20. Az ember
20.1 A klnbz antropolgik
Az ember igen sokirny tudomnyos kutats trgya. Foglalkozik vele a filozfiai antropolgia, tovbb a biolgiai, konmiai, szociolgiai, pedaggiai s sok ms antropolgia. Mindeniknek megvan a sajtos szempontja. A filozfiai antropolgia az ember jellegzetes vonsait keresi, a tbbi llnyhez viszonytva; a biolgia az emberrl, mint gsi folyamatrl beszl; az konmia az embert, mint a termels s fogyaszts alanyt latolgatja; a szociolgia az emberrel, mint trsadalmi lnnyel s a trsas egyttls trvnyeivel foglalkozik, a pedaggia a nevelhetsg s nevels tekintetben vizsglja.
A sokfle antropolgia mellett, de azoktl lnyegesen klnbzen, van teolgiai antropolgia is. Ez az embert teremt s megvlt Istenhez val viszonyban vizsglja. Mindenik antropolginak megvan a maga feladata, ltjogt egyiknek sem vonjuk ktsgbe s nem is vonhatjuk. De egyik sem kimert, egyik sem teljes, noha szinte mindenikben benne van a teljessg ignye. Mgsem az embert a maga egsz valsgban veszi szemgyre, hanem csak valamely kiemelt emberi jelensget (fiziolgiai, biolgiai, pszicholgiai vagy szociolgiai jelensget) vizsgl. A baj ppen abbl szrmazik, ha valamely antropolgia sajt hatrait nem ismeri, s szempontjainak korltait tlpve, az egyedli s kizrlagos antropolgia akar lenni.
Int pldt erre ms terletrl is vehetnnk, mgis legjobb, ha a magunk terletrl vesznk. A kzpkor orvosa pl. tartozott a teolgiai antropolgia nygben mozogni, s ez mozgsban jelentsen gtolta. Mg a 15. szzad kztudata szerint is a frfinak eggyel kevesebb oldalbordja van, mint a nnek, mert Isten a frfi oldalbordjbl formlta az asszonyt. A tetemboncols hivatalos tilalma fenntartotta ezt a tvhitet. Ilymdon a teolgiai antropolgia kizrlagoss ttelnek is fejldsgtl hatsa lett.
Elismerjk teht minden antropolgia viszonylagos ltjogt addig, amg spekulciktl mentesen sajt, olykor igen szks korltainak tudatban megmarad. Hangslyozzuk viszont, hogy az ember sajtos rtelemben Isten teremtmnye, ezrt az embert lnyege szerint csak Istenhez val viszonyban ismerhetjk meg. ppen az ilyen jelleg megismers a teolgiai antropolgia trekvse. Klvin Institutija is abbl az alapigazsgbl indul ki, hogy Isten s nmagunk ismerete egymssal sszefgg.
A teolgiai antropolgia teht az embert lnyege szerint rti, s nemcsak egy fajtt, egy korszakot, egy kultrt vagy trsadalmi osztlyt fog t, hanem tfogja az egsz emberisget, mint Isten teremti alkotst. Az embertestvrisg eme bibliai gondolatnak rvnyeslse viszonylag ksi kelet s mig sem teljes, mg megkzeltleg sem. Arnyai csak az jkori felfedezsek sorval kezdenek tudatosulni. letbevg fontossga pedig a kzlekeds s a haditechnika fejldsvel vlt egyre nyilvnvalbb. Voltakpp mig sincs “vilgtrtnet”, mert amit annak neveznk, jszerint csak a fehr ember viselt dolgainak trtnete. A faji, vallsi, kulturlis, gazdasgi s politikai klnbsgek vlaszfalai mig sem dltek le teljesen, mg eurpai talajon sem. Az egysg olykor inkbb negatv, mint pozitv formban mutatkozott meg: vilghbork alakjban. Az egsz vilgra kiterjed hbor olyan “egysg”, amely ugyanakkor az egysg sztesse is.
A Biblia rgtl fogva hirdeti az “egy vrbl teremts” s a kzs emberi hivats igazsgt. Az egyhz az egysget, egyv tartozst, egymsrt val felelssget gyakran gyarl mdon kpviselte, tetteivel nem egyszer meg is tagadta. Mgis az kumen egyre jobban tudatosul tnye megalapozottabban fejezi ki az embertestvrisget, mint a nemes humanizmussal ltrehvott, de ppen humanizmusban ingadoz Nemzetek Szvetsge. Ezt azrt hangslyozzuk, mert a tovbbiakban kifejtst kvn kzs alapok elssorban minket kteleznek. Ez az elktelezs, klnsen egy olyan vilgban nehezedik rnk, ahol az emberi nem ltal val elpuszttsa, legalbb elvileg lehetsges.
20.2 Az ember teremtse
20.2.1 Az eredet krdse
A felvilgosods kora ta egyre gyakoribb az a szemllet, hogy az ember nem Isten teremtmnye, hanem klnbz lettani, trsadalmi s trtneti tnyezk sszejtszsnak termke. Szksgkppen ilyen irnyba tereli a figyelmet a tapasztalati mdszerekkel dolgoz tudomnyos kutats. Ennek nyomn a termszetfeletti hatalom, a Teremt helybe lp a termszeti sszefggsek szvevnye, mint amely a maga trtneti keretben sorsszeren meghatrozza s magyarzza az emberi ltet. A magyarzat ma mg szerfltt bonyolultnak s kdsnek tnik, de — biztassuk magunkat — a tudomny tovbbi segtsgvel egyszer majd feltisztul s ttekinthetv vlik, hiszen elvileg ez a krds is kikutathat. — Ha az eltmegeseds trsadalmi jelensgeit figyeljk: a nyjsztn vak megnyilvnulsait s a velk val visszals mr elkpzelhetetlennek vlt eseteit, akkor sok minden szl e szemllet mellett. Valban termszeti lnyek vagyunk.
Az emberi ntudat mgis rsz szerintinek, egyoldalnak s tarthatatlannak rzi ezt a szemlletmdot. Tiltakozik ellene a szabadsg, az emberi mltsg nevben.
A tiltakozs klnbz irnyba vezethet, de nem okvetlen a bibliai mondanival irnyba. Az embernek pl. az a ment gondolata tmad, hogy a hatalomnak kijr hdolattal fordul a megsejtett titok fel, az letet meghatroz sorstnyezk sszessgt istenti meg. Istene azonban nma, ezrt a modern ember csillagjsok, sorsvonal-magyarzk lelki klinikjn keres biztatst a bizonytalan jvre nzve. Ily mdon termszetesen nem jut el az l Istenig, legfeljebb valami blvnyig, s amit mivel, nem klnbzik lnyegesen a primitvek lemosolygott varzsszertartsaitl.
Taln tbbnek grkezik, ha az ember, szellemi ereje tudatban, btran szembefordul a sorshatalmakkal. Ezt ajnlottk valamilyen formban a mindenkori idealistk. Csakhogy ezen az ton meg nmaga istenv vlik az ember, mrpedig minden nistents megbosszulja magt. Akkora terhelst r az emberre, amely alatt elbb vagy utbb sszeroppan, s az nmagba vetett hite nihilizmusba fordul. A kt irnynak — a sorsmagyarzatnak s az nistentsnek — itt csak a hatreseteit vzoltuk fel, amelyeken bell termszetesen mindegyiknek sokfle foka, tbb vagy kevsb nltat mdja, tgondolt vagy felletes alkalmazsa, st kombincija kpzelhet. Egy tekintetben mgis kzsek: takarjk a valsgot, ezrt legalbbis hosszabb tvra nem adnak megnyugtat megoldst. — Az, amit a Biblia tr elnk, nem ilyen tpeldsek gymlcse. Kijelentskppen kapjuk akkor, midn igjben maga az l Isten szl hozznk.
20.2.2 A bibliai felelet rtelmezse
A kijelents szerint az embert Isten teremtette; beletartozik az ember a teremtmnyek vilgba. Ide kapcsolja biolgiai alkata s az let termszeti felttele. Ha ezen az alapon a fejldselmlet ma mg hzagos s sok kutatsra vr szkmjban akarnk elhelyezni az embert, akkor sem mdosulna lnyegesen a mondanival. Az ember szletsnek pillanata az. volt, midn a fejlds magas fokn egy teremtmny meghallotta Teremtje szavt s felelt r. Ezzel kezddik a homo sapiens. Minket azonban nem a termszettudomnyi, hanem a teolgiai krds foglalkoztat, nem a hogyan, hanem a ki? Kicsoda az ember, milyennek teremtette Isten s miben klnbzik a tbbi teremtmnytl?
Az ember teremtsre vonatkoz isteni tervet a Biblia els fejezetnek 26. versben olvashatjuk: “s mond az Isten, teremtsnk embert a mi kpnkre s hasonlatossgunkra, s uralkodjk a tenger habjain, az g madarain, a barmokon, mind az egsz fldn s a fldn cssz-msz mindenfle llatokon.” A kvetkez hrom vers mr ennek a tervnek valra vltsrl tudst. Az idzett versben voltakppen benne van mindaz, amit az ember eredeti llapotrl, Istenhez val viszonyban tudunk. De hogyan lehet ennek az egyetlen versnek alapjn tant formlni az ember eredeti llapotrl s mi szksg van erre a tanra? Feleljnk elbb a msodik krdsre.
Az ember eredeti llapotrl szl tan, a bnesetrl s a bnrl szl tant kszti el, a a bneset s a bn titka megrtse szempontjbl szksges. Eredeti llapotnak ismerete nlkl az ember a bnt Istenre hrtan, vagy ms valakibl, nevezetesen a stn beavatkozsbl vezethetn le, s ily mdon kibjnk a felelssg all. Ezt a kibvst teszi lehetetlenn ez a tan, mely oda keldik a teremts, meg a bneset kz s elvlasztja a bnt az Isten teremt munkjtl.
Ami pedig a megelz krdst illeti, az ember eredeti llapotrl szl tant gy fejthetjk ki az idzett egyetlen bibliai vers alapjn, ha ezt a verset a Biblia egszvel val sszefggsben magyarzzuk. Eljrsunkat megknnyti, hogy a Biblia szmos helyen ismtli vagy visszhangozza az emltett verset. (1Mz 5,1; 9,6; Zsolt 8,6; Jak 3,9; 1Kor 11,7 stb.)
A Gen 1,26-bl mindenek eltt azt tudjuk meg, Isten a maga kpre s hasonlatossgra teremtette az embert. Mit jelentenek ezek a klns szavak? Az ember kivltsgos helyzett a teremtett vilgban, az Istenhez val viszonynak azt a sajtos esett, mely a tbbi teremtmny kzl olyannyira kiemeli, hogy az emberen Isten dicssgnek s szentsgnek visszfnye tkrzdik. A Biblia innen eredezteti az emberlet srthetetlensgt s az ember uralomra-hivatottsgt. Teht jelents tnyrl van itt sz.
Az istenkpsget, az imago Dei-t kezdettl fogva a teolgiai antropolgia egyik pillrnek tekintettk s nyilvn az rs szkszavsga folytn, tbbfle mdon magyarztk. A fkrds az: Mi maradt az ember eredeti istenkpsgbl a bneset utn? — A bibliai kifejezsben emltett “kp s hasonlsg” a hber nyelvben egyszer szinonima, melynek csak annyi szerepe van, hogy az els tag, a “kp” esetleges vaskosan azonost rtelmezst a msodik tag, a “hasonlsg” a jelkpi jelents irnyban tolja el. Ha szem eltt tartottk volna a grg s latin egyhzi atyk ezt a nyelvi tnyt, sok felesleges spekulcit s helytelen vitt megtakarthattak volna. — A rmai egyhz embertant mig is meghatrozza az “els egyhzatya” Irenaeus ontolgiai jelleg tantsa. Sztbontja a fogalmat s megklnbztet az istenkpsg, az imago s az Istenhez val hasonlsg, a similitudo kztt, s az ontolgiai szemlletre jellemz mdon, valami foghat ltelemet keres mind a kettben, amit az ember birtokolt vagy ma is birtokol. A kett kzl az imago, ltnk cseklyebb rtk, de elveszthetetlen eleme: maga az emberi termszet, kzelebbrl az rtelem, az sz, mely az embert az llat fl emeli. — Ezzel szemben a similitudo ltnk magasabb rend, de elveszthet eleme. Csak jrulka embervoltunknak, mert a similitudo affle rads, donum superadditum. Kzelebbrl ez az Istenhez val hasonlsg, mely Irenaeus szerint eredetileg nyilvnvalan megltszott rajtunk, de amelyet a bnesetkor knnyelmen elvesztettnk. Ma mr nem lthat. Valami rejtett nyoma azrt mindmig megmaradt bennnk s valamikpp mgiscsak Istenhez kapcsol minket.
Irenaeus teht bibliai kifejezsekhez kapcsoldva kt elemet klnbztet meg bennnk, az imagot s a similitudot. Tantsa gy fejldtt tovbb: az imago emberi ltnk termszeti alapja, a similitudo pedig a kegyelem, mely az emberi termszethez jrul, arra pl. Ilyen rtelemben az imago az isteni pedaggia alapja, kezdete, az emberi nem bneset ellenre is megmaradt isteni rendeltetse, amely Isten kegyelmi munkja rvn ri el cljt, a testet lttt Ige emberi tkletessgt.
Irenaeus ketts alapozs, a termszet s kegyelem skjn mozg tantsa valban megejt. A krds dvtrtneti tvlatba helyezsvel megmutatja az eseteltti s az esetutni ember kzt azt a folyamatossgot, mely az dvcl elrse emberi biztostknak ltszik. tfog rendszere hvogat az dvfolyamatba val kapcsoldsra, mg akkor is, ha ott lappang a rendszerben a Biblitl elrugaszkod s filozfiai elemeknek kaput nyit spekulci. Arra mindenkppen alkalmasnak bizonyult, hogy kereteibe belepljn Aquini Tams (1125-1274) Rma egyhzban mig is mrvad kegyelemtana.
A tomizmus szorgalmazza az nernkbl is elrhet ngy “termszeti ernyt”; a blcsessget, igazsgot, btorsgot s nmrskletet; majd az ilyen ernyekkel kes termszetet emeli a kegyelem szintjre. Ez az egyhz kzremkdsvel trtnik, a hrom “teolgiai erny”; a hit, szeretet s remny gyakorlsa tjn. A tomizmus egyarnt hangslyozza a termszet kegyelemre-szorultsgt s a kegyelem befogadsra val kpessgt. sszhangba hozza gy egymssal a termszetet s kegyelmet, foghatbban mondva: Arisztotelszt s gostont.
20.2.3 Az istenkpsg protestns magyarzata
A reformci a rmai egyhz ktsk emberrtelmezst elvetette, mint ami nem szmol elgg sem a bn, sem a kegyelem komolysgval. Visszatr ahhoz az egysk bibliai tantshoz, hogy istenkpnk nem valami bennnk vagy rajtunk fellelhet ontolgiai jelensg, lthat vagy foghat dolog, hanem viszonyfogalom: Istenhez val viszonyunkban, eredeti bnnlklisgnkben fejezdik ki. A bnesettel ppen ez a viszony romlott meg, ezzel pedig eredeti istenkpnk, teht az imago ppgy, mint a similitudo sszetrt s odalett. Mint Klvin az emberrl mondja: “Ha Isten jsgt akkor nem tudta meghllni, mikor irnta val szerelmnek gazdagsgban bvelkedett… most legalbb sajt szegnysgnek megvallsval magasztalja.” (Inst. II. 1. 10.)
De ha csakugyan elveszett az eredeti istenkpsg, milyen alapon beszlhetnk arrl, ami nincs, hiszen a Biblia is a 3. fejezettl kezdve mr a bneset utni emberrl beszl. Nem ismerhetjk ugyan kzvetlenl eredeti llapotunkat, de legalbb kvetkeztethetnk r, arrl az j emberrl, aki Krisztusban van elttnk.
A Biblia tantsa szerint Krisztus azrt jtt, hogy megkeresse s megtartsa, ami elveszett (Lk 19,10). benne az elveszett emberek megtalltatnak, megjulnak, jjszletnek s megtartatnak. Ezrt Krisztus a msodik dm, a megjul emberi nemzetsg satyja. Hogy milyen lehetett eredetileg az ember, s mit jelentett az istenkpsg, mi csak rla s az ltala formlt j emberrl olvashatjuk le.
Maga Pl apostol ad alapot erre a kvetkeztetsre, midn gy r: “Felltzttek amaz j embert, melynek julsa van, Annak brzata szerint val ismeretre, aki teremtette azt.” (Kol 3,10) A megromlott istenkpsg a Krisztusban jjszletett emberen ll helyre, keressk teht a kijelentsben az jjszletett ember vonsait s megtudjuk, milyen lehetett a teremts hajnaln, az Isten kpt visel ember. — Az Ef 4,24 az a klasszikus szentrsi hely, mely a Gen 1,26-ot kzelebbrl magyarzza. Pl apostol azt rja az efezusi levl nevezett helyn: “Felltzztek amaz j embert, amely Isten szerint teremtetett igazsgban s valsgos szentsgben.” Az igazsg s valsgos szentsg e szerint az istenkpsg rtelme, s ezen az rtelmezsen nem is mehetnk tl az istenkpsg magyarzatban.
De felesleges is volna tlmennnk, hiszen ebbl vilgosan kitnik, hogy az istenkpsg nem a bibliai antropomorfizmusok fordtottja, teht nem azt jelenti, hogy kls megjelensnkben olyanok vagyunk, mint Isten, mintegy az fnykpei. Kvetkezskppen az imago nem az ember testi mivoltban keresend, hanem az ember szellemisgben, de itt sem az ember szellemi alkatban, hanem abban a mdban, ahogy Isten szne eltt szellemi alkatval l. — A ma hasznlatos magyar fordts “valsgos szentsg” kittele knnyen flrerthet: ltszlag valami bennnk rejl adottsg keresglsre ksztet, holott feladatra utal, mert a “valsgossg” (hosiotes tes aletheias), ms szval: az rvnyes, igaz kegyessg, az Istennek tetsz, szinte istenflelem. Ha az istenkpsg az igazsgban s valsgos szentsgben-ls, akkor az a dolog termszete szerint nem is korltozdhat csupn szellemisgnkre, hanem kihat teljes testi-lelki valnkra. De ht ppen ilyen rtelemben: viszonyfogalom. Annyiban Isten kpe az ember, amennyiben az Istentl kapott viszonyban, igazlelksgben l.
Az istenkpsg mg hatrozottabb rtelmet nyer, ha a Gen 1, 26 kzvetlen bibliai sszefggst is megfigyeljk. A “teremtsnk” sz s a vers egybknt is hasznlt felsgi tbbese tlutal Isten egyedlisgn, a Szenthromsg titokzatos szemlyi kzssgre. Isten ennek a Trinitson belli titokzatos **viszonynak** az analgijra az embert sem egyedlisgre teremtette, hanem kzssgre. (Nem ltbeli, hanem viszonybeli analgirl van itt sz; hasonlsg ez az sszehasonlthatatlansgban.) A soron kvetkez 27. versbl ppen ez tnik ki: Isten az embert “frfiv s asszonny”, vagyis kzssgi letre formlta. Ez mintegy az istenkp kzvetlen magyarzata. Az istenkpsg teht a teremti clt fejezi ki, a kzssgi letre: egymssal s Istennel val kzssgre, szeretetkzssgre, szvetsgre val teremtst. Ma ebbl szoktak kiindulni az istenkp magyarzatnl.
A Gen 1,27-et alapul vev jabb kiinduls nincs ellenttben az Ef 4,24-re pl s fentebb mr krvonalazott hagyomnyos magyarzattal, hiszen voltakpp a “szentsg s valsgos igazsg” tartalmt s helyt jelli meg az isteni s emberi kzssgben. Mg az az elnye is megvan, hogy az elvontabb pli formulk esetleg moralizlsra hajl ksrtst, gyvlt erklcsi tulajdonsgainkkal val dicsekvst elhrtja.
Az istenkp reformtori magyarzata ln utaltunk mr a Krisztusban nyjtott megoldsra. A kzssgnek isteni s emberi vonatkozsban nemcsak munklja s grete, hanem kibrzolja s pldja az embertrs-Jzus, aki a Biblia szerint “kpe a lthatatlan Istennek” (Kol 1,15), igen, az “Isten-kpe” (2Kor 4,4), s nla nlkl nincs az esetutni vilgban istenkp. Ha innen tekintnk vissza az irenaeusi-tamsi tantsokra, akkor ez a reformtori istenkp amannl sokkal inkbb krisztolgiai alapozs. Olyan antropolgia nyitnya, mely nem a mi rdemeinkre, hanem Krisztus rdemre pt, nem a mi embersgnkben, hanem Krisztus igaz embersgben keresi a folyamatossgot a teremtett s jjteremtett, bnbeesett s megvltott ember kztt. Fentrl s nem lentrl ered a folyamatossg. A Krisztusra alapozott embertan azonban nemcsak az letlehetsgre mutat, hanem figyelmeztet is: Ha valaki Istent s az Krisztusban felnk nyl kegyelmt tagadja, akkor akarva-akaratlanul a sajt maga igazi emberltt is megtagadja.
20.2.4 Isten szvetsgese
Az istenkpsg trgyalsa utals mr arra a szvetsgre, amelyre Isten az embert teremtette. Most errl kln is szlanunk kell, annyival is inkbb, mert a reformtus teolgira jellemz, hogy az ember kiltt s egsz jvjt a szvetsg kegyelmi tnybl magyarzza.
- A szvetsg gondolata felvetdtt mr Zwinglinl a gyermekkeresztsggel kapcsolatban (Commentarius 1525 stb.), programszeren fejldtt tovbb hitvallsaink szerzinl, Bullingernl, Ursinusnl s Olevianusnl, rendszeres formt kapott Klvinnl (Inst. II. 9-11.), aztn ott van sokfle vltozatban a reformtus ortodoxia kpviselinl, kztk a mi Szegedi Kis Istvnunknl.A szvetsg tant lltotta kzppontba s szles exegetikai alapon, nagy spekulatv kszsggel fejtette ki Coccejus Jnos (Summa doctrinae de foedere et testamento Dei, 1648). 6 ppen ezen a ponton ragadta meg barokkos lendlettel s hozta mozgsba az egsz megmerevedett ortodox tanrendszert. gy rtelmezte a szvetsget, mint Isten kegyelmi munkjnak a vilg alapjai megvettetsvel kezdd trtnelmi folyamatt, ahogy a l9. szzad ta neveztk: mint dvtrtneti folyamatot. Ebben az eredeti kegyelmi szvetsg bontakozik ki, a cselekedeti vagy termszeti szvetsg fokozatos felszmolsa (abrogationes) tjn. A cselekedeti szvetsg az emberszvekbe, majd a trvnytblkra volt rva s Isten gyermekei a mennyei Atya nevelmunkjval nttek, illetve nnek ki belle. A szvetsg trtnelmi folyamat s szemlyes lett egyszerre. Coccejus trtnetszemllete a felekezeti hatrokon tlr iskolt csinlt; pldakpl szolglt ksbb az idealista s a marxista trtnetblcselet kialaktshoz. Kzvetlen vagy kzvetett hatsa megrzdik Apczaitl kezdve magyar fldn is. A szvetsg magyarzatba a svjci irnnyal rokonszenvez, de arisztotelszi hatsok alatt ll Melanchton rvn tbbek kzt Ursinuson t egszen Coccejusig termszeti teolgiai elemek keveredtek, s ezek vezettek a foedus naturae s a foedus gratiae helytelen megklnbztetsre. A termszeti teolgiai elemektl Barth tisztogatta meg a tant (KD 41,45 s 57.,), s ezzel eredeti rvnyt helyrelltotta.
- A tan bibliai alapja Isten rk tancsvgzsre nylik vissza, mely szerint Isten az 8 kegyelmi szvetsgt (berith, illetve diatheke) mr az sevangliumban meghirdette (1Mz 3, 15), Noval pedig megjtotta az egsz embervilg s minden teremtmny javra (1Mz 9,8-19). Azutn brahmtl kezdve (1Mz 15 s 17) az atykon t vlasztott npvel ismtelten megjtotta. Mzesnl a szabadts s trvnyads, Jzsunl a honfoglals a szvetsg nagy esemnye. gy ltszik, mintha a szvetsg most mr leszklne egyetlen npre s a kegyesek magngyv vlnk. De mr brahm azt az gretet kapta: “Benned ldatnak meg a fld minden nemzetsgei” (1Mz 12,3), a prftk pedig egyre figyelmeztetnek: Izrael ebben a szvetsgben az emberi nemet kpviseli s kldetse van az egsz vilg szmra. A nagy dvtrtneti fordulk egyetemes jelentsge teht tovbbra is megmarad. Klnsen nyilvnval ez Jzus Krisztusban, aki a szvetsg mindent tfog mvnek betetzje, teljestje. A szvetsg ekkor sem az egyhz vagy a kegyes keresztynek magngye, hanem nyitva ll az egsz embervilg szmra. A kegyesek ppen arra vannak kivlasztva, hogy a szvetsg jttemnyt, mint egyetemes emberi gyet s lehetsget az esetutni vilgban meghirdessk.
- Mi a szvetsg bibliai rtelme? Eltr attl, amit a kznapi letben szvetsgnek szoktunk nevezni. Nem egyenrang felek kzt lteslt. A hatalmas Isten kttt szvetsget teremtmnyvel, az esend emberrel. Ennek folytn ms kpet mutat a szvetsg Isten rszrl s ms kpet az ember rszrl. A kezdemnyez: Isten irntunk val szeretete, a szvetsg pedig mindent megelz kegyelmi tny: rk s megbnhatatlan isteni dnts. “n leszek a ti istenetek” s a ti magvatoknak Istene (Jer 30,22). Az elfogad fl az ember, aki dntsvel a szvetsg npbe tagoldik. Nem magnyos idegen immr, hanem atyafi s testvr. Emberi rszrl az Isten nphez ill dntsekben l s szakadatlanul jul meg a szvetsg.
