//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

31. Az dvrend

31. Az dvrend


31. Az dvrend

31.1 Az ordo salutis kialakulsa

A Bibliai alapot ehhez a tanhoz a Rma 8,29-30 adta: “Akiket Isten eleve elrendelt, azokat el is hvta, s akiket elhvott, azokat meg
is igaztotta, akiket pedig megigaztott, azokat meg is dicstette.” - Mr Bullingernek gy tnt fel, hogy Pl szavai az isteni dvakarat
folyamatos megvalsulst s a megvalsuls bels rendjt jelzik. Ebben is dvtrtneti szemlletmdja igazt ltta, anlkl azonban, hogy az dvrend szisztematizlsba fogott volna. Ennek gondolata egyelre nem is jtszott szerepet a teolgiai vitkban. Csak a ksei protestns ortodoxia hozott vltozst. Rendszerez szenvedlyt kvetve kialaktotta az ordo salutis-t.

Hogy teljesebb tegye az dvrendet, ms bibliai helyek bevonsval beillesztette a felsorolsba a megtrst, a megdicslst pedig megszenteldsre s a Krisztussal val egysgre osztotta fel. Az dvrend teht ilyen kpet lttt: elrendels, elhivats, megvilgosts, megigazts, megtrs, megszentelds, Krisztussal val egysg, amit az ortodoxok termszetesen latinul fejeztek ki: praedestinatio, vocatio, illuminatio, iustificatio, conversio, sanctificato, unio mystica cum Christo. Ezeket a fogalmakat igyekeztek egymstl elklnteni s pontosan meghatrozni. Ha maradtak is egyenetlensgek s vlemnyklnbsgek az ortodoxia
tantsban, nagyjbl ksz dvrendet hagytak az utkorra. Mr itt bekvetkezett azonban valami eltolds: Isten kegyelemkzl munkja mellett nvekv hangslyt kapott a dolog emberi oldala. Milyen lelki folyamatokban tkrzdik bennnk a kegyelmi hats?

A pietizmus karolta fel aztn az dvrend gondolatt, mgpedig a megtrsre sszpontostott szubjektv rdekldsnek megfelel mdon. gy vlte, a keresztyn let alig szrevehet, csraszer kezdetekbl indul ki, s fejldsi fokozatok sorn t halad a vgkifejletig. Mr az ortodoxok szerint is az dvrend alkot rszei, a keresztyn let egymst kvet llomsai (stdiumai) vagy lpcsfokai (grdusok), vagyis mr az  kezkn a logikai rendbl hovatovbb idi egymsutn, idi rend lett.
Az ortodoxok azonban mg vakodtak attl, hogy a keresztyn letet biolgiai kategrik szerint rtelmezzk. A pietizmus ezt a lpst
mr gtlstalanul megtette, s llektanilag magyarzhat fejldsi folyamatnak tekintette a keresztyn letet.

Az ordo salutist aztn a felvilgosods is felkarolta, s termszetesen a maga szempontjbl rtelmezte. Az dvrend szerinte a keresztyn eszme tisztulsi folyamata, a zavaros kezdetektl fogva, az idea kikristlyosodsig.
Ennek minden keresztyn ember letben vgbe kell mennie.

Az ordo salutis teht valamikppen az dvmechanizmus jellegt lttte. Tbb-kevsb ltalnos elterjesztsi mdja, szkmja lett a protestns dogmatiknak. Abban igazat adunk az eldknek, valban vannak fogalmak, mgpedig bibliai fogalmak, melyek alatt a keresztyn let szemllhet.
Az ordo salutis fogalmai ilyenek. Csakhogy az mr az ortodoxia idejn kitnt, hogy ezek a fogalmak nem klnthetk el teljesen egymstl, hiszen ugyanannak a keresztyn letnek ms s ms oldalrl val szemlletei, teht voltakppen ugyanarrl az dvtnyrl
beszlnek klnbz mdon. Ezrt nem jrtak meggyz eredmnnyel a fogalmi elhatrols ksrletei. Az ntudatban nem klnlnek el pontosan egymstl ezek az lltlagos fejldsi fokok.

Az pedig a legnagyobb tveds, ha ezeket a “fejldsi fokokat” akr biolgiai, akr eszmei rtelemben, egymsbl akarjuk levezetni, mintha ezek egy oklncolatot alkotnnak. Ezek ugyanis nem egymsbl fejldnek ki, hanem mindenik alkotelemk Krisztusbl,
az ige s a Szentllek ltal. Nem emberi llapotok teht, hanem a Szentllek aktusai. Ezrt kvetkezetesen Krisztusbl s nem egymsbl kell az dvrend minden egyes mozzanatt magyarzni, hiszen ugyanannak a krisztusi letnek klnbz szemlletmdjai.

31.2 A szvetsg, mint az dvrend alapja

A szenthromsg egy rk Isten dvszerz munkja az emberrel kttt szvetsgben bontakozik ki. A szvetsgben gykerezik a Biblia egyik dnt fontossg s tg jelentskr alapszava: az igazsg. Figyeljk meg, ha a Biblia az igazsgrl beszl, mikor nem errl beszl? - Nem valami elmleti igazsgra, hanem egy letviszonyra, trtneti esemnyek egy bizonyos lncolatra: a szvetsgre gondol.

Mi az igazsg? A szerzdsbl foly letviszony hsges megtartsa. Ki az igaz? Igaz s szent, aki a szerzdses viszony trvnyt rvnyesti, li (l. brahm lett).- Az dvtrtnet folyamn bebizonyosodott, hogy a szvetsg npe jra meg jra engedetlenn vlt, htlenkedett, vagyis eljtszotta igazsgt Isten eltt. A szent Isten igazsgbl viszont az engedelmessg s ktelessgteljests szmonkrse kvetkezett volna, vagyis az az tletes igazsg, hogy a np ltjogt elvesztette.

