6. A dogmatika s az igehirdets
6. A dogmatika s az igehirdets
Az egyhz alapvet tevkenysge a kijelentsrl szl bizonysgttel. “A
hit hallsbl van, a halls pedig Isten igje ltal.” (Rm 10,17) Ez a
bizonysgttel elssorban a prdikciban megy vgbe. Alapvetnek mondottuk
ezt a tevkenysget, mert ne gy kpzeljk a dolgot, hogy adva van az egyhz
s egyebek kzt prdikl is, hanem mikzben prdikl, gy szletik, gy
van. Ezt ma egy olyan egyhzban mondjuk, amely elbizonytalanodott az
igehirdetsben. A liturgilis mozgalmak rendszerint a prdikci ell val
menekls rulkod jelei: liturgia
– letargia kapcsold fogalmak, a protestantizmusban.
Az elbizonytalanods ltalnos jelensg tnete. Megrendlt az emberi sz
hitele a vilgban. A mgttnk lv korszak ugyanis nemcsak a vilghbork,
hanem a klnbz, st ellenttes propagandk kora. A propaganda-radatban
az egyhz sem maradt sziget: a prdikci irnt is csappant a bizalom,
gylekezeti tagokban, igehirdetkben egyarnt. Ltni fogjuk: az emberi sz
devalvcija azrt vlt veszedelmess a prdikcira, mert nem egszsges,
hanem beteg egyhzi letet tallt. Bels okok miatt nem tudott ellenllni a
kvlrl jtt bajnak. Inklinlt.
Ktely mutatkozik teht a prdikcival szemben, magban az egyhzban. Az
nek, az ima, a gylekezeti kzssg kell, ezt szksgrzetbl ma is sokan
keresik. A prdikcit pedig gyakran csak mint felesleges radst,
megszoksbl elszenvedik. Ez azt teszi: az egyhz sajt ltalapjban
ktelkedik.
6.1 A prdikci rendeltetse
Klnbztessk meg a prdikcit a vallsos beszdtl. A kettt gyakran
ssze szoktk tveszteni s fel is cserlik egymssal. A vallsos beszd
trgya Isten; rla szl s ppen trgya folytn klnbzik minden vilgias
beszdtl. Ez a klnbsg azonban csak viszonylagos, mert a vallsos beszd
nem zrja magba Istent, csak utal r s megelgszik a rutalssal. Teht a
vallsos beszdnek csak szimbolikus rtelemben trgya Isten.
A prdikci tbb a vallsos beszdnl. Nem elgszik meg az
Istenre-utalssal, hanem azzal az ignnyel lp fel, hogy valban Isten
szavt szlja. Nemcsak kpleges rtelemben, hanem valsggal Isten szava:
Predicatio verbi Dei est verbum Dei (II. Helvt hitvalls 1. r.). A vallsos
beszd Istenrl, a prdikci Istenbl beszl. Amannak csak trgya,
ennek meg az alanya Isten. — Mi avatja a prdikcit Isten tulajdon
beszdv? Emberi tudomny vagy emberi kpessg? Nem, nem eszmei gazdagsga
vagy filozfiai mlysge, nem is az a formai mgond, amivel a prdikcit
megszerkesztettk, vagy a meggyz sznoki er, amivel eladjuk. A tartalmi
rtk s a retorikai csiszoltsg csak eszkz lehet, mellyel az ember Isten
tulajdon szavt szolglhatja. Engedelmes eszkzl adja magt, minden
tudomnyval s kpessgvel egytt a beszl Istennek s nem az emberi
blcsessg hitet beszdt hirdeti, hanem az igt.
Mirt ppen a prdikcinak van ilyen rendkvli jelentsge s mirt nem
igehirdets az ima, az nek s a liturgia tbbi eleme? Azrt mert mindez mr
felelet a prdikcira. Az imdsgban s neklsben nem igt hirdetnk,
hanem krjk Istentl az igt vagy hlt adunk annak megszlalsrt. Isten
fel fordulunk s nem az emberek fel, ezrt sem az nek, sem az ima nem
igehirdets. (rtelmetlensg volna Istennek hirdetni az igt.)
A hitvalls is ilyen Isten fel fordul, felelget aktus, szintn nem
igehirdets. A hit megvallsnak egyik kiemelked pldja: Istvn vrtan.
