VI. rsz: AZ ATYAISTEN MUNKJA
17. A vilgteremts
17. A vilgteremts
17.1 A teremts hitgondolat
17.1.1 A kiindulpont
Isten a vilg teremtje. Ez az egyszer megllapts, bibliai rtelmben
vve semmivel sem magtl rtetdbb, mint pl. az a msik, hogy Jzus
Krisztus valsgos Isten s valsgos ember egy szemlyben. Mindkt
ttel egyformn a hit-nek s nem a spekulatv rtelemnek
felismerse s mve.
Ne gy kpzeljk teht a dolgot, hogy az ember sajt szemvel, vagy
mszerek segtsgvel gondos vizsglat al veti a vilgot s levonja
a vgeredmnyt; megllaptom, hogy a vilgot Isten teremtette. Valahnyszor
az ember napbl, holdbl, csillagokbl vagy sajt magbl akarta kihmozni
az igazsgot, blvnykp lett az eredmny. Ez tbbfle vltozatban
fordul el; istenteni lehet a termszeti erket, az emberi szellem
alkoterit, vagy azt a tudomnyt, mely a ktfle er, a termszet
s szellem birkzsnak szntere. De ez az eljrs a Teremt igaz
ismeretig nem vezet el.
A teremts titkt a vilgrl le nem olvashatjuk, mi erre nernkbl
soha r nem jhetnk. A teremtstan teht nem olyan elcsarnoka a
hitnek, hol a keresztynek s nem-keresztynek, hivk s hitetlenek
tallkoznak. A teremts titkt csak gy tudhatjuk meg, ha Isten
kijelenti neknk, vagyis ha Krisztus befogadsa s a Llek
jjszl munkja ltal megbizonyosodunk a fell, hogy Isten
atyai kezben vagyunk. Ez a szemlyes jelleg bizonyossg kiterjed
mltunkra s jvnkre, aztn termszetszerleg a tbbi emberre is,
valamint a fldre-mennyre. Ennek a bizonyossgnak legegyetemesebb,
legtfogbb kifejezse: a vilgot Isten teremtette.
Sajt teremtmny-mivoltunk ismeretben gykerezik teht a teremtshit.
Luther is ezen a ponton ragadja meg a krdst, midn Kis ktjban
gy vall: “Hiszem, hogy engem Isten teremtett, az sszes tbbi teremtmnnyel
egytt.” - A Heidelbergi kt pedig mindjrt krisztolgiai sszefggsbe
lltja ugyanezt a szemlyes bizonysgttelt: “Hiszem, hogy a mi
Urunk Jzus Krisztusnak rkkval Atyja… az Firt, Jzus Krisztusrt
nekem is Istenem s Atym.” (26. k.) Egyik kt sem a vilg szemlletbl,
hanem a szemlyes hitbl indul ki. A hitnek alapja pedig Krisztus.
benne jn emberkzelbe Isten, s jjteremt erejben ismerjk meg
a Teremtt (Zsid 11,3). A krds ilyenfajta megragadsa vilgosan
szemllteti: a teremts nem az ember spekulcija, hanem az jember
hite.
Ez a hit utlag sem akar anyagot szolgltatni az ember vilgnzeti
spekulcijnak. Ha brmin vilgnzeti spekulcira hasznljuk fel
(az gynevezett “keresztyn vilgnzetet” is belertve!), menten
flrertjk. Ez a hit ugyanis nem a vilgrl, hanem
a vilgnak Isten ltali teremtsrl beszl. Mg
kevsb tekinthetjk ezt a hitet a vilgellls (kozmognia) termszettudomnyi
magyarzatnak.
17.1.2 Mai ellenkezs
Mgttnk van mr az a kor, melyben a teremts nem volt krdses.
Az optimista kztudat megegyeznek ltszott a bibliai tantssal.
Mg ha Krisztusra, bnre, kegyelemre, tlvilgra nzve meg is oszlottak
a nzetek, a vilg keletkezse krdsben mintha hivk s hitetlenek
egy vlemnyen lettek volna. Mindenestl a teremts gondolatban horgonyzdott
az let. Ez az optimizmus a vilghbork szzadban sszeomlott, miltal
a helyzet gykeresen megvltozott. Ktsgess vlt, hogy ezzel a vilggal,
ennek rmsgeivel sszeegyeztethet-e az Isten-gondolat. Van-e egyltaln
szksg egyeztetsre, hiszen a tudomny eddig ismeretlen termszeti
sszefggseket trt fel, avatatlanok szmra mr befejezettnek tetsz,
zrt egysg kpet lltott a teremts bibliai tana helybe?
A termszettudomny ppen azon a ponton trt be, mely az egsz teremtshit
kiindulja, nevezetesen, hogy n Isten teremtmnye
vagyok. gy tnik fel, nem az Isten teremtmnye vagyok, hanem biolgiai
tnyezk (mr-mr kiszmthat biokmiai, sejttani, rklstani, alkati
stb. adottsgok), tovbb szociolgiai tnyezk (csald, osztly,
np, nemzet stb.) sszejtszsnak eredmnye vagyok. Teht a vilgbl
rtelmezem nmagamat, hiszen annak darabja vagyok. Amennyiben hagyomnyos
kifejezssel akarok lni, a ltemben kzremkd termszeti s trtneti
tnyezk sszfoglalatt nevezhetem “Istennek”, de ha gy tetszik,
ms szval nevezhetem Sorsnak is.
