//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„Én hiszek az Istenben, mint egy Személyben. Az életem egyetlen percében sem voltam ateista. Én még a diákéveimben elutasítottam Darwin, Haeckel és Huxley nézeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nézetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alapítója, Nobel-díjas:


Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. János 3,16


 

 

Erőm és pajzsom az ÚR, benne bízik
szívem. Zsoltár 28,7

… „amikor az ember Kálvint olvassa - akár egyetértően, akár fenntartásokkal - mindenütt és minden esetben úgy érzi, hogy egy erőteljes kéz megragadja és vezeti."  Karl Barth

.


Theológia, Történelem, Graduál, Zsoltár


Heidfogel Pál

lelkészi önéletrajz - 2015


Családi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Káté 1563

 

II. HELVÉT HITVALLÁS

 

A GENFI EGYHÁZ KÁTÉJA

A GENEVAI Szent Gyülekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudományában gyermekeket tanító  FORMATSKÁJA 

M.Tótfalusi Kis Miklós által 1695 esztend 

A Genfi Egyház Kátéja 1695 Ennek ismertetője.

Kálvin János: A Genfi Egyház Kátéja Pápa 1907.
www.leporollak.hu - Németh Ferenc munkája

Hermán M. János: A Genfi Káté útja Kolozsvárig

- Fekete Csaba Káté, egyház,tanítás 

 

IRTA: Kálvin János

 

KÁLVINRÓL IRTÁK

 

Kálvin évfordulók

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bibó István

 

Biblia - Ó és Újszövetség Próbakiadás -

 

Bibliakiadások, könyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia év, évek után

 

Dr Csehszombathy László
szociológus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyházi Zsinatok és Kánonjai

 

FORRÁSMŰVEK

 

GALSI ÁRPÁD
Jakab, az Úr testvére

 

A Károli Református Egyetem Hittudományi karán 2009-ben megvédett doktori disszertáció átdolgozott formája...

Az ősgyülekezet vezetője, Jakab a születő keresztyénség egyik kiemelkedő alakja... fontos, hogy Jakab, az Úr testvére méltóbb figyelmet kapjon. A különböző Jakab-tradíciók felvázolása révén…elemzi Jakab teológiáját .

E könyv hézagpótló a hazai tudományos életben,  a nemzetközi ku-tatás viszonylatában is újat hoz ...azáltal, hogy újszövetségi teoló-giai szempontból kívánja újra-gondolni Jakab szerepét. L’Harmat-tan Kiadó, 2012 - 283 oldal


2. Evagéliumi kálvinizmus szerk Galsi Árpád Kálvin kiadó

 

 

Dr GÖRGEY ETELKA lelkipásztor, iró

 

1. Közösség az Ószövetségben

2. Biblia és liturgia

3. Pártusok és médek...

4. Isten bolondsága

5. Éli, éli, lama sabaktani?

6. Minden egész eltört?

7. Siralmak és közösség

 

HARGITA PÁL
református lelkipásztor


Istvándi 1924-1996 Pápa

 

Keresztény filozófia

 

Dr (Kocsi) KISS SÁNDOR

 

Kommentár 1967 és

 

Dr KUSTÁR ZOLTÁN

 

MÉLIUSZ JUHÁSZ PÉTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PÓTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LÁSZLÓ püspök

 

SZEGEDI KIS ISTVÁN


1505 - 1572 REFORMÁTOR

 

SZENCI MOLNÁR ALBERT

1574 - 1633

 

Theológiai irodalom

 

Temetési beszédek

 

DR TÓTH KÁLMÁN
theológiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TÖRÖK ISTVÁN

 

Dr. VICTOR JÁNOS (1888-1954)

 

Régi magyar Irodalom

 

Régi könyvek és kéziratok

 

XX. század Történelméhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formátum

 

Teremtésről

„A Világegyetem teremtésének elve teljesen tudományos is. Az élet a Földön a leg- egyszerűbb formáitól a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezés eredménye.” Behe Michael J. biokémikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolúcióelmélet biokémiai kihívása könyvéből
 
 
- Cikkek, írások, tanulmányok
- Cikkek, írások, tanulmányok :

4. ifj. FEKETE KÁROLY: A status confessionis szorításában. A hitvallások tanárának hitvalló tanársága

4. ifj. FEKETE KÁROLY: A status confessionis szorításában. A hitvallások tanárának hitvalló tanársága


 

4. ifj. FEKETE KÁROLY: A status confessionis szorításában. A hitvallások tanárának hitvalló tanársága

ifj. FEKETE KÁROLY: A status confessionis szorításában.


A hitvallások tanárának hitvalló tanársága "Qui bene distinguit, bene docet"

Confessio 1995/2

Török István teológiai munkásságában a hitvallások szerepe több, mint a tantárgy tanítása - bár diákjainak már az elsõ szemeszterben meg kellett tanulni a Heidelbergi Káté szövegét és teológiai magyarázatát, valamint pontosan kellett ismerniük a II. Helvét Hitvallás gondolatmenetét, magyarázatát és számon kérte tõlük a latin széljegyzeteket is.

De több nála a hitvallások szerepe annál is, hogy csak hivatkozási alapul szolgáló, érvek tárházát kínáló munkaeszköz legyen - jóllehet a Török Dogmatika ízességének, biztonságának, körültekintésének megszegényedése lenne, ha kihagynánk belõle az óegyházi és a reformátori hitvallások idézeteit.

Mi a többlet? Az, hogy Török István munkásságában életforma lett a protestáns hitvallásra jellemzõ kettõs értelmû protestálás: kiállás (protestari) minden Ige szerinti jó ügy és igaz gondolat mellett, de õrálló visszautasítása is minden Ige-ellenes elvnek és gyakorlatnak, hiszen nem teheti, hogy ne mondja el azt, amit látott és hallott (ApCsel 4,20). A hitvallás mint tantárgy úgy lett átadhatóvá a katedrán, és mint munkaeszköz azzal lett "kézbe vehetõ szerszámmá" az íróasztalnál, hogy közben mindennapjai is a tanúság hitvalló életformájában zajlottak. A Jn 1,29-36 kapcsán mondta 1986-ban: "A mi életterünk, a környezõ társadalom is olyan, mint egy óriási tárgyalóterem, ahová vallomástételre vagyunk beidézve. Hitelt érdemlõ-é megjelenésünk, szavunk, nyom-é a latban vallomásunk? Sorskérdés számunkra."1

Ha ennek a status confessionis szorításában kialakult hitvalló exisztenciának az összetevõit keressük Török István mûveiben, akkor azokat a protestáns jelleg hangsúlyozásában, a reformátori hitvallások és a Barmeni Hitvallás (1934) radikalitásának hatásaiban, valamint a kritikai elkötelezettség vállalásában fedezhetjük fel.

A protestáns jelleg:

A protestáns egymásrautaltságot érzõ és értõ pápai református teológiai tanár, aki oly sokszor belenézett "az annyiszor kipellengérezett Luther lelki arcába"2, Dogmatikájában külön fejezetben hangsúlyozza a teológia protestáns jellegét. Az evangélikus és református hitvallások egybehangzó megállapításaira, azonos irányú felismeréseire, a reformátorok tanulságos elhatárolódásaira mutat rá, miközben felemlíti a széttagoltság figyelmeztető tényeit. A protestáns íz megtartására éppen ez a széttagoltság figyelmeztet Török István szerint háromszorosan is:

a) az emberi gyarlóság megakadályozta protestáns egység hiánya lehetetlenné teszi a protestantizmus világhatalmi törekvését, hogy "ne a római világegyház mintájára szervezkedjünk és rendezzük be egyházi életünket, s egyik protestáns egyház se politikai-hatalmi eszközökkel építse magát, hanem lelki eszközökkel szolgálja az Igét";

b) a Biblia megértésében mutatkozó különbségek megakadályozzák az elbizakodottság kialakulását, hogy mint protestánsok "ne tekintsük a Biblia megértését reformátoraink által elintézettnek, hanem valamennyien összefogva küzdjünk a Biblia teljesebb értelmezéséért"; 

c) a reformáció ellenére is megmaradó pápás egyház léte, a protestáns széttagolódás és a szekták kiválása állandó figyelmeztetés: "ha egyszer kiszabadultunk a hagyományok nyûgébõl, vigyázzunk, hogy ugyanolyan megkötözõ hagyományt ne csináljunk a reformációból, vagyis õrizzük meg protestációnk evangyéliomi jellegét".3 

E hármas örökség megfontolásán túl a protestáns jelleg másik jellemzõje Török Istvánnál a felekezeti konzervativizmus visszaszorításának igyekezete, a konfesszionalizmustól való elhatárolódás. Egyaránt óv a hamis öntudatkeltés veszélyeitõl és a hagyományba merevedés látszataitól (ld. a két világháború közötti idõszakot, amikor szaporodóban volt a reformátorok szobrainak emelése, ill. elterjedt a Luther-rózsának és a Kálvin égõszíves jelvényének kitûzése). Ezek nem kerülhetnek oda a protestáns hitvallás helyére, mivel "a felekezeti konzervativizmus a múltból, a hitvallás pedig az Igébõl táplálkozik".4 

A reformátori hitvallások radikalizmusa

Török István a hitvallások általános jellemzésére leginkább négy képet alkalmaz: a hitvallás iránytû, térkép, fék és ösztöke. "A hitvallás... ki nem merítheti, se nem pótolhatja a Bibliát, csupán rávezet a Biblia tulajdonképpeni mondanivalójára. [...] Késztet a kijelentés elfogadására, az atyák hitéhez való felzárkózásra, de fékez bennünket, ha képzeletünk vagy hajlamunk téves irányba ragadtatna."5 Ezek a megfontolások sejtetik, hogy a radikalizmusnak itt nem az erõszakos, hanem a mélyreható és alapos értelme a domináns. 

A reformátori hitvallások radikalizmusának bizonyítására legtöbbször "a megszólaló Biblia szabadságát" hozta fel példaként, amelyrõl "a mi protestáns eleink nagyon jól tudták, hogy az Ige nélkül minden emberi szabadság, tehát még politikai és nemzeti szabadságunk is, csak ideig-óráig tartó önámítás. Nekik még fülükbe csengett az Ige: 'Ha a Fiú megszabadít titeket, valósággal szabadok lesztek'(Jn 8,36). Ezért volt különös gondjuk a Biblia minden emberi önkényeskedéstõl mentes, igazi magyarázatára."6 Ezzel a szabadsággal szól az emberre "hurkot vetõ", Bibliától elvonó egyházi hagyományokról az Ágostai Hitvallás 2.részének V. pontja és a II. Helvét Hitvallás II.fejezete. 

A Heidelbergi Káté radikalizmusának alkalmazására jó példa az a "Tájékoztató feleletek a Holland Református Zsinati küldöttség kérdéseire" címû feljegyzés, amely a zsinati küldöttség és a debreceni teológiai tanári kar 1956. szeptember 12-i megbeszélésérõl maradt fenn. A református hitvallások érvényére vonatkozó kérdés megválaszolásakor többek között így válaszolt akkor a holland vendégeknek Török István: "Önök bizonyára azt kérdik, hogy hitvallásaink azokon a pontokon, ahol nem avultak el, csakugyan érvényesülnek-e. Meg kell vallanom, nem minden esetben. Csak egyetlen esetet említek, átfogó példa gyanánt. - Az elmúlt években gyakran hallhattuk ezt a tételt: Az egyház ma ítélet alatt áll. Isten a maga világtervét ma nem a megítélt egyház, hanem a világ fiai által viszi véghez. Nekünk ezt alázatos és engedelmes szívvel kell fogadnunk. Ebben a tudatban akarunk békességben együttélni a marxistákkal, mint felebarátainkkal. - A surlódásmentes együttélés érdekében aztán sok szó esik az egyházban is az emberi jóságról, sõt, tudni vélnek önmagában jó emberi cselekedetekrõl is. Ezáltal pedig a Heidelbergi Káté radikalizmusát feladjuk. A Káté azt tanítja: 'Természet szerint hajlandó vagyok Isten és felebarátom gyûlölésére.' (5.k.) - De ha mi ebben a vonatkozásban engedményeket teszünk, nem fogjuk felismerni, hogy keresztyén szempontból a faji harc és az osztályharc nagyon hasonló jelenségek s némák maradunk ott, ahol szólanunk kellene. Ezt a kísértést theologiai nyelven így fejezhetjük ki: a iustitia civilis olyan erõs hangsúlyt kapott nálunk, hogy a iustitia christiana alig jutott szóhoz mellette vagy olykor egyenesen a iustitia civilis szolgálatába állítódott."7 [sic! 1956.szeptember 12.!] 

Ezzel a fajta mélyreható és alapos radikalizmussal azonban nemcsak a kifelé irányuló túlkapásokra mutat rá Török István, hanem a dialektika törvénye szerint befelé is ennek értelmében mér. Ezt illusztrálja a Heidelbergi Káté 80. kérdés-feleletének "indulatos betoldásával" kapcsolatos két írása.8 A Tridenti Zsinat kedvezõtlen döntéseinek hatására került be a Káté 3. kiadásába a misével kapcsolatos betoldás ("kárhozatos bálványimádás"). A II. Vatikáni Zsinat reform-nyitását ismerõ, a római katolikus teológusok munkásságában (pl. Lortz-féle iskola, Gánóczy Kálvin-tanulmányai, Karl Rahner, Yves Congar, Urs von Balthasar, Hans Küng) az Ige-teológia hatását szemmel tartó Török István-féle "radikalitás" nem maradhatott veszteg, s javaslatot tett a Heidelbergi Káté 80. felelete betoldásának elhagyására: "a konszektált ostya misén kívüli kultusza szerintünk továbbra is túllép a bibliai határon. A 80. kérdés indulatos toldalékát azonban mindenképpen túlzásnak tartjuk, és semmi esetre sem vállalhatjuk, csak az a kérdés, mint utólagos betoldást egyszerûen elhagyjuk-e, mint erdélyi testvéreink azt már korábban megtették, vagy pedig zsinati határozatban mondjuk ki az eltörlését. De mindenképpen lépnünk kell, hogy igaztalan bántalmakat és bántalmazásokat elkerüljünk."9 

A Barmeni Hitvallás radikalizmusa A régi reformátori hitvallások mellett a Barmeni Hitvallás radikalizmusának élõ, jelen idejû példája is nagy hatással volt Török István személyiségére a két világháború között. A német hitvalló egyházat közel érezte magához, s ennek többek között 1938-ban is hangot adott a Protestáns Szemle hasábjain10, de a német hatóságok számára nemkívánatos személlyé lett Barth Károly ügyében sem maradt néma: " Barth Károly ügye voltaképpen nem az, hogy a bonni egyetemi katedráról elmozdították, hanem az a 'másik' ügy, amelynek érvényesüléséért biztos egzisztenciáját, az egyetemi tanárságot is kész volt feláldozni."11 Török István, a Barth-tanítvány, ebben a hitvalló magatartásban látta megpecsételve mindazt, amit professzorától tanult. 

A Barth fogalmazta barmeni tételeket és a reformátori hitvallásokat egy irányba mutatóknak értékeli Török István, sõt, az egyház konstantinuszi korszakának lezárulása után, életbevágóan szükséges korrekcióként értékelte azokat. Ezt a szemléletet érvényesítette a II. Helvét Hitvallás születésének 400. évfordulójára írt, a XXX. fejezetet elemzõ "Über die Obrigkeit einst und jetzt" címû tanulmányában is, amely a Bullinger tanításának korhoz kötöttségébõl két idézettel segít a kivezetõ utat megtalálni: az egyik Barth 1948-ban "A keresztyén gyülekezet az államrendek változásában" címen elmondott elõadásának egy részlete, a másik a "régi hitvallás echoja"-ként hallható, de új formában, tisztán és örvendezve zendülõ Barmeni Hitvallás 5. tétele.12 

A Barmeni Hitvallással történõ szembesítési kísérlettel újra és újra próbálkozott, hogy Barmen üzenete minél elõbb a gyülekezeti szintig juthasson. Ezzel a céllal írt 1954. május 13-án egy cikket, amely akkor nem láthatott napvilágot. A veszedelmes szövegfordításról nagyon is tudták az illetékesek azt, amit a szerzõ így fogalmazott: "Ha megint valami emberi dolog kerülne az Ige helyére, bármily kegyes és tiszteletreméltó legyen az az emberi dolog, Barmen aktualitása hamarosan kitûnhet." A fordítás melletti történelmi bevezetés és az idõszerûség kérdésével foglalkozó világos észrevételek azonban nyilvánvalóvá is tették, hogy Barmen 1954-ben nagyon is aktuális: "Barmen aktualitása világviszonylatban is az egyháztörténeti helyzet hasonlóságában való különbség s a különbségben mutatkozó kísértés hasonlóságának felismerését jelenti. Nemcsak a kettéosztott Németország, hanem a veszedelmesen elkülönülõ Kelet és Nyugat evangéliumi népének erõs köteléke lenne az újra megértett Barmeni Hitvallás, ha evangéliumi felelõsséget hordozó rátermett theologusok megkeresnék a különbözõ történelmi helyzetben a barmeni tételek keleti és nyugati interpretációját. Van Barmennek sajátos mondanivalója Kelet számára is, Nyugat számára is, mert tételeiben a mi közös Urunk szava visszhangzik, hálára indító módon."13 Érdemes párhuzamba állítani e sorokkal a hatvanadik évfordulóra írt magyarázat újra-aktualizáló befejezését, amely szintén önmagáért beszél: "Hitbeli hûségünket a közelmúltban azonos módon tette próbára elõbb a hitlerizmus, aztán a sztálinizmus. Az elõbbi pogány elemekkel megtûzdelt, torzított keresztyénséget propagált, az utóbbi meg már programjában harcos ateizmussal jött. Mindkettõ a gátlástalan diktatúra eszközeivel dolgozott és minden különbsége ellenére sok közös vonást mutatott. A siker igézetével egyházi téren is megejtette az ingatag lelkeket. Nálunk is helyénvaló lett volna a Barmeni Hitvallás, akkor is, ha netalán itt is kereszthordozással jár. Akkor mi is tapasztalhattuk volna, hogy az Igére való hagyatkozás a legjobb 'egyházpolitika' még akkor is, ha csupán a tartózkodás szûkszavú formájában jelenül meg. Azért, mert ez is lehet hitvallás, tehát több és más, mint a sokszor csupán helyezkedést jelentõ politika."14 

A kritikai elkötelezettség 

A reformációra általában jellemzõ kritikai magatartás megismerését személyes hatások mélyítették el Török Istvánban. A kritikai teológiát mûvelõ és tanító Csikesz Sándor, valamint Barth, Lietzmann és Bultmann hatására Török István tudományos teológiai és tanári-nevelõ munkáját is a kritikai elkötelezettség jellemzi. "A tanbeli reform kérdése" c. tanulmánya szerint a teológiai tudomány feladatának azt tartja, hogy az "az egész egyházi életnek eleven lelkiismerete legyen. Állandóan nyugtalanítson, minden életnyilvánulással szemben megalkuvást nem ismerõ keresztyén kritikát gyakoroljon. A theologia, ha csakugyan az, ami lenni akar, az egyházi élet folytonos önrevíziója." 15 Az egészséges egyházi élet revíziójának szükséges eszköze a belülrõl gyakorolt tárgyilagos egyházkritika, amelynek csak egy lehetõsége legitim: "ha az egyház ítélõ Urához igazodik, vagyis ha a Bibliában megszólaló Krisztus akaratához méri az egyház életét: a testet a Fõhöz, úgy is mondhatnók: ha az egyházkritika teológiai kritika."16 

A teológia kritikai határait az egyház mezsgyéjén túlra helyezte, amikor a prófétai hang elnémíthatatlanságával emlékeztette kortársait a fordulat éve elõtt, 1947-ben, hogy "az egyház, még egy vallásellenes felsõbbség uralma esetén sem hallgathatja el a hatóságra vonatkozó keresztyén tanítás egyetemes követelményeit. Pál apostol véreskezû császárokkal szemben is hirdette a felsõbbség Istentõl rendelt voltát s azt, ami a rendelésbõl következik".17 

Mint leendõ lelkipásztorokat nevelõ tanár érezte ennek a feladatnak a sokszoros felelõsségét, hiszen a teológusok nevelésén át a református gyülekezetek egész soráért és jövendõ sorsáért is felel. Ezért mondta a Coetus Theologorum egyik összejövetelén tartott elõadásában kollégái elõtt, hogy "a theologiai tudomány mûvelése csak elengedhetetlen feltétele eme nevelõi hivatás betöltésének, de maga ez a nevelõi hivatás sokkal több, mint a theologiai tudomány mûvelése".18 

Definitív megállapításai ezen a téren sem maradtak csak másnak ajánlott, de önmaga által kipróbálni nem mert receptek. Amikor majdnem 40 évi nevelõi munka után nyugdíjazták, a Tanári Kar tagjainak búcsúzóul írt levelében õ maga vonja meg szolgálatának mérlegét: 

"Nekem is azt mondta az Úr: „Az álomlátó beszéljen álmot; akinél pedig az én igém van, beszélje az én igémet igazán. Mi köze van a polyvának a búzával?” (Jer 23,28) - Vallom, a teológiának mindenkor kritikai hivatása van az egyházban. Ha a teológia ezt a hivatást feledve, az egyházkormányzatot akarja kiszolgálni, menthetetlenül brosúra-jelleget ölt, az egyháznak pedig adósa marad a mindenkor szükséges teológiai korrektivumokkal. Álmokat beszél és felelõsségtudatot ernyesztõ ábrándokba ringat. - A teológiai kritika azonban csak akkor lesz ébresztõ erejû, ha a valóság talaján mozog, vagyis igazodik ama korlátokhoz, melyeket a szálka és gerenda, a tiszta búza és a konkoly jézusi intelmei vontak köréje. Viszont e korlátok között egyedül Istent féli. Ez a dolgok elénk szabott rendje: a teológia amennyiben Istent szolgálja, annyiban szolgálja az egyházat s azzal együtt az ember javát és a környezõ világ békességét. A dolgok rendjét nem lehet megfordítani. - Pályám folyamán mindinkább ilyen teológiai töltést kapott a 'qui bene distinguit, bene docet' pedagógiai elve. Hogy aztán a felismert hivatást adottságaim és lehetõségeim közt mennyire tölthettem be, arra csak az Isten megbocsátó és megigazító kegyelmére hagyatkozva gondolhatok."19

Ez az elhallgattathatatlan koronatanúi habitus az, amely feltétlenül használhatóvá, nevelõ hatásúvá és a XX. század magyar református teológusai között összetéveszthetetlenné teszi a status confessionist vállaló Török István professzort.

JEGYZETEK

1. Török István: Határkérdések szolgálatunkban 1972-1989. Református Zsinati Iroda Sajtóosztálya Bp. 1990. 139. - 2. Luther-idézetek római katolikus kézen. Pápa, 1937. 4., ld. még u.õ: Luther és Biblia. Pápa 1934. -3. Dogmatika. Free University Press Amsterdam 1985. 26. - 4. Protestáns hitvallás. Protestáns Szemle 1938/357. - 5. Dogmatika, 132. - 6. Keresztyén szabadság. Protestáns Szemle 1939/117. ld. még Protestáns Szemle 1938/354. - 7. TtREL I.8.d. 51. - Török István - 8. Reformátusok Lapja 1992/26. június 28. 3. - Református Tiszántúl 1993/4. 3-4. -9. Református Tiszántúl 1993/4. 4. - 10. Protestáns Szemle 1938/358-359. - 11. Barth Károly ügye. Református Élet 1935. május 11. - 12. Glauben und Bekennen - 400 Jahre Confessio Helvetica Posterior. Hg.: J. Staedtke. Zwingli Verlag Zürich. 392-407. - 13. TiREK An 5713 - Török István: Barmen, 13. - 14. Református Tiszántúl 1994/1. 4. - 15. Theologiai Szemle 1947/30. - 16. Török István: Etika. Free University Press Amsterdam 1988. 134. és ld. u.õ: Az egyházkritika. Theologiai Szemle 1943/4. 196-205. - 17. Theologiai Szemle 1947/29. - 18. Török István: Egyház, Theologia, Pásztori hivatás. Debrecen 1942. 16. Igazság és Élet Füzetei 29.sz. - 19. TtREL I.8.d. 51. - Török István.

 

 

Szabolcska Mihály
Uram, maradj velünk!

          

Mi lesz velünk, ha elfutott a nyár?
Mi lesz velünk, ha őszünk is lejár?
Ha nem marad, csak a rideg telünk…
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz velünk, ha elfogy a sugár,
A nap lemegy, és a sötét beáll.
Ha ránk borul örök, vak éjjelünk:
Uram, mi lesz velünk?

Mi lesz, ha a világból kifogyunk?
S a koporsó lesz örök birtokunk.
Ha már nem élünk, és nem érezünk:
Uram, mi lesz velünk?

tied a tél Uram, s tiéd a nyár,
Te vagy az élet, és te a halál.
A változásnak rendje mit nekünk?
Csak Te maradj velünk!

 

 

 

Üdv a Olvasónak! Regards to the reader! Grüsse an den Leser!

 

Istvándi történetéhez

 

ÁROKHÁTY BÉLA
1890-1942
zeneszerző, orgonaművész, orgonatervező, karnagy
79 éve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHÁLY
1912 - 1988 - 2021
33 éve halt meg

 
Garai Gábor Jókedvet adj

Garai Gábor: Jókedvet adj

                  ennyi kell, semmi más

   Jókedvet adj, és semmi mást, Uram!
   A többivel megbirkózom magam.
   Akkor a többi nem is érdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon és bajon,
   nem kell más, csak ez az egy oltalom,
   még magányom kiváltsága se kell,
   sorsot cserélek, bárhol, bárkivel,
   ha jókedvemből, önként tehetem;
   s fölszabadít újra a fegyelem,
   ha értelmét tudom és vállalom,
   s nem páncélzat, de szárny a vállamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdődő és folytatódó bolond
   kaland, mi egyszer véget ér ugyan –
   ahhoz is csak jókedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LÁSZLÓ
1892-1963-2021
58 éve halt meg

 

Protestáns Graduál

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok egy zsoltárpárjának tanulságai
 Fekete Csaba: A délvidéki graduálok és a viszonyítás megoldatlanságai (délvidéki graduálok: bélyei, kálmáncsai, nagydobszai)


látogató számláló

 

Zsoltár és Dicséret

 

Egyháztörténet

 

Tóth Ferentz

 

Történelem

 

Történelem. Török hódoltság kora

 

Dr SZAKÁLY FERENC


történész 1942-1999 - 22 éve halt meg

 

Világháborúk - Hadifogság
Málenkij robot - Recsk

 

Keresztyén Egyházüldözés
Egyház-politika XX.század

 

Roma múlt, jövő, jelen

 

PUSZTULÓ MAGYARSÁG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta nekünk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segítsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkán szerettük,

   Kikért szálltunk hősen, együtt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelkünknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformán raktuk a szépet

   Barátnak és ellenségnek,

   Mert muszáj.

 

   Egyformán s mindig csalódtunk,

   De hát ez már a mi dolgunk

   S jól van ez.

 

   S szebb dolog így meg nem halni

   S kínoztatván is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARÁCSONY ÜNNEPÉRE

 

HÚSVÉT ÜNNEPÉRE

 

PÜNKÖSD ÜNNEPÉRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Történetek
másolható, nyomtatható

 

WEÖRES SÁNDOR

A bűn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyíltan és bátran szembeszegül az erénnyel, hanem mikor erénynek álcázza magát. 

 

 

A református keresztyénséget úgy tekintjük, mint a lényegére redukált evangéliumi hitet és gyakorlatot. Ez a szemünk fénye. De mint minden magasrendű lelki tömörülés, ez sem mentes a deformálódás és a korrumpálódás veszélyétől, amint továbbadja azt egyik nemzedék a másik nemzedéknek, egyik nép egy másik népnek. A Kálvin-kutatók kongresszusai arra hivatottak, hogy segítsenek megőrizni és megtisztogatni a református teológiát és a református egyházat az elmocsarasodástól. Dr Bucsay Mihály Előre Kálvinnal                      Oldal tetejére          látogató számláló

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?