„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
Akire most emlkeznk, az idestova hsz ve elhunyt, de regnyeiben, szndarabjaiban, fõleg tanulmnyaiban ma is lõ Nmeth Lszl. Emlkezetemben is l. Azok kz tartozom, akik mg szemlyesen ismerhettk; tallkoztam vele plyja delelõjn s lete alkonyn. Sima, szinte lenyosan finom arca, az utols idõkig fiatalsgot sugrzott. A dikos klsõ lenyûgzõ szernysggel, nyjas modorral s eltklt kldetstudattal trsult. Amikor azonban ez a szeld, kedves ember tollat ragadott, mintha kicserltk volna. Fegyverknt forgatta tollt, villogtatta mint valami damaszkuszi pengt, szrt s vgott vele, ahogy igazsgrzete diktlta. Tallatbiztos bajvv volt, ami termszetesen nem jelenti, mintha mindenben igaza lett volna, m tvedsei is elgondolkoztatk. Mi tzelte viadalra, prbljuk megrteni.
Mint a legtbb kritikai alkat, rendkvl rzkenynek mutatkozott. Megesett vele, mindjrt egyetemi vei kezdetn, hogy Ngyesi professzor hres stlusgyakorlatatin, ahol egykor Babits, Kosztolnyi, Juhsz csiszoldott, valami gnyos megjegyzst kapott, erre tment a blcsszetrõl az orvosi karra, ott szerzett diplomt s iskolaorvos lett. Friss szelleme sszhangba hozta a ktfle indulst. Az orvoskar tnyekhez tapad termszettudomnyi szemllete nem szortotta httrbe sem blcsszeti rdeklõdst, sem pedaggiai hajlamt, sõt termkenytette mind a kettõt, s sznezte is.
A 20-as vek derekn a Protestns Szemle hasbjain bontogatta kritikai kszsgt. Kitûnõ tanulmnyokban bresztgette a zsoltros Szenci Molnr Albert, a bibliafordt Kroli s a protestns mlt tbbi nagy emlkt. Ravasz Lszl a legtehetsgesebb fiatal rnknak nevezte. Õ viszont a protestantizmus mostani formjtl, ppen Ravasz Lszl egy msik õt rintõ megjegyzsre lesen elhatrolta magt: "Sokkal kedve- sebb nekem, ha egyhzi emberek vallstalannak tartanak, mintha a vallsrl tett mon- danivalm alapjn az egyhz leltrba felvesznek... Plymon egy pillanatig sem szol- gltam a protestns egyhzat, - sõt mint minden mai egyhznak - ellenfele voltam s vagyok, de mindig szvesen kvettem a magyar protestns hagyomnyt, melynek legfrissebb s legteljesebb kivirgzst Adyban szerettem". Ezt mr sajt folyira- tban, a Tanban rta. (1936. 1/2, 3.kk.1.)
Utbb emltett cikkben, melyet gyakran idznek a rla szl tanulmnyok, gy mutatkozik be: "Melengetõ kzssgektõl meglehetõs tvol nõttem fl, de ha volt csoportlet, amely tpllt-vdett: az a magyar protestantizmus volt...Nekem, egyknek, fenn Pesten nem volt csaldom; apm csaldjba bjtam ht bele trsadalom-szimatol sztneimmel. Az igazi csaldfõ nagyapm volt, a huszonngy unokatestvrem: a testvreim. Ez a szpen lombosod, trekvõ, mdos parasztcsald reformtus volt; vasrnaponkint ott nyjtotta az neket a szilasi templomban". Az r desapja, a ppai kollgium neveltje vilgltott pesti tanrember, "de hitatos tisztelete ezzel a csalddal szemben nem cskkent kisgyerek kora ta szemernyit sem. A mûveltsgbeli klnbsg elenyszett a nagy kemence melege mellett". A tli-nyri sznidõket Nmeth Lszl is tbbnyire a szilasi nagycsald krben tlttte. Javarszt innen kapta regnyei, trsadalmi sznmûvei lmnyanyagt, httert. Tmnk gykerei is ide nylnak vissza. Emlkezseiben gy ltta, a csald ntudatos reformtussga inkbb alkati jellegû, mint egyhzi rtelmû volt. A zsoltrnekls s a szikkadthitû szabadgondolkods jl megfrt benne. A klns csak az, a kettõ ellenttt sem a trtnet-fldrajz-szakos apa, sem a protestns mlt emlkeibe mlyedõ fi nem rezte. Termszetes fejlõdsnek vette, hogy ppen ilyen a mltjn edzett, sajt letmdjt kialakt trzsks magyarsg. Sajt kamaszkorrl rja: "Amikor apmat a hbor elsodorta, ez a zsoltros hitetlensg vitt s ltetett eszem nylsakor Ady Endre, Szab Dezsõ s Mricz Zsigmond trdeire. Nem a magyar protestantizmusban voltak- õk titkos btyim? Ksõbb is "akik rknt vettek krl, hogy a kzs anyaknyvi bejegyzsre gondoltak volna, protestnsok vagy katolikusnak keresztelt protestns sznû magyarok voltak, mert ilyenek is vannak".
Hogy mit rt ezen a protestns szellemi alkaton, vilgosan megmondja: "Nekem a protestantizmus - a vallsos llapot egy formja, mely Luther elõtt legalbb ktezer (!) vvel kezdõdtt s messze tlrad ma is egyhzain. A protestantizmus az emberbõl szl Isten vallsa. Az a belsõ isteni hang, amely mr a grg blcsben, Szkratsz- ben megszlalt s tszllt a kzpkoron, a reformcin, a nmet idealizmuson t napja- inkig. gy m, hogy "nem osztozott az egyhz lncaiban... Laikus szveken t jtt le mig... Ez az egyetlen isten, amely az egyhzak elkerlhetetlen omlst tllheti s bizonyos, hogy tl is fogja lni". Ezzel a csattanval zrul szban forg cikke. Nyilvn magyarzatul szolgl hozz a Tan ugyanazon szmban (1936 1/2) kzreadott "A teolgus Ady"-rl szl tanulmnya. Nem hagyhatjuk ht figyelmen kvûl.
Ady istenes verseiben Nmeth Lszl a benne is megszlal, az õt is megszlt Istent tallja meg. Lssuk: hogyan viszonylik ez az emberbe zrt Isten, a vilgbl rnk nzõhz?... Thalesz ta - gymond a tudomny egyebet sem tett, csak a termszetet istentette, annak jelensgeit hitregkbe foglalta, haterõit megszemlyestette. - Az jkor derekn fordult a helyzet: a tudomny a termszeti jelensgek kzt okot-okozatot, trvnyszerû sszefggst keresett, mely meghatrozott irnyban tuszkolja-mozgatja a jelensgeket. Mikor mr felfedezte a vilgot tjr mozgs trvnyeit, az egsz vilg risi gpezetnek tûnt, vltozatlan plyn mozg, folyamatosan mûkdõ lelketlen anyagnak. Egsz mechanizmusa tudomnyosan magyarzhat, legfeljebb egyelõre mg feltratlan rszletei vannak. Nincs magyarzat azonban az elsõ okra, amely maga nem okozat, hanem az egsz folyamat elindt oka. - A kezdetet, mint eszkzeinkkel elrhetetlent, gy a tudomny hatrain kvl esõt, egyszerûen kizrtk a tudomnyos kutatsbl. Mintha ennek az elsõ kornak nem is lehetne hatalma, meghatroz szerepe, beavatkozsa a tovbbiakra, mgha fizikailag nem is ismerjk beavatkozsnak trvnyszerûsgeit. Hozz meg ez a gpezet l s fejlõdik, s lehet- egy lõ vilgfolyamatot hideg oklncolatt mechanizlni? Mgis megtettk, s az j vilgkpben nem maradt hely Isten szmra. gy lett a vilgbl rnk nzõ Istenbõl a modern ember szemlletben bennnk lakoz Isten. s az r is "modern ember"!
Nmeth Lszl szerint ezzel a fordulattal fgg ssze a reformci kt nagy szeren- cstlensge. Egyik: megelõzte, nem sokkal, az emberi gondolkozs temszettudo- mnyos fordulatt s gy a rgi dmoni-gondolkods koloncaitl sem szabadulhatott meg teljesen. Msik szerencstlensge: hozz kellett ktni magt prtfog erõkhz: egy egyhz lett, a sz egyre kompromittltabb rtelmben.
Az rt azonban sem egyhziatlansga, sem termszettudomnyos kpzettsge nem zrta el a valls krdsei irnt val rdeklõdstõl. Adyval egyetrtve nem azon az "egygy krdsen" tpreng: ltezik- Isten vagy nem. "Lehetetlen, hogy senki vagy ember az let!" Az "Isten van valahogyan", s ez a "valahogyan" a ltezsnek egsz klns, szinte kifejezhetetlen mdja. "Nem a Berzsenyi 'fnylõ nap'-ja az Isten. Ez az Isten nincsen messze, mint a nap, s nem fnylik. Bennnk van... minden gondolatnak aljn ...Nincs szabaduls alla; valami ismeretlen akar rajtunk t, ami ellen hrgnk, amitõl felizzunk s aminek engedelmeskednk". Olyan, mint valami megszllottsg. "Minden az Isten. Minden: ami hajt, s semmi: ha nzem. Bennem van s nem hmozhat ki belõlem". Megfoghatatlan. "Nem knyelmes hzi-isten, akit a felvilgosult gyr meg a maga hasznlatra...Ady istene egyetlen Isten. Kit lazn fog, kit egsszen megszll, de mindenkiben ugyanaz marad...Adynl az dvzls egyazon ajndk az lettel, akiket megszll, azokat knyszerti is".
Ady "hozzm kzelebb ll brmely vallsos gondolkoznl... De valls ez mg? - krdi. Nem erjesztette el itt az Erjesztõ nmagt? Van-e rtelme itt mg Istenrõl beszlni? Nem mondhatunk ppgy hivatst, letlzat, becsletessget? Ktsgkvl mondhatunk: a vallsos rzs manapsg elg gyakran takarzik idegen paplannal... Egyet azonban btran llthatunk: Ady 'zsarnok lakja', akrhogy hvjuk, lnyegben azonos azzal, akit a szzadok Istennek hvnak. Ady teolgija lerntott rla minden ma hazugnak tetszõt, de a megszllottsg ugyanaz, amely Eurpa trtnelmt csinlta. Az egyhznak el kell vetnie az ilyen nma vallst, de ennek a vallsnak pp az az ereje, hogy elvetheti az egyhzat". - gy hangzik az idzett msodik cikk csattanja.
