8. SZAB IMRE helytllsa a kapitalizmussal szemben
TRK ISTVN Szab Imre helytllsa a kapitalizmussal szemben Confessio 1994/3
A falu lelkt ki ismeri? "Aki jrt a porhany fldn meztlb s tlen brnybõr sapkban, aki a tl, tavasz, nyr s õsz ngynegyedes temû csendes, temps ritmust trezte, aki a flddel s llattal egytt lt". (67) Szab Imre ilyen szavakkal vall gyermekveirõl, gy szvta magba a krllelõ termszet szp rendjt, abban a falu nemzedkeken t rklõdõ lelklett. Lelkipsztornak kszlt. A kzelesõ ppai teolgiai akadmin nemcsak professzort, hanem lelki vezetõt is tallt a biblis letû Pongrcz Jzsefben. Ott kapta mrtkl Krisztust, "akinl nagyobb embert nem ismer". (V)
1
Kplni, helyettesi lelkszi vek utn a deli termetû, jszav 31 ves fiatalt 1923 tavaszn lelkszl vlasztotta a budapest-fasori reformtus gylekezet. A falu csendjhez szokott lelksz a fõvros vegyes npben "bbeli zûrzavart" rez, amit csak lassankint tud megrteni.
Akkortjt kezd a falu npe a fõvrosba znleni. Szzhsz vvel azelõtt mg nem is engedtk reformtusoknak Pesten a leteleplst, de akkorra mr 125 ezerre nvekedett a szmuk, fõkppen a vros peremvidkn telepedtek le. Egyhzi feladat a segtsgnyjts, hogy otthonra talljanak, gykeret verjenek az j terepen. Ne csak a vilgvros bûneit, hanem ernyeit, rtkeit ismerjk meg, klnben, lland belsõ ihlets nlkl, tmegemberr vlnak, a felelõtlen tmegben hamarosan levetkõzik emberi mltsgukat.
Meg kell szûrni szmukra a szellemi tpllkot, "mint a kposztsmegyeri vzmûvek is megszûrve adjk a millis vros szmra a mindennapi vizet". (69) Szntelenl emlkeztetni kell õket: "Isten trvnye nem egy tezer esztendõvel elõbbi trsadalmi viszonyokra rvnyes trvny, hanem a ma trsadalmi viszonyaira rvnyes isteni akarat". (36) A Tzparancsolat evangliumot rejt, letjt, felemelõ, mentõ ereje van. Btran kell hirdetni nekik az evangliumi szabadsgot: "A tekintly igazsgval szemben, az igazsg tekintlyt!" (70) Ebben a tudatban, mint a szkesfõvros kzgyûlsnek tagja, nagy hats beszdben krt s kapott a reformtus templom felptshez tz ven t a fõvrostl vi szzezer pengõs tmogatst. Rajta volt, hogy az j templomokba lelkszl a lehetõ legjobb erõk kerljenek. Ekkor mr esperes volt, s szleskrû kulturlis tevkenysget fejtett ki a fõvrosi gylekezetekben. Ltta, a rdi, majd a tv, a film, az jsgok milyen risi trsadalomforml hatst vltanak ki, hol j, hol veszedelmesen rombol irnyban.
Igyekezett rvenni a szlõket, ne engedjk szabadjra gyermekeiket, egytt nzzk velk a filmeket, beszljk meg velk utlag a ltottakat, hiszen azok tbbnyire kltttek s clzatosak, nem tkrzik a valsgot. A krimiktõl tartsk tvol õket, azok durvasgra nevelnek, az alvilg mesterfogsaibl adnak leckt, termszetes dolognak tntetik fel az emberlst, aztn ha a gyermek fegyverre tesz szert, kzveszlyess vlik.
Az jsgolvassra is meg kell tantani az embereket, klnben naivul hisznek a nyomtatott betûnek. "Itt trtnhetik meg az, amit Esais prfta mond, hogy a vilgossgot sttsgg lehet vltoztatni s a sttsget vilgossgg. Azrt egyms kzti beszlgetsekben, gylekezeti kzssgekben az jsgolvassrl beszlnnk kell. Helyes vlemnyt kell alkotnunk a lapokrl, azok szellemrõl". (49)
A nlunk is sztott antiszemitizmus idejn azt vizsglja egy msik elõadsban, milyen visszahatst vlt az ki az izraelita valls magyarsgban? A kzlk hozznk meneklõ, mintegy tezerre nzve vallja "minden rja paragrafus ellenre" (66) Krisztus Urunk misszii parancst, s igyekszik, hogy a megkereszteltek hitbeli tantssal is befogadst talljanak.
Nagy elfoglaltsga ellenre a gylekezetben a konfirmci-oktatst maga vgzi, gy ismeri meg a leendõ gylekezeti tagokat, gyes-bajos dolgaikat is felkarolja. Nem az esperesi tiszt ad neki tekintlyt, hanem õ adott tekintlyt az esperesi tisztnek.
Ezek elõrebocstsval, most azt vegyk szemgyre, aki gy llt helyt a gylekezeti szolglatban, milyen helytllst tanstott a kapitalizmussal szemben.
2.
Szab Imre plyja a kt vilghbor kzt bontakozott ki, a kapitalizmus s szocializmus fegyvertelen mrkõzse idejn. Kisebb knyvek utn 1937-ben adta ki lete sszefoglal mûvt, a Nyitott Ajtt. Tanulmnyunk idzetei ebbõl, az jabb vilghbor elõszelben kevs visszhangot kivlt, 400 lapnyi rtkes ktetbõl valk.
Malthus kt vszzada vgzett szmtsai szerint a npszaporulat gyors nvekedst a termels nem brja majd elltni. Az utbbi ltvnyosan fellendlt kapitalista gyripar tmeges termelsvel azonban nemcsak biztostotta az elltst, hanem ltalban az letsznvonalat is magas szintre emelte. Kzben a kapitalista haszna is jelentõsen megnvekedett. De az zem berendezse s fenntartsa, a gppark lland jtsa, ptlsa s a gyrak egyms kzti versenye a kltsgeket is alaposan megugrasztotta. A kapitalista a pnz utni hajszban a kltsgek jelentõs rszt igyekezett a munksaira thrtani, a breket lenyomta. Nem is vette szre, hogy ezltal a munksokat nem trsakknt, nem is lõ emberekknt, hanem mint a gpeket eszkzkknt kezeli s kitermeli a tõks rendszer ellenttt, a kizskmnyolt proletrt, aki aztn trsaival egytt a kapitalista tlkapsok ellen szervezkedett.
Minket most mindebbõl az rdekel, Szab Imre a teolgus szemvel nzve, mikppen ltja a helyzetet. Ezt prblom nhny idzettel szemlltetni.
"les s hajszlfinom megklnbztetst tesznk a kapitalizmus s a mammonizmus kztt ppen gy, mint a szocializmus s a bolsevizmus kztt. gy a kapitalizmusban, mint a szocializmusban risi krisztusi erõk mûkdnek. De mind a kettõ tkv vlik az emberisgnek, mihelyt Isten nlkl fejti ki lnyegt. Az ateista kapitalista vilgrend ppen olyan rettentõ, mint az ateista bolsevizmus." (7) - "A modern nagytõke, a gazdasgi let trvnyszerûsgnek racionlis tudatban csak azt tudja, mivel tartozik nmagnak, s mr csak halvny rnykknt emlkezik arra, hogy mivel tartozik Istennek, a nemzetnek s az emberisgnek. A felhalmozott tõke nagyobb lett, mint az ember s hatalmba kertette az embert." (18) "Elvlaszt a testvrtõl, elvlaszt nnn lelkedtõl s elvlaszt Istentõl." (5)
"Az j- s testamentum a gazdasgi problmkat ltkrnek kzppontjban tartja s gy a prftk, mint az r Jzus s az apostolok a szeretet trvnyt a gazdasgi letbõl vett pldkon szemlltetik, s imperativuszaik gazdasgetikai kvetelmnyeket tartalmaznak." (21) Ezek a parancsok rvnyeiket megtartjk. A mammon ma is hatalom. "A rendõrsgi esetek s a nagy panamk sûrû egymsutn ismtlõdõ esetei mgtt leleplezõdik a magt mindig elrejtõ s lruhba ltzkdõ nagy blvny: a Mammon. Nevt eredetileg egy jelentktelen fniciai blvnyisten elnevezsrõl kapta. A sokfle blvny kztt, amelyek nagy hatalommal rendelkeztek klnbzõ korokban, a legnagyobb karriert a Mammon-blvny futotta meg s ma vilgot tfog erõv nvekedett.
