//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

IV. rsz: ISTEN KEGYELMI KIVLASZTSA.

13. A kegyelmi kivlaszts tana Klvinnl

IV. rsz: ISTEN KEGYELMI KIVLASZTSA.

13. A kegyelmi kivlaszts tana Klvinnl


13. A kegyelmi kivlaszts tana Klvinnl

13.1 A tan dogmatrtneti szerepe

13.1.1 Nem spekulatv alapelv

Az eleveelrendels vagy ms nven a predestinci tant kikiltottk
klvini specialitsnak. Azt szoktk mondani, ez Klvin alapvet specialitsa,
amelybl sszes tbbi tantsa levezethet. Ez adja meg a klvinista
jellem alapverett. Ilyen mdon klvinista jelszt vagy ideolgiai
(vilgnzeti) alapelvet csinltak a predestincibl, tbbnyire Klvin
megkrdezse nlkl.

Ha megnztk volna Klvin munkit, meglepetssel tapasztaltk volna,
hogy az Institutio els (1536-os) kiadsban, a Genfi ktnak pedig
ksbbi kiadsban sincs kln predestinci tan,
hanem csak az egyhztan trgyalsakor esik sz Isten kivlaszt munkjrl.
- Ktsgtelenl Klvin szndka szerint jrtak el a Heidelbergi
kt szerzi is, midn egy gyermekek s egyszer atyafiak oktatst
szolgl knyvben mellztk a predestinci tmaszer trgyalst.
A Heidelbergi ktnak nincs kln krdse a predestincirl.

Klvin a predestincit annyira nem alapelvknt kezelte, hogy ez a
tan, mg az Institutio utols (1559-es) kiadsban is csak az dvtan
trgyalsnak befejezsre szolglt s a harmadik knyv vgre maradt.
Pedig az utols kiadsban mr ngy nagy fejezetben foglalkozik a predestincival.
A rszletes trgyalst a tan flrertse s a tan krli vitk tettk
szksgess. Klvin a rszletezs kzben nem gyz elgg figyelmeztetni
s vni bennnket, hogy veszedelmes spekulcikba ne tvedjnk s
vakmer kvncsiskodsra ne vetemedjnk.

Klvinnl teht nem spekulatv alapelv a predestinci. Ez azt teszi:
egyetlen tant sem szabad s nem is lehet a predestincibl levezetni.
De mindjrt tegyk hozz: mgis minden tan mgtt ott kell lenni a
predestincinak. A dogmatika tbbi tanra nzve nem tanalkot, hanem
tanszablyoz szerepe van. Szerepe teht nem konstruktv, hanem regulatv.
Olyan, mint a s: magban vve mg nem tel, de mint nlklzhetetlen
zest szksges az eledelhez s az letmkdshez is.

13.1.2 A kijelents tnye

Hangslyoztuk, hogy Klvinnl nem spekulatv alapelv a predestinci,
de ppily hatrozottan hangslyozzuk azt is: a predestincira vonatkoz
tants semmivel sem lnyegtelenebb, mint brmely ms dogmatikai ttel.
A dogmatikai ttelek bels egysgnl fogva a predestinci tanttele
is ott van Klvin minden rsban s minden rsa mgtt. Ott van
a Klvin szellemben kszlt Heidelbergi ktban is, teljes egszben,
noha a kt nem trgyalja kln e tant, st mg nem is emlti a predestinci
szt. Megtallhat az 54. 52. 20. s 31. krdsben.

J tudnunk, hogy a predestinci-tan nemcsak Klvinnl s a “klvinistknl”
fordul el, hanem minden reformtorunknl ott van. Zwingli csaknem
determinizmust csinlt belle, teht spekulatv mdon flrertette
s tlhajtotta. Luther eleinte szintn tlz mdon hangslyozta. Legrszletesebben
a De servo arbitrio (1525) cm Erasmushoz cmzett vitairatban fejtette
ki. Azok a luthernusok, akik klvinista specialitsnak minstik
a predestinci-tant, bizonyra nem olvastk Luthernek ezt a nagyszabs
munkjt. Ha pedig csupn a fiatal Luther vlekedsnek tekintettk,
amelybl az reg Luther mr kintt, hivatkozhatunk a Capito-hoz intzett
levelre, melyben 12 v mltn jra megersti a De servo arbitrio
lltsait. A reformtorok teht kivtel nlkl tantottk a predestincit;
bibliaismeretk ksztette ket erre a tantsra. (Pl. Rm 8. s 9.
rsze. Rszletes lkus-felsorols Sebestyn Jen: A predesztinci,
1922 c. tanulmnyban.) Mindazonltal reformtoraink nem ttrk e
tan megfogalmazsban. gostonnl mr rszletekbe men kifejtst tallunk,
s megvan ez a tan a kzpkori s jkori katolicizmusban is, de csupn
az rdemszerz jcselekedetek tana ltal krlnyirblt formban.

13.2 A klvini tants tdolgozsa Barthnl

13.2.1 A krisztolgiai szempont

Barth Kroly els magyarorszgi krtja alkalmbl foglalkozott tfog
mdon a predestinci krdsvel, Isten kegyelmi kivlasztsa cm
elads-sorozatban. (Megjelent magyarul is Debrecenben, 1937-ben.)
Fl vtizeddel ksbb, Kirchliche Dogmatik cm fmve Ii. rsznek
2. ktetben, tbb mint flezer oldalon jra kifejtette e tant (1942).
Nem akar j tant lltani a rgi helybe, csak a rgi reformtori
rksget tisztogatta meg, az evangliumi mondanival szabadabb rvnyeslse
rdekben.

Barth helyeslen emelte ki Klvin tantsbl azt az evangliumi felismerst,
hogy a predestinci tana Jzus Krisztusra utal,
mert Jzus Krisztus a mi “kivlasztottsgunk tkre” (lsd pl.
Inst. III. 24. 5.). Ezt a helyes felismerst akarja Barth rvnyesteni,
amikor gy tant:

Mi az ember-Jzus szenvedseiben, Istentl val elhagyatottsgban,
teht mindenek eltt a golgotai kereszten szemllhetjk, mi az elvettets.
Az ember-Jzus elvettetsben ismerhetjk meg a mi sajt elvettetsnket,
hiszen rettnk s helyettnk “szlla al poklokra”. Az elvettetsrl
keresztyn mdra csak re nzve beszlhetnk. Az elvettetsrl val
minden ms beszd res spekulci s krhozatos pognysg. Ez a mondanival
egyik fele, amelyhez hozztartozik a msik.

Amikor ugyanis elvettetsnket Krisztusban megismerjk, ugyancsak
benne kivlasztottsgunk is nyilvnvalv vlik, mert az elvettetsbl
az ember-Jzussal egytt Isten minket is j letre hv (Ef 1, 4-11
s a prhuzamos helyek). Ezrt a mi kivlasztottsgunk tkre. Kivlasztottsgunkat
egyes-egyedl benne, ismt s ismt csak benne lthatjuk, “A predestinci
teht azt jelenti: Isten kegyelmes hozzd, az elvetetthez“.
A kivlasztottsgrl val minden ms beszd res spekulci s krhozatos
pognysg.

Barth ezt a krisztocentrikus szemlletet akarja kvetkezetesen rvnyesteni
a predestinci tanban. Ha Krisztust s Krisztusban a kivlaszts
rmzenett befogadjuk, dvbizonyossgunk van Krisztusban s csakis
benne lehet dvbizonyossgunk. A predestinci teht a mi legszemlyesebb
hittitkunk, s a hiten kvl nincs is semmi rtelme. (Nem lehet szlam,
vagy vilgnzeti elv.)

Ennek a hittitoknak nem is a predestinci (eleveelrendels, elevevgzs),
hanem elekci (kivlaszts) a szerencssebb elnevezse.
Maga Klvin is (meg a Biblia is!) sokkalta gyakrabban hasznlja az
electio-t, mint a praedestinato-t. A predestinci sz ketts lehetsget
(dvre s krhozatra val predestinltsgot) zr magba s spekulcikra
csbt, s ezen az ton a ktsgek rvnybe rnt. Az elekci vagy
kivlaszts szbl viszont az evanglium cseng
felnk, amely kiszabadt a ktsgek rvnybl. A Biblia teht tjt
vgja a predestincis spekulciknak.

13.2.2 vatossg a Klvinra val hivatkozsban

Mit mondjunk ezek utn Klvin tantsrl? gy ltszik, a klnben
annyira vatos Klvin, ezen a ponton messzebb ment el a kelletnl,
s nemcsak Isten kivlaszt, illetve bnben meghagy munkjrl beszlt,
hanem mintegy az eszkatalgiai kifejletrl: a kivlasztottakrl s
elvetettekrl is. Az elvetettekrl mindenesetre nagy szkszavsggal.

De mirt beszlt ezekrl egyltalban? Emberileg megrthet: t erre
nagyon knos tapasztalatok indtottk. Tapasztalta, hogy az ige hirdetsre
Franciaorszgban egyesek megtrtek, msok meg a ppizmus sttjben
maradtak. Aztn meg egyesek mglyra vitettk magukat a hitrt, msok
viszont - br gy ltszott, befogadtk az evangliumot - mgis
visszasllyedtek a babonasgba. - Hogyan trtnhetett ez meg? Ht
Krisztus, a kirly olyan tehetetlen volna, hogy nem tudja az ellenszeglket
meghdtani s kzben tartani, mint ahogy t, az ellenszegl Klvint
is le tudta gyzni?

Erre a gyakori tpeldsre az rsban kapta meg a feleletet s a viszonylagos
megnyugvst: Isten kivlaszt s elvet. - Ezrt
nem vonakodott attl, hogy az Institutiban az elvetettekrl is mondjon
nhny szt. Bizonyos szempontbl nzve, taln j is, hogy mondott,
mert tana a maga kettssgben megmutatta, hogy Isten nemcsak a teremtsben,
hanem a kiengesztelsben s megvltsban is szuvern r (Rm 11,33-35).

Abbl a szempontbl viszont nem j, hogy a krhozatra, mint itt meg
itt mr bekvetkezett tnyre utalt, annak ellenre, hogy a Biblia
kerl minden ilyen konkrt utalst s taln Jdson kvl senkit sem
mond a krhozat finak. Klvin teht szlott a krhozatrl, s pldjval
akaratlanul is utat nyitott egy olyan predestincis spekulcinak,
amely a tovbbra is munklkod Krisztustl s Krisztus jelenlegi munkjtl
egyre inkbb elszakadt. A hit eleven aktustl elvonatkoztatott predestinci
tanban gy beszltek aztn valami isteni dekrtumrl, hogy ez a beszd
menthetetlenl a determinizmusba s fatalizmusba vezetett, a kikerlhetetlen
szksgszersg s a megmsthatatlan vgzet sivr vilgba. - Ha
Klvin ezt a kvetkezmnyt ltta volna, bizonyra maga tlte volna
el a legkemnyebben. Jegyezzk ht jl meg: a predestinciban nem
az emberek ilyen vagy amolyan llapotrl, nem
a kivlasztottak vagy elvetettek csapatrl, hanem
az irgalmas s igazsgos Istenrl
van sz, gy amint Krisztusban megmutatkozik minknk.

Ha ezt szem eltt tartjuk, sohasem tvesztjk ssze a predestincit
a determinizmussal, illetve a fatalizmussal. “Nemcsak azrt, mert
a ftum vak s rtelmetlen vgzetrl, az eleve elrendels pedig kivlaszt,
knyrl s teremt Istenrl beszl; nemcsak azrt,
mert a ftum csak a sorsokat rja el, s az egyn minsgt nem rinti,
mg a predestinl Isten teremti az egyni minsget;
hanem fkppen azrt, mert az eleveelrendels egy dologra vonatkozik:
a Krisztus ltal munklt dvssgre; mg a ftum minden egybre
vonatkozik, csak ppen erre nem.” (Ez utbbi Sebestyn-idzet, mg
Barth-eltti fogalmazs, de mr a krisztolgiai rtelmezs irnyba
nz.)

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!