16. Az rkkval Isten
16.1 Jzus Krisztus Atyja
Ebben a paragrafusban az Atyaistenrl, mint a Szenthromsg Egy rk
Isten els “szemlyrl” szlunk.
Isten azrt lehet neknk Atynk, mert elzleg mr az kijelentjnek,
Jzus Krisztusnak Atyja. Errl az rk viszonyrl mondja Jzus: “Amiknt
ismer engem az Atya, n is ismerem az Atyt.” (Jn 10,15) Ezrt mondhatja
azt is: “Ha engem ismerntek, az n Atymat is ismerntek.” (Jn
8,19) Vagy ms vltozatban fogalmazva: “Aki engem ltott, ltta
az Atyt”. (Jn 14,9) Fknt Jnos evangliuma ontja a hasonl mondsokat
(1,18; 5,27 s 37; 6,46; 17,25) de ugyanez a gondolat elfordul az
apostoli levelekben (1Jn 2,23; 2Jn 1,9) s a szinoptikus evangliumokban
is. Mtnl pl. azt olvashatjuk: “Senki sem ismeri a Fit, csak
az Atya, az Atyt sem ismeri senki, csak a Fi s akinek a Fi akarja
megjelenteni.” (Mt 11,27)
Mint ahogy komolyan vettk az elz paragrafusban azokat a bibliai
verseket, melyekben Jzus megklnbzteti magt az Atytl, ppgy
komolyan kell most vennnk azokat, melyek viszont az Atyval val
egysgre mutatnak. A most idzett versek, mg
hatrozottabban alhzzk azt a korbbi ismeretnket, hogy Istent,
mint teremt Atynkat nem ismerhetjk meg Jzus Krisztus megkerlsvel,
az segtsge nlkl. Isten ugyanis nem azrt Atynk, mert teremtett,
hanem azrt, mert Jzus Krisztus Atyja, s Jzus Krisztus befogadsa
ltal jjszl minket a fisgra. A Fiban vlunk adoptlt fiakk.
Ehhez a bibliai felismershez szigoran ragaszkodnunk kell. Ne gy
kpzeljk teht a dolgot, hogy az emberisg mr Jzus Krisztus eltt
magtl “rjtt”, a vilg szp rendjbl a Rendez ismeretre,
mondjuk filozfiai ton visszakvetkeztetett a Vgokra, a “Teremtre”
s aztn jtt Jzus Krisztus, aki ezt a mr ismert valakit “Atynak”
nevezte el. Mg egy olyan emelkedett s megvesztegeten tiszta istenideval
szemben is, mint amilyen a platni istenidea, ragaszkodjunk a bibliai
felismers kizrlagossghoz. Jzus Krisztus nem egy ilyen istenidet
magyarzott meg, vagy formlt keresztyniv. Krisztus szemben ez
az istenidea is csak listen, s a termszeti ember
magagyrtotta blvnyaival egy sorba tartozik. - Neknk ma mr a
szekularizmus folyamata is tanstja, mennyire nincs termszeti istenismeret:
termszettudomnyosan kpzett, gondolkoz emberek jutnak el addig
a kvetkeztetsig: nincs Isten. Jzus Krisztus nem a mi homlyban
tapogatz termszeti istenismeretnkkel foglalkozott, hanem az ismeretlen
Atyt jelentette ki. Isten csak e kijelents
ltal lehet a mi Atynk. Ez a dolgok bels rendje.
Ms teht Isten atyasgnak rtelme Krisztusra s renk nzve. A kt
atyasg kztt lev klnbsget maga Jzus gy jelezte: “Felmegyek
az n Atymhoz s a ti Atytokhoz, s az n Istenemhez s a ti Istenetekhez.”
(Jn 20,17) - me , aki egybknt mg bnssgnk tkban is kzssget
vllalt velnk s a hallt szenvedte el rtnk, ezen a ponton megklnbzteti
magt tlnk.
16.2 Az atya-fi viszony hrom esete
A pldakppen idzett szentrsi helyek, Isten atyasgnak elsdlegessgre
utalnak, arra, hogy a Jzus Krisztus Atyja. Mert Isten a Jzus Krisztus
Atyja, ezrt atyasga isteni lnynek rk ltmdja. Isten rkkval
atyasgrl szlva, ismt a Trinits krdsnl vagyunk. Isten, mint
rkkval Atya, a Trinits els “szemlye”, a fons deitatus,
az istensg forrsa.
A rgi dogmatikusok ilyen elnevezsekkel fejeztk ki elssgt: Isten,
mint rkkval Atya, az Autotheos, Anarchos, Ingenitus, Nullo origenem
habens, a se ipso existens (ezrt “aseits”-t emlegettk), a Szenthromsg msik kt ltmdjnak szerzje.
Ilyen alapon azonban nem szabad rang vagy rtkbeli klnbsget tenni
a hrom ltmd kztt. Mr a trinitstanbl tudjuk: a hrom ltmdban,
isteni mivoltukat tekintve, nincs s nem is lehet semmi egyms fl,
illetve egyms al rendels. Az Atya, Fi s a Szentllek egylnyeg.
Az egysgen bell azonban eredetbeli klnbsg van: Fi az Atytl
szletett, a Llek pedig az Atytl s a Fitl szrmazott. Ebben
az rtelemben mondottuk, hogy Isten, mint rkkval Atya, a Szenthromsg
msik kt ltmdjnak szerzje. Ez a szerzsg a teremt s teremtmny
kztti viszony sszehasonlthatatlan skpe, mint ahogy a teremt-teremtmny
viszony meg, a fldi apa-fi viszony sszehasonlthatatlan skpe.
Azrt mondjuk sszehasonlthatatlannak, mert minsgileg klnbz
viszonyokrl van sz.
- Els esetben a Trinitson belli idtlen viszonyrl, az Atyaistennek
a Fiistenhez s a Szentllekistenhez val rk viszonyrl. (Teht
itt Isten viszonylik Istenhez.)
- Msodik esetben Teremt Atynk, hozznk, emberekhez val viszonyrl.
(itt Isten viszonylik emberhez.)
- Harmadik esetben pedig a fldi atynak a fihoz val viszonyrl.
(itt ember viszonylik emberhez.) - De ez a hrom viszony a maga
sszehasonlthatatlansgban is sszefgg egymssal:
Az els skpe a msodiknak, a msodik viszont skpe a harmadiknak.
Mirt kell ezt a hrom viszonyt megklnbztetnnk? Azrt, mert a
megklnbztetsbl ltszik, hogy Istennek renk vonatkoz atyasga
nem valami pldtlan dolog, hanem egy Istenen belli rk vonatkozsnak,
illetve trtnsnek fldi msa. Annak a msa, hogy Isten (megelzleg
mr) rkkvalsgtl-rkkvalsgig Atyja a vele rkkvalsgtl-rkkvalsgig
egylnyeg Finak. Gylekezeteink ezt az rk viszonyt nem ismerik
s Istennek a Fira vonatkoz atyasgt tvesen, a karcsonyi trtnettel
kapcsoljk ssze.
Istennek a trinitson-belli atyasga direkt rtelm,
de amint ezt az atyasgot a Trinitson kvlre, teht mirenk vonatkoztatjuk,
az atyasga nyomban indirekt rtelmv vlik.
Mi ugyanis nem lehetnk az atyasgnak kzvetlenl rszesei, mint
ahogy a Fi kzvetlenl rszese, hanem csak kzvetve, a kijelentsen
t, vagyis a Fiban a Szentllek ltal. Istennek atyasga renk vonatkozan
teht nem elsdleges, hanem csak msodlagos jelensg. Msodlagossgban
kell megismernnk, ha nem akarjuk flreismerni.
16.3 Az isteni egysg tanbeli megrzse
A ktfle atyasg: a Fira s a renk vonatkoz atyasg megklnbztetse,
s az utbbinak az elbbibl val levezetse: az isteni egysg tanbeli
megrzsnek a legfbb biztostka.
Ha azt vlnk, hogy mi szintn direkt rtelemben vagyunk az rkkval
Atynak fiai, akkor volna szmunkra egy Atyaisten, amellett egy kln
Fiisten, st egy kln Szentllek Isten is, szval
hrom kln Isten. Ha azonban tudjuk s szem eltt tartjuk, hogy mi
csak indirekt rtelemben vagyunk fiak, amennyiben csak
a kijelentsben ismerhetjk meg Istent, mint Teremt Atynkat,
akkor ez az ismeret mr magban zrja a Finak s Szentlleknek
az ismerett is. Teht nem hrom klnbz Istent ismerhetnk meg,
hanem a Szenthromsg Egy rk Istennel van tallkozsunk.
De ugyanebbl a kijelentsbl tudjuk meg azt is, hogy nemcsak az Atya
teremt, hanem vele egytt teremt a Fi is, s a Szentllek is. Viszont
az Atya nemcsak teremt, hanem kiengesztel s megvlt is. A kijelents
ugyanis nem hrom klnbz funkcit betlt hrom isteni rsz egymsmellettisgrl
beszl, hanem a megoszthatatlan egy Isten dolgairl. A rgiek ezt
gy fejeztk ki: Opera Trinitatis ad extra sunt indivisa.
A Trinits kifel hat munkinak megoszthatatlansga nagy horderej
ttel. rvnyestst ppen az atyasg rtelmnek levezetse szolglja.
A dogmatrtnet tansga szerint, valahnyszor elmulasztottk ezt
a spekulatvnak ltsz levezetst, s nem msodlagossgban ismertk
meg Isten renk vonatkoz atyasgt, nemcsak hromfel (triteizmusra)
bomlott Isten egysge, hanem annak is lehetsge nylt, hogy a sztbomlott
hrom isteni szemly kzl egyet kivlasszanak, a msik kettt viszont
mellzzk.
gy pl. a felvilgosods a teremt Atyt,
a pietizmus Jzus Krisztust,
arajongk meg a Szentlelket
vlasztottk, s mindenik esetben tbb-kevsb mellztk a Szenthromsg
msik kt szemlyt. Ez az eljrs azonban kptelensgre vezet, mert
az Atya nem a mi Atynk a Fi s a Llek nlkl.
A Fi sem lehet dvzt, s a Llek sem lehet Vigasztal az Atya nlkl.
16.4 A Trinits szemlyei thatjk egymst
Fejtegetseinkkel kapcsolatban felmerlhet a krds: hogy ha Istennek;
mint teremt Atynak megismerse csak msodlagos s kzvetett ismeret,
akkor vajon nem nagyon relatv jelleg-e, ppen
az Atyaistennek, mint Teremtnek ismerete? - Tulajdonthatjuk-e
egyltaln az Atyaistennek a teremts munkjt, mikor tudjuk, hogy
ebben a munkban rszes a Fi is, meg a Szentllek is? Vajon az opera
Trinitatis ad extra sunt indivisa elve nem tiltja-e meg, hogy mi ezt
az isteni munkt az Atynak, amazt pedig a Finak stb. tulajdontsuk?
Ezekre a krdsekre azt feleljk, hogy Isten munkinak az Atya, Fi
s Szentllek kztt val sztosztsa csakugyan relatv jelleg, de
relatv mivoltban is helyes s fenntartand ismeret. Relativitsa
csupn azt jelenti, hogy nem kizrlagos, nem kimert
s nem teljes ismeret, de azrt rsz szerinti mivoltban is fontos
s igaz ismeret.
Igazsga nyomban kitkzik, amint nhny konkrt pldra hivatkozunk.
Nem mondhatjuk pl., hogy az Atyaisten halt vltsghallt a Golgotn,
de azt sem, hogy a nzreti Jzus, vagy a pnksdi Llek teremtette
az eget s a fldet. - Igaza van viszont az Apostoli hitformnak,
mely nem ms, mint Isten munkinak a Trinits hrom szemlye kzt
val “sztosztsa”.
Az Apostoli hitforma igazsga azonban kiegsztsre
szorul, amennyiben az Atya nemcsak az els, hanem a hitvalls msodik
s harmadik cikkelynek is alanya, vagyis ezt a “sztosztst”
mindenkor egy nagy egysgen bell kell elkpzelnnk, s ppen erre
az egysgre utal az opera Trinitatis ad extra sunt indivisa elve.
A Trinits szemlyei ugyanis klcsnsen thatjk egymst.
Ezrt a trinitstan trgyalsakor az a feladat, hogy megmutassuk (mr
amennyire a kijelents alapjn megmutathatjuk) az egysgben a klnbzsget
s a klnbzsgben az egysget. Ha ezt sikerl megmutatnunk, akkor
kitnik, hogy a trinitstan nem valami nyugv llapot, hanem mozgst,
trtnst, letet akar kifejezni. Nem statikus, hanem dinamikus jelleg.
|