Ennek a “termszettudomnyos” jelzvel beczett szemlletmdnak,
mely a teremtshit helybe kerlt, nem kell okvetlen egysk materializmusba
vagy ppen determinizmusba torkollania.
Az emberi ntudat lzadhat s tiltakozhat a termszeti s trtneti
hatsok egyeduralma ellen. A humanits ignye sorompba llthat szellemi
tnyezket is e haterk ellenplusaknt. Az ember a maga sorsnak
kovcsa akar lenni s eljuthat ezltal az autonmia gondolatig. Sajt
nje parancsaira figyel, embermivolta kvetelmnyeihez igazodik, a
tbbi emberrel, a trsadalommal val sszhangot keresi.
Ott, ahol az emberiessg eszmje kibontakozik - s erre a materializmus
is trekszik -, mr jelen van a felelssg, termszetesen nem valami
felsbb hatalom, hanem csak nmagunk, vagy a trsadalom irnt rzett
felelssg. A “csak” sz itt annyiban jogosult, amennyiben az
ember a felelssg krdsben nmagval hamar megalkuszik, a trsadalommal
mg inkbb. Akkor pedig ingatagg vlik az erklcsi let.
Ezt a kvetkeztetst annak szemlltetsre vontuk le, hogy az autonmia
gondolata sem vezet messzire. A teremts helybe rakhatjuk ugyan a
termszeti s trtneti tnyezk akr vilgmret sszejtszst,
de ha csak ezek sszfoglalatt nevezzk “Istennek”, bizony az
l Isten, a vilg Teremtje s Ura egszen ms, mint az effle isteneszme,
vagy a megistentett n. Br Isten a felsorolt tnyezkn t is hat,
mgis valamennyien tl van.
17.1.3 A kisiklott apolgia
A teremts gondolata nem termszettudomnyi ttel,
hanem - mint mondottuk - hitgondolat. A teremtst teht nem a
ltezs, hanem a ltrtelme, nem a vilg, hanem
az dv szempontjbl kell megkzeltennk. gy
is mondhatnk: prfcia, mgpedig nem elre nz, hanem a messzi mltba
tekint s mgis jelennket rtelmez prfcia. Ha a szoksos rtelemben
vett trtnetnek vljk, flrertjk. A bibliai teremtstrtnettel
kapcsolatos apologetikai erfesztsek errl az
igazsgrl rendszerint elfeledkeznek.
A korbbi vtizedekben pl., mikor az evolcis
elmlet virgkort lte, iparkodtak azzal a teremtstrtnetet sszhangba
hozni. A hat napot, hat vilgkorszaknak magyarztk, mintha nem is
az Isten ltal val teremts tnye, hanem csak a teremts mikntje
volna a Bibliban fontos. Pedig maga a Biblia inthetett volna vatossgra.
A teremtstrtnet a Biblia elejn hangslyos s alapvet, mgsem
centrlis jelentsg az szvetsgben. (Az 1Mz 2,9b kk. az gynevezett
Jahvista iratba tartozik s szvegezse a kirlyok korbl val. Az
1Mz 1-2,4a pedig a Papi iratbl val s mg fiatalabb. Nem annyira
nll mondanivalja van, inkbb kezdete valaminek.)
- Tovbb az szvetsg ln ll kt teremtstrtnet klnbzik
egymstl, st a rszletezsben bizonyos ellentmondsokat is tartalmaz
(pl. a teremts sorrendje ms az egyik s ms a msik helyen). Ez
vilgosan mutatja, hogy a szentrk nem kozmognit, hanem teolgit
akarnak adni, klnben eltrseket vagy ellentmondsokat nem trtek
volna meg.
Klnsen veszedelmes az apologetikai mesterkeds akkor, ha az a bevallott
vagy be nem vallott hts gondolat mozgatja, hogy a termszettudomny
tekintlyvel igazolni lehet a Biblit, s hihetv lehet tenni a
teremtst. Ilyen emberi “igazols” s “altmaszts”, ppen
hitjellegbl forgatn ki a teremtshitet.
A kt bibliai teremtstrtnet eltrse csak botrnkozs kve lehet
szmunkra, amg egyoldalan a termszettudomny vagy a hitvdelem
szempontjbl prbljuk megkzelteni. De ha nem idegen szempontot
erltetnk r, hanem sajt mondanivalja szndkt kvetjk, egybesimul
a ktfle szveg. A szvetsg a kettt sszekapcsol dvtrtneti
tny. Az els tudsts elkszt jelleg. gy beszl a teremtsrl,
mint az dvtrtnet sznternek megalkotsrl s elrendezsrl.
Az dvtrtnet kls megalapozsa utn a msodik tudsts mr az
istennel val szvetsget jelzi, mint a teremts bels indokt.
