20. Az ember ( 4.5 - 6.2-ig )
20.4.5 Harc a bn ellen
A megvltottak rvendez bizonyossga nem kizrja, hanem magba foglalja a kzdelmet az eredend bn ellen, s ez a kzdelem vgigksri a keresztyn embert egsz lete folyamn. Egyszerre vagyunk Isten teremtmnyei s a teremt-akarat ellen lzad bnsk. Emberek maradunk, de tulajdon ember-mivoltunkkal szakadatlan harcban. Tnyleges termszetnk nem az igazi termszetnk. nmagunkban hordozzuk letnk ellenttt. Ezrt nem intzhetjk el a dolgot az egyetemes emberi vagy polgri ernyekre val hivatkozssal. Nem mondhatjuk: elg neknk, ha sikerl az embertrsakkal val viszony rendezse, az Istennel val viszonyt viszont elhanyagolhatjuk. Ezzel tlbecslnk az ernyek horderejt, s az emberi kzssgek szilrdsgt.
Az emberi kzssgek nyilvnval vagy rejtett vlsggal kszkdnek, tbb-kevsb akadozva mkdnek. A vilgrend folysban van egy ellenramlat, melynek sodra az embereket magval ragadja, eredeti rendeltetskkel szembefordtja. Ez az ellenramlat minden kzssg lland rombolja, a vilgrend elsja. Az eredend bn ppen ennek az ellenramlatnak teolgiai magyarzata. Brmily nagyra becsljk s brmennyire szorgalmazzuk is az ltalnos emberi s polgri ernyeket, az eredend bnnel szemben nem adhatnak elegend ellenslyt. Ezt az emberi egyttls sokfajta visszssgai elg kzzelfoghatan tanstjk.
Mindennek tudatban az egyhz tagja, a tbbi ember kpviseletben is vallja: minden ember mindenkor Isten teremtmnye. Mg istentelensge sem oldhatja ki ebbl a ktelkbl. Nem futhat s nem rejtezhet el Isten ell, “mert benne lnk, mozgunk s vagyunk” (Csel 17,28). Az Istennel val viszony rendezse nlkl azonban az emberi egyttls rendezse csak tmeneti eredmnyekkel jr tneti kezels. Az Istennel val viszonyt pedig maga Isten rendezi, az jjteremts Krisztusban elkezdett munkjban. Ez pedig szmunkra nem j “ltmegrts”, nem valamilyen ideolgia, hanem egsz ltnk j trendezdse, j irnya: teljes megrts. “Ha valaki Krisztusban van, j teremts az.” (2Kor 5,17) Ha Istennek, mint Teremtnek az letet ksznhetjk, akkor Istennek, mint Megvltnak az rkletet. A teremts s megvlts, az ember s az jember kzt teht klnbsg, st trs van.
De ppen ezt a klnbsget nem akarja tudomsul venni korunk embere. A jobb utni vgy kielgtst egyszeren a cselekv kedv, a termszeti er fokozsban keresi, mintha nem jtt volna kzbe ronts s trs, mintha a teremtsben kapott let egyenes folytatsa volna a megvlts. Szmra a bnkbl val menekvs tja nem a bnbnat s megtrs, hanem a bnk szptgetse, takargatsa. Nem a lelkiismeret felszabadtsa, hanem a lelkiismerettl val szabaduls. Az alapbaj azonban a lelkiismeret elnmtsa ellenre is megmarad s rombolan hat vissza az egyni letre, meg a trsadalomra. A hi, nltat ksrletek remnytelensgbe, nihilizmusba sodornak. Kegyelem csupn, ha ez a lelki visszahats fggben marad.
