„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
5. Az egyhz cl vagy eszkz? Dr Vlyi Nagy Ervin knyve
5. Az egyhz cl vagy eszkz? Dr Vlyi Nagy Ervin knyve
TRK ISTVN: Az egyhz cl vagy eszkz?Dr Vlyi Nagy Ervin knyvrl.Confessio 1994/3
Az 1993. v egyik jelentõs teolgiai esemnye nlunk Vlyi Nagy Ervin knyvnek megjelense, mely utn alig pr httel szerzõje elhunyt, de a "Minden idõk peremn" hromszztven oldaln kztnk maradt. Vajon olvassuk-, vajon megrtjk- rkbe hagyott tantssait?
Ltfontossg teolgiai fogalom-elemzseket ad knyvben, nagy felkszltsggel. Olykor megnehezti az olvasst az idzetek halmozsa; klnsen az etikai krdsekben ttovznak is ltszik, amikor a Biblia egyrtelmû mondanivaljt kutatja a sokrtelmû emberi szavak vilgban.
Kvetkeztetseiben itt-ott taln egyoldal, de dntseit ilyenkor is elgondolkoztat mdon indokolja.
Mi most csak egy krdst emelnk ki gazdag anyagbl, azt is csupn szemlltetsl, a teljessg ignye nlkl, amennyire egy hozzszls szûks keretei megengedik.
Sok hnyattats s mellõztets utn Vlyi Nagy Ervint 1965-ben kiengedik betegszabadsgra Svjcba, ahol Bzelben az egyhz dialektikus lnyegrõl rt munkjra teolgiai doktori cmet kap. A disszertci a Reinhard-Kiadnl eredeti nmet formjban knyv alakban is megjelenik, majd hamarosan angulul is kiadjk Philadelphiban. Itthon alig tudnak tbbet szerzõjrõl, minthogy 56 utn, mint csurgi lelkszt kt hnapra vizsglati fogsgba zrjk, aztn Balatonlellre internljk, ahol lelkszi szolglatot vgezhet.
Itt most nem a disszertcival, hanem csak azzal a krdssel foglalkozunk, amit utols knyve az egyhz problmjrl mond, ahogy azt az idzett mû 263-272. lapjn olvashatjuk:
Az egyhzban - mind mondja - az egyhzrl szl tan "nemhogy elhanyagolt (lenne), hanem inkbb megengedhetetlenl kzpontiv vlt. Az egyhz nmagval foglalkozik, magt pti, belsõ krdseivel van elfoglalva. Az ilyen egyhzkzpontsg azonban Rmba vezet." Majd gy folytatja: "Szinte flsleges mondani, mert evidens, hogy egyhz nem ott van, ahol egyhzi pletek, fnyes vagy fekete ltzetû emberek, jl mûkdõ egyhzi intzmnyek vannak, hanem ahol Krisztus van. pletek, emberek s intzmnyek mindig ezelõtt a krds elõtt llnak: nyitottak- Krisztus fel? Fnytengedõk-, vagy olyan zrtak, mint egy fldalatti bunker. nmagukban valk, mint Dosztojevszkij nagy Inkviztornak egyhza."
Mindezt eddig is tudtuk, csak nem gyeltnk r elgg. Azrt itt most ttelszerûen, kilezett fogalmazsban kapjuk: "Az egyhz lte = az egyhz kldetse. - Meg kell szabadulnunk attl a tveszmtõl, hogy az egyhz van, mert papjai, pspkei, intzmnyei vannak, s aztn egyik tevkenysgeknt vllalja a klmisszit s a misszi minden formjt. Az egyhz nincs, nem ltezik nmagban, csak Krisztusban, en Christo, in actu. Ha ez nem gy van, akkor nemcsak Jzsef Attilval trtnik meg, hanem mssal is, hogy nem tall az egyhzban Istent, csak papot, csak hivatalt, hivatalos rt, hivatalos hangot s kznyt." Ez pontosan sszevg azzal, amit a Heidelbergi Kt 54. krdsben megvallunk. Figyeljk csak meg, rszeire bontva, mit mond a Hitvallsunk?
Hogy hatrozza meg, micsoda lnyegben vve az egyhz? Ltrejttt ki munklja? Isten Fia. Mikor? A vilg kezdetitõl fogva, annak vgig. Hogyan? Szent Lelke s Igje ltal elõhv (begyûjt) magnak. Honnan? Az egsz emberi nemzetsgbõl. Mit? Egy kivlasztott gylekezetet. Mit csinl vele? Az igazi hit egysgben sszegyûjti, oltalmazza s megtartja. A felelet bizonysgttellel zrul: Hiszem, hogy annak n is lõ tagja vagyok s rkre az is maradok.
Mi ebben az egyhz-meghatrozsban a klns? - Az, ami kimaradt belõle. Nincs benne sz templomrl, harangszrl, nem beszl palstos frfirl, lelkszrõl, esperesrõl, pspkrõl, egyhzalkotmnyrl, trvnyknyvrõl, vagyis mindarrl, amire mi elsõsorban gondolni szoktunk, ha az egyhzrl van sz. Ez azt jelenti, mindezek nlkl is lehetsges az egyhz, mint ahogy szrvnyokban vagy egyhzldzs idejn elõ is fordul. Igen, csak Ige s gylekezet nlkl nincs egyhz. Pldt is hadd mondjak erre.
Btsi Jnos pspk, a Magyar Reformtusok Vilgszvetsgnek elnke jabban felkereste a szrvny-magyarsg kevsb ismert hnyadt, s "Hatvankt nap a fld krl" cmû knyvben beszmol tapasztalatairl. Dl-Amerikban, Dl-Afrikban, Ausztrliban sokezren vannak hontalann vlt honfitrsaink, de lelkszeket alig tallt kzttk. A meneklt lelkszek tbbsgkben Nyugat-Eurpban, az USA-ban vagy itthon telepedtek le s kaptak szolglatot, pedig mint mondtam, az emltett fldrszeken is ezerszmra tallhatk magyarok. Apr reformtus gylekezetek is alakulnak, amelyek, ha sok esetben nem is kapnak lelkipsztort, egy-egy bibliaolvas, presbiterszerû egynisg akad, aki polgri foglalkozsa mellett, djtalanul idõnknt lelkszi szolglatokat vgez. Sokhelyt ezen a tjkon a magyarsg nmagban sem egysges, igazn a sztszrt kve kpt mutatja, s az egyhznak a hivatsa, hogy sszetartja, polja s tmentõje legyen.
Ktnk 54. krdsre Vlyi Nagy Ervin is utal, ha nem is elemzi azt. A Kt bibliai felismerse ott van fejtegetsei mgtt. Szerinte is az egyhz a gylekezetekben l, ha a gylekezet valban, mint Krisztus mutatkozik meg ebben a vilgban. Ez pedig nem valami magtl rtetõdõ dolog. A gylekezet ugyanis csak annyiban Krisztus teste, amennyiben a Fejnek, a Krisztusnak engedelmeskedik. Ezt az engedelmessget nem lehet semmifle klsõsggel ptolni, ha mgoly tetszetõsnek vagy hasznosnak tûnik az. Ebbõl a meggyõzõdsbõl ered Vlyi Nagy Ervin egsz, szigor egyhzkritikja.
Voltakppen itt is fordtani kell gondolkozsunkon: nem a gylekezet fogadja be Krisztust, hanem Krisztus fogadja magba a gylekezetet, mint elhvott egyhzt, mint sajt testt. Õ nem gr vinek evilgi jltet, hanem ismtelten inti, biztatja, btortja õket: "Az, aki n utnam akar jnni tagadja meg nmagt, vegye fel a keresztjt, s gy kvessen engem." (Mt 16,24) - Lehet, hogy a Gondvisels idõnknt fnyt, vilgi elõnyket, kivltsgokat enged az egyhznak. Ezek szoktak megejteni bennnket. Vigyzzunk teht: a szably a Krisztusi-sorsban val osztozs, amivel az egyhz kzponti helyzetbõl gyakran a trsadalom, a vilg peremre szorul. Mellõztt, szegnyes voltban is igyekszik kldetsvel tõle telhetõen szolglni a vilgban. Tved, ha vltozott helyzett fõleg a szekularizmussal prblja magyarzni s az ateizmusra panaszkodik. Effle, ms nven, vagy leplezett, vallsi formban, mr a bibliai korokban is megvolt. Ezzel most rszletesebben nem is foglalkozunk, az igazi problma nem itt van.
Vlyi Nagy Ervin klfldi hre az egyhzi vezetõsget arra ksztette, hogy õt kutat professzori cmmel tntesse ki s a Felekezettudomnyi Kutatintzetnl alkalmazza, 1980-ban pedig a budapesti teolgiai tanszkre. Ezen a helyen jnhny megrtõ tantvnyra tallt, de mert gy rezte, a hivatalos egyhzpolitikval nem tud teljes sszhangra jutni, amint a 60 ves kort elrte, minden indokls nlkl nyugdjazst krte, amit sz nlkl meg is kapott. Azutn a fõvros nmetnyelvû gylekezetben szolglt.
Volt egy klnsnek tûnõ, de teolgijval sszefggõ elhatrozsa: lelksztrsait arra krte, ha temetsn megjelennek, palstot ne viseljenek. - Tudjuk, a palst a reformciban nem a pomps miseltzet szernyebb msa akar lenni, mgha egybknt a prftai palstra emlkeztetett is. Az az egyszerû kpeny volt, amit akkor az akadmiai elõadk viseltek. gy illett a tuds ignyû rsmagyarzathoz. Keresztelõ Jnosnak, tudjuk, nem volt palstja, mgis prftaknt tiszteltk. Errõl jut eszembe egy kzeli kp: Antal Gza pspk temetsn hossz sorban vonultak a Fõtiszteletû, Nagytiszteletû s Tiszteletes lelksztrsak, csupa Orle-mintj nnepi palstban, a sûrû redõkbe vasalt selyem vagy szvet szinte suhogott, htul moarval bortott nagy kemny gallr, elõl gazdag zsinrozs. A menet ln lpkedett Ravasz Lszl, a rgebbi erdlyi szoks szerinti fekete kpenyszerû egyszerû palstban. Nem volt azon nagy gallr, bõ zsinrozs, mgcsak plisszrozva sem volt, de Ravasz Lszl, az emlkezetes szertarts vgezõje viselte. Csupa kedves egynisg, mgis feltûnõ klnbsgek. Ervin az efflkben jelt ltott s nehezen tudta elviselni.
Arrl is szmot kell mg adnunk, hogy Vlyi Nagy Ervin, knyve elsõ tanulmnyaknt a 43-57. lapon magyar fordtsban kzli azt a kritikai elemzst, amit a "szolglat teolgijrl" mg csurgi lelksz korban, 1955-ben rt s juttatott el Visser't Hoofthoz, az Egyhzak Vilgtancsa fõtitkrhoz.
Az akkortjt nlunk kibontakoz hivatalos teolgia alapttelt abban gy krvonalazza:
"Megkrdõjelezhetetlenl biztos, hogy Isten gy dnttt, ahogyan mi, vagyis az egyhzkormnyzat. Isten dvssges dntse minden ktsget kizran azonos a trtnelem pillanatnyi llsval, pontosabban a szocializmus ptsnek mostani szakaszval. Isten tja s npnk, illetve llami vezetsnk tja azonos. ppen ezrt nem azt mondja az egyhzkormnyzat, hogy mi, e mostani keresztyn nemzedk, gy s gy dntttnk, hanem Isten dntsrõl beszlnek, vagyis egy flttbb ember-trtneti dntst gy tallnak, mint Isten felttlen rvnyû dntst". Amikor Istenrõl beszl "az a clja, hogy igazolja a trtnelmet, illetve a trtnelmi hatalmakat. s mivel ez a cl, mivel Isten nevvel ûznek rdgi jtkot, mr maga a kezdet is hamis, az igazhitûsg minden ltszata ellenre." Idzett tanulmnya adja ennek rszletes kifejtst. Ez a teolgiai meggyõzõdse ll az egyhzrl szl tantsa s egsz egyhzi plyja htterben.
*
Ezek utn adjunk sszefoglal vlaszt a feltett krdsre: az egyhz cl vagy eszkz? Szerintnk is rendeltetse rtelmben eszkz, mgpedig Isten eszkze. Eszkz Isten vilgforml, szabadt munkja kezben.
Azonban hogy eszkz lehessen, ahhoz lteznie is kell, teht bizonyos rtelemben cl is, de semmi esetre sem ncl. Nem nmagrt ltezik, hanem csakis azrt s annyiban, hogy hivatsnak alkalmas eszkze lehessen. Bibliai kifejezssel lve: a keskeny t vndora.
Ebben rejlik az egyhz sajtos lte, ezrt lte klsõsgeiben is szigoran rendeltetshez kell alkalmazkodnia. Ms szval mondva: az egyhz nemcsak szavaiban, hanem egsz ltben bizonysgttel legyen.
Csak ilyen bizonysgttele lehet hiteles a vilg elõtt. Bizonysgtevõ lete kihat a mindennapi let terletre, a gazdasg, a jog, a kultra s a politika vilgra. Az egyhzat a keskeny t szem elõtt tartsa menti meg attl, hogy msok dolgba nhatalmlag belekontrkodjk, s segti abban, hogy szava jttemny lehessen.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre