//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

VI. rsz: AZ ATYAISTEN MUNKJA

17. A vilgteremts

VI. rsz: AZ ATYAISTEN MUNKJA

17. A vilgteremts


17. A vilgteremts

17.1 A teremts hitgondolat

17.1.1 A kiindulpont

Isten a vilg teremtje. Ez az egyszer megllapts, bibliai rtelmben
vve semmivel sem magtl rtetdbb, mint pl. az a msik, hogy Jzus
Krisztus valsgos Isten s valsgos ember egy szemlyben. Mindkt
ttel egyformn a hit-nek s nem a spekulatv rtelemnek
felismerse s mve.

Ne gy kpzeljk teht a dolgot, hogy az ember sajt szemvel, vagy
mszerek segtsgvel gondos vizsglat al veti a vilgot s levonja
a vgeredmnyt; megllaptom, hogy a vilgot Isten teremtette. Valahnyszor
az ember napbl, holdbl, csillagokbl vagy sajt magbl akarta kihmozni
az igazsgot, blvnykp lett az eredmny. Ez tbbfle vltozatban
fordul el; istenteni lehet a termszeti erket, az emberi szellem
alkoterit, vagy azt a tudomnyt, mely a ktfle er, a termszet
s szellem birkzsnak szntere. De ez az eljrs a Teremt igaz
ismeretig nem vezet el.

A teremts titkt a vilgrl le nem olvashatjuk, mi erre nernkbl
soha r nem jhetnk. A teremtstan teht nem olyan elcsarnoka a
hitnek, hol a keresztynek s nem-keresztynek, hivk s hitetlenek
tallkoznak. A teremts titkt csak gy tudhatjuk meg, ha Isten
kijelenti
neknk, vagyis ha Krisztus befogadsa s a Llek
jjszl munkja ltal megbizonyosodunk a fell, hogy Isten
atyai kezben vagyunk
. Ez a szemlyes jelleg bizonyossg kiterjed
mltunkra s jvnkre, aztn termszetszerleg a tbbi emberre is,
valamint a fldre-mennyre. Ennek a bizonyossgnak legegyetemesebb,
legtfogbb kifejezse: a vilgot Isten teremtette.

Sajt teremtmny-mivoltunk ismeretben gykerezik teht a teremtshit.
Luther is ezen a ponton ragadja meg a krdst, midn Kis ktjban
gy vall: “Hiszem, hogy engem Isten teremtett, az sszes tbbi teremtmnnyel
egytt.” - A Heidelbergi kt pedig mindjrt krisztolgiai sszefggsbe
lltja ugyanezt a szemlyes bizonysgttelt: “Hiszem, hogy a mi
Urunk Jzus Krisztusnak rkkval Atyja… az Firt, Jzus Krisztusrt
nekem is Istenem s Atym.” (26. k.) Egyik kt sem a vilg szemlletbl,
hanem a szemlyes hitbl indul ki. A hitnek alapja pedig Krisztus.
benne jn emberkzelbe Isten, s jjteremt erejben ismerjk meg
a Teremtt (Zsid 11,3). A krds ilyenfajta megragadsa vilgosan
szemllteti: a teremts nem az ember spekulcija, hanem az jember
hite.

Ez a hit utlag sem akar anyagot szolgltatni az ember vilgnzeti
spekulcijnak. Ha brmin vilgnzeti spekulcira hasznljuk fel
(az gynevezett “keresztyn vilgnzetet” is belertve!), menten
flrertjk. Ez a hit ugyanis nem a vilgrl, hanem
a vilgnak Isten ltali teremtsrl beszl. Mg
kevsb tekinthetjk ezt a hitet a vilgellls (kozmognia) termszettudomnyi
magyarzatnak.

17.1.2 Mai ellenkezs

Mgttnk van mr az a kor, melyben a teremts nem volt krdses.
Az optimista kztudat megegyeznek ltszott a bibliai tantssal.
Mg ha Krisztusra, bnre, kegyelemre, tlvilgra nzve meg is oszlottak
a nzetek, a vilg keletkezse krdsben mintha hivk s hitetlenek
egy vlemnyen lettek volna. Mindenestl a teremts gondolatban horgonyzdott
az let. Ez az optimizmus a vilghbork szzadban sszeomlott, miltal
a helyzet gykeresen megvltozott. Ktsgess vlt, hogy ezzel a vilggal,
ennek rmsgeivel sszeegyeztethet-e az Isten-gondolat. Van-e egyltaln
szksg egyeztetsre, hiszen a tudomny eddig ismeretlen termszeti
sszefggseket trt fel, avatatlanok szmra mr befejezettnek tetsz,
zrt egysg kpet lltott a teremts bibliai tana helybe?

A termszettudomny ppen azon a ponton trt be, mely az egsz teremtshit
kiindulja, nevezetesen, hogy n Isten teremtmnye
vagyok. gy tnik fel, nem az Isten teremtmnye vagyok, hanem biolgiai
tnyezk (mr-mr kiszmthat biokmiai, sejttani, rklstani, alkati
stb. adottsgok), tovbb szociolgiai tnyezk (csald, osztly,
np, nemzet stb.) sszejtszsnak eredmnye vagyok. Teht a vilgbl
rtelmezem nmagamat, hiszen annak darabja vagyok. Amennyiben hagyomnyos
kifejezssel akarok lni, a ltemben kzremkd termszeti s trtneti
tnyezk sszfoglalatt nevezhetem “Istennek”, de ha gy tetszik,
ms szval nevezhetem Sorsnak is.

