„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Isten nem az ismeretlen, akit a gondolat mersz szrnyalsval, valahol a magassgban keresnk, vagy pedig rzelmi letnk sejtelmes rezdlseibe mlyedve fedeznk fel. a Jzus Krisztus Atyja, aki kijelentette magt neknk, a kijelents Istene. A prftk s apostolok bizonysgtteln t ma is szl hozznk. Azok, akik eredetileg a kijelentst befogadtk, nem valami klnsen vallsos alkat emberek, nem felfedezk vagy vallsos zsenik.
Olyanok, mint mi: Isten ell menekl emberek. Mg a hv sznak, a kapott megbzatsnak is ellene szeglnek, mint Mzes (2Mz 3 s 4) , Jeremis (Jer 1) , ms (m 3,8) , Jns vagy Saul, a ksbbi Pl. Mzes s Jeremis alkalmatlan voltra hivatkozik, egyik nehz-beszdsgvel, msik zsenge korval mentegeti magt, ms csak flelembl engedelmeskedik, Jns meg fut az r ell, Saul pedig a Krisztus-kvetk dz ldzje. Igazn nem k ragadjk meg Istent, hanem Isten ragadja meg ket. Isten ezeket a szabd, ellenkez, rugdoz embereket befogja nevel iskoljba s nevel bellk kldetst vllal embereket. Igen, k is olyanok, mint mi, de ltnak s hallanak valamit, amit mindnyjunknak meg kellene ltnunk s hallanunk, s megismerik a szabaduls olyan rmt s bizonyossgt, mely a mink is lehet s minket is jjforml.
Nem a tapasztalattl elrugaszkodott elmefuttats s nem llekelemzs teht az istenismeret tja, hanem a kijelents trtneti valsga: Jzus Krisztus. nemcsak idszmtsunk kzppontja, hanem az dvtrtnet ltetje s summja egyben. Nem azrt jtt, hogy teolgit csinljunk belle. A rla szl bizonysgok knyve, a Biblia sem azrt rdott, hogy tudomnyos vizsglds trgya legyen, hanem hogy ma is Isten szljon rajta t s kzlje velnk ment szeretett. St, van valami lehetetlenl visszs abban, ha az r Istent, mi emberek tudomnyos vizsglat “trgyv” akarjuk tenni. Pedig a teolgia sz szerint Isten-tant jelent. Olyan tudomnyt, amely Istent valamikppen rzkeli, szreveszi, megismeri, megrti, megszlaltatja. Mg hagyjn, ha a sz eredeti hasznlatra gondolunk. Teolginak neveztk a rgi grgk a mtoszok isten-alakjairl sztt klti mesket. Teolgia volt az is, mikor a filozfusok, a sztoikusoktl kezdve, kirtkeltk ezeket az istenekrl szl elbeszlseket. De ezekben viszonylag kisebb igny ksrletekrl volt sz: tapogatz klti s blcseleti megrzsekrl s nem az l Istenrl. A kijelentssel megvltoztak a felttelek: ms lett a teolgia.
Az egyhzi atyk mgis a grg vilgbl vettk t a szhasznlatot s az els szzadokban az egyhz teolgusait s a rgi grg kltket egyarnt a teolgus nvvel illettk. Az egyik csoportot termszetesen keresztyn, a msikat pedig pogny rtelemben.
A kijelents rvn megvltozott felttelek kztt a teolgia nemcsak kptelensgnek tn, hanem knnyszerrel engedetlen vllalkozs is. Az Istenrl szl mondatok foglalhatjk el Isten tulajdon szavnak, az ignek helyt. ppen teolgink rvn vlhatunk engedetlenn az ige irnt. Megeshet, hogy a kijelentsbl vilgnzetet, ideolgit formlunk, a teolgiai tteleink mgtt ppgy elrejtznk Isten ell, mint az esetutni ember az den fi kztt. — Mire val akkor a teolgia?
1.1.2 A teolgia eredete
A teolgit minden nehzsge s kockzatos volta ellenre a szksg knyszere hozta ltre. Szksgess vlt ama tny folytn, hogy Isten emberi szavakban szlt hozznk s megszlalsrl ugyancsak szavakban tettek bizonysgot a prftk s apostolok, gy amint bizonysgttelk elttnk van a Bibliban. Az emberi szavakra pedig mi sem jellemzbb, minthogy mg ugyanazon nyelven bell sem egyrtelmek. Milyen kzkelet s knnyen rhet
sz pldul az, hogy “klt” vagy, hogy “felad”, s ha egy kicsit fontolgatjuk, mindenikbl ngy vagy t igen klnbz jelents bomlik ki. Pedig csupa konkrt dologrl van sz. Ht ha mg elvont fogalmakat emlegetnk! Mennl elvontabb fogalmat jell egy sz, annl vltozbb s sztkdlbb jelentskre, ami termszetesen flrertsekre, vlemnyklnbsgekre, vitkra ad okot. Ezen a bajon hogy segthetnk? — A szavak sokrtelmsge ellen egyrtelm fogalmak alkotsval, fogalom-meghatrozsokkal kzdnk, mintegy kiszabott mederbe tereljk a szavak rad sokrtelmsgt. Ez korntsem egyszer feladat.
Milyen gyakran hasznlt szavunk pl. a “jog”. Nem is szzadok, de tbb mint kt vezred ta csiszolt elmk tudomnyosan mvelik, van kln jogtudomny, mgsem jutottunk el addig, hogy a jognak egyetemlegesen elfogadott defincija lenne. Hasonlkppen elvont jelents, teht sokrtelm szavak a Biblia nagy alapszavai, pl. Isten, kijelents, hit, vltsg, szeretet stb. Ezrt van ugyanazon Biblira hivatkozssal annyifle egyhz. Szmot kell teht adnunk egyrtelm mdon Biblia-megrtsnkrl, mert a j hr nem rekedhet meg bennnk: az dvzenet tovbbadst kvn, s a bizonysgttel nem lehet bizonytalan, ttova, haboz. Az egyrtelm bizonysgttelhez pedig mdszeres, tudomnyos munka tjn jutunk el. Nincs bizonysgttel tisztzott, alapos ismeret nlkl. Ezrt szksges a teolgiai tudomny; veszedelmes s mgis nlklzhetetlen.
1.2 A teolgia krdsvilga
1.2.1 A bibliai tudomnyok
Isten kijelentse a mi vilgunktl nagyon klnbz vilgban trtnt. Jzus Krisztus idszmtsunk kezdetn, a galileai Nzretben ntt fel s Palesztina tjain s zsinaggiban tantott. Jeruzslemben halt kereszthallt s ott tmadott fel halottaibl. Vltsgmvt tbb mint ezer ven t ksztette el az szvetsgi vlasztott np trtnete, s majd egy vszzad kellett az jszvetsg bizonysgttelnek rsba foglalshoz.
A kt szvetsget egybefoglal Biblia nem elvont teolgiai ttelek gyjtemnye, hanem valsgos hs s vr emberek vallanak benne Isten nagysgos dolgairl. Lerjk, elbeszlik, elneklik s elimdkozzk vallomsukat a maguk nyelvn, tbbnyire az akkori kznyelven, a psztorok, halaskofk, vmszedk s kzmvesek nyelvn. Olvassuk mgsem egyszer; a megrts ltalnos nehzsge tetzdik rnk nzve az idegen nyelv kzbeiktatsval. Nehz, st tbbnyire lehetetlen egy idegen sz magyar megfeleljt megtallni, hogy a kt sz jelentskre s hangulati velejrja teljesen fedje egymst. A fordt csak megkzelt rtkekkel dolgozhat. Aztn meg egy bet szerinti fordts mondatokra darabolja a logikai sszefggst, tri a szveg rtelmt. Az rtelemh fordts meg a folyamatossg kedvrt a bet szerinti fltt lebeg. Hogy lehet a bet szerinti s az rtelemh fordtsmd kzt egyenslyt tartani? Ilyen s ms effle krdseket kell a bibliafordtnak megoldani. De ppen ez a teolgia els feladata, a hber, arm, illetve grg szveg mai nyelvre, a minyelvnkre val fordtsa, mert ezen t szl hozznk az ige.
