//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

22. Az rkkval Fi

22. Az rkkval Fi


22. Az rkkval Fi

22.1 Krisztus istensgnek dogmja

22.1.1 A tanttel

Krisztus azrt lehetett s lehet az Atya kijelentje, mert eleve
az, aki. Nemcsak a kiengesztels folyamn vlt Isten Fiv. A kijelents
isteni igazsga s rkrvny valsga ppen abbl ered, hogy Krisztus
mr a kiengesztelst megelzen s a kijelents nlkl, nmagban
vve is Isten Fia. Teht nem azrt Isten Fia, mert mi annak ltjuk,
vagy teljestmnye alapjn gy rtkeljk, hanem mr eleve Isten Fia.
Nemcsak az utols eltti valsg, hanem a vgs valsg: mint Isten
Fia, Isten maga, mint ahogy az Atyja is Isten maga.

Ez az elfelttele minden Jzusra vonatkoz gondolkozsnak, st tegyk
hozz, minden Istenre vonatkoz gondolkozsnak is. Ezt az elfelttelt
sem nem indokolhatjuk, sem el nem vitathatjuk. Ms szval Krisztus
istensge nem levezetett ttel, hanem alapttel. gy ismertk s rtettk
meg t az apostolok, s neknk is gy kell, ha az apostolokat meg akarjuk
rteni. Rviden: Krisztus nem a kijelents s kiengesztels ltal
szerezte meg istensgt, hanem ppen fordtva: istensge ltal szerezte
meg a kijelentst s kiengesztelst. Ennek beltsbl ered a Krisztus
istensgre vonatkoz egyhzi dogma.

22.1.2 A modernista kritika

Krisztus rkkval Fisgnak, vagyis istensgnek dogmjt az els
szzadok krisztolgiai harcai ta is sokszor tmadtk, s teolgitlan
spekulcinak nyilvntottk. Az jabbkori brlk ln Spalding ll
(1714-1804), evanglikus lelksz s diplomata, majd vezet egyhzi
frfi Berlinben, a konzervatv irnnyal szemben a mrtktart felvilgosods
kpviselje. Knyveiben a korra jellemzen a termszeti valls hirdetje,
de a termszeti vallst nem akarta a kijelentssel szemben kijtszani,
mg akkor sem, ha a rgi egyhz dogmit, gy Krisztus istensgnek
tant brlta. Utbbi kritikjt azonban oly megveszteget mdon fogalmazta,
hogy ma is az mondataihoz trnek vissza a krisztolgia modern brli.

Spalding szerint nem fontos, kicsoda Krisztus nmagban vve. Az
kiismerhetetlen lnye s annak kutatsa nem tartozik a gymlcsz
hittitkok kz. Az a fontos, ki a mi szmunkra,
mit ksznhetnk neki, s hogyan hasznljuk fel t az dvssgre.
Kzben nehz szavakat s fogalmakat knnyen nlklzhetnk. Teht,
amit a dogma mond, az csak az rtelem haszontalan megterhelse, s
nem szolgl dvrdeket. gy beszl a felvilgosods embere s gondolatt
gy visszhangozza nletrajzban a mlt szzad egyik kivl, s krisztolgia-ellenessggel
nem vdolhat teolgusa, Khler: “Mit bnom n, mi lehet a nap belsejben.
Fnye, melege, sugrzsa letnk eleme. Mit bnom n Krisztus rk
istensge rejtlyt, amikor trtneti valsgban, igjben rzkelem
az letet s a fnyt!”

Ha Khler csak rdektelensget nyilvnt Krisztus rk istensge tanval
szemben, Schleiermacher, Kitschl s ltalban a modernek, mr a Spalding-fle
kritika folytati; ha ms-ms hfokon is, elutastjk a kalcedoni
dogmt (451), a krisztolgiai vitk zrkvt. Ez a dogma gy sszegezi
Urunk Jzus Krisztus istensgrl s embersgrl, az gynevezett
ketts termszetrl szl tantst:

“ tkletes az istensgben s ugyan tkletes az emberi ltben;
valsggal Isten s valsggal ember… Az istensgre nzve egylnyeg
az Atyval s ugyan emberi ltre nzve egylnyeg velnk… Az egyesls
ltal semmikppen sem trltetett el a termszetek klnbzsge.”
Jzus Krisztusban elegytetlenl s osztatlanul egy a kett. A ketts
termszet eme dogmjra sszpontosult egyre fokozd hvvel a modernek
tmadsa.

A ketts termszet elleni harcnak alapot adhatott volna, hogy a Biblia
rdekldse elssorban Jzus funkcijra s nem ltnek titkra, teht
nem “termszetre” irnyul. De mgsem ez a tny, hanem voltakppen
egy nyelvtrtneti, illetve jelentstani vltozs fttte a harcot.
Mi ugyanis mst rtnk ma a termszet szn, mint amit az egyhzi tan
rt a natura, illetve a fsis alatt. A rgiek mg
teremtett mindensgrl s Teremtrl (creatura-rl s Creator-rl)
beszltek, egszen tfog rtelemben; nluk a “termszet” mg
az anyagi s a szellemi vilgot jelentette, osztatlan
egysgben. jabban ez a fogalom felbomlott. Az jkori felfedezsek
nyomn kialakult az gynevezett termszettudomnyi gondolkozs, mely
az anyagi vilgra irnyul termszettudomnyt megklnbztette, st
el is klntette a humn jelleg szellemi tudomnyoktl. Ezta a
termszet szval csak a szkebb rtelemben vett anyagi-fizikai vilgot
jelljk.

Innen nzve aztn a modernek, ha nmi optikai csalds rn is, hamar
megbotrnkozhattak a rgi atykon: Micsoda vaskos “istenfizikt”
mveltek ezek a rgiek, mikor Krisztus isteni s emberi termszetrl
beszltek! Hogy “elanyagiastottk” az dvtant is: a Krisztusban
megjelent isteni ert, szinte fizikai rtelemben a hall elleni orvossgnak
tekintettk, stb. - A flrertett kalcedoni dogma mellzse utn
nem maradt a modernek szmra ms lehetsg, minthogy Jzus istensgt
ember-mivoltban keressk. gy vltk, Jzus istensge abban ll,
ami t tkletes emberr teszi. Az isteni akaratnak val engedelmes
ntadsban, hitben, istentudatban van az ember-Jzus “istensge”.
De ht akkor Krisztus istensge, csak a mi rtkelsnk? Indokolhatja-e
egy ilyen emberi rtkels azt az imdatot, amivel a Biblia bizonysgttele
Krisztust vezi, az imdatot, ami csak a valsgos Istent illeti?

A vakvgnyra siklott kritikval szemben a rgi atyknak volt igazuk.
k nemcsak fizikai rtelemben vettk a termszet szt. Igaz, belertettk,
mgpedig joggal azt is, amit mi a termszeten rtnk, de a fizikai-testi
rtelmen tl, valami tbbet is, valami szellemit is rtettek a termszeten,
azt, amit mi lnyegnek neveznk, s ppen ezen a
tbbleten volt a hangsly. Egy pldval vilgtsuk meg a dolgot: a
Heidelbergi kt a hivatalos fordtsban Krisztusrl azt mondja: “Egyedl
Istennek amaz rk, termszet szerint val Fia.”
(33. k.) Ezt mai nyelven gy kell rtennk: “egyedl Istennek
amaz rk lnyeg szerint val Fia.” (De ht akkor
mrt nem gy fordtjuk?)

Ugyanez az eset a kalcedoni szvegnl. Jval tbb van benne a testi-fizikai
rtelemnl: elssorban az isteni ltmdra, az Atyval val lnyegi
egysgre, Krisztus rk istensgre utal. De ugyanilyen rtelemben
utal Jzus emberi ltmdjra. A rgi atyk tudatban voltak a kalcedoni
dogma bels feszltsgnek, s meg sem ksreltk a feszltsg logikai
feloldst. Mert nem megfejteni, mg csak nem is magyarzni akartk
a Krisztus szemlyi titkt, csupn mersz utalsokkal krlrtk
a titkot, hogy flremagyarzsoktl vjk. Arra a krdsre igyekeztek
feleletet keresni: ki volt Krisztus s nem arra,
hogyan volt az aki volt.

Csak az atyk szndka flrertsvel fordthattk meg a krdst,
s csinltak “pozitv” elmleteket a hogyan-rl, titkot feloldd
modern szintzist a ketts termszetrl. Meg is kellet fizetni a ksrletezs
rt: ha nem elgedtek meg a rutalssal. Nevezetesen az l Krisztus
helybe a krisztolgia lpett, a Krisztus-hitbl, Krisztus-elmlet
lett. - Ez a trtneti httere Spalding megvesztegeten gyakorlatias
llsfoglalsnak, s ebbe az sszefggsbe tartozik bele a modernek
dogmaellenessge, mellyel nem is az egyhzi tant, hanem a Biblia Krisztus-bizonysgt
utastottk el.

22.1.3 A reformtori llspont

A dogma ellen tmadk a reformtorokat is igyekeztek llspontjuk
tmogatsra kijtszani. Klnsen Melanchton hres
mondsra hivatkoztak s hivatkoznak ma is nagy elszeretettel: Christum
cognoscere, beneficia eius cognoscere, vagyis Krisztus megismerse
annyi, mint az jttemnyeinek megismerse. A beneficit gy magyarztk,
hogy az a humanitas Christi, Krisztusnak az rs ltal bizonytott
emberi valsga.

Ilyen magyarzat alapjn vontk le a kvetkezetst: me, Melanchton
szerint Krisztus rkkval Fisga nem fontos renk nzve, hanem
csak Krisztus idi megjelense, ember-volta rdekel minket. Ez azonban
tves kvetkeztets. Melanchton ugyanis idzett mondst sohasem kizrlagos
rtelemben hasznlta, teht krisztolgia-ellenes kvetkeztetst nem
is lehet levonni belle.

Melanchton mondshoz hasonl nyilatkozatokat Luthernl s a tbbi
reformtornl is tallunk. E szrvnyos nyilatkozatoknak azonban ppgy
nincs kizrlagos rtelme. Nem akarjk Jzus trtneti megjelensre,
ember-voltra leszkteni a krisztolgit. St reformtoraink kifejezetten
valljk s tantjk Krisztus rkkval Fisgt. Ezt a tantsukat
nem lehet egyszeren kvetkezetlensgnek minsteni s ilyen alapon
mellzni. Klvinnak pl. a Servet-perben tanstott magatartsa, egymagban
is elg hangos tiltakozs, minden ilyen eljrs vagy ksrlet ellen.

Annyi azonban tny, hogy reformtoraink viszonylag keveset foglalkoztak
Krisztus istensgnek dogmjval. De csak azrt foglalkoztak keveset
vele, mert ez egyltaln nem volt krdses szmukra. Az problmjuk
nem a 4. szzad, hanem a 16. szzad problmja volt. Az dvelnyers
s a megigazuls krdse gette ket s ezrt a krisztolgia, meg a
trinits krdst httrbe toltk, anlkl azonban, hogy elmellztk,
vagy ppen tagadtk volna. Valamennyi protestns hitvallsunk a reformtori
iratok nyomn jr, s egyikbl sem hinyzik sem a krisztolgia, sem
a trinitstan.

A dogmkkal nem az a clunk, hogy az egyszer s az dvre elgsges
hitismeretet minl bonyolultabb tegyk s megneheztsk. A krisztolgiai
dogma pl. azrt vlik szksgkppen bonyolultt s nehzz, mert az
egyszer hitismeretben az ige titka rejlik, vagyis a “beneficia
Christi” megismerse elvlaszthatatlan attl, kicsoda Krisztus nmagban
vve. Elg itt csupn a karcsonyi trtnetre utalni. Az, ami ltszik
belle, egyszer tny: kisded, rongyok, jszolblcs. De ennek a nagyon
egyszer s szegnyes tnynek a magyarzathoz angyali seregekre van
szksg. Amit az angyalnek mondott, azt prblja kifejezni, les
fogalmakba fogni az egyhzi tan.

