//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

X. rsz: A SZENTLLEK MUNKJA

29. Az anyaszentegyhz

X. rsz: A SZENTLLEK MUNKJA

29. Az anyaszentegyhz


29. Az anyaszentegyhz

29.1 Van-e szksg egyhzra?

Ma az els krds, van-e egyltaln szksg egyhzra? A szekularizmus
legszembetlbb vonsa ugyanis az egyhztl val elforduls. Ennek
trtnelmi elzmnyei vannak. A korbbi nemzedkek mg rtkeltk
az egyhzat, de az is gyakran hamis rtkels volt, a felvilgosods
jegyben fogant. Az akkori llamegyhzi rendszerben az egyhzat olyan
trtnelmi mlt trsadalmi alakulatnak, kzletnek tartottk, amelynek
nemzeti, kulturlis s szocilis hivatsa van. Annyira becsltk,
amennyit a nemzeti fggetlensg fennmaradsrt s a npnevelsrt,
a szocilis bajok orvoslsrt s a trsadalmi egyensly megrzsrt
tett. A hangsly erre a hasznot hajt tevkenysgre esett, mg akkor
is, ha tudomsul vettk, hogy az egyhz eredetileg a vallsos rzs
polsra, a hvek egyms hite ltal val plsre jtt ltre. Az
egyhz tulajdonkppeni hivatst, ha egyltaln tudomsul vettk,
akkor is csak ilyen szubjektv formban fejeztk ki. Mindenkpp vakodtak
azonban a vallsi jelentsg kizrlagos hangslyozstl.

A szubjektv rtelmezs szerint az egyhz egyebek kzt j szolglatot
tehet a vallsos rzs polsnak, de azrt a valls mg nem teszi
okvetlenl szksgess, nlklzhetetlenn az egyhzat. Mint ahogy
lehet valaki j nekes, anlkl, hogy valamely dalkr tagja lenne,
vallsos letet is lhet egyhz nlkl. Hogy egyltaln szksgt
rzi-e az egyhznak, csak lelki alkat krdse, teht teljesen esetleges
s egyni. Ennek a szubjektv-antropolgiai ltsmdnak tmogatsra
siettek a modern teolgusok. Bizonygattk: Jzus maga sem akart intzmnyes
egyhzat, jogi szervezettel, liturgusokkal, hivatalokkal.

A szekularizmus ennek a szemlletnek kvetkezmnyeit vonta le. Meg
akart s meg akar szntetni egy lkpletet, fokozatosan felszmol
egy idejtmltnak tn intzmnyt. Ebbl magyarzhat a szekularizmus
erklcsi ptosza s sajtos kettssge. Korntsem annyira radiklis,
mint amilyennek els tekintetre ltszik. Voltakpp nem az evangliumtl
fordul el, hanem az egyhzi szervezettl, a formkba merevedett templomi
kultusztl, fleg pedig a klerikalizmus minden fajtjtl, a valls
hivatalnokaitl, az intzmnyestett keresztynsgtl. De ha brhol
hitelesen szlal meg az evanglium, akr templomban, akr templomon
kvl, az irnt ma is van rdeklds, mondhatni: nvekv rdeklds.
Ezt sem lehet figyelmen kvl hagyni.

A trtnelem ltal feltett krdsre kell vlaszolnunk az egyhzrl
szl tantsban. Igaz, az ekklesia sz nagyon kevsszer fordul el
az evangliumokban. Krisztus Urunk aligha hasznlta, mr csak azrt
sem, mert nem grgl beszlt. De nem az elnevezs a fontos, hanem
maga a megnevezett dolog. Ez pedig ktsgtelenl ott van, ha sokszor
testamentomi elnevezsek al bjtatottan is. Pl. Istennek npe, a
szvetsg npe, az n tantvnyaim, az n nyjam stb. Ezek mind az
ekklesia sz bibliai szinonimi. - Mi is lenne a vltsg rtelme,
ha Krisztus nem egy j, megvltott np teremtje? A bibliai Krisztus,
mint magnember elkpzelhetetlen. Elvlaszthatatlanul hozz tartozik
a megvltottak s megigaztottak gylekezete, mint psztorhoz a nyja,
kirlyhoz az alattvalk serege. Az Efezusi levl egymaga elegend
bizonysga lehetne Krisztus s az egyhz egysgnek.

Ebben a tudatban tisztogattk a reformtorok az egyhzat, s vallottk
az egyhznak, mint Isten nevel eszkznek nlklzhetetlensgt.
Klvin tantsa szerint: “Nincs ms t az letre, mint az, ha az
egyhz, mint anya hordoz bennnket mhben, ha ez hoz vilgra, ha
ez tpll, riz s oltalmaz bennnket mindaddig, mg csak haland
testnket levetkezve, hasonlk nem lesznk az angyalokhoz… Ennek
kebeln kvl semmifle bnbocsnatot, semmifle dvssget nem remlhetnk.”
(Inst. IV. 1,4) Ugyanott jelkpesen iskolnak is nevezi az egyhzat,
nem azrt, hogy tmeneti jelentsgnek tntesse fel, mintha az egyhzat,
mint valami iskolt kijrhatnk, s aztn mint iskolavgzettek elhagyhatnk.
“Nem engedi a mi gyngesgnk - mondja -, hogy ezt az iskolt
odahagyjuk, amg mint tantvnyok egsz letnket abban el nem tltttk.”

Klvin szavaibl egszen ms egyhzrtelmezs tnik ki, mint amit
a felvilgosods kortl rkltnk. az egyhzat els renden nem
emberi mnek tekinti, hanem Isten ajndknak. Ezrt nem krds szmra,
fenn kell-e tartani vagy sem. Szemllete nem antropolgiai, hanem
teolgiai. Mieltt azonban az egyhzfogalmat elemeznk, foglakoznunk
kell az intzmnyessg krdsvel.

