//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

IX. rsz: A SZENTLLEKISTEN

27. A Megvlt

IX. rsz: A SZENTLLEKISTEN

27. A Megvlt


27. A Megvlt

27.1 A hitbreszt Llek

27.1.1 A hit lehetsge

“Jzus Krisztus r!” - hangzik a Biblia bizonysgttele. Hogy
jn az ember ahhoz, hogy ezt a bizonysgttelt kimondja? Nem egyni
okoskods, hanem egy tny elismerse alapjn, gy, hogy megismeri
az Atyt a Fi ltal s a Fit az Atya ltal. Ms szavakkal mondva:
hisz s azrt beszl. De ht hihet az ember? Ebben a vilgban minden
olyan krdses. Lehet itt valami problmtlan bizonyossg? Ha lehet,
hogyan?

Minden, amit mi a hatalmas Isten fell tudhatunk, a legszebb teolgink,
st maga a Biblia is holt bet marad, ha csak a Szentllek meg nem
eleventi. Elttnk vannak a lelki javak, mint valami kirakatban,
de kztnk s a felknlt javak kzt ott a vastag kirakatveg. Pedig
azoknak a jsgrl s neknk val voltrl csak a hasznlat gyzhet
meg. Erre utal Luther ismert hasonlata is: az evanglium olyan, mint
az aranykincs, amit elstak. A kincs megvan, de mit segt rajtunk,
amg nem jutunk hozz? Ezt a kincset elbb ki kell sni s szt kell
osztani. (Kis kt) - Az elvlaszt kirakatveg, a kincset eltakar
fld a mi termszetnk. A Biblia bizonysga szerint ennek legyzsre
segt Isten Szentlelke.

Mr az jszvetsgben lpten-nyomon megfigyelhetjk, hogy Jzus puszta
megjelensvel nincs megadva a hit lehetsge. Hnyan tallkoznak
vele, s mgsem hisznek benne. Pter pedig, midn Czrea-Filippinl
bizonysgot tesz Jzusrl, azt a feleletet kapja: “Nem test s vr
jelentette ezt meg nked (vagyis nem magadtl jttl r), hanem az
n mennyei Atym.” (Mt 16, 17; v. Mt 13,11 s 2Kor 3,5-el) Mint
ezekbl a szavakbl kitnik, a kijelents clbajutsa, a hit, az Atynak
kln tette (Jn 6,44); msszor meg a Fi ad hatalmat vinek, hogy
Isten fiaiv legyenek. (Jn 1,12; Jel 22,1)

Az ilyen isteni cselekedeteknek a kijelents objektv tnyeihez kell
jrulnia, hogy az szubjektumunk tulajdona, a mink legyen, vagyis
hihessnk. A hitnek ez az isteni eredete magyarzza a hit sajtossgt,
mely lnyegesen klnbzik a grg gondolkozstl, vagy az annak hatsa
alatt ll mai gondolkozstl.

27.1.2 A hit egzisztencilis jellege

A grg az elvont, trgyilagos igazsgot kereste, amely szemlytelenl
igaz, vltozhatatlan s idtlen rvny, olyan, mint egy matematikai
kplet, vagy egy ktsgtelen trtnelmi dtum. Az ilyenfajta igazsgot
egyszeren tudomsul vesszk, vagy akr halomra gyjthetjk, anlkl,
hogy megmozgatna vagy belsleg rintene minket. A hit azonban tbb
az ilyen puszta objektv ismeretnl, letnk egszt, egysgt rinti:
szemlyisgnkben ragad meg minket. Igen, a hitbeli ismeret szemlyes
jelleg: a szvbeli bizalom, a megbzhatsg s hsg, az igazi llandsg
s a valdi maradandsg elemeit hordozza. Nem egyszer tudomsulvtel,
nemcsak “van”, hanem hat, trtnik s rvnyeslni akar. Ezt gy
rtsk: a hit az igazsg erejvel lkst ad az egsz emberi letnek,
s olyan irny mozgsba lendti azt, amely Isten igazsgnak megfelel.

Pascal (1623-1662) a maga filozfus mdjn jl rzkelte a hit s
tuds klnbsgt: A trvnyben gondolkoz “geometriai” elme nem
alkalmas az egyni, szemlyes valsg megragadsra. Ezt az a Pascal
mondotta, aki pl. a kpszelet-szmtsok megoldsval maga is a tudsok
lvonalba tartozott. Vannak rtkek - gymond -, amelyek a szven
keresztl vlnak tudatoss, amelyekrt rdemes lni. Tapasztalsuk
rvn nem a tudsanyagunk lesz tbb, hanem lngra gylunk tlk, s
erklcsi tisztuls s vigasz jr nyomukban. (Gondolatok)

A hitbeli ismeretnek csak akkor van rtelme, ha egytt jr az egsz
egzisztencia ignybevtelvel, a szemlyes tadottsggal, az Istenre
val rhagyatkozssal. Ezrt ahol hit van, az okvetlen az engedelmessg
cselekedeteiben nyilvnul meg. Halott a hit ilyen cselekedetek nlkl.
Grg rtelemben az rdgk is hisznek (Jak 2,17-26). Iskolai vallsoktatsunknak,
amg volt, minden jttemnye mellett lland ksrtse volt, hogy
mint tantrgy a tbbi tantrgy mellett, megreked a puszta intellektulis
kzlsben s tudomsul vtelben. Az a keresztynsg, amely az oktatst
hathats neveli munkval nem egsztette ki, maga volt a szekularizmus
tegyengetje.

A grg gondolkozs nemcsak egyoldal intellektualizmusban, hanem
ms tekintetben is klnbzik a hittl, nevezetesen az individualizmusra
val hajlandsgban. Az egyn ll rdekldse homlokterben. Ezzel
szemben figyeljk meg atyink tmutatst. A Heidelbergi kt azon
tl, hogy a hitnek cselekv rtelmt, aktivitst hangslyozza, a
hit egsz folyamatt az dvtrtnet nagy kzssgbe lltja be: “Mirt
hvnak tged keresztynnek? - Azrt, mert hit ltal Krisztusnak
tagja, s gy az felkenetsnek rszese vagyok avgre, hogy nevrl
n is vallst tegyek, magamat l hlaldozatul nki adjam, s a bn
s rdg ellen ez letben szabad lelkiismerettel harcoljak s aztn
vele egytt minden teremtmny felett rkk uralkodjam.” (32. k.)

A hitnek teht csupa ilyen kzssgi letre utal elemei vannak: vallsttel,
hlaldozat, szabad lelkiismerettel vvott harc s gyzelem. Ezrt
a hit nem lehet csupn a magnos llek Istennel val trsalkodsa.
ncl individualizmust a Biblia nem ismer. Relis szemlletmdja,
melyet Ktnk hven kvet: a keresztyn letet Isten npe krben,
csak a gylekezetben ltja, a gylekezetet csak ebben a vilgban,
ezt a vilgot pedig csak az dvtrtneti sszefggsben. Ilyen az
Isten Lelktl lelkedzett hit tnyleges begyazottsga.

27.1.3 A hit a Szenthromsg ajndka

A hitnek emez rtelmezsvel a kijelents jabb mozzanata eltt llunk.
Ez a szubjektv mozzanat, melyet az jszvetsg Isten Lelknek, Krisztus
Lelknek, vagy a Szentlleknek tulajdont. A Szentllek a Biblia szerint
Isten maga, mgpedig a teremtett embernek megfoghatatlan,
de valsgos mdon megjelen, s vele viszonyba lp Isten.

A Szenllekisten nem azonos a Fiistennel, az rk Igvel, Jzus Krisztussal.
A klnbsget rzkelteti az jszvetsg bizonysgttele, pontosabban
a bizonysgttel dvtrtneti rendje. A Szentllek ugyanis Jzus halla
s feltmadsa utn adatott, teht eljvetelnek az objektv kijelents lezrdsa, teljessgre-jutsa volt az elfelttele.
Ezt az “utnt” azonban nem szabad szigor kronolgiai rtelemben
venni, mert a Llek mr Jzus halla s feltmadsa eltt is megmutatkozott
(pl. a Pter bizonysgttelben, az r sznevltozsban, a csodkban).
A Llek jelenlte teht nincs idileg pnksdre korltozva; mint ahogy
utna munkl, gy pnksd eltt is munklt mr.

Meg kellett klnbztetnnk a Szentlelket a Fitl, mert a kijelents
trtnetnek klnbz mozzanatt kpviselik. Munkjukat azonban egy
pillanatra sem szakthatjuk el egymstl, hiszen ugyanazon
a kijelentsen munklkodnak. A Szentllek teljessggel Jzus Krisztusnak,
Isten Finak, az Ignek Lelke, teht nem valami merben klnll
tnyez a kijelentsben, nem is valami Krisztuson tlmen vagy Krisztustl
klnbz j ismeret kzlje. A Szentllek az Ige ltal, az Ige szmra
tant, vilgost s mozdt meg minket. (Jn 15,26; 16,13-25; 1Kor 12,3)
Nem tesz teht mst, minthogy aktualizlja bennnk a Krisztus-kijelentst.
Ebben az rtelemben breszt hitet. A Biblia gyakran nevezi a Szentlelket
Krisztus Lelknek (Gal 4,5; Rm 8,9), abban az rtelemben, hogy a Llek:
Jzus Krisztus cselekv jelenlte, feltmadsa erejben. A pli en
Christo s en Pneumati szinonimk. Ezrt mondjk a Lelket Megvltnak
is.

27.2 Az letforml Llek

A Llekrl val minden beszdnek bibliai skpe az “letnek lehelete”,
melyet Isten a fldnek porbl formlt ember arcba lehelt, miltal
az ember megelevenedett, “l llekk” lett. (1Mz 2,7) A Szentllek
ezt a lelket formlja tovbb bennnk azltal, hogy hitet breszt bennnk.
A hit pedig annyit jelent, hogy Krisztus hrmas tisztnek cselekv
rszeseiv avat. Midn a Szentllek gy Krisztusba olt minket, megelevent
munkjban sajt kilte tkrzdik. Szemlyrl azrt oly mdon beszlnk,
hogy munklkodsa nhny ltalnos vonst elre bocstjuk. Mieltt
teht a Szentllek munkit rszleteznk, elbb ama nevel hatsrl
szlunk, ahogy tant, vezet, bizonysgtevv forml s mindennek eredmnyekppen
az istenfiak szabadsgra juttat minket, vagyis szabadd tesz keresztyn
tisztnk gyakorlsra.

  1. A tants nemcsak ismeretkzls. A Llek nemcsak
    hozznk szl, hanem bennnk szlal meg, gy tesz minket a kijelents
    szemlyes rszeseiv. Eme tantmunkjra utalva mondja Pl apostol:
    “Kzel hozzd az ige, a szdban s a szvedben van.” (Rm 10,8)
    A Llek bels bizonysgttele ltal vlik az ember “Istennek templomv”,
    s buzdul Isten imdsra. (1Kor 3,16; 6,19; 2Kor 6,16) A Llek gy
    plntlja belnk a hitbeli ismeretet, mely minden teolginl tbb,
    hogy az az eleven ismeret haterv vlik: Isten akaratnak befogadsra,
    engedelmessgre ksztet. (1Jn 4,13; 1Kor 2,12; Zsid 6,5; Rm 8,9-11)
  2. A Szentllek vezeti az embert. A hitben befogadott
    ige ltal vezet. Ez azt teszi, esetrl-esetre, az Isten akarata szerint val dntsekben segt elre. Naponta a kvetkez lpst, ezzel az utunk irnyt mutatja meg. gy vezet, ahogy az ember sohasem vezethetn nmagt. Eme letirnyt szerepbl is kitnik, hogy a Llek nem azonos a mi lelknkkel. Pl antropolgiai szhasznlata ne tvesszen meg: mikor az ember pneumjrl beszl, nem lltja, hogy a Szentllek
    rszben vagy egszben, eredetileg vagy utlagosan az ember lnyhez
    tartozik. A pneuma szval mintegy csak a “helyet” jelzi, ahol a Szentllek befogadsa megtrtnik, a nlkl, hogy annak brmi mdon flibe kerekedhetnnk.A Szentllekrl, mint a mi vezrlnkrl sokflekppen beszl az rs.
    Nevezi intnek, vigasztalnak, igazsg Lelknek, prftai kenetnek.
    (1Jn 2,20 s 27) Vezet szerept vilgos szemlltetssel, igen relisan
    brzolja a Cselekedetek knyve (pl. 8,29; 10,19; 13,2; 16,6).
  3. A hitbeli megismers s vezets a bizonysgttelre
    kszt el. Nem ncl az imnt trgyalt tants s vezets, hanem
    a bizonysgttel cljt szolglja. A Llek nyithatja meg csupn azt
    a nagy lehetsget, hogy Krisztusrl bizonysgtev ervel beszlhetnk,
    kijelentst szlhatunk. A pnksdi trtnet ennek a beszdes pldja:
    a Llek munklt az igehirdetben s az igehallgatkban egyarnt. Ugyanaz
    a Llek hv el ma is teolgusokat s egyszer hivket egyarnt, hogy
    Isten nagysgos dolgainak szszli legyenek. Ez a bizonysgttel
    nem magngy, nem is az egyhz gye, hanem az egyhz Urnak az gye.
  4. A tants, vezets s bizonysgttel ltal juttat el a Szentllek
    az, istenfiak szabadsgra. A szabadsggal s istenfisggal
    voltakppen ugyanazt fejezzk ki, abban az rtelemben, hogy a szabadsg
    formai, az istenfisg pedig tartalmi megjells. A Llek a mi szabadtnk.
    (2Kor 3,17) Szabadt tette nlkl az ember valamifle ltszathitben
    l, s llektelen trvnyeskeds, a formlis engedelmessg a legjobb
    igyekezete. Ebbl az nmt llapotbl, a szolgalelksg remnytelen
    esetbl emel ki a Szentllek azltal, hogy szabadd tesz a kijelents
    rmzenetnek befogadsra. (1Pt 2,16; Jn 8,30-59)Ennek a szabadsgnak tartalma az istenfisg. Mint Isten gyermekei, hihetnk s engedelmeskedhetnk. Fisgunk sohasem vetekszik Krisztus istenfisgval, hiszen mindenkor annak a fggvnye. Krisztus “filius Dei natura”, mi pedig az 6 engesztel tnye ltal adoptltak vagyunk, a rgiek szhasznlata szerint: “filii Dei adoptine”. Mint Isten
    fiai, nem vagyunk immr jvevnyek s zsellrek, hanem polgrtrsai
    a szenteknek s cseldei az Istennek. (Ef 2,19) Miben mutatkozik ez
    a fisg? Pl mindent egybefoglalva azt mondja: abban, hogy a fisg
    Lelke ltal gy kilthatunk: Abb, Atym! (Rm 8,15) Klns, de nem
    vletlen mdon Pl apostol itt a Gecsemn-kerti imdkoz Jzus szavt
    adja az istenfiak ajkra. (Mk 14,36)

A Szentllek ilyen rtelemben letforml, vagy egy erteljesebb bibliai
kifejezssel lve: jjszl Llek, hiszen a vltsg munkjt viszi
vgbe bennnk. Mvben tkrzdik kilte.

27.3 A megvlts eszkatalgiai jellege

A Szentllek munkja elkezddtt ugyan, teljessgre jutsa, befejezdse
azonban a vgidkbe nylik, ms szval: vltsgunk eszkatalgiai jelleg.
A protestns modernizmus a szoteriolgia eme vgidkre mutat sajtsgval
alig-alig szmolt.

Ezrt hivatkoznunk kell nhny elmellztt, de szoteriolgiai szempontbl
igen jelents bibliai helyre: “A hit a remnylett dolgok valsga,
s a nem ltott dolgokrl val meggyzds.” (Zsid 11,1) Ugyanebbe
az irnyba mutat Pl apostol is, midn azt mondja: “hitben jrunk
s nem ltsban”. (2Kor 5,7) klnben az istenfisgot is olykor
az rksghez, mgpedig a mr meglev s kiltsba helyezett, de mg
birtokba nem vett rksghez hasonltja, s ilyen rtelemben magyarzza.
(Rm 8,1725; Gal 3,29; v. 1Jn 3,1; Kol 3,3-10; Ef 4,30) Hasonlkppen
tant Pter apostol is az jjszletsrl: Isten jjszlt minket.
Hogyan? Jzus feltmadsa ltal. Mire? l remnysgre, a romolhatatlan
mennyei rksg remnyre (1Pt 1,3-4) ltalban mindaz, amit az jszvetsg
a Szentllek ltal kitlttt, Lelket befogadott s Llek ltal hajtott
emberekrl, illetve a vltsg nagy tnyeirl, a megigazulsrl, megszenteldsrl
stb. mond, ilyen eszkatalgiai jelleg.

Az eszkatalgiai jelleget azonban flre ne rtsk. Nem azt teszi,
hogy a vltsg tnyei nem valsgos s nem tulajdonkppeni rtelemben
vehet dolgok, hanem hogy a vgs dolgokkal vannak vonatkozsban.
Emberi tapasztalatunk s gondolkozsunk szerint mg nem kvetkeztek
be, de Isten szerint mr most megtrtnt tnyek, valsgok. Lehet-e
az ember szmra igazibb valsg, mint az, ami Isten szmra valsg?
Hiszen a mrtke a valsgnak. Ez a hit v meg minket a vltsg
eszkatalgiai jellegn val botrnkozstl.

Hitben birtokoljuk teht a vltsgot, vagyis mint gretet brjuk.
A hitbizonyossg, ppen a remnysgben val bizonyossg. Szegnyek
vagyunk nmagunkban, de gazdagok Istenben. Oly szegnyek s oly gazdagok
egyszerre, hogy a zsoltrrval kilthatunk Istenhez: “Nladnl
egybben nem gynyrkdm a fldn! Ha elfogyatkozik is testem s
szvem: szvemnek ksziklja s az n rksgem Te vagy h Isten mindrkk!”
(Zsolt 73,25)

27.4 A Llek istensgnek flreismerse

A Szentllek bibliai neve, a Pneuma Theou vagy Pneuma Christou, kpes
kifejezs, ppgy mint a Hyios Theou. A Biblia olykor ms kpet is
hasznl, mondja a Lelket leheletnek (2Thess 2,8; Jn 20, 22), mondja
szlnek (Jn 3,8; Csel 2,2). Az ilyen szhasznlat azonban nem akarja
a Szentlelket valami termszeti jelensgnek nyilvntani, vagy az
emberi llekkel sszecserlni. A Szentllek az emberi llektl s
szellemtl, a szltl s lehelettl merben klnbzik. Szent, mert
Istennek Lelke, s megszentel minket, azaz foglyul ejt, elklnt,
tulajdonba vesz. A megszentels ltal lesz az ember azz, aki nerejbl
sohasem lehetne: Istennel kzssgben l, igazi ember.

Istennek Lelke, a Szentllek teht a Biblia szerint Isten
maga
, mgpedig az embernek megfoghatatlan, de valsgos mdon
megjelen s vele viszonyba lp Isten. A Biblia, mikor a Llek munkjrl
beszl, vilgosan kifejezi a Llek istensgt, egyben az Atytl s
Fitl val klnbzsgt. (2 Kor 3,17; Jn 4,24; Mk 3,28)

Ha volna alapja a krisztolgiai hereziseknek, vagyis sikerlne kimutatni,
hogy Krisztus az jszvetsg szerint csak ebionita vagy doketista
rtelemben vett flisten, akkor a benne vetett hit az emberi lehetsgek
krbe tartoznk. Tisztzhat lenne az is, milyen emberi belts alapjn
trtnt megistentse. Ez esetben nem lenne szksg a Szentllek istensgre,
st magra a Szentllekre sem, hiszen a hit nem Isten mve, hanem
az ember mve lenne, s a Szentlelket a hit kialaktsnl bzvst
nlklzhetnk.

Ilyen kpzelgseknek adott teret a protestns modernizmus. Odig ment,
hogy a “Szentllek” affle biblikus elnevezs csupn, amelyen
mlysges emberi meggyzdst, lnk s benssges tapasztalatot,
lelkiismereti llsfoglalst, szval valami emberi kpessget kell
rteni. Nem tbb teht, mint renk maradt kegyes formula. A “Szentllek”
mellzsvel is beszlhetnnk hitrl, hiszen ha gy vesszk, a hit
csak emberi dolog.

A protestns modernizmus a legnagyobb trgyilagossg ltszatval terelte
ebbe az irnyba az rsmagyarzatot. Erszakos exegzise annak a ttelnek
igazolsa: ha valaki heretikuss vlik a krisztolgiban, menthetetlenl
heretikus lesz a szoteriolgiban is. A protestns modernizmus valban
sszecserlte Isten Szentlelkt az emberi llekkel, illetve szellemmel,
a Szentllek munkjt pedig az emberi llek, illetve emberi szellem
tlkpessgvel s meggyzdsvel.

A protestns modernizmussal szemben, tiltakozsunknak jell hangslyozzuk:
a Szentllekrl szl tannak nem az ember, hanem Isten az alanya.
Ez a tan nem az ember egzisztencijrl, hanem Istennek az emberhez
val viszonyrl beszl. A Szentllek munkja: az istenfiak szabadsgra
val juttats vagy megvlts, csak Istenbl kiindulva rthet s magyarzhat,
nem pedig nmagunkbl kiindulva. A vltsg Istennek a tette, s csakis
Isten tettben, vagyis hitben a mienk. A vltsgot testi szemeinkkel
nem lthatjuk, de hitben mr most birtokoljuk.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!