12. Isten hrmasegysge
12.1 Egysg a hromsgban
12.1.1 Egy az Isten
Az Isten hrmasegysgrl szl tan nem akarja cfolni vagy krdsess
tenni azt a hitismeretet, hogy egy az Isten. St ppen ez a tan, ennek
a hitismeretnek megvallsa s bizonysga.
A trinitstan ugyanis nem akar egyebet, mint a bibliai Istennevet:
a Jahve-Kyrios-t s ezzel egytt a bibliai kijelentsfogalmat magyarzni.
A trinitstan bibliai lkusai mr ezt az egysget vilgosan mutatjk.
Pl. a keresztelsi formult (Mt 28,19) teljesen flrertenk, ha abban
hrom Isten-nvre gondolunk, holott egy nvre:
az Atynak, Finak, Szentlleknek kzs nevre
(pontosabban: nevbe) keresztelnk. A korbban mr szintn idzett
1Kor 12,4-6 s Ef 4,9-6 verseinl sem szabad a Theos, Kyrios s Pneuma
megklnbztetsnl megllnunk, hanem figyelembe kell vennnk az autos,
illetve heis szval megjellt egysget, ezt a hangslyozott egysget
is.
Annak a hitnek, amit a keresztelsi formulban s az egyhz trinitrius
hitvallsaiban megvallunk, e g y trgya van s nem hrom. Ha hrom
volna, az azt tenn, hogy hrom Istennk van. A megkeresztelt nem
hrom Urat, hanem egy Urat kap. J ezzel kapcsolatban
megjegyeznnk: a keresztsg mutatja egyben a trinitstan letbeli
helyzett. Ez a tan nem valami elvont spekulciba, nem az eszmlkedsek
kds vilgba nylik vissza, hanem egy egyhzi cselekmnybe: a keresztsg
kezdettl fogva gyakorolt skramentomba. Vagy ha az ismert s hasznlt
ldsformulra a 2Kor 13,13-ra gondolunk: a tan lelhelye az istentiszteleti
szertartsban van.
A trinitstan gynevezett “szemlyei” semmi esetre sem hrom Istent
akarnak jellni. Az Athanasius nevt visel hitvalls gy fejezi ki
a Szenthromsg egysgt: “Isten az Atya, Isten a Fi, Isten a Szentllek,
s mgis nincs hrom Isten, hanem egy az Isten. Ezenkppen r az Atya,
r a Fi, r a Szentllek is s mgis nem hrom az r, hanem egy az
r.” - Mi is erre a ,kzs lnyegre utaltunk mr akkor, amikor
a Jahve-Kyrios nvnek megfelelen Isten r-voltrl beszltnk s
a kijelentst, mint az rnak kijelentst rtelmeztk s hrmas vonatkozsban
magyarztuk.
A rgi egyhz az egysg jellsre a lnyeg, ousia, essentia, natura
vagy substantia szt hasznlta s azt mondta, hogy Isten lnyegben
egy. Teht nemcsak a hrom szemly akciegysgrl, hanem lnyegi
egysgrl beszlt. Ezt az egy lnyeget a “szemlyek” hromsga
nemhogy megbontan, st a lnyegi egysget megersti.
A szemlyek hrmassga ugyanis semmi esetre sem lnyegi hrmassgot
vagyis hrom isteni egynisget jelent. Az Atya Fi s Szentllek
nv azt mondja, hogy Isten hromszori megismtldsben ugyanaz
az egy Isten, teht az Atya, Fi s Szentllek nem kln-kln Isten,
hanem ugyanazon egy isteni lnyegnek nmagn bell val hromszori
megismtldse. A rgi dogmatika igen kifejez szhasznlatval lve:
a “szemlyek” repetitio aeternitatis in aeternitate-t jelentenek,
vagyis az rkkval hromsga nem extra se, hanem in
se rtend. Ez a mondat mintegy a szenthromsgtan megrtsnek
kulcsa.
A “szemly” sz hasznlatval kapcsolatban meg kell jegyeznnk:
a trinitstanban a szemly sz nem szemlyisget
jelent, st az jkelet szemlyisg fogalomhoz nincs is semmi kze.
Ezt csak a felvilgosods s fleg a romantika alaktotta ki. A szemlyisg
fogalmnak ide csempszse, ppen annak a tritheizmusnak
kifejezse volna, amit a trinitstan elhrtani igyekszik. Szemlyisgen
ugyanis manapsg sajt-kln ntudattal s akarattal br nt rtnk.
A trinitstanban pedig nem hrom isteni nrl van
sz, hanem hromszor ugyanarrl az egy isteni nrl. Ezt jelenti a
lnyegi egysg: a homoousia.
12.1.2 Az unitarizmus elhrtsa
Az egyhz a trinitstan megfogalmazsval ppen az antitrinitriusokkal
(ksbbi nevkn: az unitriusokkal) szemben vdte az egyistenhitet,
a monoteizmust. Els hallsra ez az llts ellentmondsnak tnik,
hiszen ltszlag ppen az antitrinitriusok trekvse volt, hogy Krisztus
s a Szentllek hitt a monoteizmussal sszehangoljk. Nem azt kellene
teht mondanunk, hogy az egyhz Isten egysgt, a trinitstan ellenre
tartotta meg?
Nem, az egyhz nem a trinitstan ellenre, hanem ppen a trinitstan
ltal s a trinitstanban monoteisztikus. Merben tves nzet az,
mintha az egyhz, magban a hitben rejl bels egyenetlensgeket akarta
volna elsimtani: a Biblia monoteizmust, a Biblia lappangd politeizmusval
sszeegyeztetni. lltlag ezrt csinlta volna a trinitstant. Az
effle mesterkedsek azonban nem az egyhzra, hanem a herezisekre
jellemzek.
Mirt nevezzk mesterkedseknek a herezisek eljrst? - Azrt,
mert a herezisek kt forrsra tmaszkodnak: a Biblira,
mint a kijelents knyvre s az emberi szre. A kijelentsben talljk
a hromsgot, s ezt a hromsgot prbljk az sz segtsgvel egysgre
magyarzni, vagyis az gyvlt bibliai politeizmust akarjk a sajt
elkpzels monoteizmussal sszehangolni. A heretikus mesterkedsekkel
szemben az egyhznak egy forrsa van: a bibliai
kijelents, s egy clja: ennek a kijelentsnek h magyarzata. Ebben
a magyarzatban pp olyan fontos a hrmassg, mint az egysg, mert
nem valamely elv, monoteizmus vagy politeizmus a fontos, hanem maga
a kijelents. Ezrt h magyarzat.
Az elmondottak megvilgtsra, s az antitrinitrizmus elleni harc
hevessgnek megrtsre szolgl, ha rmutatunk az antitrinitrizmus
dilemmjra. - Midn a Szenthromsg-tagadkrl
szlunk, emlkezznk r, hogy szerepk nem korltozdik a 4. szzadra;
a 16. szzadban jra felbukkantak s eleink a szzad utols harmadban
magyar fldn, de egyetemes eurpai frum szne eltt vvtk meg velk
harcukat. Mliusz, Szegedi Kis, Kroli antitrinitrizmus elleni kemny
vitjt az egsz evangliumi protestantizmus a maga gynek rezte.
- Arius (280-336) szerint Krisztus, Isten legels
s legnagyszerbb teremtmnye. Ltezett, mikor mg semmi sem volt,
mg id sem volt. Nem volt teht olyan id, mikor nem volt, de teremtse
eltt mgsem ltezett. Semmibl teremtetett, is eredetileg vges
lny, de szabad akaratnak helyes hasznlatval olyan tkletessgre
emelkedett, hogy Isten t finak fogadta, adoptlta. Ilyen rtelemben
“Istenn” lett. Mr a teremts munkjban rszt vett, s most
joggal “Istenknt” imdjk. Ariusk teht Krisztust Isten Finak
valljk s tisztelik, de istensgt voltakppen tagadjk. Szerintk
- mint az a vitk sorn kitnt - nem egylnyeg az Atyval, nem
is valsgos Isten, csak Istenhez hasonl.
Menten felmerl a krds: ha nem igazi Isten Jzus, akkor hogyan lehet
hinni benne, hiszen akkor a belvetett hit csak babona! Tovbb, ha
nem igazi Isten, akkor az tisztelete a Biblia szerint: blvnyimds!
- me, az antitrinitarizmus ppen a vdeni prblt monoteizmust
rontotta meg egy alisten behozatalval, mert alistent csinlt Krisztusbl.
Ez a dilemma egyik esete. De nem biztatbb a msik sem.
- Viszont ha azt lltja az antitrinitarizmus, hogy Jzus kznsges
ember, brmit mondjon is rla a Biblia, akkor meg nem trtnt meg
benne a valsgos Isten valsgos megjelense, akkor voltakppen csak
nmagunkkal tallkozunk benne. Ez azt teszi: nincs bibliai rtelemben
vett valsgos kijelents, s termszetesen vltsg sincs. Ha pedig
nincs kijelents, honnan tudunk a sokat emlegetett egy Istenrl, mire
alapszik a monoteizmus? Akkor 6 idegen Isten s nem a mi Istennk.
me, vagy racionalista egysg van, s akkor nincs kijelents, vagy
kijelents van, s akkor nincs ilyenfajta egysg. Ez az Arius s mindenfle
antitrinitarizmus dilemmja. - Zrjuk ezt a fejtegetst az Athanasiusrl
nevezett hitvalls minden antitrinitarizmust elhrt szavval: “A
hromsgban semmi sincs elbbval vagy utbbval, semmi sincs nagyobb
vagy kisebb, hanem mind a hrom szemly egytt rkkval, s egytt
egyenl egymssal.”
12.2 Hromsg az egysgben
12.2.1 A hromsg rtelme
A trinitstan nem valamifle Isten valamifle egysgnek ismerete.
Monoteizmust elvgre tallhatunk mindenfel, szerte a vilgban, nemcsak
a zsidsgban, iszlmban, hanem a kultrvallsok istenpanteonjban
s a primitv vallsok babonasgai mgtt is. St nemcsak a vallsok
vilgban, hanem a filozfiai spekulcikban, a vilgnzetekben is
ott rejtezik a monoteizmus.
Els tekintetre gy tnhet fel, mintha az egyistenhit tiszta s kvetkezetes
esett nem is a keresztynsg, hanem inkbb a ksei zsidsg vagy
az iszlm kpviseln. Mi azonban nem a monoteizmus elvvel vagy annak
trtneti megjelensvel foglalkozunk, hanem a monoteizmusnak azzal
az egszen sajtos s konkrt esetvel, amely a kijelents Istennek
kijelentsbeli egysgt mutatja.
