Soli Deo Gloria!
19. A gondvisels
19.1 Filozfiai flresiklsok
19.1.1 A deizmus
A gondviselsrl valamifle elkpzelse hivnek s hitetlennek rgtl
fogva van. Teolgiai s filozfiai gondolatok nemcsak egyms mellett
futottak, hanem gyakorta keveredtek is. Jellemz a Madchnl kifejezd
jkori szemllet: “Be van fejezve a nagy m, igen. A gp forog,
az alkot pihen. vmillikig eljr tengelyn, mg egy kerkfogt jtni
kell.” - Az jkor embere hatalmas gpezetnek kpzeli a vilgot.
Az Alkot nem tesz mst, minthogy szemmel tartja a teremts hajnaln
zembe helyezett gp mkdst. Ez a jellegzetes deista elgondols.
Van benne valami megnyugtat: a vilg nem a vletlen vaksors vagy
szerencse jtkszere, az Alkot felvigyz mvre. Jelenlte azonban
nem zavarhatja a vilgot, mert t a deizmus eleve eltvoltotta a
vilgbl. Csak a kvlrl s messzirl val felgyeletet hagyta meg
neki. Az ateizmus aztn ezt is elvitatja.
A deizmus teht az nllstott vilgban kzvetlen isteni beavatkozs
nlkl igyekszik az llkod pesszimizmust elhrtani. A vilgot nem
a vaksors igazgatja, hanem a termszeti trvny. Az alkot a vilgot
egyetemes trvnyszersg al vetette: az lettelen trgyakba ppgy
beptette a trvnyszeren mkd termszeti ert, mint ahogy az
llnyekbe is elrejtette a parancsol sztnket. A lex naturae mindent
tfog s szablyos mkdsben tart. Van isteni gondvisels, de nem
kzvetlen, hanem csak kzvetett. Ez az elkpzels gykerben jval
korbbi, mint az jkori deistk (Shaftesbury, Voltaire, Lessing stb.)
tantsa. Mr az arisztotelszi filozfia primum movens-e, a vilgot
mozgsba lendt els ok kpzete ebbe az irnyba mutatott.
19.1.2 A panteizmus
Ltszlagos ellentte a deizmusnak a panteizmus. Ellentt, mert Istent
nem kirekeszti a vilgbl, hanem feloldja a vilgban, a ltjelensgekben.
A panteizmus akarati tpust a sztoa testesti meg s teszi mindmig
hatv. ltetje az a tudat, hogy isteni er, a logos hatja t a termszet
vilgt, gy mint bels rtelem, parancsol szksg s a mindensg
trvnye. A gondvisels annyi, mint a termszet sszersge. Senkit
sem rhet vratlan meglepets, ha belelt a termszet bels rendjbe
s nemcsak annak szksgszersgt ismeri fel, hanem megtallja abban
a maga szerept s tudatosan vllalja azt. Csak az nkntes sorsvllals
ad rendthetetlen nyugalmat. - A panteizmusban, akrcsak a deizmusban,
nem az l Istennel, hanem valamifle sorsmagyarz elvvel llunk
szemben. A sztoa kulcsszava s jelmondata: Kvesd a termszetet! -
mindent kifejez.
A lnyegen az sem vltoztat, ha a panteizmus akarati tpusa mellett
rzelmi tpust vesszk szemgyre, s az jplatonizmus mdjra a mindensg
isteni jellegt erteljesebben hangslyozzuk. Legfeljebb misztikus
jelleget lt a viszonyuls. A test nyomorsgainak gy prblunk flibe
kerekedni, hogy eszes lelknk s intuitv szellemnk rvn a Vilgllekkel
egyeslnk. Ez esetben a gondvisels megnyugtat tudatt az eggyolvads
adja. Az jplatoni hatsokat tbbek kzt az goston s a fiatal Schleiermacher
teolgijn figyelhetjk meg.
19.1.3 A termszettudomnyi gondolkozs hatsa
A deista s panteista elgondols klnbz trstsokban is sznre
lphet. A kett trstsban s egyttes tovbbfejlesztsben, a filozfia
mai pangsa idejn, a termszettudomnyi gondolkozs az irnyad.
Mi sem jellemzbb az jkori emberre, minthogy meghasonls tmadt “a
tudomnyban szrnyat bontogat sz, s a valls hatalmban maradt
rzsek” kzt. Ezt nevezik az jkor egyre mlyl szkizofrnijnak.
Ha megtagadjuk a vallsos rzs ltjogt, a civilizci elsivrosodik,
az ember sajt szintje al sllyed. De hogy lehet a szemlyes vilgon
tli Lny ltt s a vilg dolgaiba val beavatkozsait sszeegyeztetni
a tudomnyos ismeretekkel?
Pldk mutatjk, hogy a szkizofrnia feloldsa nem lehetetlen. Kivl
tudsok, a mozgat erket puhatolva, ppen az elmlyed kutatsban
nvekv htatot reznek az let s lt titkai irnt, s nem egy esetben
tverekszik magukat a hagyomnyos hitig. Az sz is, az rzelem is
megkapja a magt, ezzel helyrell az let egyenslya, bels sszhangja.
- De vegyk a msik esetet (ugyancsak emberi oldalrl nzve): Ha
a szksgrzet nem sarkall a gyzelemig, akr a kpzeler, akr az
htat nem futja addig, a meghasonlst mskpp kell elhrtani. A
vallsos sztn ignyt jellemz mdon, metafizika nlkl, a termszetismeret
hatrai kzt prbljk kielgteni. A figyelem mr nem annyira a vilg
metafizikai mechanizmusra, mint inkbb az let bels szablyozira
irnyul. jabb felfedezsek birtokban az ember biogenezisben keresik
a gondvisels alapjait. Miknt fejldik, edzdik termszeti talajn
az erklcsi egynisg? Kmlelik a magzati szvetek kibontakozst
kormnyoz vrtestek szerept, aztn a serdl kori bels elvlaszts
fejldsszablyoz hatst, majd a szveti nvekeds lezrtval eltrbe
lp idegi regulcik bonyolult szvevnyt, tovbb a csaldi, trsadalmi
stb. klcsnhatsokat. Hogyan hallja meg a fejld ember lehetsgei
kibontsra a bels elhvsokat? Arisztotelszezel szlva: hogyan
futja ki a formjt?
A vallsos sztn kielgtsre ilyen lettani sszefggsekben ptenek
ki autonm erklcst, mely mr eredetben sszehangoldott a tudssal.
Vgeredmnyben az ember sajt lete forml mvsze, nmagrt felels
gondviselje. Hogy ezt a felelssget milyen magas szellemi szinten,
valban az htat fokn lehet meglni, plda r a mi Nmeth Lszlnk.
(Kiadatlan tanulmnyok II. 306-365. l.)
A felsorolt tpusok tbb-kevsb kzs mozgatja a remny: amilyen
mrtkben kikutatjuk az let s lt trvnyszersgeit, oly mrtkben
szerezzk meg a gondvisels kulcst. Ha ebben a leleplez munkban
egyltaln szerepet kap az istenfogalom, ki fog tnni: az isteni gondvisels
egybeesik a teremtssel. A teremts utn mr a gondvisels a puszta
felgyeletnl legfeljebb annyival tbb, hogy Isten elre tudja a vilg
sorst. A gondvisels teht az eleve-tuds hatrn semmivel sem r
tl.
A filozfiai flresikls a teolgiban akkor kvetkezik be, mikor
a teolgia sajt hagyomnyait sem rtetni, sem rteni nem brja, mr
csak koloncknt hurcolja. A rnehezed helyzetbl meneklve, a kor
filozfiai eszmiben keres j lehetsgeket. Kompromisszumra lp a
filozfival. Az egyezkeds megalkuv igyekezetben szre sem veszi,
az egykor mg szrnyal filozfia, maga is nemzedkek ta bnult,
a termszettudomnyi gondolkozs vontatkteln vergdik.
19.2 A gondvisels bibliai tbblete
19.2.1 A teremts s gondvisels
Teolgusok szoktak beszlni folyamatos teremtsrl, creatio continua-rl.
E szerint nincs hatrvonal teremts s gondvisels kzt, a kett egybefolyik.
Hivatkoznak pl. az lk vilgban fellp vratlan mutcikra, s gy
tntetik fel ezeket, mint az isteni beavatkozs jeleit. A teremts
mvn szntelenl munklkod Isten nem a tvoli, hanem a kzeli, itt
van bennnk s a vilgban. A creatio continua tanval a deizmust szeretnk
ellenslyozni, st cfolni. A szndk helyes, nem is akarjuk viszonylagos
igazsgt elvitatni. Mgis, a dolog nem ennyire egyszer. Ha elmossuk
a hatrt a teremts s-gondvisels kzt, a gondvisels mintegy elnyeli
a teremtst. Nincs ksz, befejezett alkots, csak folytonos rads.
Akkor a vilgnak nincs sajt teremtmnyi lte s kdbe borul a Teremt
vilg feletti uralkodsa. Ilyen hatrelmossra nem tallunk bibliai
igazolst.
Van teremts s van gondvisels s nem azonos a kett. Ha mgis azonostjuk
a kettt, elhrul ugyan a deizmus ksrtse, de kaput nyitunk a nem
kevsb veszedelmes panteista hajlamok eltt. A teremts s gondvisels
klnbsgt hangslyozzuk teht: a teremts a lt semmibl val elhvsa,
a gondvisels pedig a teremtett vilgra irnyul, a mr meglevnek
fenntartsa s kormnyzsa.
A klnbsgttel mellett azonban a teremts s gondvisels egyv
tartozst is hangslyoznunk kell: a teremtssel Isten az vivel
val szvetsg alapjait rakta le, az dvtrtnet terept ksztette
el. A szvetsg cselekedeteiben ri el cljt a teremts. A gondvisels
teht Isten szvetsgi akaratnak s hsgnek megnyilvnulsa. A
gondviselsben a teremtsnek, mint a szvetsg alapjnak megrzsrl
van sz, Isten atyai gondoskodsrl. Minden ms kapcsolaton tl,
a szvetsg tnye kapcsolja egybe a teremtst a gondviselssel Isten
tancsvgzsben.
19.2.2 A gondvisels arnyai
A Biblia gondviselsre vonatkoz tantsa ott kezddik, ahol a rgibb
vagy jabb filozfiai elgondolsok vgzdnek. A Biblia szerint Isten
nemcsak trvnyeket rejtett e vilgba, hanem ma is itt munklkodik.
A trvnyeket sszhangban tartja, gy mkdteti. Ha kivonn hatalmas
kezt a vilgbl, sszeomlank a vilg, koszba hullana vissza s
megsemmislne. Mg ahol pusztn a termszeti erk hatsa ltszik,
ott is Isten munklkodik s a termszeti erk csak eszkzk kezben.
A nap ltet melege, az tel tprtke, a fldi termszet megpezsdlse
Istentl kapja a hatert. adja a nvekedst s ldst. A Biblia
szmol olyan lehetsggel; “Esztek, de meg nem elgesztek; isztok,
de meg nem rszegedtek; ruhzkodtok, de meg nem melegesztek.” (Hag
1,6)
De nemcsak a termszet rendjt tartja kezben Isten, hanem igazgatja
az erklcsi vilgrendet is. Az egsz Szentrson vgighzdik az a
bizonysgttel, hogy emberek s nemzetek sorsa, futsuk, akarsuk,
felemeltetsk s leverettetsk, bkjk s bktlensgk, boldog
vagy boldogtalan llapotuk Isten gondviselse alatt ll, tle fgg.
- Az eleve tudssal szemben a gondvisels nagy tbblete klnsen
akkor nyilvnval, ha meggondoljuk: Isten nemcsak fenntartja a vilg
termszeti s erklcsi rendjt, hanem tulajdon clja szolglatba
is lltja. A teremtstl kezdve a vilg cljnak megvalstsig
kicsit s nagyot, jelent mltat s jvendt, mindent Isten gondvisel
munkja fog t. “benne vagyunk, mozgunk s lnk.” (Csel 17,28)
Isten mindenhatsga folytn a gondvisels, nagyvonalsga mellett
olyan aprlkos, hogy Jzus szavai szerint: “Nktek mg fejetek
hajszlai is mind szmon vannak.” (Mt 10, 30) - A gondvisels
roppant arnyaival lenygz, de aprlkossgval ragad meg igazn.
A gondviselsben szmunkra a kicsi a nagy, az hogy a mi apr emberi
gondjaink is mind beletartoznak.