A dogmatika ppen Krisztus kiltnek szentrsszer trgyalsval
vgja tjt a teolgitlan, lgyakorlatiassg Krisztus-spekulcinak.
Aki ugyanis nem abbl indul ki, hogy Krisztus eleve Isten s ppen
ezrt Urunk, az a kijelentshez kti Krisztus r-voltt, s annl
Krisztus istensge a kijelents emberi rtkelsn alapul. S vajon
ennl az emberi rtkelsnl, mi a mrtk? Az, hogy Jzusban emberi
nagysgot mrnk, valami kigondolt isteni eszmhez, vagy pedig az
Isten ugyancsak kigondolt eszmjhez. S mert gy Krisztusi nagyra
kell rtkelnnk, emberi rtktlet alapjn tesszk meg t Isten
Finak.

Krisztus rkkval Fisgnak dogmja ppen ennek az rsellenes
spekulcinak vgja tjt. Az imnt krlrt emberi mrtket ti ki
keznkbl, s megakadlyozza, hogy a Krisztusra vonatkoz hitismeretbl
ltalnos igazsgot csinljunk. Ha ugyanis csak a kijelentsben vlik
Jzus Isten Fiv, s nem hisszk el rla, hogy eleve is az volt,
akkor az Fisga nem isteni tny, hanem emberi m, nem hit dolga,
hanem csak az rtelem.

22.2 A Niceai hitvalls krisztolgiai szakasza

Egyetemes hitvallsaink kzl a Krisztus rkkval Fisgt legrszletesebben
az gynevezett Nicaeno-Konstantinopolitanum trgyalja. Ezt a hitvallst
a 325.-i zsinaton, majd a 381.-i Konstantinpolyi zsinaton is elfogadtk,
s mind a keleti, mind a nyugati egyhzban a liturgia alkatelemv
tettk. Ennek a hitvallsnak krisztolgiai szakasza gy hangzik:

(Hiszek egy) r Jzus Krisztusban, Istennek egyszltt Fiban,

Ki az Atytl szletet idknek eltte,

Vilgossg a vilgossgbl, valsgos Isten a valsgos Istenbl,
szletett s nem teremtetett,

Az Atyval egylnyeg,

ltala teremtetett minden.

Krisztus rkkval Fisgnak krdst a Nicaeno-Konstantinopolitanum
idzett tteleinek exegzise formjban fejtjk ki. Ez a hitvalls
fogalmazza meg az istenfisgot a leglesebben, Tovbb ez mr a krisztolgiai
vitk vgeredmnyt foglalja ssze. Vgl, mint kumenikus hitvalls,
a keresztynsg lelki egysgre emlkeztet s Krisztusra nzve ppen
azt rszletezi, amit a protestns modernizmus nem akar hallani.

