12./A - GALATA levl magyarzata 1 - 3 rsz
A GALATKHOZ RT LEVL MAGYARZATA
rta: Dr. Trk Istvn professzor
Bevezets
A levl eredete s kortrtneti helye.
Pl apostol ezt a levelet nem egyvalakihez, nem is egyetlen gylekezethez intzte, hanem a gylekezetek egsz sorhoz. Krlevl a galciai gylekezetekhez. Hogy melyek voltak ezek a gylekezetek, pontosan nem llapthat meg. Annyi bizonyos: Galcia Kis-zsia kzpsõ rszn terlt el, hatrait azonban az uralomvltozsok folytn bajos megvonni. A levl rsakor Galcia mr majd szz esztendeje a Rmai birodalom bekebelezett tartomnya volt. Õslakossga a grg kznyelvet beszlte. Ezeket az õslakkat meghdtottk a keltk, akik a npvndorls elsõ hullmval sodrdtak Galliba. j hazjukbl nhny trzsk tovbb kalandozott dlkelet fel s a Kr. e. 3. szzadban megszllta Kis-zsia kzpsõ rszt, Ankyrt (a mai Angort) s krnykt. A hdtk hamarosan elsajttottk a grg nyelvet, de õsi kelta nyelvket is megõriztk s sajt kirlyaik alatt ltek. A Gallibl ideszakadt keltkrl kapta ez a terlet a Galcia vagy Galata nevet. Utols kirlyuk Amyntas gyes politikval dlre is kiterjesztette uralmt Kisarmnia, Pontus egy rszre, Pisidira, Lykaonira, Pamphylia rszeire, vgl Isaurira s Cilicira is. Amyntas kirly Hallval (Kr. e. 25) ez a birodalom mindenestl a hdt Rma tartomnya lett. Ennyit Galcia politikai hatrairl. Pl apostol elsõ trtõtjn ennek a nagy terletnek dli rszeit jrta be; segtõtrsval Barnabssal egytt gylekezeteket alaptott Derbben, Lystrban, a lykaoniai Ikoniumban s a pisidiai Antiochiban. Ksõbbi tjain is megltogatta ezeket a szlõfldjhez, Tarsushoz kzelesõ dlgalciai gylekezeteket. Misszii munkjt ksõbb kiterjesztette az emltett ngy vrostl szakibb terletekre, az eredeti rtelemben vett Galcira: Ankyra vidkre. Hogy ezen a tjon is voltak keresztyn gylekezetek, arrl a ksõbbi idõkbõl szrvnyos adatok beszlnek, de sem Pl nem nevezi meg ezeket az szaki gylekezeteket, sem a Cselekedetek knyve. Igaz, a Cselekedetek knyve a rmai gylekezet alaptsrl sem beszl, sõt Pl apostol msfl ves korinthusi mûkdst is alig emlti, mgis voltak ott jelentõs gylekezetek. Ha pedig nemcsak dlen, hanem szakon is tmadtak Pl alaptotta gylekezetek, krds, hogy a levl az emltett dli vagy a meg nem nevezett szaki gylekezeteknek szl-e? – A jelek inkbb az szakgalciai gylekezetekre vallanak. A Cselekedetek knyve megklnbztetõ mdon beszl Phrigirl, teht a „galata vidken” a szûkebb rtelemben vett Galcit, vagyis az szaki rszt rti (ApCsel 16:6; 18:23). Ez valsznûleg a Pl szhasznlata is. Aztn meg a levl cmzettjei olyan rmmel dvzltk s bajban is olyan fltõ gonddal vettk krl Plt, mint „Istennek angyalt” (Gal 4:13); holott a dli vrosokbl meneklnie kellett (ApCsel 13:44–14:20). A levl egszben Pl misszii munkjnak nem a kezdetre, hanem ksõbbi fejlemnyeire utal, gy a levl cmzettjeit nem a dli, hanem az szaki rszeken kell keresni. Klnben ennek a vits krdsnek a levl megrtse szempontjbl deskevs jelentõsge van. Hozzsegt azonban a levl keletkezsi idejnek meghatrozshoz. A felsorolt s az itt nem rszletezett tovbbi rvek alapjn ezt a levelet az apostol n. harmadik trtõi tja elejn rhatta, kevssel a galciai ltogatsa utn (1:6), valsznûleg tkzben, amikor Efzusba tartott. Ha a szombatvre val clzst szmtsba vehetjk (4:10), a levl keletkezse az 55. v elsõ felre tehetõ. Pli szerzõsgt mg a bibliakritika virgkorban sem vitattk el, nyoms rvekkel nem is vitathattk
A levl jellemzse s jelentõsge.
A Galata-levl szemlyes vonatkozsokkal teli, szenvedlyesen megirt harcos irat. Hol az tkozdsig fokozd fedds keserû hangjn szl, hol meg a gyengd szeretet shajszerû fjdalmval. Az alaphang mgis mindenhol az evanglium rme. A psztori indulatok hullmzsa folytn olykor a levl gondolatmenete is szaggatott, sõt szkellõ. A levl az ellenfeleket, akik Galciban az apostollal szemben hirtelen: erõs ellenmozgalmat tmasztottak, nem nevezi meg. Nyilvn zsid-keresztynek, mert a Pl pognymisszija ellen zsids ntudattal lptek fel. Plt az apostoli felelõssg ksztette harcvllalsra s az apostol Galciban a hit dntõ csatjt vvta meg. A Krisztus-prdikci trvnyeskedõ meghamistsval szemben alapvetõ mdon tisztzta a trvny s az gretek dvtrtneti viszonyt s az apostoli tekintly teljes latbavetsvel ragyogtatta fel a szeretetben lõ ember evangliumi szabadsgt. – A levl tantsa sokfel gazik; mondanivaljnak egysgbe foglalja, megrtsnek kulcsa a feltmadott Krisztus, aki Plt megragadta s nemcsak az apostolnak, hanem minden keresztyn embernek belsõ igazsga, ltetõ lelke. A „hit ltali megigazuls” erejt sugrz Galata-levl azta is nlklzhetetlen fegyver az egyhzi let klnbzõ terletn mutatkoz mindennemû kicsinyessg, megalkuvs, hagyomnyos nyûg, rideg szûkltkrûsg, balga rajongs s babons tvhit lekzdsre. E levl nyomn a keresztyn hit jra meg jra szabadon szrnyalhatott fel, prbltatsokkal teli trtnelmi helyzetekben, legutbb pl. a nmet egyhzi harcban (Barmeni Hitv. 1934). rthetõ, ha a Galata-levelet, mint a keresztyn ember szabadsg-levelt nagy elõszeretettel magyarztk a rgi egyhzatyk s kivl teolgusok, klnsen pedig a reformtorok. Luther szmos idevg rsa kzl kiemeljk az 1519-es s az 1531-es magyarzatot, a Klvini kzl pedig az 1548-ast.
