„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
A Confessio hasbjain nemrg kszntttk a 90. letvt betltõ dr. Trk Istvn ny. teolgiai professzort (1995/2.sz. 47-52), most pedig halla kapcsn knyszerlnk emlkezni R. Dr. Trk Istvn a Ppai Reformtus Kollgium, majd a Debreceni Tudomnyegyetem teolgiai tanra, a Budapesti s a Kolozsvri Reformtus Teolgiai Fakults tiszteletbeli doktora, a Societas Ethika alapt tagjainak egyike, a Debrecen rpd tri Reformtus Egyhzkzsg presbitere letnek 92. vben elhunyt. Hamvainak temetse 1996. mjus 3-n volt Ppn, az Alsvrosi temetõben. Az albbiakban tantvnya, dr. Barcza Jzsef rst, s dr. Trk Istvn 1956. december 12-n mondott (eddig publiklatlan) beszdt adjuk kzre. A Confessio szerkesztõsge s szerkesztõbizottsga e kt rssal tiszteleg az elmlt tven esztendõ kiemelkedõ teolgusa emlke elõtt. (– A Szerkesztõ)
letmûvt teolgiai- s egyhztrtneti jelentõsge miatt hitelesen csak egy mg magra vrat doktori rtekezs mutathatja be. A Confessio ennek ellenre megemlkezik rla. Ezt okkal megteheti, hiszen hossz, hivatalos elhallgattatsa utn az 1989. vi 4. szmban lekzlte „A lelkipsztori etika alapvonsai” cmmel elhangzott elõadst.
E cikk megrsra azrt krt fel, mert a hozz legkzelebb ll tantvnyainak egyike voltam. Akitõl elfogadta, hogy az n. rehabilitcis eljrsok sorn – br tbbszr nyomatkosan kifejezsre juttatta: „sajt szemlyre vonatkoz rehabilitcis ignye nincs” – kapcsold rs jelenhessk meg rla (Reformtus Egyhz 1990. 74), 90. szletsnapjn pedig az õ „egyhztrtneti szerepe” kerljn mltatsra (uo. 1994. 212). Ezeket a rvidke rsokat szeretnm az albbi mozaikszerû kiegsztsekkel bõvteni.
tgyermekes reformtus lelkszcsaldbl szrmazott. desapja: Trk Vince (1875-1963) Tiszaeszlron szolglt 1903-1909 kztt, majd 1950-ben bekvetkezett nyugdjba vonulsig Karcagnak volt nagytekintlyû lelkipsztora. Õt a helybeli Stefnia Gyermekvdõ Egyeslet s a Kzponti Hangya Szvetkezet elnkv, a Szchenyi Trsaskr pedig trselnkv vlasztotta meg. Irodalmi munkssgnak a maga korban maradand nyoma: „Konfirmcii kt a magyar reformtus hitrõl vallst tevõ nvendkek szmra”. Elsõ kiadsa 1910-ben, az tdik pedig 1927-ben jelent meg.
Trk Istvn mg Tiszaeszlron szletett 1904. december 1-n. Iskolai veit Karcagon kezdte meg, ahol 1923-ban jeles eredmnnyel rettsgizett. Ezt kvetõen a debreceni Tisza Istvn Tudomnyegyetem Teolgiai Fakultsra iratkozott be. Elsõ lelkszkpestõ vizsgjt 1927-ben, a msodikat 1930-ban tette le szintn jeles eredmnnyel. Elõzõleg, az 1926/27. tanvben a berlini, 1928 mrciustl 1929 szeptemberig egy-egy flven t ismt a berlini, majd a mnsteri s magdeburgi egyetemen mlytette el ismereteit. Sajt elmondsa szerint Debrecenben leginkbb Csikesz Sndor krhez tartozott, akit tudomnyos tren a maximalizmusra val trekvs, msfelõl a prftikus kritikai szellem jellemzett. Klfldn is a kritikai teolgia irnt mutatott nagy fogkonysgot. Legszvesebben Hans Lietzmann, Karl Barth s Rudolf Bultmann elõadsait hallgatta, de nem vlt epigonjaikk.
Hazatrte utn – Csikesz Sndor indttatsra – a ppai gimnziumban plyzta meg s nyerte el a helyettes vallstanri llst 1929. szeptember 1-n. Egy v mlva teolgiai akadmiai raad, helyettes, 1932. szeptember 1-tõl kezdve pedig nyilvnos rendes tanr lett az ottani teolgin. Ekkor mr egyre szlesedõ krben ismertk s rtkeltk. A Debrecenben benyjtott s 1932. mrcius 20-n summa cum laude elfogadott doktori rtekezse – „Barth Kroly teolgijnak kezdetei” – klnskppen r irnytotta az egyetemi tanrok figyelmt. Õk szorgalmaztk, hogy 1940-ben habilitltassa magt magntanrknt. Ez v jnius 26-n jelentkezst a Kar – Vasady Bla s Makkai Sndor elõterjesztse alapjn – egyhanglag elfogadta, „a szbeli rtekezlet all” felmentette s november 9-n magntanrul ismerte el. Rviddel ksõbb plyzatot rt ki a megresedett etikai tanszkre s oda hatott, hogy azt Trk Istvn is benyjtsa. Õ ekkor mr nõs ember volt. Felesgl vette 1936-ban Pongrcz Jzsef (1885-1963) ppai teolgiai tanr egyik lnyt: Etelkt. (Hzassgukbl 1939-1942 kztt hrom figyermek szletett.)
Hrom plyzat rkezett be. Ezeket a Kar 1941. jnius 7-n tartott lsn 336. sz. alatt Vasady Bla akkori dkn ismertette. A jegyzõknyv rgztse szerint tbbek kztt ezeket mondta: „A legkedvezõbb helyzetben dr. Trk Istvn ppai theologiai professzor tudomnyos munkssgnak mltatsnl vagyunk. Hiszen õt mindnyjan szemly szerint ismerjk, karunk volt hallgatja, summa cum laude doctora s habilitlt magntanra… Itt csak rviden azt emltjk jra meg, hogy Trk Istvn klnbzõ dolgozatai kzl a legkivlbb »A hzassg keresztyn jellege« c. habilitcis mûve, amely theologiai ethikai irodalmunkban hzagptl jelentõsgû s minden tekintetben mlt arra, hogy mind a tudomnyos theologiai irodalom hivatott mûvelõi, mind a lelkipsztori hivats betltõi ttanulmnyozzk s jl tgondolt tantsait anyaszentegyhzunk, igehirdetsnk s theologiai-ethikai gondolkozsunk javra gymlcsztetni igyekezzenek. Trk Istvn alapos szakirodalmi tjkozottsga, kivl rendszerezõ kpessge, les problmarzke, vlasztkos magyar theologiai nyelve s stlusa, eddigi nevelõi s oktati munkssga, szemlyvel s munkssgval kapcsolatban a legszebb remnyeket breszthetik bennnk … ha tlsgosan termkeny tudsnak nem is mondhat, de amit kiad kezbõl, az kristlytiszta, szemlyes hitn keresztl leszûrt igazsgokat tartalmaz s a minden irny krlhatroltsg biztos jegyeit viseli magn. rsait mindig szvesen olvassuk, mert azok mind az Ige odaad szolglatrt rlelõdnek, s j meg j problmk felvetsre ksztetnek bennnket…„
gy s ezrt kerlt Trk Istvn Debrecenbe s vezette az Etikai, majd a II. vilghbor utn Vasady Bla Amerikban val letelepedse miatt a Dogmatikai Tanszket is. A kzismert esemnyek miatt 1957-58-ban annyi vltozs trtnt vele, hogy tanulmnyi szabadsgot kapott, majd az etika elõadst msra bztk. Nyugdjaztatsra 64 ves korban, 1968. janur 1-vel kerlt sor. Kritikai szelleme miatt. Amit az nmagt abszolutizl, az adott rendszert kiszolgl egyhzi vezets nem tudott s nem akart elviselni. Ennek