„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Tudtunk gyenglkedsrõl, mgis meglepets vratlan tvozsa. 1992 oktber 5-n, 90 ves korban a Michigan llambeli Grand Rapid-ban hunyt el. Nagy kezdemnyezõ erejû, pldamutat trsat vesztettnk vele. A teolgit Debrecenben vgezte. Utna ktves amerikai tanulmnytra indult. A daytoni s a princetoni fakults hallgatja volt, utbbi helyen magiszteri fokozatot szerzett. Hazatrve, 1925-ben, fiatalon a ppai Teolgiai Akadmin a filozfia-pedaggia tanra lett. A kedves modor, magas, karcs, barna fiatalembert a Kollgium s a trsasg szvesen fogadta. Kszsggel tartott elõadsokat a Jkai Krben s msfel is. Friss kpzelõereje elvont dolgokat is kzel tudott vinni a hallgatsghoz.
Tanszke trgykrbõl a vallspszicholgia llott legkzelebb hozz. Ennek a fejlõdstrtnetrõl nagyszabs tanulmnyt rt, amelyhez a forrsanyagot hazai s klfldi knytrakban gyûjttte ssze. Mûvben bemutatta a kutats klnbzõ irnyait, szmottevõ kpviselõit. Valaki kiss epsen azt mondta munkjra, olyan az, mintha Pest-vrmegyrõl csinlt volna fnykpfelvtelt. A lnyeg az, a knyvre a debreceni tudomnyegyetem illetkes kara doktori cmet adott. Ez a trgykr meghatrozta ppai tudomnyos mûkdse hatrait. A nagy tekintlyû nmet Kant-Gesellschaft nyilvnos plyzatot hirdetett: Die Psychologie des Glaubens cmmel. Kikttte, hogy a plyamunka kifejezetten tapasztalati alapon ll llektani elemzs legyen, minden hitvallsos belltottsg s dogmatikai elõfelttelezs nlkl. Vasady Bla megplyzta, s plyadjat nyert vele. A kitntets nemcsak a szerzõt, hanem a magyar tudomnyossgot is elismerõleg rte.
Mg a plyzat elõtt rt egy teolgiai letrajzot a nlunk kevss ismert K. Girgensohn lipcsei professzorrl, aki a ksrleti llektant alkalmazta a vallsos let vizsglatra. A mdszer voltakppen nagyon egyszerûnek ltszik: gondosan megtervezett ngyszemkzti beszlgetsek formjban trtnik, amit a pszicholgus utlag jegyzõknyvez s kirtkel. Ennek a folyamatnak sokfle szablya van. Magyar kutatk alapossgra jellemzõ, hogy Girgensohnt lipcsei otthonban tbbszr felkereste, teolgiai mltja fordulatait, llektani kutatsi mdszere fejlõdst megbeszlte vele. Nla tallkozott elõszr W. Gruehn berlini kutatval, aki Girgensohn tantvnya volt s mestere mdszernek folytatja lett. Mindhrmjuk kzt tarts barti szlak fondtak.
1929-ben Pprl Srospatakra kerlt, a filozfia-pedaggia tanszkrõl dogmatikai tanszkre. Nagy fordulat ez Vasady Bla letben, õmaga is ilyennek ltja: "Mennl tovbb foglalkoztam ugyanis a hittel llektani szempontbl, annl inkbb reztem e szempont elgtelensgt s annl inkbb vgydtam arra, hogy a hit problmjval vgl hvõ llekkel, vagyis a teolgiai belltottsg szemszgbõl is foglalkozhassam". - Igen, fordulat trtnt nemcsak azrt, mert irodalmi tervei a tanszkkel egytt megvltoztak, tervezett vallsllektana nem kszlt el, sikeres plyamûve sem jelent meg, hanem mert a dogmatika terletn sem folytathatta azt, amit arrl Debrecenben s Amerikban tanult. A svjci Barth Kroly s teolgus trsai rvn ott is korszakos fordulat trtnt. Mg a mlt szzadban a vallsos ember llt a teolgiai rdeklõds kzpontjban, most az isteni kijelentsre, az Igre terelõdtt a figyelem, mint a teolgia tulajdonkppeni trgyra, ami valjban nem is "trgy", hanem Jzus Krisztusban s a Rla szl bizonysgttelben let, ma is letkeltõ let. Ezzel a racionalista-liberlis kilengsek utn hazatallt a teolgia a reformtori felismersekhez.
Vasady Bla a srospataki Kollgiumban mr ennek az j teolgiai fordulatnak a jeleivel tallkozik, a nla idõsebb Mtys Ernõnl, kivlt a vele egykor Ujszszy Klmnnal s a tbbi fiatal kollgnl. Mr ennek a fordulatnak jegyben kszl Vasady Bla jabb ktete, az 1931-ben megjelent: A hit misztriuma, a llektani elemzsek utn a dogmatikai mû. Ennek az elõszavbl val a fentebbi idzet. Az tmenetet mr cmben is mutatja az 1930-bl val tanulmnya: A hit s hitetlensg pszicholgija s dogmatikja. Akrcsak Ppn, itt is a kisebb tanulmnyok s knyvismertetsek sort rja, ezzel is beilleszkedve a Kollgium lktetõ letbe.
