14. A kegyelmi kivlaszts rtelme
14. A kegyelmi kivlaszts rtelme
14.1 A predestinci hrmas vonatkozsa
A Biblia a Szenthromsg Egy rk Isten dvszerz munkjrl szlva,
tbbszr emlegeti Isten “tancst”, az “rk vgzst”, “eleve
elrendelst” (s 46,10; Csel 15,18; Ef 1,11 stb.). Milyen sszefggsbe
tartoznak, mit jelentenek ezek a szavak s mennyiben segtik el bibliai
tjkozdsunkat?
14.1.1 Krisztus
Mindenek eltt figyeljk meg, hogy ezek a szavak elssorban nem mirenk
vonatkoznak, hanem ms valakire: Hitnk Fejedelmre. Isten, mg a
vilg alapjainak megvettetse eltt kivlasztotta Krisztust.
Kivlasztotta arra a szolglatra, hogy majd az idk teljessgben
megalzza magt: emberi testet ltvn, lakozzk mi kzttnk.
Istennek ama Vlasztottja. De nem valami alrendelt,
eszkzi rtelemben, hanem gy, mint aki egy az Atyval. Testet ltsvel
az isteni s az emberi termszetet egyestette magban. gy lett
kivlaszt Isten s kivlasztott ember egy szemlyben. Ez a kivlaszts
azt teszi: Isten szabad kegyelmbl odasznta magt a bns embernek,
a bns embert pedig nmagnak. Magra vette s veszi az ember bntetst,
az embert pedig arra mltatja, hogy sajt dicssgnek rszese legyen.
- Mi ezt az isteni tettet nem magyarzhatjuk meg, csak mint imdatra
ksztet tnyt csodlhatjuk. Ez voltakppen az egyetlen csoda s egyben
az evanglium summja.
14.1.2 Gylekezet
Isten kegyelmi kivlasztsa teht elssorban Jzus Krisztusra vonatkoz
rk rendels. De mg msodsorban sem mirenk vonatkozik, hanem a
gylekezetre. A Biblia Krisztusa ppgy elkpzelhetetlen
a vlasztottak gylekezete nlkl, mint fej a test nlkl, vlegny
a menyasszony nlkl, kirly az alattvalk nlkl. Isten, mg a vilg
alapjainak megvettetse eltt gy hatrozott, hogy Krisztus ltal
a vilg kezdettl annak vgig, az egsz emberi nemzetbl egy gylekezetet
gyjt magnak az igaz hit egysgben az rk letre. Ennek a gylekezetnek
testamentomi alakja Izrael, jtestamentomi alakja az egyhz.
A kegyelmi kivlasztst itt sem valami merev, gpies rtelemben vegyk.
A gylekezet nemcsak trgya, hanem bizonysgttelvel egyttal hordozja
is Isten vilgtervnek. Lelke ltal az egsz vilg eltt bizonysgot
tesz Urrl, aki nemcsak a gylekezetnek, hanem a vilgnak is Ura.
Ennek a bizonysgttelnek oly nyilvnvalnak kell lenni, hogy a felhvss
vljk a vilg szmra, a Jzus Krisztusban val hitre. A vilgnak
ugyanis nem az egyhzra van szksge, hanem arra, hogy maga is egyhzz
vljk, s ily mdon az tok all minl teljesebb mrtkben szabaduljon.
A gylekezet ugyancsak az isteni vgzs imdatra ksztet titka el
llt: mland alakjban, Izraelben Isten tlett; leend alakjban
az egyhzban meg, Isten knyrlett brzolja.
14.1.3 Egyn
Isten kegyelmi kivlasztsa csak harmadsorban vonatkozik rnk, egyes
emberekre. Mi, mint egyes emberek, termszetnk
szerint az Isten ltal elvetett emberek vagyunk. Nem azrt, mintha
ilyenekk rendelt vagy teremtett volna Isten, hanem azrt, mert ilyenekk
vltunk, sajt vlasztsunk alapjn. (Ezzel ellenttes Mricz vlekedse
a “Srarany” utols lapjain.) Ebben az elvetett llapotunkban
fogadhatjuk be Isten gylekezetnek bizonysgttelt, az rmhrt:
a mi sajt vlasztsunk semmis, a mi istentelensgnk elintzett dolog.