A rgi szvegek megrtsnek s megszlaltatsnak van egy csom tudomnyos felttele. — Ilyen els renden a rgi nyelv alkatnak s szellemnek alapos ismerete. Hiszen szhasznlata, kpei, fordulatai idegenek renk nzve. Idegen az a vilg is, melyben a prftk s apostolok ltek. Nemcsak don keleti knts bortja ket, hanem krlveszi egy rg letnt vilg, sajtos tjaival, szoksaival, hagyomnyaival, intzmnyeivel, trekvseivel, vgyaival, hitvel. Ismernnk kell teht a nyelven kvl a trtneti helyzetet is: milyenek voltak az akkoriak vrosai s falvai, templomai s hzai, milyen eszkzket s fegyvereket hasznltak, mit ettek, milyen termszeti, trsadalmi s mveldsi viszonyokba gyazdtak be. Hiszen a szentrk maguk is ennek a vilgnak darabjai voltak. Bonyoltja a megrtst, hogy nem egy idben ltek: a legrgibbek s a legjabbak kzt szzadok teltek el, tbb mint az egsz magyar trtnet folyamn.
A megrtshez szksges korismeret felleli az izraelita-zsid trtnetet, az skeresztynsg trtnett, belertve az asszr-babiloni, egyiptomi, perzsa, illetve rmai vonatkozsokat is. E nlkl nem rthetk kellen pl. a prftk, akik prfcijukkal beavatkoztak koruk politikai letbe, de nem rthet a Jelensek knyve sem, melynek httere ugyancsak politikai termszet dolog: a keresztynldzs.
A nyelvi s trtneti megrtsen tl tisztzni kell a bibliai szvegek thagyomnyozsi folyamatt is. Nem egy esetben az irodalom eltti idkbe, a szjhagyomny korba nylik vissza a szvegek eredete s ksbb is, az rsba foglals, egybeszerkeszts s fleg a msolsok sorn szndkos s szndktalan vltoztatsok trtntek. Knny volna tisztzni a dolgot, ha a mai szvegeket egybevethetnk az eredeti kziratokkal. De ilyen kziratok nem maradtak rnk, legalbb is eddig nem kerltek el. Ezrt aprlkos kritikai munkval kell a szveg eredeti alakjt, elrhet pontossggal megllaptani. A szvegkritika mellett, az irodalmi kritika a megrts tmogatja. Ez az egyes iratok szerzit, a megrs stilisztikai s mfaji sajtsgait, szndkt s hitelessgt igyekszik kiderteni. Vgl a szvegelemzs eredmnyei nyomn, sszest munkval kirajzoldik elttnk a szentrk emberi s teolgiai arcle, tantsaik bibliai sszefggse.
Mr itt felvetdik a krds: Isten csak a Bibliban jelentette ki magt, vagy van ms, a Biblin kvli kijelentse is? Nem trnk ki a krds ell, mert rzkeltet valamit a teolgia hatraibl. Erre a krdsre szoktak igennel is, meg nemmel is vlaszolni. Ismeretes pl. Aquini Tams nagyvonal vlasza: az, aki igazat mond, Istenbl beszl, teht kijelentst kzl. Protestns rszrl meg Zwingli mutatott feltn hajlandsgot arra, hogy a mennyorszgot benpestse gynevezett megvilgostott pognyokkal: Herkulessel, Szkratsszel, Lao-Tsevel. De milyen alapon akarunk itt kaput nyitni?
