10. A dogmatikai mrtk krdse
10. A dogmatikai mrtk krdse
10.1 Van vagy nincs mrtk?
Az egyhz a dogmatikai munkssg ltal vizsglja fell igehirdetst.
Abbl indul ki, hogy komolyan veszi azt az ignyt s vrakozst, ami
az igehirdetst vezi: Ez a jelek egsz sorban kifejezdik. A prdiktor,
midn a szszkre lp, mintegy i kznapi dolgok fl emelkedik. Felszentelt
szemly, Isten szolgja; vlln prftai palst, kezben az let knyve.
A gylekezet knyrgst viszi az r el s az r szavt kzli a gylekezettel.
- Ennek az ignynek megfelel a vrakozs is. A gylekezet ruhzata,
az emberek viselkedse mutatja: az let nnepi aktusa megy vgbe.
Minden szertartsosan trtnik; ahogy jnnek, ahogy mennek: megadjk
a mdjt.
De honnan veszi a dogmatika eme szent cselekmny lemrshez a mrtket?
A szemll szerept lti magra s mintegy klnvlasztja
az igt s a prdikcit, hogy ez utbbit mrhesse az elbbin. Az
a krds: egyltaln lehetsges-e ez? Ha nem lehetsges, akkor nincs
mrtk, ha lehetsges, akkor van mrtk. Jellemz ebben a krdsben
a protestns modernizmus magatartsa: a dilemma mindkt esetre sajtos
feleletet adott.
10.1.1 Mrtkptlkok
Ktelkedett a protestns modernizmus az igazi mrtkben, teht vilgi
mrtket alkalmazott. Ha nem vlaszthat el az ige a prdikcitl
s gy nincs mrtknk, akkor is nyugtalanthat
bennnket a prdikci emberi gyngesge s sok mindent tehetnk megjavtsa
rdekben. A protestns modernizmus tett is sokat, formai s tartalmi
szempontbl egyarnt. Vizsglta, megfelel-e a prdikci a logika
s a llektan feltteleinek, igazodik-e a kor szksgleteihez, szmot
vet-e a modern vilgnzet kvetelmnyeivel? Szhasznlata, retorikai
felptse, pedaggiai clzata helytll-e? A np letrdekeit hatkonyan
szolglja-e? Stb. A teolgia feladata ezeknek a kritriumoknak sszegyjtse
s rendszeres feldolgozsa. A prdikci annyiban igehirdets, amennyiben
ezeknek a kritriumoknak megfelel. Ennek az elgondolsnak jegyben
szlettek nlunk pl. a Szab Dezs, Mricz Zsigmond, Szab Pl s
Veres Pter egyhzkritiki.
Volt teht a protestns modernizmusnak felelssge, mg egyhzi felelssge
is, de az igazi mrtket, az igt elvesztette. gy vlte, a Biblia
emberei vallomsokat tesznek valamirl, ami nem a mienk. Igrl mi
mr legfeljebb csak kpleges rtelemben beszlhetnk. Dmonisztikus-mgikus
gondolkozsmd jele, korhoz kttt jelensg. Esetleg sejtjk, csakugyan
lehet olyasvalami, amirl mi is beszlnk s amit ignek hvunk. De
bizonytalan valami. Maradjunk inkbb a valsg talajn, a szmunkra
is hozzfrhet kritriumoknl.
A protestns modernizmus tudott teht az igrl, de nem rtette. Mintha
betelt volna rajta az tlet: Nznek s nem ltnak, hallanak s nem
rtenek, esznek s nem laknak jl. gy kerlt az igazi kritrium helybe
a filozfia, pszicholgia, pedaggia stb., szval egy csom 1 kritrium.
J lelkiismerettel tettk az igazi helybe, mint ahogy Izrael npe
sem rossz, hanem j lelkiismerettel alkotta meg az aranyborjt; Izrael
szabadt Istent akarta benne kibrzolni. Mzes mgis szent haraggal
trte ssze. (2Mz 32)
Brljuk meg mi is a protestns modernizmus lkritriumokkal val
mesterkedst. Ezek a mrtkek a maguk nemben mind jogosultak, de
menten lkritriumokk vlnak, amint az igazi mrtk, az ige helybe
akarnak lpni s az igazit akarjk ptolni. - Hivatkozhatunk velk
szemben egy egyszer tnyre: a szszken lv nyitott Biblira. A
Goethe- s Schiller-prdikcik kivteles esettl eltekintve, a protestns
prdikci mindenkor bibliai textusra tmaszkodott. A prdikci teht
- tudatosan vagy nem tudatosan - mg a protestns modernizmusban
is a Biblival volt szembelltva. Az igazi kritrium, mg ebben a
korszakban sem tnt el az egyhzbl. De ha nem volt elg l s hat,
ha nem ltszott elg konkrt valsgnak, amivel szmolni lehet s
kell is, akkor az nem Isten haragjnak jele, nem a hit ksrtse?
Ha pedig gy van, beletrds helyett nem kell-e buzgn imdkoznunk,
s hangosan kiltanunk: mutassa meg Isten ismt magt, adja jra az
igazi mrtket, az elrejtett kritriumot?