Nem a kvet ragad embereket nzi, nem dacbl vall hitet, hanem a
megnyilatkoztatott egekre fggesztett tekintettel, Jzus pldja nyomn,
ellensgeirt imdkozik: “Uram, ne tulajdontsd nkik e bnt.” (Csel 7) –
Ha a hitvall nem Isten fel fordulna, hanem oldalt pislogna, ltjk-e az
emberek hitvallst, a hitvalls egyszerre rtkt vesztett, farizeusi
cselekedet lenne, akrcsak a hivalkod imdkozs s nekls.
Van az egyhzi letnek olyan megnyilvnulsa is, mely az emberek fel
fordul s mgsem igehirdets: a szeretet-tevkenysg. Noha az embertrsakhoz
fordul, ez is Istennek adott felelet a hirdetett igre. — “Vigyzzatok,
hogy alamizsntokat ne osztogasstok az emberek eltt, hogy lssanak
titeket; mert klnben nem lesz jutalmatok a ti mennyei Atytoknl. Azrt
mikor alamizsnt osztogatsz, ne krtltess magad eltt, ahogy a kpmutatk
tesznek a zsinaggkban s az utckon, hogy az emberektl dicsretet
nyerjenek. Bizony mondom nktek: elvettk jutalmukat. Te pedig amikor
alamizsnt osztogatsz, ne tudja a te bal kezed, mit cselekszik a te jobb
kezed.” (Mt 6) — A szeretet-tevkenysg egyszeren felelet Isten szavra.
Ha ennl tbb akar lenni, ha versenyre kl a vilg szocilis
intzkedseivel, vagy tntetni iparkodik Isten segt ereje mellett
(lsstok, tlnk ilyen is kitelik!), ha igehirdets akar lenni, akkor nem
tbb, hanem kevesebb lesz: nem igehirdets, hanem csak propaganda. Az Isten
melletti propaganda a farizeizmus kollektv formja.
A vallsoktatsnak sem az igehirdets a feladata. Csak tantani akar, az
igehirdets megrtsre elkszteni. Ha ezt jl vgzi, tbbet tesz, mintha
erltetn a megtrst. Az igazi tantmunka azonban idnkint vlhat
igehirdetss. — A teolgik munkjrl hasonlt mondhatunk, mint a
vallsoktatsrl. Az igehirdets a teolginak csak elfelttele, trgya,
clja, de nem tartalma s feladata. Voltakppen magasabb fok
konfirmci-oktats, leend igehirdetk rszre. Jllehet, a teolgia is
tcsaphat az igehirdetsbe, mgpedig nemcsak a dogmatika, hanem brmely ms
trgy terletn is, de ez mindenkor csak kivtel. A szably, hogy a teolgia
nem igehirdets, hanem tudomnyos kutats s oktats. Mdszeres kritikai
munkval vizsglja a mai prdikcit, abbl a szempontbl, hogyan fgg ssze
az eredetivel: a Jeremisok s Plok prdikcijval s tbaigaztst ad az
eredetinek megfelel folytatsra. Teht a maga mdjn ez is az egyhzi let
gynevezett “felelget elemei” kz tartozik.
Miutn megklnbztettk a prdikcit a vallsos beszdtl s
megklnbztettk az egyhzi let ms megnyilvnulsaitl is, addik a
krds: Milyen cmen tulajdontunk a prdikcinak klns hivatst az
igehirdetsre? Emberi vakmersgbl, mert mi gy akarjuk, mert kedvnk
tartja, hogy a prdikcit ezltal kiemeljk? — A megklnbztetst nem
valami ingatag emberi nknybl csinljuk, hanem azrt, mert az egyhz ura,
az r Jzus Krisztus gy akarta s rendelte. ugyanis nemcsak azt
parancsolta neknk, hogy higgynk, remljnk, szeressnk, a felebarti
szeretet munkit gyakoroljuk, keresztet hordozzunk s imdkozzunk, hanem azt
is, hogy az igjt hirdessk: “Elmenvn, tegyetek tantvnyokk minden
npeket, megkeresztelvn ket az Atynak, Finak s a Szentlleknek nevbe,
tantvn ket, hogy megtartsk mindazt, amit n parancsoltam nktek: s me
n tiveletek vagyok minden napon, a vilg vgezetig.” (Mt 28,19k.) — Mi
ennek a krisztusi parancsnak engedelmeskednk, amikor prdiklunk s a
skramentumokat kiszolgltatjuk. Ennek a parancsnak jegyben klnbztettk
meg a prdikcit, mint aminek sajtos hivatsa van az ige hirdetsre.
Ezzel azonban nem akarunk olyan hamis ltszatot kelteni, mintha Isten
valamikpp ktve volna a mi prdiklsunkhoz. Tvol legyen! A hatalmas Isten
brmit felhasznlhat igehirdetsre. Az kezben lehet az igehirdets
eszkze pl. egy hangverseny, egy festmny vagy akrmi ms. Ebbl a
szempontbl nzve nem zrhatjuk ki az igehirdets eshetsgei kzl az
istentisztelet s az egyhzi let imnt felsorolt “felelget elemeit” sem, az
neket, imt, szeretet-tevkenysget stb.-t. Itt azonban klnbsget kell
tennnk, ha tisztnltsra treksznk: ms dolog az, hogy mit tehet Isten,
s ms, hogy mit parancsol az egyhznak, illetve neknk, mint az egyhz
szolginak. Lehet az egyhz minden munkja igehirdets, de nem feladata,
hogy minden munkja okvetlen igehirdets akarjon lenni. Viszont a prdikci
rendeltetse, hogy igehirdets legyen. Az egyhzi let eleven s ltet
kzpontjt, lktet szvt veszten el, ha az igehirdetst egyetemlegesen
feladnk.
6.2 A prdikci ktttsge
Mi a klnbsg a prdikci s az egyhzi let gynevezett felelget
elemei kztt? Els ltszatra semmi: sszefolyik a kett, amennyiben a
felelget elemek is vlhatnak igehirdetss, st a prdikci is lehet
felelget elemm. De ha a szndkot nzzk, a klnbsg mindenkor megmarad:
a felelget elemek nem akarnak igehirdetss vlni, a prdikci viszont az
akar lenni. gy parancsolta Krisztus, az egyhz Ura.
De elegend-e az emberi szndk, hogy a prdikcit csakugyan Isten
igjnek hirdetjv avathassa? Hiszen Isten igje nem ll hatalmunkban. A
mi prdikcink csak emberi elismtlse lehet azoknak az greteknek s
parancsoknak, amelyeket Isten igjben adott. Elismtls, a Szentllek
segtsgl hvsval. — Ennek a tnynek igen fontos kvetkezmnye van a
prdikcira nzve. Ha ugyanis legitim elismtlse akar lenni bizonyos
greteknek s parancsoknak, akkor a prdikci nem ktetlen vagy ppen
nknyes dolog, hanem nagyon is kttt. Mihez van ktve? Az els
igehirdetshez. Ez pedig azt teszi: ktve van a Szentrshoz. A prdikci
nem ktetlen vallsos beszd teht, hanem rsmagyarzat.
A ktttsg nem jelenti:
- az rs szavainak puszta elismtlst, hiszen akkor nem is volna
szksg prdikcira; elg volna a Biblia felolvassa;
- de nem jelenti a bibliai szveg egyszer krlrst sem, mert gy
mg az a szveg knnyen idegen s tvoli, teht alapjban vve rdektelen
dolog maradna szmunkra. A prdikci feladata ennl jval tbb;
- a prdiktor sajt szavaival akarja, sajt kortrsai eltt
rthetv tenni az egyhznak adott greteket s parancsokat. Nem mst, mint
azokat az greteket s azokat a parancsokat. Ebben rejlik ktttsge. A
prdikci teht Istentl rendelt, isteni greteket s parancsokat kzl
aktulis rsmagyarzat.
Nem vlik-e ebben a ktttsgben egyhangv prdiklsunk? Nem merl-e ki
hamarosan a mondanivalnk? Nem, st ppen ebben a ktttsgben nem. A
Szentrsban ugyanis a textusok megszmllhatatlan sokasga van s minden
textus ms. Mindeniknek van valami sajtos mondanivalja, annak ellenre,
hogy vgeredmnyben valamennyi a Szentrs egy mondanivaljt kzli. Minden
textus mgtt a teljes Szentrs ll s mindeniken t a teljes Szentrs
akar megszlalni.
Az rs egy mondanivalja megszmllhatatlan sokasg textusban
tkrzdik, ezrt a Biblia az igehirdet szmra kimerthetetlen,
kiprdiklhatatlan. Pl. a Ravasz Lszl sok szz prdikcijn nyoma sincs a
kimerltsgnek. -Thurneysen hasonlatval lve, a Biblia szvege olyan, mint
a fldgmb fellete. A szveg, mint ris burok, a kzponti mondanivalt
krlfogja, magba rejti. Midn egy textust vlasztunk, a gmb felletn
mintegy kijellnk magunknak egy parnyi krlhatrolt terletet. Az
rsmagyarzat azt teszi, hogy ezen a terleten lesunk, sunk mindaddig,
amg a kzpontig: Krisztusig el nem jutunk. Minden valamireval
prdikciban egy-egy ilyen kpalak rszt metsznk ki a Biblia glbuszbl
s azt mutatjuk fel a maga aktualitsban. Ha a “lesst” komolyan vesszk,
magunk is rjvnk, hogy nincs kt egyforma “kp” s a “kpok” szma
kimerthetetlen.
Ezt a ktttsget nevezzk ms szval: rshsgnek. A prdiktor midn
Krisztus parancsnak engedelmeskedve a ktttsget vllalja, vagyis tant
szolglatt az rs irnt val hsgben teljesti, egy nagy gretnek
rszese s hordozottja. Krisztus ugyanis a kldets parancshoz gretet is
kapcsolt: “n tiveletek vagyok minden napon, mind az idknek vgezetig.”
Krisztus maga van ott, jelenik meg a prdikciban Szentlelke ltal. Az
gretek elemlegetsben maga a meggrt aktualizldik: az emberi sz Isten
szava lesz. Praedicatio verbi Dei est verbum Dei.
De ht lehetsges ez a csoda? A gyarl emberi sz nem akadlya ennek a
kegyelemkzl isteni cselekmnynek? — Ez akkora nehzsgnek tnik, hogy a
ktked ember legtbbszr megkerli a feladatot, a rmai katolicizmusban s
a protestantizmusban egyarnt.
A rmai egyhz, noha egybknt tg teret enged a csodakultusznak, ezt a
csodt mellzi, ezen a ponton meghtrl. Nem is lp fel azzal az ignnyel,
hogy prdikcija Isten szava. Ott a prdikci csak tants, vallsoktats
felnttek szmra. Prdiklsuk klskppen is ehhez igazodik, midn a
“szentbeszdnek” nincs textusa, hanem csak tmja.
Protestns rszrl meg gy kerlik meg a feladatot, hogy a prdiktor
sajt egyni kegyessgnek h s eleven kifejezst akarja adni a
prdikciban. Klnsen a protestns modernizmusban
– rtve ezen a 18. s 19. szzad jellegzetes egyhzi megnyilvnulsait a
– prdiktor az ige helyett tbbnyire magt idzi s
magt hirdeti. Igaz, nerejbl nem is hirdethetn Isten szavt, hanem csak
a Szentllek segtsgvel, ha Isten Lelke munkl az igehirdetben s az
igehallgatban. Prdiklsunk azon fordul meg: tadjuk-e eszkzl magunkat
Isten Lelknek. A Llek mve vgeredmnyben az igehirdets. A Llek mve
pedig nem kln elemknt van a prdikciban az emberi szavak mellett, hanem
az emberi szavakat avatja Isten igjv. Ilyenkor, a Llek munkjnak
pillanatban az isteni s emberi sz egy. Krisztus ketts termszete
tkrzdik benne.
6.3 A prdikci a protestantizmusban s a katolicizmusban
- A prdikciban az emberi sz nem magtl rtetden, hanem isteni
csoda folytn vlik igv; akkor, amidn a Llek munkl mind a
prdiktorban, mind a hallgatban. A protestns modernizmus, vagyis az
utbbi kt vszzad halad irnyzata, nem akarja hinni ezt a csodt. Ktli,
hogy Isten mondhat s mond ma is valamit, teht neknk meghallgatni valnk
van Istennel val viszonyunkban.
Ebbl a hitetlensgbl kvetkezik a modern prdikci minden krtnete,
egsz ertlensge. A prdiktor hitetlensg folytn hanyagolja el az
rsszersget, az egyhznak adott gretek h elismtlst. Ktkedik az
Isten megszlalsban, ezrt ahelyett, hogy Istent hallgatn s az
zenett tolmcsoln, lptlkokkal hozakodik el.
Ezek az lptlkok nagyon sokflk. Ilyen pl. midn a prdiktor sajt
letnek esemnyeit, sajt vallsos lmnyeit hordja a szszkre s az ige
helyett nmagt prdiklja. Ilyen tovbb, amikor ugyancsak az ige
helyett a magyar trtnet vagy az egyhztrtnet esemnyeit magyarzza, vagy
pedig az jsgokbl sszeolvasott aktualitsokkal megy a szszkre. Az
effle kisiklsoknak klnsen az alkalmi istentiszteletek, az gynevezett
tms vasrnapok veszedelmes alkalmai. Oktber 31-n vagy nemzeti nnepeken
szokott a prdiktor leghamarabb megfeledkezni arrl, hogy minden
aktualitsnl aktulisabb maga az ige. Ha rszokik a prdiktor, hogy az ige
hsges szolglata helyett lptlkokat nyjtson a gylekezeteknek,
bekvetkezik a baj: a prdiktor belefrad a prdiklsba s a gylekezet is
a templomozsba.
A fradt prdiktor gy beszl: “Hogy lehet ma prdiklni, mikor oly nagy
a konkurencia? Annyi az ismeretterjeszt elads, felolvass, annyi szellemi
tpllkkal tmi az embereket a rdi, tv, a knyv, folyirat s napilap,
hogy ki kvncsi nrm? Ki kvncsi egy megriadt ember mondanivaljra?
Gondjaim kzepett nincs is elg idm felkszlni, textust exegetlni s
prdikcit rni. Aztn meg sok lehangol tapasztalat utn lelkesedjem s
sznokoljak, ha a vasrnapi harangsz templomba szlt? — Milyen baj az
nlunk, hogy minden a prdikcin, illetve a prdiktor szemlyn fordul
meg. Jzus ma bizonyra mskpp csinln. De ht neki, a kereszttl
eltekintve, knnyebb volt: csak hrom vig prdiklt, addig sem egy helyen.
Nekem meg, aki nem is hasonlthatom magam hozz, harminc vig kell
ugyanannak a gylekezetnek prdiklnom. Csoda-e, ha meguntam s a gylekezet
is rmunt? Kevesebb, meg rvidebb prdikci kellene, vagy minek is
egyltaln prdikci?”
A prdikci hallgatsba belefradt gylekezeti tag hasonlan beszl:
“Minek a prdikci, mi rtelme, mi ltatja? A templomon kvl klnb
szellemi tpllkot kapok. A pap vallsos lmnyei, gyefogyott trtnetei
nem rdekelnek, a napi esemnyekkel pedig a hrkzl szervek rvn eleget
foglalkozom. Minek egyltaln az egyhz, ha csak ennek a vilgnak tkrkpe,
ha csak vallsos lmnyeink s nzeteink kicserldsi helye? E nlkl igazn
meg lehet lenni.”
A fradt prdiktornak s a fradt gylekezetnek igaza van, ha
lptlkokrl van sz. Az lptlkok csak kimerlsre, fradtsgra s
csmrre vezetnek. Ezen a helyen semmifle lptlknak nincs rtelme. A
prdikcinak csak az esetben van ltjoga, ha abban maga Isten szl, ha
csakugyan az ige szolglata. Semmi ms, mint az ige btor s alzatos
szolglata. Ezzel szolglja a vilg javt.
Ha a prdikci az igt szolglja, akkor nem jelenthet r nzve
konkurencit a rdi, az irodalom s a napi sajt. Ha Isten hozznk intzett
szava hangzik fel benne, akkor rtelme van a templomnak, egyhznak. — Egy
gylekezetvel egytt l psztornak, mg a leghresebb rdi-prdiktor sem
jelenthet konkurencit. Annak a gylekezetnek gondjt s rmt mgis csak
ismeri jobban, teht jobban eltallja az ppen oda szl zenetet, mint a
rdi-prdiktor.
Az nmagt nyjt prdiktor, mg addig is, amg jnak hat, kptelen
jelensg. Midn nmagt prdiklja, sszecserli magt azzal, aki mr
nincs, t.i. a teremts eredeti embervel, s azzal aki majd csak
lesz, t.i. a kegyelem orszgnak embervel. Mert csak azok beszlhetnnek
kzvetlen istenlts alapjn Istenrl. De mi, megkegyelmezett bnsk, csak
kzvetve, rsmagyarzat formjban beszlhetnk. Az lptlkos prdiktor,
fggetlenl egyni llsfoglalstl, remnytelen eset: nem igehirdet.
- Az igehirdets trgyalsakor, nemcsak a ma is tovbb l
protestns modernizmussal, hanem a katolicizmussal is szembetalljuk
magunkat. — A rmai katolikus egyhz elsrenden nem az igehirdets, hanem a
skramentumok egyhza. A skramentumok jelentik itt a bnnel s halllal
szemben, a bns s haland ember szmra a canales gratiae-t, a vasa
medicinae-t. Az egyhz a skramentumokkal, mint termszetfeletti kegyelem
eszkzeivel l, st a skramentumok kiszolgltatsbl l. Ezek mellett a
prdikcinak alig marad valami helye. Br minden plbnosnak ktelessgknt
rjk el a vasrnaponknti prdikcit (amit vgeztethet a kplnnal is),
de azrt a mise teljes lehet prdikci nlkl is. Minden felszentelt pap,
teht nem csak a parochus, tartozik naponta mist celebrlni, hacsak
idleges diszpenzcija nincsen. Viszont valaki lelhet egy hossz papi
letet anlkl, hogy valaha is prdiklt volna, illetve prdiklna.
A reformlt egyhzakban msknt ll a helyzet. Itt az igehirdetst
kzponti helyrl, mg a legnagyobb bels romls idejn sem szortottk ki.
Lehet, hogy olykor csak a hagyomny vagy a megszoks ereje tartotta s nem az
eleven meggyzds, de megmaradt, s az r hv szolgi jra visszallthattk
s visszallthatjk eredeti rendeltetsbe. Lehet ismt Isten greteinek
megszlaltatsa. A rgi szavakon t most mihozznk is szlhat Isten. Mert az
igehirdetsben ilyen szemlyi aktus megy vgbe: Isten az igben szl, az
ember pedig hallgatja s hittel befogadja az igt. Mintegy nven szlt
minket Isten. A reformlt egyhzak ppen az igehirdets ilyen szemlyes
jellegben, ennek a szemlyes jellegnek felismersben klnbznek a rmai
egyhztl. A rmai egyhzban, mint skramentlis egyhzban ugyanis nem ez a
szemlyes viszony a fontos, az isteni n-nek az emberi te-vel val kzvetlen
kapcsolata, hanem egy misztikus oki-okozati kapcsolat, mondhatni fizikai
viszony. A skramentumok rvn dologias befolys rvnyesl az egyhzban,
mert szerintk a skramentumok ex opere operatio hatnak, vagyis szinte mr
fggetlenl az isteni dntstl s az emberi hittl.
A reformtorok ezzel szemben nem dologi kapcsolatrl, hanem szemlyes
tallkozsrl tudtak, mely a hirdetett igben megy vgbe. Mgsem mellztk a
skramentumokat, mint ahogy a rmai katolikusok mellztk a prdikcit.
Teht nem estek az ellenkez vgletbe.
Tagadtk ugyan, hogy egyedl a skramentum fontos, de a prdikci
kizrlagos hangslyozstl is vakodtak. Mg csak azt sem tantottk, hogy
mindkett egyformn fontos, hanem fontos a prdikci, a skramentumokkal
egytt. Vagyis az ige az els s els is marad, gy csatlakozik hozz a
skramentum. Magnl Jzusnl is ez a sorrend. Nem azt mondja: “Az g s a
fld elmlnak, de az n skramentumaim semmikppen el nem mlnak”, hanem:
“az n beszdeim el nem mlnak”. (Lk 21,33) — Nem reformtori kitalls a
hirdetett ige rtkelse, hanem a Bibliban kifejezett rtkels
felismerse, tlse s megvallsa. Ezt mondja Klvin a prdikcirl: anima
ecclesiae (Inst. IV. 12. 1.) s ezrt r gy rla: mater ex qua nos Deus
generat (Gal. kom.). Ezrt a prdikci a gylekezeti let lthat
kzppontja. (v.. Inst. IV. 1. 5-6.)
6.4 A prdikci s a dogmatika
A prdikci mgis emberi dolog. Mint emberi cselekmny, korntsem
tvedsmentes s vitn fell ll, korntsem rinthetetlen tabu. Felvethet
vele szemben a kritikai krds s felelssgre vonhat. De nem azrt, hogy
valamely kor tudomnyos kvetelmnynek, zlsnek vagy valamely np s
llam rdekeinek megfelel-e, hanem hogy sajt rendeltetsnek, az
igehirdets kvetelmnynek megfelel-e. — Ha valami ms felelssget
vllal, elrulja az egyhzat, illetve az egyhz Urt: Krisztust, akinek
egyedl tartozik felelssggel. Az egyhz reformtori meghatrozsban ez az
egyetlen felelssg fejezdik ki a kvetkezkppen: Ecclesia est in qua
evangelium recte (=pure) docetur et recte administrantur sacramenta. Ehhez a
ktszeresen is hangslyozott recte-hez van odaktve az egyhz lte.
A recte docetur a dogmatika gondja s problmja is. A dogmatika rll
munkjra annl nagyobb a szksg, minl inkbb hamis ignyeket tmasztanak
az igehirdetssel szemben. Ez pedig gyakran addik. A vilgban ugyanis
mindenkor vannak uralmon lvk s ellenzkiek, haladk s maradiak,
forradalmrok s konzervatvok. Ezek — elfordul — eszkzl akarjk
hasznlni s a maguk klcsnhatsba akarjk bevonni az igehirdetst is. Igen
knnyen az ellenttes ignyek malomkvei kz kerlhet az igehirdets. gy
szlettek meg pl. a rossz emlk hbors prdikcik. Fokozza a nehzsget,
hogy nemcsak mi vagyunk a vilgban, hanem bennnk is ott van a vilg, a maga
ellentteivel. Amint az egyik hamis ignyt elhrtottuk, lehet, hogy mris a
msik karjaiba kerltnk. Ez a lehetsg csak fokozza a vigyzs szksgt.
Ha nem vagyunk elg berek, elaltatjuk vagy kikapcsoljuk a dogmatikai
ellenrzst, gy vlhat irnyadv szmunkra a vilg, hogy szre sem
vesszk. Az igt teht szndkunk ellenre is valami vilgi rdek
szolglatba llthatjuk.
A prdiktor gy szabadulhat meg a vilg ellenttes ignyeitl, ha
felismeri, rzi s vllalja az egyetlen ignyt: az igehirdets ignyt.
Viszont, ha el tudja hrtani a hamis ignyeket magtl, akkor vlik getv
az egyetlen igny, hogy a prdikci igehirdets legyen. Ez a prftai
btorsg titka. (Pl. Jer 1,17; m 3,8.) Az, amit most az igehirdet
btorsgrl mondottunk, rvnyes az egsz egyhzra, a reformtori
egyhz-meghatrozs rtelmben. Az egyhznak egyedl Istent kell flnie s a
vilgtl sosem szabad flnie. Mert csak ha Istent igazn fli, akkor lesz
btorsga arra, hogy a vilgot ne flje s a vilg hamis ignyeivel szemben
az igehirdets tisztasgt megrizze. Mondanivalja nem vlik gynevezett
steril igehirdetss, hiszen Isten hatrozott ignye szlal meg az igben.
Eligazt nemcsak az egynre, hanem a vilgra nzve is, kzelebbrl Isten
embernek vilgbeli forgoldsra.
Tudjuk, az imdsg a vgs eszkz, melyben a prdiktor igazi
felelssgtudata megoldst, illetve megnyugvst tallhat. De az imdsg
eltt ott van (az imdsgtl nem fggetlentett) munka, az si jelmondat
rtelmben: ora et labora. Estnkben a munka teolgiai eszmldst,
teolgiai kritikt jelent. A teolgia kritikai munkja a prdikcival
kapcsolatban: korrekci. Teht nem akci, nem is reakci, hanem korrekci.
rkdik a prdikci tisztasgn. Azonban a teolgia is emberi munka s nem
kezeskedhetik az igehirdets tisztasgrt. De igyekszik a prdiklst
megtisztogatni s tisztasgt megrizni.
Kt vglettl kell itt vakodnunk: a kishitsgtl s az emberi
biztonsgtl. A kishitsg azt mondja, hiba minden erfeszts, hiszen a
prdikcit a gyarlsgoktl gysem tudjuk megtiszttani. De ht az orvos
sem tudja a betegsgeket teljesen kiirtani a vilgbl, mgis szksg van
orvosra. Nem kevsb szksges a teolgia, mg akkor is, ha csak rszleges
eredmnyeket rhet el. — A msik vglet, az emberi biztonsg meg abban
nyilvnul, hogy hitbeli dntseinket, llsfoglalsainkat kritikn fell
llnak tekintjk, s gy vljk, nem kell tovbb teolgiai ellenrzs.
Vgzetes dolog lenne, ha az egyhz tl biztos abban, hogy forgoldsban a
recte docetur csakugyan rvnyesl, s ebben a tudatban a teolgit mellzn,
vagy csak nhny teolgiai tanr magngyv tenn. Minl inkbb megnehezl
az egyhz helyzete a vilgban, annl inkbb szksges, hogy az egyhz
folytonos nvizsglatot tartson, igazi feladatra eszmldjk, vagyis
teolgiai munkt vgezzen.
A teolgiai munka, kivlt azon bell a dogmatika krdezst jelent. Krdi,
hogyan beszlt tegnap az egyhz Isten dolgairl s hogyan kell holnap
beszlnie. Megvizsglja a prdikci szavait, szoksos szhasznlatt:
mennyiben felel meg a clnak, a hirdetsre vr ige rtelmnek? Ilyen
vonatkozsban az igehirdets a dogmatika trgya. — Teht a dogmatika az
egyes prdikcik elemzsvel s brlatval foglalkozik? Csak alkalmilag,
de nem programszeren. Nem is gyzn darabonkint az egsz tegnapi
igehirdetst tvizsglni. Csak kis hnyadval vgezhetne. Segtsget nyjt
azonban a tegnapi dogmatikai munkssg, amelyik rszint kritikailag
felmrte, rszint ltalnossgban tkrzi a tegnapi igehirdetst. Annak
eredmnyeire tmaszkodva, a mai dogmatika kritikailag beszlhet arrl,
milyen legyen a holnapi igehirdets.
A dogmatika trgya teht az igehirdets. Nem szabad azonban felednnk,
hogy ez a ttel megfordthatatlan: az igehirdetsnek viszont nem trgya a
dogmatika. Ezrt semmifle dogmatiknak egyetlen fejezete sem szszkre
val, mg npszerstett alakban sem.
Hogy mit prdikljunk, arra nem a dogmatika, hanem a Biblia ad
feleletet. Egy textust hirdessnk, de nem kiszaktottan, hanem a Biblia
egszvel val sszefggsben, gy amint az a textus aktuliss vlik az
adott viszonyok kztt l gylekezet, egy bizonyos gylekezet szmra. A
dogmatika csak rvezet a helyes alkalmazsra, az alkalmazsban val igazi
btorsgra s igazi vigyzsra, tartzkodsra. Mindssze szempontokat s
tbaigaztst ad, tjkoztat a vgletek kztt. Megmutatja mi az, amit
minden krlmnyek kztt meg kell mondani, de azt is, amit semmi
krlmnyek kztt sem szabad kimondani, mert az elbbinek elhallgatsa,
vagy az utbbinak kimondsa, egyformn Krisztus elrulsa volna.
Olyan teht a dogmatikai munka, mint a korlt a meredek szln: a
lezuhanstl vd, vagy legalbb igyekszik vdeni. De mert nemcsak a
prdikci igehirdets, hanem a prdikci mellett ott van a “lthat ige”,
a skramentum is, st az egyhzi let gynevezett felelget elemei szintn
vlhatnak igehirdetss, azrt azok is a dogmatika hatskrbe tartoznak. A
bibliafordts, az gendsknyv szerkesztse, a zsoltrrevzi, a
konfirmcis kt, az egyhzi trvnyknyv stb. dogmatikai problma is, noha
errl gyakran el szoktak feledkezni.
sszegezve a mondottakat: a dogmatika trgya ltalban mindaz, ami a
prdikci trgya, csakhogy nem direkt, hanem indirekt rtelemben. A
prdikci pl. azt hirdeti: “A te bneid megbocsttatnak.” A dogmatika pedig
ilyen fogalmazsban foglalkozik ugyanezzel a krdssel: “Az ember bnei
megbocsttatnak.” — Mirt kell ilyen megklnbztetst csinlnunk? Azrt,
mert az igehirdets a kzvetlen isteni parancs megszlalsa, a dogmatika pedig
azt vizsglja, milyen krlmnyek vagy hatrok kztt akar rvnyeslni ez az
isteni parancs. Vizsglnia kell, mert az isteni parancs meghirdetje gyarl,
tveteg ember.
De az is kitnt a mondottakbl, hogy a dogmatika csak msodlagos
jelensg a prdikci mellett. A prdikci Istenbl s a hitbl indul ki, a
dogmatika pedig a prdikci tnybl. Nem is adhat magasabb rend
hitismeretet, mint a prdikci. A dogmatikus nem tudhat hit tekintetben
“tbbet”, mint a legegyszerbb hiv, aki befogadja a prdikcit s lelki
plsre olvasgatja a Biblit. A dogmatikus teht korntsem ura s brja
az isteni kijelentsnek. Nem uralkodhat az egyhzban sem, hanem csak
szolglhat. Tudomnya nem ncl tudomnyoskods, hanem alzatos s ppen
alzatos voltban nlklzhetetlen szolglat.
|