REFORMTOROK RVACSORAI VITI 9 -11 BEFEJEZS
Bucsay Mihly
Reformtorok rvacsorai viti
9. Luther halla utn Melanchthon s Klvin folytatjk az egysgtrekvseket.
Sikereik.
Luther letben a helyzet mr mitsem vltozott. Halla utn azonban a vittenbergai reformci hittani irnytsa Melanchthonra maradt rksgl, aki sokkal megrtbbnek bizonyult a svjciak indtkai s rzkenyebbnek a hitegysg fontossga irnt. Melanchthon mr 1540-ben igyekezett alkalmazkodni a vittenbergai egyessg szellemhez, talaktva az Agostai Hitvalls rvacsorai cikkt. Az j szvegben mindssze azt szgezi le, hogy az rvacsorzknak a kenyrrel s a borral egytt Krisztus teste s vre valsggal kiszolgltatik. A msknt vlekedk krhoztatst teljesen mellzi.
Ugyanakkor nagy fontossggal brt az egysgtrekvsek szempontjbl, hogy a svjci reformci terletn a 40-es vek msodik felben Bullinger mellett egyre nagyobb arnyban kezd kibontakozni a Klvin tekintlye. 1549-ben, az .n. Consensus. Tigurinusban mr teljes, s szinte alapra sikerlt fektetni Klvinnak az s a nmetsvjci terletek lelkszeinek kzs felfogst az rvacsora krdsben. A Consensus semmi lnyeges jtst nem mutat ugyan a mr elbb jellemzett kzpllsponttal szemben, azt azonban, Klvin kvetkezetessgt s alapossgt jellemzen, rszleteiben tovbbpti. Nem trtnt mg meg a Consensus Tigurinus eltt pl. annak a pontnak a tisztzsa, hogy miknt megy vgbe Krisztus lelki evse, azaz a hvnek Krisztussal egyeslse. Klvin a Consensusban ugyanegy helyen ktfle megoldst is felvett. Az egyik szerint Krisztus, ki teste szerint az Apostoli Hitvalls rtelmben Istennek jobbjn l. Szentlelkvel gy von bennnket maghoz a mennybe, hogy ott testnek minden letad erejt belnk mleszti t. A msik megolds szerint Krisztus, teste a mennyben lvn ugyan, ereje mgis gy szll al az rvacsorzhoz s gy lteti azt, mint a nvnyt a nap a maga sugarai ltal. Mindkt esetben a Szentllek egyesti azt, ami trben el van vlasztva.
Klvin szmra a kenyr s a bor nem res jegyek, hanem „signa efficatia, s. exhibentia", nemcsak emlkeztetnek, hanem „representant et offerunt Corpus Christi". A skramentum gymlcse: „vera participatione Christi nos vivificari" (Inst. IV. 17. . 5.). A szimblikus felfogst a valsgos jelenlt s a hvvel val tkletes egyesls tanval me, Klvin tudta a legnagyobb benssggel sszeegyeztetni. A md azonban, ahogy ez az letgyarapods Klvin tana szerint vgbemegy, nem mgikus folyamat, hanem a hit mdja. Amikor Istvn vrtan ltta az Urat az dicssgben, nem Krisztus jtt le hozz az gbl, hanem Istvn hitnek s szemeinek klcsnztt olyan lessget, amely felhatolt az gbe, olvassuk Klvinnl. (Inst. IV. 17. . 10.)
Klvin rtelmezsben az rvacsora olyan mly tartalmat, olyannyira sajtos rendeltetst nyer, hogy ezzel felfogsa egszen kzel kerl a Luther mell s szinte teljesen egybeesik a Melenchthonval. Melanchthonnak szinte egyedl csak azt a mg a Lociban nyilvntott fogalmazst nem talljuk viszont Klvinnl teljes hatrozottsggal, hogy Krisztus nemcsak erejvel van jelen az rvacsorban, de szubsztancilisan is. Viszont egszen Klvin mellett ll Melanchthon, amikor a „manducatio oralis" vllalsa ell kitr.
Melanchthon s Klvin valban meg is rtettk egy-mst, s az 1550 krli esztendkben gy ltszott, hogy Melanchthonnak s Klvinnak egyttes vezetsvel, amelyben azonban a slypont a fiatalabb s tevkenyebb Klvin irnyban toldott el, kialakul a reformci Nmetorszgban, Svjcban s ms eurpai orszgokban l hveinek hittani kzssge. 1550-ben Svjc utn Hollandia s Anglia is elfogadtk Klvin rvacsoratant s szmos kvetje volt e tannak ekkor mr Magyarorszgon is. gy ltszott, hogy Melanchthon s Klvin rvacsorafelfogsnak kzs rszben megjellhet Zrich, Genf s Vittenberga egysges llspontja. A rszltekben val felfogsbeli eltrst sem Melanchthon, sem Klvin nem tekintettk olyannak, ami a testvri egysget befolysolhatta volna.
Jellemz Klvinnak pusztn a nagy vonalakat tekint lnyegrzkre s ltalban rvacsorai ellenttek maradvnyainak nla szoksos kezelsre az a levl, amelyet 1557 jlius 17-n intzett a lengyelekhez avgbl, hogy thidalja kztk .a luthernus s a helvt irny ellentteit. Klvin gy r: „Az gostai Hitvalls 1540-es szvege nem igen adhat okot Krisztus szolgi kztt viszlykodsra, mihelyt helyes magyarzattal rtelmezik. Nem elszakads az Agostai Hitvallstl, ha ahhoz valaki magasabb magyarzatot fz. Mi elismerjk, hogy a kenyr Krisztus teste s a bor az vre, mert Krisztus valsggal tpllja lelknket testvel s vrvel, amikor ezen jelkpeket nyjtja. Hatrozottan visszautastjuk azonban az biqitst, mgis anlkl, hogy az szt Isten igjnek flje helyeznk. Ha tovbb azt a krdst vetnk fel, hogy vajjon a hvk ppen gy veszik-e Krisztus testt mint a hitetlenek, gy erre azt kell mondani: igen. Mgis nem mindenki lvezi a nyjtott kegyelmet. Habr a kenyr mindenki szmra Krisztus teste, mgsem mindenki rszesl ebben a legfbb jban. (G. Loesche-S. Szab J.: Klvin hatsa s a Klvinizmus Eurpa keleti orszgaiban. Debrecen, 1912. 63. Nmi szabadsggal idzve.) E nhny sorbl is megismerhetjk Klvinnak, mint egyeztet teolgusnak az eljrst. Nem diplomatikusan kendzgeti a hitelvi alapokat, mint egykor Bucer tette, hanem teljes vilgossgot dert rjuk. pp e vilgossg segti azonban hozz, hogy sszeill mozzanatokat talljon ltszlag ellenttes, valjban azonban csak egyoldal felfogsok kztt s azokat most mr egyrtelm s mindenoldal tantss legyen kpes sszeegyeztetni.
Melanchthon s Klvin bks egyttmkdsnek napjai azonban meg voltak szmllva. Hosszabb szl-csend utn Luther hveinek tmadsa jra viharszeren indult meg egyelre csak Klvin, ksbb azonban Melanchthon ellen is.
