IX. rsz: A SZENTLLEKISTEN
27. A Megvlt
27. A Megvlt
27.1 A hitbreszt Llek
27.1.1 A hit lehetsge
“Jzus Krisztus r!” - hangzik a Biblia bizonysgttele. Hogy
jn az ember ahhoz, hogy ezt a bizonysgttelt kimondja? Nem egyni
okoskods, hanem egy tny elismerse alapjn, gy, hogy megismeri
az Atyt a Fi ltal s a Fit az Atya ltal. Ms szavakkal mondva:
hisz s azrt beszl. De ht hihet az ember? Ebben a vilgban minden
olyan krdses. Lehet itt valami problmtlan bizonyossg? Ha lehet,
hogyan?
Minden, amit mi a hatalmas Isten fell tudhatunk, a legszebb teolgink,
st maga a Biblia is holt bet marad, ha csak a Szentllek meg nem
eleventi. Elttnk vannak a lelki javak, mint valami kirakatban,
de kztnk s a felknlt javak kzt ott a vastag kirakatveg. Pedig
azoknak a jsgrl s neknk val voltrl csak a hasznlat gyzhet
meg. Erre utal Luther ismert hasonlata is: az evanglium olyan, mint
az aranykincs, amit elstak. A kincs megvan, de mit segt rajtunk,
amg nem jutunk hozz? Ezt a kincset elbb ki kell sni s szt kell
osztani. (Kis kt) - Az elvlaszt kirakatveg, a kincset eltakar
fld a mi termszetnk. A Biblia bizonysga szerint ennek legyzsre
segt Isten Szentlelke.
Mr az jszvetsgben lpten-nyomon megfigyelhetjk, hogy Jzus puszta
megjelensvel nincs megadva a hit lehetsge. Hnyan tallkoznak
vele, s mgsem hisznek benne. Pter pedig, midn Czrea-Filippinl
bizonysgot tesz Jzusrl, azt a feleletet kapja: “Nem test s vr
jelentette ezt meg nked (vagyis nem magadtl jttl r), hanem az
n mennyei Atym.” (Mt 16, 17; v. Mt 13,11 s 2Kor 3,5-el) Mint
ezekbl a szavakbl kitnik, a kijelents clbajutsa, a hit, az Atynak
kln tette (Jn 6,44); msszor meg a Fi ad hatalmat vinek, hogy
Isten fiaiv legyenek. (Jn 1,12; Jel 22,1)
Az ilyen isteni cselekedeteknek a kijelents objektv tnyeihez kell
jrulnia, hogy az szubjektumunk tulajdona, a mink legyen, vagyis
hihessnk. A hitnek ez az isteni eredete magyarzza a hit sajtossgt,
mely lnyegesen klnbzik a grg gondolkozstl, vagy az annak hatsa
alatt ll mai gondolkozstl.
27.1.2 A hit egzisztencilis jellege
A grg az elvont, trgyilagos igazsgot kereste, amely szemlytelenl
igaz, vltozhatatlan s idtlen rvny, olyan, mint egy matematikai
kplet, vagy egy ktsgtelen trtnelmi dtum. Az ilyenfajta igazsgot
egyszeren tudomsul vesszk, vagy akr halomra gyjthetjk, anlkl,
hogy megmozgatna vagy belsleg rintene minket. A hit azonban tbb
az ilyen puszta objektv ismeretnl, letnk egszt, egysgt rinti:
szemlyisgnkben ragad meg minket. Igen, a hitbeli ismeret szemlyes
jelleg: a szvbeli bizalom, a megbzhatsg s hsg, az igazi llandsg
s a valdi maradandsg elemeit hordozza. Nem egyszer tudomsulvtel,
nemcsak “van”, hanem hat, trtnik s rvnyeslni akar. Ezt gy
rtsk: a hit az igazsg erejvel lkst ad az egsz emberi letnek,
s olyan irny mozgsba lendti azt, amely Isten igazsgnak megfelel.
