9. Az ige megrtse
9.1 Az eligazods
Az ige vilgossga nlkl nincs eligazods, csak vaktban val cselekvs
vagy bizonytalan kapkods s tapogatzs. Az eligazodst Istentl
kapjuk, az igben, a Szentllek ltal.
De amilyen magtl rtetd ez a ttel, ppoly krdses az rvnyestse.
A mindenkori korszellem ugyanis ksz megoldsokkal szolgl (jelenleg
keleti s nyugati megfogalmazsban), teht nem okvetlen rezzk szksgt
az igebeli eligazodsnak. Vannak tovbb egyni meggyzdseink, rkltt
vagy szerzett elveink s ezekkel helyettestjk az ige friss eligaztst.
Knnyen megeshetik teht, hogy elveink minket ppgy gtolnak az ige
befogadsban, akrcsak a Jzus korabeli rstudkat, E tekintetben
a megmerevedett kegyes elvek, vagy az ige helybe tolt teolgiai nzetek
nem kevsb veszlyesek, mint a profn elvek.
Ha pedig valami mdon az ige vilgossgtl megfosztjuk magunkat,
vilghoz val viszonyunkban csak kt lehetsg marad: vagy a szolgasg,
vagy a lzads. Esetleg a szolgasg s lzads valamilyen keverke.
Lssuk ezeket az emberi lehetsgeket.
- A szolgasgra vagy szolgalelksgre a trk hdoltsg s a Habsburg-uralom
szzadai nem kis mrtkben rneveltek. (A kt vilghbor kzti korszak,
az n. neobarokk, csupn lt ennek a nevelsnek eredmnyeivel, ahelyett,
hogy valami jat, emberibbet kezdett volna.) Tbb vszzados beidegzettsgnk
szerint engednk a trtnelmi erk nyomsnak s hdolunk a tnyek
eltt. Lelkiismeretnk megnyugtatsul szentestjk is a tnyeket.
A siker lttn - brkirl legyen sz - kszek vagyunk a siker
elvi igazolsra. ldst mondunk minden jjrendezsre s minden felforgatsra.
Az opportunizmust tartjuk az egyetlen relpolitiknak. - Ez a szolgalelksg:
feleltlensg. Voltakpp egy bibliai gondolat: a teremts tnye s
trtnelmet forml isteni gondvisels mve eltt val hdolatnak
s az abbl fakad szolglatvllalsnak torz rtelmezse, szekularizlt
formja. Az rtelemtorzuls folytn olyasmit tulajdontunk Istennek,
ami nagyon is emberi.
- A taln igvel kendztt, de az igtl fggetlentett szolgasg, gyakorta
tcsap az ellenkez vgletbe: a lzadsba. - Erre ugyancsak trtnelmnk
nevelt r. Amikor mr torkig voltunk az opportunizmussal s megundorodtunk
nmagunktl, kiadtuk a jel-szt: Gyva npnek nincs hazja! - s
kitrt bellnk a kuruckods, nagy nekidurlsokkal s rzelgs szabadsg-romantikval.
Jellemzje ennek a kuruckodsnak a trtnelmi erk semmibevtele s
a tnyeknek val makacs ellentmonds, lehetleg elvi indoklssal,
valami eszme nevben. Ha az opportunizmus kritiktlan, felsznes valsgltsba
vsz, a lzad kuruckods meg, mint mlt ellenprja, a valsgtl
elrugaszkodik s az brndok vilgba tved. Itt megint egy bibliai
gondolatnak, a szabadsg gondolatnak torz rtelmezsvel, szekularizlt
formjval van dolgunk. Az rtelemtorzuls folytn olyasmit tulajdontunk
magunknak, ami messze meghaladja trtnelmi helyzetnk lehetsgeit
s az emberi ert. Mi nem ilyen lomltkknt vagyunk rhelynkre
lltva.
Ilyen vgletekre nzve mondottuk: ige nlkl nincs szmunkra eligazods.
Emberi termszetnk korltoltsga folytn a szolgasg s lzads,
az opportunizmus s a kuruckods lmegoldsai kztt hnydunk, hacsak
az ige nem segt. Az igben leplezdik le az lmegoldsok kptelensge.
Az ige pedig maga Krisztus. Ha a termszetnk adta lmegoldsok helyett
Krisztusban keressk az eligazodst, eleve szmolnunk kell kt dologgal:
- Krisztus nem kvlrl nzte ezt a vilgot, hanem eljtt ide kznk
s vllalta nemcsak sorsunkat, hanem bneink terht is. Ha neki elg
j volt ez a vilg arra, hogy kiengesztelje rte Istent mg a kereszthall
rn is, akkor neknk mirt ne volna elg j ez a vilg a szolglatra,
a hallbl kimentett s kegyelembe fogadott fiak hlbl fakad szolglatra?
- De ppen szolglatunk hsge rdekben szmoljunk azzal is, hogy Krisztus
ennek a vilgnak s e vilg fiainak nem az igazolsra, hanem megigaztsra
jtt. Igent mond meg nemet egyszerre, mert az igje evanglium s
trvny, trvny s evanglium egyben. Ha csak az igent akarjuk meghallani
belle, lehetnk opportunistk, ha csak a nemet, akkor meg kuruckodk,
de mindkt esetben meghamistjuk az igt, vagy az evanglium, vagy
a trvny irnyban s a szolglat s szabadsg igtl fggetlentett,
torz kpleteihez jutunk.