10. Ellenhats Luther epigonjai rszrl. Fordulat Vittenbergban 1571-ben. A luthernus s a reformtus irny vgleges klnvlsa, 1552-ben Westphal Joachim hamburgi lelksz Farrago cm munkjval felhvta a luthernusok figyelmt Klvin sikereire, de egyttal arra is, hogy Klvin rvacsoratana destestvre Karlstadt s az anabaptistk felfogsnak. Klvin tant gy emlegeti, mint egyet a szakramentriusok tborban tallhat sokfle nknyes, nyakatekert, erszakolt, az Irssal sszhangban nem ll emberi kitallsok kzl. Wesphal knyve nagy visszhangra tallt s dnt hangulatvltozst okozott. Egyik els hatsa az volt, hogy amikor az evangliumi felfogsuk miatt Londonba meneklt franciknak s hollandoknak Mria kirlyn felmondta a vendgbartsgot, azok kzismert klvini irnyuk miatt hiba krtek bebocsjtst a tengerparti nmet hanzavrosokba. Tlvz idejn menesztgettk ket vrostl vrosig mint „a Stn mrtrjait”. Erre azutn Genf rszrl is kirobbant a mltatlankod felhborods. Az irodalmi csetepatt a jnai „Ellenvittenberga" Melanchthon-ellenes hith luthernusai, elssorban Flacius siettek kiszlesteni. Futtzknt terjedt a Klvint diffaml radat. Rvid id alatt olyan rossz csengsv vlt neve a lutheri reformci egsz terletn, Vittenbergt egyelre mg kivve, hogy a helvt mltjt felszmol Strassburgban, tovbb Frankfrtban maga a vrosi tancs knyszerttette az ottani francia exlns gylekezeteket az gostai Hitvalls s a lutheri isten-tiszteleti rend bevtelre, st 1561-ben Frankfurtban, 1563-ban pedig Strassburgban be is tiltottk ezeket az istentiszteleteket. Egyedl Brma ksrelte meg, hogy ellenlljon az antiklvinista hullmnak. Amikor azonban a hith luthernus III. Keresztly dn kirly vmkedvezmnyek felmondsval fenyegette meg a vrosi tancsot, az tvozsra szltotta fel a klvini irny lelkszeket. Az ezek helybe lp flcinusok azonban oly hatalmaskodssal kezdtk tnykedsket, hogy az ezt megsokall vrosi tancs vgl is, br lpse a Hanza-szvetsgbl val kizrssal jrt, kiadta tjukat. A Brmbl elztt flcinsoknak sokan keltek prtjra. Ezek a „tiszta tan" jelszavval nagy ervel rontottak Klvin s Melanchthon ellen. Magt Melanchthont csak 1560-ban bekvetkezett halla vltotta meg a Luther-epigonok alacsony gyanstsoktl sem tartzkod, gyllkd tmadsaitl.
Annl sanyarbb sors vrt halla utn hozz h vittenbergai tanrtrsaira s egyb tantvnyaira. A tmadsok 1574-ig jrszt irodalmiak voltak, 1574-ben azonban bekvezezett a legslyosabb fordulat. Az orthodox luthernus prtnak sikerlt magt a vlasztfejedelmet is megnyerni. Ezzel megindult az egyetemnek Melanchthon hveitl val erszakos tisztogatsa s azok kegyetlen ldzse. Melanchthon mostoha fit, Peucer professzort, 1574-tl 1586-ig, msokat hallukig fogsgra vetettek. A Torgaui Cikkekben mg ugyanebben az vben egsz lessgben, csupn az ubiquits-tan mellzsvel, jra leszgeztk Luther rvacsoratant s a vittenbergai egyetemnek azokat a tanrait s tanulit, akik vonakodtak e cikkeket alrni, kiutastottk az orszg terletrl. A vros polgrainak kedvencei s kitn jvedelemforrsai lvn, a helvt irnyak kzl a legtovbb a magyarok maradtak meg Vittenbergban. A szzad vgn azonban k is knytelenek voltak tadni helyket luthernus honfitrsaiknak.
A „filippistknak" Vittenbergbl trtnt kizsvel az 1520-as vektl kezdve llandan tevkenyked kzvett irny el vesztette utols otthont s ezzel jelentsgt is. A porondon most mr csak a kt szls szrny, a Formula Concordiae teolgusai s Klvin maradtak. Az ez utn jv szzadokban a kln szervezked reformcis egyhzak kztt csak az irnikus teolgia, majd az uniksrletek prblkoztak jbl hidat pteni.
11. sszefoglals.
A reformtorok rvacsoraviti nagy ervel kpesek jellemezni a reformci kornak teolgiai gondolkozst. Leolvashat rluk e gondolkozs minden rtke mellett annak kzpkori rksgknt tvett s teljesen levetkzni nem tudott egynmely korltja is.
Valamennyi rsztvev gondolkozsban a kvetkez hrom mozgat rugt jellhetjk meg:
1. A Szentrsnak, mint a hittani igazsgok egyetlen lelhelynek elve. Luther magatartst kezdettl fogva a szereztetsi ige szszerinti rtelmezse jellemezte. De Zwingli is egsz reformtori llspontjbl kvetkez nagy odaadssal ptette tant a Szentrs igire s szimblikus rtelmezse csak akkor nyugtatta meg, amikor vele a szintn szimbolikusan rtelmezend, rokon szentrsi helyek egsz sort tudta prhuzamba lltani s ezzel llspontjt exegetikailag igazolni. A fentebb eladottak alapjn annyit mgis megllapthatunk, hogy Zwingli tanban eleinte nem rszesltek elegend figyelemben azok a jnosi s pli helyek, amelyek az rvacsort kln adomnykzl, ppen ezrt sajtos s ptolhatatlan jelentsgnek mutattk. Ezt a hinyossgot ksbb maga Zwingli is, halla utn az .n. kzpirny, vgl pedig Klvin a helvt irny javra teljes mrtkben ptoltk. Megllapthatjuk teht, hogy az rsszersg elve, mint a reformtori teolgia zsinrmrtke, az rvacsoravitk sorn a reformci mindkt firnynl teljes mrtkben rvnyeslt.
2. A kegyelembl, hit ltal val megigazuls elve. A reformtori gondolkozsnak ez az . n. tartalmi alapelve indtotta Luthert, hogy felvegye a harcot a rgi egyhz miseldozati gyakorlata, vele a misealaptvnyok, stb. kpben jelentkez rdemszerz jcselekedetek rendszere ellen. A hit ltal val megigazuls elvt nem rte csorba akkor sem, amikor Luther az rvacsorban test szerint jelenlev Krisztusnak a jegyek szne alatt hitetleneknek trtn kiszolgltatst s azok ltali lvezst is tantotta. Ezzel a tantssal ugyanis nem jrt egytt, hogy az elvett mennyei j a hitetleneknek dvssgkre vlnk, hanem ppen az, hogy krhozatukra eszik Krisztus testt. De tvoltartott Luther az rvacsora szentsgtl minden rdemszerz jelleget az azt kiszolgltat lthat egyhz rszre s szempontjbl is, amikor a gylekezet jelenltt pp oly nlklzhetetlen kel-lknek tntette fel, mint amilyen a pap, a jegyek, vagy a szereztetsi ige.
Zwinglinek gondolkozsban s Luther tanain gyakorolt brlatban elejtl fogva a hit ltali megigazuls elve volt a hajt rug. Ez az elv maradt tretlen rvnyben a helvt irny tovbbi fejldsben is, klnsen abban a mindvgig vallott tanban, hogy az rvacsora javaiban kizrlag a hvek rszeslnek, mg a hitetlenek csak kznsges kenyrben s borban. Lnyeges eltrst teht e msik alapvet reformtori elv tekintetben sem tallunk a reformci kt irnya kztt.
3. Mg a fenti kt elvet a reformtori gondolkozs, addig a harmadikat, a tanszersg, vagy tanegysg elvt, ltalban a teolgiai gondolkozs sarkalatos elvnek tekinthetjk. Azt rtjk alatta, hogy minden tanrszletnek valamennyi tbbi tanrszlettel ellentmondsmentes sszefggsben kell llnia. Lttuk, hogy Zwingli s a helvt irny kritikjt az vltotta ki, hogy ellentmondst lttak Luther rvacsoratana s kt msik tanrszlet kztt, amelyek kzl az els ppen a hit konstitutv szerept mondja ki mindennem dvj elnyersben, a msik pedig Krisztusnak feltmadsa utni mennybemenetelrl s ott az Atya jobbjn lakozsrl tant. A helvt irny gondolkozsban a tanegysg rdeke e szerint elsrangan fontos szerephez jutott. De ugyanilyen fontos szerepet tlttt be Luthernl is. Mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy a vittenbergai reformtor a skolasztikus teolgia fegyvertrbl klcsnztt tbb kisegt kpzetet vonultatott fel tannak a keresztyn hittan egszbe val beillesztsre. Ltjuk, hogy a tanegysg sarkalatos elve tekintetben sem volt eltrs a reformci fbb irnyai kztt.
Klnbsg nem is az alapelvekben, hanem azokban a rszlettantsokban volt, amelyeket a fenti elvek szemmeltartsa mellett a kt irny kln-kln kimunklt. Olyan krdsekben, ahol a Szentrs kifejezett tbaigaztst nem tartalmaz, vagy pedig ilyen tbaigazts csak kzvetve, az egsz Knont tfog exegzis rvn nyerhet, mint pl. ppen az rvacsora krdsben, szmolni kell egysges alapelvek mellett is a teolgiai munkban nyert tanrszletek kisebb-nagyobb v szrdsval. Utols feladatunkkul teht annak a vizsglata marad, hogy a reformci kt irnya hogyan vetett szmot ennek a szrdsnak a korn jelentkez tnyvel s milyen jelentsget tulajdontott neki a keresztyn testvri kzssg megmaradsa, vagy felbomlsa szempontjbl.
Maga az rvacsora feletti hosszadalmas vita is bizonytk volt r, hogy a Szentrsban nem tallhat valamely egsz terjedelmben egyrtelmen leszgezett rvacsoratan, hanem ilyen csupn exegzis s teolgiai fradozs tjn nyerhet. Klvin s Melanchthon esetben lttuk, hogy k olyan eltrsekben, amelyek az ilyen kzvetve nyert tanrszletekben mutatkoztak, nem lttk a keresztyn egysg komoly akadlyt. Velk szemben Luther a keresztyn kzssget, gy az rvacsorai kzssget is, csak azokra volt hajland kiterjeszteni, akik az rvacsoratan dolgban az exegzist s kiegszt dogmatikai spekulciit fogadtk el. Arra a krdsre teht, hogy mirt vezettek az rvacsoratani ellenttk a reformci tbornak bels meghasonlsra s kettszakadsra, Luthernek s ksbb epigonjainak ebben az elvi llsfoglalsban kell az okot megjellni.
Az elbb emltett hrom kzs alapelv mellett Luthernl gy mg egy negyediket is megjellhetnk. Ez a negyedik elv a hit fogalmnak az a sajtos rtelmezse, hogy az az Isten kegyelmbe vetett bizalom mellett jelenti valamely teolgiailag kifejtett tannak az elhvst. Ezt a negyedik alapelvet azonban semmikppen sem tekinthetjk az elbbi hrom valamilyen kvetkezmnynek, hanem inkbb kzpkori maradvnynak, amelynek azonban sikerlt rvnyeslnie a vittenbergai nagy reformtor gondolkozsban.
R v i d t s e k : E. A.: Luthers Werke. Erlanger Ausgabe. 1826-tl. - W. A.: Luthere Werke. Weimarer Ausgabe. 1883-tl.
IRODALOM: Az egsz dolgozathoz: Karl M 11 e r : Kirchengeschichte, II. 1. Tbingen: Mohr 1911.; II. 2. Tbingen: Mohr 1919., a Grundriss der Theologischen Wissenschaften c. sorozatban. Lutherhez: K s t l i n, T h. H a r n a c k, L a m m a t z s c h monogrfii.