A Biblia felszabadt, nagy rmzenete: a szvetsg Istene gyztt a np htlensgn; rvnyesti dvakaratt, megvalstja greteit
Krisztusban, mg az ember bne ellenre is. Ezzel megjul a szvetsg, s emberi oldalon fokozott nyomatkot kap az elktelezs: annakokrt olyan indulat legyen bennetek, mint a Szvetsgszerzben. Azrt, mert gy szeretett tged az Isten, te is szeresd felebartodat, mint magadat. Nem lehet hogylte tbb kzmbs rnzve: rette is meghalt a Krisztus.

Errl a sokrt s gazdag tartalm igazsgrl van sz az dvrendben, kivlt annak kt alapfogalmban: a megigazulsban s megszenteldsben. Mindkettnek alanya a szvetsg Istene, aki Krisztusban a Llek ltal cselekszik velnk, bennnk s rtnk.

31.3 A megigazuls

31.3.1 A tan mondanivalja

Az erre vonatkoz bibliai helyek rgtl fogva szhoz jutottak az egyhz gyntat s feloldoz gyakorlatban, de a megigazuls tanszer megfogalmazsa, dogmatizlsa csak a reformci idejn kvetkezett be. Luther klnsen a Schmalkaldeni cikkekben (1536) nagy nyomatkkal beszl a megigazulsrl: “Ezen a cikken alapszik mindaz, amit mi a ppa, az rdg s az egsz vilg ellenben tantunk. Azrt errl bizonyosaknak kell lennnk, s nem szabad ktelkednnk, klnben vge mindennek.” (II. 1.).

Az ortodoxia idejn ezen is tlmentek s ezt a cikkelyt neveztk az articulae santis et cadentis ecclesiae-nek, mellyel nem is a reformci, hanem az egsz egyhz lte ll vagy bukik. Ebben mr tlzs van. Brmennyire jelents ugyanis ez a cikkely, szerept csak a tbbivel egyttesen tltheti be. Klvin pl. legalbb akkora jelentsget tulajdontott a megszenteldsnek, mint a  megigazulsnak. - A rmai egyhz megigazulsra vonatkoz llspontjt, csak a Tridentinumban (sess. VI.) fejtette ki, vlaszul a reformci tanalkot munkjra. Nem is maradhatott el a vlasz, hiszen a tan le ppen az rdemszerz jcselekedetek
farizeusi jelleg rendszere ellen irnyult, s rmai rszrl heves anatmt vltott ki.

Maga a reformtori tants, legalbbis formulit tekintve, ismert s egyszer. Voltakpp a nagy rmzenet sszefoglalsa: Megigazul
az ember ingyen, kegyelembl, a Jzus Krisztusban val vltsg ltal (Rm 3,24). A mi Urunk ugyanis a mi bneink miatt halt meg, s a mi megigazulsunkrt tmasztatott fel (Rm 4,25). Egyedl Istennek ama brnya, aki elvette a vilg bnt (Jn 1,29). - Ezzel a bibliai
kifejezsekre tmaszkod sszefoglalssal egyben a tan bibliai alapjaira is utalhatunk. (L. mg s 53,5 k.; Gal 2,16; Csel 13,38 stb.)

E szerint a megigazuls: felment tletet igazz nyilvntst jelent. Isten mondja ki felettnk ezt a bri tletet in foro coeli. Ezrt
szoktunk “forenzikus” megigazulsrl beszlni. Igaznak tl Isten minket, de nem azrt, mintha bennnk valami jsg vagy szentsg talltatnk, hanem egyedl a Krisztus rdemrt. Tnyleges test-lelki llapotunk, bns voltunk ellenre gy tekint renk, mint visszafogadott gyermekeire. A megigazulson teht idegen igazsgot, beszmtott igazsgot, Krisztus igazsgt kell rteni. Amint Klvin mondja: “A hit igazsga nem egyb, mint Istennel val megbkls, ami csakis a bnk bocsnatban ll. Arrl mondjuk teht, hogy megigazul, akit az r az szeretetbe vesz.” (Inst. III. 11. 21.)

A megigazuls grg neve a dikaiosyne, akrcsak latin msa, a iustificatio a jogi nyelv jellegzetes kifejezse. Mint utaltunk mr r, felment tletet, rehabilitcit jelent. Pontosabban mondva, a megigazulsban tlet-felfggesztsrl van sz. Emlkeztet arra az eljrsra, hogy a brsgok bizonyos esetekben vtkesnek talljk s elmarasztaljk ugyan a vdlottat, de az tlet vgrehajtst prbaidre felfggesztik. Csakhogy mg a brsgok ezzel a dntssel csupn enyhbb esetekben szoktak lni, Isten velnk, sokszorosan visszaes bnskkel gyakorolja, mgpedig egyenesen a hallos vtek esetben. Klvin mondja: “Krisztusban
van a mi igazsgunk, s az igazsg csak annyiban illet minket, amennyiben rszesek vagyunk a Krisztusban.” (Inst. III. 11. 23.)

Ha Krisztusba oltatunk s benne maradunk, akkor Isten “Krisztusban” nz minket, mint Krisztus testnek valsgos tagjait s az rdemnek rszeseit. Krisztusban csakugyan igazak vagyunk, noha nmagunkban bnsk; felmentsnk van a megtltets kzepett, letnk a hall kzepett, de csak gy, ha Krisztusban jra meg jra megragadjuk a bocsnatot, a bkessget, az letet.

A mi igazsgunk csak az egyetlen rdem neknk val tulajdontsa, teht valban aliena et imputativa iustitia az.

