V. rsz: AZ ATYAISTEN.
15. Isten Atyasga
15. Isten Atyasga
15.1 A megismers tja
15.1.1 A hagyomnyos t
Kt vgletes, de egyarnt tves istenkp van, amit a kijelents lehetetlenn
tesz.
- Az egyik, hogy Istent mint mennyei Atyt olyan lnynek kpzeljk,
mint valami magasabb rend embert. Maga a Biblia
is beszl Isten kezrl, karjrl szemrl, arcrl, flrl stb.;
mskor meg emberi indulatokat tulajdont neki (Isten haragszik, rl
stb. pl. 4Mz 6,26; Mik 27, 8; Zsolt 86,1; 102,26; 34,16; s 59,1:
Mt 4,4).Ezek az gynevezett antropomorfizmusok ketts clt szolglnak: egyfell
az isteni mindenhatsg, mindentt-jelenvalsg, gondvisels, tlet
stb. szemlltetsre valk, msfell Isten szemlyes valsgnak hangslyozst
szolgljk. Kifejezik, hogy Isten nem valami sztkdl eszme s lte
nem olddik fel sem a termszetben, sem a mi bels vilgunkban, mint
a panteistk, illetve misztikusok gondoltk, hanem sajt isteni ltt
l szemlyisg. “Jllehet, bizony nincs messze egyiknktl sem.”
(Csel 17,27) Az antropomorfizmusok teht az istenismeret tmpontjai.
De ha nem ismerjk clzatukat, knnyen nclv fajulnak s flrertsre
vezetnek: Istent magasabb rend embernek kpzeljk, aki alapjban
vve kznk val, egy velnk s csak arnyain mlik, hogy nem mi vagyunk
felette, hanem az Urunk. Ez az elkpzels, teht csak mennyisgi
klnbsget ttelez fel Isten s ember kztt. Ilyen a kpzmvszetek
Isten-brzolsa, s ez adta az alaptletet a Feuerbach ateizmusba
torkoll vallskritikjhoz is.
- A msik tves elkpzels ennek ppen az ellenkezje, az, hogy Isten
a sajt ltbe zrkz, tlnk merben klnbz,
renk nzve tvoli s idegen lny.Ez az elkpzels is bibliai alapokra hivatkozik, hiszen az rs tbbszr
emlti Isten lthatatlan voltt: “Az Istent soha, senki nem ltta”.
(Jn 1,18; Kol 1,15 stb.) “hozzfrhetetlen vilgossgban lakozik”.
(1Tim 6,16) “Kicsoda olyan, mint te Uram?” (Zsolt 35,10) “Senki
sem hasonlthat hozzd.” (Zsolt 40,6; Jer 10,6 par.) Annyira klnbzik
tlnk, hogy mint maga mondja: “Az n gondolataim nem a ti gondolataitok,
s nem a ti utaitok az n utaim. Mert amint magasabbak az egek a fldnl,
akkppen magasabbak az n taim taitoknl, s gondolataim gondolataitoknl!”
(s 55,8 k.)
Ha az elbbi tpus csak mennyisgi klnbsget kpzel Isten s ember
kztt, az utbbi thidalhatatlan minsgi klnbsget vl. Isten
“az egszen ms”. tl van a vilgon, mint a vilg eredete, minden
ltezs forrsa. Mi csak azt tudjuk elmondani, mi nem
az Isten. nem anyag, nem test, nem ember, nem angyal, nem vilg,
egyltaln nem olyan, akit megnevezhetnnk. Minden pozitv megllapts
a vges vilgba vonn le t, amit vgtelensge nem tr. Nem is beszlhetnk
rla, mert a maga valsgban kimondhatatlan, meghatrozhatatlan,
vilgon tli. Ilyen irnyban mozog pl. a keresztyn talajon is kvetkre
tallt Plotinosz-fle negatv teolgia. De ilyen gyakran a kltk,
pl. Ady Isten-kpe.
- A Biblia a kzeli s az idegen, a hozznk hasonl s a megkzelthetetlen
istenkpet egysgbe fogja, s hamis egyoldalsgukat eleve kizrja.
