9. Isten kegyelmi ajndkai
TRK ISTVN
Isten kegyelmi ajndkai
Confessio 1995/4
A teremts hajnaln Isten az embert testi-lelki ajndkokkal elhalmozva bocstotta tra. Kapta tjra a nappalt s jszakt, az vszakok vltozst, a termõfldet, a ss s desvizeket, a fld s vizek nvny- s llatvilgt, a csillagos eget, a fld mlynek kincseit. Mindehhez elltta az embert a szksges kpessgekkel. A teremtett vilgnak, akrcsak magnak az embernek, megvoltak a korltai. E hatrokon bell uralmat kapott a vilgon, azzal a megbzatssal, hogy mûvelje s õrizze azt.
mde az ember ezzel a hatalmas megbzatssal sem volt megelgedve. Olyan akart lenni, mint Ura, maga az Isten. Engedetlen tlkapsval eredeti rtatlansgt elvesztette, a korltlan hatalomvgy lland ksrtst azonban utdaira trktette. Ott lappang az az emberi termszetben s ki-kitr belõle, az elsõ testvrgyilkossgtl kezdve napjaink kegyetlen vrontsig.
Az isteni kegyelem a trtnet tvtjra kerlt embert felkarolja: megindtja javra az dvtrtnet folyamatt. szvetsgi atykat, prftkat tmaszt, hogy Szent Finak jvetelt ksztsk elõ. Õ a legnagyobb ajndk, akit valaha kaptunk. Az idõk teljessgben meg is szletik Jzus, de Izrel vezetõi, a fõpapok s rstudk nem ismerik fel a nzreti csmester csaldjban felnõtt tantban a meggrt Messist. Tantvnyokat gyûjt, tantsainak, csodatteleinek hre jr. De a jeruzslemi vezetõk kirlyi pompban rkezõ vezetõt vrnak, aki a megszll rmai hatalomtl megszabadtja õket, Jzus pedig nem politikai vezetõnek, hanem Megvltnak jtt, ezrt keresztfra juttatjk…
Isten azonban nem a bntets eszkzhez nyl, hanem kegyelmet gyakorol: feltmasztja Fit s knszenvedst rtnk vllalt bûntrlõ ldozatnak tekinti, amelynek javaibl a mindenkori megtrõket rszesti. – Mi ez a fordulat? Fordulat kvetkezett be Istennl? Balga emberi tallgats. Mi csak annyit mondhatunk: Isten a felsges hatalmt szabadon gyakorolja: Krisztust halottaibl feltmasztja, ldozatos munkja javaibl kegyelmesen rszest minket, benne kapunk j letet. A csodk sora kvetkezik.
Az Atya s Fia Szentlelke ltal felbtortott tantvnyok hirdetni kezdik az r Krisztus hatalmt s a Krisztus-hvõk egyre gyarapodnak, pedig a rmai hatalom ismtelten irtja õket, vagy a fld al, a kazamatkba szortja. Hromszz esztendõ telik el, amikor a kereszthordozsban megedzett, megbzhat keresztyneknek Nagy Konstantin csszr prtjra ll. A keresztynsg hamarosan llamvallss lesz. Ezt a hvek gy fogadjk, mint isteni ajndkot, helytllsukrt. Az llamvallsi rang nagy lehetõsget d a rmai katolikus Eurpa kialaktshoz. Honfoglal õseink ezer tjn ehhez az Eurphoz csatlakoznak, a rmai katolikus hit felvtelvel. Ksõbb kitûnt, az egyhzi hatalommal is vissza lehet lni. Erre emlkeztet az inkvizci Rmban kialakult vakbuzg intzmnye, Eurpa-szerte fellobban mglyival.
A reformci a kinvsektõl igyekezett megtisztogatni az egyhzat. Õseink ekkor mr flezer ve keresztyn hitben ltek. Hitket s hazjukat az Eurpra trõ mohamedn trkktõl kellett vdenik. Mohcsnl vgzetesen csatt vesztnk. Az orszg hrom rszre szakadt, a trk hatalom elfoglalja a negyedik rszknt az Alfldet, s puszttja npt msfl vszzadig.
A politikai zûrzavarban, a nyugati tanulmnyaikbl hazatrõ protestns prdiktorok gyûjtik ssze a sztszrt, elhanyagolt maradk magyarsgot, iskolztatjk, Biblira tantjk s a reformci szzadnak vgre protestnss lett az orszg. A kvetkezõ szzadban meg kell vvnia lethallharct a magra tallt rmai katolikus felekezettel, amelyet a megerõsdtt Habsburg hatalom minden eszkzzel tmogat. Aztn kezd kibontakozni nlunk is egyhzkritikjval a felvilgosods, majd jn a vilghbor, nagy vrvesztesgvel, aztn a bkedikttum, amely egyharmadnyi terletre cskkenteti az orszgot. Prbljunk kegyelembõl lni. Az jabb vilghbor utn a szovjet megszlls elõsegtette nlunk is az elegyhziatlanodst. Tvednnk azonban, ha az j helyzetben csupa rendkvlisget ltnnk. A vallsi ktely szinte kezdettõl fogva velejrja az emberi termszetnek. Csak az egyhzi s llami rendszer sszefondsa fkezte msfl vezreden t a ktelyt. A vilgi hatalom tmogatta az egyhzat, egyebek kzt a ktelezõ egyhzi ad beszedsvel, az egyhz pedig tmogatta az llamot, fõknt az iskolarendszer kiptsvel, a npnevelssel.
Az egyhztagsg nem egyni dntsen alapult, az ember beleszletett valamelyik felekezetbe. Az egyhzhoz tartozs trsadalmi szokss vlt. Ezzel a nvleges egyhztagsgok szma nagyon megszaporodott. A szovjet megszlls vallsellenes intzkedsei a ltszatokat leleplezte s elnk trult a valsg. A teljes valsg azonban csak a felszabaduls utn mutatkozott meg, leplezetlen õszintesgben. A megszlls azonban csak felgyorstott egy olyan folyamatot, amely vilgszerte megindult az llam s egyhz elvlsval. Hallgatlagosan vagy nyltan elkezdõdtt a nvleges egyhztagok kivlsa. A gylekezeti let sok helyt megcsappant, ugyanakkor a klnfle vallsptlkok, ajzszerek, szektk elszaporodtak.
Szoktk mostani helyzetnket pluralizmusnak nevezni, sokrtû, bonyolult vilgnak. Voltakppen egyszerûbb, mint amilyennek ltszik: a harcos istentagadktl kezdve klnbzõ fokozatokban halad a vallsptlkok fel. Nmelyek a szovjet rendszerben is vallsptlkot ltnak.
Vannak kzttnk, akik vgylomknt gondolnak vissza az llamegyhzi rendszerre. Mennyi elõnyt adott az egyhznak: biztonsgot, elismerst, tekintlyt, kzleti szerepet s megbecslst. Akadtak is egyesek, nemcsak nlunk, akik megksreltk az ateista szovjet rendszerrel az egyhzi egyttmûkds fenntartst. Csak ht nem lehet a trtnet kerekt visszafel forgatni, ami egyszer elmlt, elmlt. Ms dolog egy ilyen trtneti szerepet kapni s elfogadni, valamint ms krni, a visszarendezst ignyelni, kivlt, ha rdekszlte ignyrõl van sz. Az egyhz Ura az efflnek kemnyen ellentmond: „Keresstek elõszr Isten orszgt s annak igazsgt s ezek (amirt aggdtok) radsul mind megadatnak nktek” (Mt 6,33). Teht elsõnek ne a ti fldi vgyaitokkal hozakodjatok elõ, hanem Isten orszgt keresstek s akkor a tbbit radsul megkapjtok. Semmikppen sem lehet valami politikai rdek az elsõsg.
Neknk a jelen trsadalmi helyzetben keresztyn ktelessgeink vannak. Ne csak a tvelygseket lssuk meg, amelyek gyakran rendõri s bri beavatkozsokat vltanak ki. Neknk a mentõ-segtõkszsg a feladatunk. Õk is emberek, minden esendõsgk, vtkk ellenre. Ne feledjk, nem lehetnek llatokk, ha llati cselekedetekre vetemednek is, eredeti emberi mltsguk, ha rejtetten is, megmarad, mert õrettk is meghalt Krisztus. Õk neknk tovbbra is felebartaink, ha mgoly nehz is ezt egyes esetekben tudomsul vennnk. Hiszen mi sem vagyunk tkletes emberpldnyok, mintakeresztynek. Nincs jogunk keresztyn flnnyel kzeledni embertrsainkhoz, mgha istenteleneknek mondjk is magukat. Ezt a nemzedket mg keresztyn hagyomnyok rintettk s rajtunk is mlt, hogy hitehagyott lettek. Tudom, trsadalmunk nemcsak ilyen elemekbõl ll, de ahol ezek a hangadk, balgasg lenne az llamegyhzi rendszer visszajvetelt vrni. Az j idõknek j feladatai vannak, azok srgetnek megoldst.
Ilyen eset a gylekezetek ktelkben megmaradt egyhztagok helyzete. Nem lehet õket elgg megbecslni. Õk nem csupn felebartaink, hanem atynkfiai, testvreink, akik arra hivatottak, hogy egy nvekvõ, leterõs gylekezet magvt kpezzk. Ehhez az kell, hogy az Igt nekik ne csak tvoli, histriai tudomnyknt magyarzzuk, hanem mint szemly szerint nekik szl zenetet. Ezt pedig csak akkor tehetjk , ha az az Ige elsõsorban minket magunkat szlt meg. Ezrt az volna j, ha mr a teolgin is minden esetben ez lenne az rsmagyarzat kicsengse, vagyis a tudomnyos magyarzat sem csak a fejek fltt replne el, hanem a szvekbe tallna. A vallsoktats – a konfirmcit is belertve – sok helyt mint tantrgy, eddigi mdon krdsess vlik, de elõ kell kszteni, hogy legalbb tervszerû beszlgetsek formjban ilyen helyeken is megtrtnjk. A beszlgetsek rvid lnyegt az ra vgefel jegyezzk fel a leendõ egyhztagok. Legalbb ennyit meg kell kvnni. Ehhez j elõksztõ lenne kicsinyeknl a vasrnapi iskola.
Az imnt trgyalt kt embercsoport: a trsadalom s az egyhz viszonyrl kell mg nhny szt ejtennk. Ma ez a viszony rendezetlen nlunk. Sok helyt nemcsak elklnltek egymstl, ami rendjn val lenne, hanem elidegenedve, stt indulatokkal telve, szinte ellensgknt tekintenek egymsra. Sz sem lehet mr a nmelyek ltal visszavgyott mltbeli sszefogs folytatsrl. Teolgiailag is, politikailag is tveds lenne valami rvidlt, rdekszlte ltszategysg erõltetse.
Van azonban egy magasabbrendû egymsrautaltsg is a kt agyarkod tbor kztt, csakhogy ez akkor vlik lthatv, ha elõbb megbklnek egymssal. Vlyi Nagy Ervin mr 1965-ben rmutatott bzeli doktori disszertcijban: tetszik vagy nem tetszik, az egyhz nem lhet a vilg nlkl, s ennek a fordtottja is igaz, a vilg sem lhet egyhz nlkl. Ennek az egymsrautaltsgnak felsõbb rendeltetse van. A disszertci nyugaton feltûnst keltett, a nmet eredeti utn Amerikban angolul is kiadtk, nlunk azonban alig tallt visszhangra alapgondolata. Taln a magasabb szempont hinyzott.
Eddigi fejtegetseinkben a testi-lelki ajndkok egytt, szinte elvegylve jelentek meg. Ezrt a lelki ajndkokrl, mint a keresztyn let lnyegrõl kln is kell szlanunk. Errõl legrszletesebben Pl apostol tant, a Rmai levlben. Voltakppen az egsz levl errõl szl. Mi most csak a 3. rsz nhny verst emeljk ki, amelyek a krds lnyegrõl tjkoztatnak.
Annyit elõrebocstunk, Pl, hossz elõkszlet utn a negyedik, egyben utols nagy trtõi tjn jutott el oda. Rszint gyalogszerrel, rszint hossz tengeri ton, vltott hajkkal, mg slyos hajtrtst is szenvedve rkezett Rmba. A levl ezt az utat ksztette elõ. Hazament. Korbbi trtõtjain tbbszr is tallkozott a rmai gylekezet vezetõivel, tbbeket meg hrbõl ismert. Nv szerint is dvzli levelben vendgvrit. A Cselekedetek knyvnek vgsõ sorai szerint bõ kt esztendõn t tantja õket. Onnan mg Spanyolorszgba szeretett volna eljutni, de ez mr nem adatott meg neki. A hagyomny szerint mrtrhallt szenvedett Rmban.
Renk maradt utols levelben kpet ad arrl, milyennek ismerte meg a birodalom npt, amelyhez az rmhrt vitte. Keserû hang a lers. Istenrõl tudnak ugyan annyit, amennyi a teremtett vilgbl s a megszlal lelkiismeretbõl kiolvashat, de mint Istent nem tisztelik, az elvett jkrt hlt nem adnak Neki, hanem „okoskodsaikkal hibavalsgra vetemednek” (Rm 1,21). Telve vannak mindenfle hamissggal, irigysggel, kapzsisggal, viszlykodssal, besgk, rgalmazk, dlyfsek, szvtelenek, irgalmatlanok stb. Ilyenflk a vilghbork szzadban nlunk is egyre gyakrabban elõfordulnak, a folytats sem ismeretlen trsadalmunkban: szleiknek engedetlenek, trvnyt nem ismernek, vrontsban gynyrkdnek stb. (u.ott). Azok pognyoknak szmtanak, de bennnk keresztynekben is ksrtenek hasonl indulatok.
Pl szerint zsid kortrsai sem klnbek, br van nekik trvnyk, de annak inkbb csak betûjt, mint a lelkt tltik be: milyen tvolsgra mehet szombaton, milyen tkezsi szablyokat kell betlteni stb. Klsõleg alkalmazkodnak a trvnyhez. Nem hit ltal trekednek a megigazulsra, hanem mintha a cselekedetek ltal volna elnyerhetõ. Meg vannak gyõzõdve, õk a vakok vezetõi, a sttben jrk vilgossga (Rm 2,19).
Az apostolt a pognyok s a zsidk ltsa a zsoltrr keserû szavaira emlkeztette: „Mindnyjan elhajoltak… nincs aki jt cselekedjk, nincsen csak egy is!” (Rm 3,12) – Pl kemny szavait csak akkor rthetjk meg, ha szrevesszk mgtte Krisztus trvnymagyarzatt. Az Isten akaratnak val engedelmessg a hamis vgyak s gonosz indulatok csrjban val elfojtsval kezdõdik. Pl a vigasztalan ltvny elõl a kegyelem ajndkhoz menekl, amely gy trul fel elõtte: „A trvnytõl fggetlenl jelent meg Isten igazsga…a Jzus Krisztusban val hit ltal, mindazok szmra, akik hisznek… Mert mindnyjan vtkeztek s szûklkdnek az Isten dicsõsge nlkl, de megigazulnak ingyen az Õ kegyelmbõl, a Jzus Krisztusban val vltsg ltal, akit az Isten engesztelõ ldozatul rendelt az Õ vre ltal, a benne hvõk szmra” (Rm 3,21-25).
Ez a tbbfle fogalmazsban elhangz Ige tette az goston-rendi szerzetest, Luther Mrtont reformtorr. – Itt most rszletes magyarzat helyett csupn nhny dogmatikai megjegyzssel fogjuk rtelmezni.
Az idzet elsõ mondata – „A trvnytõl fggetlenl jelent meg Isten igazsga” – krdst tmaszt: mire val akkor a trvny? Elsõsorban arra, ha nem teljestjk hven parancsait, akkor rszolglunk arra, hogy a haragv Isten tlõszke el kerljnk. Ez az tlõszk vltozott Isten irgalmbl kegyelmi szkk. A trvnynek ebben teht csak elõksztõ szerepe van: elsõsorban Isten el vezet.
Itt mindjrt kt flrertsre kell felhvni a figyelmet, amelyek vakvgnyra vihetik az rmhrt. Mondjk: ha Krisztus helyettnk mr betlttte a trvnyt, neknk mr semmi tennivalnk sincs vele. De ppen Jzus hangslyozta: a trvny mindvgig megmarad! – A msik flrerts ennek a fordtottja. Azt kpzelik, a kegyelem fnynl a trvny most mr a hatalmunkban van, valami nll szerepet tulajdontunk neki s lassanknt el is feledkeznk a kegyelemrõl. Kialakul egyfajta keresztyn farizeizmus, j formj hi s meddõ trvnyeskeds. Vigyzzunk r, hogy a keresztyn let kzppontjban mindvgig megmaradjon a hit ltali megigazuls letforml hite.
Ismt idzzk a kezdõ mondatot: „A trvnytõl fggetlenl jelent meg Isten igazsga”. Nem arrl van itt sz, hogy Isten mellõzi a trvnyt, hiszen az is Tõle ered, s a maga helyn hasznos s j. De arra figyelmezteti a trvnyeskedõ kortrsakat: Isten a trvnynl sokkal tbbet ajndkozott mr Jzus Krisztusban. Az Õ vltsghalla felette van mindannak, amire a trvnybetlts egyltaln kpes. Amg a trvny kvn valamit vagy kvetel tõlnk, akr uralkodik is rajtunk, addig Isten igazsga ad neknk, segt rajtunk, rszest valamiben, kegyelmet gyakorol felettnk, j korszakot nyit elõttnk. Ez a klnbsg a kettõ kztt. Ez a megvilgosods avatta Plt apostoll, a dhdt hitldzõbõl a keresztynsg nagy tantjv. A damaszkuszi ton nagyobb ajndkot kapott a szletsnl: az jjszletst.
A megtrssel megvltozott Pl szmra a trvny korbbi rtelme: parancsol, felelõssgrevon, tlõ jellege. Ehelyett a kegyelem szavv vlt, s ez a vltozs nem a trvnyben kvetkezett be, hanem az isteni szra porba hullott emberben. Neki lett ms a viszonya Isten trvnyhez, amikor Krisztusban a kegyelmet ajndkoz Istent felismerte. Pl ezt a kegyelmet a Rmai levlben mindannyinknak felajnlja, mint letnk nagy fordulpontjt.
Ha felismerjk s befogadjuk a lelki ajndkokat, akkor mr nem valami rdekbõl, nzõ szmtsbl, csupn parancsszra prblunk jt cselekedni, hanem hldatossgbl. Az elvett jk nyitjk hlra az elfsult szveket is. Pl jl tudja, amg e testben lnk, tele vagyunk emberi kvnsgokkal, amelyek akadlyozzk a jcselekedet megszletst. nzõ vgyainkon sokszor csak belsõ tusakodsok rn gyõzhetnk. Az is megeshet, ebben a tusakodsban csatt vesztnk. De tudjuk, Isten a vtkeit megbn csatznak megbocst. Klnsen itt van helye letnkben az imdkozsnak.
Akarjuk a jt, olykor mgis a rosszat cselekesszk, amit nem akarunk. Ha ennek a hitbeli harct hven megharcoljuk, eljutunk oda, hogy Pllal egytt elmondhatjuk: „Gynyrkdm az r trvnyben”. Megrezhetnk valami elõzt Isten kzelgõ orszgbl, tallunk belsõ bkt ebben a bktelen vilgban. Ebben rejtezik letnk rtelme.
|