Ha viszont szkkeblen a merev tagads llspontjra helyezkednnk, szembetalljuk magunkat a Biblival. Az nem szkkebl, amikor egy-egy olyan pognyrl beszl, mint Melkisdek, Slem kirlya, a mobita Rth, a szr fvezr Naeman (2Kir 5), Cyrus, az r felkentje (s 45), a keleti blcsek, a samriai asszony, a kapernaumi s a czreai szzados (Csel 10). rvnyes rjuk a jzusi monds: Utolskbl lehetnek elsk s elskbl utolsk. Nem
lehet a pognyokat keresztyn flnnyel, csak mint a misszi trgyait kezelni. Az egyhz nem dntheti el, hogy ez vagy az a pogny kapott-e kijelentst vagy sem, mert nem mi vagyunk a kijelents ura, hanem a kijelents van felettnk. Hogy ebbl a kijelentsbl jutott-e valamilyen formban Herkulesnek, Szkratsznek vagy Lao-Tsenek, nem tudhatjuk: taln igen, taln nem. Maga a Biblia int vatossgra: szerepnk nem az uralom, hanem a szolglat.
1.2.2 A rendszerez tudomnyok
Brmily sokg munkt vgez a bibliakutats, fleg azt tisztzza, mit mondott a Biblia az egykoriaknak. Hogy rtettk pl. a korinthusbeliek Pl apostol frissen rkezett levelt. A levl ilyen megszlaltatsa nagy dolog: mi is odalhetnk az els hallgatk mell, s szmunkra is lefordthatv vlik a levl. A bibliai tudomny igyekszik is a jelenig meghzni a vonalat,
vgs fokon a tolmcs fontos szerept vllalja azrt, hogy mi, maiak is bizonysgtevkk vlhassunk. De ez a segtsg mg nem minden.
Bizonysgttelnk ugyanis nem egyszer tnymegllapts. Nem rekedhet meg ott, hogy “van Isten”, hanem arrl is szlnia kell, kicsoda Isten, mit akar velnk, s mit akar ezzel a vilggal. A bizonysgttelnek van teht valami bels rendje, sszefggse. Ezt az sszefggst a teolgus nem sajt elkpzelse vagy tetszse szerint alkotja meg, hanem a Biblibl olvassa ki.
A dolgok rendje nincs nknynkre bzva. A bizonysgttel ugyanis nemcsak egyes mondatok tolmcsolsa, hanem egy sszefgg zenet thelyezse, tltetse a mi vilgunkba. Tants a hitrl s a hit formlta letrl.
A bizonysgttel, mint sszefgg tants olyan kntsben jelenik meg elttnk, mint valami vilgnzet s szembetallja magt a klnbz vilgnzetekkel. Ilyenkor sszetkzsre s harcra is sor szokott kerlni; de megfigyelhetjk a keveredst is. Eurpai terleten pl. nincs olyan vilgnzet, belertve a marxizmust is, amelynek legalbb alkatban ne volnnak keresztynsgbl klcsnztt elemek, viszont a keresztynsg is idrl idre felszedett s magba olvasztott filozfiai vilgnzeti elemeket. Ezzel menten addik a krds: hogy viszonylik a keresztyn tants a vilgnzetekhez? A rendszerez teolgia szerept e krds vizsglata sorn rthetjk meg.
1.2.3 A teolgia s a vilgnzetek
Valamilyen vilgnzete minden embernek van, akr mvelt, akr mveletlen, akr hiv, akr hitetlen. Mint gondolkod lnyek, iparkodunk a magunk mdjn kpet alkotni a krnyez vilgrl, tapasztalataink tarka-barka znbe valami rendet, sszefggst vinni. Elviselhetetlen lenne, ha tapasztalataink apr, szthull ismeretek, tredkes mozaikkvek maradnnak s nem llnnak
ssze rtelmes egssz, egysges mozaikkpp. Hogy tjkozdhatnnk akkor az let roppant szvevnyben, hogy tallhatnk meg az sszer cselekvs tjt? A vilg azonban ttekinthetetlen: roppant arnyai folytn nem lehet egyetlen ember kzvetlen tapasztalatnak trgya. A vilgkp kialaktsban segtsgre szorulunk. Felhasznljuk msok tapasztalatt s a sokfle tudomny hozznk eljut eredmnyeit. Az ismeretek gyarapodsval egyre mdostjuk,
helyesbtjk, tgtjuk vilgkpnket. Sem egynenknt, sem nemzedkekknt nincs meglls, megllapods, hanem szntelen a vltozs. Erre igazn illik a monds: ars longa, vita brevis est. Ha megmosolyogjuk a rgiek gyermekded vilgkpt, elfeledjk, hogy a mienkre hasonl mosollyal tekinthet majd a ks utkor. Mert nem mozgunk itt annyira szilrd talajon, mint ahogy a kzhit kpzeli.
Az ember azonban nem elgszik meg a vilg eddig tapasztalt jelensgei, valsgos vagy gy vlt tnyei kpp formlsval, hanem keresi a kp rtelmt: felteszi a krdst, honnan ered ez a vilg s hov tart? Ezen a ponton vltozik a vilgkp vilgnzett.
A ltezs egszt tfog honnan-hov krdsre az emberi tudomnyossgnak csak feltevsei vannak, ha gy tetszik: hiedelmei. Mg akkor is, ha a tudomny eddigi eredmnyeibl prbl kvetkeztetni a vilg eredetre s cljra, ezek a kvetkeztetsek csak rsz szerint val ismeretek alapjn trtnhetnek, teht hipotetikus jellegek. Nem csoda ht, ha egyetlen korszakon bell is olyan sokflk a vilgnzetek. A sokflesgnek itt mr nmagban is hitelront hatsa van, ht mg, ha hozzveszzk: hasztalan dolog a vilgnzetek vltogatsa - cserlgetse, mert nem lehet eljutni valami egyetemes rvny, valban tudomnyos vilgnzetig.
Ha a ma hivatalos vilgnzetet tudomnyosnak mondjk, azt nagyon viszonylagos rtelemben kell vennnk, tudniillik a nmi nknnyel babonasgnak minstett keresztyn vilgnzethez viszonytva. — Legjobb taln, ha a tudomny eleve elhrtja a vilg rtelmre irnyul krdseket?
Vannak termszettudsok, akik ezt valljk, s tudatosan korltozzk vizsgldsaikat arra, ami kzvetlenl elttk van. Mgsem lehet a vilgnzeti krdst elkerlni. Mr amikor tapasztalatainkat egysges vilgkpp rendezzk, az anyagvlogatsban, tnycsoportostsban, elmletek fellltsban, egsz letstlusunk kialaktsban, a httrben ott van valamilyen vilgnzet, s akarva-akaratlan az szolgltatja neknk a rendez elvet. Amennyire vitathat a vilgnzet, annyira elkerlhetetlen is. s viszont.
Ilyen krlmnyek kztt nem hozhat megoldst az gynevezett keresztyn vilgnzet? Hiszen amikor Istenrl, mint a vilg teremtjrl, az ember nyomorsgrl s szabadtsrl, meg az dvssgrl tesznk bizonysgot, ebben a vilg s let rtelmrl is vallunk egszen tfog mdon. A keresztyn let, mg inkbb a teolgiai munkssg a dolog termszete szerint vilgnzetet is ad, mg akkor is, ha nem programszeren vilgnzet kiptsre irnyul a f igyekezet. Ha a blcselk nem tudnak egy rtelemre jutni, me egyrtelm tjkoztatst nyjt Isten kijelentse.
