4. ifj. FEKETE KROLY: A status confessionis szortsban. A hitvallsok tanrnak hitvall tanrsga
4. ifj. FEKETE KROLY: A status confessionis szortsban. A hitvallsok tanrnak hitvall tanrsga
ifj. FEKETE KROLY: A status confessionis szortsban.
A hitvallsok tanrnak hitvall tanrsga "Qui bene distinguit, bene docet"
Confessio 1995/2
Trk Istvn teolgiai munkssgban a hitvallsok szerepe tbb, mint a tantrgy tantsa - br dikjainak mr az elsõ szemeszterben meg kellett tanulni a Heidelbergi Kt szvegt s teolgiai magyarzatt, valamint pontosan kellett ismernik a II. Helvt Hitvalls gondolatmenett, magyarzatt s szmon krte tõlk a latin szljegyzeteket is.
De tbb nla a hitvallsok szerepe annl is, hogy csak hivatkozsi alapul szolgl, rvek trhzt knl munkaeszkz legyen - jllehet a Trk Dogmatika zessgnek, biztonsgnak, krltekintsnek megszegnyedse lenne, ha kihagynnk belõle az egyhzi s a reformtori hitvallsok idzeteit.
Mi a tbblet? Az, hogy Trk Istvn munkssgban letforma lett a protestns hitvallsra jellemzõ kettõs rtelmû protestls: kills (protestari) minden Ige szerinti j gy s igaz gondolat mellett, de õrll visszautastsa is minden Ige-ellenes elvnek s gyakorlatnak, hiszen nem teheti, hogy ne mondja el azt, amit ltott s hallott (ApCsel 4,20). A hitvalls mint tantrgy gy lett tadhatv a katedrn, s mint munkaeszkz azzal lett "kzbe vehetõ szerszmm" az rasztalnl, hogy kzben mindennapjai is a tansg hitvall letformjban zajlottak. A Jn 1,29-36 kapcsn mondta 1986-ban: "A mi letternk, a krnyezõ trsadalom is olyan, mint egy risi trgyalterem, ahov vallomsttelre vagyunk beidzve. Hitelt rdemlõ- megjelensnk, szavunk, nyom- a latban vallomsunk? Sorskrds szmunkra."1
Ha ennek a status confessionis szortsban kialakult hitvall exisztencinak az sszetevõit keressk Trk Istvn mûveiben, akkor azokat a protestns jelleg hangslyozsban, a reformtori hitvallsok s a Barmeni Hitvalls (1934) radikalitsnak hatsaiban, valamint a kritikai elktelezettsg vllalsban fedezhetjk fel.
A protestns jelleg:
A protestns egymsrautaltsgot rzõ s rtõ ppai reformtus teolgiai tanr, aki oly sokszor belenzett "az annyiszor kipellengrezett Luther lelki arcba"2, Dogmatikjban kln fejezetben hangslyozza a teolgia protestns jellegt. Az evanglikus s reformtus hitvallsok egybehangz megllaptsaira, azonos irny felismerseire, a reformtorok tanulsgos elhatroldsaira mutat r, mikzben felemlti a szttagoltsg figyelmeztet tnyeit. A protestns z megtartsra ppen ez a szttagoltsg figyelmeztet Trk Istvn szerint hromszorosan is:
a) az emberi gyarlsg megakadlyozta protestns egysg hinya lehetetlenn teszi a protestantizmus vilghatalmi trekvst, hogy "ne a rmai vilgegyhz mintjra szervezkedjnk s rendezzk be egyhzi letnket, s egyik protestns egyhz se politikai-hatalmi eszkzkkel ptse magt, hanem lelki eszkzkkel szolglja az Igt";
b) a Biblia megrtsben mutatkoz klnbsgek megakadlyozzk az elbizakodottsg kialakulst, hogy mint protestnsok "ne tekintsk a Biblia megrtst reformtoraink ltal elintzettnek, hanem valamennyien sszefogva kzdjnk a Biblia teljesebb rtelmezsrt";
c) a reformci ellenre is megmarad pps egyhz lte, a protestns szttagolds s a szektk kivlsa lland figyelmeztets: "ha egyszer kiszabadultunk a hagyomnyok nyûgbõl, vigyzzunk, hogy ugyanolyan megktzõ hagyomnyt ne csinljunk a reformcibl, vagyis õrizzk meg protestcink evangyliomi jellegt".3
E hrmas rksg megfontolsn tl a protestns jelleg msik jellemzõje Trk Istvnnl a felekezeti konzervativizmus visszaszortsnak igyekezete, a konfesszionalizmustl val elhatrolds. Egyarnt v a hamis ntudatkelts veszlyeitõl s a hagyomnyba mereveds ltszataitl (ld. a kt vilghbor kztti idõszakot, amikor szaporodban volt a reformtorok szobrainak emelse, ill. elterjedt a Luther-rzsnak s a Klvin gõszves jelvnynek kitûzse). Ezek nem kerlhetnek oda a protestns hitvalls helyre, mivel "a felekezeti konzervativizmus a mltbl, a hitvalls pedig az Igbõl tpllkozik".4
A reformtori hitvallsok radikalizmusa
Trk Istvn a hitvallsok ltalnos jellemzsre leginkbb ngy kpet alkalmaz: a hitvalls irnytû, trkp, fk s sztke. "A hitvalls... ki nem mertheti, se nem ptolhatja a Biblit, csupn rvezet a Biblia tulajdonkppeni mondanivaljra. [...] Ksztet a kijelents elfogadsra, az atyk hithez val felzrkzsra, de fkez bennnket, ha kpzeletnk vagy hajlamunk tves irnyba ragadtatna."5 Ezek a megfontolsok sejtetik, hogy a radikalizmusnak itt nem az erõszakos, hanem a mlyrehat s alapos rtelme a dominns.
A reformtori hitvallsok radikalizmusnak bizonytsra legtbbszr "a megszlal Biblia szabadsgt" hozta fel pldaknt, amelyrõl "a mi protestns eleink nagyon jl tudtk, hogy az Ige nlkl minden emberi szabadsg, teht mg politikai s nemzeti szabadsgunk is, csak ideig-rig tart nmts. Nekik mg flkbe csengett az Ige: 'Ha a Fi megszabadt titeket, valsggal szabadok lesztek'(Jn 8,36). Ezrt volt klns gondjuk a Biblia minden emberi nknyeskedstõl mentes, igazi magyarzatra."6 Ezzel a szabadsggal szl az emberre "hurkot vetõ", Biblitl elvon egyhzi hagyomnyokrl az gostai Hitvalls 2.rsznek V. pontja s a II. Helvt Hitvalls II.fejezete.
A Heidelbergi Kt radikalizmusnak alkalmazsra j plda az a "Tjkoztat feleletek a Holland Reformtus Zsinati kldttsg krdseire" cmû feljegyzs, amely a zsinati kldttsg s a debreceni teolgiai tanri kar 1956. szeptember 12-i megbeszlsrõl maradt fenn. A reformtus hitvallsok rvnyre vonatkoz krds megvlaszolsakor tbbek kztt gy vlaszolt akkor a holland vendgeknek Trk Istvn: "nk bizonyra azt krdik, hogy hitvallsaink azokon a pontokon, ahol nem avultak el, csakugyan rvnyeslnek-e. Meg kell vallanom, nem minden esetben. Csak egyetlen esetet emltek, tfog plda gyannt. - Az elmlt vekben gyakran hallhattuk ezt a ttelt: Az egyhz ma tlet alatt ll. Isten a maga vilgtervt ma nem a megtlt egyhz, hanem a vilg fiai ltal viszi vghez. Neknk ezt alzatos s engedelmes szvvel kell fogadnunk. Ebben a tudatban akarunk bkessgben egyttlni a marxistkkal, mint felebartainkkal. - A surldsmentes egyttls rdekben aztn sok sz esik az egyhzban is az emberi jsgrl, sõt, tudni vlnek nmagban j emberi cselekedetekrõl is. Ezltal pedig a Heidelbergi Kt radikalizmust feladjuk. A Kt azt tantja: 'Termszet szerint hajland vagyok Isten s felebartom gyûllsre.' (5.k.) - De ha mi ebben a vonatkozsban engedmnyeket tesznk, nem fogjuk felismerni, hogy keresztyn szempontbl a faji harc s az osztlyharc nagyon hasonl jelensgek s nmk maradunk ott, ahol szlanunk kellene. Ezt a ksrtst theologiai nyelven gy fejezhetjk ki: a iustitia civilis olyan erõs hangslyt kapott nlunk, hogy a iustitia christiana alig jutott szhoz mellette vagy olykor egyenesen a iustitia civilis szolglatba lltdott."7 [sic! 1956.szeptember 12.!]
Ezzel a fajta mlyrehat s alapos radikalizmussal azonban nemcsak a kifel irnyul tlkapsokra mutat r Trk Istvn, hanem a dialektika trvnye szerint befel is ennek rtelmben mr. Ezt illusztrlja a Heidelbergi Kt 80. krds-feleletnek "indulatos betoldsval" kapcsolatos kt rsa.8 A Tridenti Zsinat kedvezõtlen dntseinek hatsra kerlt be a Kt 3. kiadsba a misvel kapcsolatos betolds ("krhozatos blvnyimds"). A II. Vatikni Zsinat reform-nyitst ismerõ, a rmai katolikus teolgusok munkssgban (pl. Lortz-fle iskola, Gnczy Klvin-tanulmnyai, Karl Rahner, Yves Congar, Urs von Balthasar, Hans Kng) az Ige-teolgia hatst szemmel tart Trk Istvn-fle "radikalits" nem maradhatott veszteg, s javaslatot tett a Heidelbergi Kt 80. felelete betoldsnak elhagysra: "a konszektlt ostya misn kvli kultusza szerintnk tovbbra is tllp a bibliai hatron. A 80. krds indulatos toldalkt azonban mindenkppen tlzsnak tartjuk, s semmi esetre sem vllalhatjuk, csak az a krds, mint utlagos betoldst egyszerûen elhagyjuk-e, mint erdlyi testvreink azt mr korbban megtettk, vagy pedig zsinati hatrozatban mondjuk ki az eltrlst. De mindenkppen lpnnk kell, hogy igaztalan bntalmakat s bntalmazsokat elkerljnk."9
A Barmeni Hitvalls radikalizmusa A rgi reformtori hitvallsok mellett a Barmeni Hitvalls radikalizmusnak lõ, jelen idejû pldja is nagy hatssal volt Trk Istvn szemlyisgre a kt vilghbor kztt. A nmet hitvall egyhzat kzel rezte maghoz, s ennek tbbek kztt 1938-ban is hangot adott a Protestns Szemle hasbjain10, de a nmet hatsgok szmra nemkvnatos szemlly lett Barth Kroly gyben sem maradt nma: " Barth Kroly gye voltakppen nem az, hogy a bonni egyetemi katedrrl elmozdtottk, hanem az a 'msik' gy, amelynek rvnyeslsrt biztos egzisztencijt, az egyetemi tanrsgot is ksz volt felldozni."11 Trk Istvn, a Barth-tantvny, ebben a hitvall magatartsban ltta megpecstelve mindazt, amit professzortl tanult.
A Barth fogalmazta barmeni tteleket s a reformtori hitvallsokat egy irnyba mutatknak rtkeli Trk Istvn, sõt, az egyhz konstantinuszi korszaknak lezrulsa utn, letbevgan szksges korrekciknt rtkelte azokat. Ezt a szemlletet rvnyestette a II. Helvt Hitvalls szletsnek 400. vforduljra rt, a XXX. fejezetet elemzõ "ber die Obrigkeit einst und jetzt" cmû tanulmnyban is, amely a Bullinger tantsnak korhoz ktttsgbõl kt idzettel segt a kivezetõ utat megtallni: az egyik Barth 1948-ban "A keresztyn gylekezet az llamrendek vltozsban" cmen elmondott elõadsnak egy rszlete, a msik a "rgi hitvalls echoja"-knt hallhat, de j formban, tisztn s rvendezve zendlõ Barmeni Hitvalls 5. ttele.12
A Barmeni Hitvallssal trtnõ szembestsi ksrlettel jra s jra prblkozott, hogy Barmen zenete minl elõbb a gylekezeti szintig juthasson. Ezzel a cllal rt 1954. mjus 13-n egy cikket, amely akkor nem lthatott napvilgot. A veszedelmes szvegfordtsrl nagyon is tudtk az illetkesek azt, amit a szerzõ gy fogalmazott: "Ha megint valami emberi dolog kerlne az Ige helyre, brmily kegyes s tiszteletremlt legyen az az emberi dolog, Barmen aktualitsa hamarosan kitûnhet." A fordts melletti trtnelmi bevezets s az idõszerûsg krdsvel foglalkoz vilgos