//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

18. A kzplnyek

18. A kzplnyek


18. A kzplnyek

18.1 A tanfejlds fordulatai

A Biblia szmos helyen emlti az angyalokat s beszl dmoni hatalmassgokrl
is, kiknek feje a stn. Ezeket hvjuk egy szval kzplnyeknek.
Viszonylag gyakori megjelensk ellenre, kiltkrl nagyon keveset
rul el a Biblia. De taln ppen ez a titokzatossg vonzotta a biblia-kutatkat.
Mr a rgi egyhzatyk, fleg pedig a skolasztikusok terjedelmes angelologit,
illetve satanologit fejlesztettek ki. Suarez pl. tbb mint ezer oldalas
angelologit rt, amiben termszetesen tg teret kapott a biblitlan
spekulci.

Minden ilyen esetben a dogmatikus ktelessge, hogy a spekulci ksrtsnek
ellenlljon, s ne akarjon tbbet tudni, mint amennyit a Biblia alapjn
tudhat. Erre a mrtktartsra figyelmeztet Klvin: “Az egsz keresztyn
tudomnyban - mondja - bizonyos szernysgi s jzansgi szablyt
kell magunk eltt tartani, hogy a homlyos dolgokrl valami egyebet
ne beszljnk, rezznk vagy csak tudni is akarjunk, mint amire Isten
igje tant minket.” (Inst. I. 11. 4.) - Aztn meg ne feledjk
a kzplnyek szerept emleget rszek olvassakor sem, hogy Biblit
olvasunk, vagyis olyan knyvet, amely nem kvncsiskodsunk kielgtst,
hanem lelki plsnk s dvssgnk cljt szolglja.

A protestns ortodoxia kpviselinl a kzplnyekre-vonatkozan ketts
magatartst figyelhetnk meg. Egyfell a reformci jzant hatsra
tartzkodst tanstottak, msfell a rendszerezs buzgalmban a skolasztikus
hagyomnyokat folytatva, pl. az angyalok anatmijrl is rtak. -
Az ellenkez vgletbe fordulst a racionalizmus kora hozta.

A cartesianusok kz tartoz holland teolgus, Becker Baltazr 1691-ben
rt egy knyvet a kzplnyek ellen. Kimutatta, hogy koruk lejrt.
A boszorknyprktl s inkvizcis eljrsoktl megcsmrltt olvask
lelkesen fogadtk a knyvet, hamarosan ngyezer pldny fogyott el
belle. Becker ellenfeleirl gnydalokat kltttek, st gnyrmket
is vertek, Diadalmaskodott az jkor halad szelleme, s ebben a szellemben
nevekedett a protestns modernizmus. Okot eleget tallt a kritikai
llsfoglalsra.

  1. A vilg ris mechanizmusnak ltszott, amelyben nem maradt hely a
    dmonok, rdgk s angyalok irregulris tevkenysgnek. Klnsen
    a poklot nem tudtk loklis rtelemben elkpzelni, teht a stn mintegy
    hontalann vlt. (Luther az ilyen krdsekre azt vlaszolta: Hol lakik
    a stn? Most mr tibennetek.)
  2. Ehhez az els okhoz jrult a msodik: a vallstrtneti kutats rbukkant,
    hogy a stn-fogalom a Biblin kvli kori vallsokban is elfordul.
    A Bibliban teht a stnra s ltalban a kzplnyekre vonatkoz
    rszeknl feltehetleg klcsnzsekkel van dolgunk, mgpedig minden
    valsznsg szerint a parszizmusbl val klcsnzsekkel.
  3. A harmadik ok, az a rgi kelet rtelmi (teolgiai) nehzsg: bajos
    a teremt Isten szuverenitsval s gondvisel jsgval sszeegyeztetni
    a stn ltezst. Hogy juthatott a stn ebbe a vilgba, s hogy trheti
    meg Isten nemcsak a stn garzda rendbontst, rontst, hanem egyltaln
    a ltezst? - A msik kt ok mr elksztette a feleletet, amit
    most ki is mondtak: sehogy.
  4. Nyomatkot adott a nemleges feleletnek, hogy gyis csak npi kpzetekrl,
    babonasgokrl van sz. Idegen elemektl tiszttjuk meg teht a hitet,
    ha a primitv szjrs effle babons maradvnyait, mint idejt mlt
    s a hithez mltatlan dolgokat felszmoljuk.
  5. A bkken azonban ott volt, hogy a Bibliban a kzplnyek nemcsak
    a np krben, hanem a prftk s apostolok, st f a Jzus letben
    is elfordulnak, s szerepket nem lehet egyszeren semmisnek minsteni.
    Erre a nylt tagads helyett az elmagyarzs eszkzhez
    folyamodtak: a kzplnyek a vallsos fantzia szlemnyei. Nagy kifejezerej,
    szemlletes kpek: az angyalok szp gondolatok s j indulatok, amelyeket
    az ember elmjben Isten breszt; az rdgk meg nem egyebek, mint
    bns szenvedlyek s hborgsok, melyeket bennnk a testi kvnsg
    gerjeszt, a dmonok pedig egyszeren a betegsgek, fleg az idegbajok.
    Voltakppen teht a kzplnyek tbb-kevsb elvont jelensgek megszemlyestsei.
    Ha Jzus s tantvnyai is beszlnek kzplnyekrl, ezt esetkben
    csupn npi kpzetekhez val alkalmazkodsnak, akkomodcinak kell
    tekinteni.

A protestns modernizmus elutast rvel ellenre, Jzus s az egsz
Biblia gy beszl a kzplnyekrl, mint valsggal ltezkrl. Nem
meglep, ha napjainkban jabb fordulat jeleit figyelhetjk meg. A
vilghbork szzada oly hallatlan mdon tapasztaltatta az emberben
lappang dmoni erk valsgt, hogy a vd, ment, rz s segt
angyali hatalmakban keresik az ellenslyt. Realitsukat ma egyre inkbb
elismerik. Mgpedig nemcsak a szpmvszetek apr angyalki, a puttk
s morok trnek vissza, nem is a klti kpek vagy gyermekmesk figuri,
hanem a valsgos angyali hatalmassgok. protestns pldk nyomn
feljtjk pl. a Szent Mihly nnepet (Jel 12,7).

J itt arra emlkeznnk, hogy Luther szentmihly-napi prdikciiban
v: ne Isten helyett tiszteljk az angyalokat. k is teremtmnyek,
mint a nap s hold s csak eszkzk Isten kezben. De riz tisztkrt
hlaadssal tartozunk Istennek. Nem angyalnnepet, hanem Isten gondviselst
nnepl nnepet lt Luther. - Mint az jabb fordulat jelt, megemlthetjk
azt az lnk rdekldst is, ami ma az idsb Blumhardt fel irnyul.
Gygytsban az rdgzs 19. szzadi pldjt ltjk. A kzplnyeknek
napjainkban egsz teolgiai irodalma alakult ki. Az okkultizmus pedig
nekildult spekulcii szmra igyekszik kihasznlni az rdekldst
(az asztrltest bibliai igazolst keresve).

18.2 Az angyalok

18.2.1 Kiltk krdse

Az angyalokra vonatkoz krdsnk gy hangzik: Mit tant a Biblia
az angyalokrl? - A Biblia szerint lteznek angyalok. Az szvetsgi
atyk trtnetbe jelents mdon beleszvdik az angyali jelens.
Megjelenik az angyal brahmnak, Hgrnak a pusztban, Elizernek
az idegenben, Jkb a mennyei lajtorjn fl- s alszll angyalok
seregt ltja. Angyalok szerepelnek Izrael felszabadulsban, az Egyiptombl
val meneklsben, a prftk elhvsban s mkdsben. Krisztus
fldi lett ksrik fogantatstl szenvedsig s feltmadsig,
s ott virrasztanak a lthat egyhz blcsjnl (Csel 10,3; 12,7-12;
27, 13). Jzus tantsaiban is tbbszr emlti ket.

Ltezsket nem vonhatjuk ktsgbe azon a cmen, hogy nem lttunk
mg angyalt. A tagad tletet csak akkor mondhatnk ki, ha mr a
vilg teljessge tapasztalatunk trgya volna. Be kell azonban ltnunk,
Isten vilga, a mindensg mrhetetlenl nagyobb, mint a tapasztalt
vilg, az emberi tudomny ltal feltrt valsg. Mirt ne volna lehetsge
az angyalok ltezsnek? Aztn meg ppen a modern termszettudomny
tantott meg arra, sok minden ltezik, amit el sem tudunk kpzelni.
(A kvantumelmlet elvontabb rszei pl. csak algebrai kpletekkel kzelthetk
meg, de nem tehetk szemllhetv.)