Mi szerepk van a megigazulsban a jcselekedeteknek? A megigazulsban semmi, egyltaln semmi. “Melyiknk dicsekedhet azzal, hogy sajt igazsgval indtotta meg Istent, mikor annak, hogy helyesen cselekedjnk, mg az els, lehetsge is az jjszl kegyelem kvetkezmnye?” - Ezt Klvin krdi (Inst. III. 14. 5.), s jcselekedeteinket az jjel ragyog csillagokhoz hasonltja, amelyek fnyessgket a Nap megjelensvel teljesen elvesztik. Jcselekedeteink ppgy nem lljk ki az isteni mrtket, az igazi prbt. Nem a mi cselekedeteink, hanem Isten cselekedetei adhatnak okot a hitbeli bizalomra s dicsekedsre. Mert renk is rvnyes: “Kegyelembl tartattatok meg, hit ltal; s ez nem tletek van; Isten ajndka ez; nem cselekedetekbl, hogy senki ne krkedjk.” (Ef 2,8 k.)

Vigyzzunk, az rdemszerz jcselekedet, amit most kitesskeltnk a megigazulstanbl a hts ajtn, esetleg lruht ltve vissza ne
lopakodjk. Ez tbbflekppen trtnhet:

  1. Pldul az isteni elrelts jegyben tulajdontunk szerepet a jcselekedeteknek, mintha Isten a vrhat javuls, az utlagos megszolgls tudatban nyilvntana igaznak minket. A megigazuls azonban nem olyan elleg; amit mi a kegyelem ltal megjulva a jvben fogunk majd kirdemelni. gy a megigazuls rszben a mi mvnk lenne, rszben a Krisztus. De “nem azrt kldetett Krisztus, hogy minket az dvssg elnyersben tmogasson, hanem hogy maga legyen a mi igazsgunk.” (Inst. III.15. 5.)
  2. Vagy a cselekedetek rdemrl val teljes lemondssal prbljuk irgalomra hangolni Istent. Az ilyen alzatossg azonban csak sznlelt s szmt alzatossg lenne. Akkor mi az rdemekrl val lemondsbl kovcsolnnk
    magunknak rdemeket, s eljrsunk voltakppen a rmai katolikus rdemszerzs fonkja lenne.
  3. Vgl megeshet, hogy a cselekedetek helyett, magbl a hitbl prblunk dvszerz rdemeket kicsiholni. A hit azonban ppoly tredkes s tkletlen, mint ltalban az emberi cselekedet. Nem alapja vagy kieszkzlje,
    hanem csak elfogad eszkze, kzvett kzege a kegyelemnek. A hit ltali megigazuls, teht a hiten t val megigazuls, a Szenthromsg ingyen-kegyelmnek mve, a mi hozzttelnk, elzetes vagy utlagos
    rdemnk nlkl. Pontosabban nem is megigazuls az, hanem, mint a rgiek mondottk, megigazts. ppen, mert nincs felttelhez ktve, csak hittel fogadhat be, nem pedig lts ltal.

31.3.2 Ellenvetsek

A megigazuls tant, bibliai alapozsa ellenre sok brlat rte, mgpedig nemcsak rmai rszrl. A kritika a krl forog: a megigazuls, csupn a mennyei frumon elhangz bri deklarci, vagy pedig az emberi letben is tnyleges hatst, valsgos vltozst idz el? A megigazult ember, csakugyan igaz-e, vagy nem?

Ktnk 60. krdse knnyen flrerthet, negatvnak ltsz felelettel szolgl: “Br lelkiismeretem vdol, hogy Istennek minden parancsolata ellen slyosan vtkeztem, s noha azoknak egyikt sem tartottam meg, st mg mindig hajland vagyok minden gonoszra; mindazonltal Isten… ingyen kegyelmbl nkem … tulajdontja Krisztus… igaz voltt s szentsgt, mintha soha semmi bnt nem cselekedtem volna, st mintha mindenben olyan engedelmes lettem volna, amilyen engedelmes volt Krisztus.” - Ez az ltalunk kiemelt ktszeres “mintha” azt a ltszatot kelti, hogy az egsz megigazuls affle illzi, kegyes brnd csupn.

De ht akkor itt rvnytelen, hamis nmegnyugtatssal van dolgunk, ltatjuk magunkat, mintha igazak volnnk, holott tnylegesen nem vagyunk azok. Vagy Isten maga sem veszi komolyan sajt parancst, szemet huny a vtek felett, futni hagyja a vtkest s marad minden a rgiben? Radsul mg igaznak is nyilvntja azt, aki bevallottan bns? - Hiszen akkor a hit ltali megigazuls elaltatja a lelkiismeretet, megbntja a cselekv kedvet, vagy ami mg rosszabb: knnyelm feleltlensgre, gtlstalan kilengsekre csbt. Ez a tan valsgos menlevl a bnre! A csfold Voltaire tudvalevleg vllrndtssal hrtotta el a krdst: Istennek elvgre az a mestersge, hogy megbocsssa a bnt. Azrt “j Isten”.

A 60. krdst, taln felesleges is mondanunk, a hitvalls szvegbl kiszaktottan, szemelvnyesen idztk. Ktnk a maga teljessgben ellene mond mindenfle lha kvetkezetseknek. Ezt azonban nem elvontan, hanem csakis abban a bibliai sszefggsben rthetjk meg, melyben a megigazuls tana s a Heidelbergi kt is mozog. Ezt az sszefggst idzzk most jra emlkezetnkbe:

  1. Nemcsak a trvnyt kzl bibliai szakaszok, hanem az egsz evanglium azt hirdeti: Isten bnt bntet, igaz br, mi pedig ellene lzad bnsk vagyunk. Minket is jellemez Pl apostol a Rma 1,18-3,20-ban.
    Isten a mi menthetetlen voltunkat vgs arnyaiban s legtfogbb mdon Krisztus kereszthallban mutatta meg: mert valban ilyenek vagyunk, azrt kellett Krisztusnak szenvednie. Isten nem gynge s tehetetlenl elnz irnyunkban, st inkbb hatalmas, csakhogy nem vesztnkre, hanem ppen megmentsnkre hatalmas: Fiban maga ll helyt rettnk.
  2. A menekvs egyetlen tja szmunkra a Krisztus hallban val rszeseds, melynek jegye s pecstje a keresztsg. Ha a hallban eggy vltunk vele, rszesei vagyunk feltmadsa erinek. Nem lehet tovbb ignye renk a bnnek. A felszabadult let Rma 6-ban lert valsga nylik meg elttnk. Nem valami “olcs dologrl” van sz, amikor ingyen
    kegyelemrl beszlnk.
  3. A megigazuls jval tbbet tartalmaz az egyszer bnbocsnatnl. jra szvetsgbe emeli Isten azt, aki Krisztust befogadja, s mint szvetsgesnek j ltjogot ad. A “jog” itt letrendet, szakrlis jogkzssgetjelent. A br, aki ezt az tletet most kimondja felettnk, a vgtlet Ura. tlete erre a jvend esemnyre utal, de mr most fennll, mr
    most elkezddik bennnk (1Pt 4,17-19). Nemcsak kpes beszd mindez, hanem Isten teremt erej igjnek megnyilatkozsa; ezzel lltja helyre a bn ltal megtrt szvetsgi viszonyt, s fogadja kzssgbe az embert. Nem remnytelen most mr az let s nem rtelmetlen a vilg.

Ha nem akarjuk flrerteni a dolgot, ebben a bibliai sszefggsben kell fogadnunk a megigazulst, melyet midn hit ltalinak neveznk, a hit ilyen aktivitsra kell gondolnunk. Rmai katolikus atynkfiai hajlamosak arra, hogy meggykerezett hagyomnyaik szerint a hiten csupn az egyhz hivatalos tanainak elfogadst s igaznaktartst rtsk. Nem csoda aztn, ha keveslik a reformci sola fide elvt.
A reformci bibliamegrtse szerint azonban a hitben benne foglaltatik az igaznak tartson tl az ntads, az Isten szerint val let elktelezettsge s igyekezete is, mely minden lhasgnak eleve ellentmond.

A Kt flrerthet 60. krdsnek az a tulajdonkppeni mondanivalja: a megigazulsban nem lthat mdon, mg kevsb ltvnyosan vltja le egymst - s jembernk. Egyszerre vagyunk igazak s bnsk (simul iustus et peccator). De nem merev dualisztikus rtelemben, mintha testnk volna az ember, lelknk pedig az j. Folyamat megy vgbe rajtunk, melyben kettssget klnbztethetnk meg a “van” s a “lesz” jegyben. Barth szavai szerint: “Amaz az ember voltam s vagyok mg, emez vagyok mr s fogok lenni.” (KD IV/1. 606.) Ennek a folyamatnak meglse korntsem jelenti, hogy szmomra most mr felesleges Isten, st ppen most vagyok rszorulva a Krisztusban megjelent kegyelmre. - Egybirnt arra a krdsre: nem teszi-e feleslegess ez a tants a jcselekedeteket, a bvebb feleletet a megszentelds tana adja, mely elszakthatatlanul sszefgg a megigazulssal.

31.4 A megszentelds

31.4.1 A megigazuls s megszentelds viszonya

A megigazulsban rendbe jn az ember Istennel. Ezzel addik a krds: Most mr az emberlet hogy folytatdik tovbb? A felelet egy szba foglalhat: a megszenteldsben. - Klvin mondja: “Krisztus csak azt igaztja meg: akit egyttal meg is szentel. Ezek a jttemnyek ugyanis rk s elvlaszthatatlan kapcsolatban vannak egymssal (akrcsak a nap melege s a nap fnye). Br a kett kztt klnbsget tesznk, mindazonltal (a “nap”) Krisztus ezt a kt dolgot elvlaszthatatlanul egyesti magban. (Ahol
ti. ott van a nap melege, ott van a fnye is.) - Igazsgot akarsz ht Krisztusban elnyerni? Akkor elbb Krisztust kell a magadv tenned.
t azonban nem teheted magadv anlkl, hogy az megszentelsnek rszese ne lgy, mert hiszen t darabokra tpni nem lehet.” (Inst. III. 16. 1.)

Mit rtnk itt a klvini formuln: Krisztust nem lehet darabokra tpni? - Ha egyedl a megigazuls rmt fogadnk be, akkor csak Krisztus fpapi tisztrl vennnk tudomst, s mellz-, nk prftai s kirlyi tisztt, pedig benne mind a hrom egyesl. Midn fpapunk, ugyanakkor prftnk s kirlyunk is. Mint prftnk, tudatunk egszt ignyli. El akarja oszlatni a hamis kpzelgsek, nhitt brndok kdt s megvilgtja az igazsg tjt. Mint kirly el is indt minket az j irnyban. Teht nemcsak gondolkozsunkban, hanem letnkben is rendet teremt. Btor szvet ad, hogy ellensges lgkrben, ksrtsekkel s gonosz indulatokkal
szemben is helytllhassunk. Krisztus a teljes ember, az egsz let megvlt Ura.

A megigazuls s megszentelds szoros kapcsolata a mondottakbl nyilvnval. De milyen ennek a kapcsolatnak a termszete? Idi egymsutn, vagy ppen okviszony ll fenn a kett kztt? A felelet mindkt vonatkozsban krltekintst kvn.

