IV. rsz: ISTEN KEGYELMI KIVLASZTSA.
13. A kegyelmi kivlaszts tana Klvinnl
13. A kegyelmi kivlaszts tana Klvinnl
13.1 A tan dogmatrtneti szerepe
13.1.1 Nem spekulatv alapelv
Az eleveelrendels vagy ms nven a predestinci tant kikiltottk
klvini specialitsnak. Azt szoktk mondani, ez Klvin alapvet specialitsa,
amelybl sszes tbbi tantsa levezethet. Ez adja meg a klvinista
jellem alapverett. Ilyen mdon klvinista jelszt vagy ideolgiai
(vilgnzeti) alapelvet csinltak a predestincibl, tbbnyire Klvin
megkrdezse nlkl.
Ha megnztk volna Klvin munkit, meglepetssel tapasztaltk volna,
hogy az Institutio els (1536-os) kiadsban, a Genfi ktnak pedig
ksbbi kiadsban sincs kln predestinci tan,
hanem csak az egyhztan trgyalsakor esik sz Isten kivlaszt munkjrl.
- Ktsgtelenl Klvin szndka szerint jrtak el a Heidelbergi
kt szerzi is, midn egy gyermekek s egyszer atyafiak oktatst
szolgl knyvben mellztk a predestinci tmaszer trgyalst.
A Heidelbergi ktnak nincs kln krdse a predestincirl.
Klvin a predestincit annyira nem alapelvknt kezelte, hogy ez a
tan, mg az Institutio utols (1559-es) kiadsban is csak az dvtan
trgyalsnak befejezsre szolglt s a harmadik knyv vgre maradt.
Pedig az utols kiadsban mr ngy nagy fejezetben foglalkozik a predestincival.
A rszletes trgyalst a tan flrertse s a tan krli vitk tettk
szksgess. Klvin a rszletezs kzben nem gyz elgg figyelmeztetni
s vni bennnket, hogy veszedelmes spekulcikba ne tvedjnk s
vakmer kvncsiskodsra ne vetemedjnk.
Klvinnl teht nem spekulatv alapelv a predestinci. Ez azt teszi:
egyetlen tant sem szabad s nem is lehet a predestincibl levezetni.
De mindjrt tegyk hozz: mgis minden tan mgtt ott kell lenni a
predestincinak. A dogmatika tbbi tanra nzve nem tanalkot, hanem
tanszablyoz szerepe van. Szerepe teht nem konstruktv, hanem regulatv.
Olyan, mint a s: magban vve mg nem tel, de mint nlklzhetetlen
zest szksges az eledelhez s az letmkdshez is.
13.1.2 A kijelents tnye
Hangslyoztuk, hogy Klvinnl nem spekulatv alapelv a predestinci,
de ppily hatrozottan hangslyozzuk azt is: a predestincira vonatkoz
tants semmivel sem lnyegtelenebb, mint brmely ms dogmatikai ttel.
A dogmatikai ttelek bels egysgnl fogva a predestinci tanttele
is ott van Klvin minden rsban s minden rsa mgtt. Ott van
a Klvin szellemben kszlt Heidelbergi ktban is, teljes egszben,
noha a kt nem trgyalja kln e tant, st mg nem is emlti a predestinci
szt. Megtallhat az 54. 52. 20. s 31. krdsben.
J tudnunk, hogy a predestinci-tan nemcsak Klvinnl s a “klvinistknl”
fordul el, hanem minden reformtorunknl ott van. Zwingli csaknem
determinizmust csinlt belle, teht spekulatv mdon flrertette
s tlhajtotta. Luther eleinte szintn tlz mdon hangslyozta. Legrszletesebben
a De servo arbitrio (1525) cm Erasmushoz cmzett vitairatban fejtette
ki. Azok a luthernusok, akik klvinista specialitsnak minstik
a predestinci-tant, bizonyra nem olvastk Luthernek ezt a nagyszabs
munkjt. Ha pedig csupn a fiatal Luther vlekedsnek tekintettk,
amelybl az reg Luther mr kintt, hivatkozhatunk a Capito-hoz intzett
levelre, melyben 12 v mltn jra megersti a De servo arbitrio
lltsait. A reformtorok teht kivtel nlkl tantottk a predestincit;
bibliaismeretk ksztette ket erre a tantsra. (Pl. Rm 8. s 9.