Ne csodlkozzunk azon, ha Jzus az emberi llek valamennyi ellensgei kzl a legveszedelmesebbnek a hamis vallsossgot s a Mammon szolglatt jellte meg... s amilyen megsemmistõ kritikt gyakorolt a farizeizmus felett, ppen olyan megsemmistõ tleteket mondott a pnz szerelmrõl." (2) "Ezrt mondja az r Jzus Krisztus olyan megalkuvst nem tûrõ hatrozottsggal a vagy-vagyot, nem szolglhattok kt rnak." (5) Vlaszts el llt: vagy Istennek szolglunk, vagy a Mammonnak. Harmadik lehetõsg nincs. Az egyhz a keresztyn llam illzijt kvetve, nem vette elgg komolyan a dolgt, elnzte, hogy maga az llam is kapitalista jelleget lttt. Szab Imre ezt gy mondja, a rendezettnek ltsz viszonyok kzt az egyhz elknyelmesedett, elaludt s ksõn bredt a valsgra, akkor sem igen rtette, mi trtnt. Az egyhznak vllalnia kell "az Istentõl neki adott hivatst... hogy az emberi igazsgossg felett az isteni igazsgossgot, az emberi bkessg felett az Isten bkessgt hirdesse, s az embert, e fldi dolgokba belebonyolult embert mennyei szrmazsra... szakadatlanul figyelmeztesse... Az Isten trvnye felette ll a gazdasgi let "ntrvnyszerûsgnek" is. Aki az let egy terletbõl ki akarja zrni Isten szuvern fensgt, az az let tbbi terlett is megkrostja." (43)
Klvint vdolni szoktk, mint a kapitalizmus atyjt. Igaz, õ engedte meg Genfben, ebben a kereskedõ vrosban a korbban tilos kamatszedst, meg is szabta a hatrt pr szzalkban. De mert az letet puritn szinten tartotta, megindult a kisebb-nagyobb tõkekpzõds. Elfelejtik azonban a vdlk, hogy õ a magntulajdont nem ismerte el, amennyiben a vagyon az Istent illeti, az ember csak az Istentõl kapott tlentumok sfra, szmadsra elktelezett sfr. A haszon feleslegt iskolk s ms kzintzmnyek ltestsre, menekltek seglyezsre kell adnia. Genf gy vlt naggy. A reformci npe gy lhette tl nlunk a trk vilg s a rekatolizci kegyetlen ldzseit. (8-18)
Feltûnõ Szab Imre szleskrû olvasottsga. Ismerte Werner Sombart, Max Weber, Ernst Troeltsch, Emil Brunner alapvetõ mûveit. Olvasta Kutter, Ragaz, Rauschenbusch knyveit, hogy csak a jelen trgyunk krbe tartoz szerzõk nevesebbjeit emltsem. Mindezt kiegsztette trtneti s statisztikai mûvek tanulmnyozsval. Egyszer megkrdeztem tõle: Hogy tudsz hivatalos elfoglaltsgod mellett ennyi idõt olvassra szaktani? - Tudod, falusi gyerek voltam, s megszoktam a kornkelst. Mr hajnali tkr fenn vagyok s kilencig zavartalanul olvashatok. Pesten akkor indul a hivatalos let. Idõbeoszts krdse az egsz. - Annyit teszek emlkezetes szavaihoz, a knyvszeretet mellett megvolt az a psztori adottsga, hogy a magasrptû okfejtseket eleven mdon tudta fldkzelbe hozni, kzrthetõv tenni.
3.
Az elmondottakbl szeretnk egy mozzanatot kln is kiemelni: a mammon sz hasznlatt. Hol Mammonnak, hol mamonnak rjk. Jzus Urunk tantsaiban is tbbszr elõfordul, az akkori palesztinai npi szjrsban gyakori volt. Az szvetsgben nem tallhat.