Irodalom.
A Galata-levl magyarzatval nlunk az utbbi idõkben Masznyik Endre (1905), Pongrcz Jzsef (1913), Sallay Istvn (1938) s Kiss Jenõ (1941), izaggikai vonatkozsaival pedig Erdõs Kroly (1930) foglalkozott. Fontosabb klfldi kommentrok: H. Schlier (Meyer, 7) 1951, A. Schlatter (Erluterungen, 7) 1954, H. W. Beyer–P. Althaus (NTD, 8) 1963, K. L. Schmidt (Theol. Stud. 11–12), 1942, E. H. Pearce–E. Gravie (Study Bible) 1928, H: Lietzmann (HNT, 10) 1932, G. S. Duncan (Moffat) 1948, A. Steinmann (Tillmann, 5) 1935.
Gal. I. RSZ
Gal. 1,1–5. Krisztus elhv s szabadt kegyelme.
Ez formlta Plt apostoll. Nyomatkkal mondja: kzvetlenl Jzus Krisztustl kapta az apostoli tisztet. Apostolsga teht nem albbval a jeruzslemi apostoloknl. Pl kzvetlen elhvsa azonban nem zrja ki, hogy Isten emberek szolglata ltal is eszkzlhet elhvsokat. Mtyst pl. emberi szolglat kzbeiktatsval hvta el az apostolsgra s elhivatsa mgis teljes rvnyû volt. Csak az a fõ, mindenkppen az elhv Istenre, az õ kijelentsre irnyuljon az emberi tekintet, mint ahogy Mtys vlasztsa esetben is trtnt, (ApCsel 1:15kk.).
Pl apostol amikor gonosznak mondja a vilgot, a bûnesettõl a Krisztus eljvetelig tart vilgkorszakra (ain) gondol, amelynek tudomnyba, mûvszetbe, egsz trsadalmi berendezkedsbe beleevõdtt a bûn s a bûn nyomn az egsz lt veszlyeztetettsge; gondokkal teli nyomorsga. Ugyanakkor tud a nagy fordulatrl: a teremtõ Isten ennek a vilgnak megmentsre elkldtte Krisztust, akinek õ az apostola. Pl egsz lnyt e nagy korszakfordul belsõ feszltsge jellemzi. A vilgrl szl kemny tletben (poneros), teht nem valami sttenlts, vagy farizeusi flny mutatkozik meg, hanem a mentsre ksz fltõ szeretet s az j vilgkorszak fnylõ remnysge. – Mi sem vehetjk ajkunkra ms indulattal a brl szt, ha az apostol felelõssgvel szlunk.
Szokatlan ugyan, de Plnak nyilvn oka van r, hogy a galatkat ne mint szenteket s hitbeli atyjafiait kszntse. Ezzel is rezteti a helyzet komolysgt. Brmily tartzkodan indul azonban a levl, az apostol mr az elsõ mondatoktl kezdve kzssget vllal az llhatatlan galatkkal, nemcsak a maga, hanem az sszes atyafi nevben. E kzssgvllals jegyben kri rejok Isten kegyelmt, mely a bûnk ktelkeibõl old s megbklst ad. A kegyelem pedig kzelebbrõl azt teszi, hogy az olvask is legyenek rszesek Krisztus csodlatos letben, mindnyjukat tfog s that erejben. Pl teht, amikor az olvaskat ksznti, az igazsgot pldt ad mdon a szeretetben szlaltatja meg. Deht tehet-e mskp, mikor rmzenetet akar hirdetni? Ezzel a psztori magatartssal ttri az akkoriban szokvnyos s ltala is hasznlt levlformult s minket is minden tren a megresedett, szokvnyos formulk ttrsre ksztet.
A levlkezdõ dvzlet klnben mr magban rejti a levl kt nagy tmjt: az apostoli tiszt rtelmt, mit az elsõ s a msodik fejezet fejt ki, tovbb a Krisztusban nyert ajndkot; amit meg a negyedik, tdik s hatodik fejezet tr elnk. A kt tma, mint ki fog tûnni, szorosan sszefgg egymssal, s ebben a sorrendben a levl gondolatmenett alkotja.
Gal. 1,6–10. Egy az evanglium.
De mikor ezt az egy evangliumot ktelessgszerûen mindenkori lethelyzetnkre, a kor nagy krdseire vonatkoztatjuk, hajlamosak vagyunk az evangliumot „korszerûsteni”, valami koreszmvel megtoldani. Ki lehetne mutatni, mi volt idõrõl-idõre a toldalk. Az is kitûnnk, hogy mindenkori kedvenc gondolataink, meg a galatk gondolatai hasonl szerepet jtszanak. A galatk korntsem tartottk magukat hitehagyottaknak, sõt ragaszkodni akartak a hithez, csak megtoldottk valamivel, aminek kihatsa volt a hit egsz tartalmra (metatithesthe).
Pl ehhez a knyes s mgis. kikerlhetetlen krdshez nagy tapintattal, de ugyanakkor nagy hatrozottsggal nyl. Ne ltassuk magunkat, az evanglium megtoldsa, akr valami rkltt kegyes szokssal, akr j gondolattal, az mr az evanglium megmstsa. De mert ms evanglium nincs, azrt az egyetlen evanglium meghamistsa. Pl apostol tudja, hogy az effle mesterkeds nem a rossz szndk mûve, mint ahogy a zsidk sem rossz, hanem nagyon is „kegyes” szndkkal csinltak aranyborjt Isten tiszteletre. Az Isten tisztelete azonban nincs szabad tetszsnkre bzva. Ezrt a kegyes szndk nkny is csupn emberi nkny; nemcsak elhajls, hanem elprtols Istentõl.