Nem az angyalok lte, hanem kilte a nehz krds. Annyit mondhatunk:
szellemi lnyek, valsgos lelkek, akik lthat alakban is megjelenhetnek.
Br az embernl magasabb rend lnyek, tbb tekintetben hozznk hasonlk.
k is Isten teremtmnyei, mint mi (akkor teremtette ket, mikor az
eget), k is vges szemlyisgek, mint mi. A Biblia szkszav utalsa
szerint (szabad akaratuk folytn) buksra is kpesek (Jb 4,18), ha
nem is testi bnkre. Lakhelyk az g, pontosabban az egek-ege; teremtett
hely, mg ha szmunkra hozzfrhetetlen, felfoghatatlan s ismeretlen
hely is. De mint teremtett hely, nagyon is relis. Hol a menny? A
Kol 3,1 meghatrozsa szerint ott, ahol Krisztus van, aki az angyaloknak
is ura (Zsid 1,4-8).

A lers minden rendszerez ksrletnek tjt vgja nemcsak a Biblia
szkszavsga, hanem a bibliai kifejezsmdok sokflesge. Nhol oly
gyengd, szinte lgies kontrokban mutatkoznak angyali lnyek, hogy
alig foghatk, mshol konkrtabban, mg a nevk is megnevezve. De
mg ahol fontos szerepet tltenek be, ott sincs hatrozottan megrajzolhat
egynisgk. Szinte felolddnak, sztkdlenek szolglatukban. Azrt
nem beszlhetnk az angyalok tapasztalsrl, mert amit angyalnak
vlnk, az is Isten- s Krisztus-tapasztalat. Barth ilyen megfontolsok
alapjn nem is az angyalok termszete, hanem az angyalok szolglata
irnt tudakozdik s nem is a teremts, hanem a gondvisels krdsbe
tagoltan trgyalja az angelologit.

18.2.2 Rendeltetsk

Az angyalok funkcijrl mr jval kzlkenyebb a Biblia. Mint nevk
is mutatja: kldttek. Isten hrnkei s bizonysgtevi.

Az angelos sz azonban olykor nem is angyalt, hanem egyszeren isteni
kldetst, illetve kldttet jelez a Szentrsban. A magyar szveg
nem is fordtja minden esetben angyalnak. Mg ahol angyalnak fordtja,
ott sem okvetlen angyalt jelent, hanem pl. a gylekezet felvigyzjt,
pspkt (Jel 2,1), de ahol csakugyan angyalt jelent, ott is mint
kldttrl beszl. Nincs sajt hatalma s sajt fontossga: mint gi
kldtt az isteni gondvisels eszkze s szolgja.

“Az r angyala tbort jr az t flk krl s kiszabadtja ket”
- mondja a zsoltrr (34,4-8). Isten gondviselsnek nemcsak egy-kt
ilyen tbort jr angyala van, hanem az rs szerint szmuk lgi.
(Mt 26,53; e katonai kifejezs ellenre is csak szolglati rendjkrl
s nem rangklnbsgkrl vagy hierarchijukrl beszlhetnk.)

Isten teht nemcsak azt gri, hogy gondunkat viseli, hanem azt is,
hogy szmtalan szolgja van, kikre dvssgnk gondozst bzta. “Amg
ezeknek oltalma s vd karja kztt vagyunk, brmin veszly fenyeget
is, minden veszedelmen kvl vagyunk.” (Klvin) - Milyen fonk
dolog teht, ha halljuk ugyan a vdelem isteni grett, mgis riadtan
tekergetjk fejnket: jn-e ht s hont j segtsg. Elizeus szolgja
pl. amikor ltta, hogy a szr csapatok ostrommal veszik krl a hegyet
s nem nylik t tbb a meneklsre, a rettegstl szinte magnkvl
volt, mintha mr neki is, meg gazdjnak is vge volna. Ekkor Elizeus
krte Istent, nyissa meg annak szemeit, s a fi azonnal ltta: a hegy
tele van harci szekerekkel s lovakkal, azaz angyalok sokasgval,
kiknek az a kldetsk, hogy t a prftval egytt megvdelmezzk.
(2Kir 8,8-11) - Minket se riasszon se a magunkra marads, se az
ellensg sokasga.

gy is mondhatnk, az angyalok Isten felnk nyjtott karjai. Isten
nincs ugyan ktve hozzjuk, hiszen angyalok nlkl is, egyetlen
intsvel megtehetn azt, amit akar; blcsessge azonban felhasznlja
az angyalokat. Ez a csodlatos eljrsi md viszont azt mutatja: Isten
nincs ktve a termszeti vilg folyshoz, termszetfeletti eszkzeivel
is beleavatkozhat a vilg folysba. Ezrt a beavatkozsrt nem az
eszkzeit, ha nem csakis t magt illeti imdat. A Biblia emberei,
akrhnyszor jelenik meg az angyal, nem az angyalt, hanem az angyalkld
Istent imdjk.

18.3 A stn

18.3.1 Ltezse

A Biblia a stn realitst tantja. Azzal tesszk a stnnak a legnagyobb
szolglatot, ha ltt ktsgbe vonjuk, ha csupn a bajok s bnk,
ltalban az evilgi rossz megszemlyestsnek, jelkpnek tartjuk,
s ebben a tudatban a “mitolgitlants” divatos tjra lpnk.
Ily mdon mi magunk leplezzk ltt s segtjk el ront munkjt.

A Biblia szkszav kzlsbl annyit kitnik, hogy a stn is Isten
teremtmnye, teht nem valami sltez. De mindjrt tegyk hozz,
gonoszsga nem a teremtsbl, hanem a megromlsbl szrmazik: “Nem
llott meg az igazsgban, mert nincs benne igazsg. Mikor hazugsgot
szl, a sajtjbl szl, mert hazug s a hazugsg atyja.” (Jn
8,44 v. 1Tim 3,6; Ef 2,2) Krhozatos voltt teht elprtolsval,
buksval szerezte magnak. Ennek az idejrl, krlmnyeirl nem
tjkoztat a Biblia. De mit is hasznlna dvnk szempontjbl, ha
ennl tbbet tudnnk a stn eredetrl?

A Biblia a stnrl gy beszl, mint a leghatalmasabb ellensgrl.
Mindenre elsznt, merszsgben s ravaszsgban, kitartsban s gyorsasgban
fradhatatlan, mindenfle harci szerszmmal bven felszerelt, s a
gonosz lelkek seregvel rendelkezik. gy frkzik hozznk, hogy csbt
csalrdsgaival Isten igazsgt ostromolja. A nagyobb jval kecsegtetve,
rgr Isten ajndkaira, ktelyt tmaszt Isten irnt, tvelygsbe
bonyolt, gyllsget kelt, engedetlensget szt Isten akarata ellen,
hogy Isten orszgt megdntse s az embert magval egytt rntsa a
krhozatba.

Az si ellensg teht Istentl akar elszaktani, a kegyelem mvt
akarja visszacsinlni, a koszt rnk szabadtani. Csbtsa azrt
megejt mert szinte felismerhetetlen, A stn ugyanis nem a test s
vilg mellett mutatkozik, hanem a test s vilg ltal. Luther szerint
kzelebb van hozznk, mint a kabtunk, vagy a brnk. Ott hzdik
meg nzsnkben, szeretetlensgnkben. Szemlyes valsgt titkolja,
ppen azt akarja elhitetni velnk, hogy nem is ltezik. Ez a legnagyobb
hazugsga.

18.3.2 Harc ellene

A Biblia vatossgra s bersgre int a stnnal szemben. “Jzanok
legyetek, vigyzzatok, mert a ti ellensgetek az rdg, mint ordt
oroszln szertejr, keresvn, kit elnyeljen.” (1Pt 5,8) - De a
vigyzs egymagban mg kevs. Pl apostol fegyverkezsre s ellenllsra
hv: “ltzztek fel az Isten minden fegyvert, hogy megllhassatok
az rdgnek minden ravaszsgval szemben.” (Ef 6,11 kk.) A lelki
fegyverzeten az ige naponkinti “felltst”, befogadst rti.

Ez a harcvllals klnbzteti meg a Biblia embert a vilg fiaitl,
akik szintn tudnak a stt hatalmakrl, de eleve kerlik a harcot.
A magatarts sokfle mdja kzl legjellegzetesebb a pesszimistk,
a hedonistk s a cinikusok. k nemcsak tudnak a stt hatalmakrl,
hanem ppen ez a tudat teszi ket olyanokk, amilyenek. A pesszimista
tehetetlensget s kiszolgltatottsgot rez a gonosz erkkel szemben.
Minden ellenlls kiltstalan, az egsz let hibaval: a vilg menthetetlenl
a stt hatalmak kezn van. Mg ahol fny villan fel, a pesszimista
ott is csak a stt htteret ltja s magatartsra jellemz a csggedt
lemonds. - A hedonista ms: az letrmk
hajszolja s habzsolja. A ders felszn alatt azonban stt kp
riogat. A hedonista a mmor rzsaszn ftylt bortja a rideg valsgra,
aminek ltst klnben nem brn elviselni. - A cinikus
csalka flnye mgtt szintn stt hatalmak rnyai lappanganak.
nem sokra becsli a vilgot, s csak annyit kr belle, amennyi lete
fenntartshoz okvetlen szksges. A tbbit tengedi a stt hatalmaknak,
csak a maga parnyi terletn hagyjanak neki bkt. - A Biblia embernek
valsgltsa teht egy ponton tallkozik a pesszimista, a hedonista,
meg a cinikus ltsval. De mg azok lemondanak, meneklnek vagy megalkusznak
a gonosz lttn, a Biblia embere fegyverkezik s harcba szll. Lebecsli
az ellensg hatalmt? Nem; de tud egy sokkalta nagyobb hatalomrl
is, akit sem a pesszimista, sem a hedonista, sem a cinikus nem ismer.
Tud arrl a hatalomrl, amely Krisztusban a bn s hall felett diadalmaskodott,
s neki ehhez a diadalhoz kze van. Krisztus rvn az Isten szvetsgese,
aki nem magra hagyottan s nem remnytelen poszton harcol. - Ez
a vigyzsra s fegyverkezsre szlt bibliai intelmek httere.

