VIII. rsz: A FIISTEN MUNKJA
23. Krisztus eljvetele
23. Krisztus eljvetele
23.1 A testetlts
Isten Fia emberalakban jtt el hozznk. Mirt ppen emberi alakban,
s nem valami msban, mondjuk angyali lny formjban? Egyszeren azrt,
mert gy tetszett Istennek, kibeszlhetetlen blcsessge szerint.
Tallkozni akart s akar velnk, mrpedig semmi ms teremtmny sem
tud az emberrel oly igazn tallkozni, mint egy msik ember. Ember
az emberrel beszlhet, kzlheti gondolatait, rzseit, szndkait,
egyszval megrtetheti magt. gy tallkozik mint az “n” a “te”-vel.
Ilyen emberi mdon akart s akar Isten velnk tallkozni. - Kt
mozzanatot kell itt kiemelnnk, mindeniket a Biblia fogalmazza meg,
sokatmond tmrsggel.
- Az egyik szentrsi hely: Jnos 1,14: ho logos sarx egeneto. “Az
Ige testt lett s lakozk mi kzttnk, s lttuk az dicssgt,
mint az Atya egyszlttnek dicssgt.” Isten mr korbban is megmutatkozott
vlasztottai eltt: fnyes felhben, tzoszlopban, prftai szban,
a trvny leple alatt stb. De most emberi testben jtt el s lakozk
mi kzttnk. A testtltellel a Biblia egy trtneti tnyre utal.
Nem azzal az nltat clzattal, mintha lnyegi rokonsg volna Isten
s ember kzt, lm Isten olyan, mint az ember. A Biblia nem akarja
effle “egyszerstsekkel” knnyteni a megrtst, hozzfrhetbb
tenni a titkot. Ellenkezleg, ppen azt fejezi ki: Isten emberr ltelvel
roppant nagy tvolsg hidaldott t. Ez az esemny elg ok a csodlkozsra
s kivlt a hiv csodlkozhat el rajta. Nemcsak azrt, mert a hiv
tudja, hogy Isten, Isten, az ember pedig ember, hanem mert rzi azt
a tvolsgot, mely a Teremt s a teremtmny kzt a bnesettel bekvetkezett.A Biblia nem beszl semmifle isteni szksgkppenisgrl, amelyik
knyszertette volna Istent, hogy emberr legyen, az Igt, hogy testet
ltsn. De nem beszl semmifle emberi lehetsgrl sem, aminek alapjn
Isten emberr, az Ige testt lehetett. Mi csak mulva s lmlkodva
llhatunk meg Isten mindenhatsga eltt: az Ige valban testt lett.
ppen, mert ez megtrtnt tny, nincs szksg semmifle spekulcira:
a testtltel szksgkppenisgnek s lehetsgnek kiagyalsa. A
testtltelt a dogmatika nem mint problmt, hanem mint tnyt igyekszik
megrteni s lpsrl-lpsre nyomon kvetni. Mint problma megoldhatatlan,
mint tny pedig minden pillanatban hitet kvetel, s minden pillanatban
a botrnkozs lehetsgvel jr.
Spekulci helyett gymlcszbb az idzett szentrsi hely ma klnsen
idszer figyelmeztetsnek megszvlelse. Igen, az Ige testt lett.
Embervoltunk legkzzelfoghatbb jegye, meghatrozja a test, s Isten
nem vetette meg ezt a testet. Mi sem vethetjk meg. Isten a megbkls
munkjt gy vitte vghez, hogy a testi-anyagi valsggal is megbkltetett
minket. A bnnel rontott vilgban “ismt egybeszerkeszt magnak
mindeneket a Krisztusban, mind amelyek a mennyekben vannak, mind amelyek
e fldn vannak.” (Ef 1,10) Az let teremti egysgt hozza vissza.
Lehet, hogy a test megbecslsnek bibliai gondolata aszktikus-idealista
hatsokra idegenn vlt szmunkra. Annl tbb okunk van annak hangslyozsra:
Isten vltsgmunkja nem akad fenn a lelkiletnl, Isten tjainak
vgllomsa a test. Jzus a porbl formlt s az anyagi vilgba tartoz
testet lttte magra, s szavai szerint az let megengeszteldst
is ott kell keresni a kzzelfoghat felebarti segtsben: “heztem
s ennem adtatok; szomjhoztam s innom adtatok; jvevny voltam s
befogadtatok engem; meztelen voltam s felruhztatok; beteg voltam
s megltogattatok; fogoly voltam s eljttetek hozzm.” (Mt 25,35
k.) A skramentumokban vz, kenyr s bor lelki javak jegye; a vgidk
cselekmnysorozata is a test feltmasztsval indul. Ha a mi Urunk
nem akarta volna, hogy testnk is az dv rszese lehessen, nem lttt
volna testet soha.
Az dvzenet elspiritualizlsa a Biblia valsgtartalmt megrvidtette,
sszezsugortotta, mgpedig nemcsak a testiek, hanem a lelkiek krra
is. Vgs soron ennek kvetkeztben ntt az egyhz s az gynevezett
keresztyn trsadalom fejre a megoldatlanul hagyott szocilis krds.
Pedig mi is “lttuk az dicssgt”, csak ppen nem rtettk
meg. A jobb megrtst szolglja a testetlts msik mozzanata.