Ezek a torz kpletek nmagukban hordjk bntetsket. Egy hamis igen
a hallgatkban hamis nemet vlt ki. Egy hitben meg nem harcolt igen,
szksgkppen egy hitben meg nem harcolt nemet von maga utn; vagyis
ksrletnk eligazods helyett nigazols lesz. Ha az ilyenfajta eligazodst
akarjuk msok szmra gymlcsztetni: vak vezet vilgtalant s mind
a ketten verembe esnek.
Ha elveink helyett Krisztust kvetjk, a mi letnkben is egysgben
jelentkezik a tnyek elismerse s a tnyeknek val ellentmonds,
az igen s a nem. Elssorban termszetesen sajt letnkre vonatkoztatva
az igent s a nemet, s csak msodsorban a krnyez vilgra. De mire
kell az ige szerint igent mondanunk s mire nemet? Hogyan mondhatjuk
ki ingadozs nlkl s hatalommal gy az igent, hogy az Krisztus szerint
val igen legyen s a nem, Krisztus szerint val nem. Hogy talljuk
meg a mi emberi flelmeinken s indulatainkon tl
lev, a mi igennket s nemnket egyarnt megtl s megigazt isteni
szt? Mi az, amit a hitbeli dnts elksztse rdekben a teolgiai
tudomny megtehet?
Az eligazods teht az ige tjnak keresse. Ennek krdseire ad somms
feleletet a hermenetika, a bibliai szveg megrtsnek
tudomnya. Az eligazods mdszertani feltteleit vizsglja.
9.2 rsmagyarzat a deduktv gondolkozs jegyben
Az rsmagyarzatnak mintegy ktezer ves hagyomnya van. Mi e hagyomny
folytati vagyunk s tanulsgos renk nzve az eddigi magyarzati mdok
ismerete.
Trtneti szempontbl az rsmagyarzat kt tpust klnbztethetjk
meg: a deduktv s az induktv tpust. Hangslyozom, tpusokrl van
sz, noha bizonyos fenntartssal, akr korszakokra is tagolhatnk
rsmagyarzatunk mltjt. A felvilgosods korig tlnyomrszt a
deduktv gondolkozs jegyben magyarztk az rst, azta meg tlnyomrszt
az induktv gondolkods jegyben.
A deduktv tpus jellemzje, hogy az ismertnek vett egszbl halad
a rszek fel s az egszbl magyarzza a rszt. Az induktv tpus
meg ppen ellenkezleg jr el, a rszbl magyarzza az egszet. Vizsgljuk
ezt a kt rsmagyarzati tpust, idi rendben.
Az egyhzat a korn jelentkez tvtan knyszertette arra, hogy keresse
a re bzott zenet tovbbadsnak helyes mdjt. A herezisnek volt
egy ltalnos s egy klns esete.
9.2.1 A tvtanok kivdse
A heretikusok ltalban kiragadtak a Biblia egszbl valami nekik
tetsz rszt s teljes igazsg gyannt propagltk. Pl. kijtszottk
a Krisztus ember-voltrl szl helyeket, a hit titkra utal helyekkel
szemben stb. Mikppen lehet az igvel val ilyen nknykedsnek elejt
venni? Bizonyra nem gy, hogy megfordtjuk a dolgot s kijtsszuk
a Krisztus istensgt bizonyt helyeket a Krisztus ember-voltrl
szl helyekkel szemben stb., hiszen akkor a stnt a belzebubbal
kergetnk ki.
Az eligazodst egy bibliai hely adta: a Rma 12,6, amelynek rtelmben
a hit szablya szerint: kata ten analogian tes pisteos kell magyarzni
az rst. A hit szablyn rtettk a Biblia sszmondanivaljt, amelyet
az els szzadoktl kezdve az Apostoli hitformban s a tbbi hitvallsban
prblt kifejezni az egyhz. Ezzel a dogmatikai munkssg fegyelme
al vonta az rsmagyarzst. A heretikus nknynek teht tjt vgta,
de ugyanakkor lehetsget nyitott a dogmatikai nknykedsnek. Mieltt
azonban ebbl baj lehetett volna, egszen ms volt az egyhz gondja.
A herezisnek egy klns s igen veszedelmes esete harapdzott el:
a Marcion-fle. A Marcionk ellen vvott kzdelemben alakult ki a
rgi egyhz jellegzetes rsmagyarzati mdja.
9.2.2 Az allegorizls szerepe
Marcion magt a Biblit, a kt szvetsg egysgt tette krdsess
s a Biblia nagyobb felt, az szvetsget, mint vallsi szempontbl
alsbbrend termket, a krisztusi szellemtl idegen s-zsid iratot
el is vetette. Ez a ksrlet az egyhz ltalapjt, knont fenyegette.
A szksg fejlesztette ki a vdekezs sajtos mdjt: az allegorizl
rsmagyarzatot. ppen csak kifejlesztette, hiszen az alap adva volt
hozz, magban a Bibliban. Most mi is e fel fordtjuk figyelmnket.
Az jszvetsg rit az a szent bizonyossg hatja t, hogy Jzus a
Krisztus, az szvetsgi gretek beteljesedse. Maga mondja az szvetsgi
trvnyrl s a prftkrl: “Nem jttem, hogy eltrljem, hanem
inkbb, hogy betltsem.” (Mt 5,17 kk.) Az r Krisztus gylekezete
a testi Izraellel szemben a lelki Izraelnek vallotta magt s tulajdon
szentknyveknt hasznlta az szvetsget. Az egyiptomi szabadulsban
sajt (bntl val) szabadulst, a vltsg elkpt ltta, a szent
ldozatokban meg a golgotai ldozat jelt. Egsz jelbeszde, szimbolisztikja,
szvetsgi eredet: a brny vre Krisztus vre; az ige, a lelki
manna stb. Az szvetsg teht tlutal nmagn, a bethz tapadd rtelmen.
Az allegorizlsra maga Pl apostol adja a pldt, amikor Mzes csodjrl
azt mondja: “Nem akarom… hogy ne tudjtok, hogy a mi atyink…
mindnyjan egy lelki italt ittak, a lelki ksziklbl… e kszikla
pedig a Krisztus volt.” (1Kor 10) - Hasonlan. tant Pter is,
aki Nonak az znvzen t val kimentetst a keresztsg elkpeknt
rtkeli. (1Pt 3)
Ilyen tnyeket kell szem eltt tartanunk, ha az allegorikus magyarzat
eredett s gyors elhatalmasodst meg akarjuk rteni. A Biblia Istentl
szrmaz, titokzatos knyv. Szavai elsdleges rtelme mgtt ms is,
tbb is van: valami rejtett rtelem. A bet brki ltal hozzfrhet,
de ezt a tulajdonkppeni rtelmet magyarzni kell. A bethz tapad,
felsznes rtelmezs: “zsids tvelygs”, a “megkvredett szv”
jele. Az igazi rsmagyarzat, a Biblia titkhoz mlt keresztyn
exegzis: az allegorizl.
Jellemz az allegorizl mdszer els idszakra a Biblia tekintlynek
tisztelete. Ez a tisztelet oly mrveket lttt, hogy - a Marcion-fle
istentelensg hallatra s a vakmer szentsgtrsen felhborodva -
tudni sem akartak, kivlt az szvetsgi rszhez tapad emberi gyarlsgokrl.
gy vltk, ezek mltatlanok lennnek a Biblia isteni eredethez s
tkletessghez. Egyenesen Marciont igazolnk, hacsak valami mlyebb
rtelmet nem sikerl kistni rluk. A botrnkozs kikszblsre
igen clirnyos eljrsnak bizonyult az allegorizls, mely a hit
szablynak megfelel rtelemmel ruhzta fel s elhordozhatv tette
a knyes s botrnkoztat helyeket is.
De a rgi heretikusok is hamar felismertk az allegorizls b lehetsgeit
s sernyen ki is hasznltk tvelygseik tmogatsra. Ez a durva
visszals serkentette az egyhzat a hermenetikai szablyok kidolgozsra.
Ezekkel akartk az allegorizlst kordban tartani.
Msflezer ven t uralkod hermenetikai szably Hieronymus tmr
fogalmazsban gy hangzik: Aliud praetendit in verbis, aliud significat
in sensu. Mindjrt rismerhetnk: ez az allegorizls elvt tartalmazza.
A sz szerinti vagy literlis rtelem mgtt kerestk a spiritulis
vagy lelki jelentst.
Ez utbbit, a lelki jelentst az idk folyamn tbb alkatelemre bontottk.
Aquini Tamsk mr hrom rszt klnbztettek meg benne, gymint
a hitre tartoz tulajdonkppeni allegorikus jelentst,
aztn a cselekedetekre vonatkoz morlis parancsot,
vgl a remnysgre, a jvend boldogsgra utal
gynevezett anaggikus rtelmet. Ezt a hrom, illetve a bet szerintivel
egytt sszesen ngy jelentst kell keresni minden egyes bibliai lkusban.
A knnyebbsg okrt tanulsgos versikbe is foglaltk a hermenetika
irnyad szempontjt:
Litera gesta docet, quid credas allegoria,
moralis quid agas, quid speres anagogia.
Vegyk a legegyszerbb iskolapldt: ez a Bibliban oly gyakori sz,
hogy Jeruzslem, bet szerinti, literlis rtelemben egyszer fldrajzi
megjells, a trtnelmi Palesztina fvrost jelenti, allegorikus
rtelemben a kzd egyhzat, morlis rtelemben az isteni-polgri
trvnyek ltal rendezett kzletet, a civitast, vgl anaggikus
rtelemben a mennyei Jeruzslemet, a diadalmas egyhzat, az rk letet.
9.2.3 Az allegorizls ereje s gyngje
sszefoglal mltatskpp elmondhatjuk: az allegorikus rsmagyarzat
valban sokoldal. A maga mdjn kereste a Biblinak,
mint titokzatos isteni kijelentsnek a mondanivaljt, szndkt.
Ha kell kritikval ltek vele, vagyis rvnyestettk az egyhzi
atyk ta ismert aranyszablyt, hogy: az eredeti rtelembl se elvenni,
se ahhoz hozzadni nem szabad - Ambrosius szavai szerint: expositor
nihil addit, aut minuit - akkor egy-egy szentleckn t az egsz
Biblia jelentsgazdagsgnak felismersre vezetett, mert az
egszet kereste a rszben. Okkal-mddal alkalmazva, ez a rgies
tpus rsmagyarzat, nmely filolgiba-kritikba vesz modern kommentrnl
a lelkipsztori gyakorlatban jobban hasznlhat. Tbbet adhat a puszta
kritika sztvr mondanivaljnl.
Viszont, ha az allegorizls mellzi az ambrosiusi aranyszablyt,
megmagyarzs helyett belemagyarzss fajul. Sajnos,
trtnetileg nzve ez volt a leggyakoribb eset. A hit szablya szerint
magyarztk az rst, az rs viszont igazolta az egyhzi tant. Ha
mskppen nem ment, akkor a legszabadosabb, legtlhajtottabb allegorizls
seglyvel. Tettk pedig ezt nyugodt lelkiismerettel, abban a szilrd
meggyzdsben, hogy a hivatalos egyhzi tan, a dogma a Biblia sszmondanivaljt
csalatkozhatatlan mdon magban foglalja.
Ezzel az egyhzi tan lett az rsmagyarzat mrtke. Kivdtek ugyan
vele egy csom veszedelmes herezist, de voltakppen maguk is “heretikusokk”
vltak: a tradci jegyben trtkeltk, st trtelmeztk a kijelents-trtnet
tnyeit, azaz tfordtottk az uralkod egyhz hatalmi ideolgijba.
Teht a hagyomny flibe kerlt a Biblinak, a ppa az egyhz Urnak.
Ezrt kellett jnnie a reformcinak, a sola scriptura kvetelsvel
s az allegorizls kemny kritikjval. Mi azonban egyelre mg nem
a reformcival, hanem az induktv gondolkods jegyben kialakult
rsmagyarzattal foglalkozunk.
9.3 rsmagyarzat az induktv gondolkozs jegyben
9.3.1 Az jkori fordulat
Az kori s a kzpkori gondolkozs, mint biztos ttellel szmolt
a vilg egszre vonatkoz ltalnos ismerettel s az egszen
bell prblta a rszeket megrteni. Ez a deduktv mdszer rvnyeslt
a kor teolgiai gondolkozsban, amikor az allegorizl mdszerrel
- ha tlzsaitl eltekintnk - a Biblia egsznek rtelmt kereste
a rszben, a szellemet a betben.
Az jkori gondolkozsban nagy fordulatot hozott
az j vilgkp felfedezse: hogy nem a fld a vilg kzepe. Fldnk
csak a bolygk egyike s trsaival egytt kering a kzppont, a nap
krl. Ez a felfedezs vratlanul krdjelet tett a vilg egszre
vonatkoz ismereteink mg. Nem az most mr az igazsg, amit rgi
tekintlyek, Arisztotelsz, a nagy skolasztikusok vagy akr a szentrk
igaznak tartottak, hanem aminek a vgire jrtunk s amirl sajt szemnkkel
tapasztalatot szereztnk, tudomnyos vizsglds ltal meggyzdtnk.
Ez azt teszi, gondolkozsunk irnya megfordult: a rszletek fell
indult el s gy prblt eljutni az egszig. Rszletmegfigyels volt
az j vilgkp felfedezsnek is az tja. A dedukci korszakt felvltotta
az indukci. Az jkori ember, ha jzan maradt, prblta tanulni a
vilgegsz roppant arnyai lttn az alzatossgot. Megsejtette, hogy
az egszrl, mg naprendszernkn bell is inkbb csak elmletei vannak.
A rszletekben azonban nagyon foghat s ktsgtelen sikerekkel dicsekedhetett.
A vzgztl a villamossgig s atomig hatalmba hajtotta s emberi
clok szolglatba lltotta a termszet erit. - Ezek azok a tnyek,
amelyek nlkl nem rthetjk meg a modern embert. A termszettudomnyba
vetett bizalmt ppgy, mint a tekintlyelvre pt teolgitl val
elfordulst.
Mg a termszettudomny els sikereit aratta, egyhzi berkekben a
merev tridentinizmus s a nem kevsb merev protestns ortodoxia
volt a hangad. Minket most csak az utbbi rdekel. Tudjuk rla, hogy
a tvedhetetlen ppai tekintly helybe tette az ugyancsak tvedhetetlennek
vlt papiros ppt, a Biblit. Vallotta, a Biblia az utols betig
isteni dikttum, mindenestl kijelents, amivel szemben a kritiknak
semmifle helye s lehetsge nincs.
- rsmagyarzatban - ha a Biblia mdot adott r - az ortodoxia
lt az allegorizls lehetsgvel, hiszen: verba sunt notae rerum
(Flacius), s Isten nemcsak a szavakkal, hanem a dolgokkal is brzol
valamit. De csak csnjn bnt az allegorizlssal, mert a dolgokban
sem szabad olyasmit keresni, ami a szavaktl teljesen idegen. A vlt
tartalomrt nem szabad ldozatul dobni a szt, a bet szerinti rtelmet,
ha mgoly kegyes rgynk volna is r. Ez a kritikai tartzkods a
reformci jtkony tisztt hatsa volt.
- gyszintn az is, hogy az ortodoxia sernyen hasznlta rsmagyarzatban
a filolgiai s histriai tudomnyok segtsgt. De a filolgia is,
meg a histria is - nagyon jellemzen - mindvgig csak segdeszkz
maradt: szolglni ugyan szolglhatott, de uralkodni sohasem uralkodhatott,
azaz nem gyakorolhatott kritikt a bet szerint inspirlt szent szveg
fltt. Az ortodoxia teht, ppen a nekibtorodott kritika korban
elzrkzott a kritikai szellem rvnyeslse ell. A rgi tekintlyek
megdlte idejn, bizony meglehetsen korszertlen jelensg volt, vaskalapos
tekintlyelvvel, verblis inspircijval. Idtlenl teologizlt
s nem a kor forrong krdseire keresett teolgiai feleletet. gy
lt, mintha a theologia perennis-t, az rkrvny teolgit tallta
volna meg, s kzben eljrt felette az id. Meggondolkoztat szmunkra
az ortodoxfa esete. A modern ember mint egyhztag nem kapta meg benne
krdseire a teolgiai feleletet. Ott keresett teht feleletet, ahol
ppen tallt: a korszellemben. Ezek utn nem finnyskodott mr, hogy
az a felelet teolgitlan vagy ppen teolgia ellenes-e?
9.3.2 A bibliakritika jelentkezse
Az ortodoxia a trtneti kritika rvei alatt trt meg. Feladta verblis
inspircitant, maga is alkalmazkodott a korszellemhez: lett belle
racionalizmus. Elhagyta a tekintlyt vesztett
bibliai kijelentst, s megcsinlta a bennnk rejl isteni szikra,
az gynevezett termszeti kijelents alapjn a termszeti vallst.
Trtneti pldn szemllhetjk itt, hogy egy hamis nem, amit az ortodoxia
a korszellemmel szemben mondott, hogy vlt ki a racionalizmusban egy
hamis igent, ugyancsak a korszellemmel szemben. Az ortodoxia nemje
s a racionalizmus igenje, egyarnt az igazi teolgiai feladat megkerlse.
Ezttal azonban maradjunk az rsmagyarzat mdszertani krdseinl.
Ha az els szzadokra jellemz volt az oldott saru s a szent elvigyzat,
amivel a Biblihoz kzeledtek, most a racionalistknl ppoly jellemz
lett a kritikai magatarts. Csakugyan azok rtk
a Biblia knyveit, akiknek a neve alatt fennmaradt? Csakugyan azoknak
szntk, mint a cmirat mutatja? tdolgozs vagy egybeszerkeszts
esetn milyen szempontok rvnyesltek? Egyltaln mi okbl, mi clra
s mikor rdtak ezek a knyvek? Elzetes kritika, vagyis az effle
krdsek tvirl-hegyire val kivizsglsa nlkl nincs rsmagyarzat.
Szvegkritikai vizsglatra ppen a h i t rdekben van szksg, mert
a hit nem alapulhat bizonytalan gyantsokon, egygy hagyomnyokon,
hanem csak a szilrd trtnelmi tnyeken. A hit j megalapozsra
trekedtek, gy nyert dnt szt az rsmagyarzatban a trtneti
kutats.
A tudomnyos trgyilagossg s az eltlet-mentessg bvletben
gy vltk, trhetetlen a hit szablynak alkalmazsa, st az a hagyomnyos
feltevs is, hogy a Biblia csodlatos isteni kijelents. Az ilyesmi
mr dogmatikai eltlet s trgyi megktttsg lenne, amely veszlyeztetn
az rsmagyarzat szigor tudomnyossgt. ppen a tudomnyos trgyilagossg
jegyben hangslyoztk minden hagyomnyos eltlettel szemben, hogy
a Biblia nem isteni, hanem emberi knyv. Emberek rtk, emberekrl,
embereknek. - Klns elszeretettel idzgettk ebben a korszakban
Lukcs evangliumnak kezd verseit. Eszerint Lukcs ktsgtelenl
Isten igjrl akar tanskodni, tansgttelt azonban kifejezetten
a megbzhat “trtnsz” kpben nyjtja. Azt akarjuk folytatni
- mondottk -, amit Lukcs is csinlt, csakhogy a modern filolgiai,
histriai s pszicholgiai kutats eszkzeit s mdszereit alkalmazzuk
az igazsg feldertse rdekben. Mit jelentett ez?
- Mr az antiochiai iskola, ksbb a humanizmus s a reformci klns
gondot fordtott a filolgiai krdsek vizsglatra.
Ismeretes Luther mondsa: theologia est grammatica. Ilyen pldk nyomn,
de egszen ms lgkrben vgeztk most a bibliai szavak eredetnek,
jelentsvltozsnak vizsglatt, az etimolgiai szfejtst. Eltrbe
nyomultak a szintaktikai krdsek is: milyen szablyok szerint hasznldnak
a hber, arm s grg szavak, gondolatok kifejezsre? Csak az aprlkos
nyelvszeti vizsglatok tjn juthatunk el a pontos szvegismeretig
s az eredeti jelentsig. A filolgiai korltok mellzse ugyanis
egyni vlekedseknek, nknyes elkpzelseknek dobn ldozatul az
igazi rtelmet.
- A filolgiai munkt kiegsztette a histriai vizsglat.
Egyetlen emberi alkots, teht a Biblia sem lgres trben keletkezett.
Hatssal volt rira a krnyez npek trtnete, tovbb azok a szellemi
ramlatok s fldrajzi viszonyok, amelyekben ltek. Felhasznltak
minden olyan adatot, amely elsegtette, hogy az els olvask helyzetbe
lhessk bele magukat s az szemkkel olvashassk az rst. Igyekeztek
az rzsek s gondolatok ugyanazon egymsutnjt feleleventeni, mely
az els olvask lelkn tviharzott. - ppen ez a pratlanul szles
kr trtneti vizsglds a Biblia rtkelsben sajtos eltoldsra
vezetett: gy talltk, hogy az egsz Biblia egy bonyolult vallsi
fejlds trtneti emlke. A kijelents voltakppen nem is Istentl
szrmazik, hanem igen klnbz keleti, zsid s grg vallsos elemek
keveredsnek irodalmi lecsapdsa. Nem a hit isteni megalapozsa,
hanem csupn a hit emberi kifejezse.
- Kvetkezskpp ki kell egszteni a trtneti kutatst a llektanival.
Csak a szerzk lelki alkatnak tvizsglsn, a cselekv szemlyek
egyni sajtsgain keresztl hatolhatunk el a Biblia legbensbb magvig:
a llekig. Mifle lmnyeken meditltak a Biblia emberei, hogy alakult
ki bennk a vallsos meggyzds, hogy fogtk szavakba lmnyeiket,
milyen fogalmakba tmrtettk meggyzdsket, s a szavak mikpp
vltak rott szvegg? Sikerlt-e az eleven meditcis anyagot tmenteni
a szvegbe, az lmnyt a betbe? - Ezzel az rsmagyarzat a llektani
rekonstrukci tjra lpett. Az exegta a felmerlt krdsekben, nmegfigyels
alapjn analg kvetkeztetseket csinlt, amire nem egyszer rillett
a csfondros monds: Ahogy ezt Mricka elkpzeli… De ht szigoran
tartottk a mdszertani alapelvet: a Biblia rja is csak ember, ezrt
az exegta nmagbl kiindulva igyekezett a szerzt megrteni. Mindenesetre
azzal a trgyilagos clzattal, hogy aztn maga a szerz magyarzza
nmagt, gy amint rsain t szhoz jut.
9.3.3 A kritikai szemllet korltai
sszefoglal mltatskpp elmondhatjuk: ma mr ltjuk, hogy a llektani
megrts voltakppen hamis nltats, fiktv dolog. A kutat felttelezi,
hogy a lelki let sszes lehetsgei fltt rendelkezik. Olyasmire
akar visszavezetni minden bibliai jelensget, ami sajt tudatvilgban
mr megvan, hiszen minden egyni dolog, ltalnos trvnyek esete,
s mr e trvnyek birtokban van. ppen ez az alapfeltevs a fikci.
A kutat voltakpp sajt magra reduklja a Biblia
mondanivaljt, teht eljrsval eleve kizrja a Biblia rendkvlisgt,
ezrt magyarzata banlisan nyrspolgri knyvet csinl a Csodk Knyvbl.
Mit is kezdhetne a rendkvlivel, a csodval az nmegfigyelsre pt,
llektani magyarzat?
De nemcsak a llektani, hanem a trtneti magyarzatrl
is hasonl tletet kell mondanunk. A mdszeres trtnetszemllet
szrjn ugyanis csak az immanens dolgok frnek
t. A legszellemtrtnetibb szemllet is legfeljebb a kijelents emberi-trtneti
ruhjt ragadhatja meg, de nem magt a kijelentst. Legfeljebb az
istenrl szl szavakat foghatja, de nem Isten szavt. Ezrt nem lehet
a trtneti s llektani mdszer, minden viszonylagos jogosultsga
s nlklzhetetlen szksgessge ellenre sem az a varzsvessz,
aminek rintsre a Biblia titkai egyszerre feltrulnak. A Biblia
titknak felnyitsa nem egyszeren mdszertani krds.
Ha visszagondolunk most arra, hogy a trtnetkritikai rsmagyarzat
eredetileg a szubjektivizmust akarta kikszblni az rsmagyarzatbl,
be kell ltnunk, a trgyilagossgot gy kereste, hogy kzben szem
ell tvesztette a Biblia egyetlen szubjektumt: a beszl Istent.
A prftk s apostolok szava volt szmra a cl, ahelyett, hogy a
prftai s apostoli szban eszkzt ltott volna,
mintegy telefonhuzalt, melyen t mennyei zenetet kapunk. Mindent
megltott ez a trtnetkritikai rsmagyarzat a Bibliban, csak azt
nem, ami az egyhzat rdekelte, amirt a Biblit knonnak tekinti:
az isteni kijelentst, az igt. Teht ppen az rs szndka s rendeltetse
nem rvnyeslhetett benne.
A Biblia megrtse azontl kezddik, ahol a histriai
kritika rendszerint mr felhagyott a munkval. Luther, a Biblia nagy
ismerje mondta: “Hnyszor igyekeztem a Tzparancsolatnak vgre
jrni, s ahnyszor csak nekifogtam az els mondatnak: n vagyok az
r a te Istened, - mindjrt az els szcskn fennakadtam s ezt,
hogy n, mig sem brtam megrteni.” - Mskor meg azt krdi:
“Hol az az ember, aki ebbl, hogy Mi Atynk, csak a mi szcskt
gy rten, ahogy rteni kell? Ha n hitben rtenm, hogy Isten, ki
a mennyet-fldet kezben tartja, az n Atym, akkor a legteljesebb
bizonyossggal kvetkeztethetnm: Mivel ez az Isten az n Atym, n
meg a fia vagyok, ugyan ki rthat nkem?” (Tischreden)
me, kt kicsi sz: az n s a mi,
a Tzparancsolat, illetve az ri ima kezdszava, ami fltt oly knnyedn
tsiklik a legtbb bibliaolvas, Luther szerint kimerthetetlen ismeretkincset
rejt. Luther ppen ilyen esetekre nzve mondja: “Mi mindvgig csak
tantvnyai maradunk a Biblinak!” - Aztn gondoljunk a Biblia
nagy alapszavaira, mint amilyen az let, a trvny; az igazsg stb.
Ezek megrtse nem grammatikai, nem histriai, nem llektani, hanem
teolgiai krds. Nyelvszetileg, trtnetileg
s llektanilag megoldhatatlan. ppen a Biblia eme titka megltsra
nem volt szeme a modern exegtknak. Elvesztek a rszletekben s nem
lttk meg a ftl az erdt, a bibliai lkusok sokasgban a Biblia
egszt s egyetlen mondanivaljt. Olyan rtetlenl nztek a Biblira,
mint Piltus nzett Jzusra.
Ez a kritika elkerlhetetlen, mgsem akarjuk vele azt mondani, hogy
ez utbbi korszak teolgiailag termketlen volt. Tbbet bajldtak
ebben a Biblival, mint brmikor. Valban keres korszak volt, amit
nincs okunk szgyenleni. St okunk van arra, hogy tanuljunk eredmnyeibl,
mert nagy nyelvi s trtnelmi felkszltsggel a Biblia teljesebb
megrtsnek felbecslhetetlen elmunklatt vgezte el, az rtkes
segdeszkzk (sztrak stb.) egsz sort adta keznkbe. Szksg van
azonban arra is, hogy ne csak ernyeibl, hanem tvedseibl is okuljunk.
Ezt annyival is inkbb megtehetjk, mert nem egy rszletkrdsben,
st utbb mr nemcsak rszletkrdsekben maga ez az irnyzat helyesbtette
eredmnyeit.
A trtnetkritikai rsmagyarzatra is - aminek mi kzvetlen rksei
vagyunk - alkalmazzuk a jzansgi szablyt: “Ne vrjunk tle se
nagyon keveset, se nagyon sokat. Tle vrhatjuk, hogy az - s jszvetsgi
Krisztus-bizonysgttel egsz emberi alakjt, teht a nyelvi, irodalmi
s vallstrtneti burkot vilgoss tegye. De nem vrhatjuk tle,
hogy szemnk el lltsa azt, amit ez a bizonysgttel bizonyt: Isten
kijelentst, teht Krisztust, mint Izrael Szentjt s egyhza
Urt.” (Barth) A kijelentst csak kijelentsbl rthetjk meg.
9.4 Az engedelmessgre val megrts
Elvonult elttnk az rsmagyarzat mltja. Lttuk a deduktv s lttuk
az induktv tpus rsmagyarzatot, gy amint az eurpai gondolkozs
fejldsbe illeszkedik. Egyiknek megtekintsekor sem kerlt sorra
a reformci. Azrt nem, mert a reformci mind a kt tpust egyestette
magban. Ezrt az elmondottak mgtt volt, mint lthat-lthatatlan
mrtk. Most, amikor az rsmagyarzat jelenkori feladatt kell megfogalmaznunk,
a reformci az irnymutatnk, mg ha nem is foglalkozunk vele kln
fejezetben.
9.4.1 Az rsmagyarzat els szablya
Trtneti szemlnk eredmnyekpp az rsmagyarzat els szablya:
Az egszbl kell a rszt s a rszbl az egszet magyarznunk.
A trtnetkritikai kutats az egyes bibliai rszeknek a Biblia gszbl
val magyarzst eleve dogmatizmusnak blyegezte. Az ilyen magyarzsnak
mr a ksrlete ellen is a trtneti sokflesg s fejlds nevben
tiltakozott. Csak nem szolgltatja ki a fradsgos munkval megtallt
eleven trtneti igazsgot a mindent leegyszerst s ksz formkba
gymszl dogmatizmus nknynek?
Erre a dogmatizmusra valban elrettent pldval szolglt az ortodoxia,
amikor erszakos egzegzissel, lpten-nyomon belemagyarzta a szenthromsgtant
s az egsz keresztyn dogmatikt a Bibliba s aztn ezt
a Biblit bizonyt helyek gyjtemnynek tekintve, a leggpiesebb
mdon hasznlta, sajt dogmatikai tteleinek igazolsra! Teht gy
jrt el, mint a bvsz, aki a cilinderbl elvarzsolja az elre odahelyezett
nyulat.
Ez a visszals azonban nem hrthat el az rs egszbl val magyarzs
mellzse tjn, mert ez a tulajdonkppeni fel-adat mellzst jelenten.
St ennl is rosszabbat. Hiszen minden megrts s minden magyarzat
gondolati sszefggsbe val felolds. Ha nem a Biblia egszbe, akkor
e helyett az kori keleti mvelds egszbe, vagy a llektani nmegrtsem
egszbe, vagy valamilyen filozfiai rendszerbe oldom fel a bibliai
szveget. Akkor mr legalbbis viszonylagosan jobb, ha egy dogmatikai-teolgiai
gondolatrendszerbe trtnik a felolds. Ezltal ugyanis a Biblia sajtos
mondanivaljhoz mgis csak kzelebb jutok. Az a krds azonban: korltozhat-e
ennl az eljrsnl a dogmatizmus veszedelme, vagyis az a visszals,
amit-az ortodoxia a hit szablynak tlz alkalmazsval elkvetett?
Ennek egy mdja ktsgtelenl van. Nevezetesen, ha nemcsak a Biblia
egsznek eddig megismert rtelmt, vagyis a hit dogmatikailag megfogalmazott
szablyt tartom szem eltt az egyes bibliai helyek magyarzatnl,
hanem az egyes helyek magyarzatbl add j ismereteket azonnal
felhasznlom a Biblia egszrl alkotott addigi kpem teljesebb ttelre,
st helyesbtsre is.
Ez azt teszi, hogy az exegetikai s dogmatikai munkssgnak lland
klcsnhatsban kell lenni egymssal. Mert ha akr az exegta,
akr a dogmatikus tl biztos a dolgban s mellzi a klcsns ellenrzs
s korrekci nagyon is szksges gyakorlatt, nemcsak a teolgiai
tudomny szerves, eleven egysge bomlik meg, hanem nknykeds trgyv
vlik az rsmagyarzat. Azon aztn felesleges vitzni, hogy az exegta
histriai-kritikai mdszernek, vagy a dogmatikus szisztematikai eljrsnak
az nknye jobb-. Az rs mondanivalja rvnyeslse szempontjbl
mind a kett nkny.
Az rsmagyarzat els szablya teht: a Biblia egszbl kell magyarznunk
a rszt, a rszbl viszont az egszet. Ezt gy is nevezhetnk, hogy
a knon tiszteletben tartsnak elve. E nlkl nincs egyhzi jelleg,
nincs teolgiai rsmagyarzat st semmifle rsmagyarzat.
9.4.2 Az rsmagyarzat msodik szablya
De egy msik klcsnhatsnak is rvnyeslnie kell, amely mind az
egszre, mind a rszre vonatkoz ismeretnket messzemenen meghatrozza.
Ez rviden gy fogalmazhat meg: Az ige szndknak engedelmes
befogadsa az iqe megrtsnek felttele, viszont a szndk megrtse
az ige irnt egyre nagyobb engedelmessgre ksztet. Ez az rsmagyarzat
msodik szablya.
Gondoljunk pl. a hrebhegyi jelenetre. Mzes azt krdi Istentl: Ki
vagy te?, s ezt a klns feleletet kapja: Echje aser echje - Vagyok,
aki vagyok (2Mz 2, 14) gy is fordthat: leszek aki leszek. Ismt
mskpp: Vagyok, aki leszek. - Ezzel azt mondta Isten: ne krdd,
ki vagyok n; ez nem tartozik rd. Te csak engedelmeskedj s majd akkor
trtnni fognak veled a dolgok s te ezekbl a dolgokbl tudod meg,
ki vagyok n. Mzes s a np valban a pusztai vndorls 40 ve alatt
ismerte meg szabadt Istent, a bnt bntet s mgis kegyelmes Istent.
- jszvetsgi pldakppen utalhatunk a nagy halfogsra, vagy a
kikldtt hetven tantvny hasonl lmnyre. (Lk 5,1-11; Lk 10, 17)
Ugyanez az isteni pedaggia rvnyesl az rsmagyarzatban is: a
Bibliban megszlal Istent, csak a neki val engedelmessgben ismerhetjk
meg. A Biblia ugyanis nem tanttelek gyjtemnye, nem valami elvrendszer,
hanem vgbement trtneti tnyek, lktet elevensg esemnyek sorozata,
amelyekben a trtnet Ura ma is megmutatkozik. Mgpedig nem mint valami
eszme, hanem mint l valsg. Nem idtlen igazsgokkal, hanem az
engedelmessg aktusban megnyilvnul eleven s szemlyes igazsggal
van dolgunk a Bibliban. Klvin mondta: “Minden igazi megismers
engedelmessgbl szletik.”
A Biblia szndknak befogadsa, az dvtrtnetbe val illeszkedst
jelenti, azt a relis bibliaszemlletet, mely a keresztyn letet
Isten npe krben, csak a gylekezetben ltja, a gylekezetet csak
ebben a vilgban, ezt a vilgot pedig csak az dvtrtneti sszefggsben.
A Biblia szndknak befogadsa kt ksrtstl v meg. Mind a kett
megrontan Biblia-rtelmezsnket.
Az egyik a pietista breds terletn gyakori,
ahol fenyeget a veszedelem, hogy az gynevezett kzssg (ecclesiola)
hatrn tl ne lsson a hv. Kerli a vilgot, ahol neki snak, kovsznak
s vilgossgnak kellene lennie. Nyilvn azrt kerli, mert nem ltja
meg a vilg dolgai mgtt felrajzold nagy dvtrtneti sszefggseket,
vagy ha ltja, akkor sem tulajdonit neki klnsebb jelentsget.
Menekl a szolglat ell. Ez nem engedelmes magatarts; ebbl nem
szrmazhatik a krisztusi igen s a krisztusi nem felismerse.
A msik ksrts meg a cselekv klvinizmus tern
gyakori. Beleveti magt a kzlet szolglatba s knnyen elveszti
jzansgt. Tlrtkeli a jelent. Nyilvn azrt, mert nem ltja mgtte
Isten dolgainak sszehasonlthatatlan arnyait: a mltat, jelent s
jvt tfog dvtrtnet t valsgt. Ezrt a jelen igzete al kerl
s patetikus megllaptsokat tesz a korfordulrl, a mg nem ltott
vilgvltozsrl. Ilyenkor a teolgia trtnetfilozfiba siklik t
s politikai rajongsba torkollik. - Ebbl a magatartsbl sem szrmazhatik
a krisztusi igen s a krisztusi nem biztos felismerse.
Mind a kt ksrtstl: az nddelget kegyessgtl s az evilgi
esemnyek mdfeletti felnagytstl, csak a Biblia szndknak befogadsa:
az dvtrtnetbe val engedelmes illeszkeds menthet meg. Ez biztosthatja
azt a keresztyn jzansgot, mely a Biblia korszer
magyarzatnak elfelttele s egyben gymlcse is. Barth az egzegtnak
ezt a beilleszkedst gy fejezi ki: A mr meghallott isteni kijelentsre
emlkezve s a (megismtld) kijelents remnyteljes vradalmban
kell teljes histriai-filolgiai appartussal kutatni az rst. Ez
nem valami sajtos “pnematikus” rsmagyarzat, hanem egyszeren
a Biblia intencijt kvet, egyedl trgyilagos rsmagyarzat.
Ez azt teszi, nem a lelksz tletessge s sznoki kpessge eleventi
meg a Biblia mondanivaljt, hanem a megrtett Biblia, az isteni sz
eleventi meg a prdikcit, meg a prdiktort is. Az addig taln
unott prdikci, az emberi flelmek s indulatok bilincseibl felold
jzan s trgyilagos bibliai szt, a Biblia eleven titkt nyitja meg
a gylekezet szmra. Olyan bibliaolvaskat nevel, akik egyre inkbb
befogadhatjk az isteni igent s az isteni nemet. Ezltal s csakis
ezltal gyl mennyei fny, eligazt vilgossg a bn s a hall sttjben.
|