A keresztyn vilgnzet lehetsge annyira megejt, hogy klnsen a szzadfordul tjn, kt emberltn t, messzire hat teolgiai mozgalmak – pl. a nlunk is hat liberlis teolgia, a vele rokon kultrprotestns trekvsek, majd a konfesszionlis jelleg szigor klvinizmus – kifejezetten vilgnzeti programmal indultak. A rendszerez teolgibl kivl teolgusok vilgnzettant csinltak s vilgnzeti harcra fegyvereztk vele a gylekezetet. Mgis okunk van r, hogy a keresztyn vilgnzet krdsben vatossgot s tartzkodst tanstsunk. Ezen a tren szinte szrevtlen veszedelmes flresikls trtnik. Minden vilgnzet ugyanis vallsptlkk vlhat. Az ember gy vli, vilgnzete rvn ksz megoldsok birtokba jutott. Nem kell most mr Isten akaratt tudakolnia, egyszeren vilgnzeti elvei szerint tjkozdik s levonja bellk az adott helyzetre szl kvetkeztetseket, vagyis vilgnzete rvn mintegy nhatalmlag kezbe veszi lett: vilgnzete lesz az Istene.
A keresztyn tantsnak az az rtelme, mutassa meg, milyen irnybl vrjuk Isten zenett, milyen sszefggsbe tartozik az zenet, hogy berebbek legynk az ige hallgatsra s kszsgesebbek a befogadsra. De csakugyan az igt keressk s vrjuk s ne helyettestsk azt a tantssal, mint vilgnzettel. Mert ha ezt tesszk, az eszkzbl csinlunk clt, a
msodlagosbl elsdlegest, az emberibl istenit. A dolgok rendjt pedig csak vesztnkre forgathatjuk fel. A megistentett vilgnzet ugyanis mr nem segtsg, hanem akadly, mert szigetel anyagknt kerl oda Isten igje s mi kznk. Nem tpll, a lelki tpllktl azonban elzr. Isten igje olyan, mint a frissen hullott manna, nyomban lnnk kell vele, rendeltetse szerint. Nem lehet ksbbre eltenni, vilgnzett konzervlni, mert tpll erejt elveszti, “msnapra megromlik”, puszta emberi szv vlik (2Mz 16, 16-20). A keresztyn vagy klvinista vilgnzet csak manna-konzerv, mely knnyen elterelheti az ige friss mannjrl a figyelmnket. Ennek jzan beltsa v a flresiklstl. Ha hinyzik a jzansg s a keresztynsggel mint vilgnzettel r indulunk harcba, eleve csatt vesztettnk. Azt a ltszatot keltjk, mintha a keresztyn hit csak egy lenne a sokfle vilgnzetkzt, holott a keresztyn hit tbb s fleg ms mint vilgnzet.
A teolginak, mint rendszerez munknak els renden ezt kell nyilvnvalv tennie. Munkja kzben szemmel tartja a jelen szellemi arculatt, nemcsak vilgnzeti, hanem tudomnyos, mvszeti, trsadalmi s technikai trekvseit is. Csak gy tudja a bibliakutats ltal kibnyszott - s jszvetsgi mondanivalt a korszellemmel szembesteni s a tovbbads
szmra feldolgozni. Munkja vgs fokon a tovbbads szmra mrvad tanttelekben sszesl. E tanttelek rendszeres feldolgozst a dogmatikban s az etikban vgzi. Az elbbi a kijelents-hittel, az utbbi e hit ltal formlt let krdseivel foglalkozik. A rendszerezs, klnsen a szzad elejn indult keresztyn egysgtrekvsek kibontakozsa ta kumenikus tvlatokban trtnik. Nem korltozdik egyetlen felekezet llsfoglalsaira, hanem keresi a tbbi felekezettel az egyttmkdst. Kln trggy ntt az kumenikus szimbolika, mely a klnbz hitvallsokat elemzi, a hitvallsokbl ntt letformkat vizsglja s felmutatja az isteni kijelents sokfle rtelmezsben nemcsak a klnbsget, hanem az egysget is.
1.2.4 A gyakorlati tudomnyok s a trtneti kutats
A teolgia egyetlen gban sem ncl tudomny, hanem gyakorlati rdek: a bibliai zenet tovbbadst szolglja. A tovbbads elfelttelt maga a Biblia szabja meg: “az az indulat legyen bennetek, mely volt a Jzus Krisztusban” (Fil 2,5) ; a tovbbads lehetsgt s mdjt pedig a gyakorlati teolgia vizsglja.
A klnbz kor, nem s helyzet emberek sajtos alkatt, lelki szksglett s befogad kpessgt igyekszik tisztzni. A modern szociolgia s llektan eredmnyei bevonsval keresi a gylekezeti munkagak: az igehirdets, vallsoktats, lelkigondozs s misszi legjrhatbb tjt. Megalkotja a nevezett munkagak mindeniknek a maga kln tudomnyt, hagyomnyos nevn a homiletikt, katechetikt, poimenikt stb. Hasonlkppen foglalkozik az istentisztelet, az egyhzszervezet s egyhzkormnyzs sokg krdsvel. Nem azrt, hogy muzelis rtelemben konzervlja az egyhzat, hanem kritikai mdon tudakolja: az intzmnyesen megszervezett cselekmnyek megfelelnek-e annak a szndknak, ahogy a
keresztyn kldets s remnysg a maga sajtos s egyedlll mivoltban rvnyeslni akar. Voltakpp ktirny feladatot tlt be: egyfell tudatostja az emberek lelki ignyeit, gy mintegy az evangliumra vr vilg szszlja a teolgia terletn; msfell a tbbi teolgiai szak eredmnyeit feldolgozza s clszeren hasznostja az egyhz s a vilg javra. Bizonysgttelnk ezzel a munkval r el a kortrsakig, akik vagy atynkfiai, vagy pedig felebartaink s a misszi rvn vlnak atynkfiaiv.
A bibliakutats, a rendszerez munka s a gyakorlati felkszls egyttesen szolglja mostani vilgunkban a kijelents meghallst s megvallst. Mert a tiszta halls s a biztos vallsttel a teolgia clja. Ez a munka nem velnk kezddik; a keresztyn teolginak mr kzel ktezer
ves mltja van. A mltat ismernnk kell, hogy nmagunkat is jobban megismerhessk, hiszen ltnk gykerei a mltba nylnak vissza. Atyink rksgt, csak a mlt ismerete rvn vehetjk tudatosan birtokba, hibibl is ezton okulhatunk. A mlt feltrst a trtneti kutats vgzi, esetnkben a teolgia- s egyhztrtnet. Munkja nem kzvetlen a kijelentsre irnyul, hanem az egyhz dolgaira. Szoktk ezrt a szorosabb rtelemben vett teolgiai tudomnyok segdtudomnynak nevezni. De nem az rtkel minsts, hanem csak a viszony - meghatrozs rtelmben s a viszony itt klcsns. A trtneti kutatst ugyanis egyik tudomnyg sem nlklzheti s mvelse, legalbb is terletnkn, csak teolgiai szempontok rvnyestse esetn gymlcsz.
Az egyhztrtnet sajtos krdse: Hogyan rtette meg az egyhz az egymst vlt korszakokban Isten kijelentst s milyen vlaszt adott r? Ez a vlasz ms volt a reformciban, a felvilgosods korban s ismt ms napjainkban, a kijelents megrtsnek mrtke s a vltoz krlmnyek szerint. Hol engedelmeskedett az egyhz, hol ellenkezett, hol szolglni prblt, hol meg uralkodni. Az egyes korszakokban teht nem megismtldik az egyhz lete valami rks krforgsban, hanem a vgkifejlet fel kzeledik.
Haladsban j meg j vonsokat mutat fel, mgpedig nemcsak a tvedsekben, buksokban s vtkekben, hanem az ernyekben, ldsokban s fnyl alkotsokban is. ppen a kritikval vgzett trtneti kutatsban egyre jabb oldalrl vlik lthatv Krisztus letnek jvt forml hatsa.
A gyakorlati teolgival s egyhztrtnettel mg korntsem zrul a teolgiai tudomny krdsvilga. Ezek a szorosabb rtelemben vett bels krdsek csupn, melyekhez egy sereg kls krds csatlakozik, mint amilyen a vallsok kialakulsnak, jelentsvilgnak, alkatnak, rtkelsnek vizsglata. Ez az ltalnos vallstrtnet s vallstudomny feladata.
Anyaga idegenszer s tvol esnek tnik, mgis hozznk tartozik; mintegy az egyhztrtnet kls oldala. A vallsok alig belthat ris terletn az emberisg olthatatlan metafizikai vgydsa szlal meg.
1.2.5 A teolgiai tudomny egysge
Az a sokfle krds, mely a teolgiai tudomnyszakok ttekintsekor elnk kerlt, sszefgg egysget, oszthatatlan egszet alkot. Mi tartja ssze? Szoktk mondani: a rendszerez munka, kzelebbrl a dogmatika rendszere. Ez a teolgiai tudomnyok gerince, lelke. Az llts annyiban igaz; dogmatikai szempontok nlkl mr maga a Biblia is szteshetnk smi, asszr-babiloni,
egyiptomi, perzsa s hellenista vallstrtneti elemekre. Termszetesen ez magval vonn a bibliai tudomnyok sztesst is: a bibliai iratok elemzse olyan filologizlsban merlne ki, mint a Homrosz- vagy Vergilius-kutats.
Dogmatikai szempontok nlkl a gyakorlati teolgia is hasonl sorsra jutna: elveszten teolgiai jellegt. Felolddnk az egyhz letjelensgeinek szociolgiai, llektani, ltalban filozfiai vizsglatban. Itt is, meg a trtneti kutatsban is hinyoznk a kritika teolgiai mrtke. Az egyhz- s vallstrtnet felolddnk a vilgtrtnetben. Csakugyan gy tnik fel, mintha a dogmatika volna a teolgia nagy szimfonikus zenekarnak a dirigense. De ne feledjk, nemcsak a zenekar fgg a karmestertl, hanem megfordtva: a karmester is a zenekartl. A dogmatika ugyanis az rsmagyarzattl kap j meg j indttatst, mondanivalt s a megmerevedstl megv bibliai figyelmeztetseket. A gyakorlati teolgia pedig megszlaltatja az j szisztematikai feladatok el llt idszer ignyeket. Az egyhztrtnet is felzrkzik a tbbi szak mell, a dogmatikt bersgre int jeladsaival. Teht nem egyoldal fggs, hanem klcsnhats ll fenn a teolgia tudomnygai kztt. A szakosods a teolgiban is csak az egysg megrzse esetn fejldhet ki hasznosan. Mennl lnkebb a tudomnygak kzt a klcsnhats, annl elevenebb, annl egszsgesebb a teolgia.
Elmondhatjuk, a teolgia az rsmagyarzattl kezdve, a rendszerez munkn t a jelenkori igehirdets sokfle fajtjig egyetlen utat jr be, mintegy vgigksri az dvtrtnet renk kiszabott tjt s az egyes teolgiai szakok ennek az tnak csupn llomsai vagy tjelzi.
Innen visszatekintve rthetjk meg, hogy a teolgia minden rendszeralkot igyekezete ellenre sem zrt s befejezett. A jvend fel mindenkor nyitott, hiszen visszatr Ura el megy. Ezrt ha akarna, akkor sem pthetne ki zrt dogmatikai rendszert. vakodjunk teht a dogmatika
tlrtkelstl. Voltakppen nem a dogmatika szabja ki az egyes szakoknak a teolgiai irnyvonalat, hanem az r Krisztus kijelentse. A kijelents adja magnak a Biblinak is az egysget, s a kijelentsbl olvassa ki a dogmatika – ha jl vgzi feladatt — azokat a teolgiai szempontokat, amelyekbl ered valamennyi teolgiai tudomnyg keresztyn jellege s vgs egysge. Hogy az imnt hasznlt kp keretein bell maradjunk: a kijelents az a mennyei zenem, amelynek szolglatban ll a karmester s az egsz zenekar. Persze, minden zenemnl sszehasonlthatatlanul lbb s hatbb.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre