//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

24. Krisztus prftai tiszte

24. Krisztus prftai tiszte


24. Krisztus prftai tiszte

24.1 A hrmas tiszt krdse

Mit hozott Krisztus az Atytl minknk? Klvin nyomn hrom dologban
foglalhatjuk ssze: prftai tisztt, papsgt s kirlysgt. Ezen
elnevezsek eredete az szvetsgre nylik vissza. Hrom isteni eredet
szvetsgi tisztsg van, amelybe szent kenettel iktattk be a kivlasztott
szemlyt: a prfta, pap s a kirly.

E hrom tisztsg keretbe illesztve szoktk elterjeszteni Jzus letmvt.
Prftai tisztnek krbe tartoznak: tantsai s csods gygytsai;
fpapi tisztbe: szenvedsei, halla s pokolra val alszllsa;
kirlyi tisztbe: feltmadsa, mennybemenetele, uralkodsa s eljvend
tlettartsa. Ezek a tisztsgek azonban Jzusban sem idileg, sem
fogalmilag nem klnthetk el teljesen egymstl, hanem klcsnsen
thatjk egymst. Kirlyok-kirlya, mert a dvidi kirlysg mly rtelme
az megszentelt uralmban teljesedik be, gy hogy prftl s utat
mutat az egyhznak s vilgnak. Egyetlen fpap, mert hatalma van mindenek
felett, oly termszetes hatalom, mely egyhzi tisztsgekbe sohasem
foghat, intzmnyekbe nem rgzthet. Legfbb prfta, mert kirly
s teljhatalommal beszl. Mind a hrom tisztsg ugyanazon szemly
letnyilvnulsa, ezrt mindenik tiszt lthat vagy lthatatlan mdon
a msik kettt is magba zrja. Legfeljebb a rszletrl-rszletre
halad trgyals kelti tmenetileg az elklnls ltszatt.

Krisztus mve hrmas tiszt szerint val tagolsnak mlyrehat s
messzegaz bibliai gykrzete van, ezrt ez a trgyalsi md igen
jelents sszefggsekre mutat r:

  1. Emlkeztet az - s jszvetsg szoros egyv tartozsra, bels egysgre.
    Termszetesen azzal a fenntartssal, hogy az szvetsgi tisztsgek
    csupn elkpei az jszvetsgieknek, de mindenesetre sok szemnyitogat
    tanulsgot s tbaigaztst rejt elkpei. Mg kvlll szemll
    is knytelen elismerni, az szvetsg egsz gyakorlati alkata olyan
    ntforma, mely alkalmas az jszvetsg mondanivaljnak befogadsra.
  2. A hrmas tiszt szkmjt egymagban is elegenden indokolja Krisztusnak
    a neve. A Christos nv, mint a hber Masijach-Messis grg fordtsa,
    tudvalevleg felkentet jelent, s kifejezetten az
    hrmas tisztre utal. Olajjal kentk fel mind a prftkat, mind
    a papokat s kirlyokat. Jzus maga igen tartzkod a messis cmmel
    szemben; akkori kzkelet politikai tartalmt nem vllalta, st stni
    ksrtsnek tartotta (Mt 4,8-10). De abban az rtelemben, hogy az
    orszga nem e vilgbl val, soha el nem utastotta, st elfogadta.
    Nem a nacionalista sznezet npi vradalmakat - melyek ellen tantvnyai
    krben mindvgig kzdtt (Mt 16,23) -, hanem az szvetsg dvgreteit
    vllalta. A kt szvetsg, az s az j folyamatossgt legerteljesebben
    ppen a messis-cm fejezte ki: Jzus a Krisztus, Izrael hivatsnak
    betltje. Br maga egyebek kzt a dnieli rtelm emberfia (Dn
    7) cmet hasznlta, mgis valamennyi bibliai cme kzl (amilyen a
    prfta, a Jehova szenved szolgja, Dvid fia, a fpap, az r, az
    idvezt, az Ige, Isten fia), utbb a hsvti esemny hatsa alatt
    a Messis-Krisztus kapcsoldott legszorosabban Jzus szemlyhez.
    Cmbl tulajdonnvv vlt, s valban alkalmas sokrt munkja egybefoglalsra.
  3. Nem hagyhatjuk figyelmen kvl az egzisztencilis vonatkozst sem.
    A Krisztus-hit azt jelenti, elfogadjuk kijelentst, s re bzzuk
    magunkat. re felttlenl, msra csak felttelesen. Elfogadjuk, mint
    fpapunkat, akitl kapjuk az Atyhoz val menetelt, a hlra indt
    kegyelmet. Elfogadjuk, mint kirlyunkat, aki biztonsgot nyjt s kzdelmeinkben
    vezrel. Voltakppen nem is mi fogadjuk el t, hanem tesz minket
    hrmas tiszte rszeseiv olyan, cselekedetekre indt rtelemben,
    ahogy azt Ktnk klasszikus mdon fogalmazza meg: “Mirt hvnak
    tged (Krisztusrl) keresztynnek? - Azrt, mert hit ltal Krisztusnak
    tagja, s gy az felkenetsnek rszese vagyok, avgre, hogy nevrl
    s is vallst tegyek, magamat l hlaldozatknt neki adjam s a bn
    s rdg ellen ez letben szabad lelkiismerettel harcoljak s azutn
    vele egytt minden teremtmny felett rkk uralkodjam.” (Heid.
    K. 32. k.)