Pascal (1623-1662) a maga filozfus mdjn jl rzkelte a hit s
tuds klnbsgt: A trvnyben gondolkoz “geometriai” elme nem
alkalmas az egyni, szemlyes valsg megragadsra. Ezt az a Pascal
mondotta, aki pl. a kpszelet-szmtsok megoldsval maga is a tudsok
lvonalba tartozott. Vannak rtkek - gymond -, amelyek a szven
keresztl vlnak tudatoss, amelyekrt rdemes lni. Tapasztalsuk
rvn nem a tudsanyagunk lesz tbb, hanem lngra gylunk tlk, s
erklcsi tisztuls s vigasz jr nyomukban. (Gondolatok)
A hitbeli ismeretnek csak akkor van rtelme, ha egytt jr az egsz
egzisztencia ignybevtelvel, a szemlyes tadottsggal, az Istenre
val rhagyatkozssal. Ezrt ahol hit van, az okvetlen az engedelmessg
cselekedeteiben nyilvnul meg. Halott a hit ilyen cselekedetek nlkl.
Grg rtelemben az rdgk is hisznek (Jak 2,17-26). Iskolai vallsoktatsunknak,
amg volt, minden jttemnye mellett lland ksrtse volt, hogy
mint tantrgy a tbbi tantrgy mellett, megreked a puszta intellektulis
kzlsben s tudomsul vtelben. Az a keresztynsg, amely az oktatst
hathats neveli munkval nem egsztette ki, maga volt a szekularizmus
tegyengetje.
A grg gondolkozs nemcsak egyoldal intellektualizmusban, hanem
ms tekintetben is klnbzik a hittl, nevezetesen az individualizmusra
val hajlandsgban. Az egyn ll rdekldse homlokterben. Ezzel
szemben figyeljk meg atyink tmutatst. A Heidelbergi kt azon
tl, hogy a hitnek cselekv rtelmt, aktivitst hangslyozza, a
hit egsz folyamatt az dvtrtnet nagy kzssgbe lltja be: “Mirt
hvnak tged keresztynnek? - Azrt, mert hit ltal Krisztusnak
tagja, s gy az felkenetsnek rszese vagyok avgre, hogy nevrl
n is vallst tegyek, magamat l hlaldozatul nki adjam, s a bn
s rdg ellen ez letben szabad lelkiismerettel harcoljak s aztn
vele egytt minden teremtmny felett rkk uralkodjam.” (32. k.)
A hitnek teht csupa ilyen kzssgi letre utal elemei vannak: vallsttel,
hlaldozat, szabad lelkiismerettel vvott harc s gyzelem. Ezrt
a hit nem lehet csupn a magnos llek Istennel val trsalkodsa.
ncl individualizmust a Biblia nem ismer. Relis szemlletmdja,
melyet Ktnk hven kvet: a keresztyn letet Isten npe krben,
csak a gylekezetben ltja, a gylekezetet csak ebben a vilgban,
ezt a vilgot pedig csak az dvtrtneti sszefggsben. Ilyen az
Isten Lelktl lelkedzett hit tnyleges begyazottsga.
27.1.3 A hit a Szenthromsg ajndka
A hitnek emez rtelmezsvel a kijelents jabb mozzanata eltt llunk.
Ez a szubjektv mozzanat, melyet az jszvetsg Isten Lelknek, Krisztus
Lelknek, vagy a Szentlleknek tulajdont. A Szentllek a Biblia szerint
Isten maga, mgpedig a teremtett embernek megfoghatatlan,
de valsgos mdon megjelen, s vele viszonyba lp Isten.
A Szenllekisten nem azonos a Fiistennel, az rk Igvel, Jzus Krisztussal.
A klnbsget rzkelteti az jszvetsg bizonysgttele, pontosabban
a bizonysgttel dvtrtneti rendje. A Szentllek ugyanis Jzus halla
s feltmadsa utn adatott, teht eljvetelnek az objektv kijelents lezrdsa, teljessgre-jutsa volt az elfelttele.
Ezt az “utnt” azonban nem szabad szigor kronolgiai rtelemben
venni, mert a Llek mr Jzus halla s feltmadsa eltt is megmutatkozott
(pl. a Pter bizonysgttelben, az r sznevltozsban, a csodkban).
A Llek jelenlte teht nincs idileg pnksdre korltozva; mint ahogy
utna munkl, gy pnksd eltt is munklt mr.
Meg kellett klnbztetnnk a Szentlelket a Fitl, mert a kijelents
trtnetnek klnbz mozzanatt kpviselik. Munkjukat azonban egy
pillanatra sem szakthatjuk el egymstl, hiszen ugyanazon
a kijelentsen munklkodnak. A Szentllek teljessggel Jzus Krisztusnak,
Isten Finak, az Ignek Lelke, teht nem valami merben klnll
tnyez a kijelentsben, nem is valami Krisztuson tlmen vagy Krisztustl
klnbz j ismeret kzlje. A Szentllek az Ige ltal, az Ige szmra
tant, vilgost s mozdt meg minket. (Jn 15,26; 16,13-25; 1Kor 12,3)
Nem tesz teht mst, minthogy aktualizlja bennnk a Krisztus-kijelentst.
Ebben az rtelemben breszt hitet. A Biblia gyakran nevezi a Szentlelket
Krisztus Lelknek (Gal 4,5; Rm 8,9), abban az rtelemben, hogy a Llek:
Jzus Krisztus cselekv jelenlte, feltmadsa erejben. A pli en
Christo s en Pneumati szinonimk. Ezrt mondjk a Lelket Megvltnak
is.
27.2 Az letforml Llek
A Llekrl val minden beszdnek bibliai skpe az “letnek lehelete”,
melyet Isten a fldnek porbl formlt ember arcba lehelt, miltal
az ember megelevenedett, “l llekk” lett. (1Mz 2,7) A Szentllek
ezt a lelket formlja tovbb bennnk azltal, hogy hitet breszt bennnk.
A hit pedig annyit jelent, hogy Krisztus hrmas tisztnek cselekv
rszeseiv avat. Midn a Szentllek gy Krisztusba olt minket, megelevent
munkjban sajt kilte tkrzdik. Szemlyrl azrt oly mdon beszlnk,
hogy munklkodsa nhny ltalnos vonst elre bocstjuk. Mieltt
teht a Szentllek munkit rszleteznk, elbb ama nevel hatsrl
szlunk, ahogy tant, vezet, bizonysgtevv forml s mindennek eredmnyekppen
az istenfiak szabadsgra juttat minket, vagyis szabadd tesz keresztyn
tisztnk gyakorlsra.
- A tants nemcsak ismeretkzls. A Llek nemcsak
hozznk szl, hanem bennnk szlal meg, gy tesz minket a kijelents
szemlyes rszeseiv. Eme tantmunkjra utalva mondja Pl apostol:
“Kzel hozzd az ige, a szdban s a szvedben van.” (Rm 10,8)
A Llek bels bizonysgttele ltal vlik az ember “Istennek templomv”,
s buzdul Isten imdsra. (1Kor 3,16; 6,19; 2Kor 6,16) A Llek gy
plntlja belnk a hitbeli ismeretet, mely minden teolginl tbb,
hogy az az eleven ismeret haterv vlik: Isten akaratnak befogadsra,
engedelmessgre ksztet. (1Jn 4,13; 1Kor 2,12; Zsid 6,5; Rm 8,9-11)
- A Szentllek vezeti az embert. A hitben befogadott
ige ltal vezet. Ez azt teszi, esetrl-esetre, az Isten akarata szerint val dntsekben segt elre. Naponta a kvetkez lpst, ezzel az utunk irnyt mutatja meg. gy vezet, ahogy az ember sohasem vezethetn nmagt. Eme letirnyt szerepbl is kitnik, hogy a Llek nem azonos a mi lelknkkel. Pl antropolgiai szhasznlata ne tvesszen meg: mikor az ember pneumjrl beszl, nem lltja, hogy a Szentllek
rszben vagy egszben, eredetileg vagy utlagosan az ember lnyhez
tartozik. A pneuma szval mintegy csak a “helyet” jelzi, ahol a Szentllek befogadsa megtrtnik, a nlkl, hogy annak brmi mdon flibe kerekedhetnnk.A Szentllekrl, mint a mi vezrlnkrl sokflekppen beszl az rs.
Nevezi intnek, vigasztalnak, igazsg Lelknek, prftai kenetnek.
(1Jn 2,20 s 27) Vezet szerept vilgos szemlltetssel, igen relisan
brzolja a Cselekedetek knyve (pl. 8,29; 10,19; 13,2; 16,6).
- A hitbeli megismers s vezets a bizonysgttelre
kszt el. Nem ncl az imnt trgyalt tants s vezets, hanem
a bizonysgttel cljt szolglja. A Llek nyithatja meg csupn azt
a nagy lehetsget, hogy Krisztusrl bizonysgtev ervel beszlhetnk,
kijelentst szlhatunk. A pnksdi trtnet ennek a beszdes pldja:
a Llek munklt az igehirdetben s az igehallgatkban egyarnt. Ugyanaz
a Llek hv el ma is teolgusokat s egyszer hivket egyarnt, hogy
Isten nagysgos dolgainak szszli legyenek. Ez a bizonysgttel
nem magngy, nem is az egyhz gye, hanem az egyhz Urnak az gye.
- A tants, vezets s bizonysgttel ltal juttat el a Szentllek
az, istenfiak szabadsgra. A szabadsggal s istenfisggal
voltakppen ugyanazt fejezzk ki, abban az rtelemben, hogy a szabadsg
formai, az istenfisg pedig tartalmi megjells. A Llek a mi szabadtnk.
(2Kor 3,17) Szabadt tette nlkl az ember valamifle ltszathitben
l, s llektelen trvnyeskeds, a formlis engedelmessg a legjobb
igyekezete. Ebbl az nmt llapotbl, a szolgalelksg remnytelen
esetbl emel ki a Szentllek azltal, hogy szabadd tesz a kijelents
rmzenetnek befogadsra. (1Pt 2,16; Jn 8,30-59)Ennek a szabadsgnak tartalma az istenfisg. Mint Isten gyermekei, hihetnk s engedelmeskedhetnk. Fisgunk sohasem vetekszik Krisztus istenfisgval, hiszen mindenkor annak a fggvnye. Krisztus “filius Dei natura”, mi pedig az 6 engesztel tnye ltal adoptltak vagyunk, a rgiek szhasznlata szerint: “filii Dei adoptine”. Mint Isten
fiai, nem vagyunk immr jvevnyek s zsellrek, hanem polgrtrsai
a szenteknek s cseldei az Istennek. (Ef 2,19) Miben mutatkozik ez
a fisg? Pl mindent egybefoglalva azt mondja: abban, hogy a fisg
Lelke ltal gy kilthatunk: Abb, Atym! (Rm 8,15) Klns, de nem
vletlen mdon Pl apostol itt a Gecsemn-kerti imdkoz Jzus szavt
adja az istenfiak ajkra. (Mk 14,36)
A Szentllek ilyen rtelemben letforml, vagy egy erteljesebb bibliai
kifejezssel lve: jjszl Llek, hiszen a vltsg munkjt viszi
vgbe bennnk. Mvben tkrzdik kilte.
27.3 A megvlts eszkatalgiai jellege
A Szentllek munkja elkezddtt ugyan, teljessgre jutsa, befejezdse
azonban a vgidkbe nylik, ms szval: vltsgunk eszkatalgiai jelleg.
A protestns modernizmus a szoteriolgia eme vgidkre mutat sajtsgval
alig-alig szmolt.
Ezrt hivatkoznunk kell nhny elmellztt, de szoteriolgiai szempontbl
igen jelents bibliai helyre: “A hit a remnylett dolgok valsga,
s a nem ltott dolgokrl val meggyzds.” (Zsid 11,1) Ugyanebbe
az irnyba mutat Pl apostol is, midn azt mondja: “hitben jrunk
s nem ltsban”. (2Kor 5,7) klnben az istenfisgot is olykor
az rksghez, mgpedig a mr meglev s kiltsba helyezett, de mg
birtokba nem vett rksghez hasonltja, s ilyen rtelemben magyarzza.
(Rm 8,1725; Gal 3,29; v. 1Jn 3,1; Kol 3,3-10; Ef 4,30) Hasonlkppen
tant Pter apostol is az jjszletsrl: Isten jjszlt minket.
Hogyan? Jzus feltmadsa ltal. Mire? l remnysgre, a romolhatatlan
mennyei rksg remnyre (1Pt 1,3-4) ltalban mindaz, amit az jszvetsg
a Szentllek ltal kitlttt, Lelket befogadott s Llek ltal hajtott
emberekrl, illetve a vltsg nagy tnyeirl, a megigazulsrl, megszenteldsrl
stb. mond, ilyen eszkatalgiai jelleg.
Az eszkatalgiai jelleget azonban flre ne rtsk. Nem azt teszi,
hogy a vltsg tnyei nem valsgos s nem tulajdonkppeni rtelemben
vehet dolgok, hanem hogy a vgs dolgokkal vannak vonatkozsban.
Emberi tapasztalatunk s gondolkozsunk szerint mg nem kvetkeztek
be, de Isten szerint mr most megtrtnt tnyek, valsgok. Lehet-e
az ember szmra igazibb valsg, mint az, ami Isten szmra valsg?