A kijelentsben ugyanis gy mutatkozik meg Isten, mint felttlen r,
mgpedig a mi Urunk. “n vagyok az r, a te
Istened.” (2Mz 20,2) - Valban egszen ms,
mint mi: r, az egyetlen r, de mgis kzvetlen kapcsolatban vagyunk
vele, mert uralma ignybe vesz minket, szemly szerint renk
vonatkozik. Nem valami sorsszer vak s stt hatalomrl van itt sz,
hanem az isteni n szemlyes jelleg uralmrl, mely tbb mint hatalom;
a hatalom csak eszkz a kezben. Teht mind a kt vgletben ott van
az igazsg magva: Isten kzeli is, tvoli is. Mieltt azonban ennek
kifejtsre trnnk, szmolnunk kell azzal az j helyzettel, mely
a felvilgosodssal kezddtt el.
15.1.2 Az t j llomsa
Kant szerint csak azt ismerhetjk meg, amit rzkszerveinkkel felfoghatunk
s rtelmnkkel feldolgozunk. Isten azonban nem valami rzkszerveinkkel
hozzfrhet adottsg; ltt sem nem llthatjuk, sem nem tagadhatjuk.
Csak a bennnk megszlal erklcsi trvny ksztet a ltezsre val
gyakorlati kvetkeztetsre. Ezzel felvetdtt a krds: Isten rzkfeletti,
metafizikai valsg-e, vagy pedig csak a mi gondolkozsunkban ltezik?
Kant az elbbit felttelezi, az jkori ateizmus az utbbit vli, s
Feuerbach, Darwin, Haeckel, Nietzsche s msok segtsgvel leszereli
a metafizikai istengondolatot. Mi kerl az Isten valsga helyre?
A metafizikt az jkori termszettudomny a maga vilgkpvel ptolja.
Radsul elnk tlalja korunk vvmnyait, az let knyelmt szolgl
jabbnl jabb tallmnyait, tletes technikai megoldsait, amelyeket
mindnyjan hasznlunk. letberendezsnk, krnyezetnk a diadalmas
ember ateista letrzst sugallja: A vilg sajt trvnyei szerint
mkdik, s az istengondolat kikapcsolsval is boldogulhatunk. gy
ltszik, nincs knyszert ok az Isten-krds felvetsre. Jean Paul
s Nietzsche ta, hol klti, hol blcseleti formban “Isten hallrl”
beszlnek, legalbbis az rkltt istenfogalmat illetleg. Ezt a beszdet
nemcsak Keleten, hanem Nyugaton is az egyre resed templomok ltvnya
festi al.
A teolgia szmot vet az j helyzettel s nemcsak felismeri a tnyeket,
hanem magyarzza is. Isten lte azrt bebizonythatatlan, mert amit
mi egyltaln demonstrlhatunk, az legfeljebb a vilg egy darabja,
de nem Isten. mg gondolatainkban sem trgyiasthat. Minden trgyiastsi
ksrlet valami blvnyt eredmnyez, akr anyagbl, akr eszmkbl
faragjuk. De mindenfle blvny messze esik az l Istentl.
Ezzel a felismerssel a teolgia oda jutott el, ahov a modern mvszet.
Napjaink mvszete is bels vlsgbl szletett. Az alkot ember rbredt,
hogy a legnagyobb igyekezettel s rtermettsggel kszlt valsgbrzols
sem adhatja vissza tkletes hsggel a valsgot. Ezrt most mr
nem is a valsgot akarja festett s faragott kpekben brzolni,
hanem a valsg re gyakorolt hatst, impresszijt. Az impresszionistk
nyomdokain kialakult a “trgyiatlan”, nonfiguratv, absztrakt
mvszet. Ennek megfelelen a teolgus sem Istenrl, mint trgyrl
beszl most mr, hiszen Isten nem trgyiasthat, hanem Istennek az
emberre gyakorolt hatsrl. A teolgia lassan, szrevtlen felolddik
az emberi lt elemzsben, egyfajta humanizmusban.
Ebben az eljrsban voltakpp nincsen semmi rendkvli, hiszen minden
nagy stlusramlat tudatosan vagy ntudatlan ott tkrzdik a kor
teolgiai gondolkozsban. A barokk teolgiai msa az ortodoxia, a
klasszicizmus a racionalizmus s liberalizmus, a romantik az lmnyteolgia
stb. A fentebb vzolt j teolgia azonban egzisztencialista
humanizmusval megneheztette s mig is zavarja annak az alapvet
barthi felismersnek rvnyeslst, hogy mi csak azrt beszlhetnk
Istenrl, mert Isten maga beszlt s beszl velnk igjben. Isten
teht nem valami sztkdl eszme, nem mitolgiai vagy metafizikai
jelensg, hanem szemlyes valsg, aki tnyekben, esemnyekben jelentette
ki magt. Nem azrt, mert csodlatunk trgya akar lenni, hanem hogy
letnk rszese, rtelme, ura, a haland vilg remnysge legyen.
15.1.3 “n vagyok az t”
Kicsoda ez az r, aki uralkodik rajtunk? Nagyon jellemz a Biblira,
hogy ennl a krdsnl, nem valami trtnettl elvonatkoztatott valsgra,
hanem az emberi trtnet kells kzepre mutat, mondvn: a nzreti
Jzus az r, a magt kijelent Isten. Nem a “kzeli” s “tvoli”
Istenre vonatkoz bibliai helyek elvont dialektikjbl, teht nem
filozfiai eljrssal, egy dialektikai folyamatbl vezetjk le az
istenfogalmat, hanem egy trtneti folyamatbl, az dvtrtnetbl
ismerjk meg az Istent, kzelebbrl e trtnet hordozjbl s rtelmet
adjbl: Jzus Krisztusbl.
A nzreti Jzus az r. Ez a felelet nem magtl rtetd, mint ahogy
sohasem volt-s sohasem lesz magtl rtetd. Mr maga az jszvetsg
kifejezsre juttatja, hogy az ember-Jzus nem okvetlenl egyenl Istennel,
csupn egyenl lehet vele. Ha az jszvetsg ezt
a (Llek ltali!) lehetsget mgis valsgnak veszi s a Nzretit
valsgos Istennek vallja s Kyrios-knt emlegeti, ezt az elnevezst
elssorban nem re, hanem valaki msra
vonatkoztatja.
A szinoptikus evangliumokban a nzreti Jzus egsz lnye Istenre-utals.
Tantsaiban s cselekedeteiben nem a maga orszgt, hanem Istennek
az orszgt hirdeti. Megklnbzteti magt Istentl,
midn a gazdag ifjt kiigaztja: “Mirt mondasz engem jnak? Senki
sem j, csak egy, az Isten.” (Mk 10,18) - De nemcsak szemlyt,
hanem akaratt is hatrozottan megklnbzteti
az Istentl. A Gecsemn-kertben gy imdkozik: “Mindazonltal
ne gy legyen, amint n akarom, hanem amint te.” (Mk 14,36) Tbbszr
imdkozik az engedelmessgrt. A kereszten pedig gy kilt fel: “n
Istenem, n Istenem, mirt hagytl el engemet?” (Mk 15,34) 6 szolga
(Mk 12,18), s akit a szinoptikusok Istennek neveznek, az elssorban
nem , hanem a “mennyei Atya”.
Az Atya s Fi megklnbztetsnek nhol egszen meglep s els tekintetre
szinte mg Jzus istensgt is krdsess tev kifejezseivel tallkozunk.
A vgidkrl pl. ezt mondja Jzus: “Arrl a naprl s rrl pedig
senki semmit sem tud, sem az gben az angyalok, sem a Fi, hanem csak
az Atya” (Mk 13,32). Az ilyen les megklnbztets a ksbbiekben,
mikor az Atya s Fi egysgrl lesz sz, zavart is okozhat, azrt
j, ha mindjrt idzzk Klvin magyarzatt az Evanglium-harmnibl:
“Hogy Krisztus, mint ember nem tudta az utols napot, ez ppoly
kevss rontja le az isteni termszett, mint az, hogy haland volt.
Nyilvn az Atytl nyert tisztre van itt tekintettel, mint az esetben
is, amikor azt mondta: Nem az dolga ezeket vagy azokat a jobbjra
vagy baljra ltetni. Kzbenjrknt szllt le
hozznk; mg e megbzatst teljestette, nem adatott meg neki az,
amit ksbb, a feltmads utn kapott meg: akkor
adatott neki teljes hatalom mennyen s fldn.” Az ilyen bibliai
helyek nem htrafel, hanem elre nzni tantanak!
Jnosnl olvashatjuk a teolgiai harcokban sokszor idzett mondst:
“Az n Atym nagyobb nlamnl.” (14,28) - Ugyanitt Jzus egy
imjban az Atyrl, mint “egyedl igaz Istenrl” beszl. (17,3)
- Pl is Jzuson tl, az Atyra mutat. “A mi Urunk Jzus Krisztusnak
Istenrl” szl (Ef 1,17), mshol meg arrl, hogy “minden frfinak
feje a Krisztus… Krisztusnak feje pedig az Isten” (1Kor 15,3),
s, hogy Krisztus “tadja az orszgot Istennek s Atynak” (1Kor
15,24). “Jzus Krisztus r, az Atyaisten dicssgre.” (Fil 2,11)
Hasonlkppen beszl a Zsid levl is (1,3; 3,2).
Jzus uralma, mint e bibliai idzetekbl ltszik,
csak az Atyaisten uralmnak megjelense, az Atyaisten uralmnak
gyakorlsa. - Kicsoda az Atya Isten, mit akar s mit mvel az emberekkel?
Ennek kzlse, kpviselete s vghezvitele, ez
a Jzusnak tulajdontott istensg lnyege. “Meg kell ismernnk -
hirdeti Luther -, hogy Krisztus az igazi levl, az aranyknyv, amelyben
olvassuk s ltvn tanuljuk az Atya akaratt.” Jzus “az atyai
szv tkre.”
15.2 Kit jelent ki Krisztus?
15.2.1 nmagra nzve
Mit ltunk mi Jzusban, az atyai szv tkrben? Milyennek
mutatja a Krisztus-kijelents Istent, az Atyt? Ki a “mi Urunk Jzus
Krisztus Atyja?” - Feleletadsnl mdszerl knlkozik a filolgiai
eljrs. Ismerem ezt a szt: atya; elemzem teht
jelentstartalmt. Eszerint az atya letnkben gynyrkdik, hibinkat
jsgosan elnzi, tainkat egyengeti, biztonsgunkat rzi stb. Az
atya szt lehet nagyon tetszetsen, pletesen s nknyesen elemezni.
Ettl azonban merben klnbz eredmnyt hoz a teolgiai
eljrs, vagyis ha megkrdezzk az jszvetsget. Az jszvetsg sokkal
kemnyebb rtelemben veszi az atya szt s egszen
mskpp rtelmezi. A mennyei Atya nem gynyrkdik a mi letnkben,
hibinkat nem nzi el, hanem megtli, utunkat visszafordtja s ppen
ebben az letben val biztonsgunkat veszi el. - Egy rvid bibliai
szemle mindjrt bebizonytja ezt. Arra figyeljnk: hogyan
mutatkozik Jzus letben a mennyei Atya?
A szentrk Jzusban a Jehova szenved szolgjt ismertk fel (Csel
8,26). Lersuk szerint Jzus egsz lete a szenvedsbe s hallba
sodrd let. “Megalzta magt, engedelmes lvn mindhallig, mgpedig
a keresztfnak hallig.” (Fil 2,8) Engedelmessge teht szenved
engedelmessg. Ezrt az engedelmessgrt magasztalta fel t
Isten, s ezrt ajndkozott neki olyan nevet, mely minden nv fltt
val, s ez a nv gy hangzik: “r Jzus Krisztus” (Fil 2,9-11).
- Csak a hallon tl mutatkozik meg a dicssge:
a feltmadott Krisztus fnyessge ragyogja be a nzreti Jzust, s
ebben a fnyben az Atyaisten kijelentse. Azt,
aki gy jelentette ki magt a Jzusban, azt nevezi
a hiv Abbnak, azaz Atynak. (Gal 4,6; Rm 8,15) Ezt az Atyt ltja,
aki Jzust ltja. (Jn 14,7 k.)
15.2.2 Renk nzve
Az Atyaisten ismerete teht Jzus ltal lehetsges. De mit jelent
ez renk nzve? - Jzus trtnetnek renk val
vonatkoztatst. A hitet, mint benne s vltsgmvbe vetett hitet,
az kvetst, vagyis az nmegtagadst s a keresztnek felvtelt
(Mk 8,34); jelenti tovbb a keresztsget, mint a Jzus hallba val
mertst s j letre szletst, az jjszletst. Keskeny t s szoros
kapu: a hall kapuja az, mely az letre vezet.
Az ilyen bibliai megfigyelsekbl levonhatjuk azt a fontos tanulsgot:
az ember, gy amint van, n e m Isten gyermeke, s az embernek, gy
amint van Isten nem Atyja. Az Atya-nv nem csupn jelz, amit mi aggatunk
Istenre, azon az alapon, hogy fldi viszonylatban mr ismernk valamifle
atyasgot. Mi, szletsnk szerint nem gyermekei, hanem teremtmnyei
vagyunk Istennek: factus s nem genitus.
Mr az szvetsgben is azt olvashatjuk, hogy Izrael sem termszet
szerint jutott istenfisgra, hanem azltal, hogy Isten t a npek
sokasgbl fisgra kivlasztotta s elhvta (Hs
11,1). - Az jszvetsg pedig Krisztus befogadshoz s az jjszletshez
kti a fisgot (Jn 1,12 k; 3,3 kk.; Mt 5,13). Az, akit Jzus mint
Atyt mutat meg, elszr is hallt jelent a mi letnkben.
