18. A kzplnyek
18.1 A tanfejlds fordulatai
A Biblia szmos helyen emlti az angyalokat s beszl dmoni hatalmassgokrl
is, kiknek feje a stn. Ezeket hvjuk egy szval kzplnyeknek.
Viszonylag gyakori megjelensk ellenre, kiltkrl nagyon keveset
rul el a Biblia. De taln ppen ez a titokzatossg vonzotta a biblia-kutatkat.
Mr a rgi egyhzatyk, fleg pedig a skolasztikusok terjedelmes angelologit,
illetve satanologit fejlesztettek ki. Suarez pl. tbb mint ezer oldalas
angelologit rt, amiben termszetesen tg teret kapott a biblitlan
spekulci.
Minden ilyen esetben a dogmatikus ktelessge, hogy a spekulci ksrtsnek
ellenlljon, s ne akarjon tbbet tudni, mint amennyit a Biblia alapjn
tudhat. Erre a mrtktartsra figyelmeztet Klvin: “Az egsz keresztyn
tudomnyban - mondja - bizonyos szernysgi s jzansgi szablyt
kell magunk eltt tartani, hogy a homlyos dolgokrl valami egyebet
ne beszljnk, rezznk vagy csak tudni is akarjunk, mint amire Isten
igje tant minket.” (Inst. I. 11. 4.) - Aztn meg ne feledjk
a kzplnyek szerept emleget rszek olvassakor sem, hogy Biblit
olvasunk, vagyis olyan knyvet, amely nem kvncsiskodsunk kielgtst,
hanem lelki plsnk s dvssgnk cljt szolglja.
A protestns ortodoxia kpviselinl a kzplnyekre-vonatkozan ketts
magatartst figyelhetnk meg. Egyfell a reformci jzant hatsra
tartzkodst tanstottak, msfell a rendszerezs buzgalmban a skolasztikus
hagyomnyokat folytatva, pl. az angyalok anatmijrl is rtak. -
Az ellenkez vgletbe fordulst a racionalizmus kora hozta.
A cartesianusok kz tartoz holland teolgus, Becker Baltazr 1691-ben
rt egy knyvet a kzplnyek ellen. Kimutatta, hogy koruk lejrt.
A boszorknyprktl s inkvizcis eljrsoktl megcsmrltt olvask
lelkesen fogadtk a knyvet, hamarosan ngyezer pldny fogyott el
belle. Becker ellenfeleirl gnydalokat kltttek, st gnyrmket
is vertek, Diadalmaskodott az jkor halad szelleme, s ebben a szellemben
nevekedett a protestns modernizmus. Okot eleget tallt a kritikai
llsfoglalsra.
- A vilg ris mechanizmusnak ltszott, amelyben nem maradt hely a
dmonok, rdgk s angyalok irregulris tevkenysgnek. Klnsen
a poklot nem tudtk loklis rtelemben elkpzelni, teht a stn mintegy
hontalann vlt. (Luther az ilyen krdsekre azt vlaszolta: Hol lakik
a stn? Most mr tibennetek.)
- Ehhez az els okhoz jrult a msodik: a vallstrtneti kutats rbukkant,
hogy a stn-fogalom a Biblin kvli kori vallsokban is elfordul.
A Bibliban teht a stnra s ltalban a kzplnyekre vonatkoz
rszeknl feltehetleg klcsnzsekkel van dolgunk, mgpedig minden
valsznsg szerint a parszizmusbl val klcsnzsekkel.
- A harmadik ok, az a rgi kelet rtelmi (teolgiai) nehzsg: bajos
a teremt Isten szuverenitsval s gondvisel jsgval sszeegyeztetni
a stn ltezst. Hogy juthatott a stn ebbe a vilgba, s hogy trheti
meg Isten nemcsak a stn garzda rendbontst, rontst, hanem egyltaln
a ltezst? - A msik kt ok mr elksztette a feleletet, amit
most ki is mondtak: sehogy.
- Nyomatkot adott a nemleges feleletnek, hogy gyis csak npi kpzetekrl,
babonasgokrl van sz. Idegen elemektl tiszttjuk meg teht a hitet,
ha a primitv szjrs effle babons maradvnyait, mint idejt mlt
s a hithez mltatlan dolgokat felszmoljuk.
- A bkken azonban ott volt, hogy a Bibliban a kzplnyek nemcsak
a np krben, hanem a prftk s apostolok, st f a Jzus letben
is elfordulnak, s szerepket nem lehet egyszeren semmisnek minsteni.
