Mieltt e nagybecs s valban pratlan rdekessg gyjtemny ismertetshez kezdennk, lssunk rla nmi trtnelmi elzmnyeket.
Tudtommal hrman rtak eddig rla. A szorgalmas gyjt s Kitn egyhzi r, b. e. Tth Ferenc pspk, a jelenlegi nagydobszai lelksz Barla Szab Istvn r e lapok 1859. vi folyamban, s egy elttem ismeretlen kath. pap, valamely hazai utazsi tredkben.
Tth Ferenc ezt rja rla „ Magyar s Erdlyorszgi prot. ecclesik histrija” cm nagybecs knyve I. darab 386. lapjn : „ A dobsai Reformata ekklezsinak Somogy vrmegyben van most is egy rgi s mg a reformati elejn ratott mestersges betkkel festett, s rgi kziratokkal felkestett nekes knyve, melyel azon ekklezsia is lt s 1643 esztendben harmadszor kttetett be.” Tovbb ismt : „Ez az nekes knyv azon gyjtemnye-e a Reformtusok nekeinek, melyeket Gnczi Fabricius (Kovcs) Gyrgy szve szedett vagy ennl is rgibb, nem tudni; mivel ennek eleje nincsen. Annyi igaz, hogy ama kzrs, e pedig nyomtats. Azonban az is igaz, hogy a mely nekek s dicsretek a Reformatitl fogva rdtak, s a Templomokban nekeltettek, a nevezett Gnczi Fabricius Gyrgytl tudjuk, felljebb nem lvn ettl documentumaink, hogy azokat legelsben szedte ssze s ily titulussal kinyomtattatta : Keresztyn nekek, melyek a Gradual mellett s a nlkl is, a hol azzal nem lhetnek, a magyar Nemzetben reformltatott Ekklezsikban szoktak mondatni. Rendben szedettek Gnczi Gyrgy debreceni pap ltal 1592-ben.”
A nagy tudomny Rvsz Imre (Trtnelmi kzlemnyek az nekes knyvrl, 1866.) mg ngy rgibb gyjtemnyt is emlt ennl, melyekrl alkalmasint egyedl csak; Bod Pter emlkezik, de ezek mr sehol se tallhatk. St Gnczi is oly ritka, hogy az els ngy kiadsbl csak ngy pldny volt eddig ismeretes, mg az tdik pldnyt - egy rgi j tanultrsam szvessgbl sikerlt nekem birtokomba kertenem.
A tuds Szab Kroly Rgi magyar knyvtra szerint az 1592-iki debreceni els kiadsnak egyetlen cmlaptalan csonka pldnya van a kolozsvri ref. kollgium birtokban, 4-rt, 164 levl.(Nagy Pter erdlyi ref.pspk r szivessgbl, kinek nekgyi munklkodsaim kzben tanustott szivessgrt valban kimondhatatlan hlval tartozom, - vannak nlam belle msolatok.)
A 2-dik kiads, szintn debreceni, 1602-bl, csak egy csonka pldnyban van meg a Gyulafehrvri Batthyni knyvtrban. Ez is unicum 150 levl. Ennek elszavban mondja a kiad Ujfalvi Imre (ugyanazon Szilvay Ujfalvi Imre, baranyai fi, ki debreceni tanr is volt, s ugyancsak 162o-ben az els halotti nekes knyvet adta ki Debrecenben) ”Talltam olyan nekes knyvre, az mely, de csak igen rvideden, ez elt negyven esztendvel nyomattatott.” Ezek utn kvetkezteti Szab Kroly, hogy kellett lenni egy 1562-iki kiadsnak is, mely azonban nem Gnczi-fle,s ma mr teljesen ismeretlen.
Igen is volt, mg pedig tbb gyjtemny, melyeket Rvsz Imre egyenkint elszmll.
Azonban mg az ltala, a fentebb hivatolt helyen elszmlltakon kivl kt ms gyjtemny is volt, miknek egy egy pldnya most is feltallhat a kolozsvri ref. fiskola knyvtrban. Czimk ez (Nagy Pter pspk ur msolata szerint) :"nekes keoniv melibol szoktanak az Vrnak dicziretet modani, az Ania szentegyhzban, s keresztieneknek minden gyulekezetiben, mostan ujabban, egybe szedegettetett s
egy nehani szp dicziretekkel meg regbttetett az keresztieneknek vigasztlatokra emendaltatott: Psalmo CXI Dicziretet mongyatok az Istennec az szenteknek Giuelekezetiben etc. Debrecenbe: Nyomtatatott M : D: LXXIX. esztendben." (Az „ujabban” szbl vilgos, hogy volt rgibb kiadsa is).
A msiknak cmlapja nincs, de az elsz vgn ez ll: „Datum Debreciny, 1. die Augusti: Anno Domini 1590. Czaktornyai Jnos Debreceni Koenyniomtat, kegyelmeteknek szegny szolgaia.”
Ez utbbibl a pspk r sajtkez msolatbl, nem egy nek van nlam. A kezdbetk Dobokai Mikls nevet adnak ki.
A Gnczi-fle gyjtemny 5-ik kiadsa szintn debreczeni, 1616-bl, 4 rt, 175 levl. Egyetlen pldnya a marosvsrhelyi ref. fiskola knyvtrban. Ebbl is van nlam szmos msolat.
A 4-ik kiads ugyancsak debreceni 1620- bl. Egyik pldnya a pozsonyi rm. kath. gymnasium knyvtraban a msik pldny nlam.
Az els ngy kiadsbl teht eddig csak t pldny ismeretes.
Ezekutn kvetkeznk egy ismeretlen brtfai (5-ik kiads), azutn egy ismers lcsei (6-ik) 1635-bl, egyetlen pldnya a m. akad. Knyvtarban.
Ltta-e valaha b. e. Tth Ferenc akr a nagydobszai, akr a Gnczi-fle nekes knyvet ? nem tudom; de - szavaibl kvetkeztetve - n azt mondom: nem ltta, legalbb egytt a kettt nem, mert klnben nem rhatott volna gy, mint idztem.
A dobszai knyv Gnczinl hasonlithatlanul rgibb, s eredete igazn a reformati kezdetnl keresend, s taln pen Klmncsehi vagy Sztri - mint azon vidk reformtorai - szerkesztek s nekeltk is.
De lssuk mr e vgetlen rdekesg – knyvet.
A tbla els lapjn e jegyzs olvashat: „a dobszia Ekklezsinak ezen rgi idkbl val nekes knyvt, ebbe a formba, Weidinger Alajos Pcsi knyvkt kttte be, az 1834-ik Esztendb.” (Sajnos, hogy mg akkor a lapok szmozva nem voltak, - mit ez idn veres tintval Szildy ron r eszkzlt - s a knyvkt a mint tallta, gy ktette ssze; A 2. lap utn jn a 193-dik, azutn vgig sok helyen sze-vissza.)
Msik jegyzs, „Elbbi elszakadt bortkjn ell ez a jegyzs llott: Sum per Johannem Dobsz renovatus, Anno Domini 1643.
A knyv figyelmetes s tbb napokat ignyl tvizsglsa utn n ngy idszakot klnbztettem meg, s ezek szerint fogom ismertetsemet tovbb folytatni.
Els idszak.
1. laptl a 11.-ig kznsges hymnusok, fekete, cifra initilkkal, gynyr gth betkkel, minden vers els betje nagyobb s cifrzott, majd mindenik utn ott van: ”,Ugy legyen”; vagy: „u. 1."
A 12. res. 13. lapon: nnepi hymnusok a 25-ig. Hymni de Nativitate domini nri 1.Invitatorium natale: (Przban.)
Christus szletek neknk jovetek el imadgyuk evtet stb. 26. res.
27. Hymni Epiphaniarum: Gonosz, kegyetlen, Herodes, mit flsz szletett Krisztustl, nem veszen el mulandkat, ki ad rkkvalkat stb. (mai orthografia szerint.)
A 29-tl 31. lapig a msodik idszakhoz tartozik. Errl teht albb.
39. Hymni Quadragesimales ad christianam pietatem et vigilantiam exhort. Ex Pauli I. Cor.
Gynyr veres-zld-feketre festett initiale, ktval. Jellemz, hogy noha mr akkor az 5. vonalos rendszer volt elfogadva, e knyvben mgis mindentt 4 vonal van. (A ktk alakja a mai nyomdszat ltal mr nem adhat vissza, s nagy tanulmnyt ignyel a hangjegyek olvassa. Nem csuda ez azon korban. Van egy partitragyjtemnyen egy szzaddal ksbbrl ez idnl, ott 9 vonal van, s erre vannak sszehalmozva a dallamok 6 hang nekkarra letve; valsgos labyrinthus az egsz, nagy fejtrst ignyel megfejtse, de igen nagyon jutalmazva reztem magamat a sajtsgos harmnia ltal.)
Hallgassuk figyelmesen
mire Pl apostol
Az isten rettenetesen
Hog' minket megh ne buntessen.
Ezek kztt van: indie lamarum, az: rvendezzen mr ez vilg, 13 verssel.
51. Hymni maioribus hebdomadis diebus.
A Gradualban 22. sz. alatti nek: Jer hirdessk mi urunknak nagy dics bajvvst.
58. Hymni in Festi Pascalos:
Fenik az nap fnessggel
Zngh az Eh nag' diczirettel,
Ez vilagh rl rmmel
Ordt az Pokol rettegssel.
63. Hymni in die Ascensionis Domini, in Festo Pentecoste. in Feste Sanctae Trinitatis.
71. Hymni de operibus sex dierum.
8o. Hymni quotidiani ad matutinas perces.
94. Commendatio amoris dei erga nos.
96. Hymni ad vesperas in die trinitatis.
97. Hymni sub vesperas in diebus dominicis canendi.
101. Respensalik:
Jzus Krisztus l istennek sz. fia, Irgalmazz nknk stb. ezentl mg 14 sor.
Tel'es szivvel tehozzd kiltunk, Hallgass meg minket r isten; mg 4 sor.
Gygyts meg minket ur isten, mert vtkeztnk ellened; mg 5 sor.
ldjuk mindnyjan az ur istent minden idben,mindenkoron az dicsreti maradjon meg mi velnk; mg 12 sor.
Pro tempora in adventu Domini : 4 sor
In die nativitatis: 10 sor.
In feriis Epiphaniarum: 3 sor.
In die Quadragesimales: 3 sor
In maioribus Hebdomadis: 5 sor.
In die paschalis: 7 sor.A refraine itt: alleluja.
In die ascensionis: 3 sor.
In die pentecostes: 5 sor.
In die trinitatis: 4 sor.
Benedictiones se conclusiones concentuum : kt sor. jra ms responsalik az elbb elszmllt innepekre.
Peracat coena: menietek el bkessggel stb. 6 sor przban. A Gradulban 268. sz. a.
109. Lamentationes Jeremiae Proph. nem gy, mint Gnciben s a Gradulban van, hanem przban; ll 25 rszbl a 116. lapig, s az egyes rszek a hber abc. betivel vannak jellve. 117. Oratio Jeremiae profetae: 22 rszben, prza.
120. Cantio de passione: ktsgkvl jabb rs, a msodik idszakhoz tartozik.
122. Antiphonae: ugyanazon innepekre, mint a responsalik, az innepek nevei gynyr lng veres betkkel rajzolvk.
135. Antiphonae quotidianae: 4 lapon.
141. laptl a 204-ig: vannak: a Zsoltrok. Nzetem szerint ezek a legels magyar zsoltrok. A 15o kzl kiszedve 38. Mindenik el ksbbi kz a latin szveg kezdett felirta. A zsoltrok nem versben, hanem przban vannak rva, gy: 1. Zsolt. Boldogh ember ki nem iar az Istentl szakattak tanaczan: s az bnskk utn nem ll s nem l az megh. czufolok kzt` stb. Ezek kztt a 198.: lapon van : Symbolum athanasii magyarul, mit majd - vgetlen rdekes voltnl fogva, egyszer kln fogok kzleni.
A zsoltrok utn a 204. lapon ez van irva : „Hi psalmi ex (olvashatlan sz) Hyeronimi latina, in Ungaricum Idima translati sunt per Steph. Szentlz (li) (olvashatlan sz.)
Vajh ! tudnak-e errl Laskn valamit?!
Eddig van az els idszak.
E lapon vannak feljegyezve 1746-bl Szllsi Andrs prdiktorsgban s Szab Istvn reg brsgban „Az Dopszai sz. ekklezsinak jszgai, melyek kzl 1752. Ziger Jnos predicator idejben eladtak: t paraszt vszon kk pamukkal sztt kendt; egy zsid pamuk kendt; tz sztt s varrott keszkent, egy pr rz gyertya tartt.” Ezek: Ziger Jnos ltl: l vannak hzva, de utna irva, :,A Gyertya tartok meg vagynak.`
Ezekrl a gyertyatartkrl eszembe jut, hogy mit r Tth Ferenc hivatolt mve 382 lapjn, nev.: hogy, sok baja volt Patai Istvn superintendensnek a kis-komromi prediktorral, a kit hallgati el is bocstottak, hogy kenyrbl s nem ostybl szolgltatta ki nekik az r vacsorjt. Ugyancsak a kiskomromi ecclezsiban az estveli knyrgseken gyertyt gyujtottak, melyre nzve az oda val egyhzfinak azt tette Kanizsai Pli Jnos pspk s kiskomromi prediktor ktelessgv, hogy „ estve knyrgseken a gyertyt a gyertyatartkban a predikl szkben szp mdjval tegye fel.”` Vajjon nem ebbl a korbl maradtak-e meg a dobszai gyertyatartk is ?
Msodik idszak.
Latin betk : a 261-311-ig. Tulajdonkp els tekinttere, inkbb trk vagy arab betknek nzn az ember, oly annyira szokatlanok a mai szemnek, s valban tanulmnyozni kell elbb, hogy folykonyan olvasni lehessen. Az initilk feketn cifrzva, de nagyon gyetlenl.
A hagyomny azt tartja, hogy Sztrai Mihly rsa. 1545-ben lt-e mg Sztri ? (mert ez vbl val nek van benne) krek re feleletet.
E rszben van 11 nek.
1. Sir s ohaic kvrvzttienseg Istenhez stb. 28 vers 4-4 sorral; nota: mikor isten dmot kizette stb. A kezd betkbl kijn : Stephanus Berekinus. A vgn : finis.
2. Vgan azon notara: Boltssegnek Attia szent szemeiddel.A kezd betkbl kijn: Berekinus. 35 vers 4-4 sorral, finis.
3. Nota: Batorsagban Elook. Szukseg errol nekur giakran emlekeznunk.
17. vers : 4-4 sorral. A kezd betkbl kijn Szab Pl neke, finis.
4. Ex Augustino confacta per Mattheum Scariceum Szljunk (itt mr j. van az i. helyett) az szent Agostonrul..
35 vers, 3-3 sorral. Az rk boldogsg szpsgeit irja le, curiosumkp lljon itt belle kt vers (mai helyes rssal.).
8. vers. Undok sr s szemt ganj semmi szenny nem lttatik Szrny hideg, iszonyu tl ingyen sem hallattatik. St hsg rtalmas szl senkiben sem vkozik (mif sz ez,' nem tudom.).
9. Sok virgok, drgasgok rk rzsk ott vannak Kies ltet tallas szelek csak nknt vidmitnak Piros sfrn, fehr liljom balzsamok illatoznak sat..
A kezd betkbl kijn: Skariceus Mtnak uti trsa Szab Lazare. Finis..
5. Dog halaliiak megszontetteseert ex. 2. Sm..
24. Mi Vrunk Jezus Christusnak..
18 vers, 5-5 sorral; finis. Ismeretlen szerz..
Ez az els nek, mely Gnciben a 151 levlen meg van..
6 Ad ntm: csak te benned Uram Isten etc. Csak te red Ur Isten kell magunkat bznunk..
22. vers, 4 - 4 sorral; a kezd betkbl kijn: Clemens Valkai focit..
Ennek vgn van ez az emlkezetes vers : Ez enekt szorzottuk enni idoben ezer otszaz niegiven otben szvunk banattiaban, hoki emborok ne bzzanak az w erdomokban csak bzzanak Eris hittel Christus eredmeben, finis..
1862 iki ltogat helytelenl kapcsolja ezt a kvetkez 7-ihez. Egy jabb kz - szintn azt gondolvn, hogy e vers a kvetkez nekhez tartozik - azt irta el: „ 136. a rgi nekes knyvben „;` de hogy Valkai Kelemen nekhez tartozik, mutatja a „finis” sz, s az al keresztben vgig hzott vonal..
7. XCIIII. Psalmus, nta: meg niomorodvn etc. mjkor szent David az fu npeknek gonossagat lata etc..
26 vers, 3-3 sorral..
Ez j el a Gradualban 136. sz. a. kiss corriglva..
A kezd betkbl kijn: Michael Stainus (az r. elhagyva) condra impios, finis. Gnciben ott van az 57. levlen. 8. Jer Ditserjok az Istennek fiat, az szp Szznk Aldot szent magzatiat etc. 30. vers, finis. Mostani nekes knyvnkben is meg van 172. sz. a. 8. verssel, a Gradualban 260. sz, a. 30 verssel, Gnciben a 122. levlen szintn 30 verssel..
9. Ms, Gyarl emborekkal feddozjk az Isten etc..
33 vers, 3-3 sorral, finis. A kezd betkbl kijn : Gregorius Sznt faciebat. A Gradulban: 318. sz. a. szintn 33 vers. Gnciben: a 148 levlen u. a. v..
10. Szp Ditseret az btran rzed notaiara.
O meli igen rovid volt lam ez vilag. .
23 vers, 3-3 sorral, finis..
11. Elegns cantio: nta: Szukseg korosztinoknek tudakozni etc..
Halgathatz e embor ily szp dolgolcra, .
23 vers: 4-4 sorral, finis..
A „ szksg keresztyneknek tudakozni” benne van Gnciben a 133 levlen, ily cim alatt: ”Az ecclesianak keresztinek okairul; a kezd betkbl kijn: Segedi nos Gregoriose..
Harmadik idszak.
Ide tartoznak elsben is azon lapok, miket a knyvkt az els idszakhoz kttt, nev: a 29, 30, 31. egsz a 38-ig: Hymnus post Epipha. s in Septua gesima (latin betkkel,) a 120, 121. lapok. A 205. lapon egy poenitentialis prza; a kezd latin szbl a betk felt a knyvkt levgvn, olvashatlan. A szveg gth betkkel rott, tbbnyire prza, de nekelve mondtk, mert vagy a kta, vagy a 4 vonal mindentt ott van.
208. lap. Canticum Sanctorum Ambrosii et Augustini, vagy is a,"Te deum" magyarul.
211. Prosa Sanctus deus.
212. Hymnus ad Coenam agni; kett, az egyik igen szp.
Vrnak vg vaczoraiara
Es o aldozatiara
Keresztien npek menietek
Hog' eros leg'en hitotok: stb.
214. Symbolum apostolicum gy: Mi hisznk mind eg' istenben, mennek fldnek es az benne valoknak teremptieben, ki fiaiva minket valosztot sat.
216-229-ig: Prosa in adventu Domini. Prosa Pascalis. Invitatorium Paschale. Prosa in die Rescensionos. In festo Pentecostes. Invitatorium Dominicale.
Ezekben mind az illet nnepel: trtnete nekeltetik el, mert a szvegben mindentt ott van a 4 vonal sorra irt dallam.
229-259-ig Passi domini nostri Jesu Christi 2dum, Math.: Evangelistam, ex cap. XXVI. Az els rsz 17 lap (folio), a msodik ex Cap. XXVII. 14, sszesen 31 lap, az egsz hosszu passi mind 4 vonal sorra irt dallammal kisrve. Alrva: Steph. Szentlaki beregit hoc opusculum.
E lapon van mg a: kirie puerorum.
Szentlaki Istvn pedig volt nagy dobszai pap 1681-ben, els azok kztt, kiknek nevei e knyvben feljegyeztettek.
Negyedik idszak.
Kezddik a 311. lapon. Itt mr knny eligazodni, mert az nekek al a lers vszma oda van rva, s az orthographia is sokkal szabatosabb, az initialk: azonban igen gyarln cifrk.
311- 3I5 lapig egy nek, alrva: Anno 169o. Innt a 319-ig ismt kt nek, alrva : Finis Anno Domini 169o. 22. Decemb. Innt ismt a 330.ig hrom nek, alrva; Anno Domini 1696. 15. Decemb.
Mindezek msolatok a Gradulbl, miket ott fel is talltam.
A 331. lapon fel vannak jegyezve a predictorok nevei gy :
Szentlaki Istvn elnekelte 1681. esztendben N.-Dopszban. Kulcsr Jnos elnekelte 1692-ben s annak utna is nagyon sokszor hallig, minden esztendben kzel 30 esztendeig, vagy tovbb is. Veres Marti Pter elnekelte. Sznyi Andrs elnekelte 7 eszten. Dopszban. Ss Dniel elnekelte kt esztendben. Komromi Joseph 5 esztendben. Debreceni Istvn 3 esztendben. Szllsi Andrs 1746 -175o nekelte Dopszban.
Azutn kvetkezik a nagy s kis-dobszai ecclesia szntfldeinek feljegyzse 1696.-bl. Vgre a 332. lapon kezddik egy nagy pnteki predicatio, textusa: nek 4. 6., ez azonban nincs bevgezve, csak t lapon folytattatik, hihetleg elveszett a tbbi.
Az els idszak teht, mg eddig teljesen ismeretlen nekeket tartalmaz, kivve az 53. lapon lev ,Jer hirdessk mi urunknak nagy dics bajvvst` kezdett.
Itt van mg a 46. lapon a,"Krisztus ki vagy nap s vilg” is; de mind a Gnci-fle, mind a mai szvegtl annyira elt fordtsban, hogy alig ismerni re. Pldul:
Jesus christus mi megh. vltnk,
bn setetseget fedezd el,
mert te vag' az vilaghossagh,
es minket ne hag' elvesznnk,
krnk teged des At'ank sat.
A Zsoltrokrl mr fentebb mondm : hogy ennl rgibb magyar zsoltrokat mg nem lttam, pedig ugyan csak lttam m mr eleget; s valban, ezek a Zsoltrok a nyelvszek eltt mess kincset rhetnek.
Mg az a megbecslhetlen haszna is van e ritka rtk knyvnek, hogy teljes tkletessggel kpesek vagyunk belle kitudni a ref. isteni tisztelet mdjt, a mint az kzvetlen a reformatio utn fennllott. Ltszik, hogy az letnek l ktfejt, az igehirdetst, mennyi sallang, cafrang, klssg leplezte el mg akkor, miket szzadok voltak kpesek csak az istennek llekben s igazsgban val tiszteletnek mdjrl lekoptatni.
A knyv minden tekintetben pratlan, ritka becs s teljesen mlt re, hogy a nagy-dobszai ref. egyhz ez seirl re maradott drga ereklyt, nemzetsgrl nemzetsgre megrizze.
Klmn Farkas