//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

32. A kozmikus vltsg

32. A kozmikus vltsg


32. A kozmikus vltsg

32.1 A krds felvetdse

32.1.1 A bibliai alap

Soteria tou kosmou, ezzel a bibliai hangzs megjellssel vlt nlunk
teolgiai tmv a kozmikus vltsg. A tma eltrbe kerlse jszer
s rvendetes.

rvendetes, mert a Bibliban valban egyetemes igny szlal meg: a
vlasztott np trtnete mr a Biblia els fejezeteivel az emberisg,
st az egsz kozmosz trtnetbe gyazdik bele, dmban az emberisg
lete indul, Noban az emberisggel ltesl kegyelmi szvetsg, brahm
kivlasztsa az egsz emberisgre nzve trtnik, s gy tovbb. Mg
ahol partikulrisnak ltszik is ez a trtnet, jelentsben s jelentsgben
ott is univerzlis emberisgtrtnet. ( Pl. Mik 5,2 s 4; s 42,6;
Dn 7,13 k.)

Az egyetemes igny az jszvetsgnek nem kevsb jellemzje. A Megvlt
nemcsak Izraelnek hozza el a boldog megtisztulst, az Isten eltt
val megigazulst, hanem a fld minden npnek (Jn 3,16 k.) A Megvlt,
mikor tantvnyait kikldi a magvetsre, a szntfldet melybe az
ige magvai hullanak, nem Galileval vagy Jdeval, hanem a vilggal
azonostja (Mt 13, 38). Tantvnyainak azt mondja: “Ti vagytok a
fldnek sava s a vilg vilgossga.” (Mt 5,13 k.) A vilgra szl
igny lpten-nyomon kifejezdik az jszvetsgben; mindehhez pedig
ott van httrl az j g s j fld, az talakult termszet vradalma.
A kezdet s vg ketts hatra kzt megy vgbe a cselekv Isten trtnete
az emberi nemzettel: a vltsgtrtnet. Mi az jszer ennek a valban
mindent tfog bibliai ignynek a felismersben? A helyzet, amiben
a felismers vgbemegy.

32.1.2 Az llamvallss ltel kedveztlen hatsa

Brmennyire klns, a kozmikus vltsg gondolatnak a keresztyn-ldzsek
megsznse s az llamvallss ltel nem kedvezett. Ezt a kvetkez
tnyekbl magyarzhatjuk:

  1. Mita a keresztynsg hivatalosan elismert vilgvallss vlt, annyi
    volt szmra gyakorlatilag a vilg, amennyit munkjval tfogott,
    s ppen ez a munka jelentette a soterit. Az egyhz isteni erket
    birtokl dvintzmnynek tnt fel, mely Krisztus mvnek folytatja,
    st a tovbb l Krisztus. A soteria tou kosmou ilyetnkppen Krisztus
    kirlyi cselekedete helyett az egyhz rvnyeslsi krdsv vlt.
  2. Az llamegyhz minden gondjt az egyhz s llam egysge: a corpus
    christianum kttte le, mgpedig nemcsak mint feladat, hanem mint
    elrt eredmny is. Egyre nvekv mrtkben tmaszkodott az egyhz
    az ige helyett sajt eredmnyeire: szervezetre, iskolira, intzmnyeire,
    kzleti pozcijra, eljogaira, s nem utols sorban latifundiumaira.
    Pedig ltt nem ezeknek az eszkzknek ksznheti, hanem az letad
    ignek. Amilyen mrtkben elpolitizldik az egyhz, vagyis hatalmi
    eszkzket hasznl a lelki eszkzk helyett, knyszert a meggyzs
    helyett, olyan mrtkben zrja el magt a vltsg igben adott tnye
    s kozmikus arnya ell.
  3. Az egyhz, amint elrt eredmnyei bvkrbe kerlt, fokozatosan vesztette
    vilgmisszijt. A corpus christianumban azonosul a keresztyn kultra
    vilgval. Ennek a vilgnak kzppontjban mr nem az ajndkoz r
    Krisztus ll, hanem az helyn a megajndkozott tagok: a keresztynek.
    Ezeknek a kezn a misszi gyakran kultrpropagandv fajul: Krisztus
    helyett a keresztyn kultrt adjk a pognyoknak, vagyis Isten kpe
    s hasonlatossga helyett a maguk kpre igyekeznek formlni az embereket.
    Vilgraszl dvzenettel indult az egyhz s tkzben nclv vlt.
  4. A vilgmisszi megbnultval az egyhz egyetemessge is zsugorodni
    kezdett. A keresztynsg, mint llamvalls ugyanis olymdon azonosult
    nppel, orszggal, fajtval, st ezeken bell is csak az ppen uralmon
    lev rteggel vagy trsadalmi osztllyal, hogy katolicitst httrbe
    szortotta az exkluzivits. Semmi sincs kevsb tudatos hatssal rnk,
    mint az emberi egyttls megszokott rendje, s semmi sem csbt annyira
    teolgiai igazolsra, mint ami magtl rtetd, vagy legalbbis magtl
    rtetdnek ltszik. Ha az emberi egyttls valamifle rendje a corpus
    christianum rendjnek minsl, ez mr magban vve is elegend az
    egyhz vilgszemlletnek s trsadalomszemlletnek leszktsre.
    Nem valami tudatlansg s vak nzs, hanem a corpus christianum megszokott
    rendjnek trtneti s teolgiai igazoltsga tette az egyhzat vakk
    s sikett a vilgszerte elretr trsadalmi reformtrekvsekkel
    szemben. Nem rvnyeslt az ige mrtke, az tletalkotst jzant,
    kozmikus tvlata.

Ezek a megllaptsok egyetlen tnyre utalnak: a vilgegyhz elvilgiasodsra.
Ebbl rthet az, ami els tekintetre klnsnek tnik: ppen amikor
az egyhz megnyeri a vilgot, akkor szorul httrbe a soteria tou
kosmou krdse. A krisztokrcia eget-fldet tfog rtelme tbb-kevsb
az ekleziokrcira szkl. A kozmikus tvlat alig jelent tbbet, mint
az egyhz nmegrtse mennyei dekorcijt.

32.1.3 A reformci nem trt ki az rkltt keretekbl

Mirt nem jelenthetett kitrst a corpus christianum kereteibl a
reformci? Hiszen az egyhz nistentsvel leszmolt, s megmutatta,
hogy a kegyes ember s az egyhz egyarnt Isten igjbl l. Ezzel
jra szabadd tette az utat a vltsg kozmikus arnyainak megrtse
fel. Hogy mgsem lettek reformtoraink a soteria tou kosmou teolgusai,
annak tbbfle oka is van:

  1. Jl lttk, hogy az egyhz s llam rkltt kapcsolatainak nemcsak
    rny-, hanem fnyoldalai is vannak. Lehet ez a kapcsolat Izrael nagy
    kirlyi pldjra a szolglat fellrl kapott alkalma. Csak jl kell
    lnnk vele. Meghagytk teht az egyhz lett a corpus christianum
    trtnetileg rgzdtt keretei kztt. Ezzel is dokumentltk, hogy
    k reformcit s nem revolcit akarnak.
  2. Ha a soteria szempontjbl nzzk a dolgot, reformtoraink
    az alapvets munkjt vgeztk el: nem a vltsg arnyait, hanem mibenltt
    tisztztk. Tudvalevleg elssorban nem a Jnosi, hanem a pli iratokon
    tjkozdtak, ott is elssorban a bn s kegyelem egyni s gylekezeti
    krdseire sszpontostottk figyelmket. Vgigmagyarztk szinte
    a teljes Szentrst, de a Jelensek knyvhez sem Luther, sem Klvin
    nem rt kommentrt, s a keresztyn vradalmak kozmikus vonatkozsait
    egyikjk sem dolgozta fel. Az igaz, Jnosnak nincs olyan gondolata,
    ami legalbb csrjban meg ne volna Plnl, mgis elssorban Jnos
    a soteria tou kosmou megfogalmazja.
  3. Hasonl a helyzet, ha a kozmosz fell kzeltjk
    meg a dolgot. Reformtoraink, midn a vilg krdseihez nyltak, tlnyomrszt
    az Apostoli hitforma els hitcikkelye s nem a msodik cikkelye sszefggsben
    kerestk a megoldst. Politikai teolgijukban nem rvnyesl programszeren
    Krisztus kirlyi tiszte. Egyebek kzt ezrt nem indtottak klmisszit,
    vagy ha fel is vetdtt a klmisszi gondolata: megvalstst a fejedelmek
    hatskrbe utaltk. Az ktelessgk, hogy a pognyok kzt az igaz
    hitet terjesszk. Annl tevkenyebbek viszont reformtoraink a corpus
    christianum keretei kzt. De ott sem tehettek tbbet, mint ami egy
    emberleten vagy egy nemzedken bell elvgezhet.

32.1.4 Folytats s jrakezds

A reformcit teht olyan rsszer kezdemnyezsnek kell tekintennk,
amely folytatsra vr. Az ortodoxia kezn azonban nem annyira folytatdott,
hanem inkbb megmerevedett a reformtori m. Az llami ktelk, a
corpus christianum bomlsa kellett hozz, hogy a kozmikus vltsg
gondolata irnt jra fogkonyabbak lehessnk. Az llamegyhzi rendszer
bomlsa nem mai kelet; mr a felvilgosodssal elkezddtt. Ez a
lappang folyamat napjainkban csupn felgyorsult. Keleten, az ateista
llamok terletn vltozott felttelek kzt megy vgbe az egyhz szolglata.

Az egyhz, ahol valban l s nemcsak fajulva teng: kiptett iskolarendszer,
kzleti szerep, trsadalmi kivltsgok, cmek, eljogok s vagyon
nlkl, de megnyl kozmikus tvlatok ltsban szolgl. Egy kicsit
gy, mint ahogy valamikor az skeresztyn gylekezet indult a szolglat
tjn, vagy ahogy ma a fiatal egyhzak szolglnak, ahol megsznt a
gyarmatost hatalom hivatalos tmogatsa, viszont megmaradt a bennszlttek
gyanakvsa. Mgis szolgl az egyhz, a vilg helyett az igre tmaszkodva,
s az ige ersebb tmasznak bizonyul, mint a vilg.

De az j tvlatok nylsa nemcsak keleti jelensg. Nyugaton ritkbb
ugyan az ateizmus militns formja, de a hitbeli kzny s hitveszts
arnyai aligha kisebbek. Lnyegben teht hasonl a helyzet. Az egyetemes
emberi krdsek, a kozmikus vltsg s a kozmikus Kirly j felismerse
irnyban nemcsak Keleten, hanem Nyugaton is rvendetesen nvekedett
a kszsg. Ezt bizonytja a misszii tudat bredse, majd pedig a
nagy kumenikus tmk sorozatos megvitatsa: A vilg rendetlensge
s Isten dvterve (Amsterdam 1948), Krisztus a vilg remnysge (Evanston
1954), Jzus Krisztus a vilg vilgossga (j-Delhi 1961) stb.

32.2 Elhatrolsok a kpzelgsekkel szemben

32.2.1 A gnoszticizmus felvonulsa

Ha egy elhanyagolt bibliai gondolat jra eltrbe kerl, vele egytt
rgi ksrtsek jralednek. A kozmikus vltsggal kapcsolatban a
ksrtsek igazn rgiek: az skeresztyn gylekezetekig nylnak vissza.

A kozmikus vltsg els teolgiai feldolgozst ugyanis a gnoszticizmus
adta. A testisgbe belecsmrltt, hanyatl kor letrzse, vltsgvgya
szlal meg benne. A llek nem tallja helyt a vilgban: otthontalan,
idegen s szenved. A test csak nyg rajta. Hogyan szabadulhat ki a
llek ebbl a nyomorsgbl? A felelet kozmikus kereteit a gnzis
a kor divatos keleti mtoszaibl veszi. Ezek a fantasztikus s buja
sznezet hitregk a tapasztalt s szenvedett rosszra kozmolgiai
magyarzatot adnak. Nem bnrl s bntetsrl, hanem csak sorsrl
beszlnek: termszetes oka van a rossznak.

Isten s a vilg, llek s az anyag kibkthetetlen ellentte, dualizmusa
hatrozza meg a vilghelyzetet s azon bell a mi egyni helyzetnket
is. Mr kezdetben isteni rsz szorult az anyagi vilgba s most az
anyag foglya. Innen svrog vissza gi honba: vrja a szabadtst.
Nemcsak szemlli vagyunk a vilgdrmnak, hanem nmagunkban is megljk
roppant feszltsgt, hiszen testnkben mi is isteni magot, lelket
hordozunk. Ez a szltben ismert platonikus vilgszemllet a Krisztus-eszmben
kapja ltet melegt. Helyzetnkbl az gi Krisztus szabadt ki,
a Soter. Az anyagi vilg nyomorsgbl, a betegsggel s halllal
viaskod testi ltbl vezeti gi honba lelknket, ahol Istenben
tallunk megnyugvst. Az dvre svrg llek mr most tlheti Krisztus
tantsban s a Krisztus-kultuszban a szabadt ismeretet. A vilgdrma
kells kzepn bvletbe ejten ll Krisztus kozmikus arnyv ntt
alakja: az kezbe fut ssze minden cselekmny, mindennek a megoldsa.

A gnzist kimagasl szemlyek kpviseltk, akiknek eszk gban sem
volt az egyhzzal val szakts. St az egyhz hivatott vezetinek
reztk magukat, hiszen korszer, j eszmk bevezetsvel, tvlatok
nyitsval csak frisstik, erstik az egyhzat. A klcsnztt mitikus-filozofikus
elemeket gondosan az jszvetsg szhasznlatnak megfelelen rtk
t. Kozmolgiai spekulcijuk kzppontjban a vltsg tnye llt,
a megvltt pedig ktsgtelenl Krisztusban lttk. A ma ismert legrgibb
bibliai kommentrt egy gnosztikus rta Jnos evangliumhoz. Bizonyra
nem vletlenl ppen ehhez a knyvhz.

A gnzis megveszteget szellemi ramlata az egyszer gylekezeti tagokig
elhatolt, s veszedelmesebb ksrts volt, mint a nrk sszes kegyetlenkedse.
Alsta a bibliai teremtshitet, s eltorztotta a vltsg rtelmt.
A Biblia szerint nincs Isten mellett az anyagban egy msik teremtetlen
valsg, mert az is Isten teremtmnye. A vilgbli rossz nem a teremtsbl,
hanem a Teremt ajndkaival val visszalsbl: a bnesetbl ered.
Az ember nem a test s vilg nyge alatt szenved, hanem sajt njnek
megromlott termszete alatt. Ennek megfelelen a vltsg nem a teremts
visszavonsa, hanem jjteremt munkval a teremts eredeti tkletessgnek
helyrelltsa. Vltsgunkat ezrt nem a vilgbl val meneklsben
vagy a testbl val kivlsban kell keresnnk, hanem a test megszentelsben,
az Istennek tetsz letben. Mert a test is Isten uralma al tartozik,
s van a test szmra is feltmads. A gnosztikus brnd a hitet ppen
a valsg elemeitl fosztotta meg, filozfiv vkonytotta. Az ldztt
egyhz nagy bels tusakodsok kzepett vette fel a kzdelmet a gnzis
kozmikus igzete ellen, s ez volt szmra a tulajdonkppeni ltharc.

32.2.2 A kapcsoldsi pont kockzata

Hogyan harapdzhatott el veszedelmes arnyokban a gnzis? Annak is
megvolt a trtnelmi elfelttele: a soter fogalom Jzusra val alkalmazsban.
A soter sz eredetileg a grg hitregk isteneinek jelzje volt, fleg
a vd s gygyt istenek. Kivlt Zeus soter-t emlegettk gyakorta.
A hellnek mr az 5. szzadtl kezdve hajlandk voltak a soter nevet
emberekre is truhzni; trtnelmi jelentsg cselekedetek isteni
rangjt ismertk el vele. Ezzel a cmmel tiszteltk meg mr letben
Nagy Sndort. Csvlhatjuk a fejnket, hogy ppen egy vilghdtt
neveztek “szabadt”-nak. Ksbb mr az udvari etiketthez tartozik
az uralkod apotezisa, Keleten s Nyugaton egyarnt. Augustus rmai
csszrt, mint soter-t nneplik, mert a boml kzllapotokat megszilrdtotta,
s uralkodsval j aranykort nyitott meg, amelyben rdemes lni. Hadrianusnak
mr a soter tou kosmou a hivatalos csszri cme. A soter cm felvtelvel
indult meg a csszrkultusz. De soter ugyanakkor a sokfle keleti
kultuszistensg, Isis, Serapis s a tbbiek lland jelzje. Mondhatni,
e fogalom krl csomsodik a kor egsz vallsi szinkretizmusa.

A terjed keresztynsg letben a soter fogalom jelentette a kapcsoldsi
pontot. A zsid messis nevezet, mg grg christos alakjban is idegen
volt a pognyok kztt, viszont ezt, hogy soter, szabadt, illetve
vilgmegvlt, azonnal rtettk. Rg melengetett remnyeket, ismert
eszmket kapcsolt Krisztus alakjhoz. Krisztusban talltk meg remnyeik
s eszmik kezest s jelkpt. De ppen itt mutatkozott meg a kapcsoldsi
pont problmja: hd lett a soter sz Krisztus megrtse fel, de
mint a hidakon ltalban, itt is ktirny kzlekeds folyt. A gnoszticizmus
esete bizonytja, hogy a forgalom sokkal ersebb volt a vilg fell,
mint a vilg fel. Ltszlag nem trtnt itt semmi szablytalansg,
hiszen maguk az jszvetsgi szentrk is szmos helyen alkalmaztk
Jzusra a soter szt, hivats-megjells s tulajdonnv gyannt. Jval
gyakrabban, tzannyiszor, mint a hberbl tvett messis nevet. Voltakppen
a Jzus-Jeshua nv grg fordtsa.

Nem kzmbs azonban, hogy az jszvetsgi soter-t testamentomi begyazottsgbl,
a messis fogalombl magyarzzuk-e, vagy pedig a soter sz biblin
kvli, szinkretisztikus-mitologikus hasznlatbl. A gnoszticizmus
az utbbi utat vlasztotta. Szleskr mitolgiai, s a vele rokon
vallsblcseleti anyag felhasznlsval, ltszlag a bibliai szveg
alapjn megalkotta a kozmikus Krisztus fogalmt. A gnosztikusok vilgmegvltja
azonban gy viszonylik a bibliai Jzushoz, mint a jelkp a valsghoz,
a blcseleti elv a lktet lethez. Mgis hatott a gnzis, klnsen
a keleti egyhzban, melynek jellegzetes vonsai ma is a visszanyesegetett,
bibliai keretek kz szortott gnzisra vezethetk vissza. Ennek jegyben
kpviseli Kelet a keresztynsg Jnosi tpust.

32.2.3 A gnzis jraled

Nyugat nagyobb tartzkodst tanstott a gnoszticizmussal szemben.
ppen ez a tartzkods volt itt az “egszsges, jzan tudomny”
ismertet jegye. A gnoszticizmus azonban mlyebben gykerezik az emberi
termszetben, mint gondolnk. Pl apostol “blcsessget keres”
grgjeibl (1Kor 1,22) mindnyjunkban ott lappang valami. Innen magyarzhat
a gnoszticizmus jraledse, amit mint kiragadott pldn, a Rittelmeyerk
mozgalmn szemllhetnk.

Rittelmeyer (1872-1938) a szzadel nagyhats protestns igehirdetje
rdbbent, hogy az egyhzi formkba merevedett keresztynsg mit sem
tud kezdeni a kor igazi krdsvel: a kzssgeket bomlaszt, lelketlen
individualizmussal, a teremts termszetes rendjbl kiszakadt anyagias
technikai civilizcival. Az emberi hivats megmentsre pedig az
egyetlen lehetsg a vltsg. Csakhogy elbb a szoteriolgit ki kell
szabadtani az egyhzi tan eliszaposodott, szk medrbl, s vilgfolyamatt
kell szlesteni.

A cl rdekben Rittelmeyer minden felekezeti, st egyhzi kereten
fellll mozgalmat szervezett, a Keresztyn Kzssget. Segtsgl
hvott mindenkit, akinl csak mennyei vilgossgot, vilgtitokba val
intuitv beltst sejtett: idealista filozfusokat, misztikusokat,
antropofzusokat s kltket egyarnt. Goethe, Novalis s Hlderlin
nyomn klns fogkonysgot tanstott a szimblumok irnt. A kozmikus
vltsgot is mersz szimbolikus nyelven fejezte ki. Maga a Biblia
mondja Jzusrl, legalbb hasonlat formjban: “az orcja ragyog,
mint a nap” (Mt 17,2 par.). Rittelmeyer ezt gnosztikus mdra gy
fejlesztette tovbb: A Fld Krisztus teste, Krisztus viszont a Nap,
a Helios Christos. Napsugara egyre inkbb thatja a Fldet, hogy az
is “napp” legyen. Az ember eltt nagyszer lehetsg trul fel:
tszellemls tjn is vilgolhat, vagyis rszt vllalhat a teremtett
vilg megrzsben s az jjteremt krisztusi erkben. ppen ez az
ember hivatsa, ebben van szmra a vltsg s egyben az elkvetett
bnk jvttele.

Rittelmeyernl megtallhat a keresztyn hit szinte valamennyi eleme,
koncepcija mgis a rgi gnzis j kiadsa. De gnzisban nincs testmegvets
s vilgiszony. Mg a rgi gnzis a katakombkban megbv, visszahzd
keresztynsgnek prblt mennyei tvlatot nyitni, Rittelmeyer egszen
ms felttelek kztt, vilgigenl, aktv formban, hangslyozottan
kzssgi alapon hirdette a kozmikus vltsgot. Kzben mit sem sejt
jhiszemsggel, szimbolizmusba burkolt trtnetblcseleti elemekkel
keverte a hitet, s j szinkretizmusban oldotta fel a keresztynsget.
Meglep arny kezdeti sikerek utn el is szektsodott a mozgalom.

A gnosztikus pldk ma sem szksgtelen tilalomfk az egyhz tjn,
de nem jelentik, hogy a kozmikus vltsg megelevenedett tana okvetlenl
valamifle gnoszticizmust rejt, vagy gnoszticizmusba siklik t.

32.2.4 Az dvegyetemessg krdse

Az egyhzat kt dolog fkezte a kozmikus vltsg hirdetsben. Egyfell
a gnoszticizmustl val tartzkods, msfell az llamegyhzi rendszerbe
val zrkzs. Az egyhz csonkn hagyott, vagy elhanyagolt tantsait
tudvalevleg a szektk szoktk felkarolni, esetnkben fleg az jrakeresztelk,
adventistk s millenistk.

De a trtnelmi egyhzakban is mutatkoztak szrvnyos ksrletek,
fleg klvini hatsra a kozmikus vltsg gondolatnak felkarolsra.
A soteria-vradalom szekts rajongival szemben, mintegy az aktv-vilgi
tpust kpviseltk a klnbz keresztyn-szocialista mozgalmak. Itt
csak az amerikai social gospel atyjt, a baptista Rauschenbuscht idzem.
(Az eurpai vallsos szocializmusrl bvebben szltam a Barth Kroly
teolgijnak a kezdetei, 1931 c. dolgozatom 20-46 lapjn.) Szerinte
rgtl fogva emlegeti az egyhz az emberisg bnben val kzssgt;
ismerje fel vgre az emberisg vltsgban val kzssgt is. Mert
mi nemcsak azrt vagyunk felelsek, hogy egyesek a vilgbl kimentessenek,
hanem hogy a vilg megmentessk! Ez az breszt erej mondat az dvegyetemessg
irnyba mutat. A kozmikus vltsg tana valban csbt ilyen magyarzatra.
Figyeljk meg a logikjt:

Isten dvterve nemcsak egyesek sorst, nemcsak Isten npnek rendeltetst
foglalja magban, hanem az egsz emberisget, st a vilgmindensget
is rinti. Isten ismt egybeszerkeszt magnak mindeneket a Krisztusban.
A kozmosz vgs clra vezetse, teljessgre-jutsa, ez a nagy egysggondolat
eleve kizrja, hogy egyesek elvesszenek, rk krhozatra jussanak.
Az tlet Isten pedaggijnak csak fontos llomsa, de nem a vgs
pontja; egy aeonra, egy vilgkorszakra rvnyes, a kvetkez aeonban
azonban Isten knyrl szeretete meghozza az tlet feloldst. A
kozmikus vltsg teht vgeredmnyben dvegyetemessget jelent. Origensz
volt ennek a tannak az els kpviselje, de tallkozunk az dvegyetemessg
gondolatval Scotus Erigenn, ttingeren t Michaelisig az egyhztrtnet
minden korszakban, annak ellenre, hogy az egyetemes egyhz az 593.
vi Konstantinpolyi zsinaton tvtannak blyegezte s elvetette. Ez
a zsinati dnts megismtldik a protestns hitvallsokban is.

A “mindenek helyrelltsrl” maga a Biblia is beszl (apokatastasis
panton: Csel 3,21 v. Kol 1,20), mgpedig az j g s j fld vradalmra
vonatkoztatva. Lehet-e ezt a vradalmat elvileg kiszlesteni, s minden
fenntarts nlkl az egsz embervilgra kiterjeszteni? A krdsre
a kvetkezket kell megjegyeznnk:

  1. A Biblia nemcsak dvrl, hanem krhozatrl is tant; Jzus pldzatai
    ezt a ketts lehetsget lltjk elnk. Egyfell kapjuk a kijelentst:
    Nem azrt kldte Isten az Fit a vilgra, hogy krhoztassa a vilgot,
    hanem hogy megtartsa. Msfell ott van sokfle vltozatban az vs:
    Ne szeresstek a vilgot! ppen Krisztus kldetsvel kapcsolatban
    hangzik el: Most van e vilg krhoztatsa; most vettetik ki e vilg
    fejedelme! Hozz meg ezek a szavak tlnyomrszt azokbl a Jnosi
    iratokbl valk, amelyek a kozmikus vltsg lkusainak is leggazdagabb
    lelhelyei. (1Jn 2,15 kk; Jn 3,16; 7,7; 12,31; 18, 36 stb.)Nem logikai ellentmondsrl van itt sz, nem is az elvek dialektikus
    prharcrl, hanem a meglt trtneti folyamat egymssal szembefeszl
    esemnyeirl. Egyfell itt az Isten ment szndka, knyrl szeretete,
    msfell az a sokszorosan kitkz tny, hogy a vilg nem ismeri fel
    megvlt Urt, nem hisz benne s gylli t. Ezrt esetenknt a Fi
    kldetse a vilg megmentse helyett a vilg tletv vlik.
  2. Vigyzzunk azonban, nehogy az dv-univerzalizmus tanval szembe, most
    mr az dv-partikularizmus tant lltsuk, mert akkor csbrbl-vederbe
    esnk: megint csak illetktelenl Isten helyett hozunk kozmikus dntst.
    Els esetben a bnt tekintjk hatstalannak, a msodikban meg a kegyelmet
    tehetetlennek, s mindkt esetben figyelmen kvl hagyjuk az l r
    Krisztust. Tle elszakadva, csak pokol s krhozat lehet osztlyrsznk.
    Az egyhz bizonysgtteln t azonban rszesltnk az rmzenetben:
    azrt jtt, hogy minket is kimentsen a krhozatbl. Ha ezt az rmhrt
    csakugyan meghallottuk, menten megbzatss vlt szmunkra: gy kell
    tovbbadnunk msoknak, hogy azok is higgyenek s az rmhr tovbbadi
    legyenek. A tbbi nem renk tartozik.