A mai teolgiai etikban a mammon sz alig fordul elõ. Ehelyett pl. a kapitalizmus esetben ntrvnyûsgrõl beszlnek. A szcsere szerencstlen, mert e kt fogalom nagy mrtkben klnbzik. A mammonnak szinte szemlyes jellege van, rdgi ksrtst fejez ki, ezrt is rjk olykor nagy kezdõbetûvel, s ami a legfontosabb, eleve bûnt jelent. - Ezzel szemben az ntrvnyûsg alkalmas arra, hogy eleve trnyerõre emelje a bûnt is, mintegy az Isten trvnye mell tolja fel. Feledi, hogy Isten trvnye a gazdasgi letnek is felette ll. A gyakorlatban azonban a sajt "trvnyt" az elfeledett vagy mellõztt Isten trvnye fl emeli s azt a maga terletn egyedli trvnyknt tnteti fel.
Igaz, a teolgiai etikk tbb-kevesebb krlmnyessggel igyekeznek hatrt szabni az ntrvnyûsgnek, de az ntrvnyûsg elismerse eleve bntja trekvsket. Nem szabad feledni, a kapitalizmus nem jkori tallmny, s nemcsak nagykapitalizmus van, hanem kiskapitalizmus is, a kisember is ugyangy ragaszkodhat apr javaihoz, mint a kapitalista a tõkjhez. Ilyen rtelemben a kapitalista szellemnek, mr Jzus is leleplezõje volt, ha nem is hasznlta a kapitalista szt. A haszonelv sem j dolog, mr a rgi hziiparban is megvolt, mr a saruksztõ s a lepelszvgetõ is felszmtotta a ltfenntartshoz szksges hasznot, csak nem lttt a haszonelv akkor olyan feltûnõ arnyokat, mint a kapitalizmusban.
Szab Imrnek volt elg btorsga, hogy ignyes budapesti hallgatsg elõtt hasznlja a Mammon szt, ezt az don hangzs, egy kicsit rdngõs bibliai kifejezst, mert kertels nlkl, tallan fejezi ki a lnyeget s egyszerûbb is teszi a problmt. Flre ne rtsk, õ nem azt mondja, hogy a kapitalizmus azonos a mammonizmussal, teht egszben a Mammon szolglatban ll. Vannak azonban tlkapsai, s a tlkapsokat nem szabad ntrvnyûsgknt leplezni, hanem nevn kell nevezni: az bûn, s annak megfelelõen kell kezelni.
Arra se hivatkozzunk, hogy a haszonelv a kapitalizmusban dntõ. Haszonelv, mint mondtuk, mr az õsi hziiparban is volt, ha nem is lthetett risi arnyokat, mert mûkdtt a belsõ s a klsõ fk, utbbin a hatkony versenyt rtsk.
Amerikban, Eurpban s msfel is vannak jl mûkdõ vllalatok, ahol a munkaad s munks keresztyn alapon tallkozik egymssal, klcsns tiszteletben. Szab Imre ezt gy fejezi ki: "A munkaad s munks egyms emberi mltsgt s egymson Isten kpt megbecslve, s testvri szolidaritsban ljen egymssal, mind a nemzeti jlt, mind a megprbltats napjaiban." (44)
Ide tartozik, hogy amikor a marxista szocializmus tvette nlunk az uralmat, Szab Imrt hamarosan, 1950-ben elmozdtottk llsbl s Budapesttõl tvoli faluba kldtk, Bkefi Benõ nyrsgi esperes felgyelete al. A kis faluban, Bjon lete vgig hûsgesen szolglt. Krnykbeli fiatal lelksztrsaitl hallottam: õtõle tanultk meg, hogy kell egyhzi gyûlseken felszlalni, mikppen lehet a tmt termkeny mdon megfogni...
A debreceni klinikra kerlt, ahol sikeres mûtt utn vratlanul elhunyt 1955-ben, Budapesten temettk el, risi rszvt mellett. A temets megrendezst egykori munkatrsa, dr. Incze Gbor hitoktatsi felgyelõ, sok rgi magyar egyhzi knyv rdemes kiadja is megszenvedte: elvesztette llst. Az llami nknyeskedsek sort az akkori egyhzkormnyzat engedelmesen teljestette.
|