
visszavonsa, hanem jjteremt munkval a teremts eredeti tkletessgnek
helyrelltsa. Vltsgunkat ezrt nem a vilgbl val meneklsben
vagy a testbl val kivlsban kell keresnnk, hanem a test megszentelsben,
az Istennek tetsz letben. Mert a test is Isten uralma al tartozik,
s van a test szmra is feltmads. A gnosztikus brnd a hitet ppen
a valsg elemeitl fosztotta meg, filozfiv vkonytotta. Az ldztt
egyhz nagy bels tusakodsok kzepett vette fel a kzdelmet a gnzis
kozmikus igzete ellen, s ez volt szmra a tulajdonkppeni ltharc.
32.2.2 A kapcsoldsi pont kockzata
Hogyan harapdzhatott el veszedelmes arnyokban a gnzis? Annak is
megvolt a trtnelmi elfelttele: a soter fogalom Jzusra val alkalmazsban.
A soter sz eredetileg a grg hitregk isteneinek jelzje volt, fleg
a vd s gygyt istenek. Kivlt Zeus soter-t emlegettk gyakorta.
A hellnek mr az 5. szzadtl kezdve hajlandk voltak a soter nevet
emberekre is truhzni; trtnelmi jelentsg cselekedetek isteni
rangjt ismertk el vele. Ezzel a cmmel tiszteltk meg mr letben
Nagy Sndort. Csvlhatjuk a fejnket, hogy ppen egy vilghdtt
neveztek “szabadt”-nak. Ksbb mr az udvari etiketthez tartozik
az uralkod apotezisa, Keleten s Nyugaton egyarnt. Augustus rmai
csszrt, mint soter-t nneplik, mert a boml kzllapotokat megszilrdtotta,
s uralkodsval j aranykort nyitott meg, amelyben rdemes lni. Hadrianusnak
mr a soter tou kosmou a hivatalos csszri cme. A soter cm felvtelvel
indult meg a csszrkultusz. De soter ugyanakkor a sokfle keleti
kultuszistensg, Isis, Serapis s a tbbiek lland jelzje. Mondhatni,
e fogalom krl csomsodik a kor egsz vallsi szinkretizmusa.
A terjed keresztynsg letben a soter fogalom jelentette a kapcsoldsi
pontot. A zsid messis nevezet, mg grg christos alakjban is idegen
volt a pognyok kztt, viszont ezt, hogy soter, szabadt, illetve
vilgmegvlt, azonnal rtettk. Rg melengetett remnyeket, ismert
eszmket kapcsolt Krisztus alakjhoz. Krisztusban talltk meg remnyeik
s eszmik kezest s jelkpt. De ppen itt mutatkozott meg a kapcsoldsi
pont problmja: hd lett a soter sz Krisztus megrtse fel, de
mint a hidakon ltalban, itt is ktirny kzlekeds folyt. A gnoszticizmus
esete bizonytja, hogy a forgalom sokkal ersebb volt a vilg fell,
mint a vilg fel. Ltszlag nem trtnt itt semmi szablytalansg,
hiszen maguk az jszvetsgi szentrk is szmos helyen alkalmaztk
Jzusra a soter szt, hivats-megjells s tulajdonnv gyannt. Jval
gyakrabban, tzannyiszor, mint a hberbl tvett messis nevet. Voltakppen
a Jzus-Jeshua nv grg fordtsa.
Nem kzmbs azonban, hogy az jszvetsgi soter-t testamentomi begyazottsgbl,
a messis fogalombl magyarzzuk-e, vagy pedig a soter sz biblin
kvli, szinkretisztikus-mitologikus hasznlatbl. A gnoszticizmus
az utbbi utat vlasztotta. Szleskr mitolgiai, s a vele rokon
vallsblcseleti anyag felhasznlsval, ltszlag a bibliai szveg
alapjn megalkotta a kozmikus Krisztus fogalmt. A gnosztikusok vilgmegvltja
azonban gy viszonylik a bibliai Jzushoz, mint a jelkp a valsghoz,
a blcseleti elv a lktet lethez. Mgis hatott a gnzis, klnsen
a keleti egyhzban, melynek jellegzetes vonsai ma is a visszanyesegetett,
bibliai keretek kz szortott gnzisra vezethetk vissza. Ennek jegyben
kpviseli Kelet a keresztynsg Jnosi tpust.
32.2.3 A gnzis jraled
Nyugat nagyobb tartzkodst tanstott a gnoszticizmussal szemben.
ppen ez a tartzkods volt itt az “egszsges, jzan tudomny”
ismertet jegye. A gnoszticizmus azonban mlyebben gykerezik az emberi
termszetben, mint gondolnk. Pl apostol “blcsessget keres”
grgjeibl (1Kor 1,22) mindnyjunkban ott lappang valami. Innen magyarzhat
a gnoszticizmus jraledse, amit mint kiragadott pldn, a Rittelmeyerk
mozgalmn szemllhetnk.
Rittelmeyer (1872-1938) a szzadel nagyhats protestns igehirdetje
rdbbent, hogy az egyhzi formkba merevedett keresztynsg mit sem
tud kezdeni a kor igazi krdsvel: a kzssgeket bomlaszt, lelketlen
individualizmussal, a teremts termszetes rendjbl kiszakadt anyagias
technikai civilizcival. Az emberi hivats megmentsre pedig az
egyetlen lehetsg a vltsg. Csakhogy elbb a szoteriolgit ki kell
szabadtani az egyhzi tan eliszaposodott, szk medrbl, s vilgfolyamatt
kell szlesteni.
A cl rdekben Rittelmeyer minden felekezeti, st egyhzi kereten
fellll mozgalmat szervezett, a Keresztyn Kzssget. Segtsgl
hvott mindenkit, akinl csak mennyei vilgossgot, vilgtitokba val
intuitv beltst sejtett: idealista filozfusokat, misztikusokat,
antropofzusokat s kltket egyarnt. Goethe, Novalis s Hlderlin
nyomn klns fogkonysgot tanstott a szimblumok irnt. A kozmikus
vltsgot is mersz szimbolikus nyelven fejezte ki. Maga a Biblia
mondja Jzusrl, legalbb hasonlat formjban: “az orcja ragyog,
mint a nap” (Mt 17,2 par.). Rittelmeyer ezt gnosztikus mdra gy
fejlesztette tovbb: A Fld Krisztus teste, Krisztus viszont a Nap,
a Helios Christos. Napsugara egyre inkbb thatja a Fldet, hogy az
is “napp” legyen. Az ember eltt nagyszer lehetsg trul fel:
tszellemls tjn is vilgolhat, vagyis rszt vllalhat a teremtett
vilg megrzsben s az jjteremt krisztusi erkben. ppen ez az
ember hivatsa, ebben van szmra a vltsg s egyben az elkvetett
bnk jvttele.
Rittelmeyernl megtallhat a keresztyn hit szinte valamennyi eleme,
koncepcija mgis a rgi gnzis j kiadsa. De gnzisban nincs testmegvets
s vilgiszony. Mg a rgi gnzis a katakombkban megbv, visszahzd
keresztynsgnek prblt mennyei tvlatot nyitni, Rittelmeyer egszen
ms felttelek kztt, vilgigenl, aktv formban, hangslyozottan
kzssgi alapon hirdette a kozmikus vltsgot. Kzben mit sem sejt
jhiszemsggel, szimbolizmusba burkolt trtnetblcseleti elemekkel
keverte a hitet, s j szinkretizmusban oldotta fel a keresztynsget.
Meglep arny kezdeti sikerek utn el is szektsodott a mozgalom.
A gnosztikus pldk ma sem szksgtelen tilalomfk az egyhz tjn,
de nem jelentik, hogy a kozmikus vltsg megelevenedett tana okvetlenl
valamifle gnoszticizmust rejt, vagy gnoszticizmusba siklik t.
32.2.4 Az dvegyetemessg krdse
Az egyhzat kt dolog fkezte a kozmikus vltsg hirdetsben. Egyfell
a gnoszticizmustl val tartzkods, msfell az llamegyhzi rendszerbe
val zrkzs. Az egyhz csonkn hagyott, vagy elhanyagolt tantsait
tudvalevleg a szektk szoktk felkarolni, esetnkben fleg az jrakeresztelk,
adventistk s millenistk.
De a trtnelmi egyhzakban is mutatkoztak szrvnyos ksrletek,
fleg klvini hatsra a kozmikus vltsg gondolatnak felkarolsra.
A soteria-vradalom szekts rajongival szemben, mintegy az aktv-vilgi
tpust kpviseltk a klnbz keresztyn-szocialista mozgalmak. Itt
csak az amerikai social gospel atyjt, a baptista Rauschenbuscht idzem.
(Az eurpai vallsos szocializmusrl bvebben szltam a Barth Kroly
teolgijnak a kezdetei, 1931 c. dolgozatom 20-46 lapjn.) Szerinte
rgtl fogva emlegeti az egyhz az emberisg bnben val kzssgt;
ismerje fel vgre az emberisg vltsgban val kzssgt is. Mert
mi nemcsak azrt vagyunk felelsek, hogy egyesek a vilgbl kimentessenek,
hanem hogy a vilg megmentessk! Ez az breszt erej mondat az dvegyetemessg
irnyba mutat. A kozmikus vltsg tana valban csbt ilyen magyarzatra.
Figyeljk meg a logikjt:
Isten dvterve nemcsak egyesek sorst, nemcsak Isten npnek rendeltetst
foglalja magban, hanem az egsz emberisget, st a vilgmindensget
is rinti. Isten ismt egybeszerkeszt magnak mindeneket a Krisztusban.
A kozmosz vgs clra vezetse, teljessgre-jutsa, ez a nagy egysggondolat
eleve kizrja, hogy egyesek elvesszenek, rk krhozatra jussanak.
Az tlet Isten pedaggijnak csak fontos llomsa, de nem a vgs
pontja; egy aeonra, egy vilgkorszakra rvnyes, a kvetkez aeonban
azonban Isten knyrl szeretete meghozza az tlet feloldst. A
kozmikus vltsg teht vgeredmnyben dvegyetemessget jelent. Origensz
volt ennek a tannak az els kpviselje, de tallkozunk az dvegyetemessg
gondolatval Scotus Erigenn, ttingeren t Michaelisig az egyhztrtnet
minden korszakban, annak ellenre, hogy az egyetemes egyhz az 593.
vi Konstantinpolyi zsinaton tvtannak blyegezte s elvetette. Ez
a zsinati dnts megismtldik a protestns hitvallsokban is.
A “mindenek helyrelltsrl” maga a Biblia is beszl (apokatastasis
panton: Csel 3,21 v. Kol 1,20), mgpedig az j g s j fld vradalmra
vonatkoztatva. Lehet-e ezt a vradalmat elvileg kiszlesteni, s minden
fenntarts nlkl az egsz embervilgra kiterjeszteni? A krdsre
a kvetkezket kell megjegyeznnk:
- A Biblia nemcsak dvrl, hanem krhozatrl is tant; Jzus pldzatai
ezt a ketts lehetsget lltjk elnk. Egyfell kapjuk a kijelentst:
Nem azrt kldte Isten az Fit a vilgra, hogy krhoztassa a vilgot,
hanem hogy megtartsa. Msfell ott van sokfle vltozatban az vs:
Ne szeresstek a vilgot! ppen Krisztus kldetsvel kapcsolatban
hangzik el: Most van e vilg krhoztatsa; most vettetik ki e vilg
fejedelme! Hozz meg ezek a szavak tlnyomrszt azokbl a Jnosi
iratokbl valk, amelyek a kozmikus vltsg lkusainak is leggazdagabb
lelhelyei. (1Jn 2,15 kk; Jn 3,16; 7,7; 12,31; 18, 36 stb.)Nem logikai ellentmondsrl van itt sz, nem is az elvek dialektikus
prharcrl, hanem a meglt trtneti folyamat egymssal szembefeszl
esemnyeirl. Egyfell itt az Isten ment szndka, knyrl szeretete,
msfell az a sokszorosan kitkz tny, hogy a vilg nem ismeri fel
megvlt Urt, nem hisz benne s gylli t. Ezrt esetenknt a Fi
kldetse a vilg megmentse helyett a vilg tletv vlik.
- Vigyzzunk azonban, nehogy az dv-univerzalizmus tanval szembe, most
mr az dv-partikularizmus tant lltsuk, mert akkor csbrbl-vederbe
esnk: megint csak illetktelenl Isten helyett hozunk kozmikus dntst.
Els esetben a bnt tekintjk hatstalannak, a msodikban meg a kegyelmet
tehetetlennek, s mindkt esetben figyelmen kvl hagyjuk az l r
Krisztust. Tle elszakadva, csak pokol s krhozat lehet osztlyrsznk.
Az egyhz bizonysgtteln t azonban rszesltnk az rmzenetben:
azrt jtt, hogy minket is kimentsen a krhozatbl. Ha ezt az rmhrt
csakugyan meghallottuk, menten megbzatss vlt szmunkra: gy kell
tovbbadnunk msoknak, hogy azok is higgyenek s az rmhr tovbbadi
legyenek. A tbbi nem renk tartozik.
A Biblia nem beszl a vilg kivlasztsrl, ilyen rtelemben nincs
teht egyetemes vltsg. Van azonban mindenki szmra Megvlt, aki
vlasztsra, llsfoglalsra, dntsre hv zsidt s pognyt egyarnt.
A dnts mostani kritikus korszakban az egyhz a remnyteljes zenet
s rvendetes felhvs tlje s hirdetje a vilg szmra, s ezltal
Isten kirlysgnak tegyengetje ebben a vilgban. Nem az dv s
krhozat bibliai lkusainak egyms ellen val kijtszsa teht a feladatunk,
hanem a szemlyes dnts. Ez aztn minden velejrjval egytt.
32.3 A bibliai szhasznlat figyelmeztet
32.3.1 A kosmos s a soteria
A kozmikus vltsg tant ltalban valamifle termszetblcseleti
vagy trtnetblcseleti hozzads siklatja ki. Mieltt ennek legjabb
esetre trnnk, rdemes szemgyre venni az jszvetsg szhasznlatt.
Mr maga a soteria tou kosmou kifejezs sem egyrtelm, teht hasznlata
korntsem problmtlan. Ez menten kitnik, ha a kifejezst egy kicsit
elemeire bontjuk.
- Klnsen a kosmos sz sokfle jelents. 1. Eredeti rtelmben a
kosmos rendet, kls kessget, dszt, kszert jelent; innen ered
a kozmetika elnevezs. 2. Jelenti a chaos-szal, az sszevisszasggal
szemben a fizikai rtelemben vett, tapasztalati vilgot, a rendezett
egsznek tn nagy termszetet. 3. Jelenti a teremtett vilgot, a
“lgyen” szval ltrehvott vilgmindensget, mint az isteni teremts
mvt. 4. Jelenti kiemelten a vilg kzepnek tekintett fldet, mint
az emberek lakhelyt, a trtnelem szntert, ms szval az oikoument.
5. Jelenti az embervilgot, mint bnss vlt, bukott termszetet.
- Teht nem okvetlen a vilgrl beszl a Biblia, ahol a kosmos sz
elfordul. Viszont sok esetben a vilgrl szl, ahol a kosmos emltve
sincs (pl. aion, houtos, ge, ktisis, ta panta illetve kol bszr).
- Valamivel kedvezbb a helyzet a soter esetben,
de azrt ez sem egyrtelm. Jelenti a soteria 1. ltalban srtetlenl
val megtartatst, a nyugodt letbiztonsgot; 2. a testi rtelemben
vett jltet s boldogsgot; 3. gygyulst, hallbl val menekvst;
4. dvtrtneti rtelemben a bnbl, krhozatbl val szabaduls;
5. a trvny tkbl val megvltatst, pontosabban: a Krisztusban
nyert vltsgot s rk dvssget. - Ebben az esetben is elmondhatjuk:
nem okvetlen az dvssgrl beszl a Biblia, ahol a soterit emlti,
viszont sok-sok esetben akkor is az dvssgrl van sz, ahol a soteria
emltve sincs (pl. katallage, apolytrosis, hyiothesia stb.) Nos, a
soteria tou kosmou kt ilyen bibliai fogalom kapcsolata.
32.3.2 A Soter
Tg jelentskr, sokrtelm kifejezs esetben nagy a ksrts, hogy
a meglv elkpzelseinket, ezttal a kozmikus vltsgra vonatkoz
gondolatainkat ltztessk bele bibliai z szavakba. A soteria tou
kosmou valban alkalmas ilyen clra: jelsz lehet belle, amit a pillanatnyi
szksglet szerint rtelmezhetnk. A bibliai szhasznlat azonban
figyelmeztet valamire: a soterit sohase vonatkoztassuk el a Soter-tl,
mert akkor menten valami hamis “soter” kezd hatni a httrben.
A soteria tou kosmou kifejezs nem is fordul el mskpp a Bibliban,
csak ebben a Jzus Krisztusra vonatkoz szemlyes formban: Soter
tou kosmou (Jn 4,42; 1Jn 4,14).
rtelemszerleg azrt soteria tou kosmou-rl is beszlhetnk, de szigoran
mint a Soter, helyesebben a Szenthromsg Egy rk Isten mvrl.
Kiindulsul teht ne napjaink dolgait, ne a vilg jelensgeit elemezzk,
valami vltsg-szksglet kimutatsa vgett, hogy aztn a clirnyosan
megelemzett helyzetre rhzzunk valami kiszemelt bibliai formult.
ppen erre a kzeli ksrtsre kell mg rmutatnunk.
32.3.3 Ma mire vigyzzunk?
Az apologtk egyikrl, a filozfiailag kpzett Justinus vrtanrl
(kb. 100-166) jegyeztk fel, hogy mindazt, amit pogny blcselknl
s kltknl igaznak tallt, az Ige titokzatos hatsbl szrmaztatta,
s keresztyn birtoknak minstette. Az ilyenfajta ksrleteket szoktk
jusztininizmusnak nevezni. (L. Vlyi Nagy Ervin cikkt a Deutsches
Pfarrerblatt 1968. 18. sz.) ppen a hitveszts korban akadnak teolgusok,
akik a vilg szocilis, politikai s kulturlis trekvseit gy rtkelik,
mint az egyhzon kvl munklkod Krisztus cselekedeteit. Minden,
ami j a vilgban, Krisztusra utal. Az emberek erklcsi tudata s
magatartsa, a keresztynsg elrejtett kincse. Krisztus s az egyhz
trtnetnek vltozott, j alakja a rangrejtve jr, lappang nvtelen
keresztynsg. Ennek krvonalai rajzoldnak ki elttnk, csak tfog
mdon, Krisztus egyetemes uralma jegyben kell rtelmezni a vilgesemnyeket.
A jusztininizmus ezt cselekszi. Derltsa gy nnepli a hitvesztst
s a szervezett egyhz elhalst, mint a keresztynsg j, 20. szzadi
terjedst.
Mi kvetkezik ebbl a szemlletmdbl? Megveszteget logikval gy
szoktk kifejezni: Megtrs a vilghoz. Ha Krisztus az npvel ma
elssorban nem a keresztyn hagyomnyokban, hanem a szocilis vltozsokban
tallkozik, akkor a teolgia feladata nem az rs, hanem a vilgesemnyek
magyarzata. Az egyhz azrt van, hogy Ura cselekvst a vilgban
felismerje, s Urt a cselekvsben nyomon kvesse. Ez azonban nem teolgiai,
hanem trtnetblcseleti szemllet, mely egykettre az elrt vagy
tervbe vett trsadalmi rend igazolsv vlik. Az jszer legfeljebb
annyi benne, hogy nem a tegnapi, hanem a mai vagy a tervbe vett holnapi
trsadalmi rend igazolsn szorgoskodik. Eljrsval, akr a tegnapra,
akr a mra irnyul, a hitet s vilgot egyszerre hamistja meg. A
jusztininizmus trtnetszemlletben annyi az igaz, hogy a rabszolgk,
munksok, nk s sznes brek felszabadtsa, ez a kozmikus arny
folyamat, csakugyan nem kpzelhet el az evanglium sok vszzados
hirdetse nlkl. Lehet, hogy maga az egyhz nagyon lassan rtette
meg ezt a folyamatot, melynek munkssgval megindtja volt. Lehet,
hogy visszariadt a forradalmi kvetkezmnyektl: a fejlemnyek lttn
feltette azt a korntsem jogosulatlan krdst, mi lesz a felszabadulsbl,
ha elszakad az ltet forrstl: a Szabadttl? Krisztus nlkl
nem tbb baj szrmazik-e belle, mint amennyi dv?
Az egyhz jl rzkelte a bn valsgt, de kishit, st ktked volt
Urnak az egyhz hatrain tlr, valban kozmikus hatalmval szemben.
Az evanglium gy hangzik: Krisztus a bn ellenre gyztt s gyz
ezen a vilgon. A keresztynek hivatsa az, hogy ebben a hitben bizonysgtv
szval s tettel az eredeti krisztusi szellemben tartsk az emancipcis
folyamatot, Ez azonban nem egyhzi keretek kz szortst, mg kevsb
egyhzuralmat vagy ppen klerikalizmust jelent. Ellenkezleg: szmoljunk
azzal, amivel a jusztininizmus nem szmol, noha pldakpe, a mindvgig
pogny filozfusok kntsben jr Justinus a keresztynsg vrtanja
lett: a hit paradox mdon a keresztre fesztett Krisztus uralmrl
tud, s az uralmnak rszesei is a kereszt jegyben lnek (Mt 16,24).
Nem a vilghoz val megtrs, hanem a nagypntek s hsvt Krisztushoz
val megtrs eredmnyez gymlcsz helytllst ebben a vilgban.
Vagyis az igazi kozmikus tvlat egybeesik az Eljvendvel, aki a Llek
ltal mr most jelen van s mr most munkl. Az egyhz rszorul a
Szentllek tantsra, hogy sajt igehirdetse, Krisztus-prdikcija
kozmikus konzekvenciit valban felismerje.
|