A Biblia nem beszl a vilg kivlasztsrl, ilyen rtelemben nincs
teht egyetemes vltsg. Van azonban mindenki szmra Megvlt, aki
vlasztsra, llsfoglalsra, dntsre hv zsidt s pognyt egyarnt.
A dnts mostani kritikus korszakban az egyhz a remnyteljes zenet
s rvendetes felhvs tlje s hirdetje a vilg szmra, s ezltal
Isten kirlysgnak tegyengetje ebben a vilgban. Nem az dv s
krhozat bibliai lkusainak egyms ellen val kijtszsa teht a feladatunk,
hanem a szemlyes dnts. Ez aztn minden velejrjval egytt.

32.3 A bibliai szhasznlat figyelmeztet

32.3.1 A kosmos s a soteria

A kozmikus vltsg tant ltalban valamifle termszetblcseleti
vagy trtnetblcseleti hozzads siklatja ki. Mieltt ennek legjabb
esetre trnnk, rdemes szemgyre venni az jszvetsg szhasznlatt.
Mr maga a soteria tou kosmou kifejezs sem egyrtelm, teht hasznlata
korntsem problmtlan. Ez menten kitnik, ha a kifejezst egy kicsit
elemeire bontjuk.

  1. Klnsen a kosmos sz sokfle jelents. 1. Eredeti rtelmben a
    kosmos rendet, kls kessget, dszt, kszert jelent; innen ered
    a kozmetika elnevezs. 2. Jelenti a chaos-szal, az sszevisszasggal
    szemben a fizikai rtelemben vett, tapasztalati vilgot, a rendezett
    egsznek tn nagy termszetet. 3. Jelenti a teremtett vilgot, a
    “lgyen” szval ltrehvott vilgmindensget, mint az isteni teremts
    mvt. 4. Jelenti kiemelten a vilg kzepnek tekintett fldet, mint
    az emberek lakhelyt, a trtnelem szntert, ms szval az oikoument.
    5. Jelenti az embervilgot, mint bnss vlt, bukott termszetet.
    - Teht nem okvetlen a vilgrl beszl a Biblia, ahol a kosmos sz
    elfordul. Viszont sok esetben a vilgrl szl, ahol a kosmos emltve
    sincs (pl. aion, houtos, ge, ktisis, ta panta illetve kol bszr).
  2. Valamivel kedvezbb a helyzet a soter esetben,
    de azrt ez sem egyrtelm. Jelenti a soteria 1. ltalban srtetlenl
    val megtartatst, a nyugodt letbiztonsgot; 2. a testi rtelemben
    vett jltet s boldogsgot; 3. gygyulst, hallbl val menekvst;
    4. dvtrtneti rtelemben a bnbl, krhozatbl val szabaduls;
    5. a trvny tkbl val megvltatst, pontosabban: a Krisztusban
    nyert vltsgot s rk dvssget. - Ebben az esetben is elmondhatjuk:
    nem okvetlen az dvssgrl beszl a Biblia, ahol a soterit emlti,
    viszont sok-sok esetben akkor is az dvssgrl van sz, ahol a soteria
    emltve sincs (pl. katallage, apolytrosis, hyiothesia stb.) Nos, a
    soteria tou kosmou kt ilyen bibliai fogalom kapcsolata.

32.3.2 A Soter

Tg jelentskr, sokrtelm kifejezs esetben nagy a ksrts, hogy
a meglv elkpzelseinket, ezttal a kozmikus vltsgra vonatkoz
gondolatainkat ltztessk bele bibliai z szavakba. A soteria tou
kosmou valban alkalmas ilyen clra: jelsz lehet belle, amit a pillanatnyi
szksglet szerint rtelmezhetnk. A bibliai szhasznlat azonban
figyelmeztet valamire: a soterit sohase vonatkoztassuk el a Soter-tl,
mert akkor menten valami hamis “soter” kezd hatni a httrben.
A soteria tou kosmou kifejezs nem is fordul el mskpp a Bibliban,
csak ebben a Jzus Krisztusra vonatkoz szemlyes formban: Soter
tou kosmou (Jn 4,42; 1Jn 4,14).

rtelemszerleg azrt soteria tou kosmou-rl is beszlhetnk, de szigoran
mint a Soter, helyesebben a Szenthromsg Egy rk Isten mvrl.
Kiindulsul teht ne napjaink dolgait, ne a vilg jelensgeit elemezzk,
valami vltsg-szksglet kimutatsa vgett, hogy aztn a clirnyosan
megelemzett helyzetre rhzzunk valami kiszemelt bibliai formult.
ppen erre a kzeli ksrtsre kell mg rmutatnunk.

