III. rsz: A SZENTHROMSGTAN
11. A szenthromsgtan helye
11. A szenthromsgtan helye
Szltunk az ige hrmas alakjrl, aztn az alakbl ksreltk meg
a visszakvetkeztetst a lnyegre. Magrl a kijelentsrl azonban
eddig alig esett sz, pedig a kijelents kti ssze a hrom alakot.
Ez teszi szent knyvv, knonn a Biblit s igehirdetss a prdikcit.
Most az ige legeredetibb alakjval, sszetart erejvel: a kijelentssel
foglalkozunk.
Ez azt teszi, nem ltalban valami kijelentst
keresnk. Nem a vallstrtnet ilyen nev jelensgeibl gyjtjk ssze
a kijelents jellemz vonsait s nem vallsblcseleti ton igyeksznk
a vallstrtneti adatokbl kiokoskodni s meghatrozni a kijelents
ltalnos fogalmt.
Mi a kijelents ama konkrt alakjval foglalkozunk,
amelyrl a Biblia tesz bizonysgot s aminek hirdetsre kaptunk elhvatst.
Ez a kijelents a Szenthromsg egy rk Isten kijelentse, amelyet
Krisztusban kaptunk s kapunk Llek ltal. A Biblia azzal az ignnyel
szlal meg, hogy az egyedli kijelentst kzli, amely mellett mskijelents
nincs s nem is lehetsges. Azt akarja, a kijelentst eredeti mivoltban,
a maga sajtossgban s pratlansgban ismerjk meg, mint az l
Isten szavt. A Biblia csakis ebbl az ignybl kiindulva rthet
s magyarzhat.
Mi most, a Krisztus els s msodik eljvetele kztti idben lnk.
Szmunkra most a kijelents az igben konkretizldik. Dogmatiknkban
is az igben kapott kijelentst elemezzk. Ez a munka krdezskds
csupn egy olyan valsg irnt, amely tlr rajtunk s a mi fogalmainkon.
11.1 A szenthromsgtan a Bibliban
11.1.1 A krds hrmas tagozdsa
A trinitstanrl sokan azt kpzelik, csak affle teolgiai spekulci,
ami nlkl a keresztyn let szpen megvan. Olykor mg neves teolgusok
is, pl. Bultmann, ha nem is vonjk ktsgbe ltjogt, magt a tant
feltnen mellzik. Pedig azzal a krdssel, mely a trinitstan magva,
akarva-akaratlan, minden bibliaolvas tallkozik. - Ha engedjk
magunkra hatni a Biblia ignyt s a Szentrst, mint kijelentst olvassuk,
az Isten-krds vetdik fel elttnk, mgpedig hromszoros rtelemben.
nknt addik minden bibliaolvasnak a krds: Ki
az, aki itt kijelenti magt? A felelet r: az Isten. Ebbl az els
krdsbl ugyancsak nknt addik a msodik krds: Hogy
jelenti ki magt? A felelet ez r: Fiban. A msodik krdsbl megint
nknt addik a harmadik krds: Mit mvel az emberben
s a vilgban kijelentse ltal? A felelet ez r: Lelke ltal elhv
s az idvessgre szentel. - A hrom krds: a Ki? Hogy? Mit? annyira
elvlaszthatatlan egymstl, hogy ha brmelyikre is rszletes bibliai
feleletet akarunk adni, mind a hromrl beszlnnk kell. Egyik sem
vlaszolhat meg a msik kett nlkl. A felelet mindhromra lnyegben
azonos, hiszen: jelenti ki magt, Maga
ltal jelenti ki s Magt jelenti ki. maga ltal.
Ms szavakkal mondva: Isten, mint kijelent, azonos a trtneti kijelentssel
s a kijelents mai kihatsval, aktualizldsval. Jtkosan gy
is mondhatnk: Isten a Kijelent, a Kijelents s a Kijelentett. -
me a bibliaolvasnak, ha a kijelents knyveknt olvassa a Biblit,
nknt addik, nemcsak a hrom krds a Ki? Hogy? Mit?, hanem a hrom
krdsben az egsz trinitstan problmja: Isten egysge s hrmassga.
11.1.2 Az egysgre val utals
A hrom krds egysgre maga a Biblia vezet r
bennnket. Errl rvid bibliai szemle tjn meggyzdhetnk.
- Ki jelenti ki magt? Isten, akit az szvetsg Jahvenak, Elochimnak,
Urak Urnak, Menny s Fld Teremtjnek, Izrael Szentjnek nevez;
az jszvetsg pedig az Elkzelg Orszg Urnak, Jzus Krisztus Atyjnak,
a Mennyel Atynak, Szabadtnak stb.
- Mindez azonban nemcsak nagy nv, nemcsak tvoli valsg. A Biblira
hallgatva meg kell tudnunk azt is, hogy kzel jtt hozznk. Hogyan?
Az szvetsgben tallkozunk sajtsgos angyali alakokkal, pl. brahm
esetben, a Mamr tlgyesben, akik valamikpp azonosttatnak a Jehovval.
