8. Az ige lnyege
8.1 A krds
Trgyaltuk az ige hrmas alakjt: a hirdetett, rott s kijelentett vagy testet lttt igt. Ez a hrmas alak egy kzs lnyeget fejez ki. Mi ez a kzs lnyeg, az ige lnyege?
Azt tudjuk, miben adatik, de ami adatik, azt pontosan adaequat mdon nem fejezhetjk ki, mint ahogy Istent magt sem rhatjuk le. Mr pedig maga van igjben, az ige lnyege.
Nem tehetnk tbbet, minthogy az ige hrom alakjbl kvetkeztetnk vissza az ige lnyegre. Az ige hrom alakja ugyanis az emberileg elrhetetlen lnyeg, emberileg elrhet tkrkpe. Hogy tkrzdik Isten szent felsge a hirdetett, rott s testet lttt igben? Erre nzve a kvetkez ltalnos megllaptsokat tehetjk:
- Az ige elszr, mint a neve is mutatja, beszd, Isten beszde. A beszd-jelleg az ige mindhrom alakjban, de klnsen a prdikciban szembetl.
- Az ige msodszor olyan beszd, amelynek hatalma van, ezrt megszlalsa mindjrt cselekedet is, Isten tette. Ez a tett-jelleg az ige mindhrom alakjban, de klnsen a Bibliban szembetl, ahol trtneti esemnyek sorozatban hangzik fel a bizonysgttel.
- Az ige harmadszor: titok, Isten titka. ppen a tettekk vl ige szmunkra megmagyarzhatatlan, csodlatos. A titok-jelleg az ige mindhrom alakjban, de klnsen Krisztus szemlyben nyilvnval.
- Most rszletezzk ezt a felismerst, gy hogy kzben az ige mindhrom
alakjt folytonosan szem eltt tartjuk.
8.2 Isten igje, mint Isten beszde
8.2.1 Szellemi jelensg
Az ige Isten beszde s mint minden beszd, ez is szellemi jelensg.
Emberi beszdnk beszd-szervekhez, organumhoz kttt, amilyen pl. az ajak, a nyelv, a hangszlak, a td stb. Noha szellemi aktus a beszd, testi szervek a hordozi. A szellemisg s testisg eme kapcsolatt az ige esetben is megtalljuk. Prdiklt ige a prdikl ember nlkl nincs, a Biblia igje is testes knyvhz s a knyv betjhez kapcsoldik, st maga a kijelents is testben trtnt, a nzreti Jzus emberi testben.
Els renden mgis szellemi jelensg az ige s csak msod renden testi. Mint minden beszdben, Isten szavban is rtelem szl az rtelemhez. Isten beszde mgis minden ms beszdtl klnbzik. Nem rszigazsg, nem egy igazsg a sok kztt, hanem az egyetlen igazsg. Nevezi a Biblia Isten beszdt vilgossgnak, tznek, forrsnak, sodr radatnak
stb., de ezek a termszeti kpek nem azt akarjk lltani, hogy az ige csak valami mgikus termszeti er. igen van termszeti ereje is, mgis elssorban szellemi er: maga az igazsg.
8.2.2 Szemlyes jelleg
Az ige tovbb, mint Isten beszde, szemlyes jelleg. Beszlni csak szemly tud. Az ige is Isten szemlyes megnyilatkozsa, nem lehet tle elvonatkoztatni, szemlytl elvlasztani. ppen mint Isten szemlyes megnyilatkozsa, az ige maga az igazsg. Klnbzik a filozfusok
igazsgtl. A filozfusok az igazsgban csak eszmt, elvet lttak. Ezzel szemben a Biblia igazsga l szemly: Isten maga. A Jnos evangliuma szerint Isten igje annyi, mint Isten Fia.