Elismerjk, a prdikci mint emberi m, sokfle emberi mrtkkel
is mrhet, de ha tudjuk, hogy annak a prdikcinak szndka s ignye
Isten igjnek hirdetse, vajon ez a szndk s
ez az igny mrhet-e brmilyen filozfia, morl
vagy politika szempontjain? Az idegen kritriumok bevezetse, nem
az igazi szndk s igny feladsa-e, ez a felads viszont nem a hitetlensg
jele-e?
Az egyhz, igehirdetst illetleg semmi ms irnyt szra nem hallgathat,
csakis az Urnak szavra. Ez egyedl mrvad s dnt re nzve;
minden ms csak ennek alrendelten rvnyeslhet. Ha nem hallja az
egyhz az rnak szavt, maradjon inkbb a tancstalansg sttjben,
hogysem idegen reflektorok fnyben fnyeskedjk. Mr az vgzetes
tveds volt, mikor az egyhz maga kezdett kritriumokat keresni,
holott az igazi kritriumot nem neki kell kivlasztani, azt kapja
s mint egyhz al van rendelve annak. Neki nem keresnie, hanem felismernie
s engedelmesen elfogadnia kell az igazi kritriumot. Az igazi mrtket
a tbbi egyttvve sem ptolhatja. Szabad-e akkor a filozfit, morlt
vagy politikt a bri szkbe ltetni, hogy tljen az igehirdets,
mint igehirdets felett?
10.1.2 Az igazi mrtk kijtszsa
Ugyanaz a protestns modernizmus, amelynek hibs magatartst most
brltuk, ms feleletet is adott a dogmatikai mrtk
krdsre. Olykor a dilemma msik esett vlasztotta s vallotta, hogy
van igazi mrtk s ott van az egyhz birtokban.
Mg ha nem ismerjk is az Ige eleven megszlalst, akkor sincs magra
hagyatva az egyhz. Hiszen, ha igt hirdet az egyhz, akkor ott az
ige, mintegy keze gyben s ha ott van, akkor mrheti magt hozz.
Mr ennyibl is sejthet: most az ellenkez vglettel lesz dolgunk.
Ha az imnt azt kellett tudomsul vennnk, hogy nincs, vagy legalbbis
nem esik keznk gybe az igazi kritrium, most azt halljuk majd:
nagyon is hozzfrhet. Az a md, ahogy a protestns modernizmus az
ige hozzfrhetsgrl beszlt, nagyon hasonltott a rmai egyhz
elkpzelshez.
Rmai katolikus felfogs szerint az egyhz mrtke, knona a Biblia.
Ott van az rott ige s a kzel ktezer ves tradci alakjban, gy
hogy az utbbi magyarzza az elbbit. Ez azt teszi: az egyhz tanti
hivatala magyarzza a tradci alapjn a Biblit. A tanti hivatal
a csalatkozhatatlan ppban testesl meg. Az ige teht csak annyiban
van fltte az egyhznak, amennyiben benne van
az egyhzban. A prdikci lemrsekor voltakppen az egyhz kt klnbz
funkcijt mrik ssze, ezrt az ellenrzs kevss komoly, mg kevsb
veszedelmes.
Hasonl az eset a protestns modernizmusban. A vilgi mrtkek, mint
lkritriumok lehet, hogy ideig-rig hzagptl szerepet tltttek
be, de nem szortottk ki teljesen az igazi mrtket. A Biblia, legalbbis
ezek mellett szt kapott a dogmatikban s kritikt gyakorolhatott
az igehirdetssel szemben. De nem rvnyeslt, mint egyhz feletti,
egyetlen mrtk. Voltakppen csak annyiban volt az egyhz fltt,
amennyiben az egyhzban volt. De termszetesen itt mr nem a tvedhetetlen
tanti hivatal formjban, hanem a “keresztyn szellem”, a “keresztyn
elvek” vagy a “keresztyn hittudat” alakjban. A Biblia csak
arra val, hogy ezt a szellemet, a hittudatot kialaktsa. A dogmatika
nem tesz egyebet, minthogy a keresztyn szellembe, hittudatba felszvdott,
asszimillt Biblit alkalmazza mrtk gyannt a prdikcira.
A protestns modernizmus ellenttesnek ltsz ktfle felelete jl
megfrt egyms mellett; ugyanazon szemly kpviselhette, mint a dogmatikai
mrtk krdsre adott ketts feleletet.
Ha-most a feleletads msodik mdjt akarjuk megbrlni, ugyanarra
a tnyre hivatkozunk, mint az els md brlatnl: a Biblia tnyleges
jelentsgre, amely valamikppen megmaradt a rmai katolicizmusban
is, a tanti hivatalrl szl fatlis tan ellenre, s megmaradt
valamikppen a protestns modernizmusban, a keresztyn szellemrl,
elvekrl s hittudatrl szl nem kevsb fatlis tan ellenre.
Megmaradt, mint msodik hang, az asszimillatlan
Biblia hangja, az “asszimillt” Biblia hangja mellett. Megmaradt
mint diszharmnia a harmniban s ksztette az egyhzat a harmnia
helyrelltsra. Teht az elmlet ellenre is megtrtnt s a jvben
is megtrtnhetik, hogy nem az egyhz uralkodik a Biblia felett, hanem
a Biblia uralkodik az egyhz felett. Az egyhz minden teolgiai s
hitbeli megjhodsban az asszimillt Biblin tr t, sokszor egszen
vratlanul s elemi ervel az asszimillatlan Biblia hangja. Nem valami
emberi erfeszts eredmnyekpp, hanem a Llek ereje ltal. A legalaposabb
bibliamagyarzat sem egyb, mint rutals a Biblira, mint a Szentllek
eszkzre, de nem a Szentllek munkba lltsa. - Ha pedig ez gy
van, lehet-e akkor, akr rmai, akr protestns mdra asszimillt
Biblirl beszlni? ppen mert a Biblia, mint rott ige nem asszimillhat,
azrt egyhzfeletti s azrt ll igazi mrtkknt szemben a prdikcival.
Megvizsgltuk mindkt mdot, ahogy a protestns modernizmus a dogmatikai
mrtk krdsre vlaszolt. Azrt kellett elvgeznnk ezt a vizsglatot,
mert a protestns modernizmus szellemi hagyatknak kzvetlen rksei
vagyunk s szksges szmot vetnnk a tovbbhalads krdsvel. A vizsglat
negatv eredmnnyel zrult: mindkt feleletet el kellett vetnnk.
Mgsem volt hibaval fradozsunk, mert a ketts felelet latolgatsa
kzben megvillant elttnk az igazi kritrium s szmolhatunk azzal
a lehetsggel, hogy Isten igje, mint a prdikcitl klnbz valsg,
hallhat lehet. Ez a lehetsg a Bibliban, mint az ige msodik alakjban
addik. Mrhetjk teht a prdikci emberi szavt az ige msodik
alakjn, a Biblin, amennyiben a Biblia bizonysgtevje
az ige eredeti alakjnak: a kijelentsnek.
De mg egy tovbbi eredmnye is van a vizsglatnak: az els dogmatikai
lkus, az igetan trgyalsa s a dogmatikai mrtk latolgatsa kihat
a dogmrl s a dogmatikrl vallott felfogsunkra s lehetv tesz
egy teljesebb meghatrozst. Most erre trnk t.
10.1.3 A dogma s a dogmatika viszonya
Az az ltalnos meghatrozs, amit knyvnk elejn adtunk, hogy a
dogmatika a dogmkrl szl tudomny, mely a dogmkat rendszeresen
eladja s magyarzza, nem teljes meghatrozs, st flrertsre is
vezethet, amennyiben ebbe a meghatrozsba akadlytalanul becsempszhet
a dogmkrl s dogmatikrl vallott rmai katolikus nzet, mely a
mienktl lnyegesen klnbz. Az sszecserls meggtlsa cljbl
foglalkozunk ismt a dogma s a dogmatika fogalmval.
A rmai katolicizmus szerint a dogmk az isteni kijelentst foglaljk
tanttelbe: Veritas ab ecclesia definita minden dogma. Az egyhz hatrozza
meg a dogmkat, ezltal emberi szavakba zrja a kijelentett igazsgot.
Olyasmit akar szavakba fogni, ami tbb mint emberi sz. A tanttelek
gy klnbznek az igtl, mint az g a fldtl. Ha az egyhz a dogmknl
marad, emberi dolgoknl marad. Ha a dogmkat krdezi, csak nmagval
beszlget: a mai egyhz a tegnapival s a tegnapelttivel. Voltakppen
monologizl, holott a dogma eredeti rtelme parancs,
dekrtum. Ilyen rtelemben hasznlja a Biblia is. Csak ksbb vlt
a parancs “tanttell”.
A jelentsvltozs azrt veszedelmes, mert az egyhz azt kpzelhette,
hogy a tanttelek rendelkezsre llanak, a dogmk teht a re bzott
kijelentett igazsg skatulyi. Elfeledte, hogy a kijelents, csak
a beszl Isten s az t hallgat ember szemlyes kapcsolatban, a
megszlals aktusban valsg. Lehet-e ezt a kijelentst szemlytelenteni,
tanttell trgyiastani, beskatulyzni? Ha mgis megksreljk: knyszerthet-e
engem hitbeli dntsre egy tanttel, egy szemlytelen igazsg? -
Midn kivetkztettk a dogmt eredeti, szemlyes parancs-jellegbl
s szemlytelen tanttell trgyiastottk, gy vltk, a kijelents
az egyhz kezre ment t, most mr az egyhz az rizje s kiszolgltatja.
Mi a rmai katolikus eljrssal szemben ragaszkodunk a dogma sz eredeti
parancs rtelmhez. A kijelentsben maga a parancsol Isten szl.
Ezrt az Isten parancst, a dogmt megklnbztetjk a
mi dogminktl. A dogma Istennl van s rtjk rajta a kijelentst,
a maga eredeti szemlyes parancs jellegben. Ez a dogma soha, egyetlen
egyhz ltal sem foghat tanttelbe. Az egyhznak csak dogmi (pluralis)
lehetnek s ezek csak tudakozdhatnak a dogma irnt s utalhatnak a
dogmra. A dogma (singularis) az eredeti isteni sz, amelynek tbb-kevsb
tkletlen, emberi visszhangjai, mondanivaljnak fldi tkrzdsei
a dogmk. A dogmk teht nem nmagukban vve igazak, hanem csak a
dogmhoz val viszonyukban, az arra val vonatkozsukban.