Ennek a “termszettudomnyos” jelzvel beczett szemlletmdnak,
mely a teremtshit helybe kerlt, nem kell okvetlen egysk materializmusba
vagy ppen determinizmusba torkollania.

Az emberi ntudat lzadhat s tiltakozhat a termszeti s trtneti
hatsok egyeduralma ellen. A humanits ignye sorompba llthat szellemi
tnyezket is e haterk ellenplusaknt. Az ember a maga sorsnak
kovcsa akar lenni s eljuthat ezltal az autonmia gondolatig. Sajt
nje parancsaira figyel, embermivolta kvetelmnyeihez igazodik, a
tbbi emberrel, a trsadalommal val sszhangot keresi.

Ott, ahol az emberiessg eszmje kibontakozik - s erre a materializmus
is trekszik -, mr jelen van a felelssg, termszetesen nem valami
felsbb hatalom, hanem csak nmagunk, vagy a trsadalom irnt rzett
felelssg. A “csak” sz itt annyiban jogosult, amennyiben az
ember a felelssg krdsben nmagval hamar megalkuszik, a trsadalommal
mg inkbb. Akkor pedig ingatagg vlik az erklcsi let.

Ezt a kvetkeztetst annak szemlltetsre vontuk le, hogy az autonmia
gondolata sem vezet messzire. A teremts helybe rakhatjuk ugyan a
termszeti s trtneti tnyezk akr vilgmret sszejtszst,
de ha csak ezek sszfoglalatt nevezzk “Istennek”, bizony az
l Isten, a vilg Teremtje s Ura egszen ms, mint az effle isteneszme,
vagy a megistentett n. Br Isten a felsorolt tnyezkn t is hat,
mgis valamennyien tl van.

17.1.3 A kisiklott apolgia

A teremts gondolata nem termszettudomnyi ttel,
hanem - mint mondottuk - hitgondolat. A teremtst teht nem a
ltezs, hanem a ltrtelme, nem a vilg, hanem
az dv szempontjbl kell megkzeltennk. gy
is mondhatnk: prfcia, mgpedig nem elre nz, hanem a messzi mltba
tekint s mgis jelennket rtelmez prfcia. Ha a szoksos rtelemben
vett trtnetnek vljk, flrertjk. A bibliai teremtstrtnettel
kapcsolatos apologetikai erfesztsek errl az
igazsgrl rendszerint elfeledkeznek.

A korbbi vtizedekben pl., mikor az evolcis
elmlet virgkort lte, iparkodtak azzal a teremtstrtnetet sszhangba
hozni. A hat napot, hat vilgkorszaknak magyarztk, mintha nem is
az Isten ltal val teremts tnye, hanem csak a teremts mikntje
volna a Bibliban fontos. Pedig maga a Biblia inthetett volna vatossgra.

A teremtstrtnet a Biblia elejn hangslyos s alapvet, mgsem
centrlis jelentsg az szvetsgben. (Az 1Mz 2,9b kk. az gynevezett
Jahvista iratba tartozik s szvegezse a kirlyok korbl val. Az
1Mz 1-2,4a pedig a Papi iratbl val s mg fiatalabb. Nem annyira
nll mondanivalja van, inkbb kezdete valaminek.)
- Tovbb az szvetsg ln ll kt teremtstrtnet klnbzik
egymstl, st a rszletezsben bizonyos ellentmondsokat is tartalmaz
(pl. a teremts sorrendje ms az egyik s ms a msik helyen). Ez
vilgosan mutatja, hogy a szentrk nem kozmognit, hanem teolgit
akarnak adni, klnben eltrseket vagy ellentmondsokat nem trtek
volna meg.

Klnsen veszedelmes az apologetikai mesterkeds akkor, ha az a bevallott
vagy be nem vallott hts gondolat mozgatja, hogy a termszettudomny
tekintlyvel igazolni lehet a Biblit, s hihetv lehet tenni a
teremtst. Ilyen emberi “igazols” s “altmaszts”, ppen
hitjellegbl forgatn ki a teremtshitet.

A kt bibliai teremtstrtnet eltrse csak botrnkozs kve lehet
szmunkra, amg egyoldalan a termszettudomny vagy a hitvdelem
szempontjbl prbljuk megkzelteni. De ha nem idegen szempontot
erltetnk r, hanem sajt mondanivalja szndkt kvetjk, egybesimul
a ktfle szveg. A szvetsg a kettt sszekapcsol dvtrtneti
tny. Az els tudsts elkszt jelleg. gy beszl a teremtsrl,
mint az dvtrtnet sznternek megalkotsrl s elrendezsrl.
Az dvtrtnet kls megalapozsa utn a msodik tudsts mr az
istennel val szvetsget jelzi, mint a teremts bels indokt.

17.2 A teremtshit bibliai sszefggsei

17.2.1 A vlasztott np alaplmnye

Ha a teremts hitgondolat, hogy illik bele a Biblia egysges mondanivaljba?
- A Biblia kt rsznek egybefz fnye a szvetsg.
Ezzel fgg ssze a teremtshit.

A Biblia azon kezdi a rszletezst, hogy Isten a koszbl hozta el
a kozmoszt, vagyis a rendetlensg ront hatalmt megfkezve teremtett
rendet s letet. A megzabolzott rvnyl radatbl pl. ltet forrs
s es lett. Ezt a teremt ert tapasztalta az szvetsg npe az
egyiptomi szabaduls tlt csodiban s a pusztai vndorls nevel
prbi kztt.

Ksbb is ez a nagy alaplmny, j meg j formban eljn. Pl. a babiloni
fogsgot gy rti a np, mint a bizonytalan pusztai lt megismtldst;
a fogsg vgt, a hazatrst pedig, mint az egyiptomi szabaduls jralst.
Ez a tbbszrsen megismtldtt hitbeli tapasztalat a pska-nnep
tartalma. E szerint a Teremt Isten egy a Szabadt
Istennel. Teht Isten ment cselekedete az szvetsg kzponti lmnye,
mint ahogy az jszvetsg kzponti lmnye is: Isten ment cselekedete,
Krisztus keresztre fesztse s feltmadsa ltal. A prhuzam nyilvnval.

17.2.2 Az jszvetsgi folytats

Az jszvetsg npe Krisztus munkjt az szvetsgi elzmnyek mintjra,
azok hasonmsakppen rti. Krisztus munkja a teremtsbeli rend vdelme
s harc a teremts rendjnek ellensge: a bn s hall kaotikus eri
ellen. Krisztus az let teremtsbeli rendjt a ront hatalmakkal szemben,
olyan hatkonyan vdi, hogy benne az jszvetsg npe, az jjteremtst,
az jjszletst ismerte fel. Krisztus nyomn, a csf ronts ellenre,
vgl mgis nyilvnvalv vlik a Teremt s Szabadt Isten kirlysga.
Ennek a bizonyossgnak kifejezi s pecstei (a pska mintjra) a
skramentomok. Az, aki ezt megrtette, az fogja a vilg teremtst
s az emberisg kezdeteit is megrteni.

17.2.3 A teremts s a vltsg sszefggse

A teremts nemcsak valami si emlk vagy szent hagyomny a hajdankorbl,
hanem mai, bennnk is megismtld hitismeret,
amely vgigksri az egyes hivt s Isten mindenkori npt egsz lettjn,
trtnetn. Ilyen egysgben kell ltnunk a teremtst a szabadtssal,
hiszen a szabadts tnyeiben ismerjk meg a Teremtt. - Szekts
vilgtagadsba vezet, ha elszaktjuk a kettt egymstl, vagy ppen
ki akarjuk jtszani a szabadtst a teremtssel szemben. Nem e vilgtl,
hanem csak a vilg bneitl kell elszakadnunk. Snak s kovsznak
kell lennnk, hogy bennnk s ltalunk juljon a vilg. A hivre nzve
teht a teremts az Istennel val szvetsg relis alapja.

A teremts s a vltsg nem azonos dolog ugyan, hanem kt klnbz
isteni cselekmny, de a kett - mint mondottuk - szorosan sszefgg
egymssal. Erre az sszefggsre utal nemcsak a szvetsg tnye, hanem
igen foghat mdon maga a teremtstrtnet. Tudvalevleg az els tudsts,
a teremts hatnapos ciklusval a szombat napjra nz, s azt a gondolatot
fejezi ki, hogy a mi fldi munknk, Isten munkjnak rendjbe s annak
fegyelme al tartozik. Munknk ritmust, rtelmt s hatrt vgs
fokon az rkk munklkod Isten szabja meg. A szombat erre a jtkony
beilleszkedsre nevel. (Flre ne rtsk, a szombat hatrt szab jellege,
nem a tudomnyos kutats jogt, hanem csak a kutat ember nistentst,
titnizmust akarja korltozni!)

Kt irnyban v minket a teremts s vltsg egysgekben ltsa: egyfell
mint mondottuk, v az egyoldal pietizmustl, mely elfordul a vilgtl;
msfell a nem kevsb egyoldal aktivizmustl, mely Krisztus nlkl
megy a vilgba.

17.3 A hitismeret s az elmletek

17.3.1 A hatr-krds

Alapttelnk teht az, hogy Isten vilgteremtst csak hinni lehet.
De ht mirt ne lehetne az emberi rtelemnek akkora ereje, hogy kijelents
nlkl, tudomnyos eszkzei latbavetsvel, magtl is rjjjn a
teremts titkra? Ha ezzel a krdssel valaki a teremts affle archeolgiai
dokumentumra gondol, alaposan elvti az idi arnyokat. Amennyiben
a mai tudomnyos becslsek helytllak, az rsos emlkek kora legfeljebb
hatezer esztend, a homo sapiens megjelense szzezer esztend. Hogy
lehetett volna ez az ember a fld megteremtsnek tudatos tanja,
ha a fld kora hrommillird vre tehet, az ltalunk ismert vilgmindensg
kora pedig ngy vagy tmillird esztend? Mint lthatjuk, a visszatekint
becslsekben a nagyon kereken szmtott ezer s szzezer esztendk
utn, ris ugrssal, nem is milli, hanem millird vek kvetkeznek
s ezeknek nyitnya az, amit teremtsnek neveznk.
Ebben a kpzeletet meghalad idi tvolsgban nem “dokumentumokra”,
legfeljebb tapogatz jelleg kvetkeztetsekre pthet a tudomny.

Ms kpet lt a dolog, ha a kijelents ismeretben
tesszk fel az eredetre vonatkoz krdst: Ha ez a vilg Isten teremtmnye,
mirt ne tmogathatnk a hitet az sszel? Mirt ne olvashatnk le
magrl a vilgrl az Isten ltal val teremts jegyeit? - Azrt,
mert kzbejtt a bneset. Az eset olyan hatrt
vont
a Teremt mve s a teremtett vilg kztt, melyet a bns
ember t nem lphet. Isten teremt titkba akkor rtelmi alapon, sajt
szellemi erivel hogyan pillanthat be? A teremts
nagy “kezdet”-nek ismerete az ember szmra elrhetetlen. Lehet-e
a bnt s a szentsget, embert s Istent kzs nevezre hozni? Mert
ezt jelenten a “kezdet”-ig val elhatols.

A tudomnyos kutats trgya, a mr meglev vilg. A vilg keletkezsre
vonatkoz elmletek, csupn a meglevbl val visszakvetkeztetsek,
jelents rszben emberi elkpzelsek, de nem igazolt tudomnyos eredmnyek.
A tudomnyos kutatsnak mindenkor szksge van a kutats tovbbi tjt
tapogat feltevsekre, munkahipotzisekre. Ilyen kisebb vagy nagyobb
tvra szl, tmeneti jelleg segdeszkzk a tudomnyos elmletek.
Ezek az elmletek az eset ltal vont hatron innen
esnek. Ezrt az elmletek a hivnek a Teremtbe vetett hitt meg nem
dnthetik, st nem is zavarhatjk.

17.3.2 Elmlet s tudomny

A tudomnyos elmleteket mindenkor meg kell klnbztetnnk a tudomnyos
eredmnyektl. Az elmlet mg lnyege szerint nyitott, hipotetikus
jelleg; az eredmny pedig, ha valban tudomnyos eredmny, mr lezrt.
De nemcsak az elmleteket, hanem a tudomnyos eredmnyeket is nyugodt
llekkel fogadhatjuk.

Ilyen tudomnyos felfedezs pl. a heliocentrikus vilgkp. Ez vltotta
le az kor ta mrvad deocentrikus vilgkpet, amelynek keretben
helyezkedett el a bibliai emberek mondanivalja is. Az egyhzat ez
az sszefggs tvesztette meg. A helyett, hogy klnbztetett volna
a tudomny s a hit nzpontjai kztt, ellenllt az j vilgkpnek.
Kapott is rte elmarasztal tletet eleget. De itt sem rt klnbztetni.
Ha pl. Luthernek felrjk, hogy (Js 10,12 alapjn) az j vilgkp
ellen nyilatkozott, figyelembe kell venni az eset krlmnyeit. Az
j vilgkp ugyanis nem a kortrs Kopernikusszal alakult ki, hanem
j fl szzaddal ksbb, csak a 16. szzad vgre. Azt sem kellene
elhallgatni, hogy Luther nyilatkozata fehr asztal melletti barti
beszlgetsekben hangzott el. Asztalnak gyakori vendge volt Reinhold,
a wittenbergi matematikus, Kopernikus tanainak egyik els kvetje.
Egyebek kzt szba kerlt az j asztrolgiai tants. Luther azonban-nemcsak
a Biblira hivatkozott, hanem ezeket is mondta: “Manapsg mshol
is gy van: az, aki okos akar lenni, ne fogadja el, amit msok csinlnak;
magnak kell kieszelnie valamit, mint ahogy az az asztrolgus csinlja,
aki az egsz asztrolgit ssze akarja forgatni.” (WA. Ti. 4638.)
me, Luther legalbb annyira trsat is ltott Kopernikusban, mint
amennyire ellenfelet.

Ezzel a hivatkozssal termszetesen nem akarjuk ktsgbe vonni az
j vilgkppel szemben tanstott egyhzi ellenllst. Mgis leegyszerstse
volna a dolognak, ha azt kpzelnk, hogy a Kopernikusknak csak az
inkvizcival kellett megkzdeni a felfedezs elismertetsrt. A
felfedezst cfolta a kzvetlen tapasztalat s az Arisztotelsz tudomnyos
tekintlye is. Jrszt ebben a kzdelemben izmosodott meg az jkor
szellemisge. Az egyhznak viszont ugyanebben a kzdelemben kellett
slyos eltvelyedsek rn rbrednie, hogy a Biblia nem termszettudomnyi
kziknyv, nem a vilg szerkezetrl, hanem a vilg isteni eredetrl
beszl. Ms a clja a termszettudomnynak s ms a Biblinak. Ezrt
volt kishitsg a teolgiai riadalom, mikor rjttek, hogy a Biblia
emberei koruk gyermekei voltak, s mint ilyenek, osztottk koruk vilgkpt.
Aztn kitnt, hogy a vilgkp forradalmi jelentsg kicserldse
nem dntheti meg a hitet, mert a teremtshit fggetlen a vilgkp
vltozsaitl. Az igaz, j idbe telt, mg ezt maga a teolgia is
megtanulta.

Hasonlt mondhatunk az idszmts krdsrl. Mint mr emltettk,
hozzvetleges szmtsok szerint kb. hrommillird vre becslik
a fld letkort. Az ember ennl sokkal fiatalabb. Az izz fldkregnek
ugyanis elbb az letfeltteleknek megfelel hfokra kellett lehlnie.
Az embernek kimutathatan emberi vonsai csak szzezer ve vannak.
Ezek a szmok ma mg inkbb csak becslsek, mg sincs semmi okunk
a tiltakozsra, azrt ha ma jval korbbra taksljk a kezdetet, mint
a Genezis ltal felttelezett hatezer esztend. Mert mirl van sz?
Ha egyszer sikerl majd a fld s a vilgegyetem kezdett s vgt
pontosan kiszmtani, ezek a dtumok csupn termszettudomnyi megllaptsok
lesznek, amelyek semmit sem mondanak s nem is mondhatnak az eredet
s cl
“metafizikai” krdsrl, vagyis a vilg rtelmrl.
Tanulsg: ms az elmlet s ms a tudomnyos eredmny, de ms a tudomny
s ms a hit is.

17.3.3 Tudomnyos vilgkp?

Ha a dolog gy ll, a hit s tudomny sszetkzst az okozza, ha
akr a hit, akr a tudomny rszrl tlkaps trtnik. ne feledjk
a nehezen megtanult leckt: a Biblia nem termszettudomnyi kziknyv,
mely megszabhatn a termszettudomny terletn a kutats mdjt vagy
ppen eredmnyeit. Legynk azonban tudatban annak is, a termszettudomny
sem kizrlagos rtelemben a tudomny. A szekularizmus vilgban ugyanis
hajlandsg van “a tudomny”, mr mint a termszettudomny tlbecslsre,
st blvnyozsra. Ennek lttn indokolt a krds: Van-e a sz szoros
rtelmben tudomnyos vilgkp?

A felelet, ha tfog vlaszt keresnk, krdses lehet. Kopernikusk
korszakos felfedezse voltakppen csak a nap s a hozz tartoz bolygk
mozgsi viszonyaira szortkoz vzlat, melynek
kidolgozsa ma is folyik. Csak tudomnyos-mdszer van, s a vilgmindensg,
mint vgelthatatlan kutatsi terlet. Az, amit “tudomnyos” vilgkpnek
szoktak nevezni, nem tudomnyosan indokolt, tfog s egyrtelm szemllet
a teremts tnyleges arnyairl s legbensbb sszefggseirl, hanem
- ha szernyen szlunk - egyfajta munkahipotzis. Fltevs arrl,
milyennek kellene lenni a vilgnak, hogy teljes
egszben a modern termszettudomny mdszerei ltal magyarzhat
legyen. Jrszt elmleti fltevs s nem lezrt eredmny. Mirt?

A tudomny a trgyait mind a tapasztalattl kapja. A vilg, a lt
teljessge azonban sohasem az emberi tapasztalat trgya. Az ember
csak trekszik a vilg megismersre. Ennek a clnak
szolglatba lltja a tudomnyok egsz sort. De egy olyan tudomny
sincs, amely a maga teljessgben tfoghatn a vilgmindensget.

Ezrt a “vilg”, a maga teljessgben csak eszme, amit sokmilli
tapasztalattal prblunk megkzelteni, a nlkl, hogy egszben tfoghatnk.
Ha a tudomny “vilgkpet” csinl, elhagyja a tapasztalati alapot
s a vilgeszme fltt spekull csupn, aminek tapasztalati prbjt,
igazolst nagyon tredkes rszben adhatja.

Ilyen rtelemben mondjuk, hogy a tudomny voltakppen nem produkl
vilgkpet. A kzhiedelem ezzel a megllaptssal ellenkezik ugyan,
de nem dnti el a krdst. Hogy a lt teljes egszben, egyedl termszettudomnyi
mdszerekkel kimertheten magyarzhat, ez olyan llts, amelyik
tudomnyosan a legkevsb indokolhat. Csak hiedelem s fltevs.
(V. Meljuhin: A vges s vgtelen problmja Bp. 1959.)

Effle hatrmegvon megllaptsok nyomn, elsietett mdon szoktk
vdolni “tudomnyellenessggel” a teolgit. Taln elg annyit
megjegyeznnk, hogy az jkor nagy termszettudsai, Darwinnal bezrlag,
szinte kivtel nlkl teolgit is tanultak s ez a tanulmny nem akadlyozta
ket a termszettudomnyi felfedezsekben. (Hogy az inkvizci hatalmi
politikja hogy “rvelt”, az ms krds.) A kollgiumokat alapt
s szzadokon t az iskolk ezreit fenntart reformtus egyhzat mg
bajosabb volna tudomnyellenesnek blyegezni. A teolgiai hatrmegvonsok,
ha szakszeren trtnnek, csupn azt clozzk: ne csinljunk a tudomnybl
vallsptlkot. Nem arra val.

17.3.4 Hrom alaptpus

Ezek elrebocstsa utn sszefoglaljuk a vilg elllsra
vonatkoz elmleteket. Ha legalbb alaptpusait ismerjk, kevsb
fogjuk sszezavarni azokat a teremtshittel. Hrom alaptpusra vezethet
vissza minden elmlet.

  1. A hylozoizmus felttelezi az anyag eleve val ltezst,
    meg azt, hogy az anyagban leterk rejlettek s rejlenek. Ezek rvn
    nerejbl, magtl llott el a vilg. - A hylozoizmus elmlett
    az ion termszetblcselk fogalmaztk meg elszr. (Thalsz pl. a
    vzben, Hrakleitosz a tzben, Anaximensz a leveg-mozgsban fedezte
    fel az selemet.) Ezt a tant eleventette fel s modernizlta az jkori
    materializmus (Haeckel stb.) A materializmus az jkor fejldselmletvel
    bvlve, mint materialisztikus evolucionizmus azt tantja, hogy a
    kaotikus anyagbl fejldtt ki, immanens erk hatsra a vilg s a
    vilgban az ember. Nincs teht teremts, hanem csak anyag van s az
    anyagban mozgs. Mozgs kzben rendezdtt az anyag harmonikus vilgg.
    A hylozoizmus e szerint nem ismer Teremtt.
  2. Ennek az elmletnek ppen az ellenkezje az emanci
    elmlet. E szerint nem az anyag, hanem az “Isten” az sltez.
    “Isten” lnyege, valami stt s kikutathatatlan termszeti szksgszersg,
    valami knyszer hatsa alatt tlradt s kimltt, mint a tlsgosan
    telenttt kehelybl a habz ital. E szerint a vilg nem Isten akaratbl,
    hanem Isten lnybl llott el s Isten s a vilg
    lnyegben egy. - Emancis elmleten pl minden panteisztikus
    spekulci (pl. az jplatonizmus), st ezen fejldnek ki a misztikus
    rendszerek (pl. Indiban). A klnbsg csak az, hogy a panteizmus
    szerint, minl messzebb folyik a ltforrstl az emanlt vilg, annl
    tkletlenebb, de azrt valsggal ltezik. A misztika szerint pedig
    az emanlt vilg, csak ltszatletet l (affle Maya-ftyol) az egyetlen
    ltezvel, az “Istensggel” szemben. me az emanci meg nem ismer
    teremtst.
  3. Az elmletek harmadik csoportja, a dualisztikus
    elmlet, mely valamikppen a kt elbbit egyesti, s mint a neve is
    mutatja, kt elvbl: “Isten” s az “anyag” elvbl indul ki.
    Ez a kt tnyez kzd egymssal. Itt nincs Teremt, hanem csak (mint
    Platnk neveztk) Demiourgos, alakt mester, aki harcol az sanyaggal,
    s ez az alaktsrt, rtelme s formldsrt folytatott harc kerl
    a teremts helyre (pl. Zoroaszter vallsban). Az gy kialaktott
    vilg, termszetesen nll ltezst s hatalmat lvez az alaktval
    szemben, vagyis “Isten” s a vilg dualizmusa lland marad. Ez
    az elmlet sem Teremtt, sem teremtst nem ismer.

A vilg elllsra vonatkoz elmletek, akr rgi, akr modern alakot
ltenek, a teremtshittel ellenkeznek. Ha ismerjk a tudomnyos kutatsban
betlttt kisegt szerepket, felesleges velk szemben minden apolgia
vagy polmia. St az ilyesmi eleve clt tvesztett dolog lenne, mert
akaratlanul is egy sorba lltan a teremtshitet az elmletekkel,
holott itt kln nem dolgokrl van sz.

17.4 A teremtshit tartalma

Mit foglal magba a teremtshit?

  1. Elszr, hogy a vilgteremts a Szenthromsg Egy
    rk Isten mve. A Genezis-beli teremtstrtnet termszetesen mg
    alig beszl, ha beszl, akkor sem vilgosan szl a Fi s a Szentllek
    kzremkdsrl. Krisztus testet ltse jval ksbb kvetkezett
    be, mint a Genezis-beli teremtstrtnet rsba foglalsa. A Szentllek
    kitltetse pedig mg a Krisztus testet ltsnl is ksbbi esemny.
    Csoda-e teht, hogy a Genezis rja nem beszl vilgosan a Szenthromsg
    msodik s harmadik “szemlynek” a teremts mvben val rszessgrl?A Genezis rthet homlyt eloszlatja vilgos beszdvel az jszvetsg.
    Jnos evangliumnak prolgusbl tudjuk, hogy “minden
    ltala
    (ti. Krisztus ltal) lett, ami lett”.
    - Pl apostol meg azt rja: az Atytl lett a mindensg, s az a
    mindensg Krisztus ltal lett (1Kor 8,6). E versek
    alapjn jogosultsga van annak az exegzisnek, mely a teremt Isten
    “lgyen” szavt, nem egyszer parancsnak vagy rendelsnek tekinti,
    hanem ebben a szban Isten igjt ismeri fel, azt az igt, aki teremt-munkt
    vgzett, mieltt testet lttt volna.