Az rvacsoravitkhoz:W a l t h e r K h l e r: Das Marburger Religiansgesprch 1529. Leipzig, 1929. Schriften des Vereins fr Reforma-tionsgeschichte, 48. vf.. 1. f. Ugyanaz: Zwingli und Luther. Ihr Streit ber das Abendmahl nach seinen politischen und religisen Beziehungen. I. Bd.: bis 1529. Leipzig: Eger s Sievers 1924. Tovbb: H a r n a c k, S e e b e r g s L a a f s dogmatrtnetei. Bucerhez: A. L a n g : Der Evangelien-kommentar Martin Butzers und die Grundzge seiner Theologie. Leipzig 1900. Studien zur Geschichte der Theologie und der Kirche. 2. k. 2. f. Melanchthonhoz: E n g e 11 a n d : Melanchthon. Glaube und Handeln. Mnchen 1931. Nhny jabb tanulmny a krds egyik, vagy msik rszhez: O. C u 11 m a n n : La signification de la Sainte-Cene dans le Christianisme primitf. Strasbourg 1936. P a u 1 S c h e m p p Das Abendmahl bel Luther. Evangelische Theologie 1935. vf. 8. f. 284-305. o. H. G o l l w i t z e r : Coena Domini. Die altlutherische Abendmahlslehre in ihrer Auseinandersetzung mit dem Calvinismus dargestellt an der lutherischen Frhorthodoxie. Mnchen: Kaiser 1937. G. S e h r e n k: Zwinglis Hauptmotive in der Abendmahlslehre und das Neue Testament. Zwingliana s.25.V. (1930) 2. f. 176-185. o. F. B l a n k e :
Zu Zwinglis Vorrede an Luther in der Schrift „Amica Exegesis 1527". Ugyanott, 185-192. o. N i e s e 1, W.: Calvins Lehre vom Abendmahl. 1930. H. A s m u s s e n, H. G o l l w i t z e r, Fr. W. Hopf, E. Ksemann, W. Niesel, E. Wolf: Abendmahlsgemeinschaft? Mnchen: Kaiser 1938. H. S a s s e : Kirche und Herrenmahl. Mnchen: Kaiser 1938. W. v. L o e w e n i c h: Vom Abendmahl Christi. Eine historisch-systematische Untersuchung zum Abendrnahlsproblem der Gegenwart. Berlin: Furche 1938. O t t o H e n n i n g N e b e: Abendmahlstheologische Sa:tze. Luthertum 1939. vf. 4. f. 97-102. o. S c h o l z L s z l : A hlaads kelyhe. Budapest 1938. S c h t z Antal: Eucharistia. Az oltriszentsg a hit s sz vilgnl. Budapest 1938.
UTSZ: A reformtorok rvacsoraviti c. dolgozatomat magntanri prbaeladsnak rtam s mondottam el a Srospataki Reformtus Theologin. E clnak megfelelen teljesen mellztem a lbjegyzeteket s a lehetsgig egyszerstettem, pl. az idzeteknl, a tudomnyos appartust. Forrsutalsaim azonban lehetv teszik az eredeti szveg kikeresst s sszehasonltst.
Az egyhztrtnetet egyhzi, ppen ezrt kritikai tudomnynak tekintem. Mivel ppen egyes protestns hitvallsok kzti klnbsgeket trgyaltam, e kritika szempontjt nem szolgltathatta valamelyik hitvalls, hanem csakis az jszvetsgi szentiratok. Ezrt kezddnek fejtegetseim az rvacsorra vonatkoztathat jszvetsgi helyek ttekintsvel.
Eredeti tervem szerint ugyan trgyalni szerettem volna ebben a dolgozatban is a magyarorszgi rvacsoravitkat, mr csak amiatt a szoros kapcsolat miatt is, amelyet peregrinusaink a reformci fterleteivel fenntartottak s amely miatt a klfldi s a hazai esemnyek gy kapcsoldnak egymsba, mint fog a fogba, e tervemrl azonban a dolgozat megszabott mretei miatt le kellett mondanom. Szabad legyen azonban kiegszts cljbl utalnom „Die Lehre vom Heiligen Abendmahl in der ungarischen Reformation helvetischer Richtung, Stuttgart 1939. c. dolgozatomra (a Deutsche Theologie c. folyiratban), amelyben a magyar fejldst mind fvonalaiban, mind tanszer llspontjaiban elg rszletesen jellemeztem.
Budapest, 1942. jnius.
Bucsay Mihly
|