Dogmatiknk e szerint nem lehet az egyhz immanens igazsgainak kifejtse,
mint a rmai egyhz vli. De nem lehet immanens igazsgok kifejezse
abban a szubjektv rtelemben sem, ahogy a protestns modernizmus
nagy kpviselje: Schleiermacher gondolta, vagyis nem lehet a keresztyn
hittudatot brzol “hittan”. Dogmatiknk csupn a dogma irnt
val krdezskds. Az egyhz is, midn dogmatikai munkssgot folytat
s dogmkat alkot, csupn a dogma irnt tudakozdik.
Mg egy dolgot jegyezznk meg: ez a krdezs nem a tantvny krdse
a tanthoz s nem a zsenge tantvnyi gondolat sszhangba-hozatalt
jelenti a tant rettebb gondolatval. Nem a tantvny, hanem a szolga
krdez itt: cselekedete megfelel-e Ura parancsnak.
A dogma irnti krdezskds ezrt nem okvetetlenkeds s akadkoskods,
nem is valami felesleges luxus az egyhzban, hanem az engedelmessg,
a hiteles szolglat, az igazsg krdse.
10.2 A dogmatika tudomnyossga
10.2.1 Tudomnyossgon a trgyszersget rtjk
A teolgia s vele a dogmatika tudomnyossga attl fgg, mit neveznk
tudomnynak.
Ha csak azt tekintjk valsgnak, amit rzkszerveinkkel vagy mszereinkkel
felfoghatunk, ksrletekkel s matematikai szmtsokkal igazolhatunk,
akkor a teolginak “nincs” valsgos trgya, teht az empirikus
alapon ll termszettudomnyi mdszerekkel dolgoz tudomnyok kz
nem sorolhat. Ebben az rtelemben a teolgia s vele a dogmatika nem
“tudomny” s nem is igyekszik “tudomny” lenni, mert ez az
igyekezet tulajdonkppeni trgya feladst vagy elrulst jelenten.
Ha azonban elfogadjuk a ttelt, hogy minden tudomnyt a trgya hatroz
meg, s nem idegen terletrl rvitt, hanem trgybl leolvasott mdszerekkel
kzelthet meg, akkor a dogmatika is tudomny.
Manapsg sokan hajlamosak a termszettudomny tudomny-fogalmt minden
tren mrvadnak tekinteni, s hivatkoznak a termszettudomnyi felfedezsekre,
mint a teolgia cfolatra. Pl.: “Kopernikus felfedezse vgrvnyesen
nyugalomba kldtte a teolgit.” - Ezt a tapasztalat mindenhatsga
jegyben mondjk, holott ppen a tapasztalattal val btor szembeforduls
rdekes Kopernikusban. Arisztarchosz mr a Kr.e. 3. szzadban a heliocentrikus
tant tantotta. De nem tudott megbirkzni Arisztotelsz tekintlyvel,
aki a termszetes emberi rtelmet, a tapasztalat realitst emelte
dogmv. Ezrt nem rvnyeslhettek a fel-felbukkan heliocentrikus
rtelmezsek. Flnyes biztonsggal mondottk a tapasztalat emberei:
Ha a fld forog, akkor olyan szl keletkeznk, hogy lesprn a fld
sznrl a hzakat s az embereket is.
Az arisztotelszi gondolkozs jegyben kanonizlta Ptolemaiosz asztronmiai
tanknyve (Kr.u. 150) a geocentrikus nzetet. Kopernikus a “tapasztalat”
ellenre trt vissza a heliocentrikus tanhoz. De ezt a tant szles
alapon, meggyzen bizonytani, mg Galilei sem tudta. me, maga a
termszettudomny figyelmeztet: ne fljnk attl, ha a teolgia nem
“tapasztalati” tudomny. mbr a Biblia a tapasztalati alapot
is megjelli: “Lttuk az dicssgt, mint az Atya egyszlttjnek
dicssgt.” (Jn 1, 14)
A tudomnyossg krdsben a dogmatika nem valami ltalnos (ma szembetl
mdon a termszettudomnyon tjkozd) tudomnyfogalomhoz igazodik,
hanem sajt trgyhoz. Keresi a trgynak megfelel ismersi mdot
s szmot is ad a megismers trgyszer mdjrl. Nem a tudomnyok
fruma eltt, hanem az egyhz eltt szmol be tudomnyossgrl, mert
nem a tudomnyok irnt, hanem sajt trgya s ezzel egytt az egyhz
irnt rez felelssget.
De a trgya miatti elklnls sohasem jelenthet flnyt vagy ggt
a vilgi tudomnyokkal szemben, mr csak azrt sem, mert ppen a dogmatiknak
kell tudnia a tudomnyok vgs egysgrl, hiszen minden tudomny
vgeredmnyben egy dologgal: a teremt Isten dolgaival
foglalkozik. A teremts tnyben rejlik a tudomnyok vgs egysge.
Ez az egysg pedig hol tudatosulhatna mshol, mint ppen a teolgiban?
- A tudomnyos mdszer szempontjbl a dogmatika kt fajtjt klnbztetjk
meg: a regulris s az irregulris dogmatikt. - Regulris
dogmatikn rtjk az iskols dogmatikt, amely teljessgre trekszik.
Megmutatja: az egyetlen krds, hogyan bomlik sok krdsre, s a sok
krds, hogyan tallkozik ismt az egy krdsben. Az iskols dogmatikban
teht sorrakerlnek az igehirdets alapfogalmai, kifejtdik bibliai
gykrzetk s dogmatrtneti sszefggsk. Mindenik fogalom tisztzsakor
r kell mutatni a nehzsgekre s a nehzsgekbl fakad flrertsekre
s flremagyarzsokra, hogy a fogalom kpviselte hitrdek zavartalanul
rvnyeslhessen. - Az iskols dogmatika nll dogmatikai gondolkozsra
akar nevelni. Azrt mutatja meg a tmk egysgt, hogy a tanulnak
a dogmatikai gondolkozsban iskolzottsgot adjon. Nem az rkltt
anyag s az jabb kutatsi eredmnyek beemlkeztetse a cl, hanem
a kszsg kifejlesztse, hogy a nvendk maga is tudjon dogmatikai
krdseknek utna jrni s nll dogmatikai dntsekig eljutni.Ebben az rtelemben regulris dogmatiknak nevezhetjk Origensz:
Peri archon, Augustinus: Enchiridion cm mvt, a nagy dominiknusok
s francisknusok summit, Melanchton Loci-jt, Zwingli Commentarius-t,
Klvin Instituti-jt, az ortodoxia (pl. Szegedi Kis Istvn) dogmatikai
alkotsait. Az iskols dogmatika a 18. szzad ta hanyatlsnak indult.
Csak jabban trtek vissza a rmai katolikusok Tamshoz, a protestnsok
meg a reformci kornak alkotsaihoz. Ezzel j erre kapott az iskols
dogmatika, aminek jele pl. Barth s Tillich, illetve a jezsuita Rahner
nagyarny munkssga.
- Az irregulris dogmatika, szemben a regulrissal,
nem veszi figyelembe az iskols kvetelmnyeket, nem trekszik teljessgre.
Az igehirdets valamely kiragadott krdsrl beszl, szabadon s
nagyon egynien. Ha esetleg tgabb krre is kiterjed, az eredetileg
kiragadott krdst tekinti kzppontnak. Egy gondolat megszllottja.
Eladsformja aforisztikus vagy prdikci-szer, esetleg vitairatokra
emlkeztet. Az akadmikus kifejtsektl, rendszeressgtl idegenkedik.Ilyen irregulris dogmatikus volt tbbek kztt Athanasius s fknt
Luther. A mlt szzad, illetve a szzadfordul tanti kzl megemlthetjk
a kt Blumhardtot s Kuttert. k voltak az gynevezett dialektika-teolgia
elfutrai. Az irregulrisok kz sorolhatjuk a magyarok kzl pl.
Karcsony Sndort.
10.2.2 A dogmatikai tudomnyossg foka
A ktfajta dogmatika kzl, melyik a tudomnyos? Ha a dogmatika tudomnyossga,
trgyilagossgban van, akkor a dogmatika mindkt fajtja lehet tudomnyos,
lehet trgyszer. St azt kell mondanunk, a teolgia hztartsban
szksg van mind a kettre. Az eredetibb az irregulris dogmatika;
prftai mdon nyugtalant hatsa jtkonyan vja az iskols dogmatikt
a rendszerbe-merevedstl s megresedstl. - Viszont a regulris
dogmatika menti meg az irregulrist a szttredezstl s sztszrdstl.
Ismteljk, mind a kett tudomnyos, ha trgyszer, mert a tudomnyossgot
nem a rendszeressge, hanem trgyszersge dnti el.
Mi regulris dogmatikt igyeksznk mvelni. Nem jobb formja, hanem
csak ms formja a dogmatiknak. Olyan formja,
mely az iskolai kvetelmnyeknek jobban megfelel, de meg egybknt
is idszerbb s szksgesebb nlunk. A kett kzl viszonyaink kzt
a regulrisbl van nagyobb hiny. Szedjk most ujjhegyre, mi lesz
dogmatiknk tudomnyossgnak fokmrje?
- Elszr az, hogy nem kalandozik el trgytl, hanem trgynl
marad. Trgya pedig az igehirdets, azt kell ellenriznie.
Menten elkalandozik a dogmatika trgytl, amint az igehirdetsrl
megfeledkezik s valami ltalnos let- s vilgnzettant akar kipteni.
Ilyenkor gnziss vagy ideolgiv fajul, s mint az ige lptlka,
az l ige helybe tolja fel magt. Manna konzervekkel, keresztyn
vagy klvinista vilgnzettel sohasem ptolhatjuk az ige friss mannjt.
- Msodszor a dogmatika tudomnyossgnak fokmrje a kritikai
jelleg. Az igehirdets nem abban az rtelemben trgya a dogmatiknak,
hogy egyszeren lerja, elismtli mindazt, amit az igehirdets mondani
szokott. A puszta lerson tlmenve, kritizlnia s korriglnia kell
az igehirdetst s mindazt, ami azzal sszefgg. A dogmatiknak teht
nem megnyugtatnia s igazolnia kell az igehirdet egyhzat, hanem
evangliumi kritikval nyugtalantania. Hogyha a dogmatiknak kritikai
vnja kiapadt s nyugtalantsra nem kpes, akkor mr tudomnyossga
krl is baj van. Minden igazi egyhz valami egszen mst vr a dogmatiktl,
mint megnyugtatst. Tudja, hogy mint fldi egyhz, a bnsk egyhza
s az igehirdetst is bnsk vgzik. Ezrt ennek az igehirdetsnek
mindenkor szksge van dogmatikai brlatra s kiigaztsra.
- A trgyszersg s kritikai jelleg mellett a dogmatika tudomnyossgnak
harmadik fokmrje az rsszersg. A hrom kritrium
kzl ez a harmadik a legfontosabb. Hiba foglalkozik a dogmatika
az igehirdetssel s hiba kritizlja-korriglja, ha nem a Bibliban
megszlal kijelents mrtkvel mr. Ezrt az rsszersg let-hall
krds a dogmatika tudomnyossgra nzve. Az rsszersg krdse
Damoklesz-kardknt fgg minden dogmatikus feje fltt, s nagy baj
van ott, ahol a dogmatikus tl biztos a dolgban s nem tart ettl
a kardtl.
10.3 A dogmatika s a hitvallsok
10.3.1 Mirt szksges a hitvalls?
A Biblia 39 szvetsgi s 28 jszvetsgi knyvbl ll, sokrt
m. Az egyes knyvek nemcsak mfajukra, hanem keletkezsi idejkre
nzve is igen klnbzk. Utaltunk mr r: egyttvve nagyobb trtneti
folyamatot lelnek t, mint az egsz ismert magyar trtnet. A bibliai
knyvek kzel ezerktszz fejezete csakugyan olyan, mint egy erdrengeteg,
egsz kln vilg.
Hogyan tjkozdhatunk a Biblia vilgban? A rmai egyhz gy oldja
meg a krdst, hogy a tanti hivatalra, vgs fokon a csalatkozhatatlan
ppra bzza a dntst, mit mond a Biblia. A reformcinak ppen elg
oka volt a ppai tekintly elutastsra. De mit tett a helyre? A
protestns egyhz abban a tudatban, hogy a Biblia nmagt magyarzza,
rsmagyarzatban, csupn a hitvallsokra tmaszkodik. Ilyen hitvalls
volt eredetileg pl. a Pter vallsttele (Mt 16,16), vagy az skeresztynek
szimbluma, mint a kereszt jele, a Krisztus-monogram, a hal kpe stb.,
ksbb egyebek kzt az Apostoli hitforma vagy a reformci kornak
hitvallsai.
Minden hitvalls lnyegben annak megvallsa: Jzus Krisztusban Isten
jtt kznk s kijelentette magt. A szenthromsgtan is csupn a
Krisztus-bizonysg sszefggseit trja fel. Ez a valloms a Biblit
magyarzza, az egsz Biblia viszont ennek a hitvallsnak magyarzata.
A hitvalls azonban ki nem mertheti, se nem ptolhatja a Biblit,
csupn rvezet a Biblia tulajdonkppeni mondanivaljra. Eligazt
a Biblia vilgban: trkp s irnyt a bibliaolvas szmra. Hasznos
tmpontokat nyjt a dogmatikus szmra is.
Ha mellznk az egyhz rgibb s jabb hitvallsait, a kor vltoz
teolgiai szellemnek vagy mrvad szaktekintlyeinek szolgltatnk
ki a Biblia rtelmezst. De amit akr a kor teolgiai szelleme, akr
szaktekintlye mond, korntsem ellentmonds nlkli, st mindenkor
ellentmondst kivlt s vitra indt. Szksgnk van teht a Biblia-rtelmezsben
s termszetesen a dogmatikban is az egyhz hitvallsaiban rgztett
eligaztsra. Egybknt is, az egyhzi let minden mozzanatban rszorulunk
a hitvallsokra. Ha nem volnnak ilyenek, neknk kellene csinlnunk.
A vallsoktatsnak, kivlt mint konfirmcii elksztsnek, a skramentomokkal
val lsnek, a gylekezet eltt s a vilg eltt val bizonysgttelnek,
a tvtanok elhrtsnak stb. mlhatatlan elfelttele a keresztyn
mondanival tmr s vilgos megfogalmazsa.
Minden hitvalls lnyege szerint elhatrol jelleg, polemikus. Kizrlagos
rtelemben vall Jzus Krisztusrl: s nem ms az Isten kijelentse
s abban a kijelentsben ez meg ez ll, nem pedig valami ms. Deklaratv
s normatv jelleg; egyszerbben szlva: a hitvalls fk s sztke,
nemcsak ltalban a bibliaolvas szmra, hanem a dogmatikus szmra
is. Ksztet a kijelents elfogadsra, az atyk hithez val felzrkzsra,
de fkez is bennnket, ha kpzeletnk vagy hajlamunk tves irnyba
ragadtatna.
10.3.2 A hitvallsok trtneti szerepe nlunk
Szimbolikus knyveink: a II. Helvt hitvalls s a Heidelbergi kt
az egyhz rgi kumenikus hitvallsainak bvebb kifejtse, a reformci
bibliai felismerseinek megfelel kilezssel. A hitvallsok a Magyarorszgi
Reformtus Egyhz kls s bels kzdelmeiben egyarnt fontos szerepet
tltttek be. A ppizmus s unitrizmus tvelygsei s ksrtsei
kzepett elssorban ezek a hitvallsok jelltk ki atyinknak a bibliai
utat. A helvt s a pfalci hitvalls a bibliai trt vllalt ldztetsek
s harcok nehz prbi kzt ntt a szvnkhz, ugyanakkor egybekapcsolt
minket a vilg minden tjn l hittestvrnkkel. Kzvettettk atyinknak
a helytllshoz szksges bibliai vigaszt s ert; a szabadsgrt
folytatott kzdelmekben s leverettetsekben a keresztyn szabadsg
bibliai tudatt. zes magyar fordtsaikban, sok kiadsukban magyar
knyvekk vltak.
Bels kzdelmeinkben is rezhettk hitvallsaink ldst. A szembenll
irnyok, az ortodoxia s a puritnizmus les ellenttelt jtkonyan
thidaltk s kiegyenltettk, majd a racionalizmus, pietizmus, st
mg a liberalizmus mutatkozsa idejn is a klfldi teolgiai hatsokat
kellkppen megszrtk, kilengseiket egszsges mdon fkeztk. Hitvallsainknak
jelents rszk volt abban is, hogy a Biblia cselekv keresztynsgre
sztnz tantsai atyinkat a magyar mvelds s iskolagy felkarolsra,
szeretetintzmnyek ltestsre indtottk, jobbjaikban a trsadalmi
felelssget brentartottk s btran megszlaltattk, s mert urak
s parasztok ugyanabban a hitvallsban nevekedtek, a ktoldal intelmek
mg a rendi trsadalom kirv osztlyellentteit is elviselhetbb
tettk. - Mindez nem jelenti, hogy mindenkor egyforma igyekezettel
figyeltnk vagy figyelnk hitvallsainkra, de hivatalos rvnyk magyar
fldn meg nem sznt soha, s lelkipsztoraink eskt tettek s tesznek
tiszteletben tartsokra.
10.3.3 A hitvallsok rtkelse ma
A bekvetkezett trtnelmi fordul idejn, a megvltozott trsadalmi
rendben sem vetdtt fel az a gondolat, hogy hitvallsaink idszersgket
vesztettk. St ppen most rezzk szksgt, hogy ersebben fogjuk
a rgi atyk s a vilg minden tjn l hittestvrek kezt s a nagy
keresztyn csalddal egytt valljuk meg a rgi s kzs bibliai hitet.
De nem azrt, hogy maradi mdon belemerevedjnk a szokvnyos egyhzi
formkba s elzrkzzunk az j helyzet szokatlanul j, de fellrl
kapott feladatai ell. A hitvalls nem lehet bilincs, se mltba menekt
bvhely szmunkra. Ezrt kell a hitvallshoz val viszonyunkat elvileg
tisztzni.
A rgi hitvallsokhoz val ragaszkods nem jelenti a hitvalls betinek
imdatt. Sem az sket, sem az sk hitt nem akarjuk blvnyozni.
Hlsan fogadjuk, midn a Biblia helyesebb s teljesebb megrtsre
segtenek, de ezzel a segtsgnyjtssal megsznik szolglatuk. Nem
foglalhatjk el Isten l szavnak, az ignek helyt. Ilyen tlkaps
ellen maguk a hitvallsok tiltakoznnak; jzansgukkal mindennem
hagyomnytiszteletnek hatrt szabnak. Hitvallsaink fnye az igtl
klcsnztt fny, hitvallsaink tekintlye, a megvallott ige tekintlynek
tkrzdse csupn, s addig a hatrig terjed, amg helyesen valljk
meg az igt. Mint emberi alkotsok ugyanis nem tvedhetetlenek. II.
Helvt hitvallsunk elszavban ott ll a hatrozott figyelmeztets:
“Mindenek eltt nneplyesen kijelentjk, hogy mindenkor kszek
vagyunk…, azoknak, akik Isten igjbl jobbra tantanak, ksznetnk
nyilvntsval engedni s hozzjuk igazodni az rban.
Nem akarunk tovbb hitvallsaink rvn valami klvini jelleggel krkedni,
hiszen hitvallsaink nem egy teolgiai llspont vagy egyhzpolitikai
irny megnyilatkozsai, hanem egy egsz korszak, a reformci kornak
rett gymlcsei, amelyek a lutheri elemeket nem kisebb mrtkben
egyestik magukban, mint a klviniakat. De mgsem csupn a reformci
kora teolgiai vetletei, hanem az egyhz egyetemes hitt megszlaltat
bizonysgok. Atyink kifejezetten az egyetemes, vagyis katolikus hitet
valljk meg, azt, hogy Krisztus igaz s si anyaszentegyhznak egysgben
megmaradnak.” Mai meggyzdsnk szerint is minden igazi hitvalls
az egsz egyhz nevben szl, s az Istentl kapott bibliai lts mrtke
szerint ppen az elhomlyosult hitbeli egysget akarja jra nyilvnvalv
tenni.
Azt pedig, hogy hogyan vlik a hitvalls az elhomlyosult egysgre
hvogatv, a hitvalls mr emltett lnyegben kell keresni. Vagyis
nem maga a szveg a hit trgya, hanem az, akirl vallst tesz. Annyiban
kt a hitvalls tekintlye, amennyiben maga is Krisztushoz kttt.
Az, ahogy hitvallsaink bizonyossga szerint atyink tallkoztak a
Bibliban Krisztussal, minket is a jelen viszonyok kzt bibliai dntsekre
hv.
10.3.4 A hitvalls mai rtelme
Kt hitvallsunk a bibliai mondanival sszevlogatsban s az elterjeszts
mdjban jtkonyan kiegszti egymst. Egyttesen az egyhz let-hall
krdst vetik fel. Ennek tudatban emlkezznk most hitbeli dntseink
hitvalls-szabta bibliai irnyra:
- Hitvallsaink akkora nyomatkkal hangoztatjk: Jzus Krisztus szmunkra
az egy s a minden, hogy Krisztuson kvl nem marad hely Isten akaratnak
idvessges megismersre, sem a trtneti esemnyekben, sem a termszeti
jelensgekben.
- Hitvallsaink akkora nyomatkkal hangoztatjk: egyedl a prftai
s apostoli bizonysgttel szmunkra Krisztus megismersnek forrsa,
hogy a Szentrson kvl vagy a Szentrs mellett az igehirdets ms
forrsbl nem tpllkozhat, mert menten elveszti igehirdets jellegt
s emberi blcsessg vagy hrvers beszdv vlik.
- Hitvallsaink akkora nyomatkkal hangoztatjk esetutni termszetnk
romlottsgt, Isten s felebart gylletre val hajlandsgunkat
- hiszen mg a llek sem isteni rsz bennnk gyhogy a bnbl-hallbl
val szabaduls tja, nltat brndok kergetse helyett, egyedl
a Krisztusban felnk nyjtott ment kz megragadsa: a mi igazsgunk.
- Hitvallsaink akkora nyomatkkal hangoztatjk a Krisztusban kegyelmet
tallt bns, az Isten gyermekl fogadott ember szabadsgt, hogy
az nem lehet tbb sajt tallmnyainak, technikai vvmnyainak szolgja,
vagy a trtneti erk vak eszkze s kiszolgltatottja.
- Hitvallsaink ugyangy hangoztatjk a Krisztusban visszafogadott ember
letjulst: lehetetlen, ez az rvendez j let, Krisztus hrmas
tisztnek rszese, a hldatossg gymlcseit ne teremje. A hldatossg
cselekedeteit pedig az evanglium fnyben megismert isteni vezets:
a trvny mint atyai sz irnytja.
- Hitvallsaink szerint az egyhz a kegyelmet tallt bnsk kzssge,
mely nem a fldi hatalmak kegybl, hanem az igbl s a skramentomokbl
l; egyedli Feje: a feltmadott Krisztus parancsainak enged, szolglatt
s egsz letrendjt azoknak rendeli al, nknyes kvnsgokat s
elgondolsokat nem szolgl.
- Hitvallsaink a feltmadott Krisztus egyedli fpapsga tudatban
hatrozottan szembefordulnak mindennem kleriklis hajlandsggal:
egyhzi cmeket s rangokat nem ismernek, egyhzi vezetkn egyedl
a gylekezeti vezetket rtik, ezek azonban az egsz Krisztus-testrt
hordoznak felelssget.
- Hitvallsaink mindennem, teht egy ateista vilgi felsbbsgben is
Isten eszkzeit ltjk, amely az emberi belts s kpessg mrtke
szerint a jog s a bkessg fenntartsra hivatott. A gylekezet a
felsbbsgrt imdkozik, annak az Isten-szabta hatrok kzt lelkiismerete
szerint kszsggel engedelmeskedik s engedelmessge mdjval a felsbbsget
a mindnyjunk felett orszgl Istenre emlkezteti.
- Hitvallsaink a hitetlenre s istentelenre gy tekintenek, mint akik
irnyban felebarti kldetsnk van. Nem tvoltartsuk vagy a tlk
val elzrkzs a tennivalnk, hanem egsz magatartsunkkal arra kell
segtennk ket, hogy Krisztus testnek ismt tagjaiv legyenek.
- Hitvallsaink hangslyozzk, hogy az egsz vilg s benne minden ember
Isten teremtmnye, Krisztus az egsz vilg vilgossga, teht a szabadtsrt
val hla is egyetemes rvny: az egsz embervilg szeretetbl fakad,
keresztyn szolglatra ksztet.
Hitvallsaink sok szz igeidzetre tmaszkodva, a teljes Szentrs
igaza ltal ilyen irnyban jellik meg az ember s a gylekezet szmra
az let s a jvend tjt, azt az utat, amelyen - dntseinket
ismtelten helyesbtve - a dicssgben visszatr Urunk elbe megynk.
|