  1. Az idi egymsutn emlegetsvel hamar azt a tvhitet kelthetnk, mintha a megigazuls mdot adna a ttova tanakodsra: folytassuk-e az elkezdett dolgot vagy sem? Holott a megigazulsban s megszenteldsben egyszerre vgbemen, egyttes esemnyrl van sz. Ezrt nem ellenkezhet s nem is ellenkezik egymssal a kt apostol:
    Pl s Jakab. A renk maradt levelekben mindenik a sajt trtneti helyzetben vgez tant-lelkigondoz munkt. Pl az adott szksgletek szerint (a trvnyeskedkre nzve) inkbb a hitbeli megigazulst emeli ki; Jakab pedig, ugyancsak trtneti okbl ( a hitet emlegetkre nzve), inkbb a megszenteldst hangslyozza, vagyis szmonkri a hit gymlcseit. Egyikk sem akarja laztani, feloldani vagy ppen ktsgbe vonni a hit s cselekedet egysgt. k a kzs igazsgrt, ms-ms ellenfllel szemben vllvetve harcolnak, s ezen egyoldalsgukban klcsnsen
    kiegsztik egymst.A megigazuls s megszentelds idi egymsutnja ltszatt egybknt is csak egy-egy trtnelmi helyzet s abban a hitlet akadozsa kelti, vagy pedig az elemz vizsglat termszete. A vizsglat ugyanis szksgkppen elemeire bontja az egysget.
  2. Okviszonyrl szintn csak fenntartssal beszlhetnk. A megigazuls nem oka a megszenteldsnek, hanem lland alapja. A megszentelds viszont nem csupn kvetkezmnye s clja a megigazulsnak, hanem lland kisugrzsa, eleven hatsa. A megigazuls s megszentelds nem kt klnll dolog, hanem olyan l egysget alkot, mint a fa gykere s gymlcse. A gymlcsnek megvan a bersi ideje; de csak a gymlcs hasznldik el, mint tpllk, az ltet gykr megmarad s j gymlcst terem. ppen mert egysggel van dolgunk, brmilyen
    vlogat egyoldalsg megbosszulja magt.

Ha pl. Kohlbrgge figyelme a gykrre sszpontosult, akaratlanul elhanyagolta a gymlcszst; ha Wesley viszont a gymlcst kereste nagy buzgalommal, nem gondolt elgg az ltet gykrre. Kohlbrggnl fenyegetett a trvnyt mellz ttlensg, Wesleynl pedig az nmegigazulsra irnyul trvnyeskeds. Sem a megigazulst, sem a megszenteldst nem lehet a msik rovsra kisajttani, vagy egyoldalan a msiknak alrendelni. A harcszatbl klcsnztt kifejezssel lve, gy szoktk mondani:
stratgiailag a megigazuls van alrendelve a megszenteldsnek, taktikailag pedig a megszentelds a megigazulsnak. Teht nincs egyoldal alrendels.

Okviszonyt kutatunk? A “ktfle kegyelem”, a megigazuls s megszentelds kzt legfeljebb annyiban van okviszony, amennyiben Krisztus az oka egyiknek is, msiknak is. Teht csak kzvetett s nem kzvetlen okviszonyrl beszlhetnk. Nem a megigazuls vltja ki a megszenteldst, mg kevsb a megszentelds a megigazulst, hanem Krisztus vltja ki mind a kettt. A kegyelmi szvetsg a tpll talaja ennek is, annak is.

Kpes beszddel ily mdon szemlltethetnk a kett viszonyt: A megigazulsban gy szl Isten hozzm, a bn miatt halotthoz: “lj!” Ezltal letre hvja engedelmes nnket, jembernket. - A megszenteldsben viszont gy szl hozzm, a bukott termszet szerint lhz: “Halj meg!” Ezltal megldkli nz s engedetlen embernket. Nem hiba beszl a Biblia annyit az ember hallrl s az j feltmadsrl, s nem hiba nevezi a hitet harcnak. Mert hogy a megszentelds nem magtl jn, az erklcsi intelmek sokszor megismtelt bibliai sora elg vilgosan mutatja.

Igen, mint mshol is mondottuk mr, a hit harc, mgpedig elssorban nem a vilggal, hanem nmagunkkal. jembernk harca embernkkel. A vilggal val harcunk, ha igazi, csak ennek a bels harcnak vetlete lehet. Valahnyszor vilgbeli harcunk eredmnytelennek bizonyul, okunk van az nvizsglatra: nem olyasmirt harcolunk-e msokban, amit mg sajt magunkban sem harcoltunk meg.

sszefoglalul ide kvnkozik a Barmeni hitvalls msodik cikkelye: “Mint ahogy Jzus Krisztus Isten grete minden bnnk bocsnatra, ppoly komolysggal Isten erteljes ignye a mi egsz letnkre. ltala kapjuk a szabadsg rmt, hogy mint Isten teremtmnyei, a vilg istentelen ktelkeibl szabadultan hlsan szolgljunk.”

31.4.2 A megszentelds mozzanatai

A megszentelds rszletes elemzsre, egyni s kzssgi vetletnek, felekezeti jellemzinek s kumenikus szerepnek vizsglatra kln tudomnyg alakult ki: az etika. Ha az etika krdseit nem is fejthetjk itt ki rszletesen, alapvet szempontjainak a dogmatikai fejezetekbl sem szabad hinyozniuk. A megszenteldsrl szl fejezetbl a legkevsb.

