//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985
- Dr Trk Istvn Dogmatika 1985 :

II. rsz AZ IGE TAN

7. Az ige hrmas alakja

II. rsz AZ IGE TAN

7. Az ige hrmas alakja


7. Az ige hrmas alakja

Mr a reformtorok rsaiban s a 16. szzad hitvallsos irataiban rszletesen kidolgozott igetan olvashat. (Pl. a II. Helvt hitvalls 1., 2., 12. s 13. cikkelyben.) Ezt a tant napjainkban j formba nttte s munkssga kiindul pontjv tette Barth Kroly. A jelenkori dogmatikk tbbnyire az nyomn trgyaljk az igetant: gy jrunk el mi is.

Eszerint az ignek hrmas alakja van: a hirdetett, az rott s a kijelentett ige. A hirdetett ign rtjk a prdikcit, az rott ign a Biblit, a kijelentett ign Jzus Krisztust. Mind a hrom alakban Isten ugyanazon igje nyilatkozik meg. A most emltett sorrend, csak renk nzve, tapasztalati szempontbl rvnyes. Ha lnyegi szempontbl nzzk a dolgot s nem magunkra vonatkoztatva, akkor a sorrend megfordul, vagyis els a kijelentett ige, aztn kvetkezik az rott ige s vgl a prdiklt ige. Krisztus ugyanis megelzi a Biblit, a Biblia meg a prdikcit. Hozz mg nem csak idi, hanem lnyegi szempontbl is megelzi, mert Krisztus nlkl nincs sem Biblia, sem prdikci. Sorra vesszk az ige mindhrom alakjt, abban a rendben,
ahogy hozznk legkzelebb esik.

7.1 A hirdetett ige

Ez az ignek hozznk legkzelebb es alakja. Akkor, midn mg rni-olvasni sem tudtunk, Krisztusrl, a prftkrl s apostolrl mr hallottunk. Taln az els gyermeki imdsg alakjban, melyre desanynk tantott, rkezett el elszr hozznk a prdikci. Az szvetsgben, az rsos prftk korszaka eltt is hangzott fel prftls. A misszii mezkn is els a prdikci s a prdikci kszti az utat a bibliaolvasshoz.

Az ige befogadsnak rendszerint ez az tja: a prdikci szl a flnkhz, flnkn t az rtelmnkhz, rtelmnkn t a szvnkhz. Ezrt a prdikci az ige hozznk legkzelebb es alakja.

Mi klnbzteti meg a prdikcit ms emberi beszdtl? Az ighez val viszonyuls. Ez a viszonyuls avatja a prdikcit Isten igjv. Ezrt vizsgljuk: hogy viszonylik az ige a prdikcihoz? gy, hogy ignybe veszi a prdiktort s a prdikcit, mint megbzats, mint trgy s mint tlet.

7.1.1 Megbzatsa

A prdikcira nzve az ige elszr is megbzatst jelent. “Hirdesstek az evangliumot”, az n igmet! (Mk 16,15) Teht nem valami emberi dolog ksztet prdiklsra. Nem a kzlst kvn emberi ismeret, emberi meggyzds s emberi rtkels. Vannak ilyenek is, de ezek szubjektv dolgok s ha mgoly srget ervel mutatkoznak, akkor sem kvnnak prdikcit, mint kzlsi mdot.

Ezek, ha racionlis termszetek, tudomnyos feldolgozst kvnnak, ha irracionlisak, akkor zenei, klti vagy kpzmvszeti kibrzolst. Ha pedig megvalstst ignyelnek, akkor erklcsi cselekedetekre vagy politikai eszkzkre van szksg megvalstsuk rdekben, de nem igehirdetsre. Ms az eset az ignl.

Az ige maga kvnja a prdikltatst. - Erre azt lehetne mondani: Brmennyire kerljk is megbzatsunk tudatban az emberi blcsessg hitet beszdt, a mi prdikcink mgis akarva-akaratlanul szubjektv emberi dolgokbl ll. Sajt ismereteinket, sajt rtkelseinket, sajt meggyzdseinket szljuk. Ez pedig azt teszi: prdikcinknak emberi indtkai vannak. - Nem vonjuk ktsgbe az emberi indtkok jelenltt. Ezek az emberi dolgok azonban ppen az isteni megbzats alapjn alrendelhetk az ignek, s ily mdon eszkzei lehetnek Isten tulajdon beszdnek. Mgis minden igehirdet rez valami szorongat rzst, azrt mert emberi eszkzkkel az igt kell hirdetnie. (V. Ady: szaki ember vagyok cm versvel.)

7.1.2 Trgya

Az ige nemcsak megbzats, hanem trgy is a prdikcira nzve: a prdikci tartalma. “Az n igimet adom a te szdba.” (Jer 1,9) “Nem ti vagytok, akik beszlnek, hanem a ti Atytok Lelke az, aki szl tibennetek.” (Mt 10,20) “Aki titeket hallgat, engem hallgat.” (Lk. 10,20) - Isten szuvern kegyelmbl s az jtetszse szerint teht a prdikci emberi beszde kzlheti Istent magt. Esemny s csoda a prdikci igehirdetss vlsa: emberi dolog vlik isteniv.


Milyen rtelemben?

  1. Nem gy, hogy kicserldik, nem gy, hogy elvsz belle minden emberi s helybe lp az isteni. Nem tlnyegls, tanssubstantiatio megy vgbe. - A prdikci emberi marad mindvgig, mint ahogy Krisztus is emberi testben jrt itt s megrizte emberi termszett, mg mennybemenetelekor is. A kegyelemtan analgijra kell rtennk a dolgot. Mint ahogy Jzus Krisztus, rdemnek kirlyi palstjt terti renk, bnskre s ez a mi megigazulsunk, hasonlkppen a mi gyarl emberi beszdnk megigaztst nyer s Krisztus “fldi helytartjv” lesz, prdikcink “vicarius Christi”-v. Pl apostol szavai szerint: “gy tekintsen minket az ember, mint Krisztus szolgit s Isten titkainak sfrait.” (1Kor 4,1; v. 2Kor 5,20)

  2. Nem kt tnyez egytthatsrl, az isteni s emberi koopercijrl van az igehirdetsben sz. Az ember ugyanis csak addig kln tnyez Istennel szemben, amg engedetlen s Istennel szemben ll. De amint engedelmesen szolglja Istent, mint teremtjt s megtartjt - mr pedig ez trtnik az igehirdetsben - egy az Istennel. - (J, ha csnjn bnunk a gyakran idzett “Isten munkatrsai vagyunk” kifejezssel, mely az 1Kor 3,9-ben olvashat. A levl tmja e helyen Isten munkatrsainak egymskzti viszonya. Korinthusban versengs folyt s hangslyozni kellett, hogy a munkatrsak szolglata kiegszti egymst. Egyttmkdk k, a rejuk osztott szerepek, feladatok szerint. Az egyttmkd egyttes tulajdonosa, gazdja s ura pedig: Isten.
    Ez teht a hely rtelme az sszefggs szerint: Egyms munkatrsai az Isten szolglatban, vagyis a kifejezst genitivus obiectivusnak s nem genitivum subiectivusnak vesszk.)

Mi az ismertetjegye annak, hogy csakugyan kzli-e velnk Isten az igt, mint a prdikci trgyt? - Ezt mi vgs fokon megtlni nem tudjuk. Mi csak a prdikci emberi oldalt tlhetjk meg s tudjuk, Isten mg egy rossz prdikcit is felhasznlhat. De ez a lehetsg nem menti a prdiktort.

7.1.3 tl mrtke

Isten igje vgl a mi prdiklsunk s prdikci-hallgatsunk megtlje. Mr az - s az jszvetsg szmos helyn olvashatunk lprftkrl s tvtantkrl, akik az ige helyett sajt vlekedseiket hirdetik s valami okbl az egyhz Urt elruljk. Jeremis 23 itt a klasszikus hely: “Ne hallgasstok azoknak a prftknak szavait, akik… elbolondtanak titeket: az szvknek ltst szljk, nem az r szjbl valt… Az lomlt beszljen lmot; akinl pedig az n igm van, beszlje az n igmet igazn. Mi kze van a polyvnak a bzval? Azt mondja az r.” Az rs fenyegetst is tartalmaz: “Jaj az ilyen psztoroknak!”Az ige tlete rajtuk.

Az ige tlete azonban ott van, nemcsak a prdiklson, hanem a prdikci hallgatsn is. A hirdetett ige bnkbl oldoz, vagy bnkben kt meg, aszerint, hogy befogadjuk vagy nem fogadjuk be. - Luther ebben a tudatban, dramatizlt formban beszlt egyik prdikcijban az igehallgatsrl: “Az utols napon azt mondja nekem az Isten: Prdikltad te ezt is? s n mondani fogom: Igen, prdikltam. Isten akkor azt krdi tled: Hallottad ezt te is? s felelni fogsz: Igen, hallottam. s azt mondja akkor: Mirt nem hitted ht? Erre te gy felelsz: h, n azt emberi beszdnek tartottam, minthogy egy egyszer kpln vagy falusi pap mondotta. Akkor tged az az ige mely a te szvedben rejtezik, vdolni fog, feladd s brd lesz az utols napon. Mert Isten igje az, Istent magt hallottad.” me, nem kockzatmentes mg a prdikci hallgatsa sem. Az ige teht megbzats, trgy s mrtk a prdikcira nzve, s mindhrom vonatkozsban felelssgnkre emlkeztet.

7.2 Az rott ige

A Szentrs nem elsdleges, hanem msodlagos dolog. Elbb trtnnie kellett valaminek s aztn kvetkezett a trtntek feljegyzse. Az elsdleges teht maga Krisztus s a rla szl prftai-apostoli prdikci. Ezrt mondta Luther: “Az evanglium tulajdonkppen nem az, ami a knyvekben van, hanem inkbb az emberi ajkak ltal hirdetett eleven sz.”

Az eleven sz rgztett, rsba foglalt okmnya a Biblia, de mint ilyen, alap s kiindulpont az igehirdets szmra. A mai igehirdet mintegy nyomba lp az els igehirdetknek s folytatja a megkezdett munkt. Igehirdetsnkben teht successirl van sz, de nem rmai rtelemben vett mechanikus successirl, hanem gy hogy az eld, vagyis a prftai-apostoli sz, ma is l hatalom, a mi prdikcink annak hatalmban ll. Ms szval: az els igehirdets a mainak alapja s mrtke. A Biblia knon.

7.2.1 Elhatrolsok

De ht okvetlen egy knyvnek kell lenni knonnak? Mirt nem lehet knon a szent hagyomny? - Ez a krds nemcsak a rmai katolicizmusban vetdtt fel, hanem a protestns modernizmusban is. A rmai egyhz tudvalevleg a hagyomny fontossga mellett dnttt, abban az rtelemben, hogy a hagyomny magba leli s rtelmezi a Biblit. Kijelentstant a Tridenti zsinaton fogalmazta meg a reformcival szemben. Br idkzben tfogalmazsok trtntek, s tomptottak az eredeti szvegen, a rmai egyhz azta is a tradci vitalitst, eleven erejt hangslyozza a Biblia “holt” betjvel szemben.

A reformci kezdettl fogva abban klnbzik Rma-tradci hittl, hogy a kijelentst a maga esemnyszersgben ismeri, ezrt a Biblia, mint a kijelents knyve nem holt bet szmra, hanem az l Isten megszlalsa, szava. Ebben a felismersben vlt az egyhz a reformciban jra az igehirdets egyhzv. Az igehirdet egyhz ott ll a megtrtnt kijelents s a trtn kijelents hatrn, a mlt s a jv, az emlkezs s a vrakozs hatrn. Tudja, hogy amire emlkezik s amire vr, az azonos. Mind a kett ugyanaz a kijelents, ugyanaz az ige. Ilyen rtelemben beszlnk esemnyszersgrl.

A reformtorok azonban tudtk, a Biblia csak annyiban knon, amennyiben Isten igje, azaz Isten szl ltala. Viszont amennyiben ige, nem mi ragadjuk meg, hanem az ragad meg minket. - Az ortodoxia idejn, fleg luthernus rszrl, ltalnos igazsgot csinltak ebbl a hitigazsgbl. Kialakult a vlekeds: a Biblia szinte kzzelfoghat mdon Isten igje “etiam ante et extra usum.” A reformtorok eleven, dinamikus rsmegrtst felvltotta a merev, lettelen statikus tan. Az ortodoxok a kijelents trgyiastsban elmentek egszen a verblis inspirci tanig, e szerint a szentrk csak eszkzk, mintegy rtollak voltak Isten kezben. A bibliai szveget az utols pontig s vonsig Isten Lelke diktlta. Ez a tan ingott meg a bibliakritika pergtzben
s nyitott utat a protestns modernizmusnak.

Igaz, a kijelentst Bibliba zr, trgyiast trekvsekkel szemben a reformci nem lt elg vilgos elhatrolssal. Nem akarta a rajongk malmra hajtani a vizet. Luther ppen azrt szaktott Mntzerrel, mert a Biblia ellensgt s a reformtori hit veszlyeztetjt ltta benne. Mntzer szerint a keresztyneknek nem szabad azt hinnik, hogy Isten csak egyszer beszlt: a Bibliban s “aztn eltnt a levegben.” Mntzer nem a Biblia ltal kzvettett, hanem a kzvetlen kijelentst hirdette: “Ha feladod is a Biblit, nem hasznl semmit. Attl mg nem lesz hited. Drga rstudcskm, tged a Biblia akadlyoz Isten szava meghallsban. Az a te termszeteden s a nagy termszeten t szl.” Ezzel Mntzer, a kijelents trtneti, ilyen rtelemben vett objektv tnyezje helyett, a szubjektv, lelki tnyezre tette a hangslyt s a protestns modernizmus elfutra lett.

A protestns modernizmus nagy ttrje, Lessing (1729-1781) nem rajong, mint Mntzer, csupn ktkedik a “vletlen” trtneti esemnyek bizonyt erejben. A hitet nem a kijelents csodlatos esemnyeibe, nem a Bibliba gykerezteti, hanem egy szubjektv jelensgbe: a velnk szletett istenideba. “Mit hasznlna minden bibliai tants, ha Isten eszmjt nmagukbl ki nem alakthatnk (nisi ex nobis edeam Dei formare possimus).”

Menekls ez a Biblitl a vallsos tudatba. Megingott a Biblia irnt a bizalom, ezrt reztk szksgt a meneklsnek. A Biblia, mint minden trtneti dokumentum, vitathatnak, esetlegesnek, tbbflekpp rtelmezhetnek tnt. Mint Lessing mondotta: “Egy pkfonlra (ti. a Biblia elbeszlseire) akarjuk felfggeszteni az egsz rkkvalsgot? Ha a Biblia elvesznk is, megmaradna a keresztynsg, mert nem a Bibliban, hanem bennnk van a valls.” - A hasonlsg nyilvnval: a rmai egyhzban is, a protestns modernizmusban is ptolja valami a Biblit. Ott a szent hagyomny, emitt meg a vallsos sztn. gy ltszott, a vallsos sztn, ez a minden emberben meglv adottsg mg jobb bibliaptlk, mint a hagyomny.

De ha nem a Biblia, hanem a vallsos sztn az alap s mrtk, akkor a knon s az egyhzi let egybefolyik, mint ereinkben seink s a magunk vre. Ezzel meg is sznnk a knon, mert a vallsos sztn nem ll velnk szemben, teht nem mrhetne minket s mi sem mrhetnk hozz magunkat. A kijelentsre val emlkezs, csak nmagunkba-mlyeds, nmagunkkal-tanakods, affle monolg lenne. Mi erre a ksrletre csak nemet mondhatunk.