Aztn Mzes s a prftk eszkzk, de nemcsak eszkzk, hanem Isten
reprezentnsai: Mzes orcja fnylik, Illyst tzes szekr ragadja
az gbe stb. Mindezek csak elkpek; az jszvetsg hangslyozottan
hirdeti: a kijelents Jzus Krisztus s Jzus Krisztus azonos a kijelents
Istenvel.
- c/ De nem kerlheti el a bibliaolvas tekintett az ember sem, aki
a kijelentst kapta. Mit kapott benne? Szent npp val vlasztst,
elhvatst. Ez a np a Llek ltal a megszlal ige s az igt megpecstel
skramentom rszese. Krisztusba oltatott, Krisztusban kapja s li
az istenfisgot.
me, gy vezet r a Biblia a hrom krds lnyegi egysgre, de ugyanakkor,
ugyanaz a Biblia a krdsek klnbzsgre is
emlkeztet: Az angyal pl. nemcsak azonos Istennel, de hatrozottan
klnbzik is tle. - Az Atya s a Fi neve megcserlhetetlen: ms
az Atya s ms a Fi. - Isten adja magt a kijelentsben, de mgis
ms, aki ad s ms az adomny stb.
Mind a hrom krds Istenre vonatkozik, mgis mindenik mskpp vonatkozik
re. ppen ez a trinitstan problmja. - Ezzel lnyegben mr arra
a krdsre is vlaszoltunk: Van-e tapasztalati alapja a trinitstannak?
Abban az rtelemben van, hogy Krisztusban a mennyei Atya ltet s
megjt szeretett ljk t a Llek ltal, mgpedig olyan kzvetlen
mdon, ahogy klnben egy trben s idben tlnk tvol es trtneti
esemny-sorozat nem elevenedhetnk meg s nem aktualizldhatnk szmunkra.
A krlttnk s bennnk gy munklkod Krisztusnak nem ml jelleg,
nem egy epizdra szortkoz alkalmi viszonya van az Atyval, hanem
ez az egysgk lland jelleg s rk rvny. Az Atynak a Llek
ltal a Fiban adott kijelentse Isten rk ltben gykerezik. rk
hrmassga mutatkozik meg az dvtrtneti hrmassgban. Mint ahogy
Mzes csipkebokra lobogva g, de nem g el, Isten hrmassga sem olddik
fel az egszben, noha egy akarattal, egytt munklkodik. Ezt a titkot
rja krl a trinitstan s a krlrs Isten trtneti nfeltrsnak
magyarzata. Ott van a tan magva legegyszerbb bibliaolvas hitnek
alaptnyeiben, akr vesz rla tudomst, akr nem.
11.2 A szenthromsgtan a dogmatikban
A trinitstannak nincs egysgesen elfogadott, kijellt helye a dogmatikban.
Vagy a dogmatika elejn, vagy a dogmatika vgn trgyaljk; elbbi
a rgiek, utbbi a modernek eljrsa. A helyvlaszts messze hat
mdszertani s elvi-teolgiai krdsekkel fgg ssze, ezrt trgyalst
kvn.
Mi ezt a tant, a rgiekkel egyetrtve, mindjrt a dogmatika elejn
fejtjk ki. Arra kell ugyanis elszr feleletet adnunk: kicsoda
Isten? Ez a krds pedig mr magban zrja a trinitstant.
Isten lnyegrl, tulajdonsgairl s munkirl nem lehet addig kielgt
mdon beszlnnk, mg ki nem fejtettk, hogy az Isten: Atya, Fi s
Szentllek. Isten ugyanis gy jelenti ki magt neknk, mint Atya a
Fiban a Szentllek ltal. ppen a trinitstan adja a teolgia keresztyn
jellegt. Alapvet jelentsgt akarjuk klskppen is kifejezni,
mikor ezt a tant trgyalsunk lre lltjuk.
Schleiermacher s a nyomdokain jr modernek a dogmatika, vagy mint
mondani szoktk, a hittan vgre hagyjk a trinitstant. A mieink
kzl ide helyezi pl. Vass Vince. A megokols Vass Vincnl gy hangzik:
a trinitstan nem a kzvetlen hittapasztalat trgya, hanem hittapasztalatok
utlagos sszefoglalsa. A trinitstannak teht sszest jellegnl
fogva a dogmatika vgn a helye.
A dogmatika gondolatmenete s sszkpe nagyon klnbz a szerint,
hogy a trinitstan a trgyals lre vagy vgre kerl. Mg a hagyomnyos
dogmatika az Isten nkijelentsbl indul ki s aztn beszl munkirl,
kztk a vilgrl s emberrl is, addig a modernek az emberbl, mgpedig
az istenkrdssel bbeld emberbl indulnak ki s megkrdik: hogyan
ismerjk meg Istent? A vlasz: munkibl. Ebbl ered a tovbbi krds:
mit csinl Isten, s vgl: kicsoda teht Isten? - Ez a gondolatmenet
s felpts antropolgiai, mert az emberbl indul ki, a mienk viszont,
az emltett trgyi indokok alapjn teolgiai, mert a kijelent Istenbl
indul ki.
11.3 Az Istenrl val beszd mdja
11.3.1 Az analgik szerepe
Mieltt a trinitstant elemeznk, szlanunk kell az emberi beszd
termszetrl, amely szksgkppen az Istenrl val beszdben is megnyilvnul.
Beszdnk egybevetseken, sszehasonltsokon pl. Fogalmaink eredetkben
viszonyfogalmak. Pl. A gyermek a szlkhz viszonytva gyermek, a
kicsi a nagyhoz viszonytva kicsi, a szorgalmas dik a hanyaghoz viszonytva
szorgalmas, a jellemes ember a jellemtelenhez viszonytva jellemes.
Fogalmainkat ntudatunk nyiladozstl kezdve a tapasztalatok hossz
sorn fokozatosan tisztzzuk, bvtjk, ltalnostjuk. A kisgyermek,
midn rjn, hogy a msik kisgyermeknek is van desanyja, analg ismeretet
szerez. Mi felnttek is ugyanezt az eljrst kvetjk; csakhogy cltudatosan,
tbb-kevesebb mdszeressggel. A logikai kvetkeztetsekben analgikkal
dolgozunk: a klnbz jelensgekben a hasonlsgot keressk, az ellenttesben
az egyez vonsokat. A matematika a szmviszonyok tudomnya s minden
ms tudomny is a maga terletn valamikppen viszonylatokat igyekszik
tisztzni:
Isten a kijelentsben alkalmazkodik gondolkozsmdunkhoz: az szvetsgi
prftk szinte kzzelfoghat analgikban beszlnek Isten s a np
szvetsgi viszonyrl; Jzus termszeti kpekben, hasonlatokban,
pldzatokban szemllteti Isten orszglsnak letnkkel val kapcsolatt.
A kijelents analgiival megnylt szmunkra az Istenrl val hiteles
beszd lehetsge s az adott lehetsggel val visszals.
Abban a vilgban, amelybe a keresztynsg belpett, a grg blcselk
jvoltbl a viszonylatok tisztzsa az akkor ismert vilg egszre
kiterjedt. A ltjelensgek tarka-barka sokflesgt prbltk kzs
nevezre hozni, elrendezni. Megllaptottk a ltezs klnbz fokozatait,
a llek nlkli anyagi vilgtl kezdve, a lelkes lt legalacsonyabb
rend nvnyi lettl, vegetcijtl a magasabb rend llati leten
t az emberi ltig. Mindenik fokozaton bell puhatoltk a ltezs
vltozsainak mozgat erit, bels trvnyeit. Hogyan futhatja ki
minden ltez a maga formjt, hogy rheti el ltezse cljt? Igyekeztek
teht a ltjelensgek sokflesgben magt a ltezt megragadni. Nemcsak
fizikjuk volt mr, hanem vilgmagyarz elvknt valamifle metafizikjuk
is.
11.3.2 A trgyiasts problmja
A keresztynsg, kivlt mita az llamvalls szles feladatkrt magra
vllalta, tvette ezt a filozfiai vilgszemlletet s sajt mondanivaljhoz
igaztotta. Az abszolt ltez: a Teremt, aki a legals rgiktl
kezdve a legfelskig a ltezst meghatrozza s fenntartja. gy ltszott,
mintha a grg vilgszemlletet sikerlt volna krisztianizlni. A
baj azonban ott mutatkozott, hogy Isten gy a lt gyjtfogalma al
kerlt, s vilgnzeti elvknt kezelhetnek ltszott. Mi vagyunk az
ismeretszerz alanyok, Isten pedig a tbbi ltjelensg ln. ugyan,
de mgis azokkal egytt a vizsgldsunk trgya. E trgyias elkpzelst
az embervilgbl vett s istenre alkalmazott analgik elsegtettk.
A bibliai kpek, hasonlatok, eredetileg tmogati voltak az Isten
titokzatos dolgai megismersnek. Ebben az sszefggsben azonban
az analgik visszjukra fordultak. Azt a tvedst sugalmaztk, mintha
Istent a gondolkozs eszkzeivel hatalmunkba kerthetnk. 6 pedig
nem elv, nem is csupn l valsg, hanem a mi szemlyes Urunk.
A trgyiastott Isten-fogalom tment a kztudatba s az ateista tmadsok
cltblja lett. St maga az ateizmus is ennek a torz Isten-fogalomnak
szltte. Erre vonatkoztatva mondottk s mondhattk is: “Sem a
legjobb tvcs, sem a sztratoszfra-repl nem bukkant az gvilgban
Istenre” - viszont mst, mint trgyias valsgot
lehet-e egyltaln elkpzelni? A termszettudomnyos gondolkozs szmra
ugyanis csak az ltezik, ami mint trgy megllapthat. Ez a tudomnyos
elv ma sokak szmra a realits s igazsg vgs s egyetlen ismertetjele
s mrtke. Csak az gondolhat, ami a gondolkozs trgya lehet. Ha
Isten nem trgy, akkor nem is gondolhat el s a rla val beszd legfeljebb
mitolgiai kpzelgs.
