//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

30. Az egyhz szolgirl

30. Az egyhz szolgirl


30. Az egyhz szolgirl

30.1 A tisztsgviselk Isten eszkzei az dvssg munklsra

A rmai egyhz az katolicizmus ta kt rszre: klerikusokra s laikusokra
oszlott, s az elbbieknek hatalma van az utbbiak felett. Luther,
kivlt az egyhz babiloni fogsgrl szl vitairatban, az uralkod
papi renddel szemben erteljesen rvnyestette az egyetemes papsg
bibliai gondolatt (1Pt 2,9). Mi mindnyjan, akik csak megkereszteltettnk,
egyenlkppen papok vagyunk, szavunkkal s egsz letnkkel a magunk
krben Krisztus hivatott bizonysgtevi. Kln papi rendre Krisztus
egyhzban nincs szksg, ilyet az jszvetsg nem ismer. Ezt a gondolatot
a mi hitvallsunk is felkarolta, st Luthernl is nyomatkosabban
hangslyozza: “A papsg s az egyhzi szolglat nagyon klnbzik
egymstl. Amaz kzs minden keresztynnel, de emez nem.” (II. Helv.
hitv. 18.) Isten ugyanis az egyetemes papsg keretein bell mindenkor
alkalmazott s alkalmaz elhvott szolgkat az egyhza egybegyjtsre,
kormnyzsra s fenntartsra. Ezek Isten eszkzei, akik ltal az
emberek dvssgt munklja. Az ilyen eszkzk munkjt se kicsinyelnnk,
se tlbecslnnk nem szabad. Ne feledjk, a mi egyedli fpapunk Krisztus,
aki mindenkorra rvnyes egyszeri ldozatt bemutatta rettnk. “Azrt,
hogy az mltsgbl semmit le ne vonjunk, a pap nevezetet egyetlenegy
egyhzi szolgnak sem adjuk meg.” (u. ott) Ezzel a protestns papi
rend kialakulsnak akarta elejt venni.

Abban a felismersben is egyek a reformtorok, hogy az egyhz az ige
hirdetsben s hirdetsbl l. De mg Luther az igehirdets tisztt
egyetlen szemlyre, a lelkipsztorra ruhzza, addig Klvin ezt a tisztet
bizonyos rtelemben megosztja. jszvetsgi pldk alapjn nem egyszemlyi,
hanem kzssgi szolglatrl beszl: a psztor, doktor, presbiter
s diaknus testvriesen vgzett egyttes szolglatrl. Minden klnbsg
ellenre valamennyi tiszt igeszolglat. A psztor elsrenden az igehirdets
s lelkigondozs, az r nyja felett val vigyzs; a doktor elsrenden
a klnbz szint tants, mely mindenkor lelkigondozs is; a presbiter
elssorban az egyhz j rendjnek szolglata; de korntsem csak anyagi
gyek intzse. Hitvallsunk klasszikus meghatrozsa szerint: “A
vnek az egyhznak mintegy tancsosai s atyjai, akik dvs tanccsal
kormnyoznak.” (u. ott) A diaknusok pedig elssorban a szegnyek,
betegek s rvk gondjt karoljk fel, a keresztyn szeretet jegyben.

A ngy tiszt kztt van teht a dolog termszete szerint bizonyos
mrv egymsba folys. De az jszvetsg sem ismer a tbbi tiszttl
elklntett prdiktori tisztet. Pl apostol pl. fegyelmez, diakniai
munkt vgez, prdikl s tant. A lnyeg mindenesetre az, hogy valamennyi
tisztsgvisel testvri egyttmkdsben az ige szolglatban lljon.
A gylekezet ugyanis nem valamely hierarchival, hanem az igvel ll
szemben, hiszen az igben a Llek ltal egyetlen Feje s Ura szl.
Az egyszemlyi vezetsnek ppen az a ksrtse, hogy elklnl a gylekezettl,
szinte monopolhelyzetbe kerl, s a gylekezet csak ttlen, passzv
elfogadja lesz, a knnyen kleriklis jelleget lt vezetsnek. Ezzel
elhomlyosul az a lnyeges bibliai gondolat, hogy nemcsak egy kivltsgos
szemlynek, hanem minden gylekezeti tagnak van valami kegyelmi ajndka
(1Kor 7,7; 1Pt 4,10), s az egyhzi szolgknak ezt kell rvnyeslsre
segtenik a kz javra.

