5. A dogmatika helye
Hrom szba foglalhat a felelet: az egyhzban, a hitben s az
imdsgban.
5.1 Az egyhzban
A dogmatikai munkssg nem az egyhz munkja mellett vagy azon kvl van,
hanem szervesen beletartozik az egyhz munkjba. A dogmatika az egyhz
egyik letmegnyilvnulsa, eklzsilis funkci. Mint ltalban a
teolginak, termszetesen a teolgia gerincnek, a dogmatiknak is talaja
az egyhz. Gerinc abban az rtelemben, hogy az exegetikai eredmnyeken
alapszik s tvezet a praktika teolgia szolglataiba. De gerinc azrt is,
mert egsz teolgiai magatartsunkat meghatrozza.
A dogmatiknak az egyhzon kvl nincs lettere. Nem azrt, mintha
ttelei s egsz felptse logikai szempontbl nem volna rvnyes. Okfejtse
rvnyes lehet brhol. Barth Dogmatikjt pl. mint rdekes filozfit vagy
ideolgit tanulmnyozza az ateista Lukcs Gyrgy s sok mvelt japn. (L.
Junge Kirche, 1960. 347. l.) Teht az a hiten kvl sem rtelmetlen. De
tantsnak ltet alapjt: az isteni kijelentst csak az egyhzban fogadjk
be, mert hittel ragadhat meg. Az egyhzon kvlll teolgia, logikus
felptse, mdszeressge ellenre is voltakppen trgytalan s mint
teolgia, fejldskpessgt, igazi rtelmt s ltjogt veszti. A dogmatika
az egsz teolgival egyben, egyhzi tudomny.
Mi teht kzelebbrl a dogmatika trgya? Nem “fnt” kell keresnnk, mert
nem az rzkfeletti vagy termszetfeletti vilg metafizikja. Nem is “lent”
kell keresnnk, mert nem a termszet s trtnet vilgt tfog ismeret. Nem
is Isten “maga” nem az Isten nmagban val megismerse, teht nem valami
Istenontolgia (=lttan), amely gy prblja lerni Istent, mint ahogy a
termszetrajz az llnyeket lerja. — E hromszoros nem utn vegyk az
igent. A dogmatika: a velnk tallkoz Isten velnk val trtnete. A dolog
termszete szerint annyiban velnk is foglalkozik, amennyiben Isten, velnk
emberekkel cselekszik s cselekedni is akar.
5.2 A hitben
A dogmatika az isteni kijelentsre vonatkozik, ezrt a dogmatikai
munkssg elfelttele a hit. A dogmatika aktulis, szemlyes jelleg, egsz
letnket tfog, egzisztencilis ismeret, mgpedig nemcsak eredetben,
hanem vgbemenetelben is. Nem csupn hitbl ered, hanem hitben val tuds.
Ebben a tudatban mondottk a rgiek, Anselmus s msok: Credo ut intelligam.
A credo itt nemcsak kiinduls a megismershez, megrtshez, az
intelligere-hez, hanem annak maradand tere. Az intelligere teht nem egy
msodik aktus a credo mellett, hanem abban s azzal egytt megy vgbe.
Ez azt teszi: a dogmatika trgya lnyegben vve nem elmlet, nem trgyi
ismeret, nem tan, szval nem credenda, hanem credendus, azaz Isten maga,
amint adja magt a kijelentsben, a hit szmra. — Erre azt lehetne
mondani: De ht a dogmatika tnylegesen mgis csak tanokkal, az
thagyomnyozott vezredes mlt dogmkkal foglalkozik! Valban azokkal, de
nem nmagukrt, hanem azrt, hogy az Isten ltal, a kijelentsben
most adomnyozott hitismeretet megragadjuk.
Mr ennyibl is kitnik a dogmatikai munkssg nehzsge. Ha nehzsgrl
van sz, ne arra gondoljunk, hogy a dogmatiknak, mint ltalban a
tudomnyoknak, kln szaknyelve van, teletzdelve szokatlan s sajtos
kifejezsekkel. De ht, mint minden nyelv, ez is elsajtthat; elsajttsa
csak szorgalom s gyakorlat krdse. — A nehzsg nem is abban ll, hogy a
dogmatikt kzel ktezer ve mvelik mr s ez a roppant terjedelm
szakirodalom alig ttekinthet. ttekintse valban szorgos munkt kvn, de
ezt a munkt megknnytik j trtneti sszefoglalsok s
szveggyjtemnyek. Az emltett nehzsgek teht csak technikai termszetek
s a tulajdonkppeni nehzsg ezeken tl kezddik.
Mint lttuk, a dogmatika Isten aktulis kijelentsn alapul. Nos, a
dogmatikai munkssg igazi nehzsge abban rejlik, hogy Isten kijelentse
nem ll hatalmunkban, de nem ll rendelkezsnkre az az eszkz sem, amellyel
ezt a “trgyat”, az isteni kijelentst megkzelthetnk. Ti. nem ll
rendelkezsnkre a hit sem. A “trgy” teht alkalmatlan mai fogalmak szerint
“tudomnyos” feldolgozsra, az eszkz meg termszetnl fogva “elgtelen” a
feldolgozs lehetv ttelre. Az l Istenrl beszlni embereknek, emberi
szval roppant nehz. Kant ismeretelmleti megllaptsai ezt mr vilgosan
kimutattk.
Ezrt rtsk meg azt az irtzst, amit manapsg a dogmatikval szemben
tapasztalhatunk. A vilg helyes sztnnel a dogmatikban emberi tlkapst,
elbizakodottsgot, vakmersget lt vagy legalbbis sejt. (Tamsi bele gy
hrtja el, mikor szerzetesnek invitljk: “A tls vilgrl n is tudok
annyit, mint maguk, csak ezt a vilgot kell, hogy kitanuljam!”)
5.3 Az imdsgban
Nem volt az egyhznak egyetlen nagy teolgusa sem, akit a dogmatikai
munkssg nehzsge imra ne knyszertett volna. Megreztek valamit az
emberi tlkaps ksrtsbl. Aquini Tams ezrt rt knyrgst summja
lre, krve a knyrl Isten oltalmt s segtsgt. Petrus Lombardus
hres Sententiit az zvegyasszony kt fillrjhez hasonltotta, meg az
irgalmas samaritnus kt dnrjhoz, amit azzal az grettel adott t a
vendglsnek, hogy a kltsgtbbletet idvel majd ptolni fogja. Bonaventura
rszrl sem res szbeszd volt, midn “a mi tudomnyocsknk nyomorsgos
morzsirl” beszlt. Klvin is szksgt rezte, hogy egyre ismt a soli Deo
glorira emlkeztesse a hit titkaival foglalkozt.
A dogmatikai munkssg helye vgs fokon: az imdsg. Hlaads Isten
szavrt, az ige megszlalsrt s knyrgs a tovbbi tmutatsrt. Ennek
az imdsgos lelkletnek kell thatnia az egsz dogmatikt, hogy mentve
legyen az emberi tlkaps, az elbizakodottsg, a dogmatizmus llkod
veszedelmtl.
Az igazi nehzsg lttn addik a krds: Ha ennyire nehz az l Isten
dolgairl beszlni, mrt erltetjk a dolgot?
– Mr emltettk a tmad hitetlensget s a herezist, mint a dogmk
megfogalmazsnak trtneti okt. Most e negatv ok mellett nevezzk meg a
pozitv okot is: a prdikcit.
|