  1. Hiszek egy r Jzus Krisztusban.Az “egy” szcska t kzvetlenl az Atyhoz kapcsolja. Az Atynak
    nemcsak kvete, meghatalmazottja, hanem vele azonos. Ugyancsak az
    “egy” szcska utal arra, hogy uralma, melyrl ez az els ttel
    beszl, nincs valami magasabb uralombl levezetve. r, vagyis tekintlynek
    s hatalomnak hordozja, aki parancsol s kormnyoz, nem vletlenl,
    nem idlegesen, s nem brki vagy brmi ltal korltozottan, hanem
    isteni lnyege szerint.
  2. Hiszek Jzus Krisztusban, Istennek egyszltt Fiban.A msodik ttel a Krisztus-kijelents kizrlagossgt hirdeti: istennek
    ugyanis nincs ms Fia s nincs ms kijelentse. Vannak ugyan immanens
    kijelentsek: beszlhetnk az sz s a termszet “kijelentseirl”
    is. Vannak tovbb immanens megbklsek: az ember elvgre megbklhet
    a sorssal, halllal, st mg embertrsaival is. De mindez nem azonos
    azzal az isteni kijelentssel s azzal az Istennel val megbklssel,
    melyet a Fi szerzett. mellette ms Fi ppgy nincs, mint ahogy Isten
    mellett sincs ms Isten.
  3. Hiszek Jzus Krisztusban, aki az Atytl szletett idknek eltte.A harmadik ttel az idben megjelent Krisztusrl mondja ezt. benne
    nemcsak az gi Isten fldi msa, affle analgija jelent meg, hanem
    maga az Isten. Jzus Krisztus preegzisztens, vagyis nem az idben
    lett, hanem mint Isten, rkkval. Itt errl van sz. - rkkvalsga
    azonban nem zrja ki, hanem magba foglalja idi, trtneti megjelenst:
    a kijelentst. Preegzisztencija a kijelentsben s a kiengesztelsben
    megmutatkoz egzisztencijnak magyarzata, viszont egzisztencija
    a preegzisztencijt magyarzza.
  4. Hiszek Jzus Krisztusban, ki vilgossg a vilgossgbl, valsgos
    Isten a valsgos Istenbl, szletett s nem teremtetett.A negyedik ttel megklnbztet vilgossgot s vilgossgot, Istent
    s Istent, de ezt a megklnbztetst az egy Istenen bell csinlja.
    Elejt veszi teht annak a flrertsnek, hogy egyik oldalon a Teremtt,
    a msik oldalon meg valami teremtmnyt kpzeljnk, mert ugyanaz az
    Isten van itt is, meg ott is. Az a krds, mi ennek az Istenen belli
    megklnbztetsnek s egymsra val vonatkoztatsnak az rtelme?
    Azt akarjk vele kifejezni, hogy egyik oldalon van az elrejtezett
    Isten, a msik oldalon pedig a kijelentett Isten, de a kijelentett
    Isten, egy az elrejtezett Istennel. A kijelentst ebben a tudatban
    kell fogadnunk.

    A kijelents tnyn tl is rvnyes azonban ez a negyedik ttel, mert
    Krisztus nemcsak a kijelentsben, hanem mr eleve
    vilgossg a vilgossgbl, valsgos Isten a valsgos Istenbl,
    szletett s nem teremtetett. E ttelnek hrom
    megllaptsa van, s a hrom kzl viszonylag mg a kzps a legkevsb
    vitatott. Ezen kezdjk az elemzst.

    Krisztus valsgos Isten a valsgos Istenbl,
    theos alethinos ek theou alethinou, mint a grg szveg mondja. Ez
    az “ek” szcska a kt ltmd kzti megklnbztets legegyszerbb
    s legrvidebb jelzse. Egyikbl vagy egyiktl lett a msik, s mind
    a kett egyformn “valsgos”, st egy a kett, mert ugyanannak
    a ltnek kt ltmdja. De mr ennl a legegyszerbb megjellsnl
    nehzsg mutatkozik, mert amint rszletesebben magyarznk az “ek”
    jelentst, elkerlhetetlenl eljnne kt nll lny kpzete s
    a kettnek bizonyos fggsi viszonyba val hozatala, vagyis az egynek
    a megkettzse. Pedig ppen ezt akarjuk elkerlni.

    Ttelnk msik megllaptsa, hogy: Krisztus vilgossg
    a vilgossgbl
    , mg veszedelmesebb, mert szemlletesebb. E
    kp szerint az Atya a fnyforrs, a Fi a fny, teht olyan kettjk
    viszonya, mint a nap s a napfny. Brmenynyire szp is ez a szemlletessg,
    veszedelmes, mert ez a kp a tr s id vilgbl ered, s tr s idbeli,
    nem pedig rkkval folyamatot sejtet. Teht olyasmit kpzeltet el,
    amit fizikailag is elemezhetnk, pedig errl sz sem lehet.

    Dnt fontossg formula ttelnk vgs megllaptsa: Krisztus szletett
    s nem teremtetett. Teht nem gy llott el, mint a teremtmnyek,
    az angyaloktl kezdve, egszen az utols porszemig. Az egzisztencija
    az Isten egzisztencijtl nem klnbzik. Csak annyiban teremtmny,
    amennyiben valsgos emberr lett rettnk s emberknt jrt kzttnk:
    Lnye s lte azonban nem foghat be s nem zrhat bele az ember
    voltba teljesen.

    Az, aki Betlehemben emberi testet lttt, hogy a kijelentst s kiengesztelst
    vghezvigye, nem teremtetett. Ha csak teremtetett volna, akkor a kijelents
    s kiengesztels a bukott vilg mve volna, teht haszontalan dolog
    s hibaval erfeszts. Ez a formula negatv jelentse.

    De formulnknak pozitv jelentse is van, az, hogy Krisztus szletett.
    Itt a hitvalls az llnyek vilgbl klcsnz egy kifejezst, amit
    aztn kpes rtelemben hasznl. Azt fejezi ki vele, hogy az Atya s
    Fi kztt olyanforma, de nem ugyanolyan egysg s klnbsg van,
    mint az embervilgban az atya s a fia kztt. A szlets mikntjrl
    ez a kpes kifejezs egyltaln nem akar beszlni, mert nem valami
    trtnst (teht nem idi dolgot), hanem rk viszonyt
    akar kifejezni.

    A szlets mr a termszeti letben is titokzatos. (A szlszorvos
    pl. csak a folyamat biolgiai mozzanatait s krlmnyeit ismeri,
    de lnyegt nem.) Amikor azonban ezt a szt az r Krisztusra vonatkoztatjuk,
    sokkalta nagyobb titokra utalunk vele. Nincs is a szlets sz dogmatikai
    hasznlatnak ms clja, minthogy utaljon valami olyan titokra, amit
    szavakban kifejezni nem tudunk. Ha a “szletett”-nek ezt az utal
    jellegt, jelkpi szerept elfeledjk, s magt a szt kezdjk elemezgetni
    - mint mr a trinitstanban mondottuk -, csak botrnkozs kvv
    vlik.

    Ttelnk harmadik megllaptsa teht klnbsget tesz szlets s
    teremts kztt. A szlets tbbet jelent, mint
    a teremts. Azt teszi, hogy Isten lett Istenbl; a teremts pedig
    csak azt teszi, hogy teremtmny llott el Isten ltal.

    Lttuk, a negyedik ttel mindenik megllaptsa mennyire nem adaequat,
    mennyire nem direkt rtelemben veend, kpes beszd. De ugyanilyen
    nem-adaequat kifejezs az is, ha Jzus Krisztusra azt mondjuk: Isten
    Igje
    . Az Ige e szerint az rkkvalsgtl fogva gondolkoz
    Isten rkkval gondolata, teht az a sz, amelyben Isten nmagt
    kifejezi. Ez a legszellemibb megjells Krisztusra nzve, de ez sem
    adaequat! Mi nem ismernk ugyanis olyan szt, mely klnbzik ugyan
    a beszltl s mgis a beszl teljes lnyegt magba zrja s kifejezi.
    Isten szavban pedig ez trtnik. Teht adaequat mdon, mg az “ige”
    sz sem jelli Krisztust. Ez is emberi sz, s a mi fldi kpzeleteinkhez
    tapad.

  5. Hiszem, hogy Jzus Krisztus egylnyeg az Atyval.Az tdik ttel mondja ki a legdntbb szt, a Niceai zsinat utn
    is elkeseredetten vitatott homoousios-t. Trtnetileg nzve az a jelentsge,
    hogy ezzel kapcsolatban trt ki az arinusok ellenllsa, az gynevezett
    ita-harc. k ti. csak a homoiousios formulig, vagyis az Atyhoz
    val hasonlsgig voltak hajlandk elmenni. Mg
    azt vllaltk volna, hogy Jzus Krisztus “valsgos Isten”, st
    azt is, hogy “szletett s nem teremtetett”, de azt mr nem, hogy
    az Atyval egyenl. A homoousios sz teht leleplezte
    a lappang herezist. Trgyi szempontbl nzve, ppen az a homoousios
    jelentsge: nyilvnvalv tette, mit hisz az egyhz. Pedig nem egyrtelm
    sz. Fordthat gy is, hogy egyenllnyeg, meg
    gy is, hogy egylnyeg. Az els fordts a triteizmus,
    a msodik meg a modalizmus, illetve kvaternits veszedelmvel jr.
    Mi a kt fordtsi lehetsg kzl, a nyugati egyhz pldjt kvetve,
    a msodikat vlasztjuk. Azrt, mert az egylnyeg sznak teljesebb
    rtelme s nagyobb kifejez ereje van, mint az egyenllnyegnek.
    Ha azt mondom: egylnyeg, akkor voltakppen mr azt is mondottam:
    egyenllnyeg.

    Mit hisz az egyhz, midn egylnyegnek vallja Jzus Krisztust az
    Atyval?

    Elszr is azt, hogy Jzus Krisztus nem emberbl lett
    flisten
    , ezltal elhrtja az ebionitizmus arinus s egyb
    formjt, s erteljesen alhzza a hitvalls megelz ttelnek ama
    lltst, hogy Jzus Krisztus szletett s nem teremtetett.

    Msodszor azt, hogy Jzus Krisztus nem Istenbl lett alsbbrend
    Isten
    , ezzel elhrtja a doketizmus klnbz vltozatait,
    egyben pedig megersti a hitvalls megelz ttelnek ama lltst,
    hogy Jzus valsgos Isten a valsgos Istenbl.

    Harmadszor az egylnyegsg megvallsval tjt vgja az egyhz mindennem
    politeizmusnak. Ugyanezen clbl alhzza azt is,
    hogy a trinitstanban emltett “szemlyeken”, csakugyan ltmdokat
    rtsnk. Mint ebbl is ltszik: a homoousios sz kihat a trinitstanra
    is.

    A trinitstannal kapcsolatban azt mondja: mikor az Atyrl s Firl
    beszlnk, nem kt szubjektumrl van sz, hanem ugyanarrl
    a szubjektumrl ktszer
    , megszntethetetlen kettssgben. Teht
    ppen gy, mint a trinitstan, a homoousios is az egysget akarja
    kifejezni a klnbzsgben s a klnbzsget az egysgben.

    De ppen ezen a ponton kell jra bevallanunk a Trinits titknak kifejezhetetlensgt.
    Mi ugyanis vagy megklnbztetst tudunk kifejezni egysg nlkl,
    vagy pedig egysget, megklnbztets nlkl. Mivel egy szval nem
    tudjuk kifejezni a Trinits titkt, knytelenek vagyunk szksgmegoldshoz:
    krlrshoz folyamodni. Ebbl a szksgbl magyarzhat a Niceaeno-Konstantinopolitanum
    krisztolgiai szakasznak ltszlagos bbeszdsge.

  6. Hiszem, hogy Jzus Krisztus ltal teremtetett minden.A krisztolgiai szakasz eme hatodik s egyben zrttelrl mr a teremts
    kapcsn sz esett. A hitvallsbeli sszefggsben a homoousios-t ersti
    meg. Megersti, mert hangslyozza, hogy Jzus Krisztus rszes abban,
    ami klnskpp az Atya mve: a teremtsben. Egy az Atyval, azrt
    teremtetett ltala minden. De ez azt is jelenti: elbb szeretett
    minket, mint mi t, hiszen ltala teremtettnk mi is.

gy magyarzza egyetemes hitvallsunk Jzus Krisztus rkkval Fisgt.
Lttuk e magyarzat okt, rtelmt s nehzsgeit.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!