Kicsoda teht az Atyaisten? Olyan, mint a hall? Nem. Megjelense
ugyan halllal jr, mert akarja hallunkat, de nemcsak a hallt, hanem
egyben a hall legyzst, hallunkon t: az letet.
Teht sem nem letnket, sem nem hallunkat akarja magban vve, hanem
letnket a hallon t. Az orszga annyi, mint jjszlets.
Az, aki gy munkl, a mi ltnknek ura. A lten bell lehet ms r
is, de a lt felett egyedl lehet. - Uralma a mi letakaratunkkal
nem azonos. Ha azonos volna, akkor uralmt a hall korltozn, s ezrt
a hall hatalmasabb volna nla. Viszont ha uralma a halllal volna
azonos, akkor meg nem volna letnknek ura, hanem csak letnk korltja.
Az igazi r sem nem az let, sem nem a hall, sem a kett egyttvve,
hanem az letnek s hallnak Ura, a ltnek mindenhat Ura, a Teremt.
Ez a “mindenhat” sznak, az Atya apostolikumbeli jelzjnek rtelme.
Ltnket letben s hallban egyarnt tartja kezben. Ha nem tartan,
mindnyjan a megsemmisls mlysgbe zuhannnk. Nlkle nincs ltnknek
semmi nllsga, maradandsga, st lehetsge sem.
15.3 A mennyei Atya s a fldi atya
Ugyanazzal az “atya” szval illetjk nemcsak a mennyei, hanem
a fldi atynkat is. A kt atyasg kzt azonban, mint a mondottakbl
kivilglik, g s fld klnbsg van. Fldi atynk sem letnknek,
sem hallunknak, gy termszetesen ltnknek sem szabados ura s nem
is teremtnk. A fldi atybl teht ppen a mennyei Atya leglnyegesebb
vonsai hinyoznak.
Ez a felismers visszatart minket egy szltben tapasztalhat tvelygstl.
A protestns modernizmus nyomn, a mai ember is vakmer mdon a fldi
atya fogalmhoz szabja Istent, a mennyei Atyt, holott ennek az eljrsnak
ppen a fordtottja helyes: elszr Isten Atyasgt kell a maga igaz
mivoltban megismernnk, s aztn a fldi atyasg abbl nyeri, mert
csak abbl nyerheti igazi rtelmt s mltsgt. Az Ef 3,15 grg
szvege erre vilgosan utal, midn a mennyei Atyrl gy beszl, mint
akirl neveztetik minden atyasg (pasa patria) mennyen s fldn.
Istent pedig, mint Atynkat, igazi mivoltban, csak a kijelentsbl
ismerhetjk meg, amelynek kzppontjban a Golgota keresztje s a
nyitott sr, nagypntek s hsvt Krisztusa ll. Amint a kijelents
eme kzponti mondanivalja elhomlyosul vagy mellkess vlik, a mennyei
Atya helybe valami szentimentlis elkpzels, a lgy szv nagypaprl
mintzott atyafogalom lp, az istenfl, bnbnatban vvd s jjszlet
keresztynsg helybe pedig nelglt, st ntelt, farizeusi keresztynsg.
Klns, hogy ennek a szentimentlis Atya-fogalomnak mennyi lprftja
s prktora akad. Szinte szemfnyveszt mdon tudnak rvelni vlekedsk
mellett. A haragv s flelmetes Isten - gymond - csak az szvetsg
Istene, az jszvetsg Istene pedig a szeret mennyei Atya. Mintha
az szvetsgben nem volna szeretet, az jszvetsgben pedig nem volna
bn, szenveds, hall s tlet, nem volna Golgota.
15.4 A termszeti istenismeret s az istenbizonytkok krdse
15.4.1 Az istenbizonytkok szndka
Ktve vagyunk-e mi Jzus Krisztushoz, mint a kijelents egyedli tjhoz?
- Az els szzadok keresztyn apologti, midn a pogny blcselkkel
vitba ereszkedtek: az rtelemben lttk a kzs alapot. rvelskben
szhoz jutottak a termszeti istenismeret elemei. De ha koruk nyelvn
szlottak is, mg a filozfiai szhasznlattl sem riadva vissza,
tudatban voltak az szismeret s a hitismeret klnbsgnek. Tertullianus
(150220) megkrdi, mi eredmnyt rtek el a grg filozfusok, s azt
lltja, akrmelyik keresztyn kzmves tbbet tud Istenrl, mint
Platn. Az sszer istenbizonytkok nem is az korban, hanem a kzpkorban
virgzottak ki, mgpedig nem az eget ostroml rtelem, hanem a hitet
szolgl sz jegyben.
A sokfle prblkozs kztt Anselmus istenbizonytka a legnevezetesebb.
gy vli, a hit termszetben rejlik az ismeretvgy: fides quaerens
intellectum. Nem mintha a hit rtelmi munka gymlcse, eredmnye volna.
Ellenkezleg: ha mr van hit, a meglev hit trekszik nismeretre.
Anselmus szerint mi hivk ton vagyunk a hittl a sznrl-sznre val
lts vilga fel. Ha mr nemcsak hisznk, hanem a hitet rtjk is,
flton vagyunk a sznrl-sznre lts irnyban. Ragasszunk teht
a hitnk mell tudomnyt! (2Pt 1,5) Ez a meggyzds hatotta t a
kzpkort s tette az istenbizonytkok meleggyv.
Anselmus bizonytsi eljrsa abbl indul ki: “A bolond gy szl
az szvben: nincs Isten.” (Zsolt 19,1) A bolond teht magban
hordozza Isten eszmjt, csupn Isten valsgt tagadja. De ht a
bolond ppen ezrt bolond. Az isteneszmt hordoz bolondnak el kell
ismernie, olyasvalami van rtelmben, aminl nagyobbat kpzelni sem
lehet. De ha csak elkpzels volna, realits nlkl,
akkor ez az elkpzels nagyobb volna istennl.
Lehetetlen azonban, hogy kpzeletnk meghaladn t, s az is lehetetlen,
hogy a legmagasabb rend lt, az abszolt lt, vagyis Isten, ne volna
valsg. Van teht Isten, hiszen a fogalmaink szerinti
tkletes lny tkletessge hinyos maradna, ha tulajdonsgai kztt
nem foglalna helyet a ltezs. Tkletessge, teljessge logikai szksgszersggel
kveteli, hogy lnyben meg legyen a relis ltezs is. Isten ezrt
nem lehet puszta res fogalom, neki valban lteznie kell. Anselmus
az Isten fogalmbl, e mindnyjunkban meglev vagy legalbb felsejl
fogalombl gy kvetkeztet Isten ltezsre. Ez az gynevezett ontolgiai
istenbizonytk. Olyasmivel bizonyt, ami maga is bizonytsra szorul,
mert a “lennie kell” mg nem bizonytja azt, hogy “van” is,
hacsak el nem fogadjuk az egsz bizonytst megalapoz idealista filozfiai
ttelt: ahol idea van, ott realits is van. Az ontolgiai istenbizonytk
teht ingatag, nem a hiten kvl, hanem csak a hiten bell rvnyes.
Ott viszont kevss szksges a “bizonyts”. Hasonl a helyzet
a tbbi bizonytsi mddal, melyeket a kzpkor kifejlesztett. A kozmolgiai
bizonyts abbl indul ki: mindennek oka van e vilgon, visszakvetkeztet
teht a folytonos mozgsban lev vilgbl az oki-okozati sszefggs
alapjn az els okra, az els mozgatra; ez pedig Isten.
A kozmolgiaival rokon a teleolgiai bizonyts,
csakhogy nem a vilg ltbl, hanem gy-ltbl, pontosabban: clszersgbl
von le kvetkeztetst. A rszletekben megfigyelhet s kimutathat
clszersg bizonyra a vilg egszre is rvnyes. Ha pedig mindent
a clszersg hatroz meg, akkor itt minden tlutal nmagn, valami
clra. A clok szlai nyilvn egy olyan szellemi lny kezbe futnak
ssze, aki a vilg clszersgt kitervelte. A bizonyt sz, itt
megint a szksgszersgbl ugrik t a valsgra, holott amit logiknk
szksgszernek tl, nem biztos, hogy valsgos is.
Mindenik bizonytk az emberi gondolkozs vgs hatrai krl tapogatzik
s ez az rdekessge. De amit megfogni vl, legfeljebb a valsg ltalunk
elrhet vgs foka, s mint ilyen, a vilg egy darabja, nem pedig
a vilg feletti r, a magt kijelent teremt Isten. Vgl megemltjk
a consensus gentium terletrl vett rvelst,
nevezetesen: a npek, trtnelmileg nzve, lakhelyktl s fejlettsgi
fokuktl fggetlenl, tbb-kevesebb tudatossggal, minden idben valamifle
isteneszmt hordoztak. Erre csak azt jegyezzk meg, Isten valban
a pognyoknak is ura, de nem a pognyok blvnyainak
rtelme. Ennek az rvelsnek hatereje sem r el az l Istenig.
A reformtorok az istenbizonytkokat s a bennk szvget termszeti
teolgit a rgi egyhztl rkltk. De csak az Isten irnti felelssg
bresztgetjt lttk benne. Egybknt teljesen alrendelt szerepet
tulajdontottak neki. Egy pillanatra sem akartk a Krisztus-kijelents
helybe tenni. Ebben kvette ket az ortodoxia, egszen a racionalizmusba
hajl “eszes ortodoxia” idejig. Itt aztn kt gba szakad a fejlds.
15.4.2 A szndk megvltozsa
Kant filozfiai kritika al vonta az istenbizonytkokat.
Kimutatta: amint azok a hit nmegrtsn tl, nll filozfiai bizonytert
ignyelnek, talajvesztett s tarthatatlann vlnak. Kivve egyet,
a morlis istenbizonytkot, amelyet a maga mdjn, tbbek kztt
mr Abaelard is kpviselt. Kant szerint az erklcsi cselekvs, amelynek
felttlen parancst emberi termszetnkben hordjuk, nem jr egytt
a boldogsggal. Ez az sszeegyeztethetetlen ellent nem maradhat gy
mindvgig, mert ez a “kell” s “van” vilgnak remnytelen
sztszakadst jelenten. Kell teht Brnak lenni, aki az erklcsi
vilg megbillent egyenslyt helyrelltja, a jt jutalmazza, a gonoszt
bnteti. Kant jl tudta, a morlis istenbizonytknak sincs elmleti
jelentsge-, csak a “gyakorlati sz” hasznlatra val. Voltakppen
etikai nmegigazulsunk kivettse.
A termszeti istenismeret bevonsa mr a kanti vonalon megbosszulta
magt. Utbb mg azzal a htrnnyal is jrt, hogy a Kantra pt Ritschl-fle
teolgiai iskola leszktette a hit vilgt, mintha Isten szksgkpp
s kizrlag csak az egyni erklcs bels terletn tevkenykednk
s az ntrvnysgnek engedn t a kzlet vilgt.
rdekes, hogy a kanti kritikval prhuzamosan egy msik s azzal ellenttes
irny fut. Mr Kantnl filozfiv vlt, ami eredetileg teolgiai
krds volt. A racionalistk most fordtottak egyet
a dolgon. k a bibliai kijelents csodjban ktkedtek, az emberi
elme teljest kpessgben pedig Kant ellenre is bizakodtak. A termszeti
istenismeretben mr nemcsak a kijelentsbeli istenismeret elksztjt,
hanem versenytrst lttk. Az, ami addig a hitnek csupn elcsarnokul
szolglt, szentlly lpett el s nllsult: a termszeti istenismeret
a teolgia prbakve lett. Ez dnttte el mi a hagyomnyos hittartalom,
az rkltt dogmk elfogadhat eleme, s mi nem. Mint az elzmnyekbl
lthatjuk, a racionalista prblkozs nagyon ingatag talajon llott.
ppen az alapul szolgl isteneszmnek hinyzott a bizonyt ereje,
Mgis sok minden a racionalizmus mellett szlt. Nevezetesen, ha nem
lehetne az oksg elve alapjn a vilg ltbl az els mozgatra, clszersgbl
pedig a vgokra visszakvetkeztetni, ez azt jelenten; a vilgnak
nincs ltalapja. Nehezen volna elviselhet, ha a valsg megragadsra
irnyul fradozsunk a semmiben lgna, ha itt minden csak vletlenl
realizld lehetsgek zagyva halmaza volna. Ha nem is sikerl Isten
ltt bebizonytani, legalbb prbljuk meg a kikutathatatlan vgs
valsg jelenltt valsznsteni, s ezzel a nihilizmus
s ateizmus tarthatatlansgt kimutatni. Ez a szndk volt a racionalistk
s ltalban a modernek vezrcsillaga.
Kzben azonban a kanti kritika tovbb erjedt s Feuerbachban
j alakot lttt. vonta le az nllsult termszeti teolgia vgs
kvetkezmnyeit: Isten nem egyb, mint az ember vilgrtelmezsnek,
illetve nmegrtsnek kivettse, Nem Isten teremtette az embert,
hanem az ember teremtette meg az istenfogalmat. Mi rtelme van a teolgiai
erfesztsnek? A racionalista prblkozsokrl tallan olvasta le:
Isten a mi vilgrtelmezsnk s nmegrtsnk kezese, szellemi s
erklcsi rtkeink hitelestje. Jtll a vilg s az let ltalunk
elkpzelt rendjrt, a trsadalmi s gazdasgi rendrt is, Bevallottan
vagy be nem vallottan az isteneszmt ppen ez a trsadalmi szerep
lteti s teszi szksgess. A kszen kapott racionalista meggyzdst
Feuerbach csupn az akkor mg rvnyesl llamvallsi rendszer keretben
rtelmezte, s az isteneszme eszkzi szerept gy
ismerte fel. Ehhez csak az ateista belltottsg kellett, s a valls
egyszerre a gazdasgi rendszer lebontsra rett felptmnynek tnt
fel. De mi kze ennek az egsz gondolatsornak az l Istenhez? Igaz
viszont, hogy az esetutni ember termszeti teolgija nem vletlenl
vezetett ide.
15.4.3 A jelenlegi helyzet
Az istenbizonytkok mr a mlt szzadban kikoptak
a protestns dogmatikkbl. A termszeti teolgia
azonban egyelre megmaradt, st a fajelmlet kapcsn ideiglenesen
j erre kapott. A rmai egyhz hagyomnytisztelete azonban folyamatosan
megrizte mind a kettt. Az I. Vatikni zsinat kimondta: Az igaz Isten
a teremts mveibl, a termszetes emberi sz vilgnl bizonyossggal
(certo) megismerhet. Ugyanez a ttel a klerikusokra ktelez antimodernista
esk szvegben is benne van. Tudjk ugyan, hogy a termszeti teolgia
sszes istenbizonytkval egytt sem adhat hitet, de pedaggiai szerepet
tlthet be a hitletben. Nem sikertelenl igyekszik rvezetni a ktked
embert a keresztyn igazsgok sszel sszeegyeztethet voltra, s
az ellenrvek gyenge pontjainak kimutatsval akarja a hit akadlyait
elhrtani.
A jelenkori protestns teolgia tapasztalta a termszeti teolgia
nllsulsi hajlamait, ezrt vele szemben nagyfok tartzkodst tanst.
Mg elkszt, tmeneti s ideiglenes szolglata ignybevteltl
is vakodik (lsd Vasady Bla tanulmnyt a Klvin s a klvinizmus,
1936 cm ktetben.) Figyelmt a Krisztus-kijelentsre sszpontostja,
mellyel a termszeti istenismeret sszemrhetetlen. Azok a szentrsi
helyek, amelyekre az gynevezett termszeti teolgia nagy elszeretettel
hivatkozik (Rm 1,18-2,16; Csel 17,16-34 s 14, 15-18), nem abba az
irnyba mutatnak, mint a termszeti teolgia kpviseli vlik. Nem
ismeretelmleti krdst vetnek fel, s nem a pognyok isteneszmjvel
vitznak, hanem tnyleges Isten-viszonyukban ragadjk meg a pognyokat.
Mg ha tagadjk is Istent, ppgy nem szabadulhatnak tle, mint ahogy
senki sem futhat ki az g all.
A termszeti teolgihoz, mint az istenhit tegyengetjhez mg leginkbb
a Rma 1,19-21 adhatna alapot, de az is csak ha az sszefggsbl
kiragadva, nknyesen rtelmeznk. A levl l gondolatmenete ugyanis
ppen az ellenkezjt mutatja: az istentudat a pognyokra nzve nem
elnyt, hanem felelssgre-vonsi alapot jelent, akrcsak a zsidkra
nzve a trvny. Az evanglium fnyben visszals leplezdik le a
pogny istentudat s a zsid trvny esetben egyarnt, mgpedig mindkt
esetben, mint Isten haragjt kihv fondorlat.
Ezek utn ltalnossgban vve leszgezhetjk: a termszeti istenismeret
homlyos s sejtelemszer. Nem vezet el idvessges istenismeretre.
Arra mgis elg, hogy az istentelensgre ne maradjon mentsg. A teolgiai
hangsly azonban sohasem a termszeti istenismereten van, hanem a
Krisztus-kijelentsen, mert: “Jzus Krisztus, ahogy neknk a Szentrs
bizonysgot tesz rla, Isten egyetlen Igje, akit hallgatnunk kell,
s akiben letnkben s hallunkban bznunk, s akinek engedelmeskednnk
kell.” (Barmeni hitvalls, 1.)
|