2. A teolgia protestns jellege
2. A teolgia protestns jellege
2.1 Egysg a sokflesgben
2.1.1 Az egysg bomlsa
Krisztus egyhza s vele egytt a teolgia a szttagoltsg siralmas kpt mutatja. Csak szptjk a dolgot, ha gy tntetjk fel, mintha a sokflesg nagy, testvri egysgen bell helyezkednk el s mindenik felekezet a Biblia gazdagsgbl kpvisel valami sajtosat: a keleti ortodoxia a jnosi tpust, a rmai katolicizmus a pterit, a protestantizmus meg a plit. Nemcsak a bibliartelmezs egyni mdjrl, hanem egymst kizr, ellenttes llsfoglalsokrl van itt sz. A trtnelem szntern nemcsak egyms mellett, hanem egyms ellen vonultak fel a felekezetek. Hatalmi versengst leplez szertartsi klnbsgek rgyn, 1054-ben a keleti s nyugati egyhz feje klcsnsen kitkozta egymst, hveivel egytt. Majd flezer vvel
utbb Luther s a reformci szintn ppai tok al kerlt; Luther viszont az antikrisztus megtesteslsnek nyilvntotta a ppt s a ppasgot.
Mglyk gyltak, ldkl harcok folytak az igazsg eldntsre. A harmincves hbor borzalmai vetek-szenek a csszrkori keresztynldzs borzalmaival, csakhogy itt mr keresztynek irtottk a keresz- tyneket. Ksbb ugyanezek a keresztynek egytt vettk ignybe az llamhatalmat: nagy egyetrtsben az erszak eszkzhez folyamodtak a szektkkal szemben, jelezve, hogy az indulat, a furor theologicus a civilizltabb krlmnyek kztt is ugyanaz maradt.
A felekezeti megoszlsban, sajnos, nem a hitbeli gazdagsg soksznsge ragyog. Elsttti a kpet a hitbeli egyenetlensg s gyllkds, a testvrek dz fenekedsnek visszataszt ltvnya. Hirdettk a szeretet
evangliumt s kzben, mintha csak az evanglium megcsfolsra szvetkeztnk volna. Be is teljesedett rajtunk az rs: “Ti miattatokkromoltatik az Istennek neve a pognyok kztt.” (Rm 2,24)
Vigasztaldjunk, hogy Isten mg a rosszbl is hozott ki jt? A kemny prbk kzepett a hitbeli hsg, a glyt is vllal llhatatossg, a hsi nfelldozs tndkl pldi termettek. Ezek hlra indt tnyek. De a mi krdsnk az: beszlhetnk-e mg a szomor felekezeti s teolgiai szttagoltsgban egysgrl? Van-e ami ezt a sztes s ellensges tbort egybekapcsolja? Van-e kzs hit, minden keresztyn kzs hite, s mi az?
Keressk teht a szttagoltsgban az egysget.
2.1.2 Az egysg emlke
Mg az is, aki ktsgbe akarja vonni az egysget, knytelen bevallani:egysg legalbbis volt. Amennyiben a mai keresztynsg mltjra emlkezik, az egysgre is emlkezik. Teht egysg van, legalbb a visszaemlkezs alakjban. Ez nagyon eszmeinek, elvontnak tnhet; de trsul hozz a
klcsnhats sok gyakorlati jelensge, klnsen egyhzmvszeti, belmisszii s politikai tren. Pl. a nmet protestnsok kedvelt karcsonyi neke, a “Csendes j, szentsges j”, a rmai katolikusoktl val
klcsnzs, jval a reformci utn; k viszont istentiszteleteiken a protestns Bach szerzemnyeit gyakran felzendtik. Szmos protestns templomunk romn, gt vagy barokk stlben plt, viszont lthatunk rmai
katolikus templomokat, melyek a mi erdlyi templomaink mintjra kszltek.
Belmisszink hatott a rmai egyhzra s sztklje volt a laikus mozgalmaknak. Protestns pldra jelent meg a rmai katolikus magyarzatos Biblia; trsadalmi szervezkedsk s akciik meg hasonl akcikat vltottak ki nlunk. A II. Vatikni zsinat dntseinek htterben ott van a protestns bibliakutats, fleg a Cullmann dvtrtneti teolgija stb. Csak ltszat az, hogy az egyhzszakads ta nincs kzs trtnetnk.
