TRK ISTVN Nagypntek kt arca
Confessio 1994/1
Az egyhzi nnepkrben nagypntek a leggyszosabb. Vannak gylekezetek, ahol ennek klsõsgekben is jelt adjk. Az asszonyok stt ruht s fekete fejkendõt viselnek, a szszk peremnek piros brsony tertõjt fekete szvettel cserlik fel, amelyrõl ezstfehr rojtok csngenek, az rasztala krli rcs fedõlapja is ugyanilyen bortst kap. A gylekezet ennek megfelelõ zsolozsmkat nekel... A kp akr egy megrsra vr egyhzi nprajz brja lehetne.
1.
Nagypnteket trtneti httere magyarzza. A Biblia gy tnteti fel a dolgot, mint ami a Kajafs fõpap vezetse alatt, Izrael elljribl, rstudkbl s vnekbõl ll nagytancs mûve volt. A hallos tlet vgrehajtsa azonban nem llt hatalmban. Akkor Izrael mr a rmai birodalom tartomnya volt, hallos tletet csak a rmai uralom hozzjrulsval hajthatott vgre. gy kerlt az gy a rmai birodalom helytartja, Piltus kezbe.
Az eredeti vd az istenkromls volt, mert Jzus Isten Finak tartja magt. Tudjk, ez a vd Piltust nem rdekelte volna, teht õelõtte mr politikai sznt adtak a vdnak. Jzus, mint Krisztus Izraelben kirlyi hatalomra tr, amit õk, mint a csszr hûsges alattvali nem tûrhetnek. Ez mr gondolkodba ejtette Piltust s nyomban kihallgatta Krisztust. rtatlansgrl gyõzõdtt meg, s ezt kzlte az sszegylt zsidsggal.
Ekkor mr nemcsak a tancstagok voltak ott, hanem a np sokasga is, akik "fesztsd meg" kiltozsban trtek ki. Piltus kt-hrom ksrletet tett az rtatlan megmentsre, de a tmeghangulatot ltva, meggyõzõdse ellenre engedett a npharagnak. Flt, hogyha a tntets zendlsbe csap t, kegyvesztett lesz a csszr elõtt.
Tiszti vezetssel katonai egysget rendelt ki a kivgzsre. Pogny katonk vgeztk a keresztrefesztst, akik mr azelõtt, a helytarti palotban is csfot ûztek Jzusbl, bbor palstot vetettek r, tviskoront nyomtak a fejbe, csfoldva hajlongtak elõtte, lekpdstk, arcul vertk, gnyoltk, mint a zsidk kirlyt.
Ezek azrt fontos mozzanatok, mert segtenek eldnteni a felelõssg krdst. Szzadokon t mindenestl a zsidkra hrtottk Jzus kereszthallt, s ez rgyl szolglt vres pogromok rendezsre. Deht Piltus hozzjrulsa nlkl nem lett volna kereszthall, a katonasg gykdse is hozztartozott a kivgzshez. Krisztus Szabadtknt jtt. mgis zsidk s pognyok kzs erõvel juttattk keresztre. Ahogy a mai zsidk õseikben ott voltak a keresztrefesztsnl, mi akkori pognyok szintn rszesei voltunk a gonosztettnek. Ezrt is indokolt a nagypnteki gysz.
Kln tanulmnyt rdemelne a kereszt krli nzõk viselkedse. Sok mindent elrul. Itt most csak annyit: a nagytancs kpviselõi termszetesen jelen voltak s ellenõriztk, megnyugtat- vgzsk vgrehajtsa. - A tantvnyok, minden fogadkozs ellenre, mr az elfogatskor, midõn a heveskedõ Ptert leinti Jzus, ktsgek kzt, trt remnyekkel szertefutottak. A tantvnyok kzl csak Pter kveti messzirõl, a kereszthez is csak hrom tantvnyt visz oda a galileai asszonyokkal egytt a kvncsisggal elegy jrzs, hogy lssk, mi lesz szeretett tantmesterk vge. Gyszsjtottan halljk a csfold szavakat s nem kpesek felmrni a kereszthall jelentõsgt. Az egyik keresztrefesztett bûns kromolja Istent, a msik megtr; aki nyugodt mltsggal viseli a szenvedst, egyedl Jzus.
Feltûnõ, hogy amikor sszeomlban van a tantvnyok hite is, a kereszt alatt az elsõ bizonysgttelt nem a vlasztott np fia, hanem egy pogny mondja ki, a parancsszra odaveznyelt szzados, a trtntek odavetõdtt tanja: "Bizony, Isten Fia volt ez". De jelt adott a termszet is: gy reztk, belerendlt a fld, elhomlyosult a nap, s hre ment, a jeruzslemi templom szentjnek krpitja kettszakadt.
Ez Nagypntek trtnetnek egyik arca: az emberi arc.
2.
Van a dolognak msik oldala is: hogy fogadja Isten a nagypnteki trtnetet?
A mai ember ez esetben a bûnt bntetõ Istenre gondol, hiszen Fiban a vlasztott np a legnagyobb ajndkot kapta, mgis a leghltlanabb mdon elbnt vele. A teremtõ Istennek minden fenytõ eszkz rendelkezsre llt volna, akr a tettesek, akr a hltlan np, akr az egsz embervilg megbntetsre. Hatalmban van egyebek kzt az elemi csapsok egsz sora.
De Isten az ember ltal vrt bossznak ppen az ellenkezõjt teszi. A feleletet a nagykegyelmû, nem a haragv Isten adta. A nagykegyelmû Isten, akinek megmaradnak mentõ tervei az embervilggal a trtntek ellenre is. Hitbeli tapasztalat, hogy Õ tvedseinket, megbnt mulasztsainkat javunkra fordtja, sõt a msok vtkeibõl elszenvedett bntsokat is. A rosszbl jt hozhat ki. Ilyen rossznak veszi Jzus keresztre adst is. Ebbõl kiindulva derl fel elõttnk Nagypntek rtelme. Isten ezt a valban gbekilt bûnt, a legnagyobb vtket is javunkra fordtotta. Tette s teszi ezt olyan alig rthetõ mdon, hogy ami Nagypnteken trtnt: rtatlan Fia vre hullst rtnk trtnt bûntrlõ ldozatnak fogadja el. Ezltal Fia halla nem kznsges hall, hanem vltsghalll magasztosul.
Figyeljk meg szenvedse idejn elrebegett imit: ezekbõl vilgosan kitûnik, Jzus a hallos tletet nem a gonosz indulat emberektõl, hanem a Mennyei Atya kezbõl veszi t, embertrsai javra. Imibl az is kiderl, hogy a megalz s roppant knos hallnemet nknt vllalja, noha retteg a knhalltl, de hozztartozik kldetshez... Kirti a "keserû poharat" rtnk az utols cseppig. Ez az, amit a Biblia egyszeri tkletes ldozatnak, vltsghallnak nevez.
Mit jelent ebben az sszefggsben az rtnk szcska? Az ismtelten megszaktott, Istenhez val viszonyunk helyrelltst. Az õ kzelben egsz valnk bredezik, letnk j tartalmat, rtelmet s clt tall, rks bktlensg helyett az embertrsakkal is rendezõdik viszonyunk. A Biblia ezt a csodt egyebek kzt gy rja le, mint a tkozl fiak hazatallst az elhagyott atyai hajlkba, mint az ember jjszletst, megszentelõdst, az dvssg elõzt.
Nagypnteken sokkal tbb trtnt, mint ahogy ma ltalban gondolni szoktk. Atyink mg tudtk, Krisztusban Isten orszgnak a valsga villant fel ebben a fldi vilgban. Ez az Õ tantsnak, ez az Õ letnek rtelme, errõl beszl halla is. Keresztjrõl alhull vrcseppjei ellensgeinek krhozatot jelentenek, hvei szmra pedig az dvssget jelentik. Kiontott vrt, vagyis a kegyelmt knlja fel engesztelõdsl nemcsak a zsidknak, hanem az egsz embervilgnak. Eljvetelvel j idõszak nylt szmunkra. Nem ok nlkl kezdõdik szletsvel idõszmtsunk. Atyink mg gy neveztk volna a mi idõnket: az rnak 1994-ik esztendeje.
Ezrt Nagypntek nemcsak a keresztyn gysznak, hanem a keresztyn rmnek is a napja. Lehet, hogy a keresztrefesztskor szolglattevõ pogny szzados, megrendltsge ellenre sem ltott az esemnyben tbbet, mint rendkvli tragdit, lehet, hogy Krisztus akkori galileai hvei, sõt a jelenlvõ tantvnyok sem lthattak ennl sokkal tbbet. Mi azonban mr Hsvt, ldozcstrtk s Pnksd nnepi fnyben lthatjuk Nagypnteket, lthatjuk azt a ragyogst, ami a kvetkezõ nnepnapokbl hull re. Ne hinyozzk teht emlkezsnkbõl a gysz mellett az rvendezs hlra indt szava sem. A nagypnteki gyszos emberi cselekedetek mellett a kegyelmes Isten jrakezdst, igaz letet sugall ajndka. A mi mostani nagypnteki prdikciinkban mintha megfogyatkozott volna az rm hangja. Ravasz Lszl igehirdetsben mg plds mdon megvolt, legalbbis fele-fele arnyban a gysz s az rvendezs. Ott van a kitrt atyai kar, amely az eltntorg tkozl fiakat hazavrja. Errõl mg szlanunk kell.
3.
Mg kt olyan nagypnteki szoks volt a gylekezetekben, amit rdemes megemlteni: a koradlelõtti istentisztelet utn, a dli harangszra is templomba mentek, ahol az neken s imn tl kvetkezett az egsz nagypnteki trtnet felolvassa. Az nnepi ebdet nem zavarta, mert akkor reformtus vidken is bjts nap volt Nagypntek, az egyszerû tket elõre is el lehetett kszteni. Szp s j hagyomny, amit rdemes bren tartani, mgha inkbb a gyszjelleg alhzsra szolgl. De ha jl csinljuk, az rvendezsnek is elg hely jut a hlaimban. Indttatst ad r Nagypntek isteni arca.
Megszoktuk, hogy jabban minden mulasztsunkat, bûnnket a negyvenves ateista megszlls terhre toljuk. Annyit mgis el kell most mondanunk, a szocializmus nem a szovjet-orosz rendszer szltte. Mr annak elõtte legalbb ktszz esztendõvel hirdetni kezdtk a nyugati forradalmr gondolkozk. Orosz ideolgusok csak sszeszedtk s a gyakorlatba tltettk a gondolatokat, a vesztes vilghbor zûrzavarban. A megszlls idejn nlunk is behoztk jtsaikat. Az anyk keresõmunkba lltsval s az gynevezett vadhzassgok hivatalos elismersvel megbontottk a csald hagyomnyos kereteit s ezzel a vallserklcsi nevels alapjt. A nevelst llami intzmnyeikre, iskolikra bztk, ahol a vallsoktats helyt a hivatalos ideolgia foglalta el. Ha a valls elõjtt, csak mint hitelvesztett hagyomnyt tntettk fel.
Rgi tapasztalat, ahol a valls meginog, az nmagt megistentõ ember telepszik az Isten helybe. Hogy milyen eredmnnyel, kzelrõl lthatjuk. Az idegen csapatok ugyan kivonultak, de ideolgijukat itt hagytk. jra lehetsges a vallsoktats, de a talajtalan jrakezds risi nehzsgeivel kszkdik. A cltudatos ideolgiai nevels azrt rt el vallsi tren jelentõs eredmnyeket, mert az ember termszetben kezdettõl fogva megvan a Teremtõjvel val szembeforduls hajlama, pontosan az a hajlam, ami Krisztust is keresztfra juttatta. Õ ebbõl a bennnk is meghzd pusztt hajlambl akar minket kimenteni.
Az egyhz keveset tehetett az idegen szellem ellenslyozsra. A munkalehetõsge a templom ngy fala kz szorult. De aki az llamtl kapta a kenyert, munkahelyt kockztatta, ha templomba jrt. Nagy mrtkben meg is csappant a templomltogatk szma. Elszoktak a templombl. Jellemzõ, ahogy a mai szlõk panaszkodnak: Kldm a gyermekeimet a templomba, deht nem akarnak menni. Nem kldeni, hanem vinni kellene! Deht a mai szlõ maga sem ismeri bellrõl a templomot, taln sohsem jrt ott, legalbbis nem jelent szmra lmnyt. Ilyen krlmnyek kztt akaratlanul is korltokat kap a lelkipsztori szolglat. Korltokat, mikor mr nincs is hivatalos korltozs. Akadnak lelkszek, akik inkbb a valls emberi oldalt mutatjk meg, mint a titokzatos istenit. rzik, ennek a befogadsra tbb a kszsg s a felkszltsg a gylekezet tbbsgben. Nagypntek rme azonban a msik oldalon van, az esemnyek isteni oldaln. Ez ignyesebb. Mostani feladatunk, legyen tbb btorsgunk ennek a hirdetsre, akkor is, ha sket flekre tall.
Krnnk kell Istent, Igjvel nyissa meg a sket fleket s juttassa el ltetõ izenett a szvekbe is. Mert nem mi vagyunk, akik utat nyitunk oda, hanem maga a hven hirdetett Ige. Knyrgnnk kell lelkipsztoraink btor helytllsrt, hogy a Nagypnteken megrepedt templomkrpiton t vezessenek minket a szentek szentjbe is.
|