IV. rsz: ISTEN KEGYELMI KIVLASZTSA.
  13. A kegyelmi kivlaszts tana Klvinnl
  
13. A kegyelmi kivlaszts tana Klvinnl
13.1 A tan dogmatrtneti szerepe 
13.1.1 Nem spekulatv alapelv 
Az eleveelrendels vagy ms nven a predestinci tant kikiltottk 
klvini specialitsnak. Azt szoktk mondani, ez Klvin alapvet specialitsa, 
amelybl sszes tbbi tantsa levezethet. Ez adja meg a klvinista 
jellem alapverett. Ilyen mdon klvinista jelszt vagy ideolgiai 
(vilgnzeti) alapelvet csinltak a predestincibl, tbbnyire Klvin 
megkrdezse nlkl. 
Ha megnztk volna Klvin munkit, meglepetssel tapasztaltk volna, 
hogy az Institutio els (1536-os) kiadsban, a Genfi ktnak pedig 
ksbbi kiadsban sincs kln predestinci tan, 
hanem csak az egyhztan trgyalsakor esik sz Isten kivlaszt munkjrl. 
- Ktsgtelenl Klvin szndka szerint jrtak el a Heidelbergi 
kt szerzi is, midn egy gyermekek s egyszer atyafiak oktatst 
szolgl knyvben mellztk a predestinci tmaszer trgyalst. 
A Heidelbergi ktnak nincs kln krdse a predestincirl. 
Klvin a predestincit annyira nem alapelvknt kezelte, hogy ez a 
tan, mg az Institutio utols (1559-es) kiadsban is csak az dvtan 
trgyalsnak befejezsre szolglt s a harmadik knyv vgre maradt. 
Pedig az utols kiadsban mr ngy nagy fejezetben foglalkozik a predestincival. 
A rszletes trgyalst a tan flrertse s a tan krli vitk tettk 
szksgess. Klvin a rszletezs kzben nem gyz elgg figyelmeztetni 
s vni bennnket, hogy veszedelmes spekulcikba ne tvedjnk s 
vakmer kvncsiskodsra ne vetemedjnk. 
Klvinnl teht nem spekulatv alapelv a predestinci. Ez azt teszi: 
egyetlen tant sem szabad s nem is lehet a predestincibl levezetni. 
De mindjrt tegyk hozz: mgis minden tan mgtt ott kell lenni a 
predestincinak. A dogmatika tbbi tanra nzve nem tanalkot, hanem 
tanszablyoz szerepe van. Szerepe teht nem konstruktv, hanem regulatv. 
Olyan, mint a s: magban vve mg nem tel, de mint nlklzhetetlen 
zest szksges az eledelhez s az letmkdshez is. 
13.1.2 A kijelents tnye 
Hangslyoztuk, hogy Klvinnl nem spekulatv alapelv a predestinci, 
de ppily hatrozottan hangslyozzuk azt is: a predestincira vonatkoz 
tants semmivel sem lnyegtelenebb, mint brmely ms dogmatikai ttel. 
A dogmatikai ttelek bels egysgnl fogva a predestinci tanttele 
is ott van Klvin minden rsban s minden rsa mgtt. Ott van 
a Klvin szellemben kszlt Heidelbergi ktban is, teljes egszben, 
noha a kt nem trgyalja kln e tant, st mg nem is emlti a predestinci 
szt. Megtallhat az 54. 52. 20. s 31. krdsben. 
J tudnunk, hogy a predestinci-tan nemcsak Klvinnl s a “klvinistknl” 
fordul el, hanem minden reformtorunknl ott van. Zwingli csaknem 
determinizmust csinlt belle, teht spekulatv mdon flrertette 
s tlhajtotta. Luther eleinte szintn tlz mdon hangslyozta. Legrszletesebben 
a De servo arbitrio (1525) cm Erasmushoz cmzett vitairatban fejtette 
ki. Azok a luthernusok, akik klvinista specialitsnak minstik 
a predestinci-tant, bizonyra nem olvastk Luthernek ezt a nagyszabs 
munkjt. Ha pedig csupn a fiatal Luther vlekedsnek tekintettk, 
amelybl az reg Luther mr kintt, hivatkozhatunk a Capito-hoz intzett 
levelre, melyben 12 v mltn jra megersti a De servo arbitrio 
lltsait. A reformtorok teht kivtel nlkl tantottk a predestincit; 
bibliaismeretk ksztette ket erre a tantsra. (Pl. Rm 8. s 9. 
rsze. Rszletes lkus-felsorols Sebestyn Jen: A predesztinci, 
1922 c. tanulmnyban.) Mindazonltal reformtoraink nem ttrk e 
tan megfogalmazsban. gostonnl mr rszletekbe men kifejtst tallunk, 
s megvan ez a tan a kzpkori s jkori katolicizmusban is, de csupn 
az rdemszerz jcselekedetek tana ltal krlnyirblt formban. 
13.2 A klvini tants tdolgozsa Barthnl 
13.2.1 A krisztolgiai szempont 
Barth Kroly els magyarorszgi krtja alkalmbl foglalkozott tfog 
mdon a predestinci krdsvel, Isten kegyelmi kivlasztsa cm 
elads-sorozatban. (Megjelent magyarul is Debrecenben, 1937-ben.) 
Fl vtizeddel ksbb, Kirchliche Dogmatik cm fmve Ii. rsznek 
2. ktetben, tbb mint flezer oldalon jra kifejtette e tant (1942). 
Nem akar j tant lltani a rgi helybe, csak a rgi reformtori 
rksget tisztogatta meg, az evangliumi mondanival szabadabb rvnyeslse 
rdekben. 
Barth helyeslen emelte ki Klvin tantsbl azt az evangliumi felismerst, 
hogy a predestinci tana Jzus Krisztusra utal, 
mert Jzus Krisztus a mi “kivlasztottsgunk tkre” (lsd pl. 
Inst. III. 24. 5.). Ezt a helyes felismerst akarja Barth rvnyesteni, 
amikor gy tant: 
Mi az ember-Jzus szenvedseiben, Istentl val elhagyatottsgban, 
teht mindenek eltt a golgotai kereszten szemllhetjk, mi az elvettets. 
Az ember-Jzus elvettetsben ismerhetjk meg a mi sajt elvettetsnket, 
hiszen  rettnk s helyettnk “szlla al poklokra”. Az elvettetsrl 
keresztyn mdra csak re nzve beszlhetnk. Az elvettetsrl val 
minden ms beszd res spekulci s krhozatos pognysg. Ez a mondanival 
egyik fele, amelyhez hozztartozik a msik. 
Amikor ugyanis elvettetsnket Krisztusban megismerjk, ugyancsak 
benne kivlasztottsgunk is nyilvnvalv vlik, mert az elvettetsbl 
az ember-Jzussal egytt Isten minket is j letre hv (Ef 1, 4-11 
s a prhuzamos helyek). Ezrt  a mi kivlasztottsgunk tkre. Kivlasztottsgunkat 
egyes-egyedl benne, ismt s ismt csak benne lthatjuk, “A predestinci 
teht azt jelenti: Isten kegyelmes hozzd, az elvetetthez“. 
A kivlasztottsgrl val minden ms beszd res spekulci s krhozatos 
pognysg. 
Barth ezt a krisztocentrikus szemlletet akarja kvetkezetesen rvnyesteni 
a predestinci tanban. Ha Krisztust s Krisztusban a kivlaszts 
rmzenett befogadjuk, dvbizonyossgunk van Krisztusban s csakis 
benne lehet dvbizonyossgunk. A predestinci teht a mi legszemlyesebb 
hittitkunk, s a hiten kvl nincs is semmi rtelme. (Nem lehet szlam, 
vagy vilgnzeti elv.) 
Ennek a hittitoknak nem is a predestinci (eleveelrendels, elevevgzs), 
hanem elekci (kivlaszts) a szerencssebb elnevezse. 
Maga Klvin is (meg a Biblia is!) sokkalta gyakrabban hasznlja az 
electio-t, mint a praedestinato-t. A predestinci sz ketts lehetsget 
(dvre s krhozatra val predestinltsgot) zr magba s spekulcikra 
csbt, s ezen az ton a ktsgek rvnybe rnt. Az elekci vagy 
kivlaszts szbl viszont az evanglium cseng 
felnk, amely kiszabadt a ktsgek rvnybl. A Biblia teht tjt 
vgja a predestincis spekulciknak. 
13.2.2 vatossg a Klvinra val hivatkozsban 
Mit mondjunk ezek utn Klvin tantsrl? gy ltszik, a klnben 
annyira vatos Klvin, ezen a ponton messzebb ment el a kelletnl, 
s nemcsak Isten kivlaszt, illetve bnben meghagy munkjrl beszlt, 
hanem mintegy az eszkatalgiai kifejletrl: a kivlasztottakrl s 
elvetettekrl is. Az elvetettekrl mindenesetre nagy szkszavsggal. 
De mirt beszlt ezekrl egyltalban? Emberileg megrthet: t erre 
nagyon knos tapasztalatok indtottk. Tapasztalta, hogy az ige hirdetsre 
Franciaorszgban egyesek megtrtek, msok meg a ppizmus sttjben 
maradtak. Aztn meg egyesek mglyra vitettk magukat a hitrt, msok 
viszont - br gy ltszott, befogadtk az evangliumot - mgis 
visszasllyedtek a babonasgba. - Hogyan trtnhetett ez meg? Ht 
Krisztus, a kirly olyan tehetetlen volna, hogy nem tudja az ellenszeglket 
meghdtani s kzben tartani, mint ahogy t, az ellenszegl Klvint 
is le tudta gyzni? 
Erre a gyakori tpeldsre az rsban kapta meg a feleletet s a viszonylagos 
megnyugvst: Isten kivlaszt s elvet. - Ezrt 
nem vonakodott attl, hogy az Institutiban az elvetettekrl is mondjon 
nhny szt. Bizonyos szempontbl nzve, taln j is, hogy mondott, 
mert tana a maga kettssgben megmutatta, hogy Isten nemcsak a teremtsben, 
hanem a kiengesztelsben s megvltsban is szuvern r (Rm 11,33-35). 
Abbl a szempontbl viszont nem j, hogy a krhozatra, mint itt meg 
itt mr bekvetkezett tnyre utalt, annak ellenre, hogy a Biblia 
kerl minden ilyen konkrt utalst s taln Jdson kvl senkit sem 
mond a krhozat finak. Klvin teht szlott a krhozatrl, s pldjval 
akaratlanul is utat nyitott egy olyan predestincis spekulcinak, 
amely a tovbbra is munklkod Krisztustl s Krisztus jelenlegi munkjtl 
egyre inkbb elszakadt. A hit eleven aktustl elvonatkoztatott predestinci 
tanban gy beszltek aztn valami isteni dekrtumrl, hogy ez a beszd 
menthetetlenl a determinizmusba s fatalizmusba vezetett, a kikerlhetetlen 
szksgszersg s a megmsthatatlan vgzet sivr vilgba. - Ha 
Klvin ezt a kvetkezmnyt ltta volna, bizonyra  maga tlte volna 
el a legkemnyebben. Jegyezzk ht jl meg: a predestinciban nem 
az emberek ilyen vagy amolyan llapotrl, nem 
a kivlasztottak vagy elvetettek csapatrl, hanem 
az irgalmas s igazsgos Istenrl 
van sz, gy amint Krisztusban megmutatkozik minknk. 
Ha ezt szem eltt tartjuk, sohasem tvesztjk ssze a predestincit 
a determinizmussal, illetve a fatalizmussal. “Nemcsak azrt, mert 
a ftum vak s rtelmetlen vgzetrl, az eleve elrendels pedig kivlaszt, 
knyrl s teremt Istenrl beszl; nemcsak azrt, 
mert a ftum csak a sorsokat rja el, s az egyn minsgt nem rinti, 
mg a predestinl Isten teremti az egyni minsget; 
hanem fkppen azrt, mert az eleveelrendels egy dologra vonatkozik: 
a Krisztus ltal munklt dvssgre; mg a ftum minden egybre 
vonatkozik, csak ppen erre nem.” (Ez utbbi Sebestyn-idzet, mg 
Barth-eltti fogalmazs, de mr a krisztolgiai rtelmezs irnyba 
nz.) 
 |