12./B - GALATA levl magyarzata 4 - 6 rsz
Gal. IV. RSZ
Gal. 4,1–7. Krisztus a trvny szolgasgbl kiszabadt.
Az elõbbiekben Pl apostol az gretek elsõbbsgt s a trvnynek az gretekkel kapcsolatos nevelõ szolglatt magyarzta. Most mg egy gondolattal toldja meg a trvny s az gretek sszehasonltst, midõn a trvny alatti kiskorsgot s a hitben jrk szabadsgt fejti ki. De ppen csak sszehasonltsrl van sz, s okfejtsbõl nagy tveds volna azt a kvetkeztetst levonni, hogy az szvetsg renk nzve mr rvnyt vesztette. Az szvetsg mellõzse kivltkppen elhamarkodott cselekedet volna napjainkban, midõn a theolgiai kutatsban ppen az szvetsg dvtrtneti megrtse nyomn derl friss fny az jszvetsgre. Az szvetsgi atya, brahm pldjn Pl apostol rzkelteti velnk, mennyire az gretek knyve az szvetsg is, viszont az jszvetsg, ne feledjk, a szeretet kettõs parancsban az egsz szvetsgi trvnyt sszefoglalja s a trvny, ezzel egytt az szvetsg renk vonatkoz rvnyt hangslyozza. – De Pl apostol sem akarja a trvnyt eltrlni, hiszen mshol azt mondj a: A trvny szent, igaz s j (Rm 7:12). Õ csak a trvnyeskeds minden galciai tvtja s minden mai tvtja helyett akar a trvny s az gretek viszonynak vilgos ltsra rvezetni. Emlegeti a „vilg elemeit” (stoicheia tou kosmou), amelyeken a vilgegyetem elemeit, az gitesteket rti. Az gitestek jrsn mrtk a pognyok az idõt, a napok, hetek, hnapok, vek sort. Nem volt ez okvetlen blvnyozs, mgis sokfle dmonizmus s babonasg tapadt hozz. Deht nemcsak a pognyok, hanem a zsidk is a vilg elemeihez igazodnak, hiszen a pszka nnep s az jv ppgy a csillagok jrstl fgg. Pl ezrt egy kalap al fogja õket: trvnyeskedõk valamennyien, legyenek akr zsidk, akr zsid-keresztynek, akr pognyok. Csak annyi a klnbsg, hogy a pognyok elsõsorban a vilg elemeibõl csinlnak trvnyt. De azok erõit, a sorshatalmakat s a sorshatalmak krl burjnz eszmiket ppgy blvnyozzk, akr a zsidk az rott trvnyt. Ha pedig valaki a trvnyhez kti magt, brmifle legyen is az a trvny, olyan mint a kiskor rks, aki gymsg alatt ll. A hasonlattal Pl apostol mindssze azt akarja mondani: a kiskor korltozott llapotban van, mert sem nmaga fltt, sem az rksg fltt nem rendelkezik. Nem kezdhet a vagyonnal semmit, azt mg felmrni s rtkelni sem tudja, mindenestl ki van szolgltatva a gymnak. Felems a helyzete, mert van is vagyona, meg nincs is. Ebbõl az llapotbl Isten az idõ teljessgben megszabadtott mindnyjunkat. Halljuk meg az rmhrt mi is: Isten meggrt szent Fia eljtt s magra vette a trvny tkt, hogy Õbenne nagykorsgra jussunk s elnyerjk mi is a fisgot. – Pl apostol nem mondja, hogy a trvny gymkodsa szksgtelen vagy felesleges, sõt nyilvnvalan megvan a helye. De mi a kiskorsgnl tbbre, nem knytelen kelletlen trvnybetltsre, hanem lelki nagykorsgra hivattunk. Ehhez a megllaptshoz hozztesz mg valamit: midõn Krisztus a trvny knyszert szttrte, nem hagyott magunkra. A trvny helyett valami mrhetetlenl tbbet adott, kitlttte szvnkbe Lelkt, hogy mostmr nknt tegyk azt, amit korbban, csak a trvny knyszerbõl cselekedtnk, ha ugyan egyltaln megtettnk. Ezzel a belsõ kszsggel kezdõdik a mi szabadsgunk. Csodkat mûvel a Llek: megrezteti velnk az atyai szeretet kzelsgt s szorongsaink kzepette sznkra adja a bizalmas szt: Abba, Atym s szvnkben megjtja a fisgot. Pl apostol eggy vlik ebben a boldog csodban a galatkkal s a mindenkori hvõkkel. Szabad- ezt az ajndkot eljtszani valami hasztalan trvnyeskedssel?
Gal. 4,8–11. vs a visszaesstõl.
Az istenfiak szabadsgt nmelyek feladtk s a zsids trvnyeskedst akartk meghonostani, mint valami magasabbrendû vallst. Megfoghatatlan Pl szmra, ami a galatkkal trtnt: hiszen az egyszer mr elhagyott, rgi pognysghoz hasonl pognysgba trtek vissza. Mert egykori pognysgukban is vallsosak voltak: kpzelt isteneiket szolgltk, termszeti erõket, eszmket blvnyoztak, ldoztak s fnyes nnepeket ltek, de az lõ Istent nem ismertk. Most jra nnepeik vannak: a pska, a lombstor nnepe s tartjk a velk egyttjr sok vallsos elõrst. Voltakppen csak a nevek, a szoksformk msok, maga a dolog mgis. egyre megy. Pognyokbl nem keresztynekk, hanem zsidkk lettek; vlt haladsuk, visszaess. Pedig kzben mr nagy fordulat trtnt velk, a pognysg stt kdn ttrt Isten fnyes napja s beragyogta letket. Mert nem mi ismerjk meg Istent, hanem Õ gondol renk, Õ vesz szre minket, Õ jn szeretetvel kzel hozznk. gy breszt, eszmltet, emlkeztet minket s kelt szvnkben vgyat az Õ megismersre. Istenismeretnk csak visszfnye, csak rtelmnk skjn val tkrzõdse annak, ami velnk s rajtunk vgbement, hogy megismert minket Isten. Hogyan trhetnnk vissza az erõtlen s gyarl elemekhez mi, akikkel mr ily nagy dolog trtnt! Pl apostol aggodalma pedig esetnkben sem indokolatlan: nnepeink sokszor csak testnk feldsztsbõl s hizlalsbl llanak, a vasrnap meg a htkznapi istentelensgnk kegyes; vallsos leple. Nem vagyunk- hajlamosak ebbe a szokvnyos vallsgyakorlatba hzdni vissza a trsadalmi igazsgossg dntsekre hv, srgetõ krdsei elõl? Nem hanyatlst szlelne- nlunk is az apostol, ha pl. tnyleges theologus letnket hasonltan ssze azzal a szent odasznssal, amivel annak idejn theologira jttnk?
Gal. 4,12–20. Legyetek llhatatosak!
Plnak az apostolsg nem cm, hanem sok hangzatos egyhzi cmtõl eltrõen, letktelk. Ezrt a galatk sorsa nem kzmbs neki. llhatatlansguk lttn nem haraggal, nem is a megbntottsg keserû hangjn, srtõdtten vagy rzelegve szl hozzjuk; hanem a velk egyszer mr vllalt kzssgre emlkezteti õket. Nem az apostoli tiszt flnyvel vagy a szletett zsid vlasztottsg tudatval ment kzjk, hanem mint atyafi az atyafiak kz. Egytt lt velk az asztaluknl, ott lakozott hzukban, mûhelykben. Most sem azt nzi; mit rdemelnek, hanem hogy mi hasznl nekik. Mg amikor feddznie kell is, viszonyuk legkedvesebb emlkeire hivatkozik: Mikor elsõ zben jrt kzttk, elesett llapotban is mekkora szeretettel fogadtk! A magyarzk tallgatjk, mifle betegsg gytrhette Plt Galciban. Nmelyek szerint epilepszis vagy hisztris rohama lehetett, amitõl akkoriban mg iszonyattal fordultak el, mint a dmoni megszllottsg jeltõl. De valsznûleg nem ilyesmirõl van sz, hanem egyszerûen az apostoli tiszttel egyttjr testi prbltatsokrl. Pl ûztt-ldztt emberknt meneklt hozzjuk a dli vrosokbl, testn tlegelsek foltjaival, sebeivel, forradsaival. Lehet, hogy klsõ alakja egybknt is jelentktelen volt s fellpse kevss tekintlyes. Ennek ellenre kellett elfogadni tõle Krisztus szabadt erejnek, kirlyi uralmnak dvzenett. Testi gyengsgben, nyomorsgban hirdette a diadalmas igt. Mgis elfogadtk az dvzenetet, mely voltakp a legtbb esetben fonkul arnylik a hrvivõhz. Az dvzenet pedig oly boldogg tette a galatkat, hogy magt az polsra szorul, elgytrt embert is gy fogadtk, mintha Isten angyala vagy maga Krisztus jtt volna kzjk. Mg legdrgbb kincsket, szemk vilgt is odaadtk volna neki. Pl apostol most, az idõkzben trtnt esemnyek ellenre is, a kzssgvllals gyengd s llhatatos pldjt adja a galatknak, meg mindnyjunknak, tovbb azt a tantst, hogy aki angyali tiszteletet kvn, angyali munkt vgezzen, s aki szeretn, hogy Krisztusknt hallgassk, csakugyan az igt hirdesse.
Az igehirdetõ hivatkozhat szemlyes kapcsolatokra, a psztori titoktarts hatrig; de a szemlyes hivatkozsban se a hzelgs, se a hisg rdge ne vezesse, hanem csakis a szent gy, az igazsg szolglata. Pl apostol is csak ezzel a magatartssal szllhatott szembe, hiteles mdon a hamisan buzglkodkkal. Azokkal, akik nzõ szndkkal, rvnyeslsi cllal nemcsak az apostol, hanem Krisztus helybe akartak lpni. A veszedelem lttn, a fltõ szeretet egszen tmelegti az apostol hangjt. Mr nem is atyafiaknak, hanem gyermekeinek, sõt nmely kzirat szerint beczõen: fiacskinak nevezi a galatkat, s a szlõ asszony fjdalmas remnysghez hasonltja azt a fradozst, amit jjszletskrt egykor kifejtett. Most jra ilyen vajd fjdalommal igyekszik letre segteni õket. Klvin e helyt figyelmeztet: A stn jl tudja, ha Krisztus hû szolgit sikerl kirekeszteni a gylekezetbõl, menten szabadd vlik a hely az õ szmra. Olyan krlmnyek kztt, midõn hamis prdiktorok buzglkodnak, a prdiktori tiszt igaz s hû betltse ismt s ismt a vajds fjdalmval jr, mglen kibrzoldik a gylekezet lelki arculatn a Krisztus. Ez a szemlletes beszd, mg valamire int: Mennyit veszõdnk mi, hogy kpnkre s hasonlatossgunkra formljuk a gylekezetet, holott az igazi trekvs, hogy a rnk bzott lelkekben Krisztus ltsn alakot, gy, amint arrl a Heidelbergi Kt 32. krdse tmr egyszerûsggel tant: Krisztus kibrzoldsa teht a cl s nem az gynevezett tiszta tan; vagy az egyhzi rdek. Az, hogy minden hamis buzglkods ellenre Krisztus vegye t a hatalmat az emberszveken. Arra is rdemes egy tekintetet vetni, midõn ilyen nagy dolgokrl r Pl apostol, korntsem gondol levele sikerre, pedig mindent belead a levlbe. A siker biztos tudata helyett aggodalommal mondja, szeretne kztk lenni, hogy lõszval, a pillanat szksgletei szerint vltoztathatn mondanivalja hangnemt.
Gal. 4,21–31. A szolgasg s a szabadsg fiai.
Mg egyszer brahm trtnetre hivatkozik Pl apostol: bra hm kt finak klnbzõ dvtrtneti helyzetre emlkeztet. Az allegorizls eszkzvei szemllteti a kt lettpust, mellyel egykori s mai olvasit egyarnt vlasztra lltja. A szolglnak s a szabad asszonynak, Hgrnak s Srnak egyarnt fia van. A kettõ kztt azonban nagy a klnbsg: az egyik csak test szerint szletett, a msik meg gret szerint; az egyik csak termszet ltal, a msik meg kegyelem ltal; az egyik csak megszokott mdon, a msik meg csodlatosan. Atyjuk rvn a fik fltestvrek, mgis kt kln vilg jelkpei. A jelkpk magyarzatt Pl apostol a kt asszonyon kezdi: Hgr a rgi szvetsgkts; a trvny jelkpe, neve a Sinai hegyre utal. Az pedig nem a beteljeseds helye, mint ahogy Izmael szletse sem az brahm vgyainak s remnyeinek teljesedse. A Sinai hegy az rksgen, a Szentfldn kvl, az Arbiai sivatagban fekszik. Most mr hasonlv vlt a helyzete a fldi Jeruzslemnk is. A Krisztust hallra ad, elkorcsosult – vros olyan, mint a Sinai hegy: azok, akik onnt jnnek, a szolgsgra szlnek, akrcsak Hgr, mert. a trvnyeskedst hirdetik. Ezzel szemben Sra az j szvetsgkts, az evanglium jelkpe, nem olyan mint a fldi Jeruzslem, hanem mint a dicsõsges mennyei Jeruzslem, mely mindnyjunknak anyja. A szabadulsra szl minket, mint ahogy Sra is csodlatosan szlte az gretek szabad fit, Izskot. Ez az igeszakasz biztats a meddõ letû embernek s a meddõ letû egyhznak: Ujjongj; vigadozzl, a befogadott ige gymlcstermõv teszi letedet! De arra is legynk kszen, a test szerint val bennnk s nlunk is ellenkezik a Llek szerint valval, a szolga mint Izmael esetben, gnnyal, kicsinylssel ldzi a szabadot s az. gretek valsgt akarja ktsgbe vonni, a hivatstudatot alsni. Ezrt neknk is szl az apostol intelme: Ûzd ki a test szerint valkat, a szolgalelkeket krdbõl; ûzd ki a testisget s szolgalelkûsget elõszr is sajt magadbl; lj az gretek szabad fiaknt! Erre van hivatsod.
Gal. V. RSZ
Gal. 5,1–12. A szabadsgban ljetek.
A levl tovbbi rvelse a szabadsg gondolatn pl. Nem mintha a szabadsg nmagban vve okvetlenl szp s j dolog volna. Lehet az pusztn a test szabadsga is. Itt azok szabadsgrl van sz, akikben Krisztus Lelke lakozik. Az apostol szemlyes bizonysgttele, akrcsak a helyesen rtett szvetsgi dvzenet, egy clt szolgl: nvekedst, erõsbdst a Llek adta szabadsgban. Ezzel a levl tantsainak sszegezse kezdõdik el. A galatk a krlmetlkedsben kerestk letk javt. Ez volt esetkben az, amit ma helyezkedsnek neveznk (v. euprospein: 6:12). Pl apostol vilgos beszddel, psztori felelõssggel inti õket: Addig, amg emberi cselekedetekre irnyul a bizalom, Krisztus semmit sem hasznl, sõt a hamis bizakodssal eljtsszk Krisztus kegyelmt. Mert vagy teljes szvvel a trvnybe, vagy teljes szvvel Krisztusba fogdzunk. Flmegolds nincs; vagy megint a szolgasg igja, vagy pedig a szabadsg az osztlyrsznk. – Deht mirt feddõzik Pl, hiszen sajt munkatrst, a zsid anytl szrmaz flpogny Timtheust krlmetlte (ApCsel 16:3)! Ez azonban csakis azrt trtnt, hogy a misszii munkban krlmetletlensge okot ne adjon a zsidk botrnkozsra, s az igazi botrnkozsrl, a keresztrõl el ne terelje a figyelmet. De magnak a krlmetlkedsnek Pl ekkor sem tulajdontott semmi nll jelentõsget. Ha tulajdontott volna, akkor zsid rszrõl aligha kellett volna annyi ldztetst elszenvednie s nem fedden most a krlmetlkeds miatt fltõ szeretettel a galatkat. Az apostol rszrõl teht a krlmetlkeds sohasem jelentett hitbeli engedmnyt. Az mr. szerinte a stn kovsza s egy kis kovsz megkeleszti az egsz tsztt. Egy kis mdosts, egy kevs klsõsg ms irnyt, ms rtelmet adhat a hitnek. Mert ha valami j szndk emberi trekvssel akarjuk megtoldani a Krisztushitet, az emberi trekvs hamarosan fontosabb vlik, mint Krisztus. Ez a felismers azonban nem jeleneti, hogy most mr meddõ mdon, rks ellenzkieskedssel fogadjunk minden emberi trekvst s folyton csak a mindenkori korszellem ellen hadakozzunk. Pl apostol nem a krlmetlkeds ellen, hanem Krisztus mellett harcol s ppen mert õ maga is a Krisztus, bzik abban, hogy lelki gyermekei, minden bujtogats ellenre vgl is a szolgasg igjbl megszabadulnak.
Gal. 5,13–15. A szabadsg a szeretetben bontakozik ki.
A szabadsgrl Pl apostol nem klsõ, politikai rtelemben, hanem belsõ, lelki rtelemben beszl. De mint ahogy a politikai szabadsgot a kzhatalom alkotmnyos rendje korltok kzt tartja s fegyelmezi, hasonlkppen a lelki szabadsg sem lehet rgy a szabadossgra, indulatok s sztnk fkevesztett tobzdsra. Ha a lelki szabadsg az nknynek nyitna utat, igazuk lett volna a trvnyeskedõknek. A keresztyn szabadsg azonban ppen gonosz termszetnk, nzõ hajlamunk megfkezsre val. A Krisztusban jjszletett ember felszabadul a szeretetre. A keresztyn szabadsgot teht nem magunk szerezzk meg, hanem fellrõl kapjuk. Ezt a szabadsgot korltok kzt tartja s fegyelmezi a szeretet, mi tbb: thatja, mozgatja s lteti is egyszerre. A keresztyn szabadsg lelke a szeretet, mely termszetnk s mltunk megktzttsgeibõl egyarnt felold s utat nyit az nkntes szolglatvllalsokkal a jvendõ fel. A Krisztusban val szabadsg segt a politikai szabadsg blcs hasznlatra is.
Galciban a trvnyeskeds krl dl harc szembelltotta a zsidsgbl s a pognysgbl jtt keresztyneket, az elõrsok rabjait s a szabadsgban lõket; a prtoskods zillta szt a gylekezeteket. Pl apostol emlkezteti gyermekeit a szeretetre, mely ltal a szabadsg kzssgforml s fenntart erõv vlik, szeretet nlkl viszont szabadossgg fajul s nem marad ms belõle, mint az egyms marsa-falsa. Ezzel minket is emlkeztet a szabadsggal val ls keresztyn felelõssgre.
Gal. 5,16–26. A llek szerint jrjatok!
A keresztyn szabadsg nem valami elmleti dolog, hanem harc, a lelki ember harca a testi ember ellen. Ez a harc nem ujjong, nneplõ sokasg szemelttra megy vgbe, a trtnelem mzsja sem jegyzi fel: A keresztyn let belsõ gye. Errõl a harcrl a keresztynsgen kvl is tudnak valamit. Mr a grg blcs szerint is minden rzki rmbe rm vegyl s keserû szjz marad utna. A blcs kerli, vagy meg is veti a gynyrt; mint a szellemi emberhez mltatlan, nyers sztnisget. A farizeus pedig mintegy nigazolsul erõlkdik a trvny megtartsrt. destestvre, a nyrspolgr a trvnytõl, vagy a falu szjtl fl s magra erõszakol egy tessk-lssk erklcsisget. A keresztyn ember klnbzik valamennyitõl. Tudja, hogy amikor Pl a „test”-rõl beszl, lelkes testet, teht nemcsak a testi kvnsgokat, hanem a szellemisgnket is rti rajta. A test fogalma al az egsz embert vonja. A „llek” viszont Pl szerint Istennek Lelke, aki Krisztusba kapcsolja letnket, hogy az õ testet, vilgot, hallt legyõzõ letnek rszesei legynk. A keresztyn let nem a mi erõlkdsnk, hanem Isten Lelknek munkja bennnk. Csak hagyjuk õt munklni mibennnk. Ebben az esetben Isten trvnye mr nem idegen jelensg szmunkra, nem ellensg, hanem a hitben megrtett atyai sz, mely ltal a mennyei Atya mintegy kzenfogva vezet minket.
Pl apostol kt letlehetõsgrõl beszl; valami semleges harmadik megoldst nem is vlaszthatunk. Hogy a kettõ kzl melyiket vlasztjuk, annak megvan a prbja. Fel is sorolja Pl apostol ilyen vagy amolyan vlasztsunk nyilvnval jeleit. Figyeljk meg, a test cselekedeteirõl nem azt mondja, hogy ezek az nfejû, gonosz tettek megrontjk az idegzetet, alssk az egszsget, tnkreteszik az embertrsakhoz val viszonyt, hanem a remnysget, az let rtelmt veszik el tõlnk. A test szerint val let, remnytelen let. Ezzel szembelltja Pl apostol a Llek szerint val jrs kpt. Nem abban klnbzik a kt kp, hogy amott bûnkrõl, emitt meg ernyekrõl van sz, hanem hogy a test cselekedeteit magunk szerezzk meg, a Llek dolgait viszont, mint „gymlcst” kapjuk. Aztn meg a testnek sok cselekedete van (az apostol itt tbbes szmot hasznl) s ezek nem okvetlenl jrnak egytt. Ha valaki pl. parzna, annak nem kell okvetlenl gyilkolnia is. A Lleknek viszont egysgesen egy a gymlcse. Ha pl. a Llekben rvendezem, az rmm egyben bkessg s szeretet is s gy tovbb, mert a Llek gymlcsei egytt jrnak. Ha nem jrnak egytt, nem is a Llek gymlcsrõl van sz. Az apostol teht ktoldal elhatrolssal l: nemcsak a nomizmussal, magyarn mondva a trvnyeskedssel fordul szembe, hanem a trvnyt megvetõ antinomizmussal is. – A grg kiagyalt eszmnyekhez, a zsid pedig a trvny betûjhez szabta esetrõl-esetre cselekedeteit. Az erklcsi let gy mozaikszerû, sõt esetleges s rsz szerint val. A keresztyn let ezzel szemben minden mozzanatban az let egszre, a teljessgre trekszik. Ezt a teljessget Pl apostol gy magyarzza: Midõn Krisztus emberi testben jtt el, keresztrefesztettk mi; midõn pedig a Llek ltal jn hozznk, õ feszti keresztre testnk indulatait s kvnsgait. Ms szval: Krisztus Lelknek befogadsa; a bûnnel val letkzssg feladsa. A Llekkel val kzssget ugyanis, leghamarabb a hi dicsvgy, ingerkeds, irigysg ronthatja meg. Sokszor egszen szrevtlen mdon.
Gal. VI. RSZ
Gal. 6,1–5. Egymst atyafisgos mdon intstek.
Pl apostol a vagy-vagyokkal nem riogatni, hanem btortani akar. Btortani a Krisztus Lelke szerint val letre, mert mi tbb ajndkot kaptunk, mint amennyivel lni mernk. Tanstsunk teht felelõssget a tbbletrt, vigyzs s egyms atyafisgos intse ltal. Nemcsak a kegyelem kzs, hanem a veszlyeztetettsgnk is. Ezrt mellõzhetetlen az egyhzban egyms atyafisgos intse. ppen a ksrts s a bûn mutatkozsakor dõl el, van- kzssg. Ha ilyenkor ahelyett, hogy a megksrtett atyafi mell llannk a szeldsg eligazt lelkvel, farizeus mdra flibe kerekednk, csak tlkezni tudunk felette s aztn sorsra hagyjuk, akkor elszalasztottuk a kzssgformls nagy alkalmt, a taln soha vissza nem hozhat alkalmat.
Feltûnhet, hogy a trvnyeskeds ellen kzdõ apostol, most egyszerre trvnyt emleget, mgpedig Krisztus trvnyt. mde „Krisztus trvnye” valami egszen ms: nem klsõ elõrs; aminek rvnyestsvel az embereket jkra s gonoszakra prbljuk osztani. „Krisztus trvnye” a hlbl fakad szvbeli kszsg az elesettek s bûnsk felkarolsra. Ez a kszsg a farizeizmustl merõben idegen: a kzssgvllal, megjult let jele s megnyilvnulsa.
A kztehervisels ezen a helyen a lelki terhek atyafisgos megosztst jelenti, esetleg olyanokt, amit az atyafi mg nem is rez tehernek, sõt amiben egyelõre szrevehetõen kedvt leli. A rossz eleinte csbos formban jelentkezik. De mr mint terhet sem szoktuk szrevenni. Vitinkban pl. gyakran feledjk, milyen terheket kell hordoznia a msik flnek. Tbbnyire innen ered a flnynk. Pedig Krisztus, mint a bûnsk bartja llott mellnk s ma is szksgnk van az Õ mellnkllsra. Az nvizsglatot Re nzve vgezzk mindenkor s ne a nlunknl is esendõbbnek ltsz embertrsakhoz mrjk magunkat. Pedig mi szeretjk az olcsbb megoldsokat vlasztani. Ha Krisztushoz mrjk magunkat, akkor az nvizsglat nem lesz csalka nmegnyugtats s mt dicsekvs forrsa, hanem serkentõ biztats a Llek szerint val jrsra.
Az apostol a tekintlyt s jhrnevet. nem akarja megvetni, csak arra mutat r, ennek a forrst ne msokban keressk, vagyis tekintlynket, j hrnevnket ne a felebartainktl akarjuk kicsikarni. Mi mindezt radsul kapjuk az alzatos krisztusi letfolytats gymlcseknt. Ez az igeszakasz evangliumi intelmeivel az letkzssg kialaktsa titkt, a gylekezetpts tjt-mdjt trja fel.
Fennakadst okozhat a teherhordozs ktfle rtelme, a 2. s 5. vers ltszlagos ellentte: Az elsõ esetben. olyan teherrõl van sz (baros), amelynek hordozshoz testvri segtsg kell, a msodik esetben pedig arrl, hogy amivel magunk is boldogulhatunk (phortion), ne terheljnk msokat.
Gal. 6,6–10. Az ldozathozatal ldsa.
Bizonyos tekintetben kzelednk az õskeresztyn llapothoz. Isten szolginak akkor nem volt dfjlevelk s nem a valls hivatalnokaiknt mûkdtek. Pl apostol az Isten szolgirl val gondoskodst kti az olvask lelkre. Erre a zavaros galciai viszonyok kzt klns oka lehetett. Vetsnek nevezi az nkntes ldozathozatalt s mint mindn vetsnek, ennek is megvan az ideje, elmulaszthatatlan alkalma. Mi lesz; ha akr klsõ nehzsgek, akr csaldsok vagy egyenetlensgek mgiscsak az alkalmak elszalasztsra vezetnek? Ne lankadjatok azrt a j cselekvsben; az aratsra nzzetek. Minden fukarsg a testnek, teht a pusztulsnak s hallnak val vets, a hltlansg jele. Istent pedig nem lehet bntetlenl megcsfolni. A jkedvû adakozs viszont az lõ hit prbja, a Lleknek val vets. Az, amirt ldozni tudunk, szemlyes gynkk vlik; ldozathozatalkor az anyagi eszkzk is lelki kapcsolatot ptenek, az anyagi, mintegy lelkiv minõsl t. Az jszvetsg vilgban kiszlesedik ez a gondolat: Minden embertrsban, hvõben s hitetlenben lssuk meg a felebartot s vlogats nlkl gyakoroljuk velk szemben a felebarti szeretetet. De azokkal, akik velnk egytt. Isten nagy csaldjba tartoznak, „a mi hitnk cseldeivel” mg bensõsgesebb, mg szorosabb a kapcsolatunk. A lelki kzssg, a termszeti kzssgnl magasabb ignyeket rejt, de ldsokban is gazdagabb.
Gal. 6,11–18. A Krisztusban val let a mi osztlyrsznk.
Az apostol, szoksa szerint, ezt a levelt is diktlta, de a befejezõ rszt sajtkezûleg rta. Ezzel is kifejezte hajt, hogyha mr szemlyesen nem is mehetett Galciba, legalbb tulajdon betûivel reztesse kzelsgt. Keze vonsaival kln nyomatkot is adott a vgsõ sszefoglalsnak, melyben elõszr is minden idõkre rvnyesen leplezi le a hamis prftkat. Ezek a bennnk is ott lappang hamis prftk Krisztust a kereszt nlkl hirdetik, mintha nem is lett volna Golgota. A botrnkozs s bolondsg vatos s tapintatos elkerlsvel prdiklnak. A pillanatnyi tetszsre, a klsõsges eredmnyre, a csalka ltszatra dolgoznak s nem a belsõnek gykeres tformlsra: a llek alaktsra. A testi s nem a lelki szpet keresik. Mozgat rugjuk: tetszeni akars a mnak, ugyanakkor a kellemetlensgek minden ron val elkerlse. A galciai hamis prftk is a krlmetlkeds megkvetelsvel, a jeruzslemi apostolok elõtt igyekeztek rdemeket szerezni s egyben a Krisztuskvetõket gyûllõ zsidk ldzse all menteslni. Lelki elmlyeds helyett, olcs trvnyeskedssel s a trvnyeskeds ktelezõv ttelvel ksreltek meg gyors s ltvnyos eredmnyt kierõszakolni, de voltakpp ez az eredmny sem volt szvgyk, csak affle mesterkeds s dicsekvsre val hivalg cselkedet.
A hamis atyafiak komolytalan mesterkedsvel ll szemben az apostol eltklt komolysga: a Krisztushit fenntarts nlkl val vllalsa. Plnak egyetlen dicsekvse van, a megfesztett Krisztus; akiben e vilg hvsgaira nzve õ maga is megfeszttetett. De ppen gy lheti azt a lelki bkessget s boldogt irgalmat, amelyet galciai atyafiaival is megosztani kvn. A misszii munkban eddig elszenvedett sebeire emlkezteti az atyafiakat, mely sebeket, mint az r Jzus blyegeit, tulajdona jegyeit (stigmata) hordozza magn (v. 4:14).
Az apostol, aki Krisztussal egytt megfeszttetett, ennek a vilgnak, mr Isten kibontakoz j vilgban l. A krlmetlkeds ellen harcol, de tudja, nemcsak a krlmetlkeds, hanem a krlmetletlensg sem hasznl semmit, egyesegyedl az lõ Krisztusban van a menekvs. Kzd a zsidzs ellen, a keresztyn szabadsg gettba szortsa ellen, de gy ksznti a hveket, mint Isten igazi Izraelt. Azzal a remnysggel kri az r Krisztus megbkltetõ s irgalmassgot raszt kegyelmt rjuk, hogy ha egyszer mr a Krisztusban val let nagy jttemnyben rszesltek, ezutn mr neki sem lesznek bntsra. A Krisztus blyegeit hordoz apostol ezt bzvst el is vrhatta.
me, a levl gazdag s sokfle mondanivalja vgeredmnyben csakugyan egyetlen krds krl forog. Nem az a krds: evanglium vagy a trvny, hit vagy a cselekedetek, Pl vagy a tvtantk, hanem Krisztus vagy nem-Krisztus; Luther szemlletes fogalmazsa szerint: Krisztus vagy Belil? – Erre a krdsre felel a levl hatrozott s erõteljes bizonysgttele.
|