Magukat a tisztsgviselket is gy hvja el a gylekezet az egyhzi
szolglatra, mint akikben a karizmk jelenltt felismerte s ennek
alapjn szolglatukat ignyli. Az egyhzi tisztsg nem valami ius
divinum alapjn ll, mint a rmai egyhz lltja, de igenis donum
Dei. Ez azt teszi: tisztsg emberileg nem “krelhat”, jogilag
a legjobb rendtartssal sem biztosthat, hanem az egyhz szntelen
knyrgsnek trgya. Kri a gylekezet, hogy Isten kldjn jra meg
jra alkalmas munksokat az szntfldjre. Mint Isten ajndka,
az egyhzi tisztsg szent dolog, amellyel csak szentl szabad lni.
Az egyhzi tisztsget senki sem bitorolhatja, a gylekezet hta mgtt
fondorkods ltal, vagy a gylekezet megvesztegetsvel nknyesen
maghoz nem ragadhatja. “Az egyhz szolgit hvjk meg s vlasszk
meg trvnyes egyhzi vlasztssal. De ne akrkit vlasztva, hanem
Isten vlasztottjt keresve.” (u. ott)

30.2 A nk egyhzi szolglata

Lehet-e egyhzi tisztre nket alkalmazni? Ezt a krdst sokan hajlamosak
Pl apostol szlligv vlt szavaival elintzni: Az asszonyok hallgassanak
a gylekezetben! (1Kor 14,34) Ebben az eljrsban annyi a jogos, hogy
Pl apostol valban, sem a rabszolgasg felszmolst, sem a ni emancipcit
nem hirdette meg (1Tim 2,12). Mgsem volna blcs dolog az apostolt
akr a rabszolga-felszabadtssal, akr a ni emancipcival szemben
kijtszani. Pl ugyanis midn kora trsadalmi berendezkedst j lelki
tartalommal igyekezett megtlteni (Filemon!), ezzel a bels forradalommal
szksgkppen a kls formk vltoztatst is elindtotta.

Az asszonyokra vonatkoz pli mondssal teht a trvnyeskeds hibjba
ne essnk. Ugyanaz a levl, ahonnan a szllige val, az asszonyok
lelki ajndkairl, pl. a prftlsrl is megemlkezik. (1Kor 11,2-16;
v. Csel 21,9-el) Ha pedig ilyen lelki ajndkok vannak, az egyhz
nmagt szegnyti meg, ha rkltt eltletek alapjn nem mer lni
vele, s hzdozik vagy elzrkzik pl. a nk presbiteri vagy lelkipsztori
szolglattl. A hallgats parancsa az els Korinthusi levlben nyilvn
nem a szent szolglatra vonatkozik, hanem valami msra: az asszonyi
fecsegsre s szhajtsra, ami valban megzavarhatja a gylekezet
rendjt. Ha nem erre rtjk a tilalmat, akkor a levl 11. s 14. rsze
kzt tarthatatlan ellentmonds volna. Minden korhoz val ktttsgen
fell ll az apostol ama ttele: “Nincs zsid, sem grg; nincs
szolga sem szabad; nincs frfi sem n; mert ti mindnyjan egyek vagytok
a Krisztus Jzusban.” (Gal 3,28)

Ha pedig ez gy van, milyen cmen lehet a nket akr a presbiteri,
akr a lelkipsztori tisztbl kirekeszteni? Nyugaton s Keleten az
egyhzak sora a teljes jogegyenlsg llspontjra helyezkedett mr
a nk egyhzi szolglatt illeten, mgpedig nemcsak a haland korszellemnek,
vagy a gyakorlati szksgszersgnek tett knyszer engedmnykppen,
hanem a nk szolglatval kapcsolatos teolgiai krdsek tisztzsa
alapjn. A jogegyenlsg elvi elismerse esetn aztn az esetleges
botrnkozsok elkerlse a pasztorlis prudencia krdse. Szt kvn
itt egy hazai jelensg, amit a semper reformari jegyben meg kell
emltennk: dogmatikai szempontbl kifogsolhat, ha a teljes lelkszkpestssel
rendelkez nknek a gylekezeti igehirdetst engedlyezzk, de a hirdetett
ige skramentomokkal val megpecstelst tiltjuk. Tehetnk-e protestns
talajon ilyen klnbsget az igehirdets s a skramentomok kiszolgltatsa
kztt? Nem rmai hats rejlik-e egy ilyen intzkedsben, kivlt,
ha hozzvesszk, hogy az gynevezett casulik kiszolgltatsa is
tilos, melyek a rmai egyhzban szintn skramentlis jellegek?

30.3 Az ordinci

Hitvallsunk az egyhzi tisztre megvlasztottak ordincijrl beszl.
“Akiket megvlasztanak, azokat avassk fel a vnek, nyilvnos imdsggal
s kzrtevssel.” (II. Helv. hitv. 18. r.)

A kzrttel a szent szolglatba val iktats si, bibliai mdja.
Senkit sem “krel” az egyhzi szolglatra, de mgsem res szoks.
Szorosan sszefgg a vokcival: megersti a megvlasztottat abban,
hogy a gylekezet felismerte s elismeri benne az isteni adomnyokat
a szolglatra, szolglatt ignyli, elfogadja s maga is azon lesz,
hogy az elhvott szolglata gymlcsz legyen a gylekezetben. Mindehhez
az egsz gylekezet Isten Szent Lelknek ld kegyelmt kri.

A beiktats eme bibliai rtelme elhomlyosul, ha a vlasztstl elklntjk
az ordincit, s esetleg csak tbb ves lelkipsztori szolglat utn
kerl r sor, hozz meg nem is abban a gylekezetben, ahol az illet
szolglatra hivatott. Az ordinci elklntse fokozdik azltal,
ha nem minden egyhzi tisztsgviselt, hanem kiemelt mdon, csak a
lelkipsztort ordinljuk, s annak ordincijt “lelkszszentelsnek”
nevezzk, amit pspki jogknt csak a pspk vgez, az esperesek s
csakis a lelkszi tancsbrk segdletvel. A vokcitl elklntett
ordinci egyszeri s egyszer s mindenkori jelleget lt, szinte character
indelebilis-t. A lelkszszentelshez csak egy cselekmny foghat:
a pspkszentels.

A magyarorszgi reformtus egyhzban mlyen begykerezett ez a rmai
mintra alakult sajtos szoks. Mgis, ppen a sokat hangoztatott
semper reformari jegyben jra fontolra kell vennnk, ha nem akarunk
az egyszer, de evangliumi rtelm testvri ldsbl valami mst
csinlni. Komoly tartzkodsra sarkall itt a rmai plda. A rmai
egyhzban az ordinci skramentumnak szmt, tudvalevleg a ht szentsg
egyike. Jelenti a laikusok sorbl a papi rendbe, a klrusba val
tvtelt, s az ennek megfelel kivltsgokba val iktatst, amely
kifejezetten termszetfltti felhatalmazst ad, az eltrlhetetlen
character sacerdotalis-t. Az ordinci itt valban egyfajta konszekrci.
Az egsz elkpzels tartoszlopa pedig az apostolica successio rmai
rtelmezse, melyet a reformci hatrozottan elvetett. Valban, az
ilyenfle rtelemben vett ordinci reformtus talajon teljessggel
idegen test. Ezrt, mint minden jabb tlts s tg jelents szval,
az ordincival is csnjn kell bnnunk. Az ordinci reformtus vonatkozsban
fordthat az egyhzi szolglatba val beiktatsnak, az egyhz szolgi
kz val besorolsnak, vagy legfeljebb felavatsnak, de semmi szn
alatt sem szentelsnek vagy felszentelsnek.

A tudatos tartzkodsra plda lehet hitvallsunk ma hasznlatos nmet
fordtsa, mely a II. Helvt hitvalls szellemt pontosan kvetve,
az ordinatio-t nem Weihe-nek, mg csak nem is Einsegnung-nak, hanem
jzan tartzkodssal Einsetzungnak, vagyis egyszeren beiktatsnak
fordtja. (Das zweite Helvetische Bekenntniss, Zrich 1938, 67. l.)
De j plda ugyanezen hitvalls Erds Jzsef-fle fordtsa is, mely
tudatos reformtussggal az ordinatio-t a felavats szval adja vissza.
Ezzel szemben a II. Helvt hitvalls 1954-es hivatalos kiadsa, mr
elg gtlstalanul a sz rmai rtelmezshez simul s kvetkezetesen
“felszentelsrl” beszl.

Ha szabadulni akarunk a rmai hatstl, hitvallsunk szellemben fel
kell szmolnunk az gynevezett lelkszszentelst. Az ordincit pedig
mint evangliumi rtelm felavatst, egybe kell kapcsolnunk a rendes
lelkszi szolglatba val beiktatssal, hiszen a vokci s ordinci
eredetileg egyv tartozott, s rtelmileg is egyv tartozik.

Vgrehajtsa az nneplyes beiktatst vgz vnek tiszte. A hitvalls
kifejezetten a vnekrl beszl, amit mr csak a rmai analgia miatt
sem tancsos eminens rtelemben a pspkre vonatkoztatni, s a felavatsbl
mintegy pspki eljogot csinlni. A vnek fogalmbl nem szabadna
kizrni az illet gylekezet gondnokt s presbitereit sem. A felavats
evangliumi mdja bizonyra lesz a gylekezetre nzve annyira pt
hats, mint a feleslegesen pards s kltsges lelkszszentels,
mely klnben is hozzfrhetetlen a gylekezeteink legtbb tagja szmra.
A felavatst, ha a lelkipsztort msik gylekezetbe vlasztjk vagy
hvjk meg, ott is el kell vgezni, st a lelkipsztoron kvl, minden
jonnan vlasztott egyhzi tisztsgviselre ki kell terjeszteni. Ez
helynvalbb volna, mint a mi rendtartsunkban felettbb elburjnzott
sokfle hivatali esk.

30.4 A pspksg

A pspk tisztt mr az jszvetsg ismerte, de nem a mai rtelemben.
Eredetileg a gylekezetvezet presbitert neveztk episkopos-nak. A
tbbi egyhzi tiszt fl emelked rangot s hatalmat egyltaln nem
jelentett. Jformn csak a nv kzs a ksbbi pspki tiszttel. Hitvallsunk
nem tiltja ugyan a pspki nevezetet, de hangslyozza: “a hatalmat
az r magnak tartja fenn s nem ruhzza t senkire.” Az egyhz
szolgi csak eszkzk az r kezben, s “minden egy s ugyanazt a
hatalmat, illetve hivatalt kapta… Kezdetben egyik sem helyezte magt
a msik el s egyik sem bitorolt nagyobb hatalmat vagy uralmat”
trsaival szemben (18. r.) Hitvallsunk bibliai szemlletvel nem
egyezik az ppen nlunk kifejldtt s ma is hasznlatos egyhzi cmek
sora: a tiszteletes, nagytisztelet s ftisztelet. Ezek a rangklnbsget
kifejez egyhzi cmek, mg a cmek eltrlsvel is makacsul dacolnak.

sszefgg ez a kirv jelensg egy msik, ugyancsak pratlan sajtossgunkkal:
neknk, presbiteri rendszernk ellenre, pspki egyhzkormnyzatunk
van. A pspki tiszt trtneti terheltsgnl fogva magban hordja
a klerikalizmus csrit. Ahol a protestns egyhzakban a pspki tiszt
fennmaradt, mint pl. az angliknizmusban s a lutherizmusban, ott
kivtel nlkl romanizl tendencik jelentkeztek. Nlunk erre Szilvsjfalvi
Imrtl, Rvsz Imrig, teht a 16. szzadtl napjainkig ismtelten
rmutattak.

Trtneti vonatkozsban a reformtus pspki tiszttel kapcsolatban
kt ellenttesnek ltsz jelensget figyelhetnk meg. Egyfell a katolizl
szndk Habsburgok tilalma vltotta ki a magyar protestantizmusbl
a pspki cmhez val dacos ragaszkodst; akadtak is pldk a pspki
tisztben folytatott btor ellenllsra. Msfell azonban a nmet egyhzi
harc figyelmeztetett arra, ppen a pspki tiszt lehet eszkz az egyhz
kzbentartsra s idegen clok szolglatba lltsra.

Egyhzkormnyzsunk trtneti tapasztalatait Rvsz Imre 1935-ben
gy sommzta: “F tisztsgeink oly szles hatskrrel vannak felruhzva,
amilyennek az elnki tisztek betlti az igazibb presbiter-zsinati
egyhzalkotmnyokban nemcsak rgen nem brtak, de mg ma sem brnak.
Ebbl, mindnyjunk bns emberi gyarlsga kvetkeztben a hatalmaskods
s a bizantinizmus nagyon sok ksrtse llhat el, kivlt miutn
ennek termszetes ellenslya, a tisztjts, ezen s egyb tisztsgekre
vagy csak nagyon hossz lejrattal van bevezetve, vagy egyltaln
nincsen.” (Tegnap s ma s rkk, 1944. 306. l.) A tisztjtssal
kapcsolatos kivtelezst tetzi egy msik kivtelezs: a pspki tisztnek
a gylekezettl, a psztori szolglattl val mind teljesebb fggetlentse.

Ilyen kivtelezsnek reformtus talajon elvi indoka nincs, st mg
az a gyakori indoka sem lehet, hogy ne tegyk ki szksgtelenl az
egyhzat a pspkvlaszts rzkdtatsnak. Az amerikai magyar reformtusok
hrom vrl hrom vre vlasztanak pspkt, a skt presbiterinusok
pedig venknt vlasztanak modertort, minden nagyobb rzkdtats
nlkl. lvezik azt az elnyt, hogy egsz sor olyan tekintlyes egyhztagjuk
van, akik - emberi vonatkozsban - a legfelsbb vezets tapasztalataival
vehetnek rszt az egyhzkormnyz testletek tancskozsain. Igaz,
a sktoknl az elnkt nem pspknek, hanem csak modertornak hvjk,
jell annak, hogy a rmai analgit kerlik, s egyben pldzni akarjk:
a fhely Krisztusnak van fenntartva. - Midn a pspki tiszttel
kapcsolatban a bibliai pldhoz val kzeledst srgetjk, tudjuk,
nemcsak a titulust, hanem a titulussal jr szellemet is reformlnunk
kell.

30.5 A ppasg

A tbbi egyhzi tisztsg fl kereked kzponti hatalomrl: a pprl,
mint Krisztus fldi helytartjrl a Biblia nem tud, s ilyet meg sem
enged. Hitvallsunk a hamis ignyre tall megllaptssal vlaszol:
“Mi azt tartjuk, hogy Krisztus az r… s az egyhzban az sszes
fpapi tisztet, mind e vilg vgezetig teljesti, annakokrt nincs
szksge semmi helyettesre, amilyenre csakis tvollvnek van szksge.
Krisztus azonban jelen van az egyhzban s annak letad Feje.”
ppen tiltja vinek az uraskodst: “Az egyhzban semmifle elsbbsg
nincs.” (II. Helvt hitvalls 17. r.) Ezekkel az rvekkel elintzettnek
tekinthetnk a ppasg krdst, de egyrszt a pspki tiszt nlunk
is rvnyesl logikja, msrszt az utbbi Vatikni zsinat ta megindult
prbeszd szksgess teszi a ppasg mellett felsorakoztatott bibliai
idzetek szerbe-szmba vtelt.

Rma els renden Jzusnak a Pter apostolhoz intzett szavaira hivatkozik:
“Te Pter vagy, s ezen a kszikln ptem fel az n anyaszentegyhzamat.”
(Mt 16,13-19) Az sszefggsbl azonban vilgos: korntsem Pter szemlye,
hanem Pter hite, mg pontosabban hitnek tartalma, a Krisztusrl
val vallsttel az alap. Hiszen magt Ptert kevssel utbb, ugyanezen
fejezet 21-23 versben stnnak nevezi Jzus, nagyon is emberi szjrsa
miatt. Ugyanez a Pter, ppen a legnehezebb rkban ismtelten megtagadja
Jzust. (Jn 18,16-17) Pter semmikppen sem a ppai csalatkozhatatlansg
elkpe. Hatalmi elsbbsge meg ppen nem lehetett. “Aki kzletek
els akar lenni, mindenkinek szolgja legyen.” (Mk 10,42-45 par.)
- A msik alapvet hely, amelyre Rma hivatkozni szokott, a Feltmadott
hromszoros krdse Pterhez: “Szeretsz-e engem?” Ez azonban a
radott feleletekkel egytt voltakppen nem tbb, mint a hromszoros
Krisztus-tagad tantvny rehabilitlsa.

Ennl messzebbre jutnnk akkor, ha Pter tekintlyt nem egyes szentrsi
helyekre, hanem ltalban az jszvetsgi gondolkozsra alapoznk.
Az jszvetsg, jellemz mdon egysgben ltja az evangliumot Jzussal
az evanglium hirdetjvel, a tantst a tantval, a hradst Isten
kvetvel. Az apostolok esetben sem vlasztja el az igt a hirdetjtl.
A fellrl kapott megbzats, a jzusi tiszt tsugrzik az apostolok
emberi szemlyre, nem utols sorban Pter tekintlyes szemlyre.
Ilyen rtelemben beszl a Biblia az apostolokon tlmenleg, ltalban
a tantk megbecslsrl; ugyanakkor rthetv teszi a hamis tantk
kemny megtltetst. Ezeken az ltalnos rvny megllaptsokon
tl azonban a Pter tekintlyvel s az abbl levezetett ppasggal
kapcsolatban tovbb kell krdeznnk, hogy rvnyes dntsig jussunk.

Van-e Pternek valami kivltsga apostoltrsaival szemben? Van, mert
az elsknt elhvott apostol, Krisztus els bizonysgtevje, s pnksdkor
is az els igehirdet. Van azonban ms kiemelt apostol is: Jnos,
akit az r szeret; Jakab, ki az r atyjafia; Pl, kinek legtbb rsa
maradt a knonban. Van-e Pternek valami klns megbzatsa? gy
ltszik, ilyen az olds-kts, a kulcsok hatalma. De ez a tbbi tantvnyt
is megilleti ppgy, mint Ptert (Mt 16,19, v. Mt 18,18-al). A juhok
legeltetse sem valami kivltsgos “fpsztori” feladat, hiszen
valamennyi tantvnyra rvnyes (1Pt 5,2). Tovbb olyan rtelemben,
mint Pter, “alapk” minden apostol (Ef 2,20), de a szegeletk,
a tartpillr maga Krisztus. Sz sincs teht olyan pteri hatalomrl,
amit apostoltrsai is ne kaptak volna, gy sz sem lehet arrl sem,
hogy valami klns hatalmat jogutdaira truhzhat. Ezt nevezhetnk
rmai rtelemben apostolica successinak. Pternek volt ktsgtelenl
viszonylagos elssge, de ppa nem volt, annyi bizonyos.

Hogy Pternek legalbb valami klns jogi helyzete lett volna, annak
nyoma sincs; hogy primtust nem gyakorolt, az a bibliai tudstsokbl
kitnik. Apostoltrsai Ptert kikldik, Jnossal egytt Samriba
(Csel 8,14); Pl apostol Ptert kpmutatsrt nyilvnosan feddi, s
az a feddst elfogadja (Gal 2,1114). Elsbbsgvel kapcsolatos jogignyrl
sem az Apostolok cselekedeteirl rt knyv, sem a Pter kt levele
nem tud, efflnek nyomt sem mutatja. A kzponti egyhzi hatalom
nem az idzett bibliai helyek alapjn, hanem azok ellenre alakult
ki. Kialakulsnak trtnete nem valami pletes ltvny, de mindenesetre
memento szmunkra: hov vezet a bibliai talajrl lesiklott pspki
tiszt. A rmai egyhzban a ppasgra, a protestantizmusban ppskodsra.
Mindkett idegen Krisztus egyhztl.

Mg egy szempont kvn itt helyet: Jzus Simont ksziklnak (petra)
nevezte. Nem dicsretkppen, nem jelleme szilrdsgrt, hanem gretkppen,
arra nzve, amire majd hasznlni fogja t. Mert nem Pter az pt,
hanem Krisztus. Ez itt a hitbeli tanulsg, s ezrt nem cfolhatjk
a Pter nevet az apostol ksbbi ingadozsai. De ez esetben sincs
sz rmai pspksgrl, kivteles hatalom-truhzsrl, jogutdlsrl.
Ezek ksbbi gondolatok; jval az jszvetsgi iratok keletkezse
utn, csak a 200. v tjn bukkantak fel. Jogi kvetkezmnyei teljes
rvnyestst a ppk is csak a kzpkortl kezdve ignyeltk. A
ksbbi helyzetet vettettk aztn vissza a Pter-lkusok rtelmezsre.
Egy idzettel zrjuk fejtegetseinket, jell annak, hogy nem valami
puritn elfogultsg diktlta szavainkat: “Jl tudjuk, ktsgtelenl
a ppa a legkomolyabb akadly az egyhzi egysg tjn.” Ezt a tall
megllaptst ugyanis nem valami protestns szerz tette, hanem maga
VI. Pl ppa. (Kirchenblatt fr die ref. Schweiz, 1967. 175. l.)

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!