REFORMTOROK RVACSORAI VITI 1 - 8
BUCSAY MIHLY
Reformtorok rvacsorai viti
1. A reformtorok rvacsoravitinak egyhztrtneti jelentsge. Kezdetben egysges evangliumi mozgalom a reformtorok rvacsoraviti miatt szakadt elszigetelt csoportokra. E vitk szomor egyhztrtneti jelentsget elssorban ez a tny adja meg. Msfell azonban rendkvli ervel jellemzik a reformtorok teolgiai gondolkozst is.
Nem az rvacsoratan volt az egyetlen, amiben a reformtorok eltrtek egymstl, vagy ami esztendk folyamn msknt alakult az egymstl tvol es szszorszgi s svjci reformci terletein. A helvt reformci pl. sokkal tbbet mellztt az istentiszteleti rendtarts kzpkori elemeibl, mint a vittenbergai, egyhz szervezetben, valamint a vilgi hatsghoz val viszonyban pedig mr kezdettl ms vgnyokon haladt. Effle szertartsi vagy egyhzkormnyzati klnbsgek azonban Luther felfogsa szerint sem vonhattk maguk utn a reformci gylekezetei kztt a keresztyn testvrisg megszakadst. E ktelkek szksgszer felbomlst csak hittani klnbsg idzhette el. Az rvacsora rtelmezsben ppen ilyen hittani eltrs tmadt, hatalmasodott el s vezetett mintegy flszz ven t szntelenl folytatott egyeztet ksrletek ellenre is a lutheri s a svjci irny kln egyhzi keretekben val szervezkedshez. Ezt a hitbeli peres krdst kvnjuk most nyomon kvetni, mg pedig a bibliai alapoktl kezdve a kzpkori fejldsen s az lreformtorok kritikjn t el a reformtorok nzeteiig, a kirobban ellenttektl az egyeztetsi ksrleteken t azok Melanchthon halla utn bekvetkez vgleges meghisulsig.
2. Az rvacsora az jszvetsgben. A miseldozat, s kzponti szerepe a kzpkori egyhzban. Az utols vacsora trtnett az els hrom evanglista s Pl lnyegben egybehangzan rjk le. Az utols napok idrendi eladsa sorn egyedl Jnos nem szl az rvacsora szereztetsrl. Ebbe az sszefggsbe tartozik azonban bizonyra Jnos 6:26-63. A. Friedrichsen szerint Jzus s tantvnyai utols vacsorjnak nemcsak a pszkabrny elkltse adott nnepi jelleget. Az utols vacsora is a Jzus s tantvnyai krben srn megismtelt vallsos jelleg tkezsek egyiknek tekintend. E kzs tkezseken a tantvnyok gy vettk Jzus kezbl a kenyeret, mintha a Messissal mris Isten orszgban volnnak (Luk. 14:15). Jzus maga trte meg a kenyeret s nyjtotta tantvnyainak. Ebben a mr kialakult keretben helyezkedett el a pszkabrny elkltsvel kapcsolatos utols egyttlt s,ebben helyezhet el az rvacsora szereztetse is (Revue d'histaire et de philos. relig., Strasbourg 1937. 337-356.). Az nneplyes kzs tkezsek a Messissal egytt a feltmads utn is folytatdtak (Luk. 24, 26; Csel. 1, 3.). Az emmausi tantvnyok a kenyr megtrsnek mdjri ismertek r Jzusra. Az nnepi kzs tkezsek a mennybemenetel utn is megismtldtek (Csel. 2:42, 46.). Ekkor azonban, Jzust, nem lvn tbb kztk, a kenyr s a bor helyettestettk. A kenyr s a bor kzs vtelekor megismteltk az rvacsora szereztetsi igit. Az rvacsorzs mindennapibl (Csel. 2:46) azonban lassanknt vasrnapiv vlt mr az jszvetsgi korban is., I. Kor. 11:20-bl mg nem tudjuk biztosan kiolvasni, Trosban azonban mr ez volt a szoks (Csel. 20:7). A testi tpllkfelvtelnek, kezdetben mg egyik mellkclnak, az elhalvnyodsa mr Korinthusban megkezddtt (I. Kor. 11:34).
Amilyen vilgosan tantja az jszvetsg, hogy az skeresztyn gylekezetben az rvacsort Krisztus rendelse szerint rendszeresen megnnepeltk, pp oly kevs szabatossggal emlkezik meg rla, hogy milyen hittani rtelmezs llott e szent cselekmny httrben. Az idevonatkoz szentrsi rszek vizsglata alapjn kt rokon irnyban ltunk futni szlakat. Az els szerint az rvacsort az skeresztynek a pszkabrny nnepvel azonostottk, csakhogy termszetesen az jszvetsg Brnyt, Jzust helyeztk a pszkabrny helyre. Amint annak hst az Istennel kttt szvetsg s az egyms kzti egyv tartozs jelekn tette az szvetsg npe, ugyangy eszik most Krisztus tantvnyai a kenyr s bor szne alatt, rendelse szerint, Uruk testt s vrt. A msik irny nmi gnosztikus hatsara mutat. A Didache rvacsorai imdsgai kifejezetten lelki telnek s italnak nevezik az rvacsorai eledelt. Mg lesebben nyilvnul meg ez az rtelem Jnos evangliumban. Itt Jzus Krisztus egy j vilg, a llek, a vilgossg, az igazsg, az rklet vilga. Testnek evse s vrnek ivsa ebben az j vilgban val rszesls. (Jn. 6:49 63.) Egybknt azonban Jnos evangliuma is homlyban hagy abban a ksbb oly nagy szerepet jtsz krdsben, hogy Krisztus testnek s vrnek lvezse testi vagy lelki eledel mdjn rtend-e? Jnosnl ugyan Jzus tbbszr is kifejezetten testnek evsrl s vrnek ivsrl szl (Jn. 6:53-57.) a 6. rsz 63. verse szerint viszont „A llek az, ami megelevent, a test nem hasznl semmit”. A problmt, hogy Jzus teste s vre a jegyekben maszsziv relis mdon, vagy ltaluk csak mintegy jelezve, lelkileg van-e jelen, Pl apostol sem oldja fel. Legrszletesebb megnyilatkozsa Igy hangzik: „A hlaadsnak pohara, amelyet megldunk, nem a Krisztus vrvel val kzssgnk-? A kenyr, amelyet megesznk, nem a Krisztus testvel val kzssgnk-? Mert egy a kenyr, egy test vagyunk sokan; mert mindnyjan az egy kenyrbl rszesednk". (I. Kor. 10:16 s kv..) Az Efzusi Levl 5. rsznek 29-30. versei is, amelyek bizonyra az rvacsorra vonatkoznak, csak a gylekezetnek Krisztus ltal val tplltatsrl s vele val legbenssgesebb kzssgrl szlnak. Az apostol mindssze ennyit mond: ,,soha senki az tulajdon testt nem gyllte: hanem tpllgatja azt, mikpen az r is az egyhzat; mert az testnek tagjai vagyunk, az testbl s az csontjaibl valk." Az r ltal val tplltatsrl szlva Pl ms helyen olyan kifejezseket hasznl, amelyek a spiritulis s szimblikus felfogs irnyba mutatnak: „(A mi atyink) mindnyjan egy lelki eledelt ettek s mindnyjan egy lelki italt ittak, mert ittak a lelki ksziklbl, amely kveti vala ket, e kszikla pedig a Krisztus volt." (I. Kor. 10:3-4.) Hasonl kifejezs: „Mindnyjan egy llekkel itattattunk meg.” (I. Kor. 12:13.)
Tanulsgkppen megllapthatjuk, hogy az jszvetsgben az rvacsora hittani htternek csak kt vonsa domborodik ki teljes hatrozottsggal: 1. Az rvacsora ltal Krisztus sajt testvel s vrvel tpllja a gylekezetet. Ezen a rven olyan szorosan egyesl a gylekezettel, hogy a hvek neki testv, egyms kztt pedig egy testnek a tagjaiv vlnak. E vilgosan kidomborod kt rtelem mellett semmifle hatrozott felfogs sem emelkedik ki arra a krdsre nzve, hogy miknt tpllja Krisztus sajt testvel s vrvel a gylekezetet, orlis evs tjn-e vagy valamilyen, a kenyr s a bor lvezsvel prhuzamosan vgbemen, lelki folyamat rvn. A relis masszv rtelemre mutat, msfell a szimbolikus beszdmodor annyira vltakoznak egymssal az jszvetsgnek az rvacsorval sszefggsbe hozhat verseiben, hogy Jel. 3:20-ban maga az rvacsora egyetlen metaforv vlik, hogy a Jzussal kzssgbe juts kifejezsl szolgljon (,,bemegyek ahhoz s vele vacsorlok, s n velem".)
A tan s kultusz megllaptsnak rdeke mr az katolicizmusban, mginkbb a kzpkori fejlds sorn megkvetelte, hogy az egyhz hatrozott mdon dntsn ebben a nyitvamaradt krdsben is. goston ugyan „lthat ignek” nevezte a szentsgeket, maga az egyhz azonban a masszv-orlis magyarzat mellett dnttt. Tanszer jelentkezse ennek az tlnyegls (transubstantiatio) dogmja, szertartsi kikpzse pedig a miseldozat. E felfogs szerint Krisztus a kereszten vgrehajtott ldozatt a miseldozatban mindannyiszor megjtja. Az jszvetsg fpapjaknt nmagt adja oda tkletes s elgsges ldozatul, de nem egyetlenegyszer a Golgotn, hanem azta is minden mise alkalmval.
A katolikus mise hsgesen igyekszik kvetni az utols vacsora minden mozzanatt, hogy t.i. Jzus, miutn a kenyeret s a bort Atyjnak felajnlotta (offertorium), azt sajt testv s vrv vltoztatta t, felmutatta (elevatio) s vgl odaadta tantvnyainak, hogy azok egyk s igyk, ezzel ldozatbl rszt kapjanak (communio).
A kzpkori mise ppen azt a kzponti helyet foglalta el az istentiszteletben, mint amelyet eldje, az szvetsgi ldozat, a jeruzslemi templomban. A tbbi skeresztyn istentiszteleti alkatrszt (imdsg, himnusz, szentrsolvass, hitvalls) nem nyomta ugyan el, de mint valami trzs kr, maga kr csoportostotta, gyhogy az istentiszteletet istentisztelett a mseldozat tette, mgpedig annak magja: a transubstantato.
Br dogmatikailag s liturgiailag benne van a misben mind a Krisztussal egyesls, mind az ltala tplltats gondolata is, 5. mgis ezek el nyomul az ldozati elem: a keresztldozat megismtlse. Az egyhzi tan szerint a mise nemcsak azoknak vlik lelki javra, akik jelen vannak s Krisztus ltal tplltatnak, hanem az egsz egyhznak is, kzelebbrl pedig annak, akinek javra a mise bemutattatott. Miutn az ldozat bemutatsa nmagban is hatkony, annak a szemlyes jelenlte, akirt bemutattk, nlklzhetv vlt. Elterjedtek az . n. magnos misk, amelyeken a gylekezetet csak a ministrnsok, esetleg mg azok sem kpviseltk. A gylekezet megsznt konstitutv kellke lenni az rvacsornak. gy msodrangv vlt az is, hogy az ldozr a mise igei alkatrszeit a gylekezet ltal is rtett nyelven s fenhangon mondja-e el? Elhalvnyodott teht az jszvetsgi rvacsorzsnak msik alkatrsze is, un. imknak, himnuszoknak, lekciknak s fknt a szereztetsi igknek egyttes elmondsa. Mivel pedig a miseldozat annak is elsrangan javra szolglt, akirt az egyhz bemutatta, e ponton tg kapuja nyilt a visszalseknek. A kzpkor vgn igen elterjedt misknek pnzen, vagy alaptvny tjn val megrendelse. Tovbbmenve, a transubstantiatio mgikus-matrilis tana kedvezett a np babons, csodakrsgos hajlamainak. Se szeri, se szma a kzpkorban az elvltozott jegyekkel ztt babons eljrsoknak. Azok szmra, akik bnbnaton keresztl jrultak az ldozshoz, mg inkbb, akik a latin liturgiai szvegeket is kvetni tudtk, megmaradt ugyan a miseldozat a Krisztussal val lelki tplltats szent alkalmnak, a tbbiek azonban, akik az tvltozott kenyeret amulettknt hordoztk, vagy akik csak pnzen vsroltak javukra olvasand mist, az rvacsora elvesztette a szemlyes hit s erklcs vilgban rvnyeslni akar magasztos jelentsgt. A kzpkori mise magban hordozta minden olyan vallsos cselekmny erklcsileg kifogsolhat kvetkezmnyt, amely dologi mdon hoz ltre lelki hasznot. Az egyhz szempontjbl pl. Isten megajndkoz aktusa olyan trtnss vltozott, amellyel dologi esemny volta miatt az egyhz rendelkezhetett, teht a theurgia egy nemv.
3. Az el reformtorok harca a kt szn alatt vtelrt. Wiklif s Husz a misnek mg nem Krisztus ldozatt megismtl, teht ldozati jellegben, hanem a msodik sznnek, a kehelynek a laikusoktl val megvonsban lttk a kzpkori egyhz megromlsnak nyilvnval jelt. Ma mr tudjuk, hogy az egy szn alatti ldozs mr az kor vgn, a Rmai Birodalom utols vtizedeiben is feltnt itt-ott. A transubstantiatio tannak meggykerezsvel nttn ntt nmely laikusok borzadsa is a kehelytl, melyben az egyhz hite szerint vr van. A teolgusok nem kezdtek harcba effle pszichikai gtlsokkal s segtsgre igyekeztek lenni a laikusoknak azzal az elmlettel, hogy Krisztus teste s vre mltsgt jobban meg lehet rizni, ha pl. az ostyt csak bemrtjk a kehelybe s gy adjk a hvnek, mintha az a kelyhet is kezbe kapn. A kehely knnyen kiloccsanhat, az ldoz bajuszn fnnakadhat a szent vr, a torkn flreszaladhat a korty, stb. II. Urbn s II. Paschalis ppk mg tilalmaztk az egy szn alatt 6. vtel elharapdz szokst. Ksbb azonban komolyabb teolgiai rvet is kitermeltek az egy szin alatt vtel mellett, amely, azutn a skolasztika egyhznak dogmatikailag megnyugvst nyjtott. E szernt a kt elem kzl brmelyik kpviselheti a msikat (sub utraque specie), mert ahol ott van akr a test, akr a vr, ott jelen kell lennie Krisztusnak is a maga teljessgben. Termszetes, hogy az egyhzi gyakorlat a kt elem kzl a knnyebben kezelhet ostyt vlasztotta a laikusok szmra. Mgis csak a XIV. szzadban lett ez a szoks mindentt ltalnoss. Wiklif az egy szin alatt vtelt mr gy tnteti fel, mint a pps egyhznak egyik legszembetnbb s legslyosabb, mert Krisztus rendelkezst s az apostolok gyakorlatt nknyesen megvltoztat visszalst. Jellemzi azt a kzponti jelentsget, amelyre a miseldozat a rgi egyhzban szert tett, hogy Wiklif tanaibl Rma ppen rvacsoratant nyilvntotta eretneknek. Jellemz viszont az is, hogy Husz, Wiklifnek ez az egyebekben szinte szolgai tantvnya, tovbb a huszitk kevsb szlssges csoportja, az . n. utraquistk, nem mentek messzebb a skolasztikus teolgia llspontjnl s csupn azt kveteltk, hogy akr a kenyr, akr a bor szne alatt ldozhassanak. Lnyeges s szinte forradalmi szempontvltozst az egy vagy ktszin alatt vtel krdsben, mint ltalban az rvacsora teolgiban, csak az a pillanat hozott, amikor radiklisabb huszitk magt Krisztus ldozata megismtelhetsgnek tant, vele az tlnyeglst vettk kritika al, s helyre egy szimbolikus s spritulis rtelmezst illesztettek. Ez utbbi rtelmezs mellett az egy vagy ktszin alatt vtel krdse nemcsak hogy minden jelentsgt elvesztette, hiszen nem szerepel benne vrrel telt kehely, amelytl gyenge idegzettel meg lehetett borzadni, de egyenesen termszetesnek s szksgesnek ltszott a kenyr s bor kettssgnek fenntartsa rszint a krisztusi rendelkezs s az apostoli plda miatt, rszint pedig a kt elem szimbolikus tartalomgazdagsga kedvrt.