Hasonl megfontolsok alapjn nem rthetnk egyet a rmai egyhz bn-rtelmezsvel sem. Mi nem keresnk termszetnkben valami pen maradt darabkt, amirl aztn a szentsgek alkalmazsval s erklcsi elrsokkal letisztogatjuk a bnt, mint valami rrakdott szennyez rteget. Ez az eljrs nem szmol elgg Krisztusra-szorultsgunkkal, ppen ezrt utat nyit a ritulis legalizmus, az nmegvlts lland ksrtsnek. A Biblia szerint a keresztyn letben nemcsak valami hal meg a mi szmunkra, hanem mi magunk halunk meg a bnnek. A tkozl fi atyja msknt mri fel az esetet, mint a tkozl fi btyja, aki zgoldott a hazatrt fi befogadsa miatt. Az atya nem annyit mond csupn, hogy tkozl fia beteg volt s meggygyult, hanem ennl sokkal tbbet: “a te testvred meghalt s feltmadott” (Lk 15,32). Ezrt van ok a vigassgra. De a vltsg krn kvl is mutatkozik a kegyelem hatsa gy, hogy hivt s hitetlent egyarnt tfog s riz. Erre trnk t, midn a trvny szerept vizsgljuk.
20.5 A trvny
20.5.1 A trvny jttemnye
Az eset utni ember a vltsg gretvel hagyta el boldog otthont, a paradicsomot. Az gret majdani betltsig vdelmezje s rizje a trvny. Mintegy vdfalat, sncot von Isten a trvny jttemnyvel az emberi kzssgek, a trsadalom, a np, az llam kr, melyeket kvlrl-bellrl folyton ostromol s ront a bn.
A Biblia a korabeli pognyokrl mondja, hogy k is ismernek trvnyt, mert szvkbe rejtette Isten az gynevezett termszeti trvnyt, s a trvny megtartsrt a lelkiismereti felelssget. Aztn a Snai-hegyi trvnyadskor a szv trvnynl sokkal vilgosabb, hatrozottabb trvnyt kapott Izrael s rajta t a tbbi np. Ennek sszfoglalata a Tzparancsolat, mely valamilyen formban, gyakran az gynevezett termszeti trvnnyel kombinlva az eurpai kultrkr trvnyhozsnak vszzadokon t irnyadja, alapja s normja volt. Legegyszerbben ennek ttelein szemlltethetjk, hogyan vdi a trvny a kzssgeket s bennk az emberi tovbbls lehetsgeit. A md, a vallsi ktelkekbl olddz modern ember szmra, legalbbis els tekintetre szokatlan s nehezen rthet.
A Tzparancsolat els ktblja ugyanis mindenek eltt a trvnyadra, a szvetsg Istenre irnytja a tekintetet, aki trvnyvel a bn szolgasgbl szabadt. Ennek a szolgasgnak ezerfle megnyilvnulsa van, az egyni nkny szeld vagy erszakos formitl kezdve, a testi-lelki javak blvnyozsig.
Az ember Isten dicssgt igyekszik magagyrtotta, mland dolgokba, krlrajongott szemlyekbe vagy eszmkbe tlopni s ezltal az letet az igazsg helyett a hazugsg talajra lltja. A trvny tiltakozs mindennem blvnyozs ellen, mert a blvnyozssal bekvetkezik az emberi kzssgek bomlsa, lejtre jutsa, s a lejt aljn az embertelensg szakadka ttong. Madch Imre nemcsak az esetutni ember, hanem az emberi kzssgek eme tragdijt brzolja az egymst vlt trtnelmi sznekben.
A szolgasg s szabaduls sszefggsben vilgosodik meg, mirt kell a kzssgek letben rkdni azon, hogy Isten neve resen kong szv ne vljk. “Az rnak a te Istenednek nevt hiba fel ne vedd!” Az Isten-nv pedig nemcsak a kroml beszd, hanem a kpmutat kegyeskeds rvn is megresedhet. Pl apostol nem a hitetlenek, hanem a Krisztus nevt visel egyhztagok fel kiltja: “Az Istennek neve miattatok kromoltatik a pognyok kztt!” (Rm 2,24) Ahol az Isten-nv megresedett, hitvesztetten magra marad az ember s minden emberi kzssg. Prbk idejn csak ide-oda kapkod s ktsgbe esik; nincs akinl bels egyenslyt, vd kart, bkt s letet talljon. Hinyzik a szvetsg Istene, a Szabadt.
Ebben az sszefggsben vilgosodik meg a szombatnapi parancs jelentsge is. Isten mintegy intzmnyesen gondoskodik arrl, ‘ legyen minden hten egy olyan nap, melyen az ember a munka robotjtl, rl gondjtl mentesen, lte alapjra, szabadt Istenre emlkezzk, s nki hlkat adjon. Ha van megszentelt vasrnap, az a felfrissls, a htkznapi ktelessgek j megltsnak napja. A megszentelt vasrnap azltal is felkszt a htkznapokra, hogy ekkor a gylekezet, a trsadalom kpviseletben a maga politikai, gazdasgi s llekmvel munkjrl az Isten mindezeknl mrhetetlenl nagyszerbb munkjra fordtja tekintett, s mentes marad sajt munkja tlbecslstl. Nem vlik alkot kedvben sajt munkja elvakult szolgjv, hanem egszsges jzansggal li ki alkotkedvt. gy vdi az els ktbla az emberlet szabadsgt.
A msodik ktbla szerint ennek a szabadsgnak gyakorl iskolja a kzssgi let minden terlete. Elssorban a csaldra mutat: “Tiszteld atydat s anydat.” A szlk letpldjn tanulja meg a np minden fia a tekintlytiszteletet. Legyen teht a szlk lete olyan, hogy azt elsegtse s ne akadlyozza. A tisztelet a szlkrl szll t a feljebbvalkra. Minden fldi tekintly, akr szli, akr feljebbvali, az isteni tekintly visszfnye. — A csald krben iskolzott szabadsg, tiszteletben tartja a mindnyjunk javt szolgl parancsok rtelmben: az embertrsak lett, hzassgt, tulajdont, becslett, j hrnevt, ltalban mindazt, ami rtk az embertrs s a kzssg letben. E parancsok egyni s kzssgi jelentsge bizonyra nem szorul bvebb mltatsra. De szksges a parancsok bibliai htterre, indokra val rmutats, mert e nlkl mg az egyhztagok is flrerthetik a szndkot.
A “Ne parznlkodj”, nemcsak az let megbecslst clz npegszsggyi s eugenikai elrs, hanem a parancs mgtt pratlan emberrtkels rejlik: Ne parznlkodj, mert testnk-lelknk az Isten Lelknek temploma. Mg fontosabb a httr ismerete a gyakran mg egyhzi krkben is hamisan rtelmezett 8. s 10. parancs esetben. A “Ne lopj!” s a “Ne kvnd a mst!”, a tves kztudat szerint a magntulajdon lltlagos szentsgt vdi; ez pedig nem gy van. A magntulajdon rinthetetlensge pogny gondolat. A Biblia szerint minden gynevezett magntulajdon s minden kztulajdon tulajdonosa Isten. Mi csak szmadssal tartoz, egy idre megbzott sfrok vagyunk, akikre Isten klns nyomatkkal rtta az emberi kzssgek kicsinyelnek s elesettjeinek gondjt. A szban leve parancsok nem a magntulajdont vdik, hanem a sfrt a sfrkodsban. A Biblia helyesen rtett szndka: szocilis szndk, ltet ereje pedig: Isten kegyelmi szvetsge. Isten minden egyes trvnyvel szvetsgbe akar belepteni minket, ezrt minden trvnythgs a felknlt kegyelem visszautastsa.
A Tzparancsolatban, mint a trvny rvid foglalatn szemlltettk a trvny megrz szerept. Isten az esetutni vilgban az emberi kzssgek bels rendjt a trvny jttemnye ltal vja a zrzavartl s felbomlstl, hogy a bn rontsa ellenre is Isten gyermekeiknt lhessnk a fldn. lettrvny a Tzparancsolat, melyet int szzat ksrt tjra: “Vigyzzatok azrt, gy cselekedjetek, mint az r, a ti Istenetek parancsolta nktek… hogy ljetek s jl lgyen dolgotok!” (5Mz 5,32 k.)
20.5.2 A trvnnyel val ls s visszals
Az esetutni vilgban, az letlehetsg biztostsa vgett, egytt hordozza a trvny fegyelmt hiv s hitetlen. A kett kzl azonban csak a hiv eltt leplezdik le igazn az a bns hajlam, mely a trvnnyel val visszalsre csbt s messzemen kvetkezmnyekkel jr.
- Pl apostol letn szemllhetjk legfoghatbban a trvnyeskeds tjt, meg az t nagy forduljt. Mg mint Saul megbotrnkozott a szeretet evangliumn. Megrontja ez, st hatlytalantja Isten legszentebb s legsrthetetlenebb trvnyt. Farizeusi szjrsa szerint Isten nem szeretheti a trvnysrtt. Jzus a szeretet evangliumnak hirdetsvel ellenttbe kerlt Istennel. A trvny-kegyessg alapjn teht joggal tltk el Jzust; egy keresztre fesztett pedig nem lehet Messis. — A nagy fordulatot a feltmads hozta. A damaszkuszi ton szemlyesen tapasztalta: a keresztre fesztett feltmadott, Jzus l. Akkor pedig nem a trvnyben van a megigazuls, hanem az evangliumban. Ezrt trt ssze a farizeizmus, s kapott Pl letben j rtelmet a trvny.Az a krds a rgi farizeizmus letnte utn, milyen formban mutatkozik jelenleg a trvnyeskeds? Vilgunkra ma nem kevsb jellemz, mint tegnap, hogy az ember rtkmrje minden tren a teljestmny: annyit r, amennyi eredmnyt felmutat. Verseny folyik mg olyan terleten is, ahol nem szabnak versenyfeltteleket, s nem alaktjk ki mdszeresen a verseny rendjt. Az, aki lemarad, olyasfle helyzetbe kerl a trsadalomban, mint ms llny a termszetben, mikor a ltrt val kzdelemben alul marad.
A teljestmnyek vilgban az ember nemcsak rvnyeslni akar, hanem minden tekintetben a maga ura akar lenni, biztonsgrzete ezt kvnja. Teljestmny a trvnybetlts is. A j ember, a j polgr a trvnybetlts mrtkn mrve ignyli s kapja az elismerst. gy vlik a trvny nemcsak a megbecsls, hanem az nbecsls normjv, nemcsak az embertrsakkal, hanem Istennel szemben is. Cselekedeteivel ignyt tmaszt az ember a jutalomra: mind a fldi boldogsgra, mind a mennyei dvre. A kegyelem is, csak akkor rtk szmra, ha kirdemli; mskpp nem is fr bele gondolkozsba, mint ahogy a Saulba sem frt bele. A trvny ekknt az nmegigazuls vgyt breszti s a kegyelem akadlyv vlik. A Biblia ennek a magatartsnak leleplezje: a bns termszet a trvny jttemnyt is rosszra fordtja.
A visszals ketts: fogyatkos engedelmessghez nmegigazulsi igny trsul. ltatjuk magunkat valami bet szerinti, tessk-lssk trvnybetltssel. A jsg s kegyessg szinte statisztikailag kimutathat teljestmnny vlik. Mintha Isten a mi cselekedeteinkre volna rszorulva. 6 pedig nem a cselekedeteinket, hanem a szvnket akarja: ne javaink morzsit adjuk neki, hanem magunkat, mint minden gldozatnl kedvesebb ldozatot. A Hegyi beszd trvnymagyarzata ebbe az irnyba mutat. Eszerint (Mt 5-7) Isten nemcsak a cselekedeti, hanem a gondolati s rzleti bnket is trvnyszegsnek tli, s ha valaki csak egyetlen parancs thgsban leledzik, az egsz trvny, az egy isteni akarat megrontsban vtkes. Ki dicsekedhetik akkor trvnybetlt rdemvel Isten eltt? Hol marad a mi engedelmessgnk a teljes trvnybetltstl? De ha valban mindent megtettnk volna, akkor is csak azt teljestettk, amivel tartoztunk.
Mg jobban leleplezdik a trvnybetltssel kapcsolatos jogtalan igny s hamis dicsekvs, ha arra gondolunk: minden trvnyben az egy s oszthatatlan szeretet-parancs nyilvnul meg, a szeretet pedig teljes embert kvn. Pl. amikor a trvny azt parancsolja: “Ne lj”, ezzel Isten — Luther szp magyarzata szerint — minket minden ember oltalmazjv tett, ugyanakkor az sszes tbbi ember vdelme al helyezett. lni pedig nemcsak tettel, hanem szval, st gondolattal is lehet. A szeretet tkletes trvnyn mrve szertefoszlik az rdem, s neknk a dicsekvs helyett, csak orcnk pirulsa marad. Ki lehet ezzel a mrtkkel mrve bn nlkl val?
- Ebben az llapotunkban hajol le hozznk Isten megbocst kegyelme, mint Saulhoz a damaszkuszi ton, s minket is mint rdemteleneket fogad be szvetsgbe Krisztus rdemrt. Ez a Biblia rmzenete, s innen nzve vlik a trvny tkrr szmunkra, melyben bns voltunkat meglthatjuk. Elzrkztunk a kegyelem ingyenessge ell, mert lelkiekben is a magunk urai akartunk lenni, Isten helyett sajt teljestmnynkben bizakodtunk. Korntsem kegyelemre szorultaknak, hanem legalbb is trhet keresztyneknek tartottuk magunkat, s a vlt rtk egyszerre szemtnek bizonyult.Ez az az letfordulat, amely rvn a trvny igazi rtelmt is felismerjk: ekkor mr atyai vezets az, Isten kegyelembe fogadott gyermekei szmra. A jcselekedet itt j rtelmet kap: nem szmt rdem s hi dicsekvs mr, hanem a gyermeki szv hlja a Krisztusban nyert ingyen val kegyelemrt. Vgtre kiderlt, nem a jcselekedettel rdemeljk ki a kegyelmet, hanem ppen megfordtva: a kegyelem bennnk val munkja, hogy bns ltnkre egyltaln jt tehetnk. Ezzel a jcselekedettel mr nem a sajt j-voltunkat akarjuk bizonygatni, hanem Isten jvoltrl akarunk bizonysgot tenni. A Biblia szerint csak a hitbl szrmazhat a kpmutat trvnyeskedstl mentes igazi jcselekedet. Isten pedig, midn nemcsak szereti, hanem ld kzzel jutalmazza a jcselekedeteket, mintegy sajt kegyelmi munkjt koronzza meg bennnk.
A trvnyek, midn azt jelennkre vonatkoztattuk, hromfle haszna mutatkozott meg: fegyelmezi a bnt, nismeretre s bnbnatra vezeti a bnst, atyai irnytst ad a megtrt embernek. A trvny szent, igaz s j, csak mi lnk vissza vele. Valamit azonban ne feledjnk: mi a nagy letfordulat, a megtrs ellenre is, ltnk vgig visszaes bnsk vagyunk, akikre mindvgig, mind a hrom rtelemben rvnyes a trvny. Voltakppen nem is a trvny fegyelmez, nem is a trvny nevel bnismeretre, s nem a trvny vezet j letre, hanem a Krisztusban megvlt Isten teszi mindezt. kszti el a trvny megrtst, s teszi a trvnyt hatkonny bennnk.
Szolglatunk szempontjbl fontos szem eltt tartanunk, hogy a trvny nmagban vve nem bnbnatra, hanem csak moralizlsra vezet. Nem puhtja a krges szvet, hanem mg inkbb megkemnyti. Ezrt tancsos mindenfle moralizlst eleve elhrtanunk. Az embervilgnak elssorban nem erklcsi, hanem hitbeli problmja van: mi nem az erklcsi eszmnnyel, hanem Istennel hasonlottunk meg. A trvnynek a kegyelmi szvetsgen bell bontakozik ki rtelme s szerepe. A Heidelbergi kt nem ok nlkl trgyalja a Tzparancsolatot a vltsg krdsei utn. Ez a sorrend megfontolst rdemel. Csak a meglt evanglium, csak a kegyelem valsga nyitja meg a szveket a trvny szmra. Ekkor rakhatjuk le minden terhnket, gondunkat, flelmnket, vtknket s kaphatunk helyettk remnysget.
Ezzel mr egy fontos klnbsget is kifejeztnk; ms a trvny s ms a kegyelemhirdet evanglium, de Isten kijelentsben a kett egyv tartozik. Ezen a ponton hangslybeli klnbsg van a reformtorok bibliartelmezse kztt. Luther inkbb a kett klnbsgt, Klvin pedig inkbb egyv tartozst hangslyozza. A hitben befogadott trvny tartalma valban gy mutatkozik meg, mint evanglium, viszont az evanglium megjelensi formja a szeretetre elktelez trvny. Ezt az sszefggst fejezte ki mr az szvetsg npe, midn a trvny kt ktbljt a szvetsgldban rizte, amely lda az isteni jelenlt, a megtart kegyelem, az evanglium jelkpe volt. A szvetsgldban rztt trvny mg a bibliai arnyokat is rzkelteti: az evanglium a “nagyobb”, s a trvny a “kisebb”; az elbbi tfogja az utbbit.
Hangslyozzuk mi is az egysget; az ige evanglium s trvny, trvny s evanglium egyszerre. De hangslyozzuk a klnbsget is, mert a trvny csak eszkz, mely elkszti s mintegy rvnybe helyezi a hivben a megigazulst. Voltakppen nem a trvnybe, hanem Krisztus ment kezbe kapaszkodunk. De, ha a megigazult ember is bns, milyen rtelemben beszl az antropolgia keresztyn szabadsgrl?
20.6 A szabadakarat krdse
20.6.1 A teolgiai s filozfiai szempont klnbsge
A szabadakarat krdsnek semmi kze sincs a determinizmus s indeterminizmus filozfiai problmjhoz. Csak a teolgia s filozfia sszezavarsa tette igen vitss a dogmatrtnet folyamn a szabadakaratot.
A determinizmus s indeterminizmus profn mdon szemlli a krdst. A determinizmus szerint az ember akarata teljesen kttt s kptelen a jra. Csupn kls vagy bels knyszer alatt cselekszik, kvetkezskppen nem is felels cselekedeteirt. Nem tehet rla, hogy alkata, vrmrsklete, neveltetse, trsadalmi s trtneti helyzete olyan, amilyen. — Az indeterminizmus ennek ppen az ellentte. Az ember teljesen szabad, maga hatrozza meg helyzett, dntseiben kpes a jra s minden tettrt teljes mrtkben szemlyes felelssget hordoz.
A determinizmus s indeterminizmus azrt profn jelleg szemlletmd, mert sem az eredend bnnel, sem a kegyelemmel, sem Istennel, sem az emberrel mint Isten teremtmnyvel nem szmol. Az embert termszetszer sszefggsbl kiszaktva, nmagban vizsglja s felttelezi, hogy mai llapota az eredeti s termszetes llapot. Az embert teht nem a teolgia, hanem a filozfia szemvegn t nzi. A ktfle ltsmd tisztzsa megkvnja, hogy a filozfiai kiindulst felvzoljuk. A determinizmus s indeterminizmus boztjn t a filozfia llektani eszkzkkel igyekszik utat vgni. Tapasztalat szerint az emberi akaratot valamely hinyrzet, pl. az hsg mozdtja meg. Amint hatrozott alakot lt a vgy, kveteli a kielglst. Megindul a clszer cselekvs folyamata. Lehet-e s hol lehet ebben a folyamatban szabadsgrl beszlni?
A hinyrzet fellpsnl nyilvnvalan nem, mert az szksgkppeni s knyszer. Ha hes vagyok, tetszik-nem-tetszik, hes vagyok. De hogy az ember kielgtse-e hinyrzett, fleg pedig hogyan s mivel elgtse ki, arrl mr sajt maga dnt. Tbbfle lehetsg kzt vlogat. A fontolgat ntudat a rhat indtkok kzt. rtkbeli sorrendet alakt ki, azt vlasztja, ami szellemi mivoltnak leginkbb megfelel. Ha a rhat indtkok kzl a legnemesebbet vlasztotta, szabadnak rzi magt. A szabadsg teht a vlasztsban megnyilvnul elhatrozs szabadsga. Hogy aztn elhatrozsunkat a valsgban is keresztlvihetjk, vagyis cselekedeteink is szabadnak mondhatk-e, ms krds. Nemcsak rajtunk fordul meg, hanem a krlmnyeken is. De az elhatrozs rtkn, nemessgn nem vltoztat, ha a kivitelben lekzdhetetlen akadlyok gtolnak. Kant ebben a tudatban mondta: j a jakarat.
Ilyen rtelemben a ktttsgek ellenre is van szabadakarat s emberi felelssg. A llektan tapasztalati igazsgt a teolgia is elismeri, de hozzteszi, ez nem a teljes s vgs igazsg, mert fennmarad a tovbbi krds: hogyan lnk ezzel a szabadsggal? Isten szne eltt milyen a szmadsunk? A teolgiai szemllet teht tfogja a filozfiai-llektani szemlletet anlkl, hogy annak viszonylagos igazsgt cfolni akarn.
Flrertsekre adott azonban okot, hogy a reformtori llspont kifejtsekor determinista kifejezsekhez folyamodtak. Kivlt Luther hasznlt ilyeneket az Erasmusszal folytatott vitban (1525), de elfordul Klvinnl, st a hitvallsokban is. Pedig reformtoraink nem valami pesszimista emberkpet, nem determinizmust akartak kpviselni, hanem egyszeren hitbeli bizonysgot tettek. Bizonysgttelk ppen a megszabadtott ember istendicsrete a szabadtsrt.
20.6.2 A hromfle mondanival
A szabadakarat teolgiai vizsglata hrom klnbz, mgis rszben egymsba fond stdiumot llapt meg az embernl, s e hrom stdiumban ms s ms mdon mutatkozik a krds. E hrom: a bneset eltti, a bneset utni s a kegyelembe fogads stdiuma.
- Eset eltti llapotban az embernek szabad akarata volt: vlaszthatott szabadon Isten igazsga s a stn csbtsa kztt. Ezt megint ne a filozfusok elvont mdjn rtsk, mintha az ember eredetileg valami semleges terleten llott volna a j s rossz kztt, hiszen Isten az embert a maga szmra, szvetsges trsul teremtette. De szabad dntsre bzta az engedelmessg bebizonytst. Nem knyszertette ki belle az engedelmessget, hanem szabadsgot adott neki a teremti akarat tiszteletben tartsra, rvnyre juttatsra. Nem ltalnossgban mozg, hanem minstett szabadsgot adott: szabadsgot az engedelmessgre. Hogy az ember mikppen lt vele, a bnesetbl tudjuk: “Szabad akaratbl szabadult meg az igazsgtl, s azta szabadosa lett az igazsgnak s szolgja a bnnek.” (Klvin) A szabadakarat teht az eset alkalmval szolgai sorba sllyedt, s mint a bn szolgja, semmit sem tehet a megigazulsrt.
Mi most mr az ember feladata? Az, hogy Istent, kit ldsainak elismersvel nem magasztalt, most legalbb sajt nyomorsgnak megvallsval magasztalja. Vallja meg alzatosan ertlensgt, hogy plhessen benne Istennek ereje.
- Az embertl az eset utn nem vtetett el az rtelem s az akarat sem, teht nem vltozott az ember kv vagy fatuskv, de ezek a tehetsgek, az istenkpsggel egytt elhomlyosultak benne. rtelme rszben meggyenglt, rszben megromlott, akarata szabadabb mozgst pedig a gonosz vgyak bilincsbe vertk.
rtelme most is vgyik az igazsgra, de csak sttben tapogatzik s botorkl. Mg a fldi dolgokat megismerheti, de a mennyeieket mr alig. Pedig az letet ppen a mennyeiekhez kellene szabni. m a meggynglt rtelmet is becslnnk kell, mint nagy jttemnyt. Ezltal vagyunk elesettsgnkben is tbbek az llatnl, noha az ember llati dolgokra is kpes. Ezltal tudunk civilizcit s kultrt ltrehozni, llami rendet, tudomnyt pteni. (Isten bolondokat is teremtett, hogy megmutassa, mily nyomorult az emberi llek, ha a tuds vilga teljesen kialszik.) rtelmnk fklyja azonban csak fldi clokra val, s tlsgosan kicsiny ahhoz, hogy tudatlansgunk kdt ttrve, az “eget” is bevilgtsa. A mennyei dolgok ppen csak megvillannak elttnk, hogy az rkkvalsgot jra csak a kd s homly fogja krl. (Zsolt 36,10; Jn 3,27; 5Mz 29,2-4)
Az akarat tekintetben mg rosszabbnak tnik az esetutni ember helyzete, hiszen az akarat lmpsa az rtelem, de az “gi” dolgokat nem ismerve, hogy lehetne tmutat? Van pedig az akaratban j utni vgyds, br ez is inkbb a jlt, mint az igazi j vgya.
Mgis azt kell mondanunk, az ember nem tudatlansgbl vtkezik: a lelknkbe rt trvny gyannt ott van a lelkiismeret. Ha nem is elgsges az dvssgnkre, elg a tudatlansg rgynek megszntetsre s krhoztatsunkra. Mert nem tudatlanul vtkezik az ember, hanem tudatosan, sajt akaratbl. Teljesen szabad az akarata a rosszra s jra val szabadsgnak csak megromlott termszete az akadlya. (Jn 8,34; Rm 3,10-18; Zsolt 119, 34) Korltozza ugyan az emberi romlottsgot a trvny, a trsas let rendje, de meg nem szntetheti, tkt el nem hrthatja. A hitetlen alig is tud mit kezdeni a termszetnkbe evdtt bnnel, s ppen tehetetlensgben tagadja azt.
- A j dolgot maga Isten kezdi el bennnk, mgpedig nem gy, hogy a gyenge emberi akaratot tmogatja, hanem hogy j szvet ad. (Ez 36,20; Jn 8,30) jjszlets nlkl nincs szabadakarat az igazi jra, s nincs ernk annak vghezvitelre. A kegyelem llapotban mennyire vlik szabadd az akarat?
Az jjszletsben rtelmnk megvilgosodik a Llek ltal: Nem abban az rtelemben, mintha a tudatlan tudss vlnk. Nem tudss, hanem blccs lesz, de gy, hogy nem egyszer a tudst is megszgyentheti blcsessgvel. Tudakolja s megismeri Isten akaratt, ezrt helynval jzansggal tli meg az let nagy sszefggseit, fordulatait, az gi s fldi dolgokat. Nem kls knyszerre cselekszik, hanem bels indttatsra, szve szerint engedelmeskedik. Ebben az rtelemben mondja az rs: “Ahol az rnak Lelke, ott van a szabadsg” (2Kor 3,17; rtelmileg sszetartozik Jn 8,36-al).
Mi teht a szabadsg teolgiai fogalma? Szabadd-ttel rendeltetsnk betltsre. Szabad a madr, ha szabadon szrnyalhat, szabad a fa, ha virgozhat s gymlcst hozhat; szabad az ember, ha a mennyei Atya akaratt szabadon betltheti. A visszanyert szabadsg is minstett szabadsg: szabadsg az engedelmessgre. Rembrandt ismert festmnye ezt a fogoly Plon szemllteti. Pl apostol egsz lnybl sugrzik a bels szabadsg rendthetetlen nyugalma, s csak a tzetesebb megfigyels nyomn tnnek el a flhomlybl a brtn rekviztumai. Hirdeti a kp, hogy a keresztyn szabadsg mg bilincsbe verten is megmarad.
Szabadsgunk rvnyeslst korltozza azonban a bennnk maradt gyarlsg. embernk ugyanis csak a hallban pusztul el vglegesen. Az ember feszengse azonban a Llek munkjt mr meg nem histhatja. sszefoglalva a mondottakat: ltalban akarni: az ember tulajdona; rosszat akarni: a megromlott termszet, jt akarni: a kegyelem. A kegyelem maga munklja bennnk a vlasztst s az akarst is. Az ember teht nem a szabadsggal szerzi meg a kegyelmet, hanem pont fordtva: kegyelemmel a szabadsgot. Jzus ezt az igazsgot kpes beszddel gy fejezi ki: “n vagyok a szlt, ti a szlvesszk; aki n bennem marad… az terem sok gymlcst, mert nlam nlkl semmit sem cselekedhettek.” (Jn 15,5) Errl bvebben a soron kvetkez krisztolgiban.
|