VII. rsz A FIISTEN
21. A Kiengesztel
21. A Kiengesztel
21.1 Kyrios Christos
21.1.1 A nv eredete
Mr a mennyei Atyrl szl tantsban kaptuk azt a feleletet: a nzreti
Jzus az r. De ott mindjrt hozz kellett tennnk, a Biblia mgis
elssorban nem t, hanem a mennyei Atyt tekinti rnak. A nzreti
Jzus, mint az atyai akarat hirdetje s betltje, szolgai alakjban
tlutal nmagn. Az Atyrl szl tanban ezt az utalst kellett kvetnnk.
Most, a Firl szl tanban ugyancsak a Szentrs alapjn, egy msik
vonalon indulunk el, s arrl kell beszlnnk: a Szentrs, anlkl,
hogy az Atya s Fi kztt lev klnbsget megtagadn, kzssgben,
st egysgben ltja a Fit az Atyval. Midn az
egysgrl beszlnk, Jzus Krisztus istensgrl lesz sz. Istensge
alapjn Urunk minknk. A Biblia a Kyrios szval fejezi ki Jzus
istensgt.
A kyrios szt a kutatk tbbflekppen magyarztk, s gyakran elmagyarztk.
Olykor egyszer s rdektelen udvariassgi formulnak vltk, mint
amilyen ma pl. a mister vagy a monsieur, amiben felesleges vallsos
tartalmat keresni. A bibliai esetek tlnyom tbbsgben azonban sokkal
ignyesebbnek bizonyult a kyrios, ezrt jelentskrt tisztzni kellett.
A tisztzshoz tbbfle tmpont knlkozott. Ez volt a cme az jtestamentomi
korban a keleti eredet misztrium-vallsok kultusz-istensgnek.
De kyrios nvvel illettk a rmai csszrt is a csszrkultusz idejn.
Ez az elnevezs teht a Biblin kvl is elfordul, ezrt a kutatk
feljogostva reztk magukat arra, hogy a Biblin kvli vallsokbl,
illetve a csszrkultuszbl vezessk le a bibliai Kyriost.
Klnsen szleskr kutatst vgzett ezen a terleten W. Bousset
(Kyrios Christos, 1913 s 1921). Szerinte s a nyomdokain jrk szerint
nem a palesztinai sgylekezetben, hanem a hellenizmus talajn, kzelebbrl
Antiochiban bukkan fel a Kyrios-cm a Krisztus-kultuszban. Indokolt
teht a vallstrtneti levezets, mely termszetesen klcsnzsnek
tntette fel ezt a bibliai fogalmat, s magt a fogalmat is idegen
elemekkel terhelte, homlyoss, st zavaross tette.
Nyomban egyrtelmv vlik azonban a kyrios fogalom, ha nem biblin
kvli jelensgekbl szrmaztatjuk s nem vallstrtneti analgikkal
akarjuk magyarzni, mint a szzadel divatja diktlta, hanem bibliai
gykrzett keressk s az szvetsgbl mertjk
a magyarzatot. Megfelel trgyi indoka ppen ennek az eljrsnak
van. Histriai adataink szerint ugyanis az skeresztyn gylekezet
s a palesztinai, valamint a hellenisztikus zsinagga kztt eredetileg
szoros kapcsolat llott fenn. Jzus maga is tantott a zsinaggban,
Pl apostol is trt tjain elsrenden a zsinaggkba ltogatott
el. Ebbl a kapcsolatbl lehet s kell is a Kyrios nevet magyarznunk.
