22. Az rkkval Fi
22.1 Krisztus istensgnek dogmja
22.1.1 A tanttel
Krisztus azrt lehetett s lehet az Atya kijelentje, mert eleve
az, aki. Nemcsak a kiengesztels folyamn vlt Isten Fiv. A kijelents
isteni igazsga s rkrvny valsga ppen abbl ered, hogy Krisztus
mr a kiengesztelst megelzen s a kijelents nlkl, nmagban
vve is Isten Fia. Teht nem azrt Isten Fia, mert mi annak ltjuk,
vagy teljestmnye alapjn gy rtkeljk, hanem mr eleve Isten Fia.
Nemcsak az utols eltti valsg, hanem a vgs valsg: mint Isten
Fia, Isten maga, mint ahogy az Atyja is Isten maga.
Ez az elfelttele minden Jzusra vonatkoz gondolkozsnak, st tegyk
hozz, minden Istenre vonatkoz gondolkozsnak is. Ezt az elfelttelt
sem nem indokolhatjuk, sem el nem vitathatjuk. Ms szval Krisztus
istensge nem levezetett ttel, hanem alapttel. gy ismertk s rtettk
meg t az apostolok, s neknk is gy kell, ha az apostolokat meg akarjuk
rteni. Rviden: Krisztus nem a kijelents s kiengesztels ltal
szerezte meg istensgt, hanem ppen fordtva: istensge ltal szerezte
meg a kijelentst s kiengesztelst. Ennek beltsbl ered a Krisztus
istensgre vonatkoz egyhzi dogma.
22.1.2 A modernista kritika
Krisztus rkkval Fisgnak, vagyis istensgnek dogmjt az els
szzadok krisztolgiai harcai ta is sokszor tmadtk, s teolgitlan
spekulcinak nyilvntottk. Az jabbkori brlk ln Spalding ll
(1714-1804), evanglikus lelksz s diplomata, majd vezet egyhzi
frfi Berlinben, a konzervatv irnnyal szemben a mrtktart felvilgosods
kpviselje. Knyveiben a korra jellemzen a termszeti valls hirdetje,
de a termszeti vallst nem akarta a kijelentssel szemben kijtszani,
mg akkor sem, ha a rgi egyhz dogmit, gy Krisztus istensgnek
tant brlta. Utbbi kritikjt azonban oly megveszteget mdon fogalmazta,
hogy ma is az mondataihoz trnek vissza a krisztolgia modern brli.
Spalding szerint nem fontos, kicsoda Krisztus nmagban vve. Az
kiismerhetetlen lnye s annak kutatsa nem tartozik a gymlcsz
hittitkok kz. Az a fontos, ki a mi szmunkra,
mit ksznhetnk neki, s hogyan hasznljuk fel t az dvssgre.
Kzben nehz szavakat s fogalmakat knnyen nlklzhetnk. Teht,
amit a dogma mond, az csak az rtelem haszontalan megterhelse, s
nem szolgl dvrdeket. gy beszl a felvilgosods embere s gondolatt
gy visszhangozza nletrajzban a mlt szzad egyik kivl, s krisztolgia-ellenessggel
nem vdolhat teolgusa, Khler: “Mit bnom n, mi lehet a nap belsejben.
Fnye, melege, sugrzsa letnk eleme. Mit bnom n Krisztus rk
istensge rejtlyt, amikor trtneti valsgban, igjben rzkelem
az letet s a fnyt!”
Ha Khler csak rdektelensget nyilvnt Krisztus rk istensge tanval
szemben, Schleiermacher, Kitschl s ltalban a modernek, mr a Spalding-fle
kritika folytati; ha ms-ms hfokon is, elutastjk a kalcedoni
dogmt (451), a krisztolgiai vitk zrkvt. Ez a dogma gy sszegezi
Urunk Jzus Krisztus istensgrl s embersgrl, az gynevezett
ketts termszetrl szl tantst:
“ tkletes az istensgben s ugyan tkletes az emberi ltben;
valsggal Isten s valsggal ember… Az istensgre nzve egylnyeg
az Atyval s ugyan emberi ltre nzve egylnyeg velnk… Az egyesls
ltal semmikppen sem trltetett el a termszetek klnbzsge.”