Ennek a gondolkozsnak termszetesen az emberre is kihatsa van. Akkor
az emberbl is csak annyi ismerhet fel, amennyi valban trgy. gy
az emberre vonatkoz kutats s gondoskods csak az ember testi mivoltra
korltozdik. Ennyi benne a ktsgtelenl megfoghat. Azonban az emberi
ltnek van egy alanyi oldala is. Ismeretet szerznk
nmagunkrl. nnk az rmnek s szenvedsnek, felelssgnek s alkot
tevkenysgnek kzpontja. Ha az embert csak trgyknt kezeljk, emberi
mltsgt alacsonytjuk le. A megcsonktott humanizmus azonban megbosszulja
magt a gygytsban, nevelsben s a szocilis let minden terletn.
A teljes ember alany is s trgy is egyszerre,
s mindkt vonatkozsban egyarnt mltnylst kvetel.
Mindezzel elksztettk krdsnkre a feleletet. Istenrl mi csak
a kijelents alapjn beszlhetnk, teht gy, mint a Szenthromsg
Egy rk Istenrl. az dvtrtnetben jelentette ki magt: szemlyes
mdon szlt s szl hozznk, mint n a te-hez. Ebben a szemlyes nkzlsben,
ha gy tetszik, azt is mondhatjuk: trgyul, a megismers trgyul
adja magt. De mindjrt hozz kell tennnk: csak a kijelents aktusban
s csak a hit szmra. gy lesz “trgy”, hogy dnt mdon mindvgig
alany marad, megismersnek lehetsgess tevje.
Egyltaln nem nll alanyok vagyunk vele szemben. gy adja magt
neknk, hogy nem rendelkezhetnk felette, mert ppen mint Isten, akkor
is, a megismers aktusban is, uralmt gyakorolja rajtunk.
Az Istenrl val beszdnek ezt a bibliai mdjt igyekszik rvnyesteni
Barth, midn a kijelents fogalmt elemzi a trinitstan szempontjbl.
Fogalom-elemzse (melyet albb az S. pontban sszefoglalunk), voltakpp
az ige lnyegrl szl tants tovbbfejlesztse. Ebben a fejtegetsben
ppen az kap hangslyt, hogy az nmagt kzl Szenthromsg-Isten
mennyire nincs nknynknek kiszolgltatva, mennyire nem
trgyiasthat, noha valban kzli nmagt velnk.
Indokolatlannak talljuk teht azt a jelenkori teolgiai igyekezetet,
melyben az Istenrl val - sokszor csakugyan feleltlen - beszd
az ellenkez vgletbe: az Istenrl val hallgatsba csap t. Jhiszemen
mondjk: mi nem Istenrl, hanem csak az szavra
visszhangz egzisztencinkrl beszlhetnk, vagy Istenre, legfeljebb
mint erklcsi indttatsaink hatresetre, “honnan”-jra utalhatunk.
Ez az Istent elhallgat beszd, minden j igyekezete ellenre is a
kijelents megrvidtse, mely a keresztyn bizonysgttel leszktsre
vezet. Igaz ember-voltunk s nem az Istent elhallgat (”istentelen”)
beszd a hitket vesztett embertrsakkal val dialg kzs alapja.
11.4 A szenthromsgtan jellemzse
11.4.1 A negatv s pozitv szempont
A trinitstan gy hangzik: Az Atya, Fi s Szentllek a Biblia bizonysga
szerint, lnyegi egysgben az Egy Isten, viszont az Egy Isten, ugyancsak
a Biblia bizonysga szerint az Atya Fi s Szentllek klnbz szemlyben
ltezik. - Mi jellemzi ezt a tant negatv s pozitv vonatkozsban?
- Negatv vonatkozsban jellemz r, hogy ttelei
a kijelents szavaival nem kzvetlenl azonosak s nem is akarnak
kzvetlenl azonosak lenni. A trinitstan nem az Isten, hanem az egyhz
mve. Az egyhz kijelents-megrtsnek dokumentuma. Megmutatja, hogyan
kzdtt az egyhz az igehirdets trgyilagossgrt. Nem kzvetlenl
a kijelentsnek, hanem a hitnek s a teolginak a dokumentuma.Szvege nem azonos a Biblival vagy a Biblia valamely szvegrszvel.
Hasznl ugyan bibliai fogalmakat (pl. Isten, Atya, Fi, Szentllek),
de ezeket csak a bibliai szveg magyarzata vgett hasznlja. A trinitstan
mintegy lefordtja s interpretlja a Biblia szvegt, s mint minden
fordts s magyarzs, ez is ms szavakat hasznl,
mint az eredeti szveg. Nemcsak elismtli azt, ami rva van, hanem
rtelmezs cljbl egy j szveget llt vele szembe, krlrja a
szveget. Tvolsg van teht a bibliai szveg s a trinitstan kzt.
