3. FELSZMOLS S JRAKEZDS 1956. dec. 12
TRK ISTVN
1956. december 12.
Felszmols s jrakezds
Confessio 1996/3
Szndkosan hasznlom ezeket a kznsges, kznapi kifejezseket. Megbukik egy vllalkozs, fel kell szmolni, s ha a felszmols megtrtnt, lehet jra kezdeni, de most mr mskpp, blcsebben, jobban, mert ha nem okulunk semmit, az egyik buks utn nyomon kvetkezik a msik.
1. Mi most nem valami vilgi tallkozs, hanem az egyhzkormnyzat sszeomlsval llunk szemben. Itt ment vgbe elõttnk s bennnk s itt van a foghat jele, az egyhzkerleti s egyhzmegyei tisztsgekrõl szl sorozatos lemondsokban.
Az elmlt vek sorn hozzszoktunk a dicsekvshez, hogy folyton-folyvst vilgraszlnak minõstsk dntseinket. Most, szinte szoksszerûen mg egy korszerû dicsekvssel toldjuk meg a sort: Az egyhzkormnyzat ilyen nagyarny sszeomlsa pldtlan, legalbb is a Magyarorszgi Reformtus Egyhz letben. Minden okunk megvan, hogy szmotvessnk a trtntekkel s prbljunk tanulni. Az erre irnyul kvnsgnak gy igyekszem eleget tenni, hogy az adott keretek kztt, a feltrõ krdsek tmkelegbõl, csak azokra szortkozom, amelyek Ravasz Lszl pspk november 1-i rdisorozatval s november 13-i krlevelvel kapcsolatosak. Gylekezeteink vezetõ szervei ppen ezekben a kzlsekben kaptk az sszeomls okainak elsõ, hivatalos magyarzatt.
2. A szbanforg megnyilatkozsok termszetesen egsz sereg krdst riasztottak fel: Egyltaln hivatalos jellegûek- ezek a megnyilatkozsok? Ravasz Lszl a Magyarorszgi Reformtus Egyhz Orszgos Intzõbizottsga nevben s megbzsbl emel szt. De mifle szerv az Orszgos Intzõbizottsg s mi cmen avatkozik bele az egyhz belsõ gyeibe? Mi cmen kri ilyen slyos krdsekben a presbitriumok llsfoglalst?
Errõl csak rviden kvnok szlani: Az Orszgos Intzõbizottsg rendkvli krlmnyek kztt szletett szksgmegolds. gy ltszik, mintha a klnfle forradalmi bizottmnyok egyhzi msa lenne. Pedig nem klsõ, hanem nagyon is belsõ s sajtosan egyhzi okok hvtk letre. – Az egyhzkormnyzat sszeomlsa nem vratlanul s nem mrl-holnapra trtnt. Ez az egyhzkormnyzat theologiailag voltakppen vekkel ezelõtt megbukott, mr akkor, amikor n. brosraprdikcik erõltetsvel az igehirdets szabadsgt veszlyeztette, a theologiai kritikt elnmtani s a lelkiismereti szabadsgot elnyomni prblta. Sajnos, sok esetben nem is eredmnytelenl. De ezrt mr ne az egyhzkormnyzatot, hanem magunkat okoljuk. Ez v nyarn az egyhzkormnyzat buksa, mr szinte minden vonatkozsban nyilvnval volt.
Galyatetõn az Egyhzak Vilgtancsnak vezetõ szemlyisgei tntetõ mdon kerestk kzlnk azokkal a kapcsolatot, akik nem tartoznak az egyhzkormnyzat jellegzetes kpviselõi kz. Az egyhzkormnyzat sok klfldi konferencin s vilggyûlsen szereplõ tagjai pedig szinte teljesen elszigetelõdtek. – A nyr folyamn, mr a lelkszkonferencik klnbzõ telepein is visszafojthatatlanul trtek elõ az egyhzkormnyzat tanait s mdszereit lesen elutast brl hangok. Kmletlen leszmolsokat tartalmaz hitvall nyilatkozatok s tjkoztatk kszltek, amelyek kzrõl-kzre terjedve, bejrtk az orszgot s a klfldi egyhzi sajt rvn az kumen vilgt is. Augusztusban, fõleg a Tiszahton, a gylekezetek is megmozdultak s jdarabig az egyhzkormnyzat gtl, sõt tilt rendelkezseivel dacolva, npes gylekezeti napokat rendeztek, krzeti, sõt orszgos jellegû konferencik, gyermek- s felnõtt evanglizcik sorozatt tartottk. Az veken t visszaszortott bredsi mozgalom egyszerre elõllott, mint meglepõ arny egyhzi npmozgalom. Bizonysgul annak, hogy a np elfordult ugyan egyhzi vezetõitõl, de nem fordult el az evangliumtl. Minden akadlyon tltve magt, ignybevette evangliumi szabadsgt, mint legtermszetesebb keresztyn jogt.
Az idehaza is teljesen tekintlyt vesztett egyhzkormnyzat az õsz elejn tett ugyan nhny bizonytalan s ellentmond ksrletet a kibontakozsra, de nem sok eredmnnyel. Az egyhzkormnyzatot akkor mr inkbb klsõ, mint belsõ erõk tartottk. Npnk oktberi szabadsgharcban aztn ezek a klsõ tarterõk is sszeomlottak, ezzel az egyhzkormnyzat sorsa megpecstelõdtt: a buks forma szerint is bekvetkezett. – Van valami llekemelõen szp s jelkpes abban, hogy a reformtus egyhz, amelyik fnyes mltjval ellenttben, gy ltszott, hogy az elmlt vekben elidegenedett s elszakadt a magyar nptõl, most ezzel a nppel egyidõben, egyszerre vvta ki belsõ szabadsgt.
Egyhzi vonatkozsban is elkvetkezett az jrakezds ideje. De ki kezdje el a szervezkedst? – Bereczky Albert pspk, a Zsinat s Konvent lelkszi elnke, hnapok ta tehetetlen beteg. Elnktrsa, Kiss Roland fõgondnokk vlasztsnak visszssgai mg szeptemberben kipattantak, ennek folytn hivatalos szolglata erklcsileg lehetetlenlt. Pter Jnos pspk lemondsa a levegõben volt, de klnben sem tartzkodott Pesten. Gyõry Elemr pspk sem mehetett a fõvrosba, fõgondnok-trsaik is, klnbzõ mdon a cselekvsben akadlyozva voltak. Egyhzunk hivatalos kzpontjban, Budapesten egy cselekvõkpes egyhzi vezetõ maradt: Pap Lszl, a Dunamellki Egyhzkerlet pspkhelyettes-fõjegyzõje. Õ azonban egymagban nem vllalhatta az jrakezdshez srgõsen szksges intzkedsek roppant felelõssgt s terht.
Ezrt fordult segtsgrt egy olyan orszgszerte, sõt vilgviszonylatban is nagyrabecslt szaktekintlyhez, mint Ravasz Lszl pspk. Õ annak idejn a pspki szket nem erõi fogytn, nem is a bizalom hinya miatt hagyta el, sõt nem is egszen nszntbl. Most Pap Lszl s a Budapesten tartzkod egyhzi tisztsgviselõk krsre elvllalta, hogy az jrakezdsben tapasztalataival, tancsaival segt, addig, amg helyrezkken az egyhzi let. Ezrt a szolglatvllalsrt mi mindnyjan ksznettel s hlval tartozunk egyhzunk blcsnek, a 74 esztendõs Ravasz Lszlnak. Szolglatvllalst november 13-i krlevelben jelentette be s alkotmnyos rzlett kvetve, krte a presbitriumokat, szablyos hatrozatban nyilvntsk ki, csatlakoznak- az Orszgos Intzõbizottsg kezdemnyezshez, mint tmeneti jellegû szksgmegoldshoz? Ez a hozzjruls tudomsom szerint a gylekezetek nagy rszben mr meg is trtnt. gy kapta meg utlag ez az egyhzi kezdemnyezs a hivatalos pecstet.
