//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Cikkek, rsok, tanulmnyok
- Cikkek, rsok, tanulmnyok :

9. Isten kegyelmi ajndkai

9. Isten kegyelmi ajndkai


TRK ISTVN

Isten kegyelmi ajndkai

Confessio 1995/4

A teremts hajnaln Isten az embert testi-lelki ajndkokkal elhalmozva bocstotta tra. Kapta tjra a nappalt s jszakt, az vszakok vltozst, a termõfldet, a ss s desvizeket, a fld s vizek nvny- s llatvilgt, a csillagos eget, a fld mlynek kincseit. Mindehhez elltta az embert a szksges kpessgekkel. A teremtett vilgnak, akrcsak magnak az embernek, megvoltak a korltai. E hatrokon bell uralmat kapott a vilgon, azzal a megbzatssal, hogy mûvelje s õrizze azt.

mde az ember ezzel a hatalmas megbzatssal sem volt megelgedve. Olyan akart lenni, mint Ura, maga az Isten. Engedetlen tlkapsval eredeti rtatlansgt elvesztette, a korltlan hatalomvgy lland ksrtst azonban utdaira trktette. Ott lappang az az emberi termszetben s ki-kitr belõle, az elsõ testvrgyilkossgtl kezdve napjaink kegyetlen vrontsig.

Az isteni kegyelem a trtnet tvtjra kerlt embert felkarolja: megindtja javra az dvtrtnet folyamatt. szvetsgi atykat, prftkat tmaszt, hogy Szent Finak jvetelt ksztsk elõ. Õ a legnagyobb ajndk, akit valaha kaptunk. Az idõk teljessgben meg is szletik Jzus, de Izrel vezetõi, a fõpapok s rstudk nem ismerik fel a nzreti csmester csaldjban felnõtt tantban a meggrt Messist. Tantvnyokat gyûjt, tantsainak, csodatteleinek hre jr. De a jeruzslemi vezetõk kirlyi pompban rkezõ vezetõt vrnak, aki a megszll rmai hatalomtl megszabadtja õket, Jzus pedig nem politikai vezetõnek, hanem Megvltnak jtt, ezrt keresztfra juttatjk…

Isten azonban nem a bntets eszkzhez nyl, hanem kegyelmet gyakorol: feltmasztja Fit s knszenvedst rtnk vllalt bûntrlõ ldozatnak tekinti, amelynek javaibl a mindenkori megtrõket rszesti. – Mi ez a fordulat? Fordulat kvetkezett be Istennl? Balga emberi tallgats. Mi csak annyit mondhatunk: Isten a felsges hatalmt szabadon gyakorolja: Krisztust halottaibl feltmasztja, ldozatos munkja javaibl kegyelmesen rszest minket, benne kapunk j letet. A csodk sora kvetkezik.

Az Atya s Fia Szentlelke ltal felbtortott tantvnyok hirdetni kezdik az r Krisztus hatalmt s a Krisztus-hvõk egyre gyarapodnak, pedig a rmai hatalom ismtelten irtja õket, vagy a fld al, a kazamatkba szortja. Hromszz esztendõ telik el, amikor a kereszthordozsban megedzett, megbzhat keresztyneknek Nagy Konstantin csszr prtjra ll. A keresztynsg hamarosan llamvallss lesz. Ezt a hvek gy fogadjk, mint isteni ajndkot, helytllsukrt. Az llamvallsi rang nagy lehetõsget d a rmai katolikus Eurpa kialaktshoz. Honfoglal õseink ezer tjn ehhez az Eurphoz csatlakoznak, a rmai katolikus hit felvtelvel. Ksõbb kitûnt, az egyhzi hatalommal is vissza lehet lni. Erre emlkeztet az inkvizci Rmban kialakult vakbuzg intzmnye, Eurpa-szerte fellobban mglyival.

A reformci a kinvsektõl igyekezett megtisztogatni az egyhzat. Õseink ekkor mr flezer ve keresztyn hitben ltek. Hitket s hazjukat az Eurpra trõ mohamedn trkktõl kellett vdenik. Mohcsnl vgzetesen csatt vesztnk. Az orszg hrom rszre szakadt, a trk hatalom elfoglalja a negyedik rszknt az Alfldet, s puszttja npt msfl vszzadig.

A politikai zûrzavarban, a nyugati tanulmnyaikbl hazatrõ protestns prdiktorok gyûjtik ssze a sztszrt, elhanyagolt maradk magyarsgot, iskolztatjk, Biblira tantjk s a reformci szzadnak vgre protestnss lett az orszg. A kvetkezõ szzadban meg kell vvnia lethallharct a magra tallt rmai katolikus felekezettel, amelyet a megerõsdtt Habsburg hatalom minden eszkzzel tmogat. Aztn kezd kibontakozni nlunk is egyhzkritikjval a felvilgosods, majd jn a vilghbor, nagy vrvesztesgvel, aztn a bkedikttum, amely egyharmadnyi terletre cskkenteti az orszgot. Prbljunk kegyelembõl lni. Az jabb vilghbor utn a szovjet megszlls elõsegtette nlunk is az elegyhziatlanodst. Tvednnk azonban, ha az j helyzetben csupa rendkvlisget ltnnk. A vallsi ktely szinte kezdettõl fogva velejrja az emberi termszetnek. Csak az egyhzi s llami rendszer sszefondsa fkezte msfl vezreden t a ktelyt. A vilgi hatalom tmogatta az egyhzat, egyebek kzt a ktelezõ egyhzi ad beszedsvel, az egyhz pedig tmogatta az llamot, fõknt az iskolarendszer kiptsvel, a npnevelssel.

Az egyhztagsg nem egyni dntsen alapult, az ember beleszletett valamelyik felekezetbe. Az egyhzhoz tartozs trsadalmi szokss vlt. Ezzel a nvleges egyhztagsgok szma nagyon megszaporodott. A szovjet megszlls vallsellenes intzkedsei a ltszatokat leleplezte s elnk trult a valsg. A teljes valsg azonban csak a felszabaduls utn mutatkozott meg, leplezetlen õszintesgben. A megszlls azonban csak felgyorstott egy olyan folyamatot, amely vilgszerte megindult az llam s egyhz elvlsval. Hallgatlagosan vagy nyltan elkezdõdtt a nvleges egyhztagok kivlsa. A gylekezeti let sok helyt megcsappant, ugyanakkor a klnfle vallsptlkok, ajzszerek, szektk elszaporodtak.

Szoktk mostani helyzetnket pluralizmusnak nevezni, sokrtû, bonyolult vilgnak. Voltakppen egyszerûbb, mint amilyennek ltszik: a harcos istentagadktl kezdve klnbzõ fokozatokban halad a vallsptlkok fel. Nmelyek a szovjet rendszerben is vallsptlkot ltnak.

Vannak kzttnk, akik vgylomknt gondolnak vissza az llamegyhzi rendszerre. Mennyi elõnyt adott az egyhznak: biztonsgot, elismerst, tekintlyt, kzleti szerepet s megbecslst. Akadtak is egyesek, nemcsak nlunk, akik megksreltk az ateista szovjet rendszerrel az egyhzi egyttmûkds fenntartst. Csak ht nem lehet a trtnet kerekt visszafel forgatni, ami egyszer elmlt, elmlt. Ms dolog egy ilyen trtneti szerepet kapni s elfogadni, valamint ms krni, a visszarendezst ignyelni, kivlt, ha rdekszlte ignyrõl van sz. Az egyhz Ura az efflnek kemnyen ellentmond: „Keresstek elõszr Isten orszgt s annak igazsgt s ezek (amirt aggdtok) radsul mind megadatnak nktek” (Mt 6,33). Teht elsõnek ne a ti fldi vgyaitokkal hozakodjatok elõ, hanem Isten orszgt keresstek s akkor a tbbit radsul megkapjtok. Semmikppen sem lehet valami politikai rdek az elsõsg.

Neknk a jelen trsadalmi helyzetben keresztyn ktelessgeink vannak. Ne csak a tvelygseket lssuk meg, amelyek gyakran rendõri s bri beavatkozsokat vltanak ki. Neknk a mentõ-segtõkszsg a feladatunk. Õk is emberek, minden esendõsgk, vtkk ellenre. Ne feledjk, nem lehetnek llatokk, ha llati cselekedetekre vetemednek is, eredeti emberi mltsguk, ha rejtetten is, megmarad, mert õrettk is meghalt Krisztus. Õk neknk tovbbra is felebartaink, ha mgoly nehz is ezt egyes esetekben tudomsul vennnk. Hiszen mi sem vagyunk tkletes emberpldnyok, mintakeresztynek. Nincs jogunk keresztyn flnnyel kzeledni embertrsainkhoz, mgha istenteleneknek mondjk is magukat. Ezt a nemzedket mg keresztyn hagyomnyok rintettk s rajtunk is mlt, hogy hitehagyott lettek. Tudom, trsadalmunk nemcsak ilyen elemekbõl ll, de ahol ezek a hangadk, balgasg lenne az llamegyhzi rendszer visszajvetelt vrni. Az j idõknek j feladatai vannak, azok srgetnek megoldst.

Ilyen eset a gylekezetek ktelkben megmaradt egyhztagok helyzete. Nem lehet õket elgg megbecslni. Õk nem csupn felebartaink, hanem atynkfiai, testvreink, akik arra hivatottak, hogy egy nvekvõ, leterõs gylekezet magvt kpezzk. Ehhez az kell, hogy az Igt nekik ne csak tvoli, histriai tudomnyknt magyarzzuk, hanem mint szemly szerint nekik szl zenetet. Ezt pedig csak akkor tehetjk , ha az az Ige elsõsorban minket magunkat szlt meg. Ezrt az volna j, ha mr a teolgin is minden esetben ez lenne az rsmagyarzat kicsengse, vagyis a tudomnyos magyarzat sem csak a fejek fltt replne el, hanem a szvekbe tallna. A vallsoktats – a konfirmcit is belertve – sok helyt mint tantrgy, eddigi mdon krdsess vlik, de elõ kell kszteni, hogy legalbb tervszerû beszlgetsek formjban ilyen helyeken is megtrtnjk. A beszlgetsek rvid lnyegt az ra vgefel jegyezzk fel a leendõ egyhztagok. Legalbb ennyit meg kell kvnni. Ehhez j elõksztõ lenne kicsinyeknl a vasrnapi iskola.

Az imnt trgyalt kt embercsoport: a trsadalom s az egyhz viszonyrl kell mg nhny szt ejtennk. Ma ez a viszony rendezetlen nlunk. Sok helyt nemcsak elklnltek egymstl, ami rendjn val lenne, hanem elidegenedve, stt indulatokkal telve, szinte ellensgknt tekintenek egymsra. Sz sem lehet mr a nmelyek ltal visszavgyott mltbeli sszefogs folytatsrl. Teolgiailag is, politikailag is tveds lenne valami rvidlt, rdekszlte ltszategysg erõltetse.

Van azonban egy magasabbrendû egymsrautaltsg is a kt agyarkod tbor kztt, csakhogy ez akkor vlik lthatv, ha elõbb megbklnek egymssal. Vlyi Nagy Ervin mr 1965-ben rmutatott bzeli doktori disszertcijban: tetszik vagy nem tetszik, az egyhz nem lhet a vilg nlkl, s ennek a fordtottja is igaz, a vilg sem lhet egyhz nlkl. Ennek az egymsrautaltsgnak felsõbb rendeltetse van. A disszertci nyugaton feltûnst keltett, a nmet eredeti utn Amerikban angolul is kiadtk, nlunk azonban alig tallt visszhangra alapgondolata. Taln a magasabb szempont hinyzott.

Eddigi fejtegetseinkben a testi-lelki ajndkok egytt, szinte elvegylve jelentek meg. Ezrt a lelki ajndkokrl, mint a keresztyn let lnyegrõl kln is kell szlanunk. Errõl legrszletesebben Pl apostol tant, a Rmai levlben. Voltakppen az egsz levl errõl szl. Mi most csak a 3. rsz nhny verst emeljk ki, amelyek a krds lnyegrõl tjkoztatnak.

Annyit elõrebocstunk, Pl, hossz elõkszlet utn a negyedik, egyben utols nagy trtõi tjn jutott el oda. Rszint gyalogszerrel, rszint hossz tengeri ton, vltott hajkkal, mg slyos hajtrtst is szenvedve rkezett Rmba. A levl ezt az utat ksztette elõ. Hazament. Korbbi trtõtjain tbbszr is tallkozott a rmai gylekezet vezetõivel, tbbeket meg hrbõl ismert. Nv szerint is dvzli levelben vendgvrit. A Cselekedetek knyvnek vgsõ sorai szerint bõ kt esztendõn t tantja õket. Onnan mg Spanyolorszgba szeretett volna eljutni, de ez mr nem adatott meg neki. A hagyomny szerint mrtrhallt szenvedett Rmban.

Renk maradt utols levelben kpet ad arrl, milyennek ismerte meg a birodalom npt, amelyhez az rmhrt vitte. Keserû hang a lers. Istenrõl tudnak ugyan annyit, amennyi a teremtett vilgbl s a megszlal lelkiismeretbõl kiolvashat, de mint Istent nem tisztelik, az elvett jkrt hlt nem adnak Neki, hanem „okoskodsaikkal hibavalsgra vetemednek” (Rm 1,21). Telve vannak mindenfle hamissggal, irigysggel, kapzsisggal, viszlykodssal, besgk, rgalmazk, dlyfsek, szvtelenek, irgalmatlanok stb. Ilyenflk a vilghbork szzadban nlunk is egyre gyakrabban elõfordulnak, a folytats sem ismeretlen trsadalmunkban: szleiknek engedetlenek, trvnyt nem ismernek, vrontsban gynyrkdnek stb. (u.ott). Azok pognyoknak szmtanak, de bennnk keresztynekben is ksrtenek hasonl indulatok.

Pl szerint zsid kortrsai sem klnbek, br van nekik trvnyk, de annak inkbb csak betûjt, mint a lelkt tltik be: milyen tvolsgra mehet szombaton, milyen tkezsi szablyokat kell betlteni stb. Klsõleg alkalmazkodnak a trvnyhez. Nem hit ltal trekednek a megigazulsra, hanem mintha a cselekedetek ltal volna elnyerhetõ. Meg vannak gyõzõdve, õk a vakok vezetõi, a sttben jrk vilgossga (Rm 2,19).

Az apostolt a pognyok s a zsidk ltsa a zsoltrr keserû szavaira emlkeztette: „Mindnyjan elhajoltak… nincs aki jt cselekedjk, nincsen csak egy is!” (Rm 3,12) – Pl kemny szavait csak akkor rthetjk meg, ha szrevesszk mgtte Krisztus trvnymagyarzatt. Az Isten akaratnak val engedelmessg a hamis vgyak s gonosz indulatok csrjban val elfojtsval kezdõdik. Pl a vigasztalan ltvny elõl a kegyelem ajndkhoz menekl, amely gy trul fel elõtte: „A trvnytõl fggetlenl jelent meg Isten igazsga…a Jzus Krisztusban val hit ltal, mindazok szmra, akik hisznek… Mert mindnyjan vtkeztek s szûklkdnek az Isten dicsõsge nlkl, de megigazulnak ingyen az Õ kegyelmbõl, a Jzus Krisztusban val vltsg ltal, akit az Isten engesztelõ ldozatul rendelt az Õ vre ltal, a benne hvõk szmra” (Rm 3,21-25).

Ez a tbbfle fogalmazsban elhangz Ige tette az goston-rendi szerzetest, Luther Mrtont reformtorr. – Itt most rszletes magyarzat helyett csupn nhny dogmatikai megjegyzssel fogjuk rtelmezni.

Az idzet elsõ mondata – „A trvnytõl fggetlenl jelent meg Isten igazsga” – krdst tmaszt: mire val akkor a trvny? Elsõsorban arra, ha nem teljestjk hven parancsait, akkor rszolglunk arra, hogy a haragv Isten tlõszke el kerljnk. Ez az tlõszk vltozott Isten irgalmbl kegyelmi szkk. A trvnynek ebben teht csak elõksztõ szerepe van: elsõsorban Isten el vezet.

Itt mindjrt kt flrertsre kell felhvni a figyelmet, amelyek vakvgnyra vihetik az rmhrt. Mondjk: ha Krisztus helyettnk mr betlttte a trvnyt, neknk mr semmi tennivalnk sincs vele. De ppen Jzus hangslyozta: a trvny mindvgig megmarad! – A msik flrerts ennek a fordtottja. Azt kpzelik, a kegyelem fnynl a trvny most mr a hatalmunkban van, valami nll szerepet tulajdontunk neki s lassanknt el is feledkeznk a kegyelemrõl. Kialakul egyfajta keresztyn farizeizmus, j formj hi s meddõ trvnyeskeds. Vigyzzunk r, hogy a keresztyn let kzppontjban mindvgig megmaradjon a hit ltali megigazuls letforml hite.

Ismt idzzk a kezdõ mondatot: „A trvnytõl fggetlenl jelent meg Isten igazsga”. Nem arrl van itt sz, hogy Isten mellõzi a trvnyt, hiszen az is Tõle ered, s a maga helyn hasznos s j. De arra figyelmezteti a trvnyeskedõ kortrsakat: Isten a trvnynl sokkal tbbet ajndkozott mr Jzus Krisztusban. Az Õ vltsghalla felette van mindannak, amire a trvnybetlts egyltaln kpes. Amg a trvny kvn valamit vagy kvetel tõlnk, akr uralkodik is rajtunk, addig Isten igazsga ad neknk, segt rajtunk, rszest valamiben, kegyelmet gyakorol felettnk, j korszakot nyit elõttnk. Ez a klnbsg a kettõ kztt. Ez a megvilgosods avatta Plt apostoll, a dhdt hitldzõbõl a keresztynsg nagy tantjv. A damaszkuszi ton nagyobb ajndkot kapott a szletsnl: az jjszletst.

A megtrssel megvltozott Pl szmra a trvny korbbi rtelme: parancsol, felelõssgrevon, tlõ jellege. Ehelyett a kegyelem szavv vlt, s ez a vltozs nem a trvnyben kvetkezett be, hanem az isteni szra porba hullott emberben. Neki lett ms a viszonya Isten trvnyhez, amikor Krisztusban a kegyelmet ajndkoz Istent felismerte. Pl ezt a kegyelmet a Rmai levlben mindannyinknak felajnlja, mint letnk nagy fordulpontjt.

Ha felismerjk s befogadjuk a lelki ajndkokat, akkor mr nem valami rdekbõl, nzõ szmtsbl, csupn parancsszra prblunk jt cselekedni, hanem hldatossgbl. Az elvett jk nyitjk hlra az elfsult szveket is. Pl jl tudja, amg e testben lnk, tele vagyunk emberi kvnsgokkal, amelyek akadlyozzk a jcselekedet megszletst. nzõ vgyainkon sokszor csak belsõ tusakodsok rn gyõzhetnk. Az is megeshet, ebben a tusakodsban csatt vesztnk. De tudjuk, Isten a vtkeit megbn csatznak megbocst. Klnsen itt van helye letnkben az imdkozsnak.

Akarjuk a jt, olykor mgis a rosszat cselekesszk, amit nem akarunk. Ha ennek a hitbeli harct hven megharcoljuk, eljutunk oda, hogy Pllal egytt elmondhatjuk: „Gynyrkdm az r trvnyben”. Megrezhetnk valami elõzt Isten kzelgõ orszgbl, tallunk belsõ bkt ebben a bktelen vilgban. Ebben rejtezik letnk rtelme.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!