Jzus Krisztusban elegytetlenl s osztatlanul egy a kett. A ketts
termszet eme dogmjra sszpontosult egyre fokozd hvvel a modernek
tmadsa.
A ketts termszet elleni harcnak alapot adhatott volna, hogy a Biblia
rdekldse elssorban Jzus funkcijra s nem ltnek titkra, teht
nem “termszetre” irnyul. De mgsem ez a tny, hanem voltakppen
egy nyelvtrtneti, illetve jelentstani vltozs fttte a harcot.
Mi ugyanis mst rtnk ma a termszet szn, mint amit az egyhzi tan
rt a natura, illetve a fsis alatt. A rgiek mg
teremtett mindensgrl s Teremtrl (creatura-rl s Creator-rl)
beszltek, egszen tfog rtelemben; nluk a “termszet” mg
az anyagi s a szellemi vilgot jelentette, osztatlan
egysgben. jabban ez a fogalom felbomlott. Az jkori felfedezsek
nyomn kialakult az gynevezett termszettudomnyi gondolkozs, mely
az anyagi vilgra irnyul termszettudomnyt megklnbztette, st
el is klntette a humn jelleg szellemi tudomnyoktl. Ezta a
termszet szval csak a szkebb rtelemben vett anyagi-fizikai vilgot
jelljk.
Innen nzve aztn a modernek, ha nmi optikai csalds rn is, hamar
megbotrnkozhattak a rgi atykon: Micsoda vaskos “istenfizikt”
mveltek ezek a rgiek, mikor Krisztus isteni s emberi termszetrl
beszltek! Hogy “elanyagiastottk” az dvtant is: a Krisztusban
megjelent isteni ert, szinte fizikai rtelemben a hall elleni orvossgnak
tekintettk, stb. - A flrertett kalcedoni dogma mellzse utn
nem maradt a modernek szmra ms lehetsg, minthogy Jzus istensgt
ember-mivoltban keressk. gy vltk, Jzus istensge abban ll,
ami t tkletes emberr teszi. Az isteni akaratnak val engedelmes
ntadsban, hitben, istentudatban van az ember-Jzus “istensge”.
De ht akkor Krisztus istensge, csak a mi rtkelsnk? Indokolhatja-e
egy ilyen emberi rtkels azt az imdatot, amivel a Biblia bizonysgttele
Krisztust vezi, az imdatot, ami csak a valsgos Istent illeti?
A vakvgnyra siklott kritikval szemben a rgi atyknak volt igazuk.
k nemcsak fizikai rtelemben vettk a termszet szt. Igaz, belertettk,
mgpedig joggal azt is, amit mi a termszeten rtnk, de a fizikai-testi
rtelmen tl, valami tbbet is, valami szellemit is rtettek a termszeten,
azt, amit mi lnyegnek neveznk, s ppen ezen a
tbbleten volt a hangsly. Egy pldval vilgtsuk meg a dolgot: a
Heidelbergi kt a hivatalos fordtsban Krisztusrl azt mondja: “Egyedl
Istennek amaz rk, termszet szerint val Fia.”
(33. k.) Ezt mai nyelven gy kell rtennk: “egyedl Istennek
amaz rk lnyeg szerint val Fia.” (De ht akkor
mrt nem gy fordtjuk?)
Ugyanez az eset a kalcedoni szvegnl. Jval tbb van benne a testi-fizikai
rtelemnl: elssorban az isteni ltmdra, az Atyval val lnyegi
egysgre, Krisztus rk istensgre utal. De ugyanilyen rtelemben
utal Jzus emberi ltmdjra. A rgi atyk tudatban voltak a kalcedoni
dogma bels feszltsgnek, s meg sem ksreltk a feszltsg logikai
feloldst. Mert nem megfejteni, mg csak nem is magyarzni akartk
a Krisztus szemlyi titkt, csupn mersz utalsokkal krlrtk
a titkot, hogy flremagyarzsoktl vjk. Arra a krdsre igyekeztek
feleletet keresni: ki volt Krisztus s nem arra,
hogyan volt az aki volt.
Csak az atyk szndka flrertsvel fordthattk meg a krdst,
s csinltak “pozitv” elmleteket a hogyan-rl, titkot feloldd
modern szintzist a ketts termszetrl. Meg is kellet fizetni a ksrletezs
rt: ha nem elgedtek meg a rutalssal. Nevezetesen az l Krisztus
helybe a krisztolgia lpett, a Krisztus-hitbl, Krisztus-elmlet
lett. - Ez a trtneti httere Spalding megvesztegeten gyakorlatias
llsfoglalsnak, s ebbe az sszefggsbe tartozik bele a modernek
dogmaellenessge, mellyel nem is az egyhzi tant, hanem a Biblia Krisztus-bizonysgt
utastottk el.
22.1.3 A reformtori llspont
A dogma ellen tmadk a reformtorokat is igyekeztek llspontjuk
tmogatsra kijtszani. Klnsen Melanchton hres
mondsra hivatkoztak s hivatkoznak ma is nagy elszeretettel: Christum
cognoscere, beneficia eius cognoscere, vagyis Krisztus megismerse
annyi, mint az jttemnyeinek megismerse. A beneficit gy magyarztk,
hogy az a humanitas Christi, Krisztusnak az rs ltal bizonytott
emberi valsga.
Ilyen magyarzat alapjn vontk le a kvetkezetst: me, Melanchton
szerint Krisztus rkkval Fisga nem fontos renk nzve, hanem
csak Krisztus idi megjelense, ember-volta rdekel minket. Ez azonban
tves kvetkeztets. Melanchton ugyanis idzett mondst sohasem kizrlagos
rtelemben hasznlta, teht krisztolgia-ellenes kvetkeztetst nem
is lehet levonni belle.
Melanchton mondshoz hasonl nyilatkozatokat Luthernl s a tbbi
reformtornl is tallunk. E szrvnyos nyilatkozatoknak azonban ppgy
nincs kizrlagos rtelme. Nem akarjk Jzus trtneti megjelensre,
ember-voltra leszkteni a krisztolgit. St reformtoraink kifejezetten
valljk s tantjk Krisztus rkkval Fisgt. Ezt a tantsukat
nem lehet egyszeren kvetkezetlensgnek minsteni s ilyen alapon
mellzni. Klvinnak pl. a Servet-perben tanstott magatartsa, egymagban
is elg hangos tiltakozs, minden ilyen eljrs vagy ksrlet ellen.
Annyi azonban tny, hogy reformtoraink viszonylag keveset foglalkoztak
Krisztus istensgnek dogmjval. De csak azrt foglalkoztak keveset
vele, mert ez egyltaln nem volt krdses szmukra. Az problmjuk
nem a 4. szzad, hanem a 16. szzad problmja volt. Az dvelnyers
s a megigazuls krdse gette ket s ezrt a krisztolgia, meg a
trinits krdst httrbe toltk, anlkl azonban, hogy elmellztk,
vagy ppen tagadtk volna. Valamennyi protestns hitvallsunk a reformtori
iratok nyomn jr, s egyikbl sem hinyzik sem a krisztolgia, sem
a trinitstan.
A dogmkkal nem az a clunk, hogy az egyszer s az dvre elgsges
hitismeretet minl bonyolultabb tegyk s megneheztsk. A krisztolgiai
dogma pl. azrt vlik szksgkppen bonyolultt s nehzz, mert az
egyszer hitismeretben az ige titka rejlik, vagyis a “beneficia
Christi” megismerse elvlaszthatatlan attl, kicsoda Krisztus nmagban
vve. Elg itt csupn a karcsonyi trtnetre utalni. Az, ami ltszik
belle, egyszer tny: kisded, rongyok, jszolblcs. De ennek a nagyon
egyszer s szegnyes tnynek a magyarzathoz angyali seregekre van
szksg. Amit az angyalnek mondott, azt prblja kifejezni, les
fogalmakba fogni az egyhzi tan.
A dogmatika ppen Krisztus kiltnek szentrsszer trgyalsval
vgja tjt a teolgitlan, lgyakorlatiassg Krisztus-spekulcinak.
Aki ugyanis nem abbl indul ki, hogy Krisztus eleve Isten s ppen
ezrt Urunk, az a kijelentshez kti Krisztus r-voltt, s annl
Krisztus istensge a kijelents emberi rtkelsn alapul. S vajon
ennl az emberi rtkelsnl, mi a mrtk? Az, hogy Jzusban emberi
nagysgot mrnk, valami kigondolt isteni eszmhez, vagy pedig az
Isten ugyancsak kigondolt eszmjhez. S mert gy Krisztusi nagyra
kell rtkelnnk, emberi rtktlet alapjn tesszk meg t Isten
Finak.
Krisztus rkkval Fisgnak dogmja ppen ennek az rsellenes
spekulcinak vgja tjt. Az imnt krlrt emberi mrtket ti ki
keznkbl, s megakadlyozza, hogy a Krisztusra vonatkoz hitismeretbl
ltalnos igazsgot csinljunk. Ha ugyanis csak a kijelentsben vlik
Jzus Isten Fiv, s nem hisszk el rla, hogy eleve is az volt,
akkor az Fisga nem isteni tny, hanem emberi m, nem hit dolga,
hanem csak az rtelem.
22.2 A Niceai hitvalls krisztolgiai szakasza
Egyetemes hitvallsaink kzl a Krisztus rkkval Fisgt legrszletesebben
az gynevezett Nicaeno-Konstantinopolitanum trgyalja. Ezt a hitvallst
a 325.-i zsinaton, majd a 381.-i Konstantinpolyi zsinaton is elfogadtk,
s mind a keleti, mind a nyugati egyhzban a liturgia alkatelemv
tettk. Ennek a hitvallsnak krisztolgiai szakasza gy hangzik:
(Hiszek egy) r Jzus Krisztusban, Istennek egyszltt Fiban,
Ki az Atytl szletet idknek eltte,
Vilgossg a vilgossgbl, valsgos Isten a valsgos Istenbl,
szletett s nem teremtetett,
Az Atyval egylnyeg,
ltala teremtetett minden.
Krisztus rkkval Fisgnak krdst a Nicaeno-Konstantinopolitanum
idzett tteleinek exegzise formjban fejtjk ki. Ez a hitvalls
fogalmazza meg az istenfisgot a leglesebben, Tovbb ez mr a krisztolgiai
vitk vgeredmnyt foglalja ssze. Vgl, mint kumenikus hitvalls,
a keresztynsg lelki egysgre emlkeztet s Krisztusra nzve ppen
azt rszletezi, amit a protestns modernizmus nem akar hallani.
- Hiszek egy r Jzus Krisztusban.Az “egy” szcska t kzvetlenl az Atyhoz kapcsolja. Az Atynak
nemcsak kvete, meghatalmazottja, hanem vele azonos. Ugyancsak az
“egy” szcska utal arra, hogy uralma, melyrl ez az els ttel
beszl, nincs valami magasabb uralombl levezetve. r, vagyis tekintlynek
s hatalomnak hordozja, aki parancsol s kormnyoz, nem vletlenl,
nem idlegesen, s nem brki vagy brmi ltal korltozottan, hanem
isteni lnyege szerint.
- Hiszek Jzus Krisztusban, Istennek egyszltt Fiban.A msodik ttel a Krisztus-kijelents kizrlagossgt hirdeti: istennek
ugyanis nincs ms Fia s nincs ms kijelentse. Vannak ugyan immanens
kijelentsek: beszlhetnk az sz s a termszet “kijelentseirl”
is. Vannak tovbb immanens megbklsek: az ember elvgre megbklhet
a sorssal, halllal, st mg embertrsaival is. De mindez nem azonos
azzal az isteni kijelentssel s azzal az Istennel val megbklssel,
melyet a Fi szerzett. mellette ms Fi ppgy nincs, mint ahogy Isten
mellett sincs ms Isten.
- Hiszek Jzus Krisztusban, aki az Atytl szletett idknek eltte.A harmadik ttel az idben megjelent Krisztusrl mondja ezt. benne
nemcsak az gi Isten fldi msa, affle analgija jelent meg, hanem
maga az Isten. Jzus Krisztus preegzisztens, vagyis nem az idben
lett, hanem mint Isten, rkkval. Itt errl van sz. - rkkvalsga
azonban nem zrja ki, hanem magba foglalja idi, trtneti megjelenst:
a kijelentst. Preegzisztencija a kijelentsben s a kiengesztelsben
megmutatkoz egzisztencijnak magyarzata, viszont egzisztencija
a preegzisztencijt magyarzza.
- Hiszek Jzus Krisztusban, ki vilgossg a vilgossgbl, valsgos
Isten a valsgos Istenbl, szletett s nem teremtetett.A negyedik ttel megklnbztet vilgossgot s vilgossgot, Istent
s Istent, de ezt a megklnbztetst az egy Istenen bell csinlja.
Elejt veszi teht annak a flrertsnek, hogy egyik oldalon a Teremtt,
a msik oldalon meg valami teremtmnyt kpzeljnk, mert ugyanaz az
Isten van itt is, meg ott is. Az a krds, mi ennek az Istenen belli
megklnbztetsnek s egymsra val vonatkoztatsnak az rtelme?
Azt akarjk vele kifejezni, hogy egyik oldalon van az elrejtezett
Isten, a msik oldalon pedig a kijelentett Isten, de a kijelentett
Isten, egy az elrejtezett Istennel. A kijelentst ebben a tudatban
kell fogadnunk.
A kijelents tnyn tl is rvnyes azonban ez a negyedik ttel, mert
Krisztus nemcsak a kijelentsben, hanem mr eleve
vilgossg a vilgossgbl, valsgos Isten a valsgos Istenbl,
szletett s nem teremtetett. E ttelnek hrom
megllaptsa van, s a hrom kzl viszonylag mg a kzps a legkevsb
vitatott. Ezen kezdjk az elemzst.
Krisztus valsgos Isten a valsgos Istenbl,
theos alethinos ek theou alethinou, mint a grg szveg mondja. Ez
az “ek” szcska a kt ltmd kzti megklnbztets legegyszerbb
s legrvidebb jelzse. Egyikbl vagy egyiktl lett a msik, s mind
a kett egyformn “valsgos”, st egy a kett, mert ugyanannak
a ltnek kt ltmdja. De mr ennl a legegyszerbb megjellsnl
nehzsg mutatkozik, mert amint rszletesebben magyarznk az “ek”
jelentst, elkerlhetetlenl eljnne kt nll lny kpzete s
a kettnek bizonyos fggsi viszonyba val hozatala, vagyis az egynek
a megkettzse. Pedig ppen ezt akarjuk elkerlni.
Ttelnk msik megllaptsa, hogy: Krisztus vilgossg
a vilgossgbl, mg veszedelmesebb, mert szemlletesebb. E
kp szerint az Atya a fnyforrs, a Fi a fny, teht olyan kettjk
viszonya, mint a nap s a napfny. Brmenynyire szp is ez a szemlletessg,
veszedelmes, mert ez a kp a tr s id vilgbl ered, s tr s idbeli,
nem pedig rkkval folyamatot sejtet. Teht olyasmit kpzeltet el,
amit fizikailag is elemezhetnk, pedig errl sz sem lehet.
Dnt fontossg formula ttelnk vgs megllaptsa: Krisztus szletett
s nem teremtetett. Teht nem gy llott el, mint a teremtmnyek,
az angyaloktl kezdve, egszen az utols porszemig. Az egzisztencija
az Isten egzisztencijtl nem klnbzik. Csak annyiban teremtmny,
amennyiben valsgos emberr lett rettnk s emberknt jrt kzttnk:
Lnye s lte azonban nem foghat be s nem zrhat bele az ember
voltba teljesen.
Az, aki Betlehemben emberi testet lttt, hogy a kijelentst s kiengesztelst
vghezvigye, nem teremtetett. Ha csak teremtetett volna, akkor a kijelents
s kiengesztels a bukott vilg mve volna, teht haszontalan dolog
s hibaval erfeszts. Ez a formula negatv jelentse.
De formulnknak pozitv jelentse is van, az, hogy Krisztus szletett.
Itt a hitvalls az llnyek vilgbl klcsnz egy kifejezst, amit
aztn kpes rtelemben hasznl. Azt fejezi ki vele, hogy az Atya s
Fi kztt olyanforma, de nem ugyanolyan egysg s klnbsg van,
mint az embervilgban az atya s a fia kztt. A szlets mikntjrl
ez a kpes kifejezs egyltaln nem akar beszlni, mert nem valami
trtnst (teht nem idi dolgot), hanem rk viszonyt
akar kifejezni.
A szlets mr a termszeti letben is titokzatos. (A szlszorvos
pl. csak a folyamat biolgiai mozzanatait s krlmnyeit ismeri,
de lnyegt nem.) Amikor azonban ezt a szt az r Krisztusra vonatkoztatjuk,
sokkalta nagyobb titokra utalunk vele. Nincs is a szlets sz dogmatikai
hasznlatnak ms clja, minthogy utaljon valami olyan titokra, amit
szavakban kifejezni nem tudunk. Ha a “szletett”-nek ezt az utal
jellegt, jelkpi szerept elfeledjk, s magt a szt kezdjk elemezgetni
- mint mr a trinitstanban mondottuk -, csak botrnkozs kvv
vlik.
Ttelnk harmadik megllaptsa teht klnbsget tesz szlets s
teremts kztt. A szlets tbbet jelent, mint
a teremts. Azt teszi, hogy Isten lett Istenbl; a teremts pedig
csak azt teszi, hogy teremtmny llott el Isten ltal.
Lttuk, a negyedik ttel mindenik megllaptsa mennyire nem adaequat,
mennyire nem direkt rtelemben veend, kpes beszd. De ugyanilyen
nem-adaequat kifejezs az is, ha Jzus Krisztusra azt mondjuk: Isten
Igje. Az Ige e szerint az rkkvalsgtl fogva gondolkoz
Isten rkkval gondolata, teht az a sz, amelyben Isten nmagt
kifejezi. Ez a legszellemibb megjells Krisztusra nzve, de ez sem
adaequat! Mi nem ismernk ugyanis olyan szt, mely klnbzik ugyan
a beszltl s mgis a beszl teljes lnyegt magba zrja s kifejezi.
Isten szavban pedig ez trtnik. Teht adaequat mdon, mg az “ige”
sz sem jelli Krisztust. Ez is emberi sz, s a mi fldi kpzeleteinkhez
tapad.
- Hiszem, hogy Jzus Krisztus egylnyeg az Atyval.Az tdik ttel mondja ki a legdntbb szt, a Niceai zsinat utn
is elkeseredetten vitatott homoousios-t. Trtnetileg nzve az a jelentsge,
hogy ezzel kapcsolatban trt ki az arinusok ellenllsa, az gynevezett
ita-harc. k ti. csak a homoiousios formulig, vagyis az Atyhoz
val hasonlsgig voltak hajlandk elmenni. Mg
azt vllaltk volna, hogy Jzus Krisztus “valsgos Isten”, st
azt is, hogy “szletett s nem teremtetett”, de azt mr nem, hogy
az Atyval egyenl. A homoousios sz teht leleplezte
a lappang herezist. Trgyi szempontbl nzve, ppen az a homoousios
jelentsge: nyilvnvalv tette, mit hisz az egyhz. Pedig nem egyrtelm
sz. Fordthat gy is, hogy egyenllnyeg, meg
gy is, hogy egylnyeg. Az els fordts a triteizmus,
a msodik meg a modalizmus, illetve kvaternits veszedelmvel jr.
Mi a kt fordtsi lehetsg kzl, a nyugati egyhz pldjt kvetve,
a msodikat vlasztjuk. Azrt, mert az egylnyeg sznak teljesebb
rtelme s nagyobb kifejez ereje van, mint az egyenllnyegnek.
Ha azt mondom: egylnyeg, akkor voltakppen mr azt is mondottam:
egyenllnyeg.
Mit hisz az egyhz, midn egylnyegnek vallja Jzus Krisztust az
Atyval?
Elszr is azt, hogy Jzus Krisztus nem emberbl lett
flisten, ezltal elhrtja az ebionitizmus arinus s egyb
formjt, s erteljesen alhzza a hitvalls megelz ttelnek ama
lltst, hogy Jzus Krisztus szletett s nem teremtetett.
Msodszor azt, hogy Jzus Krisztus nem Istenbl lett alsbbrend
Isten, ezzel elhrtja a doketizmus klnbz vltozatait,
egyben pedig megersti a hitvalls megelz ttelnek ama lltst,
hogy Jzus valsgos Isten a valsgos Istenbl.
Harmadszor az egylnyegsg megvallsval tjt vgja az egyhz mindennem
politeizmusnak. Ugyanezen clbl alhzza azt is,
hogy a trinitstanban emltett “szemlyeken”, csakugyan ltmdokat
rtsnk. Mint ebbl is ltszik: a homoousios sz kihat a trinitstanra
is.
A trinitstannal kapcsolatban azt mondja: mikor az Atyrl s Firl
beszlnk, nem kt szubjektumrl van sz, hanem ugyanarrl
a szubjektumrl ktszer, megszntethetetlen kettssgben. Teht
ppen gy, mint a trinitstan, a homoousios is az egysget akarja
kifejezni a klnbzsgben s a klnbzsget az egysgben.
De ppen ezen a ponton kell jra bevallanunk a Trinits titknak kifejezhetetlensgt.
Mi ugyanis vagy megklnbztetst tudunk kifejezni egysg nlkl,
vagy pedig egysget, megklnbztets nlkl. Mivel egy szval nem
tudjuk kifejezni a Trinits titkt, knytelenek vagyunk szksgmegoldshoz:
krlrshoz folyamodni. Ebbl a szksgbl magyarzhat a Niceaeno-Konstantinopolitanum
krisztolgiai szakasznak ltszlagos bbeszdsge.
- Hiszem, hogy Jzus Krisztus ltal teremtetett minden.A krisztolgiai szakasz eme hatodik s egyben zrttelrl mr a teremts
kapcsn sz esett. A hitvallsbeli sszefggsben a homoousios-t ersti
meg. Megersti, mert hangslyozza, hogy Jzus Krisztus rszes abban,
ami klnskpp az Atya mve: a teremtsben. Egy az Atyval, azrt
teremtetett ltala minden. De ez azt is jelenti: elbb szeretett
minket, mint mi t, hiszen ltala teremtettnk mi is.
gy magyarzza egyetemes hitvallsunk Jzus Krisztus rkkval Fisgt.
Lttuk e magyarzat okt, rtelmt s nehzsgeit.
|