19.2.3 A gondvisels megismerse
Emberi szemmel nem lthatjuk t a gondviselst, csak hihetjk. Ennek
hrom oka van. Elszr is parnyi voltunk s arasznyi ltnk a gondvisels
idben s trben felmrhetetlenl risi arnyaival ll szemben. Ez
mr egymagban lekzdhetetlen akadly volna. - Msodszor bonyolultt
teszi, nemhogy az ttekintst, de mg a betekintst is a mennyisgi
tnyez mellett a minsgi. Isten gondviselsben ugyanis az ember
nem j szndk vagy semleges tnyez, hanem sajt akarattal felruhzott
teremtmny, aki az eset ta - ha nem is kelhet versenyre a Teremtvel
- az isteni akaratnak ellenll, Teremtje ellen lzad, vele szemben
stt hatalmak szolglatba szegdik. Ezrt a gondviselst tudakoz
elme jra meg jra keresztton tallja magt. Hozz meg nemcsak az
emberek teremtmnyi szabadsgval kell szmolnia, hanem a dolgoknak
is van viszonylagos ntrvnyisgk. Ezrt nehz terep ez a megismersnek.
- Harmadszor azrt nem tekinthet t a gondvisels, mert Isten a
maga tervt kvncsi szemek ell tancsban rejtette el. tjai nem
a mi taink, gondolatai nem a mi gondolataink.
Isten kijelentsbl tudjuk: van gondvisels, de nem ll hatalmunkban.
Nem csinlhatunk belle vilgmagyarz elvet, nem hasznlhatjuk kulcsknt
a vilgtitok megnyitsra. Rejtett dolog a gondvisels, de valsgos.
Csak a hit szmra hozzfrhet, gy mint a “nem ltott dolgokrl
val meggyzds” (Zsid 11,1). - Mg kzvetlenl renk vonatkoz
parnyi rszleteiben is sokszor rthetetlen a gondvisels. Mintegy
talnyos sorsba takarva mutatkozik; mi esetleg csak talnyos vaksorsot
vlnk benne, holott ez a “sors” nem vak, legfeljebb renk nzve
tnik vaknak, amennyiben isteni clja s vgbemenetelnek kzvetlen
oka rejtve van ellnk. Olykor csak utlag, a megtrtnt dolgokra
visszatekintve ismerhetjk meg Isten gondviselst, mint ahogy Mzes
is csak visszatekintve, messzirl szemllhette az elvonul Isten dicssgt.
(2Mz 33,18-23)
Hogyan tapasztalhatjuk, hogy mgis Isten gondviselsvel van dolgunk?
gy, ha letsorsunkat imdsgban Isten el visszk s az akaratt
imdsgos llekkel tudakozzuk. Tapogatzsokon, olykor tvedseken
t elvezet ez Isten titkos akaratnak megmutatkozsig. - Ezrt
a gondvisels nem brki szmra leolvashat ismeret, nem vilgmagyarzati
elv, hanem a hiv ember legszemlyesebb igazsga s bizonyossga.
Olyannyira szemlyes, hogy egy msik ember, legfeljebb az bizonysgttele
tjn tudhat meg belle valamit. Pl. Jb esetben mg felesge sem
rti meg.
A gondvisels hitjellegbl kvetkezik, hogy Isten munkirl s titkos
terveirl ne mondjunk olyan vakmer tletet, mint ahogy haland emberek
dolgairl szoktunk tlkezni. Klvin, ki az isteni gondviselst sokszor
s csodlatos mdon tapasztalta, nagy szernysgre s alzatossgra
int. “Isten gondviselst - mondja - senki sem fogja helyesen
s hasznosan megtlni, csak aki megfontolvn azt, hogy alkotjval
s a vilg teremtjvel van dolga, megalzza magt ill flelemmel
s alzatossggal.” (Inst. I. 17. 2.) - Bizony, Isten tletei
“b, mlysges vizek”.
19.2.4 A trtnet rtelme
A gondvisels arnyait vizsglva, bizonyos bibliai fokozatossgot
figyelhetnk meg. A gondvisels az egsz teremtett vilgot tfogja,
ezen bell elsrenden az embert s az emberek kzt is kivltkppen
azokat, akik Krisztusban Isten gyermekei. Ehhez kapcsoldik tovbbi
krdsnk: Van-e Isten gyermekeinek mondanivalja a gondvisels jegyben
az emberisg trtnetrl? Hiszen az termszetes, hogy az esemnyek
boldogt vagy zavar folyamatban az esemnyek mg szeretnnk beltni
s a trtnet trvnyszersgeit kiismerni.
Ha trtneti ismereteink fell prbljuk megkzelteni a krdst,
a nehzsg nyomban mutatkozik. Mi a trtnet rtelme, trvnye, clja?
Ehhez elbb tudnunk kellene, mi az id, amiben a trtneti folyamat
lejtszdik. Olyan krds ez, amire mi emberek nem felelhetnk. A
folyamatnak csak nagyon parnyi darabkjt ljk, trtnetileg is
csak igen kis rszt tekinthetjk t, de nem szemllhetjk kvlrl,
egszben nem tekinthetjk t, ezrt nem is tudhatjuk, micsoda. Knlnak
ugyan jobbrl-balrl leegyszerstett magyarzati mdokat, tbb-kevsb
szellemes szkmkat. Ezek nagyon rsz szerint valk, s vagy az eszme
vagy az anyag szempontjbl ksrlik meg a trtnet rtelmezst.
Egymssal szemben megvan viszonylagos jogosultsguk, egszkben vve
azonban Schelling szavait idzik fel: “Semmitl sem vagyunk tvolabb,
mint a trtnet igazi blcselettl.” Korunk egyik kivl trtnettudsa,
Toynbee meg a trtnetet az rtelmetlensg sznjtknak nevezi. Pedig
mindkett a szintetizl elmk kz tartozik.
Ha nem a trtnet, hanem a kijelents oldalrl prbljuk megkzelteni
a krdst, mdosul a helyzet. Nem vletlen, hogy nem a grg filozfiban,
hanem keresztyn talajon fejldtt ki a trtnet-rtelmezs. Els
nagy kpviselje goston. A krds azonban errl az oldalrl nzve
sem knny. A gondvisels ppgy nem trtnetmagyarz elv, mint ahogy
nem vilgmagyarz elv. Ha mgis istenre hivatkozva prbljuk a trtnet
rtelmt megfejteni, knnyen megeshet, hogy csupn valami filozfiai
szkmt ltztetnk teolgiai mezbe, s Isten akarata helyett sajt
vgylmainkat, spekulciinkat vettjk a trtneti esemnyekbe. Ennek
knyelmesen leegyszerstett s egyben meglehetsen feleltlen formja
a fehr-fekete szkma. Pillanatnyi rdek szerint foglalunk llst
s sajt dntseinket fehrnek, az attl eltrt feketnek minstjk,
a nagyobb nyomatk okrt Istenre hivatkozva. Ezt hajlamosak vagyunk
nigazolsul nagyobb trtneti egysgre is tvinni: a tegnap fekete,
a ma pedig fehr. Ez azrt csalka, mert az esetutni vilgban emberi
dntseink sem nem teljesen fehrek, sem nem teljesen feketk, hanem
a szrke sttebb s vilgosabb rnyalatai kzt mozognak, s mindenkppen
a megigazt kegyelemre szorulnak.
A trtnetblcseleti spekulcik elkerlsnek csak akkor nylik lehetsge,
ha valban a kijelentsbl indulunk ki. Isten a
Krisztusban emberr lett, a trtnet terre lpett. A testetlts,
a kereszthall, a feltmads s a visszajvetel sszefggsben pillanthatunk
be a trtnet rtelmbe. Sajt cljra tart meg minket az atyai gondvisels.
Nem a rosszra, hanem hogy az Atya akaratt kvessk, s akarata megvalsulsrt
imdkozzunk. A kijelents teht a honnan-hov krdsre vet fnyt.
Egybknt a trtnet esemnyei a hiv szmra is ktrtelmek, sokszor
egyenesen rthetetlenek.
De mert a hiv Krisztusban a gondvisel Atyt megismerte, az esemnyek
megmagyarzhatatlansgban is helytll. Stt helyzetben is meghallja
Isten szavt, s a Jzus Krisztusban kapott egyrtelm, ha nem is kiszmthat
kegyelembl l. Pl apostol gy fejezi ki eme bels bizonyossgot:
“Tudjuk pedig, hogy azoknak, aki Istent szeretik, minden javukra
van.” (Rm 8,28) Ha szabad a szemlltets kedvrt bonyolult sszefggseket
gyermeteg kpbe fogni: A trtnet hajjn sok minden megeshet, de
a haj ltt s tja vgcljt - lzongsok s viharok ellenre
- Isten szabja meg, aki a trtnetnek is Ura. Nem az esemnyek a
jk, hanem Isten, aki az esemnyeket kezben tartja.
A keresztyn teht a szvetsg Istenre nz, gondvisels-hite: Krisztus-hit.
Ezrt nem tr ki a dntsek ell s nem menekl a ttlensgbe. Tudja,
hogy dntse nem tvedhetetlen, s hogy helyzetre szabott s ideigval.
Az ige jobb megrtsben ksz revidelni dntseit. letirnya azonban
nem vltozik: a lt kls-bels feszltsgeit, nagy erprbit egyrtelm
igyekezettel Jzus Krisztus j vitzeknt akarja vgigharcolni.
19.3 A gondvisels eszkzei
19.3.1 Az engedelmessg szerepe
Az isteni gondvisels, mely egyetemessgben jelent mltat s jvendt
tfog, hol eszkzk nlkl, hol eszkzk ignybevtelvel munkl,
hol pedig egyenesen az eszkzk ellenre.
Mit jelent az eszkzk ignybevtele? Azt, hogy
Isten minden termszeti ert, minden l vagy lettelen teremtmnyt
felhasznlhat gondviselse szolglatban. Termszetesen az eszes teremtmnyt,
az embert is bellthatja s be is lltja. ppen az ember ignybevtelvel
zrja ki a fatalizmust, mely klnben a gondvisels tanval kapcsolatban
flvetdhetne bennnk. Nem szabad ugyanis csggedt lemondssal elhrthatatlannak
tlni a bajokat, s az letet sem nzhetjk ttlen egykedvsggel,
ha tudjuk, hogy magunk, valamint hozztartozink s felebartaink
letrl val gondoskodst a mi vllainkra helyezte Isten, s szmonkri
rajtunk.
A kaini krds: “Avagy rizje vagyok-e n az n atymfinak?”
- ennek a hivatsnak elutastsa (1Mz 4,9), az irgalmas samaritnus
cselekedete pedig a hivats pldamutat vllalsa (Lk 10,25-37). Ebben
az sszefggsben kap klns nyomatkot az apostol szava: “Ha pedig
valaki az virl s fkppen az hznprl gondot nem visel, a
hitet megtagadta s rosszabb a hitetlennl.” (1Tim 5,8)
Isten amidn gondviselse szolglatba llt minket, megfelel kpessgekkel
s eszkzkkel: a kultra s tudomny (pl. orvostudomny) segt s
v eszkzeivel is felszerel erre a szolglatra. Teht az isteni gondvisels
krbe tartozik mindaz, amit Isten az emberen t, az emberrt tesz.
(ez a keresztyn szeretetmunkk egyik bibliai motvuma, s Krisztus
a pldja s forrsa.) - Az emberek ugyan mindssze eszkzk Isten
gondvisel munkjban, de mint Isten eszkzei, ksznetet s hlt
rdemelnek; Isten akaratbl vagyunk hlra ktelezve irntuk.
19.3.2 Az engedetlensg szerepe
Elfordul azonban, hogy Isten eszkzk nlkl, vagy ppen eszkzk
ellenre, pl. gonoszok gonosztettei ltal vgzi gondvisel
munkjt. Utbbi esetben krdses lehet, hogyan hasznlhat fel Isten
gondviselse eszkzl gonosztevket gy, hogy Isten, Isten, a gonosztev
pedig gonosztev marad?
Klvin rszletesen foglalkozik ezzel a krdssel az Institutiban.
A rszletezst azoknak a tves vlekedse tette szksgess, akik
fatalista rtelemben magyarztk flre a gondvisels tant s ezzel
a tannal akartk a bnt menteni. Mirt bntetik a tolvajt - mondottk
-, ha kirabolja azt, akit Isten szegnysggel akart sjtani? Mirt
bnhdik a gyilkos, ha meglte azt, akinek Isten az lett bevgezte?
Ha mindezek Isten akaratt szolgljk, ugyan mirt bnhdnek? - n
azonban tagadom - mondja Klvin -, hogy azok Isten akaratnak szolglnak,
mert arrl, akit gonosz szenvedly hajt, nem fogjuk lltani, hogy
Isten parancsnak engedelmeskedik, holott csak a sajt gonosz kvnsgt
kveti. (Inst. I. 17. 5.)
Isten teht megengedi, hogy a gonoszok gonosz indulattal gonoszt cselekedjenek,
viszont elg hatalmas arra, hogy a gonoszbl is jt hozzon ki. Megengedi,
hogy Jzsefet testvrei beledobjk az ktba, de ezt a gonosztettet
felhasznlja Jzsefnek Egyiptomba val juttatsra, ahol vinek megmentjv
vlik. (1Mz 37) Az elsdlegesnek tn emberi ok msodlagoss vlik,
s helyet ad az isteni oknak. A Gondvisel kegyelmes beavatkozsbl
azonban a gonosztevkre s az elkvetett bnkre semmifle mentsg
sem szrmazik. k tudtukon kvl s szndkuk ellenre voltak a gondvisels
eszkzei. Rosszakaratbl kvntk ugyanazt, amit Isten jakaratbl
akart. Egyazon cselekmnyben, amit vgrehajtottak nem egy az ok, amirt
vgrehajtottk. Az isteni gondvisels eme titknak ismerete szeldsgre
nevel minket. Jzsefet is ez az ismeret hangolta szeldd s megbocstv,
mikor testvrei Egyiptomban elje jrultak. (1Mz 45,5-11)
A gondvisels eszkzei s arnyai lttn rthetjk meg II. Rkczi
Gyrgy vezrigjt: “Ha az Isten velnk, kicsoda ellennk?” (Rm
8,31) A vltoz erdlyi sorsban ez a hit adott bels tmaszt, nem
a trk s nem a nmet. Neknk sem szabad kls seglyben, mondjuk
llamseglyben annyira bizakodnunk, hogy ha az megvan, teljesen megnyugodjunk,
viszont ha nincs meg, gy; rettegjnk, mintha teljesen rvn maradtunk
volna. A hamis bizakods s megnyugvs, meg ez a rettegs s ktsgbeess
egyarnt a gondvisels hitnek megresedsrl rulkodik, a kishitsg
jele s megalkuvsok forrsa. Szpen mondja Klvin: “Minden nyomorsgok
kzt legnagyobb az isteni gondvisels nem-ismerse, a legnagyobb boldogsg
viszont annak ismeretben ll.” bzvst elmondhatta, mert szmra
a gondvisels bibliai nagy bizonysga s rtelmezje Krisztus eljvetele
volt; tartalma s clja pedig Isten orszglsa.
19.3.3 Az imdsg szerepe
A gondvisels s a hit, tovbb a gondvisels s az engedelmessg
szoros kapcsolata mr az elbbiekbl kitnt. A gondvisels s az imdsg
kapcsolatrl azonban mg kln is szlanunk kell. A gondvisels tapasztalata
hlra buzdtja a szvet. Dicsretet kell mondania, hogy nem vagyunk
sorsunkra hagyatva, sem mi, sem a vilg. Isten igjben s az ige ltal
megvilgostott letvitelben kapjuk az egyre megjul krdst: Hol
vagy? Hol a te felebartod? Mit cselekszel? A krdsek tettre ksz
feleletet srgetnek. Az imdsg az a lelki vigyzzlls, amelyben
magatartsunk tisztul, vtkek megbnsra, mulasztsok jvttelre,
alzatra, trelemre, megbocstsra, bizalomra neveldnk, felebarti
segtsre alkalmass vlunk, vagyis amelyben Isten akarata formt
lt bennnk. A magunk revzija megy vgbe az imdkozsban. Ezrt
az imdsg nemcsak az engedelmes cselekedetek forrsa, hanem mr maga
is cselekedet, a legbenssgesebb keresztyn cselekedet. Trgya a
falat kenyrtl kezdve mindaz, ami az ember szemlyes gondjba tartozik,
vagy kzs szksgnk. Ha valami nneplyes vallsi szabvnyra korltoznk
az imdsg trgyt, eleven s ltet kzvetlensgt fojtank el. Mzesrl
olvassuk: “Az r pedig beszle vele sznrl-sznre, amint szlani
szokott az ember bartjval.” (2Mz 33,11) Az imdkozs Istennel
val beszlgets. Barth joggal mondja: “Az engedelmessgben a keresztyn
Isten szolgja, a hitben Isten gyermeke, az imdsgban pedig mint
szolga s gyermek, Isten bartja.”