Ennek tudatban kell lennnk a trgyals folyamn.A tvolsgrl gyakran megfeledkeztek; mr a rgi egyhzban akadtak,
akik elvitattk e tant azon az alapon, hogy a Biblia “lnyegrl”,
“szemlyrl”, “trinitsrl” nem beszl. Ezek a kifejezsek
nem bibliai, hanem filozfiai eredetek. Kerlni kell az ilyen idegen
terletrl val filozfiai kifejezseket s nem szabad behozni a teolgiba.
- Valban a trinitstan biblin kvli szavakat is hasznl, de azrt
mg nem okvetlen biblitlan vagy ppen bibliaellenes. Ha a Biblin
kvli szavak hasznlatt elvileg kizrnk, akkor ezzel nemcsak minden
dogmt s minden teolgit, hanem minden rsmagyarzatot is eleve
kizrnnk. Tilos volna akkor az igt korunk nyelvn hirdetni.
- Pozitv vonatkozsban a trinitstanrl meg kell
jegyeznnk: noha ttelei jszerek a Biblia szvegvel szemben, a
kijelents hsges, trgyilagos s szksges magyarzatt adjk.A megfogalmazs jszersge egy pillanatra sem jelentheti azt, mintha
a bibliai-kor hite a Szenthromsg-Istent nem ismerte volna. Ne gy
kpzeljk teht a dolgot, hogy midn a bibliai kor
emberei megklnbztetik a Jahvt s a Jehova angyalt, illetve az
Atyt, Fit s Szentlelket, az csak a monoteizmus tiszttalansgnak
jele, a mg lappang politeizmus megnyilvnulsa. Jtt aztn az egyhzatyk
kora, a msodik korszak, amely a hit dolgait rendezte s a
rendezs jegyben, klnfle hatsok alatt megfogalmazta a trinits
dogmt. Jtt vgl a harmadik korszak, a modern kor,
amelynek szemben a Biblia is, meg az egyhzi tan is, elmlt idk
hitnek trtneti emlke csupn. Nem kt mr minket, ezrt a dogmkat
sajt hitlmnyeink, meggyzdsnk s tetszsnk szerint szabadon
tformlhatjuk vagy akr el is vethetjk. Nem, a dolog nem gy ll,
s hogy mennyire nem gy ll, ppen azt akarjuk kimutatni.
11.4.2 Kijelentsmagyarzat
A trinitstan is, mint ltalban a dogmk, a kijelents magyarzatai.
Tteles formban, kifejezetten nincsenek benne a Bibliban. Ttelesen
a trinitstan sincs benne s nem is lehet. A Biblia bizonysgttele
egy bizonyos trtneti helyzetben hangzott el s mint a kijelents
bizonysga, ltalban a tveteg embert tartotta szem eltt, anlkl,
hogy az egyhztrtnet ksbb bekvetkez tvedseivel s eltvelyedseivel
egyenkint foglalkozhatott volna.
A Biblia azonban, mint a kijelents knyve, nemcsak egyetlen kor hitnek
kifejezdse, hanem egyben olyan mrtk is, amely minden kor hitt
mri s mrheti is. - Ezrt nem lehet sem Ariusnak sem Pelagiusnak,
sem a tridenti katolicizmusnak, sem Servetnek, sem a protestns modernizmusnak
tvtanait direkt mdon bibliai idzetekkel sorrl-sorra
megcfolni. Ha a Biblia nem foglalkozik kifejezetten a ksbbi korok
tvtanaival, nem is adhat ksz cfolatokat a keznkbe.
Minden kor teolgusnak jra fel kell fedeznie a Biblia szavaiban
a szt, t kell lnie a kijelentst, hogy a maga
kora tvtanaival szemben rvnyes dogmatikai dntseket hozhasson.
Neknk is csak ilyen kzvetett mdon lehet mrtknk
a Biblia: elbb hozznk kell szlnia a Biblin t az ignek, hogy
aztn mi. is killhassunk a tvtanok ellen.
Dogmink teht nincsenek ksz megfogalmazsban benne a Bibliban.
Kvetkezskpp valamely dogma nem azrt igaz, mert dogma, hanem azrt
s annyiban, amirt s amennyiben tall magyarzatul szolgl a Biblihoz.
A dogmatika feladata ppen ennek a magyarzatnak fellvizsglata.
- Ha a vizsglat sorn kitnik, hogy valamely dogma nem hven elemzi
s magyarzza a kijelentst, st egyenesen idegen dolgokat magyarz
bele, akkor nem ismerhetjk el mint dogmt.
Ezrt nem fogadhatjuk el dogma gyannt a rmai katolikus egyhz egsz
sereg tantst: az dvtant, a Mria-tant, a tisztttz tant a skramentomok
hetes szmt, a ppai csalatkozhatatlansgot. - De ppen gy nem
fogadhatjuk el dogma gyannt a protestns modernizmus ama tantst,
mely a kijelents trtneti fejldsrl, evolcijrl, az Isten
s ember kontinuitsrl, a vallsos lmnyben vgbemen lland viszonyrl
beszl. Eme tanoknak nincs gykerk a kijelentsben. Viszont ezekkel
szemben a trinitstannak kijelentsbeli gykrzete van. Nem tvesztjk
ugyan ssze ezt a tant a kijelentssel, de indokolt sszefggst ltunk
kzte s a kijelents kztt. Ezrt a trinitstan nemcsak trtneti
emlk vagy ppen avult hagyomny, hanem ma is rvnyes s aktulis
tan. Az igehirdets kritikjnak s korrekcijnak ma is szksgkppen
e tan kifejtse sorn kell vgbemennie.
Az elmondottak alapjn nem vrhatjuk, hogy ez a tan
kifejezetten benne legyen a Bibliban. De vannak kifejezett utalsok,
melyek a Bibliban is benne rejl trinitstanra mutatnak. Fontosabb
helyek a kvetkezk: s 61,1-2; Mt 28,19; Rm 11,1-4 (11,36 is); 2Thess
2,13-14. Kevsb fontosak: Csel 1,4; 2Kor 13,13; Mk 1,9-14; Ef 4,4-6;
Jd 20-21; 1Pt 1,2; 1Kor 12, 2-6. Az 1Jn 5,7 ksbbi betolds lehet,
gy bizonyt ereje kevs.
Ezek a nyilvnval rutalsok ktsgtelenn teszik, hogy a ksbb
megfogalmazott trinitstan krdsei a Biblitl nem idegenek. A kifejezett
utalsok mellett azonban van egy csom hallgatlagos, illetve rszleges
rutals is. Rszlegesnek mondjuk, mert csak ezt vagy amazt a kt
szemlyt emlti, a harmadik nlkl. Az isteni kijelentst, mint dogmatikai
tmt valban nem foghatjuk fel, st nem is rinthetjk a nlkl,
hogy a trinitstan krdscsomjba ne tkznnk.
11.5 A szenthromsgtan gykere a bibliai kijelents-fogalomban
11.5.1 A kijelents Ura
Az igetanban lttuk: mg a Szentrsnak s igehirdetsnek a kijelents
az alapja, addig a kijelents nmagnak az alapja. Ha rajta kvlll
megalapozst keresnk, pl. a lelkiismeretben, egyni meggyzdsben,
akkor mr voltakppen fel is adtuk a kijelentst. A kijelents az
a vgs frum, amellyel szemben apellta nincs. Kijelents esetn
az ember vagy engedelmes lehet, vagy engedetlen, vagy hiv, vagy hitetlen.
Annak sem igazsgt, sem valsgt nem brlhatja fell. Az ember
ugyanis a kijelentst sem vghezvinni (Bal papok esete, 1Kir 18!),
sem ellenrizni (jelt kvn farizeusok esete, Mt 12,39!) nem tudja.
Isten gy mutatkozik meg kijelentsben, mint akinek hatalma
van (hos exousian echon Mt 7,29). Ez az exousia tri meg a prftasgra
hivatottak flelmt vagy ellenllst, ez btortja, st knyszerti
ket a prftlsra. (Lsd Mzes, ms, Jns stb. elhvatst)
Mindezt egy mondatba tmrtve elmondhatjuk: Isten gy jelenti ki
magt, mint r. Ez a kijelents, az Isten vgtelen gazdagsgnak megfelelen
sohasem olyan, mint amilyen egyszer mr volt, hanem mindenkor j,
vratlan s meglep. De minden esetben Isten kirlyi uralmnak meghirdetse
s gyakorlsa. Lehetne-e ms, hiszen velnk s a vilggal szemben
az r, Uraknak Ura. Minden fldi urasg, csak Isten r-voltnak halvny
msa, tkletlen utnzata vagy karikatrja.
Kijelents nlkl nem tudja az ember, hogy van r s ez az risten.
A kijelents megrtse annyi mint: tudtul adja Isten az embernek kirlyi
uralmt s menten ki is terjeszti r kirlysgt. Ezrt nem szorul
a kijelents bizonytsra. nmagt bizonytja, hiszen Isten uralmi
aktusa. Nem csak az uralkod Isten, vagy az uralkods idejt kzli
velnk, hanem nevnkn szlt (n-nek mondja magt, Te-nek szlt
engem) s gyakorolja hatalmt. Isten kijelenti magt, mint r, ez a
Biblia kijelentsfogalma s egyben a trinitstan gykr-mondata.
11.5.2 r-voltnak hrmas rtelme
Ha azt akarjuk kimutatni, hogy gykerezik a trinitstan a Biblia kijelents-fogalmban,
akkor hrmas vonatkozsban kell rtelmeznnk a gykrmondatot. Mindenik
rtelme a trinits ms-ms szemlyre utal, mgpedig ebben a sorrendben:
Fi, Atya, Szentllek. (V.. 2Kor 13,13) Ezzel a sorrenddel nem lnyegbeli,
rtk- vagy rangbeli klnbsget akarunk kifejezni, hanem csak a tanfejlds
trtneti rendjt kvetjk. A bibliai kijelents
trtneti kzpontja Jzus. Az szemlye krl jegecesedett ki a trinitstan.
Hogyan ment vgbe a kijelents s kicsoda Jzus, akiben kijelentette
magt? Ezzel a krdssel a trinits msodik szemlye sokkal inkbb
a teolgiai harcok kzpontjba kerlt, mint a msik kt szemly. Mi
is most elszr re gondolva magyarzzuk a gykrmondatot: Isten
kijelenti magt, mint r.
- A kijelents annyi, mint nleleplezs. Errl a
Biblia trtneti beszmol alakjban beszl. Isten megjelenik s megismerteti
magt az emberlet szntern. Emberi szemllet, emberi tapasztals,
emberi gondolkozs s emberi beszd trgyv vlik. Rviden: trtneti
tnyezv lesz. Isten olyan termszetes s egyni mdon, olyan relis
s konkrt alakban jelenik meg, mint zsau Jkbnak, mint a Hreb
hegy vagy a szvetsglda Izrael npnek, mint Pl apostol a korinthusi
gylekezetnek.Kijelentsben mintegy sajt alteregjt kldi el. Meg tudja tenni,
hogy megklnbzteti magt nmagtl, s rejtve marad, mikzben mgis
kijelenti magt. Kijelenti, mgpedig nem valami alrendelt ltformban,
hanem csupn ms ltformban. Ez az nleleplezs
a Biblia tmja.Hogy Isten megklnbztetheti magt nmagtl s ms ltformban elhagyhatja
rk titkt, az rkkvalsgot, hogy idi alakban is ugyanaz az Egy
rk Isten marad, ebben mutatkozik meg az r-volta.
Igen, Isten r az kijelentsben. Ha msodszor az Atyra nzve gondoljuk
t a kijelents-fogalmat, azt kell mondanunk:
- A kijelents annyi, mint a lnyege szerint leleplezhetetlen Isten
nleleplezse. Leleplezhetetlen, mert szent, akinek ltsra
ms szem kellene, mint a mi bnrontotta szemnk. Mzes csak tvoztban,
messzirl lthatta (2Mz 33,18-23). - Kijelentsben is leleplezhetetlen,
mint mondani szoktk: mint Deus revelatus is Deus absconditus. Emberi
alakba ltztten is szabad maradt, kijelentse akkor is esetrl-esetre
szl kegyelmi tny. Jzus alakjban is megmutathatja vagy pedig elrejtheti
magt. A kijelents teht mg trtneti kzppontjban, Jzusban sem
hozzfrhet, mert nem Jzus jelenti ki magt,
hanem Isten jelenti ki magt a Jzus alakjban. Mg eme alakjban
sincs mdunk r, hogy szabad tetszsnk szerint leplezhessk le benne
Istent.Isten jelenlte mindenkor Isten szuvern dntse alapjn tudatosul.
Szabadsgban ll, hogy egyik embernek megmutassa Jzusban jelenltt,
a msiknak ne. Lehet, holnap megmutatja magt annak is, aki eltt
ma mg rejtve maradt, s viszont mai ltja ell holnap elrejtezhet.
Pternek megmutatta magt, Piltusnak nem, de Pter sem kapta a ltst
egyszer s mindenkorra. - A kijelentssel teht nem szmolhatunk
gy, mint valami rsznkre megszavazott hitellel, vagy mint egy aximval,
mely brmikor elszedhet, vagy mint egy idtlen rvny tapasztalattal.
Isten kijelentsvel csak gy szmolhatunk, mint Isten szuvern kegyelmvel.
A kijelents kegyelem s a kegyelem kijelents.A vilg titkaira jellemz, hogy leleplezhetk s aztn nem titkok tbb.
Isten viszont ismt s ismt titok marad, mert nem gy immanens,
hogy egyszersmind transzcendens is ne volna… Az a kpessg, hogy
Isten kijelenti magt, a nlkl, hogy titokvolta megsznnk, emberalakot
lt, a nlkl, hogy ez az alak magba zrhatn, megmutatja az szabad
s szuvern r-voltt. Igen, Isten mint r jelentette ki magt. -
Most vonatkoztassuk ezt a ttelt a Szentllekre.
- c/ A kijelents a lnyege szerint leleplezhetetlen Isten nleleplezse
az ember szmra. Nem ltalban, minden embernek adott nleleplezs,
hanem egyni mdon a Llek ltal ennek vagy annak az embernek adott
nleleplezs. Az egyni letnek ez az esemnye a bibliai kijelents
trtneti tnyn alapul. Hogyan?A kijelents trtnetisge a histriai kutats eszkzeivel nem llapthat
meg. A histria esemnyei horizontlis skban mozognak s ebben a
skban okilag-okozatilag magyarzhatk. A kijelents pedig fellrl
(vertiklisan) csapdik bele a trtneti skba. Trtneti esemny
ugyan, de a trtneti okviszonyokbl nem magyarzhat. - Trtneti
kutats csak a kijelents emberi alakjt, trtneti ruhjt foghatja
meg, de mg errl az alakrl s ruhrl sem llapthatja meg bizonyt
ervel, hogy valban a kijelents alakja s ruhja. - Maguk a kijelents
kzvetlen tli sem adhatnak mai rtelemben vett trtneti tudstst
a kijelentsrl, mert k nem rdektelen, neutrlis szemlli ennek
az esemnynek, hanem megragadottjai: hvk. ppen
ezek a hvk tudjk legjobban, hogy ami velk trtnik, az csoda s
titok; mindaz, amit elmondhatnak rla csupa msodlagos dolog, csupa
klssg, csupa nem-kijelents.Innen az a kettssg, amit a Bibliban megfigyelhetnk. A Biblia ktsgtelenl
nagy nyomatkkal hangslyozza a kijelents trtnetisgt: a kijelents
esemnyeit kronolgiailag s topogrfiailag meghatrozza, klns
gonddal rszletezett np-trtnet keretben rja le. Figyelmet fordt
a vilgtrtneti vonatkozsokra is. Feltnik a lthatron a rgi Egyiptom,
Asszr s Babilon, a karcsonyi trtnetbl nem hinyozhat Cyrenius,
szriai helytart neve, a nagypnteki trtnetbl pedig Pontius Pilatus.
De a Bibliban mgsem ez a trtneti lers a legfontosabb,
hanem maga a kijelents tnye. A Biblia azonban a kijelentst nem
trtnetileg akarja bizonytani s elhitetni, hanem Isten Szentlelkre
utal, mint a hit bresztjre s munkljra. A Biblia csak beszmol
arrl, hogy Isten kijelentse egyszeri s teljesen konkrt trtneti
esemnyekben ment vgbe, teht valsgos dolog. Valsgnak azonban
nem a trtnet, hanem a Szentllek a vgs bizonysga, kezese.
Ma a Bultmann nevhez fzd “mitolgitlants”-ra gondolva,
tovbbi megjegyzst is kell tennnk. A kijelents trtnetisgbl
kvetkezik, hogy trtneti oldalt tekintve, a trtneti kutats eszkzeivel
vizsglhat. Ez a vizsglat a bibliai trtnetek egy rszre rfoghatja,
hogy monda vagy legenda, illetve
mondai vagy legendai elemeket tartalmaz. Ilyen megllapts a hitet
nem ingatja meg. A monda vagy legenda ugyanis trtnet, ha ebben a
nemben nehezen is foghat. Oly fajtja a trtnetnek, melyben az elbeszl
maga is tevkeny rszese az esemnyeknek s beszmolja igen szubjektv.
De megtrtnt tnyekrl szmol be a maga szubjektv mdjn. Ha a trtnettudomny
ezek szerint mondnak vagy legendnak minsti a Biblia egyik-msik
trtnett, ezzel mg nem okvetlenl tagadta meg a kijelents trtnetisgt.
Ms az eset azonban, ha a trtnettudomny az ilyen helyeket mtosznak
mondja, mert ezzel mr tagadja, amit a Biblia lltani akar: a kijelents
trtnetisgt. A mtosz ugyanis nem trtneti tnyek, hanem tr-
s idnlkli igazsgok kpes kifejezse. Mg a trtnet dolgai egyszeriek
s megismtelhetetlenek, addig a mtosz trgyai megismtelhetk. Pl.
a babiloni Marduk-mtosz az venknt bekvetkez tavaszi napfordulnak,
az egyiptomi Isis-Osiris mtosz pedig az let-hall egyetemes krdsnek
klti magyarzata. Minden mtosz mgtt egyetemes tapasztalatok,
ltalnos igazsgok lappanganak s a mtosz ezeknek klti kifejezse,
illetve primitv magyarzata.
Midn az ember a mvelds magasabb fokra hg, mr nem mtoszokat,
hanem filozfit csinl. Elvont spekulciv vlik a mtosz, ami azonban
nem jelent lnyeges vltozst, hiszen a mtosz eredetileg is spekulci
volt, csakhogy a spekulci klti formja. - A Biblia nem
kltszetet, hanem valsgot akar adni, ezrt hangslyozza minden
mitikus elmagyarzssal s spekulcival szemben az isteni kijelents
trtnetisgt. Mg akkor is, ha a kijelents, mint kijelents trtnsz-eszkzkkel
hozzfrhetetlen. Egyedl a Szentllek avathatja kijelentss, s hogy
ezt a Llek megteheti, abban mutatkozik meg r-volta.
me, hrmas vonatkozsban beszltnk az risten nleleplezsrl,
elrejtezsrl s nkzlsrl. Isten kijelentsbeli hrmasegysgt
igyekszik ttelbe foglalni a trinitstan.
|