- A msik szentrsi hely, melyre a dogmatika a testtltel magyarzatban
tmaszkodik: a Fil 2,7: morphen doulou labon, szolgai formt vvn
magra. Itt is helynval a teljesebb szveg idzse. Az rs ugyancsak
Isten Firl mondja: “, mikor Istennek formjban vala, nem tekintette
zskmnynak azt, hogy az Istennel egyenl, hanem nmagt megrest,
szolgai formt vvn fl, emberekhez hasonlv lvn; s mikor olyan
llapotban talltatott mint ember, megalzta magt, engedelmes lvn
hallig, mgpedig a keresztfnak hallig.” (6-8 v.)A “szolgai forma” itt nyilvn azt jelenti, amirl Jnos is beszl:
a testet, az emberi termszetet, az emberi ltezst. Mgis van ebben
a megllaptsban valami fontos kiegszts. Kifejezi, hogy a teltetltsnl
nem tvltozsrl van sz, vagyis nem msul meg
az Ige isteni egzisztencija. Ha a Fil 2,7-et nem vennk be vizsgldsunk
krbe a Jn 1,14-et flrerthetnk, a testtltelt tvltozsnak kpzelhetnk,
holott az Ige nem tvltozott, hanem emberi testet lttt, gy hogy
istensgt is megrizte. Nem egy darab ember az isteni termszetben,
vagy nem egy darab Isten az emberi termszetben, hanem a sz teljes
rtelmben valsgos Isten s valsgos ember egyszerre. Urunk az
egsz emberi termszetet vette fel s ezltal az emberisg helyzete
egszt vltoztatta meg.
A kt bibliai hely egybevetse a testetlts fogalmi krt vonta meg.
De a Filippi levl a szraz fogalom-elhatrolson tl elevenebb tantst
is nyjt a testetlts titknak megkzeltsrl. A levl idzett
helyn az apostol Krisztus “nmegrestsrl”, a kenosis-rl
is beszl. E szentrsi hely nyomn a dogmatikk gyakran kenosis-nak
nevezik a testtltelt. Az “nmegrests” nem azt jelenti, hogy
Krisztus rszben vagy egszben megsznt egy idre az lenni, aki addig
volt. Nem ilyen tagadlagos rtelm a kenosis, hiszen az esetben nem
Isten jelent volna meg Krisztus teltetltsben, teht a testetlts
nem is lehetne kijelents. A kenosis-nak pozitv
jelentse van: Krisztus az rktl fogva rkkval isteni egzisztencijhoz
hozzveszi az emberi egzisztencit.
De nem gy, ahogy dicssge megjelenst a kortrsak elkpzeltk s
vrtk. Nem hozott ltvnyos mdon j eget s j fldet, nem adta
vissza a flgyarmati sorsra vetett Jeruzslem rgi szabadsgt s
fnyt. Mg sajt szemlyre nzve sem ignyelt fldi hatalmat, rangot,
jogot s tulajdont. Minden emberi nagysgrl s csillogsrl eleve
lemondott. Nemcsak a vilg hatalmasaival, hanem a nevt bitorl aprbb-nagyobb
egyhzfejedelmekkel ellenttben nem uralkodni, hanem szolglni akart.
Szolglni, mint a kisemmizettek, bnsk, betegek s vmszedk bartja.
gy odavetette magt szgyennek s gyalzatnak, Isten dicssgt annyira
alacsony sorba rejtette, hogy kilte csak a hit szmra hozzfrhet.
A vilgias gondolkozs ma is csak megbotrnkozhat rajta.
A kijelentsben az az j vons: Isten annyira mindenhat, hogy “tbb”
is mint rkkval, egyben idi is lehet. Kijelentsbeli csodatette
azrt nmegrests, azrt kenosis, mert ez a “tbblet” nem a
dicssgben, fensgben s nagysgban val nvekeds, hanem a bn tknak
felvtele, nyomorsgnak elhordozsa, a hall elszenvedse. Isteni
felsgvel mindezt csak gy egyeztethetjk ssze, mint az megfoghatatlan
knyrletnek, kegyelmnek tnyt. Hogy a mi Urunk mindezt megtette
rtnk, a velnk val tallkozsrt tette, imdatra mlt csoda. De
ha a testetltsbl felsznes mdon csak a testet, csak az embert
ragadjuk meg, ppen a csoda marad ki szemlletnkbl s akkor az sem
segt, ha szemnket a modern tudomnyossg szemvegvel ltjuk el.
23.2 A trtneti Jzus
23.2.1 A problma jelentkezse
A testetltssel Jzus a trtneti szemlyisgek sorba lpett. Kilte
s letmve kiszolgltatdott a legklnflbb magyarzatoknak, vagyis
a trtneti kutats trgya lett. Mit tud kezdeni rendkvli alakjval
a trtneti kutats?
Prbltk elvitatni trtnetisgt pl. Drews s msok, de ahhoz tl
sok a dokumentum, hogy ez a ksrlet sikerlhetett volna, vagy valaha
is sikerlhetne. Ahhoz viszont kevs, hogy histriai rtelemben vett
Jzus-letrajzot kerektsenek ki belle. Mirt? Mr Herder s Schleiermacher
felismerte: az evangliumok nem a sz szoros rtelmben vett trtneti
dokumentumok. Ez a felismers egyre kvetelbben jelentkezett, midn
Renantl kezdve divatt vlt a Jzus-letrajz.
A bibliai feljegyzsek csak Jzus utols hnapjaira, legfeljebb nyilvnos
mkdsnek pr vre dertenek fnyt. letnek kls kereteit ppen
csak felvzoljk. Az sszes tbbi, teht fldi letnek tlnyom rsze,
tallgats, s gyants. A rendelkezsre ll anyag egyenletes letrajzi
kompozcihoz rendkvl hzagos. A szentrkat nyilvn nem biogrfiai
rdeklds vezette. Aztn meg amit adnak, az sem a trtnsz ignyeinek
megfelel “objektv tnykzls”, hanem kifejezetten bizonysgttel,
kerygma. Nemcsak tnyekrl tudstanak, hanem tszvi a tudstst
elejtl-vgig az tlt esemnyek szemlyes hatsa. Dnt fontossg
esemnyekrl, letk nagy fordulatrl vallanak egyni sznezettel,
az egyszer kori keleti ember vagy olykor a hellenisztikus mveltsg
ember ltsmdjn. Teht a bizonysgttelben nemcsak a nzreti Jzus
van benne, hanem a bizonysgtev is, a maga korhoz ktttsgben,
meg az egsz szent hagyomny, a maga sokfle rtegzdsben. Hogy
lehet itt a tnyekig elhatolni?
A histriai megkzelts a 18. szzad dereka ta vita trgya. Az ide-oda
hullmz vitban jellegzetes s messzire hat Lessing (1729-1781)
llsfoglalsa. A hitet szerinte nem lehet trtneti tnyekre alapozni,
hiszen mindaz, ami trtneti, esetleges, vltoz, vletlen, s csak
a maga korra s krre rvnyes. Az gynevezett trtneti igazsg
mindenkor vitathat. Azltal, hogy egyszer valahol tltk s a hrt
hagyomnyoztk, szmomra mg nem lesz rvnyes igazsg, nem, mg akkor
sem, ha evanglistk s apostolok az thagyomnyozk. Egy geometriai
ttel sem azrt igaz, mert Euklidesz lltotta fel s az antik iratokban
ma is megtallhat, hanem azrt, mert a ttel igazsga nmagban van.
A trtneti kijelents sem azrt igaz, mert trtneti, hanem mert
kijelents, amely nmagban hordja igazt, s trtnetileg sem elvitatni,
sem bebizonytani nem lehet. A Biblia, ha nem is nlklzhetetlen,
azrt mg sokig fontos szerepet tlthet be az emberi nem nevelsben,
de dnt jelentsgv, aktulis kijelentst kzlv csak akkor vlik,
ha sajt magam tapasztalom, s lmnyem alapjn szvembe fogadom igazt.
A keresztynsg nem egykori esemnyek elismtelgetse, hanem lleknek
s ernek megmutatsa.
Lessing teht a kijelents bels igazsgt keresi, aminek felismersben
rsze lehet ugyan a trtneti. tnyeknek, ezek mintegy rvezethetnek
a bels, vagy ahogy szvesebben mondta: az szigazsgok felismersre.
De az szigazsgok alkatilag nincsenek a trtneti tnyekhez ktve,
egyetemes rvnyek. Lessingre s korra teht nemcsak az indul bibliakritika
(Semler, Reimarus stb.) jellemz, hanem a trtneti ktely kibontakozsa
is. Elkezddik a menekls a vletlen trtneti igazsgok terletrl
a szksgkppeninek vlt szigazsgok terletre. A bizonytalansgbl
s mulandsgbl a maradandsg biztosabb vilgba. Hasad az idealizmus
hajnala. Ennek jegyben klns elszeretettel idzgettk Jnos evangliuma
els verst: “Kezdetben vala az Ige… s Isten vala az Ige.”
Az igt azonosnak vettk az eszmvel, s gy rtelmeztk: me, a szellem
megelzi a trtnetit; az eszme az igazi valsg. Ezzel szemltomst
csappan az rdeklds Jzus trtneti alakja irnt: a testetlttt
Ige “eszmv finomul”.
23.2.2 Kiinduls fentrl
Strauss (1808-1874) ennek a nzetnek szszlja. Szembelltja a trtneti
Jzust a hit Krisztusval, s nemcsak klnbsget lt, hanem szerinte
a kett sszeegyeztethetetlen egymssal. A messisi ntudat Jzus
vallsos ntudatval szemben msodlagos jelensg, utlag felvett,
vagy mtoszknt reruhzott szerep. Pl. midn Jzus az Atyval val
egysgt hirdeti, az csak olyan, mint amikor XIV. Lajos kijelentette:
Az llam n vagyok. Strauss a ktelkedsben egszen a doketizmusig
megy: Amilyen biztos, hogy az emberi rendeltets egyetemes s mindenki
szmra elrhet, olyan bizonyos, hogy felttele is mindenkinek megadatott,
mgpedig nem valami kvlrl jv, esetleges trtneti felismers
tjn, hanem a bennnk lev eszme tudatosulsa tjn. A hit Krisztusa
tulajdonkppen eszmehordoz: az “ember” velnk szletett skpe.
Nem is a Jzus trtneti ltbl, hanem az eszme trtneti fejldsbl,
a gondolkozsbl ered. Jzus csupn az eszme konkrt alakba val ltztetse,
szimbluma, mely a szemlltet plda erejvel kelti letre a humanits
bennnk szunnyad eszmjt, ltnk idfeletti elemt.
Tnylegesen teht a trtneti Jzus s a hit Krisztusa nem azonos
egymssal, mr csak azrt sem, mert az eszme nem srsdhetik ssze
egyetlen emberpldnyban, hanem a maga mdjn klnbz fokon az emberpldnyok
sokasgban mutatkozik meg, akik egymst klcsnsen kiegsztik.
A Krisztus-eszme tartalma s hordozja voltakppen nem egy szemly,
hanem az emberisg. Krisztus vallsbl mindinkbb a humanits vallsa
fejldik ki. A “szemly” s az “abszolt” egymst kizr fogalmak.
Ms szval: a szemlyt, mg a trtneti Jzus szemlyt is felszvja
az eszme, s a Nzretibl szimblum s mtosz vlik, mely nem bizonyt,
hanem csak szemlltet. Strauss a Krisztustanban legalbb akkora botrnkozst
tmasztott, mint Feuerbach az Isten-tanban.
23.2.3 Kiinduls lentrl
Ebbl a zskutcbl a romantika segtett ki, azzal a ttelvel, hogy
a trtnetet nem az eszmk, hanem a nagy frfiak csinljk. Az eszmk
nem is lteznek nmagukban, hanem csak egyni alakban, valsgos trtneti
szemlyisgekben. Neves trtnszek adjk az indttatst, Ranke, Treitschke,
Carlyle hsei az ihlet pldk, s a teolgiai rdeklds az ellenkez
vgletbe lendl: a Krisztus-eszme helyett a trtneti Jzus a kutats
trgya. Most egy msik Jnosi hely kap hangslyt: “Az Ige testt
lett s lakozk mikzttnk.” (1,14) Itt nem
eszmrl, hanem tnyrl, st tnyek sorozatrl van sz. Az, aki Jzusrl
beszl, trtnetrl beszl.
A fordulat mg rthetbb, ha htterbl is megvilgtunk valamit.
Az els szzadok Krisztus-tana a Fi rk istensgbl indult ki.
Krisztus istensge nem volt krdses: a megvlts ppgy isteni kezdemnyezs
s isteni vghezvitel, mint a teremts. Krisztus istensge magtl
rtetd elfelttel. De annl krdsesebbnek tnt fel a vghezvitel
mdja: ha Isten Isten, az ember pedig ember, hogyan
lehetett az risten emberr? Haland ember, esend teremtmny, hogyan
fogadhatta be a Teremtt? A rgi egyhz Krisztus-tana teht fellrl
indult ki s lenti irnyban mozgott: Jzus ember-volta nagy talny.
- A felvilgosodssal fordul a kocka: most mr nem az ember, hanem
Isten a problma; krdsess vlik mg a ltezse is.
Ha meggyz mdon akarunk Istenrl beszlni, akkor a trtnelem sznterrl,
Jzus ember-voltbl kell kiindulnunk. Az fnynek, tiszta embersgnek
lenygz hatsa az, amiben megismerhetjk Istent. Valami kds isteneszmnek,
vagy az egyhz tekintlynek mr nincs meggyz ereje. A modern ember
szmra egyedl a tapasztalat a jrhat t. A tapasztalat nemcsak
a termszettudomnyban, hanem a hitben is megelzi az eszmt. Az jkori
krisztolgia ezrt lentrl indul ki s felfel mozog. Ezt a tpust
egy vszzada jellegzetesen kpviseli Ritschl (1822 1889) s iskolja.
A vllalkozs sikert eleve ktsgess tette a trtneti mdszer bvlete,
s a velejr dogmaellenessg. Az rdeklds nemcsak sszpontosult,
hanem korltozdott is a Jzus szletstl a Jzus hallig terjed
letszakaszra, mert ennyi tartozik a trtneti kutatsra. A szlets
eltti s a hall utni dolgok tlrnek a trtnsz hatskrn. De
ezek firtatsa nem is teolgiai rdek. Nemcsak a Strauss-fle, hanem
minden metafizikai spekulci nmagban akarja vizsglni Istent, fogalmi
blvnyt csinl belle, holott csak a hozznk val viszonyban,
szemlyes hatsban, a kijelents tapasztalt tnyeiben ismerhet fel.
Ritschlk az egyhz dogmiban is nagyrszt grg metafizikai spekulcit
ltnak, metafizika-ellenessgk ezrt az rkltt dogmk brlatban
nyilvnul meg. Jzus trtneti szemlyn igyekeznek tjkozdni, emberi
alakjt akarjk a rrakdott tanok burktl megszabadtani s hozzfrhetv
tenni. Bznak abban, hogy a trtneti kutats eredmnyei a dogmk
elstilizlt Krisztust, hiteles trtneti kppel fogjk helyettesteni.
Hamarosan kitnt azonban, hogy tudomnyosan rgztett, maradand rvny,
biztostott Jzus-kppel a tudomny a dolog termszete szerint nem
szolglhat. A forrsok vltoz megtlse, j meg j oldalrl val
megkzeltse, ms s ms mdszer szerinti beszltetse, Jzus esetben
is folyton vltoz eredmnyekkel jr. Erre azt mondtk: a vltoz
trtneti eredmnyekben mgis van valami vltozatlan tartalom. Hogy
eredetileg milyen volt Jzus, azt nem tudhatjuk, mert emberi kpt
a hagyomny tfestette, a Krisztus-dogma stilizlta, de vannak trtneti
forrsok, melyek mgis tmpontul szolglnak. Brmennyit is vonjon
le a Biblia adataibl a kritika, megmarad annyi, amennyi Jzus bels
lett, lelklett s jellemt a maga rendkvlisgben felragyogtatja.
Ez neknk elg.
De csakugyan elg? A dogmatikai burokbl val kifejts a hit Krisztust
a rendkvli ember arnyaira zsugortotta, akit voltakpp a mi rtkelsnk
emelt isteni rangra. Ezltal a histria szembekerlt a hittel. Ha
Straussknl doketizmus ksrtett, Ritschlknl meg az ebionitizmus.
Ott felolddott Jzus Krisztus az idtlen eszmben, emitt meg valami
ltalnos emberiben, s egszen ms-volta nem rvnyeslhetett. Arra
val a trtneti Jzus, hogy eltakarja ellnk a Feltmadottat? Egy
ideig azonban ez a teljesen s kizrlag emberszabs Krisztus-kp
a kor kis- s nagypolgri gondolkozsnak megfelelt. Az idealizmus
a realizmusba fordult.
Meg kell itt emlkeznnk mg Bultmannrl (18841976),
aki a ritschli iskolbl indult, s megprblta a halads tjt az
egzisztencializmus irnyba tfordtani. Kutatmunkja mr nem a trtneti
Jzus szemlyre sszpontosul, hanem az dvzenetre, a kerygmra.
Nem mond ugyan le Jzus trtnetisgrl, de e tekintetben minden
rszletezstl eleve elzrkzik. Figyelemelterel teolgiai kisiklsnak
tartja, ha Jzus alakjt a szemllds trgyv tesszk. Igaz, Jzusnak
a cselekv letre szl felhvsait (Mk 10,21 par.) valban nem nyomhatjk
el a Jzus kiltt fejteget megllaptsok. Bultmann radikalizmusa
azonban mr azt is kisiklsnak tartja, ha Jzus alakjt a kerygma
altmasztsra, trtneti szemlltetsre, plne igazolsra hasznljuk.
Ez szerinte ellentmond a kerygma ige-jellegnek. Az ige ugyanis a
Llek erejvel ppen a szemlld szerepbl akar minket kizkkenteni,
s jra meg jra egzisztencilis dnts el akar lltani. Bultmann
teljes rdektelensget nyilvnt pl. az irnt, mi rejlett Jzus szvben,
messisnak tartotta-e magt vagy sem; a test szerinti Krisztushoz
gyszlvn nincsen semmi kznk. Ezt mr Pl is csak villansnyira
ismerte. Meghkkent kvetkeztetsei fleg a “death of God”-teolgia
kpviselit, Strausson tlmen vgletekbe ragadtattk. Azonban a kvetk
tlhajtsaitl eltekintve, mr magnl Bultmannl csonkuls llott
be. ugyanis a kerygma szemlyi elemelt kirekeszti, holott a Biblia
nemcsak egzisztencilis megrintettsgrl, hanem szemlyes tallkozsrl
beszl. Jzus maga is benne van a kerygmban. Ezt a tnyt nem szabad
mellzni.
23.2.4 Krisztus s a kerygma egysge
A kt tpus ttekintsbl vilgos: a krisztolgiban nem azon fordul
meg a dolog, hogy fellrl vagy alulrl indulunk-e ki. Mindkt kiinduls
knnyen vezethet zskutcba. Akkor j a krisztolgia, ha rsszer,
vagyis hven s teljes egszben rvnyesl benne a bibliai zenet.
A tpusokba foglalt trtneti szemle kt irnyban int vatossgra:
a/ vakodjunk attl, hogy a trtneti Jzust kijtsszuk a hit Krisztusval
szemben, vagy megfordtva. b/ Tovbb rizzk meg Jzus Krisztus szemlyi
egysgt a hit szmra. Ezt a ketts tanulsgot Khler (1835-1912)
mr a szzadfordul tjn rzkelte. (Der sogenannte historische Jesus
und der geschichtliche biblische Christus, 1892) Ma a kutats javarszt
az nyomdokain halad tovbb.
- Ha a tanulsgokat megszvleljk, nem llthatjuk pl., hogy a trtneti
Jzus-kp a tudomnyos, viszont a dogmatikai, a trtneti tnyektl
fggetlentett mitikus spekulci. A trtneti s a dogmatikai kpnek
Jzus Krisztusban trgyi egysge, szemlyi azonossga van. Ha sztvlasztjuk
a kettt, mr puszta szembelltsuk esetn is, mondanivalnkat akarva-akaratlan
a vlt ellentt fogja meghatrozni, s krisztolginkat valamilyen
egyoldalsgba rntja. Ezzel adva van a kijtszs lehetsge, s akr
a trtneti Jzus takarja el a feltmadottat, akr a feltmadott a
trtnetit, a tan rsszersge elvsz. Ez a lehetsg knnyen valsgg
vlik. A teolgia szakokra osztdsa folytn ugyanis a trtneti Jzus-kpen
az exegzis, a dogmatikain pedig a szisztematika dolgozik. Gyakran
hinyzik a kt szak egyttmkdse, st hajlamos mindenik kizrlagos
rvnynek tntetni fel a maga Krisztus-kpt, feledve a kt kp trgyi
egysgt.
- Ha minden jelentsebb trtneti szemlyhez elvlaszthatatlanul hozztartozik
az a trtneti hats is, mely lnybl radt ki, s amelyet mkdse
vltott ki, mirt kellene ppen Jzus trtnett a golgotai halllal
befejezni? Hozz meg a folytats nemcsak eszmei dolog, nemcsak a gylekezet
hite. Pedig prbltk gy feltntetni, mintha a kor messisi vradalma,
a messisi eszme felkarolsa, vagy a tantvnyok hsvti hite csinlt
volna Jzusbl messist. A hatalom teljessgvel lpett fel kezdettl
fogva; lnye, magatartsa tnylegesen messisi. Alacsony sorban, kivetettsgben,
rangrejtve, a fldi lt ktrtelmsgei kztt termszetesen a Llek
vilgossga kellett ahhoz, hogy messisi voltt felismerjk. De hol
hallgatlagosan, hol kifejezetten folyamatossg van Jzus trtneti
szemlye s a hit Krisztusa kztt: trtnetisge az a relis alap,
amelyhez feltmadsa adja a szksges magyarzatot. A trtneti Jzus
krdse teht csak rsze, mgpedig el nem hanyagolhat rsze a Krisztus
krdsnek.
A kerygma nem gy maradt rnk, mint valami emlk vagy ideolgia. Ott
van abban a Llek ereje ltal feltmadott Krisztus. Az igehallgat
gylekezet, vagy a magnos bibliaolvas nemcsak szavakkal tallkozik,
hanem az igben jelenlev l Krisztussal. Azzal, aki egy a trtneti
Jzussal. A keresztsg betagols az egyhz kzssgbe, mely jelszeren
a Krisztus teste. Testnek tagjait igjben s az rvacsorban dvjavaival
tpllja, szeretetre s hlra indtja.
A krisztolgiban egyarnt szmolnunk kell a rajtunk kvl, az rtnk
s a bennnk munklkod Krisztussal. Jzus Krisztus ilyen rtelemben
vett egysgvel kell szmolnunk, msklnben sttben tapogatzs
ez a tan.