hre Nyugat-Eurpban is elterjedt. Karl Barth pl. mindjrt 1968. janur 6-n ezrt rta neki: „Mit Anteilnahme habe ich Ihren persnlichen Veraenderungen gehrt. Gerade auch mich Blick darauf mchte ich Ihnen sagen, dass ich Ihrer auch weiterhin gern und treulich gedenke.” Itthon a hatalmi tnyezõk igazolsra trekedtek, hûsges tantvnyai azonban rendszeresen ltogattk. Sõt, a Tiszninneni Reformtus Egyhzkerletben kialaktottak egy olyan krt, amelyik idõrõl-idõre meghvta, hogy aktulis krdseik megoldsban tmutatst krjen s kapjon tõle. Ezek voltak azok a bizonyos „fekete konferencik”, amelyekrõl legutbb Szab Dniel rt a Reformtusok Lapja 1996. 21. szmban, s amelyek anyagbl vlogatst kzlt „Hatrkrdsek szolglatunkban” cmmel Sajtosztlyunk 1990-ben. Benne 35 olyan elõadsa jelent meg, amelyek tmiknl fogva „v szt, ismtelt szmvetst srgetnek a Jeremis 23,28 jegyben”.
Kt tanknyve, a „Dogmatika” s az „Etika” Amsterdamban jelent meg 1985-ben, ill. 1988-ban magyar nyelven. Ennek a 132. s 135. lapjn olvashatjuk: „Paradoxonnak ltszik, s mgis igaz: az egyhzban lehet harcolni, az egyhz ellen az egyhzrt… A teolgiai egyhzkritika sohasem nmagrt van, hanem mindenkor s minden mozzanatban szolglat, mgpedig egyhzi szolglat. Maga a kritikus is az egyhz tagja, lland kzssget rez, egynek tudja magt a megkritizlt egyhzzal. Vtkeit, mint a sajt vtkeit fjlalja s maga is igyekszik jvtenni a mulasztsokat, ptolni a hinyokat. Fogyatkossgban gy beszl az egyhzrl, mint az desanyjrl, szeretettel s alzattal. Remnysge az õ remnysge: tud imdkozni rte. Az ilyen kritika pt. Rillik Berzsenyinek szava: »A j kritika … nem egyb, mint alkalmazott tants … mg … cljainak megfelel nem gyûlletnket, hanem egsz tiszteletnket rdemli« (Berzsenyi: A kritikrl).
Mindjrt az elsõ ves hallgatit a teolgiai enciklopdia keretben arra tantotta, hogy „a teolginak, mint tudomnynak, a tudomny termszetbõl kifolylag reflexinak kell lennie.” Azrt, mert a teolgiai gondolkods forrsa a Biblia, ami „dvzenet, direkt prdikci. A teolgia pedig eszmlõds (reflexi) a prdikci felett… Hasonlattal lve, olyan a teolgia szerepe, mint az lelmiszervizsgl intzet. Nem llt ugyan elõ lelmiszert, de az lelmiszert fellvizsglja, hogy kros anyag ne kerljn bele a szervezetbe.” (Theologiai enciklopdia. 2. kiad. Debrecen, 1957. 27-28.)
Ezt a vonalat kpviselte attl kezdve, hogy katedrra lpett. Plyafutsnak az elejn pldul gy: „teolginknak nem lehet ma kisebb feladata, mint az ellenõrzõ szerep jra val felismerse s a prdikls megjhodsnak szolglata. Ez a szolglat nem ttrs, hanem csak tmegtalls. Azt kell tennnk, amit a reformtorok a maguk korban mr pldaad mdon megtettek… Legyen a prdikcitok ismt bibliamagyarzatt, mgpedig ne szhvelyezõ, tudlkos magyarzatt, hanem az rst megszlaltat prftai magyarzatt, mert arra van szksg, hogy ne tmkrl, hanem textusokrl beszljetek, s ha a textusrl nincs mondanivaltok, jobb ha egyltaln nem beszltek!” (Igazsg s let 1937. 12.)