32.3.3 Ma mire vigyzzunk?

Az apologtk egyikrl, a filozfiailag kpzett Justinus vrtanrl
(kb. 100-166) jegyeztk fel, hogy mindazt, amit pogny blcselknl
s kltknl igaznak tallt, az Ige titokzatos hatsbl szrmaztatta,
s keresztyn birtoknak minstette. Az ilyenfajta ksrleteket szoktk
jusztininizmusnak nevezni. (L. Vlyi Nagy Ervin cikkt a Deutsches
Pfarrerblatt 1968. 18. sz.) ppen a hitveszts korban akadnak teolgusok,
akik a vilg szocilis, politikai s kulturlis trekvseit gy rtkelik,
mint az egyhzon kvl munklkod Krisztus cselekedeteit. Minden,
ami j a vilgban, Krisztusra utal. Az emberek erklcsi tudata s
magatartsa, a keresztynsg elrejtett kincse. Krisztus s az egyhz
trtnetnek vltozott, j alakja a rangrejtve jr, lappang nvtelen
keresztynsg. Ennek krvonalai rajzoldnak ki elttnk, csak tfog
mdon, Krisztus egyetemes uralma jegyben kell rtelmezni a vilgesemnyeket.
A jusztininizmus ezt cselekszi. Derltsa gy nnepli a hitvesztst
s a szervezett egyhz elhalst, mint a keresztynsg j, 20. szzadi
terjedst.

Mi kvetkezik ebbl a szemlletmdbl? Megveszteget logikval gy
szoktk kifejezni: Megtrs a vilghoz. Ha Krisztus az npvel ma
elssorban nem a keresztyn hagyomnyokban, hanem a szocilis vltozsokban
tallkozik, akkor a teolgia feladata nem az rs, hanem a vilgesemnyek
magyarzata. Az egyhz azrt van, hogy Ura cselekvst a vilgban
felismerje, s Urt a cselekvsben nyomon kvesse. Ez azonban nem teolgiai,
hanem trtnetblcseleti szemllet, mely egykettre az elrt vagy
tervbe vett trsadalmi rend igazolsv vlik. Az jszer legfeljebb
annyi benne, hogy nem a tegnapi, hanem a mai vagy a tervbe vett holnapi
trsadalmi rend igazolsn szorgoskodik. Eljrsval, akr a tegnapra,
akr a mra irnyul, a hitet s vilgot egyszerre hamistja meg. A
jusztininizmus trtnetszemlletben annyi az igaz, hogy a rabszolgk,
munksok, nk s sznes brek felszabadtsa, ez a kozmikus arny
folyamat, csakugyan nem kpzelhet el az evanglium sok vszzados
hirdetse nlkl. Lehet, hogy maga az egyhz nagyon lassan rtette
meg ezt a folyamatot, melynek munkssgval megindtja volt. Lehet,
hogy visszariadt a forradalmi kvetkezmnyektl: a fejlemnyek lttn
feltette azt a korntsem jogosulatlan krdst, mi lesz a felszabadulsbl,
ha elszakad az ltet forrstl: a Szabadttl? Krisztus nlkl
nem tbb baj szrmazik-e belle, mint amennyi dv?

Az egyhz jl rzkelte a bn valsgt, de kishit, st ktked volt
Urnak az egyhz hatrain tlr, valban kozmikus hatalmval szemben.
Az evanglium gy hangzik: Krisztus a bn ellenre gyztt s gyz
ezen a vilgon. A keresztynek hivatsa az, hogy ebben a hitben bizonysgtv
szval s tettel az eredeti krisztusi szellemben tartsk az emancipcis
folyamatot, Ez azonban nem egyhzi keretek kz szortst, mg kevsb
egyhzuralmat vagy ppen klerikalizmust jelent. Ellenkezleg: szmoljunk
azzal, amivel a jusztininizmus nem szmol, noha pldakpe, a mindvgig
pogny filozfusok kntsben jr Justinus a keresztynsg vrtanja
lett: a hit paradox mdon a keresztre fesztett Krisztus uralmrl
tud, s az uralmnak rszesei is a kereszt jegyben lnek (Mt 16,24).

Nem a vilghoz val megtrs, hanem a nagypntek s hsvt Krisztushoz
val megtrs eredmnyez gymlcsz helytllst ebben a vilgban.
Vagyis az igazi kozmikus tvlat egybeesik az Eljvendvel, aki a Llek
ltal mr most jelen van s mr most munkl. Az egyhz rszorul a
Szentllek tantsra, hogy sajt igehirdetse, Krisztus-prdikcija
kozmikus konzekvenciit valban felismerje.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

* Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.