21.1.2 A nv tartalma
Egy kzismert tnybl induljunk ki. A Krisztus szletse krli szzadokban
mr a zsid trvnyeskeds bevett szoksa volt, hogy az Isten nevt
jelz tetragramm, a JHVH helyett Adonaj-t olvastak. A Kyrios pedig
nem egyb, mint az Adonaj grg msa, s pontosan megfelel az arm
Mar sznak. Utbbi ismers elttnk a Maranatha, “Jvel Urunk”
kifejezsbl. Hogy ez az arm kifejezs Pl grg szvegben, az 1Kor
16,22-ben elfordul, igen jelents tny. Nyilvn, ismert istentiszteleti
formula szlal itt meg, amit az armul beszl palesztinai sgylekezetben
szltben hasznltak. Pl ugyanezen levlben vilgosan el is hatrolja
magt a kyrios sz minden msfajta (trsadalmi, politikai vagy vallsi)
hasznlattl: “Mert ha vannak is gynevezett istenek… s van
sok r (kyrioi), mindazonltal neknk egy Istennk van, az Atya…
s egy Urunk, a Jzus Krisztus, aki ltal van a mindensg s mi is
ltala.” (1Kor 8,5-6 v.. Rm 10,9-el) - me, a Kyrios nem egyb,
mint az szvetsgi istennv, a Jahve-Adonaj grg fordtsa s Jzusra
val alkalmazsa.
Az jszvetsg egyrtelm Krisztus-bizonysgttelt alhzza a vrtank
hossz sora. Az ldzsek indoka kezdettl fogva az volt: a keresztynek
elismertk ugyan az llami felsbbsget a maga viszonylagossgban,
de vgs fokon Jzust vallottk az rnak, s nem a csszrt (Csel 17,7).
“Bizonnyal… rr s Krisztuss tette t az Isten.” (Csel 2,36)
“Ajndkoza nki oly nevet, amely minden nv fltt val, hogy Jzus
nevre minden trd meghajoljon, mennyeiek s fld alatt valk, s
minden nyelv vallja, hogy Jzus Krisztus r, az Atya Isten dicssgre.”
(Fil 2,9-11) - Igaz, Jzus Krisztus r-volta a feltmadssal vlt
nyilvnvalv, de mieltt a hellenizmus vilgban a Kyrios-Christos
kultusza kialakult, a palesztinai sgylekezetben mr Jzust istenknt
tiszteltk, az Istenre vonatkoz szvetsgi felsgjelzket, kivlt
pedig a 110. kirly-zsoltrt Jzusra alkalmaztk (pl. Mk 12,35-37
par.), ezzel istensgt orszg-vilg eltt elismertk s megvallottk.
A Kyrios nv bibliai levezetst s egyben Jzus istensgt indokolja
az a rendkvli gyakorlati jelentsg is, amit a Biblia Jzus nevnek
tulajdont. Figyeljk csak meg: Jzus nevben jvendltek,
tantottak, prdikltak, kereszteltek, bnt bocstottak, dmonokat
ztek s sok ms csodt tettek, az nevben gyltek ssze a hvek,
ebben a nvben hittek, ettl vrtk a segtsget s megtartatst,
ezrt a nvrt javaikat elhagytk, st bntalmazst, ldztetst s
hallt is szenvedtek. - Pl szavai szerint: megmosattattak, megszenteltettek
s megigazttattak az r Jzus nevben (1Kor 6,11). Szinte azt mondhatnk:
az r Jzus neve az a hely, ahol az els keresztynek
lete lejtszdik (Kol 3,17).
Az neve, mint mindezekbl ltjuk, ugyanaz a mindent tfog nv,
mint az szvetsgben a Jahve neve. Jahve neve is az emberek szmra
kijelentett Istent jelli. Emlkezznk vgl Jzus sajt kinyilatkoztatsra:
“n s az Atya egy vagyunk.” Jzus egsz lete s tantsa csodlatosan
sszecsendl a Kyrios nv tartalmval, ami viszont a krisztolgia
sszfoglalata.