Ez a tny lehetetlenn teszi, hogy Isten igjt tanba foglaljuk, mint a rmai katolicizmus vagy a protestns ortodoxia megksrelte. Isten szemlyes volta nem akadlya ugyan annak, hogy szabad tetszse szerint szavakban jjjn hozznk, viszont akadlya annak, hogy szavait rendszerbe fogjuk. Isten az igjben is r: igjben sem adja hatalmunkba magt. Csak vesztnkre lehetne hatalmunkba kertse. Az ige teht az igazsg szemlyes megszlalsa.
8.2.3 Szndkot fejez ki
Vgl az ignek, mint Isten beszdnek szndka van. Nem valami ltalnos igazsg, nem evidens ttelek kzlse, hanem renk irnyul s minket szlt meg. Szemly szlal meg benne, s hozznk szemly szerint szl. Isten kimondott szavt elismtelhetem mint ltalnos igazsgot, megtanulhatom mint leckt, emlkezet alapjn kvetkeztethetek arra, amit Isten a jvben mondani fog. De ha megszlal Isten, az szava mgis vratlan, meglep s jszer, mgis ms, mint amit rla elre tudhatunk s mondhatunk. Olyat mi nmagunknak sohasem mondhatunk.
Milyen szndkot keressnk benne? A Teremt, a Kiengesztel s a Megvlt szavt.
- Az ige elszr is, mint Teremtnk szava, ltnkre vonatkozik, mgpedig teremti hatalommal szl hozznk. Nincs is semmi ms, ami annyira ltnkbe, egzisztencinkba vg volna, legfeljebb a hall. A hall azonban nma: nem krdez s nem felel. (Ady: A hall lovai) De nemcsak az a klnbsg, hogy az ige viszont beszl, hanem, hogy az ige onnan jn, ahol a hallnak nincs hatalma s mg ha beszlni tudna, arrl akkor sem beszlhetne, mert ott nem jratos. Az ige Teremtnknek szava, teht az, aki letnket s hallunkat egyarnt tfogja s kezben tartja. Az v vagyunk, mind letnkben, mind hallunkban. Annyira teht mg a hall sem vonatkozhat renk, mint az ige. (Heid.
kt 1. k.)
- A teremt erej ige msodszor: eredeti Isten viszonyunk helyrelltja. Mi elfordultunk s elszakadtunk teremt Istennktl, ezrt ha szl hozznk, az szava idegen sz, az ismeretlen Isten szava. De ez a sz elg hatalmas arra, hogy j viszonyt teremtsen, megjtsa, jjszlje azt, ami megromlott s megrontatott. Az ige ilyen rtelemben a kiengesztel Isten szava, a msodik teremts, az jjteremts munklja.
- Harmadszor, mint a kiengesztelds szava, hirdeti neknk a jvendt, a jvendnket. Hirdeti a vilg vgt, az idk vgezett, az idk elrejtett Urt, aki j s nem tudni, mikor rkezik meg: j, hogy teljessgre vigye, amit a teremtsben megkezdett s a kiengeszteldsben megjtott. Az ige szava, a felnk kzelg Isten adventi szzata. Ez sem lehet emberi sz, hanem csak a Megvlt szava. 6 lesz az r, mint ahogy
r volt s elrejtetten r ma is: Uraknak Ura. Az ignek teht mindenkor van eszkatalgiai zenete.
sszefoglalva a mondottakat: amit az ige mond, hatalomml, mondja, mert mindhrom vonatkozsban az rnak szava: Teremtnk, Kiengesztelnk s Megvltnk uralmi szndknak kifejezse, gyakorlsa. Az ige teljessge Istennl van; mi ebben a hrom irnyban kereshetjk
az ige megrtst. Mindhrom irnyban engedelmessgre kszen s bersggel kell vigyznunk, hogy befogadhassuk a teljes igt, mint Urunk szavt.
8.3 Isten beszde mint Isten tette
Ha az ember beszl s minl jobban s szebben beszl, annl nyilvnvalbb vlik az emberi nyomorsg: az igazsg s valsg kzt ttong szakadk. Ezt a szakadkot rzkelik a hallgatk, mikor a szavak nyomn tetteket keresnek s szmon is krik a szavaknak megfelel cselekedeteket. Ez nyilvnul meg akkor is, ha a prdikci hallgatsa kapcsn elbukkan
a krds: Vajon a mi prdiktorunk nem vizet prdikl-e s bort iszik?
Isten beszde az emberi beszdtl mr azltal is klnbzik, hogy az igvel kapcsolatban soha sem vethet fel a krds: Hol maradnak a tettek? Az ige nem szorul r utlagosan tettekkel val megtoldsra, kiegsztsre, igazolsra, mert maga az ige mr cselekedet: Isten tette. - Sz s tett kzt ltalban az a klnbsg, hogy a sz csupn egy szemly bensejnek megnyilatkozsa, a tett pedig az illet szemly krnyez vilgnak megvltoztatsa. Nos, az ige mindenkor ilyen tett is, s ezltal termszet- s trtnetforml hatalom. Mint az rs mondja: “ szlt s meglett, parancsolt s elllott.” (Zsolt 33,9; v. Zsid. 11,3) Nemcsak Zkeusok trnek meg szavra, hanem egsz korszakot megmozgat, pl. a reformci szzadt. A magyar nyelv szpen
fejezi ki Isten szavnak tett-jellegt, amikor ezt a szt ignek mondja. Az ige a magyarban cselekvs-szt jelent, mint ahogy az szvetsgben a dabar sem puszta sz, hanem dnts s hatalom egyszerre. Az ige a Biblia szerint olyannyira tett, hogy mg Jzus szenvedsben, teht
a passiban is akci. - Hogy rtsk azt, hogy Isten szava tett?
8.3.1 Egyidejsg
A feleletet ma fknt a dn Kierkegaardtl (1813-1855) klcsnztt szval szoktk kifejezni: az egyidejsggel. Isten szava, mint tett, egyidejsget teremt kztnk s a Jzusban adott
kijelents kztt. A mi egyidejsgnk korntsem magtl rtetd.
A kijelentssel egyidejek tulajdonkppen a prftk s apostolok; az helyzetk, mint bizonysgtvk csakugyan egyedlll. Ha mi tesznk bizonysgot, kztnk s a kijelents kztt ott van az bizonysgttelk.
- Hromszor szl Isten emberi sz ltal: Jzusban, tovbb a prftkban s apostolokban, vgl bennnk, mint prdiktorokban. De a hrom eset kzl csak egyszer szl kzvetlenl: Jzusban. A prftk s apostolok csupn szolgk az rral szemben, csak kzvetve szl rajtuk t az ige. A mi szolglatunk, mely az els bizonysgtevkn alapul, mg inkbb kzvetett, ktszeresen kzvetett. Hogy lehetnk teht a kijelentssel egyidejek? Hogy lehet az akkor s ott, itt s most, hogy lehet az illic et tunc, hic et nunc?
A histriai kutats, a filolgiai aprlkossg, vagy az ihletszer belels ltal? Brmennyire szksgesek is mindezek, mgsem ezek ltal. Lehet, hogy a legalaposabb histriai iskolzottsggal, filolgiai gondossggal kutatom a Biblia knyveit, ha mvszi fokon belelem
magam a prftk s apostolok lelkivilgba, szinte rzem a Krisztus testi kzelsgt, magam krl ltom az eredeti krisztusi krnyezetet, s mg sincs meg az egyidejsg. Egyszeren azrt, mert nem ll hatalmamban az egyidejsg elidzse, megszerzse. Maguk az apostolok sem magtl rtetden egyidejek a Krisztussal, noha Krisztus kzvetlen krnyezetben
lnek. Lthatjuk ezt Mt 16,17-bl, midn Jzus Pter bizonysgttelnek hallatra figyelmeztetleg mondja: “Boldog vagy Simon, Jnnak fia, mert nem test s vr jelentette ezt meg nked (ti. nem a magad erejbl jttl r), hanem az n mennyei Atym.” - A beszl Isten eleven szava teremti meg azt a csodlatos egyidejsget, amit Pter apostol tlt, s bennnk is ppgy megteremti, mint Pterben megteremtette, ott a Czrea-Filippi fel vezet ton. Piltus lehet viszont az ellenplda, aki nem volt rszese ennek az egyidejsgnek, pedig ott llt szemtl szemben Krisztussal, dnt pillanatokban.
8.3.2 Kormnyz hatalom
Az ige, mint Isten tette, jelenti msodszor Isten vilgkormnyz hatalmt. Az igben rezzk s ppen nehz helyzetekben rezhetjk leghamarbb: mi nem vagyunk magunkra hagyatva, hanem Isten kezben vagyunk. Aki ezt a hatalmat nem ismeri vagy csak hrbl hallotta, anlkl, hogy tapasztalta volna, nem ismeri mg az igt. Az ige pedig azrt ilyen hatalom, mert az r Jzus Krisztussal azonos. Nem egy hatalom a tbbi kzt, hanem az egyetlen hatalom. Krisztus maga mondta: “Nkem adatott minden hatalom mennyen s fldn.” (Mt 28,18 v. Ef 1,21-22; Jer 23, 16-24; s 55,10-11; Kol 1,17 stb.)
Ahol az ige felhangzik s nyitott flekre tall, ott nem meneklhet s nem zrkzhatik el hatalma ell az ember. Flre ne rtsk a dolgot: az ige hatalmt nem az egyhz s nem a prdikci rvnyesti. Az egyhz s a prdikci csak hirdeti s tanstja a hatalmat, mint mr rvnyben lvt. - De mg csak nem is a hit juttatja rvnyre az igt s nem a hit klcsnz neki ert, hatalmat. Hiszen ppen fordtva ll a dolog: maga a hit is abbl l, hogy az ige hatalom. A gyermekkeresztsg jl szemllteti velnk, hogy minden lmnynket s dntsnket megelzi
Krisztus hatalmi ignye. Mieltt a gyermek a valls dolgban llst foglalhatott volna, mr llst foglalt mellette a keresztsgben Isten: Te az enym vagy! Ha a gyermek felnvekedvn hinni fog, azt hiszi csupn, amit Isten a gyermekkeresztsgben mondott neki. gy szemllteti a gyermekkeresztsg az ige munkjnak prioritst, hatalmnak elsdlegessgt.
Az ige vilgkormnyz hatalmnak s e hatalom mindent megelz voltnak termszetesen kvetkezmnyei vannak az egyhz letre s egsz magatartsra.
- A misszionrius pl. csak azzal a tudattal mehet a pognyok kz, hogy az pognysguk mr elintzett dolog: Krisztus hatalma al vonatott. Ha nem ezzel a bels bizonyossggal megy, akkor nem misszit, hanem propagandt folytat.
Hasonlt mondhatunk az egyhz vilghoz val viszonyrl is. Az igbl l egyhzat sohasem tekinthetjk a vilgtl elszakadottnak, viszont a vilgot sem. Isten hatalmi krn kvl lvnek. Ha pedig az egsz vilg Isten hatalmban van, akkor a vilg istentelensgt sohasem szabad tlsgosan komolyan vennnk. Hiszen Isten a vilgot mr azltal ignybe vette, hogy Krisztus e vilg kzepette szletett s itt tmadott fel. A Krisztusban megjelent kegyelem fnynl nincs tbb, vagy csak
tmenetileg van pognysgban biztos s pognysgban Isten ell elzrkzsra
kpes vilg. - A vilg istentelensgnek a nem tlsgosan komolyan vtele azonban ne ragadtasson vgletekbe. Nem kvetkezik ebbl sem a vilg keresztynn nyilvntsa, sem az, hogy a vilg szekrtoliv legynk. Egyszeren arrl van sz, ami Pl apostol letben vratlan
arnyokban bekvetkezett: igehirdetse eltt megnylt a pogny vilg.
Lssuk jzanon, a vilg sem nmagtl nem fejldik oda, hogy Isten igjvel teljesen megegyezzk,- sem az egyhz nem fogja maradktalan eredmnnyel vgezni vilgbeli munkjt. Az effle brndoktl maga a Biblia v minket. Az egyhz nem brndokban, hanem hitben l. Hiszi s hirdeti, hogy a vilgrl kimondatott az igben az utols sz; a vilg ezrt nem az Isten hatalmi krn kvl ltezik. Ha az egyhz ezt csakugyan hiszi, akkor az egyhz Sion hegye, amely fel akarva-akaratlanul menetelnek a pognyok.
Hatalom teht Isten igje. Minden hatalomtl klnbz, mert az igazsg hatalma s mint ilyen vilgkormnyz hatalom. A “kirlyok Kirlya s az uraknak Ura” szlal meg benne. (Jel 19,16)
8.3.3 Dnts
Az ige, mint Isten tette harmadsorban dnts az dv s krhozat kztt,
mert az ige meghallsa vagy engedelmessget vagy engedetlensget vlt
ki. Ezt kt oldalrl prbljuk megvilgtani:
- Mint isteni dnts, mindenkor isteni kivlasztst jelent. (Jer 1,5; s 49,1) Vlasztst hitre, vagy hitetlensgben hagysra. Vagy az kegyelmnek, vagy az igazsgossgnak vlasztsa. (Mt 22,14; 24,40 kk; Lk 13,34 kk; Mk 4,11) - Lehet-e keresnnk s ismernnk e vlaszts magyarz okt? Kell-e krdeznnk, hogy Isten ugyanazon igjnek fnye,
mirt teszi ltv az egyik embert s mirt vaktja el a msikat? Mirt teszi ezt Pterr, amazt meg Jdss? Magyarzatul elg ennyi: ez a dnts Isten dntse, ezrt igazsgos s j dnts. Megfelel a tnyleges Isten-ember viszonynak, teht nmagban vve igazolt.
- Mint isteni dnts, az n emberi dntsemben megy vgbe. Ez a dnts csakugyan az enym, az n nagyon is felelssgteljes dntsem. Azonban az ige elhangzsa eltt, a magam erejbl sem azt a jt nem vlaszthatom, amely dvt jelent, sem azt a rosszat, amely krhozatot hoz. Csak az igvel kapcsolatban lehetsges a vlaszts, mert csak az igre adott felelet lehet vagy a hit, vagy a hitetlensg dntse. A hozznk szl ige rvn kvetkezik be a mi megtltetsnk s ebben a kikutathatatlan tletben teljesedik be Isten tette.
8.4 Isten beszde mint Isten titka
A teolgiban folyton ott leselkedik a ksrts, hogy Isten beszdt, taln nehezen hozzfrhet, de mgis valamikppen birtokba vehet szellemi jelensgnek tekintsk, ami felett aztn a gondolkozs erejvel-rr lehetnk. Pedig az ige Isten szava s ilyen birtokbavtelt nem tr.
- Ennek az igazsgnak szemlltetse rdekben, most az igvel szemben a mi emberi korltainkra mutatunk r, hogy ezltal a teolgia illetve a teologizl ember tlsgos biztonsgt s magtl rtetdsgt leszereljk
8.4.1 A vilgiassg ftyla
Isten beszde Isten titka s az is marad mindvgig, mert a vilgiassg ftyolba burkoltan jelenik meg. Ezt gy rtsk: hogyha Isten beszl, ez a vilg dolgaitl nem klnll, st annyira a vilg esemnyeiben megy vgbe, hogy azok egyik darabjnak tekinthet s vilgiasan is
magyarzhat. - Az egyhz pl. tnylegesen szociolgiai alakulat, melynek bizonyos meghatrozott alkata s trtneti mltja van. De nemcsak az egyhznak van ilyen vilgias vonsa, hanem mindannak, ami az egyhzban vgbemegy. - A prdikci pl. egyfajta elads, a sok ms elads kztt; a skramentom meg szimblum a sokfle vilgi szimblum
kztt; a Biblia pedig trtneti dokumentum, egy elzsiai npvalls s e npvalls hellenisztikus hajtsnak s vilgvallss vlsnak dokumentuma. Jzus Krisztus tnylegesen a vallsalaptk egyike, a kiss furcsn hat nzreti rabbi. A teolgia is, ha szhasznlatt
nzzk, a filozfia egy fajtja stb.
Mindebbl nyilvnval, hogy Isten beszde a vilgiassg ftylba burkoltan mutatkozik. Mg a csodk is ilyen vilgias dolgok s nemcsak az ige bizonysgaiknt, hanem egszen mskpp, egszen vilgiasan is magyarzhatk, mint ahogy nmelyek mr a megtrtntk alkalmval is msknt magyarztk. Mi Isten igjt mindenkor a titok sr ftylba burkoltan ltjuk,
vagyis olyan alakban, amely magban vve nem az Isten igje, st nem is igen rulja el, hogy az ignek alakja.
Mindezzel jra azt fejezzk ki: Isten nem direkt mdon adja magt igjben, st mg azt sem mondhatjuk, hogy az ige annyira tkrzi Istent, mint amennyire a tkr tkrzi, mutatja arcvonsainkat. Mindaz, ami kzel hozza hozznk az igt, egyben el is rejti ellnk. Az ige
vilgi alakja, ppen mert vilgi, nem alkalmas az ige megmutatsra. Megmutathatja ugyan, de el is rejtheti az igt. Magtl rtetden elrejtheti, hiszen teremtett dolgok: emberi test, emberi sz, emberi tett voltakppen nem is alkalma s az ige megmutatsra. Hogyan is mutathatn meg az igt a bnesettel megrontott emberi rtelemnek?
Ha mgis megtrtnik az ige kijelentse, voltakppen nem is vilgi alakjrt, hanem vilgi alakja ellenre trtnik. Jzus Isten Fia, annak ellenre, hogy ember. A Biblia Isten kijelentse, annak ellenre, hogy knyv, hogy emberkz-rta trtneti dokumentum. A prdikci
Isten igje, annak ellenre, hogy emberi sz. (V.. 1Kor 1,18-2,10-ig)
Ezt a vilgiassgot mgsem szabad sem vletlennek, sem fatlis llapotnak tekintennk. Isten csak “vilgias” mdon beszlhet hozznk, az ignek testet kellett ltenie. Azltal, hogy testet lttt, Isten nem akadlyt grdtett az megismerse el, st ppen gy tette lehetv
megismerst. A kijelentst ne tekintsk gy, mintha Isten az emberi bn ltal megzavarva vagy megsrtve elrejtezett volna, hogy aztn egyszer majd ledobja magrl a titkok ftyolt s ismt leplezetlenl mutatkozzk. Nem ez az eset. Isten ppen azltal jelenti ki magt, hogy a vilgiassg burkt, ftylt lti magra. Ha nem takarn el magt, nem brnk jelenltt elviselni. - A modern vallsos ember ppen ezt a tnyt nem akarja elhinni, Krisztust az mennyei dicssgben keresi, azt, aki az Atya jobbjn kormnyozza a vilgot, holott t a betlehemi jszolblcsben s a golgotai kereszten kellene keresnie.
8.4.2 Egyoldalsga
Isten beszde a vilgiassg ftyolba burkoltan hangzik el, ppen ezrt nem rzkszerveinkkel, hanem csakis hittel foghat fel Viszont a hit aktusban mindenkor teljes egyoldalsgban addik, Ez azt teszi: Isten nem rszben leplezetlenl, rszben leplezetten jelenik meg,
hanem vagy leplezetlenl, vagy leplezetten. Vagy nmagt mutatja, vagy csak a leplt. A leplt is s nmagt is egyszerre rzkelni nem lehet. A kt egyoldalsg szintzise embernek nem adatott meg.
De mert hol az egyik, hol meg a msik oldal ltszik, a hit nem lland adottsg, nem lland birtokls, hanem egyre megjul trtns, folytonos mozgs. Az alakon t jutunk a tartalomhoz s a tartalmon t az alakhoz, de tudjuk, hogy az alak tartalmat rejt. A hitben megtesznk teht
egy utat, aztn visszafordulunk s visszamegynk, hogy a hit kvetkez aktusban jra elrehaladjunk. (A villanycseng mkdsi elvn lehet szemlltetni a hit szakaszosan lktet lett; de taln mg jobb a
szvmkds, illetve a vrkerings menethez hasonltani.)
A misztika abban klnbzik a hittl, hogy nem akar tudni a visszafordulsrl, hanem lvezni akarja szakadatlan a leplezetlen istensget. Nem akar tudni tovbb prdikcirl, Biblirl s Jzusrl, Isten eme lepleirl; hanem egyesegyedl Istenrl. A hv viszont tudja, hogy a magasbl jra a mlybe kell alszllania, vagyis az emberi relativitsok vilgba;
s Istent jra keresnie kell, mint ahogy a tantvnyok is leszlltak a megdicsls hegyrl, noha jobban szerettek volna ott maradni. (Mt 17,1-13 par.) - gy is mondhatnk: a hiv jr a trvny s az evanglium, a bet s Llek, az tlet s a kegyelem kztt. ppen ebben az ide-oda jrsban van az az eleven s egyre megjul bizonyossga, ami a misztikusban sohasem lehet meg.
8.4.3 A Szentllek tette
Isten beszde titok, mert a Szentllek mve. De ht a Szentllek munkja csak esetrl-esetre, helyzetrl-helyzetre megy vgbe? A hit csak egyre megragadni val egzisztencilis aktus? Hogy marad akkor a hit nmagval azonos? Miben ll akkor a hit llhatatossga, rendthetetlen bizalma, hossztrse, prbk idejn val helytllsa? Errl a Biblia gyakorta beszl s a perseverantia sanctorum-rl a reformtorok is bizonysgot tesznek.
A hitbizonyossgot mi sem akarjuk krdsess vagy ppen ktsgess tenni. A hitbizonyossg alapja azonban nem mibennnk van, az nem valami rsznkrl felmutathat erfeszts vagy erny. A hitbizonyossg alapja a kvetkez pontokba foglalhat ssze:
- Isten szvetsgi hsge: az igje megll, gretei valsgok.
- Krisztus ldozatnak elgsges volta.
- Krisztus lland kzbenjrsa, rtnk val knyrgse.
- Krisztus kirlyi hatalma.
- Az elz pontokban megmutatkoz Isten rk szeretete s kivlaszt
kegyelme.
Ezt az tszrs bizonyossgot a Llek kelti bennnk az ige ltal. Ez az a bizonyossg, amelyrl a Heidelbergi kt ismtelten tant s ami az ige s egyben a keresztyn let vgs titka. Neknk a feladatunk a keress s a zrgets. Kaptuk az gretet s a remnysget, hogy a keress s zrgets nem hibaval: a Szentllek a kegyelem kapujt jra meg jra megnyitja neknk. Szentlelke ltal az emberszvekben titkon munklkod Isten, nemcsak az ignek, hanem az ige meghallsnak is Ura.
|