Az 1622-ben, Bethlen Gbor ltal alaptott Reformtus Akadmia jogutdja, az Egyetemi Fok Protestns Teolgiai Intzet reformtus kara, 1995-ben nnepelte kolozsvri fennllsnak 100. vforduljt. Ebbl az alkalombl a tanri kar tisztelettel s a ktelezettsg felelssgvel hajtott fejet azok eltt, akik 1895 s 1948 kztt a lelkipsztori szolglatra kszl ifjakat a szent tudomnyokkal felvrteztk. Az 1996-ban megjelent. Akik j bizonysgot nyertek cm emlkknyv mr a cmben kifejezi a hls utkor rtkelst azok irnt, akik kzl egy volt, s akik kzt ell jrt Ravasz Lszl.
Ell jrt nemcsak idben, hanem gy is, hogy taln mltn beszlnek azta is rla sokan gy, mint a magyar reformtus egyhz legnagyobb teolgusrl s pspkrl. Amikor gy fogalmazok, hogy a magyar reformtus egyhz, egytt prblom tartani a Trianon ta egymstl mestersgesen elvlasztott egyhztesteket. Ravasz Lszl ppen szemlyben s szolglatban hvta fel a figyelmet arra, hogy fggetlenl attl, hogy hol lnk, egy magyar reformtus egyhzban s egy magyar nemzetben gondolkodjunk. Ma is id- s szksgszer az a tisztzs, amelyet Ravasz lettrtnetnek egy dnt, s sokat vitatott esemnye vlt ki, s srget. 1921-ben megvlasztjk pspknek, s Budapestre megy. Sokan felrttk mr neki ezt a dntst. Ezzel kapcsolatban nincs semmi okunk ktelkedni annak szintesgben, amit az. Emlkezseimben mond: Ha nem lt volna bennem szenvedlyes bizonyossggal, hogy Erdly s Magyarorszg egy fld, egy orszg, egy haza, gy reztem volna, hogy rulst kvettem el szlhazm ellen. Biztos, hogy neknk, erdlyieknek jobban esne, ha ezeket a gondolatokat gy fogalmazta volna meg az utkor szmra, hogy kzben itthon marad. Mi csak tallgatunk, amikor azt krdezzk, hogy mi lett volna, ha marad. Lehet, hogy ksbb Makkai Sndor is maradt volna? Ezek a fontos dntsek, nagyjaink dntsei, a harmadik vezred eleji szmbavtelnket is befolysoltk?
Ravasz Lszl egyik gyjtemnyes ktetnek a cme Isten rostjban. Ebben van egy rvid cikk, ezzel a cmmel: Erdly. A kettt egytt olvasva: Erdly Isten rostjban. Ha ezt tnyknt ismertk fel s ismertk el, figyeljnk oda arra, amit Ravasz Lszl mond ebben rlunk s neknk!
Rjttek a magyarok arra, hogy nem a nagy szlamok, divatos tantsok, gyes kapkodsok mentik meg a npet, hanem a gykerek be val visszahzds, nnn lte rtktudatnak felismerse s szolglata. Rossz sors volt magyarnak lenni, mint llapotot is nehz volt elhordozni, de mihelyt misszi lett, sugrz lethivatskppen lehetett egsz nemzedkeknek rszentelni magukat. Megtanulta ez a magyarsg azt is, hogy kls sorsunk rajtunk kvlll hatalmaktl fgg ugyan, mert kisebbek vagyunk annl, hogynem letnk feltteleit magunk szabjuk meg, de bels sorsunk: maga az let s az letnek a minsge a hatalmunkban ll, s ez az egyetlen t, hogy a kls sors zordonsgai s nyomorsgai fl emelkedve, egy rkkval igent mondjunk rkkval letparancsokra. Magyarorszgon zgott az ellentmonds: Nem, nem soha! Erdlyben hallgatlagosan szllott fel a nagy megvalls s elvllals: Igen, igen, mindig! gy kszlt Erdlyben az j magyar: a pozitv magyar. Ravasz arra tant, hogy Erdlyben magyarnak lenni: kldets. Egy rkkval igent kell mondanunk rkkval letparancsokra.
Az Akik j bizonysgot nyertek cm jubileumi ktet Ravasz Lszlrl szl rsze ksrlet volt arra nzve, hogy a nagy teolgust s egyhzpt pspkt olyannak lttassa, amilyen TKZBEN volt. Ezt a nagybets kifejezst maga Ravasz tallta meg a maga szmra, s hasznlja az Emlkezseim cm nletrsban. Klcsnkrve s felhasznlva kvetjk most is nyomon, rislpsekben, Ravasz Lszl „emberlet tjnak” egszt, azt, ahogyan „zarndoklsnak homokrja lejrt”.
1. Az emberlet tjnak kezdetn
1882. szeptember 29-n szletett Bnffyhunyadon.
1896 szeptembertl a szkelyudvarhelyi kollgiumban tanul.
2. Az emberlet tjnak els tkeresztezdse, a plyavlaszts
1899 szeptembertl a blcsszet tjn s a teolgia svnyn folytatja. Magt elssorban egyetemi hallgatnak tartotta, s csak msodsorban teolgusnak. Harmadves korra tisztzdott benne, hogy teolgus s lelkipsztor akar lenni.
3. tkeresztezds utn az egy ton. Kolozsvr (1903-1921)
Teolgus (1899-1903), pspki szemlyi titkr Bartk Gyrgy mellett (1903), segdlelksz a kolozsvr-belvrosi egyhzkzsgben (1904-1905) s a gyakorlati teolgiai tanszk vromnyosa. Klfldi tanulmnyt (Berlin, 1905) utn rja meg magntanri dolgozatt (1907-ben), Bevezets a gyakorlati theolgiba cmen, majd a kzgyls megvlasztja a gyakorlati tanszk tanrnak. A katedrt 1907. szeptember 15-n foglalja el, s 1921-ig tlti be.
Kt t tallkozik 1908-ban, amikor felesgl veszi Bartk Gyrgy pspk lenyt. Hzassgukat Isten t gyermekkel ldja meg.
tkzben klnbz tisztsgeket vllal s plds hsggel tlt be. Volt a Teolgia interntusi felgyelje (1907-1911), gazdasgi felgyelje (1911-1920), majd igazgatja (1920-1921). 1918 s 1921 kztt egyhzkerleti fjegyz. Az egyhzi sajt szolglatban is tevkenyen rszt vett. 1914-tl szerkeszti a Protestns Szemlt, 1915-ben Imre Lajos s Makkai Sndor tanrtrsaival megindtja Az t c. folyiratot, 1918-tl a Reformtus Szemleszerkesztje. A kzlet tern is fradhatatlan volt. Tagja volt az Erdlyi Irodalmi Trsasgnak, az Erdlyi Mzeum-Egyesletnek, a kolozsvri Uni-pholynak. Tevkenysge s megnyilvnulsai arrl tanskodnak, hogy a negyvenedik letvhez kzeled Ravasz konzervatv gondolkod s publicista, aki szemben llott az egyre ersd radikalizmussal.
4. Tovbb az ton, a tet fel
1921-tl dunamellki pspk s budapesti (Klvin tri) lelkipsztor. Csaldjval Budapestre kltzik. 27 ves pspki szolglatt (1921-1948) a pspki szkfoglal beszdnek, ma is kvnatos szellemben akarta betlteni: Egyhziastani az egyesleti keresztynsget, evangelizlni a trtnelmi egyhzat.Nemzedknek prdiktora kvnt lenni. Bzvst mondhatjuk, hogy ez sikerlt neki. Nem csupn nemzedknek, hanem az utna kvetkez nemzedkeknek is elszeretettel olvasott prdiktora maradt.
Az egyhzszervez pspk tmogatsban rszesti az ifjsgi szervezeteket, a Keresztyn Ifjsgi Egyesletet, s a Soli Deo Glorit. Bbskodik az Orszgos Reformtus Nszvetsg szletsnl. 1936-tl az Orszgos Reformtus Lelkszrtekezlet elnke, 1937-tl a Magyarorszgi Reformtus Egyhz Egyetemes Konventjnek lelkszi elnke. Fszerkesztje volt a Protestns Szemlnek, a Lelkszegyesletnek, a Reformtus Figyelnek, a Reformtus letnek s a Magyar Klvinizmusnak.
Az elrt tetrl beszlnek kitntetsei s tisztsgei.
A kolozsvri teolgiai fakults tiszteletbeli professzora.
A pcsi Erzsbet Tudomnyegyetem evanglikus hittudomnyi karnak s a debreceni Tisza Istvn Tudomnyegyetem hittudomnyi karnak dszdoktora.
A Saint Andrews-i Egyetem Doctor of Divinity cmmel tntette ki.
A lancasteri Franklin-Marshall fiskola a jogtudomnyok doktorv fogadta.
A Corvin Testlet Corvin lncosa.
A magyar polgri rdemrend els osztlynak tulajdonosa.
A magyar kirlyi titkos tancsosi mltsg hordozja.
A Szent Istvn-rend kiskeresztjnek tulajdonosa.
Rendes tagja volt a Kisfaludi Trsasgnak, a debreceni Tisza Istvn Trsasgnak, a pcsi Janus Pannonius Trsasgnak, a Petfi Trsasgnak s a Corvin Testletnek.
5. Zuhans, de nem lefel, hanem befel s felfel
Ravasz Lszl azt az idszakot, mikor a vihar svlttt, a gylekezet zokogott s az Ige zengett, az nletrsban, a Zuhans cmsz alatt foglalja egybe. Ez a zuhans inkbb a Hit s engedelmessg tjn val zuhans, azon az ton, amelyet a pspk, az 1947-es pspki jelentsben, irnyban befel s felfel haladnak rtkel. Az egyhzrt felels, a hit s engedelmessg tjn jr pspk az egyetlen helyes irnyba mutatott a nagy tkeresztezdsnl: befel s felfel. A kereszttnl tmutatknt halljuk magt Ravaszt: A demokrcia fejlett ntudatot kvn, politikai rettsget, erklcsi autonmit, azaz nllsgot s tnemesedett npjellemet. E nlkl demokrcia nincs. A demokrcia szabadsgot gr, de kveteli, hogy tudjunk lni vele, hirdeti a jakaratot, de megkvnja, hogy a jobbik akaratnak nknt engedelmeskedjnk. Ha ez nincs meg, a demokrcia lczott diktatra, szolglat helyett uralkods, szp jelszavakkal takardz korrupci, gyllet s trsadalmi sztbomls. Hadd kiltsuk jra vilgg a ktezer esztends ttelt, mert kezdnk megfeledkezni rla, csak becsletes emberek lehetnek demokratk, csak erklcsi er pthet orszgot.
Ilyen s hasonl vilgos llsfoglals ellenre, vagy ppen ezek miatt, 1948. mrcius 31-n lemondatjk, azaz knyszerplyra helyezik az stkst. Kvetkezett az a korszak, amikor Krisztus magyar egyhzt nem egyhzi szempontbl s rdekbl kormnyoztk, hanem kls vilgi rdekek szerint.
6. Az emberlet tjnak vge fel
1953-ig megtarthatja a Klvin tri lelkipsztori llst. lete htralev rszt Lenyfaluban, egyhztl mestersgesen elszigetelt magnyban tlti. Ez alatt az id alatt kszl „hazafel”. 1956 mg egy rvid idre kiszabadtja ebbl a magnybl. Ismt szksg van Ravaszra, a vilgt fklyra. jra ott ltjuk, ahol a helye van, ahol az egyhz lelkiismereteknt nyilvnosan hallathatja hangjt. A forradalom elfojtsa utn a kibontakoz rmuralom ellenforradalmrnak nyilvntja. gy vonul vglegesen vissza Lenyfaluba: „Megbocstom s elfeledem azokat a rgalmakat, amikkel irigyek, gyvk, megalkuvk illettek.„
7. Az lett vge
1975. augusztus 6-n halt meg. „Egyedl maradtam. Kezdem gy rezni, mintha boldog tallkozsra egy csodlatos palotba mennk. Mgttem bezrul elhagyott vilgom ajtaja, hvogatnak bellrl zeng zsolozsmk. Nem vagyok egyedl. Az Atya velem van. Ajkam taln nma, de fradt lelkem mr nekel.” Kelemen Attila