Az egyhz nincs magra hagyatva. Nem nmaga, nem sajt vallsos sztne a kijelents forrsa, hanem Krisztus. Az hozz val viszony pedig a Krisztus-knyvn, a Biblin t valsul meg. Ezrt a Biblia az igehirdets alapja s knona; ezzel ll vagy bukik az egyhz. Mint atyink vallottk: “A Szentrsban Krisztus egyetemes egyhza a legteljesebb mrtkben kifejtve tallja mindazt, ami egyrszt az dvzt hitre, msrszt ami az Istennek tetsz let helyes alaktsra vonatkozik. Ezrt ht Isten vilgosan lelknkre kttte, hogy ahhoz semmit hozz ne adjunk, se belle el ne vegynk.” (II. Helv. hitv. 1)

A protestns modernizmus, csupn emberi dokumentumot ltott a Bibliban. llspontjt ppgy nem fogadhatjuk el, mint az ortodoxit. Mg az ortodoxia bele akarta zrni az isteni kijelentst a Bibliba, addig a protestns modernizmus ki akarta zrni az isteni kijelentst a Biblibl. Az egyik a tekintlytisztelet, a msik pedig az emberi szabadsg rgyn nknyeskedett a Biblival, de mind a kett nknyeskedett.

7.2.2 A Biblia, mint knon

Milyen rtelemben trtneti okmny a Biblia? gy, hogy tudsts s rtelmezs egyszerre. Teht nem a jzusi acta et verba ipsissima kzlse csupn, hanem bizonysgttel. A bizonysgttel pedig tbb mint tudsts, mert benne van a tudsts lelki visszhangja is, melyet a hrhoz lelkbl kivltott; ppen a visszhang avatja a tudstst egyni bizonysgttell. Ezt a vallomsszer rtelmezst meg kell becslnnk. A kijelentsbe ugyanis nemcsak az tartozik bele, amit Jzus fldi letben mondott s tett, hanem az is, ami vele s krle trtnt, kezdve jvetele szvetsgi elksztsn, folytatva szletse trtnetn, egszen a hallra adatsig, feltmadsig, az els gylekezetek kialakulsig s az vi vgs Krisztus-vradalmig. Jzus fldi letnek ez a sz legszlesebb rtelmben vett trtneti kerete magyarzza
Jzus szavait s tetteit, viszont a trtneti keret tartalmt, cljt, rtelmt Jzus lete adja.

Nem volna teht rtelme gy keresni az “eredeti jzusit” a Bibliban, hogy azt kijtszani prblnk a bizonysgttellel szemben. Valahnyszor ilyen kritikai szndkkal keresik a “knont a knonban”, elfeledik, hogy pl. a hsvt utni gylekezet hitmegrtsben Lelke ltal maga a Feltmadott tesz bizonysgot. De a Llek ltal val bizonysgttel trtnik Pter vallomsban (Mt 16,13-17) vagy a prftai jvendlsekben is. Legfeljebb az lehet a krds, hogy a trtneti keret egynmely pontjn Krisztus kldetsnek helyes vagy esetleg tves rtelmezsrl van-e sz.

Ma a Biblia kzlsi mdjt ezzel a tall szval jelzik: kerygma. Azt fejezi ki: a Bibliban nemcsak a kijelentsbeli tnyek kzmbs felsorolsa, affle leltrozs trtnik, hanem annak a meghirdetse,
hogy ezek az esemnyek most renk nzve is rvnybe lptek. A bizonysgttel neknk szl, egzisztencinkra vonatkozik, teht ahhoz tartsuk magunkat. A (Biblia ugyanis, mint mr mondottuk, nemcsak Istenrl szl, hanem Isten maga szl benne.

Hogyan van Isten szava a Bibliban? Olyanformn, mint az izzs a vasban, a villamos ram a drtban. Isten ugyanazon Lelke, aki a szentrkat ihlette, eleventi meg a Biblia holt betjt, s gy szlaltatja meg szmunkra, mint igt. Ez a Biblia tulajdonkppeni csodja. Midn szemnk ltsra nylik s a Biblia titkbl szrevesznk valamit, velnk is ugyanaz a csoda trtnik, mint eredetileg a szentrkkal trtnt.

A Biblia mint Isten igje, stt helyen vilgt szvtnek. gy, amint elttnk ll, gyarlsgokkal terhelt irodalmi termk, emberi dokumentum, vagyis “stt hely”. rks alkalom a megbotrnkozsra s a lelki elzuhansra. De ha azzal a remnysggel s biztos vrakozssal keresglnk a “stt helyen”, hogy sokszoros csalds s az rdg minden praktikja ellenre, ppen itt fog felgyulladni szmunkra a hit szvtneke, az rs Ura jvoltbl mi is rszeseiv lehetnk a Biblia isteni csodjnak. Termszetesen nem egyszer s mindenkorra, hanem alkalomrl-alkalomra. A hitletben ugyanis nincs lland birtokls, hanem csak egyre megjul ajndkozs s elfogads, keress s megtalltats.

A Biblinak, mint Krisztus-knyvnek hasonlkppen ketts termszete van, mint magnak Krisztusnak. De nem lehet a Biblia isteni s emberi termszett gy megklnbztetni, mint az rem kt oldalt: mi ugyanis semmikppen sem mondhatjuk meg, hogy ez vagy az a bibliai hely melyik oldalra tartozik, isteni-e vagy emberi? - Azt sem llthatjuk, hogy a Biblia betje, megszvegezse emberi, szelleme pedig isteni. A Biblia ugyanis minden rszletben s teljes egszben emberi, viszont Krisztus

Lelknek megelevent munkja kvetkeztben minden rszletben, teljes egszben lehet isteni. Ebben a vonatkozsban villan fel a moderneknek is, meg az ortodoxoknak is a rszigazsga: amazok csak az emberit, ezek meg csak az istenit akartk ltni a Bibliban.

De ht ha egyetemes rvnnyel nem is klnthetnk el a Biblia isteni s emberi elemeit, taln sajt szemlynkre nzve, szubjektv rvnnyel ezt a mveletet mgis elvgezhetnk? Nem, az elklnts gy sem lehetsges, mert ami ma a Bibliban isteni er szmomra, holnap mr lehet, hogy csak emberi sz marad, s ami ma csak emberi, holnap vagy akr a kvetkez percben lehet mr isteni.

Krdezzk ezek utn, hogyan lett a Biblia knonn? Mirt ppen ezek a knyvek kanonikusak s mirt nem azok az gynevezett apokrifusok,vagy a vallstrtnet mly rtelm dokumentumai, vagy a vilgirodalom elismert remekei? - A felelet az elmondottakban mr benne van: Azrt, mert ppen a Biblia knyvei tesznek bizonysgot Krisztusrl, s mert gy Krisztus-bizonysgok, hogy ezltal a Biblia knonn tette nmagt .Az jszvetsg mr rg tekintly volt, mieltt ihletettsgt dogmatikailag megvizsgltk s megformulztk volna. St: az jszvetsg egyes darabjai is mr rg tekintly szmba mentek, mieltt a krlhatrolt, lezrt knonba illeszkedtek volna. Genetikusan nzve: az emberek csak felismertk s megvallottk a Biblia kanonikus
voltt. Nem az egyhztl, nem zsinattl ered teht a Biblia tekintlye. Hegyvidken a tiszta viz forrst flkrvben fallal szoktk krlvenni, hogy vizt a kls szennyezdsektl megrizzk. A kanonizls aktust is gy rtsk: az egyhz csupn vdfalat emelt az ige tiszta viz forrsa kr.

Mit ismertek fel az atyk a Bibliban? Egy szval mondva azt, hogy “Immnuel”, azaz “velnk az Isten”, velnk bnskkel, a meggrt s elkldtt Jzus Krisztusban. Sehol msutt nincs gy velnk, mint ppen itt. Az egsz reformci nem ms, mint a Biblia kanonikus tekintlynek jbl val felismerse, annak a megrendt erej tlse, hogy az tletes s kegyelmes Isten jelen van a Bibliban s a Biblia emberi szavain t szl hozznk.

Rmai rszrl nagy elszeretettel idzgetik goston szavait: “Nem tudnk hinni az evangliumnak sem, ha az egyhz tekintlye nem indtana arra.” (Pl. Schtz: Dogmatika I. 1923. 22. l.) Klvin magbl gostonbl mutatja ki ennek az eredeti sszefggsbl kiragadott ttelnek kptelensgt. (Inst. I. 7. 2-3.)

7.2.3 Az szvetsg knoni tekintlye

Ez ellen a 2. szzad (Marcion) ta szinte szzadrl-szzadra szt emeltek. Az szvetsg ellenes hangulat hol Keleten, hol Nyugaton lobbant fel, Armnitl kezdve Dl-Franciaorszgig, gnosztikusok, bogumilek, katharosok s albigensek szektjban, majd meg a szocinianizmusban, legutbb pedig hangslyozottan antiszemita sznezettel, a fajelmlet fvenyre plt politikai rendszerek terletn. Az elidegeneds a “zsidk Biblijval” szemben nlunk is ersen rzdtt a szzad els felben. Pedig volt id, mikor a magyarsg szmra az szvetsg a sorsmagyarzat knyve. Irodalmunk protestns kora tele van az szvetsg felemel lmnyvel. De mintha mr errl elfeledkeztnk volna. Nem az Isten dolgait, hanem csak a zsidk emberi dolgait vesszk szre az szvetsgben, holott az szvetsg nagyjaira nem az a jellemz,
hogy zsidk, hanem hogy prftk. Az izraelita-zsid klnben sem faji, hanem vallsos fogalom a Bibliban! (Lsd pl. Mt 3,9 s prhuzamos helyeit, valamint 1Kor 15,50-et.)

Ha mgis mellzzk az szvetsget, akkor az jszvetsget sem fogjuk jl rtelmezni. Az jszvetsg ugyanis gyakran olyan szavakat hasznl, mint a grg filozfia. Adva van teht a keresztynsg elidealizlsnak lehetsge. A dogmatrtnet tanulsga szerint a legtbb herezis, kezdve a gnoszticizmuson, az jszvetsg grgs flremagyarzsbl szrmazik. Innen vezethet le a rmai egyhz ketts erklcsisge: szerzetesi s vilgi morlja is. Az elidealizls veszedelmtl v minket az szvetsg vaskos realizmusa, rghz tapadt szemlletessge. Ez a knyv a grg szellemtl teljesen rintetlen, itt a nphez s fldhz ktttsg szinte kzzel foghat, itt esemny s trtns minden. Klvin pl. gy vakodott az jszvetsg grgs flremagyarzstl, hogy a grg szavak mell odarta a hber kifejezseket s a megfelel hber fogalom szem eltt tartsval magyarzta a grg szveget.

De mindezzel csupn rirnytottuk a figyelmet a krdsre, anlkl, hogy megoldottuk volna. A megoldst maga Jzus adja. Hsvt dlutnjn, az emmausi ton csatlakozott a letrt, ktked tantvnyokhoz s gy intette ket: “h balgatagok s rest szvek mindazoknak elhvsre, amiket a prftk szltak: Ht nem ezeket kellett-e szenvedni a Krisztusnak, s gy menni be az dicssgbe? s elkezdve Mzesen s minden prftkon, magyarzta nekik minden rsokban, amik re vonatkoznak.” (Lk 24,25-27) me, a feltmadott Krisztus vezette r a tantvnyokat s a tantvnyokon t a keresztyn vilgot az szvetsg igazi rtelmre. A megrts kulcsa pedig ez: Krisztus az szvetsgben nmagrl, sajt szenvedsrl, hallrl s feltmadsrl olvasott. Ilyen rtelemben idzte mr tanti munkja sorn is, Mzest, zsaist, a Zsoltrok knyvt, meg Dnielt. Az apostolok s a ksbbi keresztynek Krisztus szemvel nztk s az ujjmutatsa szerint betzgettk az szvetsget, abban a szilrd meggyzdsben, hogy k rtik igazn ezt a knyvet s nem a vaksggal vert zsidsg. (2Kor 3,14-16) Az szvetsget maga Krisztus avatta a keresztyn hit knonv, amikor kinyilatkoztatta, hogy az szvetsg meggrt Messisa. Ha valaki az szvetsget elveti, nem lehet keresztyn. A christianus sz ugyanis magban foglalja annak elismerst, hogy a nzreti Jzus az szvetsg Krisztusa. (Jn 5,46k) Az szvetsg elutastsval akaratlanul is igazat ad a jeruzslemi nagytancsnak s a ma l zsidsgnak abban, hogy Jzus tnyleg nem azonos az szvetsg Krisztusval. Az szvetsg minden egyhztagot a vagy-vagy krdse el llt. Vilgos s egyrtelm
hitvallsunk dntse: “Hisszk s valljuk, hogy a szent prftk s apostolok mindkt szvetsgbeli knoni iratai Istennek tulajdon igazi beszde.” (II. Helv. hitv. 1. r.)

Az szvetsg ppgy tartpillre az egyhznak, mint az jszvetsg. Atyink eleven szemlletessggel fejeztk ki: A kt szvetsg az anyaszentegyhz kt emlje. Isten gyermekei ezekbl szvjk a nvekedst ad lelki tpllkot. Van is gyermeki bizodalmuk a Biblia irnt. Ennek tbbet hisznek, hogynem mint az egsz vilg tletinek. (Kroli Emlkknyv, 1940.171.)

7.2.4 A kt szvetsg egysge s klnbsge

Kt iratgyjtemny alkotja az egyhz knont, s a kett egy, mert az szvetsg Istene s az jszvetsg Istene egy. Egy az gret, egy a hit, egy a Kzbenjr, egy a Llek, egy az rksg itt is, ott is. Krisztusban hitt mr brahm, gy lett ez az snomd minden keresztyn lelki atyjv. Mr az szvetsgben a meggrt Krisztusrt knyrlt Isten a bns emberen s az eljvend Krisztus rdemrt vlasztotta ki Izrelt s tette az anyaszentegyhz elkpv. Az - s jszvetsg teht nemcsak trtnetileg, hanem lnyegileg is egy. Mg a nem-teolgus trtnsz is knytelen elismerni, hogy az szvetsg olyan elzetes formit nyjtja az jszvetsgnek, amelyekbe az jszvetsg mondanivali szpen beleillenek. A lnyegi egysg hangslyozsakor ne csak az ismert szvetsgi messisi jvendlsekre gondoljunk. Valahol az szvetsg,
mint Isten igje szlal meg, ott az eleve val Krisztus jelenik meg.
Nemcsak re utalnak teht az szvetsg szavai, hanem e szavakban s e szavak ltal maga Krisztus vlik jelenvalv a hivk szmra. Ez az rtelme Irenaeus mersz mondsnak: Moysis literae sunt verba Christi.

Ha ennyire egynek valljuk az - s jszvetsget, el akarjuk tussolni azokat a klnbsgeket, melyeket a trtneti kutats oly vilgosan kimutat? Tvol legyen. Klnbsgek valban vannak, de nem a klnbsg, hanem az egysg a fontos. A klnbsgek csak a lnyegi egysg hatrain bell keresendk, mert itt viszonylagos klnbsgekrl van sz. Ezrt vatosan kell eljrnunk a kt szvetsg megklnbztetsre vonatkoz formulk hasznlatnl. Itt csak a hrom leggyakoribb formulra hivatkozunk. (L. bvebben: Klvin s a klvinizmus, 1936. 121-139. l.)

  1. Az egyik szerint az szvetsg a trvny, az j meg az evanglium. Ezt, br Luther is szvesen hasznlta, mgis nagyon viszonylagos az rvnye, mert ne feledjk, az szvetsgben is van evanglium s az jszvetsgben is van trvny. A Heidelbergi Kt pl. amikor Krisztusra, a kzbenjrra krdez, gy tudakozdik tovbb: Honnan tudod ezt? Figyeljk meg a felelet az egsz Biblit tfogja: “A szent evangliumbl, melyet Isten elssorban az denkertben jelentett ki, majd a ptrirkk s prftk ltal hirdetett, az ldozatok s a trvny ms szertartsai ltal kibrzolt, vgre pedig az egyetlen egy Fia ltal beteljestett.” (19. k.) - Teht az evangliumot nem Mttl, Mrktl, hanem az denkerti grettl, vagyis az szvetsg legelejtl kezdve szmtja. Viszont az jszvetsg is integrns elemknt tartalmaz trvnyt. (Mt 5, 47)

  2. A msik megklnbztet formula szerint az szvetsg jvendls, az j pedig beteljeseds. Ez is csak viszonylagos rvny. Ne feledjk, az jszvetsg gy vgzdik: “Jvel, Uram Jzus!”, vagyis mi is az advent npe vagyunk, akrcsak az szvetsgi np. Mi is hitben jrunk s nem ltsban. Vrjuk a sznrl sznre ltst, a “teljes vltsg” napjt. Ha csakugyan l bennnk ez a vradalom, akkor rtjk meg az szvetsg aktualitst. Amg testben jrunk, nem is lehet renk nzve az szvetsg, ez az adventi knyv soha tlhaladott rvny. Viszont az szvetsg npe is ismer gret beteljesedseket, mint a nagy beteljeseds elhrnkeit.

  3. Vgl viszonylagos klnbsg az is, ha a vgrehajts tekintetben klnbztetjk meg egymstl az - s jszvetsget. Nevezetesen fejlds llapthat meg a kt szvetsgben. De nem a kijelents fejldik, az itt is, ott is ugyanaz, hanem csak az embernek a kijelentsre val rnevelse r el egyre magasabb fokot. Ezrt beszlnk vgrehajtsrl vagy isteni pedaggirl. Isten ugyanis a kijelents ltal neveli a kijelents befogadsra az embert. Ez a nevels az elejn termszetesen
    ms eszkzket hasznl, mint a vgn. Mi is holtunk napjig Isten neveliskoljba jrunk.

Ha ennyire egynek vesszk a kt szvetsget, mirt az egyik szvetsg s mirt a msik jszvetsg, vagyis mi rtelme van az - s jszvetsg megklnbztet elnevezsnek? - Erre mst nem felelhetnk, minthogy itt is csak idi-trtneti, nem pedig lnyegi megklnbztetsrl van sz. Amint a kt nvbe lnyegi megklnbztetst igyeksznk belemagyarzni, vagy az - vagy az jszvetsget flrertjk. A Biblia egyik felnek flrertse pedig mlhatatlanul maga utn vonja a msik felnek flrertst is.

Igazolja-e szvetsg-szemlletnket az szvetsgi tudomny? A tegnapi aligha; az kimerlt a szveg alapos histriai-filolgiai vizsglatban s aztn a felsznes, zsids rtelmezsnl megllott. Ma egyre tbb biztat jele van annak, hogy a kutats nem elgszik meg ennyivel, hanem a krisztolgiai-prftai szemlletig r el, teht egyre inkbb sszhangba jut a dogmatikban eladottakkal. De hogy llhatott itt el egyltaln eltrs? A ktfle szemlletmd okt Herder (1744-1803) tallan vilgtja meg: “A nyelvtuds s az rsmagyarz kt nagyon klnbz teremtmny: a nyelvtuds, mint azt ma oly gyakran ltjuk, jl rti a nyelvet, a szerzt azonban egyltaln nem rti meg.” Brmennyire nlklzhetetlen is az rsmagyarzatnl a filolgia, az mg senkit sem avat rsmagyarzv, mert “az llvnyzat mg nem maga az plet”. (Herder: Briefe, Weimar 1780. I.8.1.)

7.3 A kijelentett ige

7.3.1 A Szentllek hatsa

A Biblia nem magban vve Isten kijelentse, mint ahogy a prdikci sem nmagban vve az. Annyiban Isten szava, amennyiben azz vlik. Erre a jelensgre mr a szhasznlatunk is utal. Ha valakit megajndkozunk Biblival, nem mondjuk, hogy igvel ajndkoztuk meg. Viszont azrt adunk neki ppen Biblit, mert tudjuk, a Biblia, ha lnk vele, mgis valamikppen Isten igje. Tegyk hozz: amennyiben ige, bizonysgtevse egybeesik Isten kijelentsvel. - A Bethesda tavnak meg kellett mozdulnia, hogy gygyt ereje rvnyesljn. (Jn 5) gy mozdtja meg a kijelent Llek a Biblit, hogy Szentrss, a prdikcit, hogy igehirdetss legyen, st hozztehetjk, az egyhzat is, hogy egyhzz legyen.

A prdikci is, a Biblia is tlutal nmagn. Megegyeznek egymssal abban, hogy mindkett a kijelentsre mutat. Nem zrja magba a kijelentst. Mg maguk a prftk s apostolok sem birtokosai a kijelentsnek. Nem azrt beszlnek, mert valami lelki gazdagsg, bels szksg indtja ket. Nem nmagukat akarjk felknlni, hanem nmagukon t valami “mst” s ez a “ms” formlja ket bizonysgtevkk. A prftkat s apostolokat, mint utaltunk mr r, nem szabad a zsenikkel, kltkkel sszetveszteni. A zseni nmagbl mert s nmagt adja, mintegy eltkozolja ds lete kincseit. Mg csak nem is hsei vagy gyvdjei
valami rjuk bzott gynek, hanem egyszeren beszlnek s rnak, mert a Llek ihletsre beszlnik s rniuk muszj. A prfta s apostol nem ignyel tekintlyt s megbecslst a maga szmra. Tud szolga lenni, aki nzetlenl szolgl. A kijelents szolglatban ll.

7.3.2 Krisztus a kijelents

A kijelents egyni, de egyni jellegben is egyetemes jelentsg. A Zkeus vagy a Pl privt gye, mgis ezreknek, meg ezreknek az gye, kzs emberi gy. Olyan relis mdon trtnt, amilyen relisan csak Isten vihette vgbe. Az ige hozznk hasonlv lett, testnkbl val test, vrnkbl val vr. A nzreti Jzus alakjban az isteni dicssg rejtezett el. A legnyomorsgosabb emberi helyzetekben: a betlehemi istllban, a meneklsben, a vndorletben, az elrultatsban, a megcsfoltatsban, a szgyenfa knjban villant fel az dicssge. Az emberi sors nagy nyomorsga akkor lett igazn nyilvnval, amikor azt Isten jelenltvel a maga mennyei fnyvel vilgtotta meg.

Nemcsak a kijelents szolgai formjt, hanem isteni mivoltt is lssuk meg. Igen, a kijelents Jzus Krisztusban a vltoz, muland s viszonylagos emberi trtnet darabja lett. (De a folytonos vltozandsgban a vltozatlan s megvltozhatatlan, a fejlds folyamatban a ksz s befejezett, a mulandsgban a maradand s rk. A kijelents egyszeri esemny, de egyszerisgben is egyszer s mindenkori. Olyan, mint egy grnitszikla, vagy egy rkzld sziget a trtnet folyton rvnyl s soha meg nem llapod radatban. Sziget, melyen a histria szennyes radatnak hajtrttei menedket tallnak. - A Biblia megrtse azzal kezddik, hogy minden verst erre a lthat-lthatatlan kzppontra, a kijelents Jzus Krisztusra vonatkoztatjuk.

Jellemz a kijelents rendkvlisgre az, ami Jakab apokrifus evangliumban olvashat. Jzsef, Jzus nevelapja karcsony estjn Betlehem krnykn jrt: “n, Jzsef kerltem egyet s mgsem kerltem. Feltekintettem a levegbe s a leveg megmeredt, s lttam ott a madarakat kiterjesztett szrnyakkal, mozdulatlanul. A fldre tekintettem s egy kanalat lttam, majd embereket, akik ott tboroztak s kezkben a kanl, de az tkezk nem ettek. Akik ppen felemeltk a kanalat, nem vittk a szjhoz s nem is tettk le, s mindenkinek a tekintete az gre volt fggesztve.

Juhokat hajtottak ott s a juhok megllottak; tsre emelte a psztor kezvel a botot s a keze megllott. Folyvizet lttam, a kecskk tartottk r a szjukat, de nem ittak, s egyszerre ment minden, a maga tjn.” - Ennek a lersnak rdekessge s jellegzetessge az, hogy az idk teljessge, ez az esemnyteli, mert vilgsorsot meghatroz id, a vilg rszrl: meglls volt, emberi rszrl is megllst, ttlen, merev vrakozst jelentett. Egyedl Isten cselekedett s az cselekedete csoda: Elkldte Jzus Krisztust, az kijelentst.

7.4 Az ige egysge

Az ige hrom alakjrl s nem hrom klnbz igrl beszltnk. Ebben a hrmas alakjban kapjuk az igt mindenha. - A hrom alak kzt nincs rtkbeli vagy fokozati klnbsg. Amennyiben a prdikci a Biblia bizonysgttelnek h elismtlse, vagyis amennyiben igehirdets, nem kevsb Isten igje, mint a Biblia. Viszont amennyiben a Biblia a kijelentsrl tesz bizonysgot, nem kevsb Isten igje, mint a kijelents.

A kijelents pedig sohasem kzvetlenl, hanem kzvetve: a Biblin s a prdikcin t mutatkozik. Nem azoktl elvontan, hanem azokon t, konkrt formban szlal meg. De a Biblit s a prdikcit sem tekinthetjk nmagban vve, mert ezek is a hrmassgon bell azok, amik lenni akarnak.

Az ige hrom alakja teht megklnbztethet, de el nem vlaszthat egymstl. Ilyen rtelemben az ige hrmas egysgrl beszlhetnk. Ennek a hrmas egysgnek csak egy analgija van: a Szenthromsg-tan. Az egy Isten hrom ltmdja: az Atya, Fi s Szentllek vonatkozsban ll az ige hrom alakjval: a kijelentssel, a Biblival s a prdikcival. A trinitstanban is olyan klcsns viszonyulst tallunk, mint itt. A kifejtsben hasonl vilgossgot s hasonl nehzsget.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!