„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A Szentllek nemcsak a kijelentsben vlik Isten Lelkv. a kijelentstl
eltekintve, nmagban vve is Szentllek, s aki mr eleve, ugyanaz
a kijelentsben is. Miutn elmondottuk Istenrl, hogy Isten Atya s
Isten Fi, most elmondhatjuk azt, hogy Isten Llek. Ez a vgs megllapts,
amit Istenrl tehetnk.
Az imnti mondatokban mr benne van a Szentllekrl szl dogma, mely
nem egyb, mint a bibliai szveg exegzise. Maga a tan viszonylag
ksei kelet. A Fi kln isteni ltmdjra vonatkoz tant, jval korbban tisztzta az egyhz, mint a Szentllek kln isteni ltmdjra vonatkozt. A Nicaeai zsinat a krisztolgiban kimondta mr a dnt szt a homoousios-szal, de a pneumatolgiban vagy szoteriolgiban nem vgta tjt a herezisnek. Itt csak az 5. szzad hozta meg a hasonl lessg formulzst, a tan lezrsa pedig mg ksbb: 1014-ben trtnt meg, mikor a filioque kifejezst Nyugaton beleillesztettk a hitvallsba.
Ezzel egyben dogmatikai rgyet adtak a Kelet s Nyugat kzt hamarosan
bekvetkez egyhzszakadsra.
Mgse kpzeljk azt, hogy a Szentllekrl szl tan jabb tallmny.
Csupn ksbb formulztk meg teljes lessggel azt, ami kevsb les
fogalmazsban voltakppen benne volt mr a legrgibb hitvallsokban.
A tanfejlds termszetes bels rendje szerint a Szentllekrl szl
tannal zrult a trinitstan. Viszont ennek a tannak ki kellett alakulnia
a maga idejre, hogy alapul szolgljon gostonnak a Pelagius elleni
harcban, s a reformtoroknak a rmai egyhzzal vvott kemny kzdelmkben.
A pneumatolgiai dogma nlkl ppgy rthetetlen volna goston kegyelemtana, mint a reformtorok megigazuls-tana.
A Szentllekrl szl tant, igazi jelentsgben s teljes hadrendjben
a rmai katolicizmus alig rtette meg. Mg a kivl, de ppen ezen
a ponton kvet nlkl maradt goston sem. A protestns modernizmus
pedig Rmnl is messzebb hanyatlott ettl a tantl.
Ezt az llapotot megrthetjk. A Szentllekrl szl tan ugyanis mg
megbotrnkoztatbb az emberre nzve, mint Krisztus istensgnek tana.
Ebbl kell tudomsul vennie, hogy az ember a kijelentsben egyltaln
nem lehet partnere Istennek, s nem tmaszthat semmifle ignyt Istennel
szemben. Az ember csak gy lehet rszese a kijelentsnek, mint ahogy
a szolga rszese lehet ura tetteinek, vagyis csak urt kvetve, utnozva,
neki engedelmeskedve, t szolglva. Az ember ppen ezt az r s szolga
viszonyt nem tudja s nem akarja trni, ez ellen lzad s ezt akarja
megfordtani. Ez a nagy akadlya a Szentllekrl szl tan megrtsnek;
ezrt rtettk meg arnylag kevesen - csak a valban biblis s
alzatos lelkek - a keresztynsg trtnete folyamn. Viszont ezrt
lehetett sokfle herezisnek, jabban pl. a pnksdizmusnak meleggya.
28.2 A Nicaeai hitvalls szoteriolgiai szakasza
A Szentllekrl szl dogma elemzst, a krisztolgiai dogmhoz hasonlan,
szintn a Niceaeno-Constantinopolitanum alapjn vgeztk el. Egyetemes
hitvallsunk idevg cikkelye gy hangzik:
(Hiszek egy) Szentllek rban, a megeleventben,
ki az Atytl s Fitl szrmazott,
ki az Atyval s Fival egytt imdand s egytt dicstend.
Hiszek egy Szentllek rban. A Trinitstanbl tudjuk,
a Szentllek nem harmadik r a msik kt r mellett, mert az urasga
az Atynak s Finak urasgval elvlaszthatatlanul egy. Abban klnbzik
az Atytl s Fitl, hogy jelenti a kzssget,
melyben az Atya mint Atya s a Fi mint Fi tallkoznak egymssal.
Mirt kell ezt az isteni aktust, kln isteni ltmdknt rtelmezni?
Azrt, mert az Atynak s Finak ez a kzs lte
s munkssga a Biblia szerint az Atya s Fi lttl s munkssgtl
megklnbztetend, kln ltmd. Mgpedig isteni ltmd, mert az
Atya s Fi ebben az aktusban sem lehet ms, mint Isten.
Hiszek Szentllekben, a megeleventben. Ez a ttel
ketts jelents. Elszr (egyetemes rtelemben) azt jelenti, hogy
a Szentllek az Atyval s Fival egytt rszese a teremtsnek. (1Mz
2,7) Munkja teht kihat minden llnyre s az egsz vilgra, “mert
az, ki mindenv kiradva, mindent fenntart, tpll s ltet fldn
s gen”. (Inst I. 13. 14.) - Msodszor pedig (specilis vagy
szkebb rtelemben) azt jelenti, hogy a Szentllek a vlasztottakat
a romland, bnterhelt letbl Krisztus ltal megvltja s jjszli
a romolhatatlan letre. Egyetemes munkja, csak a hit szemvel lthat,
vagyis a minden lre kirad erejt azok vehetik szre, akik jjszlettek
mr a Llek ltal. Vgezheti-e ezt az egyetemes s ezt a specilis
megelevent munkt ms, mint Isten? gy kzvetve ez a ttel is kifejezi
a Szentllek istensgt.
Hiszek Szentllekben, ki az Atytl s a Fitl szrmazott.
Ez a ttel kifejezi, hogy a Szentllek nem teremtmny. Mely teremtmnyrl
mondhatnk el, hogy isteni leszrmazsa van? De kifejezi ttelnk
azt is, hogy a Szentlleknek valamikppen ms az eredete, mint a Finak:
ez “szletett”, az meg “szrmazott”. A “szlets” s “szrmazs”
kztt val klnbsget szhasznlatunkkal csupn jelezzk, a nlkl
hogy pontosabban krlrhatnk. Dogmatikai vonatkozsban ugyanis mind
a kett kpes kifejezs, klnbsge teht nem definilhat.Ez a harmadik ttel vilgtrtneti jelentsgv vlt. Az eredeti
szvegben csak annyi van, hogy “az Atytl szrmazott”. Latin
fordtsa azonban mr a 6. szzadban gy hangzik: ex patre filioque
procedit, Atytl s Fitl szrmazott. Ez a latin fordts 1014-ben
kerlt bele a rmai mise hivatalos szvegbe, s ezltal Nyugaton ltalnosan
elfogadott vlt. - A keleti egyhz tiltakozott a “szent zsinat”
hatrozata, a hitvalls eredeti szvege “nknyes” megvltoztatsa
ellen, s ez a kezdetben csupn formlis jelleg tiltakozs egyre mlyebb
tanbeli eltvolodsra vezetett, s bekvetkezett az egyhzszakads
(1054).
A keletiek ettl kezdve Jnos 15,26-on lovagoltak (”az Atytl szrmazik”),
s figyelmen kvl hagyjk azokat a szentrsi helyeket, amelyek ppoly
vilgosan a Fi lelknek nevezik a Szentlelket (pl. Gal 4,6; Rm 8,9).
Ezek a valban klnbz szentrsi helyek nem cfoljk, hanem klcsnsen
kiegsztik egymst. Nem szabad teht egyet kiszaktani bellk
s izolltan rtelmezni, mg kevsb szabad spekulatv mdon a tbbivel
szemben kijtszani. Keleten pedig ezt tettk.
Mit jelent a filioque-tan? Nem azt, hogy a Szentllek ketts eredet,
hanem hogy kzs eredet. A Fi az Atytl szletett,
s ppen ebben klnbzik az Atya s Fi egymstl. A Llek viszont
az Atytl s Fitl eredt, s ebben kzs az Atya s Fi egymssal.
Ez a harmadik ltmd nem szrmazhatott csak az elsbl, vagy csak
a msodikbl, nem is az els s msodik egyttes mve, hiszen itt
nem kt kln szemlyisgrl van sz, hanem az egy isteni szemlyisg
kt ltmdjrl s ennek az egy isteni szemlyisgnek harmadik ltmdja
a Szentllek. Keleten, mivel a filioque-tant elvetettk, ppen ezt
az egysget tanbelileg nem biztostottk, akutt vlt nluk a triteizmus
veszedelme.
A filioque-tan dogmatikai jelentsgnl fogva nem kevsb fontos
az etikai sem. Ha ugyanis a Szentllek csak az Atynak a Lelke, akkor
a Llek ltal val vezets, letirnyts Krisztustl s Isten akaratnak
Krisztusban trtnt kijelentstl fggetlenl, nknyesen rtelmezhet.
Ennek kvetkeztben alakulhatott ki a keleti egyhzban pl. a biznci
hatalom fenntarts nlkl val kiszolglsa, a “bizantinizmus”.
Ilyesmi termszetesen mshol is bekvetkezett mr, ha a filioque-tan
regulatv szerepe nem rvnyeslt, vagyis a Llek ltal val vezetsbl
kikapcsoldott a Krisztus-kijelents fegyelme. Menten tartalmatlann
vlt, illetve nknyes tartalommal telt meg a vezets.
Hiszek Szentllekben, ki az Atyval s Fival egytt imdand s
egytt dicstend. Nem az Atya s Fi “mellett” imdand s
dicstend, hanem az Atyval s Fival “egytt”. A latin szveg
a cum mell a simu-t is odateszi, teht mg helyesebben: az Atyval
s Fival val “egysgben” imdand s dicstend.Ez a ttel kt dolgot fejez ki: a Szentllek szemlyes jellegt, hiszen csak szemly imdhat, tovbb a Szentllek s az ember teljes klnbzsgt.
A Szentllekisten ugyanis, aki bennnk munklkodik, felettnk
val, ezrt imdand. - gy tant egyetemes hitvallsunk az rkkval
Llekrl.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre