26. Krisztus kirlyi tiszte
26. Krisztus kirlyi tiszte
26.1 Jzus feltmadsa
Feltmadott az r! - ez az els keresztyn gylekezet hsvti zenete.
A feltmads sz, egyszer, termszetes kznapi fogalom: felbred
valaki, jszakai pihenhelyrl felemelkedik, felkl s hlkamrjt
elhagyja. A holtak is gy jnnek el az tlet napjn srkamrikbl
(pl. Dn 12,2 kk. szerint).
A hsvti zenet kt tnyre pl: az res sr tnyre
s a feltmadott megjelenseire, az gynevezett christophanikra.
Milyen rtelemben?
- “A nzreti Jzust keresitek, aki megfeszttetett? Fltmadott,
nincsen itt; m a hely, ahov t helyeztk… s mikor bementek,
nem talltk az r Jzus testt.” (Mk 16,6; Lk 24,3) Az res srrl,
mint tnyrl beszl mind a ngy evanglium; Pter, Pl, Jakab egyarnt
tudomsul veszi.De ezt a tnyt Jzus zsid ellenfelei sem vontk ktsgbe soha. Sem
Jzus jeruzslemi bri, sem a ksbbi rabbinista polemikusok. -
Jzus brinak mi sem lett volna knnyebb, mint Jzus srjt egy hivatalos
bizottsggal megvizsgltatni s az eredmnyt kzhrr tenni. Teolgiai
tekintlyknek mi sem lett volna szksgesebb, mint egy hivatalos
hirdetmny; Jzus teteme, gy mint eddig, a srban fekszik.
Ez a hsvti zenetet csirjban lte volna meg, de vget vetett volna
a keresztyn gylekezetnek is. Az res sr teht bart s ellenfl
ltal egyarnt elismert trtneti tny. Ez nem a hit dolga. A hit
s hitetlensg krdse csak ott jn el: hogy rtsk az res sr tnyt.
A szentasszonyok nem lelkesedtek az res sr lttn, hanem megdbbentek.
Ezt nyltan bevalljk az evangliumok (Mk 16,8). Pter tancstalan
volt (Lk 24,24); Jzus bri elhreszteltk: elloptk a testet a tantvnyok.
Teht, mint az utbbi esetbl ltjuk, valaki tudhat az res srrl
s mgis tvol lehet a hsvti hittl.
- A hsvti hit akkor llott el, mikor az res sr autentikus rtelmezse
a christophanikkal bekvetkezett. Az r Jzus maga lthat, hallhat,
megtapasztalhat mdon, elevenen megjelent. Elszr Simonnak jelent
meg (Lk 24,34), Jakabot is a megjelens vitte a hsvti gylekezetbe.
Az res sr tnyt Krisztus megjelenseibl rtette meg a keresztyn
gylekezet. A feltmadott megjelenseibl mertette a btorsgot,
hogy a ftancs hresztelsvel szembeszlljon.Mertk volna-e Jzus feltmadst a kivgzs utn pr htre a nyilvnossg
eltt kihirdetni, ppen Jeruzslemben, ha a sr nem talltatott volna
resen? Az 1Kor 15,5 kk. nagy trtneti dokumentuma ennek a harcnak;
perdnt jelentsget ignyel a megjelensek eme listja. A vitakrdst
teht: feltmads vagy tetemrabls, a feltmadott Krisztus megjelenseinek
sora dnttte el.
Amily fontosak a christophanik az res sr megrtsnl, az res
sr ppgy elengedhetetlen a christophanik megrtsnl. Ez a kt
dolog egyttesen hrtja el az r Jzus feltmadsnak elspiritualizlst,
de a naturalisztikus flremagyarzst is.
Az elspiritualizls vagy ms szval az elszubjektivizls azt jelenten:
csupn szellemjrs trtnt, Krisztus lelke ksrtet formjban trt
vissza, teht affle okkult folyamat ment vgbe, ami lehet egyszeren
a vgyakoz lelkek ltomsa, vzija. Mindehhez azonban nem szksges
az res sr. Az res sr tnye viszont egyenesen gtat vet az ilyen
elspiritualizlsnak. A Biblia a feltmads objektv valsgrl beszl.
De naturalista flremagyarzst sem tr a bibliai tudsts. Nevezetesen
a feltmadott r Jzus olyan, mint a Nzreti, s mgsem olyan:
nem szolgai, hanem kirlyi mivoltban mutatkozik. A tantvnyokkal
val rintkezse is msnak tnik fel. Megjelense testi, valsgos,
mgis titokzatos s vilgfeletti. Lerhatatlan (Lk 24,31); mintegy
a vgidk elre vetdse.
Histriailag s teolgiailag is komolyan kell vennnk
az res sr tnyt, mint termszeti esemnyt; de mint a termszeti
esemnyen tlmen csodt is: a feltmadst. A sr res, az r feltmadott
s vinek megjelent. Ez azt teszi: a holtak feltmadsa mr elkezddtt.
Mert a jel a Krisztus feltmadsa, mely gri a test feltmadst.
26.2 A hsvti hit
26.2.1 A ktkeds mai formja
A hsvti hit fnynek a ktelyek kdn kellett ttrnie. A tantvnyok
elszr megdbbentek, fltek, lmlkodtak, ktelkedtek, hitetlenkedtek,
mgpedig nemcsak Tams, hanem a tbbiek is. A feltmads hre els
hallsra res beszdnek, mesnek tnt (Lk 24,11). Idbe telt, mg
a hsvti rm elrasztotta a lelkeket.
Termszetesen a mai embernl sincs ez mskpp. Sejti ugyan, tudomnyos
vvmnyai ellenre is vannak az letben titkok; lltlagos nagykorsga
tudatban mgis kveti az athni mveltek pldjt, akik kinevettk
a feltmadst prdikl Pl apostolt (Csel 17,32). Ktsgtelen, a
hsvti hitet s annak rmt ma sem erltethetjk r senkire se.
A kiknyszertett hit, nem volna hit. De a msik vglettl is vakodnunk
kell: nem szllthatjuk le a hit mrtkt a modern eltleteknek
megfelel fokra. Ez trtnnk akkor, ha a ktely prtjra llva, elkezdenk
bizonygatni: a Biblia szmunkra mr elfogadhatatlan mitikus formban
fejezi ki a “krisztusi eszmk” tovbblst. Mert voltakpp, csak
arrl van sz, hogy a golgotai tragdibl lassankint felocsd tantvnyok
lelkben Krisztus emlke jra erre kap, s prdikcijuk nyomn vilgtrtneti
tnyezv hatalmasodik. E szerint a feltmads voltakppen a tantvnyok
lelkben s a Krisztus-prdikciban ment vgbe. Nem is kereshet mshol.
- A hsvti hit ilyenfajta mitolgitlantsa mellett sokfle rvet
lehet felsorakoztatni. A mtoszfoszts megfelel a modern let- s
vilgszemlletnek, kielgti az intellektulis becsletessg kvetelmnyt
stb. Alkalmazhatnak mutatkozik a lelkipsztori gyakorlat klnbz
terletn. “Tmadjon fel a ti lelketekben is Krisztus!” Ezt a
gondolatot lehet lrai vagy drmai mdon megszlaltatni, a szszki
romantika eszkzeivel kzel hozni, lehet divatos egzisztencialista
csomagolsban filozfiai mlysgeket sejtetni vele: Hasznlhatsga
szinte kimerthetetlennek ltszik. A hsvti hit mitolgitlantsa
szinte kimerthetetlennek ltszik. A hsvti hit mitolgitlantsa
mellett valban sokflekpp rvelhetnk, csak azt az egyet nem llthatjuk
rla, hogy a Biblia mondanivaljnak megfelel.
A Biblia szerint ugyanis a hsvti esemny nem korltolhat a tantvnyok
bels letre. Krisztus nemcsak a benne vetett hitben s a rla szl
igehirdetsben l tovbb. A tantvnyok megtrtnt esemnyre emlkeztek,
a feltmadott rral trben s idben tallkoztak. Nemcsak tallkoztak,
hanem ez a tallkozs vlt szmukra azz a helly, ahonnan a nzreti
Jzus egsz lettjt nztk s brzoltk. Ma is s mindvgig a keresztyn
hit vagy a valsggal feltmadott Jzus Krisztus hite, vagy egyltaln
nem keresztyn hit.
A Biblia a feltmadsrl, nyilvn mint tnyrl beszl, mg akkor is,
ha a modern histriai kutats eszkzeivel ilyen rendkvli dolog tnyszersge
alig foghat. A feltmads a Biblia szerint trben s idben vgbement
trtneti esemny, mg akkor is, ha a szentrk kifejezsi eszkzei
nmely ponton a kor mitikus kzlsmdjra emlkeztetnek. A szokatlan
kzlsmddal szintn csak az esemny jelentsgt akarjk hangslyozni.
Mi hajlamosak vagyunk a modern vilgszemlletet, valamint tudomnyos
eszkzeinket mindenek fl emelni. De mieltt ezeket a vgs krdsekben
is dnt brv tennk, j ha meggondoljuk a vilgszemllet s a tudomnyos
mdszer folytonos vltozandsgt. Kutatsi eredmnyeink sokkal nagyobb
mrtkben fggenek ilyen vagy amolyan elfelttelezsektl, mint ahogy
gondolni szoktuk. Tudomnyos vvmnyaink nem vgrvnyesek. Mi cmen
tekinthetjk akkor maradandnak azt, ami tmeneti, felttlen rvnynek
azt, ami viszonylagos? Ezzel nem kisebbteni akarjuk a modern tudomnyossg
vvmnyait, amikkel mi is naponkint lnk, csupn a tudomny korltaira
utalunk, mert mint minden emberi dolog, termszete szerint ez sem
korltlan. Ha a tudomnyt vallsptlkk tesszk - ami ma gyakori
jelensg -, csak rtunk vele.
A mtoszfoszts szles krben vitatott krds. Teolgiai jogosultsga
addig a hatrig terjed, amg nem a modern emberekhez, hanem az dvtrtneti
sszefggsekhez igazodik, s a Biblia sajtos mondanivaljhoz segt
kzelebb. Klnben csak a hsvti hit megdzsmlsa, nknyes redukcija,
amivel pedig sem kldetsnk gyt, sem a modern ember igazi rdekt
nem szolglhatjuk.
26.2.2 A hsvti hit bibliai sszefggsei
Alig hrom nap telt el Jzus halltl a feltmadsig. Olyan ez a
hrom nap, mint egy vlaszfal; azon innen az lettrtnet, azon tl
pedig a feltmads-trtnet. De brmily hatrozottan megvont is ez
a vlaszfal, mgsem szabad a kt korszakot absztrakt mdon elklntennk
egymstl. Ha nagyon klnbzik is a kett, mgis sszefgg s folyamatos
egysget alkot: egyik magyarzza a msikat: az lettrtnet a feltmads-trtnetet
s viszont. (V. Barth: Credo 85. k.) Hogyan?
- Az els korszak a szletstl a hallig tart; ez a testetlttt Ige
elrejtezsnek korszaka. A szenved szolga alakjba burkolzott Isten
nkijelentse. Ebben az alacsony sorsban istensge csak hihet, de
nem lthat.Ezrt olyan bizonytalan a nzreti Jzussal szemben a np, st a tantvnyok
magatartsa is. Folyton ingadoznak a megrts s az rtetlensg, az
engedelmessg s az engedetlensg vgletei kzt. Jzus gyakran feddi
is ket kishitsgkrt. Vgl is a borzalmas esemnyek lttn, az
rtetlensgnl s engedetlensgnl ktnek ki.
A keresztyn hit mindenkor ennek a Jzusban elrejtezett kijelentsnek
a hite. Ezrt tmadhat s tagadhat. Mgsem feltevs s nltats
csupn. Szilrd, objektv alapja van: a hit a kijelentsbl l, abbl,
hogy a Jzusban elrejtezett Isten meg is mutatja magt. A kijelents
ugyanis nemcsak az Atynak a Fi ltal val kijelentse, hanem a Finak
az Atya ltal val kijelentse is.
A Fi kiltnek megmutatsa a hit objektv alapja. Ez az alapvets
trtnt hsvtkor. Az egsz keresztyn igehirdets mindenkor a hsvt
fnyben ll. Ezzel t is lptnk a msodik korszakba: a feltmads-trtnetbe.
- A msodik korszak mindssze negyven napra terjed. A trtnsz csvlhatja
a fejt az erre vonatkoz tudstsok viszonylagos rendezetlensge
lttn. De nem vettk szre ezt mr, maguk a Biblia ri is? Csodlhatjuk,
ha a rendkvli jelensgek hatsa alatt tmolyognak, dadognak, st
ellentmondsba is keverednek? De, ha minden ellentmondst leszmtunk,
Krisztus feltmadsa akkor is megtrtnt tny.Utaltunk mr arra, hogy a hsvti csoda a mi testi feltmadsunknak
is zloga. A feltmads azonban elssorban a megalzott, meggyalzott
Krisztus felmagasztalsa: az eltlt s elvetett Krisztus felemeltetse.
Ezzel Isten igent mond Jzus elgttelre. Amikor ezt az elgttelt
elfogadja, nemet mond a Krisztuson diadalmaskod Jdsokra, a fesztsd
meg-et kiltkra, Jzus mindenkori ellensgeire. - A hsvti dvzenet
ez: Gyztt Jzus, akit legyztek s hallra adtak. Az, akit npe
kitasztott magbl, s akit tantvnyai azta is sokszor elhagytak:
pratlan kzssgben van az Atyval, me az Isten Fia. ldozata
elfogadott engesztels.
Nagypntek s hsvt teht egymst magyarzza: nagypntek isteni tlet,
a hsvt pedig isteni felemeltets. De mert a keresztyn let a meghalt
s feltmadott r Krisztus letbe fondik, e ketts esemny j korszaknyits
az emberisg letben, olyan korszaknyits, amely jelentsgben csak
a teremtshez mrhet.
26.3 “Felmne mennyekbe”
26.3.1 A felmagasztaltats
Jzus mennybemenetele (Csel 1,9-11) fldi letnek dicssges befejezse.
Nyilvnval sszefggsben van visszajvetelvel. Mint ahogy most
egy felh takarta el tvoz alakjt, akkor is az gnek felhin jn
vissza, kirlyi felsgben tlni eleveneket s holtakat. A mennybemenetel
alhzza azt, amit mr a feltmadsrl mondottunk, mert ez az esemny
is a megalzott Krisztus felmagasztaltatst fejezi ki: Isten a nzreti
Jzus elgttelt elfogadta, a kiengesztels megtrtnt.
A mennybemenetel teht n e m a nzreti Jzus “megistentst”
jelenti. Istensgrl ekkorra mr a kijelents egsz trtnete sokszoros
bizonysggal szolglt. Itt csupn egy jabb isteni tettel szemllteti
szemlyisge titkt.
26.3.2 Az g s a menny
A vilgkp vltozsa ne zavarjon meg minket. Klnbsg van a tartalom
s a forma kztt, s a tartalomnak meg kell maradnia akkor is, ha
a kifejezsi formk vltoznak. Isten nagysgos dolgai kifejezsre
hasznlni lehet a babiloniak llatvezett, a zodiakuszt vagy az Einstein
relativits-elmlett, csak a tartalmat ne ldozzuk fel a forma kedvrt.
A Biblia lnyegre szortkoz szhasznlata, vatosan tartzkod kifejezsmdja,
hasonl magatartsra int. Annyit tudunk a mennyrl: Isten “lakhelye”,
“trnusa”; tl van nemcsak a mestersges bolygk hatkrn, hanem
az egsz rzkelhet vilgon. Erre utal a “tlvilg”, a “msvilg”
s az “egek-ege” kifejezs. Az angol nyelv a sky szval jelli
a csillagszati rtelemben vett eget, heaven-nel a vallsos rtelemben
vett mennyet. Mi sem beszlnk az rreplk “mennybemenetelrl”.
A gtikus s biznci festk gy rzkeltettk a klnbsget, hogy
a mennyet, mint htteret nem kkre, hanem aranysznre festettk.
Alhzza az g s menny megklnbztetst a Zsidkhoz rt levl szhasznlata
is. gy dicsti a Feltmadottat, mint “aki thatolt az egeken”,
s “az egeknl magassgosabb ln”. (Zsid 4,14 s 7,26)
Ami most mr a menyet illeti, ez a teremtett vilg rejtett oldala.
Szmunkra hozzfrhetetlen, kibeszlhetetlen, elkpzelhetetlen, a
lthatval szemben a lthatatlan. Ma szoktk is a mennyet egyoldalan
szellemi rtelemben magyarzni. Hivatkoznak arra a figyelmeztetsre,
amit az Olajfk hegyn az gre szegzett szem tantvnyok kaptak:
“Mit llotok, nzvn a mennybe?” (Csel 1,11) Mintha ez azt jelentette
volna: Ne keresstek Krisztust a mennyben, hiszen re nzve nincs
tovbb “fenn s lenn”, most mr “mindentt” van. A Feltmadott
isteni lnye nincs a mi tr- s idbeli kategriinkba szortva.
gy vesz krl minket, mint ahogy az g krlveszi a fldet, hiszen
a maga isteni mdjn ltezik. A Biblia egybknt is csak emberi kpzeteinkhez
alkalmazkodva beszl Isten mennyei lakhelyrl. Mondja ugyan, hogy
a menny az trnja (s 66,1), de azt is mondja: az egek-egei sem
fogadhatjk be (1Kir 8,27)! Hogy is lehetne t helyhez ktni, lokalizlni,
hiszen nemcsak a fldnek, hanem a mennynek is teremtje, megfoghatatlan
valsg.
Az egyoldal szellemi rtelmezs azonban nmi kiigaztsra szorul.
A Biblia nem ok nlkl beszl a mennyrl, mint Isten lakhelyrl.
Lehet e trnek, akrcsak az idnek emberi fogalmainktl klnbz
isteni rtelme. A mindentt jelenval Isten lehet “valahol” kivltkppen
otthon. A “loklis” rtelmezsnek teht lehet valami magja. Ezt
tlkaps volna eleve ktsgbe vonnunk.
26.3.3 A kzel s a tvol
A mennybemenetellel lezrult a feltmadott r Krisztus megjelenseinek
sora, ezzel kzvetlen jelenltnek vge. Lthat szakads s tvolsg
llt be kzte s a tantvnyok kztt. Elhagyta a fldi teret-idt,
ezt a vilgot s nem tartozik tbb gy bele, mint mi. Mindennek fltte
ll; ms kategrikban l. De gy van tl ezen a vilgon, hogy ugyanakkor
jelenval is. Ha testileg el is tvolodott tlnk, lelkileg annl
kzelebb van hozznk. Nincs ktve egy tantvnyi csoporthoz, egy nphez,
most mr valsggal mindenki. Ha a fldi-trtneti egyttlt meg
is sznt kzte s a mindenkori tantvnyai kztt, relisan jelen
van trtnetfeletti valsgban, a Rla szl bizonysgttelben. Valahol
ketten vagy hrman sszegyltk az n nevemben, n is ott vagyok ti
kzttetek.
26.4 Az Atyaistennek jobbjn
26.4.1 A teljes hatalom
“l a mindenhat Atyaistennek jobbjn” (Kol 3,1; Csel 3,21). Ennek
hallatra gondoljuk meg, az Isten llek, mg akkor is, ha a Biblia
gyakran antropomorfizmusokban beszl rla. mde az antropomorfizmusok,
Isten szemlyes valsgra utalnak, ezrt nem tudhatjuk, csupn kpes
beszdek-e vagy annl tbbek. A Biblia valami tbbletet sejtet. A
mennybemenetel nemcsak viszony-, hanem “hely”-vltoztatst is
kifejez. De nem ad mdot ennek a konkrt tbbletnek kzelebbi meghatrozsra.
Az Atya jobbjn val ls esetben sem dnthetjk el, mennyiben tbb
a kpes beszdnl. Jelentstartalmt azonban ismerhetjk. Jobbjn,
az azt teszi: a fhelyen, az uralom helyn: egy az Atyval az uralomban.
A kijelentsbl ismert tartalmi elemek alapjn llthatjuk: az Atya
jobbjn val ls elssorban nem helyet, hanem funkcit jelent. Maga
a tvoz Krisztus rtelmezi gy, mikor azt mondja: “Teljes hatalom
adatott nkem mennyen s fldn.”
Minden ember alja van vetve a-mennybli Krisztus uralmnak, akr
vesz rla tudomst, akr nem. Teljhatalma mellett minden totalitarizmus
csak vakmer hatalombitorls, remnytelen verseny. Az uralmhoz
mrten a szemlyi kultusz diktatrja torzkp csupn.
26.4.2 A Kzbenjr
Az dvtrtnet s ezzel egytt a vilgtrtnet nem valami nagy krforgs,
hanem elrehalads, amelynek clja van. Milyen rtelemben tartozik
bele j mozzanatknt a Feltmadottnak az Atya jobbjn val lse?
j mozzanat itt, hogy az r Krisztus most mr feltmadott-ember-mivoltban
gyakorol isteni hatalmat. Mint a Kt mondja: a “mi testnkben”
uralkodik (49. k.), s ez a test most mr nem az elrejtezs s nem
a szolgai forma re nzve. Nem preegzisztencijba trt teht vissza,
hanem magval vitte a feltmadott emberi testet, s amikor visszajn
hozznk, ugyanabban az emberi testben tr vissza, amelyben mennybe
ment. Az inkarnci ezrt nem csupn valami mltbeli trtns, ami
egy ideig tartott, aztn pedig elmlt, hanem vg nlkli jelen.
Krisztus, velnk val sorskzssgnek vgs kvetkezmnyt ppen
azzal vonta le, hogy ember-mivoltt, melyben a fldi megalztatsok
tjt jrta vgig, nem vetette le, mint valami nytt ruht, hanem
magval vitte a mennybe, mint a mi feltmadsunk zlogt. Szorongattatsainkban
s ktsgeink kztt biztats s er szmunkra, hogy aki ilyen kzssget
vllalt, az a mi kzbenjrnk. Ma is a mennyei Atya szne eltt knyrg
rettnk.
26.4.3 Az j korszak
A mennybemenetellel j korszak kezddtt, mely az r Jzus visszajvetelig
tart. Ez az egyhz kora. Most Krisztus az igben, az ige hirdetsben
van jelen, isteni mdjn, mindentt jelenval hatalmban. Az dvtrtnet
az egyhztrtnetben egy darab vilgtrtnett szlesedik. Termszetesen
nem abban a ppists rtelemben, mintha bennnk, vagy az egyhz letben
folytatdnk a Jzus Krisztus letmve. De mgis az, ami most az egyhzban
trtnik, annak az egyszeri s egyszer s mindenkori Krisztus-esemnynek
megfelelje s tkrkpe. Teht nem megismtlse, de pldzata.
A keresztyn ember lete, a keresztyn hzassg, a keresztyn gylekezet
Jzus Krisztust pldzza, jelszeren kibrzolja. Ez a kldetse.
Ezrt orszgol ma is Krisztus az egyhzban, mint annak Feje. Orszglsa
nem r vget az egyhz hatrainl, hanem kiterjed erre a vilgra.
Az egyhz teht nem cl, hanem eszkz, nem Isten orszga, hanem Isten
orszgnak hivatott eszkze.
Az j korszak a vgs id. Az ra mr lejrt, a tudatlansg ideje
elmlt, de Isten mg trelmes, de Isten mg vr. St: felajnlja a
vilgnak az rmzenet meghallst. Ez a korszak a nagy alkalom ideje,
az egyhz vilgbeli feladatnak ideje, kegyelmi id, melynek megragadsra
s felhasznlsra serkent jra meg jra a Biblia. Mert nemcsak javainkat,
tlentomainkat, hanem idnket is klcsnbe kapjuk, sfrkodsra, gy
mint a dnts idejt. Nem az teszi naggy ezt a tovatn korszakot,
hogy az utols alkalom, hanem hogy Isten enged mg idt a hallsra,
a hitre, az rmzenet hirdetsre, befogadsra s megrtsre.
|