4. Luther felfogsa az rvacsorrl. - A mise e centrlis szerepe mellett egszen termszetes, hogy Luther reformgondolataiban kzponti helyet foglalt el a miseldozat brlata s reformja. Luther felfogsa szerint Jzus keresztldozatnak megismtlse nem jelent egyebet, mint golgotai ldozata megrestst, elgsges voltnak tagadst. Mr pedig Luther szerint ppen ez az egyszerisgben tkletes ldozat dvssgnk alapja. Isten annak, aki hisz, Krisztus helyettes elgttelt elgttell szmtja be s igaznak nyilvntja. A megigazultak alkotjk az Egyhzat, mint Krisztus testt s termik a llek gymlcseit. A megigazulsnak az ember rszrl egyetlen felttele van: a hit. Vele szemben a megigazuls szempontjbl minden jelentsgket elvesztik az .n. jcselekedetek, pl. a miseldozattal kapcsolatban templomnak, oltrnak ptse, miseruhknak, gyertyknak felajnlsa, misealaptvnyok ttele. A hit ltal val megigazuls gondolatnak Luther tlete szerint lesen ellentmondott az a pps egyhzi gyakorlat, amely a golgotai ldozatot megismtelte s ezltal mintegy maga tett szert rendelkezsre ennek hasznai felett.
Irodalmilag Luther „A ppasg babiloni fogsgrl” cm mvben s egy 1520-ban Az jszvetsgrl c. beszdben (W. A. 6. 349. s kv.) foglalt els zben rszletesebben llst a miseldozattal szemben. Eladja, hogy a mise jelen alakjban pontosan ellentte annak, amit Krisztus az rvacsora szerzsvel elrendelt. Jzus a bnbocsnatra s dvssgre vonatkoz greteit akarta testvel s vrvel, mint ldozatnak jeleivel zlogknt megersteni, a hvket dvssgk fell bizonyosakk tenni, egyben Krisztussal s egyms kztt val egybetartozsukat testvel s vrvel val tplls tjn kifejezni s polni. A ppa azonban mindezt visszjra fordtotta. A misben nem Jzus ad ajndkot az egyhznak, hanem az egyhz ajndkozza meg Istent, hiszen az ldozr Krisztus testt s vrt imdsgban ldozatknt ajnlja fel lkrt s holtakrt. „Jcselekedett" tette teht a ppa az rvacsort s ezzel megrestette Krisztus kereszthallt. Ami a legfontosabb a szertartsban, t.i. Jzusnak szereztetsi igi az grettel, azt az ldozr olyan halkan olvassa, hogy a hvek nem rtk. Sok misn a gylekezet maga rszt sem vesz. Az ilyeneket tbbnyre pnzen, vagy misealaptvnnyal rendeltk meg. Luther szemben egy ilyen egyhzi gyakorlat, amely pnz ellenben enged dvjavakhoz jutni, hozz az rvacsora szentsgnek keretben, egyik legszembeszkbb pldja a kzpkori egyhzi tan s gyakorlat megromlsnak. E megfontolsok kvetkezmnyeknt 1521 augusztusban megfogadta, hogy nem olvas tbb gylekezet rszvtele nlkl gynevezett magnos mist. Egy 1521 novemberben kelt beszdben [A misvel ztt visszalsrl, W. A. 8. 398 (lat.) s 8. 477 (nm.) J minden papot igen komolyan arra szlt fel, hogy az anyagi haszon miatt ne olvassanak tbb mist, hanem csak akkor, ha bens szomjsgot reznek rvacsorai kzssg utn. Egyidejleg azonban va intette a tlz jtsvgykat, hogy a mise kls rendjvel kapcsolatban vltoztatsokat hajtsanak vgre.
Ebben az utbbi tekintetben a reformtornak tekintettel kellett lennie egy igen fontos nehzsgre. Ez abban llt, hogy a Kzpkor vgre az egyhz s a papsg anyagi ltalapja a miseintzmnnyel igen szoros fgg viszonyba kerlt. A Kzpkor vgn, az ltalnos vagyonosods kvetkeztben, felszktt a misealaptvnyok, vele a misemond papsg szma is. (Ismeretes, hogy a rmai katolikus ldozpap naponta csupn egyetlen mist mondhat, mivel mise eltt nem vehet maghoz semmi tpllkot, a mise maga azonban az ostya s a bor rvn tpllk felvtelvel jr.) Minden chnek, a sok vallsos trsulatnak, a legtbb tehets csaldnak, de szmos magnosnak is megvolt a maga megrendelt misje valamelyik templom valamelyik oltrnl. Az egyhzi vagyont jelent alaptvnyokat jelents rszkben misealaptvnyknt hagyomnyoztk, ezzel teht az egyhz szmra egytt jrt bizonyos szm mise mondassnak a ktelezettsge. Igy vlnak rthetv azok az egykar adatok, amelyek szerint pl. Hamburgban 300, Danzigban 240, Boroszlban 489, de kzepes falvakban is tucatnyi ldozr lt pusztn misebevtelekbl. Luther tisztban volt vele, hogy a miseintzmny radiklis reformja felttlenl maga utn vonn, hogy a papsg kiszlesedett trsadalmi. Osztlya mrl holnapra kenyert veszten, de egyben azt is, hogy e miatt nem kis zavarok llnnak be a vallsos letben is, hiszen. bizonyos volt, hogy nem megy majd mrl-holnapra, amg a reformtor a maga tisztult felfogst a keresztyn np minden tagjnak tulajdonv tudja tenni.
Luther gy vlte e nehzsgeket thidalhatknak, hogy tartzkodott a szertarts kls rendjnek megvltoztatstl. Mindssze azt kvnta, hogy az ldozpap legyen tisztban az rvacsora helyes hittani rtelmvel s magatartsa a rgi klssgek megtartsa ellenre is ennek az rtelemnek megfelel legyen. Az j tartalom, mint lttuk, nem egyb, minthogy az rvacsorz: hv Krisztus testnek s vrnek vtele ltal arrl szerez bizonyossgot, hogy is tagja annak a kzssgnek, amelynek Jzus kereszthalla bnbocsnatot s dvssget szerzett s tagja e kzssg fejnek Krisztusnak: Ha a pap e tisztult rtelemben fogja. fel a mist, vlte Luther, akkor az megmaradhat a maga megszokott rendjben. Mindssze az a vltozs hajtand vgre, hogy a pap hagyja el az . n. votvknont, amelyben Krisztus testnek s vrnek ldozatknt val felajnlsa elfordul. Mivel ezt a rszt a pap gy is halkan olvassa, a np nem veszi szre a vltozst sem akkor, ha a pap a felajnl imt egyszeren elhagyja, sem akkor, ha helyre a szereztetsi igket illeszti. A pnzbeli ellenszolgltatst, viszont olyb lehetett tekinteni, mint amit a mise alaptvnyt tevk az egyhz szolgjnak knyrgsben val buzglkodsrt fizetnek. Nem tkletes megolds, Luther ezzel tisztban volt, mindenron el akarta azonban kerlni, hogy gyors vltoztatsok az istentiszteleti s vallsos letben zrzavart, vagy bizonytalansgot tmasszanak. Egyelre annyit tekintett csak felttlenl s egyben veszly nlkl megvalstandnak, amennyit itt elmondottunk.
5. Karlstadt s a rokonszellemek rvacsoratanra. Heves ellenhats Luthernl. 1521-ben Luther Wartburg vrnak foglya lett. Ezalatt Vittenbergban a legmagasabb rang helybeli lelksznek, Karlstadt Andrs archidiaknusnak kezbe ment t az egyhzi reform irnytsa. Karlstadtban hinyzott Luther alapos teolgiai mveltsge, jzan kritikai rzke, blcs mrsklete, klnsen pedig tartzkodsa hirtelen szertartsi vltoztatsoktl. Karlstadt irnytsa mellett 1521. karcsonytl kezdve nagy szerep jutott az egyhzi v soron kvetkez nnepeinek. Karcsonykor Karlstadt az ltala mondott nnepi misbl elhagyta a felajnl imt s az oltri szentsg felmutatst, az elhagyott rszlet helyn pedig felolvasta az rvacsora szereztetsi igit. Janur 24-tl a kommuniknusoknak kezbe adta a szent jegyeket. A miseruhkat kivonta a hasznlatbl. Az .n. magnos mise rendjbl elhagyta az egsz miseldozati rszt, csupn a szentrsolvasst, a Hiszekegyet s a keretez imkat tartotta meg. Karlstadt is tisztban volt azokkal a kvetkezmnyekkel, amelyeket e reformok az egyhz s a papsg anyagi ltalapjaira nzve maguk utn kellett, hogy vonjanak. Felfogsa szerint a papsgot teljesen fggetlenn kell tenni a misebevtelektl: az egyhzi bevteleket kzs pnztrba (gemeiner Gotteskasten) kellene juttatni, amelyet a vrosi tancs kezelne, ennek ellenben viszont ktelessgv vlnk a mr felszentelt lelkszeknek letk vgig val eltartsa. A jvre nzve azonban csak annyi lelkszt kell felszentelni, amennyi elegend az igehirdets s a megreformlt szentsgek szolglatra. E blcs gondolat megvalsulsinak is tjt szegte az a hevessg, amellyel Karlstadt a szertartsi reformok tjn elrehaladt. A kvetkez, 1522-ik vi nagybjtben Vittenberga nem bjtlt. Ez sem ment vlemny klnbsg nlkl, de mg tbb zavart okozott a templomi kpek eltvoltsa s megsemmistse, a zrdk s kolostorok feloszlats. A konzervatvabb vittenbergaiak vgl is Lutherhez folyamodtak, hogy siessen haza rendet csinlni. Luther mrcius 6-n meg is jelent a vrosban s sorozatos prdikcii utn nhny nap mulva mr ismt kezbe kerlt a reform irnytsa. Megtagadott Karlstadttal minden kzssget s a legteljesebb mrtkben eltlte jtsait, st Karlstadt egsz irnyt. Visszalltotta a miseruhk hasznlatt, a magnos mist stb. 1523 decemberben elszben kzreadott rvacsorai rendtartsban (Formula missae et communionis, W. A. 12. 197. s kv.) a rgebbi renddel szemben mindssze annyi vltoztatst engedett meg, hogy a lelksz a felajnl imt beltsa szerint elhagyhatja. Ez az elhagys szrevtlenl vgbemehet, mert a mise halkan mondott rszhez tartozik.
Karlstadt rvacsoratanval szemben Luther irodalmilag csak 1525-ben foglalt llst Wider die himmlischen Propheten (A mennyei prftk ellen) c. mvben. Karlstadt klns mdon rtelmezte a szereztetsi igket, szerinte Krisztus e szavaknl: „Ez az n testem” sajt testre mutatott, mint amely pp gy meg fog tretni, mint a kenyr. Az rvacsort azrt szerezte, hogy az nfelldozsra val emlkezs tantvnyait mindannyiszor hasonl nfelldozsra buzdtsa. Luthernek Karlstadt tanrl az volt a vlemnye, hogy „mg akkor is, ha Karlstadt mdjn oly buzgsggal emlkeznnk Krisztusra, hogy vrt izzadnnk, vagy lngolva elgnnk, nem lenne az egyb hi emberi m-nl s trvny cselekedetnl, de semmikppen sem lenne Istennek ajndka s Igje, amely Krisztus testt s vrt nyujtja s adja nknk.” W. A. 18. 203, 3 s kv.re vesszk Luther kifogsnak helyes magvt: Karlstadtnl elsikkad az rvacsornak az az rtelme, hogy az sajtos isteni ajndk, amely ltal Krisztus vit a vele val egysgre testvel s vrvel tpllja.
Luther fejldsben Karlstadttal lefolyt harca a ksbbi rvacsoravitk szempontjbl egy igen jelents kvetkezmnyt vont maga utn. Brki is javasolt Luther ezutn eltklten konzervativ rvacsoratanval szemben brmifle ms felfogst, Luther ebben a kezdemnyezsben minduntalan Karlstadt eretneksgnek j kntsben feltmadst ltta. Igy az egsz ksbbi egyhztrtneti fejlds sorn egyetlen egyszer sem mutatott r hajlandsgot, hogy Zwinglit, Bullingert egytt ne emlegesse Karlstadttal, Zwillinggel, Schwenckfeldkkel s az anabapistkkal. Luthernek gy nagy rsze van benne, hogy a kezdetben Karlstadt s az anabaptistk rvacsoratannak elnevezsre keletkezett szakramentrius jelz, nemcsak a kzhasznlatban, de a trvnyhozs nyelvben is tment a svjciak lnyegesen eltr rvacsoratanra. Nem ktsges, hogy a svjci irny Svjc hatrain tli terjeszkedse el ez a helyt nem ll azonosts igen nagy akadlyt grdtett, valamint az sem, hogy ppen ez a Karlstadt felsznes llspontjval val minduntalan sszetveszts is vtkes volt a reformci kt f irnynak, a svjcinak s a vittenbergainak egymssal megegyezni nem tudsban.
6. Zwingli rvacsoratana, vitk Luther s Zwingli kzt. Mert nemcsak Karlstadt, hanem vele szinte teljesen egyidejleg msok is, a reformmozgalom nagyobb terleteinek irnyt szemlyisgei, jhiszemen haladtak tovbb azon az uton, amelyen ket ppen Luther reformtori gondolatai indtottk el. s ppen a mise krdsben jutottak jval tvolabb a rgi egyhztl, mint a vittenbergai reformtor.
Az els, hamar npszemv vl jts a miseszvegek nmetre fordtsa. Oekolampadius Bzelben mr 1522-ben nmetl olvasott mist. Pldjt ms felnmet vrosok kvettk, legkorbban Altstdt s Strassburg. Termszetesen ahol ez a nmetre fordts reformtori talajon megtrtnt, ott az u. n. felajnl imt mr nem fordtottk le, hanem helyre a szereztetsi igk nmet szvegt tettk.
Magt ez egsz rvacsorai szertartst azonban Zwingli ltta el, elsnek mind a reformci alapelveivel, mind az apostoli gyakorlattal sszhangban ll s nmagban szerves egszet kpez liturgiai alkattal. A zrichi rvacsora j rendje imbl, az alkalomhoz ill szentirati rsz felolvassbl s prdikcibl llt, ugyangy, mint a tbbi istentisztelet. Mg azonban ez utbbiakat paponknt tartottk, addig az rvacsort hamarosan mr csak hetenknt, ksbb pedig ennl is nagyabb idkzkben, a gylekezet lelki szksgt tvn irnyadv. Ami az rvacsors istentisztelet kls kpt illeti, fehr kendvel megtertett egyszer faasztalon llt a kenyr s a bor, mellettk nhny tlca s pohr. rvacsoravtelkor a megtlttt tlck s poharak krl-jrtak az rvacsorzk kzt.
Zwingli mersz, de szltben ujjongva fogadott szertarsi vltoztatsai mgtt termszetesen megfelel teolgiai meggondols rejlett az rvacsora rtelmrl s rendeltetesrl. Mg Karlstadt, vagy Mnzer, a reformci szekts mellkirnyainak ezek az sei, fleg erklcstani megfontolsbl kzdttek Luther nzetei ellen, azzal vdolva Luthert, hogy knnyelmv teszi az embereket, amikor egyedl Jzus elgttelbe hagyja vetni minden bizalmukat, ahelyett hogy szemlyes erklcsi harcot, kedvelt kifejezsk szerint „kereszthordozst”, jjszletst s megszenteldst kvetelne tlk, addig Zwinglit szisztematikai-teolgiai meggondolsok vezettk. Zwingli eltt szilrdan llt Krisztus keresztldozatnak egyedli bntrl s megigazt jelentsge, de ugyanakkor, ppen Luther reformtori gondolatainak megfelelen az is, hogy e keresztldozat javaiban rszesedni semmikppen sem valamifle dologi jelleg cselekmny vgrehajtsa, hanem csakis az ntad hit tjn lehetsges. Zwingli szmra is vilgos volt az rvacsornak az igaz rtelme, hogy az a hv szmra Krisztustl rendelt bizonysga s zloga annak,`hogy is a Jzus kereszthalla ltal dvssget nyertek kzssgbe tartozik. Az rvacsora clja Zwingli szerint ppen az, hogy a kenyr megtrse s a bor kintse ltal Krisztus kereszthallra emlkeztessen s ezltal az emlkezeti megjelents ltal erstse a hv hitt Krisztus gretben. Zwingli nem vrt egyebet az rvacsortl, minthogy a hitet mg bizonyosabb tegye, mert szmra a keresztyn letben nem volt magasabb fokozat a bizonyos hit felett.
Luther ezzel szemben azt tantotta, hogy a kenyr s a bor szne alatt mindenki, aki rsztvesz az rvacsorban, Krisztus valsgos testt s vrt veszi, mint a szj s a fogak eledelt, egszen fggetlenl attl, hogy hisz-e, vagy hogy erklcstelen lete miatt mg a hvk gylekezetbe tartoznak tekinthet-e. Zwingli kt ponton is kifogst emelt Luther rvacsoratana ellen, elszr mert az nzete szerint dologi, korporlis j formjban tantja jelenlenni Krisztust s ezzel idegen testet visz a hit s ige reformtori teolgijba s istentiszteletbe, msrszrl, mert nemcsak nem ersti a hitet, de mg azzal a slyos feladattal is megterheli, hogy a kenyrben s a borban testet s vrt lsson s fogadjon el.
Minden reformtori rvacsora-teolginak persze a szereztetsi igkbl kellett kiindulnia, teht szmolnia kellett elssorban a „Hoc est corpus meum” kifejezssel. Az rvacsora rtelmezse e ponton szorosan exegetikai krdss vlt. Zwinglinek a misvel s Luther rvacsoratanval szemben elfoglalt llspontja ismeretben nem meglep, hogy a zrichi reformtor kszsggel volt hajland csatlakozni egy a Hoen nev teolgiailag igen kpzett holland orvosnak az exegzishez, aki szerint az „test" az jszvetsg szmtalan ms megfelel helyhez hasonlan (pl. n vagyok a szllt") csakis a ,significat" jelentsvel brhat. A kenyr csak szimbluma Krisztus testnek, a bor vrnek, a kenyr megtrse s a bor kintse hallnak, a hveknek nyjtsuk pedig szimbluma annak, hogy Krisztus hallnak haszna a gylekezet tagjait illeti, akik benne hisznek.
Zwinglinek ebben az idben vallott felfogsa szerint az rvacsora lnyegben nem ad tbbet a hivknek, mint az igehirdets, mert nem egyb az igehirdetsnek egy mindenki ltal rthet, a hit bresztsre s tpll-sra klnsen hathats, mert rzki nyelven s tartalom gazdag szimblumokon keresztl szl alakja. A helvt reformtornak ez a felfogsa rohamosan terjedt a nmet Svjcon tl Bzel, Strassburg s tbb ms dl- s kzp nmet vrosban is.
Hoen szimblikus magyarzatval szemben Luther mr 1523-ban llst foglalt egyik kisebb iratban (Vom Anbeten des Sacraments. W. A. 11. 417 s kbv.) Zwingli rvacsorai jtsairl s azok gyors terjedsrl rtesl-ve igen lesen fordult most ez utbbi ellen. Mr rgebben ellenrzssel viseltetett Zwingli irnt 12. s ezt most igazolva ltta. Zwinglit, akit nem ismert, Karlstadt utn tlte meg, akit ismert. Kettjket egy kalap al vve intzte ellenk 1525-ben terjedelmes vitairatt „A mennyei prftk ellen..." cmmel. Zwingli igazsgtalannak kellett, hogy rezze Luther dolgozatban mind, hogy Karlstadttal ugyanarra az egy lapra kerlt, mind pedig, hogy Luther nem olyan hangon emlkezett meg felfogsrl, amely egy jelentkeny ember valamilyen jhiszem tvedsnek kijr, hanem szemlyeskedve s ellen-sgesen. Latin s nmet iratokban igyekezett teht megvdeni felfogst. Segtsgre voltak Bzel reformtora, Oekolampadius, tovbb Strassburg lelkszei, Bucer s Capito. Luthert Bugenhagen s Brenz tmogattk irodalmi publikciikkal. A heves irodalmi vita emlkei Zwingli tollbl:
„Amica exegesis"
„Frndliche Verglimpfung und Ableinung"
„Dass diese Worte ... den alten einigen Sinn haben werden,'genannt".
„Umber D. M. Luther& Buch «Bekenntniss»
Valamennyi 1527-8-bl val. Zwingli mvei sszes kiadsnak II. s III. ktetben olvashatk. Luther vitairatai ezekbl az vekbl: 1526: Sermon von dem Sakrament des Leibes und Blutes Christi wider die chwarmgeister". W. A. 19, 474- s kv.
1527:„Dass diese Worte „das ist mein Leib usw."Noch fest stehen, wider die Schwarmgeister". E. A. 30, 14.s kv.
1528:„Bekenntnis& von Abendmahl". E.A. 80, 151. s kv. s W. A. 26. k.
Ezek kzl az utols nemcsak a legterjedelmesebb, de egyben a legegynibb s gy szmunkra is a legfontosabb. Belle ksreljk meg Luthernek Zwinglivel szemben a sajt llspontja megokolsra felhozott indokait ismertetni.
Igen vilgosan mutat r Luther Zwingli felfogsnak arra a fogyatkozsra, hogy elhomlyosul benne az rvacsornak az a jelentsge, hogy benne Krisztus tpllja vit. Zwingli rtelmezst lttuk, hogy sszefoglalhatjuk az „edere = credere" formulban. rvacsorzni annyit tesz, mint a szimblumok, az emlkezs s az rvacsorai kzssg ltal dvssgnk felli hitnkben bizonyosabb vlni. Luther llspontja szerint viszont rvacsorzni annyi, mint Krisztus ltal vele magval, erivel, Istenlegvel tplltatni. Remutat Luther arra is, hogy dvtrtnetileg az szvetsg nevezhet annak a kornak, amikor a hvk az dvssget igret, jel s szimblum ltal brtk, az jszvetsg ezzel szemben a megvalsuls, a megtrtnt vltsg, az „unio mystica cum Christo" ideje. Az rvacsora ltal Krisztus ezt az egyeslst maga munklja. (W. A. 26. 468.) „Teolgiai vgakaratban” kvetkezkppen summzza Luther teljes lessgben sajt rvacsoratant: Krisztus testt s vrt az rvacsorzk a kenyrben s a borban valsgosan, szjukkal eszik s isszk. A mskp tantk az oltriszentsggel kapcsolatos isteni rendelkezsbe tkznek s a skramentum ellensgei, mert az Isten ltal beiktatott rendet sajt homlyos elmjk tjn jrva elfordtottk s meg 13.vltoztattk (W. A. 26. 506.) „Minden okoskods s krmnfont logika ellenben azt tartom, hogy kt klnbz lnyeg igenis lehet ugyanaz a lnyeg s annak is nevezhet”, llaptja meg a „consubstantiatio" dogmjt. (W. A. 26. 439, 30.) Luther nagyon vilgosan ltja, ami Zwingli: szmra rthetetlen, hogy t. i. mirt van az,, hogy Krisztus olyan dologi valsgba, mint a kenyr s a bor alszll s beleltzik. Luther megrtse szerint e vltozs htterben Istennek megszgyent alzatossga s jsga ll. Mint ahogy egykor nem vonakodott, hogy gi dicssgbl egy asszony mhh bocstkozzk al, csak azrt, hogy egszen kzel jjjn hozznk, gy indtja most is szeretete, hogy „a kehely egyszer borban jjjn kznk mint jszvetsg: kegyelem ajndka, bnk bocsnata, igaz evanglium, ... Krisztus lelke". (W. A. 26. 468.) Ugyanitt olvassuk, Luther izmos vizulis gondolkozsra igen jellemzen, hogy amint a Szentllek lthatan, galamb formjban jelent meg, ppen ilyen lthatan akarta Krisztus is, hogy teste s vre jelen legyen, gyannyira, hogy re lehessen mutatni: „Ez itt Krisztus vre! Ez az jszvetsg!" A reformtor, amikor ezeket a gondolkozsra igen jellemz sorokat lerja, nem veszi szre, hogy a galamb kpbe ltztt Szentllek szzatval jelt is adta istensgnek, mg a kenyr s bor nem lpi tl a maga termszete ltal megszabott hatrokat. Luther rvacsora felfogsban egszen dnt jelentsgnek kell tekintennk annak ezt a vizulis jellegt s ignyt, Luther nem rte be elvontsgokkal, spiritulis trtnssel, hanem rvendezett a dologi, az rzkelhet bizonyossgnak s szinte ujjongva llapodott meg, hogy aztn egy tapodtat se tgtson, az rvacsora szereztetsi igjnek szszerinti rtelme mellett, mert ez az dvzt testi megjelenst hirdeti. Ez az a pont, ahol Luther semmitl sem riad vissza, hogy llspontjt megvdje. A mskpp vlekedk viszont ezen a ponton nem rtik meg s vlnak el Luthertl. „Mintsem, hogy a rajongkkal tartva, mer borban legyen csak rszem, inkbb vallom a ppval egytt a mer vrt” - vallja vgs eltkltsggel (W. A. 26, 462.)
Isten hozznk alszll jsgnak jeleknt megismtelt inkarncit ltni az rvacsorban vallsos mlysgtl s kpzelertl duzzad gondolat. Luther rtelmezsnek azonban, ha kimert akart lenni, meg kellett felelnie arra az ezutn felmerl krdsre is, hogy mi az rvacsorban a maga testi mivoltban megjelent Krisztusnak a szerepe. Krisztus testi jelenltt, a vele val testi egyeslst el kellett helyezni a kegyelmi let ko-nmijban. A hvk lelki tpllsra nyilvnvalan inkbb lelki javakkal tpllkozs szksges. Arra a nem csekly nehzsget okoz krdsre, hogy hogyan veszi hasznt az rvacsorz a testileg jelenlv Krisztussal orlis ton vgbement egyeslsnek, Luther Irenaeusnl s Hilariusnl tallt tmutatst s azt magv is tette. E szerint Krisztus testnek s vrnek velk egyesl testnkre nzve az a haszna van, hogy ltaluk testnk is az rkkvalsgra tplltatik. Ktsgtelen, hogy amikor Luther a szszerinti rtelmezsnek ezeket a tvolabbi kvetkezmnyeit levonta, egy elbb mr maga mgtt hagyott, mgikus dvhatsrl is tud hittani gondolkozsmdot tett ûjra magv. Eredeti reformtori llspontja a keresztyn let egsz folyamn csak szemlyes hitbeli trtneseknek tulajdonitott jelentsget.
Zwingli, br a vita folyamn lesen krvonalozta allspontjt, bizonyos mrtkben kzeledett is Lutherhez. Mindjobban helyet biztositott ugyanis felfogsban annak a kezdetben elhanyagolt gondolatnak, hogy az r-vacsora tbb mint egyszer lthat igehirdets. Benne Krisztus klnskppen megajndkozza a hivket, ez az ajndk a vele val egyesls s sszes javainak a kzlse. Abbl azonban ksbb sem volt hajland Zwingli egy tapodtat sem, engedni, hogy ez a Krisztus a megdicslt Megvalt, hogy javai lelki termeszetek s, hogy e javak kzvetitse, a Krisztussal val egyesls, csakis lelki ton a Szentllek ltal, az ember rszre pedig csak a hit utjn mehet vgbe.
Amikor Zwingli az rvacsora klns dvkzl jellegnek fokozd beltasval Lutherhez kzeledett, nem tett egyebet, mint csatlakozott a vitban segittrsaihoz, Oekolampadiushoz, Bucerhez s Capitohoz, kik ebben az idben rgebbi exegetkat is tancsba vonva, a szimblikus rtelmezsnek egy szorosabb s teljesebb mdjt dolgoztk ki.
Luther llaspontja is tment nmi fejldsen a vita folyamn. Kezdeti llspontjt, amelyet akkor egyedl a szereztetesi ige szvegvel tmogatott, most rgebbi skolasztikus kpzetekkel igyekezett altmasztani s kipiteni. Mivel ez a fejlds egeszen a Luther halla eltti vekig tart, gymlcseivel kiss ksbb fogunk foglalkozni. Megnyilvnult azonban Luther gondolkozsnak az a sajnlatos mdosulsa mr a Zwinglivel folytatott vita kzben is, hogy eredeti reformtori kiindulpontjt engedte a harc hevben kezei kzl kisiklani. E kiindulpont ismeretesen nem ms, mint a kegyelembl hit ltal val megigazuls, amely kifejezsben hit alatt nem dogmk tanszer elhivset, hanem a kegyelmes Isten irnti gyermeki bizodalmat kell rteni. Az vacsoravita folyamn azonban sajt tanitsnak, amelyet a skolasztika eszkzkszletvel igyekezett rszleteiben kipiteni, olyan fontossgot kezdett tulajdontani, hogy a masknt vleked Zwinglit nem tartotta tbb keresztynnek tekinthetnek. A hitfogalom tan-szer megmerevedse ll itt elttnk, amelyet nem lehet az eredeti reformtori kiindulpont bvlsnek, hanem csakis a Kzpkorba val visszakanyarodsnak tekinteni. Az gy megmerevedett tant teljes egszben nem a Szentirs garantlta. Az csak kiindulsul szolglt. Az exegetikai uton nyert pillreket kiegeszit rszek forrsaknt Luthern megjelenik a spekulci, emgtt pedig felmagaslik a teolgusi s az egyhzi tekintly.
A vita hangja is vltozott az esztendk folyamn. Luther kezdettl heves, szemlyesked hangon irt. Zwinglik magatartsa eleinte kimletes s tisztessgtud volt, de kesbb k is flnyeskedve s gnyosan kezdtek Lutherral szemben viselkedni.
7. A marburgi taldlkoz. Mg a vita tombolt, a csszr s a hozz hz fejedelmek rszrl vessztjsl felhk gylekeztek a reformci oldaln ll tartomnyok s vrosok felett. Jzan beltssal nem lehetett ktsgbe vonni, hogy a reformci hvei szmra egyelre nem volt srgsebb s fontosabb tennival, mint az, hogy politikailag s katonailag is hasznlhat szoros szvetsgben egysges arcvonalat alaktsanak. A szvetkezsnek nem is volt egyb akadlya a Luther s Zwingli kztti ellenttnl az rvacsora tekintetben. A parasztlzads, vele egytt Mnzerk vres bksa ktsgtelenn tette, hogy Zwinglinek ezekhez a rajongkhoz nem volt semmi kze, viszont azt is, hogy kvetinek szma Mnzerk buksval nem cskkent, de to-vbb ntt. Vilgos volt, hogy a reformmozgalom egysge rdekben egyeztet hittani fradozsra van szksg, s hogy evgbl Luthernek s Zwinglinek szemlyesen kell trgyalsba bocstkozniuk. A tallkozs ltrehozsrt a reformci tbornak egyik legmozgkonyabb egynisge, Flp hesseni rgrf fradt a legtbbet, vgl is sikerrel, mert Luthert s Zwinglit 1529 oktber 1-tl oktber 4-ig Marburgban egyeztet megbeszlsen lthatta vendgl. Luther mellett ott voltak Melanchthon, Jonas, Osiander s Brenz, Zwingli mellett pedig Oekolampadius, Bucer, Hedio s Sturm Jakab, az utbbi hrom Strassburgbl.
Ez a szemlyes megbeszls is, mint a megelz irodalmi vita, eredmnyetelenl vgzdtt. Az egyhzi reform minden krdsben egysges nyilatkozatban tudtak a reformtorok megllapodni, csak az rvacsora gyben nem kzeledtek egymshoz. Meg nem rtve, srtdtten tvoztak el mindketten. Luther bcszskor a testvri kzssget is megtaadta a svjciakkal szemben. Annikor egy hnappal ksbb jra szba kerlt a Habsburgellenes politikai szvetsg terve, Luther az . n. Schwabach-i cikkeket ksztette, teljes lessggel adva el bennk rvacsoratant s e cikkek alrstl ttetve fggv a nmet birodalmi Strassburg szmra a szvetsgbe val felvtelt.
Zwingli llspontjnak emltett vltozsra s a Lutherhez kzeledsre jellez a marburgi cikk, mely szerint ,az rvacsora Jzus Krisztus valsgos testnek s vrnek szentsge".
8. Strassburg s nhny ms terlet kzvett irnya. Bucer egyeztet kisrletei Zwingli halla utn. A vittenbergai megegyezs. Luther jra felveszi a harcot: a vittenbergai megegyezs felbomlsa.
Oekolampadius s a strassburgi reformtorok a marburgi kolloquium utn is tovbb dolgoztak a megegyezs gyben. Bzelbenn s Strassburgban, a birodalmi terlet szln, messze mindenik vdelmet nyujt protestns fejedelemtl, kiszolgltatva a csszr hatalmnak, akivel szemben ket mg az gostai Hitvalls hveinek kijr hallgatlagos trelem sem vdi, hanem a szakramentriusok ellen hozott igen kemny birodalmi vgzsek sjthattak, rtheten sokkal srgsebbnek rezte minden gondolkod f a reformmozgalom kt irnynak sszefogst s ennek felttelt, a hitelvi egysget, mint brhol msutt. Marbgban egyelre vilgosan eltntek a kt llspont ellenttei. A feladat teht olyan rvacsoratan kidolgozsa maradt, amelyben rdemk szerint helyet kaptak mindazok az rdekek, amelyeket a reformtorok egyms ellen vdtek, Luther oldalrl az rvacsornak is isteni adomnyt nyujt klns jellege, Zwingli rszrl az rvacsorai trtnsnek a hit szfrjba val utalsa s lelki volta.
A kzvettsre valban alkalmn dogmatikai kisegt kpzet megtallsa Oekolampadiusnak az rdeme. Oekolampadius szorosabbra vonja, tartalmasabb teszi Zwingli szimblumfogalmt. Mg a Zwingli egyszer emlkjel csupn (mint ahogy pl. a piros-fehr-zld sznek szimbluma minden magyart nemzetre emlkeztet), addig Oekolampadius szimblumfogalmban benne van, hogy a szimblum s a szimbolizlt kztt valsgos koordinci, ltelvi egyms mellrendeltsg ll fenn. (Hogy a felhozott hasonlatnl maradjunk, Oekolampadius abban az rtelemben nevezi a kenyeret s a bort szimblumnak, ahogy pl. szimblum a klfldi kvetsgeink felett a magyar lobog, vagy az okmnyokon a killt hatsg pecstje. A nemzeti lobog mint felsgjel, vagy az okmnyon a pecst nem csak jelkpez s emlkeztet, hanem jelzi valamilyen msnem valsgnak, pl.. a lobog esetben az illet nemzet minden hatalmnak, a pecst esetben a kiszolgltat hatsg akaratnak a szimblummal egyttes jelenltt. A felsgjel mgtt az egsz llam ll, aki megsrti azt, kihvta maga ellen ezt is.) A szimblumfogalomnak ez a szorosabb, tartalmasabb vlfaja az rvacsorra alkalmazva Oekolampadiusnl gy hangzik, hogy Krisztus a kenyr s a bor szentsgi hasznlathoz testnek s vrnek jelenltt elvlaszthatatlanul hozzkapcsolta. Ahol a jegyek vannak, ott van a jegyzett dolog is, mert a szereztetsi ige mint isteni parancs a kettt egyms mell rendeli. Jegyekre ppen azrt van szksg, hogy legyen, ami egy msnem valsg egyidej jelenltt mutassa. „A menyasszony jegygyrje azt mutatja, rja Oekolampadius, hogy a vlegny neki tulajdonul rendelte magt, mg sincs maga a vlegny is a gyrbe mintegy belezrva. Ugyangy van jelen az rvacsorban Krisztus is s adja testt lelknknek tpllkul." (Oehler: Lehrbuch der Symbolik. Stuttgart: Steinkopf 1891. 647.) Halljuk ugyanezt a gondolatot a mi Dvai Br Mtysunk fogalmazsban: az jel kedg nem egyb, hanem lthatatlan gretnek avagy ajndknak lthat cgre ... A bort, a kenyeret, a vizet, kibe keresztelkednk, ltjuk s mely bizonnyal ltjuk, oly bizonnyal kell hinnnk Christusnak dicsl testbe magunknak rszeseknek lenni, mert at cgrt hiba nem nyujtjk ki, ha bor nincsen ap pincben." (At tiz parancsolatnak stb.. V. . Rvsz I. (id.): Dvay B. M. Pest 1863. 121. o.).
A szimblumfogalom e szorosabb koordinatv, vagy korrelatv vltozatval a bzeli s a strassburgi reformtorok most mr ki tudtk dombortani Luther llspontjnak is megfelelen, hogy az rvacsorban Krisztus szent ajndkul adja magt, de egyben azt is, s itt megmarad a tvolsg Luthertl, hogy nem testi, hanem megdicslt, mennyei, lelki valsgban. Krisztus az rvacsorban jelen van, hozzrendelve teste s vre, egsz mivolta szerint a kenyrhez s a borhoz, mgis nem gy, hogy alszll s eloszlik a kenyrben s a borban, hanem gy, hogy a kenyr s a bor termszeti valsgukban val lvezshez isteni paranccsal hozzkapcsolta az mennyei teste lvezst, a hvnek vele. Javaival val egyeslst. Az egyesls garancija az ige, eszkzlje pedig a Szentllek, aki a hvt a mennyei Krisztussal egybekapcsolja, az a szerv vgl, az a „szj", amely ltal a llek tplltatsa Krisztus ltal vgbemegy, nem ms, mint a hit. A kenyr s a bor szerepe abbl ll, hogy lthat voltukban jell s zlogul szolgljanak a jelenlv lthatatlannak, egyben pedig segtsgre legyenek a hitnek abban a feladatban, hogy azt amit nem lt, csak mint gretet hall, valsgknt tudja elfogadni s tlni.
A mr 1530-ban elhunyt Oekolampadiusnak s a strassburgi lelkszeknek, els helyen Bucernek kzsen vallott ezt az rtelmezst neveztk el media sententianak, kzvett, vagy kzpirnynak. Ez a felfogs rvnyeslt azutn abban a hitvallsban, amelyet Strassburg, Lindau, Constanz s Memmingen 1530-ban sajt hitvallsukknt az gostai biradalmi gyls el terjesztettek, az .n. Confessio Tetrupolitinaban. E hitvalls 18. cikke kimondja, hogy a kenyr s a bor ugyan puszta szimblumok, az rvacsora azonban a Krisztussal val tplltats szentsge, de nem a testi, hanem a mennyei Krisztussal.
Zwingli halla utn nhny vvel a szimblikus felfogsnak elmlylt, Krisztus relis jelenltt tant alakjt a zwinglinus svjci vrosok is bevettk. Az egyessg okmnyt 1536. februrjban rtk al Zrich, Bern, Bzel, Schaffhausen, Szentgallen, Mlhausen, Biel, Strassburg s Constanz kpviseli. Ezzel az . n. Els Helvt Hitvallssal az egysgtrekvsek fontos llomsukhoz jutottak. Az egsz svjci s felnmet reformci egysgesen llt egy olyan rvacsorafelfogs mell, amely kitn alapnak kellett, hogy tnjek a Lutherrel val megegyezshez is.
A Lutherrel val megegyezst Bucer vllalta magra. Ltjuk, hogy Zwingli halla utn Luther, Bucer s Bul-linger teljesen egyetrtett abban a krdsben, hogy mire szolgl az rvacsora. Mindhrman vallottk, hogy benne a jelenlev Krisztus vit tpllja s velk egyesl. Eltrs mindssze abban a rszletkrdsben volt mg, hogy mi mdon kell Krisztus jelenltt rtelmezni. Luther vltozatlanul ragaszkodott a kenyrrel kapcsolatban a „Hoc est corpus meum" szszerinti rtelmezshez: a kenyrrel s a borral azoknak helyn s dologi mdjn Krisztus valsgos teste s vre van jelen, ezt eszik a hitetlenek s a mltatlanok is szjukkal s fogaikkal. Emltettk mr, hogy Luther mindinkbb a kzpkori skolasztika kpzetei segtsgvel igyekezett tantst kipteni. Azt hirdette, hogy Krisztus isteni lelknek sajtossga, a mindentt jelenvalsg tterjed Krisztus testre is s annak sajtossgv vlik (communicatio idiomatum). Ha pedig Krisztus teste mindentt jelenval, nincs benne nehzsg, hogy ott is ott legyen, ahol az rvacsort ppen kiszolgltatjk (ubiquitas-elmlet). A svjciak ez utbbi elmlet ellen nem szntek meg felhozni, hogy a test mindentt valsgt hirdetni a termszet rendje s a jzan sz ellen van. Ami testknt a tr valamely meghatrozott rszn elhelyezkedett, nem lehet ugyanakkor msutt is, vagy egyenesen mindentt. Ha mindentt volna, az nem jelentene kevesebbet, minthogy rajta kvl ms egyb nincs is a trben.
Mindebbl ltjuk, hogy Oekolampadius s Bucer kzpirnynak gyzelme utn is jelentkeny tvolsg vlasztotta mg el a helvt irnyakat Vittenbergtl. Bucert azonban a legnagyobb nehzsg sem volt kpes visszariasztani egyeztet prblkozsaitl. A messze tekint Strassburgban, Sturm Jakab blcs s tevkeny politikai irnytsa mellett, mindenki tisztn ltta azokat a veszlyeket, amelyek mind a helvt, mind a vittenbergai reformcit az egyre ersbd pps s csszri prt rszrl fenyegettk. Ezek ellenben nem volt ms mentsg, mint Eurpa minden evanglikusnak habsburg-ellenes szvetsgbe tmrlse. E szvetsg ltrehozsn fradozott valaha Zwingli, most Bucer, de jnhnyan Luther hvei kztt is, elssorban Melanchthon. A szvetsg elfelttele ezutn is az rvacsora krdsben val megegyezs maradt. Bucernek teht itt kellett sikerre trekednie.
llspontjrl nem is tnt olyan nehznek a Lutherhez val kzeleds. A Vittenberga szmra rvnyes 1530-iki Agostai Hitvalls 10. pontja nem mond egyebet, mint hogy Krisztus teste s vre az rvacsorban valsggal jelen van s kiosztatik. Ezt azonban a Tetrapolitana s az Els Helvt Hitvalls alapjn is lltani lehetett azzal az rtelmezssel, hogy a valsgban jelenlev Krisztus nem testi, hanem lelki tpllk. Bucer mr 1530-ban, az gostai birodalmi gyls napjaiban Lutherrel Kburg vrban lefolyt beszlgetse sorn haj-landnak mutatkozott a testi jelenlt tant elfogadni, csupn a szj ltal val lvezst nem. Ekkor nem jtt ltre kztk megegyezs, hanem csak hat v mlva. 1536-ban, Vittenbergban, a slyosbod politikai helyzet nyomsra. Br Luther alig-alig tudta legyzni Bucer irnti bizalmatlansgt, vgl mgis hozzjrult egy Melanchthon ltal megfogalmazott egyessgszveghez. Ez az .n. Vittenbergai Egyezmny tbbek kztt kimondja, hogy Krisztus teste s vre az rvacsorban valsggal s szubsztancilisan jelen van, tovbb, hogy veszik azok is, akik mltatlanok s az olyan pap kezbl is, aki mltatlan.
Ltjuk, hogy e szvegezsben voltakppen Luther llsllspontja diadalmaskodott. Ha a mltatlanok is, azaz kiket hitk nem tesz mltv a szent asztalhoz jrulshoz, veszik Krisztus testt s vrt, akkor a hit nem felttlen kellke s nem egyetlen szerve a Krisztussal val tplltatsnak. Az egysgokmny fogalmazsa azonban igen gyes s lthatan alkalmazkodik a svjciak zlshez. Hinyzik belle a szjjal evs Luther korbbi megnyilatkozsaibl ismert szvege („ad manducandum", Catechismus major; ,mndlich gegessen und getruncken", Von Abendmahl Christi, Bekenntniss 1528. W. A. 26, 506). Kmletben rszesl a hit konstitutv szerepe is, a helvt felfogs e pillre, amennyiben az egysgokmny nem hitetleneknek, hanem csak a mltatlanoknak Krisztus testben rszeslsrl beszl.
Persze ezzel a fogalmazsbeli gyeskedssel a nehzsgeket inkbb megkerltk, mintsem megszntettk. Az irodalmi vita ugyan esztendkre elhallgatott s egyes dlnyugati nmet vrosok wmra a Vittenbergai Konkordia valban azz a hidd lett, amelyen azok a szigor luthernizmushoz visszakanyarodhattak. A 19. helvt reformci terletn azonban bizalmatlansggal, st heves csaldssal tekintettek Bucer egyezmnyre. rulst lttak a masszvkorporlis lvezs elfogadsban s bosszankodtak a fogalmazs ravasz gyeskedsei miatt. A dlnmet Ulm vrosa csak meglehets vltoztatssal jrult hozz az egyezmnyhez.
Nhny v elmultval azutn maga Luther is szksgt rezte, hogy az rvacsora krdsben igazi, kendzetlen vlemnyt mg egyszer elmondja. 1544-ben az eddigieknl is hevesebb, trelmetlenebb, gyllkdbb hangon tmadta meg a svjciakat. Brmekkora kesersget okozott ez az jabb vitairat rideg, elutast hangjval a svjciaknak, msfell mgis gy jtt, mint miazuns, flledt lgben a tisztt zivatar. A vittenbergai megegyezs szinttlen ltszategysge helyn jra nyilt klnbzsgben llt egymssal szemben a kt irny. s most mr a kedvt, de hitelt is vesztett Bucer sem llt ott a kett kztt kzvetteni.
|