17.2 A teremtshit bibliai sszefggsei
17.2.1 A vlasztott np alaplmnye
Ha a teremts hitgondolat, hogy illik bele a Biblia egysges mondanivaljba?
- A Biblia kt rsznek egybefz fnye a szvetsg.
Ezzel fgg ssze a teremtshit.
A Biblia azon kezdi a rszletezst, hogy Isten a koszbl hozta el
a kozmoszt, vagyis a rendetlensg ront hatalmt megfkezve teremtett
rendet s letet. A megzabolzott rvnyl radatbl pl. ltet forrs
s es lett. Ezt a teremt ert tapasztalta az szvetsg npe az
egyiptomi szabaduls tlt csodiban s a pusztai vndorls nevel
prbi kztt.
Ksbb is ez a nagy alaplmny, j meg j formban eljn. Pl. a babiloni
fogsgot gy rti a np, mint a bizonytalan pusztai lt megismtldst;
a fogsg vgt, a hazatrst pedig, mint az egyiptomi szabaduls jralst.
Ez a tbbszrsen megismtldtt hitbeli tapasztalat a pska-nnep
tartalma. E szerint a Teremt Isten egy a Szabadt
Istennel. Teht Isten ment cselekedete az szvetsg kzponti lmnye,
mint ahogy az jszvetsg kzponti lmnye is: Isten ment cselekedete,
Krisztus keresztre fesztse s feltmadsa ltal. A prhuzam nyilvnval.
17.2.2 Az jszvetsgi folytats
Az jszvetsg npe Krisztus munkjt az szvetsgi elzmnyek mintjra,
azok hasonmsakppen rti. Krisztus munkja a teremtsbeli rend vdelme
s harc a teremts rendjnek ellensge: a bn s hall kaotikus eri
ellen. Krisztus az let teremtsbeli rendjt a ront hatalmakkal szemben,
olyan hatkonyan vdi, hogy benne az jszvetsg npe, az jjteremtst,
az jjszletst ismerte fel. Krisztus nyomn, a csf ronts ellenre,
vgl mgis nyilvnvalv vlik a Teremt s Szabadt Isten kirlysga.
Ennek a bizonyossgnak kifejezi s pecstei (a pska mintjra) a
skramentomok. Az, aki ezt megrtette, az fogja a vilg teremtst
s az emberisg kezdeteit is megrteni.
17.2.3 A teremts s a vltsg sszefggse
A teremts nemcsak valami si emlk vagy szent hagyomny a hajdankorbl,
hanem mai, bennnk is megismtld hitismeret,
amely vgigksri az egyes hivt s Isten mindenkori npt egsz lettjn,
trtnetn. Ilyen egysgben kell ltnunk a teremtst a szabadtssal,
hiszen a szabadts tnyeiben ismerjk meg a Teremtt. - Szekts
vilgtagadsba vezet, ha elszaktjuk a kettt egymstl, vagy ppen
ki akarjuk jtszani a szabadtst a teremtssel szemben. Nem e vilgtl,
hanem csak a vilg bneitl kell elszakadnunk. Snak s kovsznak
kell lennnk, hogy bennnk s ltalunk juljon a vilg. A hivre nzve
teht a teremts az Istennel val szvetsg relis alapja.
A teremts s a vltsg nem azonos dolog ugyan, hanem kt klnbz
isteni cselekmny, de a kett - mint mondottuk - szorosan sszefgg
egymssal. Erre az sszefggsre utal nemcsak a szvetsg tnye, hanem
igen foghat mdon maga a teremtstrtnet. Tudvalevleg az els tudsts,
a teremts hatnapos ciklusval a szombat napjra nz, s azt a gondolatot
fejezi ki, hogy a mi fldi munknk, Isten munkjnak rendjbe s annak
fegyelme al tartozik. Munknk ritmust, rtelmt s hatrt vgs
fokon az rkk munklkod Isten szabja meg. A szombat erre a jtkony
beilleszkedsre nevel. (Flre ne rtsk, a szombat hatrt szab jellege,
nem a tudomnyos kutats jogt, hanem csak a kutat ember nistentst,
titnizmust akarja korltozni!)
Kt irnyban v minket a teremts s vltsg egysgekben ltsa: egyfell
mint mondottuk, v az egyoldal pietizmustl, mely elfordul a vilgtl;
msfell a nem kevsb egyoldal aktivizmustl, mely Krisztus nlkl
megy a vilgba.
17.3 A hitismeret s az elmletek
17.3.1 A hatr-krds
Alapttelnk teht az, hogy Isten vilgteremtst csak hinni lehet.
De ht mirt ne lehetne az emberi rtelemnek akkora ereje, hogy kijelents
nlkl, tudomnyos eszkzei latbavetsvel, magtl is rjjjn a
teremts titkra? Ha ezzel a krdssel valaki a teremts affle archeolgiai
dokumentumra gondol, alaposan elvti az idi arnyokat. Amennyiben
a mai tudomnyos becslsek helytllak, az rsos emlkek kora legfeljebb
hatezer esztend, a homo sapiens megjelense szzezer esztend. Hogy
lehetett volna ez az ember a fld megteremtsnek tudatos tanja,
ha a fld kora hrommillird vre tehet, az ltalunk ismert vilgmindensg
kora pedig ngy vagy tmillird esztend? Mint lthatjuk, a visszatekint
becslsekben a nagyon kereken szmtott ezer s szzezer esztendk
utn, ris ugrssal, nem is milli, hanem millird vek kvetkeznek
s ezeknek nyitnya az, amit teremtsnek neveznk.
Ebben a kpzeletet meghalad idi tvolsgban nem “dokumentumokra”,
legfeljebb tapogatz jelleg kvetkeztetsekre pthet a tudomny.
Ms kpet lt a dolog, ha a kijelents ismeretben
tesszk fel az eredetre vonatkoz krdst: Ha ez a vilg Isten teremtmnye,
mirt ne tmogathatnk a hitet az sszel? Mirt ne olvashatnk le
magrl a vilgrl az Isten ltal val teremts jegyeit? - Azrt,
mert kzbejtt a bneset. Az eset olyan hatrt
vont a Teremt mve s a teremtett vilg kztt, melyet a bns
ember t nem lphet. Isten teremt titkba akkor rtelmi alapon, sajt
szellemi erivel hogyan pillanthat be? A teremts
nagy “kezdet”-nek ismerete az ember szmra elrhetetlen. Lehet-e
a bnt s a szentsget, embert s Istent kzs nevezre hozni? Mert
ezt jelenten a “kezdet”-ig val elhatols.
A tudomnyos kutats trgya, a mr meglev vilg. A vilg keletkezsre
vonatkoz elmletek, csupn a meglevbl val visszakvetkeztetsek,
jelents rszben emberi elkpzelsek, de nem igazolt tudomnyos eredmnyek.
A tudomnyos kutatsnak mindenkor szksge van a kutats tovbbi tjt
tapogat feltevsekre, munkahipotzisekre. Ilyen kisebb vagy nagyobb
tvra szl, tmeneti jelleg segdeszkzk a tudomnyos elmletek.
Ezek az elmletek az eset ltal vont hatron innen
esnek. Ezrt az elmletek a hivnek a Teremtbe vetett hitt meg nem
dnthetik, st nem is zavarhatjk.
17.3.2 Elmlet s tudomny
A tudomnyos elmleteket mindenkor meg kell klnbztetnnk a tudomnyos
eredmnyektl. Az elmlet mg lnyege szerint nyitott, hipotetikus
jelleg; az eredmny pedig, ha valban tudomnyos eredmny, mr lezrt.
De nemcsak az elmleteket, hanem a tudomnyos eredmnyeket is nyugodt
llekkel fogadhatjuk.
Ilyen tudomnyos felfedezs pl. a heliocentrikus vilgkp. Ez vltotta
le az kor ta mrvad deocentrikus vilgkpet, amelynek keretben
helyezkedett el a bibliai emberek mondanivalja is. Az egyhzat ez
az sszefggs tvesztette meg. A helyett, hogy klnbztetett volna
a tudomny s a hit nzpontjai kztt, ellenllt az j vilgkpnek.
Kapott is rte elmarasztal tletet eleget. De itt sem rt klnbztetni.
Ha pl. Luthernek felrjk, hogy (Js 10,12 alapjn) az j vilgkp
ellen nyilatkozott, figyelembe kell venni az eset krlmnyeit. Az
j vilgkp ugyanis nem a kortrs Kopernikusszal alakult ki, hanem
j fl szzaddal ksbb, csak a 16. szzad vgre. Azt sem kellene
elhallgatni, hogy Luther nyilatkozata fehr asztal melletti barti
beszlgetsekben hangzott el. Asztalnak gyakori vendge volt Reinhold,
a wittenbergi matematikus, Kopernikus tanainak egyik els kvetje.
Egyebek kzt szba kerlt az j asztrolgiai tants. Luther azonban-nemcsak
a Biblira hivatkozott, hanem ezeket is mondta: “Manapsg mshol
is gy van: az, aki okos akar lenni, ne fogadja el, amit msok csinlnak;
magnak kell kieszelnie valamit, mint ahogy az az asztrolgus csinlja,
aki az egsz asztrolgit ssze akarja forgatni.” (WA. Ti. 4638.)
me, Luther legalbb annyira trsat is ltott Kopernikusban, mint
amennyire ellenfelet.
Ezzel a hivatkozssal termszetesen nem akarjuk ktsgbe vonni az
j vilgkppel szemben tanstott egyhzi ellenllst. Mgis leegyszerstse
volna a dolognak, ha azt kpzelnk, hogy a Kopernikusknak csak az
inkvizcival kellett megkzdeni a felfedezs elismertetsrt. A
felfedezst cfolta a kzvetlen tapasztalat s az Arisztotelsz tudomnyos
tekintlye is. Jrszt ebben a kzdelemben izmosodott meg az jkor
szellemisge. Az egyhznak viszont ugyanebben a kzdelemben kellett
slyos eltvelyedsek rn rbrednie, hogy a Biblia nem termszettudomnyi
kziknyv, nem a vilg szerkezetrl, hanem a vilg isteni eredetrl
beszl. Ms a clja a termszettudomnynak s ms a Biblinak. Ezrt
volt kishitsg a teolgiai riadalom, mikor rjttek, hogy a Biblia
emberei koruk gyermekei voltak, s mint ilyenek, osztottk koruk vilgkpt.
Aztn kitnt, hogy a vilgkp forradalmi jelentsg kicserldse
nem dntheti meg a hitet, mert a teremtshit fggetlen a vilgkp
vltozsaitl. Az igaz, j idbe telt, mg ezt maga a teolgia is
megtanulta.
Hasonlt mondhatunk az idszmts krdsrl. Mint mr emltettk,
hozzvetleges szmtsok szerint kb. hrommillird vre becslik
a fld letkort. Az ember ennl sokkal fiatalabb. Az izz fldkregnek
ugyanis elbb az letfeltteleknek megfelel hfokra kellett lehlnie.
Az embernek kimutathatan emberi vonsai csak szzezer ve vannak.
Ezek a szmok ma mg inkbb csak becslsek, mg sincs semmi okunk
a tiltakozsra, azrt ha ma jval korbbra taksljk a kezdetet, mint
a Genezis ltal felttelezett hatezer esztend. Mert mirl van sz?
Ha egyszer sikerl majd a fld s a vilgegyetem kezdett s vgt
pontosan kiszmtani, ezek a dtumok csupn termszettudomnyi megllaptsok
lesznek, amelyek semmit sem mondanak s nem is mondhatnak az eredet
s cl “metafizikai” krdsrl, vagyis a vilg rtelmrl.
Tanulsg: ms az elmlet s ms a tudomnyos eredmny, de ms a tudomny
s ms a hit is.
17.3.3 Tudomnyos vilgkp?
Ha a dolog gy ll, a hit s tudomny sszetkzst az okozza, ha
akr a hit, akr a tudomny rszrl tlkaps trtnik. ne feledjk
a nehezen megtanult leckt: a Biblia nem termszettudomnyi kziknyv,
mely megszabhatn a termszettudomny terletn a kutats mdjt vagy
ppen eredmnyeit. Legynk azonban tudatban annak is, a termszettudomny
sem kizrlagos rtelemben a tudomny. A szekularizmus vilgban ugyanis
hajlandsg van “a tudomny”, mr mint a termszettudomny tlbecslsre,
st blvnyozsra. Ennek lttn indokolt a krds: Van-e a sz szoros
rtelmben tudomnyos vilgkp?
A felelet, ha tfog vlaszt keresnk, krdses lehet. Kopernikusk
korszakos felfedezse voltakppen csak a nap s a hozz tartoz bolygk
mozgsi viszonyaira szortkoz vzlat, melynek
kidolgozsa ma is folyik. Csak tudomnyos-mdszer van, s a vilgmindensg,
mint vgelthatatlan kutatsi terlet. Az, amit “tudomnyos” vilgkpnek
szoktak nevezni, nem tudomnyosan indokolt, tfog s egyrtelm szemllet
a teremts tnyleges arnyairl s legbensbb sszefggseirl, hanem
- ha szernyen szlunk - egyfajta munkahipotzis. Fltevs arrl,
milyennek kellene lenni a vilgnak, hogy teljes
egszben a modern termszettudomny mdszerei ltal magyarzhat
legyen. Jrszt elmleti fltevs s nem lezrt eredmny. Mirt?
A tudomny a trgyait mind a tapasztalattl kapja. A vilg, a lt
teljessge azonban sohasem az emberi tapasztalat trgya. Az ember
csak trekszik a vilg megismersre. Ennek a clnak
szolglatba lltja a tudomnyok egsz sort. De egy olyan tudomny
sincs, amely a maga teljessgben tfoghatn a vilgmindensget.
Ezrt a “vilg”, a maga teljessgben csak eszme, amit sokmilli
tapasztalattal prblunk megkzelteni, a nlkl, hogy egszben tfoghatnk.
Ha a tudomny “vilgkpet” csinl, elhagyja a tapasztalati alapot
s a vilgeszme fltt spekull csupn, aminek tapasztalati prbjt,
igazolst nagyon tredkes rszben adhatja.
Ilyen rtelemben mondjuk, hogy a tudomny voltakppen nem produkl
vilgkpet. A kzhiedelem ezzel a megllaptssal ellenkezik ugyan,
de nem dnti el a krdst. Hogy a lt teljes egszben, egyedl termszettudomnyi
mdszerekkel kimertheten magyarzhat, ez olyan llts, amelyik
tudomnyosan a legkevsb indokolhat. Csak hiedelem s fltevs.
(V. Meljuhin: A vges s vgtelen problmja Bp. 1959.)
Effle hatrmegvon megllaptsok nyomn, elsietett mdon szoktk
vdolni “tudomnyellenessggel” a teolgit. Taln elg annyit
megjegyeznnk, hogy az jkor nagy termszettudsai, Darwinnal bezrlag,
szinte kivtel nlkl teolgit is tanultak s ez a tanulmny nem akadlyozta
ket a termszettudomnyi felfedezsekben. (Hogy az inkvizci hatalmi
politikja hogy “rvelt”, az ms krds.) A kollgiumokat alapt
s szzadokon t az iskolk ezreit fenntart reformtus egyhzat mg
bajosabb volna tudomnyellenesnek blyegezni. A teolgiai hatrmegvonsok,
ha szakszeren trtnnek, csupn azt clozzk: ne csinljunk a tudomnybl
vallsptlkot. Nem arra val.
17.3.4 Hrom alaptpus
Ezek elrebocstsa utn sszefoglaljuk a vilg elllsra
vonatkoz elmleteket. Ha legalbb alaptpusait ismerjk, kevsb
fogjuk sszezavarni azokat a teremtshittel. Hrom alaptpusra vezethet
vissza minden elmlet.
- A hylozoizmus felttelezi az anyag eleve val ltezst,
meg azt, hogy az anyagban leterk rejlettek s rejlenek. Ezek rvn
nerejbl, magtl llott el a vilg. - A hylozoizmus elmlett
az ion termszetblcselk fogalmaztk meg elszr. (Thalsz pl. a
vzben, Hrakleitosz a tzben, Anaximensz a leveg-mozgsban fedezte
fel az selemet.) Ezt a tant eleventette fel s modernizlta az jkori
materializmus (Haeckel stb.) A materializmus az jkor fejldselmletvel
bvlve, mint materialisztikus evolucionizmus azt tantja, hogy a
kaotikus anyagbl fejldtt ki, immanens erk hatsra a vilg s a
vilgban az ember. Nincs teht teremts, hanem csak anyag van s az
anyagban mozgs. Mozgs kzben rendezdtt az anyag harmonikus vilgg.
A hylozoizmus e szerint nem ismer Teremtt.
- Ennek az elmletnek ppen az ellenkezje az emanci
elmlet. E szerint nem az anyag, hanem az “Isten” az sltez.
“Isten” lnyege, valami stt s kikutathatatlan termszeti szksgszersg,
valami knyszer hatsa alatt tlradt s kimltt, mint a tlsgosan
telenttt kehelybl a habz ital. E szerint a vilg nem Isten akaratbl,
hanem Isten lnybl llott el s Isten s a vilg
lnyegben egy. - Emancis elmleten pl minden panteisztikus
spekulci (pl. az jplatonizmus), st ezen fejldnek ki a misztikus
rendszerek (pl. Indiban). A klnbsg csak az, hogy a panteizmus
szerint, minl messzebb folyik a ltforrstl az emanlt vilg, annl
tkletlenebb, de azrt valsggal ltezik. A misztika szerint pedig
az emanlt vilg, csak ltszatletet l (affle Maya-ftyol) az egyetlen
ltezvel, az “Istensggel” szemben. me az emanci meg nem ismer
teremtst.
- Az elmletek harmadik csoportja, a dualisztikus
elmlet, mely valamikppen a kt elbbit egyesti, s mint a neve is
mutatja, kt elvbl: “Isten” s az “anyag” elvbl indul ki.
Ez a kt tnyez kzd egymssal. Itt nincs Teremt, hanem csak (mint
Platnk neveztk) Demiourgos, alakt mester, aki harcol az sanyaggal,
s ez az alaktsrt, rtelme s formldsrt folytatott harc kerl
a teremts helyre (pl. Zoroaszter vallsban). Az gy kialaktott
vilg, termszetesen nll ltezst s hatalmat lvez az alaktval
szemben, vagyis “Isten” s a vilg dualizmusa lland marad. Ez
az elmlet sem Teremtt, sem teremtst nem ismer.
A vilg elllsra vonatkoz elmletek, akr rgi, akr modern alakot
ltenek, a teremtshittel ellenkeznek. Ha ismerjk a tudomnyos kutatsban
betlttt kisegt szerepket, felesleges velk szemben minden apolgia
vagy polmia. St az ilyesmi eleve clt tvesztett dolog lenne, mert
akaratlanul is egy sorba lltan a teremtshitet az elmletekkel,
holott itt kln nem dolgokrl van sz.
17.4 A teremtshit tartalma
Mit foglal magba a teremtshit?
- Elszr, hogy a vilgteremts a Szenthromsg Egy
rk Isten mve. A Genezis-beli teremtstrtnet termszetesen mg
alig beszl, ha beszl, akkor sem vilgosan szl a Fi s a Szentllek
kzremkdsrl. Krisztus testet ltse jval ksbb kvetkezett
be, mint a Genezis-beli teremtstrtnet rsba foglalsa. A Szentllek
kitltetse pedig mg a Krisztus testet ltsnl is ksbbi esemny.
Csoda-e teht, hogy a Genezis rja nem beszl vilgosan a Szenthromsg
msodik s harmadik “szemlynek” a teremts mvben val rszessgrl?A Genezis rthet homlyt eloszlatja vilgos beszdvel az jszvetsg.
Jnos evangliumnak prolgusbl tudjuk, hogy “minden
ltala (ti. Krisztus ltal) lett, ami lett”.
- Pl apostol meg azt rja: az Atytl lett a mindensg, s az a
mindensg Krisztus ltal lett (1Kor 8,6). E versek
alapjn jogosultsga van annak az exegzisnek, mely a teremt Isten
“lgyen” szavt, nem egyszer parancsnak vagy rendelsnek tekinti,
hanem ebben a szban Isten igjt ismeri fel, azt az igt, aki teremt-munkt
vgzett, mieltt testet lttt volna.
A trinitrius textusok alapjn viszont a Szentllek teremtsbeli rszessgre
kvetkeztethetnk. Ezek alapjn meg a Genezis 1,2-ben emltett Isten
Lelkt a Szentlleknek vehetjk.
Szval, ha a teremts-trtnetet a Biblia egszbl magyarzzuk, kitnik,
hogy a vilgteremts a Szenthromsg Egy rk Isten mve. Szintn
e tants tmpontjul szoktk tekinteni a Genezis 1,26-ban olvashat
isteni szzat tbbes szm “teremtsnk” kifejezst. A kirlyi
tbbest az szvetsgi szhasznlat nem ismeri, gy a bibliai sszefggsben
ez is. bzvst lehet a Szenthromsgra val rejtett utals.
- Msodszor azt mondja a teremtshit, hogy a vilgteremts nem vletlen
szeszly vagy valami knyszersg mve, hanem Isten rk
vilgterve szerint, Isten akaratbl, az 6 isteni szabadsgban
ment vgbe. Amint olvashatjuk: Teremtetett a vilg “annak eleve
vgzse szerint, aki-mindent az akaratjnak tancsbl cselekszik”.
(Ef 1,11) - Isten teht a vilg megalkotsban rk vilgtervnek
vgrehajtst kezdette el, az blcsessge szerint. Az elkezdett
mvet be is fejezi.
- Harmadszor azt mondja a teremtshit, hogy mindent,
de mindent Isten teremtett: mennyet s fldet, lthatkat s lthatatlanokat
egyarnt. “Hat napon t teremt az r az eget s fldet, a tengert
s mindent, ami azokban van.” (2Mz 20,11) - A lthatatlanokon
szoktk rteni a lt tvolabbi, kevss foghat rgiit, sszefoglal
szval az angyalok vilgt. Hangslyozzk azonban, hogy az gynevezett
stt hatalmak nem a teremtsbl erednek, nem is csak a j hinybl,
hanem a teremtsben kapott szabadsg gonosz hasznlatbl. Gonoszsguk
a teremts vilgban azrt veszlyes s megejt, mert “maga a stn
is tvltoztathatja magt a vilgossg angyalv.” (2Kor 11,14)
Addig garzdlkodhat, mg a sorsa Krisztusban vglegesen megpecsteldik.
- Negyedszer azt mondja a hit: Isten a vilgot semmibl
teremtette, teht nem csupn valami meglev anyagbl formlta. Ennek
a dogmatikai ttelnek rsos bizonysga elssorban nem a Genezisben,
hanem a Rmai levlben (Rm 4,17) van, ahol azt olvashatjuk, hogy a
teremt Isten “azokat, amelyek nincsenek, elszltja
mint meglevket.” (V. Zsid 11,3-al.)De mr a Genezis is utal szhasznlatval a semmibl val vilgteremtsre.
A Biblia els versben olvashat br ige ugyanis a hberben annyit
tesz, mint valami jat elhozni, alkotni, nem pedig mr meglevt csupn
alaktani, formlni.
Termszetesen ez a creatio ex nihilo elkpzelhetetlen szmunkra. Amennyiben
magyarzni lehet, csak az Isten mindenhatsga magyarzhatja. Akr
a “semmi”, akr a “kezdet” kifejezssel hatrfogalomhoz rkeztnk.
Ilyen szavak hallatra legfeljebb valami rszer, negatv rtelemre
gondolunk, szmunkra a lt tagadsa, holott bibliai sszefggsben
a Szenthromsg Egy rk Isten lnynek a teremtstl fggetlen, elkpzelhetetlenl
gazdag rk valsga sejlik fel mgttk. De brmekkora rtelmi nehzsg
el llt egy-egy ilyen sz, a creatio ex nihilo tana mgis nagyon
fontos, mert ezzel fejezhetjk ki leghatrozottabban azt az igazsgot,
hogy a vilg sem nem azonos Istennel, sem pedig nllsga vagy fggetlensge
nincs Istennel szemben. Mg az anyag sem Istennel versenyz stnyez.
- tdszr azt mondja a teremtshit, hogy Isten a teremtsben idi
formt adott a vilgnak. Amint volt annak kezdete, ppgy lesz vge,
mert Isten a vilgot az idre s nem az rkkvalsg szmra teremtette.