Nmeth Lszl tiltakozik az ellen, ha valaki egyhztl dzkod szenvedlyes magatartsban vallsellenes indulatot keres. Õ akkor, a 30-as vekben, ppen a fasizmus larcv vlt gynevezett keresztny-keresztyn kurzussal fordult szembe, mint ahogy magnbeszlgetsekben ksõbb lesen szembefordult azzal az egyhzpolitikval, amely Moszkva kiszolglja volt. Meggyõzõdse, hogy egyhzkritikjban a reformci szelleme szlal meg, mgha annak idejn nem is mertk gy kimondani. Neki szellemi otthona a magyar irodalom protestns vonulata, egsz letmûve t van itatva protestns kldetstudattal. Nemzedkemben - rja - "n vagyok taln az egyetlen, akinek reformtussga az anyaknyvn tl, mûveibõl is kiderl". (U.ott)
Kldetstudatt nem valami ncl tudomnyoskods vagy mûvszi egynieskeds mozgatja. Kzd az orszgbl megmaradt kis-haza ntudatra ocsudsrt. Esszirodalmunk gyngyszemeit rejtõ folyirata, a Tan 17 ktete korunkrl ad tfog krkpet, hogy a magyarsgot j helyzetben, a kzs sors dunai npek krben, eurpai szinten tjkoztassa, hivatsra eszmltesse. lete fõmûvnek mindvgig a nemzetgymolt szolglatot tekintette. S mert prtokon kvlllknt brlta a hatalom mindenkori birtokosait, maga is a hatalomra vgyk s a hatalomfltõk ssztznek cltbljv vlt.
J negyedszzad mltn Nmeth Lszlnak jra kutatsi tmja a valls. Szpprzjban, pl. az Emberi sznjtkban kzben is gyakran foglalkoztatta. Most egy desanya krsre tanulmnyt dolgoz ki a vallsos nevelsrõl; a Kiadatlan tanulmnyok msodik ktetben jelent meg, 1968-ban. Vallsi meggyõzõds etikai vonatkozsait fontolgatja benne.
Abbl indul ki: az sz s a szv egyarnt termszeti adottsgunk. Az emberi szvnek ppgy joga van a maga vallsos rzsei, vgyai igazban bzni, mint ahogy az sznek joga van vizsgldni, fltevsekben, ksrletezsekben faggatni a vilgot: termszettudomnyt pteni. Szv s sz kzt a 17. szzad kzepig nem volt thidalhatatlannak tûnõ meghasonls. Nmeth Lszl egyik sznmûvben, a Galileiben brzolja "a szrnyt bontogat sz s a valls hatalmban maradt rzsek kzt mlylõ szakadkot". Tall diagnzisa szerint az jkor embert mr a tudathasads veszlye fenyegeti.
Hivatkozik itt a neves angol trtnsz, Toynbee trtneti kutatsainak huszegynhny civilizci tvizsglsbl leszûrt eredmnyre: "Toynb, a civilizcik elemzõje ltja, milyen risi szerepe volt a vallsnak a civilizcik letben; - hogy a legnagyobb trsadalmak azok voltak, melyekben nem egy-egy kivlsg, hanem maga az Egyigaz Isten volt a trsadalom feje, annak a tisztelete, utnzsa s let clja. S ltja a maga trsadalmt, amely minden nagy technikai eredmnye ellenre, a rossz kzrzetvel kzd, mert a kielgtetlen ember magba flled, vagy alsbbrendû lvallsokban keres krtõt magnak. - S levonja a trtneti kvetkeztetst, hogy a fiakat, minket, az emberisget vallsos nevelsben kell rszesteni, csakhogy kultremberek, kultrnp maradhassunk". (308.1)
Jl tantani termszetesen csak olyasmit lehet, amiben a nevelõ maga is hisz. Nmeth Lszl egyhziatlansgrl pedig mr sz esett. Nos, mgis lehetsges megoldsrl, meggyõzõdse jegyben gy tjkoztat: "Az egyhzak trtnelmi tehetetlensgknl fogva rengeteg babont, ms gondolkozs korok halott hiedelmeit grgetik magukkal: ebbõl kell a lnyegest, amire minden kor embernek szksge van, a vltozatlan magot kimenteni". (311.1.) Ez lesz, amit korunk embere, a ktkedõ is sajt gynek vallhat. Mint Toynbee, õ is keresztyn sznezet ltalnos vallsfogalommal dolgozik, ksz akr mozlim, hind s buddhista elemek befogadsra is, ha ezzel a vallsos rzst letre delejezheti, s civilizcinkat az elsivrosodstl mentheti. Tudatosan kerli a bibliai szhasznlatot, mg Isten nevt is. A bensõnkben megszlal isteni hangra pti etikjt. Mint mondja, az "erklcsi sztnnek" akar szrnyat adni.
Mi ennek az alapvonsa? A piets, vagyis htat a bennnk s krlttnk levõ let titokzatos valsga irnt. Ebben rokon a szintn orvosi kpestst szerzett Schweitzer Alberttel. Neknk nemcsak az adatott, ami van, amit ltunk, hanem az is, ami abbl lehet, s a Lehet gretesebb a van-nl. A gyermeki kivncsisgot felhasznlva bressznk hitatot a valsg irnt. Segtsk, hogy a fiatal a lt tiszteletvel hatoljon be a valsg titkaiba, azrt, hogy a valsg rszkre jutott darabjbl kihzhassa a lehetõsget, egy szebb, magasabb vilgot, lete boldogt sszhangjt, belsõ harmnijt. Ehhez nem kln hittanra kell, hanem hogy minden tantrgy, sõt a nem-tanrk is az let tiszteletre neveljenek, nemes indulatokat mozgstsanak. Akkor minden nap s fokozatosan minden letterlet, a csald, a munkahely, a trsadalom, lpcsõfok lesz szmunkra flfel. "Az ember csak a trsadalomban, sõt azon tl a kozmoszban, annak trvnyeivel, lehetõsgeivel sszhangban bonthatja ki magt" (331.1) Az dv s krhozat itt s most kezdõdik, s ha nincs hit, itt mr be is fejezõdik.
Õ ezt az letformt igyekszik lni, ezt keresi regnyeiben pl. getõ Eszterben, az Irgalomban, ezt sugallja szndarabjaiban, pl. A Cseresznyben, a Nagy csaldban. A "j gy" megszllottja. Az akkor divatoz irodalmi realizmust gy prblja tgtani: az igazi realizmus egyfajta meghajls, hitat a vilg jellege - a Rend s Titok - elõtt" (324.1.) Ez az hitat az nimdatra val hajlam ellenslya." (331.1.)
Az erklcsi nkifejtsnek - jl ltja - klsõ akadlya is van. Ha az jkori termszettudomny a vallsos gondolkozst zavarja meg, a machiavellizmus meg az erklcsi magatartst. Machiavelli az elsõ kifejtõje, s mintegy jelkpe annak a vakmerõ gondolatnak, hogy politika nll, sajt belsõ trvnyeit kvetõ mestersg. Az llamhatalom birtokosai Isten akaratbl, erklcsi megfontolstl fggetlenl, a mindenkori hatalmi rdek szerint dnthetnek, akr a legsttebb eszkzk latbavetsvel. Az Isten "kitesskelõ" eljrst az uralkodk tvittk aztn a politika terletrõl a magnletkre is. Az uralkodi pldk kvetõkre talltak a hatalom felsõbbfok birtokosaiktl, le a legalsbb fokig, az let minden terletn. Az vatosabb gy fogalmazza meg: "mindent tehet, ami nem tilos", a vakmerõbb "minden szabad, amire nem jnnek r", a legvakmerõbb pedig "mindent szabad, amit nem mernek a szemembe mondani". (360.1.)- Ha diktatra idejn nyltabban nem is beszlhetett Nmeth Lszl az igazsgot trtnelmi tvlatba lltva, az erklcsi forradalom cmn gy is elmondta.
Az erklcsi forradalom morlt csinlt a harcsolsbl. Az embert egyszerre furfangoss s elszntt teszi: a gazdasgi letet, a tudomnyt, a mûvszetet akrcsak az egyni erklcst elistentelenti, az letet gykerben tmadja meg. (312.1.). A machiavellizmus jellemzst Nmeth Lszl ezzel zrja: "az emberek silnya nappal dolgoz (s minl kevesebbet dolgoz), s jjel lvezõ (minl tbbet lvezõ) llatt lesz. Az rtelmesebbje azonban, aki rzi a maga igazi rdekeit, nzsvel is a tpllk fel tapogatzik, akrmi annak a neve: bartsg, szellemi szenvedly, vagy (s ez ppen nem ritka) a valls komolyan vtele". (363.1)
Nmeth Lszl az erklcsi forradalommal szemben, biolgiai alkatunkba beptett, egyfajta termszeti etikt prbl elõhvni, amely a hitveszts korban is helytll. A Biblitl elidegenedett embert, rgi s mai pldkon igyekszik az igazi nagysg felfordtani, remlve, hogy a pldk lgkrben a klnben elfajulsra hajl rvnyeslsi sztn, erklcsi sztnn nemesedik. (353.1) Elgondolsa annyiban vallsos, amennyiben a dolgokban megnyilvnul Rend s Titok hitatos tiszteletre nevel. (349.1.)
Maga is tudja, szokatlan ton: a valls filozfiv alaktsa tjn jr, hozzteszi: "Ha mgis nyomot rtam az emberek szvbe, azrt volt, mert a bennemlõ s nem-hitt Isten hajtott; ez parancsolta... hogy nehzfejû nemzetem helyett szellem s vilg dolgaiban tjkozdni prbljak, jobbjait rdekei irnyba knyszertsem...Mindez azrt van gy, mert a sejtjeimbe rt hithez eszem hitetlensget nem rhetett le, vagy amikor mr lert: igazolni s tpllni knyszerlt azt". Utbbi mondatval az r hazatall a filozfia tjrl a vallsba, kzelebbrõl meghatrozva: a filozfia idealizmusbl, a liberlis protestantizmusba.
gy vgzõdik a vallsos nevelsrõl szl tanulmny, olyan idõszakban, amikor egyhzi kreinkben kerltk, olykor "idõszerûtlennek" is tltk, hogy a vallsoktats gyvel rdemileg foglalkozzunk, a msok ltal ignybevett ifjsghoz nyljunk. Ezzel kt nemzedk hullott ki a vallserklcsi oktatsbl. Nmeth Lszl a maga mdjn s irodalmi szintjn foglalkozott vele, sõt a nem kegyelt tmval nyilvnossg el is mert lpni. Az r igyekezett akkor mltnyolhatjuk, ha krlmnyeire is visszatekintnk. Amikor a nmet megszllst tvszelte, budai hzukat a bomba sztverte, miniszteri engedllyel a hdmezõvsrhelyi reformtus gimnziumban vllalt ht flvre tanri munkt, hogy az j, szocialista iskola lehetõsgeit kiksrletezze. Hogy lehet a mûvelõdsbeli nagy klnbsgeket eltntetni, minlkl az osztlyklnbsgek eltntetse megoldhatatlan marad. Az j rendszerben a lelket prblta breszteni. Iskolagyi elgondolsai jelentõsgt csak az utbbi idõben kezdik felismerni s mltnyolni. Rgebbi tanulmnyai miatt a Rkosi rban fogyni kezd krltte a levegõ, publikcis lehetõsgei leszûklnek, vek sorn t orosz, spanyol, nmet, cseh, angol, norvg stb. irodalmi mûvek eredetibõl val fordtsbl tartja el npes csaldjt. Tzezer lapnyi przafordtssal gazdagtja irodalmunkat, kztk Tolsztoj Karenin Annja nagysikerû magyar megszlaltatsval. Csak valamikor a 60-as vekben kezdik jra kzlni rsait. Ekkor kszl egyebek kzt a vallsos nevelsrõl kszlt tanulmnya. Mint lttuk, az egyhziatlan vallsossgot kpviseli benne. Ez kortnet, klnsen Ady ta nlunk is gyakori. Nmeth Lszlnl sem ujdonsg, most csupn sszefggseit trja fel, mintegy teolgiai szintre emeli. Szmolni kell vele. Nyomot hagyott a magyar szellemisgben, leszivrgott gylekezeteibe is. Mg mielõtt a tanulmny megjelent s ismerhettem volna, a szoksos akadmiai plyattelek kzt ezt a ttelt tûztem ki: Nmeth Lszl tja a liberlis protestantizmustl az ateizmusig. Valamikppen rteslt rla Nmeth Lszl, a Reformtusok Lapjnak adott interjjban ki is trt r, nagyon lovagias formban. Hadd idzzem pr sort: "Elõszeretettel brzoltam...olyan embereket, akiket akr szenteknek is lehet tekinteni. De ezek a szentek nem vettk t a valls nyelvt, terminolgijt, egyhzi felfogs szerint 'hitetlenek' voltak... n a kor kvetelmnyeinek megfelelõen, a valls lnyegt, ldst nem hvõ, hanem a 'vallstalan' emberek szmra akartam tmenteni. Ennek a trekvsnek megvan az a htrnya... hogy rokonszvsû, sors embereket is elidegent. Amikor pldul azt hallottam, hogy egyik kivl teolgiai tanrunk 'Nmeth Lszl tja a liberlis protestantizmustl az ateizmusig' cmen adott ki szakdolgozat-tmt, egy kis tst reztem a szivem krl. Hasonlt, mint amikor marxista gondolkozk - a maguk szempontjbl pp ilyen jogosan - a szocializmusbl tuszkoltak ki". (Utols szttekints, 845 k.1)
Az r megbntsa tvol llt tõlem, ezt levlben menten kifejeztem:
"Tisztelt Bartom! Megksznve, hogy ignytelen egyhzi lapukat szves soraiddal szokatlanul sokatmondv tetted, szeretnk egy apr adalkkal hozzjrulni a trgyhoz: A 'Nmeth Lszl tja a liberlis protestantizmustl az ateizmusig' teol. akadmiai plyattel volt, fiatal embereket gondolkozsra ingerlõ fogalmazsban. A szekularizmus folyamatbl - ami korntsem negatv folyamat csupn - szeretett volna valamit egy nagy kortrs pldjn szemlltetni. A ttel el lltott dikok tudtk, hogy az ellenkezõjt is kihozhatjk belõle, mint amit a cm mond. Az elhresztelt ttel elõszr egy zemplni lelksztrsat mozgatott meg, aki hatrozottan szembefordult vele s okos levlben, nagy trgyismerettel bizonygatta az ellenkezõjt. Levele kapra jtt, s dikjaim nagy rdeklõdssel hallgattk. A mûvek olvassa el is kezdõdtt s folytatdott, de az eredmny ezttal nem llt ssze plyamunkv.
A ttel kitûzse valban hinyrzetet fejezett ki, mgpedig nem a 'dogmatikust' vagy a 'hitvallat' hinyrzett, hanem a megajndkozottt, aki rgi ppai tanrvei ta megajndkozottaid sorba tartozik, s igen sajnlja, ha bntsodra volt.
Az is a trgyhoz tartozik: a plyattel utn nhny vvel dolgozat kszlt a szeminriumomban, ilyen cmmel: 'szvetsgi tanulmnyaim s a Ngy prfta'. A szeminriumi tag a maga zsenge mdjn arrl tartott beszmolt: hogy eleventette meg knyvzû smereteit a drmai formban megeleventett rsmagyarzat. Ezzel az atyafi is megajndkozottaid sorba lpett.
Krlek, fogadd megrtssel, hogy ezek kzlsre indttatst reztem. Szves tisztelettel ksznt, Debrecen, 1968. februr 7. Trk Istvn". Vlaszt is bemutatom, hiszen az eddig elmondottak foglalata is lehet:
"Kedves Bartom! Ksznm, hogy egy Ppra emlkeztetõ levllel (apm is ppai dik volt) igyekeztl megsimogatni a helyet, ahol plyzat cmeddel ezt a kis lkst adtad.
Abban, ha ateistnak neveztl, a magad szempontjbl, igazad volt; igazsgtalannak tn nem is azt rzem ebben a cmben, hogy kitagad egy kzssgbõl, amelybe trtneti s emberi jogon n odatartoznak reztem magam - hanem amit kimondatlan reztet - hogy ez a N.L., aki ha liberlis mdon, de mgis csak protestns volt, az esemnyek hatsa alatt elprtol tõlnk, ateistv lett. Holott az n llspontom a valls krdsben az Emberi Sznjtk ta sohasem vltozott. Ma is azt tartom amit rgen, hogy mindig, amikor a vallst, tmogat kozmognik sszeomlanak, a vallst helyettestõ filozfira van szksg - nem olyanra mint az jkori, eurpai filozfik -, hanem vallsszerûbbre, mint amilyen a platonuzmus, buddhizmus, a knai filozfia prblt lenni. Ha gy tetszik, vallsos ateista vagyok teht, amennyiben az Istent csak antropomorf alakjban tartjuk hitelesnek. Az n pldm s tn az Ady s msok is, egy ilyenfle „plyattelt” indokolhatna: „ A vallsos rzs a hitveszts korban” vagy valami ilyet.
Mgegyszer ksznm a barti gesztust, a meleg szavakat s igaz szeretettel ksznt: Nmeth Lszl. Budapest, 1968 febr. 21."
A levlvlts olyan krdsre mutat, ami addig is ott lappangott Nmeth Lszl rsaiban, tbb-kevsb krvonalazott formban. Õ is, mint sok modern gondolkod, kztk jeles teolgusok is, mikor a keresztynsget "rkltt koloncaitl" akarjk megszabadtani, elsõsorban az istenfogalmat tisztogatjk emberi vonatkozsaitl. Kptelensgnek tartjk, hogy Istennek pl. sajt, kezet, lbat vagy indulatokat tulajdontsunk. Szerintk ezek oda nem illõ emberi, testi, anyagi vilgbl klcsnztt megjellsek csupn. Mgha szemlynek mondjuk, az is valamilyen alakba-zrst, teht korltozst jelent szmra. Isten ugyanis llek, ppen lthatatlan mivoltban lehet mindentt-jelenval, mindenhat. Nos, ez a jszndk fogalomtisztogat, modernizl igyekezet idet, eszmt csinl az lõ Istenbõl.
Nmeth Lszl az gy kpzelt Istent azonostja a sajt magban megszlal, belsõ hanggal. Ellenzi emberszerû vonsokba zrst, szemlyisget sem tulajdont neki, Nevt is tbbnyire kis i-vel rja, kerli Re nzve a szemlyes nvms hasznlatt, a "ki" helyett "azt" hasznl. A bennnk lakozs gondolata viszont annl hangslysoabb; Isten annyira bennnk van, hogy fonk dolog volna "imdkozni" hozz, azzal mintegy tvolsgot tolni kz s magunk kz. (Tanu, 1936 I,11.1.) Nmeth Lszl inkbb a szemlyes kapcsolatrl, az imdsgrl mond le, istenfogalmnak megfelelõen, hogysem prblta volna a Biblia sajtos beszdmdjn megrteni. Pedig vallsos termszetnek tudja magt. Hogy lehet ezt a grcst feloldani?
Az egsz Biblinak egyetlen mondanivalja van: Isten kijelenti magt. Szl hozznk, szmunkra felfoghat mdon, a mi gondolkodsunkhoz alkalmazkodva. gy szlal meg, mint aki szemvel lt, szjval szl, karjval vd, flvel hall, a bûn lttn haragra gerjed, a bnbnan knyrl stb. Ezek jval tbbet jelentenek emberi analgiknl, puszta kpeknl: valsgos kapcsolatot tesznek lehetõv, szemlyes viszonyt, szvetsget a Teremtõ s a tõle elidegenedett, ellene lzad teremtmnyek kzt. - A bibliai szhasznlatnak, az emberszerû istenfogalomnak azonban hatra van, bibliai hatra: Isten mgis kibrzolhatatlan. Parancs tiltja kultikus kibrzolst, a festett s faragott kpet. Õ kijelentsben rejtve marad. Akkor is, midõn emberi testet ltve jn kznk: puszta ltsa mg nem jelent felismerst. Jzus arcrl, termetrõl, jrsrl stb., a Biblia nem jegyez fel semmit. A valsgos emberi klsõ kzel hozza ugyan hozznk a kijelentst, de nem vonhatja el a figyelmet magrl a kijelentsrõl, a vltsg isteni titkrl.
Ilyen lehetõsgek s hatrok kzt kell fogadnunk a biblia sz hasznlat emberszerû analgiit, hasonlthatatlan-hasonlsgokon alapul egyezõsgeit. Ha nincs bennnk elg hlbl fakad alzat, nincs szmunkra kijelents. Isten ugyanis a kijelentsben is titok marad. Helynval itt a protestns atyk ltal is hasznlt, rgi teolgiai szably: Ne a mi fogalmainkoz mrjk Õt, hanem fogalmainkat lltsuk az Õ isteni lnye szolglatba! Mi szavakban s a szavakhoz kapcsold esemnyekben kapjuk ugyan a kijelentst, de az isteni kijelents szndkbl kell magyarznunk a szavak rtelmt. Nmeth Lszl ugyan nagy figyelemmel olvasgatta a Biblit, mint trtneti dokumentumot, nem keresett benne azonban mennyei szt, isteni zenetet. Alig rzõdik let s vilgszemlletn a bûns llapot s az abbl feloldoz megvlts kettõssge, az evanglium sajtos rmzenete. Vagy csak az optimizmus - pesszimizmus alkalmatlan fogalmaiba gymszlten mutatkozik? Inkbb sejthetõ, mint felismerhetõ formban?
Vekerdi Lszl idz Nmethrõl rt knyvben egy Gulys Plhoz intzett barti levelet a 30-as vekbõl. Pr sora ide kvnkozik: "Optimista vagyok. Igen, mi a j dolgok kirthatatlansgt, az letbe s az leten felli dolgokba vetett hitemet illeti: optimista. Ami egyni, klsõ sorsomat illeti: szz szzalkig pesszimista. Nem vagyok annyira gyva, hogy e sors szpsge ne lelkestsen, s nem vagyok annyira egygy, hogy csak lelkestsen". ("Nmeth Lszl", 1970, 86.1) gy tûnik, az Istenbe vetett bizalom mintha tcsszott volna itt az emberbe vetett bizalomba. Olyan ingatag optimizmus termett, amely hamar pesszimizmusba fordul. Remnytelenl elveszettnek ltja a protestantizmus egykori nemzetmentõ szerept, olykor az egsz magyarsg jvõjt is. De egy bztat jel, pl. a jl mûkdõ szilasi Mezõfld tsz j remnyre gyjtja a "ktsgbesetten keresglõt". (Kiadatlan tanulmnyok, 2. kt. 602.1.)
Nmeth Lszl kldetstudata emlkeztet a protestns atykra, ugyannakkor klnbzik is tõle, mint ahogy a Szkratsz belsõ hangja is klnbzik attl a belsõ hangtl, amit a szerzetes Luther hallott. Nincs jogunk ugyan elvitatni, hogy Szkratsz, meg Nmeth Lszl is valamikppen Istentõl kapott indttatsokat. Mgis emlkeztetnem kell az olvast valamire: a Biblia szintn beszl a bennnk megszlal Istenrõl, Krisztusrl, Szentllekrõl, klnsen a jnosi s pli iratokban, anlkl azonban, hogy mindenkorra hozznk ktn lakozst. Bennnk ltekor is fordtottja a helyzet annak, mit a modern elkpzels sejttet. Nevezetesen neknk kell a Szenthromsg Istenben lakoznunk, hogy Õ szlaljon meg mibennnk. Protestns atyink ezt tudva-tudtk.
A Biblia rmhrt hoz a tveteg embernek: gy tesz Jzusrl bizonysgot, mint aki sokakat megtrt az rhoz, kszt az rnak kedvre val npet (Lk. 1.16.k.). Azrt, hogy a Szentllek munkja ltal mi is "Krisztusba oltott gak", Isten gyermekei lehessnk. - Beszlhetnk- ettõl a kegyelemtõl fggetlenl a bennnk lakoz Istenrõl, mint valami biolgiai adottsgrl, mintha nem is volna bennnk Istentõl-elprtols, nem lapulna bennnk az eredendõ bûn mrge? - Ebben a krdsben csomosdik a Nmeth Lszl ltal is vallott modern vallsossg problematikja.
Viszontvlaszomban ilyesmikre utaltam, persze nem ilyen tanros modorban. Erre mr nem jtt vlasz. vekkel ksõbbi tallkozsunkon, az volt a benyomsom, ms tma foglalkoztatja Nmeth Lszlt. Klnsen a nemzeti sszetartozs megbomlst, a kohzia hinyt panaszolta, olyanformn, ahogy egyik akkori rsban is olvashat: nemzeti tudatunkat bnt visszals folyik a nacionalizmussal. "Ma, mikor...sokfelõl ostromolt kis npeket ktsgkvl csak bizonyos 'bszkesg' tarthat ssze: az a hit, hogy rdemes ahhoz a nemzethez tartozni, egyesek nemcsak ezt a bszkesget ldzik, de gtoljk annak kifejlõdst is, ami ezt a bszkesget tpllhatn...A nacionalizmus pedig csak ott kezdõdik, ahol egy nemzet, ms nemzetek rovsra akar kifejlõdni". (Utols krltekints, 792.k.1) Ma is idõszerû szavak.
Ebben az rtelemben nem blyegezhetõ nacionalismusnak, vagy a felelõssget kerlõ 'harmadik tnak' az sem, hogy õ az 1943-mas szrszi konferencin a "kt pogny kzt egy hazrt" viaskodk szellemben emelt szt. Sohasem bocstottk meg az uralomra kerlõk neki. Ezt Kossuth-dja ellenre, a szrszi konferencia 40. vforduljn kzreadott emlkezsek elgg bizonytjk. (Lsd pl. Lthatr, 1983. nov.) - Azt a helyzetet, amelyben Nmeth Lszl lt s dolgozott, rtrsa, Illys Gyula gy jellemezte: "Helyzete az az elõõrs volt, akit - ahogy mondjk - sajt tzrsge is lõ. Nem azrt lõttk, mert azt hittk, õ nincs azon a terleten, vagyis mert nem lttk. Azrt, mert ellensgnek vltk". (Vekerdi i.m. bortlapjn.)
Ezzel akr mr zrhattam volna az rtnk is kzdõ kortrsrl szl emlkezst, ha kezembe nem kerl a Diaknia 1983-mas 1. szma, benne a Nmeth Lszl beteggya mellett cmû cikk. Nemcsak kiegszti, hanem adja is a tmaszerû befejezst. Schmitt Hedvig klasszikus nyelvekben jratos ny. tanrnõ rta, akit a felesg, Ella asszony alkalmazott az rgrcsbõl gygyul frje polsra. J vlaszts volt. A hithû rk. tanrnõ vallsi krdsekrõl is tudott beszlgetni az rval, pl. egyik ksei drmjrl, a Colbertrõl, melyben a fõhõs az utols kenet felvtele utn mondja: "A mi szzadunk a fogalmak szzada. S a gondolkods Istenbõl is fogalmat csinl. De mit kezdjen egy haldokl egy Istennel, aki nem szemly?" - Tmnk teht az rt mindvgig foglalkoztatta, egyre pozitvabb rtelemben. A tanrnõ elksrte a lbadozt egyszer-msszor valamelyik budai reformtus templomba, amelyhez ifjkori emlkek fûztk, ahol szlei eskdtek, vagy ahov desapjval jrt. - 1975 janur elsejn a beteg llapot rosszabbodott s klinikra kerlt. A tanrnõ ott is rsztvehetett polsban. Egytt mondtk el a latin nyelvû reggeli s esti zsolozsmt, meg a Miatynkot. Pr nap mltn a beteg krte: Imdkozzuk el a Hiszekegyet. Attl fogva reggel-este azt is elimdkozta. Februr 25-n este bejtt a professzor: Laci btym, nem tudsz aludni? - Nem. - Gondolsz valamire? - Igen - Mind gondolkodol? - A Hiszekegyen.
Tbb ilyen jelads is volt a tvozni kszlõ Nmeth Lszlnak. Mg ereje teljben az embersggel meglt, segtõksz, szorgos fldi ltben kereste az dvt, a fldi lt fogytn - sajt szavai szerint "Isten jvoltban". - Ez termszetesen gy mehetett vgbe, hogy keresztyn sznezetû filozfija mlyn kezdettõl fogva teolgiai mag csrzott. Volt ami szrbaszkjn. - 1975 mrcius 3-n dlelõtt csendesen elhunyt. Egy nemzet temette, legalbb is gondolkod rsze. Az akkori hivatalosok megemlkezsnek hangneme visszafogott volt.
Ez az elõads eredetileg a Ppai regdikok budapesti sszejveteln hangzott el, az alkalomhoz szabott formban; Nmeth Lszl tbbszr is vendge volt a Kollgiumnak.
- Az elõadshoz hozzszlk egyike, irnyad irodalmr, leszgezte: A hallottak ellenre az r ateista volt. Meggyõzõdsvel, nem reztem vitra indttatst. Nmeth Lszl gondolatvilga ugyanis egy nagy hzra emlkeztet, amelynek sok bejrata van. Olyan ajt is tallhat, amelyiken ez a felrat ll: ateizmus. Csakhogy ne lljunk meg a kszbn, hanem menjnk be a hzba, beszljnk a hzigazdval. Ilyen beszlgetsre az letmû egsze ma is lehetõsget ad, s akkor vltozni fog a vlemny.
Ezt tudva tartottam megemlkezst a protestns Nmeth Lszlrl.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre