25. Krisztus fpapi tiszte
25. Krisztus fpapi tiszte
25.1 Jzus halla
25.1.1 A keresztrefeszts tnye
Isten kijelentse Jzus knhallban a legelftyolozottabb, legrejtettebb.
A rideg tnyeket a kegyelet s az vszzadok megszpti messzesge
tminstette. Krisztus keresztje ma mr llekemel jelkpnek, megragad
szimblumnak vagy rtatlan hitregnek tnik, holott vres trtneti
valsg. A keresztre feszts a a leggyalzatosabb kivgzsi md,
a legirtzatosabb hallnem, rosszabb az akasztsnl. Rmai polgron
nem is hajtottk vgre, csak rabszolgkon vagy elvetemlt lzadkon.
A zsidk szemben egyenesen tkos bntets volt: kitasztst jelentett
nemcsak az letbl, hanem az rkletbl is.
Pl apostol nem ok nlkl mondja, hogy a kereszt a zsidnak botrnkozs,
a grgnek meg bolondsg. Ki is tallhatna a golgotai kereszten kijelentst,
aki emberi elgondols szerint a fensgesben s a szpsgesben keresi
Isten megmutatkozst? Mrpedig nemcsak a rgi grg, hanem korunk
mvelt embere is, ha Istent keresi, a szplelkek mdjra gondolkozik.
De ki tallhat fensget s szpsget egy megalzott, meggyalzott,
vertktl, vrtl bortott, sebektl ktelentett, keresztre fesztett
szolga alakjban? s mgis a keresztre fesztett Krisztus nknk a
megtartats s dvssg. Az denkert fja termette szmunkra a bukst,
a Golgota fja a felemelkedst.
Ketts leleplezs megy vgbe a golgotai kereszten. Itt trul elnk
leglesebb megvilgtsban, kicsoda Isten s kicsoda az ember? Kezdjk
a vizsgldst az utbbin.
- A bukott embervilg haragja a keresztre fesztsben tombolta ki magt
Isten kldttn. Amint megreztk az emberek, hogy Jzus mst akar,
mint k, a gyllet elvakultsgval fordultak ellene. Kitnt, a npet
nem az dvssg, hanem a politika rdekelte. Isten szvetsgtl az
er megmutatst, a nemzeti lmok valra vltst vrta. Ezrt volt
magatartsa egszen a fesztsd meg-ig annyira ingadoz. - A fpapok
s rstudk egyek a nppel, csak hatrozottabbak: Jzussal szemben
Isten vdgyvdjeknt lptek fel a szvetsg trvnye nevben. A
kromlstl akartk megvdeni azt az Istent, akit sajt vallsos nzeteik
keretbe fogva kpzeltek el. - A tantvnyok esete annyiban ms,
k hittek Mesterkben, de csak addig, amg minden jl ment, aztn
hitszegetten eloldalogtak. - Piltus a Jzus prben az gyvlt
llamrdeket kpviselte. t, mint llamfrfit csak ez rdekelte, s
vllrndtssal intzte el az igazsg krdst. De akkor sem jutott
volna messzebb, ha az emberi blcsessg mrtkvel mri az igazsgot.
- A katonk, mint ltalban trtnni szokott, a parancsot teljestettk
a nlkl, hogy a dolgok sszefggst tudakoltk volna. Fsult kznnyel
vetettek kockt Jzus kntsre.Nemcsak a megknzott, megcsfolt Nzretire, hanem keresztre juttatira
is elmondhat, ha ms rtelemben is: mhol az ember! Jzus kereszthalla
leplezi le igazn, kik vagyunk mi, s hov visz a bnnk. A bn nemcsak
elszakads Istentl, nemcsak akaratnak mellzse, hanem Istennel
val szembeforduls: a kegyelem visszautastsa. A mindenkori ember
ksz kezt is felemelni Isten ellen, nemcsak a zsid, hanem a pogny
is. Mert ppen mi, pognyokbl jtt keresztynek ne feledjk, Piltus
s a rmai katonk szemlyben szintn kpviselve voltunk Jzus prben,
s ppgy kzremkdtnk a keresztrefesztsben, akrcsak a zsidk.
Ha hozzvesszk ehhez, hogy Jzus ppen ellensgeirt halt meg, halla
szolidaritsba zr minket az istentelenekkel.
- Jzusnak a kereszten nemcsak a vilg haragjt, hanem Isten haragjt
is el kellett hordoznia. Ezt azrt hangslyozzuk, mert hajlamosak
vagyunk a golgotai hallt emberi tragdiv leegyszersteni. Pedig
sokkalta tbb ment vgbe a Golgotn. A Jzust hallra knzk ltal
nem is sejtett mdon, Isten tartott tletet a bnk felett. Igen,
“a bn zsoldja a hall”. (Rm 6, 13) Mi, ahogy vagyunk, Isten szne
eltt meg nem llhatunk, csak pusztulhatunk. A Golgotn trtnt a
sorsdnt fordulat: a bn nlkli Jzus helynkbe lpett s lett
adta rettnk vltsgul. A keresztre feszts a mtoszokkal ellenttben
valsggal megtrtnt esemny. De nemcsak rgi histria, amelyre visszatekinthetnk,
hanem olyan, amely tleli az idket, s a vgs dolgokkal fgg ssze.
Jelentsgben szmunkra is jelenlv (Kol 2,13-15).Istennek a bn miatti szent haragjt sehol sem lthatjuk flelmetesebben,
mint Jzus hallban. De amikor Isten haragjrl beszl a Golgota,
ugyanakkor feltrja Isten knyrl szeretett s nagy irgalmt is:
tulajdon Fit ldozta a mi bneinkrt. Isten, ppen az embervilg
teljes elidegenedse s elszakadsa pillanatban kzbelpsvel a
Golgott, a megalztatst s gyalzat helyt, az irgalom s szeretet
megjelense helyv vltoztatta. Ekknt nemcsak az istentelenek nagy
szolidaritsba, hanem a kegyelem mg nagyobb szolidaritsba zrt
minket, hogy minden emberrel szemben a felebarti szeretetet gyakoroljuk.
m, ez az ember, s ez az Isten.
25.1.2 Az emberi logika zavara
A kereszt nemcsak az egykori zsidnak s grgnek botrnkozs s bolondsg,
azt a modern ember is rtetlenl nzi. Ahelyett, hogy htattal llna
meg a kereszt titka eltt, brlni kezdi. Vlemnye szerint nem egyeztethet
ssze az isteni szeretettel; hogy ilyen vres ldozatot kvnjon,
hozz meg az rtatlannak szrnysges felldozst. Azzal az istenkppel,
mely a mindent elnz, vajszv nagypapra emlkeztet, valban sszeegyeztethetetlen
a Golgota. Az ilyen felsznes lts, el akarja tussolni a bn valsgt,
s az istenflelem hinyrl rulkodik. Mintha csak arra val volna
Isten, hogy fldi gyermekeinek kedvben jrjon. azonban a szeretet
rvn nincs kiszolgltatva neknk. Szeretete a szent
Isten szeretete. Szentsgnl fogva nem kzmbs a bnnel szemben,
hanem reagl r: megbnteti a bnst s rvnyesti igazsgt.
De az a nagy j: Isten nem emberi mdra, hanem szabad tetszse szerint
vlaszol a bnre. Az emberi elgondols logikja Isten szentsgbl
okvetlen a bnss vlt emberisg elpuszttst vonta volna le kvetkeztetsknt.
Isten valban el is pusztthatta volna, akr az egsz vilgot. mde
, hla legyen rte, nem az emberi elgondols logikja szerint jrt
el, hanem isteni blcsessgvel gy rvnyestette igazsgt, hogy
abban kegyelme s szeretete vlt nyilvnvalv. Viszont Krisztusban
megjelent kegyelmes szeretett gy gyakorolta, hogy abban szentsge
s igazsga is megmutatkozott. Ez a golgotai kereszt alzatra ksztet
titka.
Emberi viszonylatban sem gy megy vgbe a megbocsts, hogy nem vesszk
komolyan, s egyszeren elfeledjk vagy eltakarjuk a minket rt srelmeket,
hanem ppen komolyan fogadjuk azokat, mg mltnytalansguk ellenre
is kssz vlunk elhordozsukra. Ki mrhetn fel, mennyi a bnbocst
Isten “elhordoznivalja” az emberi bntsok s vtkek viszonylatban?
Ezrt marad titok a magyarzsi ksrletek ellenre is a kereszt.
25.2 A golgotai ldozat
25.2.1 A tanfejldsrl
Noha a vltsg kzponti jelentsg, a vltsg tannak kifejldse
arnylag ksi kelet. Inkbb Krisztus kilte, mint munkja foglalkoztatta
az elmket. A vltsg tekintetben egybknt is megoszlott az rdeklds.
A keleti egyhz fkrdse nem a bn s kegyelem volt, hanem a hall
s halhatatlansg. Krisztusban a mulandsgbl szabadt isteni ert,
az ember megistenlst, a theopoiesis-t kerestk, s az akadlyt elssorban
a stni hatalomnak val kiszolgltatottsgban vltk. Maghoz a vltsghoz
csak kzvetett rdek fzdtt. Nem is fejldtt ki ezen a terleten
kumenikus horderej vltsgtan. - Nyugaton szintn vontatottan
haladt a fejlds, noha jval nagyobb volt a bn s kegyelem krdse
irnt a fogkonysg. Tbb mint egy vezrednek kellett eltelnie, mire
goston s msok ttr munkssga nyomn megszletett az els tansszefoglals,
az Anselmus vltsgtana.
Anselmusnak 1098-ban, a keresztes hbork indulsa
idejn kszlt el Cur Deus homo cm trakttusa, mely a tanfejldst
messzemenen meghatrozta, s az jkori bredsi mozgalmakra is kihatott.
Anselmus gondolatai, mg a magyar protestns teolgia csendes vizeit
is megmozgattk: Antal Gza: Anselmus s az ontolgiai bizonytk,
1890; Nagy Bla: Canterbury-i Anselmus satisfactio elmlete, 1908;
Victor Jnos: Canterbury-i Anselmus realizmusa, 1924; Urbn Ern:
Krisztus keresztje, 1941. Valamennyi a maga kort is tkrzen vgez
gondos kritikai elemzst.
Bekerlt a teolgiai kztudatba, hogy Anselmus a vltsg racionalista
igazolsval akarja megalapozni a hitet, holott valami msrl van
sz. skolasztikus mdon a mr meglev hitet szlaltatja meg s faggatja,
mert rteni vgyik, amit hisz. gy jr el, mintha egy rtkes sznyeg
vagy kzimunka fonkjt vizsgln, hogy a mvszi kz alkot munkjba
betekintsen. A vltsghall tnyben emberi logikval igyekszik nagy
merszen az isteni logikt nyomon kvetni.
Anselmus nem a stnra hivatkozik, hanem az ember szemlyes bnrl
beszl, aminek rzi slyt s tkt. Minden bn annak a megrablsa,
amit Isten rnk bzott; hltlan tmads az dicssge s a vilg
rendje ellen. Ha elnzn Isten a bnt, vagy bntets nlkl bocstan
meg, akkor egyenl becse volna eltte a vtkesnek s a nem vtkeznek.
Akkor a bn semmifle trvnynek sem volna alvetve, ezzel Isten szabad
kezet adna a vtkeznek, teht maga dnten az embervilgot pusztulsba,
st sajt igazsgos voltt is feladn. Marad teht a bnrt val elgttel,
mint megolds.
De ki fizesse az elgttelt? Az embernek kellene, hiszen vtkezett.
Az ember azonban nmagrt sem tehet eleget, mert cselekedetei tiszttalanok.
Legjobb esetben is csak azt tehetn, amivel mint teremtmny amgy
is tartozik Istennek; erejbl azonban tbbre nem futn. Hol marad
akkor az elgttel a korbban elkvetett bnkrt, a msokrt is,
a vilg roppant bnrt? - Ilyen elgttelt csak az fizethetett,
aki ember ltre bn nlkl val, nknt vllalja az engedelmessget
mindhallig, s ugyanakkor isteni ereje van az igaz-let kvetkezmnyeinek
elviselsre. Mivel pedig az ember erre az elgttelre kptelen: Istennek
kellett emberr lennie, hogy helynkbe lljon. Jzus, az istenember
ezt a kzbenjr-megvlt tisztet tlttte be. Neki magnak nem volt
rdemekre szksge, gy minden rdeme embertestvreire, “Isten csaldjra”,
a gylekezetre szllott. Mi mindnyjan az elgttelnek rdembl
lnk. Ilyen logikai levezetssel igyekszik Anselmus az egyhz hitvallst
bellrl megvilgtani. leselmj fejtegetseit prbeszdes formban
adja el, vlaszolgatva vitatkoz trsa, a fradhatatlan Boso ellenvetseire.
Anselmus okfejtse az egyhz kzkincsv vlt s gy beleevdtt a
teolgiai gondolkozsba, mintha mindenestl bibliai volna, holott
ppen kt kulcsszava: az elgttel (satisfactio) s az rdem (meritum)
nem bibliai eredet. Rszint a rmai, illetve germn jogi gondolkozsbl,
rszint a rmai egyhz gyntat gyakorlatbl kerlt be, klcsnvett
magyarz szknt Anselmus fejtegetseibe. Ezrt mg nincs okunk elutastani
Anselmust, hiszen maga a Biblia is hasznl jogi kifejezseket, ilyen
pl. a sokat emlegetett megigazuls. Elgttelrl, br kzvetett formban,
maga a Biblia is beszl, valahnyszor Krisztus ldozatnak elfogadsrl
van sz. Az rdem ellen, ha azt emberek szenteknek tulajdontottk,
reformtoraink kemnyen hadakoztak, de Krisztus rdemt annl inkbb
hangoztattk, noha a Biblia, akrcsak az elgttelt, ezt a kifejezst
sem hasznlja. Mi azonban a Biblia rtelmhez s nem a Biblia szhasznlathoz
vagyunk ktve. Mondhatunk rdemet is, ahol az rtelemszerleg megfelel.
Az rdem szval kapcsolatban ugyanis nem az a baj, hogy jogi tltet,
hanem hogy a teljestmny-kegyessg, a do ut des irnyba tolta el
a gondolkozst, s az gyvlt rdemmel Krisztus rdemt takarta el.
Azon is megtkztek, hogy Anselmus a szksgszersget (necessitas-t)
gyakran emlegeti, mintha Isten a bn folytn knyszerhelyzetbe kerlt
volna. De ht Anselmus a necessitas-t csak a megtrtnt esemnyekre
visszatekintve hasznlja: ez meg ez megtrtnt, s mert Isten tette,
teht szksges. Isten mindenhatsgt korntsem akarja ktsgbe vonni
vele.
Anselmus rsa is termszetesen magn viseli kora blyegt. Ma sok
mindent mskpp mondannk. De tantsa hasznlhatsgt elgg bizonytja,
hogy reformtus hitvallsainkba is bekerlt; a Heidelbergi kt 12-18.
krdse Anselmus gondolatmenett kveti.
Abaelard ms ton jrt. Ha Anselmus azt krdezte,
mi ment vgbe Istenben, fiatalabb kortrsa Abaelard azzal foglalkozott:
mi ment vgbe az emberben? gy ltja, a bn lnyegben vve szeretetlensg.
Jzus Krisztus a cselekedetek hossz sorn, vgl a Golgotn megmutatta
neknk, mi a szeretet. Mgpedig gy mutatta meg, hogy ha engedjk
t magunkra hatni, arra csak a viszontszeretet lehet rsznkrl a
vlasz. Tevkeny Isten-szeretete s tevkeny ember-szeretete gy lett
Isten s a tle elidegenedett ember kzt a kapocs. Abaelardnl nem
szerepelnek jogi fogalmak; azok nlkl is adott megoldst. Utbb igyekeztek
is t Anselmussal szemben kijtszani. Pedig a kt nagy teolgus nem
cfolja, hanem kiegszti egymst. Abaelard sohasem tekintette magt
Anselmus ellenlbasnak. Hogy aztn a skolasztika virgkorban hogyan
keveredtek a felvzolt elemek, annak itt nincs klnsebb jelentsge.
Annl rdekesebb az jkorral bekvetkezett fordulat. A felvilgosult
embert, aki sajt trvnyadjnak kpzelte magt; nem az dvtrtnet
nagy tnyei rdekeltk, hanem a keresztyn tudat alakulsa. Nem az,
amit rtnk tett Krisztus, hanem amit bennnk visz vgbe. Feledtk,
hogy az elbbi elfelttele az utbbinak, a Christus pro nobis, a
Christus in nobis-nak. A vgletet a szocininusok kpviseltk, akik
a hibt mr nem a szemlyisgkben, hanem csak egyes cselekedetekben
lttk. Ennek megfelelen az dvtnyeket, az elgttelt s kiengesztelst
mellztk, egyszeren a jzusi letplda kvetst javallottk. A
bn valsgos slya azonban cfolta a derlts eme fokt, s krltekintbb
megoldst kvnt.
A megoldsnak tbbfle mdja mutatkozott, de egy dologban mgis tallkozott.
Nevezetesen a protestns modernizmusban ltalban kerltk a jogi
kifejezseket, s nem az Anselmus, hanem az Abaelard tjn haladtak.
Mint jellegzetes kpviseljket: Schleiermachert emltjk. Szerinte
a megvlts abban ll, hogy a Megvlt felvesz minket sajt istentudatnak
erssgbe, zavartalan boldogsgnak kzssgbe. Ezt a megbklst
li t az ember a gylekezetben, s maga az lmny a megvlts bizonyossga.
Hogy aztn az lmny csakugyan elegend tmpontul szolglhat-e, az
mr ms krds. Mrkus Jen: Schleiermacher vltsgtana, 1934) A mondanival
teht a hittudat szubjektivizmusba toldott t, s legfeljebb etikai
hangslyt kapott a szzadfordulig.
25.2.2 Helyettes elgttel
Krisztus a golgotai kereszten fpapi ldozatt mutatta be, az egyszeri
s tkletes ldozatot. - Krisztus elgttele nem vletlen dolog;
olyan esemny, mely Isten tletn alapszik. Nem Krisztus knszenvedsvel
s hallval, hanem az emberr ltelvel s trvnybetltsvel
kezddik. Krisztus azonban nem puszta trgya ennek a cselekmnynek;
nknt vllalta a helyettes elgttelt s az engesztel ldozatot.
Ha az gynevezett ketts termszet okkal vitatott, mgis helyes szndk
teolgiai szkmjban akarjuk kifejezni a mondanivalt: Jzus az ldozatban,
mint ltalban dvmunkjban, mindkt termszete szerint rszes. Isteni
termszete szerint volt az ldoz, emberi termszete szerint az ldozat.
Isteni termszete nem szenvedhetett, hiszen ezen nincsen hatalma a
testi szenvedsnek s hallnak. De nem is istensgvel szerzett rdemet,
hanem szenvedsre kpes ember voltval.
Igaza van Anselmusnak, mi mint bnsk, a sajt magunk bnrt nem
adhattunk volna elgttelt, nemhogy a msokrt. Ebben az emberileg
megoldhatatlan helyzetben csak Isten segthetett s segtett is azzal,
hogy Fiban emberr lett. Istensge erejvel, de emberi termszete
szerint magra vette s elszenvedte helyettnk Isten bn miatti haragjt.
Ez a hagyomnyos vltsgtan rvid sszefoglalsa; nhny mozzanatt
magyarzattal ksrjk:
- A golgotai kijelents els renden a tnyek beszde. A Fi ldozata
nlkl Isten megbocst szeretete, csak sz maradt volna szmunkra,
mgpedig a megfoghatatlansgig elvont sz. Nagy segtsg, hogy a kijelents
ezen a fokon is sz s tett egyszerre. gy szabadulhatunk meg a bntl,
ha nemcsak hallunk felle, hanem a golgotai kereszten szemllhetjk
s ltvn tljk a bn s kegyelem valdi arnyait.
- Isten haragjrl (orge, Rm 12,19 stb.) beszl a Szentrs. A harag
azonban nem a vgs sz. A harag stt fellegein ttr Isten szeretetnek
fnyes sugara, hogy szeretetvel vessen vget a mi szeretetlensgnknek.
- A helyettes elgttelben klnsen megragadd, hogy Isten maga engesztelte
ki az embert, holott ppen megfordtva: neknk lett volna sok-sok
kiengesztelni valnk Isten irnyban. A kiengesztels (hilasterion,
Rm 3,25; Zsid 9,5; katallage, Rm 5, 11; 2Kor 5,18 k.) alanya Isten
s trgya az ember. Nem arrl van teht sz, mintha mi hangolnk kegyelemre
t, mg csak nem is klcsns kiengesztels trtnik. A cselekv Isten
alhajl szeretete bkti meg a vilgot s ebbl mert ert az ember
az Istennek val engedelmessgre, ettl nylik meg a hldatossg
cselekedeteire.
- A helyettes elgttel sohasem jelenti azt, hogy most mr szabadon
bnzhetnk, hiszen Krisztus megfizetett rettnk. Valban a vltsgot
az egsz vilgnak felknlta, a megfizets azonban azoknl vlik hatkonny,
akik hit ltal befogadjk. Krisztus a maga “testnek tagjairt”
tett eleget. Azok pedig akik az vi, nem melengetik tovbb a bnt,
hanem kzdenek ellene. Ezzel eljutottunk a helyettes elgttel vgs
s legnagyobb krdsig: van-e lehetsge az truhzsnak?
- Trgyakat msokra truhzhatunk, sok mindennek intzst helyettesre
bzhatjuk, de lehet-e legszemlyesebb gyeinket msvalakire thrtanunk?
A bn elvgre sajt bnnk, annak bntetse sajt bntetsnk, ppgy,
ahogy mindnyjan sajt hallunkat haljuk. Milyen rtelemben beszlhetnk
akkor Krisztus rtnk val helyettes elgttelrl? gy, hogy pratlan
mrv beavatkozs trtnik letnkbe. Krisztus nem idegen szemly
tovbb szmunkra, hanem a mink; annyira a mink, hogy sajt rgi
nnktl idegenednk el. Annyira eggy vlunk vele, hogy Pl apostol
nneplyes szavai rtelmet nyernek letnkben: “Krisztussal egytt
megfeszttettem. lek pedig tbb nem n, hanem l bennem a Krisztus.”
(Gal 2,20) A hit ilyen valsgban, a Benne val letben beszlhetnk
helyettes elgttelrl.
25.2.3 Az elkpek nevel szerepe
Jzus tette szvetsgi elzmnyekre nylik vissza. Isten ugyanis
elksztette Izraelt Krisztus elgttelre. Elkszts volt mr
az gret s remnysg egsz lgkre, melyben a szvetsg npe vszzadok
prbit tvszelte. Elkszts volt az egsz szvetsgi gondolkozs
kzssgi jellege. Az, aki isteni megbzatst, hivatst hordoz: az
sszessg kpviselje. brahm, Jkb, Mzes egy npet reprezentlt;
khb midn vtkezett, Isten haragjt az egsz np megsnylette, midn
khb megtrt, a np vele egytt rszeslt a kegyelemben. Az ilyen
pldk hossz sorval nevelte Isten vlasztott npt a kzssgi let
rendjre. Nevelte a kegyelem ama sszpontostsnak s egyetemessgnek
felismersre, melyet a Nzretiben adott az embervilgnak.
Kzelebbrl vve, Krisztus fpapi ldozatnak szvetsgi elkpe
a fpapok ldozata. Az szvetsgi ldozat bnbnati cselekmny: a
np bnrt egy l llatot ltek le, s oltron elgettk. A hamuv
gett ldozati llat azt jelkpezte; a gylekezet tagjai Isten igaz
tlete szerint egytl-egyig hallra valk. Ezrt nmagukat megtagadva,
ppoly teljes engedelmessggel szentelik oda szvket Istennek, mint
amilyen fenntarts nlkl elgettk az ldozatot. - Ez a jelkpes
cselekmny korntsem volt haszontalan, amg szvtredelemmel csinltk.
De egyszerre haszontalann vlt, amint elmaradt belle a szvtredelem
s mint kls cselekmnytl, puszta nnepi ceremnitl vrtk a kiengesztelst.
Az szvetsgi ldozat teht csak jelkp, mely ltal Isten fenntartotta
a kiengesztels grett, s elksztette a lelkeket Krisztus ldozatra.
Az, ami ott csak jel s jegy, itt l valsg, maga a beteljeseds.
Nincs is szksg tbb a jelekre: Krisztus egyszeri, tkletes ldozatval
az ldozati szertartsokat eltrlte. De eltrlte a papsgot is,
mint rendet s hivatali titululust.
Krisztus ldozatnak tulajdonkppeni jelentsgt azonban nem az ilyen
negatv ksrjelensgekben ltjuk, hanem az egyni ltnk gykerig
hat vltozsban. Krisztus ldozatt nem is rthetjk meg mskpp,
csak a renk val vonatkozsban: ha vele egytt feszttetnk meg
a bnnek, s rszeseiv vlunk az j letnek. (Rm 6,5-10)
25.2.4 A beteljeseds s szavaink elgtelensge
Hogy fejezi ki az jszvetsg Jzus dvszerz kereszthallt? Ezt
a kzponti mondanivalt tbbflekppen megprblja krlrni, klnbz
terletekrl vve a titok jellsre a fogalmakat.
- A kzvetlen szemlyes letviszonyok terletrl, s azt mondja: Jzus
kereszthalla kiengesztels, megbkls (katallage).
- A jogi letbl: 1. vltsgdj, amit pl. az eladsodott emberrt vagy
a rabszolgrt fizettek (lytron); 2. szszl a br eltt (parakletos);
3. a szvetsg kezese (eggyos); 4. megigazts, azaz felment tlet
(dikaiosis); 5. kivltani, megvltani (exagorazo).
- A kultusz terletrl: 1. a pszkabrny (arnion); 2. engesztel ldozat
bneinkrt (thysia); 3. feddhetetlen vrldozat (amnos amomos); a
szvetsg vre (haima tes diathekes).
- Az szvetsgi jvendlsek terletrl: Jehova szenved szolgja
(s 53) stb.
Mindezek kpek, hasonlatok csupn, az emberlet krbl vett (antropomorf)
kifejezsek, amelyek csak utalnak a mondanivalra. De mi Istenrl
sem beszlhetnk mskpp, mint emberi mdon. Erre is maga nyitott
lehetsget, midn emberr lett rettnk. Beltjuk, tkletlenek szavaink
Isten nagysgos dolgai kifejezsre, kivlt, ha olyan pratlan s
egyszer s mindenkori esemnyrl van sz, mint a vltsghall. Ezrt
hasznl annyifle kifejezst a Biblia a Golgota titknak rzkeltetsre.
Egyik sem kimert, egyik sem teljesen pontos. Az a vltsgtan, amelyik
a kifejezsmdok egyetlen csoportjra tmaszkodik (pl. az Anselmus
a jogi kifejezsekre) szksgkppen egyoldal. Igehirdetsnkben mindenkor
az adott textushoz igazodva, igyekezznk vlogats nlkl a kifejezsmdok
mindenikt hasznlni.
Krisztus vltsghallrl szlva, kifejezsi mdunkkal szemben emlkeztet
Pl apostol, magnak a tnynek tbbletre (pl. Rm 5,6-8). Mi emberek
is meghalhatunk egymsrt: anya a gyermekrt, bart a bartjrt,
katona a nprt. Ezek mind nagyon nagy dolgok, de mgis klnbznek
Jzus ldozattl, mert a felhozott pldkban bnsk halnak meg bnskrt,
Jzus esetben pedig a bnnlkli halt meg a bnskrt: ellensgeirt.
Hatsa is ms. A fldi letre ugyan ris jelentsg, ha valaki meghal
rettnk, hogy mi lhessnk, de Istennel nem bkthet meg s nem vlthat
meg minket.
25.2.5 A mr most s a mg nem
Krisztus ldozatban a mi embernk is megtltetett, de eltnt a
mi Isten kedve szerint val jembernk is. nmagunkban vve bnsk
vagyunk, de Krisztusban tletileg igazak. nemcsak hrl adja, nemcsak
munklja a vltsgot, hanem maga a mi vltsgunk (1Kor 1,30). Ezrt
a vlasztottak lete elvlaszthatatlan Krisztus lettl (Gal 2,20).
A vltsg termszett megvilgtja az, amit “ketts idejsgnek”
szoktak nevezni. Cullmann ismert hasonlata szerint: Krisztus megvvta
mr hallval s feltmadsval rtnk a “dnt csatt”, de htra
van mg a “vgs gyzelem”. (A sztlingrdi csata utn is hossz
volt mg az t Berlin elfoglalsig.) A dnt csata s a vgs gyzelem
klnbsge folytn, mi a “mr most” s a “mg nem” tmeneti
llapotban lnk. Mris Krisztus megvltottai vagyunk, de ugyanakkor
vrjuk a “teljes vltsg” napjt, a vgidk grett, amikor Krisztus
uralma nyilvnvalv vlik. Mi tkletesen megvltottak vagyunk, de
mg nagyon tkletlen megvltottak. Ezrt int s krlel Pl bennnket:
“Nktek adatott a kegyelem a Krisztusrt… annakokrt ugyanaz
az indulat legyen bennetek, mint volt a Krisztus Jzusban” (Fil
1,29-2,5). “Az r kzel!” (Fil 4,5)
Az utbbi megllaptsokban fleg az apostoli levelek tant szakaszaira
tmaszkodtunk. De nemcsak ezek a levelek, hanem a Biblia ms helyei
is, az elbeszl rszek, trtnetek, pldzatok, nekek, szertartsi
rendelkezsek, cselekmnyek s imdsgok, mind a vltsg fnyben
llanak s a vltsgrl tesznek bizonysgot, mg akkor is, ha el sem
fordul bennk a vltsg sz. Az ri imdsg pl. a megvltott istenfiak
knyrgse s hlaadsa, a Tzparancsolat pedig a kegyelem fegyelme,
a szvetsg letrendje.
25.3 “Szlla al poklokra”
25.3.1 A formula eredete
Az Apostoli hitformnak ez a ttele hinyzik hitformnk sbl, a
Nicaeai hitvallsbl. Ott csak Krisztus eltemetsrl van sz, s
aztn a feltmadsra vonatkoz ttel kvetkezik. - Az Athanasius
neve alatt fennmaradt, de a nvad halla utn legalbb 3-4 vszzaddal
ksbb keletkezett hitvalls viszont az eltemettetst nem emlti,
s e helyett a poklokra val alszllsrl beszl. Apostoli hitformnk,
mely mai alakjban a 8. szzadbl val, egyesti magban mind a Nicaeai,
mind az Athanasiusi hitvalls emltett ttelt. A Krisztus eltemettetst
kifejez ttel utn azt mondja Krisztusrl: szlla al poklokra. A
ttelek sorrendje a keletkezs illetve az egyests idi rendjnek
felel meg. - Mit jelent a poklokra val alszlls? Mint hitvallsi
formula, csak a 4. szzad zsinati vgzseiben tnik fel elszr, a
nlkl azonban, hogy motvuma tisztzhat volna.
25.3.2 Klvin magyarzata
Az Institutio szerint (II. 16. 8.) Krisztus nem kznsges testi hallt
halt, hanem vltsghallt. Hallban az emberisg bnrt szenvedte
el a bntetst. (s 53,5)
Ebben a hallban a pokol minden knjt kellett elszenvednie. Lelkben
a poklok csapataival s az rk hall iszonyatval harcolt, s ezt
a harcot oly gyzedelmesen vvta meg, hogy neknk mr nem kell flnnk
ezektl a stt hatalmaktl, s elmondhatjuk: “Hall, hol a te fullnkod;
pokol, hol a te diadalmad?” (1Kor 15,55)
De, ha a pokolra val alszlls Krisztus hallnak rendkvlisgt,
pokoli szenvedst akarja kifejezni, mirt ez a sorrend az Apostoli
hitformban? Mirt a Piltus alatti szenveds, hall s eltemettets
utn van hitvallsunkba iktatva? - Klvin szerint
ennek az az rtelme: Miutn elszmlltatott, hogy Krisztus mit szenvedett
az emberek szne eltt, csatolva van az a lthatatlan s megfoghatatlan
tlet, melyet Isten eltt kellett mirettnk elviselnie. A poklokra
val alszlls a bels magyarzata annak, ami klsleg, a halllal
s srba ttellel trtnt. A poklokra val alszllst teht kpes
rtelemben vesszk: az rtnk vllalt bntetst tetfokt, s kibeszlhetetlen
lelki szenvedst jelenti.
Ha Krisztus csak testileg szenvedett volna, csak a testnek s nem
a testnek s lleknek megvltja. Ez a lelki szenveds nyilvn a testinl
is slyosabb lehetett. Arnyait nem ismerhetjk, csak sejthetjk s
a jelekbl kvetkeztethetnk r. Mikor Jzus Ptert s a Zebedeus
fiakat maga mell vette a Gecsemn kertben “kezde szomorkodni s
gytrdni”. Ekkor monda nkik: “Felette igen szomor az n lelkem,
mind hallig”. (Mt 26,37k) - A nagy halltusban angyal jelent
meg erstsre. A vvd Jzusrl ezt mondja az rs: “Az verejtke
olyan vala, mint a nagy vrcseppek.” (Lk 22,44) Vvdsban gy
kilt fel: “n Istenem, n Istenem, mirt hagyl el engemet!”
(Mt 27,43) A mrtrok szenvedse valban ms volt, a Krisztusval
ssze sem hasonlthat. k nem reztk az Istentl val elhagyattats
knjt. Istvn egyenesen megnyilatkozott egeket ltott s boldogan
ment a hallba. ppen az Istentl val elhagyattats a poklok-pokla.
Ha nem vesszk figyelembe Jzus hallnak rendkvlisgt, megtkzhetnnk
azon, hogy Jzus lgyabbnak s flnkebbnek mutatkozott mint a legtbb
kznsges ember. Gyilkosok, rablk s gonosztevk megtalkodottan
sietnek a hallba; azt sokan ggs llekkel megvetik, msok meg nyugodtan
elszenvedik. Isten Fia viszont megrmlt, vrt vertkezett? Megszgyent
gyngesg volna, ha a kznsges halltl val flelmben ennyire
gytrdtt volna. Nem; Krisztus harca slyosabb volt, mintha kznsges
halllal vvdott volna.
ppen hallnak rendkvlisgbl lthatjuk, milyen sokba kerlt Isten
Finak az dvnk. Mikor kezddtt a poklokra val alszlls? Amikor
a “keser pohr” elmulasztsrt knyrgtt Jzus. s mikor vgzdtt?
Amikor az Atya kezbe tette lelkt. Klvinnak ezt a magyarzatt kvetik
hitvallsaink (Heid. kt 44. k.)
25.3.3 A rmai vlekeds
A rmai katolikus egyhz kihasznlja az Apostoli hitforma tteleinek
sorrendjt s egszen msknt magyarzza a poklokra val alszllst.
E szerint Jzus valsggal az “alvilgba” ment, az “atyk elcsarnokba”
(limbus patrum) s els kirlyi tnyeknt meghirdette ott a megvltst,
az szvetsg re vrakoz kegyeseinek.
Ez a magyarzat egy bevallottan homlyos (Schtz: Dogmatika I. 495.
l.) szentrsi helyre: 1Pt 3,18-20-ra tmaszkodik: “elmenvn, a
tmlcben lev lelkeknek is prdiklt” stb. Ez a hely azonban kifejezetten
a No korabeli engedetlenekrl szl csupn, nem pedig az szvetsg
kegyeseirl, s mint az sszefggsbl kitnik, Noval kapcsolatban
a “vzen t val megtartatsrl”, mint a keresztsg elkprl
beszl. (Rmai rszrl nhny rokonhangzs helyet, mint Ef 4,8-10;
Rm 10,7 is idzni szoktak, de csekly bizonyt ervel. Az evangliumok
Jzus “pokoljrsrl” egyltaln nem beszlnek.)
Klvin is ismeri a szba jhet szentrsi helyeket, s az ingatag
alapozs rmai rvelst, a mitolgiai rtelemben vett alszlls
gondolatt mgis elutastja. Ilyen alszlls nlkl is ll a Biblia
egyrtelm tantsa: az szvetsg kegyesei, mr a meggrt Krisztus
rdemre val tekintettel dvzltek. (Csel 15,1; 1Kor 10,3-4 stb.)
Krisztus vltsghallnak ugyanis visszahat ereje is van, s ennek
rvnyestse nincs a poklokra val szemlyes alszllshoz ktve.
25.3.4 A vita fellobbansai
Homlyos krdsrl lvn sz, a vita a l6. szzaddal sem csitult el.
Protestns exegtk is emlegetik olykor a pokolra val alszllst,
mint amely Krisztus kirlyi tisztnek els tnye: me, ppen a stn
birodalmban hirdette meg Krisztus a diadalmas vltsgot. A gondolat
brmily tetszets, ppen az jabb bibliakutats eredmnyei meggondolsra
ksztetnek.
- Nevezetesen a hades vagy seol, amirl itt sz van eredetileg egyszeren
a holtak hzt jelentette, s csak a kzpkortl kezdve lett minstetten
a krhozottak helye, a pokol, ahol a gonosz lelkek bnhdnek. (Ebbe
a jelentsvltozsba belejtszott a purgatriummal kapcsolatos rmai
spekulci.) Eredetileg bibliai rtelemben teht a holtak hza mr
az a sziklasr is, ahov Jzust temettk. Ebben az esetben pedig a
poklokra val alszlls csupn a katabasis vgs fokt jelenti, azt,
hogy Jzus vllalta rtnk a hades-t is. A poklokra val alszlls
teht az eltemettetst magyarzza, gy hogy azt egy fokozott erej
kifejezssel teszi nyomatkosabb. Jzus diadala (az anabasis) klnben
is ksbb, csak a feltmadssal kezddik.
- Olykor megpendtenek egy msik gondolatot is, mely szerint a poklokra
val alszllson azt kell rtennk, hogy Jzus a holtak birodalmban
prdiklt: meghirdette a vrakoz lelkeknek a szabadts rmt, s
ezzel mintegy jra felknlta nekik az evangliumot. Ebbl fakad a
tovbbi krds: Prolonglhat-e a dntsre kiszabott id a hall utnra?A hivatkozsi hely (1Pt 9,6) hatrozottan mlt idben s egyszeri
esetrl beszl, teht a ksbbi idkre nem ltalnosthat. Mg a
hirdetett evanglium halltvolsgn kvl maradottakra sem. Igaz,
Isten szmra nyitva llhatnak olyan lehetsgek is, melyek az embernl
a halllal lezrultak. A Biblia azonban az erre vonatkoz spekulcik
tjt hatrozottan lezrja. A fldi let egyszeri lehetsg a dntsre.
A dnts megismtlsrl, illetve mdostsrl, mint ksbbi hades-beli
lehetsgrl a Biblia egyltaln nem beszl. Ezrt v a felknlt
alkalmak elszalasztstl, az let eljtszstl. “Ma, ha az szavt
halljtok, meg ne kemnytstek a ti szveiteket!” (Zsid 3, 15)
A Gazdag s Lzr pldzata pedig a “nagy kzbevettetsrl” beszl,
mely a hall utn mr lehetetlenn teszi az “ltalmenetelt” (Lk
16,26). Egybknt is az effle spekulci az dvegyetemessg gondolatval
val feleltlen jtk.
J, ha itt is vilgosan ltjuk a dogmatika Biblia-szabta hatrait.
Jzus a megtrt gonosztevnek azt mondta a kereszten: “Ma velem
leszel a paradicsomban”. Utols szavai szerint pedig az Atya kezbe
tette le lelkt. (Lk 23,43-46) Sem a dogmatika, sem semmifle teolgia
nem tehet ezeken tlmen megllaptsokat a Krisztus halla s feltmadsa
kzt trtntekre. Mi se mondhatunk tbbet, mert a tbblet gyis csak
emberi blcsessg hitet beszde.
|