szrevtelek azonban nyilvnvalv is tettk, hogy Barmen 1954-ben nagyon is aktulis: "Barmen aktualitsa vilgviszonylatban is az egyhztrtneti helyzet hasonlsgban val klnbsg s a klnbsgben mutatkoz ksrts hasonlsgnak felismerst jelenti. Nemcsak a kettosztott Nmetorszg, hanem a veszedelmesen elklnlõ Kelet s Nyugat evangliumi npnek erõs ktelke lenne az jra megrtett Barmeni Hitvalls, ha evangliumi felelõssget hordoz rtermett theologusok megkeresnk a klnbzõ trtnelmi helyzetben a barmeni ttelek keleti s nyugati interpretcijt. Van Barmennek sajtos mondanivalja Kelet szmra is, Nyugat szmra is, mert tteleiben a mi kzs Urunk szava visszhangzik, hlra indt mdon."13 rdemes prhuzamba lltani e sorokkal a hatvanadik vfordulra rt magyarzat jra-aktualizl befejezst, amely szintn nmagrt beszl: "Hitbeli hûsgnket a kzelmltban azonos mdon tette prbra elõbb a hitlerizmus, aztn a sztlinizmus. Az elõbbi pogny elemekkel megtûzdelt, torztott keresztynsget propaglt, az utbbi meg mr programjban harcos ateizmussal jtt. Mindkettõ a gtlstalan diktatra eszkzeivel dolgozott s minden klnbsge ellenre sok kzs vonst mutatott. A siker igzetvel egyhzi tren is megejtette az ingatag lelkeket. Nlunk is helynval lett volna a Barmeni Hitvalls, akkor is, ha netaln itt is kereszthordozssal jr. Akkor mi is tapasztalhattuk volna, hogy az Igre val hagyatkozs a legjobb 'egyhzpolitika' mg akkor is, ha csupn a tartzkods szûkszav formjban jelenl meg. Azrt, mert ez is lehet hitvalls, teht tbb s ms, mint a sokszor csupn helyezkedst jelentõ politika."14
A kritikai elktelezettsg
A reformcira ltalban jellemzõ kritikai magatarts megismerst szemlyes hatsok mlytettk el Trk Istvnban. A kritikai teolgit mûvelõ s tant Csikesz Sndor, valamint Barth, Lietzmann s Bultmann hatsra Trk Istvn tudomnyos teolgiai s tanri-nevelõ munkjt is a kritikai elktelezettsg jellemzi. "A tanbeli reform krdse" c. tanulmnya szerint a teolgiai tudomny feladatnak azt tartja, hogy az "az egsz egyhzi letnek eleven lelkiismerete legyen. llandan nyugtalantson, minden letnyilvnulssal szemben megalkuvst nem ismerõ keresztyn kritikt gyakoroljon. A theologia, ha csakugyan az, ami lenni akar, az egyhzi let folytonos nrevzija." 15 Az egszsges egyhzi let revzijnak szksges eszkze a bellrõl gyakorolt trgyilagos egyhzkritika, amelynek csak egy lehetõsge legitim: "ha az egyhz tlõ Urhoz igazodik, vagyis ha a Bibliban megszlal Krisztus akarathoz mri az egyhz lett: a testet a Fõhz, gy is mondhatnk: ha az egyhzkritika teolgiai kritika."16
A teolgia kritikai hatrait az egyhz mezsgyjn tlra helyezte, amikor a prftai hang elnmthatatlansgval emlkeztette kortrsait a fordulat ve elõtt, 1947-ben, hogy "az egyhz, mg egy vallsellenes felsõbbsg uralma esetn sem hallgathatja el a hatsgra vonatkoz keresztyn tants egyetemes kvetelmnyeit. Pl apostol vreskezû csszrokkal szemben is hirdette a felsõbbsg Istentõl rendelt voltt s azt, ami a rendelsbõl kvetkezik".17
Mint leendõ lelkipsztorokat nevelõ tanr rezte ennek a feladatnak a sokszoros felelõssgt, hiszen a teolgusok nevelsn t a reformtus gylekezetek egsz sorrt s jvendõ sorsrt is felel. Ezrt mondta a Coetus Theologorum egyik sszejveteln tartott elõadsban kollgi elõtt, hogy "a theologiai tudomny mûvelse csak elengedhetetlen felttele eme nevelõi hivats betltsnek, de maga ez a nevelõi hivats sokkal tbb, mint a theologiai tudomny mûvelse".18
Definitv megllaptsai ezen a tren sem maradtak csak msnak ajnlott, de nmaga ltal kiprblni nem mert receptek. Amikor majdnem 40 vi nevelõi munka utn nyugdjaztk, a Tanri Kar tagjainak bcszul rt levelben õ maga vonja meg szolglatnak mrlegt:
"Nekem is azt mondta az r: „Az lomlt beszljen lmot; akinl pedig az n igm van, beszlje az n igmet igazn. Mi kze van a polyvnak a bzval?” (Jer 23,28) - Vallom, a teolginak mindenkor kritikai hivatsa van az egyhzban. Ha a teolgia ezt a hivatst feledve, az egyhzkormnyzatot akarja kiszolglni, menthetetlenl brosra-jelleget lt, az egyhznak pedig adsa marad a mindenkor szksges teolgiai korrektivumokkal. lmokat beszl s felelõssgtudatot ernyesztõ brndokba ringat. - A teolgiai kritika azonban csak akkor lesz bresztõ erejû, ha a valsg talajn mozog, vagyis igazodik ama korltokhoz, melyeket a szlka s gerenda, a tiszta bza s a konkoly jzusi intelmei vontak krje. Viszont e korltok kztt egyedl Istent fli. Ez a dolgok elnk szabott rendje: a teolgia amennyiben Istent szolglja, annyiban szolglja az egyhzat s azzal egytt az ember javt s a krnyezõ vilg bkessgt. A dolgok rendjt nem lehet megfordtani. - Plym folyamn mindinkbb ilyen teolgiai tltst kapott a 'qui bene distinguit, bene docet' pedaggiai elve. Hogy aztn a felismert hivatst adottsgaim s lehetõsgeim kzt mennyire tlthettem be, arra csak az Isten megbocst s megigazt kegyelmre hagyatkozva gondolhatok."19
Ez az elhallgattathatatlan koronatani habitus az, amely felttlenl hasznlhatv, nevelõ hatsv s a XX. szzad magyar reformtus teolgusai kztt sszetveszthetetlenn teszi a status confessionist vllal Trk Istvn professzort.
JEGYZETEK
1. Trk Istvn: Hatrkrdsek szolglatunkban 1972-1989. Reformtus Zsinati Iroda Sajtosztlya Bp. 1990. 139. - 2. Luther-idzetek rmai katolikus kzen. Ppa, 1937. 4., ld. mg u.õ: Luther s Biblia. Ppa 1934. -3. Dogmatika. Free University Press Amsterdam 1985. 26. - 4. Protestns hitvalls. Protestns Szemle 1938/357. - 5. Dogmatika, 132. - 6. Keresztyn szabadsg. Protestns Szemle 1939/117. ld. mg Protestns Szemle 1938/354. - 7. TtREL I.8.d. 51. - Trk Istvn - 8. Reformtusok Lapja 1992/26. jnius 28. 3. - Reformtus Tiszntl 1993/4. 3-4. -9. Reformtus Tiszntl 1993/4. 4. - 10. Protestns Szemle 1938/358-359. - 11. Barth Kroly gye. Reformtus let 1935. mjus 11. - 12. Glauben und Bekennen - 400 Jahre Confessio Helvetica Posterior. Hg.: J. Staedtke. Zwingli Verlag Zrich. 392-407. - 13. TiREK An 5713 - Trk Istvn: Barmen, 13. - 14. Reformtus Tiszntl 1994/1. 4. - 15. Theologiai Szemle 1947/30. - 16. Trk Istvn: Etika. Free University Press Amsterdam 1988. 134. s ld. u.õ: Az egyhzkritika. Theologiai Szemle 1943/4. 196-205. - 17. Theologiai Szemle 1947/29. - 18. Trk Istvn: Egyhz, Theologia, Psztori hivats. Debrecen 1942. 16. Igazsg s let Fzetei 29.sz. - 19. TtREL I.8.d. 51. - Trk Istvn.
|