Mi Krisztusi vagyunk, mert a mi istentelen vlasztsunknak minden
kvetkezmnyt elhordozta. Nem vagyunk elvetett emberek, st Jzus
Krisztusban Isten ltal dvre vlasztottak.
A kegyelmi kivlasztst ebben a szemlyes vonatkozsban mg kevsb
lehet valami merev, gpies rtelemben vennnk. - Minket a kivlaszts
rmzenete, ha csakugyan megragadtuk, magval ragad: a gylekezet
l tagjaiv tesz, hogy mint tagok, magunk is a gylekezet bizonysgttelnek
hordozi legynk, szkebb s tgabb krnyezetnk javra. (Erre mondta
Karcsony Sndor: A keresztyn ember hitt “unokirl” lehet leolvasni.)
- Ugyanakkor termszeti llapotunk, elvettetsnk ismerete pedig
csak arra sztklhet minket, hogy egyre megjul hittel ragadjuk
meg Krisztusban a krhozatbl Szabadtt.
A kegyelmi kivlaszts most trgyalt hrmas vonatkozsa szorosan sszefgg.
Mint ahogy a trinitstanban megklnbztetjk, de el nem vlasztjuk
egymstl a hrom ltmdot, hasonlkppen vagyunk a kegyelmi kivlaszts
tanval is, hiszen e tan hrmas vonatkozsban a Szenthromsg Egy
rk Isten dvszerz munkja tkrzdik. Az Atya idknek eltte elkezdi,
a Fi az idben folytatja s a Szentllek az idk vgig clhoz juttatja.
Ezt jelenti a kegyelmi kivlaszts Krisztusra, a gylekezetre s renk
val vonatkozsa.
14.2 Elhatrols a flrertsekkel szemben
Az egyhzi kztudatban a kegyelmi kivlasztsrl vagy predestincirl
nagyon tves s veszedelmes kp alakult ki. gy vlik, Isten mr a
vilg alapjnak megvettetse eltt kt nagy tborra osztotta a majd
ksbb letre-hvott emberisget. Egyik tbor az dvre, a msik meg
a krhozatra rendelt emberek csoportja. Senki sem tudhatja teljes
bizonyossggal, hogy melyikbe tartozik, de annyi bizonyos: az dvre
rendeltek semmi mdon sem jtszhatjk el az dvssget, a krhozatra
rendeltek meg semmi mdon sem dvzlhetnek, mert Isten tancsvgzse
lezrt s vltozhatatlan.
Ezzel a szrny tantssal agyon lehet tni a keresztyn letet. Hiszen,
ha Isten nem csak a hitre juts alapjt ksztette el a kegyelmi kivlasztssal
s nem csak megnyitotta elttnk az dvssg kapujt, hanem eleve
vgzett dvssgnk vagy krhozatunk fell, akkor mi nyugodtan vtkezhetnk,
hiszen a vgeredmny gyis megmsthatatlan. Mi ksztessen akkor minket
jcselekedetekre s imdsgra? Legfeljebb fatalista mdon bztathatjuk
magunkat: akr a mennybe, akr a pokolba jutunk, mindenkppen Isten
kezben vagyunk. Hol itt az rmhr?
Az evangliumi tartalmbl kivetkztetett, determinizmuss s fatalizmuss
torztott predestincin megfigyelhetjk a herezisek keletkezsi mdjt:
kiragadnak egy bibliai lkust, aztn az dvtrtneti begyazottsgtl
fggetlenl tovbbfejtik, vgl sajt mondanivaljuk fontosabb vlik,
mint Isten szava.
- Nem vonjuk ktsgbe, Istennek egy ilyen fatlis tancsvgzshez is
meg lett volna a joga s hatalma. De nem despotnk akart lenni.
Ennek bizonysga; a szvetsg. Isten ltre szvetsgre
lpett velnk, s szvetsgt a mi ismtelt htlensgnk ellenre is
hsgesen megtartotta, st Fia vrvel megpecstelte s megjtotta.
Az eltorztott predestinci-tanbl ppen a szvetsg s a benne felknlt
kegyelem, teht az rtelmet ad bibliai mondanival maradt ki. Nemcsak
kimaradt, de utlag sem fr bele.
- sszefrhetetlen tovbb a testben kznk jtt r Krisztus
isteni hatalmval az a merev s fatlis elkpzels, mintha itt mr
befejezett, vglegesen ksz helyzetet tallt volna s ma is legfeljebb
nmelyekhez jhetne, msokhoz pedig semmikppen nem. Hiszen akkor
csakis egy jvetelt megelz isteni tancsvgzs vgrehajt kzege,
alrendelt eszkze lenne, st maga a mennyei Atya is, mintegy sajt
vgzsnek foglyv vlnk. Az ember pedig alig lenne tbb, a tehetetlen,
feleltlen fabbnl.Vgzetszer dekrtum uralkodnk minden ltez felett, mg az elkpzelt
Isten felett is. Ide jutunk, ha Klvin s az egyhz nagy tantmestereinek
tancst mellzzk, s a predestincit nem hitben, azaz nem Krisztusban
akarjuk megismerni.
- Gondoljunk aztn a vgzetszer, idtlen dekrtummal szemben a kijelents
idi termszetr: Jzus Krisztusban az rkkval Isten idi alakot
lttt. Ezzel egytt ma is az idben megy vgbe a mi krhozatunk s
dvssgnk dolga is. Ez a tny vgja tjt a spekulcinak. Itt az
idben nem oszthatjuk kt csoportra embertrsainkat s a mra nzve
sem beszlhetnk rk krhozatra jutkrl s rk dvssgben rszeslkrl.Voltakppen maga a Biblia vgja tjt az effle hvatlan tlgetsnek.
Figyeljk meg, a klasszikus bibliai hely, a Rma 8-11 is csupn Isten
szabad kivlaszt s elvet tevkenysgrl beszl,
de semmi esetre sem az emberek predestinltsgrl, vgleges llapotrl.
Majd az idk hatrn, teht a vgtlet napjn az emberek egyik rsze
csakugyan gy fog llni az r Krisztus szne eltt, mint az Isten
kegyelmbl dvre vlasztottak csoportja, a msik rsz pedig, mint
a bneikben s krhozatukban meghagyott emberek csoportja.
Ez a vgtletkor bekvetkez tny azonban nem jogost fel senkit
sem arra, hogy mr itt s most e kt kategria szerint osztlyozhassuk
embertrsainkat. Milyen cmen korltozhatnk mi a kegyelmet, milyen
alapon mondhatnnk vgleges tleteket? Dum spiro, spero. - A predestinci
nem a mi ilyen vagy amolyan emberi tapasztalataink magyarzatra val,
mg akkor sem, ha sajnos - trtntek ilyen ksrletek.
- Vgl llaptsuk meg: a vgzetszer dekrtum kpzete, vg nlkli
spekulcikba sodor, ezzel el is rulja biblitlansgt. A Biblia
ugyanis magunkra nzve sem enged spekullni, hogy elvlasztottak vagy
elvetettek vagyunk-e, de azt sem engedi, hogy az dvssg krdsben
sokig bizonytalankodjunk. Mert a Biblinak nemcsak szavai vannak,
hanem neknk szl zenete, nemcsak tanai, hanem minket megragad
evangliuma: Isten kegyelmes hozznk, az elvetettekhez. Ebben benne
van a predestinci a maga kettssgben.Ennek az egyre megjul befogadsa a mi dvbizonyossgunk. Mert Krisztusba
vetett bizonyossg az dvbizonyossg. A Biblia azonban tjt vgja
nemcsak a magunk szemlyre, hanem ppgy a msok szemlyre vonatkoz
predestincis spekulcinak is. Emlkezznk vissza, hangslyoztuk:
amint Isten kegyelmi kivlasztsnak trgyv lettnk, menten hordoziv
vlunk a msok javra. Msok irnyban teht nem az res spekulci,
hanem a Jremnysg s a misszi-gyakorls a kivlaszts szabta magatartsunk.
Isten kegyelmi kivlasztsa, ebben az evangliumi rtelmezsben szolgl
bevezetl a tovbbi lkusok trgyalshoz: a Szenthromsg dvmunkja
rszletezshez.
|