rsze. Rszletes lkus-felsorols Sebestyn Jen: A predesztinci,
1922 c. tanulmnyban.) Mindazonltal reformtoraink nem ttrk e
tan megfogalmazsban. gostonnl mr rszletekbe men kifejtst tallunk,
s megvan ez a tan a kzpkori s jkori katolicizmusban is, de csupn
az rdemszerz jcselekedetek tana ltal krlnyirblt formban.
13.2 A klvini tants tdolgozsa Barthnl
13.2.1 A krisztolgiai szempont
Barth Kroly els magyarorszgi krtja alkalmbl foglalkozott tfog
mdon a predestinci krdsvel, Isten kegyelmi kivlasztsa cm
elads-sorozatban. (Megjelent magyarul is Debrecenben, 1937-ben.)
Fl vtizeddel ksbb, Kirchliche Dogmatik cm fmve Ii. rsznek
2. ktetben, tbb mint flezer oldalon jra kifejtette e tant (1942).
Nem akar j tant lltani a rgi helybe, csak a rgi reformtori
rksget tisztogatta meg, az evangliumi mondanival szabadabb rvnyeslse
rdekben.
Barth helyeslen emelte ki Klvin tantsbl azt az evangliumi felismerst,
hogy a predestinci tana Jzus Krisztusra utal,
mert Jzus Krisztus a mi “kivlasztottsgunk tkre” (lsd pl.
Inst. III. 24. 5.). Ezt a helyes felismerst akarja Barth rvnyesteni,
amikor gy tant:
Mi az ember-Jzus szenvedseiben, Istentl val elhagyatottsgban,
teht mindenek eltt a golgotai kereszten szemllhetjk, mi az elvettets.
Az ember-Jzus elvettetsben ismerhetjk meg a mi sajt elvettetsnket,
hiszen rettnk s helyettnk “szlla al poklokra”. Az elvettetsrl
keresztyn mdra csak re nzve beszlhetnk. Az elvettetsrl val
minden ms beszd res spekulci s krhozatos pognysg. Ez a mondanival
egyik fele, amelyhez hozztartozik a msik.
Amikor ugyanis elvettetsnket Krisztusban megismerjk, ugyancsak
benne kivlasztottsgunk is nyilvnvalv vlik, mert az elvettetsbl
az ember-Jzussal egytt Isten minket is j letre hv (Ef 1, 4-11
s a prhuzamos helyek). Ezrt a mi kivlasztottsgunk tkre. Kivlasztottsgunkat
egyes-egyedl benne, ismt s ismt csak benne lthatjuk, “A predestinci
teht azt jelenti: Isten kegyelmes hozzd, az elvetetthez“.
A kivlasztottsgrl val minden ms beszd res spekulci s krhozatos
pognysg.
Barth ezt a krisztocentrikus szemlletet akarja kvetkezetesen rvnyesteni
a predestinci tanban. Ha Krisztust s Krisztusban a kivlaszts
rmzenett befogadjuk, dvbizonyossgunk van Krisztusban s csakis
benne lehet dvbizonyossgunk. A predestinci teht a mi legszemlyesebb
hittitkunk, s a hiten kvl nincs is semmi rtelme. (Nem lehet szlam,
vagy vilgnzeti elv.)
Ennek a hittitoknak nem is a predestinci (eleveelrendels, elevevgzs),
hanem elekci (kivlaszts) a szerencssebb elnevezse.
Maga Klvin is (meg a Biblia is!) sokkalta gyakrabban hasznlja az
electio-t, mint a praedestinato-t. A predestinci sz ketts lehetsget
(dvre s krhozatra val predestinltsgot) zr magba s spekulcikra
csbt, s ezen az ton a ktsgek rvnybe rnt. Az elekci vagy
kivlaszts szbl viszont az evanglium cseng
felnk, amely kiszabadt a ktsgek rvnybl. A Biblia teht tjt
vgja a predestincis spekulciknak.
13.2.2 vatossg a Klvinra val hivatkozsban
Mit mondjunk ezek utn Klvin tantsrl? gy ltszik, a klnben
annyira vatos Klvin, ezen a ponton messzebb ment el a kelletnl,
s nemcsak Isten kivlaszt, illetve bnben meghagy munkjrl beszlt,
hanem mintegy az eszkatalgiai kifejletrl: a kivlasztottakrl s
elvetettekrl is. Az elvetettekrl mindenesetre nagy szkszavsggal.
De mirt beszlt ezekrl egyltalban? Emberileg megrthet: t erre
nagyon knos tapasztalatok indtottk. Tapasztalta, hogy az ige hirdetsre
Franciaorszgban egyesek megtrtek, msok meg a ppizmus sttjben
maradtak. Aztn meg egyesek mglyra vitettk magukat a hitrt, msok
viszont - br gy ltszott, befogadtk az evangliumot - mgis
visszasllyedtek a babonasgba. - Hogyan trtnhetett ez meg? Ht
Krisztus, a kirly olyan tehetetlen volna, hogy nem tudja az ellenszeglket
meghdtani s kzben tartani, mint ahogy t, az ellenszegl Klvint
is le tudta gyzni?
Erre a gyakori tpeldsre az rsban kapta meg a feleletet s a viszonylagos
megnyugvst: Isten kivlaszt s elvet. - Ezrt
nem vonakodott attl, hogy az Institutiban az elvetettekrl is mondjon
nhny szt. Bizonyos szempontbl nzve, taln j is, hogy mondott,
mert tana a maga kettssgben megmutatta, hogy Isten nemcsak a teremtsben,
hanem a kiengesztelsben s megvltsban is szuvern r (Rm 11,33-35).
Abbl a szempontbl viszont nem j, hogy a krhozatra, mint itt meg
itt mr bekvetkezett tnyre utalt, annak ellenre, hogy a Biblia
kerl minden ilyen konkrt utalst s taln Jdson kvl senkit sem
mond a krhozat finak. Klvin teht szlott a krhozatrl, s pldjval
akaratlanul is utat nyitott egy olyan predestincis spekulcinak,
amely a tovbbra is munklkod Krisztustl s Krisztus jelenlegi munkjtl
egyre inkbb elszakadt. A hit eleven aktustl elvonatkoztatott predestinci
tanban gy beszltek aztn valami isteni dekrtumrl, hogy ez a beszd
menthetetlenl a determinizmusba s fatalizmusba vezetett, a kikerlhetetlen
szksgszersg s a megmsthatatlan vgzet sivr vilgba. - Ha
Klvin ezt a kvetkezmnyt ltta volna, bizonyra maga tlte volna
el a legkemnyebben. Jegyezzk ht jl meg: a predestinciban nem
az emberek ilyen vagy amolyan llapotrl, nem
a kivlasztottak vagy elvetettek csapatrl, hanem
az irgalmas s igazsgos Istenrl
van sz, gy amint Krisztusban megmutatkozik minknk.
Ha ezt szem eltt tartjuk, sohasem tvesztjk ssze a predestincit
a determinizmussal, illetve a fatalizmussal. “Nemcsak azrt, mert
a ftum vak s rtelmetlen vgzetrl, az eleve elrendels pedig kivlaszt,
knyrl s teremt Istenrl beszl; nemcsak azrt,
mert a ftum csak a sorsokat rja el, s az egyn minsgt nem rinti,
mg a predestinl Isten teremti az egyni minsget;
hanem fkppen azrt, mert az eleveelrendels egy dologra vonatkozik:
a Krisztus ltal munklt dvssgre; mg a ftum minden egybre
vonatkozik, csak ppen erre nem.” (Ez utbbi Sebestyn-idzet, mg
Barth-eltti fogalmazs, de mr a krisztolgiai rtelmezs irnyba
nz.)
|