//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- Cikkek, írások, tanulmányok
- Cikkek, írások, tanulmányok :

8. SZABÓ IMRE helytállása a kapitalizmussal szemben

8. SZABÓ IMRE helytállása a kapitalizmussal szemben


TÖRÖK ISTVÁN Szabó Imre helytállása a kapitalizmussal szemben Confessio 1994/3

A falu lelkét ki ismeri? "Aki járt a porhanyó földön mezítláb és télen báránybõr sapkában, aki a tél, tavasz, nyár és õsz négynegyedes ütemû csendes, tempós ritmusát átérezte, aki a földdel és állattal együtt élt". (67) Szabó Imre ilyen szavakkal vall gyermekéveirõl, így szívta magába a körülölelõ természet szép rendjét, abban a falu nemzedékeken át öröklõdõ lelkületét. Lelkipásztornak készült. A közelesõ pápai teológiai akadémián nemcsak professzort, hanem lelki vezetõt is talált a bibliás életû Pongrácz Józsefben. Ott kapta mértékül Krisztust, "akinél nagyobb embert nem ismer". (V)

1

Kápláni, helyettesi lelkészi évek után a deli termetû, jószavú 31 éves fiatalt 1923 tavaszán lelkészül választotta a budapest-fasori református gyülekezet. A falu csendjéhez szokott lelkész a fõváros vegyes népében "bábeli zûrzavart" érez, amit csak lassankint tud megérteni.

Akkortájt kezd a falu népe a fõvárosba özönleni. Százhúsz évvel azelõtt még nem is engedték reformátusoknak Pesten a letelepülést, de akkorra már 125 ezerre növekedett a számuk, fõképpen a város peremvidékén telepedtek le. Egyházi feladat a segítségnyújtás, hogy otthonra találjanak, gyökeret verjenek az új terepen. Ne csak a világváros bûneit, hanem erényeit, értékeit ismerjék meg, különben, állandó belsõ ihletés nélkül, tömegemberré válnak, a felelõtlen tömegben hamarosan levetkõzik emberi méltóságukat.

Meg kell szûrni számukra a szellemi táplálékot, "mint a káposztásmegyeri vízmûvek is megszûrve adják a milliós város számára a mindennapi vizet". (69) Szüntelenül emlékeztetni kell õket: "Isten törvénye nem egy ötezer esztendõvel elõbbi társadalmi viszonyokra érvényes törvény, hanem a ma társadalmi viszonyaira érvényes isteni akarat". (36) A Tízparancsolat evangéliumot rejt, életújító, felemelõ, mentõ ereje van. Bátran kell hirdetni nekik az evangéliumi szabadságot: "A tekintély igazságával szemben, az igazság tekintélyét!" (70) Ebben a tudatban, mint a székesfõváros közgyûlésének tagja, nagy hatású beszédben kért és kapott a református templom felépítéséhez tíz éven át a fõvárostól évi százezer pengõs támogatást. Rajta volt, hogy az új templomokba lelkészül a lehetõ legjobb erõk kerüljenek. Ekkor már esperes volt, s széleskörû kulturális tevékenységet fejtett ki a fõvárosi gyülekezetekben. Látta, a rádió, majd a tévé, a film, az újságok milyen óriási társadalomformáló hatást váltanak ki, hol jó, hol veszedelmesen romboló irányban.

Igyekezett rávenni a szülõket, ne engedjék szabadjára gyermekeiket, együtt nézzék velük a filmeket, beszéljék meg velük utólag a látottakat, hiszen azok többnyire költöttek és célzatosak, nem tükrözik a valóságot. A krimiktõl tartsák távol õket, azok durvaságra nevelnek, az alvilág mesterfogásaiból adnak leckét, természetes dolognak tüntetik fel az emberölést, aztán ha a gyermek fegyverre tesz szert, közveszélyessé válik.

Az újságolvasásra is meg kell tanítani az embereket, különben naivul hisznek a nyomtatott betûnek. "Itt történhetik meg az, amit Esaiás próféta mond, hogy a világosságot sötétséggé lehet változtatni és a sötétséget világossággá. Azért egymás közti beszélgetésekben, gyülekezeti közösségekben az újságolvasásról beszélnünk kell. Helyes véleményt kell alkotnunk a lapokról, azok szellemérõl". (49)

A nálunk is szított antiszemitizmus idején azt vizsgálja egy másik elõadásban, milyen visszahatást vált az ki az izraelita vallású magyarságban? A közülük hozzánk menekülõ, mintegy ötezerre nézve vallja "minden árja paragrafus ellenére" (66) Krisztus Urunk missziói parancsát, és igyekszik, hogy a megkereszteltek hitbeli tanítással is befogadást találjanak.

Nagy elfoglaltsága ellenére a gyülekezetben a konfirmáció-oktatást maga végzi, így ismeri meg a leendõ gyülekezeti tagokat, ügyes-bajos dolgaikat is felkarolja. Nem az esperesi tiszt ad neki tekintélyt, hanem õ adott tekintélyt az esperesi tisztnek.

Ezek elõrebocsátásával, most azt vegyük szemügyre, aki így állt helyt a gyülekezeti szolgálatban, milyen helytállást tanúsított a kapitalizmussal szemben.

2.

Szabó Imre pályája a két világháború közt bontakozott ki, a kapitalizmus és szocializmus fegyvertelen mérkõzése idején. Kisebb könyvek után 1937-ben adta ki élete összefoglaló mûvét, a Nyitott Ajtót. Tanulmányunk idézetei ebbõl, az újabb világháború elõszelében kevés visszhangot kiváltó, 400 lapnyi értékes kötetbõl valók.

Malthus két évszázada végzett számításai szerint a népszaporulat gyors növekedését a termelés nem bírja majd ellátni. Az utóbbi látványosan fellendült kapitalista gyáripar tömeges termelésével azonban nemcsak biztosította az ellátást, hanem általában az életszínvonalat is magas szintre emelte. Közben a kapitalista haszna is jelentõsen megnövekedett. De az üzem berendezése és fenntartása, a géppark állandó újítása, pótlása és a gyárak egymás közti versenye a költségeket is alaposan megugrasztotta. A kapitalista a pénz utáni hajszában a költségek jelentõs részét igyekezett a munkásaira áthárítani, a béreket lenyomta. Nem is vette észre, hogy ezáltal a munkásokat nem társakként, nem is élõ emberekként, hanem mint a gépeket eszközökként kezeli és kitermeli a tõkés rendszer ellentétét, a kizsákmányolt proletárt, aki aztán társaival együtt a kapitalista túlkapások ellen szervezkedett.

Minket most mindebbõl az érdekel, Szabó Imre a teológus szemével nézve, miképpen látja a helyzetet. Ezt próbálom néhány idézettel szemléltetni.

"Éles és hajszálfinom megkülönböztetést teszünk a kapitalizmus és a mammonizmus között éppen úgy, mint a szocializmus és a bolsevizmus között. Úgy a kapitalizmusban, mint a szocializmusban óriási krisztusi erõk mûködnek. De mind a kettõ átkává válik az emberiségnek, mihelyt Isten nélkül fejti ki lényegét. Az ateista kapitalista világrend éppen olyan rettentõ, mint az ateista bolsevizmus." (7) - "A modern nagytõke, a gazdasági élet törvényszerûségének racionális tudatában csak azt tudja, mivel tartozik önmagának, s már csak halvány árnyékként emlékezik arra, hogy mivel tartozik Istennek, a nemzetnek és az emberiségnek. A felhalmozott tõke nagyobb lett, mint az ember és hatalmába kerítette az embert." (18) "Elválaszt a testvértõl, elválaszt önnön lelkedtõl és elválaszt Istentõl." (5)

"Az Új- és Ótestamentum a gazdasági problémákat látókörének középpontjában tartja s úgy a próféták, mint az Úr Jézus és az apostolok a szeretet törvényét a gazdasági életbõl vett példákon szemléltetik, és imperativuszaik gazdaságetikai követelményeket tartalmaznak." (21) Ezek a parancsok érvényeiket megtartják. A mammon ma is hatalom. "A rendõrségi esetek és a nagy panamák sûrû egymásután ismétlõdõ esetei mögött leleplezõdik a magát mindig elrejtõ és álruhába öltözködõ nagy bálvány: a Mammon. Nevét eredetileg egy jelentéktelen föniciai bálványisten elnevezésérõl kapta. A sokféle bálvány között, amelyek nagy hatalommal rendelkeztek különbözõ korokban, a legnagyobb karriert a Mammon-bálvány futotta meg s ma világot átfogó erõvé növekedett.

Ne csodálkozzunk azon, ha Jézus az emberi lélek valamennyi ellenségei közül a legveszedelmesebbnek a hamis vallásosságot és a Mammon szolgálatát jelölte meg... s amilyen megsemmisítõ kritikát gyakorolt a farizeizmus felett, éppen olyan megsemmisítõ ítéleteket mondott a pénz szerelmérõl." (2) "Ezért mondja az Úr Jézus Krisztus olyan megalkuvást nem tûrõ határozottsággal a vagy-vagyot, nem szolgálhattok két úrnak." (5) Választás elé állít: vagy Istennek szolgálunk, vagy a Mammonnak. Harmadik lehetõség nincs. Az egyház a keresztyén állam illúzióját követve, nem vette eléggé komolyan a dolgát, elnézte, hogy maga az állam is kapitalista jelleget öltött. Szabó Imre ezt úgy mondja, a rendezettnek látszó viszonyok közt az egyház elkényelmesedett, elaludt és késõn ébredt a valóságra, akkor sem igen értette, mi történt. Az egyháznak vállalnia kell "az Istentõl neki adott hivatását... hogy az emberi igazságosság felett az isteni igazságosságot, az emberi békesség felett az Isten békességét hirdesse, s az embert, e földi dolgokba belebonyolult embert mennyei származására... szakadatlanul figyelmeztesse... Az Isten törvénye felette áll a gazdasági élet "öntörvényszerûségének" is. Aki az élet egy területébõl ki akarja zárni Isten szuverén fenségét, az az élet többi területét is megkárosítja." (43)

Kálvint vádolni szokták, mint a kapitalizmus atyját. Igaz, õ engedte meg Genfben, ebben a kereskedõ városban a korábban tilos kamatszedést, meg is szabta a határát pár százalékban. De mert az életet puritán szinten tartotta, megindult a kisebb-nagyobb tõkeképzõdés. Elfelejtik azonban a vádlók, hogy õ a magántulajdont nem ismerte el, amennyiben a vagyon az Istent illeti, az ember csak az Istentõl kapott tálentumok sáfára, számadásra elkötelezett sáfár. A haszon feleslegét iskolák és más közintézmények létesítésére, menekültek segélyezésére kell adnia. Genf így vált naggyá. A reformáció népe így élhette túl nálunk a török világ és a rekatolizáció kegyetlen üldözéseit. (8-18)

Feltûnõ Szabó Imre széleskörû olvasottsága. Ismerte Werner Sombart, Max Weber, Ernst Troeltsch, Emil Brunner alapvetõ mûveit. Olvasta Kutter, Ragaz, Rauschenbusch könyveit, hogy csak a jelen tárgyunk körébe tartozó szerzõk nevesebbjeit említsem. Mindezt kiegészítette történeti és statisztikai mûvek tanulmányozásával. Egyszer megkérdeztem tõle: Hogy tudsz hivatalos elfoglaltságod mellett ennyi idõt olvasásra szakítani? - Tudod, falusi gyerek voltam, és megszoktam a koránkelést. Már hajnali ötkör fenn vagyok és kilencig zavartalanul olvashatok. Pesten akkor indul a hivatalos élet. Idõbeosztás kérdése az egész. - Annyit teszek emlékezetes szavaihoz, a könyvszeretet mellett megvolt az a pásztori adottsága, hogy a magasröptû okfejtéseket eleven módon tudta földközelbe hozni, közérthetõvé tenni.

3.

Az elmondottakból szeretnék egy mozzanatot külön is kiemelni: a mammon szó használatát. Hol Mammonnak, hol mamonnak írják. Jézus Urunk tanításaiban is többször elõfordul, az akkori palesztinai népi szójárásban gyakori volt. Az Ószövetségben nem található.

A mai teológiai etikában a mammon szó alig fordul elõ. Ehelyett pl. a kapitalizmus esetében öntörvényûségrõl beszélnek. A szócsere szerencsétlen, mert e két fogalom nagy mértékben különbözik. A mammonnak szinte személyes jellege van, ördögi kísértést fejez ki, ezért is írják olykor nagy kezdõbetûvel, s ami a legfontosabb, eleve bûnt jelent. - Ezzel szemben az öntörvényûség alkalmas arra, hogy eleve törényerõre emelje a bûnt is, mintegy az Isten törvénye mellé tolja fel. Feledi, hogy Isten törvénye a gazdasági életnek is felette áll. A gyakorlatban azonban a saját "törvényét" az elfeledett vagy mellõzött Isten törvénye fölé emeli és azt a maga területén egyedüli törvényként tünteti fel.

Igaz, a teológiai etikák több-kevesebb körülményességgel igyekeznek határt szabni az öntörvényûségnek, de az öntörvényûség elismerése eleve bénítja törekvésüket. Nem szabad feledni, a kapitalizmus nem újkori találmány, és nemcsak nagykapitalizmus van, hanem kiskapitalizmus is, a kisember is ugyanúgy ragaszkodhat apró javaihoz, mint a kapitalista a tõkéjéhez. Ilyen értelemben a kapitalista szellemnek, már Jézus is leleplezõje volt, ha nem is használta a kapitalista szót. A haszonelv sem új dolog, már a régi háziiparban is megvolt, már a sarukészítõ és a lepelszövögetõ is felszámította a létfenntartásához szükséges hasznot, csak nem öltött a haszonelv akkor olyan feltûnõ arányokat, mint a kapitalizmusban.

Szabó Imrének volt elég bátorsága, hogy igényes budapesti hallgatóság elõtt használja a Mammon szót, ezt az ódon hangzású, egy kicsit ördöngõs bibliai kifejezést, mert kertelés nélkül, találóan fejezi ki a lényeget és egyszerûbbé is teszi a problémát. Félre ne értsük, õ nem azt mondja, hogy a kapitalizmus azonos a mammonizmussal, tehát egészében a Mammon szolgálatában áll. Vannak azonban túlkapásai, és a túlkapásokat nem szabad öntörvényûségként leplezni, hanem nevén kell nevezni: az bûn, és annak megfelelõen kell kezelni.

Arra se hivatkozzunk, hogy a haszonelv a kapitalizmusban döntõ. Haszonelv, mint mondtuk, már az õsi háziiparban is volt, ha nem is ölthetett óriási arányokat, mert mûködött a belsõ és a külsõ fék, utóbbin a hatékony versenyt értsük.

Amerikában, Európában és másfelé is vannak jól mûködõ vállalatok, ahol a munkaadó és munkás keresztyén alapon találkozik egymással, kölcsönös tiszteletben. Szabó Imre ezt így fejezi ki: "A munkaadó és munkás egymás emberi méltóságát és egymáson Isten képét megbecsülve, s testvéri szolidaritásban éljen egymással, mind a nemzeti jólét, mind a megpróbáltatás napjaiban." (44)

Ide tartozik, hogy amikor a marxista szocializmus átvette nálunk az uralmat, Szabó Imrét hamarosan, 1950-ben elmozdították állásából és Budapesttõl távoli faluba küldték, Békefi Benõ nyírségi esperes felügyelete alá. A kis faluban, Bújon élete végéig hûségesen szolgált. Környékbeli fiatal lelkésztársaitól hallottam: õtõle tanulták meg, hogy kell egyházi gyûléseken felszólalni, miképpen lehet a témát termékeny módon megfogni...

A debreceni klinikára került, ahol sikeres mûtét után váratlanul elhunyt 1955-ben, Budapesten temették el, óriási részvét mellett. A temetés megrendezését egykori munkatársa, dr. Incze Gábor hitoktatási felügyelõ, sok régi magyar egyházi könyv érdemes kiadója is megszenvedte: elvesztette állását. Az állami önkényeskedések sorát az akkori egyházkormányzat engedelmesen teljesítette.

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?