2.1.3 Az egysg maradand elemei
Emlkek s tnyleges hatsok tvzdnek a keresztyn mlt nagy szemlyisgeiben, kzs tantiban, egy Assisi Ferencben, Kempis Tamsban, klnsen gostonban, akit a Biblin kvl leggyakrabban idznek
reformtoraink. Valamennyi felekezettel kzsek egyhzi atyink, rgi hitvallink, vrtanink, kzs kincsnk az skeresztynsg, kzsek prftink s apostolaink.
Fknt pedig kzs, akirl mindnyjan keresztyneknek neveztetnk: az l r Jzus Krisztus, az egyhz Ura. Kiltt tisztz krisztolgiai harcainkat egytt vvtuk meg a herezisekkel szemben. Lehet, hogy a re vonatkoz tantsunkban nagy eltrsek vannak, minthogy valban vannak. Ezek az eltrsek kihatnak az Istenrl, emberrl s kegyelemrl szl tantsokra, mgis minden valamireval keresztyn Krisztust tekinti a trtneti folyamat kzppontjnak. Mg a nem-keresztyn trtnsz is knytelen a keresztynsgben olyan vallsi mozgalmat ltni, mely a nzreti Jzus szemlybl indult ki. Minden keresztyn felekezet jelenbl lthat s lthatatlan leterek nylnak vissza Galileig, ahol az els tantvnyok a szeretet ketts parancst, a hegyi beszdet, a tkozl fi, az irgalmas samaritnus pldzatt, meg a tbbi tantst lmlkodva hallgattk s Krisztus csodkkal teli lete krl kialakult az els keresztyn gylekezet.
Lehet, hogy sokan nem kaptak, vagy nem fogadtak el Krisztusbl tbbet, csak a nevet, de sokan vannak olyanok is, akik jval tbbet kaptak s kapnak, mint amennyit sejtnk vagy kibeszlhetnnk.
A klnbz felekezetek kzs kincse tovbb a Krisztusknyv, a Biblia. A tekintetben eltrsek lehetnek, s vannak is, hogy Isten kijelentst csak a Biblibl ismerhetjk meg, mint a reformtorok tantottk, vagy pedig mshonnan is, a termszetbl, trtnetbl, ltomsokbl, oltri szentsgbl, egyhzi hagyomnyokbl. Az utbbiak esetleg felibe kerlhetnek a Biblinak,de a Biblia mgis az egsz keresztynsg szmra kijelentsforrs. Az let knyve, mely az egyhz igehirdetst, istentisztelett, minden letnyilvnulst tbb-kevsb meghatrozza. Urunk imdsgt, a Miatynkot, minden keresztyn kzssgben ismerik s imdkozzk, a keresztsget s rvacsort valamilyen formban a hveknek kiszolgltatjk, az rnak napjt,
a vasrnapot megszentelik, a Krisztusra emlkeztet vfordulkat, klnsen a hsvtot s pnksdt megnneplik. Keresztyn s keresztyn kzt szerte a vilgon mlyrehat klnbsgek, st ellenttek lehetnek, de mindennek ellenre beszlhetnk a valamennyi keresztynt sszekt lelki kincsrl. Ha
kzs kincsnket szemgyre vesszk, elmondhatjuk az egyetemes egyhz rgi hitvallst: credo unam sanctam et catholicam ecclesiam. Minden megoszlottsgunkban s meghasonlottsgunkban, legfeljebb veszeked, civd testvrek lehetnk.
Minket a dogmatikban az rdekel, az alapvet tnyeken tl vannak-e a keresztyn felekezeteknek kzs tantsai? Istentiszteleti alkalmainkon ismtelten halljuk: “Mondjuk el egytt az egyetemes egyhz hitvallst”, s felhangzanak az Apostoli hitforma si ttelei. A hitvalls rtelmezsben azonban mr nagy eltrsek vannak. Szinte valamennyi ttelt felekezetenknt mskpp s mskpp rtelmezik. Victor Jnos szp Apostoli hitforma magyarzatnak pl. “Reformtus Hiszekegy” a jellegzetes cme. Az eltrsek
alapjn elmondhatjuk Bellarminnal: van is kzs hitvallsunk, meg nincs is.
“Non habemus idem symbolum, si in explicatione dissidemus.” De nem egyoldal hangslyozsa-e a klnbsgeknek ez a kvetkeztets?
Az Apostoli hitvalls eredete egy rvidebb llegzet szimblumra, a Romanumra nylik vissza, mely keresztelsi formula volt a rmai skeresztyn gylekezetben. Mgis apostoli a hitvallsunk abban az rtelemben, hogy az apostolok tantst foglalja ssze. Az Apostolicummal azonos felpts s
szvegben is rokon a bvebb Nicaea-Konstantinpolyi hitvalls, mely az ortodox keleti egyhz szimbluma, de nyugaton is elfogadott szimblum.Ugyancsak nyugati eredet, s mg terjedelmesebb az Athanasiusrl nevezett hitvalls. Ezek mind az els ht vszzadban alakultak ki s gy a mg meg nem osztott egyhz hitvallsai. Mindeniket, mint az egyetemes keresztynsg kumenikus tekintly szimblumt, a reformci is elfogadta s megrizte. Mennyiben beszlhetnk a keresztyn egyhz kzs tantsrl, mikor a keleti
ortodoxia mindinkbb elzrkzott Nyugattl s az Apostolicumot s Athanasianumot nem hasznlta, illetve nem ismerte? Annyiban, amennyiben a Nicaeno-Constantinopolitanumot egyetemlegesen elfogadtk s amennyiben a tbbi hitvalls a Nicaeno-Constantinopolitanummal megegyezik. Mrpedig velejben megegyezik. Ezen tl kezddik a tanbeli sokflesg.
2.2 A protestns hitvalls
2.2.1 Az indtkok
Luther, midn szerzetesi celljban tusakodott s a kegyelmes Istent kereste, nem tudta, hogy reformtor lesz. Mg amikor a pnzrt rustott kegyelem, a bnbocst cdula ellen szt emelt, akkor is csak az ingyen val kegyelmet elhomlyost visszalsek ellen fakadt ki. Hogy nemcsak az egyhz letnek, hanem tannak s hitnek is meg kell julnia, az vek mltn, 1519-ben vlt lassankint vilgoss eltte. Reformtornak sohasem nevezte magt; ezen a nven csak a 17. szzad vge ta emlegetik. maga prftainak tekintette hivatst: akarata ellenre lett a nmet np prftja.
Luther s a tbbi reformtor a rmai egyhz neveltje, a rmai egyhzzal kzs elfelttelbl indult ki s a kzs alapon mindvgig megmaradt. Ez a kzs alap az, hogy a keresztyn hit valsgos, klns s fellmlhatatlan isteni kijelentsen nyugszik. A klnbsgek csupn ott mutatkoztak: hol kapjuk az isteni kijelentst s mi a mondanivalja? — Ezen a ponton aztn kilezdnek a klnbsgek. A rmai egyhz is a Bibliban keresi a kijelentst, de nyomban mellje teszi az egyhzi hagyomnyt. Hiszen az egyhz: vicarius Christi et Dei. Krisztus ugyanis rruhzta tekintlyt az egyhzra, pontosabban Pterre s jogutdaira, a rmai ppkra. Az I.Vatikni zsinat ennek a gondolatnak kvetkezmnyt vonta le, amikor kimondta
a ppai csalatkozhatatlansgot. Az egyhzban teht folytatdik az isteni kijelents, s a hit s erklcs krdseiben a ppa az isteni kijelents hiteles magyarzja. Ezzel az egyhzi hagyomny flibe kerekedett a
Biblinak. Luther ezt a folyamatot mr a maga idejn pontosan felismerte.
Egyik 1524-bl val vitairatnak ez a cme: “Krds, vajon Krisztus a gylekezett Pterre s az utna kvetkez ppkra alaptotta? Luther Mrton felelete: Nem, hanem egyedl Jzus Krisztusra, Isten fira. Mert Pl apostol szerint ms fundmentomot senki sem vethet azon kvl, mely vettetett, mely a Jzus Krisztus.” Ebben mr benne van a solus Christus s a sola scriptura reformtori elve. Az egyhzat nemcsak erklcseiben, hanem egsz hagyomnyos rendszerben akarja megjavtani: a Biblia szerint reformlni.
Az els protestns hitvalls, a ksbbiekhez mintul szolgl gostai (1530) , bklkeny szelleme ellenre is kimondja az egyhzi hagyomnyokrl: “hurkot vetnek” renk s elvonnak a Biblia mondanivaljtl. Krisztus rdeme s megigazt kegyelme helyett emberi dolgokra terelik figyelmnket s gy “az egsz keresztynsg… semmi egyb, mint bizonyos nnepek, szertartsok… pontos betartsa.” “Hagyomnytisztelet pedig nem igazt meg Isten eltt.” (2. r. V.)
A II. Helvt hitvalls mg kemnyebb hangot hasznl; keletkezsekor
ugyanis mr nem volt remny a Luther rszrl mindvgig vrt
reform-zsinatra. “Nem trjk, hogy… hitbeli dolgokban az egyhzi atyk
puszta nyilatkozataival, vagy… a bevett szoksokkal, vagy az ugyanazon a
vlemnyen levk nagy szmval… zaklassanak bennnket.” “Megvetjk az
emberi hagyomnyokat.” Hangzatos nevekkel cicomzzk, apostolaiknak mondjk
ugyan ket, “mde ha a szent iratokkal sszehasonltjuk… ezektl eltrnek
s ebbl a klnbzsgkbl bebizonyosodik rluk, hogy teljessggel nem
apostoliak.” “A zsidknak is voltak hajdan si hagyomnyaik, amelyeket
azonban szigoran megcfolt az r, bebizonytvn, hogy ezekkel hiba
tisztelik az Istent.” (2. r.) — me ez a protestns hitvalls. Protestns,
a sz ketts rtelmben: bizonysgttel a Biblia mellett, ugyanakkor
tiltakozs az emberi hagyomnyok ellen. A II. Vatikni zsinat csak annyi
vltozst hozott e tren, hogy nem kt kijelentsforrsrl beszl, a
Biblirl s a szent hagyomnyrl, hanem csak egyrl: a Biblirl, a szent
hagyomnnyal egytt. Vagyis az “et” ktszt “cum”-mal cserlte fel. A
fogalmazs vatosabb lett, de a lnyeg tovbbra is megmaradt s ezzel a
protestls szksge is.
2.2.2 A kegyelem tjn
Az csak egyik rsze a dolognak, hogy a rmai egyhz hol keresi a
kijelentst. Azt is meg kell krdeznnk, mit tall ott? Az gynevezett
formlis elv mellett lssuk teht a materilis elvet is. Mg az egyhzi
hagyomny szerint rtelmezett Biblia vlasza is elssorban ez: a kegyelem.
De a rmai egyhz megint hozztesz valamit: a kegyelem s a jcselekedetek.
Igaz, ezek a cselekedetek jobbra a kegyelem gymlcsei, de a mellrendels,
az “s” itt is megvan. A jcselekedet ennek folytn rdemszerz jelleget
lt: az rk dvssget mintegy djknt adja Isten az rdemekrt. Az egyhz
megszentel cselekmnyei a kegyelem rvn nvelik az emberi teljestmnyek
rtkt az dvssghez felttlenl szksges mrtkre. Az egyni
teljestmnyek, az egyhz malasztjval egytt munkljk teht az dvssget.
A kett klcsnsen felttelezi egymst. Az egyhz biztosit ennek a
folyamatnak annyi hatkonysgot, hogy a hiv ktsgbe ne essk, de tmaszt
annyi bizonytalansgot, hogy mindvgig az egyhz gymkodsra szoruljon.
Luther les szemmel ismerte fel: mint ahogy a rmai egyhz gyakorlatban
felibe kerekedett a hagyomny a Biblinak, ugyangy felibe kerekedik az
rdemszerz jcselekedet a kegyelemnek, a kegyes ember a kegyelmes Istennek.
Ebbl a felismersbl kvetkezik a reformci msik mondanivalja. Az
gostai hitvallst idzzk: “Az emberek nem igazulhatnak meg Isten eltt
sajt erejkbl, rdemkbl vagy cselekedeteikbl, hanem ingyen igazttatnak
meg a Krisztusrt hit ltal, ha hiszik, hogy Isten ket kegyelmbe fogadja
s bneiket megbocstja.” (IV. r.) — A II. Helvt hitvalls gy veszi t a
szt: “Megigaztani annyit jelent, mint bnket megbocstani, bn s
bntets all felmenteni, kegyelembe fogadni s igaznak nyilvntani…
Teht egyedl Isten igazit meg, mgpedig csupn csak Krisztusrt; neknk
tulajdontja a Krisztus igazsgt… Mikppen az eledelt evs ltal vesszk
magunkhoz, azonkppen hivs ltal lesznk Krisztus rszeseiv” (15. r.),
vagyis ha t befogadjuk.
A protestns hitvalls ebben a vonatkozsban is ketts rtelemben
protestl: bizonysgot tesz Krisztus mellett s tiltakozik az emberi rdemek
ellen. A sola scriptura mell odahelyezi a solus Christus s a sola gratia
elvt. Napjainkban Barth hatsa alatt, a kivl rmai katolikus teolgus:
Hans Kng biztat ksrletet tesz ugyan a megigazulstannal foglalkoz
tridenti vgzsek protestns szellem magyarzatra. (Hans Kng:
Rechtfertigung. Die Lehre Karl Barths und eine katolische Besinnung,
Einsiedeln 1957, 4. kiad. 1964) Egy ilyen tiszteletet rdeml, mersz
ksrlet azonban mg nem menthet fel minket ebben a vonatkozsban sem a
protestls ktelezettsge all. Ma is az emberistentssel szemben val
kzs protestls fogja egybe a felekezetekre szakadt protestnsokat: az
evanglikusokat, reformtusokat, angliknokat s a tbbieket. Ennyiben
beszlhetnk protestns hitvallsrl s ez hatrozza meg a teolgia
protestns jellegt. Ezzel addik a tovbbi teolgiai krds: Mit jelent a
kzs protestns hitvalls megvallsa egy szttagolt protestantizmusban?
2.3 A klnbsgek elhordozsa
2.3.1 A cl tudata
A protestantizmus mr a nagy reformtorok letben kln-kln
szervezked irnyokra oszlott s a megoszls azta is tart. Ha a szektkat is
ide szmtjuk, egyre nagyobb mrveket lt. Statisztikusok ma kzel ktszz
protestns felekezetet tartanak nyilvn. Rma rszrl nagy elszeretettel
mutatnak erre a tnyre s rveket kovcsolnak belle: az egysgt megrz
rmai katolicizmus konzervl er a vilg szmra, a boml protestantizmus
pedig bomlaszt veszly. Ha csakugyan az igazsgra bukkantak volna a
protestnsok, egyek lennnek az igazsgban!
Reformtoraink nem rltek ennek a megoszlsnak. Klnsen Klvin s
Melanchton ismtelten ksrletet tett a nmet s a svjci reformci
egyestsre, a kvnt eredmny nlkl. A sokflesget k sem a reformci
igazbl magyarztk, hanem emberi gyngkbl s az emberi gyngket
kihasznl praktikbl, mindezeken tl pedig Isten titokzatos akaratbl.
Neknk ma nem az a feladatunk, hogy sopnkodjunk az egysgest trekvsek
meghisulsn, hanem hogy lssuk meg abban Isten ujjmutatst. a mi
sokfle szakadozottsgunk ltal is tantani akar minket.
Ez akkor vilglik ki, ha tudatostjuk a kvetkez tnyeket: a reformci
az egyhz reformcija volt. Nem valami j egyhzat akartak alaptani, hanem
Krisztus egyhzt akartk formlni. Ezt a szndkot nem engedtk
elkdsteni. Luther mg felhborodssal hrtotta el, ha luthernus
egyhzat emlegettek; klvinista egyhz elnevezssel pedig komoly formban
nem is ksrleteztek. Jellemz a II. Helvt hitvalls cmirata: “Vallsttel
s egyszer fejtegets az igaz hitrl s a tiszta keresztyn valls
egyetemes (a latin szvegben catholicus!) tanairl.” Aztn felsorolja a
cmirat a helvt gylekezeteket, melyek a hitvallst kiadtk, “azzal a
szndkkal, hogy egyetemlegesen, minden hv eltt bizonysgot tegyenek
arrl, hogy k a Krisztus igaz s si egyhznak egysgben megmaradnak s
semmifle j vagy tves hitgazatokat szt nem hintegetnek, s gy semmi
kzssgk sincs semmifle hitbeli szakadssal vagy eretneksggel; ezt ppen
most minden hvnek kzs tudomsra juttatjk, hogy kiki nmaga
meggyzdhessk rla.” — Nem protestns, reformtus vagy klvinista
hitvalls teht, hanem egyszeren vallsttel. Nem Bullinger beszl itt s
nem Klvin, nem valamelyik felekezet vagy kegyessgi tpus, hanem minden
trbeli s idi korltozs nlkl az una sancta, catholica ecclesia. Ezrt
s ennyiben idtlen s egyetemes.
A reformtori szndk megrtse szempontjbl tanulsgosak azok az
elhatrolsok, amelyeket reformtorainknl megfigyelhetnk. Luther pl. egy
darabig prtolta a paraszt-mozgalmakat, de mikor rjtt, hogy a szocilis
megmozduls, kivlt Mntzernl bibliaellenes vallsi rajongssal keveredik,
sajt npszersge felldozsa rn is szembefordult a parasztokkal. reformcit akart s nem revolcit. — A nmet lovagok s fejedelmek
nemzeti hst lttak a btor szav bartban s vdelmkbe vettk; az
letveszlyben forg reformtor pedig ismtelten kifejezsre juttatta:
egyedl Krisztusra akar tmaszkodni. (Lsd klnsen Blcs Frigyeshez
intzett 1522 mrcius 5-i levelt.) A fejedelmekhez val viszonya mindvgig
dialektikus maradt, s a nemzeti hs szerept el tudta hrtani. — Zwingli
harcostrsa volt, mgis, mikor bibliaismerete megkvetelte, a reformci kt
j gra szakadsa rn is szembefordult vele. — Erasmus, az nnepelt tuds,
a csszr kegyeltje, irodalmi tevkenysgvel tegyengetje volt a
reformcinak. Luther a De servo arbitriban mgis leszmolt Erasmus
filozfiai nzeteivel, pedig ezltal a tuds vilg, a humanistk kegyt
vesztette el. Luthernl mindez nem vrmrsklet dolga, hanem a cltudatos
reformtori magatarts krdse, amelyrt ksz volt a politikai rdekek
felldozsra is.
Klvin a szerzetes Lutherrel szemben humanista mveltsg volt. rtkelni
tudta Servet fldrajz-tudomnyt s biolgiai felismerseit. Castelliot, a
humanista tudst pedig az Institutija trtette meg, s tette genfi
munkatrsv. De mikor ktsgbe vontk Krisztus istensgt s a Biblia
tantst kiforgattk, el kellett hagyniok Genfet; a makacs Servet esetben
pedig utbb a meggettetst sem akadlyozta meg (1553). Genf nehz terep
volt, s az egyhz reformcijrt folytatott elsznt kzdelemben, kire
tmaszkodhatott Klvin? I. Ferenc francia kirlyra, aki hontalan bujdosv
tette? Az llhatatlan genfiekre, akik szmztk? Nem tmaszkodhatott sem az
rkltt rgire, sem az indul jra. Kemny erklcsi szigorval a reformci
gyt vdte, s a puritn let rvn, szndka ellenre lett a
tkehalmozds, a ksbbi kapitalizmus egyik elksztje. — A reformcira
ltalban az a kritikai magatarts jellemz, amely az igre tmaszkodva s az
ige rdekben ksz volt szembeszllni, nemcsak az rkltt rgivel, hanem a
kibontakoz jjal is. Ebbl eredt minden emberi nagysga s emberi gyengje
is.
2.3.2 A hit alzatra ksztet
A reformci szndknak ellentmond a protestantizmus felekezeti
tagoltsga. Ebbl addik a helyes md, ahogy protestns rksgnket
ldsval s terhvel egytt elhordozhatjuk.
-
Isten, amikor megengedte, hogy emberi gyarlsgok megakadlyozzk
a protestns egysg kialakulst, eleve tjt vgta a protestantizmus
vilghatalmi trekvsnek. Tantott s tant minket, ne a rmai vilgegyhz
mintjra szervezkedjnk s rendezzk be egyhzi letnket, s egyik
protestns egyhz se politikai-hatalmi eszkzkkel ptse magt, hanem lelki
eszkzkkel szolglja az igt. gy lehet s ebben a vilgban. Aztn
meg,
-
Isten, amikor a hagyomnyok nygbl kiszabadtott Biblit
ajndkozta neknk s nem engedte meg, hogy a Biblia megrtsben egysgre
jussunk, tjt vgta a protestns elbizakodottsgnak. Tantott s tant
minket, ne tekintsk a Biblia megrtst reformtoraink ltal elintzettnek,
hanem valamennyien sszefogva kzdjnk a Biblia teljesebb rtelmezsrt. Ez
a kzs kzdelem legyen a protestantizmus els s legfbb feladata; gy
vlhatik sv ebben a vilgban. Vgl
-
Isten, amikor megengedte, hogy a pps egyhz nyilvnval bnei s
a reformci ellenre is megmaradjon, viszont az amgy is tagolt
protestantizmusbl jabb s jabb szektk vljanak ki, tant, st
figyelmeztet bennnket arra, valamikppen protestns hagyomnyainkban meg ne
merevedjnk, hanem haladjunk tovbb a reformci tjn. Ha egyszer
kiszabadultunk a hagyomnyok nygbl, vigyzzunk, hogy ugyanolyan megktz
hagyomnyt ne csinljunk a reformcibl, vagyis rizzk meg protestcink
evangliumi jellegt. gy maradhat s a protestantizmus ebben a
vilgban.
Ezzel krvonalaztuk azt a protestns magatartst, mely nem a mltbl,
hanem az igbl tpllkozik s a protestantizmust nem valami muzelis
ereklynek, hanem l s hat ernek tekinti. Ennek a protestantizmusnak
kell rvnyeslnie az egyhzban, a teolgiban, gy ebben a dogmatikban is.
– De ht beszlhetnk-e tovbb nagy ltalnossgban protestns
hitvallsrl? Nem kell-e ppen a dogmatikban sznt vallanunk, hiszen ms az
evanglikus, a reformtus vagy az anglikn dogmatika? Ktsgtelenl gy van.
A protestns hitvallsrl mondottak azonban kzelebb segtenek egy
klnbsgttel megrtshez.
Barth klnbsget tesz a protestantizmuson belli ellenttek s a
protestns felekezeteknek a tbbi, teht nem-protestns felekezetekkel
szemben mutatkoz ellenttei kztt. Itt is, ott is ellenttek vannak, de
mg ez utbbiak szksgkppen egyhzmegosztk, addig az elbbiek nem
szksgkppen azok. A protestns felekezetek bels ellenttei gy
tekinthetk, mint egyazon egyhz klnbz teolgiai iskoli vagy
irnyzatai. (K. D. I/2. 930. l.) Barth eme megllaptsa nem a protestns
bels ellenttek elpalstolsa vagy elvtelen lealkuvsa. Bels ellentt van,
nem is egy, de egyik sem okvetlen egyhz-megoszt.
Mi is ebben a tudatban mvelnk klvini tpus reformtus dogmatikt.
vakodunk azonban attl, hogy konfesszionalizmust sztsunk, az gynevezett
klvinista felekezeti ntudatot hizlaljuk. Ez a klvinista ntudat, akrcsak
luthernus msa, voltakppen Klvint, illetve Luthert emeli Krisztus
helybe, teht szges ellenttben ll a protestns hitvallssal.
– A dogmatika mvelsekor is a hla ktelezettsgt rezzk a nagy mlt
Magyarorszgi Reformtus Egyhz irnt, amelyben Krisztus evagyliomt
megismerhettk. De ez a ktelezettsg nem kiszolglst jelent, hanem azt a
hlbl fakad szntelen igyekezetet, hogy mindaz, ami az egyhzban emberi,
formldjk Krisztus brzatra. Az egyhzt keressk s szolgljuk a
Magyarorszgi Reformtus Egyhzban. Mert nem clba rt vagy megllapodott
egyhz a Magyarorszgi Reformtus Egyhz sem, hanem ton van a nagy egysg
fel, melyrt Urunk fpapi imdsgban knyrgtt. (Jn 17,21)
|