Nem kznsges jogi aktusrl van itt sz, hanem minden fzisban kegyelmi tnyrl: az ember rdekben trtnt isteni joglemondsrl. De azrt mgis “szvetsg” ez, mgis szerzds, ktoldal elktelezssel. Isten elktelezte magt benne dvterve vghezvitelre, az ember pedig elktelezte magt szerzdsileg az Isten akaratnak val engedelmessgre, mint lete felismert rtelmre. A szvetsgben teht Pkozdy Lszl tall fogalmazsa szerint a ktelessg klnbz, de a viszonyuls ugyanaz, ti. a klcsns hsg.
Izrael flrertette a ltt megalapoz szvetsget: jogi ignyt formlt Istennel szemben, egyenjog partnerr akart ellpni. Ugyanakkor vlasztottsga tudatban elhanyagolta szvetsgi ktelezettsgt: a szv szerinti engedelmessg helyett, csupn klsdleges, tessk-lssk engedelmessget tanstott. A Bibliban taln legmegragadbb Isten szvetsgi hsge, mely szvetsgese htlensge ellenre is megmarad, s j meg j alakban biztat mdon felragyog.
Ha jogi rtelmet ltunk a szvetsgben, hiszen mint szerzdsnek, valban jogi jellege is van, akkor a szakrlis jog krbe tartozik. Ezzel teremtette meg Isten a trvny, a jogossg s az erklcs vilgt, melyben a trvny, a jogossg s az erklcs egymsba fondik s egymstl elvlaszthatatlan, gy a szvetsg a humanits meleggya. Barth a bibliai sszefggsek vizsglata sorn ezen a mltatson is tlmegy s mr a teremtst a szvetsg szempontjbl rtelmezi. Az els tudsts szerint (1Mz 1,1-2,4) a teremts a szvetsg kls megalapozsa, mely mintegy teret biztost a kegyelmi szvetsg kibontakozsnak, az egsz dvtrtnetnek; a msodik tudsts szerint pedig (1Mz 2,4-25) a szvetsg a teremts bels alapja, rtelme s clja, kvetkezskpp az dvtrtnet magba leli a termszet s az ember egsz trtnett.
20.2.5 Az ember test s llek
Az istenkpsgen s a szvetsgen tl a Biblia kzelebbrl is foglalkozik az ember teremtmny-mivoltval. Mint ahogy az g s a fld egytt a vilg, gy a llek s test is egytt az ember. A test rvn a trben s idben lthat alakot lt, fldi anyagbl bonyolult szerkezett, l testt pl. A testet egsz alkata s letszksglete a krnyez teremtett vilghoz kti, lettanilag a magasrend emlsk krbe sorolja. Teste nlklzhet, megbetegedhet, elregedhet, meghalhat, vagy sebezhet s meglhet.
A test azonban mg nem maga az ember, mert az ember test s llek egytt. Llek nlkl a test szthull. De a llek sem hagyhatja el, nem cserlgetheti a testet. Ez a test az teste, mint ahogy a llek meg annak a testnek a lelke, s csak a kett klcsns egysgben ember az ember. A llekben tudatosul az ember lete, a llek viszont a testen, az rzkszerveken t vesz tudomst a krnyez vilgrl, s a testen t hat vissza a vilgra. A llek krt szenvedhet, krt vallhat, elveszhet, gyehennra kerlhet, de a kegyelemnek s dvnek befogad kapuja is lehet. A kztudattal ellenttben a Biblia nem beszl a llek halhatatlansgrl, de arrl igen, hogy a llek Isten kezben van, s mg a hallban sem hagyja sorsra, hanem testestl j letre hvja.
letnk e kt, egymshoz oly kzel ll s mgis oly klnbz mozzanata rgtl fogva alkalmat adott a llek s test egymssal szemben val kijtszsra. Az idealistk a lelket tekintik a lnyegnek, tlrtkelik, a testet viszont lebecslik, klnbz rgyekkel mellzik. Szinte mr szgyellik, hogy testk is van. Ezltal akaratlanul is elksztik a tls vgletet kpvisel materialistk rvnyeslst, akik meg ppilyen egyoldalsggal a testre esksznek, s a llekben nem ltnak mst, mint anyagi, kzelebbrl biokmiai folyamatokat. Azt, ami ennl tbbnek tnik, hajlandk brndkpnek minsteni. De ht akkor mennyivel tbb itt a trgyilagossg, mint a msik vgletben?
Az idealizmus s materializmus megtkzse s az utbbi fellkerekedse folytn megindult a termszetszemlletben egy olyan egy szintre hozatal, az llnyek olyan nivellldsa, amely mr nem kereste a jellegzetesen emberit. Mintegy feloldotta az embert az egyetemes letfolyamat lktet radsban, dinamikjban, s csupn az egyetemes letfolyamat legmagasabb produktumaknt rtkelte. Ez az gynevezett termszettudomnyi vilgnzet szksgkppen megbosszulta magt: egyoldalsgban feladta, st olykor letagadta az emberben azt, ami emberi. Akarva-akaratlan utat nyitott az embertelensgeknek. Csak alkalmi rgyet kellett r tallni.
Teremtett mivoltunkhoz ppgy hozz tartozik a test, mint a llek s viszont. Azzal azonban egyltaln nem segtennk, ha a llekben s a testben kt klnbz lnyeget, szubsztancit keresnnk. A teolgia rgi tantmesterei ppen ebben sernykedtek, nem annyira a Biblia, mint inkbb a grg gondolkozs nyomdokain jrva. Tantink tjn egyre messzebb kanyarodtunk a bibliai gondolkozstl. Ha ma a llek szt halljuk, valami sajtos s klnll ltelemet kpzelnk, aminek ltezst az idealizmus lltja, a materializmus tagadja. A Biblia azonban a lelken nem az ember egyik alkatrszt, hanem minden esetben az egsz embert rti, l valsgban. Teht a llek nemcsak egy csom pszichikai funkcit jelent, hanem az emberlet teljessgt, a maga sajtossgban, emberi rtkben. Ezrt a Biblia szempontjbl az az alternatva, hogy van-e llek vagy nincs, teljesen rtelmetlen. A Biblia szerint a llek a ltezs: ahol let van, ott a llek. Az r az n egsz valm riz Psztora (Zsolt 23). jra meg kell tanulnunk: nincs testtl s vilgtl elvonatkoztatott “lelki let” vagy dvt ilyen elzrkzsban keres, nddelget keresztynsg!
ppen grg hatsra, az ember kt rszre, testre- s llekre osztsval hozott bajt a keresztynsg tulajdon fejre. Utat ksztett egy hamis alternatvnak, a valsgtl elrugaszkod idealista s materialista egyoldalsgnak. A bibliai szemllet mindkt vglet igazsgmagvt egybefogja: az emberben a llek s test thatja egymst, rendezett egysget, szemlyisget alkot. A test a llek teste, megjelensi formja, mint ahogy a llek is a test lelke, ltetje.
Az ember llek s test egyszerre. A ketts letmozzanat egyv tartozsa mg nyilvnvalbb, ha most arra figyelnk, Isten lelke hogyan munkl az emberletben. A bibliai nyelveknek, de a nyugati nyelveknek is erre kln szavuk van: ms szval jelzik Isten Lelkt s mssal az emberi lelket. A hber ruach s nefes, a grg pneuma s psyche, a latin spiritus s anima, a nmet Geist s Seele, az angol spirit s soul stb. ms-ms jelents. A magyarban a “llek” s az jabb kelet “szellem” sz nem fedi ezt a jelentsbeli klnbsget, ezrt mindkt vonatkozsban ugyanazt a llek szt kell hasznlnunk s csak krlrssal, vagy rott szvegben, olykor a nagy “L”, illetve kis “l” kezdbetvel rzkeltethetjk a klnbsget.
Az ember nem valami els s vgs valsg: Isten l lelke lteti. Isten egyre megjul, hatkony cselekedete tartja fenn. Mgpedig nemcsak a hitben megjult ember, hanem mr a termszeti ember is a Llek ltal l. Enlkl lete el sem kezddhetett volna, s ha nem kapn tovbb az isteni ert, nem is lhetne tovbb. Ez az ateistra is rvnyes s ppen az a hitetlensg nellentmondsa: az ellen a kegyelem ellen hadakozik, amelyikbl l. St nemcsak az ember, hanem a Biblia szerint az llat is kapja az “letnek lehelett”, de az azonos cselekedetben ms a teremti szndk, mert csak az emberben tudatosul a Teremthz val viszony, csak Isten kegyelmi szvetsgnek rszese.
Az ltet Llek a mi lelknkben lakozik; viszonya lelknkhz kzvetlen, a testnkhz pedig kzvetett. Errl s csakis errl az ltet Llekrl mondja a Biblia, hogy halhatatlan, s az ember hallakor visszatr Istenhez. Az is jellemz a Biblia szhasznlatra: sehol sem mond a Biblia lelket, ahol csak ltet Llek mondhat. De ppen az ltet Lleknek lelknkkel val kzvetlen kapcsolata rvn, ennek a fordtottjt gyakran megteszi. Ez a bizonyos mrtkig kevert szhasznlat okozta azt a felvilgosods ta gyakori flrertst, hogy a llek az ember isteni rsze, megistenlse, az isteni lt meghosszabbtsa bennnk.
Nos, br munkl bennnk Isten lelke, az mgsem gy a mienk, mint ahogy a llek s test a mienk: az ltet Llek nem azonos sem az emberrel, sem az ember valamely rszvel, nem valamely harmadik elem bennnk, hanem egsz ltnk megalapozja. Br az ltet Llek teszi az embert testet lttt llekk, lelkes testt, mgsem rendelkezhetnk vele. Isten kifel hat munkja ez a Llek, isteni akci: a renk irnyul teremt munka sszfoglalata. Nem valami, nem a ltjelensgek egyike, hanem tevkenysg, egyre megjul, ltnket megalapoz s fenntart, lktet tevkenysg. Isten vlasztottaiban, a prftkban s apostolokban hatalmasan munkl, de rejtetten hat az egyszer hivkben is, azokat gyermekeiv szli, l ktelk gyannt Krisztus gylekezetv fogja ssze. De lehet lelken-testen val uralmnak, jra vezrl vilgossgnak ellene is llni, lehet az ltet Lelket megvetni, megszomortani, megoltani s kromolni.
Mondottuk, az ember Istenhez val viszonyban az, aki, de nemcsak kilte, hanem lte is vgs fokon egyedl innen magyarzhat.
20.2.6 Kvetkezmnyek
Az ember eredeti llapotrl szl bibliai tantsnak van mg nhny fontos mondanivalja, amelyek kifejtse az etika krbe tartozik. Ilyen elssorban az a ms vonatkozsban mr rintett tny, hogy Isten az embert frfiv s asszonny formlta. Nembeli hovatartozsuk nem a mi vlasztsunktl fgg: az lettel egytt kapjuk egy letre szl megbzatsknt. A szerelem s hzassg, a gyermeklds s csaldi let Isten ajndka. Hogy letnk e biolgiailag is alapvet ktelkeiben mi szolgl javunkra vagy krunkra, boldogulsunkra vagy romlsunkra, azt maga a Teremt tudja a legjobban. Eligazt rendelseit, szent parancsolatait, csak akkor rthetjk helyesen, ha gyermeki bizalommal fogadjuk, s meghajlunk teremti felsgjoga eltt, mellyel ezeket az letkzssgeket is mindenestl hatalma al vetette.
Isten az egy emberprtl-szrmazs bibliai gondolatval az embertestvrisg nagy igazsgra emlkeztet minket. Ezzel a faji, nemzeti, trsadalmi stb. klnbsgeket a viszonylagossg szintjre szortja, s az embertestvrisg meglsvel az embervilg lappang vagy kirobban ellentteit korltozza. A testvrisg tnyt megtagad hbor is csak testvrek nyomorsga lehet, teht embermivoltunk tagadsa.
Az istenkppel kapcsolatban emberi mltsgunk mg egy vonst emeli ki a Biblia: Isten az embert a tbbi teremtmnytl azltal is megklnbztette, hogy a kpt visel embert az egsz fld urv tette. Ezt a kivltsgot sem ksz ajndkul, hanem hlra ksztet feladat gyannt kapta az ember. A termszet feletti uralmat csak fokozatosan, az egymst vlt nemzedkek szntelen testi s szellemi erfesztsvel szerezheti meg. A munka parancst, mr az eset eltt, az uralomra-hivatssal kapta; a munka ennek mintegy mdja s elfelttele. Ezrt a keresztyn nem tekinti a munkt tletnek vagy toknak, mg akkor sem, ha annak az eset folytn tletes vonsai is vannak. A megbzatshoz travalul kapta az ember a Teremttl az gyes kezet, a lelemnyes szt, a szabad mozgs ajndkt, a munkakzssg kialaktsnak kszsgt s mindezzel egytt sajt fejldse lehetsgt.
Az Istennel romlatlan kzssgben l ember szmra adva volt a cl is, mely az uralommal val visszals gtjul rendeltetett: Isten dicssgnek szabad szolglata. A Jelensek knyve (5,10 par.) vilgosan s nyomatkkal mondja: “Tettl minket… kirlyokk s papokk.” Kirly, aki felelssge tudatban Isten akarata szerint uralkodik, pap pedig, aki Istennek hlt mond s ldozatul viszi nki, amit tle kapott. A Biblia az ember tisztt szrkbb, de nem kevsb ignyes szval is jelli: Isten ajndkainak sfra. Ez az ember hivatsa.
Az Isten kpre s hasonlatossgra teremtett ember “me, igen j vala”, alkalmas a teremti cl betltsre. Azok az ajndkok, amelyekkel Isten t a teremts hajnaln elrasztotta, a mgis bekvetkezett bukssal s bnnel kapcsolatban minden mentegetzst haszontalann tesznek.
20.3 Az ember buksa
20.3.1 A bn tnye
Milyennek teremtett Isten eredetileg minket, s milyenekk vltunk? Kik voltunk s kik vagyunk? Ebben a ketts krdsben gykerezik nismeretnk, s erre a ketts krdsre a bneset trtnetvel felel a Szentrs. Az eset trtnetben hrom mozzanatot szoktak megklnbztetni: az isteni parancsot, a stni ksrtst, s a parancs emberi megszegst. Mind a hrom mozzanatot sokfle kritika rte mr:
- Az isteni parancs nagyon klssges dologra vonatkoz, szinte gyermekiesnek tetsz tilalom. goston azonban int bennnket, hogy az isteni parancsot s az egsz trtnetet, (szintgy az ember teremtsnek trtnett), Istenhez mltan (theoprepos) magyarzzuk. Istennek tetszett, hogy ppen ez a tilalom legyen engedelmessgnk prbakve. Egybirnt a gyermekies jellegen se tkzznk meg, hiszen az antropolgiai s prehistriai kutatsok az sembert gyermekded jelensgnek sejtetik.
- A kgy megszlalsa, illetve a stnnak a kgyn t val beszde elkpzelhetetlen. De nem is feladatunk, hogy a megszlals s beszd lehetsgeit pro s kontra vitassuk, hanem hogy azt vegyk szre, mit is mondott a stn-kgy? Barth professzort egyik utrechti eladsn megkrdeztk az akkortjt nagy port felvert, zsinaton is vitatott Geelkerker-ggyel kapcsolatban: szerinte lehetsges a kgy megszlalsa? A vlasz gy hangzott: a holland teolgusokat az rdekli, beszlhetett-e a kgy, engem meg, hogy mit mondott?
- sszleink tettt a kritikusok olykor csak affle “kerti idillnek” tekintik s nem tartjk olyan slyosnak, hogy a rkvetkez kemny tletet megrdemeln. nmagban vve nem is tnik tlsgosan slyosnak. A moralizls mrlegn sokkal slyosabb pl. az emberls vagy az istenkromls. — Ebben a kritikban meg az a tveds: kiszaktottan szemlli az esetet. Az els bn ugyanis azltal vlik slyoss, st egyszerre a legslyosabb, ha tekintettel vagyunk elkvetsnek krlmnyeire s kvetkezmnyeire, vagyis arra, hogy sszleink ezt a bnt a szentsg llapotban kvettk el, s ezt az llapotot szntettk meg vele. Ebben az lltlagos csnyben vagy idillben Isten s a teremtmny viszonynak egszrl van sz, teht olyan esetrl, mely tlesik a morlis tlgets nagyon is emberi hatrain.
Most, hogy szemgyre vettk a kritika hrom cltbljt, azt is szrevehetjk, a kritika tulajdonkppeni clja a kipczett s felhnytorgatott elemek mgtt rejlik: a bneset trtnetben a kritika egyik esetben sem tnykzlst, hanem csak hitregt lt. A parancsa ksrts, a parancsszegs egyarnt hitregei elem. Mit szljunk hozz? — Mfaji szempontbl a Biblia els lapjain hatalmas tvlat trtnetteolgival van dolgunk. Egyszer kpekbe, ha tetszik: jelkpekbe foglalja trtnetnk menett.
dmnak mr a neve tipikus. Nem egyvalaki, hanem az ember, az emberisg elkpe, akrki. Pl is ilyen elkpnek tekinti, amikor szembelltja Krisztussal, a msodik dmmal (1Kor 15, 21k. par.). Tipikus az strtnetben az ember kvncsisga, tudsszomja, a vgy, hogy maga hatrozza meg, mi a j s mi a rossz. Hogy tbb akar lenni, mint aki, tl akar nni nmagn. Ez a fejlds rugja, de benne van mr a tlkaps, a gg vakmersge, mely az els buksra s a tovbbi buksokra vezetett. Tipikus, ahogy az ember msra hrtja a felelssget s mst vdol: a frfi a nt, a n a kgyt, vgs fokon pedig Istent. Tipikus, ahogy az els bn folyatdik a testvrgyilkossgban s a vrontsok sorozatban, jelezve, hogy trtnelmnknek nemcsak fejld, hanem hanyatl irnyzata is van, s a npirtsokon tl, az atom korban mr az emberisg legyilkolsa forog kockn.
A sokatmond strtnetek kzlsi mdja valban mondaszer, de nem abban az rtelemben, mintha valami emberi kitalls, vagy emberi eszme klti kifejezse volna csupn. Mfaji szempontbl nem hitrege, hanem monda. A hitregvel ellenttben a mondnak trtneti magva van, ezrt a kutats szmra olyan jelentsg, mint a termszettudomnyban a geolgia. A trtneti rtegnl hasonlthatatlanul mlyebb rteg, srtetten kzli, tmrti az emberisg slmnyeit. Ezrt kincs szmunkra a Biblia ln ll trtnetteolgia, belertve az eset trtnett is. rtkt nem a mforma, hanem a trtnet tartalmi mondanivalja dnti el.
De ppen e krl mutatkoznak tovbbi krdsek. Legalbbis els pillanatra meglep, hogy a Gen 3-ra, vagyis magra a bneset trtnetre nincs kzvetlen utals a Bibliban, sem a prftknl, sem Jzusnl. Mg Pl apostolnl is csak ilyen ltalnos formban: “Mikppen egy ember ltal jtt be a vilgra a bn s a bn ltal a hall, akkppen a hall minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vtkeztek” (Rm 5,12). — Nincs-e igazuk a modern teolgusoknak, akik a bneset trtnete mellzsvel trgyaljk az eredend bnt? A krdssel kapcsolatban kt dolgot szgezznk le:
Elszr is magt a bnt, mint vitathatatlan tnyt az egsz Biblia felttelezi, rombolst igen tfog rtelemben brzolja. Jzus, az egyedl bn nlkli, irntunk val szolidaritsbl felveszi a bnbnat jnosi keresztsgt, tantsban, akrcsak az szvetsg kegyesei, srgeti a bnbnatot s megtrst, mint az egsz embervilg egyedli menekvst (Mt 4,17 par.).
De nemcsak a bn egyetemes voltt hangslyozza az rs, hanem egyben azt is: a bn oka nem Isten. Ez a bnnel kapcsolatban a Biblia msodik mondanivalja. A bn az ember engedetlensge rvn trt be a vilgba, a bnzs teht nem a teremtsben rejl szksgszersg. Ez a ketts tny magban zrja azt, amit tmren s szemlletesen a Gen 3 elbeszl, ezrt nincs okunk a csekly szm bibliai hivatkozs ellenre sem az eset trtnetnek mellzsre. St rdemes szvegt elemeznnk is.
20.3.2 Lzads a Teremt ellen
Az eset trtnete figyelmeztetleg trja elnk a bnzs termszett. Mintegy szemlltet modellje, paradigmja minden bnnek. Azzal indul, hogy az ember ktelkedni kezd Isten jsgban, kevesli azt, amit tle kapott, bizalmatlann vlik parancsszava, az letad ige irnt, s a nagyobb j remnyben lzad mdon ttri a teremtmnyi lte kr vont vdgtat, a trvnyt, a gondvisels eme jelt. — Azt is megfigyelhetjk, mennyire nem vagyunk eredetiek a bnben. Amint kialszik a Teremt irnt a tisztelet s szeretet, megsznik a hit is. Az gy tmadt lelki vkuumot azonnal betlti a ksrt, s a ksrt rszed szavnak inkbb hisz a balga ember, mint sajt Teremtjnek. Elhiszi, hogy most mr tudja, mi a j s mi a rossz, teht a maga kezbe veszi lte irnytst. Az, ami eleinte ernek ltszik, gyngesgnek bizonyul; a ksrtnek csak egy szavba kerl, s bekvetkezik a buks. Ez valamikppen a mi bneink szinte vgelthatatlan ismtldsnek is alapkplete.
A bneset a “felvilgosult”, a Teremtje ellen lzad embert mutatja, aki nistentsben elvti az arnyokat, vilgbeli helyzett s hivatst. Isten t a fld porbl formlta, mgis Istenn akar lenni. Pedig csak olyan, mint vzcsepp a vedren vagy az agyag a fazekas kezben. Helyzete is alzatra kszteti: minden kivlsga ellenre sem egyedli teremtmny, st nem is a legmagasabb rend. Valahol az angyalok s az llatok kztt van a helye, az g s a fld hatrn l, mint kt vilg polgra s vndora. Hivatst is elvti. Isten ugyanis a vilgot az emberre tekintettel teremtette, az embert viszont a maga szolglatra rendelte. Ezen arnyokrl, errl a helyzetrl s hivatsrl feledkezett meg elvakultsgban’ az ember, midn a stnhoz prtolt.
A bnesetben teht Istenhez val eredeti viszonyunk elfajulsa, fonkjra fordulsa kvetkezett be: fellzadtunk kegyelme ellen, a jsgba vetett bizalmat tagadtuk meg. Ha a kzssg az istenkpsg rtelme, akkor a bneset a kzssg megromlsa, Isten s az embertrs vonatkozsban egyarnt. Utbbinak kilt bizonysga az els testvrgyilkossg. Az esettel teht az ember nem valami donum superadditumot, nem valami radst vesztett el, hanem letirnyt tvesztett, ltt hibzta el. Ebben a helyzetben hangzik fel a “Trjetek meg!”
20.4 Az eredend bn
20.4.1 Elhrtsi ksrletek
Az els emberpr esetvel jtt be a vilgba a bn, melynek bntetse szenveds s hall. — Az eset alkalmval elhangzott istentlet (1Mz 3,9) arra utal, hogy a hall mai rtelemben, mint a bn bntetse, eredetileg sszleink eltt mg ismeretlen volt. Nem lltja ugyan a Biblia sszleink halhatatlansgt, de a hall bks tmenet lehetett szmukra egy msik ltbe, a romolhatatlansgba. Csak a bn ltal vlt a hall flelmetess az embervilgban.
Az eset kvetkezmnye kihatott dm ivadkaira, mert az els emberpr nemcsak magnak okozott romlst, hanem romlsba rntotta a mi termszetnket is. A bn ppen mint tered vagy eredend bn problematikus. Hogy lehet egyltaln sszeegyeztetni Isten jsgval s mindenhatsgval a vilgbeli rosszat?
Ha pedig az eset mgis megtrtnt, hogyan terhelhet minket felelssg egy olyan esetrt, amelynl jelen sem voltunk, s a megtrtntrl nem tehetnk? Ha pedig az eset folytn mi mr romlott termszetet kaptunk, mi cmen lehet szmonkrni rajtunk a romlott termszet kvetkezmnyeit? A sorsszersg eleve kizrja a szemlyes felelssget.
Hogy mekkora botrnkozst rejt az eredend bn tana, akkor rzkeljk, ha sorra vesszk az elhrtsra irnyul ksrleteket, legalbb azok jellegzetes eseteit. Az egyre megjul ksrletek egyben feltrjk a krds sokrtsgt. Rszint teolgiai, rszint filozfiai ksrletekrl lesz sz.
- Origenszben (+ 254) a keresztyn knts alatt is megmaradt valami a grg ember ntudatbl, gy a platonizmusban keresett megoldst. Az emberi szellem Istenhez val hasonlsgbl indult ki, de mint biblis ember, a hasonlsgot nem befejezett tnynek, hanem csak feladatnak tartotta. Teremtmny voltunk azonban fejldben van a hasonlsg irnyban. Olyanok vagyunk, mint az ptkezskor a telekre hordott pletanyag: k, fa, msz, fveny stb. Szval sok sszevisszasg, hulladk van bennnk, ilyen a mi teremtmny-voltunk, de hzz plnk. Lehet-e az ptmestert hibztatni a felhalmozott nyersanyag vegyes sszevisszasgrt? Hiszen abbl pt. Ez azt jelenti Origensz szerint, hogy a bn minden rendetlensge, csak tmeneti dolog bennnk, fejldsnk termszetes velejrja: a mg nem teljesen j. A bn gy a maga tmenetisgben szksgkppeni, de szemben ll vele az isteni szellemben, a logoszban val rszessgnk. A bn felszmolsa teht, nyugodjunk meg, folyamatban van.Mi az ra ennek a megnyugtatsnak? A bneset mellzse. Origensz ugyanis a bnesetrl csak platni rtelemben beszl. E szerint eredetileg szellemnk vtkezett, az is mg mieltt testet lttt volna. Testnk csupn a bukott szellem tisztulsnak helye. A tisztuls rdekben van trvny al vetve, s sokfle nyomorsg al is. Az origenszi megnyugtats lehet tetszets, mgis nknyes, mesterklt s hamis, mert a Biblitl fggetlentett mdon keres kibvt.
- Ms megoldssal ksrletezett Pelagius brit szerzetes a 4. s 5. szzad forduljn. nbizalmt megnvelte, hogy sikerlt szerzetesi fogadalmt, legalbbis bet szerint, megtartania. Tapasztalatt ltalnostva, ktsgbe vonta az eredend bn ltezst, mert az ember gy, amint van, erklcsi tkletessgre kpes. dm az eset alkalmval, csak a maga krra vtkezett, maradkainak azonban nem rtott. Pelagius nem tagadta az ember bnssgt, de ez a bn szerinte nem az rkls, hanem az utnzs tjn terjed s az utnzs megszntetsvel kikszblhet. Lehetetlen pl., hogy kegyes szlktl romls szrmazzk gyermekeikre, st szksges, hogy a szlk kegyessge a gyermekeket megszentelje. — A Biblia szerint az eredend bn velnk szletik. Mg a kegyesek gyermekei is bnben szletnek, mert a gyermekek nem szleik lelki jjszletsbl, hanem testi nemzsbl szrmaznak. ppgy jj kell szletnik, mint ahogy a szlknek is jj kellett. Ezen az ton azonban nagy segtsg s lds szmunkra a csaldi hajlk keresztyn lgkre.Pelagius az eredend bnt flrertette; tantst az Efezusi zsinat (431) vgrvnyesen elvetette. Rejtett formban a tan mgis tovbb lt s hatott, elssorban a rmai katolicizmusban, de a felvilgosods kortl kezdve gyakran a protestantizmusban is. Midn a rmai egyhz azon spekull, mely rsz maradt pen bennnk az eredeti istenkpbl, s erre a maradvnyra, mint alapra pti kegyelemtant, a termszet s kegyelem ilyen egyttmkdse tbb vagy kevsb pelagiusi elemeket takar.
- Mennl lazbb a bibliai ktttsg, annl hangosabb s gtlstalanabb a tiltakozs az eredend bn ellen. A tiltakozshoz az elvi alapot valamilyen filozfia adja. Olykor mr egszben vve sem tbb, mint filozfiai nltats. Hiszen, ha tagadunk valamit, az attl mg ltezhet.
Az idealista gy keres kibvt a bn terhe s felelssge all, hogy a sajt szellemisgbe hzdik vissza, amint azt teolgiai kombinciban Origensznl mr lttuk. A szellem lltlag nem lehet rossz, mert az isteni rsz bennnk. A rosszat teht a testre korltozza: a test anyagi mivolta folytn esend, gyarl, romlkony. Ez ltnk tkletlen, alacsonyabb rend fele, mellyel szemben az ntudat hivatkozhat ltnk msik felre, a magasrend szellemisgre. Meg is ksrli utbbival az elbbi megfkezst, kordban tartst, mert gy kvnja emberi mltsga s a trsadalom rdeke is. A lehetsgek ders megtlse abban az esetben vlik tarthatatlann, ha a blcsel, mint pl. Kant, mgis rbred a bn radiklis voltra, s etikai rendszere felldozsval knytelen fizetni a krlelhetetlen felismersrt.
A realista blcsel az idealistnl is elnzbb megrtssel kezeli a bnt. gy vli, az ember termszetadta joga az nkils, s csak abban ismer fokozatokat, hogy az nkilst blcs beosztssal, az nmrsklet jegyben folytatja, vagy pedig az lvezeteket hazrd mdon, mohn habzsolja. Ha fegyelemrl is sz lehet, az nkilst csak azrt igyekszik a tbbi ember hasonl trekvsvel sszhangba hozni, mert letnek zavartalansga, sajt boldogsgvgya gy kvnja.
A mindennapi letben a kt filozfiai alaptpus valamilyen arny kombincijval tallkozunk. Ez klnsen kedveznek tnik. Az egyik jegyben a testre toljk t a bnt, a msik jegyben pedig mentestik a testet is, azzal az rggyel: ami termszetes, az nem lehet rossz. A kett egytt a tkletes kibv.
S hogy mgis szksg van rendfenntart szervekre, brskodsra s brtnre, azt nem az ember, hanem csak a trsadalmi rendszer rkltt hibjul rjk fel. A kizskmnyol trsadalmi rendszer szlte az erklcsi rosszat, mint az elszenvedett igazsgtalansgok szksgkppeni visszahatst. A viszonyok megjavtsval azonban kikszblhetk az erklcsi visszssgok. Ez a gondolat nemcsak a vulgris marxizmusban tallhat meg; ott van mr a magyar felvilgosods potjnl, Csokonainl is pl. mikor a falusi estt rja le, felvillan az alkony leple alatt lopakod tolvaj alakja is, “akit tn tolvajj a tolvaj vilg tett, mert gonosz erklccsel senki sem szletett” (Az estve). Az eredend bn elutastsa ezekben a verssorokban ppgy jelen van, mint a blcseleti rendszerekben. Csak egy szpsghibja van az lltsnak: Ha nincs eredend bn, hogy vlt tolvajj a tolvaj vilg, hogyan trt be hozznk egyltaln a vitathatatlan trsadalmi rossz? — Lm, problmt okoz az eredend bn tagadsa, de nem problmtlan az elfogadsa sem.
20.4.2 Teolgiai elhatrolsok
A bneset trtnete nem magyarzza, hanem csak elbeszli a bn vilgba-jvetelt. A Biblia ms helyn sem tallunk arra magyarzatot. A Biblia a bn eredetrl s fogalmrl nem rtekezik, egyszeren elnk trja, mint tnyt, a maga ezerarc valsgban. Annyi kitnik: a bn az Isten teremtette embert szolgasgba hajthatja s hajtja is, akkora hatalom ebben a vilgban. De mgsem korltlan hatalom. Isten mindenhatsga a vilgbeli rossz krl korltokat von. Ezzel tjt vgja a dualista elkpzelsnek, hogy parszi mdra valami ellenistent csinljunk a rosszbl. St, a Biblia szerint az risten mg a bekvetkezett rosszat is javunkra fordtja, mint prbltatst az isteni pedaggia szolglatba lltja, megtrsre s a kegyelem elfogadsra nevel vele. “Vesszd s botod megvigasztal engem.” — A bibliai vigasztals megv ugyan a ktsgbeesstl, de visszatart attl a hamis derltstl, mintha vgeredmnyben szerencss dolog lenne a rossz, hiszen valami mdon az emberi nem fejldsre serkentje. Mert ms az Isten lehetsge; s ms az emberi lehetsg.
A Biblia a bnnel szemben nem szerel le soha: a vigasztal sz nem ragadtathat minket a vilgbeli gonosz, az egyni s trsadalmi bnk igazolsra, mintha a bn a vilg s az emberlet termszetes rendjhez tartoznk, amin nem is kell megtkzni. Ebbl a filozfusoknl is gyakran elfordul vlekedsbl a bns megigaztsa helyett a bn igazolsa kvetkeznk. A vigasztal sz nem ragadtathat minket a bnnel val megalkuvsra sem. A megalkuvs nem a hit, hanem a hitetlensg jele, nem az Isten akarathoz, hanem a bukott vilghoz val alkalmazkods. Teht sem a rossz megistentsrl, sem a bn igazolsrl, vagy a vele val megalkuvsrl nem lehet sz.
Ilyen elhatrolsok kzt beszl a Biblia bnrl, s e hatrok kzt veti fel az esettel s az eredend bnnel kapcsolatos felelssg krdst. Mi nem mentegetzhetnk azzal, hogy ott sem voltunk az esetnl. A Biblia szerint “ott voltunk”. Erre utal mr az els ember neve. dm szemlynv, embert jelent s egyben az emberi nem megjellse: egy ember s az emberisg egyszerre. Azok az adomnyok, melyekkel Isten az els emberprt tra bocstotta, nemcsak az els emberprnak szltak, hanem az egsz emberi nemnek, amelynek reprezentnsa dm volt. Amikor dm vtkezett, vtke ltal ezeket az adomnyokat elvesztette, nemcsak magra, hanem mindnyjunkra nzve.
Ne gy rtsk teht az eredend bnt, hogy mi csak az els emberpr bneirt lakolunk, holott sszleink tettben rtatlanok vagyunk. Az a tett nmagban vve csakugyan nem tartozik renk, vagy legfeljebb gy, mint a ksbbi bnk figyelmeztet paradigmja. De azrt mgsem vagyunk rtatlanok, mert az els emberpr minden ivadkt ugyanazzal a bnssggel fertzte meg, amelybe maga esett. Mibennnk is ott van ugyanannak a bnnek mrge.
Idevg a jbi krds: “Ki adhat tisztt a tiszttalanbl? Senki” (Jb 14,4). Ennek jegyben mondja a zsoltros: “m n vtekben fogantattam s bnben melengetett engem az anym” (Zsolt 51,7).
20.4.3 Mi az eredend bn mrge?
Nmelyek — az imnt idzett zsoltrvers s a Gen 3,7 alapjn — azt vlaszoltk: az rzkisg. Erre a tves magyarzatra pt a szerzetessg is, amikor a szzessget az dvssggel hozza kapcsolatba. De ppen a szerzetesi let sok gyarlsga bizonythatja: mg ha az rzkisg kikapcsoldnk, akkor sem bn nlkli az let. — “Mer balgasg — mondja Klvin — azt a romlst, mely az esetbl szrmazott, csak az rzki indulatokra korltozni.” A testben nyilvnul meg a bn, de a llekben van. (Inst. II. l. 9.) Kant etikjt ppen az a felismers sodorta megoldhatatlan nehzsgekbe, hogy a rossz nemcsak tudatlansg vagy a j hinya bennnk, hanem azt emberi ltnk gykerben kell keresnnk. Tudatos szembeforduls az az erklcsi paranccsal: Ismerem a jt s mgsem cselekszem. Ilyen tudatos szembefordulsra pedig csak szellemisgnk kpes, teht a romls befszkeldtt jobbik nnkbe, szellemisgnkbe is. Hogy lehet akkor szellemisgnk az erklcsi trvny meghatrozja? Hogy lehet ppen az autonmijra bszke ember autonm?
A bn tfog voltt szemllteti a teljes Szentrs. A Tzparancsolatban pl. nemcsak ez ll: Ne parznlkodjl, hanem kilenc ms parancs is van mellette s indokoltan van ott valamennyi, mert az esetutni emberben ppgy eljn a tbbi vtek is, mint a parznasg. A Gen 3,7 teht csak jel, s nem tfog s teljes meghatrozs akar lenni.
Els tekintetre a test, a sarx sz jszvetsgi hasznlata is a bn fogalmnak leszktsre, testre val korltozsra csbt. Ezzel a szval jelli ugyanis az jszvetsg nemcsak a testet, hanem az ember bnssgt is. Csakhogy a sarx a grgben az l, lelkes testet jelli, ezrt a leszkts keresztlvihetetlen, hiszen ppen a mindenestl val bnssget, ugyanakkor a mindenestl val kegyelemre szorultsgot fejezi ki.
Klnsen nyilvnval ez, ha a krdst az jszvetsg nagy sszefggsben nzzk. Az jszvetsg egyik alapfogalma az jjszlets. Ez pedig nemcsak az alacsonyabb testi sztnk megjobbulst jelenti, hanem az sszes rszeket magba foglal egsz ember teljes megjulst, nem javtst, nem gygytst, hanem jjteremtst. Ezt a teljessget fejezi ki az jjszlets frdje, a keresztsg is. A bibliai rtelemben vett jjszlets szksgbl arra kvetkeztethetnk, hogy a bn mrge az egsz embert thatja. A Biblia szerint “a szvbl szrmaznak a gonosz gondolatok” (Mt 15,19). “Amint meg van rva: nincsen csak egy igaz is; nincs aki megrtse, nincs aki keresse az Istent. Mindnyjan elhajlottak, egyetemben haszontalanokk lettek; nincs aki jt cselekedjk, nincsen csak egy is” (Rm 3,1018). Mint Ktnk sszefoglalan mondja, termszet szerint hajlandk vagyunk Isten s a felebart gyllsre.
20.4.4 Polgri ernyek s az Isten szerint val j
De ht nem hltlan csrlsa Isten vilgnak, hogy nem ltjuk meg a jt, ami az eset ellenre mgis csak megmutatkozik ebben a vilgban? Nem vesszk szre az odaad szli szeretetet; a gyermeki hla, a barti hsg, segtkszsg, polgri becsletessg, az nfelldozsig men hazaszeretet hsi pldit? Nemcsak hanyatls van az emberisg trtnetben, hanem erklcsi felemelkeds is; a j idnkint ttr s rvnyesl a gonoszsg vasmarokkal megszervezett hadllsain. Nemcsak az embertelensg, hanem emberiessg is jellemzi a trsadalmi, st a nemzetkzi letet.
Mi ezt egy pillanatra sem akarjuk ktsgbe vonni. Hlsan elismerjk: vannak hivknl s hitetleneknl emberi s polgri ernyek. Ezek az ernyek nlklzhetetlen rtkek az emberi egyttls szempontjbl. Dicsrjk rtk Isten mindent tfog, megrz kegyelmt. Jzus is erklcsi klnbsget tesz ember s ember kztt: gy beszl a mennyei Atyrl, mint aki “felhozz a napjt mind a gonoszokra, mind a jkra, s est d mind az igazaknak, mind a hamisaknak” fldjre (Mt 5,45). Pl ismtelten szt emel szemlyes becsletrt Korinthusban s Galciban. Ma is keresztyn ktelessg a felebart j hrnevnek tiszteletben tartsa, s a szemlyvlogatst nem ismer samaritnusi munka.
De ne zavarjuk ssze a szemlletmdokat, mert valami msrl van sz: a Biblia, amikor bns voltunkrl beszl, nagyobb tvlatban mrlegel minket, cselekedeteinknek nemcsak az emberekre, hanem az istenre val irnyulst nzi. Az istenkp trgyalsakor mondottuk, hogy az viszonyfogalom. Ugyanezt kell mondanunk most a bn trgyalsakor. Mi elssorban Isten ellen vtkeznk; az Atyai hzba megtrt tkozl fit is ez a felismers vezeti: “Vtkeztem az g ellen s te ellened” (Lk 15,21).
A Biblia a bnrl szlva nem viszonylagos emberi mrtkkel, hanem a szent Isten tkletes mrtkvel mr. Ezrt az emberek eltt val dicsret vagy dicsekvs nem esik egybe az Isten eltt val dicsrettel vagy dicsekvssel. “Ne dicsekedjk eltte egy test sem.” (1Kor 1,29)
Dosztojevszkij jl rzkelte a klnbsget a polgri erklcs viszonylagos mrtke s Isten tkletes mrtke kztt. Nagyszabs bngyi regnyeiben meg is mutatta: hogy tnik el a klnbsg a gyilkos s a trsasg nnepelt szemlyisgei kzt, ha nemcsak az az irnyad, kit r utol a fldi igazsgszolgltats keze s kit nem. St az elbbi lehet esetleg gonosztette ellenre embersgesebb, mint az utbbi. Nos itt ppen errl van sz. A Biblia nem a cselekedetek morlis s jogi megtlsre gondol, br az ilyenfajta tletnek is elismeri szksgessgt a maga helyn, hanem ezen tlmenen: a teolgiai megtlsre. Eszerint a bn nem alkalmi botls, nem rszleges trvnysrts, mulaszts vagy vtsg, hanem az ember egsz lelkivilgnak Istentl val elhajlsa. Aberratio a via. Ez az utat tveszts pedig nem szrvnyos, nem is csak egyni, hanem egyetemes jelensg. Ennek vtke bennnk van, de mgis tlr rajtunk; nem egyni dntsnkkel kezddtt, s rajtunk t msokra is kihat; nemcsak a mi szemlyes gynk, hanem minden ember gye, az egsz emberisg gye. Hogy engedhette meg a Mindenhat az eredend bn bejvetelt ebbe a vilgba? Erre a krdsre a Biblia azzal felel: “A titkok a mi Urunki, Isteni, a kinyilatkoztatott dolgok a miink.” (5Mz 29,29)
Ne csodlkozzunk azon, hogy az eredend bnnel, mint egzisztencilis ggyel szemben a vilg rtetlensget tanst. A bn egyetemessgrl mi magunk is csak akkor beszlhetnk, ha elbb Krisztusban megismerjk a mindenkinek felajnlott kegyelmet. Zkeus, a gazdag fvmszed csak akkor dbben bns voltra, s csak akkor tr meg, mikor a zgold sokasg ellenre a hozz lehajl kegyelmet Krisztusban megismerte. Megtrse pedig szembeforduls sajt bneivel, lete addigi irnyval (Lk 19, 1-10).
A bnismeret, hitismeret. Nem abban az rtelemben, mintha csak bebeszlnk magunknak bns voltunkat. A bn valsgra mg a hiten kvl llk is maguktl rjnnek, szerte e vilgban. De megllanak az egyes eseteknl, a knnyebb vagy slyosabb vtkeknl, s magt az embert menteni akarjk. A Biblia ezen a ponton tlvezet, midn rbreszt minket: mi magunk, termszetnk szerint vagyunk bnsk, mg akkor is, ha cselekedeteinkrt dicsr a vilg. A “szvek s vesk vizsglja” tudja bns voltunkat. Mi ezt csak az evanglium fnyben ismerhetjk meg, akkor, midn Krisztus leveszi rlunk vtkeink terht. Az rkltt bn bibliai ellenprja az Isten kegyelmi szvetsge, amelyrl azt mondja az rs: ezerzig val! Mi nemcsak sszleink bnnek, hanem Isten kegyelmi szvetsgnek is rksei vagyunk. Ezrt az eredend bn tanban nem valami panaszos tehetetlensg, vagy remnytelen sttenlts szlal meg, hanem a Krisztusban val szabaduls rme s bizonyossga, mely a bn rtelmetlensgt ismerte fel.
Folytatjuk.!
|