3. Teolgia a hitveszts korban
3. Teolgia a hitveszts korban
3.1 A corpus christianum szerepe
A teolgia jelenlegi helyzett az elzmnyekbl rthetjk meg. A szlak
az gynevezett konstantini fordulatig vezetnek vissza. Nagy Konstantin
(280-337) az egyeduralomrt folytatott harcok idejn, j politikai rzkkel
a korbban ldztt keresztynsg prtjra llt, azt az elismert valls
rangjra emelte (313), majd Nagy Theodosius llamvallss tette (380). Az
egyhz az j szerepben igehirdetse gymlcst, a h sfr tbbre bzatst
ltta. Ha a vilg vgre hivatalosan elismerte s nneplyesen
kinyilatkoztatta, hogy Krisztust urnak tartja, mirt ne adhatna a vilg Ura
rszt ebbl a hatalombl az ldztetsek idejn hven megll egyhznak?
Hiszen a hatalmat nem uralomra, hanem szolglatra akarja hasznlni. Ez volt
az j helyzetben a teolgiai alap.
Az egyhz teht j lelkiismerettel lpett a hitelt vesztett pognysg
helybe s vllalta az akkori vilgot tfog Rmai Birodalomban az
llamvalls szerept. Vllalta nemcsak a fnyes kzleti szerepet, hanem a
velejr munkt: a kzlet keresztyn szellem tnevelst s irnytst. A
nagyszer lehetsgeket gr, de roppant arny feladatnak megfelelen
ptette ki egyhzszervezett s iskolarendszert. Ez volt a keresztyn
kultra biztat hajnala.
Az llam s az egyhz gy ismerte fel klcsns egymsra utaltsgt s
egymsban a szvetsgest. Megtrtnt a kett egyeslse: egyhz s llam,
gylekezet s np egytt alkotta az gynevezett corpus christianumot. Az
akkor ismert vilg egyetlen testnek vallotta magt s ezt az egysget
Krisztusban tallta meg. A corpus christianum egysge ktsgtelenl
titokzatos, megfoghatatlan s lnyegben vve lthatatlan egysg volt,
mindazonltal igen hatsos. Hatsa nyilvnval, foghat s lthat tnyekben
mutatkozott. Az Isten kegyelmbl val uralkod rex et sacerdos volt egy
szemlyben. Lelkiismerett ppgy, mint az alattvalkt a corpus christianum
vezette s rizte. Az alattvalk Isten akaratbl engedelmeskedtek az
uralkodnak; az uralkod viszont nem adhatta t magt gtls nlkl a nyers
hatalmaskods rdgnek. A corpus christianum egysgbe fog s fegyelmez
ert fejtett ki. Ereje a nagy trtnelmi prbkban vilglott ki.
A npvndorls viharban elpusztult a Rmai Birodalom; az egyhz volt az
egyetlen intzmny, mely a vihart tllte, pedig sszefondott a megtlt
vilggal, a megtlt llamhatalommal. Megmaradst nem kivl szervezetnek,
hanem elsrenden misszijnak ksznhette. A vndor npeket keresztyn hitre
trtette, egyszersmind az eurpai mvelds rszeseiv tette. — A corpus
christianum teht a vltozott viszonyok kztt is tovbb lt, szzadokon t
egybefogta Eurpa trtnelemforml npeit. Kzs ervel tudott fellpni
hunokkal, tatrokkal, arabokkal s trkkkel szemben. Ez a vdelmi egysg
kizrta, hogy keresztyn uralkod szvetsgre lpjen a pognnyal egy
keresztyn uralkodtrsval szemben. A Kin-blyeget semmifle propaganda
sem mosta volna le rla.
Tllte a corpus christianum a keleti-nyugati egyhzszakadst, majd a
reformcit is. Az egyhz s llam viszonyt illetleg reformtoraink
klnsebb vltoztats nlkl beleilleszkedtek a corpus christianum rkltt
rendjbe. Hitvallsaink ezt a beilleszkedst tkrzik. A reformtoroknak
azonban nem adatott meg a bnbnat-hirdets olyan mdja, mely Rma
makacssgt, konok ellenllst megtrte volna. De nem adatott meg a
keresztyn vilgnak az olyan ppa sem, aki fenntarts nlkl alvetette
volna magt a Biblia szavnak. Mert most mr csak az lehetett volna a
reformci npt is magba foglal egysges keresztynsg szszlja s
psztora. De mert a ppa ezt az alvettetst nem vllalta, st a reformok
srgetsre tokkal felelt, Nyugaton is sszetrt a keresztyn egysg, a
corpus christianum addigi alapja.
Az eurpai egysg helybe hitbelileg elklnlt, st egymssal verseng
rszek lptek. A corpus christianum legfeljebb egy-egy nllsult rsz,
egy-egy orszg vagy tartomny keretben lt tovbb. Itt az egyik, amott a
msik vagy a harmadik keresztyn felekezet lett az llamvalls. A maga
provincijn, szk trre szortva lte tovbb, ahogy tudta, a konstantini
koncepci. Megmaradt ugyan, ha darabokra szaggatva is; eurpai arny
fegyelmez ereje azonban meglankadt. A rmai katolikus fejedelem, protestns
trsban nem a Krisztusban val testvrt, hanem a heretikust ltta, akinek
legzolsa egyenesen jcselekedet! Az egyms krra val terjeszkeds most
mr keresztyn hivatsnak tnt fel, rmai katolikus s protestns oldalon
egyarnt, termszetesen ms-ms indoklssal. A hitbeli egysg felbomlsa
teht politikai tren Eurpa-szerte olyan erket s indulatokat szabadtott
fel, amelyek ilyen gtlstalanul s ilyen rombol mdon sohasem
rvnyeslhettek. Ezzel a corpus christianum ellenttbe kerlt nmagval.
Mgis, szttagoltsgban is fenntartotta magt napjainkig. A sok szzados
beidegzettsg folytn nemcsak a nyugati rszeken l, hanem a hivatalosan
ateistnak nyilvntott kelet-eurpai szocialista rendszerekben is llandan
ksrt.
3.2 A szekularizmus kibontakozsa
Szekularizmuson szoktuk rteni a keresztyn hittl elolddzott s
elidegenedett let- s vilgszemlletet, az rkkvalsgot mellz
idbelisget, melynek kvetkezetes megnyilvnulsa az ateizmus.
3.2.1 Elvilgiasods az egyhzban
A szekularizmus voltakppen a corpus christianumra adott trtnelmi
vlasz. Nemcsak azok az ellentmondsok vltottk ki, amelyeket a corpus
christianum letnek kls esemnyeirl leolvashatunk. Az idk folyamn nem
a kls, hanem a bels ellentmondsok vltak vgzetess. A baj a szletsi
hibkkal kezddtt: uralkodi dntssel trtek keresztyn hitre a
nptmegek, mintha politikai krds volna a keresztynsg s mindenkinek
esete a keresztyn hit. Az j egyhztagok magukkal hoztk a keresztynsgbe
pognysguk elemeit. Tbbfel, gy nlunk is, pogny lzadsok trtek ki,
melyeket erszakkal fojtottak el. Az llamegyhz egysgnek, psgnek
megrzse llampolitikai rdek lett, mgpedig nemcsak a pognyokkal, hanem
az egysgbont szekts jelensgekkel szemben is. gy tnt fel, az egyhzi
rdek, az llam rdekvel tallkozik. nmegnyugtatsul a Biblira
hivatkoztak: Izraelben sszekapcsoldott a prftai, fpapi s kirlyi
tiszt. Mg protestns hitvallsba is bekerlt, hogy a felsbbsg “fkezze
meg a javthatatlan eretnekeket (akik tudniillik igazn eretnekek), akik
Isten szent Felsgnek kromlsval s az egyhz felforgatsval, st annak
rombolsval fel nem hagynak”. (II. Helvt hitvalls 30. r.) — A fegyveres
eretnekirts teht egyhzilag jvhagyott s ignyelt llami feladat lett,
szvetsgi pldk alapjn.
Az llamegyhzi rendszerrel vele jrt a npegyhzi jelleg: nem egyni
megtrsek folytn gyarapodott az egyhz, hanem beleszlettek az egyhzba.
Keresztynnek lenni nem szemlyes hitet, hanem kzszokst jelentett,
trsadalmi konvencit. A benssg helybe lpett a keresztyn formkhoz val
alkalmazkods, sokszor csak mint res formasg. A felszn alatt aztn
meghzdhatott s keresztyn mzt ltve lhetett tovbb a rgi pognysg.
– Hogy maradhatott fenn egy ilyen ltszathitre plt
ltszat-keresztynsg? gy, hogy ms is volt benne, mint ltszat. A bels
bajokat ellenslyozta az egyhz misszii lendlete s valban nagyarny
nevelmunkja. Ezzel llt vagy bukott az egsz konstantini koncepci.
Viszont a misszitl elvonta az erket az llamegyhzi rendszerrel egytt
jr kzleti szerep. A nevelsen s oktatson, anyaknyvezsen s
szegnygondozson kvl jelents rszt vllalt az egyhz a trvnyhozsban,
igazsgszolgltatsban, st a hadviselsben is. A kzleti szerep s az annak
megfelel vilgi pompa ksrtse, kvetkezmnyeiben veszedelmes eltoldsra
vezetett. Az ellanyhul misszii lendlet helybe valami ms kerlt.
Mennl inkbb gyarapodott az egyhz munkjnak sikere ebben a vilgban,
annl inkbb tmaszkodott az egyhz erre a vilgra. Tmaszkodott az ige
hatalma helyett a sajt eredmnyeire s a mgttk ll vilgi hatalomra:
lelki eszkzk helyett a politika erszakos eszkzeire. Most mr nemcsak az
igehirdets hitbreszt cselekmnyben s a skramentumok kiszolgltatsban
lt, pedig lte ezeknek az egyre megjul lelki esemnyeknek az eredmnye.
Hivatalos kzlett, kzjogi intzmnny vlt, a tbbi szociolgiai
kpzdmnyhez hasonl, jogi elvek szerint megalkotott szervezett. A torz
dolog itt az, hogy az egyhz, mint ksz szervezet az igehirdets aktusn
kvl, az igehirdetstl eltekintve is ltezhetett, sajt lltsa szerint,
mint isteni erket birtokl dvintzmny. j letformjban llandsult a
ksrts, hogy ne sajtos kldetst, hanem nmagt megrizze. Ezzel az
intzmny s a misszi elklnlt egymstl. Mire az egyhz meghdtotta a
vilgot, a vilgias gondolkozs szinte szrevtlen rr lett benne.
3.2.2 A corpus christianum eszmjnek fenntartsa a
protestantizmusban
A reformtorok vilgosan ismertk fel a torzulst: Mit hasznl az
egyhznak, ha az egsz vilgot megnyeri, de az szvben krt vall? A
corpus christianum hagyomnyai azonban a reformci ellenre is tovbb
ltek, st hovatovbb nemcsak a rmai egyhzban, hanem a reformci
egyhzaiban is j erre kaptak, ernyeikkel s hibikkal egytt. A misszii
hv csappansval itt is eltrbe kerlt az egyhz intzmnyes jellege,
mintha a corpus christianum nem valami sfrsgra kapott rendkvli
megbzats, hanem termszetes dolog, ksz adottsg lett volna, amelyet most
mr csak adminisztrlni kell. A lelkipsztor tanulszobja lelkszi
hivatall vltozott, maga a lelkipsztor pedig a valls hivatalnokv. A
hivatalnoki szjrsnak megfelelen megtrte a vallsi kzmbssget, a
szokvnyos nvleges keresztynsget, de gyanakvssal nzte, st a
gylekezetbl kitesskelte a lelki ignyeket tmaszt, teht nyugtalant
eleven hitet. gy ppen azokat vesztette el, akik bent a gylekezetben
misszit tlthettek volna be. Ezzel elkezddtt a corpus christianum bels
felszmoldsa, brmekkora ert pazarolt is az egyhz egy hamis kplet
fenntartsra. A bels felszmoldst voltakpp csak nyilvnvalv tette a
szekularizmus. Mint mondottuk, ez a corpus christianum kls s bels
ellentmondsaira adott trtnelmi vlasz. A corpus christianum
felszmoldst azonban tlli a corpus Christi: maga az egyhz.
3.2.3 Az jkori szellem bredse
Csodlhatjuk, ha az jkori ember a felvzolt krlmnyek kzt megelgelte
a tekintlyt ignyl egyhzi gymkodst? Szemben az egyhz intzmnye mr a
megktzttsg, a stt maradisg, a szolglat hza. Az j heliocentrikus
vilgkp felfedezse, ennek a gymkodsnak nagyarny ttrse, az sz hsi
szabadsgharca. “Legyen btorsgod sszel lni!” — hangzott az j jelsz.
Csak gy ismerheted meg nmagadat s a vilgot, ha nem avatkozik bele
haladsgtl, avult nzeteivel a valls.
– Mg a corpus christianum virgkorban minden tudomnyos ismeret s
erklcsi dnts Istentl fggtt, illetve az egyhz tantsn tjkozdott,
most az ember sajt eszre tmaszkodva kutatja az let s vilg bels
trvnyszersgeit, mint ltnek egyedli alapjt. Mennl jobban kiismeri a
termszet rendjt, annl clszerbben berendezkedhetik ebben a vilgban s
elrheti az egyni s trsadalmi boldogsg tetfokt. Mint bszkn
mondogattk: vgre nagykorv lett az ember: vllalja az nmagrt s a
trsakrt val felelssget. Bzik a haladsban, az emberi jogok
rvnyeslsben, a tmegek trsadalmi s politikai emelkedsben, a
forradalmi erfesztsben. Berzsenyi egyik Epistolja hven tkrzi ezt a
bizodalmat:
Ki ktli s krdi, hogy csak a dics sz
Emel ki minket a barmok sorbl?…
Az sz az Isten, mely minket vezet,
Az szavra minden meghajul,
Hegyek lehullnak s olvadnak vizekk,
S rk helybl a tenger kikl;
Ez alkot minden szpet s dicst,
Az egyes embert, mint a millikat
Ez ldja s gi boldogsgra inti.
Mirt utlja ht szvtnekt
Az ember, s mirt nem terjeszti fnyt
A vak halandk nma jjeln?
Ugyanaz a Berzsenyi rta, ugyanaz idtjt a Fohszkodst, mgpedig nem
valami kettssg vagy ppen tudathasads jegyben, hanem abban a korra
ugyancsak jellemz meggyzdsben, hogy az sz, a bennnk vilgl isteni
szikra s ez az isteni szikra Istennel egy. mg nem volt ateista;
megprblta egyeztetni a felvilgosodott ember autonmijt az
istenhittel.
Milyen kvetkezmnyekkel jrt ez a folyamat a vilgra nzve?
3.2.4 A vilg tja
Az csak termszetes, az j helyzetben megnvekedett a vilgi felelssg
rendcsinl szerepe. A felekezetekre bomlott egyhz helyett, most mr az
llam a rend tulajdonkppeni lettemnyese. A csszr s kirly abszolt
uralkodv vlt: polja ugyan a hagyomnyos vallsossgot, de valjban gy
uralkodik, mint aki semmi gi hatalmassgnak szmadssal nem tartozik.
Ksbb aztn az elfelejtett Isten helybe lpett a npfelsg gondolata, a
valls helybe az emberi mveltsg, a tlvilg helybe az emberi nem
kisznezett trtneti jvje. — Ebben a tudatban a felsges np szmadsra
vonta uralkodjt s rendszerint elkergette, vagy ha meg is hagyta, mint
Angliban, a kirly mr nem uralkodik, hanem csak kormnyoz. Nem az most mr
a npek letben a jogos s helyes, ami Isten akaratval megegyezik, hanem
ami a npnek hasznl. S hogy mi hasznl neki, azt vezeti szjn t, maga a
np mondja meg. Egy jkori gondolkoz, Hobbes, bibliai kpben, a szrnyeteg
Leviathan alakjban (Jb 41,1) lmodta meg a modern nhatalm llamot s
mikor a szuvern llam csakugyan a hatalmat kezdte a np legfbb javaknt
rtkelni, az lom fokozatosan valra vlt. Elkvetkezett a gyarmatosts, a
telhetetlen imperializmus, a totlis llam s ezzel egytt a vilghbork
kora.
Az ateista httr mr a francia forradalomban vilgosan megmutatkozott.
1794-ben a forradalmi konvent a keresztynsget hivatalosan eltrlte s
Isten helybe az sz-istennt egy lenyz alakjban emelte a Notre-Dame
oltrra. Az szistentsbl aztn az szokott kvetkezni, az ember rbred
az sz gyarlsgaira s egy napon levonja a kvetkeztetst: Nincs Isten!
Megnylik az t a nihilizmus irnyban. Ezen az ton nem tall trvnyt az
ember, pedig a trvny fegyelme nlkl emberi letet nem lhet. — Az
autonmibl indult ki teht a fejldsi folyamat, s knnyen az anmiban
vgzdhet. Az ntrvnysg vgllomsa a trvny-nlklisg lehet. Az ember
tallmnyai az ember feje fl nnek s azt a bizakodst, amit Berzsenyi
megnekelt, felvltja a rettegs s a krzis-hangulat.
A kp azonban gy egyoldal. Teljessge s hitele rdekben kiegsztsre
szorul. Nemcsak ijeszten stt rnyak jellemzik az jkori ember tjt. Ezen
az ton a tudomnyos, technikai s szocilis halads forradalmi vvmnyai is
kivirultak. Mgpedig nemcsak az egyhz ellenre, hanem jelents rszben az
egyhz tulajdonkppeni tevkenysge: az igehirdetse gymlcseknt. Az
igehirdets sokfle formja, az egyhz gyakran hibs kzleti magatartsa
ellenre is nevel hatst gyakorolt s megjulsra sztnztt. Ez az rem
msik oldala. Csakhogy az egyhz ebbl keveset ismert fel. Ltst
megzavarta, hogy a megindult fejlds az inspirtor kzleti szerepvel, az
llamegyhzi rendszerrel ellenttes irnyban hatott s olyanok kpviseltk,
akik az egyhztl egyre inkbb eltvolodtak s ihletsk eredeti forrst nem
ismertk, st nem is akartk megismerni. Sajnos, sem az egyhzra, sem
ellenfeleire nem nagyon jellemz az egyetemes sszefggsek megltsa.
3.2.5 Hivatsunk megjulsa
Mit jelent a szekularizmus az egyhz szmra? Manapsg hallhatunk ilyen
vlaszt: Az egyhz teljes felszmolst! Holott, ha jobban szemgyre vesszk
a dolgot, legfeljebb a corpus christianum bomlik szt eredeti
alkotelemeire: az egyhzra s a vilgra. A corpus christianum, mint
trtnelmi kpzdmny felbomolhat, de az egyhz mint corpus Christi akkor is
megmarad. Termszetesen nem csekly presztzs- s funkciveszts rn.
Kzleti szerepe megsznik vagy sszezsugorodik. Nemcsak az anyaknyvezs,
hanem az oktats, szocilis gondoskods s az ezeket szolgl anyagi javak
is a vilg kezre mennek t. Nem proklamlhatja tekintlyt a vilgnak, nem
ignyelhet hivatalos formban engedelmessget. De rinthetik-e ezek a
vltozsok az egyhz tulajdonkppeni hivatst?
Az viszont annl inkbb fjdalmas: tmegek vlnak le az egyhz testrl.
Szoktk is korunkat mr “postchristianus kor” gyannt emlegetni, holott csak
a nvleges keresztynek szakadnak el a gylekezettl, akiket eddig is csak a
trsadalmi kzszoks kapcsolt hozznk. Most mr nem jelent trsadalmi elnyt
az egyhziassg, elfordulnak teht tle, st ha elnysebbnek grkezik,
szembe is helyezkednek vele. Riadalomra azonban nincs okunk. Csupn egy
hamis kplet tisztul; az egyhz termszete nem brja sokig az nltatst s
hazugsgot.
– Teht a szekularizmus nem a “nagy ellensg”, amely ellen “harcolnunk”
kell. Keresztes hadjratot hirdetni a szekularizmus ellen, eleve farizeusi
vllalkozs lenne, hiszen, mint lttuk a szekularizmus jelensgeit
elssorban az egyhz sajt mulasztsai, bnei vltottk ki, st ott lappang
a szekularizmus szelleme magban az egyhzban is.
Ha kell alzattal klnbztetnk a hamis s igaz kzt, felismerhetjk a
szekularizmusban Isten kezt, ldst s prbattelt. Akkor a szekularizmus
is az egyhz java lesz: j hivats-megrtsre, j szolglat-vllalsra
ksztet. Beltjuk: az egyhz e vilgban csakugyan idegen s vndor. De
idegensge ellenre is ebbe a vilgba kldetett, hogy Krisztus pldja
nyomn szolidaritst vllaljon e vilg nyomorsgval s sikereivel, az
egyhztagokon t tevkeny, alkot mdon legyen jelen e vilgban, mint Isten
orszglsnak bizonysgtevje s tegyengetje. Az j egyhzi letforma
nyilvn jobban hasonlt majd az els hrom vszzad keresztyn lethez,
mint a mostani. ppen ennek a gondokkal terhelt, de gretekkel teljes
letnek a teolgiai krdseirl kell mg szlanunk.
3.3 A teolgiai viszonyuls krdse
3.3.1 Ortodoxia
Ezt megint csak trtneti tvlatban rtelmezhetjk helyesen. Luther s
– Klvin knytelen volt a feneked ppai hatalommal szemben a
vilgi felsbbsgre tmaszkodni. Az, ami nluk mg szksgmegolds, az
ortodoxia korban mr magtl rtetd elv. A corpus christianum hagyomnya
is gy kvnta. Az egyhz az llamtl tmogatst s vdelmet kapott, viszont
az llami rend tmasza lett, ugyancsak magtl rtetden. Mndi Mrton
Istvn csps kedvvel s egy kis tlzssal blyegezte meg az egsz
irnyzatot: “Ortodox az olyan tant, aki az hittudomnyt a polgri
hatalom erejvel sszektve terjeszti s oltalmazza.” (Keresztyn teolgusi
morl, 739. l.)
Az ortodoxinak azonban a vilgi felsbbsggel val sszeszvdsen tl,
ms ismertetjegye is volt. Teolgiai tren jellemezte a hagyomnyrzs s
tekintlytisztelet. A reformtorok alkalmi tantsait s elszrt gondolatait
sszegyjttte s egysges rendszerbe foglalta. A teolgiai tteleket olyan
aprlkos elemz gonddal s vitz kedvvel munklta meg, mint amilyen
zsfolt cifrzatokkal keskedtek a kor barokk ptmnyei. A
teljessgre-trekvs is a korra vall barokk vons volt A testes kzpkori
summzsokkal vetlked opuszok rdtak, nagyon zaklatott krlmnyek
kztt, a trk-dls, meg a harminc ves hbor zrzavarban. Magyar
vonatkozsban pldul szolglhatnak Szegedi Kis Istvn (1505-1572) nagyhr
munki. Nem hajhsztak a szerzk eredetisget, hanem az rkltt anyag
feldolgozsban tanstottak kemny hsget s biztos egyenslyrzket.
Bizonyosnak vettk a hit s tuds vgs egysgt s az utols betig ihletett
Biblia tvedhetetlensgt. — El kell ismernnk, az ortodoxia tudott az
nsg, zlls, babonasg s idegen befolys idejn a kzerklcs kemnykez
fegyelmezje lenni. Fegyelemgyakorlsa kzben gy ltette el az “egszsges
tudomnyt”, hogy a szorongattatott protestns hit tvszelhette elbb a
rekatolizci, majd a hitveszts nehz prbit.
3.3.2 Racionalizmus
Mire az ortodox rendszerek megpltek, eljrt felettk az id.
Termszettudomnyi tren kivvtk a heliocentrikus vilgkp diadalt. A fld
elvesztette kzponti helyzett s jelentsgt, a rgi vilgkpet tkrz
Biblia pedig tvedhetetlensgt, isteni eredete hitelt. Ha a Biblia kls
dolgokban ingatag, akkor az a bels dolgokban is. Ezzel az ortodoxia
tartoszlopa dlt ki. Ha van egyltaln isteni kijelents, azt most mr nem
a Bibliban, hanem az “rk szigazsgokban” kell keresni. Elkezddtt a
racionalizmus kora. A tekintetben aztn jelents klnbsgek addtak a
teolgiai szlsjobbtl a szlsbalig, hogy mikppen rtelmezzk az sz
szerept.
A jobbszrnyat kpviselk mg csaknem ortodoxok voltak. A valls
igazsgt szerintk nem az sz termi, az sz csak fellrl kapja; ha
kijelentsben rszeslt, annak gi fnye a valls titkait megvilgostja.
Akkor az sz — utlag
– a kijelents igazsgt belthatja. Ezeket hvtk szupernaturalistknak.
– Voltak aztn, akik tovbbmentek egy lpssel. Szerintk
sem az sz termi ugyan a vallsos igazsgokat, de az sz azokat sajt
erejbl megtallhatja. A kijelents legfeljebb segtheti az szt a
rtallsban. Nem mellzik teht a Krisztust s a Biblit, de szerepket
tmenetinek tekintik. Segtenek, ltsra nyitjk a szemnket, hogy aztn a
sajt szemnkkel lssunk. Ezek voltak a kzputas racionalistk, vagy ahogy
sajt koruk nevezte ket: a neolgok. — A szls baloldali racionalistk
szerint viszont az sz termi a vallsos igazsgot. Azt, amit Jzus, kora
szellemi szintjhez alkalmazkodva mg pldzatokban mondott el, a
filozfusok most mr tiszta fogalmi nyelven fejtik ki. Ezzel a racionalizmus
tl is lendlt a teolgiai hatrokon. A dogmkhoz val viszonyuk pontosan
a felvzolt klnbsgekhez igazodott. A jobbszrnyon levk a dogmkat
ltalban sszereknek tartottk, a kzputasok az sszersg szempontjbl
vlogattk, rostlgattk s csak azt hagytk meg, amit morlis vonatkozsban
termkenynek talltak. A balszrnyon levk pedig szinte minden dogmt
szellenesnek tltek s elvetettek.
A nagy ortodox rendszerekbl mi maradt rvnyben a racionalistknl?
Nhny alapigazsg, amit a jzan sszel megegyeznek tltek. Ezek a
kvetkezk: Ha van vilg, van aki kitervelte, megalkotta, bonyolult
gpezett zembe helyezte s azta is felgyel r, mint gpsz a mkd
gpre. Ha az ember esze erejvel behatolhat a vilgtitokba, akkor az ember
nem pusztulhat el gy, mint valami freg; nem fogadtk el ugyan a test
feltmadst, de hangoztattk a llek halhatatlansgt s ezzel kapcsolatban
a j tlvilgi jutalmt, a rossz bntetst, mint az erklcsi vilgrend
kvetelmnyt. Nem csoda, ha ezt a korszellemmel egyeztetett sztvr
mondanivalt a templomi szszken meg kellett toldani valamivel:
egszsggyi s gazdasgi tancsokkal. Igyekeztek legalbb hasznosan
moralizlni.
gy vonult vissza a korszellemtl szorongatott keresztyn hit a
termszeti vallsra. Termszetinek mondottk, mert ttelei — Isten,
gondvisels, halhatatlansg — eleve belnk oltott, velnk szletett
igazsgoknak ltszottak. Ezekre brki nerejbl rjhet, minden klnsebb
isteni kijelents nlkl. Kevs maradt a hitbl, de az legalbb egyetemes
rvnyt ignyelhetett, mindaddig, mg a kanti kritika azt is meg nem
krdjelezte. Ez volt a protestns teolgia els tallkozsa az jkor
szellemvel. Nlunk a tallkozs kiss megksett, mert az egyhz
ltharcban, a Habsburg rekatolizci idejn szilrdabb hitre volt szksg,
mint amit a racionalizmus knlt. A Trelmi Rendelet utn is, a racionalista
sznt lttt prdikcikat j ideig ortodox fllel hallgatta a
gylekezet.
3.3.3 Pietizmus
A 18. szzad korntsem csak a racionalizmus szzada volt, mint ahogy a
17. szzad az ortodoxi. Mr a racionalizmusba hajl “eszes ortodoxival”,
mg inkbb a felvilgosodsnak hdol racionalizmussal szembeszllott a
pietizmus. Puritn kezdemnyezsekre ptve: az szbeli keresztynsget a
szv keresztynsgv akarta vltoztatni, hiszen a keresztynsg nem tan,
hanem let, nemcsak eszes, hanem lelkes let. A hit tantartalmrl a hit
elsajttsra, meglsre, bels lmnyre toldott a hangsly. Az “des
Jzus”, vrvel mos tisztra minket. Ennek megfelelen a szraz
tanprdikcik s lapos moralizlsok helyett pt bizonysgtteleket
srgetett, bibliakri kzssgeket s szemlyes lelkigondozst. Az egyhz
nem tanrendszereket gyrt teolgusok s szertartsokat vgz,
skramentumokat kiszolgl lelkszek egyhza, hanem az egyetemes papsg
jegyben l lelki kzssg, ahol egyik keresztyn a msik lelkigondozja,
tiszte s ktelessge szerint.
A pietizmus nagy szolglata: j lelkipsztori tpus nevelse, mely a
teolgira is lnkten hatott. Jelents szolglata tovbb, hogy a
polgrsgot, az akkor feltr trsadalmi osztlyt cselekv mdon tudta
bevonni a gylekezeti letbe. Mg a racionalizmus inkbb csak a mveltek
vkony rtegnek vallsa volt, addig a pietizmus a polgrsg szles krnek
lel- ki megmozdulsa. Ernyei mellett voltak gyngi is: erklcsi tren
kicsinyes trvnyeskedsre hajlott, ezzel egytt vilgot tlget
farizeizmusra is. Feledte, hogy a bn nem a dolgokban, hanem az emberekben
rejtezik. lmny hajszolsban pedig olykor az igt nem is nmagrt
respektlta, hanem csak a hitlmny izgatszerl hasznlta. Maga az l hit
azonban, amit jl-rosszul szorgalmazott, minden idk keresztynsgnek
alapeleme.
A szekularizmus a racionalizmusban s a pietizmusban vlt nylt teolgiai
krdss. A pietizmusnak csak annyi volt r a felelete: Szakassztok ki
magatokat a bns vilgbl, trjetek meg! A racionalizmus viszont befogadta
a korszellemet, azzal a hiszkenysggel, hogy a felfedezett termszeti
trvnyek pontosan azonosak a teremt Isten gondolataival.
3.3.4 Kant
Kant kritikja ezt a gyermekded racionalista biztonsgot alaposan
megingatta. Felvetette a krdst, mire kpes az emberi sz, hol vannak az
ismeret hatrai? A felelet igen elgondolkoztat. A termszet dolgait
nmagukban vve nem ismerjk, hanem csak gy, ahogy ismerkpessgnk alkata
tkrzi szmunkra. A termszeten felli isteni vilg pedig teljesen tlesik
a “tiszta sz” hatrain. Isten ltt teht, amivel a racionalizmus mg mint
ksz igazsggal szmolt, sem nem llthatjuk, sem nem tagadhatjuk. Az
ltrl csak mint a “gyakorlati szjrs” posztultumrl beszlhetnk.
Vagyis Kant nyomn nem azt mondjuk: van Isten, hanem, hogy kell Istennek
lennie, mert ez az erklcsi vilgrend kvetelmnye. Etikai fejtegetseivel a
nagy blcsel a termszeti vilg megktttsgei kzepett egy msikra: az
erklcsi szemlyisg, a szellem vilgra nyitott kitekintst, amely vilgban
a szabadsg uralkodik.
Gyr lehetsg volt ez, mgis a szorongatott teolgia szmra
felszabadtlag hatott: egyrszt, mert az elbizakodott szt hatraira
emlkeztette, msrszt, mert a termszeten tli lt lehetsgt villantotta
fel. De ez a lehetsg egyre kevesebbeket rdekelt. Teljesen lenygzte a
figyelmet a hozzfrhet lt: a lthat, mrhet, tapasztalhat,
kiszmthat vilg vizsglata, a tudomny vilga.
3.3.5 Schleiermacher
Az eltereblyesed vallsi kznyt egy korszakos jelentsg teolgus,
Schleiermacher Frigyes (1768-1834) prblta ttrni. Beszdeiben (1799) meg
akarta rtetni a vallst megvet kortrsakkal: brmily mvelt is az ember,
valls nlkl szellemi nyomork, mert lete tartalmnak legjavt nlklzi.
A valls pedig nem a tanban merl ki, mint az ortodoxia korban vltk, nem
is a cselekedetekben, mint Kant tantotta, hanem a valls lnyegben vve
rzlet: a vgtelentl val fggsnk rzete. Felttlen ez a fggsrzet;
mert van feltteles fggs is, amilyen a szlktl, iskoltl,
trsadalomtl, llamtl val fggs.
A felttlen fggsrzet tnyt nem vitathatja el semmifle
termszettudomny vagy filozfiai spekulci. Egyszeren tapasztalom, rzem,
hogy a vallsos rzs megragadottja vagyok. Az istenhit teht nyugodtan
meghzdhat sajt kln provincijn: az rzlet terletn, amely ppoly
nll terlet az emberi szellem vilgban, mint msik kt szomszdja, az
rtelem s az akarat terlete. Az ldztt valls otthont kapott, a teolgia
pedig trgyat. Schleiermacher felfedezse jelentsgben a kopernikusi
fordulatra emlkeztet: ekkor kerlt a sokakban ktsgess vlt csodlatos
isteni kijelents helyett a teolgiai rdeklds kzppontjba egy
szubjektv jelensg, a valls.
A teolgia most mr nyugodtan megjelenhetett a tudomny magas fruma
eltt s azt mondhatta: me, itt van a vallsos ember, ez ppoly
tagadhatatlan tny, mint a termszet brmely ms jelensge. n csak elemzem
s megformulzom a vallsos ember lmnyeit. Dogmatikm nem lesz ms, mint
ezeknek a kibeszlhetetlen lmnyeknek szimbolikus, kpes kifejezse. A
keresztyn valls kzppontjban jellegad mdon JZUS Krisztus ll, aki a
felttlen fggsrzet tkletes skpe. Istentudata oly erteljes, hogy
tulajdonkppen maga Isten van benne. De valsgos ember, teht csak
mennyisgi klnbsg van kzte s az egyes keresztyn kzt, hiszen minden
ember, vallsos ntudatban a mindensget, a ltet, Istent ragadja meg.
Schleiermacher valls-meghatrozsa sokfle vltozatban egy vszzadon t
a protestns teolgia alapgondolata. Ez a teolgia nem res spekulci,
hanem olyan tudomny, amelynek relis alapja van: a vallsos ember, kinek
vallsos lmnyeibl vissza lehet kvetkeztetni az lmnyek kivlt okra:
Istenre.
– A Schleiermacher-fle mentakcinak azonban ra is volt. Igaz, a valls
hbortatlanul meghzdhatott az rzlet terletn, sem az sz, sem az
akarat nem zavarhatta, viszont a valls sem nagyon zavarta amazokat. Ms
szval mondva: a valls izolldott, akaratlanul is “magnggy” vlt, mg
mieltt magnggy nyilvntottk volna.
3.3.6 Pszichologizmus s historizmus
Az n-kzpont, szekulris szellemnek jl megfelelt az emberen tjkozd
teolgia. A vallsos lmnyt kt irnyban vizsgltk: mint lelki jelensget
a pszicholgia eszkzeivel, mint trtneti jelensget a histriai kutats
eszkzeivel. A ktfle kutats kiegsztette s klcsnsen ellenrizte
egymst. De ppen ezzel a bens biztonsggal mind a kett elbb vagy utbb
zskutcba jutott, pszichologizmusba, meg historizmusba.
A pszichologizmus Isten nyomait kereste a llekben, a historizmus pedig
Isten nyomait a trtnetben. A kor liberlis szellemnek megfelelen
teolgiai tren is szabad utat nyitottak mindkettnek, abban a remnyben,
hogy a lt vgs krdseire adhatnak feleletet s meg fogjk alapozni a
hitet. A hit ugyanis nem alapulhat bizonytalan rtk kegyes hagyomnyokon,
hanem egyedl az igazsg szilrd alapjn. Mint Wernle mondta: “Isten maga az
igazsg; aki teljes komolysggal az igazsgot keresi, tudva vagy tudtn
kvl istentiszteletet vgez.” Az elv valban szp, csak az volt a baj, sem
a llektan, sem a histria nem vlthatta be a vgskig fokozott
vrakozsokat. Mindkett fennakadt az emberi hatrokon.
Az els nagy krdjelet Feuerbach Lajos (1804-1872) tette fel a llektan
irnybl: Hol a biztostka annak, hogy a vallsos lmnyben csakugyan
Istennel van dolgunk? Szerinte: csak nmagunkkal. Az ember sajt njt,
vgyai szerint felnagytott, hatvnyozott formban vetti ki a vgtelenbe s
ezt az nmagrl alkotott kpet kereszteli el Istennek. Tiszteli Isten
gyannt, mintha ez valami ms, az emberen kvl ltez valsg lenne.
Feuerbach szerint teht nem Isten teremti az embert, hanem az ember formlja
a maga kpre s hasonlatossgra az istenfogalmat. A teolgia kulcsa
szerinte is, akrcsak Schleiermachernl: az antropolgia. Csakhogy ellenkez
eredmnnyel: ahol Schleiermacher Isten valsgt vlte megragadni, Feuerbach
csak brndkpet tallt. Feuerbach nzeteit termszetesen felkarolta s
azta is visszhangozza az ateizmus. Ez a jeles gondolkoz csakugyan a
schleiermacheri tanok gyenge pontjra tapintott. A Biblia nem ok nlkl
emlkeztet az Isten ellen lzad esetutni ember korltaira: kijelents
nlkl, nerejbl ez aligha mondhat tbbet Istenrl, mint amennyit
Feuerbach mondott.
A llektanihoz hasonl eredmnyeket hozott a szles krben indult s
kivl erket felsorakoztat trtneti kutats. A Biblia a kutatk kezn
szinte felolddott az kori Kelet vallsos vilgban, magbl Jzus
Krisztusbl pedig a kutats eszkzeivel csak az embert tudtk megragadni. A
pszichologizmus is, a historizmus is Isten nyomait kereste s minden
igyekezete ellenre csak egy darab vilgot markolt.
3.3.7 Barth
A nagyon esedkes jrakezds a protestns teolgiban egy Rmai-levl
magyarzattal indult, 1919-ben. Nem Pl apostolrl szl ez a kommentr,
hanem Plt beszltette korunkhoz. Ez volt Barth Krolynak (1886-1968) s az
gynevezett dialektikai teolginak els jelents tette. Ebben Barth
forradalmi mdon rvnyestett egy egyszer bibliai ellenvetst: Isten a
mennyben van s mi a fldn. t, ppen mert Isten, nemcsak az sz s akarat,
hanem a vallsos ntudat sem veheti birtokba. Ezzel szembefordult a
Schleiermacher nyomn kialakult valamennyi teolgiai iskolval. Az embertl
kiindulva nincs egyetlen jrhat t sem Istenhez. Van ugyan t Isten s az
ember kztt, csakhogy ez nem az embertl vezet Istenhez, hanem ppen
megfordtva: Istentl vezet az emberhez. Ezen az ton egyedl Isten jhet el
hozznk s ha csakugyan eljn s megmutatja magt, akkor megismerjk t, de a
magunk erejbl nem kzelthetjk meg soha. Ez az t a kijelents tja. Ott
nylik meg szmunkra a Biblia zenetben, az igben. magt kzli velnk
igjben. Ezrt az igben gy ismerjk meg a kijelentst, mint kegyelmet, a
kegyelmet pedig mint kijelentst. Ebbl a felismersbl a valls emberi
gyarlsgainak les kritikja fakadt.
Barth teht szaktott azzal a felvilgosods korabeli fordulattal, mely a
protestns teolgia trgyv a ktsgess vlt bibliai kijelents helybe a
vallsos embert tette, s a vallsos jelensgek ltalnos fogalmba akarta
belerajzolni a sajtos, klns keresztyn mondanivalt. De ez a fordulat
trgyi s mdszertani kptelensgnek bizonyult. Mint Barth szemlletesen
mondta: a teolgia nem homokra, mely visszafordtva is ppen olyan jl
mkdik. A teolgia alapja nem a vallsos ember, hanem a kijelents, mint
ahogy a reformtoroknl is az volt. Ha meg akarjuk rteni a kijelentst, ne
emberi mrtkkel mrjk: a kijelents sajt igaznak mrtkt nmagban
hordja. Alapjban tves teht minden apolgia; mi akarjuk Istent
“megvdeni”?
Barth mr a Rmerbrief-ben — egyoldalan s mgis sokoldalan kifejtett
– ttelvel j tra, a reformtorok eredeti tjra vezethette
volna az utat-tvesztett protestns teolgit. De megadatott neki az is,
hogy egyebek mellett, risi mret mben, a Kirchliche Dogmatik tizenhrom
ktetben (1932-1967) sszefgg rendszerbe ptse kritikai felismerseit.
Vizsgldsaiban oly szles kr bibliai s teolgiatrtneti anyagot
dolgozott fel, hogy reformtus jelleg mve, szinte mr az egyetemes egyhz
dogmatikja lett, mely jelents indttatsokat, elresegt szempontokat
nyjtott pldul az egyhzak egysgtrekvseinek, a rmai katolikus
teolginak s — mindenfle kereszteshadjratos ideolgival les
ellenttben — a marxista-keresztyn prbeszdnek is.
Kzben teolgijnak arculata vltozott, kiteljesedett. Indulsakor Isten
Isten-voltnak tletes szav prftja volt: tiltakozs az Isten nknyes
elemberiestse ellen. Ksbb egyre inkbb eltrbe kerlt nla az
rmzenet: maga a tvoli Isten kzel jtt hozznk, st megfoghatatlan
egysgre lpett velnk, azltal, hogy az Ige testt lett Krisztusban. gy
Isten maga fordtotta le mondanivaljt emberi nyelvre, azrt hogy
megigaztsa, gygytsa az embervilgot. Krisztusban sszpontosul az let- s
vilgismeret. Anlkl, hogy Barth a Rmerbrief mondanivaljt feladta volna,
a folyton cltudatosabb “krisztolgiai koncentrci” rvn, az tletes
szav szmonkrbl egyre inkbb a kegyelem hirdetjv rett. Eredetileg a
fellrl jv, vertiklis hatsra szortkoz teolgiai szemlletmdja
horizontlis irnyban kiszlesedett. Kevs olyan teolgust ismernk, aki
annyira nyitott volna a kor szocilis s politikai, a tudomnyos s
mvszeti krdsek irnt, mint .
Barthnl nem az jkori tudomnyfogalomhoz, nem a vilghoz, hanem az
ighez val alkalmazkods hozta a teolgiai megoldst. Kiptett egy olyan
“keresztyn humanizmust”, mely emberi biztostkok helyett az ige hatalmra
hagyatkozik. Bizodalma folytn eltlettl s megalkuvstl mentesen ll
meg a szekularizmus vilgban. Szolidris az ateistkkal, hiszen Isten is
szolidris volt velnk, mikor Fit kereszthallra adta a mi
hitetlensgnkrt. Nem is nll krds Barthnl a szekularizmus.
Trgyilagosan ltja: a dolgok sszefggenek s az ateista azrt olyan,
amilyen, mert n a keresztyn is olyan vagyok, amilyen. De Krisztus
mindnyjunkat felszabadt flelmektl s blvnyoktl mentes embersgre.
3.3.8 Egzisztencializmus
A barthi kezdemnyezs sikere termszetesen nem kvetkezhetett be
visszaessek nlkl. Ma ennek jeleit figyelhetjk a protestns teolgiban.
A visszaessek fleg a kivl kritikai kszsg jszvetsg-kutatra:
Bultmann Rudolfra vezethetk vissza. a trtneti kutats
bizonytalansgaibl a bibliai szveg gynevezett egzisztencilis
megrtshez meneklt. Nem az a fontos, hogyan trtnt, ami trtnt, hanem a
rla val bizonysgttelnek, mint az n letem lehetsgnek aktv
rtelmezse. Mert a bibliai zenet szmomra is j lehetsgeket nyit. Ms
szval: nem a mtoszokkal tsztt s a modern gondolkozsnak idegen bibliai
elterjesztsi md a mrvad, hanem annak az avult, mitikus kzlsnek
eredeti s tulajdonkppeni szndka, mely rvnyeslni akar mai
dntseinkben is.
Bultmann llsfoglalsa mtoszfoszts vagy mitolgitlants nven kerlt
a teolgiai kztudatba, htterben pedig a nyugati egzisztencialista
filozfia ll. Hatsa kumenszerte megmutatkozik. A kontinensen elssorban
D. Slle, H. Braun, Angliban A. T. Robinson, Amerikban pedig W. Hamilton
s Th. J. Altizer vont le belle igen messzemen kvetkeztetseket. Tteleik
radikalizmusa emlkeztet arra a mdra, ahogy a maga idejn a teolgiai
racionalizmus viszonyult a korszellemhez, szintn az intellektulis
becsletessg rgyn.
Bultmann mg kivl rsmagyarz. Az emltett kvetk azonban mr fleg
az gynevezett modern emberen, annak is az ltaluk vlt befogad kszsgn
tjkozdnak. Ha szzadunk vezet teolgusra, Barthra a tartalmi krdsek
jellemzk, rjuk a formai krdsek: hogyan szlhatunk a maga nyelvn a mai
emberhez? Az alkalmazkodsban a tartalmi elemek felldozsig mennek.
Nemcsak a Biblia dmonisztikus csodit, hanem Isten szemlyes voltt is,
mint mitikus kifejezsmdot elutastjk, s a hagyomnyos Isten-fogalomra
vonatkoztatva, kifejtik a Death-of-God teolgit.
Az rkltt Isten-fogalom tarthatatlansga, az gynevezett Death-of-God
szerintk a trtneti fejlds, pontosabban: a szekularizmus eredmnye, amit
mint tnyt, riadalom nlkl, teljes megrtssel, st rvendez helyeslssel
kell fogadnunk. Ha csak arrl volna sz, hogy a szekularizmusban a
rabszolgk felszabadtsra, a nk egyenjogstsra, a babonk
felszmolsra, a vagyoni krds rendezsre, a termszeti erk feletti
uralomra vonatkoz keresztyn tantsok rvnyeslst ismerik fel,
brmilyen jelszavak s zszlk alatt megy az vgbe, akkor egyetrthetnnk
velk. Kivlt, ha ebben a felismersben a halads rtkelsvel egytt jr a
felelssgrzet az elrt eredmnyek megrzsre s embersges
felhasznlsra. De msrl van itt sz: itt maga a szekularizmus vlt
mrtkk. Remlik, hogy a szekularizmus vgs kvetkeztetseinek vllalsa,
jfajta vallsossgra vezet.
Tantsuk mr voltakppen nem is teolgia, hanem keresztyn elemekre
plt egzisztencialista nrtelmezs, antropolgia. De az idk szavnak
legkszsgesebb szolglata sem azonos az idk Urnak szolglatval.
Haladknak kpzelik magukat, holott csak visszabotorklnak abba a
schleiermacheri teolgiba, amelybl Feuerbach kivert minket, Barth pedig
gy menektett ki, hogy a helytelennel szemben, mindjrt a helynvalt is
megmutatta.
|