A Biblia szerint a szent jelz Krisztust illeti. azonban pratlan voltban sem egyedlll, nem magnember. Isten benne tette renk
a kezt, Izrael re nzve Isten npe, az egyhzat hvta egybe s annak a feje. Ha a Biblia nem szentrl, hanem szentekrl beszl, azon
az igvel s a skramentomokkal tpllt Krisztus-testet, a gylekezetet rti. Ennek a testnek tagja szeretetben s jcselekedetekben fordul oda a felebarthoz, s tisztelni tudja benne - akr hiv az, akr hitetlen - a teremtmnytrsat, az embert. Az nzs gtjain tljutva,
megtallja a mdot a felebart letlehetsgeinek elmozdtsra. A Biblia nem a vilg, hanem a gylekezet megszenteldsrl beszl, a gylekezet tagjnak azonban vilgra szl kldetse van. Kzd a vilg rendetlensgben a viszonylagos rendrt, mert az r a fld s az egsz mindensg. Ktnk szerint ahol a kegyelem munkl, lehetetlen, hogy a hldatossg gymlcsei ne teremjenek. (64. k.)

A Biblia a megszentelds mozzanataira tbbfle megjellst hasznl, nem is mindenkor teljesen azonos jelentskrrel. Ebbl flrertsek s tvelygsek addnak. Ilyen, amikor a bnbnat elszakad a megtrstl s puszta ritulis cselekmnny vlik, mgpedig nemcsak a rmai katolikus egyhz gyntat gyakorlatban. Nem az a baj, hogy az elkvetett s nven nevezett egyes bnkre, testi-lelki vtkekre keresnek bocsnatot. Penitencia ilyen nvizsglat s magba szlls nlkl elkpzelhetetlen.
A baj ott kezddik, amikor a dolog ezen a ponton elseklyesedik s megreked. Az ember, csak egyes vtkeit, fonksgait adja fel s prblja jvtenni, maga azonban marad, aki volt. A feloldozs tudata esetleg meg is ersti emberi mivoltban.

A Biblia ezzel szemben tbbrl s msrl beszl: a teljes rzletvltozsrl, az egsz ember megtrsrl, az jjszletsrl. Teht az rzletvltozst se korltozzuk az ember bels vilgra, valami kln vallsos szfrra, ahov visszahzdhatunk, mint csiga a hzba. Azt csak az jkori individualista teolgiai szemllet kpzelte gy. A megtrs nem ncl, hanem mint a hitlet minden mozzanata, ez is dvtrtneti sszefggsbe kapcsol. Az Istenhez-trs az embertrsakhoz val viszony helyrelltst is
jelenti, hiszen a szvetsg ktelkben felebartokul kaptuk ket.

A bibliai rtelemben vett rzletvltozs s a cselekv let bonthatatlan egysget alkot, s talakt mdon hat az egyn egsz gazdasgi s politikai szerepre. j trsadalmi felelssget breszt Isten gynek evilgi szolglatra. Az ige ismt s ismt erre a tettekben megnyilvnul megtrsre sztnzi az embert, s nincs olyan sznet az letben, ahol a megtrs idszer s szksges ne lenne. Ez a ma gyakran emlegetett “forradalmi teolgia” bibliai gykere, s csak addig marad az teolgia, ameddig ez a gykr tpllja. Msklnben gykert vesztve senyved valami szociolgiai szemlletben.

A megtrshez hasonlan tfog s erteljes bibliai kifejezs az jjszlets, a reformci egyik kulcsfogalma. Kizr ez minden szinergizmust: az ember ugyanis nem tehet semmit sajt szletsrt (Rm 9,16). A szletst testi rtelemben is a passzivits jellemzi. De mint ahogy testi rtelemben, lelki rtelemben is az let tjra indt el. Nem befejezse, hanem kezdete valami jnak, aminek t sem tekinthet, kozmikus lehetsgei nylnak, ahogy azt a megtrssel kapcsolatban az imnt mr krvonalaztuk.
Az jjszlets azt jelenti: Isten j talajba plntlja letnket, hogy nvekedhessnk s fejldjnk. Ebben van nemcsak az egyni, hanem a trsadalmi fejlds, egsz szociletiknk kulcsa. Annl rthetetlenebb az a jelensg, amirl itt szlnunk kell, mint rulkod jelrl, mely rsrtelmezsnk s igehirdetsnk fogyatkossgra vall.

Egyhzi gyakorlatunkban a bnbnat, a megtrs s a megszentelds tbbi mozzanata olyan komor s gyszosan zord sznezetet lttt, amitl borzong a tudat s ami ell ritualizmusba menekl. Pedig Isten ajndka, hogy szabad s lehet megtrnem, a bnk zsarnoki ktelkbl meneklnm. - A megszentelds evangliumi rtelmezsben nem szakad el a bnbnat a megtrstl, mint ahogy a megtrs sem a bnbnat lland kszsgtl s igyekezettl. A keresztyn ember, bibliai shez hasonlan, j
szvrt knyrg a dmoni hatalmaktl s ideolgiktl szorongatott vilgban.

A megszentelds emberi mozzanatai tovbbi krdst is vetnek fel, ami a flremagyarzsoknak szintn meleggya: Mi a rsze az embernek a megszenteldsben? Ha a megszentelds a Szenthromsg mve, vajon az ember csak az isteni cselekmny szntere? Vagy pedig Isten sorompba lltja az embert, s legalbbis kooperl vele? - A krdsre azt vlaszoljuk: a vagy-vagy mindkt esete a valsgtl elvont, ppen ezrt hamis s tarthatatlan. Isten munkja nem olyan alapvets, aminek folytatst s befejezst egyszeren az emberre hagyn. Isten munkja nem szksgel s nem is tr emberi tmogatst s kiegsztst, mert
nem rsze csupn valami trtnsnek. A megszentelds nem a “lssuk Uramisten, mire megynk ketten” jegyben megy vgbe. Ilyen egyttmkds, ilyen partner-viszony nincsen.

Ne csapjunk t azonban a tls vgletbe sem: az ember nem sakkfigura Isten kezben. Nem szntere csupn az isteni cselekmnynek, mg kevsb semleges szemlltje a j s gonosz harcnak. Az ember ugyanis ntudattal br, cselekv szemly. Kzte s Isten kzt szemlyi viszony van, s ebben a viszonyban az emberi dntsek sorozata megy vgbe, mintegy vlaszul az isteni dntsre. A megszenteldsben teht olyan folyamatrl van sz, amelyben az emberi felelssg ersebben lp eltrbe, mint
a megigazulsban. De a cselekvsre indtott ember nincs magra hagyatva, hanem Isten tulajdonaknt cselekszik. ppen a hamis absztrakcik elhrtsval derl ki, hogy az ember nmagt sohasem szentelhetn meg. A rgiek nem is megszenteldsrl, hanem megszenteltetsrl beszltek.

31.4.3 Elrehalads a megszenteldsben

Vgbemegy-e az jembernek az emberrel folytatott s egyre megjul harcban a bns lass bntelentse? Elrjk-e lankadatlan erfesztssel a teljes szentsget? - Sz sincs rla. Ez a vgidk vradalma. Elrehalads a keresztyn letben abban az rtelemben van, hogy egyre inkbb megismerjk bneink nyomorsgt, de ugyanakkor egyre jobban ltjuk a kegyelem nagysgt is. A bn s kegyelem e megtapasztalt kettssgben rvendezhetnk a jcselekedeteknek, mint a kegyelem gymlcseinek.

Ez gy igaz, de magyarzatra szorul, mert e szerint a keresztyn let mgiscsak egy helyben topogsnak ltszik. Legfeljebb egyre tudatosabb topogsnak. A magyarzatot eleve megnehezti s korltozza, hogy nem vagyunk a “szvek s vesk” vizsgli. Tudjuk, a hitben nagy ertlensgek s ingadozsok mutatkoznak, de nincs mrtknk a hitbeli elrehalads vagy visszamarads lemrsre; sem jogunk, sem mdunk nincs a hivk rangsorolsra. Jformn csak a felsznt lthatjuk. A lelkek mlyn azonban akkor is munklhat Isten, amikor mi csak vesztegetst ltunk, viszont ltvnyos fejlds is bizonyulhat megjtszott szerepnek, kpmutatsnak.

A megszentelds - br a hitnek vannak szmonkrhet gymlcsei s kell is, hogy legyenek - vgeredmnyben ellenrizhetetlen folyamat. Kt tnyez teszi ellenrizhetetlenn a megszentelds elrt fokt. Az egyik, hogy a vltsg kihat ugyan testi mivoltunkra, mgis csak a testi halllal szakadnak el azok a szlak, melyek valamilyen mrtkben hozzfzik letnket a bnrontotta vilghoz s a vilg lland ksrtseihez. Az ellenrzst gtl msik tnyez pedig Isten Szentlelknek titkon val munklkodsa s az, hogy munkja nincs sablonokhoz ktve.

Ilyen okok folytn a keresztyn let fejldsrl, a hit hlval fogadott gymlcsei ellenre, inkbb csak ltalnos megllaptsokban beszlhetnk; nem a mi tletnktl, hanem Isten tleteitl felttelezetten. Az a kiindulsul tett megllapts, hogy a  megszenteldsben val elrehalads a bn s a kegyelem nagysgnak egyre tisztul felismerst jelenti, olyan ltszatot kelthet, mintha a bn s kegyelem egyenslyi viszonyban llna egymssal. Ezzel szemben a Biblia egsze arrl tanskodik, a
kegyelem sokkalta nagyobb a bnnl.

A keresztyn letet a bn ellenre is beragyogja a vgidk elrevettett
rme. A vrt dvssg mr most rvnyes re, ezrt nem abbl l,
ami mr most felmutathat, hanem abbl, ami lesz, ami bekvetkezni
fog. A jvend grett hordozza. E fel a jvend fel halad Isten
gyermeke. Halad hitben, remnysgben s szeretetben, mint aki mr
az j teremtshez tartozik. Barth szavai szerint: Isten nem a bnt,
hanem a bnst igaztja meg; a bnt eltli. De amint Isten kegyelmes
igazsga nagyobb tl igazsgnl, s mintegy magba foglalja azt,
gy az ember hiv igazsga is nagyobb cselekedetei igazsgnl, szintn
gy, hogy magba foglalja azt.

31.5 Tantorzulsok

31.5.1 Pietista elhajls

Az dvtan eltorzulsa rendszerint azzal kezddtt, hogy a szvetsg
nagy sszefggsbl nknyesen kiemeltk a megigazulst, megszenteldst,
s magngyet csinltak belle. Ilyenkor az elfelejtett dvtrtnet
helybe kerlt az egyni llek bels trtnete.

Ahelyett, hogy jra meg jra Krisztusban ragadtk volna meg egyttes
mivoltban a megigazulst s megszenteldst, pietista hatsok alatt
a ktfle kegyelmet okviszonyba lltottk: egyazon lelki folyamat
kt szakasznak kpzeltk el, gy:

A megigazulsrl megllaptottk, hogy egyszeri aktus, a bnbocsnat
megragadsa; a megszentelds pedig a kegyelembe fogadott ember folytonos
javulsa, tkletesedse. Minden rdekldsk erre a folyamatra irnyult.
gy kpzeltk teht, hogy Isten a bukott embert mintegy talpra lltja
(ez a megigazt kegyelem), hogy aztn az ember a maga lbn haladjon
tovbb, elbb taln isteni tmogatssal, ksbb mr anlkl is. Ilymdon
nap mint nap, szinte lemrheten, ellenrizheten tkletesedik, mg
csak meg nem kzelti, el nem ri a “bntelensg”, a “tisztasg”,
az “letszentsg” eszmnyt.

Remltk, ha nem is vallottk be, az ingyen kegyelembl val megigazulsnak
a sajt kegyessggel s letszentsggel val helyettestst, a hitnek
a ltssal val ptlst. Isten a bns embert elindtja a kegyelem
ltal, aztn az ember, Isten segtsgvel, utlag tnylegesen kirdemli
a kegyelmet.

Az nmegigazuls lczott ksrletnek termszetes velejrja a sajt
kegyessggel val lland bbelds, nlelknk ddelgetse, s a msik
ember farizeusi tlgetse. A hitbizonyossg esetkben a Krisztusban
val bizonyossg helyett nmagukba, sajt kegyessgi gyakorlatukba
vetett lbizonyossg lett.

31.5.2 Modernista elhajls

Ez a folyamat pietista hatsok nlkl is elkpzelhet, st a valsgban
jval gyakoribb. A nagykornak mondott jkori emberre gondoljunk,
aki azonban nem Krisztusban keresi a nagykorsgot. Ennek a tpusnak
hatsra a modern protestns sszetveszti s felcserli a keresztyn
szabadsgot a felvilgosult ember autonmijval. rtetlenl nzi
a ktsgek kzt viaskod Luthert: Wie kriege ich einen gndigen Gott?!
- A ksei utd a vgtletet tteszi mr a lelkiismeretbe, s nem
Isten, hanem sajt lelkiismerete eltt akarja igazolni nmagt. Szz
vvel ezeltt, midn Ritschl ksrletet tett a megigazuls kanti szellem
modernizlsra, Paul de Lagarde gy tlt felette: Hasztalan ksrlet
egy idejt mlt s a protestantizmus talajn tbb mr letkptelen
tannak a feleleventsre!

Valahnyszor azonban nerbl ksreltk meg a keresztyn szabadsg
fokra val feljutst, szgyent vallva zuhantak vissza a trvny kvetelmnyei
megmszhatatlan falrl. Elbtortalanodtak, elcsggedtek s megalkudtak
a helyzettel. A megigazulsrt folytatott kiltstalan kzdelemben
megkemnyedett a szv. - A ksei utd rendszerint mr nem ismeri
fel helyzetnek a Luthervel val rokonsgt; el is marad nla az
evangliumi vigasz: az ingyen kegyelem felszabadt erej, boldog
megragadsa.

Akr pietista, akr modernista (aufklrista) hatsra gy kanyarodott
vissza az utbbi vszzadok modern protestantizmusa elmletben s
gyakorlatban a rmai katolicizmusba, illetve annak egy szekularizlt,
kontr msba. Visszakanyarodott pontosan abba a tvelygsbe, amely
ellen reformtoraink oly biztos bibliai ismerettel kzdttek. Az aztn
nem vltoztat a lnyegen, hogy cselekedeti megigazuls helyett rzleti
megigazulst emlegettek s kzben, reformtori pzban trtek plct
a lesajnlt ppistk felett.

Ezzel a mindmig hat torzulssal szemben hangslyozzuk, hogy reformtoraink
nem a kegyesek, nem a megszenteldttek, hanem a bnsk
megigazulst tantjk, mint ahogy a Biblia is ezt tantja. Luther
a lipcsei vitban (1519) idzi Plt: “Krisztus azrt jtt a vilgba,
hogy a bnsket megtartsa, akik kzl els vagyok n.” Nem azt
mondja a szent apostol, hogy els voltam, hanem els vagyok n. Ms
pli valloms szerint meg; “Jl tudom, nem lakik nbennem, azaz
a testemben j.”

Mifle alkalmatossga van akkor az embernek a kegyelemre? Luther erre
egy msik vitjban (1517 szn) gy felel: “A kegyelemre val legjobb
elkszts, az egyetlen diszpozci: Isten rk kivlasztsa s predestincija.
Emberi rszrl azonban semmi ms, mint indiszpozci s lzads.”
Tegyk hozz, nemcsak kezdeti jelensg a bn, ez ksri holta napjig
az embert. Honnt ismerem meg bns voltomat? A megbocsts evangliumi
tnybl.

A reformtus kegyelemtan szerint nem az ember terjeszti ki maga krl
a szentsg lgkrt, hogy aztn mintegy sajt kegyessgnek szentsgbe
hzdhassk, knos gonddal elklntvn magt a vilgtl. Itt a rmai
katolicizmus s a protestns modernizmus tvedse, vagy legalbbis
lland ksrtse. A reformtorok dvtrtneti ltsa szerint a kegyelmes
Isten teszi r kezt a bns emberre s belltja, “munkatrsul
veszi” sajt dvakaratnak munklsba. Ez Isten szvetsgben a
mi kirlyi tisztnk.

Ahol pedig Isten munkl, az megszentelt hely, s az ember engedelmes
cselekedete is szent. Nincs az letnek olyan terlete, amelytl az
Isten embernek rizkednie kellene. Ennek hangslyozsa azrt szksges,
mert a kegyelemtan torzulsa folytn a protestns kztudat szerint
nagy letterletek Isten uralmi krn teljesen kvlllknak ltszanak,
mint pl. az zleti let, a bank, a gyr, a politika vilga. Reformtoraink
jl lttk: Isten uralma ezeket is tfogja. Ms krds, hogy k s
fleg utdaik ezt a bibliai ltst mindenben s mindenkor helyesen
rvnyestettk-e.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!