    A trinitrius textusok alapjn viszont a Szentllek teremtsbeli rszessgre
    kvetkeztethetnk. Ezek alapjn meg a Genezis 1,2-ben emltett Isten
    Lelkt a Szentlleknek vehetjk.

    Szval, ha a teremts-trtnetet a Biblia egszbl magyarzzuk, kitnik,
    hogy a vilgteremts a Szenthromsg Egy rk Isten mve. Szintn
    e tants tmpontjul szoktk tekinteni a Genezis 1,26-ban olvashat
    isteni szzat tbbes szm “teremtsnk” kifejezst. A kirlyi
    tbbest az szvetsgi szhasznlat nem ismeri, gy a bibliai sszefggsben
    ez is. bzvst lehet a Szenthromsgra val rejtett utals.

  2. Msodszor azt mondja a teremtshit, hogy a vilgteremts nem vletlen
    szeszly vagy valami knyszersg mve, hanem Isten rk
    vilgterve
    szerint, Isten akaratbl, az 6 isteni szabadsgban
    ment vgbe. Amint olvashatjuk: Teremtetett a vilg “annak eleve
    vgzse szerint, aki-mindent az akaratjnak tancsbl cselekszik”.
    (Ef 1,11) - Isten teht a vilg megalkotsban rk vilgtervnek
    vgrehajtst kezdette el, az blcsessge szerint. Az elkezdett
    mvet be is fejezi.
  3. Harmadszor azt mondja a teremtshit, hogy mindent,
    de mindent Isten teremtett: mennyet s fldet, lthatkat s lthatatlanokat
    egyarnt. “Hat napon t teremt az r az eget s fldet, a tengert
    s mindent, ami azokban van.” (2Mz 20,11) - A lthatatlanokon
    szoktk rteni a lt tvolabbi, kevss foghat rgiit, sszefoglal
    szval az angyalok vilgt. Hangslyozzk azonban, hogy az gynevezett
    stt hatalmak nem a teremtsbl erednek, nem is csak a j hinybl,
    hanem a teremtsben kapott szabadsg gonosz hasznlatbl. Gonoszsguk
    a teremts vilgban azrt veszlyes s megejt, mert “maga a stn
    is tvltoztathatja magt a vilgossg angyalv.” (2Kor 11,14)
    Addig garzdlkodhat, mg a sorsa Krisztusban vglegesen megpecsteldik.
  4. Negyedszer azt mondja a hit: Isten a vilgot semmibl
    teremtette, teht nem csupn valami meglev anyagbl formlta. Ennek
    a dogmatikai ttelnek rsos bizonysga elssorban nem a Genezisben,
    hanem a Rmai levlben (Rm 4,17) van, ahol azt olvashatjuk, hogy a
    teremt Isten “azokat, amelyek nincsenek, elszltja
    mint meglevket.” (V. Zsid 11,3-al.)De mr a Genezis is utal szhasznlatval a semmibl val vilgteremtsre.
    A Biblia els versben olvashat br ige ugyanis a hberben annyit
    tesz, mint valami jat elhozni, alkotni, nem pedig mr meglevt csupn
    alaktani, formlni.

    Termszetesen ez a creatio ex nihilo elkpzelhetetlen szmunkra. Amennyiben
    magyarzni lehet, csak az Isten mindenhatsga magyarzhatja. Akr
    a “semmi”, akr a “kezdet” kifejezssel hatrfogalomhoz rkeztnk.
    Ilyen szavak hallatra legfeljebb valami rszer, negatv rtelemre
    gondolunk, szmunkra a lt tagadsa, holott bibliai sszefggsben
    a Szenthromsg Egy rk Isten lnynek a teremtstl fggetlen, elkpzelhetetlenl
    gazdag rk valsga sejlik fel mgttk. De brmekkora rtelmi nehzsg
    el llt egy-egy ilyen sz, a creatio ex nihilo tana mgis nagyon
    fontos, mert ezzel fejezhetjk ki leghatrozottabban azt az igazsgot,
    hogy a vilg sem nem azonos Istennel, sem pedig nllsga vagy fggetlensge
    nincs Istennel szemben. Mg az anyag sem Istennel versenyz stnyez.

  5. tdszr azt mondja a teremtshit, hogy Isten a teremtsben idi
    formt adott a vilgnak. Amint volt annak kezdete, ppgy lesz vge,
    mert Isten a vilgot az idre s nem az rkkvalsg szmra teremtette.
    - “Az g s a fld elmlnak, elmlik a vilgnak brzatja” (1Kor
    7,31). A vilg teht mulandsga tekintetben is klnbzik s ugyanakkor
    klnbzsgben is fgg az rkkval Istentl. Isten meglehetne
    a vilg nlkl, de a vilg nem lehet meg nlkle.Midn Isten idi formt adott a vilgnak, nem mint maga is idben
    ltez teremtett, hanem az idt is teremtette. “Volt-e valaha
    is id, amit nem Te teremtettl volna?” - krdi goston a Vallomsokban
    s igenl vlaszt ad a krdsre (XI-XIII. k.) Nem az id fogja t Istent,
    hanem Isten valsga fogja t az idt. Ezrt a mi idnk mgtt nem
    valami idtlensg, hanem Isten rkkvalsga ll. Termszetesen nem
    is mrhetjk Istent a mi idfogalmunk szerint; a “ma” mst jelent
    a mi ltnkre nzve, mint az ltre. (V. Zsid 5,5 s Zsolt 90,4)

    A vilg idi voltval kapcsolatos trbelisge is. Szmunkra a trbelisg
    korltokat jelent; Isten mindentt jelenvalsga fell ll e korltozson:
    a vilg tere, akrcsak idi volta nyitott az szmra - Van-e egyltaln
    a vilgegyetemnek hatra? A dogmatika igenl vlaszt az ideolgusok
    tagadni szoktk: Nincs, mert ha vgesnek minstenk a vilgot, felvetdik
    a mg knyesebb krds: Ki, vagy mi van akkor mgtte? Viszont ppen
    ideolgiai szempontbl a vilg vgtelensge is agglyos lehet. Hiszen,
    ha vgtelen, hogy foghatja fel a vges elme? Pedig ideolgiai elv
    a vilg megismerhetsge.

  6. Hatodszor a teremtshit azt mondja: az egsz vilg ma is a teremt
    Isten tulajdona. Nemcsak azrt, mert valamikor,
    az idk kezdetn az Isten teremtette, hanem azrt, mert Isten ma
    is
    a vilg teremtje. Nem a semmi van a vilg s az let mgtt,
    hanem a mindensg teremt Ura. - A teremtshit teht nemcsak egy
    mltbeli esemny elismerse, hanem jelenval, aktulis hit, mely bizonyos
    a fell: egyedl Isten tarthat s tart is ignyt teremti jognl
    fogva e vilgra s minden benne lre. Felemel erej bizonyossg
    ez: a vilg nem gazdtlan, nem a sorshatalmak jtkszere, nincs semmi
    nknynek kiszolgltatva, teht helyzete nem remnytelen.
  7. Vgl hetedszer, e vilgnak rtelme s clja nem
    nmagban keresend, hanem Istenben. pedig nem
    valami semleges teremtmnyi lt s sorsra hagyott esemnysorozat
    beindtja, hanem mvnek rtelmet s clt szabott. Azt, hogy a vilg
    az dvtervnek, szvetsgnek s az ebben felragyog dicssgnek
    sznhelyl szolgljon. “s lt Isten, hogy minden, amit teremtett
    vala, m igen j” (1Mz 1,31). Isten eme tletbl ltjuk, hogy
    a vilg, cljnak s rendeltetsnek megfelelen j. A fld teht,
    ahol hivatsunkat kell betltennk, nem “keser levben forog”,
    nem cltalan dolog, hanem hatrozott s biztos cl fel halad. Ezt
    a clt Krisztusban ismerjk fel.A teremtshit szembefordul a pesszimizmussal, mely hajlamos az ember
    sajt csdjt thrtani: Isten csdjnek, illetve a teremts csdjnek
    feltntetni. Ez a szembeforduls azonban nem valami felsznes optimizmus
    jegyben trtnik. A hit jzanul ltja a vilg rnyoldalait, nemcsak
    fnyoldalait. Hlt rez a napi kenyrrt, az letfelttelekrt, a
    fld s let gazdag szpsgrt, hogy az “egek beszlik Isten dicssgt”
    (Zsolt 19,2). De bernykolja az rmket a betegsg s hall. Ezek
    eredete - tudja - a teremts els szakaszig nylik vissza (1Mz
    3,22). De azt is tudja, hogy a fld a bn folytn htlensg s gyllet,
    gyilkossg s hbor, elnyoms s kizskmnyols sznterv is vlhat,
    kisebb-nagyobb mrtkben vlik is. Mindez azonban nem a teremts,
    hanem a megrontott teremts sajtja.

    Az optimistk s pesszimistk a vgs kvetkeztetst a jra-rosszra
    vonatkoz tapasztalatokbl s megfontolsokbl vonjk le, alkatuktl
    s kedlyktl fggen. A hit szeme messzebbre lt: az aki a srkkal
    val egytt-srsra s az rvendezkkel val egyttrvendezsre int,
    az magra vllalta e vilg nyomorsgt s ktsgeit, rmt s remnyt.
    Isten a Krisztusban a bukott vilg gyt sajt gyv tette. Ebbl
    tpllkozik a keresztyn let derje. Ez a der rteti meg velnk
    a teremtskor elhangzott isteni szzatot: “m, igen j.” Szzatval
    Isten “zabolt vetett az ember szjra”, hogy az ember ne csrolja
    azt, amit Isten jnak nyilvntott.

Mint lthatjuk, az egyhzi tants minden mozzanatban arra utal:
a teremtshit nem a rgmltba-rvedezs, hanem jelenlegi gy, mindnyjunk
gye.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!