Ez az egysg nem jelent egyedlisget.
Az egyedllt, a magny mr korlt volna, korltot pedig nem tr a
kijelents Istene. A trinitstanban hasznlt egyes szm ezrt csak
fenntartssal fogadhat: inkbb negatv, mint pozitv rtelme van,
amennyiben csak Isten tbb voltt vagy sokasgt tagadja, a nlkl,
hogy mennyisgileg akarn meghatrozni Istent. A kijelents Istene
kijelentsbeli egysgben megfr a hrmas megklnbztets, a distinkci.
E szerint a megklnbztets szerint hrom szemly
van Istenben.
Az Atya, Fi, Szentllek egysget alkot az jszvetsg szerint. De
ez az egysg nem jelenti sohasem az azonossgot,
az identitst. Isten rk hrmassga megy t a trtneti hromsgba,
mgpedig minden feloldds vagy egymsba mosds nlkl. Isten egysgben
hrom szemly van. - Mit jelent ebben a vonatkozsban
a szemly sz, amit az egyhzi tan hasznl? Nyilvn
megklnbztetst akar kifejezni, de mi a megklnbztets alapja?
Mi jellemzi az Atyt, Fit s Szentlelket, a kzs lnyegen, Isten
voltukon tl? - Az, hogy mind a hrom szemly! De mi az, hogy szemly?
Megfelelnek r a szhasznlat krli vitk.
A szemly fogalmat a latin nyelv nyugati egyhzban persona,
a grg nyelv egyhzban pedig prosopon szval
jelltk. - A persona, illetve a prosopon szt a sabellianus herezissel
szemben hasznltk elszr. A sabellinusok ugyanis az Atyt, Fit
s Szentlelket, csupn Isten hrom tulajdonsgnak tekintettk, minden
rend s megklnbztets nlkl. Mg azt is emlegettk, tbb ilyen
tulajdonsga is van Istennek, nemcsak hrom. A szemly szval a sabellianizmussal
szemben, az Atya, Fi s Szentllek sszezavarhatatlansgt, hatrozott
klnbsgt, kln-kln voltt akartk kifejezni.
Azonban a szemly sz bevezetse nem volt szerencss, st mondhatni,
visszafel slt el, amennyiben a persona illetve prosopon larcot
is jelent. Az Atya, Fi s Szentllek e szerint hrom olyan “larc”,
amely mgtt rejtezik egy negyedik valsg, maga az Isten. gy a szemly
sz hasznlatakor a rgieknl a szentngyessg, a kvaternits veszedelme
fenyegetett.
A keleti egyhz ezrt vltoztatott is a szhasznlatn: a persona
szt ksbb nem prosoponnal, hanem hypostasis-szal
fejezte ki, noha ez a substantia s nem a persona
grg msa. A nyugati egyhz rgtn szrevette, hogy a szcsere balul
ttt ki. Nevezetesen a hypostatis sz, els jelentst, a substantit
vve, az isteni lnyeg, az isteni termszet meghromszorozst jelenti.
Az igaz, nem kvaternitst, de nem is trinitst, hanem trinits helyett
triteizmust. Ezrt a nyugati egyhz megmaradt az
eredeti formula, a persona mellett.
Kelet s Nyugat teht nem volt megelgedve egymssal, de nem lehetett
megelgedve nmagval sem, mert mint lttuk, sem a hypostatis, sem
a persona nem egyrtelm sz. A helyett, hogy vilgosan kifejezn
a mondanivalt, a herezis lland veszedelmt hordja: a hypostatis
a triteizmust, a persona meg a kvaternitst.
Ha a dolog gy ll, nem volna-e tancsosabb a veszedelmes “szemly”
fogalmat teljesen elejteni? Ma mr ugyan nem az larc kpzete zavar
minket, hanem a modern szemlyisg-fogalom, mely a triteizmus irnyba
hz s mg jobban sszezavarja ezt az amgy is rendezetlen, tisztzatlan
fogalmat. Csakugyan tancsosabb volna valami ms megjellst keresni,
mondjuk “szemly” helyett “ltmd”-ot, htha ez viszonylag
jobban, egyszerbben s vilgosabban fejezi ki azt, amit rgebben
a szemly szval akartak kifejezni.
Mondjuk teht, hogy az egy Isten hrom ltformban jelenik meg, amennyiben
az Atyban, Fiban s Szentllekben ms-ms mdon
Isten. Ez a szhasznlat nem valami j tallmny. Fellelhet mr az
jszvetsgben (Zsid 1,3), valamint a teolgiai vitkban. Maga Klvin
is hasznlja (Inst. I. 16. 6). - Latin alakja subsistentia
(nem substantia) s krlbell megfelel a grg hypostatis sznak,
mely ltmdot is jelent msodik jelentst vve.
A trinitstanban ez azt akarja kifejezni, hogy az Atya, Fi s Szentllek
az egy Istennek egszen klnleges s sajtsgos ltmdja. Klnleges
s sajtsgos voltuk megszntethetetlen s sszecserlhetetlen. Az
Atya nem lehet Fi, a Fi nem lehet Llek stb. Ez termszetesen fordtva
is ll. - Amidn azonban klnleges ltformkrl, sajtos ltmdokrl
beszlnk, tartalmilag valami tbbrl van sz, mint amit akr a rgi,
akr az jabb terminolgia kifejez. Most ppen az a feladatunk, hogy
a kvetkezkben erre a tbbletre rmutassunk.