Az elmlt vek alatt egyhzi vonatkozsban is annyi nknyeskeds fordult elõ, hogy ma minden trvnytelensggel szemben klnsen rzkenyek vagyunk, s ez helyes is. Adjunk teht teret az aggodalomnak: vajon a budapesti kezdemnyezs nem szolgl- precedensl, trvnytelensgre csbt pldul a jvõre nzve? Nem ugrik- elõ majd alkalmas pillanatban nhny ember, s nem fogja- az Orszgos Intzõbizottsg pldjra hivatkozva, forradalmi ton felforgatni a Magyarorszgi Reformtus Egyhzat? Erre azt mondom, hogyha meglesz a hrom felttel: elõszr is a valban rendkvli egyhzi helyzetben a srgõs cselekvs szksge, – tovbb a Ravasz Lszl szellemi s erklcsi slyhoz foghat szemlyisg, – s vgl megkapja a presbitriumok tbbsgnek hozzjrulst, akkor egy ilyen pldakvetsrt elõre is vllalhatjuk a felelõssget, mert akkor nem forradalomrl, hanem az egyhz letnyilvnulsrl lesz sz. – Lehet, hogy ez az letnyilvnuls nem mindenben szp. De hibztathatjuk- az jszlttet azrt, mert ktelen srssal ad elõszr letjelt magrl?
3. A jogi termszetû aggodalmakat nem trgyalhatjuk tovbb, mert erre most nincs idõnk. A dntõ szmunkra gysem a formai, hanem a tartalmi krds: Mit mond Ravasz Lszl kt megnyilatkozsa? – Azt fejezi ki s azt foglalja ssze, ami voltakppen minden gondolkod egyhztagban ott lt mr, csak nem tallt mg ilyen vilgos s hatrozott megfogalmazst. Ezrt rtettk meg elsõ hallsra s ezrt fogadtk el oly hamar a presbitriumok, nhol mg az llsfoglalstl flnken vakod vagy taktikz lelkipsztor ellenre is. A kt megnyilatkozs lnyegben azonos, gyhogy elg, ha az elsõt, a rdinyilatkozatot veszem alapul. A krlevelet klnben is minden jelenlevõ ismeri.
A november elseji rdinyilatkozat hrom nagy krdsben foglal llst. Ezek a krdsek az egyhz helyzetre, tovbb a forradalomra s vgl npnk tovbbi lettjra vonatkoznak. Vegyk sorra õket:
1. Az egyhzi helyzetrõl minden takargats nlkl, slyos s tredelmes bûnvallsban beszl: Krisztus magyarorszgi egyhza „mint fldi intzmny, knyszerûsgen fell is, engedte magt megktztetni … a politikai hatalom erõszaktl … s emiatt rkkval lelki cljainak szolglatban is krt vallott”. – Mindnyjan felelõsek s rszesek vagyunk abban, hogy ezt az egyhzat „nem egyhzi szempontbl s rdekbõl kormnyoztk, hanem klsõ vilgi rdekek szerint.” – Az egyhz eme megrontshoz s nyomorgatshoz mi mindnyjan segdkezet nyjtottunk, legalbbis tiltakozsunk tlsgosan vatos voltval, sõt hallgatsunkkal. Nem is lehet srgetõbb trekvsnk, hogysem az idegen ktelkeket lehnyjuk egyhzi letnkrõl.
2. Msodszor a forradalomrl szl. Mr a nyilatkozat bevezetõjeknt szrnyal szavakban csodlattal s hdolattal adzik a nemzeti felkels hõseinek. Ez a forradalom a nemzet erklcsi felszabadulsnak gyõzelme s ezt mi, magyar reformtusok, szv szerint megbecsljk. A forradalomban meglt nemzeti sszetartozs azonban tbb mint felemelõ rzs; szmunkra erklcsi elktelezs is. A forradalom vvmnyainak megõrzse s tovbbfejlesztse, hibinak megigaztsa s igazsgtalansgainak jvttele a clunk. – vek ta megszoktuk, hogy kzgyekkel szemben, egyhzi megnyilatkozsokban csak az igenek hangzanak el. Most jlesik rmutatnunk, hogy Ravasz Lszl az igen mellett nem-et is mondott. Mr a gyõzelem mmoros pillanataiban is j, meg j fordulatban figyelmeztet a forradalom tisztasgnak megõrzsre. A forradalmi tlkaps, az nbrskods a nemzeti becslettel s a keresztyn felelõssggel egyarnt sszeegyeztethetetlen. Ravasz Lszl a szabadsg s a jogrend tiszteletben tartst egyszerre hangslyozza.
3. Harmadszor npnk jvõjre nzve leszgezte: „Elvetnk minden restaurcis gondolatot s ksrletet.” „Mg gondolni se merjen senki az elmlt korszakok rendszereinek visszalltsra!” – Ez a sznvalls hatrozottan s lnyeges mdon megklnbzteti Ravasz Lszl szzatt a hercegprms rdibeszdtõl. A hercegprms, mint ismeretes, kinyilvntotta, hogy a bukott rendszer egyetlen egyhzi vonatkozs rendelkezst sem ismeri el rvnyesnek. Ebben hallgatlagosan, de magtl rtetõdõen benne van a sok ezer holdas papi birtokok visszaignylse is. Ravasz Lszl viszont mindnyjunk nevben hangslyozta: „Haznk szocilis talakulst helyeseljk s elõsegtjk.”
E hrmas llsfoglals alapjn krdezzk meg: Mi a megjhodst keresõ egyhz legsrgõsebb feladata, jelenlegi helyzetnkben? – Ravasz Lszl pspk vlasza gy hangzik: A lelkipsztorok „legyenek npnk lõ lelkiismerete. Tisztn s btran tolmcsoljk Isten irgalmas zenett, vigasztalsul, feddsl s vilgossgul.”
Ezzel a nyilatkozat elutastotta az igehirdets s politikai propaganda sszekeverst, ezt az elmlt vek sorn lbrakapott, gylekezetrombol, hamis gyakorlatot. Ugyanakkor minden parancsuralmi egyhzkormnyzssal szemben kimondta: Legyen valsg az egyhz zsinat-presbiteri alkotmnyformja. – Npnk letben, az Ige parancsa szerint, pldamutat mdon szolgljuk a trsadalmi igazsgot s a nemzeti egysg keretben ptsk a hvõ lelkek szolidaritst.
Ez rviden a Ravasz-nyilatkozatok tartalma. Megrdemli ez a blcs s mrtktart, hatrozott s igeszerû tmutats, hogy jra meg jra tgondoljuk s megszvleljk. Ez a tants, az esetleg mg fennmarad alkotmnyjogi agglyok ellenre, a budapesti kezdemnyezs nmagban is rvnyes igazolsa.
4. Nem volnnk azonban Tiszntlon, ha Ravasz Lszl pspk tantsa tartalmi ellentmondst is nem vltana ki. Ezt az ellentmondst ilyen formban hallottam: Akad ugyan megszvlelni val Ravasz Lszl brlatban, de ez a kritika egszben vve mgis mltnytalan az utbbi vek egyhzkormnyzatval szemben. Igenis, Bereczky Albertnek igaza volt, amikor bûnbnatot hirdetett s igaza volt, amikor a politikai hatalommal szemben a szeretet llspontjra helyezkedett. Ez a kristlytiszta teolgiai llspont. De meg a jzan sz kvetelmnye is; elvgre nem mehetnk fejjel a falnak.
Mit mondjunk erre? – Valban a bûnbnat, meg a szeretet a Biblia kzponti mondanivalja. Egyetlen keresztyn hvõ sem hibztathatja Bereczky Albertet azrt, mert bûnbnatot s szeretetet hirdetett, legfeljebb azrt, ahogy hirdette. Ez a md viszont annl is inkbb kifogsolhat. Sajnos, a bûnbnat nla leszûklt, csak az 1945 elõtti llspontokra vonatkozott, viszont bûnbnat nlkl nzte el a mltbeli hibk j alakban val folytatst s pldtlan elburjnzst az egyhzban. Teht ppen a bûnbnat hinya volt a sajtos vonsa. – Hasonlt kell mondanom a szeretetrõl is. Nemcsak a szeretet, hanem az ellensg szeretetete is parancs rnk nzve. Sõt az a md is, ahogy szerethetnk, az Isten parancsa. Esetrõl-esetre pontosan meghatrozza Isten Igje. – De vajon az a szeretet, amit Bereczky Albert kpviselt s hirdetett, csakugyan az Ige fegyelme alatt ll szeretet volt-, vagy pedig a politikai hatalom gtlstalan igazolsa? Olyan kiszolgls, amelynek a politikai hatalom ppgy nem vette igazi hasznt, mint az egyhz.
Hangslyozom, van Bereczky Albert tantsainak nem egy igazsgmozzanata is, amit nem szabad elfelednnk; de ezek is csak annak a mdnak ellenre igazak, ahogy Bereczky Albert a bûnbnatot s a szeretetet gyakorolta s hirdette.
Mg egy tartalmi ellenvets merlt fel Ravasz Lszl nyilatkozatainak egszvel szemben. Ezt is tbbfelõl hallottam: Ha a tegnapi egyhzkormnyzat az akkori politikai rendszert igazolta, Ravasz Lszl meg a forradalommal elkezdõdõ jat. Mindenik teolgiai formulkba bjtatott politika, csak ms elõjellel. – Nos, a rdinyilatkozat imnti elemzsbõl elgg kitûnhetett ennek a politikai vdnak a tarthatatlansga. Magt a vdat tbbnyire olyanok kpviselik, akik a szlka s gerenda hasonlatrl elfeledkeznek. De hogy mgis slyt adjanak ellenvlemnyknek, nem minden gyant keltõ szndk nlkl, a Ravasz-fle kezdemnyezs politikai httert keresik. Kapra jtt Visser't Hooft nyilatkozata. Az Egyhzak Vilgtancsnak titkra, mr oktber vgn dvzlte a magyarorszgi egyhzi esemnyeket s rmt fejezte ki, hogy ezeknek elõksztsben rszt vehetett. Ez azt teszi – mondjk –, hogy az oktberi esemnyeket a hatrokon kvl ksztettk elõ s az imperialistk kezt kell keresnnk bennk.
Ezzel a meglehetõsen stt vdakkal kapcsolatban csak annyit jegyzek meg: Visser't Hooft s az EVT valban rszes az oktberi esemnyek elõksztsben, de nem valami politikai fordulattal, hanem egy hatrozattal, amelyet Galyatetõn hoztak a npek nrendelkezsi jogrl s a valls szabad gyakorlatrl. Nincsen ebben a hatrozatban semmi titokzatos dolog, orszg-vilg elõtt trgyaltk meg s az t cmû flhivatalos lap is teljes szvegben kzlte augusztus 12-i szmban. Klnben a hatrozat szvege ma rdekesebb, mint a kimondsakor volt. – Ravasz Lszl pspk valsznûleg az t-bl rteslt errõl a hatrozatrl s ppgy rtatlan a vdban, mint ahogy a kitûnõ Visser't Hooft sem hibztathat dvzlõ tviratrt.
5. Ravasz Lszl pspk nyilatkozatainak formai s tartalmi elemzse rzkeltette velnk azt a felszmolst s jrakezdst, amiben mi, egyhzi tisztnk szerint, felelõs mdon rszesek vagyunk.
Az jrakezds legkzelebbi feladatrl kell mg nhny tjkoztat szt mondanom: Ma itt jells trtnik az egyhzmegyei tisztsgekre. Ez majd olyan fontos cselekedet, mint maga a vlaszts. Esztendõkre meghatrozza az egyhzmegye lett, egsz lgkrt. Abban a szerencss helyzetben vagyok, hogy errõl itt mint szemlyileg rdektelen beszlhetek. Nincs szndkomban ugyanis, hogy a presbitersgen tl, brmifle egyhzkormnyzati tisztsget vllaljak. Nekem minden kln tisztsg nlkl is alkalmam nylik arra, mint a mai elõadsom is mutatja, hogy a felmerlõ egyhzkormnyzati krdsek theologiai megvilgtsval szolgljak. Theologiai rveim pedig, ha nmagukban hatnak, akkor sem lesznek nyomatkosabbak, ha egy vokssal megtoldom õket. – Az gy rtelmezett szemlyi rdektelensg birtokban, hadd ajnljak kt figyelemremlt szempontot:
Elõszr is: A jellskor kerljnk minden schematikus megoldst, minden gpies ltalnostst. Ilyen volna pldul az, ha valakit csak azrt nem jellnnek, mert az eddigi egyhzkormnyzatban tisztsget viselt. Az itt a krds, hogyan tlttte be eddigi tisztt? Az Ige s ezzel kapcsolatban a theologiai vlemnynyilvnits tiszteletben tartotta-, vagy sem? Az alkotmnyossgra s trvnytiszteletre vonatkoz hivatali eskjt hûsggel megtartotta-, vagy pedig trvnysrtsre vetemedett? Maga is rszt vett- megflemltsi ksrletekben, vagy pedig ellene szeglt az ilyen ksrleteknek? Az anyaszentegyhz szabadsgt vdelmezte-, vagy pedig forgoldsval egyenesen alkalmat knlt az illetktelen beavatkozsokra?
Ezeken a krdseken fordul meg az eddigi tisztsgviselõk tovbbi szolglatra val alkalmassga vagy alkalmatlansga. Jellsk teht igen gondos, egynenknti elbrls trgya. A kiesõ helybe jelljnk btran, a mlt vtkeiben mg kevss rszes fiatalokat. J, ha a hivatottsg jeleit mutat fiatalok minl nagyobb mrtkben kapcsoldnak bele az egyhzmegye kormnyzsba.
Egy msik szempontot is ajnlok: Kvnatos tovbb, minden tisztsgre minl tbb, de mgis minden esetben megbzhat szemly jellse. A hivatalos jells, mint ismeretes, csupn tjkoztat segtsgnyjts a presbitriumok szmra, s nem is lehet tbb. Azrt fontos, hogy lehetõleg minden tisztsgre tbb alkalmas szemly jelltessk, mert a presbitriumok gy knnyebben megtalljk azt, akiben szemlyes ismeretsg s tapasztalat alapjn megbzhatnak. Viszont nem szabad feledni, hogy a hivatalos jells mr bizonyosfok fmjelzst ad a jelltnek. Ezrt csak olyan nv kerljn a listra, amelynek tulajdonosban a jellõ bizottsg valban megbzhat s megvlasztsa esetre, mintegy kezessget vllalhat rte. Itt jra hangslyoznom kell a lelkiismeretes egynenknti elbrls fontossgt.
Szvbõl kvnom, hogy olyan j testlet kerljn az egyhzmegye lre, amely csakugyan felszmolja, elsõsorban sajt magban, a vtkes mltat s okulva a mlt bûnein, Istennek tetszõ jat kezd egyhzmegynk letben.
6. Felszmols s jrakezds, ez volt elõadsom cme. Az, aki jl rtette, tudja, hogy voltakppen bûnbnatrl s megtrsrõl, a mi bûnbnatunkrl s a mi megtrsnkrõl beszltem. Mert ez az igazi felszmols s ez az igazi jrakezds.
1956. dec. 12.
|