Ilyen tgas dvtrtneti sszefggsbe illeszkedik a hrmas tiszt
szerint val trgyalsi md, amelynek figyelmet rdeml tanszablyoz
szerepe is van, nevezetesen v az egyoldalsgoktl. A racionalizmus
hajlamos volt a prftai tiszt, a pietizmus a fpapi tiszt, a vallsos
szocializmus a kirlyi tiszt egyoldal hangslyozsra. Pedig voltak
rgibb s jabb mintk, mind a hrom tiszt egybefogsra. A krisztolgiai
hrmas tiszt szrvnyosan elfordul mr a rgi atyknl s a kzpkori
teolgusoknl is. Legnagyobb hatssal Klvin alkalmazta, kinek pldjt
lutheri rszrl is sokan kvettk.

Ezt a protestantizmusban meggykerezett elterjesztsi mdot, szzadunk
derekn a dogmatikai lkusok fradhatatlan trendezje, Barth bizonyos
fokig mellzte. Nagy Dogmatikjban a Krisztusban nyert kiengesztelds
tant a szoksostl eltren ketts irny mozgs szkmjban adja
elnk. Az egyik a fellrl lefel hat: Isten alhajlik hozznk, bnskhz
Krisztus emberi alakjban. A msik a lentrl felfel hat: Isten felmagasztalja
Krisztust, s Krisztusban maghoz emeli, megszenteli az embert: Elbbit
trgyalja a KD IV/1, utbbit a KD IV/2 ktetben. De errl a ktirny
mozgsrl is hangslyozza: egyazon esemny kt klnbz aspektusa
csupn. Maga az alapgondolat nyilvn nem j: valamilyen sszefggsben
szinte minden krisztolgiban megtallhat. Pl. a mi Victor Jnosunk
krisztolgijnak gerince - Barthot egy vtizeddel megelzve -
ebben az egymst kvet fejezetprban olvashat: “Megalztats mind
a poklokig”, “Felmagasztaltats mind a mennyekig.” (Ref. hiszekegy
1943,169-194) Barthnl csupn a ktirny mozgs egysgben-ltsa
pratlanul kvetkezetes s tfog alkalmazsa az j, no meg mindaz,
ami a krisztolgiai szemllet ilyenfajta sszpontostsbl kvetkezik.

Az jszer vagy szokatlan elterjesztsi mdoknak, ha egyltaln rsszerek,
megvan a ktsgtelen elnyk. Olyan lnyeges bibliai mozzanatokat
hoznak felsznre, melyek a rgi, a sokszori hasznlatban elmerevedett
szkmban nem rvnyeslnek elgg. Esetnkben pl. sikerlt Jzus
szemlye s munkja szerves egysgnek kidombortsa. Azrt kockzatos
a kett kln trgyalsa, mert knnyen sztvlhat, st elklnlhet
egymstl a kett, pedig Jzus szemlyt nem ismerhetjk meg, csak
a munkibl, munki viszont szemlybl nyerik rtelmket. nemcsak
eszkze munkinak, hanem az, aki munkiban megmutatkozik: maga
Isten megbkltet tette. Isten nem Krisztuson t ad valamit, hanem
Jzus Krisztust magt adja.

Ha mi ezttal mgis a hagyomnyos elterjesztsi mdot kvetjk, annak
tbbfle oka van. Egyszerbb s ttekinthetbb a rgi, jobban simul
hitvallsainkhoz, spekulcikra is kevsb csbt. Az j szkmkkal
val ksrletezsnek elssorban a monogrfia a helye, ami meg is kvnja
az ilyenfajta ksrletezseket. A tanknyvszer sszefoglalsnak,
a monogrfikkal ellenttben, a tbbszrsen kiprblt megoldsi mdokat,
leszrt eredmnyeket kell nyjtania, ttekinthet formban. De vigyzat,
azrt ezen a mdszertani elven sohase szabvnyostott gondolkozst
rtsnk, ne valami res szkematizmust.

Klnben ppen Barth adott r pldt t vagy hat ragyog hitvalls-magyarzatban,
hogy a rgi szkmkban is lehet rvnyesteni az j mondanivalt.
St a nagy Dogmatika trgyalsi mdja is csak viszonylagosan j, mert
azrt a hrmas tiszt is nyilvnvalan ott van a krisztolgiai ktetek
fejezetei mgtt, mgpedig ebben a sorrendben: a KD IV/1-ben a fpapi
tiszt, a IV/2-ben a kirlyi tiszt s a IV/3-ban a prftai.

Mi a hagyomnyos elterjesztsi mdot kvetjk, de kzben folyton
szem eltt tartjuk a szksges kritikai szempontokat s rvnyesteni
igyeksznk azt a felismerst, hogy Jzus szletse, lete, halla,
feltmadsa csupn vltozatos elismtlse, szemlltetse s magyarzata
annak, hogy kirly, fpap s prfta. Jzus minden cselekedetben
nmaga van benne. gyelni fogunk teht a trgyals sorn a szemly
s munka egysgre, hogy a vlasztott trgyalsi mddal el ne vonatkoztassuk
a kettt egymstl.

24.2 Jzus tantsa s csodi

24.2.1 Tanti munkja

A prftai kenetrl vilgosan beszl zsais (61,1 k.). Az szavait
idzi Jzus, aki a prftasg lelkt hordozta, mint az Atya kegyelmnek
hrnke, tanja s vghezvivje: “Az rnak lelke van nrajtam, mivelhogy
felkent engem, hogy a szegnyeknek az evangliumot hirdessem, elkldtt,
hogy a tredelmes szveket meggygytsam, hogy a foglyoknak szabadulst
hirdessek s a vakok szemelnek megnylst, hogy szabadon bocsssam
a lesjtottakat, s hogy hirdessem az rnak kedves esztendejt.”
(Lk. 4,18 k.)

Ennek a kenetnek hordozja a mi Fprftnk. Felismertk benne a Mzes
ltal meghirdetett igaz prftt. (5Mz 18,8 k. v. Csel 3,22 s 7,37-el)
Figyelmet rdemel, hogy maga a np, vagy annak egy rsze jutott erre
a felismersre. Pl. a naini ifj feltmasztsakor a csoda lttn a
szemtankat “elfogta a flelem s dicstk az Istent, mondvn:
Nagy prfta tmadt mi kzttnk; az Isten rtekintett az npre.”
(Lk 7,16) A prftasg az egyik legrgibb magyarzat Jzus szemlyt
s mvt illeten, mondhatni: a krisztolgia egyik legsibb kristlyosodsi
pontja. rthet mdon, a zsid-keresztynsg talajn tlttt be jelents
szerepet. A zsid-keresztynsg felszvdsval, a prfta-cm, testamentomi
gykrzete ellenre is httrbe szorult. Taln azrt is, mert Jzus
letmvnek csak egyik oldalt fogja t s nem a Feltmadott munkssgnak
teljessgt.

Mi az j Jzus prftai tisztben? Az jat nem tantsa szkincsben
kell keresni. Ha ma “knani nyelvet” emlegetnk, az a rgies
z bibliafordtsokbl, a hagyomnyos (avas?) egyhzi szhasznlatbl,
a kznapi beszdtl eltvolodott katedrai nyelvbl kvetkezik. Ezzel
szemben maga Jzus, mg kornak nyelvn, az egyszer emberek kzrthet,
htkznapi nyelvn beszlt. Szhasznlata megegyezett a halszok,
vmszedk s vndortantk nyelvvel. - Tantsa nem is mfajban
volt j. Hasonlatok, buzdt s int beszdek, vitk s blcs mondsok
msok nyomn is maradtak fenn. j azonban tantsmdjnak keresetlen
egyszersge s pratlan kifejez ereje. Pldzatait a kisgyermek
is megrtheti s a tuds is ellmlkodhat rajtok. Nemcsak a zsinaggban
tantott, mint a rabbik, hanem a termszet ln, a hegyen, a tparton,
vndorton. Kveti is tbbnyire olyanok, akiket egy chbeli rabbi
tvoltartott volna magtl: asszonyok, gyermekek, vmszedk, bnsk,
ltalban az utca npe.

Az egyszersg azonban kirlyi ignyt rejt: nem rsmagyarz csupn,
hanem kzvetlen tekintllyel szlaltatja meg Isten akaratt. Hatalommal
szl, Isten akaratn meri mrni a trvny bet szerinti rtelmt.
Prftasgban j a zsid vradalmakkal szemben az, hogy Jzussal
elkzelgett a mennyeknek orszga (Mt 4,17), st elrkezett, megjelent
Isten orszga (Mt 12,28). “Lttam a stnt, mint villmlst lehullani
az gbl.” (Lk. 10,18) Ezt csak mondhatta gy, az dvtrtnet
nagy fordulpontjn: a “mr igen” s a “mg nem” hatrn.

Tanti munkja ezrt minden ms tantstl, mg
az eltte jrt prftk tantstl is klnbzik. A nagy prftai
egynisg, Keresztel Jnos gy fejezi ki a klnbsget: “n vzzel
keresztellek titeket, de elj, aki nlamnl ersebb, akinek nem vagyok
mlt, hogy sarujnak ktjt megoldjam: az majd keresztel titeket
Szent Llekkel s tzzel.” S hogy mekkora kirlyi hatalommal rkezik
Jzus, gy szemllteti: “Szrlaptja kezben van, s megtiszttja
szrjt; s a gabont csrbe takarja, a polyvt pedig meggeti olthatatlan
tzzel.” (Lk 3,17 ) Anlkl, hogy a prftk dvtrtneti szerept
kisebbteni akarnk, Krisztushoz val viszonyukat gy sszegezhetjk:

A prftk csak Krisztusra mutattak, pedig maga volt a vrva vrt,
akire mutattak. A prftk az igt hirdettk, pedig maga volt a
testetlttt Ige. Mint ilyen, nem tartozott sem a “vilgjavtk”,
sem a “morlprdiktorok”, sem a “vallsalaptk” sorba.
mindezektl klnbztt s mindezeknl tbb: az Atyval val viszonyunk
helyrelltja, a Bkessg Fejedelme. (Jn 1,52)

24.2.2 Csodatettei

Tanti munkssghoz hozztartoznak csodatettei. Ezt ma azrt kell
hangslyoznunk, mert trtntek ksrletek, egzisztencialista hatsok
alatt, a csodk mellzsre. Pl. Bultmann Jzus-knyve (1926 s 1951),
a csodk mellzsvel, kizrlag Jzus tantsaira szortkozik. Ezzel
szemben Jzusnl nyomatkos hangslyt kapnak a csodk.

A gutattt meggygytsnak pl. ilyen indoka hangzik: “Hogy megtudjtok,
hogy az ember Finak van hatalma e fldn a bnket megbocstani,
monda a gutatttnek: Mondom nked, kelj fel, vedd fel a te nyoszolydat
s jrj!” (Mk 2,9-11) “Azok a dolgok, amelyeket n cselekszem,
tesznek bizonysgot rlam, hogy az Atya kldtt engem.” (Jn 5,36)
“Ha az n Atym dolgait nem cselekszem, ne higgyetek nkem. Ha pedig
azokat cselekszem, ha nkem nem hisztek is, higgyetek a cselekedeteknek,
hogy megtudjtok s elhiggytek, hogy az Atya nbennem van, s n
benne vagyok.” (Jn 10,37 k.) “Magokrt a cselekedetekrt higgyetek
nkem.” (Jn 14,11) - Itt nemcsak arrl van sz, hogy Jzusnl
a sz s tett bmulatos egysgbe fondik, hanem ennl sokkal tbbrl:
Tanait tettei magyarzzk; maga is ilyen magyarzatoknak tekintette
csodatteleit. Nemcsak “teolgijval” nevelt. tantott, vgasztalt,
segtett s gygytott. Krisztus egyhzban s a keresztyn letben
is elvlaszthatatlanul egyv tartozik a prdikci s a diaknia,
a szval s tettel val bizonysgttel.

Ezzel azonban csak a sz s tett mellzhetetlen sszefggsre mutattunk
r, de nem szltunk magrl a csodrl. Krdsess a csoda akkor vlt,
amikor valami idegenszert reztek benne, amit valahogy igazolni kell.
Ez pedig nem a felvilgosods idejn kvetkezett be, mint ahogy nmelyek
gondoljk, hanem jval elbb, mr a 4. szzad tjn. Hogy lpheti
t a teremt Isten a termszet rendjt, a trvnyad a trvnyt?

A megolds irnyt vszzadokra szl rvnnyel goston szabta meg.
gy tette fel a krdst: A termszet ellenre trtnnek a csodk?
Nem; csak az ltalunk ismert termszet ellenre, de nem magnak a
termszetnek ellenre. Mert, hogy mi van a termszet ellenre, (contra
naturam), s mi a termszetnek megfelel, azt mi nem tudhatjuk (De
civ. Dei XXI. 8. par.)

goston klasszikus krdsfeltevsben az a mig is helynval, hogy
a mi termszetismeretnk, mg a modern termszettudomny szintjn
is, valban csak rsz szerint val, s korntsem teljes. Helytelen
viszont, hogy a csodakrds ezzel akarva-akaratlan az apolgia terletre
toldott t, a hitvdelem pedig nem ismert mrtket. Hallatlan buzgalmban
mindent “menteni” akart, st hamis analgikra ragadtatva, tltette
magt a bibliai jzansg hatrain is. Abbl a feltevsbl kiindulva,
hogy a csoda nem a termszettel, hanem csak a termszet ltalunk szlelt
s megszokott menetvel ellenkezik, utat nyitott a hittel egytt a
babonasgnak s a kett gyakorta egybefolyt. A Bibliban elfordul
dmoni jelensgek folytatsnak vltk pl. a babons boszorkny-hitet.
Aztn a jzan ellenvetsek s tiltakozsok sem akadlyozhattk meg
a boszorknygets borzalmait.

Ezzel a csodahitet, st ltalban a hitet megingattk s lejrattk.
Az ldatlan folyamatot a felvilgosods diadalmas szelleme csak felgyorstotta.
Az apolgia most mg srgetbbnek tnt. A hit vdelme s igazolsa
a csodk krdsben azt jelentette: a csodkat iparkodtak termszetesnek
feltntetni, rthetv tenni, “megmagyarzni”. Pl. a gygytsi
csodk esetben hivatkoztak a modern orvostudomnyra, mely szmol
a pszichoanalzis s szuggeszti, az okkultizmus s spiritizmus lehetsgvel,
s ksz azt, ami tegnap mg csodaszmba ment, viszonylagosan rendkvli,
de hihet esetnek tekinteni.

Valamit azonban ne feledjnk: az elhihetsg ms, mint amit az jszvetsg
hitnek nevez, a csodk pedig ppen ezzel a hittel fggenek ssze,
s ettl elszaktva rtelmket vesztik. A tudomnyos magyarzsi ksrletek,
meglehet, a modern ember botrnkozst cskkentik vagy elhrtjk,
de ugyanakkor a hitrl is elterelik a figyelmet. Minden hasonlsg
ellenre, ms skon mozog az egyik s ms skon a msik. Az evangliumi
csodkban nem a vilg mg ki nem kutatott, rejtett eri hatnak -
a valsznstsre trekv apologetizls gy igyekezett elkpzeltetni
a dolgot -, hanem a csodkkal Isten orszga tr be a fldi vilgba,
vratlanul, mint valami ba az j.

Az evanglium voltakppen nem is “csodkrl” beszl, hanem jelekrl,
mennyei jeladsokrl (teras, semeion), az isteni er (dynamis) megmutatkozsrl.
Mind hatalmi tnyek, a felttlenl rendelkez isteni szabadsg megnyilvnulsai.
A jelt ltott sokasg muldozva mondja: “Ilyet mg sohasem lttak
Izraelben!” (Mt 9,33) A rendkvli esetek az dvzenet jelszer
megvalsulsai. Minden ismert renddel szemben idegen s megfoghatatlan
jelensgek, teht fizikai, kmiai, biolgiai s ms termszeti trvnnyel,
annak lefolysi mechanizmusval rtelmes mdon nem mrhetk. St az
ilyen ksrletek csak elterelik a figyelmet a lnyegrl, nevezetesen,
hogy ezekben a jelekben a kzelg istenorszga van mr jelen, pldaszeren.
Az ezrek megvendgelsben pl. a testi szksg felszmolsa mutatkozik
meg, mint gret, s mint szocilis tettre hvs egyszerre. Ennek a
jelnek is az evangliumi sszefggsben van rtelme; tvol ll mindenfle
varzslstl s mgitl.

Valamennyi evangliumi csoda felhvs a hitre. “Te vagy az Isten,
aki csodt mvelsz; megmutattad a npek kztt a te hatalmadat.”
(Zsolt 77,15) Ez a hitvalls az egyetlen lehetsg a bibliai csodamegrts
kifejezsre. Ebbl, mg goston tekintlye se zkkentsen ki, jelszv
vlt mondsa mg kevsb!

24.2.3 A benne val prftls

A prfcia szerepe a zsidsgban ott szakadt flbe, ahol Isten orszglsa
elkzelgett. Akr felismertk, akr nem: Krisztusban minden prfcia
betelt, ezzel vget is rt, kivve az benne val prftlst. Minden
prftls, amelyik nem benne trtnik, olyan, mint a polyva s szemt.

Figyeljk csak meg az apostolokat, mondja Klvin, “nevk is mutatja,
hogy tisztkben mennyi van rjuk bzva, hogy ti. ha k apostolok,
akkor ne fecsegjk azt, ami nkik tetszik, hanem becslettel teljestsk
annak parancsait, aki kldte ket.” (Inst. IV. 8. 4.) Az benne
val prftls pedig annyi, mint hsges rsmagyarzat. Azrt semmire
sem kell jobban trekednnk, mint arra, hogy gyarlsgunk tudatban
gondosan megmaradjunk Isten igjnek hatrain bell, vagyis benne
prftljunk. Viszont Isten igjben bizakodva mindent merjnk, amit
az ige parancsol.

Krisztus prftai tisztt a mennyei szzat gy foglalta ssze: “Ez
az n szerelmes Fiam, t hallgasstok!”

24.3 Jzus bizonysgtev lete

24.3.1 A bnnlkli ember

Jzus tantsa s csodi mgtt letnek bnnlkli tisztasga ll.
Ember-voltnak kifejez szava: a test, a bn tkval vert dmi termszet.
Amidn emberr lett, ennek a termszetnek bels ellenmondsait vette
fel.

Nem is akart ezektl-az ellentmondsoktl s a velk jr tusakodsoktl
menteslni, nem akart az embersors all kimeneklni. “Nem tekintette
zskmnynak, hogy Istennel egyenl” (Fil 2,6), hanem mint a bnsk
s vmszedk bartja (Mt 11,19) a gonosztevkhz szmttatott (s
53 12), st maga is “bnn ttetett” (2Kor 5,21), a bnbnat
keresztsgt vette fel (Mt 3, 15) s a vilg bnt hordozta (Jn 1,19)

Midn mindezt megtette, egy dolgot sohasem kvetett el: a vilg bneit
csak hordozta, de nem cselekedte. az egyetlen bnnlkli ember.
Folyton leselked ellensgeinek egyszer azt mondta; “Ki vdol engem
kzletek bnnel?” (Jn 8,46) A Biblia egyrtelm bizonysgttele
erre a felelet: “ bnt nem cselekedett, sem a szjban lnoksg
nem talltatott” (1Pt 2, 22), “szent, rtatlan, szepltelen”
(Zsid 7,26) volt. Nem kvette teht az els dm pldjt. Mint a
msodik dm, ott cselekedte a jt, ahol az els rosszat cselekedett.
Bnnlklisgben a hazahv hang: hazahvja tkozl testvreit
az idegenbl, a szolgasg hzbl.

24.3.2 Jzus letnek eltr rtkelse?

Flrertsekre vezethet az az eltrs, mely Pl apostol s az evanglistk
kzt mutatkozik. Pl a leveleiben csak Jzus hallt s feltmadst
emlegeti, mintha Jzus letnek tbbi mozzanata irnt nem is rdekldnk.
- Ezzel szemben az evangliumok ppen a Plnl mellztt mozzanatokat
rszletezik s viszonylag keveset beszlnek a hallrl s feltmadsrl.
- Vajon csakugyan eltren, st ellenttesen rtkelik Jzus lett
az apostoli levelek s az evangliumok? Erre a krdsre Barth -
a Genfi kttl (1545) eltren - a kvetkez feleletet adja (Credo,
1935): Nincs ellentt, mert az gyvlt ellentt csak ltszlagos.

Pl ugyanis, amikor Jzus hallt s feltmadst emlti, voltakppen
hatalmas sszefoglalst csinl: kt szba belesrti Jzus egsz lett.
Ilyen sszefoglal rtelm hely pl. Fil 2,6-11. Viszont az evangliumok
sem “Jzus-letrajzot” akarnak adni, aminek vgre odabiggyesztettk
a hallrl szl tudstst. Ha jobban megfigyeljk az evangliumokat,
kitnik, mindaz, amit Jzus fellpsrl, szavairl s tetteirl mondanak,
mind a vg fel mutat. Jzus lete, egyre gyorsul zuhanssal lejt
lefel. Ez az let nemcsak elksztse a vgs szenvedsnek, hanem
maga is egyre teljesebb, sttebb vl szenvedstrtnet, s ezt
a stt trtnetet a feltmads fnye vilgtja be. (Csel 2,22-24;
10,37-40)

Nem az teht a viszony, hogy az evangliumok teljesebb kerygmt adnak,
Pl pedig hinyosabbat vagy resebbet. Az evangliumok, mikor Jzus
letrl beszlnek, mr a hallra val tekintettel teszik, viszont
amikor Pl, Jzus hallrl beszl, Jzus lett tartja szem eltt.
- Az Apostoli hitforma Jzus lettrtnetrl mindssze annyit jegyez
meg: “szenvede Pontius Piltus alatt.” Pl pldja nyomn a Hitforma
is sszevonst csinl, s Jzus lett gy jellemzi, mint a szenveds
idejt. De valamit mg emeljnk ki:

Piltus nevnek emltsvel a hitvalls gtat vet minden olyan trekvssel
szemben, mely hitregt, mtoszt akar formlni Jzus trtnetbl.
A hitrege egszen ms, annak nincs valsgtartalma. A hitregben klttt
eszmt ltztetnek trtneti kntsbe, gy akarjk azt foghatbb
tenni, npszersteni. De ugyanakkor ki is akarjk vonni a fldi viszonylagossgok
krbl, a trtneti ellenrzs lehetsge all. Ezrt a regt (mtoszt)
az elidkbe helyezik. Jzus trtnete a Biblia adatai szerint nem
az elidkbe, nem a regk kds vilgba tartozik, hanem a vilgtrtnet
meghatrozott pontjn, annak az esemnyeibe fondva ment vgbe. Piltus
nevnek emltsvel eredetileg a doketista ramlatok mitizl szndkt
hrtottk el. Jzus trtnetisgnek hangslyozsa vgett kerlt
teht Piltus a Krdba.

Victor Jnos az Apostoli hitforma magyarzatban (Ref. hiszekegy,
1943) tlmegy a Barth-fle fejtegetseken, s igen eszmltet mdon
a kijelents tnyszersgben keresi a szkszavsg vgs indokt:
“Fontos szmunkra minden, amit Jzus Krisztus az lete sorn tantott
s cselekedett, de a legfontosabb az, hogy egyltaln volt! Maga
a tny voltakppen mr mindent magban foglal, amit Isten ltala
tudtul akart adni. maga az Isten kijelentse. Minden egyb, amiben
az valsga sztsugrzott, mindaz, amit szavaiban hirdetett s
amit cselekedeteiben elnk pldzott, mr csak aprpnzre vltsa
ennek a kijelentsnek. Istentl jv igazsgok drga ajndkait foghatjuk
fel benne, de az igazsg, ami mindent magban foglal,
maga Jzus Krisztus.” (162. l.) Ezzel az erteljes vonssal Victor
Jnos csupn teljesebb teszi a kpet, de nem akarja ktsgbe vonni
azt a tnyt, hogy Jzus fldi sorsa eleitl-vgig a megalztatsok
kldetsszer vllalsa mirettnk.

24.3.3 A bnnlkli a bnsk kztt

A testetlts s a testben-jrs ideje Jzusra nzve a szenveds ideje
volt. Mint a Ktnk mondja: “ fldi letnek egsz ideje alatt,
klnsen pedig annak vgn, Istennek az egsz emberi nemzetsg bne
ellen val haragjt testben-lelkben elhordozta.” (Heid. kt 37.
k.) Ugyanakkor ezt a nemzetsget is el kellett hordoznia. Szenveds
volt tiszta lnyvel vgighaladni az embervilg tleked, gyllkd,
rt sokadalmn. Nem hzelkedett, nem szptgette a dolgokat, nem kendzte
el hamis szval az igazsgot, st tette lthatv, mi a gonosz.
Tisztasga, szkimondsa nmagban vve is kihvs s botrnkoztats;
mr puszta jelenlte leleplezs s tlet minden kpmutats, nzs,
nltats s hazugsg felett. gy gyltek az okok, amirt szkebb
s tgabb krnyezete elhagyta, kitasztotta, ldzte, vdolta, eltlte
s megfesztette.

Jzus fldi lete mgsem csak szenveds; tragyogott szenvedsein
a llek derje, a termszet szpsgn, a virgokon s madarakon, a
kisgyermekeken, s fleg a kldetsn val rvendezs. rlt a mennyei
Atya nagysgos dolgai lttn. St: lete diadalmas let, mgpedig
a szenvedsbe rejtett diadal s gyzelem. A fnyek s rnyak arnyait
egy bibliai szemle rzkeltetheti.

Vannak Jzus fldi letben mozzanatok, amelyek a szenveds ltalnostst
egyenesen cfoljk. gy pl. Jnos evangliuma prolgusban azt olvashatjuk:
“Lttuk az dicssgt, mint az Atya egyszlttnek dicssgt.”
Mshol meg Pter nneplyes bizonysgttele cseng felnk (Mt 16,16),
ismt mshol az r sznevltozsrl, megdicslsrl van sz (Mt
17,2). Aztn megemlthetnk a csodkat (pl. Jn 2,11), a kzeled istenorszgnak
jeleit, Isten szabados kegyelmnek rmteli manifesztciit. (Mk 2)
Mindezek mr Jzus fldi letben felvetdnek.

Nem is akarjuk felvetdsket eltussolni, csupn hangslyozzuk: ezek
a jelek s csodk Jzus letben nem llandsulnak, hanem felvetdnek
s ismt eltnnek. Ezek a sttben felvillan fnyek a hsvti trtnethez
tartoznak, annak az elljr felvillansai, hogy aztn mg nagyobb
legyen a sttsg. Kivtelek; a szably ugyanis e kivtelektl eltekintve
az, hogy Jzus fldi letben elrejti dicssgt, mgpedig szenvedsbe
rejti.

Jzus itt nem gyz, hanem szenved. Nincsen sikere, vagy ha van, az
a siker ppen a dnt pillanatban gy elolvad, mint a napra tett h.
Mkdse tetfokn panaszra fakad: “Jeruzslem, Jeruzslem! Ki megld
a prftkat s megkvezed azokat, akik tehozzd kldettek, hnyszor
akartam egybegyjteni a te fiaidat, mikppen a tyk egybegyjti kis
csibit szrnya al; s te nem akartad!” (Mt 23,37) - m sikert
s sikertelensget nem emberi szemmel nz. Mint jvevny s idegen
vndorol e fldi treken. A csald, np, llam, kultra nagy krdsei
alig foglalkoztatjk, alig rdeklik. Valami ms s sokkalta nagyobb
dolog foglalkoztatja, de kit rdekel az a ms?

Mint a np tantja s a tantvnyok nevelje alig r el valamit;
nha gy ltszik, mintha clja sem volna. Npnek vallsi vezeti
a vgs idkben ppoly idegenl llanak szemkzt vele, mint kezdetben.
Mr kezdetben ppoly ellensges indulattal viseltetnek irnta, mint
lete vgn. Nem rt el velk semmit, legfeljebb azt, hogy a keresztet,
mely mr kezdetben fenyegette, vgtre csakugyan fellltottk.

De nemcsak a np hatalomflt vezreinl, hanem magnl a npnl is
hasonl a helyzet. Jzus szemlyes hatsa korntsem volt olyan lenygz
s meggyz, mint ahogy felletes mdon (filmek, regnyek, szszki
rzelgsek) alapjn gondolhatnk. A np rszrl kemny vdakkal illetik,
mg mkdse tetfokn is. A npkegy ingadozsa szerint ma hozsannt
kiltanak fel, holnap meg fesztsd meg-et. - Mg tantvnyainl
sem jobb a helyzet: Jds elrulja, s harminc ezstpnzrt a fpapok
kezre adja. Legkedvesebb tantvnyai, ppen a legnehezebb rkban
egyms utn elhagyjk; mg a kszikla-hit Pter is, mieltt a kakas
megszlal, hromszor megtagadja. Mit rthettek meg ezek a tantvnyok
Krisztus titkbl?

Jzus tulajdonkppeni szenvedse pedig csak ezutn kezddtt. Piltus
alatti szenvedsnek rnyka azonban kezdettl fogva ksri. Anyjt
karcsonykor, csak egy istll fogadta be, s Herdes mr a gyermek
Jzus letre tr. Bizony elmondhatjuk: amit Piltus alatt szenvedett,
voltakppen. mr jat alig jelentett. Csak befejezs volt, mely napvilgra
hozta azt, ami Jzus szmra mr rg valsg. Piltus, aki igaznak
tallja s mgis eltli, csupn a vilg szja. Ez a szj csak azt
mondja, amit Jzus j elre mondott: Az ember finak szenvednie kell
s hallra adatnia. gy vllalt az embervilggal kzssget, hogy
mg a kereszt knjai kzt is krrvend s gyalzkod ellensgeirt
knyrgtt. Ez is a megvlti kldets bizonysgttele.

Jzus tantvnyainak sem grt jobb fldi sorsot, mint az 6 sorsa.
Midn kikldi ket, a rgieket s a maiakat, a kereszthordozsrl
beszl s azt mondja nekik: “Gylletesek lesztek mindenki eltt
az n nevemrt; de aki mindvgig megll, az megtartatik.” (Mt 10,22)

24.3.4 A szeretet bizonysgttele

Jzus letnek esemnysorozatt a “szenveds” fogja egybe. De
a szenveds csak kls ktelk. letnek bels ktelke, egysgbe
fogja az, hogy a sok szenveds rtnk trtnt. “Betegsgeinket
viselte s fjdalmainkat hordoz… Megsebesttetett bneinkrt,
megrontatott a mi vtkeinkrt… az sebeivel gygyulnk meg.”
(s 53,4 k.) Nemcsak rtnk, hanem ltalunk szenvedett, de szenvedsei
kzepett sem vlt hozznk htlenn. Mindvgig a kitasztottak, vmszedk
s bnsk bartja maradt, a magnos szenvedk s betegek trsa. Nem
lett hivatshoz htlenn gy, hogy a ksrtre hallgasson s a knnyebb
utat vlassza. Megmutatta, mit jelent msokrt lni, mit jelent szeretni.
gy ismerte az embert, mint senki ms, s mgis gy szerette az embert,
mint senki ms.

ppen ldozatos szeretetbe rejtette el isteni rangjt. Elhinnk-e
szeretett, ha isteni felsgben s pompjban jtt volna hozznk?
Tlnk idegen felsge inkbb tasztott, mint vonzott volna. azonban
nem akart tvolsgot tartani. Mint hozznk hasonl, rangrejtve jtt,
s a vllalt sorskzssget szeretete tnyeivel demonstrlta. Kiltt
nem is kzelthetjk meg msknt, mint szeretetnek megrzse rvn:
tlt rajtunk s mgis szeret minket. Felkelti bennnk a viszontszeretetet,
s ezltal ismerhetjk meg szemlyisge titkt: a megtart isteni szeretetet.
- Matematikai feladatot hideg fejjel is meg lehet oldani. A teolgihoz
ennyi nem elg; mint a rgiek mondottk: pectus est quod theologum
facit (amivel azonban nem az expektorciknak akartak teret nyitni).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!