12.2.2 A klnbsg eredetbeli
Ha a hrom klnbz ltmdot akarjuk jellemezni, nem indulhatunk
ki az Atya, a Fi s a Szentllek tetteibl, sem pedig tulajdonsgaibl.
Nincsen az Atynak egyetlen olyan dvtnye, sem olyan tulajdonsga,
mely ugyangy a Fi illetve a Szentllek tette vagy tulajdonsga ne
volna. Pl. rkkval az Atya, rkkval a Fi s rkkval a Szentllek.
- Mirt van ez gy? Azrt, mert mind a hrom ltformban ugyanannak
az egy Istennek ms s ms mdon val megnyilatkozsval tallkozunk.
Tulajdonsgaikban s tetteikben teht nem klnbzhetnek. Miben ll
akkor a klnbsg?
Mondjuk egyszeren a rgi nekkel: “Vges elmmmel ily nagy mlysget
mregetni flek; Egy istensgben, hiszem: van Atya, Fi s Szentllek”?
Mgis kzelebbi felelettel tartozunk. A klnbsg krdsre az az
egyetlen felelet lehetsges: a hrom isteni ltmd klnbsgt e hrom
ltmd egymsra val vonatkoztatsban, relcijban kell keresnnk,
mgpedig a hrom ltmd “genetikus” vonatkozsban. Az Atya, Fi
s Szentllek teht nem azltal klnbznek egymstl, hogy az egy
isteni lnyeg klnbz mrtkben sajtjuk. Egyenl mrtkben Isten
mind a hrom, isteni mltsguk is teljesen egyenl, azonban eredetkre
nzve klnbznek egymstl. - A kijelentsbl tartalmi klnbsget
nem lehet kiolvasni, hanem csupn eredetbeli klnbsget. De mirt
van itt eredetbeli klnbsg? Erre a mirtre, mint ltalban a kijelentssel
kapcsolatos mirtekre, nem adhatunk feleletet. Pusztn a tny lersra
szortkozunk.
Az eredetbeli klnbsg mikntjt illeten a hrom jtestamentomi
elnevezsre kell gondolnunk: van Atya, Fi s Szentllek. E hrom
nv az egy Isten neve. Milyen klnbsget mutat e hrom elnevezs?
- Azt, hogy az Atytl “szletett” a Fi; a Llek viszont nem
“szletett”, hanem “szrmazott”, mgpedig nemcsak az Atytl,
hanem az Atytl s a Fitl (egyformn) “szrmazott”.
Hangslyozzuk, a “szlets” s “szrmazs” sz, ebben az sszefggsben
nem biolgiai fogalom, hanem viszonyfogalom.
Azt fejezi ki, hogy az Atya, Fi s Szentllek kztt nem teremt-teremtmny
viszony van, vagyis egyik sem alrendeltje a msiknak. Kifejezi tovbb,
hogy az Atya, Fi s Szentllek klnbsge kikszblhetetlen, s
a hrom ltmd rendje felcserlhetetlen. - Mirt volt fontos e tan
rgztse? Azrt, mert amint megtagadjuk vagy felforgatjuk az Isten
egysgben rejl valsgos hrmassgot (pl. gy, hogy csak hrom tulajdonsgnak
mondjuk), menten valami ms Istenrl beszlnk s nem a kijelents
Istenrl.
A trinitstan trgyalsnak eme pontjn nyilvnvalv vlt, fogalmaink
nem fejezhetik ki adaequat mdon
a mondanivalt. Ezt nemcsak a “szlets” s “szrmazs” szra
vonatkozlag llapthatjuk meg, hanem ppen gy a tbbiekre nzve
is. A “lnyeg”, “szemly”, “ltmd”, “eredet” stb.
szavak is csak emberi szavak, s nem fejezhetik ki adaequat mdon az
isteni titkot. Mg nagyon egyrtelm szmfogalmak is csak utalnak
valamely irnyba (pl. a “hrom” azt teszi csupn, hogy az Atya,
Fi s Szentllek mint olyan, nem egy), de nem mennyisgileg hatrozzk
meg Istent.
Ha valaki a trinitstanban csak arra figyel, mi a felhasznlt fogalmak
immanens jelentse s nem veszi figyelembe, hogy ezek csak utalni
akarnak a Trinits rk titkra, annak szmra ez a tan csak botrnkozs
kve, vagy herezisek forrsa lehet. A herezis veszedelme termszetesen
minket is fenyeget, ezrt majd rmutatunk a legkzelebb es veszedelemre:
mondataink triteisztikus vagy modalisztikus flrertsre.
Elbb azonban ltalban a teolgiai szhasznlatrl
kell a mondottak kapcsn sszefoglal megllaptst tennnk. - A
filozfus elre tisztzza fogalmi appartust s fogalmaiba igyekszik
zrni a jelensgvilgot. A teolgus fogalmai viszont csak utalnak
a fogalmakba foghatatlanra. A teolgiai fogalmak csak arra jk, amire
az tjelz tblk: csupn az irnyt
mutatjk, amerre haladnunk kell. Nem maga a tbla a fontos, hanem
az irny, amibe mutat, amiben eligazt: nem a tbla, hanem a cl!
Rgi teolgusok ebben a tudatban lltottk fel azt a fontos mdszertani
alapelvet: Non sermoni res, sed rei sermo subiectus est, vagyis nem
a beszdnek a dolog, hanem a dolognak van a beszd alvetve. Nem Isten
van a teolginak, hanem a teolgia van Istennek alvetve. Ennek az
elvnek mellzse esetn nincs teolgia.
12.3 A hrmasegysg
A trinitstanban mirl van sz? Az egysgrl a hromsgban s a
hromsgrl az egysgben. Ennek a feleletnek kt rsze van, s mind
a kett magban vve egyoldal s elgtelen. Az els rsz az egysget
hangslyozza, , a msodik meg a hromsgot. De mindenik a kelletnl
jobban hangslyozza, ezrt csak a kt rsz egymssal egytt s mgis
egymstl megklnbztetve ad a krdsre feleletet.
Ezt az egyestst s megklnbztetst, mr a Biblia bizonysgttelben
megtalljuk: a Biblia kijelentst lt s hall emberei, egyfell
Atyt, Fit s Szentlelket fognak egybe az egy Isten ismeretbe, msfell,
amint felteszik a krdst: honnan ered ez az ismeret s mi a clja,
akkor ez az egysg hromsgra bomlik. Ez a hrmasegysg
bels dinamikja.
A hrmasegysg teht az Atya, Fi s Szentllek egyms
kztti egysgt jelenti. - Ha a ltmdok kztt val klnbsget
az eredetben kell keresnnk, akkor, mint az eredetproblma trgyalsakor
lttuk, mindenik ltmd teljesen rszese a msik kettnek. Lnyegileg
egyek. - Ugyanezt a megllaptst kell tennnk azonban a hrom ltmd
munkjra vonatkozan is: Opera trinitatis ad extra, sunt indivisa
- hangzik a sokat idzett, rgi teolgiai ttel. E szerint ad
extra, vagyis mind a teremtskor, mind a mr megteremtett vilgban,
mindenik Ltmd tette, a msik kettnek is tette. Ha ez, vagy amaz
a Ltmd klnskppen mutatkozik is meg a kijelents egyik vagy msik
aktusban, elrejtetten a msik kett is mindenkor ott van s szintn
a hit s imdat trgya. - A hrmasegysgen teht azt rtjk, hogy
a hrom ltmd egyms ltben s tettben egyarnt
rszes. Ilyen rtelemben szoktk a hrom Ltmd egysgt a monarchia
szval jelezni.
R kell itt mutatnunk egy klnbsgre. A pogny mitolgik istenfogalmtl,
ppen a hrmasegysg rvn, abban is lnyegesen klnbzik a bibliai
Isten-fogalom, hogy mg a mitolgikban az istenek kln-kln jelennek
meg a vilg sznpadn s tetteikben gyakorta keresztezik egyms akaratt,
addig a bibliai Isten-fogalom ilyen elklnlst, versengst, kivlt
meg isten-harcot eleve kizr. A grg hitregk istenharcaiba mg az
embereket is belevonjk,
Nazianzi Gergely hres mondsa zrja be ezt a fejtegetst: “Nem
gondolhatok gy az Egyre, hogy a hromnak fnye krl ne sugroznk,
s nem tudom a hrmat gy sztvlasztani, hogy gondolatban legott az
egyre ne szlljak vissza.”
12.4 Szemlltethet-e a trinitstan?
12.4.1 Vestigia Trinitatis
Az egyhz oktat-nevel munkjban (ktmagyarzat, konfirmcii elkszts
stb.) ismtelten felvetdik a krds: milyen mdon lehet az emberi
gondolkozshoz kzel hozni, elkpzelhetv tenni a trinits titkt.
A prblkozs indokoltnak ltszik: Ha a vilg s benne az ember a Szenthromsg
Egy rk Igaz Isten mve, akkor az alkot ott tkrzdik a mvben.
Kerestk teht a trinits nyomait a legklnbzbb terleteken. goston
ebben is nagymester (De Trinitate, VIII-XI.k.).
Elssorban a Biblia vilgban nztek krl. Szemlltet
anyagul knlkozott pl. N hrom fia: Sem, Kham s Jafet, akik egyugyanazon
gret hordozi voltak. Vagy hogy N brkjnak hrom fedlzete volt
s a veszedelem idejn az letet mentette meg. brahmot
az egy Isten kpviseletben hrom angyal kereste fel. Az istentisztelet
kzpontja a szentstor, majd a templom hrom rszre oszlott: udvarra,
elcsarnokra s szentek szentjre s a hrom rsz egy clt szolglt.
Vagy Pter, Jakab s Jnos ugyanazon Jzusnak kiemelked tekintly
tantvnya.
Aztn kerestek analgikat az antropolgia terletrl.
Kedvelt volt a platonizl gondolat: az emberi llek Isten tkre,
a lleknek pedig hrom tartomnya vagy funkcija van: az rtelem,
rzelem s az akarat. Tovbb ugyanaz az ember lehetett gyermek, felntt
s reg. - A szociolgia is szolgltatott szemlltet
anyagot: a csaldnak hrom alkoteleme van, az apa, anya s gyermek.
A rgi trsadalom is hrom rtegre tagoldott, voltak kormnyzk,
katonk s munksok. Az igazsgszolgltatshoz is hrom tnyez kell:
br, tan s jegyz. Utbbit ekkppen alkalmazta Ketskemti Zsigmond:
“A szent Hromsgot gy kell gondolnunk: az Atyt
mint Brt, aki az embertl a bn ltal megsrtett Isten dicssgt
oltalmazza, s ezrt elgttelt kvn. A Krisztust
mint Kezest, aki felvllalta a megsrtett isteni dicssgrt val
kezessget s lefizetst. A szent Lelket mint Ntriust,
aki az Istennek a mi idvessgnk fell val titkos tancst kibeszli,
megpecstli, megersti s mintegy diplomt d a mi bneink bocsnatja
fell.” (Katechtika, 1793. 253. l.)