- “Az g s a fld elmlnak, elmlik a vilgnak brzatja” (1Kor
7,31). A vilg teht mulandsga tekintetben is klnbzik s ugyanakkor
klnbzsgben is fgg az rkkval Istentl. Isten meglehetne
a vilg nlkl, de a vilg nem lehet meg nlkle.Midn Isten idi formt adott a vilgnak, nem mint maga is idben
ltez teremtett, hanem az idt is teremtette. “Volt-e valaha
is id, amit nem Te teremtettl volna?” - krdi goston a Vallomsokban
s igenl vlaszt ad a krdsre (XI-XIII. k.) Nem az id fogja t Istent,
hanem Isten valsga fogja t az idt. Ezrt a mi idnk mgtt nem
valami idtlensg, hanem Isten rkkvalsga ll. Termszetesen nem
is mrhetjk Istent a mi idfogalmunk szerint; a “ma” mst jelent
a mi ltnkre nzve, mint az ltre. (V. Zsid 5,5 s Zsolt 90,4)
A vilg idi voltval kapcsolatos trbelisge is. Szmunkra a trbelisg
korltokat jelent; Isten mindentt jelenvalsga fell ll e korltozson:
a vilg tere, akrcsak idi volta nyitott az szmra - Van-e egyltaln
a vilgegyetemnek hatra? A dogmatika igenl vlaszt az ideolgusok
tagadni szoktk: Nincs, mert ha vgesnek minstenk a vilgot, felvetdik
a mg knyesebb krds: Ki, vagy mi van akkor mgtte? Viszont ppen
ideolgiai szempontbl a vilg vgtelensge is agglyos lehet. Hiszen,
ha vgtelen, hogy foghatja fel a vges elme? Pedig ideolgiai elv
a vilg megismerhetsge.
- Hatodszor a teremtshit azt mondja: az egsz vilg ma is a teremt
Isten tulajdona. Nemcsak azrt, mert valamikor,
az idk kezdetn az Isten teremtette, hanem azrt, mert Isten ma
is a vilg teremtje. Nem a semmi van a vilg s az let mgtt,
hanem a mindensg teremt Ura. - A teremtshit teht nemcsak egy
mltbeli esemny elismerse, hanem jelenval, aktulis hit, mely bizonyos
a fell: egyedl Isten tarthat s tart is ignyt teremti jognl
fogva e vilgra s minden benne lre. Felemel erej bizonyossg
ez: a vilg nem gazdtlan, nem a sorshatalmak jtkszere, nincs semmi
nknynek kiszolgltatva, teht helyzete nem remnytelen.
- Vgl hetedszer, e vilgnak rtelme s clja nem
nmagban keresend, hanem Istenben. pedig nem
valami semleges teremtmnyi lt s sorsra hagyott esemnysorozat
beindtja, hanem mvnek rtelmet s clt szabott. Azt, hogy a vilg
az dvtervnek, szvetsgnek s az ebben felragyog dicssgnek
sznhelyl szolgljon. “s lt Isten, hogy minden, amit teremtett
vala, m igen j” (1Mz 1,31). Isten eme tletbl ltjuk, hogy
a vilg, cljnak s rendeltetsnek megfelelen j. A fld teht,
ahol hivatsunkat kell betltennk, nem “keser levben forog”,
nem cltalan dolog, hanem hatrozott s biztos cl fel halad. Ezt
a clt Krisztusban ismerjk fel.A teremtshit szembefordul a pesszimizmussal, mely hajlamos az ember
sajt csdjt thrtani: Isten csdjnek, illetve a teremts csdjnek
feltntetni. Ez a szembeforduls azonban nem valami felsznes optimizmus
jegyben trtnik. A hit jzanul ltja a vilg rnyoldalait, nemcsak
fnyoldalait. Hlt rez a napi kenyrrt, az letfelttelekrt, a
fld s let gazdag szpsgrt, hogy az “egek beszlik Isten dicssgt”
(Zsolt 19,2). De bernykolja az rmket a betegsg s hall. Ezek
eredete - tudja - a teremts els szakaszig nylik vissza (1Mz
3,22). De azt is tudja, hogy a fld a bn folytn htlensg s gyllet,
gyilkossg s hbor, elnyoms s kizskmnyols sznterv is vlhat,
kisebb-nagyobb mrtkben vlik is. Mindez azonban nem a teremts,
hanem a megrontott teremts sajtja.
Az optimistk s pesszimistk a vgs kvetkeztetst a jra-rosszra
vonatkoz tapasztalatokbl s megfontolsokbl vonjk le, alkatuktl
s kedlyktl fggen. A hit szeme messzebbre lt: az aki a srkkal
val egytt-srsra s az rvendezkkel val egyttrvendezsre int,
az magra vllalta e vilg nyomorsgt s ktsgeit, rmt s remnyt.
Isten a Krisztusban a bukott vilg gyt sajt gyv tette. Ebbl
tpllkozik a keresztyn let derje. Ez a der rteti meg velnk
a teremtskor elhangzott isteni szzatot: “m, igen j.” Szzatval
Isten “zabolt vetett az ember szjra”, hogy az ember ne csrolja
azt, amit Isten jnak nyilvntott.
Mint lthatjuk, az egyhzi tants minden mozzanatban arra utal:
a teremtshit nem a rgmltba-rvedezs, hanem jelenlegi gy, mindnyjunk
gye.
|