4. Dogma, dogmatizmus, dogmatika
4. Dogma, dogmatizmus, dogmatika
4.1 A szhasznlatrl
A dogma grg sz; ktfle jelentse van: politikai s blcseleti. Csak
ksbb, az egyhzi szhasznlatban vlt teolgiai fogalomm.
Politikai rtelemben a dogma sz a felsbbsg parancst, rendelett,
hatrozatt vagy dntst jelenti. Latinul: decretum, edictum. — A grg
blcselk pedig olyan alapigazsgokat neveztek dogmknak, amelyek nem
szorultak bizonytsra, mert magtl rtetdtek s minden tovbbi okoskods
kiindul pontjul szolgltak. Ilyen tudomnyos alapttel vagy axima pl. a
matematikban: 22=4, a logikban a=a stb. A vilgi szhasznlatbl kellett
kiindulnunk, mert ez kihatott a ksbbi egyhzi szhasznlatra is.
Mr az szvetsg grg fordtsban tallkozunk a dogma szval,
mindannyiszor politikai rtelemben. A sz ksbbi szerept tekintve meglep,
hogy az jszvetsgben arnylag ritkn fordul el, mindssze tszr. Kt
helyen csszri parancsot jelent, teht politikai rtelm (Lk 2,1; Csel
17,7). Pl apostol ugyancsak kt zben, a zsid trvnyt jelli vele s
szembelltja a farizeusi trvnyeskedst az evangliummal (Ef 2,15; Kol
2,14). Vgl van egy hely: Csel 16,4, ahol a szentr a jeruzslemi zsinat
hatrozatt (Csel 15,28k.) nevezi dogmnak. Ez nyitja meg az egyhzi
szhasznlat tjt. Mr az skeresztynsg ta a dogmkon ltalban zsinati
vgzseket, hittteleket rtenek. Kialakult a kztudat, hogy a dogma, mint a
keresztyn hit igazsgt szavakba foglal ttel, tiszteletet rdemel s a
szent dolgok krbe tartozik. Ezen a helyzeten csak az jkor vilgias
gondolkozsa prblt vltoztatni: megtpzta a dogmk kr kpzelt
dicsfnyt.
4.2 A dogmatizmuss torzuls
A dogma a felvilgosods kora ta, olykor mg egyhzi krkben is rossz
hangzs, pejoratv rtelm szv lett, tvzdtt a dogmatizmus fogalmval.
Merev tanokhoz, sdi elvekhez s kpzetekhez val makacs ragaszkodst
rtenek rajta, tekintet nlkl az let tnyeire, a tudomnyos haladsra,
egyszval: a valsgra. A dogmatizmus teht kritiktlan gondolkozs, amely a
tekintlyelv alapjn ellenrizhetetlen lltsokra, megkvesedett, idejt
mlt, vltozatlan formulkra, dogmkra (tmaszkodik. Maradisgban minden
jnak s jnak kerkktje, teljesen irrelis jelensg.
Vigyzzunk ezekkel a ma meglehetsen kzkelet s velnk szemben
kihegyezett formulkkal. Lehet dogmatizmus az is, ami nagyon haladnak
ltszik. Descartes, Spinoza, Leibnitz pl. nagyon halad volt, de az emberi
elme teljestkpessgnek tlrtkelsvel dogmatizmusba esett. Aztn meg
minden vilgnzet, minden ideolgia, a dolog termszetnl fogva
dogmatizmust rejt. Valamilyen elvre eskszik. Mennl kvetkezetesebben s
eltkltebben rvnyesti alapelvt, annl inkbb kitkznek rajta a
dogmatizmus vonsai: trelmetlen, erszakos, kegyetlen. Platn llama a
riaszt plda, hogy az idealizmus is milyen embertelensgbe veszhet. Nem ok
nlkl kzd a marxizmus sem a dogmatizmus veszedelme ellen.
4.3 A dogmatizmustl val mentessg
Hangslyozzuk, a dogmatika, lnyege szerint, sokkal mentesebb a
dogmatizmustl, mint brmely vilgnzet. A dogmatizmus ugyanis
- nem valamely elv krl jegecesedik ki, mint a vilgnzetek, hanem
egy pratlanul sznes s gazdag egynisg: Jzus Krisztus ll a
kzpontjban.
- Jzus Krisztus nem valami elvben vagy elvrendszerben addik, hanem
az Isten s az ember egymsba fond, kimerthetetlen trtnetben, az
dvtrtnetben van elttnk.
- Ebbe a trtnetbe mi magunk is beletartozunk, mint Krisztus-kvetk. A
keresztynsg teht elsrenden nem tan, hanem let, a Krisztus kvets
gyakorlata. A tants, a dogma csak a Krisztus-kvets trtneti
sszefggseit, rtelmt tudatostja.
Krdezhetnk: hol van az az elv, amely mondanivaljnak gazdagsgban s
elevensgben Jzus Krisztus szemlyisgvel versenyezhetnk? Hol van az az
elv, amelynek hitelessge, valsgtartalma egyltaln megkzelthetn az
dvtrtnet meglt valsgt?
– De ht akkor, hogy kvetkezhetett be az az nellentmonds, hogy mgis
ppen az egyhz dogmatikai munkssgrl mintzhattk meg a dogmatizmus
fogalmt? A vlasz rviden ez: azrt, mert az egyhz a hitet flrertve,
elvrendszert, ideolgit csinlt a Krisztus-kvetsbl. A “tiszta tan”
fontosabb vlt a gymlcsterm hitnl, amit eredetileg szolglni akart.
St, gyakran ncll torzult a dogmk igaznak-tartsa. Ehhez jrult aztn a
kiknyszerts, a knyszer mozzanata.
4.4 Az ideolgiai bets
Ennek a folyamatnak kls s bels oka volt, nevezetesen egyfell a
pogny blcselk tmadsainak kivdse, msfell a herezis ellen megindult
bels kzdelem.
Az els szzadok apologti a pogny blcselk dogmival szembelltottk
a keresztyn dogmkat, mintha ez is olyasmi volna, csak jobb kidolgozsban.
Justinus pl. mint a legtkletesebb filozfit magasztalta a
keresztynsget. Elfeledtk, hogy Isten gondolatai nem a mi gondolataink.
st az gondolatai a mienkhez viszonytva botrnkozst vltanak ki s
bolondsgnak ltszanak. Az apologtk s utdaik, mit sem sejt
jhiszemsggel, akaratlanul is elksztettk a gnzist. A hitigazsgot
szigazsgg, filozfiai elvv, vilgnzett, ideolgiv proltk. Ms
szval mondva: a hitigazsgot sajtos termszetbl kivetkztettk,
megszegnytettk s elertlentettk. A hitigazsgot nmagban vettk s
elfeledkeztek l kzpontjrl, ltet erejrl, urrl: a Jzus
Krisztusrl. Ilyen krlmnyek kztt aztn a dogmatizmus a dogmatika
eredend betegsgv vlt.
A kls tmads mellett a bels veszedelem: a herezis a dogmatizmus
kivlt oka. A herezis a keresztyn hit olyan alakja, amely formailag
tagadhatatlanul keresztyn, Jzusrl, egyhzrl, dvrl beszl, de nem tudja
vagy nem akarja megrteni azt a hittartalmat, ami a keresztyn formkban
van. A velnk kzs formkat gy magyarzza, hogy azt csak a hittel szemben
val ellentmondsnak tekinthetjk. Pedig a herezis, eredett tekintve nem
okvetlenl rossz. Felfedez s kiemel egy elfelejtett bibliai igazsgot, de
aztn azt a Biblia tbbi mondanivaljtl fggetlenl vagy azok ellenre
rvnyesti. Mg az bredsi mozgalmaknak is ksrtse lehet, hogy pl. a
megtrst, Krisztus vrt egyoldalan hangslyozza; a felfedezs rmben
ms igazsgot elhanyagol.
A herezisben rejl egyoldalsg s nkny az egyhzat vdekezsre
knyszerti: a vits krdsek dogmatikai tisztzsra. Az gyvd prs
gyekbl l, a br a tolvajbl, a katona az imperialistkbl, a dogmatikus
meg a herezisekbl? Igen, mgpedig abban az rtelemben, hogy ott lappang
valami a herezisbl a mindenkori egyhz letben, kivlt az igehirdetsben.
A vits krdsek dogmatikai tisztzsa azonban mg nem szksgkppen
dogmatizmus. Hogy lett akkor a herezis a dogmatizmus kivltjv?
4.5 A dogmaknyszer valsgos s ltszlagos
esetei
A herezissel szemben val vdekezs nem egyszer elkeseredett kzdelmekre
vezetett. Ezek rvn tapadt a dogma sz kznapi rtelmezshez a knyszer s
a kiknyszerts kpzete. Ez aztn eleve gyanss teszi a dogmt sokak
szmra. Klnsen a felvilgosods hnytorgatta az idejtmlt
dogmaknyszert, nyilvnval agitcis clzattal. Az rkltt tekintlyek
nygbl val felszabadulst akarta vele szemlltetni s npszersteni. Mi
ennek a dogmaellenes agitcinak a trtneti alapja?
Midn a keresztynsg a Rmai Birodalom llamegyhzv lett, a dogma
egyszerre kzggy vlt s az llami hatalom jogi vdelme al kerlt. A
heretikust az llam ldzte s bntette. Volt korbban is
dogmaktelezettsg, de nem jogi rtelemben. A jogi rtelemben vett
dogmaknyszer nem valami seredeti jelensg, hanem csupn konstantini
koncepci, az llamegyhzi rendszer velejrja. Csak a 4. szzadtl kezdve
gyakoroltk, s bizonyos fenntartsokkal a II. Helvt hitvalls 30.
cikkelyben is ott van a nyoma. A jogi kiknyszerts vezetett az inkvizci
borzalmaira is. Mint Madch Tankrdje mondta: “Csatra szlltam szent eszmk
utn. s talltam tkot, hitvny felfogsban; Isten dicsre embert ldoznak.
s az ember korcs volt eszmmet betltni.” Az inkvizciban — brki kvette
is el — szgyenletes valsg a dogmaknyszer.
De mg ez sem valami pldtlan dolog s korntsem keresztyn specialits.
A vilg is lt vele; ppen a felvilgosods kora a maga terletn is
gyakorolta. Robespierre pl. fejvel fizetett, mert szembefordult a
forradalom valamelyik elvvel. Pedig itt nem is isteni kijelentsrl volt
sz, hanem forradalmi ideolgirl. Nem is egyetlen esete ez a politikai
herezis vres ldztetsnek. s mentheti-e a dogmatizmust, ha a hangoztatott
elvek gyakorta csak a nyers hatalomvgy leleplezsre szolgltak?
A dogma fogalmban termszetesen benne van, hogy az igazsg erejvel
ktelez. De ez mg nem jelent kls knyszert, erszakos kiknyszertst. Ha
valaki a keresztyn egyhz tagja akar lenni, nknt vllalja a dogmt. Ez a
“knyszernek” csak nagyon ltszlagos esete. Formai szempontbl nzve,
olyasfle, mint ha valaki filozfus akar lenni, kteleznek ismeri el a
gondolkozs trvnyt: a logikt, vagy ha matematikus akar lenni, akkor az
egyszeregyet. Ktelez teht, de nem kiknyszerthet. — Mi ez a keresztyn
igazsg?
Mr amikor az apostolok hirdetni kezdtk az evangliumot, tantsaiknak
volt valami sajtos, jellemz vonsa, ami megklnbztette ket a zsidktl
s pognyoktl. ppen ezrt keltett tantsuk botrnkozst s
ellensgeskedst. A szeretet gyakorlsa, a feddhetetlen let srgetse mg
nem vltott volna ki elkeseredett ldzst. Az letket forml hitkrt
ldztk ket. Tantsaikban a pratlan s sajtos az a vallsttel, hogy a
megfesztett s feltmadott Jzus Krisztus az l Isten ama Fia. Ez pedig
mr hitttel, vagyis “dogma”. Ennek folytn vltak kln s lettek harmadik
nemzetsgg a zsidk s pognyok mellett. Azokat vettk magok kz, akik az
apostoli tantsnak hittek s hitkrl vallst tettek. gy kvettk Krisztus
meghagyst: a misszii parancsot. Az skeresztyn gylekezet nem valami
hittartalom (”hitelvek”) nlkl val jtkonysgi trsulat, filantropikus
egylet volt. Ma is a keresztyn addig keresztyn, amg ezt a Krisztus-hitet
vallja, nemcsak szban, hanem tettben is.
A dogmatizmus sokg krdsnek trgyalsa sorn tisztzdott a dogma
nhny fogalmi jegye. sszefoglalsul szedjk most ujjhegyre ezeket a
jegyeket:
- A dogma hitttelt fogalmaz meg, nem pedig valami emberi eszmt.
Mgis sorsv lett a dogma sz filozfiai hasznlata. Ennek nyomn
elvrendszert, vilgnzetet, ideolgit csinltak a dogmkbl, ez pedig mr
dogmatizmus.
- A dogma mindenkor a hitetlensggel szemben vallja meg a hitet. A
tvelygssel vagy herezissel szemben a biztosabb s teljesebb igazsgot,
amint ppen a szksg hozza. Ebben a vonatkozsban meg a dogma sorsv lett
a sz politikai hasznlata, amivel egytt jrt a jogi kiknyszerts, vagyis
egy elv vagy elvrendszer ktelezv ttele, kritiktlan elfogadtatsa, ms
szval: a dogmatizmus.
- A dogma megfogalmazsa nem egyni vllalkozs, hanem a kzssg
dolga. Nem a teolgiai professzor, nem a pspk alkot dogmkat, hanem a
zsinat. A hitbeli dnts az egsz egyhz kzs gye. Mgsem a “tbbsg
dnt”, hanem az igazsg, hiszen gynevezett “rablzsinat” is volt. A dogma
sz hasznlata a felsorolt pontok hatrolta rtelemben vlt ltalnoss az
egyhzban.
4.6 A dogmatikrl ltalban
A dogma szbl ered a dogmatika elnevezse. Dogmatiknak szoktk nevezni
azt a tudomnyt, mely a dogmkat rendszeresen eladja s magyarzza.
Dogmatikai munkssg az els szzadok ta folyt az egyhzban, maga az
elnevezs azonban viszonylag ksi kelet. Reinhart alkalmazta elszr
Synopsis theologiae dogmaticae cm, 1659-ben megjelent mvben. Ugyanezt a
tudomnyt Origenes mg archai-nak (=principia) nevezte (Peri archon) , a
kzpkor nagy skolasztikusai meg — Aquini Tams, Petrus Lombardus s msok
– a sententiae, summa sententiarum, vagy summa theologiae elnevezst
hasznltak. A reformtoroknl pedig az institutio vagy a loci nvvel
tallkozunk. Utbbival Melanchton jellte az 1521-ben megjelent dogmatikai
mvt, az els protestns dogmatikt, mely a Rmai levl gondolatmenete
nyomn halad s a levl tantst, lpsrl-lpsre bizonyt erej bibliai
lkuszokkal tmasztja al s a felsorakoztatott lkuszok kapcsn magyarz. A
mi Szegedi Kis Istvnunk is Melanchton nyomn adja nagy mve cmt:
Theologiae sincere loci communes de Deo et homine: a m 1585-1608-ig t
kiadst rt s ma is idzik.
A 17. szzad msodik feltl kezdve aztn a dogmatika elnevezs vlt
ltalnoss, egszen Schleiermacherig, aki j elnevezst honostott meg. Az
ltala vghezvitt teolgiai fordulatnak megfelelen, a dogmatikt hittannak
nevezte (Glaubenslehre). Hangslyozta vele az egsz irnyra jellemz
szubjektivizmust. Ma jra a dogmatika megjells az ltalnos.
|