23.3 Mariolgia
Mria a rgi egyhz tantsa szerint “mater Domini”, vagy a sokat
vitatott formulval mondva “theotokos” (istenszl). Ezeknek a
szavaknak megvan a pontosan krlhatrolt bibliai rtelme, s e hatrokon
bell a ltjoga. A theotokos sz az Efezusi zsinat (431) krli vitkban
jtszott szerepet, mint trtneti helye is mutatja, eredetileg krisztolgiai
formula volt, egyike azoknak a formulknak, amelyekkel Jzus Krisztus
szemlynek titkt: a ketts termszetet kzvetett mdon kifejeztk.
Ilyen krisztolgiai sszefggsben, mariolgit reformtoraink is
ismertek, s a protestns ortodoxia dogmatikusai ezt a tant mg rszletesen
fejtegettk.
Igehirdetsnkben egszen a rekatolizci korig lland helyet kaptak
a Mria-lkusok. Adventben megemlkeztek a kegyelemnek ama csodjrl,
melyben Mria rszeslt. Mria hlanekbe, az gynevezett Magnificat-ba
(Lk 1,46-56) kapcsoldva, dicstettk az isteni kegyelem nagysgos
dolgait. A mariolgia azonban nem vlt kezk kztt valami kln s
nll tann, hanem mindvgig a krisztolgia szerves rsze maradt.
Nem Mria dicssgt, vagy ppen Istenn avatst szolglta, hanem
Krisztus valsgos embervoltnak magyarzatt. Az igehirdets is ezekhez
a bibliai szempontokhoz alkalmazkodott.
A rmai katolikus egyhz ezeken a szempontokon mr rg tltette magt.
A mariolgit a krisztolgiai korltokbl kiemelte s nllstotta.
1854-ben hivatalosan kihirdette Mria szletsre vonatkozan is a
szepltlen fogantatst, s ezzel Mrinak az eredend bntl val mentessgt.
A Lukcs 1,30-ban olvashat heures charin kifejezst fordtotta a
Vulgata gratia plena-val, vagyis az eredeti szvegnl tbbet mondva,
Mrit “kegyelemmel teljes”-nek nyilvntotta, a szvegnek megfelel
“kegyelmet tallt” vagy “kegyelembe fogadott” helyett. -
A Cselekedetek 6,8-ban csakugyan hasznlja a Biblia a “kegyelemmel
teljes” kifejezst is, de nem Mrira, hanem Istvn vrtanra vonatkoztatva,
mgsem jutott senkinek eszbe, hogy Istvnt az eredend bntl mentesnek
nyilvntsa.
De Rma mg tovbb ment: 1950-ben XII. Pius a Munificentissimus Deus
bullval kihirdette Mria mennybeemeltetsnek tant. Azta Mria
“az g Kirlynje”; az Ad coeli Reginam 1954-ben kiadott enciklika
mjus 31-et jelli nnepl. Isten szolgl lenybl, a sajt koronjt
hordoz “g Kirlynje” lett, akit doulia, st hyperdoulia illet.
ilymdon a rmai egyhz hivatalos tantsban Mria a Szenthromsg
kzvetlen kzelsgbe kerlt, s mintegy Krisztus megvlt-trsv
lett. Ennek a tanfejldsnek semmifle bibliai alapja sincs.
A Biblia szerint Mria nem falak, hanem mellkalak. A knai csoda
alkalmval Jzus elhrtja Mria kezdemnyezst (Jn 2,34). Mikor
pedig a gylekezetet tantja Jzus s bezennek neki anyja s testvrei,
hogy odakint vrnak re, Jzus azt feleli: “Kicsoda az n anym,
s kik az n testvreim?… m, az n anym s az n testvreim,
mert aki cselekszi az n mennyei Atym akaratt, az nkem fitestvrem,
ntestvrem s anym.” (Mt 12,46-50) A nma rdg kizetsekor meg
egy asszony gy kilt fel a gylekezetben: “Boldog mh, amely tged
hordozott, s az emlk, melyeket szoptl. - pedig (helyreigaztan)
mond: St inkbb boldogok, akik hallgatjk az Istennek beszdt s
megtartjk azt.” (Lk 11,27 kk.) - Mria a Cselekedetek knyve
elejn tnik fel utoljra s feltn, hogy a mennyel jelensek ltomsban,
az Isten kirlyi szke krl llk kzt emltve sincs (Jel 4). A Biblia
szerint nem az g Kirlynje, hanem Isten alzatos szolgllenya.
Beszl a Biblia Jzusrl, mint “msodik dmrl”, de Mrit sohasem
nevezi “msodik vnak”.
A rmai egyhzban hrmas okbl kerlt mgis kzppontba Mria alakja:
misszii meggondolsbl Mrit iktattk a pogny istennk helybe
(lsd nlunk a Kisasszony, illetve Boldogasszony nnepeket); tovbb
lelki szksg volt a misztika szmra az istenanya kultusza: a szerzetesi
letkzssgben az desanya szerept ptolta. Vgl pedig dnt lett
a teolgiai indok: Mria a pldja s pecstje a rmai kegyelemtannak;
me milyen magasra emelkedik az ember, ha egyttmkdik az isteni
kegyelemmel! Ez a hrmas rdek ersebbnek bizonyult, mint a Biblia
jzan mrtktartsa.
Pedig a dogmval ellenttben, Mria nem akarta magra terelni a figyelmet.
Istent magasztal nekben az rmteljes csodlkozs hangjn szlal
meg: Isten nincs ktve ahhoz, ami emberi megtls szerint nagy s
hatalmas. A kegyelem nem a vilg elkelit, hanem t szemelte ki alacsony
sorsban. Nem is tulajdont magnak Mria semmi klns kpessget
vagy rdemet; nem akarja a kegyelem csodja helyett az emberre fordtani
a figyelmet.
Ha dogmatrtnetileg nzzk a dolgot, akkor is azt kell mondanunk:
a Mrira alkalmazott rgi kifejezsek: a mater Domini s a theotokos,
az kori egyhz krisztolgiba gyazott Mria-tannak zrkvei
voltak, amelyek nem mennek tl sehol a Biblin. Nem is hasznlhatk
ezek a kifejezsek mskpp, mint a Biblia-szabta szigor hatrok kztt.
Teht nem lehetnek tovbbi “tanfejlds” kiindul pontjai vagy
ppen egy krisztolgitl fggetlentett Mria-tan alapttelei, mint
aminek a rmai egyhz tekinti s hasznlja ket, nknyes, rulkod
s s vgzetes mdon.
23.4 “Fogantatk Szentllektl, szletk Szz Mritl”
23.4.1 A bibliai alap
Az. Apostoli hitformnak ez a ttele Krisztus eljvetelt csodnak
mondja, mely minden ms esemnnyel szemben elhatroldik s pratlanul
ll. Ha valaki a termszettudomnyi gondolkozs egyeduralmhoz kti
magt, jelenlegi biolgiai ismeretei birtokban tehetetlenl ll meg
a karcsony titka eltt, mely csak mint csoda kzelthet meg. Kt
dolgot klnbztetnk ebben a csodban: a tartalmat s a formt. A
tartalom az inkarnci, az Ige testetltse, Isten emberr ltele.
Ezzel a titokzatos tartalommal egytt jr a kls csodajel, a belshz
ill kls forma: a Szentllektl val fogantats s a szztl-szlets.
Maga a jel nem bizonysga a jelzett dolognak, hanem csak kifejezse.
Ilyen rtelemben azonban a rendkvli kls forma, a rendkvli bels
tartalommal azonosan egyv tartozik.
Elszr is a bibliai alapozs krdst vizsgljuk. Jzus atya nlkl
val szletsrl Lukcs (1,35) s Mt (1,18) evangliuma beszl.
Jnos s Pl, valamint az jszvetsg tbbi iratai nem emltik kifejezetten
a szztl-szletst; Krisztus eljvetelnek rendkvlisgt mskpp
fejezik ki. Jnos s Pl a preegzisztencit s az Ige testetltst
hangslyozzk, vagyis azt, hogy Krisztus emberr ltelekor mennyei
Fisgt hozta magval a fldre.
Mit jelent ez a klnbsg? Jnos s Pl tartzkodni akar a mitolgikbl
ismert teogmiktl? (A grg istenek s emberek hzassgt neveztk
gy.) De hiszen Mt s Lukcs sem teogmirl beszl. Egyltaln
ne gondoljunk itt hzassgra. A Szentllek nem “atyja” a nzreti
Jzusnak. Mint ahogy isteni termszetre nzve anya nlkl val, emberi
termszetre nzve meg atya nlkl val (Zsid 7,3). Isten teremt
munkja ment itt vgbe, amelynek a Llek csupn eszkze volt. A Llek
szerept, pontosan a Lukcs-fle kzls rtelmben a rgi egyhz gy
hatrozta meg: nem “generatio”, hanem “benedictio”. Ezzel
a rgiek azt akartk mondani, itt a fl a befogads, a teremt ige
ltal val fogantats orgnuma.
Mg egy tovbbi bibliai mozzanatot is szv kell tennnk: ha Mt
s Lukcs nemzetsgtblzatait vizsgljuk, feltnik, hogy ezek Jzust
a Jzsef gbl szrmaztatjk. Mind a kt forrs szerint a Dvid hzbl
Jzsef val. Nos, ppen Mt s Lukcs, a tan kt fforrsa is legendaknt
kezeli a szztl-szletst? - Nem! Ez az eljrs ne tvesszen meg
senkit. Itt nincs semmifle ellentmonds. Az szvetsgi jogi szemllet
szerint ugyanis az anya gyermeke, a frje csaldjba tartozik. Jzus
jogi rtelemben a Jzsef fia, mert Jzsef s Mria
hzassga rvn ez lett a jogi helyzet.
23.4.2 A formula tartalma
Jzus csodlatos fogantatsval s szletsvel Isten szuvern hatalommal
thzott minden ltalunk ismert trvnyt, jelt advn, hogy Jzust
fellrl kaptuk. Beletartozik ugyan az emberi nemzetsgek rendjbe,
szemlynek titka azonban rklstanilag nem magyarzhat. Benne s
ltala valami j kezddik, ami csak a teremtshez hasonlthat. ppen
az: jjteremts. Jzus szletsben adva van teht egyfell az sszefggs
az emberi nemzetsggel, hiszen mint embernek emberi eredete van; valsgos
emberi termszett Mritl kapta. Msfell szletse csodjval adva
van az emberi nemzetsggel val sszefggs ttrse.
A rgi teolgusok, valamint hitvallsaink szerint a szztl szlets
az eredend bn lncolatnak ttrse. Ez az ttrs Jzusban csakugyan
megtrtnt, de ennek a szztl-szlets nem okadatolsa vagy ppen
termszeti garancija, hanem csupn a jele. (Jzus,
anyja rvn kapcsolatban maradt dm nemzetsgvel.)
Vgl Jzus fogantatsnak s szletsnek tanban nma tiltakozs
rejlik az ebionitizmussal s doketizmussal szemben. Az ebionitknak
ott a figyelmeztets: Fogantatk Szentllektl, teht Jzus nem rendkvli
ember, hanem Isten. A doketistkat pedig inti: Szletk Szz Mritl,
teht Jzus nem csupn eszmnykp, nem is angyal, hanem igazi, hsbl-vrbl
val ember. Lehetett volna-e ezt a ketts elhatrolst egyszerbben
s biblikusabban kifejezni?
23.5 Finitum non capax infiniti
Ez a krds a protestns belvitk krbe tartozik. Luthernus teolgusok
helyesen tantottk: ha valaki elmellzi az Igt s csak az ember-Jzust
akarja megfogni, a levegbe markol. Jzus csak az Ige ltal az, aki.
Ezzel a kt termszet elvlaszthatatlansgt hangslyoztk.
Ezt az igazsgot azonban meg is fordtottk, s azt a helytelen tant
formltk belle, hogy viszont Isten Igjnek is csak Krisztus embervoltban
s embervolta ltal van valsga. E szerint a “finitum”, vagyis
az emberi termszet magba zrja Krisztus isteni termszett. Amint
mondottk: Finitum capax infiniti.
Milyen szndk vezette ennl a megfordtsnl a lutheri teolgit?
Az, hogy a testetlttt Igre, mint az egyedli s teljes kijelentsre
irnytsa minden figyelmnket. Jzus Krisztusban maga Isten jtt el.
Ez a szndk ugyancsak helyes, mert tjt akarja vgni annak, hogy
Jzus Krisztuson kvl (pl. a termszetben, trtnetben, ideolgikban)
keressnk kijelentst.
De brmennyire helyes is a finitum capax infiniti szndka, reformtus
eleinknek el kellett vetnik. Krisztus isteni termszetnek az emberi
termszetbe val bezrsa vagy az isteni termszet megrvidtse volna,
vagy pedig azzal a kvetkezmnnyel jrna, hogy az isteni termszet
minden tulajdonsgt s egsz mltsgt t kellene ruhzni az emberi
termszetre is.
A luthernusok az utbbi eshetsget vlasztottk s hirdettk, hogy
Krisztus testileg is mindentt jelenval. Erre a ttelre pl rvacsoratanuk
is. - De ht lehet-e valsgos emberi test az
olyan test, amely mindentt jelenval? Bizonyra nem. Ez a tants
doketizmusba vezet, azrt a reformtorok elvetettk, s ugyanazt a
teolgiai szndkot mskppen igyekeztek rvnyesteni.
Mi reformtusok azt tantjuk, hogy az Ige teljesen eggy lett az emberi
termszettel Krisztusban, de ugyanakkor teljesen kvl is maradt az
emberi termszeten. Amint Klvin mondja: “Isten Fia csodlatosan
szllt le az gbl, anlkl azonban, hogy az eget elhagyta volna;
azt akarta, hogy a szz csodlatosan hordozza mhben, hogy csodlatosan
jrjon a fldn, fggjn a keresztfn, hogy e vilgot mint kezdettl
fogva (fldn jrtban is) mindenkor betltse.” (Inst. II. 13. 4.
- A Heidelbergi kt 48. krdse csaknem sz szerint idzi Klvin
megllaptst, mely klnben a rmai egyhznak is tradicionlis tana.)
Ez a tants merben paradox. Nem azt mondja, hogy az isteni logos-nak
egy rsze benne van a Jzus emberi testben, a msik rsze pedig ezen
az emberi testen kvl marad, hanem hogy ugyanaz a teljes
logos egyidejleg a testen bell s a testen
kvl is van. Ebben a paradox rtelemben vallottk a luthernusokkal
szemben: Finitum non capax infiniti, vagyis Krisztus emberi termszete
befogadja s mgsem zrja magba Krisztus isteni termszett.
Ez a paradoxon kt irnyban nyjt biztostkot. Egyfell biztostja
a ketts termszetet: az emberi termszet vgessgt, vagyis Krisztus
valsgos ember-voltt. Msfell pedig biztostja az isteni termszet
vgtelensgt, vagyis Krisztus valsgos istensgt. Mind a kt biztostkra
egyarnt szksg van: Krisztusnak valsgos embernek s valsgos
Istennek kell lennie egy szemlyben. Ha nem valsgos ember, nem tallkozhat
velnk, ha nem valsgos Isten, akkor nem kijelents szmunkra ez
a tallkozs.
De ennek a paradoxonnak mg tovbbi jelentsge is van. Nemcsak Krisztus
valsgos emberi s valsgos isteni termszett, (teht a kijelents
valsgt) biztostja, hanem egyben megklnbzteti ezt a kt termszetet
anlkl, hogy sztvlasztan egymstl. ppen ez a hatrozott megklnbztets
s mgis egysgben-lts teszi nyilvnvalv, hogy a megbkls Igje
azonos a teremts Igjvel. Ezrt nemcsak a kegyelem
vilga Krisztus, hanem a termszet vilga is az v, hiszen ltala
teremtetett minden s amikor jtt, az vi kz
jve.
A most trgyalt luthernus tant ubuquitas-tannak is nevezik (ti. Krisztus
brhol jelen lehet teste szerint is), a reformtus
tant meg extra calvinisticum-nak. De ez utbbi elnevezs helytelen,
mert mint lttuk, tantsunk az intra-t ppgy hangslyozza, mint
az extra-t. ppen ez az gynevezett extra calvinisticum alkalmas annak
a kifejtsre, hogy Krisztus isteni-emberi valsga nem llapot, hanem
trtns, nem statikus, hanem dinamikus jelleg esemny s ppen mint
ilyen: isteni csoda.
Az extra calvinisticum voltakppen az isteni mindentt-jelenvalsg
gondolatt alkalmazza Krisztusra, mint a Trinits msodik ltmdjra.
Isten mindentt-jelenvalsga ugyanis nem azt teszi, hogy Isten egszbl
ide is, oda is jut egy-egy rsz, hanem hogy itt, mi kzttnk is a
maga teljessgben van jelen Isten, s ugyanakkor Amerikban, az ausztrliai
szigeteken vagy brhol, ppgy teljessgben jelenlv. Krisztus is,
az isteni termszete szerint hasonlkppen mindentt jelenlv.
Ezrt: Finitum non capax infiniti!
|