Az imdsg teht isteni megszltsra adott vlasz, mgpedig l hitbeli
vlasz. Erre nagy greteink vannak: “Krjetek s adatik nktek;
keressetek s talltok; zrgessetek s megnyittatik nktek… Avagy
ki az az ember kzletek, aki, ha az fia kenyeret kr tle, kvet
t nki?… Ha azrt ti gonosz ltetekre tudtok a ti fiaitoknak j
ajndkokat adni, mennyivel inkbb d a ti mennyei Atytok jkat azoknak,
akik krnek tle?” (Mt 7,7-11)
Az imdsg krl akkor tmadnak bajok, ha feledjk az imdsg fentebb
lert felelet-jellegt. Van msfle imdsg is, amely nem a hiv llek
llegzse, amelyre csak kivtelesen, a vgszksg esetn kerl sor,
ha mr az rtelem, er s minden segdeszkz csdt mondott. Hasonlt
ez a varzslk mesterkedshez: fenyeget folyamatot akarunk visszjra
fordtani, s vgs menteszkzknt bevetjk az imdsgot. Br ktkednk
hatkonysgban, mgis vrjuk, htha csoda trtnik. Az ilyen ima
meghallgatsra nincs gret, hacsak fel nem csillan benne a jzusi
imazradk: “…Mindazonltal ne gy legyen, amint n akarom, hanem
amint Te.” (Mt 26,39) Az ima mindenkppen olyan krdst vet fel,
mely nem egy imdsgtl elszokott kortrsban ott lappang: Az imdsggal,
mint valami varzsszval, hogy is knyszerthetnk cselekedetre Istent?
De ha akarna is segteni, van-e egyltaln lehetsge r, a termszeti
trvnyek oldhatatlan nygben mozg vilgban? Ezzel adva van az imameghallgats
s a termszeti trvny krdse.
A krds jellegzetesen jkori. A tudomnyos felfedezsek s technikai
vvmnyok letforml hatsa alatt a termszeti trvny a kztudatban
roppant arnyv ntt, mondhatni Isten helybe kerlt, vagy legalbbis
Isten helytartjv lp el. Ha a korltlan s felttlen rvny gondolatt
szigoran vgigvezetjk, a determinizmusnl ktnk ki: letnkben
a termszeti trvny hatroz meg eleve mindent. De tudjuk, mgis marad
hely a vilgban az erklcsi szabadsgnak s az emberi felelssgnek.
Nos, ha van neknk, teremtmnyeknek jkora szabadsgunk, olykor nagyobb,
mint amivel lni tudunk, hogyan kpzelhetnk el az isteni termszettel
sokkal inkbb ellenkez megktttsgeket? A Teremt ms ttekintssel
rendelkezik a termszet felett s a termszeti trvny szvevnyben
mskpp mozog, mint a tapogatz s folytonos revzira szorul emberi
tudomny. A zsoltros nemcsak termszettudomnyi tjkozatlansgban
mondja: “A mi Istennk az gben van s amit akar, azt mind megcselekszi.”
(Zsolt 115,3)
A termszettudomnyt jellegnl fogva bevallottan vagy be nem vallottan
egyfajta hit hordozza: a vilg clszersgnek hite, klnben a kutats
rtelmetlen volna. Az oki-okozati sszefggseket ebben a tudatban
nyomozza: trvnyeket keres s tisztz. - A teolginak ugyancsak
jellegnl fogva, ms a kiindulsa, de azrt nem feladata, hogy a
gondvisels rgyn az gynevezett termszeti trvnyek felfggesztsrl
beszljen. Szt emel azonban a termszeti trvny blvnyozsa ellen,
mg akkor is, ha az az intellektulis becsletessg jogcmn, illetve
rgyn trtnik. Isten teremti szabadsga, ha nem is fggeszti fel,
de relativizlja a termszeti trvnyt. Ezrt lehetsgesek a csodk:
az, ami emberi rszrl csodnak tnik, isteni rszrl szabadsg.
Termszeti trvnyhez, sorshoz, ha mg gy megistentjk, akkor sem
lehet imdkozni. Semmifle istenptlk sem tltheti be Isten szerept.
Ebben kell keresnnk az imalet jelenkori elapadsnak okt. - A
hiv, a tudstl eltren, nem a termszeti trvnnyel, mint sorssal
ll szemben, hanem kzvetlenl ahhoz fordul, aki az orszg, a hatalom
s a dicssg rkkn rkk. S a tudomnynak nem feladata, de mdja
sincs r, hogy a hivnek ezt a jogt elvitassa.
|