Ebben a krdsben kt vglettel tallkozunk. Az egyiket a rmai katolikusok,
a msikat a szektk kpviselik. Rma az intzmnyre teszi a hangslyt,
az egyhz krisztusi alaptst s az apostoli utdlst hirdeti, az
ennek megfelel kzleti ignyekkel egybektve. A szektk viszont
az egyni megtrst s a hitbeli kzssget szorgalmazzk, az intzmnyessget
pedig a legszksgesebbekre korltozzk. Tekintly s intzmny ott,
kzssg s szabadsg itt. - Nem volna helynval az effajta vgleteket
vagy-vagyknt kezelnnk.

Az egyhznak, mint intzmnynek valban lland ksrtsei vannak,
azrt az mgsem okvetlenl rossz. St lehet hivatsa szerint a szentek
kzssge, Krisztus teste, mely jell adatott e vilgnak. Lehet a
misszi tovbbi elrehaladsnak hatkony eszkze. Nem azrt, mert
jogi formt lt s adminisztrlja magt, hanem mert Isten Lelke munkl
benne. Ebben az rtelemben a Szentllek az egyhz Lelke, aki a kldetst
vllal s betlt egyhzon t munklkodik bennnk is. A sorrend teht
ez: letet gerjeszt az egyhzban, s letet az egyesekben. Az egyhz
nemcsak a lelki hats emberi rezulttuma, hanem tovbbad eszkze,
kzvettje is.

A reformci dbbenten ismerte fel a nagy kisajttsi ksrletet:
az egyhz a maga skramentlis-hierarchikus dvintzmnybe zrhatnak
kpzelte a lelki javakat, st magt a Szentlelket is, ahelyett, hogy
a Szentlelket szolglta volna. Ez a szent dolgok teljes kiforgatsa.
Az egsz reformtori program egyetlen mondatba foglalhat: Az egyhz
maradjon egsz berendezkedsvel a Szentllek Isten engedelmes eszkze.
- A vilgnak csak olyan egyhzra van szksge, mely ezzel a szolglattal
a vilg fejldsnek evangliumi rtelmezsre kpes, hogy a forradalmi
lendlet fejlds hibavalsgba ne torkoljon. Ha az intzmnyes
egyhz ezt a hivatst nem tudja vagy nem meri teljesteni, tlett
el nem kerlheti.

29.2 Mi az egyhz?

Az egyhz sz hallatra egy sereg kpzet rajzik fel bennnk: a templom,
a palstos frfi, kezben a Biblival, az htatos sereg, a szertartsi
cselekmnyek sora, az anyaknyv, pnzbeli jrulkok, a trvnyknyv,
egy csom gyls s adminisztrci, egy csom teolgiai knyv s jsg
stb. Mi ebbl az egyhz, vagy mindez egyttvve az egyhz?

Feleletads eltt a Heidelbergi kt klasszikus egyhz-meghatrozst
figyeljk meg: “Mit hiszesz a kznsges keresztyn anyaszentegyhzrl?
- Hiszem, hogy Isten Fia, a vilg kezdetitl fogva annak vgig,
az egsz emberi nemzetsgbl Szentlelke s Igje ltal az igaz hit
egysgben magnak egy kivlasztott gylekezetet gyjt egybe, azt
oltalmazza s megtartja; s hiszem, hogy n annak l tagja vagyok
s rkk az is maradok.” (54. k.)

Ebben a meghatrozsban az a legfeltnbb, ami kimaradt belle: sz
sincs benne a templomrl, a kultuszrl, a dogmrl, trvnyknyvrl,
adrl s ms efflkrl, teht sz sincs arrl, ami az egyhz hallatra
esznkbe szokott jutni. - Ellenben sz van valami mrhetetlenl
nagyobbrl, arrl hogy: maga Isten Fia cselekszik. Mikor? A
vilg kezdettl fogva a vilg vgig. Mit csinl? Egy kivlasztott
gylekezetet gyjt egybe. Mibl? Az egsz emberi nemzetsgbl, mert
v a fld s annak kereksge. Mivel gyjti egybe vlasztottait? Szentlelke
s Igje ltal. Hogyan? Az igaz hit egysgben. Kinek gyjti? Magnak,
igen: magnak. Mit csinl az vivel? Oltalmazza s megtartja rkre.

Az egyhz teht mrhetetlenl tbb, mint amennyi els tekintetre megltszik
belle. Az egyhz titokzatos valsg. Ott rejtezik
isteni valsga egy evilgi jogi szervezetben, trtnelmi mlt szertartsokban,
trvnyekben s dogmkban, szval egy csom emberi ltszatban.

Nem kevsb elrejtezik, mint ahogy Isten igje rejtve van egy csom
vits rtelm, tredkes emberi mondatban a Biblia lapjain, vagy a
nzreti Jzus megcsfolt szolgai alakjban. De mint ahogy Isten igjt
sem kereshetnk mshol, mint a nzreti Jzusban s a Biblia knyveiben,
hasonlkppen Isten egyhza is ott van szmunkra a fldi szervezetben
mindaddig, amg ez a szervezet egyltaln tudni akar Isten igjrl,
s az igben sajt ltnek titkrl.

Ktnk ppen ezrt nem azt krdi: Mit ltsz a keresztyn
anyaszentegyhzban? Hanem, hogy: Mit hiszesz a
keresztyn anyaszentegyhzrl? Nem az a dnt, ami els tekintetre
ltszik, hanem az, ami a ltszatbl elragyoghat. Mint ahogy a fnyreklm
neoncsvein tfut a villog, sznes fny s egyszerre jelentst kap
a szrke tbla, olyanformn tr el a Llek ereje ltal az egyhz
hagyomnyainak, szoksainak s berendezkedsnek szrke tmkelegbl,
ebbl a sok-sok csalka emberi ltszatbl az egyhz fnyes valsga.

Flre ne rtsk, nem az egyhz mutatja meg magt, hanem Isten mutatja
meg az egyhz titokzatos valsgt. Nincs sznalmasabb dolog, mint
mikor az egyhz akarja nmagt fitogtatni: emberi blcsessggel, nnepi
ptosszal, kenetes nyelvvel, liturgilis klssgekkel, cmekkel s
hangos ignybejelentsekkel akarja bizonytani titkt, s csodlkozik,
hogy erlkdsnek sehogy sincs hitele, meggyz ereje. Maga akar
fnyeskedni, holott csak klcsnztt fnye lehet, mint olyan bolygknak,
melyek a Naptl kapjk a ragyogst. Az egyhz sem direkt, hanem indirekt
mdon fnyeskedhetik: az nmegtagad szolglatban, a lbmossban,
a betegek, a vmszedk, a poklosok, a megszllottak ignytelen polsban,
zoksz nlkl val kereszthordozsban. A mi nemzedknk erre mg nincs
rnevelve. Olyan korszakbl jvnk, amikor az egyhz nagyon direkt
mdon akart fnyeskedni: kzleti szereppel, nyilvnos demonstrcikkal,
ltvnyos vizitcikkal, a sokirny llami tmogats magtl rtetdtt
ignyvel stb.

Mi ltszani akartunk, egyhznak ltszani, s hallatlan ert pazaroltunk
erre. Csoda-e, ha rtetlenl llunk ma az egyhz Ura eltt, aki megelgelte
az nevben tmasztott hamis ltszatokat, s az nevvel takart rvnyeslsi
ignyeket. Megelgelte azt a knnyedsget, ahogy az nagysgos dolgait
emlegettk, azt a magtl rtetdsget, ahogy az egyhzat kezeltk.
Most a tegnap lland ksrtsei, s a holnap rettegsei kzepett,
meg akar tantani minket az egyhz lettrvnyre: “Keresstek elszr
Isten orszgt s az igazsgt”, akkor majd jell lesztek, s felragyog
bennetek az egyhz valsga. A fellrl vett misszijt gyakorl egyhznak
nincs oka a rettegsre.

29.3 Az igaz s hamis egyhz megklnbztetse

Hogy mi az egyhz, arra Ktnk pompsan megfelel (54. k.) De arra
a krdsre nem ad kzzelfoghat vlaszt: Mi a megklnbztet jegye
az igaz s hamis egyhznak? Isten kegyelmi kivlasztsa ugyanis, amire
Ktnk egyhztana szilrdan pl, nem valami rendelkezsnkre ll
mrtk. A mrtk krdse pedig a reformcival kikerlhetetlenl felvetdtt.
Egyms mellett lt a megjulstl elzrkz ppizmus s a megjulst
keres protestantizmus; ez is, az is egyhznak vallotta magt; de
melyik az igazi?

Ezt a gyakorlati krdst az els protestns hitvalls, az gostai
(1530), a teolgiai kztudat szerint gy vlaszolta meg: “Egyhz
van ott, ahol az evangliumot igazn tantjk s a szentsgeket helyesen
szolgltatjk ki.” A tan tisztasgt, s a skramentomok kiszolgltatsi
mdjt csakugyan ellenrizhetjk, de lehet-e ezen az alapon igaz s
hamis egyhz kzt klnbsget tenni? Elegend ismertetjegy-e az igehirdets
s a skramentom? Lehet-e egyltaln ezt a formult a protestns egyhz-meghatrozsnak
tekinteni?

Ha ez utbbi krds fell prbljuk megkzelteni a dolgot, a kvetkez
ellenvetsekkel kell szmolnunk: Az imnt idzett meghatrozs nem
teljes, mert ezzel az egyhz mibenlte nagyon a lelkipsztori tiszthez
van ktve, hiszen ennek funkcija az igehirdets s a skramentom-szolgltats.
De mi van akkor a gylekezettel? Az csak fggvnye a lelkipsztori
tiszt j vagy kevsb j betltsnek? A lelkipsztori tiszt egyoldal,
szinte mr kleriklis hangslyozsa mellett lhet a gylekezet akr
ltszatletet is?

Az ellenvetsek nem alaptalanok. Mr ennyibl ltszik, a szban forg
meghatrozs korntsem teljes. De maga az gostai hitvalls is tbbet
mond ennl, ha szvegt nem az eredeti sszefggsbl kiszaktottan
idzzk. Ott ugyanis ez ll: “Az egyhz a szentek gylekezete, melyben
az evangliumot igazn tantjk s a szentsgeket helyesen szolgltatjk
ki.” (VII. r.) Ezt a tovbbiakban mg nagyobb nyomatkkal megismtli:
“Az egyhz valjban a szentek s az igazn hivk gylekezete.”
(VIII. r.) me, ha nem kiragadott szavakat idznk, a gylekezet is
beletartozik az egyhz-meghatrozsba, mgpedig mint a szentek gylekezete,
l hitvel, testvri kzssgvel, diaknijval s misszijval
egyben.

Midn a reformtorok az egyhz sok egyb letnyilvnulsbl az ige
hirdetst emeltk ki els helyen, azt az igazsgot fejeztk ki ezzel,
hogy az ige az sszes egyhzi funkci ltet gykere. Ige nlkl a
legjtatosabb buzglkods, a leghivalgbb klerikalizmus sem alkothat
egyhzat. Ahol viszont az igt hirdetik s a skramentomokkal lnek,
j remnysggel kell lennnk: ott Krisztus egyhza mr elkezddtt.
Ilyen rtelemben az egyhz ismertetjegye a hirdetett ige. Brmennyire
nlklzhetetlen ismertetjegy azonban az ige, reformtoraink jl
tudtk, mgsem bnhatunk gy vele, mintha mi volnnk a szvek s vesk
vizsgli. Ezrt, ha kemny tletet mondtak is a ppasgrl, mg
a hitvitk hevben sem vontk ktsgbe, hogy a rmai katolikus egyhzban,
a torzulsok ellenre is ott rejtezik Krisztus egyhza. A reformtorok
pedig nemcsak hirdettk az igt, hanem Rmn, akrcsak az evangliumi
gylekezeteken is szmon krtk az igvel val ls gymlcseit. A
vgtletet azonban az egyhz Urnak tartottk fenn.

Klvin, a lutheri irnnyal megegyezen, mindenekeltt az igben jelli
meg az egyhz ismertet jegyt. De mindenkor a hittel befogadott,
gymlcsz igre gondol: “Valahol Isten igjt szintn hirdetik
s hallgatjk, ahol a szentsgeket Krisztus rendelse szerint szolgltatjk
ki, ott minden ktsget kizrlag megvan Istennek valamifle egyhza.”
(Ennek a mondatnak hatrozottsga s vatossga egyarnt jellemz:
Inst. IV. l. 9 k.); a syncere, majd a reverenter szt hasznlja.)
Mirt van azon a helyen egyhz? Mert Jzus grete szerint ott maga
jelenlv.

Ugyanez a krisztolgiai szempont rvnyesl a II. Helvt hitvallsban
is. Szintn a Krisztushoz vezrl igaz s tiszta igehirdetsben keresi
“mindenek felett” az igaz egyhz ismertetjegyt: azok alkotjk
az egyhzat, akik Krisztusban talljk meg az igazsgot, az letet
s bnbnatban megjulva, tettets nlkli szeretetben egybeforrottak.
(XVII. r.) Ez a gondolat ott van Ktnk tfogbb egyhz-meghatrozsban
is.

Mint lthat, az ltet s jjteremt igrl van sz, midn az igaz
egyhz ismertetjegyrl beszlnk, mert minden keresztyn felelssgnk
ellenre is, vgs fokon nem mi vagyunk az egyhz
ltnek kezesei. Sem a mi szakralizmusunk, sem a mi moralizmusunk
nem kezeskedhet, noha gyakran ilyesmiben kerestk az igaz egyhz ismertetjegyeit,
s kapkod igyekezettel felszaportottk az “ismertetjegyeket”.
A komolyan vett egy, itt is tbb a soknl.

Ezrt vilgosan kell ltnunk: felesleges vitk kerlhetk el, ha tudjuk,
ms krds az, mi az egyhz lnyeges jegye, s ismt ms, hogy melyek
az egyhz ebbl kvetkez funkcii. Ezt a kt dolgot, brmennyire
sszefgg, nem szabad egymssal sszekeverni.

29.4 Az egyhz tulajdonsgjelzi

A rgi egyhzban a Nicaeano-Constatinopolitanum szavaival lve, gy
vallottak: credo unam sanctam, catholicam et apostolicam ecclesiam.
Ugyangy vallottk a reformtorok is, csakhogy ezeket a szavakat:
egy, szent, katolikus s apostoli nem rmai rtelemben vettk, hanem
a bibliai egyhzfogalomnak (l. az elz pontot) megfelelen magyarztk,
ilyenkppen:

29.4.1 Az egyhz egysge

Az egyhz elszr is egy. Mit jelent ez az egysg?
Rma szerint: egy az akol, a rmai egyhz, egy annak lthat feje
s psztora: Pter jogutda, Krisztus fldi helytartja, a csalatkozhatatlan
ppa. Akkor lesz teljes az egysg, ha a szakadrok visszatrnek az
egy akolba, s elismerik a ppa fsgt.

Mi ezzel szemben azt valljuk: az egyhz egysge nem vizulis, hanem
spiritulis. Ezt az egysget az Efezusi levl gy hatrozza meg: “Egy
a test s egy a llek, mikppen elhivatstoknak egy remnysgben
hivattatok el is; egy az r, a Krisztus, egy a hit, egy a keresztsg;
egy az Isten s mindeneknek Atyja, aki mindeneknek felette van, s
mindenek ltal s mindnyjokban munklkodik.” (Ef 4,4-6)

Ez az egysg, mint az idzett versekbl kitetszik: nem valami sszegyhzi
organizciban keresend. A ksbb “Jeruzslemi zsinatknt” emlegetett
alkalmi tancskozs (Csel 15) nem tanst semmifle intzmnyes jelleget.
Nem is valami egyhzkormnyzati dekrtumot alkotott, hanem csupn
atyafisgos intelemben (paraklesis) llapodott meg egy vits krdsben.
- Az ismert jszvetsgi kp: az egyhz, mint “Krisztus teste”
(soma Christou, 1Kor 12,12) sem sszegyhzi organizcira utal, hanem
a hitbeli egysgre: a-sokfle lelki ajndknak egyetlen cl szolglatban
kell llnia, hiszen tnylegesen a feltmadott Krisztusbl ered valamennyi.
Az ajndkoz Krisztus pedig a F, akinek mi mindnyjan a tagjai vagyunk.
(Ef 5,30; Kol 2,19) Az egysget teht nem valami sszegyhzi organizciban
kell keresnnk, de nem is valami felhizlalt felekezeti ntudatban,
mely a sajt kizrlagossgval krkedve, nmagban ltja az egysg
lettemnyest. Az egysg, brmely felekezetrl legyen sz, nem nlunk
van, hanem Istennl. Mi afelett nem rendelkeznk. Mi csak kereshetjk
ezt az egysget, s amennyiben egyhz vagyunk, annyiban okvetlenl
keresnnk is kell, mgpedig nem egyhzpolitikai taktikzsok s teolgiai
kompromisszumok tjn, hanem hitben. A szolgl hitben, mert Krisztus
misztikus testnek egysgrl van sz, s csak Krisztusban lehetnk
egyek.

29.4.2 Az egyhz szentsge

Az egyhz tovbb szent. Mit jelent az egyhz szentsge?
Rma szerint azrt szent; mert dvintzmny (mintegy intzmnyestett
kijelents), melyben Isten akarata, igazsga s kegyelme a szentsgeken
(=skramentumokon), mint kanlisokon t a hvek rendelkezsre ll:
tmlik e vilgba.

Mi ezzel szemben azt valljuk: az egyhz szentsge nem vizulis, hanem
spiritulis, amit gy rtnk: Szent az egyhz, mert Isten tulajdona,
vlasztott npe, melyet Szentlelke s igje ltal gyjttt egybe,
nem valami profn cl, hanem sajt clja szolglatra. Ebben az dvtrtneti
sszefggsben az egyhz, mint Krisztus teste valamikppen visszatkrzi
mennyei fejnek, a feltmadott Krisztusnak szentsgt.

Ez a szentsg nem olyasmi, amivel az egyhz, mint sajt birtokval
krkedhet, tntethet, vagy ppen eljogokat, trsadalmi kivltsgokat
kvetelhet magnak. Mg a reformtorok ajkn is megszlal rgi ttel:
“Egyhzon kvl nincs dvssg”, csak abban az tvitt rtelemben
magyarzhat: “Krisztuson kvl nincs dvssg.” De a krisztusi
vagy ms szval mondva: keresztyn jelleg sem valami
magtl rtetd ebben a vilgban. Akr intzmnyekrl, akr szemlyekrl,
akr cselekedetekrl van sz, a keresztyn jelz hasznlatval is
csnjn kell bnnunk. Mint ismeretes, mikor Barth msodszor fogott
a dogmatika megrshoz, azt mr nem keresztyn dogmatiknak, hanem
egyhzi dogmatiknak nevezte.

Az egyhz szentsge nem nlunk van, hanem Istennl; mi efelett nem
rendelkeznk. Mi csak kereshetjk a szentsget. Amennyiben egyhz
vagyunk, annyiban okvetlenl keresnnk is kell, mgpedig gy, hogy
az egyhz letnyilvnulsait, hatrozatait az ignek, s nem az egyhz
gyvlt kzleti rdekeinek rendeljk al. Az egyhz tekintlye ugyanis
nem onnan ered, hogy hirdeti a maga szentsgt, hanem hogy mindenkor
ksz meghajolni Isten eltt. Csakis Isten eltt, teht a hitbeli engedelmessget
li. Mert az egyhz szentsge is a hit dolga.

29.4.3 A katolikus s az apostoli jelleg

Az egyhz harmadszor katolikus, azaz egyetemes.
Mit jelent az egyhz katolicitsa? Rma szerint azrt egyetemes, mert
trbeli arnyait vve, mris kiterjed csaknem az egsz fldre, s
megvan a lehetsge, hogy a fldteke egszre kiterjedjen. Nagysgval,
hatalmval, trtnelmi szerepvel “minden jakarat embert gondolkodba
ejt”. (Schtz A.)

Mi ezzel szemben valljuk: az egyhz katolicitsa nem vizulis, hanem
spiritulis. Ezt gy rtjk: katolikus az egyhz, mert Isten igje
az egsz vilgon, s az egsz vilgnak szl. Megvlt akaratnak senki
hatrt nem szabhat. Nyelvek, fajok, osztlyok, trsadalmi rendszerek
s kultrk nem hatrolhatjk el. De nemcsak helyhez, hanem idhz
sincs ktve: Istennek egyhza magban foglalja azokat, akik a fldn
ltek, vagy a jelenben mg lnek, s a jvben lni fognak.

Ez a katolicits nem sajtthat ki Rma ltal, hiszen ez nem nlunk
van, hanem Istennl, mi teht efelett nem rendelkeznk. Mi csak kereshetjk
ezt, de amennyiben egyhz vagyunk, annyiban okvetlenl keresnnk is
kell. Hiba volna, ha a katolicitst, mint valami trtnetileg terhelt
jelzt, meggondolatlanul tengednk a rmai egyhznak. Reformtoraink
mg a katolikus szt torzulsmentes bibliai rtelmben ismertk s
hasznltk. Mindkt hitvallsunk kifejezetten a katolikus hit megvallsa.
Minden kls trs ellenre megvan az egyhz bels letnek trtneti
folyamatossga, az apostoli egyhzzal val egysge. Mgse abban keressk
katolicitsunkat, hogy az egyhz vszzadainak szmval vagy terletnek
nagysgval dicseksznk. Dicsekvsnket megszgyenti az rnak szava:
“Valahol ketten vagy hrman egybegylnek az n nevemben, ott vagyok
kzttk” (Mt 18,20). Az jelenlte nlkl nincs is egyhz, viszont
megjelense fggetlen a szzados tradciktl, a llekszm vagy terleti
kiterjeds nagysgtl, de sszekapcsoldik az igvel tpllkoz,
imdkoz hittel. Az egyhz katolicitsa teht szintn a hit dolga.

A katolicitssal egytt jr az egyhz apostoli jellege, gy mondanivalnk
is szorosan kapcsoldik az elbbiekkel. Ha az egyhz apostoli jellegre
tereldik a sz, Rma elszeretettel hivatkozik az apostolica successira,
s a ppt Pter apostol egyedli jogutdjnak tnteti fel. Mg ha
helytll is esetleg az a fltevs, hogy Pter rmai pspk volt, semmi
nyoma annak, hogy a rmai gylekezeten tlterjed egyhzkormnyzati
tevkenysget tlttt be s ruhzott t utdaira. Az apostoli jellegnek
teht nem jogi, hanem hitbeli rtelmt kell rvnyestennk. Annyiban
apostoli az egyhz, amennyiben az apostolok tantst kveti, s az
apostoli kldetst mind alkalmas, mind alkalmatlan idben vllalja.
Ezrt az apostoli jelleg, akrcsak a katolicits, egyetlen felekezet
ltal sem sajtthat ki, viszont igazi rtelmben, akarva akaratlan
valamennyi felekezet prbakve.

Mint mondottuk, az egyhz egysge, szentsge, egyetemessge s apostoli
volta nem szemmel lthat, hanem lelki, ezrt csak hihet. A tulajdonsgjelzk
magyarzata szksgkppen polmira vezetett a rmai egyhzzal. Nem
azrt, mintha Rma nem tudna a tulajdonsgjelzk spiritulis jellegrl.
Tud errl is, de tanban s mg inkbb gyakorlatban az egyhz egysgnek,
szentsgnek, egyetemessgnek s apostoli voltnak szemmel lthat
jegyeit hangslyozza s rvnyesti. Ezltal az egyhz magamagnak
tulajdont dicssget, s ajtt-kaput tr a klerikalizmusnak. Az egyhz
csak eszkz Isten kezben. Sohasem azonos Isten orszgval, legfeljebb,
mint annak tegyengetje, tkrzheti Isten orszgt.

Az intzmnyes egyhz ndicstse s a klrus ebbl ered hatalmi
ignye nemcsak a rmai egyhz veszedelme, hanem a protestantizmus
lland ksrtse is. Polminkat nem is annyira a rmai egyhz tette
szksgess, mint inkbb a bennnk is lappang rmai szellem, az erjed
rmai kovsz.

29.4.4 A lthat s a lthatatlan

Az imnt emltett rmai katolikus-protestns polmia tart a reformci
ta. Protestns eleink e polmia sorn beszltek a lthat s a lthatatlan
egyhzrl. A megklnbztets annyiban jogos, hogy az egyhz valban
titokzatos, hatrait csak Isten ismeri s tudja, kik tartoznak bele,
a kik csak nvleges tagjai. De ez a megklnbztets menten veszedelmess
vlik, ha a lthatatlan egyhzat elszaktjuk a lthattl.

Ez esetben ugyanis a lthatatlan egyhzat knnyen affle platni idenak
kpzeljk, s a lthattl elvonatkoztatjuk. Kialakul az egyhzra
alkalmazott doketizmus, az ekkleziolgiai doketizmus, mely semmivel
sem jobb a krisztolgiai doketizmusnl. ppoly rtetlenl nzi a trtneti
egyhzat, mint a krisztolgiai doketizmus a testetlttt Krisztust.
Az egyhzra vitt doketizmus a keresztyn kzssg puszta eszmnyt
ddelgeti, s kzmbs marad az egyhz fldi valsga irnt, st ellensges
rzlettel fogadja azt, mint valami szksges rosszat. Holott az jszvetsgi
ratok az effle elspiritualizlssal ellenttben, elg lthat realitssal
trjk elnk Krisztus egyhznak kibontakozst. Ltjuk a vlasztott
np tizenkt trzst jelkpez tizenkt tantvny elhvst, a gylekezet
pnksdi gyarapodst, majd a misszi gymlcseknt kifejld gylekezeteket,
azoknak sok-sok szembetl rmt s bajt. A Biblia igazn nem valami
“lthatatlan” egyhzrl beszl. Nem volt s nem is lehetsges
soha olyan egyhz, amely teljessggel lthatatlan volna.

Az egyhzra alkalmazott doketizmus - a Biblia valsgltst flrertve
- a lthat egyhz emberi gyarlsgaival, szgyenletes fogyatkossgaival
szemben, valami lthatatlanba akar meneklni; ltatja magt a lthatatlan
egyhz tkletessgvel s megnyugszik ebben az nltatsban. Krptolja
magt egy eszmnyi kppel, ugyanakkor elmulasztja legelemibb ktelessgeit
az egyhz valsgval szemben. ppen a hsg prbi ell menekl.

A doketista feleltlensg a szplelkek lland ksrtse. Ennek kivdse
vgett hangslyozzuk: az egyhz egysge, szentsge, egyetemessge
s apostoli jellege feladat, amit hitben kell megoldanunk, s a megoldst
ppen abban a gylekezetben kell keresnnk, amelyikbe lltott minket
Isten. Ez a hitbeli hsg prbja. Mint ahogy a “hiszem a testnek
feltmadst”, az n testemet is jelenti, a “hiszem az egyhzat”
meg azt a fldi gylekezetet is, amelynek tagja vagyok.

A lthatatlan egyhzat ezrt sohasem szabad elvlasztanunk a lthattl,
mert sehol msutt nem adatik neknk a lthatatlan egyhz, a societas
electorum, csakis a lthatban. A lthatnak az a hivatsa, hogy az
igazi egyhz legyen. A lthat egyhz, mint egyhz, csakis ennek a
hivatsnak hitbeli vllalsban lhet.

A lthat s lthatatlan egyhz megklnbztetst, a flrerts veszedelme
miatt ma kerlni szoktk. Erre azonban nincs ok, ha a lthatatlan
egyhzon a Krisztustl el nem vlaszthat, a lthatn pedig a Krisztussal
ssze nem keverhet egyhzat rtjk, vagyis ha a lthat s lthatatlan
egyhz megklnbztetst az egyazon egyhz ktfle, de a maga nemben
egyarnt jogos s szksges szemlletmdjnak tekintjk.

29.5 A lelki ajndkok s a kzssg

29.5.1 A karizmk sokflesge

A Biblia szmos helyen beszl lelki ajndkokrl, nem is teljesen
egybehangz mdon. Lukcs elssorban a megtrtnt esemnyek bizonysgtevje:
a pnksdi csodrl gy tudst, mint az letforrs heves, els feltrsrl
(Csel 2, tovbb 8,14-17; 10, 44-46; 19,6), Pl pedig a csoda folytatsrl,
a Llek tovbbbuzgsrl, radsrl szl (fleg 1Kor 12-14-ben).
A kt szentr, klnbsge onnan ered, hogy az apostolt nem a trtneti
rdek, hanem a lelkigondozi rdek vezeti; az intelmeket oszt tant.
A pnksdistk ki is szoktk jtszani Lukcsot a jval tartzkodbb
Pllal szemben.

Hogy melyek a lelki ajndkok, azt elssorban az apostoltl tudjuk
meg. Rszletesen felsorolja azokat az ajndkokat, melyek a korinthusi
gylekezetben, a gylekezet bels bajai ellenre is megvoltak. Ilyen
a prftls, tants, blcsessg, csodatv er, gygyts, gymolts,
kormnyzs, lelkek megtlse, nyelvek nemei, a nyelvbeszd magyarzata.
A felsorols kapcsn az is kitnik, az apostol klnbz mdon rtkeli,
mintegy rangsorolja a lelki ajndkokat. rtkelsben irnyad szempont
a gylekezet ptse. Bztat a “hasznosabb” ajndkok elnyerst
clz igyekezetre. Ilyen a prftls, mellyel szembelltva, tbbfle
fenntartst tanst a nyelvbeszdet illeten. “Az, aki nyelveken
szl, nem az embereknek beszl, hanem Istennek, mert senki sem rti…
Aki nyelveken szl, magt pti, de aki prftl, a gylekezetet pti.”
Az apostol a nyelvbeszd adomnyt is kapta, “de - mint rja -
a gylekezetben inkbb akarok t szt szlni rtelemmel, tants cljbl,
hogysem tzezer szt nyelveken.” (1Kor 14,2 kk.)

A nyelveken beszlst ne tvesszk ssze Pter pnksdi prdiklsval
(Csel 2), mely a bbeli nyelvzavar bibliai ellenprja (1Mz 11). A
nyelvbeszd vagy glosszollia az elragadtatott llek tlradsa, rthetetlen
hangokban, sszefggstelen szavakban val megnyilatkozsa. Ehhez
tolmcs kell, olyan valaki, aki a lelkek megtlsnek ajndkt kapta.
Mindenek megprblsra., kritikai vizsglatra van szksg (1Thess
5,21), mert sokfle llek van, a Szentllek pedig, aki a lelki ajndkokat
adja, nem a vilg lelke, nem a gylekezet lelke, nem valamely keresztyn
lelke, hanem Isten Lelke. Mr abban klnbzik a tbbi llektl, hogy
a Krisztusban munklkod, kiengesztel Isten kijelentst kzli szeretetben.
De ha Isten Lelke szlal meg a nyelveken beszlben, s nem msvalami
llek, akkor is magyarzatra szorul (hermeneia glosson, 1Kor 12,10),
hogy pletes lehessen. - Korinthusban a nyelvbeszd nem pt,
hanem rombol erv vlt. A hitnl, remnynl, szeretetnl tbbre
tartottk a ltvnyosabb, feltnbb nyelvbeszdt. Az irnta val
lelkeseds elbizakodottsgg, kevlysgg, dlyff fajult. A szeretet
ktelkeibl kiszakadt nyelvbeszd kzssgront, gylekezetet megoszt,
zavartkelt tnyezv vlt. A visszals veszlye s a gylekezetpts
rdeke tette tartzkodv Plt, s ez ktelez minket is ber vigyzsra
a glosszollival szemben.

ppen a veszedelmes lehetsgek lttn a teolgusok hajlamosak arra,
hogy a lelki ajndkok ritkbb vagy klnsebb eseteit az els idkre,
az sgylekezetre korltozzk, mintha Istennek Lelke trne effle
korltozst. A Szentlleknek azta is, ma is vannak ajndkai, amelyekkel
embereket egy idre vagy tartsan felruhz. Tbbnyire meglev termszeti
adottsgokat hasznl fel, de nincs azokhoz ktve. A lelki ajndkokkal
ma is az j vilgkorszak eri trnek be ebbe a vilgba, s az isteni
szeretet ltet melegt rasztjk. Beszlhetnk-e itt flbeszakadsrl?

Igaz, az apostoli kor utn a gylekezeti let folyamatossgnak biztostsa,
a gnosztikus s kls tmadsok kivdse vgett az intzmnyes tisztsgek
szerepe lpett eltrbe, ksbb mr djlevllel elltva. De ha minden
rendjn megy, a tisztsgek betlti is lelki ajndkok, hivatali karizmk
hordozi. (1Tim 4,14; 2Tim 1,6) Az egyhz intzmnyessge azonban
nem merevedhet brokratizmuss, mely hivatalos jogi rendjvel a rendkvli
lelki ajndkok elfojtjv, az let ellensgv vlik. Ezrt az egyhzban
az iskolzott tisztsgviselk mellett teret kell engedni az esetleg
kevsb iskolzott karizmatikusoknak. Hadd legyenek kivteles lelki
ajndkaikkal a gylekezeti let bresztgeti. A fellrl kapott ajndkok
s alkalmak megragadsa azonban lelki nyitottsgot kvn, annak az
eltlet mentes tudatt, hogy a lelki ajndkok sohasem tpusajndkok.,
hanem az ajndkoz Isten vgtelen gazdagsga szerint sokflk.

Egy dologban mgis megegyeznek egymssal: sohasem magnhasznlatra
valk, de nem is egy ltalunk kiszemelt, zrt kr szmra, hanem kzhaszonra
valk, egyetemes szolglatra. Ennek a szolglatnak is meghatrozja
a szeretet. Szeretet Krisztus irnt, a gylekezet irnt, st az egyhz
hatrain is tlmenleg: szeretet ltalban a felebart irnt, �?gy
vlik minden lelki ajndk bizonysgttell a vilg szmra; szeretet
nlkl viszont a legszebb lelki ajndk is csak zeng rc s peng
cimbalom.

29.5.2 A karizmkat kzhaszonra kaptuk

A lelki ajndkok tern a sfrsg bibliai szablya rvnyesl. Annak,
akiben megvan a lelki javak msokkal val megosztsra a kszsg,
vagyis a szolglatkszsg, annak lelki ajndk jra meg jra adatik;
akiben pedig nincs meg a szolglatkszsg, attl az is elvtetik,
amije van. E vilgon a hasznlatban minden elkopik, a lelki ajndkokat
kivve. Ezek mindenik fajtja ppen a vele val lsben, a hasznlatban
gyarapszik, vagyis a sfrsg trvnye al tartozik: ajndk s feladat
egyszerre (1Pt 4,10).

ppen lelki ajndkaink klnbzsge folytn, mi nem lehetnk elegek
nmagunknak, hanem egymsra, egyms ajndkai ltal plsre, gyarapodsra
szorulunk. Az Istentl kapott lelki ajndkok rvendez s kszsges
megosztsa hozza ltre a “szenteknek egyessgt”, a testvri kzssget.
Ez a sfrkods tpllja s lteti Isten akarata szerint az anyaszentegyhzat.
A kzssg viszont addig l; amg tovbbi kzssgek brednek sfrkodsa
folytn.

Tall megllapts szerint (s ebben a megllaptsban benne van bredsi
mozgalmaink egyik jelents tanulsga): a kzssg az egyhzban nem
frakci, hanem funkci, magnak az egyhznak letfunkcija. A kzssg
teht rendeltetse szerint a kovsz nmegtagad szerept tlti be
az egyhzban. Amint valamely kzssg magba zrkzik, begubzik,
Krisztus-kzssg helyett emberek lmnykzssgv vlik, nmagt
lvezi, nmagt kelleti. A sfrsgot azonban nem lehet bntetlenl
elhanyagolni: az nclv vlt kzssg a lelki ajndkokat elveszti,
s ajndkok nlkl maradt ltszatkzssgknt tengdik.