21.2 Krisztus istensgnek ktfle flrertse
Brmennyire vilgos is az Atya s Fi egysgt, vagyis a Krisztus
istensgt megvall bibliai bizonysgttel, mgis flrerthetjk,
ha gy kpzeljk, hogy ez a bizonysgttel eredetileg egy emberi egynisgre
vonatkozott, aki ksbb valamikppen isteni rangra emelkedett. De
flrerjk akkor is, ha gy vlekednk, hogy a Krisztus-bizonysgttelben
csupn az isteneszme megszemlyestsvel, vagy kztnk megjelent
szimblumval van dolgunk. Vizsgljuk meg ezt a ktfle flrertst
s llaptsuk meg, hol a hiba.
- Krisztus istensgt elszr is individualista rtelemben
lehet flrerteni. E szerint nem ms e bizonysgttel, mint egy embernek,
egy nagy frfinak az apotezisa. - Titokzatos szemlyisge s mulatba
ejt cselekedetei, krnyezetre oly rendkvli hatst gyakoroltak,
hogy aprnkint kialakult a szemllkben az a magval ragad gondolat,
amely szinte elemi ervel trt ki bellk: tbb mint ember, Isten!Mi lehet ennek a csodlatos hatsnak a magyarzata? A gyermekiessgnek
benne mindvgig megmarad desge, a szabadsg s engedelmessg bmulatos
egysge, a hallig val szeretet s hsg, valami kirlyi vonssal
egyeslve. Ez hatott kortrsaira s ez hat tbb-kevsb az utkorra,
mely mindezen fell, mg a vallsalaptt is ltja Jzusban. A galileai
vidki rabbibl - mert hisz eleinte ennek tartottk - ilyen lelki
adottsgok miatt emelkedett tiszteli szemben prftai rangra, az
Ills prfta rangjra. Egyben politikai messisknt is kezdtk tisztelni,
s mint ilyet: Dvid finak, st Isten finak is nevezgettk. Tisztelete
egyre hatvnyozdott, s annak a hall sem vetett vget.
Halla utn, rajong hveinek ltomsokban jelenik meg s “lelkkben”
tovbb l. Mennyei lnynek tekintik; most mr a meghatvnyozdott
tisztelet hevben nem lehetetlen az Istennel val azonostsa sem.
Az azonostsnl valami kiindul pontot is keresnek; gy vlik, vagy
a szletskor, vagy a keresztsg alkalmval, vagy a megdicsls hegyn,
vagy a feltmadskor maga Isten emelte t fii rangra.
E szerint voltakppen csak hvei lelkesedse csinlt az ember-Jzusbl
Istent. Maga Jzus, trgya volt csupn ennek a rajongsig fokozd
lelkesedsnek. Egy csodlatos embert Istenn idealizlt a hivk serege,
gy mint ahogy az a vilgtrtnelem folyamn msokkal is megesett.
Az ember mindenkor szeret hroszokat csinlni.
Ez az gynevezett ebionita krisztolgia. Nevt
azrt kapta, mert a 2. szzad egyik herezisben, az Ebionrl elnevezett
ebionitizmusban tnt fel elszr, hogy aztn ms s ms nven tnedezzk
fel jra a dogmatrtnet folyamn, egszen napjainkig.
- Krisztus istensgt msodszor kollektivista rtelemben
is flre lehet rteni. Ez a flrerts az elbbinek ppen az ellenkezje.
E szerint Jzus nem egyb, mint valami ltalnos igazsg, vagy kzismert
eszme megszemlyestse, perszonifikcija. Ilyen eszme pl. az Isten
s az ember egysgnek gondolata, vagy az letszerzs a hall tjn.
Ezt az eszmt is sokfel ismerik.Hogy ppen a nzreti Jzus volt az, akiben ez az eszme megjelenlt,
vagy megjelenlni ltszott, az mer vletlen, st mellkes dolog,
annyira mellkes, hogy az trtneti valsgt akr tagadni is lehetne.
Nem szrmaznk semmi nagyobb baj ebbl a tagadsbl. Mitikus alak,
valamely ltalnos igazsg megtestestje, vagy a Dniel prfcijban
meghirdetett Embernek Fia, vagy a jl ismert Praeexistens Logos, vagy
a Vilgmegvlt, akirl a hellenizmus vilgban mindenfel tudtak
valamit.
Amennyiben valaki ppen a nzreti Jzusban pillantotta meg ezt az
eszmt, az aztn mint az eszme hordozjt, illetve szimblumt tisztelte
t s Kyriosnak, Isten Finak nevezte. Az okoskods aztn Jzust tudatosan
Istennel azonostotta, vagyis a kiegyenltst kzte s Isten kztt
elvgezte. - A Krisztus lelkeseds lkereje teht az isteneszme,
s Krisztus csak mint az eszme kristlyosodsi pontja, mint az idea
szemllhetv vlsa fontos. Ilyen kristlyosodsi pontok azonban
Krisztuson kvl is elkpzelhetk s a trtnet folyamn ki is mutathatk.
Ez a doketikus krisztolgia, mely elszr ugyancsak
a 2. szzad herezisben, a doketizmusban (a dokeo = ltszani igbl
szrmazik az elnevezs) tnt fel, hogy azutn ms s ms nven tnedezzk
fel jra a dogmatrtnet folyamn egszen napjainkig.
21.3 A kt krisztolgiai herezis sszefggse
21.3.1 Rokon a kett
Az ebionitizmus s a doketizmus els ltszatra teljesen ellentmond
egymsnak. Alkatilag azonban nagyon is rokon a kett. Az ebionitizmus
gy rtelmezi Jzust, mint a trtnet legmagasabb cscst, a trtnet-felettibe
emelked trtnetet; a doketizmus pedig a trtnet skjba bocstkoz
trtnet-felettit ltja benne. Az elbbi szerint Jzus az emberisg
letfjnak legnagyszerbb kivirgzsa, az utbbi szerint meg 6 az
isteni jelenlt legtkletesebb szimbluma. - Ez a kt flrerts
megegyezik egymssal abban, hogy a Krisztus istensgre vonatkoz
bibliai bizonysgttelt egyik sem veszi komolyan. Mindenik csak kpes
beszdet, affle szlsmondst lt benne, nem pedig a sz szoros rtelmben
veend igazsgot.
Az egyhz mr a 2, szzadban elvetette mind a kt herezist, leleplezvn
a bennk rejl flrertst. Ezltal mintegy j elre megtlte azokat
a hereziseket is, melyek a trtnet folyamn az ebionitizmus s doketizmus
nyomba lptek, s e kt sherezis szellemi rksgbl ltek. -
Valban, Krisztus kiltt s az istensgre vonatkoz bizonysgttelt
csak akkor rthetjk meg, ha tudjuk, hogy semmi
kze sincsen, sem egy ember megistentshez, sem az Isten eszmjnek,
vagy egy isteni idenak a megszemlyestshez. De rdemes tovbb
is folytatnunk az elemzst.
21.3.2 Hangslybeli klnbsg flrertse
Az ebionitizmus s doketizmus voltakppen a Bibliban lejtszd szksgszer
dialektika flrertse, mgpedig teljes flrertse.
A Biblia rinl ugyanis meg lehet klnbztetni, de nem lehet sztvlasztani
kt gondolatot: az egyik az, hogy Jzusban Isten
van elttnk, a msik meg, hogy Isten Jzusban
van elttnk. Az els az Atyrl szl tannak, a szorosabb rtelemben
vett teolginak az alapttele, 1 a msodik meg a firl szl tannak,
a krisztolginak. Az elsvel inkbb a szinoptikusoknl, a msodikkal
pedig inkbb Jnosnl tallkozunk.
De azrt a szinoptikusok nem akarjk azt lltani, hogy k Jzusban
csupn embert lttak, ksbb aztn egyszer csak felfedeztk benne
az Istent. Viszont Jnos sem akarja azt lltani, hogy csak egy eszmnek,
vagy egy ltalnos igazsgnak megszemlyestst ltta Jzusban.
Mindenik evanglista (a szinoptikusok ppgy, mint Jnos), amint bizonysgtevsbe
fog s evangliumot r, kezdettl fogva Istent ltja Jzusban s Jzusban
ltja Istent. Errl a ketts tnyrl tesz bizonysgot valamennyi evanglium,
s voltakpp hangslybeli klnbsg van csupn a
szinoptikusok s Jnos kztt. De ppen a hangslybeli klnbsg miatt
van szksg a szinoptikusok mellett Jnosra, s Jnos mellett a szinoptikusokra.
Ezt a hangslybeli klnbsget rtette flre a 2. szzad kt sherezise,
s e flrerts kvetkeztben az ebionitizmus kijtszotta a szinoptikusokat
Jnossal szemben, a doketizmus meg Jnost a szinoptikusokkal szemben.
Az ebionitizmus - mint lttuk az “ember-Jzusbl” indult ki
s azt mondta: Jzusban Isten van elttnk, a doketizmus
pedig “Istenbl”, illetve a “Logosbl”, s azt tantotta:
az isteneszme Jzusban lttt testet. Egyik herezis
az egyik gondolatot, a msik meg a msikat sajttotta ki, holott
e kt gondolatnak csak egyttesen van igazsga.
21.3.3 tvlts a flton
mde egysgt a kt gondolat csak a hitben kaphatja meg. A hereziseknl
azonban ppen a hitben volt hiba. A herezisek ugyanis nem hitbl indultak
ki, hanem ismeretbl. Az ebionitizmus egy embernek az ismeretbl,
a doketizmus meg egy idea, az isteneszme ismeretbl. Ezt az ismeretet
aztn kifejtse feletjn mint a lersbl lttuk - tvltottk
hitre, pontosabban arra a hiedelemre, hogy az az ember valamikppen
“Isten”, illetve, hogy az isteneszme abban az emberben vlt szemllhetv.
Az a klnbsg teht e herezisek s az evangliumi tants kztt,
hogy a herezisek esetben egy emberi elgondols ll az len, az evangliumokban
pedig az isteni kijelents. Amott az ismeret vlik
hiedelemm, emitt meg a hitetlensg hitt. - Az evangliumok megrsnak
ppen a kijelents ltal tmasztott hit volt az elfelttele, az,
hogy Jzusban Istent talltk meg, mert Jzust nem is lehet mskpp,
mint istent megtallni; viszont Istent a Jzusban talltk meg, mert
Istent nem is lehet m s h o l , csak a Jzusban megtallni. Ez ppoly
vitathatatlan s magtl rtetd igazsg az evanglistk eltt, mint
a prftk eltt a Jehova istensge. Ha nem ez lett volna az evanglistk
kiindulsa, hanem egy ember idealizlsa, vagy egy idea emberiestse,
mitologizlsa, akkor joggal szortottk volna ki a keresztyneket
az szvetsgi szent gylekezetbl.
A kt sherezisre vonatkoz kritikt gy foglalhatjuk ssze: Jzus
Krisztus az Atyjt jelentette ki, az Atyja pedig Isten. De jelentheti-e
ki valaki ms Istent, mint maga Isten? Egy idealizlt ember, vagy
emberiestett idea bizonyra nem lett volna kpes Isten kijelentsre.
Az, aki Istent kijelenti, nemcsak “majdnem Isten”, s nemcsak
“valamikppen Isten”, hanem minden fenntarts nlkl a z Isten.
Ha korltozzuk, vagy gyengtjk istensgt, akkor mr meg is tagadtuk
azt, de megtagadtuk vele egytt a sz bibliai rtelmben vett isteni
kijelentst is.
21.4 Mit jelent renk nzve Krisztus istensge?
Nem azrt r a Krisztus, mert az emberek rr tettk, hanem azrt,
mert a mennyei Atya tette t rr, akinek az Egyszltte. Ha valaki
nincs abban a helyzetben, hogy az els bizonysgtevkkel egytt vallja
Krisztus r-voltt, legfeljebb tagadhatja, de le nem vezetheti, meg
nem indokolhatja s el nem vitathatja. “r a Jzus Krisztus”,
- ez a mondat analitikus tlet, mert olyasmit
llt, ami mr eleve bent van az alanyban. Vagy ez az analitikus tlet
ll a Jzusra vonatkoz gondolataink ln, s akkor csakugyan Jzusrl
beszlnk, vagy nem ez a mondat ll, s akkor hasztalan szszaports
a beszdnk, mert nem Jzusrl beszlnk.
Krisztus r-volta az Fisgt s ezzel egytt Isten-voltt jelenti.
De mit jelent renk nzve istensgnek megvallsa?
Korntsem valami magtl rtetd esemnyt. A bibliai kijelents ketts
rtelm: A Fiban az Atyt, de az Atya ltal a Fit is. Ennek megfelelen
a kijelents hatsa is sszetett jelleg. Nevezetesen Jzus nemcsak
hirdeti Istent, mint a mi ltnk tvoli Urt, hanem azt is, hogy Isten
kzel jtt hozznk, s a meghallgatssal egytt felelssgbresztst
is akar. St, nemcsak kapcsolatot, szvetsgi viszonyt akar, hanem
meg is nyit minket akarata szmra. Nemcsak egyszeren alvet teremti
hatalmnak, hanem gy beszl hozznk, mint akik hallani, rteni s
engedelmeskedni tudunk. gy bnik velnk a Teremt, mint szemly a
szemllyel.
ppen az a csodlatos, gy tud hozznk jnni, hogy velnk egyltaln
kapcsolatot s viszonyt teremthet. Ezen a ponton ne filozfiai, hanem
teolgiai nehzsgekre gondoljunk. Teht nem az a problma, hogy a
vgtelen a vgessel, a minden a semmisggel, a porszemmel viszonyba
lphet, hanem az, hogy mi Isten lzad teremtmnyei, ellensgei
vagyunk, s ellensgeivel keres kapcsolatot s viszonyt a kijelentsben.
Honnt tudjuk, hogy ellensgei vagyunk? Nem mi magunktl. A mi Isten-ellenes
magatartsunk nem az anyag s szellem, nem a test s llek “minsgi
ellenttbl” fakad. Teht itt se filozfiai, hanem teolgiai magyarzatot
keressnk, a Biblia tmutatsa szerint.
A tkozl fibl ilyen valloms tr fel: “Atym, vtkeztem az g
ellen s te ellened; nem vagyok mlt, hogy fiadnak nevezz!” (Lk
15,21) Ez nem elvont spekulcik tjn szerzett nismeret; ez az elhagyott
otthonra, annak az lmnyre visszagondol fiban vetdtt fel. Csak
amikor eszbe jutott az atyai hajlk, az embersges let melenget
kpe, akkor dbbent r tkozl voltra. - Hogy Isten ellensgei
vagyunk mi is akkor tudjuk meg, midn Isten mr kzelt felnk s
j viszony tjt egyengeti. Nem mi magunkbl, hanem az igbl
tnik ki lzad voltunk, hogy vakmeren dacolni mernk a Teremtvel
s a magunk urai akarunk lenni.
Isten igjt azonban fonkjra fordult letnkben nem hallhatjuk meg.
Nemcsak azrt, mert nem is nagyon akarjuk meghallani, hanem mert letnk
engedetlen, teht tnylegesen sket let. Magatartsunk rthetetlenn
s megfoghatatlann teszi szmunkra mg azt az igt is, mely a flnkbe
jut. Ktess teszi az gretet, hogy Isten egyltaln hozznk fordul
s megszlt minket.
Isten igje a bukott ember szmra nemcsak szubjektv, hanem objektv
rtelemben sem ltezik, szval egyltaln nem ltezik. S ha mindennek
ellenre egyszer mgis meghallhatjuk, mert hallanunk adatik,
ne magyarzzuk gy, hogy van bennnk egy darab, mely pen maradt a
romlsban, van bennnk valami romolhatatlan vallsos kpessg. Nem.
Ez a halls, csakis kegyelem. (Rm 8,7; 5,10a; Jn
1,5 s 11; 3,11 s 32)
Jzus istensgnek felismerse s megvallsa teht Isten hozznk val
jvetelt, egyszval: a kiengeszteldst jelenti.
Mint ahogy az Atya munkjt a szban foglaltuk ssze: teremts, a
Fi munkjt pedig ebben, hogy kiengesztels. Jzus Krisztus a kijelentsben
kiengeszteldst, megbklst hozott nknk.
A kijelents teht kiengesztelst, vagy mint a grg Biblia mondja:
katallag-t jelent, nem pedig vltsgot: apolytrosis-t. A vltsg
a Bibliban eszkatalgiai fogalom, a vradalmak trgya. (A vltsg
eszkatalgiai jellegre nzve lsd a kvetkez nagy horderej lkusokat:
Lk 21,28; Rm 8,23; Ef 4,30 stb.) Pl apostol nem a vltsgban, hanem
a kiengesztelsben foglalja ssze Jzus munkjt, mondvn: “Mi,
amikor ellensgei voltunk (Istennek), megbkltnk Istennel, az
Finak halla ltal.” (Rm 5,10 v. Kol 1,21) - Ez a szhasznlat
ott van a II. Helvt hitvallsban is. Az evanglium rtelmt a hitvalls
gy foglalja ssze: “Nknk ajndkozta Isten az egyetlenegy Fit
s benne az Atyval val megbklst.” Ezzel
sszhangban tant a psztorkodsrl is hitvallsunk: “Az r az egyhz
szolgira bzta a megbkltets szolglatt.”
(13 k.)
21.5 Hogy viszonylik a kijelents a teremtshez?
A kiengesztels az isteni szeretet mve: “gy szerette Isten e vilgot,
hogy az egyszltt Fit adta rte.” (Jn 3,16) Az a szeretet azonban,
mely Krisztusban megjelent, nem azonos azzal a szeretettel, amivel
Isten a vilgot teremtette. Ez mr az elveszett vilg s bnss vlt
ember irnt val szeretet. A kiengesztels ppen azrt j kezds a
teremtssel szemben, s nem a teremts folytatsa vagy teljessgre
jutsa.
A kiengesztelst teht nem lehet a teremtsbl levezetni, s nem lehet
a teremtsbl magyarzni, mint ahogy Schleiermacherk s a modernek
tettk. A kiengesztels novum, a kiengesztels csoda a bukott vilgban,
s mint minden csoda Isten megindokolhatatlan, szabad kegyelmi tnye.
- Sorrend tekintetben a kiengesztels a teremts utn kvetkezik.
Egy msik isteni aktus, mely - ismteljk - nem vezethet le az
elsbl. De teljes jszersgben s megfoghatatlansgban az elsre
vonatkoz aktus. Teremts nlkl ugyanis nem lehetett volna kiengesztelds.
Azonban e vonatkozs ellenre is a kiengesztels semmivel sem rthetbb,
semmivel sem kisebb csoda, s nem kevsb isteni, mint a teremts.
Mint ahogyan a teremts creatio ex nihilo, a kiengesztels viszont
a holtak feltmadst, az j letet s j embert jelenti. Mint ahogy
Istennek, mint Teremtnek az letet ksznhetjk, Istennek, mint kiengesztelnek
az rk letet, De brmennyire is klnbzzk a teremts s a kiengesztels,
eredetben mgis egyv tartozik. Ezt az egysget
a trinitstan kerl tjn lthatjuk meg. A teremts a kiengesztels
csodjnak egysgt, az Atya s Fi, a Teremt s Kiengesztel trinitsbeli
csodlatos egysge adja meg.
|