//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
- JSZVETSG Apostolok levelei - Jelensek
knyve
: Jel. 20 - 22

Jel. 20 - 22


Jel. XIX. RSZ

Jel. 19,1–5. Magasztal nek Babilon buksa miatt.

Ebben a szakaszban a 18. rsz hromszoros gyszneknek hatalmas kontrasztjaknt rmujjongs kl a mennyben. Mennyei gyõzelmi nek kvetkezik, amelyben az angyali karok vlaszolnak a 18:20-ban elhangzott felhvsra: „Vigadj rajta te menny!” Az angyalok neke sszefoglalja a Jel knyvben tallhat, Istent dicsõtõ nekek legfontosabb motvumait (v. 4:11; 5:9–14; 7:9–14; 11:15–19; 12:10–12; 14:1–5; 15:3–5). Hromszor hangzik el a zsid liturgibl tvett s a keresztyn liturgiban is meghonosodott Halllouia – dicsrjtek az Urat. Ez a sz mr a hellnista zsidsg kzvettsvel kerlt a keresztyn szhasznlatba, mutatja ezt a terminus grecizlt alakja (v. Zsolt 104:35; 106:48; 148:1 stb.). Az Õ mûve a megvlt szabadts, v minden dicsõsg, v minden fensg, tekintly s hatalom. Babilon elesett. Isten tletet tartott felette, megbosszulta szolgi, bizonysgtevõi kiontott vrt (6:10k.; 18:20.23). A nagy parzna gonoszsga s blvnyozsa elvette bntetst (17:2; 18:3). A msodik Halleluja utn Babilon rk tletnek jelkpes kifejezse kvetkezik: „A fstje is felszll rkkn-rkk!” Ez a kp Sodoma s Gomora tletnek elbeszlsbõl val (Gen 19:28). Mint ahogyan a fldrengs s vulknkitrs ltal rkre elsllyedt gonosz vrosok helyrõl csak a fst szll fel, hasonl sors jut osztlyrszl rkre a gonosz s parzna Babilonnak. Az angyali karok neke behatol a mennyei szentlybe, s ott csatlakozik hozz a huszonngy vn s a ngy lõlny, akik leborulva imdtk az Istent, azltal, hogy megismteltk az angyali karok Halleluja kiltst s ment mondtak r. Itt az Amn a teremtmny hdolata az igaz Isten elõtt. Az nek eddig kvlrõl hatolt be a mennyei szentlybe. Ezutn megfordul, s a szentlybõl kiindulva, hatalmas hmplygõ radatknt, kihat az egsz teremtett vilgra. A trnbl elõtrõ hang, mivel a „mi Istennk” dicsretre szltja fel Isten szolgit, nem lehet sem Isten, sem a Brny. Bizonyra az Isten elõtt szolgl hatalmas angyalok valamelyiknek hangja. Jel. 19,6–10. A msodik gyõzelmi himnusz. A Brny mennyegzõje.

A mennyei szentlybõl elõtrõ hatalmas hangra megszmllhatatlan, nagy sokasg hangja felel. A vizek s az erõs mennydrgs hangjhoz hasonlt ez a hang, amely az nek mindent that, ellenllhatatlan s magasztos voltra utal. A himnusz jra Hallelujval kezdõdik s most mr nem visszafel, Isten tleteire, hanem elõre, Isten orszga gyõzelmnek kvetkezmnyeire, greteinek beteljesedse fel nz. Az ebasileusen aoristosbl vilgosan kicseng az ige instans jelentse. Krlrva gy fejezhetnnk ki a sz teljes rtelmt: Most kezdett el uralkodni, most ragadta teljes hatalmval maghoz az uralmat, az orszglst a mi Istennk, a Mindenhat. A himnusz elsõ rsze teht Isten orszga eljvetelt magasztalja, Isten bûn s hall felett gyõzelmes akaratnak a maradk nlkli rvnyre jutst. Az nek msodik rsze a Brny mennyegzõjrt, a megvlts rjnak az eljvetelrt mond doxolgit. Az kori keleten ismert kp, hogy egy isten hzassgra lp egy ember lenyval. Az antik vilg trtnetbõl az is ismert motvum, hogy egy uralkod jelkpesen hzassgi szvetsget kt egy vrossal. Az szvetsg ezt a rgi vallstrtneti motvumot, mint keretet tveszi s pognyos tartalmtl megtiszttva Jahve s npe kapcsolatra alkalmazza (v. Hs 2:19; zs 64:6; Ez 16:7kk.). Ez az szvetsgi szimblum kszti elõ Krisztus s az egyhz viszonynak a võlegny-menyasszony, frj-felesg bensõsges kapcsolatval val brzolst (v. 2Kor 12:2; Ef 5:25kk.; Mt 22:2kk.; 25:1kk.; Mk 2:19; Jn 3:29). Krisztus menyasszonya, az egyhz az dvtrtnet cljhoz rkezett: „kszen van”, hogy hossz vrakozs, szenveds s kzdelem utn. egyesljn Urval, annak dvztõ jelenltben ljen. Amg Babilon, a nagy parzna bborba ltztt, s drga kszerekkel kestette magt, addig az egyhz csak „tiszta gyolcsba” ltzik. Ez az Istentõl nyert igazsg s tisztasg jele. Azrt jelenti a tiszta s fnylõ gyolcs „a szentek igaz cselekedeteit”. Mindez „megadatott” (edoth) nekik, teht „ezek azok, akik jttek a nagy nyomorsgbl s megmostk ruhjukat s kifehrtettk a Brny vrben” (7:14). jra ltjuk, hogy a sokak ltal hinyolt ingyen kegyelembõl val megigazts jszvetsgi gondolata megtallhat a Jel knyvben is, mgpedig a knyv kulcsfontossg helyein:

A himnusz elhangzsa utn a ksrõ angyal (v. 14:13) felszltja Jnost, hogy rja meg a kvetkezõ zenetet a gylekezetnek: „Boldogok, akik a Brny menyegzõjnek vacsorjra hivatalosak.” Az zenet teht boldognak mondja azokat, akik hivatalosak a Brny gyõzelmi lakomjra; arra az rmnnepre, amikor a gyõztes r s npe jra tallkozik s elvlaszthatatlanul, rkre kzssgre lp. Mivel Isten gretei igazak s megvltoztathatatlanok, mlt, hogy Jnos ezt az zenetet, mint a fldi egyhz szmra kldtt btortst s vigasztalst feljegyezze s tovbbadja a gylekezeteknek.

Jnos ennek az zenetnek s a ltottaknak a hatsra leborul az angyal lbaihoz. De az angyal elhrtja magtl az Istennek jr tiszteletet. Ennek a mozzanatnak a lejegyzse az õskeresztynsg vilgos llsfoglalst jelzi mindenfle teremtmnytisztelet ellen. Az angyal Jnos szolgatrsnak tartja magt, akinek kldetse rokon az apostolokval s a prftkval, valamint azokval, akire a Jzusrl val bizonysgttel van bzva (12:17). Viszont Jnos jra felhatalmazst nyer, hogy prftai erõvel s hitelessggel hirdesse „Jzus bizonysgttelt”, azaz Jzus Krisztus zenett s tetteit a gylekezeteknek, amelyik Jnos szmra a testt lett, megfesztett, feltmasztott, megdicsõlt s eljvendõ Krisztusrl szl bizonysgttel is. Jnosnak, aki nem tbb s ms, mint bizonysgtevõ tan, hûen kell tovbbadnia a ltottakat s hallottakat.

Jel. 19,11–16. Isten Igjnek gyõzelmes megjelense.

Amikor a menny megnylik, mindig valami fontos esemny kvetkezik (v. 4:1kk.). Most Krisztus jelenik meg gyõzelemre. A ltomsok elõzõleg folyamatosan utalnak erre a gyõzelemre. Most ezek a jvendlsszerû utalsok s esemnyek teljesednek be. A gyermek, aki vasvesszõvel (jogarval) uralkodni fog a npek felett (12:5), most lp elõ gyõztesknt s brknt. A vadllat s a hamisprfta (13. r), akinek legfõbb dhe ellene irnyul, amikor az embereket sajt imdatukra ksztetik, s Krisztus kvetõit ldzik, most kerlnek magval Krisztussal szembe. Krisztus legyõzi õket, s rk kn lesz a sorsuk. Segtõik a „fld kirlyai” (16:4) szintn tlet al esnek. Isten npe megszabadul ldzõitõl, akik miatt sok nyomorsg szakadt r. A fehr lovon lõ szemlyt mg nem nevezi meg a ltnok, de amint megjelenik, mltsgjelzõibõl azonnal nyilvnvalv lesz, hogy a visszatrõ Krisztusrl van sz. Krisztus rgen vrt paruzija bekvetkezett. Egykor, kereszthalla elõtt, alzata jeleknt, szamrhton vonult be Jeruzslembe, mint a bkessg fejedelme (Mk 11:1–11 par.), most a diadalmaskod jelkpvel, fehr lovon. A neve: hû s igaz (v. 1:5; 3:14). Hû a rbzott feladathoz s hû az vihez. Igaz (althinos), mert nincs benne hazugsg s beteljesti grett. Igazsgban (en dikaiosyn) tl, mert csalhatatlanul ltja az igazsgot, biztos a mrtke, mert maga az igazsg. zs 11:1 grete teljesedik be szemlyben. Bri s kirlyi hatalmt mutatjk szemlyes megjelensnek mozzanatai. Szeme tûz lngjhoz hasonl (v. 1:14), ruhja vrbemrtott (v. zs 63:1–3). Ez most a vres harcokban gyõzelmes vezr jelkpe. Fejn „sok diadm” (diadmata polla v. 13:1). A fenevadnak csak tz diadmja volt, korltozott hatalma, a gyõzelemre visszatrõ Krisztusnak teht korltlan hatalma van. A neki adott nv ltal r, mennyen s fldn (v. Fil 2:9).

A 12. vers szerint olyan „nv volt rrva”, amelyet senki nem tud, csak õ maga. A nv valsznûleg a diadmra, a dszes kirlyi homlokszalagra volt rva. A gyõzelmes Krisztust mennyei seregek kvetik (v. Mk 8:23kk.; 13:27; 2Thessz 1:7), fehr lovakon, tiszta fehr gyolcsba ltzve. Ez az ltzet a Krisztussal val kapcsolatuk jele. A tiszta fehr ruha a mennyei tisztasg, bûntelensg jelkpe. Krisztus szjbl „les kard jtt ki” (v. 1:16). Ez a teremtõ Ignek s a Messis szavnak ellenllhatatlan erejt jelzi. zs 15:4 szerint a Messis „szjnak leheletvel” gyõzi le ellensgeit. Teht szavnak erejvel lesz rr rajtuk. v a „vasvesszõ”, a jogar, amelynek hatalma az egsz vilgra kiterjed. A visszatrõ gyõztes Krisztusnak adatott meg az tlõ hatalom: „õ tapossa a mindenhat Isten haragja indulatnak borsajtjt” (v. 14:20). A 13. s 16. versekben mgis megtudhatjuk a fehr lovon lõ nevt, amelyikrõl a 12. versben a ltnok azt mondja, hogy fldi ember nem tudhatja meg. A 12–13. s 16. vers kzti feszltsget nem oldja fel Jnos. A 12. versben a homlokra rt nv bizonnyal a gyõztes Krisztus lnyre utal, a 13. versben az Isten Igje nv, s a 16. versben a Kirlyok Kirlya; Uraknak Ura, a fehr lovon lõ derekra rt nv a vilghoz val viszonyra vonatkozik. Az elsõ, a homlokra rt nv ember szmra valban vgsõkppen kibeszlhetetlen, megfoghatatlan, viszont a msik kettõ kijelentett s ezltal rthetõ nevek.

Isten Igjnek a hatalmrl tud a Szentrs. Isten teremtõ szava ltal hozta ltre a vilgot, tartja fenn s szabadtja meg (Gen 1:3kk.; zs 55:10k.; Jn 1:1kk.; 1Jn 1:1). Isten Igje, mint gyõztes hadvezr, az szvetsgi apokrifus irodalombl ismert. Isten Igje harcolt Egyiptomban Izrelrt, s gyõztt a fra ellen (Sapientia Salamonis 18:15kk.). Krisztus egyetlen, de ellenllhatatlan s legyõzhetetlen fegyvere az ige. A msik, az emberek szmra kijelentett nv BASILEYS BASILEN KAI KYRIOS KYRIN. Ez a nv az kori kelet gondolkodsa szerint minden hatalmat egybefoglal.

Jel. 19,17–21. A fenevad s a hamisprfta vge.

Krisztus, Isten Igje, Kirlyok Kirlya, Uraknak Ura mostmr vgsõ gyõzelmet arat ellensgein. De ppen gy, mint Babilon tletnl, itt sem olvasunk az tlet lefolysrl (18. r.), csak egy napba ltztt angyal hirdeti meg (asztrlis ltzet, mennyei lnyek jelkpes ruhja), s aztn a meghirdetett tlet eredmnye lthat. Az angyal szavaiban Ez 39 Gg s Magg ellen mondott prfcii csengenek vissza. A harc eredmnye olyan bizonyos, hogy az angyal meghvja a dgevõ madarakat, „Isten nagy vacsorjra”, hogy egyk a fenevad s a hamisprfta elhullt seregnek tetemeit. Ez a vacsora, lakoma a Brny mennyegzõjnek a borzalmas ellentte (v. 19:9). A dntõ csata meghirdetse utn azonnal a gyõzelem eredmnye lthat. A fenevad s a hamisprfta lve vettetett a knnel gõ tûz tavba. Ez a kp valsznûleg szintn a visszavonhatatlan, rk tlet szvetsgi õskpbõl tpllkozik, Sodoma s Gomora pusztulsbl s az ehhez kapcsold prfcikbl (Gen 19:24). A fenevadhoz csatlakozott mitikus nagysg sereg elpusztul s valban a dgkeselyûk eledelv lett. „A lovon lõnek kardja”, a gyõztes Ige vgezte el egyedl az tletet. A srkny kt hatalmas eszkze, a fenevad s a hamisprfta elpusztult, mr csak az õsi ellensg, a stn maradt htra.

Jel. XX. RSZ

Jel. 20,1–6. A stn megktzse s Krisztus ezerves orszglsa.

Az emberisg bûnre sztnzõi kzl a fenevad s a hamis prfta elnyerte bntetst, rkre rtalmatlann lett. Most a bûn s az engedetlensg legfõbb forrsa, Isten teremtett vilgnak õsi ellensge, a stn kerl sorra. A stn, aki azonos a „rgi kgy”-val, az rdggel s a Jel 12-ben feltûnõ srknnyal, kiszorult a mennybõl, de a fldn mg volt hatalma (v. 12:7–12). Most egy erõs angyal megktzi, leveti az alvilgba, s az onnan visszavezetõ utat lezrja s lepecsteli Isten feltrhetetlen pecstjvel. Az abyssos a dmoni lelkek tartzkodsi helye (v. 9:1kk.), amelynek a kulcst azonban Isten tartja kzben. Az szvetsgi s az apokaliptikus tradci tud arrl, hogy Isten a dmoni hatalmassgokat megfkezi s brtnbe zrja (zs 24:21kk.; Henoch 18:21; Baruch 40). A stn megktzse Krisztus kzvetlen beavatkozsa nlkl trtnik. Krisztus kzbelpsre sem. volt szksg ahhoz, hogy kiszoruljon az lõk vilgbl. Hatalma addig tart, ameddig Isten meghatrozta idejt. Nem tvelytheti el tbb az emberisget a teremtõ s megvlt Istentõl, nem takarhatja el tbb az igazsgot hazugsggal. Csupn egy „kevs idõre” nyer mg szabadsgot egy utols, hibaval ksrletre. De elõbb Krisztus ezerves orszglsnak kell jnnie, azutn pedig vgleg megpecstelõdik a stn sorsa. Isten orszgban mr nem lesz tbb helye.

A stn megktzse utn Krisztus s a vrtank uralkodnak ezer esztendõn t. A peplekismenoi egyik jelkpes kifejezse a vrtansgnak. A pelekys szles csatabrd, amelyet a lefejezs vgrehajtsra hasznltak. Akiket lefejeztek Jzus bizonysgttelrt s az Isten igjrt, mert nem imdtk a fenevadat, most fõpapokknt s kirlyokknt uralkodnak vele egytt (1:6; 5:10). Ezzel a rgi gret teljesedik be, hogy a feltmadott igazak Krisztussal egytt tlni fogjk a vilgot (1Kor 6:2k.; Mt 19:28; Lk 22:30). Egyedl a vrtank osztlyrsze az „elsõ feltmads”. A tbbi ember, az elhunyt hvõk is mg a hallban maradnak. Ezrt mondja a Jel boldognak s szentnek azokat, akiknek rsze van az elsõ feltmadsban, de azrt is, mert nekik mr nem rthat a „msodik hall”, azaz a vgleges, visszavonhatatlan elvettets, a Krisztus kzssgbõl val vgleges kizrs.

Krisztus ezerves orszglsrl sok vita folyt a theolgiatrtnet folyamn. Ez a vradalom az jszvetsgben csak a Jel knyvben, ezen a helyen fordul elõ. 1Kor 15-ben sem emlti Pl, jllehet ott rszletesen r az eschatolgiai esemnyekrõl (20. v.). Annl inkbb ismert ez a kpzet a korabeli apokaliptikban: a Messis orszglsnak, az emberi birodalmak s az Isten orszga kz esõ messisi birodalomnak a vrsa (v. Henoch 91:12kk.; Orcula Sibyllina 3:652kk.; 4Ezsd 7:28kk.; Baruch 29:3kk.). 4Ezsd 7:28 szerint a Messis ngyszz vig fog uralkodni, azutn meghal s vele egytt minden lõlny. Ezek utn a vilg ht napra az õsidõk nmasgba sllyed. Ezutn jn az utols tlet s a halottak feltmadsa. A Messis Isten orszgt megelõzõ uralmnak a kpzetben kt eschatolgiai vradalom tvzõdtt. Az egyik a rgi dvidhzi Messis eljvetelrõl s uralmrl szl prfcia, amely szerint a Messis elhozza Izrel vilguralmt, s rvnyre juttatja a Tra rendelkezseit a npek kztt. Ebbe a vradalomba nacionalista sznek vegyltek. A msik vradalom univerzlisabb jellegû. Az Emberfia eljvetelrõl szl, s Dn 7-hez kapcsoldik. Az Emberfia eljvetele az tletet, a halottak feltmadst s az j vilg kezdett jelenti. A Jel 20:4–6 a Messis s Emberfia kzbeesõ uralmrl szl apokaliptikus vradalomnak keresztyn formja. Az ezer esztendõ, az apokaliptika kpzeteibõl ismert htezer vbõl ll vilgkorszak (Barnabs-levl 15:3kk.) utols „napja”, szombat ve. A Jel szerzõje bizonyra jelkpesnek vette ezt a szmot (v. Zsolt 90:4; 2Pt 3:8). A dntõ, hogy ennek a vilgkor szaknak utols idejt a Krisztus uralma jellemzi, hogy azutn tadja az uralmat az Atynak (v. 1Kor 15:28). Teht lnyegben Krisztus ezerves orszglsnak prfcija a Jel knyvben nem mond tbbet az jszvetsg eschatolgiai vradalmaival szemben. Ez dntõ szempont a prfcia megtlsben. j vons az apokaliptikus kpnyelvnek fokozottabb hasznlata, az ezer v emltse. Ez pedig nem akar tbbet mondani csak annyit, hogy a stn megktzse utn s Isten orszga vgleges megrkezse elõtt, az gretek szerint Krisztus uralma, amit neki adott az Atya (v. Mt 28:18), nyilvnvalan rvnyre jut. Krisztus uralma lnyegben mr egybe tartozik Isten orszgval, ennek mintegy elõjtka. Az ezerves birodalom (chiliasmus vagy millenarismus) jvendlsvel kapcsolatban sok rajong s trtnet-filozfiai spekulci tmadt az egyhz trtnete folyamn. A chiliasmus (chilioi) gondolata mellett vagy ellen sok rv hangzott el. Augustinus, az egyhz legnagyobb theolgusa szerint a vradalmat spiritulisan kell rteni, mert szerinte Krisztus uralma az egyhzban lt testet. A rajongk jra s jra feleleventettk ezt a vradalmat, hatridõket tûztek ki beteljesedse kezdetrõl. Ezek a szmtsok rendre meghisultak, ppen ezrt a reformtorok (maga Klvin is) s a reformci hitvallsai fenntartssal kezeltk vagy elvetettk az ezer ves birodalom vradalmt. Ha helyesen rtelmezzk a Jel 20:4–6-ot, ltjuk, hogy lnyeges mondanivaljban nem ellenkezik, sõt megegyezik az jszvetsg eschatolgiai tantsval. A hely egyszerû, vilgos s egyenesen szûkszav stlusa – amelyik szembetûnõen elt a korabeli apokaliptika fantziads kpeitõl – maga tiltja meg, hogy Krisztus visszajvetelnek mdja, ideje s technikai rszletei fell rdeklõdjnk. A krds exegzistrtneti trgyalst ld. Brtsch II. 227–258.

Jel. 20,7–10. Gg s Mgg.

A meghatrozott idõ utn mg egyszer elszabadul a stn, „elbocsttatik brtnbõl”. Most sem tagadja meg nmagt, mostmr õ maga lp fel, leplezetlenl. A fenevad s a hamisprfta mr rk tlet alatt vannak. Az eltvelytett npek sszegyûlnek a szentek tbora ellen: A Gg s Magg motvuma Ez 38-bl szrmazik. Ott, Mgg az orszg s neve, Gg pedig az uralkod elnevezse. Eredetileg ezek a nevek az szaki npek megjellsre szolgltak (Iosephus, Antiquitates I, 6, 1). A LXX-ban mr npek s fejedelmek neve mindkettõ. Ksõbb apokaliptikus s misztikus hatalmassgok fedõnevv vlik Gg s Mgg, akik seregeik ln a Messis s orszga ellen trnek (v. Henoch 56:5–8; Oracula Sibyllina 3, 319). Seregk ltszma szintn mitikus szm, annyian vannak, mint a tenger fvnye. A Jel tveszi a rgi tradcit a npek utols ostromrl Jeruzslem ellen. Az anebsai a seregeknek a lthatron val feltûnst jelenti. A platos a fld felsznt, de szlessgt is jelenti. Itt inkbb a msodik rtelemben hasznlatos, ti., hogy elznlttk a fldet teljes szlessgben. A parembol, a tbor a pusztai vndorls – dvtrtneti szempontbl tekintve – eszmnyi korszakt idzi, amikor Isten egytt tborozott a szent storban npvel. A „szeretett vros” nyilvn Jeruzslem (v. Zsolt 77:68; 86:2). Az gbõl alhull tûz semmisti meg az egsz sszegyûlt sereget, amelyiken a stn szemlyes jelenlte s dablikus kpessge sem segt. Az gbõl leszll tûz motvuma Ills trtnetbõl ered (v. 2Kir 1:12.14). A stn sorsa, akit a Jel utoljra a diabolos nven emlt, vgleg megpecstelõdik. A fenevaddal s a hamisprftval egytt a tzes s knes tba kerl (v. 19:20), ahol rk kin, gytrelem s Isten teremtett vilgbl val kizrs lesz osztlyrsze.

Jel. 20,11–15. A halottak feltmadsa s az utols tlet.

Az j ltoms elsõ szembetûnõ jelensge a fehr trn, amely a mennyei br szentsgnek a jele. Mivel nem mondja ki a ltnok a br nevt, ez maga Isten. Az a tny, hogy Isten a legfõbb br, nem zrja ki Krisztus bri tisztt s azt, hogy az elsõ feltmads rszesei tani lehetnek az utols tletnek. Megrendtõ esemny elõzi meg az tletet. A rgi g s fld, a ltnok szmra ismert s meghitt vilg eltûnt a trnon lõ tekintete ell, hogy helyet adjon az jnak. De mielõtt az j teremts megtrtnnk, az utols tletnek kell jnnie. A fld s tenger kiadtk a holtakat, teht mindenki feltmadt, brhol is halt meg. Mindenki Isten tlõszke el llt, ahol „cselekedetei szerint” tltetnek meg az emberek (Rm 14:10; 2Kor 5:10; Mt 25:31kk.). Jzus szavai beteljesedtek: „Nem mindenki, aki ezt mondja nekem, Uram, Uram, megyen be a mennyek orszgba, hanem aki cselekszi az n mennyei Atym akaratt” (Mt 7:21). Rgi apokaliptikus tradci az is, hogy az emberek cselekedetei fel vannak jegyezve (Dn 7:10; 4Ezsd 6:20; Henoch 90:20; 104:7; Baruch 24:1). Azoktl a knyvektõl, amelyekbe a cselekedetek vannak feljegyezve, klnbzik az let knyve (v. 3:5; Henoch 47:3; 103:2). Az let knyvbe azoknak a neve van berva, akik hûsgk rvn polgrjogot nyertek az j Jeruzslembe (13:8; 17:8).

A hall (thanatos) s a pokol (hads) tulajdonkppen a halottak vilga, a halottak tartzkodsi helye, itt, mint szemlyes istenellenes hatalmak jelennek meg, amelyek a tûz tavba vettetnek, ahol a fenevad, a hamisprfta s a stn van. Ez lett a sorsa mindazoknak is, akik nem voltak berva az let knyvbe, akik megmrettek s knnyûnek talltattak. A tûz tavban, az rk gytrelem s elvettets helyn nincs tbb remnysg feltmadsra s jrakezdsre.

Most, midõn az utols ellensget, a hallt is legyõzte Isten, az let gyõzelme nyilvnvalv lesz (v. zs 25:8; 1Kor 15:26.54).

Jel. XXI. RSZ

A Jel szorosabb rtelemben vett apokaliptikus rszt krlvezi az 1–3. rszekben s a 21:22. rszekben a gylekezetekhez szl gret, vigasztals s intelem. A 20. rsz vgvel lezrul a rgi vilgkorszak. Ami ezutn kvetkezik, az Isten greteinek maradk nlkli beteljesedse, az egsz kijelents s dvtrtnet clja: Isten orszga, Isten szeretetnek gyõzelme a bûn, a hall s az emberi let minden nyomorsga felett Jnos ltja beteljesedni azt, amit Isten npe. nemzedkek hossz sorn t vrt s hirdetett. A beteljeslsnek errõl a minden emberi vrakozst s kpzeletet fellml ltomsrl ad hrt Jnos a fldn kzdõ egyhznak, erõstsl az eljvendõ prbk idejre.

Jel. 21,1–8. Az j g s j fld ltomsa.

A rgi vilg elmlt (20:1). Hogy miknt tûnt el „az elsõ g s az elsõ fld”, arrl nem r a ltnok. Kzvetlenl az j teremts eredmnyt ltja. A vilg eltûnsnek megemltsvel fontosnak tartja megjegyezni, hogy „a tenger nincs tbb” (1. v.). A tenger az apokaliptikus ltomsok folyamn tbbszr gy jelent meg, mint a dmoni hatalmak fszke, ahonnan ezek igyekeznek kaotikus zavart kelteni Isten vilgnak rendjben (13:1.9. Assumptio Mosis 10:6, Oracula Sibyllina 8, 236). Semmi nem maradt teht a rgi vilgbl. Az j Jeruzslem ltomsa kvetkezik, amely a mennybõl szll al, „mint egy frj szmra felkestett menyasszony” (v. 19:7; 21:9kk.). A parzna Babilon, amely blvnyozsban s gonoszsgban, a npek megrontsban kjelgett, elpusztult, a napba ltztt asszony, az egyhz, amely hû maradt Urhoz, rszese az Isten dvztõ rk jelenltnek. Az j Jeruzslem, mint az Istentõl elõre elksztett, praeexistens valsg (4Ezsd 7:26; 8:52; Henoch 53:6). Pl apostol is tud a mennyei Jeruzslemrõl, amely mindnyjunknak anyja. Az apostol ezzel a kppel utal arra az j teremtsre, amely az egyhz korszakval elkezdõdtt az dvzts trtnetben (v. Gal 4:26). A ltnok hatalmas hangot hall a trn fell, amely szvetsgi igk formjban adja tudtul, hogy Isten jra az emberekkel lesz (v. Lev 26:11; Ez 37:27; Zak 8:8). Isten stora emltsnek itt kettõs eschatolgiai jelentse van, egyrszt Isten jelenltnek bizonysga. Mint ahogyan a szent storban Isten jelen volt a pusztban vndorl npe kztt, gy lesz jra jelen npvel, de most mr rkre s elvlaszthatatlanul. A stor msik eschatolgiai jelentse a jeruzslemi templomra s vele magra a vrosra utal, ahol Isten a templomban kegyelmbõl megjelent s npe kztt lakozott. Most azonban nem alkalomszerûen lesz jelen, mert a bûn nem zrja ki lland jelenltt. A npek is Isten npei lesznek. A laos sz hasznlata (az ethnos helyett) mutatja a Jel univerzlista gondolkodst. A laos az Isten npe (’am) megfelelõje a LXX-ban. Megszûnik teht az egyhz klnllsa, mert minden np Isten npv lesz. Ltnunk kell azonban, hogy ez nem a misszi eredmnye, hanem Isten j teremtõ munkja folytn kvetkezik be. Isten jelenlte kizrja a hallt, a gyszt, a fjdalmat, a fjdalmas panaszkiltst. A rgi gret s remnysg, a hall legyõzse most bekvetkezett (zs 25:8; 35:10; 65:16; Hen 10:22; 1Kor 15:54). A rgiek elmltak, a trtnelem s az emberi let vlsgai s szenvedsei vgleg lezrultak s nem fenyegetnek tbb. Ezutn kvetkezik a zr fejezeteknek az a rsze, amelyben Isten gretei hangzanak el a jvendõ vilgrl (21:5–22:7). A jelensek folyamn most elõszr veszi t Isten szemlyesen a szt. Most a „trnon lõ” beszl. Ez Jnos szmra a legnagyobb felhatalmazs, ami hitelessget ad bizonysgttelnek. Maga Isten parancsolja meg, hogy jegyezze fel a hallottakat: „me mindent jj teszek” (v. 2Kor 5:17; Gal 6:13). Ez a Jel zr fejezeteinek alaphangja s legfontosabb zenete. Isten, aki egykor szavval hvta ltre a mindensget, most hasonlan szuvern hatalmval hozza ltre az j teremtst. Az j teremts tnye, br mg elõttnk ll, mr befejezettnek vehetõ. Erre mutat a prftai mlttal kifejezett bizonyossg: Megtrtnt. Isten beszdei „bizonyosak s igazak” (pistoi kai althinoi), megbzhatak s megfelelnek a valsgnak, mert attl szrmaznak, aki a kezdet s a vg, aki mindennek elindtja s bevgzõje a vilg s a mindensg trtnete hatalmas folyamatban, akinek van hatalma arra, hogy mindig a valsgnak s igazsgnak megfelelõen szljon s szavt be is teljestse (Zsolt 33:9). Isten jelenlte az let vizvel fogja meggygytani az emberi let minden viszontagsgnak az emlkt (v. 7:13kk.). A gyõztes gretet kap, hogy rkli az j vilgot s Isten gyermeknek, finak (hyios) tekinti. Hogy mikppen lehet valaki gyõztes, arrl mr klnbzõ fordulatokban szlt a knyv. A gyõzelem kt alapvetõ felttele Krisztus vltsgmûvnek elfogadsa s a hozz mindhallig val hûsg.

A hûsgesekkel szemben ott vannak a hûtlenek, a gyõztesekkel szemben az elveszettek. Egy katalgusszerû felsorols emlti mindazokat, akiket egy-egy bûnnel val lnyegi azonosuls miatt kizr Isten az j vilgbl. Az elsõ kt bûn a hit elhagysval ll kapcsolatban, aztn az ebdelygmenoi mintegy sszefoglalja a kvetkezõ hrom bûnt. „Utlatosak” mindazok, akik parznasggal vagy blvnyimdssal s varzslssal, fekete mgival fertõztetik meg letket. Ezek a bûnk kizrnak az lõ Istennel val kzssgbõl. Izrelben s az õsegyhzban is kt legslyosabb bûn a blvnyimds s a hzassgtrs volt. A „hazugok” a ht tagbl ll felsorols utols szava, amelyik viszont az elõzõ hat bûnnek a lnyegi tartalmt kifejezi. Minden bûn vgsõkppen a stn hazugsgbl ered, amelyikkel bûnre csbtotta az embert s szntelen ksrtsbe viszi. A stn a hazugsg atyja (Jn 8:44). Aki egsz lnyvel a bûnnel azonosul, az a hazugsg ldozata lesz, s maga is hazugg vlik, mert letvel tagadja Isten szeretetnek, szentsgnek s hatalmnak valsgt.

Jel. 21,9–27. Az j Jeruzslem.

Az j Jeruzslem lersa is rgi apokaliptikus tradcihoz kapcsoldik, de azokon tlmenve j jvendls keletkezik. A Jel knyvbõl mr megszokott mdon Jnos, a ltomsok tudatos szerkesztõje, a hagyomny rgi kveibõl a szmra legalkalmasabbakat sszevlogatva igyekszik kifejezni az emberileg kifejezhetetlent, s kzben egy egszen j, a rgitõl merszen eltõ kp jn ltre. Ez az j kp nem egyszerûen a rgi ismtlse vagy a rgi jvendlsnek sz szerinti beteljesedse, hanem a rgi gretek minden kpzeletet fellml mdon trtnõ clhoz rse. Az j Jeruzslemrõl alkotott kp is alapjaiban az Ez 40–48. rszekhez kapcsoldik. Ezkiel szintn elragadtatott egy magas hegyre, ahonnan meglthatta a (fogsg utn) jjplt Jeruzslem falait. Egy angyal mutatta neki a messisi idõk j templomt, amelyikbõl az lds folyja ered (Ez 47:1–12). Ezzel szemben az a vros, amelyiket az angyal mutatott Jnosnak, egszen ms volt, mert hinyzott belõle a templom. Az j Jeruzslem a nevn kvl semmiben nem hasonltott a rgihez. Tkletes dicsõsgben fellmlta a rgit.

Az egyik angyal, aki vgrehajtotta Babilonon, a nagy parznn az tletet, most megmutatja Jnosnak a „menyasszonyt”, a „Brny felesgt”. Mindkt sz csillml jelentsû. Jelenti a tkletessgre jutott egyhzat (v. 19:7) s jelenti egyben azt a helyet, ahol Isten rkre s elvlaszthatatlanul egytt lesz npvel. Az j Jeruzslem elsõ szembetûnõ vonsa, hogy benne volt az Isten dicsõsge” (11. v.). Ez kifejezhetetlen fnyt adott a vrosnak. Ez a fny hasonl volt a ltnok szerint a „kristlyfnyû jspishoz”. Ennek klnsen szp fnyt ismerik az kori rk is. A jspis a kvarcnak idegen anyagokkal sznezett vltozata. Barna, kk, srga, vrs s zld sznekben csilloghat. A ltnok elõszr a vros falt s tizenkt kapujt pillantja meg, a kapukat angyalok õrzik s a kapukon Izrel tizenkt trzsnek neve olvashat. Minden gtj fel hrom-hrom kapu nz, nyitva minden irnyban. Az j Jeruzslem kapui nem vdelemre s elzrsra, hanem bemenetelre valk (v. Ez 48:30). A vros falnak tizenkt alapkvn a tizenkt apostol neve ll. Az egyhz az apostolok s prftk alapkvre plt fel (Ef 2:20). Az angyal a kapuk s az alapok megmutatsa utn megmri a vros hosszt, szlessgt s magassgt. A mretekbõl kitûnik, hogy az j Jeruzslem egy hatalmas kocka alak ptmny, amelynek minden oldala tizenktezer stadion, azaz kb. 2400 km. Az antik korban a kocka alakja a tkletessg jelkpe volt. Az j Jeruzslem az Isten ltal ptett tkletes vros. A fal magassga hosszsga mellette elenyszõ, szznegyvenngy knyk, kb. 70 m magassg, ember, azaz angyal mrtkvel mrve, teht szent mrtkkel. A babiloni asztrlis elkpzels szerint a mennyboltot egy egszen alacsony krfl tartotta a horizonton. A falak ptõanyaga a mr emltett jspisbl volt, az egsz vros pedig ttetszõ aranybl. ttetszõ aranyrl Platon is tud. Valsznûleg valamilyen kristlyos anyag volt arannyal titatva. A 18. versben az endmsis igen ritka sz, ktõanyagot is jelent. A tizenkt alapkõ drgakõanyaga a megfelelõ szvetsgi felsorolsokhoz igazodik (Ex 28:17kk.; 39:10kk.; Ez 28:13). A tizenkt drgakõbõl kszlt alapkõ a tkletessgre jutott egyhz teljessgt jelkpezi, a rgi Izrel tizenkt trzsnek megfelelõen. A drgakveknek nincs semmi misztikus jelentse. A drgakvek azt jelzik vilgosan, hogy Istennek olyan rtkes az õ npe, mint a drgakvek. A tizenkt kapu egy-egy hatalmas gyngybõl val, a vros utcja olyan ragyog, mint az tltsz veghez hasonl tiszta arany. Az rtkes ptõanyag egyenknti magyarzata nem szksges. Egytt akarja mindez szemlltetni a vros dicsõsgt, amelyiknek mgis legnagyobb rtke Isten jelenlte. Ez az, ami lerhatatlan fnyt s dicsõsget ad neki.

A 22. versben a ltnok tekintete a vros belseje fel fordul. Rgen a templom volt Isten jelenltnek sznhelye, mg a Jel apokaliptikus rszei szerint is (v. 11:19; 14:15; 15:15). Az j vilgban nincs szksg ilyen helyre, mert „a mindenhat Isten a temploma s a Brny”, teht Isten s a Brny lland s rk jelenlte feleslegess teszi a templomot. A fldn jr egyhznak tudnia kell, hogy Isten tjai nem a fldi kultuszhelyeken, nem is magban az egyhzban, az egyhz ptsben vgzõdnek, hanem a „templom nlkli vrosban”, ahol Isten jelenlte mindent betlt s lesz minden mindenekben. Ez a ltoms megv bennnket kultuszhelyeink s egyhzi szervezeteink lebecslstõl, de tlbecslstõl is. Az j Jeruzslemnek nem lesz szksge tbb az gitestek vilgossgra, mert Isten dicsõsge vilgtja meg, amely fnyesebb minden teremtett fnynl, mert maga a vilgossg. Nem lesz sttsg sem, sem jszaka, hiszen a sttsg vgleg legyõzetett (v. Jn 1kk.; 1Jn 1:5; 22:5). A npek ennek a vilgossgnak a fnynl fognak jrni. Nem mint ellensgek gyûlnek egybe a szent vros ellen, hanem tiszteletet s dicsõsget adni Istennek. Mivel nem lesz jszaka, a kapuk llandan trva lesznek. Az j Jeruzslem „nylt vros” lesz, mert nem lesz tbb gonosz szndk s flelem.

A 27. vers megjegyzse: „nem megy be oda semmi tiszttalan” – nem azt jelenti, hogy az j teremtsben is lesznek tiszttalanok, hanem azt, hogy csak azok rhetik meg az j Jeruzslem gretnek beteljesedst, akik be vannak rva a „Brny letknyvbe” s nincs kzssgk a hazugsggal.

Jel. XXII. RSZ

Jel. 22,1–5. Az let vize s az let fja.

A XXII. rsz 1–4. versei mg az j Jeruzslemrõl szlnak. Itt azonban egy j motvum merl fel: a visszatrõ paradicsom. Az let vize, amely az apokaliptikus hagyomny szerint a paradicsombl fakadt (Gen 2:10; v. Ez 47:8kk.; Henoch 8:4), az jszvetsgben mr kilp az apokaliptika kpvilgbl s vallsi szimblumm lesz (Jn 8:38). Ez a vz az rklet vize, a romolhatatlan let ajndka. Ez a foly Isten s a Brny trnjbl ered. Az rklet forrsa teht maga Isten s Krisztus, mindkettõjk letet ad igje s dvztõ szeretete (v. Jn 3:5).

A paradicsom motvuma folytatdik. Az let fja valamikor az denkert kzepn llt (Gen 2:9; 3:22). Isten jjteremtett vilgban azonban ismt jelen lesz (v. 2:7; 22:14.19). A xylon zs ezen a helyen kollektv singulrist jelent. Az „innen s tl” gy rtelmezhetõ, hogy az let fja az let vize folyjnak mindkt partjn fasorknt ll (Ez 47:7.12). Mivel az let folyja a vros fõtjnak kzepn folyt s mellette az let fjnak sora llt, mindenki szabadon hozzfrhetett. Ez azt jelenti, hogy az let fja nincs tbb elzrva az ember elõl, mint a bûneset utn (Gen 3:22). A fa venknt tizenktszer hoz termst. Az apokaliptikus vradalmak szerint az eljvendõ vilgkorszakban a fk minden hnapban teremnek s gymlcsknek gygyt hatsa lesz. Rejtlyes s nehezen rthetõ mondat: „a fa levelei a npek gygytsra valk”. Ha az j teremtsben mr nincs hall, fjdalom s szenveds (21:4), akkor mirt kell gygytani a npeket? Egyes exegetk arra gondolnak, hogy itt a krhozatra tltek gygytsrl van sz (Rissi, i. m. 136–137). Az apokatastasis pantn gondolatt belemagyarzni ebbe a kijelentsbe erõszakoltnak ltszik. A legkzenfekvõbb megolds, hogy az eis therapeian kifejezst nem a hagyomnyos rtelemben magyarzzuk. A therapeia nemcsak gygytst, hanem szolglatot s megõrzst is jelent. Az let fjnak levelei teht a npek szolglatra, Isten kzssgben val megõrzsre rendeltettek. Az eledel s az ital az kori keleten egyben isteni ajndkok kzlst is jelentette. Az let fjnak gymlcsei s levelei Isten ajndkul szolglnak, a vele val kzssget erõstik az j teremtsben. A ltnok jra megerõsti, hogy az j Jeruzslemben „semmi tok nem lesz”, ami az ember lett terheln, mert bûn s hall sem lesz tbb.

A rgi ain-ban lehetetlen volt az embernek Istent lve megltni (v. Ex 33:20.23). De a kegyesek legnagyobb remnysge mgis az volt, hogy egyszer meglthatjk Istent (Zsolt 83:8; a LXX-ben, 4 Ezsd 7:98). Most ez a kvnsg, amely mg Mzesnek sem teljeslt, valsgg lesz: „s ltni fogjk arct”. Szolgi sznrõl sznre ltva imdjk Istent, „s neve homlokukon lesz”, rkre elvlaszthatatlanul az vi lesznek. A nv, amely egykor ldztetst jelentett szmukra, most dicsõsgkre szolgl, mert „uralkodnak rkkn-rkk”. A 21:4kk.-ben mg az egyni sorsok gygytsn volt a hangsly, itt mr Isten vlasztottai feladatrl s kldetsrõl az j vilgkorszakban. Akik itt mindhallig szolgltak, ott uralkodni fognak. Az rklet nem ttlensg, hanem tbbrebizats, Mt 25:21 eschatolgiai zenett az egyhz sokszor szem elõl tvesztette, amikor csak morlisan magyarzta Jzusnak ezt a kijelentst.

Jel. 22,6–21. A knyv prfcilnak hitelessge. Ints a kszenltre. Imdsg Krisztus eljvetelrt. A knyv utols szakasza egyben a knyvben lert prfcik hitelessgnek tbbszrs megerõstse. Egyms utn szl Krisztus, a ltnok, a Llek, a menyasszony, majd jra a ltnok, Krisztus s az egyhz, s bizonysgot tesznek, hogy a knyvben lert prfcik tartalma megfelel az igazsgnak. Elõszr Krisztus tesz tanbizonysgot Jnos mellett (v. 7. v.). Amiket Jnos leirt, azok olyan igk, amelyek megbzhatak s megfelelnek a kijelentett igazsgnak (logoi pistoi kai althinoi). „A prftk lelknek Istene” kldte el angyalt, hogy kijelentse Jnosnak Isten terve beteljesedst, „amiknek meg kell trtnnik”. Jnos rsaiban, bizonysgttelben ugyanaz a Llek munklkodik, mint a prftkban (v. 1Kor 14:32; 2Pt 1:21). Jzus maga az, aki Jnos ltal zen a gylekezeteknek: eljn hamar, s boldog az, aki megtartja a knyv prfciinak igit. Krisztusnak ezzel a mondsval a knyv visszatr a bevezets gondolathoz (v. 1:1.19; 4:1). A makarizma is a knyvben kimondott elsõ boldog-mondshoz csatlakozik (v. 1:3). Az gret azoknak. szl, akik a knyvben olvashat prfcia szavainak hitelt adnak, s kvetik azokat.

Ezek utn Jnos veszi t a szt (8kk.). Lerja, hogy amikor hallja Krisztustl szolglata hitelestst leborul az angyal elõtt, aki õt eddig ksrte, feltrta s magyarzta elõtte a jelenseket. Megismtlõdik a 19:10 jelenete. Az angyal jra elhrtja magtl a proskynsis-t, szolgatrsnak nevezi magt s ezt mondja: Istent imdd! Vilgos llsfoglalsa ez a monds az õskeresztynsgnek a tiszta monotheizmusa mellett. Feltûnõ, hogy ebben a szakaszban hromszor is lerja Jnos a theos-Isten nevet. Lezrultak a ltomsok, ezek utn elhagyja az apokaliptika stlust, amelyik Isten nevt rejtjelek s krlrsok mg rejti. Jnos most mr vilgosan szlhat, gy, mint ahogyan az evanglistk s az apostolok beszlnek. A 10–16 versekben jra Jzus veszi t a szt. Jnos parancsot kap, hogy ne pecstelje le a knyvet (10. v.). Az apokaliptikus knyvekben ppen az ellenkezõ parancs szokott llni: le kell pecstelni a knyvet s el kell tenni az utols idõkre (v. Henoch 1:2; 93:10; 104:12; Dn 8:26; 12:4.9). Jnos igi valban prfcik, arra vannak rendelve, hogy hirdessk az embereknek Isten kijelentett akaratt, annl is inkbb fontos a teljes nyltsggal val hirdetsk, mert „az idõ kzel van”. Kzel az gretek beteljesedsnek ideje, szksges teht, hogy elvljon az igaz a hamistl, a szent a szentsgtelentõl.

A 12. vers grete zs 40:10-hez kapcsoldik. A megdicsõlt r jra megerõsti eljvetelnek kzelsgt s biztostja vit bri hatalmnak erejrõl. Jzus ugyanazokat a mltsgjelzõket hasznlja itt, mint Isten (v. 21:6). Õ s az Atya egyek (Jn 10:30). Boldogok azok, akik elfogadjk az Õ vltsghallnak gymlcseit, mert ez ad nekik jogot bemenni a mennyei Jeruzslembe (14. v.). Krisztus paruzij kereszthallnak a botrnkozsba van elrejtve. A dicsõsges Krisztussal val kzssg csak a megfesztett Krisztussal val kzssg tjn rhetõ el. A 15. vers jra felsorolja azokat (v. 21:8), akiknek kvl kell maradni Isten j vilgn. A fõbûnk: hzassgtrs s blvnyimds, ppen gy, mint a 21:8 bûn-katalgusban. A felsorols most kiegszl a gyilkossg bûnnek az emltsvel. Feltûnõ mg az „ebek” kifejezs hasznlata. Az eb keleten tiszttalan llatnak szmtott, gy az „utlatos” sz szinonimjnak vehetõ.

Jzus beszde kt mltsgjelzõvel fejezõdik be: 1. Õ a Dvid gykere s sarja. Ms szval nemcsak Dvid fia; hanem Dvidnak Ura is (v. Mk 12:35kk.). Õ a Dvid hzbl szrmaz Messis, akiben minden messisi gret s remnysg beteljesedik (zs 9:1kk.; 11:1kk.; v. Rm 1:3). 2. Õ a fnyes hajnalcsillag (v. 2:28). A hajnalcsillag az antik vilgban a vilguralom jelkpe volt (v. Num 24:17). Õ a Kirlyok Kirlya, Uraknak Ura. Jzus utn a Llek menyasszonya szlal meg. Az egyhz is svrogva nz Krisztus visszajvetele fel. Maga a Llek esedezik rettnk (Rm 8:26), Õ veszi t a gylekezetek s magnosok imjt, s viszi Isten trnja el. A Jel felhvssal fordul mindazokhoz, akik hittel halljk ezt a fohszkodst, hogy õk is mondjk: „Jjj”. Mindenki, aki szomjhozza az let vizt, Isten megigazt s j letet ad igjt, vegye el ingyen. Ma mg a kegyelem idejt ljk. Aki ksz hittel elfogadni a Krisztus ltal ajndkozott romolhatatlan let ajndkt, az rkletet nyer.

Ezek utn jra Jnos veszi t a szt (18. v.). Figyelmezteti a gylekezeteket, hogy az ltala lert prfcikhoz sem hozztenni, sem belõlk elvenni nem szabad. Aki vt ez ellen a parancs ellen, annak Isten is bûnhez mltan fizet. Aki hozzad valamit sajt gondolataibl, azt Isten a knyvben lert csapsokkal sjtja. Aki pedig elvesz belõle, attl Isten elveszi az j vilgba val bemenetel jogt, megfosztja a mennyei Jeruzslembe nyert polgrjogtl. Jnosnak ez a hallatlan ignye, mûvnek isteni hitelestsbõl ered. Jnos bizonyos benne, hogy ez az lõ Isten megvlt zenete az emberhez. Mlt teht, hogy az egyhz s a gylekezetek teljes tiszteletet tanstsanak a Jelensek prfcii irnt: Ennek a tiszteletnek mindenekelõtt abban kell megnyilvnulnia, hogy a Jel knyvt vjuk a rajong kpzelet hozzkltseitõl, spekulciitl. Igyekeznnk kell a Jel knyvt gy megrteni, mint ahogyan azt Jnos rtette, s mint ahogy õ intsknt s vigasztalsknt neknk tovbb adta.

A zr versben Krisztus jra megerõsti az eljvetelrõl szl grett: „Bizony hamar eljvk!” Ezt a „hamar”-t gy kell rtennk, mint ahogy az apostoli korszak is rtette: „Ez az egy azonban ne legyen elrejtve elõttetek szeretteim, hogy egy nap az rnl olyan, mint ezer esztendõ s ezer esztendõ, mint egy nap. Nem ksik el az grettel az r, mint nmelyek ksedelmesnek tartjk, hanem hosszan tûr rettnk, nem akarvn, hogy nmelyek elvesszenek, hanem, hogy mindenki megtrsre jusson” (2Pt 3:8–9)

A gylekezet Krisztus gretre gy felel: „men, jjj Uram Jzus!” Mr az õsgylekezetekben is hasznlt arm nyelvû fohsz: marana-tha = mi Urunk jjj. tveszik a hellnista gylekezetek is (1Kor 16:22). Ez a knyrgs az õskeresztyn gylekezeti liturginak szilrd rszv lett. Az apostoli levl felolvassa utn a gylekezet ezzel az imval kszl az rvacsorhoz, amelyikben ajndkba kapja a Krisztussal val egyttlt elõlegt a Szentllek ltal.

A Jel zr dvzlete hasonl Pl leveleinek zr formulihoz. Jnos az r Jzus kegyelmbe ajnlja a gylekezeteket, kvnja, hogy az, ami az letben a legfontosabb az embernek, Krisztus bûnbocst, jjszlõ erõt, btorsgot s remnysget ad kegyelme maradjon mindnyjukkal. Ha az emberi lt s trtnelem viszontagsgain t az Õ hûsge s kegyelme ksr bennnket, bizonyosan megrkeznk vezredek vrakozsnak beteljeslshez, a mennyei Jeruzslemhez, a bûntõl, a szenvedstõl, halltl megszabadtott, Isten rk dvztõ jelenltben lõ vilghoz.

Jllehet a Jel knyve a jvendõbe nz, mgis a mindenkori jelen egyhznak szl. Amikor lland kszenltre, munkra int, amikor Krisztus kvetõitõl a szentsget, az igazsg mellett val hûsges megllst s hazugsg elleni harcot kveteli meg, akkor egyben a jelen feladatra irnytja a figyelmnket. A jvendõhz val utat a jelenben lehet megtallni. Isten j vilghoz val polgrjogot ebben az letben kell elnyerni. A helyesen rtett s olvasott Jel knyvnek nemcsak hatalmas vigasztal ereje hanem hatalmas etikai zenete is van. Csak az lehet a jvendõ, aki ebben az letben teljes erejvel az igazsg szolglatban ll. Korunk keresztynsgnek is nagy figyelmeztets, tmutats s remnysg forrsa lehet a Jel knyve.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!