A termszet vilgbl a hasonlatok znt mertettk:
a Duna hrom rszre tagoldik, ms a forrsa, ms a folyama s ms
a deltja, mgis a hrom egytt a Duna. Krs is van: Sebes-Krs,
Fekete-Krs s Fehr-Krs. A fnak van a talajban gaz gykere,
a fld fl nyl trzse s gymlcst hoz lombkoronja. Emlkezetes
maradt, ahogy szent Patrik, az rek trtje (5. szzad) a hromlevel
lhern szemlltette a trinits titkt; a hagyomny szerint gy kerlt
bele a lherelevl rorszg cmerbe.
A termszettan terletrl is vehetnk pldkat.
A termszet egsze svnyvilgra, nvnyvilgra s llatvilgra oszlik.
A fnytanban hrom alapszint szoks megklnbztetni: a srgt, vrset
s kket. Az sszhang az alaphang, a terc s a kvint egybecsengse.
A testek szilrd halmazllapotak, cseppfolysak s lgnemek. A geometria
terletrl gyakran idzik az egyenl oldal hromszget, melynek
minden szge hatvan fok, legalbbis az euklideszi geometria szerint.
Vagy kedvelt az ilyen hromszg cscsai kr rajzolt, az egsz hromszget
magba zr, egymst metsz hrom azonos sugar kr, mely az egymst
fed terleten a Trinits lnyegi egysgt, az ezen kvl es krszeleteken
pedig a Trinits megnyilvnulsainak klnbzsgt szemllteti.
A filozfia is szolgl anyaggal. Az rtkek sszessgt
a szp, j s igaz alkotja. Az igazsg dialektikus megragadsnak
hrom lpcsfoka van: a tzis, antitzis s a szintzis. vgl a trtnet
terletrl is vettek pldt: folyamatnak hrom nagy korszaka van,
az kor, kzp-kor s jkor. Vagy nemzeti zszlnk: piros, fehr,
zld; nem csupn “rongy s bot”, hanem llameszmt hordoz jelkp.
Nmelyek mg vallstrtneti pldkkal is elhozakodtak, a brahman
trimurtiban: Brahma-Visnu-Siva-ban a Trinits megsejtst vltk felismerni.
12.4.2 A Trinits nyomainak rtkelse
A felsorolt pldk ppen csak kiragadott esetek az esetek znbl.
rdekes, pt, tanulsgos segdeszkzk, de j ismeretet nem adnak.
Nem bizonytsra valk, hanem a mshonnan mr ismert igazsg szemlltetsre.
Minden okunk megvan r, hogy csnjn bnjunk velk, mert itt rvnyes
igazn, hogy minden hasonlat sntt. Vegyk pl. az egyenl oldal
hromszget, vagy akr az lfa hasonlatt. Mindenik szemlletes,
de azt a ltszatot kelti, mintha az Atya, Fi, Szentllek egy-egy
darabja volna Istennek, holott a trinitstan arrl beszl, hogy a
hrom ltmd ugyanaz az egy Isten, hromszori s
mgis ms-ms megismtlsben.
ppen ezrt a Trinits titka kibrzolhatatlan; minden ksrlet vagy
triteizmus, vagy a kvaternits hibjba esik. Az illusztrci tbbnyire
merev, statikus kpet ad az eleven s mozgalmas valsgrl. Ha pedig
a Trinits dinamikus voltt prblja rzkeltetni, legfeljebb a hrom
ltmd funkcionlis egysgt s nem eleven, tudatos lnyegi egysgt
fejezi ki. ppen ezrt bizonyos hatron tl a szemlltetsek mr csak
“snttanak”, veszedelmesen flrevezetkk vlnak. Feloldjk a
kijelents csodjt a termszet s a szellem ltalunk ismert vilgban.
Ezzel az isteni kijelentst a termszeti istenismeret szintjre szlltjk
le s relativizljk.
Klnsen veszedelmess vltak az illusztrcik, ha nem elgedtek
meg az tmeneti pedaggiai szereppel, egy-egy mozzanat megvilgtsval,
hanem nllsultak. A termszeti teolgia jegyben sajt teolgiai
slyt ignyeltek. Belefontk a trinitstant valamilyen filozfiai
ontolgia szlaiba. Vgl mr gy elhatalmasodtak a szemlltet kpek,
hogy maga a Trinits is csak szimblumnak ltszott. Akr fel is lehetett
cserlni a kpekkel. Hegel mr filozfiai ton, apriori deduklta
a trinitstant. Itt is elmondhat: vestigia terrent. A Trinits nyomairl
szl fejtegetseket ezrt Melanchton szavaival zrjuk: Mysteria divinitatis
rectius adoraverimus, quam vestigaverimus. (Loci, 1521. Bevezet)
12.5 A trinitstan rtelme
12.5.1 A tan megtartsa
A Biblia lehetsget ad arra, hogy ezt a mondatot: “Isten kijelentette
magt, mint r”, hromszoros rtelemben, s mind
a hromszor ms rtelemben, nevezetesen az Atyra,
Fira s Szentllekre vonatkoztatva magyarzzuk. Maga a Biblia azonban
megll e lehetsgnl. Mi az rtelme, szksge s joga annak, hogy
az egyhz ezen a ponton tlment a Biblin s trinitstant fogalmazott?
Lttuk, megtehette, de meg kellette tennie?
Errl felesleges beszlnnk az esetben, ha a protestns modernizmus
hatsa alatt elidegenedtnk a trinitstantl, s ma mr csak histriai
rdeklds fz hozz minket. Akkor mr kvlrl nzzk s csak egyhzi
s llampolitikai huzakodst lthatunk benne, no meg antik vallsblcseletet,
logos-spekulcit.
Mi lappang azonban egy ilyen dogmartelmezs mgtt? Az a slyos gyan,
hogy mr az kori egyhz elvesztette hivatst, mr a 4. szzad egyhza
heretikus lett, teht gy tekinthetjk szavait, mint valami idegen
valls megnyilatkozsait. Ez a gyansts azonban felettbb mersz
s nagy felelssggel jr. Ne feledjk ugyanis, hogy a 4. szzad dogmatikai
dntsvel minden jelentkeny teolgus egyetrtett, a reformtorokat
s a reformtorok 16-17. szzadbeli utdait is belertve. Vajon nem
az-e a heretikus, aki a 4. szzad dogmaalkot egyhzt herezissel
gyanstja?
Mgis termszetesebb s biztonsgosabb dolog, ha abbl indulunk ki,
hogy a rgi egyhz azonos azzal, amelyet ma is ismernk. Felttelezhetjk
ugyanis, Krisztus az egyhzt a 4. szzadban sem hagyta el teljesen.
Mgiscsak jobb feltevsnek grkezik ez, mint a protestns modernizmus
feltevse. Termszetesen brmelyik mellett dntnk, tudatostanunk
kell eljrsunk indokt: mit, mirt tesznk.
Midn mi a dogma mellett dntnk, a Biblira hivatkozunk s azt mondjuk:
a trinitstan, brmily krlmnyek kztt llott is el, mgis olyan
tan, melyre a Biblit olvas egyhz nemcsak rjhetett, hanem amelyre
szksgkppen r is kellett jnnie. Br nem kijelents
e tan, de az isteni igazsg ebben emberi mdon gy fogalmazdott meg,
hogy e fogalmazsnak nem szabad veszendbe mennie. Olyan exegzis
ez, amelyet nemcsak helyesnek, hanem fontosnak s szksgesnek mondhatunk.
- Ha mi ebben a tudatban a 4. szzad egyhzval s annak dogmaalkotsval
szolidaritst vllalunk, nemcsak valami egyni tetszsrl vagy vletlen
dntsrl van sz. Ugyanez a dntse, nemcsak a keleti ortodoxinak
s a rmai katolikus egyhznak, hanem mindenik evangliumi egyhznak
is.
St hivatkozhatunk itt magra a protestns modernizmusra is: br elmletileg
elvetette, vagy legalbbis elmagyarzta a trinitstant, gyakorlatilag
azonban a protestns egyhzak, a modernizmus pusztt korban sem
hztk ki hitvallsaikbl a trinitstant, sem a rgi kumenikus szimblumokat
meg nem tagadtk, st szertartsaikban az Apostoli hitformt, ezt
a jellegzetes trinitrius hitvallst tovbbra is nneplyesen ismtelgettk.
Ma is mindenfel a Szenthromsg Egy rk Isten nevbe keresztelnek.
Ha ms nem, ht a keresztsg tnye, egymagban vve is a Trinits-krds
el lltana minket.
12.5.2 A tan rtelme
Mi az rtelme a trinitstannak? Induljunk ki abbl, milyen szksg
hozta ltre? A felelet rviden: az evanglium-hirdets, a prdikci
ktelezettsgbl addott. Az - s jszvetsg komolyan vtele lltotta
az igehirdet egyhzat a trinitskrds el. Ez a krds csakugyan
alapvet volt, mert a kijelents Istenre vonatkozott, nevezetesen
arra: ki az, aki kijelentette magt?
A trinitstan erre a krdsre felel s azt mondja: Isten.
De azt is mondja: ez az Isten kijelentette magt.
Mg rvidebben szlva ez annyit jelent: Isten, a mi
Istennk. Ht nem elfelttele ez a tny minden Istenrl val beszdnek,
az egsz keresztynsgnek? S nem maga a Biblia llt e krds el?
Lehet-e viszont erre a krdsre mskppen vlaszolni,
mint ahogy a trinitstan szzadok sora ta felel?
A trinitstan kt ponton megy tl a Biblin:
- Tallhatunk ugyan a Bibliban ilyen kitteleket: “n (Jzus) s
az Atya egy vagyunk” (Jn 10,30), mindazltal hinyzik annak a kifejezett
megllaptsa, hogy az Atya, Fi s Szentllek egylnyeg
s egyforma rtelemben maga az Isten. Teht ppen a sokat vitatott
homoousios sz hinyzik a Biblibl.
- Hinyzik tovbb annak a kifejezett megllaptsa is: Isten csak
gy Isten, csak mint Atya, Fi s Szentllek. Csak gy Isten
s nem mskpp. Egymsmellettisget jelent ez, vagy egymsutnisgot?
A kijelentsnek van ugyan trtneti rendje s ez az egymsutnisg
ltszatt kelti. Azonban az Atya, Fi, Szentllek nem csupn egymst
levlt, ml megjelensi formi az egy Istennek, hanem az egy Isten
rk s nll ltmdjai. Hiszen Isten mve, Isten lnytl elvlaszthatatlan:
kijelentse s lte egysget alkot.
Ezek a Biblia szavain tlhalad, de a Biblival sszhangban marad
megllaptsok adjk a trinitstan ketts mondanivaljt.
A szhasznlat minden ingadozsa ellenre is (az ingadozs itt rthet,
hiszen evilgi szavakkal akar kifejezni vilgon tli titkot!), a trinitstan
mondanivalja hrtja el a kt trinitrius herezist: egyfell a subordinatianismust
(arianizmus), msfell pedig a modalizmust (sabellianizmust). Nem
annyira mondani akar valamit ez a dogma, hanem inkbb elejt akarja
venni ilyen vagy amolyan tvelygs kimondsnak. Klvin is gy jellemzi
a dogmt. (Inst. I. 13. 4.) Nem mersz spekulci teht a trinitstan,
hanem ppen a ktfle spekulatv nkny elhrtsa.
Kt veszedelemrl van teht sz; lssuk, mi az rtelme e kt fronton
val kzdelemnek? A felelet a trinitstan polemikus
rtelmre vilgt r.
- A subordinatianismust, vagyis a trinitstan hrom
ltmdjnak egyms al rendelst az egylnyegsg kimondsval teszi
lehetetlenn e tan. Ha egylnyeg a hrom ltmd, akkor isteni mivoltban
egyik sem lehet sem tbb, sem kevesebb. Teht az Atyt nem tekinthetjk
a tulajdonkppeni Istennek, a Fit s a Szentlelket sem kegyelemmel
elrasztott s felmagasztalt teremtmnyeknek. Az Atya; Fi s a Szentllek
egyarnt az egy r.
Ha a Fi s a Szentllek csak flisten volna, azt jelenten, hogy
a kijelentsben nincs kzvetlen kapcsolat, nincs szemlyes viszony
Isten s az ember kztt. A flistenek ugyanis vgeredmnyben csak
teremtmnyek, s a teremtmnyek nem is lehetnek igazi Istenek. istent
teht bennk nem ismerhetjk meg, mert akkor a Fi s a Szentllek
legfeljebb gy viszonylanak Istenhez, mint az ideahordozk maghoz
az idehoz. - me a subordinatianizmus teljesen a teremtmnyvilgba
vonja le a kijelentst s ezltal ppen isteni jellegt sikkasztja
el. Ugyanakkor utat nyit a politeizmus szmra, s magra hagyja az
embert.
-
- A modalizmust meg azzal a megllaptssal teszi
lehetetlenn a trinitstan, hogy Isten csak mint Atya, Fi s Szentllek
a valsgos Isten, vagyis e hrom ltmd Isten lnyegtl nem idegen,
teht Istent nem kereshetjk e hrom ltmd mgtt,
mint valami elrejtett negyediket, a tulajdonkppeni Istent. - Ha
Isten ilyen elrejtett negyedik volna, azt jelenten, hogy nincsen
kzssgnk Istennel, st minden igazi Isten-kzssgtl eleve el
vagyunk zrva. Ez pedig vgeredmnyben Isten megtagadsa.
Isten a mi Istennk csak gy lehet, ha megmutatja
magt neknk s Benne csak akkor hihetnk, ha bizonyosak vagyunk afell,
hogy Isten csakugyan az, akinek neknk a kijelentsben
megmutatkozott. A keresztyn rtelemben vett isteni szeretetet gy
hvjuk, hogy: Szenthromsg. - Ha azonban a kijelentst modern mdra,
csupn valami bels lelki folyamatknt rtelmezzk, a szemlyes tallkozs
s a szemlyes viszony helyett csak valami misztiknak marad lehetsge.
Ezzel megtagadjuk a trtneti kijelentst s utat nyitunk a herezis
fel.
Rviden gy is mondhatnk: a subordinatianizmus alistenek behozatalval
a triteizmus veszlyt rejti, a modalizmus pedig (larc eszmjvel)
a kvaternits veszlyt. - Ki az, aki kijelentette magt? A trinitstan
azt feleli r: Isten, a mi Istennk.
Mert Isten, ht fljk, mert a mi Istennk, ht szeretjk. Ezt a flelmet
s szeretetet azonban nem a trinitstan tmasztja bennnk, hanem a
Szenthromsg Egy rk Isten munkja. - Ambrosius esti imjval
zrjuk fejtegetsnket: “Krjk a Fit s Atyt s a kettejkbl
rad Lelket: hatalmas Hrmasegy, vedd szrnyad al, aki kr.”
A trinitstan utn s az egyes dogmatikai krdsek rszletezse eltt
trgyaljuk a kegyelmi kivlaszts tant. ppoly tfog, mint a trinitstan,
csakhogy mg az a Szenthromsg bels titkt vizsglja, addig emez
a Szenthromsg kifel hat, mgpedig ppen az emberre irnyul munkjt
fogja ssze. A kegyelmi kivlaszts, mintegy az evanglium summja,
hiszen a legnagyobb j, hogy Isten az embert a maga szmra vlasztja,
s magt ugyanakkor az embernek adja. Ez az sszes tbbi kijelentsbeli
mondanival httere s megalapozsa.
|