Erre a nylt tagads helyett az elmagyarzs eszkzhez
folyamodtak: a kzplnyek a vallsos fantzia szlemnyei. Nagy kifejezerej,
szemlletes kpek: az angyalok szp gondolatok s j indulatok, amelyeket
az ember elmjben Isten breszt; az rdgk meg nem egyebek, mint
bns szenvedlyek s hborgsok, melyeket bennnk a testi kvnsg
gerjeszt, a dmonok pedig egyszeren a betegsgek, fleg az idegbajok.
Voltakppen teht a kzplnyek tbb-kevsb elvont jelensgek megszemlyestsei.
Ha Jzus s tantvnyai is beszlnek kzplnyekrl, ezt esetkben
csupn npi kpzetekhez val alkalmazkodsnak, akkomodcinak kell
tekinteni.
A protestns modernizmus elutast rvel ellenre, Jzus s az egsz
Biblia gy beszl a kzplnyekrl, mint valsggal ltezkrl. Nem
meglep, ha napjainkban jabb fordulat jeleit figyelhetjk meg. A
vilghbork szzada oly hallatlan mdon tapasztaltatta az emberben
lappang dmoni erk valsgt, hogy a vd, ment, rz s segt
angyali hatalmakban keresik az ellenslyt. Realitsukat ma egyre inkbb
elismerik. Mgpedig nemcsak a szpmvszetek apr angyalki, a puttk
s morok trnek vissza, nem is a klti kpek vagy gyermekmesk figuri,
hanem a valsgos angyali hatalmassgok. protestns pldk nyomn
feljtjk pl. a Szent Mihly nnepet (Jel 12,7).
J itt arra emlkeznnk, hogy Luther szentmihly-napi prdikciiban
v: ne Isten helyett tiszteljk az angyalokat. k is teremtmnyek,
mint a nap s hold s csak eszkzk Isten kezben. De riz tisztkrt
hlaadssal tartozunk Istennek. Nem angyalnnepet, hanem Isten gondviselst
nnepl nnepet lt Luther. - Mint az jabb fordulat jelt, megemlthetjk
azt az lnk rdekldst is, ami ma az idsb Blumhardt fel irnyul.
Gygytsban az rdgzs 19. szzadi pldjt ltjk. A kzplnyeknek
napjainkban egsz teolgiai irodalma alakult ki. Az okkultizmus pedig
nekildult spekulcii szmra igyekszik kihasznlni az rdekldst
(az asztrltest bibliai igazolst keresve).
18.2 Az angyalok
18.2.1 Kiltk krdse
Az angyalokra vonatkoz krdsnk gy hangzik: Mit tant a Biblia
az angyalokrl? - A Biblia szerint lteznek angyalok. Az szvetsgi
atyk trtnetbe jelents mdon beleszvdik az angyali jelens.
Megjelenik az angyal brahmnak, Hgrnak a pusztban, Elizernek
az idegenben, Jkb a mennyei lajtorjn fl- s alszll angyalok
seregt ltja. Angyalok szerepelnek Izrael felszabadulsban, az Egyiptombl
val meneklsben, a prftk elhvsban s mkdsben. Krisztus
fldi lett ksrik fogantatstl szenvedsig s feltmadsig,
s ott virrasztanak a lthat egyhz blcsjnl (Csel 10,3; 12,7-12;
27, 13). Jzus tantsaiban is tbbszr emlti ket.
Ltezsket nem vonhatjuk ktsgbe azon a cmen, hogy nem lttunk
mg angyalt. A tagad tletet csak akkor mondhatnk ki, ha mr a
vilg teljessge tapasztalatunk trgya volna. Be kell azonban ltnunk,
Isten vilga, a mindensg mrhetetlenl nagyobb, mint a tapasztalt
vilg, az emberi tudomny ltal feltrt valsg. Mirt ne volna lehetsge
az angyalok ltezsnek? Aztn meg ppen a modern termszettudomny
tantott meg arra, sok minden ltezik, amit el sem tudunk kpzelni.
(A kvantumelmlet elvontabb rszei pl. csak algebrai kpletekkel kzelthetk
meg, de nem tehetk szemllhetv.)
Nem az angyalok lte, hanem kilte a nehz krds. Annyit mondhatunk:
szellemi lnyek, valsgos lelkek, akik lthat alakban is megjelenhetnek.
Br az embernl magasabb rend lnyek, tbb tekintetben hozznk hasonlk.
k is Isten teremtmnyei, mint mi (akkor teremtette ket, mikor az
eget), k is vges szemlyisgek, mint mi. A Biblia szkszav utalsa
szerint (szabad akaratuk folytn) buksra is kpesek (Jb 4,18), ha
nem is testi bnkre. Lakhelyk az g, pontosabban az egek-ege; teremtett
hely, mg ha szmunkra hozzfrhetetlen, felfoghatatlan s ismeretlen
hely is. De mint teremtett hely, nagyon is relis. Hol a menny? A
Kol 3,1 meghatrozsa szerint ott, ahol Krisztus van, aki az angyaloknak
is ura (Zsid 1,4-8).
A lers minden rendszerez ksrletnek tjt vgja nemcsak a Biblia
szkszavsga, hanem a bibliai kifejezsmdok sokflesge. Nhol oly
gyengd, szinte lgies kontrokban mutatkoznak angyali lnyek, hogy
alig foghatk, mshol konkrtabban, mg a nevk is megnevezve. De
mg ahol fontos szerepet tltenek be, ott sincs hatrozottan megrajzolhat
egynisgk. Szinte felolddnak, sztkdlenek szolglatukban. Azrt
nem beszlhetnk az angyalok tapasztalsrl, mert amit angyalnak
vlnk, az is Isten- s Krisztus-tapasztalat. Barth ilyen megfontolsok
alapjn nem is az angyalok termszete, hanem az angyalok szolglata
irnt tudakozdik s nem is a teremts, hanem a gondvisels krdsbe
tagoltan trgyalja az angelologit.
18.2.2 Rendeltetsk
Az angyalok funkcijrl mr jval kzlkenyebb a Biblia. Mint nevk
is mutatja: kldttek. Isten hrnkei s bizonysgtevi.
Az angelos sz azonban olykor nem is angyalt, hanem egyszeren isteni
kldetst, illetve kldttet jelez a Szentrsban. A magyar szveg
nem is fordtja minden esetben angyalnak. Mg ahol angyalnak fordtja,
ott sem okvetlen angyalt jelent, hanem pl. a gylekezet felvigyzjt,
pspkt (Jel 2,1), de ahol csakugyan angyalt jelent, ott is mint
kldttrl beszl. Nincs sajt hatalma s sajt fontossga: mint gi
kldtt az isteni gondvisels eszkze s szolgja.
“Az r angyala tbort jr az t flk krl s kiszabadtja ket”
- mondja a zsoltrr (34,4-8). Isten gondviselsnek nemcsak egy-kt
ilyen tbort jr angyala van, hanem az rs szerint szmuk lgi.
(Mt 26,53; e katonai kifejezs ellenre is csak szolglati rendjkrl
s nem rangklnbsgkrl vagy hierarchijukrl beszlhetnk.)
Isten teht nemcsak azt gri, hogy gondunkat viseli, hanem azt is,
hogy szmtalan szolgja van, kikre dvssgnk gondozst bzta. “Amg
ezeknek oltalma s vd karja kztt vagyunk, brmin veszly fenyeget
is, minden veszedelmen kvl vagyunk.” (Klvin) - Milyen fonk
dolog teht, ha halljuk ugyan a vdelem isteni grett, mgis riadtan
tekergetjk fejnket: jn-e ht s hont j segtsg. Elizeus szolgja
pl. amikor ltta, hogy a szr csapatok ostrommal veszik krl a hegyet
s nem nylik t tbb a meneklsre, a rettegstl szinte magnkvl
volt, mintha mr neki is, meg gazdjnak is vge volna. Ekkor Elizeus
krte Istent, nyissa meg annak szemeit, s a fi azonnal ltta: a hegy
tele van harci szekerekkel s lovakkal, azaz angyalok sokasgval,
kiknek az a kldetsk, hogy t a prftval egytt megvdelmezzk.
(2Kir 8,8-11) - Minket se riasszon se a magunkra marads, se az
ellensg sokasga.
gy is mondhatnk, az angyalok Isten felnk nyjtott karjai. Isten
nincs ugyan ktve hozzjuk, hiszen angyalok nlkl is, egyetlen
intsvel megtehetn azt, amit akar; blcsessge azonban felhasznlja
az angyalokat. Ez a csodlatos eljrsi md viszont azt mutatja: Isten
nincs ktve a termszeti vilg folyshoz, termszetfeletti eszkzeivel
is beleavatkozhat a vilg folysba. Ezrt a beavatkozsrt nem az
eszkzeit, ha nem csakis t magt illeti imdat. A Biblia emberei,
akrhnyszor jelenik meg az angyal, nem az angyalt, hanem az angyalkld
Istent imdjk.
18.3 A stn
18.3.1 Ltezse
A Biblia a stn realitst tantja. Azzal tesszk a stnnak a legnagyobb
szolglatot, ha ltt ktsgbe vonjuk, ha csupn a bajok s bnk,
ltalban az evilgi rossz megszemlyestsnek, jelkpnek tartjuk,
s ebben a tudatban a “mitolgitlants” divatos tjra lpnk.
Ily mdon mi magunk leplezzk ltt s segtjk el ront munkjt.
A Biblia szkszav kzlsbl annyit kitnik, hogy a stn is Isten
teremtmnye, teht nem valami sltez. De mindjrt tegyk hozz,
gonoszsga nem a teremtsbl, hanem a megromlsbl szrmazik: “Nem
llott meg az igazsgban, mert nincs benne igazsg. Mikor hazugsgot
szl, a sajtjbl szl, mert hazug s a hazugsg atyja.” (Jn
8,44 v. 1Tim 3,6; Ef 2,2) Krhozatos voltt teht elprtolsval,
buksval szerezte magnak. Ennek az idejrl, krlmnyeirl nem
tjkoztat a Biblia. De mit is hasznlna dvnk szempontjbl, ha
ennl tbbet tudnnk a stn eredetrl?
A Biblia a stnrl gy beszl, mint a leghatalmasabb ellensgrl.
Mindenre elsznt, merszsgben s ravaszsgban, kitartsban s gyorsasgban
fradhatatlan, mindenfle harci szerszmmal bven felszerelt, s a
gonosz lelkek seregvel rendelkezik. gy frkzik hozznk, hogy csbt
csalrdsgaival Isten igazsgt ostromolja. A nagyobb jval kecsegtetve,
rgr Isten ajndkaira, ktelyt tmaszt Isten irnt, tvelygsbe
bonyolt, gyllsget kelt, engedetlensget szt Isten akarata ellen,
hogy Isten orszgt megdntse s az embert magval egytt rntsa a
krhozatba.
Az si ellensg teht Istentl akar elszaktani, a kegyelem mvt
akarja visszacsinlni, a koszt rnk szabadtani. Csbtsa azrt
megejt mert szinte felismerhetetlen, A stn ugyanis nem a test s
vilg mellett mutatkozik, hanem a test s vilg ltal. Luther szerint
kzelebb van hozznk, mint a kabtunk, vagy a brnk. Ott hzdik
meg nzsnkben, szeretetlensgnkben. Szemlyes valsgt titkolja,
ppen azt akarja elhitetni velnk, hogy nem is ltezik. Ez a legnagyobb
hazugsga.
18.3.2 Harc ellene
A Biblia vatossgra s bersgre int a stnnal szemben. “Jzanok
legyetek, vigyzzatok, mert a ti ellensgetek az rdg, mint ordt
oroszln szertejr, keresvn, kit elnyeljen.” (1Pt 5,8) - De a
vigyzs egymagban mg kevs. Pl apostol fegyverkezsre s ellenllsra
hv: “ltzztek fel az Isten minden fegyvert, hogy megllhassatok
az rdgnek minden ravaszsgval szemben.” (Ef 6,11 kk.) A lelki
fegyverzeten az ige naponkinti “felltst”, befogadst rti.
Ez a harcvllals klnbzteti meg a Biblia embert a vilg fiaitl,
akik szintn tudnak a stt hatalmakrl, de eleve kerlik a harcot.
A magatarts sokfle mdja kzl legjellegzetesebb a pesszimistk,
a hedonistk s a cinikusok. k nemcsak tudnak a stt hatalmakrl,
hanem ppen ez a tudat teszi ket olyanokk, amilyenek. A pesszimista
tehetetlensget s kiszolgltatottsgot rez a gonosz erkkel szemben.
Minden ellenlls kiltstalan, az egsz let hibaval: a vilg menthetetlenl
a stt hatalmak kezn van. Mg ahol fny villan fel, a pesszimista
ott is csak a stt htteret ltja s magatartsra jellemz a csggedt
lemonds. - A hedonista ms: az letrmk
hajszolja s habzsolja. A ders felszn alatt azonban stt kp
riogat. A hedonista a mmor rzsaszn ftylt bortja a rideg valsgra,
aminek ltst klnben nem brn elviselni. - A cinikus
csalka flnye mgtt szintn stt hatalmak rnyai lappanganak.
nem sokra becsli a vilgot, s csak annyit kr belle, amennyi lete
fenntartshoz okvetlen szksges. A tbbit tengedi a stt hatalmaknak,
csak a maga parnyi terletn hagyjanak neki bkt. - A Biblia embernek
valsgltsa teht egy ponton tallkozik a pesszimista, a hedonista,
meg a cinikus ltsval. De mg azok lemondanak, meneklnek vagy megalkusznak
a gonosz lttn, a Biblia embere fegyverkezik s harcba szll. Lebecsli
az ellensg hatalmt? Nem; de tud egy sokkalta nagyobb hatalomrl
is, akit sem a pesszimista, sem a hedonista, sem a cinikus nem ismer.
Tud arrl a hatalomrl, amely Krisztusban a bn s hall felett diadalmaskodott,
s neki ehhez a diadalhoz kze van. Krisztus rvn az Isten szvetsgese,
aki nem magra hagyottan s nem remnytelen poszton harcol. - Ez
a vigyzsra s fegyverkezsre szlt bibliai intelmek httere.
Valban, a stn elleni harc egyre megjul mindentt, ahol a Biblia
bizonysgttele megelevenedik. Szinte meglep, a reformci korban
pl. milyen mr-mr kzzelfoghat valsgnak ismertk a stnt, s mennyire
komolyan vettk az ellene mindhallig tart harcot. Viszont olyan
korokban, mikor a stn ltt tagadjk, a keresztynsg restt, tunyv
s megalkuvv vlik, annak jell, hogy a stn tagadst tbbnyire
megelzte a Krisztus titkos vagy nylt megtagadsa.
Annyi bizonyos, ha Isten nem vdene minket a stnnal szemben, mindnyjan
elvesznnk. Kt esetben biztos a csatavesztsnk: Ha nem tudjuk, hogy
a vilg fejedelme mr legyztt hatalom, aki az r akaratnak fogcsikorgatva
is engedni knyszerl. Tovbb, ha elbizakodottan, a magunk erejvel
akarunk szembeszllni vele. Csakis Istennl lehet menekvsnk, s minden
menekvsnkrt magasztaljuk hls szvvel Istent. De imdjuk t klnsen
azrt, hogy a kijelentsben (mr a paradicsomi sevangliumban) meggrte
neknk a vgs gyzelmet, s Krisztusban meg is mutatta a stn felett
val teljes uralmt. Ha Krisztus feltmadsra s visszajvetelre
tekintnk: jogunk van a stnt elintzett hatalmassgnak ltnunk.
Br a stn hadai a hveket hborsggal gytrik, megzavarjk, rettegtetik,
meg is sebzik, de le nem gyzhetik.
18.3.3 Nem mentsg a bnre
Barth a “semmis”-nek (Nichtige-nek) nevezi a stnt. E klnckdnek
tn elnevezssel azonban valami fontos dolgot akar kifejezni: a stnnak
nincs olyan szilrd lte, mint a teremtmnyeknek, vagy ppen a teremt
Istennek. A stn a dnt csatt mr elvesztette s sorsa meg van
pecstelve. Sok bajt csinl mg, de ltnek mr megsznt az rvnye.
Br valsgos ltez, de ltnek nincs mr szilrd alapja. Ezrt nem
krds: hogy trheti meg ltt a szuvern Isten, s hogy egyezik az
a gondviselssel.
Mint ltjuk, a stnra vonatkoz tan, nem az emberi bnt s bns
hajlamokat akarja menteni. Nem is ilyen szksglet vagy cl hozta
ltre, nem ez az rtelme. Mentegets vagy megnyugtats helyett ppen
arra emlkeztet, hogy neknk a rosszban ppgy nincs teremt ernk,
akrcsak a jban, vagyis a bnben sem vagyunk “eredetiek”. Idegen
hatalmassg hasznl fel csupn minket Isten-ellenes lzadsra, a teremts
mvnek megrontsra.
Ez a tan teht a bn knnyelm felfogsval szemben, ppen a bn flelmetes
emberfelettii nagysgt, szolgasg-jellegt mutatja. De ugyanakkor
a bnbl val megvltatsunk jelentsgt s nagysgt is sejteti.
- Isten vilgban az istenellenes akarat ltezse megmagyarzhatatlan,
de tagadhatatlan. Lte annak jele, hogy Isten orszga mg nem jtt
el, csak elkzelgett. De mr elkzelgse vilgosan tanstja: az istenellenes
akarat is Istennek van alvetve.
|