Valban, a stn elleni harc egyre megjul mindentt, ahol a Biblia
bizonysgttele megelevenedik. Szinte meglep, a reformci korban
pl. milyen mr-mr kzzelfoghat valsgnak ismertk a stnt, s mennyire
komolyan vettk az ellene mindhallig tart harcot. Viszont olyan
korokban, mikor a stn ltt tagadjk, a keresztynsg restt, tunyv
s megalkuvv vlik, annak jell, hogy a stn tagadst tbbnyire
megelzte a Krisztus titkos vagy nylt megtagadsa.

Annyi bizonyos, ha Isten nem vdene minket a stnnal szemben, mindnyjan
elvesznnk. Kt esetben biztos a csatavesztsnk: Ha nem tudjuk, hogy
a vilg fejedelme mr legyztt hatalom, aki az r akaratnak fogcsikorgatva
is engedni knyszerl. Tovbb, ha elbizakodottan, a magunk erejvel
akarunk szembeszllni vele. Csakis Istennl lehet menekvsnk, s minden
menekvsnkrt magasztaljuk hls szvvel Istent. De imdjuk t klnsen
azrt, hogy a kijelentsben (mr a paradicsomi sevangliumban) meggrte
neknk a vgs gyzelmet, s Krisztusban meg is mutatta a stn felett
val teljes uralmt. Ha Krisztus feltmadsra s visszajvetelre
tekintnk: jogunk van a stnt elintzett hatalmassgnak ltnunk.
Br a stn hadai a hveket hborsggal gytrik, megzavarjk, rettegtetik,
meg is sebzik, de le nem gyzhetik.

18.3.3 Nem mentsg a bnre

Barth a “semmis”-nek (Nichtige-nek) nevezi a stnt. E klnckdnek
tn elnevezssel azonban valami fontos dolgot akar kifejezni: a stnnak
nincs olyan szilrd lte, mint a teremtmnyeknek, vagy ppen a teremt
Istennek. A stn a dnt csatt mr elvesztette s sorsa meg van
pecstelve. Sok bajt csinl mg, de ltnek mr megsznt az rvnye.
Br valsgos ltez, de ltnek nincs mr szilrd alapja. Ezrt nem
krds: hogy trheti meg ltt a szuvern Isten, s hogy egyezik az
a gondviselssel.

Mint ltjuk, a stnra vonatkoz tan, nem az emberi bnt s bns
hajlamokat akarja menteni. Nem is ilyen szksglet vagy cl hozta
ltre, nem ez az rtelme. Mentegets vagy megnyugtats helyett ppen
arra emlkeztet, hogy neknk a rosszban ppgy nincs teremt ernk,
akrcsak a jban, vagyis a bnben sem vagyunk “eredetiek”. Idegen
hatalmassg hasznl fel csupn minket Isten-ellenes lzadsra, a teremts
mvnek megrontsra.

Ez a tan teht a bn knnyelm felfogsval szemben, ppen a bn flelmetes
emberfelettii nagysgt, szolgasg-jellegt mutatja. De ugyanakkor
a bnbl val megvltatsunk jelentsgt s nagysgt is sejteti.
- Isten vilgban az istenellenes akarat ltezse megmagyarzhatatlan,
de tagadhatatlan. Lte annak jele, hogy Isten orszga mg nem jtt
el, csak elkzelgett. De mr elkzelgse vilgosan tanstja: az istenellenes
akarat is Istennek van alvetve.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!