Ez a kzssgrtelmezs a Biblibl ered, ahol ketts vonatkozsa
van a koinninak. Nemcsak a “hitben nagykorakkal” val rasztali
kzssget jelenti, hanem ugyanakkor s nem kevsb a “hitben kiskorakkal”,
gyengkkel, ingadozkkal vllalt testvri kzssget is: egyms terhnek
(testi s lelki nyomorsgnak) szeretetben val elhordozst. Ez
utbbi, az elbbinek prbja, hitelestje. ppen ebben a ketts rtelm,
mozgalmas, lktet kzssgben villan fl az egyhz valsga.

29.5.3 A kzssg s a fegyelem

A lelki ajndkokkal val visszals lehetsge, valamint a gylekezeti
tagok lelki rettsgnek klnbz foka felveti a fegyelem s fegyelmezs
krdst. Nincs kzssg fegyelem nlkl. A keresztyn kzssgi letnek
is elengedhetetlen velejrja egyms atyafisgos intse. (Mt 18,15-18)
Testvr gyakorolja a testvrrel, atyafi az atyafival szemben. Klvin
is errl beszl, amikor az egyhzfegyelemrl tant. (Inst. IV. 12.)
Nla ez nem jogi, hanem teolgiai krds, gyakorlsa pedig nem trvnykezsi,
hanem lelkigondozi cselekedet.

Az egyhzfegyelem az Ige fegyelme. Ez a teolgiai felismers vezet
r a dolgok helyes rendjre: Nem az egyhzfegyelem biztostja az let
szentsgt, hanem ppen fordtva, az igben megszenteldtt let gyakorol
evangliumi egyhzfegyelmet. Ennek aztn jtkony hatsa van az egyhz
egsz letkzssgre, hiszen az igazi egyhzfegyelemben is a lelki
javakkal val h sfrkods megy vgbe.

ppen mert az egyhzfegyelem lnyegben lelkigondozi cselekedet,
az egyhzfegyelem helyrelltsrt tbbet tehetnek az bredsi mozgalmak,
mint a zsinati hatrozatok. Ha valaki gyors s trvnyes megoldst
erszakolna, az egyhzfegyelem trtneti pldkbl ismert torzkpeihez,
vgs fokon az inkvizcihoz kanyarodna vissza.

29.6 Az egyhz viszonya a tbbi letkzssghez

Az egyhzon kvl is vannak letkzssgek, van csald, np, gazdasgi
s kulturlis kzssg, llam stb. Ezek az egyhzra nzve korntsem
kzmbsek. Nem is lehetnek kzmbsek, mr csak azrt sem, mert az
egyhztagok egyszersmind a csald, a np, a gazdasgi, kulturlis,
llami kzssg alkot tagjai is, akik ezekrt a kzssgekrt, ppen
mint egyhztagok, fokozott felelssget hordoznak. Igaz, a felsorolt
letkzssgeknek igen sok olyan tagja is van, akik csak nvleg tartoznak
az egyhzhoz, vagy kifejezetten az egyhzi ktelken kvl lnek.
De ez sem jelentheti azt, hogy idegenek az egyhzra nzve. Az egyhz
ugyanis nemcsak tagjairt l, hanem legalbb olyan mrtkben az egyhzon
kvl levkrt is, az egsz embervilgrt.

Az egyhz s a tbbi letkzssg viszonyt alapvet mdon az ige
hatrozza meg. Az ige irnti engedelmessgben ismerjk el, s el is
kell ismernnk, hogy minden felsbbsg Isten rendelse, a mi javunkra
(Rm 13,1-7); meg kell adnunk a felsbbsgnek, ami megilleti (Mt 21,22);
imdkoznunk is kell rte, teljes buzgsggal (1Tim 2,1-3).

Az egyhz azonban minden szolidarits vllalsa ellenre is ms, mint
a tbbi letkzssg. A megklnbztets azonban nem ad jogcmet flnyre
vagy ellensgeskedsre. Egyszeren arrl a tnyrl van sz: az egyhz
ms, mint a tbbi kzssg, mert nem emberek hvtk ltre, hanem maga
Isten, Igje s Szentlelke ltal. Emberek nem is vethetnek vget ltezsnek,
mert lte Isten kezben van. De ms azrt is, mert kivltkppen szolglatra
rendltetett, mgpedig Isten akaratnak szolglatra.

A sz legteljesebb s legtgabb rtelmben vett istentisztelet az
egyhz feladata. Ha ezt a feladatt hven betlti, csakis akkor s
csakis azltal tehet jszolglatot az llamnak, trsadalomnak, mveldsnek
stb. Ha ktfel sntl, ha kt vagy tbb rnak szolgl, rszolgl,
hogy mint megzetlenlt s, kidobassk.

Az egyhz ltal vgzett istentisztelet lelke: az ige hirdetse. Ha
az egyhz az ige rmzenett nem juttatja el a vilghoz, ha csak
nmagrt l, az Ura irnt val hsget, s a vilg irnt val hsget
egyszerre tagadja meg, ezzel pedig lte rtelmt, misszijt adja
fel.

Ez a misszi lehet kzdelmes, lehet ellenlbasba tkz, hiszen a
vilg sem jltben, sem testi-lelki nyomorsgban nem tudja, mire
van igazn szksge. Az egyhznak azonban sem az rtetlensg, sem
az ellensges indulat lttn nem szabad feladnia a remnysget. A
kldetsrt val harc hevben pedig nem szabad felednie, nem azrt
a talpalatnyi fldrt kzd, melyet ebben a vilgban elfoglal, hanem
azrt, hogy a vilg Krisztus szabadt zenett, az igaz embersg
evangliumt meghallja. - Azt is tudnia kell a kzd egyhznak:
tmeneti a kldetse, mert az r Krisztus visszajvetele vget vet
a kzdelemnek, s az egyhz helybe lp az Isten orszga.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!