Hiszen a mrtke a valsgnak. Ez a hit v meg minket a vltsg
eszkatalgiai jellegn val botrnkozstl.
Hitben birtokoljuk teht a vltsgot, vagyis mint gretet brjuk.
A hitbizonyossg, ppen a remnysgben val bizonyossg. Szegnyek
vagyunk nmagunkban, de gazdagok Istenben. Oly szegnyek s oly gazdagok
egyszerre, hogy a zsoltrrval kilthatunk Istenhez: “Nladnl
egybben nem gynyrkdm a fldn! Ha elfogyatkozik is testem s
szvem: szvemnek ksziklja s az n rksgem Te vagy h Isten mindrkk!”
(Zsolt 73,25)
27.4 A Llek istensgnek flreismerse
A Szentllek bibliai neve, a Pneuma Theou vagy Pneuma Christou, kpes
kifejezs, ppgy mint a Hyios Theou. A Biblia olykor ms kpet is
hasznl, mondja a Lelket leheletnek (2Thess 2,8; Jn 20, 22), mondja
szlnek (Jn 3,8; Csel 2,2). Az ilyen szhasznlat azonban nem akarja
a Szentlelket valami termszeti jelensgnek nyilvntani, vagy az
emberi llekkel sszecserlni. A Szentllek az emberi llektl s
szellemtl, a szltl s lehelettl merben klnbzik. Szent, mert
Istennek Lelke, s megszentel minket, azaz foglyul ejt, elklnt,
tulajdonba vesz. A megszentels ltal lesz az ember azz, aki nerejbl
sohasem lehetne: Istennel kzssgben l, igazi ember.
Istennek Lelke, a Szentllek teht a Biblia szerint Isten
maga, mgpedig az embernek megfoghatatlan, de valsgos mdon
megjelen s vele viszonyba lp Isten. A Biblia, mikor a Llek munkjrl
beszl, vilgosan kifejezi a Llek istensgt, egyben az Atytl s
Fitl val klnbzsgt. (2 Kor 3,17; Jn 4,24; Mk 3,28)
Ha volna alapja a krisztolgiai hereziseknek, vagyis sikerlne kimutatni,
hogy Krisztus az jszvetsg szerint csak ebionita vagy doketista
rtelemben vett flisten, akkor a benne vetett hit az emberi lehetsgek
krbe tartoznk. Tisztzhat lenne az is, milyen emberi belts alapjn
trtnt megistentse. Ez esetben nem lenne szksg a Szentllek istensgre,
st magra a Szentllekre sem, hiszen a hit nem Isten mve, hanem
az ember mve lenne, s a Szentlelket a hit kialaktsnl bzvst
nlklzhetnk.
Ilyen kpzelgseknek adott teret a protestns modernizmus. Odig ment,
hogy a “Szentllek” affle biblikus elnevezs csupn, amelyen
mlysges emberi meggyzdst, lnk s benssges tapasztalatot,
lelkiismereti llsfoglalst, szval valami emberi kpessget kell
rteni. Nem tbb teht, mint renk maradt kegyes formula. A “Szentllek”
mellzsvel is beszlhetnnk hitrl, hiszen ha gy vesszk, a hit
csak emberi dolog.
A protestns modernizmus a legnagyobb trgyilagossg ltszatval terelte
ebbe az irnyba az rsmagyarzatot. Erszakos exegzise annak a ttelnek
igazolsa: ha valaki heretikuss vlik a krisztolgiban, menthetetlenl
heretikus lesz a szoteriolgiban is. A protestns modernizmus valban
sszecserlte Isten Szentlelkt az emberi llekkel, illetve szellemmel,
a Szentllek munkjt pedig az emberi llek, illetve emberi szellem
tlkpessgvel s meggyzdsvel.
A protestns modernizmussal szemben, tiltakozsunknak jell hangslyozzuk:
a Szentllekrl szl tannak nem az ember, hanem Isten az alanya.
Ez a tan nem az ember egzisztencijrl, hanem Istennek az emberhez
val viszonyrl beszl. A Szentllek munkja: az istenfiak szabadsgra
val juttats vagy megvlts, csak Istenbl kiindulva rthet s magyarzhat,
nem pedig nmagunkbl kiindulva. A vltsg Istennek a tette, s csakis
Isten tettben, vagyis hitben a mienk. A vltsgot testi szemeinkkel
nem lthatjuk, de hitben mr most birtokoljuk.
|