Ebben az idõben tûnik fel letben Nagy Szerna tndklõ alakja, aki kzpiskolai tanrjellt s jelentõs kltõi kszsg jeladja. Ksõbb Vasady Bla mindenben hozzillõ hitvestrsa.
A termkeny pataki vek alig flvtizedig tartottak, mikor a debreceni Tisza Istvn Tudomnyegyetem Hittudomnyi Karra kapott kinevezst. Jellegzetes egynisg, tettvggyal telt, sokoldal tuds lpett Lencz Gza rkbe, a dogmatikai tanszkre. Debrecenben bontakozik ki nagyarny tudomnyszervezõ munkja. Ebben kszsges segtõtrsakra, bartokra tall Rvsz Imrben, Makkai Sndorban, Czegldy Sndorban s a kar valamennyi tagjban; a tbbi kar profeszszoraival is j kapcsolatot alaktott ki.
Megalaptotta a teolgia s segdtudomnyai mûvelsre, szakelõadsok tartsra a Coetus Theologorum-ot, mely vente rtkes illetmnykteteket adott ki, pldul Imre Lajos Ekklziasztikjt, Rvsz Imre tanulmnyai gyûjtemnyt. 1936-ban meghvta Barth Krolyt magyarorszgi ltogatsra, s felkrte a predestincit trgyal elõadsra, amit Barth meg is tartott ngy elõadsban, Isten kegyelmi kivlasztsa cmmel. A cm is mutatja, a vgzetszerû determinista flremagyarzssal szemben a tan evangliumi tartalmt hangslyozta. Ksõbb, midõn nagy Dogmatikjban ehhez a tmhoz rkezett, a magyarorszgi elõadsok alaptmjt fejtette ki rszletesen, flezer oldalnyi terjedelemben a II/2 ktetben. A ngy elõadst, a hozzfûzõdõ megbeszlsekkel egytt, sajt fordtsban Vasady Bla jelentette meg. Ugyan õ fordtotta le s adta kzre Barth elsõ Hiszekegy-magyarzatt is Hiszek cmmel.
Klvin 1536-os Institutijnak Viktor-fle fordtshoz csatolt tanulmnya hasznos bevezetst nyjt a Klvin-kutatsba. Tovbb a Kroli Emlkknyvbe, a Klvin s a klvinizmus c. ktetben, a Ravasz Lszl 60-adik szletsnapjra kszlt emlkknybe terjedelmes alkalmi tanulmnyokat rt, a szerkeszts munkjt, tbbnyire Rvsz Imre segtsgvel vgezte.
Szerkesztõi tevkenysge ms terletekre is kiterjedt. Mr debreceni mûkdse elejn Igazsg s let cmmel folyiratot indtott a lelkszi s tanti munka tmogatsra. J emberismerettel munkatrsi grdt toborzott hozz, amit megfelelõ tmavlasztssal dolgoztatni is tudott. Pldul sorozatot indtott arrl, mit jelentenek az olvas szmra az egyes teolgiai diszciplink. Mindenikre egy-egy szaktanrt s egy-egy jeles gyakorl lelkszt lltott be. rdekes volt figyelni, a szakemberek igyekeztek tudomnyukat npszerûsteni, a lelkszek pedig trekedtek a trgy tudomnyos jellegt kidombortani. Hol az egyiknek sikerlt jobban, hol a msiknak. Vagy az akkor divatos kegyessgi irny: az Oxford-mozgalom kapott rdekes cikkeket stb. Tudta, milyen tmbl, mekkora adagokat kell tlalni, rtette a szerkeszts titkt, vltozatos, tartalmas orgnumot alkotott. Ksõbb a Theologiai Szemle, a Lelkszegyeslet szerkesztst is vllalta, sõt egy idõre az egyik debreceni napilap lapvezre is lett. Csak a vesztes vilghborval jr nyomorsg vetett vget szerkesztõi tevkenysgnek.
Az gyhz mlt mdon vett rszt a reformtus egyhz kpviseletben fontos kumenikus konferencikon. A II. vilghbor vgn Amerikba tvozott, ahol tanszket kapott. Kint is maradt, nagy vesztesgnkre. (Legutoljra a lancaster-i teolginak volt professzora). De sszekttetseivel tovbbra is szolglta a magyar gyet. Volt benne korbban is egy adag amerikai jelleg. Egy vre r kedves felesge kvette õt hrom gyermekkkel egytt. Egyszer jrtak itt azta barti ltogatsra. Az idõk folyamn hrom unokval gyarapodott a csald.
Bensõsges rszvtnket kldjk a csaldfõt vesztett gyszolknak, s azt zenjk a tengeren tlra: Vasady Bla maradandan bevste nevt egyhztrtnetnkbe.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre