//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- Cikkek, rsok, tanulmnyok
- Cikkek, rsok, tanulmnyok :

4. ifj. FEKETE KROLY: A status confessionis szortsban. A hitvallsok tanrnak hitvall tanrsga

4. ifj. FEKETE KROLY: A status confessionis szortsban. A hitvallsok tanrnak hitvall tanrsga


 

4. ifj. FEKETE KROLY: A status confessionis szortsban. A hitvallsok tanrnak hitvall tanrsga

ifj. FEKETE KROLY: A status confessionis szortsban.


A hitvallsok tanrnak hitvall tanrsga "Qui bene distinguit, bene docet"

Confessio 1995/2

Trk Istvn teolgiai munkssgban a hitvallsok szerepe tbb, mint a tantrgy tantsa - br dikjainak mr az elsõ szemeszterben meg kellett tanulni a Heidelbergi Kt szvegt s teolgiai magyarzatt, valamint pontosan kellett ismernik a II. Helvt Hitvalls gondolatmenett, magyarzatt s szmon krte tõlk a latin szljegyzeteket is.

De tbb nla a hitvallsok szerepe annl is, hogy csak hivatkozsi alapul szolgl, rvek trhzt knl munkaeszkz legyen - jllehet a Trk Dogmatika zessgnek, biztonsgnak, krltekintsnek megszegnyedse lenne, ha kihagynnk belõle az egyhzi s a reformtori hitvallsok idzeteit.

Mi a tbblet? Az, hogy Trk Istvn munkssgban letforma lett a protestns hitvallsra jellemzõ kettõs rtelmû protestls: kills (protestari) minden Ige szerinti j gy s igaz gondolat mellett, de õrll visszautastsa is minden Ige-ellenes elvnek s gyakorlatnak, hiszen nem teheti, hogy ne mondja el azt, amit ltott s hallott (ApCsel 4,20). A hitvalls mint tantrgy gy lett tadhatv a katedrn, s mint munkaeszkz azzal lett "kzbe vehetõ szerszmm" az rasztalnl, hogy kzben mindennapjai is a tansg hitvall letformjban zajlottak. A Jn 1,29-36 kapcsn mondta 1986-ban: "A mi letternk, a krnyezõ trsadalom is olyan, mint egy risi trgyalterem, ahov vallomsttelre vagyunk beidzve. Hitelt rdemlõ- megjelensnk, szavunk, nyom- a latban vallomsunk? Sorskrds szmunkra."1

Ha ennek a status confessionis szortsban kialakult hitvall exisztencinak az sszetevõit keressk Trk Istvn mûveiben, akkor azokat a protestns jelleg hangslyozsban, a reformtori hitvallsok s a Barmeni Hitvalls (1934) radikalitsnak hatsaiban, valamint a kritikai elktelezettsg vllalsban fedezhetjk fel.

A protestns jelleg:

A protestns egymsrautaltsgot rzõ s rtõ ppai reformtus teolgiai tanr, aki oly sokszor belenzett "az annyiszor kipellengrezett Luther lelki arcba"2, Dogmatikjban kln fejezetben hangslyozza a teolgia protestns jellegt. Az evanglikus s reformtus hitvallsok egybehangz megllaptsaira, azonos irny felismerseire, a reformtorok tanulsgos elhatroldsaira mutat r, mikzben felemlti a szttagoltsg figyelmeztet tnyeit. A protestns z megtartsra ppen ez a szttagoltsg figyelmeztet Trk Istvn szerint hromszorosan is:

a) az emberi gyarlsg megakadlyozta protestns egysg hinya lehetetlenn teszi a protestantizmus vilghatalmi trekvst, hogy "ne a rmai vilgegyhz mintjra szervezkedjnk s rendezzk be egyhzi letnket, s egyik protestns egyhz se politikai-hatalmi eszkzkkel ptse magt, hanem lelki eszkzkkel szolglja az Igt";

b) a Biblia megrtsben mutatkoz klnbsgek megakadlyozzk az elbizakodottsg kialakulst, hogy mint protestnsok "ne tekintsk a Biblia megrtst reformtoraink ltal elintzettnek, hanem valamennyien sszefogva kzdjnk a Biblia teljesebb rtelmezsrt"; 

c) a reformci ellenre is megmarad pps egyhz lte, a protestns szttagolds s a szektk kivlsa lland figyelmeztets: "ha egyszer kiszabadultunk a hagyomnyok nyûgbõl, vigyzzunk, hogy ugyanolyan megktzõ hagyomnyt ne csinljunk a reformcibl, vagyis õrizzk meg protestcink evangyliomi jellegt".3 

E hrmas rksg megfontolsn tl a protestns jelleg msik jellemzõje Trk Istvnnl a felekezeti konzervativizmus visszaszortsnak igyekezete, a konfesszionalizmustl val elhatrolds. Egyarnt v a hamis ntudatkelts veszlyeitõl s a hagyomnyba mereveds ltszataitl (ld. a kt vilghbor kztti idõszakot, amikor szaporodban volt a reformtorok szobrainak emelse, ill. elterjedt a Luther-rzsnak s a Klvin gõszves jelvnynek kitûzse). Ezek nem kerlhetnek oda a protestns hitvalls helyre, mivel "a felekezeti konzervativizmus a mltbl, a hitvalls pedig az Igbõl tpllkozik".4 

A reformtori hitvallsok radikalizmusa

Trk Istvn a hitvallsok ltalnos jellemzsre leginkbb ngy kpet alkalmaz: a hitvalls irnytû, trkp, fk s sztke. "A hitvalls... ki nem mertheti, se nem ptolhatja a Biblit, csupn rvezet a Biblia tulajdonkppeni mondanivaljra. [...] Ksztet a kijelents elfogadsra, az atyk hithez val felzrkzsra, de fkez bennnket, ha kpzeletnk vagy hajlamunk tves irnyba ragadtatna."5 Ezek a megfontolsok sejtetik, hogy a radikalizmusnak itt nem az erõszakos, hanem a mlyrehat s alapos rtelme a dominns. 

A reformtori hitvallsok radikalizmusnak bizonytsra legtbbszr "a megszlal Biblia szabadsgt" hozta fel pldaknt, amelyrõl "a mi protestns eleink nagyon jl tudtk, hogy az Ige nlkl minden emberi szabadsg, teht mg politikai s nemzeti szabadsgunk is, csak ideig-rig tart nmts. Nekik mg flkbe csengett az Ige: 'Ha a Fi megszabadt titeket, valsggal szabadok lesztek'(Jn 8,36). Ezrt volt klns gondjuk a Biblia minden emberi nknyeskedstõl mentes, igazi magyarzatra."6 Ezzel a szabadsggal szl az emberre "hurkot vetõ", Biblitl elvon egyhzi hagyomnyokrl az gostai Hitvalls 2.rsznek V. pontja s a II. Helvt Hitvalls II.fejezete. 

A Heidelbergi Kt radikalizmusnak alkalmazsra j plda az a "Tjkoztat feleletek a Holland Reformtus Zsinati kldttsg krdseire" cmû feljegyzs, amely a zsinati kldttsg s a debreceni teolgiai tanri kar 1956. szeptember 12-i megbeszlsrõl maradt fenn. A reformtus hitvallsok rvnyre vonatkoz krds megvlaszolsakor tbbek kztt gy vlaszolt akkor a holland vendgeknek Trk Istvn: "nk bizonyra azt krdik, hogy hitvallsaink azokon a pontokon, ahol nem avultak el, csakugyan rvnyeslnek-e. Meg kell vallanom, nem minden esetben. Csak egyetlen esetet emltek, tfog plda gyannt. - Az elmlt vekben gyakran hallhattuk ezt a ttelt: Az egyhz ma tlet alatt ll. Isten a maga vilgtervt ma nem a megtlt egyhz, hanem a vilg fiai ltal viszi vghez. Neknk ezt alzatos s engedelmes szvvel kell fogadnunk. Ebben a tudatban akarunk bkessgben egyttlni a marxistkkal, mint felebartainkkal. - A surldsmentes egyttls rdekben aztn sok sz esik az egyhzban is az emberi jsgrl, sõt, tudni vlnek nmagban j emberi cselekedetekrõl is. Ezltal pedig a Heidelbergi Kt radikalizmust feladjuk. A Kt azt tantja: 'Termszet szerint hajland vagyok Isten s felebartom gyûllsre.' (5.k.) - De ha mi ebben a vonatkozsban engedmnyeket tesznk, nem fogjuk felismerni, hogy keresztyn szempontbl a faji harc s az osztlyharc nagyon hasonl jelensgek s nmk maradunk ott, ahol szlanunk kellene. Ezt a ksrtst theologiai nyelven gy fejezhetjk ki: a iustitia civilis olyan erõs hangslyt kapott nlunk, hogy a iustitia christiana alig jutott szhoz mellette vagy olykor egyenesen a iustitia civilis szolglatba lltdott."7 [sic! 1956.szeptember 12.!] 

Ezzel a fajta mlyrehat s alapos radikalizmussal azonban nemcsak a kifel irnyul tlkapsokra mutat r Trk Istvn, hanem a dialektika trvnye szerint befel is ennek rtelmben mr. Ezt illusztrlja a Heidelbergi Kt 80. krds-feleletnek "indulatos betoldsval" kapcsolatos kt rsa.8 A Tridenti Zsinat kedvezõtlen dntseinek hatsra kerlt be a Kt 3. kiadsba a misvel kapcsolatos betolds ("krhozatos blvnyimds"). A II. Vatikni Zsinat reform-nyitst ismerõ, a rmai katolikus teolgusok munkssgban (pl. Lortz-fle iskola, Gnczy Klvin-tanulmnyai, Karl Rahner, Yves Congar, Urs von Balthasar, Hans Kng) az Ige-teolgia hatst szemmel tart Trk Istvn-fle "radikalits" nem maradhatott veszteg, s javaslatot tett a Heidelbergi Kt 80. felelete betoldsnak elhagysra: "a konszektlt ostya misn kvli kultusza szerintnk tovbbra is tllp a bibliai hatron. A 80. krds indulatos toldalkt azonban mindenkppen tlzsnak tartjuk, s semmi esetre sem vllalhatjuk, csak az a krds, mint utlagos betoldst egyszerûen elhagyjuk-e, mint erdlyi testvreink azt mr korbban megtettk, vagy pedig zsinati hatrozatban mondjuk ki az eltrlst. De mindenkppen lpnnk kell, hogy igaztalan bntalmakat s bntalmazsokat elkerljnk."9 

A Barmeni Hitvalls radikalizmusa A rgi reformtori hitvallsok mellett a Barmeni Hitvalls radikalizmusnak lõ, jelen idejû pldja is nagy hatssal volt Trk Istvn szemlyisgre a kt vilghbor kztt. A nmet hitvall egyhzat kzel rezte maghoz, s ennek tbbek kztt 1938-ban is hangot adott a Protestns Szemle hasbjain10, de a nmet hatsgok szmra nemkvnatos szemlly lett Barth Kroly gyben sem maradt nma: " Barth Kroly gye voltakppen nem az, hogy a bonni egyetemi katedrrl elmozdtottk, hanem az a 'msik' gy, amelynek rvnyeslsrt biztos egzisztencijt, az egyetemi tanrsgot is ksz volt felldozni."11 Trk Istvn, a Barth-tantvny, ebben a hitvall magatartsban ltta megpecstelve mindazt, amit professzortl tanult. 

A Barth fogalmazta barmeni tteleket s a reformtori hitvallsokat egy irnyba mutatknak rtkeli Trk Istvn, sõt, az egyhz konstantinuszi korszaknak lezrulsa utn, letbevgan szksges korrekciknt rtkelte azokat. Ezt a szemlletet rvnyestette a II. Helvt Hitvalls szletsnek 400. vforduljra rt, a XXX. fejezetet elemzõ "ber die Obrigkeit einst und jetzt" cmû tanulmnyban is, amely a Bullinger tantsnak korhoz ktttsgbõl kt idzettel segt a kivezetõ utat megtallni: az egyik Barth 1948-ban "A keresztyn gylekezet az llamrendek vltozsban" cmen elmondott elõadsnak egy rszlete, a msik a "rgi hitvalls echoja"-knt hallhat, de j formban, tisztn s rvendezve zendlõ Barmeni Hitvalls 5. ttele.12 

A Barmeni Hitvallssal trtnõ szembestsi ksrlettel jra s jra prblkozott, hogy Barmen zenete minl elõbb a gylekezeti szintig juthasson. Ezzel a cllal rt 1954. mjus 13-n egy cikket, amely akkor nem lthatott napvilgot. A veszedelmes szvegfordtsrl nagyon is tudtk az illetkesek azt, amit a szerzõ gy fogalmazott: "Ha megint valami emberi dolog kerlne az Ige helyre, brmily kegyes s tiszteletremlt legyen az az emberi dolog, Barmen aktualitsa hamarosan kitûnhet." A fordts melletti trtnelmi bevezets s az idõszerûsg krdsvel foglalkoz vilgos szrevtelek azonban nyilvnvalv is tettk, hogy Barmen 1954-ben nagyon is aktulis: "Barmen aktualitsa vilgviszonylatban is az egyhztrtneti helyzet hasonlsgban val klnbsg s a klnbsgben mutatkoz ksrts hasonlsgnak felismerst jelenti. Nemcsak a kettosztott Nmetorszg, hanem a veszedelmesen elklnlõ Kelet s Nyugat evangliumi npnek erõs ktelke lenne az jra megrtett Barmeni Hitvalls, ha evangliumi felelõssget hordoz rtermett theologusok megkeresnk a klnbzõ trtnelmi helyzetben a barmeni ttelek keleti s nyugati interpretcijt. Van Barmennek sajtos mondanivalja Kelet szmra is, Nyugat szmra is, mert tteleiben a mi kzs Urunk szava visszhangzik, hlra indt mdon."13 rdemes prhuzamba lltani e sorokkal a hatvanadik vfordulra rt magyarzat jra-aktualizl befejezst, amely szintn nmagrt beszl: "Hitbeli hûsgnket a kzelmltban azonos mdon tette prbra elõbb a hitlerizmus, aztn a sztlinizmus. Az elõbbi pogny elemekkel megtûzdelt, torztott keresztynsget propaglt, az utbbi meg mr programjban harcos ateizmussal jtt. Mindkettõ a gtlstalan diktatra eszkzeivel dolgozott s minden klnbsge ellenre sok kzs vonst mutatott. A siker igzetvel egyhzi tren is megejtette az ingatag lelkeket. Nlunk is helynval lett volna a Barmeni Hitvalls, akkor is, ha netaln itt is kereszthordozssal jr. Akkor mi is tapasztalhattuk volna, hogy az Igre val hagyatkozs a legjobb 'egyhzpolitika' mg akkor is, ha csupn a tartzkods szûkszav formjban jelenl meg. Azrt, mert ez is lehet hitvalls, teht tbb s ms, mint a sokszor csupn helyezkedst jelentõ politika."14 

A kritikai elktelezettsg 

A reformcira ltalban jellemzõ kritikai magatarts megismerst szemlyes hatsok mlytettk el Trk Istvnban. A kritikai teolgit mûvelõ s tant Csikesz Sndor, valamint Barth, Lietzmann s Bultmann hatsra Trk Istvn tudomnyos teolgiai s tanri-nevelõ munkjt is a kritikai elktelezettsg jellemzi. "A tanbeli reform krdse" c. tanulmnya szerint a teolgiai tudomny feladatnak azt tartja, hogy az "az egsz egyhzi letnek eleven lelkiismerete legyen. llandan nyugtalantson, minden letnyilvnulssal szemben megalkuvst nem ismerõ keresztyn kritikt gyakoroljon. A theologia, ha csakugyan az, ami lenni akar, az egyhzi let folytonos nrevzija." 15 Az egszsges egyhzi let revzijnak szksges eszkze a bellrõl gyakorolt trgyilagos egyhzkritika, amelynek csak egy lehetõsge legitim: "ha az egyhz tlõ Urhoz igazodik, vagyis ha a Bibliban megszlal Krisztus akarathoz mri az egyhz lett: a testet a Fõhz, gy is mondhatnk: ha az egyhzkritika teolgiai kritika."16 

A teolgia kritikai hatrait az egyhz mezsgyjn tlra helyezte, amikor a prftai hang elnmthatatlansgval emlkeztette kortrsait a fordulat ve elõtt, 1947-ben, hogy "az egyhz, mg egy vallsellenes felsõbbsg uralma esetn sem hallgathatja el a hatsgra vonatkoz keresztyn tants egyetemes kvetelmnyeit. Pl apostol vreskezû csszrokkal szemben is hirdette a felsõbbsg Istentõl rendelt voltt s azt, ami a rendelsbõl kvetkezik".17 

Mint leendõ lelkipsztorokat nevelõ tanr rezte ennek a feladatnak a sokszoros felelõssgt, hiszen a teolgusok nevelsn t a reformtus gylekezetek egsz sorrt s jvendõ sorsrt is felel. Ezrt mondta a Coetus Theologorum egyik sszejveteln tartott elõadsban kollgi elõtt, hogy "a theologiai tudomny mûvelse csak elengedhetetlen felttele eme nevelõi hivats betltsnek, de maga ez a nevelõi hivats sokkal tbb, mint a theologiai tudomny mûvelse".18 

Definitv megllaptsai ezen a tren sem maradtak csak msnak ajnlott, de nmaga ltal kiprblni nem mert receptek. Amikor majdnem 40 vi nevelõi munka utn nyugdjaztk, a Tanri Kar tagjainak bcszul rt levelben õ maga vonja meg szolglatnak mrlegt: 

"Nekem is azt mondta az r: „Az lomlt beszljen lmot; akinl pedig az n igm van, beszlje az n igmet igazn. Mi kze van a polyvnak a bzval?” (Jer 23,28) - Vallom, a teolginak mindenkor kritikai hivatsa van az egyhzban. Ha a teolgia ezt a hivatst feledve, az egyhzkormnyzatot akarja kiszolglni, menthetetlenl brosra-jelleget lt, az egyhznak pedig adsa marad a mindenkor szksges teolgiai korrektivumokkal. lmokat beszl s felelõssgtudatot ernyesztõ brndokba ringat. - A teolgiai kritika azonban csak akkor lesz bresztõ erejû, ha a valsg talajn mozog, vagyis igazodik ama korltokhoz, melyeket a szlka s gerenda, a tiszta bza s a konkoly jzusi intelmei vontak krje. Viszont e korltok kztt egyedl Istent fli. Ez a dolgok elnk szabott rendje: a teolgia amennyiben Istent szolglja, annyiban szolglja az egyhzat s azzal egytt az ember javt s a krnyezõ vilg bkessgt. A dolgok rendjt nem lehet megfordtani. - Plym folyamn mindinkbb ilyen teolgiai tltst kapott a 'qui bene distinguit, bene docet' pedaggiai elve. Hogy aztn a felismert hivatst adottsgaim s lehetõsgeim kzt mennyire tlthettem be, arra csak az Isten megbocst s megigazt kegyelmre hagyatkozva gondolhatok."19

Ez az elhallgattathatatlan koronatani habitus az, amely felttlenl hasznlhatv, nevelõ hatsv s a XX. szzad magyar reformtus teolgusai kztt sszetveszthetetlenn teszi a status confessionist vllal Trk Istvn professzort.

JEGYZETEK

1. Trk Istvn: Hatrkrdsek szolglatunkban 1972-1989. Reformtus Zsinati Iroda Sajtosztlya Bp. 1990. 139. - 2. Luther-idzetek rmai katolikus kzen. Ppa, 1937. 4., ld. mg u.õ: Luther s Biblia. Ppa 1934. -3. Dogmatika. Free University Press Amsterdam 1985. 26. - 4. Protestns hitvalls. Protestns Szemle 1938/357. - 5. Dogmatika, 132. - 6. Keresztyn szabadsg. Protestns Szemle 1939/117. ld. mg Protestns Szemle 1938/354. - 7. TtREL I.8.d. 51. - Trk Istvn - 8. Reformtusok Lapja 1992/26. jnius 28. 3. - Reformtus Tiszntl 1993/4. 3-4. -9. Reformtus Tiszntl 1993/4. 4. - 10. Protestns Szemle 1938/358-359. - 11. Barth Kroly gye. Reformtus let 1935. mjus 11. - 12. Glauben und Bekennen - 400 Jahre Confessio Helvetica Posterior. Hg.: J. Staedtke. Zwingli Verlag Zrich. 392-407. - 13. TiREK An 5713 - Trk Istvn: Barmen, 13. - 14. Reformtus Tiszntl 1994/1. 4. - 15. Theologiai Szemle 1947/30. - 16. Trk Istvn: Etika. Free University Press Amsterdam 1988. 134. s ld. u.õ: Az egyhzkritika. Theologiai Szemle 1943/4. 196-205. - 17. Theologiai Szemle 1947/29. - 18. Trk Istvn: Egyhz, Theologia, Psztori hivats. Debrecen 1942. 16. Igazsg s let Fzetei 29.sz. - 19. TtREL I.8.d. 51. - Trk Istvn.

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!