Az apostol psztori gyengdsge elejtõl vgig rvnyesl ebben a kemnyhang levlben. Gyengdsge mr abbl kitetszik, hogy nem nevezi meg az elprtoltakat. Alkalmat akar hagyni nekik az evangliumhoz val visszatrsre. Midõn csodlkozik a galatk eltntorodsn mint valami nmt kptelensgen, csodlkozsban remnysg rezdl s hazahv sz. Pedig kemny dolgot kell kimondania. Mert egy az evanglium, annak hirdetse mindenkor a hit s hitetlensg vagy-vagy krdst veti fel. Nincs teht alkudozsnak, egyezkedsnek, toldozgatsnak helye. Isten igazsga krlelhetetlen. Az apostol ennek tudatban mond tkot az evanglium meghamistsra. Hatrozott okfejtse kizrja azt a ha mis ltszatot, mintha itt a sajt munkja eredmnynek vdelmrõl, vagy ppen a megbntott egyni hisg elgttelrõl volna sz. Az ellenfelek nem Pllal, hanem Isten rendelsvel llanak szemben. Az apostol a feddõzsben mgsem flnyes, sõt nmagt, a maga munkjt is alveti Isten tletnek: Mg ha n hirdetnk nektek valami mst, mint amit befogadtatok, legyek tkozott, mert nincsen ms evanglium! gy fenyegetõzik az tokkal, hogy a galatkkal egytt nmagt is ott tudja Isten egyazon tletben. Az ellentt szemlyes lt ezzel elvette. Szenvedlyesen rvel, de szavaival nem sajt gyt vdi szemlyes ellenfeleivel szemben, hanem Isten gyt, az evanglium meghamistival szemben. Ezzel mrtket llt egyhzi vitink szmra is: a hi egyni rdek rvnyestse helyett, az gyhz val hûsg mrtkt.
Az apostol nehz helyzetben is Krisztus szolgjnak bizonyul, aki igazn nem az emberek tetszst keresi, de buzglkodik azon, hogy jra utat ksztsen az evangliumnak az llhatatlan galatk szvhez s minden vgyakoz emberszvhez. Ez a levl rsnak indt oka. me, mg a Pl alaptotta gylekezetben is elõfordulhat elhajls, visszssg, de Krisztus szolgja szmra ez is csak alkalom a szabadt erejû evanglium hirdetsre.
Gal. 1,11–17. Az egyhz ellensgbõl, Krisztus apostola.
Az evanglium vilgban ilyen csoda is megesik s neknk is kszeknek kell lennnk hasonl csodk befogadsra. A Cselekedetek knyve ismtelten elmondja Pl megtrsnek klns trtnett (9:1–30 par.). Maga a feltmadott Krisztus, mint Istennek Fia szltotta meg õt s a hv sz nyomban kijellte szmra a feladatot is: Õ, a Krisztus-kvetõk dz ellensge, legyen mostmr, gy ahogy arra kezdettõl fogva elhvatott, Krisztus kijelentsnek hordozja s tovbbadja a pogny vilgban. Elhivatst azrt kellett most nyomatkkal felidznie, mert a galatk kzt nmely zavargk apostoli hitelt ingattk meg. Elhreszteltk, hogy Pl nem is igazi apostol, mert csak a jeruzslemi apostoloknak van krisztusi felhatalmazsa az evanglium hirdetsre. Susroltk, hogy tudst nem Krisztustl, hanem msod- vagy harmadkzbõl vette; a kzvetlen kijelents csodjt nem akartk elfogadni. Ez a csoda az apostoli elhvssal fgg ssze s nem azt teszi, hogy akik az evanglium tnyeirõl msok bizonysgttelbõl rtesltek, csak msodrendû keresztynek. Pl is tmaszkodott msok kzlsre, hiszen mint cltudatos keresztynldzõ; bizonyra mr damaszkuszi tja elõtt is rszletesen ismerte Jzus letmûvt. De valamennyi adat, a sok ismeret csak akkor nyert igazi rtelmet, mikor a megdicsõlt Krisztus megjelent neki. Hatsra lett Saulbl Pl.
Ez az egyetlen Pltl szrmaz hrads megtrsrõl. A bibliai kutats a 32. vagy 33. vre teszi megtrse idõpontjt s ebbõl kiindulva llaptja meg Pl letrajznak tovbbi vszmait. – A „plforduls” arnyait mi is nehezen mrhetjk fel. Saulnak a megtrsben egsz mltjt fel kellett szmolnia. Mekkora fordulat: nem a fnyes s rangos fõpapok s rstudk az Isten npe, hanem a szegny nzreti Jzus kvetõinek ldztt csapata. De ez csak a dolog klsõ oldala; sokkal fontosabb a belsõ. Az atyai hagyomnyokrt rajong, szigor farizeusnak, a hres Gamliel kitûnõ tantvnynak (ApCsel 22,3) minden addig szerzett ismerett t kellett rtkelnie. A nagy letfordulat lelki feldolgozsa lehetett a levlben emltett arbiai tartzkods tmja. Egyszerû s mgis hnyszor mellõztt ttel: a nagy trtõ elõszr maga trt meg. Mi is tanulhatunk teolgit neves mesterektõl, de az evangliumot magtl a Mestertõl kapjuk. Az evanglium pedig rlunk is sok rnk rakdott s szvnkhz nõtt hagyomnyt akar lefejteni, amely csak akadlya a keresztyn let kibontakozsnak. „Arbia” nlkl, meddõ mdon folyton, csak testtel s vrrel tancskozunk. Pl e helyett a hagyomnyok nyûgtõl szabadultan, belevetette magt a misszii munkba.
Gal. 1,18–24. Az, aki Istentõl tanult, fggetlen a tekintlyektõl.
Pr esztendõ telt mr el, gazdagon gymlcszõ misszii vek, amikor Pl apostol felment Jeruzslembe. tja idõztsvel s magval az ttal kt dolgot fejezett ki. Elõszr is õ az evangliumot kzvetlenl Krisztustl kapta s nem a jeruzslemi egyhz hagyomnyaibl mertette. Tovbb: nem kereste ugyan a jeruzslemi oszlopapostolokkal a tallkozst, de nem is kerlte. Vagyis evanglium rtelmezse egyni ugyan, de mgis egy a jeruzslemiekvel. Pl apostol, br mdjban llt volna, nem akart valami kln evangliumi irnyzatot szervezni. Korinthusban pl. maga Pl szerelte le hvei ilyen irny ksrlett (1Kor 3:4k.). A hi versengst a megtrskor levetkõzte, a hivalg blcselkedst benne az evanglium legyõzte. Pl gy emlkszik vissza jeruzslemi tjra, mint aki akkor mg szemly szerint ismeretlen volt a jdeai keresztyn gylekezetek elõtt (22. v.). Ezt gy rtsk: õt mint atyafit s tantvnyt nem ismertk, mert egybknt nyilvn tudtak s sokat hallottak rla. A jdeaiakkal az is megeshetett, hogy emlkezetkben ksõbbi esemnyeket vettettek vissza a jeruzslemi ltogats idejre (ApCsel 9:26kk.). Ebbõl ered a Galata levl s a Cselekedetek knyve idõrendi eltrse.
Ha egybevetjk Pl apostoli munkssga korbbi veit a mindssze, tizent napnyi jeruzslemi tartzkodssal, az idõarny is elgg rzkelteti az oszlopapostoloktl val fggetlensgt. Õ mr mint apostoltrs ment Jeruzslembe. Ott az elsõ apostollal, Pterrel ismerkedett meg, valamint Jakabbal, az r testvrvel. Pternek s Jakabnak mr ekkor nagy tekintlyk volt a jeruzslemi gylekezetben. Lehet, hogy az õ szemlyk krl kezdett kialakulni a ksõbbi elburjnz szentek kultusza. Pl apostolnak azonban ebben az emberimdatban – amitõl ms, formban ugyan, de mi sem vagyunk mentesek – egy parnyi rsze sem volt. Forgoldsrt nem emberekre, legkevsb nmagra szllt a dicsõsg, hanem Istent dicsrtk rt. Mig is a soli Deo gloria a keresztyn magatarts prbakve. Klnben pedig Pl ebben az igeszakaszban s az lõszban az apostoli tisztt rt tmadssal szemben elsõ rvt fejti ki, melynek lnyege ez: Õ az evangliumot magtl Krisztustl kapta s nem a jeruzslemi apostoloktl.
Gal. II. RSZ
Gal. 2,1–10. Az egyhz egysge.
Ez forgott kockn Galciban. Vitss vlt: a pognysgbl jtt keresztynnek al kell-e vetnie magt a szombatnapi elõrsoknak, az tkezsi tilalmaknak, a krlmetlkedsnek? Ez azt teszi, a pognynak elõbb zsidv kell-e lennie, hogy aztn keresztynn lehessen? Krisztus evangliuma, teht csak toldalka vagy fggelke a zsid trvnynek? Azta is hnyan prbltk mr az evangliumot valaminek a toldalkv vagy fggelkv tenni! Galciban akadtak mr olyan hamis atyafiak, n. zsidzk, akik ezt a gondolatot (taln gnosztikus sznezettel) a zsid trvny rdekben rvnyestettk s tantsukkal a ktsg s ktely magvait hintegettk a hvek kztt. Ha Pl ebben a kilezett helyzetben egyszerûen nemet mond a zsidzknak, az egyhz menten kt rszre szakad: zsid-keresztyn s pogny-keresztyn egyhzra, s a kt egyhz kztt nemcsak az elklnls kvetkezett volna be, hanem hatatlanul kitr a versengs is: mostmr a kettõ kzl melyik az igazi egyhz? Ha viszont enged Pl a zsidz trekvseknek s az evangliumot felesleges elõrsokkal terheli, akkor annak terjedst idegen hagyomnyok koloncval akadlyozza, a misszit mintegy zsids nyûgbe szortja. Az apostol mindkt veszlyt igyekezett elhrtani: az egyhz egysgt s az evanglium szabadsgt egyarnt meg akarta õrizni. Tudjuk- mltnyolni Pl igyekezett, vagy csak taktikt ltunk benne? Pedig tapasztalatbl ismerhetjk, mit jelent, ha a felekezeti klnbsg nagyobb hangslyt kap, mint ami megilleti: Luther vagy Klvin fontosabb lesz, mint Jzus Krisztus. Az egysgtrekvsek szzadban klnsen tanulsgos szmunkra az apostol taktikai mesterkedseken tlmenõ, evangliumon tjkozd magatartsa.
Pl 14 v multn ment jra Jeruzslembe. Kzben a buzg misszii munka gy lekttte, hogy nem is tallkozott az apostoltrsakkal. Most sem azrt ment oda, mert megidztk, vagy hogy evangliumt vlemnyezsre, vagy ppen jvhagys s megerõsts vgett Pter s a tbbi jeruzslemi apostol el terjessze. Nem azrt kellett Pterhez mennie, hogy tõle tudja meg Krisztus akaratt. Pl biztos a kldetsben, õt bellrõl fogja, tartja s irnytja az evanglium, melyet magtl Krisztustl kapott. Ltja, hogy munkja nyomn az evanglium Kis-zsia belsejbe messzire elhatolt s gylekezeteket formlt. Plt az ottani gylekezetek megzavart bkje, az agglyoskodk irnt rzett psztori gyngdsg s az ingadozk megnyugtatsa kszteti a jeruzslemi tra. Nem is isteni utasts nlkl vg neki az tnak. Vilgos Pl elõtt, a meggyõzõds egymagban kevs: az trzett igazsg ellenre is, kifel hibavalv vlhat az ember munkja. Amilyen kemny s hatrozott teht a betolakodott hamis atyafiakkal szemben, akiknek egy pillanatra sem enged, ppoly kmletes s engedkeny a hitben gyengkkel szemben. Ha ezek mg emberek vlemnytõl fggenek s megnyugtatja õket a jeruzslemi apostolok szava, elg alzatos ahhoz, hogy elmenjen ezrt a szrt az apostoltrsakhoz. Nemcsak evangliumt trja eljk, hanem mintegy az egysg szemlltetõ pldjaknt magval viszi kt munkatrst: a zsid-keresztyn Barnabst s a pogny-keresztyn Titust. Teht mindjrt gyakorlatilag is a szban levõ krds el lltja a jeruzslemi gylekezetet. Titus aztn olyan keresztyn mdon forgoldott a jeruzslemiek kztt, hogy nem is krtk szmon rajta e krlmetlkedst (peritom). Nagy pillanata volt az egyhztrtnetnek, amikor az oszlopapostolok minden kikts s felttel nlkl barti jobbot nyjtottak Plnak s a kzs apostoli kldets tudatban a munkamegosztst elismertk: Plra ppgy rebzatott az evanglium hirdetse a pognyok kztt, mint Pterre a zsidk kztt. Az apostoli kzssgnek ez a szp megnyilvnulsa eloszlatta a galciai ktsgeket s lehetetlenn tette a hamis atyafiak, hazug szndkt, hogy kijtsszk a jeruzslemieket Pllal szemben. Hiszen egy az evanglium. Az apostol minderre most jbl emlkeztette a galatkat. A feledkenysg ugyanis felidzhet egyszer mr elhrtott bajokat, mgpedig nemcsak a balga galatk esetben.
Az egyhz egysge teht egyelõre megmaradt s az egyhzszakads tka ksõbbi szzadokra toldott. Elgondolkoztat ez a siker: nem Pl gyõztt itt s nem Pter, hanem az evanglium ereje gyõztt az apostolokban. Ezrt lehettek mentesek a jeruzslemiek attl a kisrtstõl, hogy trtnelmi helyzetk tudatban valami elsõbbsget vagy jogi ignyt tmasszanak. gy maradhatott meg az egyhz egysge s a Krisztusban kapott szabadsga Jeruzslemben is, meg Galciban is. Pl ppen ezrt, fejtegetseibe tûzdelt les megjegyzsekkel mg a ltszatt is kerlni igyekszik annak, mintha Jeruzslemben a „tekintlyesek” elõtt hdolt volna s csak a Pter hozzjrulsval lenne igaz, rvnyes s hihetõ az evangliuma. Krisztus fldi helytartjt s jogforrst csak a ksõbbi korokban csinltak Pterbõl s ezzel mr az egysg megõrzse helyett; akaratlanul is az egyhzszakadst ksztettk elõ. Az õsegyhz egysgnek mg egy kedves jelt emeljk ki: a Pl alaptotta gylekezetek, nem Jeruzslembõl kormnyoztatjk ugyan magukat, de buzgsggal gyûjtenek a jeruzslemi szegnyek megsegtsre. Lehet, hogy a „szegnyek” itt a messisi gylekezet megtisztelõ jelzõje s az egsz jeruzslemi gylekezetet rtettk rajta. Adomnyaikkal azonban nem valami jogignyt, affle templomadt elgtenek ki, hanem csupn lthat mdon fejezik ki a jeruzslemi eredet brentartst, az anyaegyhzzal val kapcsolatot. Anyagi javakkal akarjk viszonozni a Jeruzslembõl kapott lelki javakat. Hogy ezt az egysget mennyire tartottk, a Rmai s a kt Korintusi levl adomnygyûjtsre vonatkoz rszei is pldsan bizonytjk. Kszek vagyunk- mi is az ilyen gylekezet fenntart hlaldozatokra? Egybirnt az apostoli tekintlyben tmadott Pl ebben az igeszakaszban a msodik rvt szlaltatja meg: Evangliumt a jeruzslemi oszlopapostolok a magukval egynek ismertk el. Gal. 2,11–14. Az ingadoz atyafisgos feddse.
Az, aki ingadozik Pter s aki fedd, az Pl. A fedds Antiokhiban, a gylekezet nyilvnossga elõtt hangzott el, nem a Pter hta mgtt, hanem szemtõl-szembe. Azrt kellett a nyilvnossg elõtt trtnnie, mert a botrnkozs is ott esett s ennek a vegyes sszettelû gylekezetnek belsõ rendjt bolygatta fel. Pter egyideig agglytalanul vllalta az antichiai pognykeresztynekkel az asztalkzssget, melyen az rvacsorai kzssget is kell rtennk. De attl kezdve, hogy a trvny szigor õrei Jeruzslembõl megrkeztek, elklntette magt az atyafiaktl s magval rntotta a kpmutatsba Barnabst s a tbbi zsidkeresztynt is: Igaz, Pter csak jhrnevt s tekintlyt fltette, de nzõ rdekbõl a gylekezeti kzssget ldozta fel, a Krisztusban val egysget, az istentiszteletet rontotta meg. Helytelen volna itt a farizeusi megbotrnkozs: lm, Pter, az elsõ apostol is ennyire esendõ, fl a botrnkozstl s botrnkozst csinl. Ne is valami rgyet keressnk ebben az esetben, megalkuvsra ksz hajlamaink igazolsra, hanem azt lssuk meg, Isten gye annyira nem emberi, hogy fennmaradsa mg egy nagy apostol megingstl sem fgg. Sõt felhasznlta Isten ezt az esetet is az igazsg rvnyestsre. Plnak erõt s blcsessget adott, hogy ne hunyjon szemet a trtntek felett, hanem szembeszlljon az elsõ apostollal s megszgyentõ szndktl s diadal rzettõl mentesen mondhasson meg neki annyit, amennyit meg kellett mondania. Szavait gy rtsk: Azt vled, Pter, az antichiaiak majd a peritom felvtelvel lltjk vissza veled az asztalkzssget, amikor nyilvnval, hogy te magad sem meggyõzõdsbõl, hanem csak kpmutatsbl klnltl el a krlmetletlenektõl? Magad thgod; msra meg rknyszertend a trvnyt? Te tudod, ez csak tetszsvgy fûttte trvnyeskeds, amitõl te Krisztus ltal velem egytt megszabadultl. Ezzel segti Pl, apostoltrst az evangliumi igazsgra.
rdekes, hogy mr az egyhzatyk megksreltk Pter apostol mentegetst. Pedig Pter szmra az a legnagyobb mentsg, ahogy a jelek szerint apostoltrsa feddst fogadta: vita nlkl, alzattal, az evanglium igazsga elõtt val meghajlssal. Nyoma sem volt benne a ppskodsnak. Luthert ez az igeszakasz btortotta az egyhz reformcijra: Lm, Pter sem tvedhetetlen, hogy lennnek akkor tvedhetetlenek utdai, a rmai pspkk? Mint ahogy Plban tmasztott Isten szszlt az evanglium rvnyestsre, mrt ne tmaszthatna ksõbb is eszkzket az egyhz vtkeinek leleplezsre? Isten nem nzi az emberek tekintlyt, kivlt ha a tekintly visszalseket prbl fedezni. – Ez az igeszakasz azonban nemcsak a mindenkori egyhzkritika biztatja, btortja, (egyhzkritikn rtve az egyms ige szerinti atyafisgos intst), hanem az egyms atyafisgos intshez – feddshez szksges lelklet meghatrozja. Klnben pedig ez az igeszakasz az apostoli hitelben tmadott Pl harmadik rvt tartalmazza: me, Pter õt nemcsak egyenrang trsknt tekinti, hanem elfogadja tõle az apostoli dorglst.
Gal. 2,15–21. Krisztus, aki megigazt.
Bizonytalan dnts, ktfel sntikls, kpmutats: az elõzõ szakaszbl gy ltszik, ilyenfle erklcsi botlsrt feddette Pl az apostoltrsat. Most rvilgt Pl a fedds hitbeli sszefggseire. Azonostva magt Pterrel, abbl indul ki, hogy õk mint termszet szerint zsidk, azrt lttk tiszttlannak a pognyokat, mert Isten nem adott azoknak trvnyt; a zsidk viszont tisztk, mert a trvny rvn rendezett viszonyuk van Istennel. Csakhogy a pognyoknak is van m trvnyk: a szvkbe rt trvny; a klnbsg teht viszonylagos: Aztn meg, mint Krisztus-tantvnyok megismertk azt is, hogy a trvnybetlts tkletlensgben a pognyokkal valamennyien egyek (v. Rm 2–3 r.). Hiszen sem teljes egszben nem tlti be, sem teljes szvvel nem tlti be a trvnyt egyikõjk sem. Krisztus engedelmessghez mrten mindnyjan csak bûnsk. Meg kellett teht tanulniuk a kegyes zsid szmra oly nehz leckt: Nincs tbb vlaszfal zsid s pogny kztt. De ugyanakkor megismerhettk a bûnsk szmra felszabadt rmhrt: Nem a trvnyben, hanem Krisztusban van az igazsguk! Ha hitben tadjk magukat Krisztusnak, akkor az õ engedelmessge s igazsga rvnyesl rjuk nzve s rajtuk t is: let lesz a hallbl, mert a hit csodja ltal a haland testben Krisztus l mr, Krisztus ldozatos szeretete a kezessg rte. Kereszthallnak nem is volna sem nmagban vve, sem renk nzve rtelme, ha nem rvnyeslne letnkben az õ hallnak s feltmadsnak ldsa, vagyis ha meg nem julhatnnk benne, mint Megvltnkban, ahogy azt a keresztsg velnk is kzlt skramentuma szemlletes mdon brzolja.
Pter tvelygse ppen az volt, hogy jra fellltotta a vlaszfalat zsid s pogny kztt. Pter ezzel voltakppen Krisztus mûvt, letforml erejt vonta ktsgbe, mintha a mi Urunk csak a trvnytisztelet lerombolja volna, de az emberlet belsõ megjtsra mr kptelen. Ha gy volna, akkor Jzus eljvetele, a karcsonyi rm csak a trvnytelensget s bûnt nvelte volna meg a vilgban s Jzus nem lehetne ennek a vilgnak a megvlt Ura. Pter ingadozsval szemben Pl rvelsben ekknt a megrtett evanglium rvnyesl. Pternek is a javra s a levl minden olvasja javra. Csak megrtjk-? Mai nyelvre fordtva ugyanis mindez azt teszi: mi a teljestmnyben keressk letnk nigazolst. Ilyen vagy amolyan teljestmnynkben. Ez a Tegalizmus mai formja. Ennek gondja s tka all, ma is a Krisztus befogadsa szabadt fel. Akkor pedig nem õ lesz a mink, hanem mi lesznk az vi, ami pedig nem trtnhetik mskp, minthogy tevkeny szeretetnek eszkzeiv vlunk. Ez a vltozs avatja teljestmnynket is ldss krnyezetnk szmra. legfõbb rtk a szolglat lelkvel thatott ember. Ilyen rtelemben tbb az ember, mint a teljestmnye! Ez a reformci nagy, bibliai felismerse. A hitben befogadott, Krisztus ltal val megigazts reformtori felismerst pedig akkor hirdeti meggyõzõ erõvel az egyhz, ha vilgosan ltja s kveti a helyes srrendet: Tudja, mit kell elõszr keresnie (Mt 6:33). – Ha valban Ura nagysgos dolgaira figyel, lehetetlen, hogy a hldatossg gymlcseit ne teremje.
A tovbbiak jobb megrtse rdekben ismtelten hangslyozzuk a levl Plnl is annyira hangslyos fõttelt: Az ember nem a trvny cselekedeteibõl igazul meg, hanem a Jzus Krisztusban val hit ltal (16. v.). – Mirt? Nem azrt, mintha a hit nmagban vve jobb volna, mint a cselekedetek. Nem. Az apostol egy szval sem dicsri a hitet mint olyat s egy szval sem becsmrli a cselekedeteket. A hit csak akkor vlik dntõv, mikor a megigazt Krisztust befogadja. A Krisztus-hit az a „hely”, ahol az ember Istennel tallkozik. Csak ebben az lõ, teht szeretetben tevkeny hitben vlik valsgg letnkben a megigazts. Ide nem r fel a magunk rdemt hajhsz trvnyeskeds, sõt eltereli az a figyelmet Krisztusrl.
Ezzel a szakasszal zrul a levl elsõ tmja: az apostoli tiszt megmutatsa, hogy a tovbbiakban a hit ltali megigazts nagy igazsgt, teht az utbbi igeszakaszban mr felvetett tmt fejtse ki, ilyen tagolssal: Segtsen titeket az szvetsg az j szvetsgre (3. s 4. rsz); legyetek erõss a Llek ltal a keresztyn letre (5. s 6. rsz)!
Gal. III. RSZ
Gal. 3,1–5. A hitet meg ne oltstok!
Most tûnik ki, hogy amikor Pl az j let evangliumrt szembeszllt apostoltrsval, mr akkor is pontosan azt a hitbeli megismerst kpviselte, amit most a galatkkal szemben kpviselni fog. Eltntorodtak a galatk az igazsgtl, annyira elhajoltak, mintha valami gonosz igzet szllta volna meg õket. Pedig maga Pl apostol hirdette kzttk az evangliumot. Olyan eleven erõvel rajzolta eljk Krisztust, mintha szemk lttra trtnt volna a keresztre feszts. Szvkbe rta: A megfesztett Krisztus az let Ura. Plban is, meg a gylekezetben is a Llek munklt s lobogott a hit. Mgis, balga mdon, valami idegen igzet hatalmba kerltek. Az apostol csodlkozva krdi: Hogy nem engedelmeskedtek mr az igazsgnak? Valami dmoni erõt sejt az elbuks mgtt. Az õ csodlkozsnl csak a galatk lehetett nagyobb, a levl olvassakor: Csakugyan elhajlottak volna? Maguk sem vettk szre, hogy az igzet elhatalmasodott rajtuk. Mi is az bersg hinyt, vigyzatlansgunkat s lbiztonsgunkat nem egyszer bukssal fizetjk meg.
Pl leleplezõ krdse figyelmeztet a vgzetes tra. Az elbuks tja: Llekben kezdeni, testben befejezni. Hny szpen indult lelkipsztori letnek ez a rvid s szomor jellemzse, sõt hny teolgus letnek is Llekben kezdõdtt, testben fejezõdtt be! Az apostol azzal desgeti vissza az eltvelyedett galatkat, hogy hitre trsk nagy esemnyre emlkezteti õket: Tapasztalhattk a hitbeli megjuls csodit, a Llek erejt, mely a pogny krnyezetben prbltatsok elhordozsra is kpess tett õket. Vagyis hlt akar breszteni bennk Isten nagy ajndkrt, az evanglium rmrt. Ti mg szentebbek akartok lenni azltal, hogy a Szentllektõl elvonjtok magatokat, s tkezsi szablyok meg ms testi elõrsok kvetsben keresitek az letjulst? Hov tetttek a szemeteket, hogy nem ltjtok, mit ad a trvnyeskeds s mit ad Krisztus? Eldobjtok a drga igazsgot, amely mr egyszer lõv vlt bennetek? beren vigyzzatok s minden ksrtssel szemben õrizztek meg a hitet! A kemny feddõzsbõl is a bizalom s biztats szava csendl ki; Pl atyai mdon fedd. A prdiklsba belefradt egyhz azt a biztatst is megszvlelheti ebbõl a szakaszbl: szrtartsi elõrsokkal s ms effle igyekezettel szemben, mennyivel tbbet gr a hit prdiklsa. Minden galciai elhajls ellenre is.
Gal. 3,6–14. A hit ldsa s a trvnyeskeds tka.
Az apostol tvozsa utn Galciba rkezett jeruzslemi keresztynek, nyilvn szlsõsges zsidzk, nemcsak Pl apostolt csroltk, hanem misszija gymlcseit: a pogny-keresztyneket is. Keresztynsgket msodrendû keresztynsgnek tntettk fel, mert õk nem brahm fiai. Akkor vlnak velk, a jeruzslemiekkel egyenrangv, ha a zsid trvnyeknek is mindenben alvetik magukat s ily mdon brahm fiaiv lesznek. A galatk nem akartak a hitben lemaradni, jrni prbltk teht a tancsolt utat. A trvnyeskedsben, mint sokan msok a trtnet folyamn, õk is valami tbbletet vltek, amivel szpen betetõzhetik a hitet. Plnak azrt kellett sajt apostolsgrl beszlnie, hogy aztn apostoli tekintlynek teljes latbavetsvel vdhesse ki azt a tvelygst, ami a galatkat megzavarta. Ki vdhette volna ki jobban a trvnyeskedst, mint a farizeusi iskolt jrt apostol, kinek leteleme volt a trvny? Sajt magn tapasztalhatta a trvny tkt. A trvny tilalmaival csak felkelti a szunnyad bûnt s az engedetlen cselekedetek halmozsval csõdbe viszi a bûnben foly letet. Jaj, ha letnk csõdjbõl Krisztus ki nem szabadt. Ez a tapasztalat ll a levl trvnyrõl szl tantsai htterben.
Ha az eddig trgyalt szakaszokban a szemlyes bizonysgttelen volt a hangsly, most a tapasztalatbl mertett rvek mell odateszi Pl a Szentrsbl vett bizonytst is: brahm pldjra hivatkozik. Õ Istenrt elhagyta otthont, szlei rkt, mg drga kincst, fit is ksz lett volna felldozni. Egyetlen tmasza maradt; a hit. brahm nem a trvny, hanem a hit embere. Trtnetbõl rteti meg Pl apostol az ingadozkkal: nincs szksg sem krlmetlkedsre, sem tkezsi elõrsokra, õk megtrsk folytn mr brahm gyermekei. brahm ugyanis a hvõk atyja, akiben megldatnak a fld minden npei. Pl megmutatja az 1Mz 12:3-ban nylt dvtrtneti tvlatot: az gret fldje itt mr a vilgg tgult. brahm magvbl lettek a fld minden nemzetsgei, nem testi, hanem lelki rtelemben. Akik hisznek, azok az õ fiai. Pl szembefordul a faji gõggel, amely testhez s vrhez, vagy legalbb is testi elõrsokhoz akarja ktni az brahmhoz val tartozst. Ez a szemitizmus ppolyan rsellenes, balga tvelygs, mint fonkja, az antiszemitizmus. Pl apostoli nagysga abbl tûnik ki, hogy nem szaktott a zsids tvelygsre hajlamos jeruzslemiekkel, hanem mg lesebben rtelmezte s rttette meg Izrael dvtrtneti jelentõsgt, mint a zsidk hazafiak, a kivlasztottsg bszke rajongi.
Bibliai rvelsvel Pl az lds s tok nagy vagy-vagyt veti fel. Abban is klnbzik tõlnk: a Szentrs fenyegetseit ppoly komolyan veszi, mint az greteit. rvelsvel mintegy vlasztra llit bennnket. Az egyik t a trvny tja. Azok, akik a trvny betltsben keresik az letet, Isten tka alatt vannak. Ezt a kemny tletet nem a hitvny emberekre mondja ki, nem a lhkra, kznysekre, naplopkra, hanem az igyekvõ lelkekre, akik valami nagyot akarnak, de cselekedeteikben a test nzõ s hi vgya rvnyesl. Az apostol szerint ugyanis nemcsak a trvny thgsakor, hanem a trvny gy vlt betltsekor is ez az eset. Nemcsak azrt, mert trvnybetltsnk mindenkor tkletlen, hanem azrt is, mert ez a lelki magatarts, mg j igyekezetnkben is hibs. Nem hitbõl, hanem hitetlensgbõl fakad. Teljestmnynkben nigazolsunkat keressk, magunk erejben bizakodva, kzbe akarjuk venni sajt letnket, mintha mi rendelkeznnk vele. Az eredmny? Ha Midas kirly kezben minden aranny vltozott, a mi keznkben meg tokk vlik. Nem vettk mg szre? – A msik t, a hit tja. Ezen az ton a vak nbizalom helyett, Isten megigazt kegyelmre bzza magt az ember. Errõl az apostol egyelõre nem mond tbbet, csupn annyit, hogy akkor, mint Isten ldottjai, az Õ irnta val hûsgben lnk. Ezt a lehetõsget, a szvesen hasznlt prftai szzattal fejezi ki: az igaz ember hitbõl l. (Hab 2:4). Vlaszts elõtt pedig azrt llunk, mert nem lehet a balga galatk mdjn flszvvel hinni, flszvvel meg a trvny cselekedeteiben bzni. A mi ilyen vagy amolyan vlasztsunk, legaprbb dolgaink intzsre kihat, minden lpsnkn megltszik. A trvny tktl, amit ha nem is ltunk valdi arnyaiban, mgis szrevehettnk mr itt is ott is letnkben, ppen legremnyteljesebb ksrleteink csõdjben, Krisztus szabadt meg minket. De mint ahogy nem ltjuk az tkot teljes nagysgban, nem mrhetjk fel a vltsg teljes nagysgt sem. Lehet, hogy felvillan megltsaink ellenre is, mg sokig haladunk vak remnysggel tovbb a trvnyeskeds s az tok tjn. De az Ige utnunk kiltja: Krisztus mr megvltott! Istennek Szentje magravette rettnk a trvnynek tkt: vllalta a knhallt. Megtrt ezltal rajta a mi hitetlensgnk tka. brahm ldsa benne szllt t a pognyokra s terjed szt a vilgra. Az apostol teht nemcsak vlasztrl szl, hanem ismtelten rmutat arra, aki a hit ldst megnyitja szmunkra.
Gal. 3,15–18. Az gret megll.
Pl apostol felvonultatott rvei azt a tves benyomst kelthettk bennnk, mintha a trvny nemcsak Galciban, hanem az dvtrtnetben is csupa bajt hozott volna: Mzes, a trvny embere ltszlag hatlytalantotta brahmot, a hit embert, hogy aztn Krisztus meg hatlytalantsa Mzest. Az apostol ezt a ltszatot igyekszik eloszlatni. Az itt szves melegsggel atyafiaknak nevezett galatkkal egy hasonlat rvn igyekszik megrtetni a dolgot: Ha az embercsinlta testmentom rvnyt is elismerik, az Isten testmentom erõtlenebb lenne? Az gretek testmentoma, amit Isten brahmnak szerzett, Krisztusban beteljesedett. Õ az gret szerinti egyetlen mag; akiben mi is brahm rksei vagyunk. Ennek bizonytsra Pl apostol az dvtrtneti idõrendet is rvl hasznlja fel, ily mdon: brahm az gretekben mr evangliumot hallott, az evanglium kora elõtt, e szerint teht az evanglium megelõzte a trvnyt. Pl a hagyomnyos bibliai idõszmtshoz alkalmazkodva 430 vre teszi az evanglium s a tzparancsolat kihirdetse kzt eltelt idõt. A ksõbbi trvny nem rvnytelenti a jval korbbi gretet, de mgcsak eszkze sem lehet a tovbbra is fennmarad evangliumi rksg megszerzsnek. Hogy, mire val a trvny, arrl az apostol egyelõre nem beszl. De amikor brahm dvtrtneti szerept fejtegeti; megmutatja az szvetsg olvassnak helyes szempontjt: a Krisztusra tekintõ rtelmezst. A tovbbiakban Mzest is gy, Krisztusra nzve rtelmezi.
Gal. 3,19–29. A trvny haszna.
Ha eddig az volt a ltszat, hogy a trvny Isten greteivel ellenkezik, most kivilglik, hogy ellenttrõl sz sem lehet. Sõt az gretek evangliuma mellett, a trvny Isten legnagyobb ajndka. Nem a trvny adja ugyan az letet vagy a megigaztst, de ppen az evanglium mellett fontos szolglatot tlt be. Elõszr is egy vits rtelmû klnbsgttellel jellemzi az gretek kzvetlensgvel szemben a trvny kzvetett voltt. A trvny ugyanis a hagyomny szerint angyalok ltal adatott a Mzes kezbe. A kzbenjr Mzes az Isten is, meg a np is; a trvnyads aktusban teht mintegy kt szerzõdõ fl kzt kzvett. Milyen ms viszont az gret: ott nincs kzvettõ, abban egy akarat nyilvnul meg, az egy Isten szabad kegyelme. Õ kzvetlenl szl brahmhoz, mikor gretet tesz, s kzvetlenl szl hozznk is Krisztusban.
De nemcsak eredetbeli klnbsg van a kettõ kzt, hanem rendeltetsk is ms: a trvny az gretekrt van s nem megfordtva. Msodlagos szerepet tlt be az gretek mellett. A trvny is Isten adomnya, mely a bûnk miatt adatott. Olyan, mint egy szrs, szges drtkerts, amely krlveszi s egybezrja Isten npt. Klsõ veszedelmektõl, elbitangolstl, kalldstl vja. Ha kifel csbit a vilg, beletkznk a kerts kill, hegyes szgeibe, melyek megvreznek s szre trtenek. Errõl tudjuk meg, hogy ismt vtkeztnk. Ha a trvny vissza nem tart, szre sem vesszk a bûnt, megszokjuk s hamar megbocstjuk magunknak: Minek elõtte a te szmodra, meg az n szmomra eljn Krisztus, a trvny al vagyunk rekesztve. Korltoz s õriz minket a trvny, de ugyanakkor vgyakozst is breszt, valami ms utn.
Pl apostol az iskolamester hasonlatval igyekszik megrtetni a trvny hasznos, de tmeneti jellegt. Nem azrt bznak valakit a pedaggus kezre, hogy mindvgig iskols maradjon, hanem hogy felkszljn az iskolban az letfeladatokra. A trvny iskoljt is azrt jrjuk, hogy rnevelõdjnk a hitbeli nagykorsgra, a Krisztusban val letre. Nem kvetjk- mi egyhzi szolglatunkban azt a hibt, hogy kiskorsgban prbljuk tartani a hveket, csak azrt, mert flnk a nagykorsgra jutottak megnvekedett lelki ignyeitõl? Termszetesen ezt az sztns flelmet magunk elõtt sem szoktuk bevallani.
Pl apostol a lelki nagykorsgot nevezi istenfisgnak. Befogadott, adoptlt fiak vagyunk, ha hisznk Krisztusban. Nincs az a szrmazs, nincs az a csaldfa, ami ennl tbbet jelenthetne. Isten nagy csaldja nem ismer faji, nemi s trsadalmi osztlyklnbsgeket. Krisztus erõsebb, mint ezek a klnbsgek, amelyek sokszor megkesertik, sztzilljk s gytrik az embervilgot. Krisztus tbbet ad, mint nemzeti vagy osztlyntudatunk, frfiassgunk vagy trsadalmi llsunk. A benne val egysgnek termszetesen nemcsak Galcia gylekezeteiben kell rvnyeslnie, hanem msfel is, a hagyomnyok minden bnt nyûge ellenre. Ehhez azonban az apostol szavaival szlva, fel kell ltznnk Krisztust. S mintegy a trvnyeskeds lelki kiskorsgbl felserdlt s hitben nagykorv vlt keresztynek lelki ruhja, toga virilis-e Erre az esetre vonatkozik a 29. vers nagy grete. me, ilyen hatrok kzt s ilyen cllal szolglta Isten npt a trvny, az szvetsgi vradalmak idejn, s szolglja ma is, az jszvetsgi vradalmak korban. Mert a trvnynek renk nzve is megmaradt az evangliumml szorosan sszefggõ rtelme.
|