Tantvnyait a szles ltkr folyamatos megszerzsvel egytt a kritikai teolgia nll mûvelsre igyekezett felnevelni. A gondolkod, ezrt õt nemcsak krdezõ, hanem vele akr vitba is szll diknak mindig rlt.
Arra trekedett, hogy „az igazi valsgot” tfogja s benne „a valdi igazsgot” kpviselje. Azaz: a gykerekig menõen elemezze s illzik nlkl rtse meg, rtkelje ki a valsg alaktsra trõ szndkok indtkait s clkitûzseit is. Tjkozdjon felõlk, de ne hozzjuk alkalmazkodjk. Az ember gy nem fog abszolt mdon viszonyulni ahhoz, ami embertõl val, teht relatv s ideiglenes. gyszintn nem fog relatv, vagy eklektikus mdon viszonyulni ahhoz, ami abszolt s rkkval, mert Isten kijelentse. Tjkozdsa sorn tallkozik rszigazsgokkal – gyakran hasznlt kifejezsvel: igazsgmozzanatokkal – azokat ne vesse el eleve, de tl se rtkelje, hanem rakja vals helykre.
Jl tudta, hogy a mindenkori korszellem milyen nagy, esetleg lczott veszlyeket jelent a Kijelents rtelmezsre. Amennyiben pedig a teolgia a maga ellenõrzõ szerept feladja, hatatlanul fggvnyv vlik valamely ppen divatoz – vagy akr idejtmlt – eszmeramlatnak, politikai rendszernek s az annak megfelelõ egyhzpolitiknak. Ezzel pedig feladja sajtos rendeltetst, csak ptlkk vlik. Megnyerheti ugyan – pillanatnyilag – a vilgot, de elrulja az egyhzat. Krt okoz, de maga is krt vall.
Az eligazods krdsben ezrt ne motivljon sem az ellenzkieskeds, sem a szervilizmus. A lnyeg helyett ne a ltszat s ne is a jrulkos elem kerljn a kzppontba; a krisztocentrikus, ne pedig a r csak hivatkoz egocentrikus jellegû gondolkozsmd s magatarts rvnyesljn. Az egyhzpolitiknak nem a napi politikai esemnyeken, a kzenfekvõnek grkezõ elõnykn, hanem a mindenkori relis helyzetekben is a Szentllek belsõ megvilgost munkja ltal megrtett rott Ign, s ennek teolgijn kell tjkozdnia.
A fentiek hiteles illusztrlsra kzlsre bocstom – tekintettel az 1956-os forradalom 40. vforduljra – dr. Trk Istvnnak Debrecenben, 1956. december 12-n, a lelkszrtekezleten elhangzott elõadsnak szvegt. Ezt tõle kaptam rviddel ksõbb, szabad rendelkezsre. Htterrõl is informlt, informcijt levltri kutatsok csak megerõstettk, bõvtettk. – Azokat a dokumentumokat, amelyekre hivatkozik, felesleges ismertetni, mert a Confessio 1989. 3. szmnak Dokumentumok c. rovatban, a 104-106. lapokon mr kzreadta.
Az elõads megtartsra a professzort az egyhzmegye elnksge krte fel. Ennek elõzmnyhez tartozik kt fontos tny. Az egyik az, hogy azv november 1-n az egyhzkerlet pspke j munkatrsaival egytt tisztsgrõl lemondott. Trk Istvn az rpd tri gylekezet presbitere volt s tudott lelkipsztornak lemondsrl, az õt rt inzultusrl is. Az õ kezdemnyezsre a presbitrium azrt nem fogadta el a lemondst, mert – idzem – „a lelkipsztori tiszt nem lehet politikai szljrsok jtkszere”. A msik tny pedig: a bevonul orosz tankok hatsra, mginkbb a felsõ prtvezets llsfoglalsa miatt tbben elhamarkodottnak tltk meg lemondsukat, azt mris vissza akartk vonni. Trk Istvn arccal a tisztjts fel fordulva brlt minden „egyhziatlan magatartst”.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre